sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 165

Bacăul, în lumina Învierii: mii de credincioși au sărbătorit împreună

    FOTO: Gafiuc Neculai

    În noaptea de sâmbătă spre duminică, Bacăul a fost scăldat în lumină, speranță și cântece de slavă, într-o atmosferă cu adevărat sărbătorească. Anul acesta, Învierea Domnului a fost prăznuită în aceeași zi atât de credincioșii ortodocși, cât și de cei romano-catolici, iar orașul a devenit o inimă care bătea într-un singur ritm: al bucuriei.

    Vremea frumoasă, cu un cer senin și o temperatură plăcută pentru această perioadă a anului, a încurajat participarea la slujbele și procesiunile organizate în aer liber.

    La Catedrala „Sfinții Petru și Paul”, catolicii s-au adunat în număr mare, purtând lumânări aprinse și urmând procesiunea pe străzile Mihai Viteazul, Ana Ipătescu și 9 Mai, înainte de a se întoarce la altarul catedralei. Rugăciunile și cântările pascale au răsunat în noapte, purtate de adierile blânde de aprilie.

    În același timp, la Catedrala „Înălțarea Domnului” și în toate bisericile ortodoxe din oraș, slujbele de Înviere au adunat mii de suflete. O mare de lumini s-a revărsat pe esplanade și în curțile lăcașelor de cult, într-un spectacol impresionant al credinței. Preoții au împărțit lumina sfântă, rostind tradiționalul „Hristos a înviat!”, iar oamenii au răspuns cu emoție: „Adevărat a înviat!”.

    Până târziu în noapte, orașul a răsunat de clinchetul clopotelor, iar străzile s-au umplut de oameni îmbrăcați în haine de sărbătoare, purtând cu ei lumina Învierii spre casele lor.

    A fost o noapte în care Bacăul și-a amintit că bucuria credinței nu cunoaște granițe, iar Învierea Domnului aduce împreună inimile tuturor, dincolo de diferențe și timp.

    Hristos a înviat!

      *Scrisoare pastorală la sărbătoarea Învierii Domnului*

      Iubiți fii și fiice duhovnicești,
      Învierea Domnului Iisus Hristos din morți este temelia credinței creștine și evenimentul central al activității Sale mesianice. Prin Învierea Sa din morți, Hristos Domnul și-a arătat dumnezeirea (Romani 1,4) și a biruit definitiv păcatul și moartea, oferind omenirii posibilitatea de a se împărtăși din viața veșnică (I Cor. 15, 20-22).
      Acest act fundamental pentru credința noastră este retrăit anual în cadrul sărbătorilor pascale, fiecare creștin având șansa de a reactualiza în viața sa dimensiunea mântuitoare a celei mai mari minuni săvârșite de Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Perioada liturgică pascală nu are rolul de a reaminti evenimentul Învierii, ci de a-l face prezent și lucrător în viața creștinilor care sunt chemați să fie „fiii ai Învierii” (Luca 20, 36), lumină a lumii (Matei 5,14), martori și mărturisitori ai lucrării transfiguratoare a lui Dumnezeu Cel viu.

      Iubiți frați și surori întru Hristos Domnul,
      Adevărul Învierii, transmis prin lucrarea misionară a apostolilor adumbrită de prezența Duhului Sfânt, a dat naștere curajului martirilor din primele veacuri de a înfrunta moartea și suferințele pentru credința lor nestrămutată în dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu. Curajul și credința mărturisitoare a martirilor au reprezentat icoana convertirii neamurilor, care s-au așezat la masa Împărăției pentru a se adăpa și hrăni din Hristos Euharistic, după cum mărturisește Lactanțiu în secolul al II-lea: „sângele martirilor este sămânța creștinilor”. Actul martiric al șirului nesfârșit de mărturisitori nu a fost altceva decât o trecere de la moarte la viață….
      Reactualizarea morții și învierii Domnului Iisus Hristos a fost trăită și mărturisită de-a lungul secolelor de pustnici și cuvioși părinți care au abandonat viața păcătoasă și și-au asumat viața în Hristos, împlinind cuvântul Evangheliei.
      În ultimii 70 de ani, Biserica națională și-a proclamat sfinții în care S-a odihnit Hristos de-a lungul a două milenii de continuitate a mărturisirii dreptei credințe. Ei sunt roadele lucrării Duhului Sfânt și modele vii de credință, care au întărit identitatea spirituală și națională a poporului român. Mărturia lor a inspirat generații întregi și, prin sfinții contemporani proclamați anul acesta, continuă să ne arate că Dumnezeu este prezent în viața Bisericii și a neamului nostru. Pentru poporul român, Învierea nu a fost doar un eveniment religios, ci un reper identitar și o sursă de renaștere spirituală, mai ales în momentele grele ale istoriei.
      Această forță a Învierii s-a vădit în capacitatea poporului de a renaște după fiecare suferință, păstrându-și credința și cultura, respingând orice încercare de înstrăinare. Ortodoxia a fost, cum spune părintele Dumitru Stăniloae, matca în care s-a plămădit identitatea românească, dând chip modului nostru de a simți, gândi și trăi. Neamul românesc a urmat un drum al Crucii, nădăjduind în Înviere, cu conștiința că prin suferință vine biruința, prin moarte – viața, iar prin Hristos – mântuirea.

      Iubiți fii și fiice duhovnicești,
      Chiar și după 2000 de ani, Învierea Domnului rămâne cel mai important eveniment din istoria creștinătății, cu semnificații profunde în viața fiecăruia dintre noi, deoarece biruința asupra morții nu a rămas un fapt istoric consemnat de evanghelii, ci o realitate care ne motivează și influențează existența. Ea este icoana speranței că în contextul civilizației suferinței și morții, adevărata existență este viața în Hristos, iar credința pe care o mărturisim nu se fundamentează pe o idee filosofică sau morală, ci pe un eveniment concret. În lumina acestor înțelesuri, Învierea Domnului ne cheamă la transformare interioară, la o nouă viață trăită împreună cu Hristos, fiecare biruință asupra păcatului fiind un paște personal pentru fiecare dintre noi.
      În contextul socio-politic actual, marcat de instabilitate și criză, de frică și nesiguranță, evenimentul Învierii ne oferă certitudinea că nu suntem singuri, ci împreună cu singurul Dumnezeu Care suferă împreună cu noi și înviază împreună cu noi.
      În această noapte binecuvântată, Hristos-Lumina Lumii (Ioan 8, 12) ni se împărtășește în chip simbolic prin lumina pe care o ținem în mâini, cu inimi curate și emoție sfântă, o lumină a biruinței asupra întunericului absolut al păcatului. Această lumină, pe care o purtăm cu smerenie și recunoștință, ne împărtășește speranța că viața noastră poate deveni mai bună, că putem renaște în Hristos, că putem fi biruitori în fața încercărilor vieții și că avem șansa de a trăi întreolaltă, cu Dumnezeu și cu semenii, în comuniune de iubire hristică. Purtând în inimi pe Hristos înviat, suntem chemați să fim lumini din Lumina Lui, mărturisind prin faptă bunătatea și adevărul (Matei 5, 16) și reactualizând în aceste zile frumoasele tradiții pascale pe care înaintașii noștri le-au păstrat cu evlavie și ni le-au transmis cu profundă cucernicie.

      Iubiții mei,
      Așa cum v-am obișnuit, cu prilejul celor două mari sărbători care celebrează Nașterea și Învierea Domnului, și de această dată, la ceas de lumină și bucurie sfântă, vă împărtășesc câteva gânduri lirice adunate într-un poem pe care l-am intitulat:

      Iadule, unde-ți este biruința?

      Popoare și neamuri, Oameni și oameni, având gândul curat,
      Veniți să primiți lumina pascală, simțind că Hristos a înviat!
      E ziua în care pământul se-aprinde din focul iubirii nestins,
      Îngeri și oameni cântă-mpreună, că moartea Hristos a învins.

      Tot omul ce are suflarea Vieții, chiar paria lumii de-ați fi,
      Toată suflarea, cu toată făptura, fiți veseli în astfel de zi.
      E ziua în care Domnul coboară să spună la cei din Șeol:
      „Toți fii credinței, ieșiți la Înviere, lăsând întunericul gol.”

      Având fiecare lumina Învierii în sufletul vostru stingher,
      Hristos vă invită să fiți împreună la Marele Praznic, în cer.
      Gustând din ospățul Iubirii depline, apoi, sorbind din potir,
      Primi-vei în suflet curajul și harul să mori pentru El ca martir.

      De veacuri românii, cinstind Învierea, frumoase tradiții au creat,
      Prin orice lucrare, în duhul credinței, au slăvit pe Hristos înviat.
      În noaptea de Paște mergeau să așeze la crucea celor plecați
      Lumina pascală la care, aievea, vorbeau cu cei răposați,

      O, Doamne Iisuse, Stăpânul vieții, Tu, Paștele nostru suprem,
      Când marea-nserare veni-va și nouă, cu Tine vrem să înviem.
      Scăldați în lumina divină din ceruri, uniți în cuget curat,
      Cu sfinții Lui îngeri și sfinții Iubirii cânta-vom Hristos a înviat!

      Al vostru către Hristos-Domnul rugător,

      † IOACHIM,
      Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

      VIDEO: Procesiune organizată de Parohia „Sfântul Nicolae” din Bacău

        Sâmbătă, 19 aprilie 2025, Parohia Romano-Catolică „Sfântul Nicolae” din Bacău a organizat o procesiune religioasă, care s-a desfășurat între orele 22:45 și 23:30.

        Credincioșii au pornit de la Catedrala „Sfinții Petru și Paul”, urmând traseul stabilit: strada Mihai Viteazul – strada Ana Ipătescu – strada 9 Mai – întoarcerea fiind făcută pe strada Aleea Iulian Antonescu, cu revenire la Catedrală.

        Procesiunea s-a desfășurat într-o atmosferă de reculegere și rugăciune, fiind coordonată de preoții parohiei, cu sprijinul autorităților locale pentru siguranța participanților și fluidizarea traficului.

        Cristos a înviat!

          „Mergeţi în grabă şi spuneţi discipolilor lui:
          «A înviat din morţi şi, iată, merge înaintea voastră în Galileea!
          Acolo îl veţi vedea»” (Mt 28,7).

          Preacucernici părinţi, dragi persoane consacrate,
          iubiţi fraţi şi surori în credinţă,

          Cristos a înviat!

          Celebrăm în aceste zile misterul credinţei şi al răscumpărării noastre. Celebrăm trecerea, Paştele Domnului Isus Cristos, care a murit pe cruce şi a treia zi a înviat, devenind izvor de speranţă şi bucurie pentru toţi cei care cred în el. Însufleţiţi de această bucurie, în timpul Paştilor, noi, creştinii, ne întâmpinăm unii pe alţii cu salutul pascal, ne vizităm şi trăim zile de pace în prezenţa Domnului înviat. Masa de altar, de pe care primim Sfânta Împărtăşanie, şi amvonul din biserică, de la care primim cuvântul vieţii, devin izvorul unei bucurii sufleteşti care ajunge şi în familiile şi în casele noastre. În felul acesta, Învierea Domnului nu este o sărbătoare închisă între zidurile bisericilor, ci un eveniment solemn care înfrumuseţează, modelează şi răscumpără vieţile credincioşilor.

          Aşa este acum, aşa a fost şi în zorii creştinismului, în acea zi când Mântuitorul a înviat glorios din morţi. Evanghelia ne relatează că în dimineaţa celei de-a treia zile femeile au mers la mormânt pentru a unge cu miresme trupul Domnului. Erau triste după toate cele întâmplate în Vinerea Mare. Au fost martore la moartea lui Isus. Au rămas cu el până la capăt. L-au văzut murind pe cruce şi dus la mormânt.

          În dimineaţa de Paşti, pe lângă suferinţa amintirilor pe care le purtau în suflet, erau preocupate şi de imaginea pietrei grele care a sigilat mormântul. Cine o va da la o parte? Cunoscându-şi limitele proprii, se gândeau că ajutorul trebuie să vină din afară. Într-adevăr, ajutorul lor a venit de la altcineva, de la Domnul înviat. Forţa învierii a dat la o parte piatra de la mormânt. Învierea Domnului a înlăturat piatra tristeţii tânguitoare, a disperării întunecate şi a făcut să strălucească puterea gloriei sale. Ceea ce nu au putut face forţele omeneşti, a reuşit să facă Domnul înviat. Domnul a dat piatra la o parte. La Dumnezeu nimic nu este imposibil.

          „Cine va da piatra la o parte?”, ne întrebăm şi noi în diferitele circumstanţe ale vieţii. Uneori ne simţim neputincioşi, limitaţi în faţa obstacolelor care se ivesc pe cale. Uneori privim la pietrele din viaţa noastră şi ne întrebăm cum le vom înlătura. Poate că aceste pietre sunt dificultăţile noastre, o piedică, un impas, un conflict, un păcat cu care ne luptăm. Cine va da piatra la o parte? Ajutorul nostru este în numele Domnului. El este atotputernic. El ne este alături, ne iubeşte şi ne vrea mântuiţi. Cu încredere în Domnul înviat, în aceste zile pascale noi ne rugăm ca forţa învierii sale să se manifeste şi în noi şi să dea piatra la o parte.

          După ce l-au întâlnit pe Domnul înviat, femeile aleargă grăbite pentru a vesti celorlalţi ceea ce au văzut. Ele sunt discipolele misionare ale veştii care a schimbat lumea: Isus Cristos a înviat. Isus este viu şi nu mai trebuie căutat printre cei morţi. Mormântul său este gol.

          Mormântul, pentru ele şi pentru creştini, nu este un punct de oprire, aşa cum erau staţiunile Căii sfintei cruci, unde zăboveam şi meditam îngânduraţi. La mormânt, lumea nu se opreşte pentru a jeli. Femeile şi apostolii nu staţionează mohorâţi la mormântul gol, ci, văzând semnele învierii, aleargă ca să ducă şi celorlalţi vestea cea bună. Mormântul nu este un popas al mâhnirii, ci un punct de pornire, un start. Învierea lui Isus din morţi devine un loc de pornire, forţa şi motorul care însufleţeşte speranţa Bisericii în ieşire, a Bisericii care merge să predice vestea cea bună.

          În scena vizitei la mormânt atât a femeilor pioase, cât şi a apostolilor se poate observa dubla dimensiune a credinţei: dimensiunea personală şi cea comunitară. Persoanele care văd semnele învierii şi care îl întâlnesc pe Cel Înviat cred în el, se lasă copleşite de imensitatea evenimentului învierii. Este dimensiunea personală a credinţei lor. Însă vedem la aceste persoane că nu păstrează credinţa în mod egoist, pentru sine, ci o împărtăşesc celorlalţi. Credinţa lor e misionară. Notăm că Maria Magdalena, femeile pioase, apostolii, ucenicii de la Emaus aleargă cu frică şi bucurie mare ca să împărtăşească cu ceilalţi trăirile lor. Credinţa lor are o dimensiune comunitară. După ce mai mulţi ani l-au urmat pe Isus şi au fost discipoli ai săi, acum, după ce au văzut semnele învierii, aleargă ca misionari pentru a vesti lumii evenimentul învierii. Vedem la ei strânsa legătură între credinţa personală şi credinţa comunitară.

          În acest sens, consider că este impresionantă scena din noaptea de Paşti când este purtată în biserică lumânarea pascală. De trei ori se intonează aclamaţia „Lumina lui Cristos!”, apoi, treptat, se împarte lumina credincioşilor. Mai întâi iau lumina cei mai apropiaţi de lumânarea pascală. Ei nu ţin lumina doar pentru ei, ci o dau şi vecinilor lor. Încet-încet, lumina ajunge la toată lumea, chiar şi la cei de departe. Lumina trece din mână în mână şi, deşi se împarte la mulţi, ea nu scade, ci creşte.

          Este o parabolă a luminii credinţei care a ajuns la noi. Au luat această lumină a învierii cei care au fost mai apropiaţi de evenimentul istoric al învierii, acum două mii de ani. Ei au transmis această lumină a învierii ca o făclie a credinţei generaţiilor imediate, de după ei. Lumina învierii a trecut de la o generaţie la alta şi, deşi s-a împărţit la atâţia, ea nu a scăzut, ci a crescut în putere şi în strălucire. Această făclie a învierii a ajuns şi la noi. Am primit-o şi noi mulţumită Bisericii, părinţilor noştri, familiei noastre şi atâtor discipoli ai lui Cristos care ne-au transmis darul credinţei. Revine acum generaţiei noastre nobila misiune de a transmite credinţa în învierea Domnului către copii şi tineri. Este comoara cea mai de preţ pe care le-o putem oferi. Aceasta este comoara pe care ne-au lăsat-o părinţii şi bunicii noştri şi pe care noi, ca pe o lumină aprinsă, dorim să o oferim tinerei generaţii. În felul acesta, în lanţul de generaţii de credincioşi, generaţia noastră devine o punte între trecut, prezent şi viitor şi o făclie transmisă mai departe.

          „Discipoli-misionari ai lui Cristos” este tema anului pastoral în curs. Femeile de la mormânt şi ucenicii care aleargă să spună lumii ce s-a întâmplat reprezintă şi pentru noi un model care ne indică modul în care trebuie să transmitem această veste bună ca discipoli misionari. Ei ne arată modul în care vestirea învierii însufleţeşte viaţa celor care poartă şi trăiesc acest mesaj pascal.

          În acest sens, Papa Francisc, în documentul de convocare a Jubileului speranţei, intitulat Spes non confundit, evidenţiază următorul fapt: „Cristos a murit, a fost înmormântat, a înviat, s-a arătat. Pentru noi a trecut prin drama morţii. Iubirea Tatălui l-a înviat în forţa Duhului, făcând din umanitatea sa primele roade ale veşniciei pentru mântuirea noastră. Speranţa creştină constă tocmai în aceasta: în faţa morţii, unde totul pare să se termine, se primeşte certitudinea că, graţie lui Cristos, graţie harului său care ne-a fost comunicat în Botez, viaţa nu este luată, ci transformată pentru totdeauna.”

          Vestirea învierii transformă întreaga viaţă. Suntem martorii credibili ai mesajului pascal atunci când ne lăsăm transformaţi de lumina învierii sale. În felul acesta, învierea lui Isus nu se află doar pe buzele noastre, ci modelează un stil de viaţă. În ce constă un stil de viaţă trăit în lumina învierii? Învierea lui Isus ne inspiră să trăim în speranţă, bucurie, seninătate şi caritate. Învierea ne permite să privim dincolo de interesele imediate, dincolo de piedicile contingente, către ţinta călătoriei noastre pe acest pământ, către cer. Astfel, învierea Domnului înseamnă începutul învierii noastre. Învierea Domnului ne încurajează să trăim pe pământ în aşa fel încât să nu uităm de cer. Isus înviat ne iluminează ca să trăim cele prezente în aşa fel încât să nu uităm de cele viitoare.

          Fără adevărul învierii, istorisirea despre Isus ar fi una tristă. Evanghelia nu ar mai fi bună vestire. Învierea sa însă descoperă adevăratul sens al vieţii sale, al minunilor şi al promisiunilor sale. În zilele pătimirilor sale, moartea şi viaţa s-au confruntat, şi, din această bătălie, viaţa a ieşit victorioasă. Această viaţă el vrea să ne-o comunice şi nouă. De aceea, Cristos ne promisese deja: „Eu am venit ca să aibă viaţă şi să o aibă din belşug” (In 10,10). Cine trăieşte prin Cristos, cu Cristos şi în Cristos experimentează această viaţă îmbelşugată pe care el a venit să ne-o dăruiască. Cel care are viaţa lui Cristos în inima sa se împlineşte ca om, se sfinţeşte, îşi fructifică talanţii pe care Dumnezeu i-a dat. Cel care trăieşte purtându-l pe Cristos în lume duce cu sine bucuria, speranţa şi seninul învierii sale. Acest lucru vi-l dorim tuturor, dragi preoţi, persoane consacrate, iubiţi credincioşi: să fiţi purtători şi martori bucuroşi ai învierii Domnului pentru oamenii de azi.

          Împreună cu Preasfinţitul Petru Sescu, episcop auxiliar, şi cu Preasfinţitul Petru Gherghel, episcop emerit, vă transmitem urările noastre cele mai frumoase, dorindu-vă din suflet sărbători pascale binecuvântate. Bucuria şi pacea Celui Înviat să vă însoţească mereu!

          Cristos a înviat!

          ✠ Iosif Păuleţ
          episcop de Iaşi

          Handbal masculin/ Liga Zimbrilor: CSM Bacău, în grafic din punct de vedere al obiectivului

          Cu trei etape înainte de finalul campionatului, „CSMeii” sunt ca și siguri de locul 8, target fixat înainte de startul sezonului. Deloc sigur este, în schimb, viitorul echipei

          Cu 31 de puncte, dintre care ultimele trei obținute miercuri, în etapa a 23-a, în victoria cu 33-26 (19-14) contra „lanternei” CSM Făgăraș, prim-divizionara de handbal masculin CSM Bacău și-a blindat locul 8. Loc fixat ca obiectiv înainte de startul sezonului. Și loc pe care, în mod practic, „CSMeii” nu-l mai pot pierde în condițiile în care au opt, respectiv nouă puncte avans față de următoarele două clasate din Liga Zimbrilor, CSM Focșani 2007, respectiv revelația CSM Odorhei.

          Așadar, echipa antrenată de Leonard Bibirig și Ionuț Rotaru este în grafic din punct de vedere al obiectivului. Devansând adversare cu bugete și proiecte de viitor mult mai solide precum Steaua (ca și retrogradată în Divizia A!), Vasluiul lui Gabi Armanu sau SCM Politehnica Timișoara, care s-a întărit la nivel de staff managerial în 2025 cu fostul președinte al FRH, Alexandru Dedu. Și aflându-se la doar patru puncte de locul 7, ocupat de o putere financiară precum CSM București.

          Asta în condițiile în care CSM Bacău a prezentat mai mereu un lot subțiat de accidentări! Din păcate, viitorul echipei băcăuane rămâne unul incert, în circumstanțele în care bugetul de avarie alocat de Primăria și Consiliul Local pentru întreg clubul CSM Bacău până la finalul anului nu permite sub nicio formă ca prim-divizionara de handbal masculin să-și continue activitatea. Virbauskas și compania mai au trei meciuri de jucat în ediția 2024-2025, deplasările de la Vaslui și Turda fiind intercalate de partida de acasă, din penultima etapă, cu CSU din Suceava. În tot acest timp, „CSMeii” mai speră încă într-o minune în ceea ce privește poziția autorităților față de handbalul băcăuan.

          La fel și suporterii băcăuani, care și în acest sezon și-au manifestat din plin atașamentul față de formația lor favorită, singura de altfel de primă divizie din întreg județul la sporturi de echipă. Pentru că, după cum spunea și bannerul afișat în Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” la cel mai recent joc de campionat al CSM Bacău, „Băcăuanii iubesc handbalul”. Să vedem și cine îi iubește pe băcăuani.

          Rezultatele etapei a 23-a: CSM Constanța- Minaur Baia Mare 28-34, CSM Odorheiul Secuiesc- CSM București 28-33, CSM Bacău- CSM Făgăraș 33-26, SCM Politehnica Timișoara- Potaissa Turda 27-33, CSM Focșani 2007- CSU din Suceava 33-35, Dinamo București- CSM Vaslui 35-27, Steaua București- HC Buzău 2012 36-40.

          Programul etpaei viitoare/ vineri, 25 aprilie: CSM București- Steaua București, HC Buzău 2012- CSM Constanța. Sâmbătă, 26 aprilie: Minaur Baia Mare- SCM Politehnica Timișoara, CSU din Suceava- Dinamo București, CSM Vaslui- CSM Bacău, CSM Făgăraș- CSM Odorheiul Secuiesc, Potaissa Turda- CSM Focșani 2007.

          Clasament

          1 Dinamo București              22              21              1              0              748-560              64p.

          2 Potaissa Turda              21              17              1              3              667-610              52p.

          3 HC Buzău 2012              21              17              1              5              697-660              52p.

          4 Minaur Baia Mare              22              15              3              4              684-619              48p.

          5 CSU din Suceava              23              12              2              9              753-745              38p.

          6 CSM Constanța              23              12              2              9              675-641              36p.*

          7 CSM București              23              11              2              10              612-607              35p.

          8 CSM Bacău                            23              10              1              12              668-660              31p.

          9 CSM Focșani              23              6              5              12              623-667              23p.

          10 CSM Odorhei              23              6              4              13              636-679              22p.

          11 Polit. Timișoara              23              6              3              14              625-654              21p.

          12 CSM Vaslui              23              6              3              14               612-689              21p.

          13 Steaua București              23              4              4              15              702-773              16p.

          14 CSM Făgăraș              23              0              0              23              565-703              0p.

          *CSM Constanța a fost penalizată cu două puncte.

           

           

          Șofer de 24 de ani, surprins circulând cu 139 km/h în localitate. Amendă de peste 4.000 de lei și permis suspendat

            La data de 19 aprilie a.c., un echipaj de poliție din cadrul Serviciului Rutier Bacău a depistat, pe DN 11, în localitatea Sănduleni, un tânăr de 24 de ani, din comuna Berzunți, în timp ce conducea un autoturism cu viteza de 139 km/h, într-o zonă unde limita legală de viteză este de 50 km/h.

            Pentru abaterile constatate, polițiștii l-au sancționat contravențional cu o amendă în valoare de 4.050 de lei. Totodată, ca măsură complementară, i-au reținut permisul de conducere pentru o perioadă de 120 de zile, fiindu-i eliberată o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

            Polițiștii reamintesc conducătorilor auto că limitele maxime de viteză stabilite prin Codul Rutier sunt: 50 km/h în localități (cu posibilitatea stabilirii unor limite superioare de până la 80 km/h sau inferioare, dar nu mai mici de 30 km/h), 90/100 km/h în afara localităților, 120 km/h pe drumurile expres și 130 km/h pe autostrăzi.

            Respectați limitele legale de viteză! Adaptați viteza la condițiile de drum, măriți distanța față de vehiculul din față și evitați manevrele riscante în trafic! Siguranța pe drumurile publice depinde de fiecare dintre noi.

            Tânăr din Tamași, reținut pentru comiterea mai multor furturi

              La data de 17 aprilie a.c., polițiștii Secției 8 Poliție Rurală Buhoci au reținut pentru 24 de ore un tânăr de 17 ani, din comuna Tamași, bănuit că ar fi comis mai multe furturi. Acesta a fost introdus în arestul I.P.J. Bacău.

              Din cercetările efectuate până în prezent, a rezultat că, în cursul lunii aprilie, tânărul ar fi sustras bunuri și mai multe animale de pe terenurile unor localnici, prejudiciul estimat depășind suma de 20.000 de lei.

              În cauză, polițiștii continuă cercetările sub coordonarea Parchetului, în cadrul unui dosar penal, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat.

              Mielul de Paște – povestea unui simbol sacru, de la jertfă la ospăț

                Mielul, prezent în farfuriile de Paște din întreaga lume creștină, nu este doar o alegere culinară, ci poartă o istorie milenară, spirituală și culturală, care începe cu mult înainte de creștinism și străbate continente, religii și obiceiuri pastorale. De la jertfa din Egiptul antic la festinurile creștine și până la transhumanța românească, mielul este o punte între sacru și profan, între Dumnezeu și om, între viață și moarte. 

                Originea sacrificială – Mielul pascal în iudaism

                Tradiția mielului începe cu poporul evreu, cu mii de ani în urmă, în momentul fondator al identității sale religioase: Exodul. În noaptea când Dumnezeu i-a izbăvit din robia egipteană, fiecare familie a fost îndemnată să jertfească un miel fără cusur, să-i ungă sângele pe ușorii casei, ca îngerul morții să-i ocolească. Carnea mielului era consumată întreagă, friptă, alături de „azimi” (pâine nedospită) și „ierburi amare”, simboluri ale grabei plecării și ale suferințelor îndurate în robie. Această masă – Pesahul – avea (și are) un profund caracter simbolic. Mielul nu era doar hrană, ci o jertfă de recunoștință și de apartenență. Era un animal tânăr, blând, fără defect – semn de curăție. Pentru evrei, Paștele este comemorarea anuală a eliberării, iar mielul jertfit rămâne centrul liturgic și simbolic al sărbătorii. 

                Mielul lui Iisus – jertfa care a schimbat sensul

                Iisus din Nazaret, el însuși evreu, a respectat Paștele iudaic. Cina cea de Taină, luată împreună cu ucenicii înainte de răstignire, a fost foarte probabil o masă pascală. Biblia nu menționează explicit dacă au mâncat miel, dar contextul istoric și ritualic sugerează acest lucru. Însă ceea ce a făcut Iisus atunci a fost o „reconfigurare” a sensului Paștelui: el s-a oferit pe sine ca jertfă, devenind „Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii”. Pentru creștini, această imagine a Mielului este fundamentală. Nu mai este vorba doar de un animal jertfit, ci de o prefigurare a sacrificiului suprem. Astfel, consumul mielului la Paște capătă un sens profund simbolic: nu e doar un obicei culinar, ci o reamintire a jertfei divine și a speranței în mântuire. 

                Islamul și carnea de oaie – un alt drum spiritual

                Și în islam, mielul și oaia ocupă un loc central, mai ales în timpul sărbătorii Eid al-Adha (Sărbătoarea Sacrificiului), care comemorează credința profetului Ibrahim (Avraam), dispus să-și jertfească fiul, dar înlocuit de Dumnezeu cu un berbec. Astfel, carnea de oaie sau miel devine semn de supunere față de voința divină și de solidaritate, fiind împărțită între familie, rude și săraci. De altfel, în Orientul Mijlociu, în Magreb și în spațiul otoman, carnea de miel și oaie e prezentă în cotidian, nu doar în ritualuri, dar mereu încărcată de semnificații culturale. Românii, trăind secole întregi sub influență otomană, au moștenit și din aceste obiceiuri, în special în sudul țării. 

                Românii și oile – o legătură ancestrală

                Pentru români, mielul de Paște nu este doar un simbol religios, ci și parte a unei identități pastorale multiseculare. Suntem, prin excelență, un popor de păstori. Transhumanța – deplasarea turmelor în funcție de anotimp – a modelat atât viața economică, cât și sufletul românesc. În fiecare primăvară, ciobanii coborau cu turmele din munți spre sud – către Bărăgan, spre Oltenia sau Dobrogea. Drumurile se întindeau pe sute de kilometri și durau săptămâni. În aceste migrații se formau și se transmiteau obiceiuri, cântece, datini. Mielul, născut iarna, ajungea la vârsta ideală tocmai în perioada Paștelui. Astfel, sărbătoarea în satul românesc avea mereu în centru acest animal: tăierea, pregătirea ciorbei și a fripturii, mielul fript cu usturoi și verdețuri. 

                Paștele, mielul și calendarul naturii

                În România, mielul de Paște este o sinteză perfectă între calendarul religios și cel agrar. Paștele se sărbătorește primăvara, când natura renaște, iar în gospodărie apar primii miei. Nu este o întâmplare, ci o suprapunere semnificativă: în timp ce creștinul celebrează Învierea, gospodarul sărbătorește revenirea vieții în ogradă. Mielul e un simbol viu al începutului. În multe părți ale țării, copilul era pus să calce mielul înainte de tăiere – un gest de preluare a purității și norocului. Uneori, primul miel era lăsat viu, „de sânge” cum se spunea, ca să aducă spor turmei. Restul deveneau bucate – ciorbă cu verdețuri, drob, friptură cu usturoi, stropite cu vin roșu – sângele simbolic al jertfei. 

                De la animal de jertfă la animal totemic – perioada fanariotă și schimbările

                Însă, în timp, rolul mielului și al oilor în viața românilor s-a schimbat. Odată cu creșterea importanței gospodăriilor și cu transformările sociale din perioada fanariotă și cea modernă, oaia și capra au devenit animale „sfinte” – nu în sens religios, ci economic. Nu mai erau sacrificate cu ușurință, pentru că ofereau prea multe: lapte (brânza era aliment de bază), lână (pentru îmbrăcăminte și pături), piele și chiar bălegar (pentru îngrășarea ogoarelor). Astfel, în multe zone, românii au început să prefere sacrificarea mielului doar la Paște, iar restul anului să păstreze oile. Consumul de carne de miel a devenit un eveniment rar, aproape ritualic, asociat exclusiv cu sărbătoarea. 

                Mielul azi – între marketing și tradiție

                În societatea contemporană, mielul de Paște s-a transformat într-un produs de piață. Supermarketurile îl vând porționat, în plastic, iar rețetele circulă mai mult online decât prin viu grai. Totuși, mulți români păstrează gestul simbolic al jertfei – cumpără un miel întreg de la stână, îl prepară după rețetele moștenite și îl așază pe masa de Paște ca pe o icoană culinară. Drob, ciorbă cu leuștean, friptură cu usturoi, pască cu brânză – toate acestea nu sunt doar bucate, ci o punte între generații. Mielul de Paște nu este doar gustul unui sezon, ci gustul unei moșteniri. 

                Mielul ca simbol viu al sacrificiului și renașterii

                De la Exodul biblic la transhumanța carpatină, mielul a fost mereu mai mult decât un animal: a fost simbol al vieții și morții, al jertfei și bucuriei. Fie că era fript pe vatră în cortul evreilor, oferit la moschee, tăiat în poarta gospodăriei sau gătit cu vin și usturoi în bucătăria bunicii, mielul spune aceeași poveste: a renașterii prin sacrificiu, a speranței și a luminii. Iar de Paște, când toate revin la viață, nimic nu e mai firesc decât să împărtășești această poveste la masă – alături de cei dragi, în taina unei mese care unește oameni, vremuri și credințe.

                Consum mondial de carne de oaie

                Conform datelor disponibile, aproape 15 milioane de tone de carne de oaie sunt consumate anual la nivel mondial. Cele mai mari consumatoare sunt țările din Orientul Mijlociu, Asia Centrală și sudul Asiei, unde mielul și oaia sunt o sursă de hrană esențială și parte integrantă din tradițiile culinare locale. De exemplu, în China și Australia – două dintre cele mai mari producătoare de carne de oaie – consumul de carne de miel și oaie este ridicat atât în timpul sărbătorilor, cât și în viața cotidiană. În multe dintre aceste țări, mielul este asociat cu sărbători religioase și cu momente de comuniune socială. Deși consumul variază mult în funcție de regiune și cultură, acest tip de carne rămâne un simbol al ospitalității și al abundenței.

                 

                Știați că…

                • Mielul a fost simbolul sacrificiului în toate marile religii – de la iudaism, cu jertfa din noaptea Exodului, la creștinism, unde Iisus este „Mielul lui Dumnezeu”, și până la islam, cu sacrificiul profetului Ibrahim, mielul poartă semnificații adânci și universale.

                 

                • România este una dintre cele mai mari consumatoare de carne de miel din Europa. În ciuda diversificării alimentației, tradiția de a consuma miel la Paște este păstrată cu sfințenie în gospodăriile românești, iar consumul crește considerabil în perioada sărbătorilor pascale.

                 

                • Oaia a jucat un rol esențial în economia românească. Pe lângă carne, oaia a fost considerată o comoară în gospodărie, oferind lână, lapte și chiar piele pentru îmbrăcăminte.

                 

                • În multe culturi, mielul este sacrificat doar la evenimente speciale – Paștele pentru creștini, Eid al-Adha pentru musulmani sau în alte sărbători tradiționale. În multe țări, acest obicei este asociat cu renașterea naturii și cu momente de celebrare în familie.

                 

                Paștele altfel: cum se sărbătorea Învierea Domnului acum două-trei sute de ani

                Să ne imaginăm, pentru o clipă, că dăm ceasul înapoi. Nu cu o oră, ca la trecerea la ora de vară, ci cu două-trei secole. Ne așezăm cuminți în pridvorul unei case boierești din Moldova ori în curtea unei biserici de țară din Valahia. Simțim mirosul de ceară topită, de cozonaci scoși din cuptorul de lut, de iarbă crudă și paie ude. E Paștele. Dar nu cel de azi, cu ouă din supermarket și mesaje pe WhatsApp. E un Paște din alte vremuri, despre care ne-au povestit, fiecare în felul său, Cantemir, Ghica, Gane și Russo. Și, pe lângă ei, niște străini curioși, care s-au minunat de ce-au văzut pe la noi.

                Dimitrie Cantemir: Paștele ca miez al identității

                În vremea lui Cantemir (final de secol XVII – început de secol XVIII), sărbătorile religioase nu erau doar prilej de bucurie, ci și de afirmare a identității. În Descriptio Moldaviae, savantul moldovean nu descrie pe larg obiceiurile pascale, dar lasă să se înțeleagă importanța lor. El scrie despre „credința poporului” și atașamentul față de tradiție. În acele vremuri, oamenii postesc cu asprime, merg la denii și țin cu strictețe rânduielile Bisericii Ortodoxe. Paștele era un eveniment de renaștere nu doar spirituală, ci și socială: oamenii se înnoiau, casele erau curățate temeinic, iar hainele noi se îmbrăcau prima oară în noaptea Învierii.

                Ion Ghica și bucătăria de Paște din vremea fanarioților

                Ion Ghica, boier luminat și bun povestitor, ne duce în mahalalele și curțile boierești de pe la 1830-1840. În Scrisorile către Vasile Alecsandri, el își amintește cum, de Paște, Bucureștiul mirosea a friptură de miel și cozonaci cu scorțișoară. În casele boierești, slujnicele umpleau mesele cu „drob de pătrunjel și măruntaie”, ouă roșii „vopsite cu foi de ceapă și flori de tei”, iar copiii se întreceau în spart ouă „cu chiot și larmă mare”. Dar nu doar mesele sunt de poveste. În amintirile lui Ghica, noaptea de Înviere începe cu un alai de lumină: „Toată lumea, de la boieri la țărani, mergea cu lumânarea aprinsă acasă. Era o liniște sfântă pe ulițe, tulburată doar de tropotul pașilor grăbiți și clinchetul clopoțeilor de la trăsurile celor înstăriți.

                Constantin Gane: Paștele în viața doamnelor și domnițelor

                În Trecute vieți de doamne și domnițe, Constantin Gane ne arată un alt chip al Paștelui – cel trăit în odăile cu ferestre largi, broderii fine și arome discrete. Doamnele Moldovei și Valahiei se pregăteau pentru Înviere cu o seriozitate demnă de o sărbătoare împărătească. Postul era respectat „cu evlavie și grație”, iar slujba de la miezul nopții aducea cu ea emoții și speranță. „Domnița se închina cu capul plecat, cu lumina aprinsă în mână, iar inima-i bătea de parcă însăși Învierea i se petrecea în suflet.” După slujbă, urcau în trăsuri aurite, se retrăgeau la conac, unde mesele erau întinse și servite de personal în livrele. Paștele era și un moment de etalare, dar una cuviincioasă, discretă, în care frumusețea ținutelor se împletea cu blândețea gesturilor.

                Alecu Russo și Paștele „poporului”

                Alecu Russo, romantic și atașat de tradiția populară, prinde în scrierile sale fragmente din viața satului, unde Paștele este sărbătoarea supremă. În satul de la poalele munților sau pe valea Prutului, pregătirile începeau cu săptămâni înainte. Slujbele de la biserică, bătutul toacei, spovedania, ouăle înroșite cu plante și coji, toate aveau un rost și o frumusețe proprie. Russo notează, cu emoție, cum în noaptea Învierii „satul părea un câmp cu stele, căci fiecare țărancă ținea în mână o lumânare aprinsă, iar copiii, cu obrajii rumeniți de frig și entuziasm, șopteau cu voci subțiri: ‘Hristos a înviat!’”.

                Călătorii străini: între mirare și admirație

                Călătorii străini care au trecut prin Țările Române în secolele XVIII și XIX – fie ei diplomați, aventurieri sau misionari – au lăsat descrieri interesante despre Paștele românesc. Unii s-au minunat de solemnitatea slujbelor, alții de obiceiurile care li se păreau bizare.

                Wilhelm Richter, de exemplu, povestește cum în Muntenia oamenii se adunau „cu sutele” în jurul bisericii, „cu flăcări tremurătoare în mâini și lacrimi în ochi”. El notează, nu fără admirație, că „nici la Roma n-am văzut o asemenea dăruire și rânduială în ritual”.

                Franz Sulzer, mai analitic, descrie modul în care sătenii moldoveni se „înnoiau la trup și la suflet”, iar ouăle vopsite erau împărțite nu doar în familie, ci și la vecini, în semn de împăcare și bunăvoință.

                Anton Maria del Chiaro, secretarul lui Constantin Brâncoveanu, remarca fastul cu care domnitorul participa la slujba de Înviere și cum, după aceasta, oferea daruri săracilor, „spre mântuirea sufletului și întărirea domniei”.

                O sărbătoare cu rădăcini adânci și ramuri vii

                Din toate aceste relatări – fie ale domnilor și boierilor, fie ale călătorilor uimiți sau ale scriitorilor romantici – răzbate un adevăr simplu: Paștele era o sărbătoare a comunității, a reînnoirii și a speranței. Nu era lipsită de rigoare religioasă, dar era caldă, omenească, trăită cu simțire. Astăzi, poate că aprindem lumânarea în fața unui ecran, trimitem „Hristos a înviat!” prin emoji-uri sau cumpărăm cozonac gata feliat. Dar undeva, în fibra noastră culturală, încă vibrează amintirea acelor Paște de altădată. Un copil de boier cu ou roșu în mână, o țărancă cu basma albă, un preot cu voce blândă, un călător cu ochii mari – toți ne spun, peste veacuri, aceeași urare:

                „Adevărat a înviat!”

                 

                Acțiune a polițiștilor și jandarmilor în județ

                  La data de 16 aprilie a.c., polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, împreună cu jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău, sub coordonarea Serviciului de Ordine Publică Bacău au acţionat în județ, pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale, delictelor silvice și pentru prevenirea accidentelor de circulație rutieră.

                                În cadrul acțiunii au fost legitimate aproximativ 400 de persoane și au fost controlate peste 200 de autovehicule, din care 87 care transportau material lemnos.

                                Pentru neregulile constatate, polițiștii au aplicat 145 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 60.000 de lei. Din totalul sancțiunilor, 43 au fost aplicate conform Legii nr. 61/1991 pentru nerespectarea normelor de conviețuire socială, 87 la regimul circulației rutiere și 5 la regimul silvic.

                                Totodată, au fost constatate 3 infracțiuni.

                  Horoscop 19 aprilie 2025. Taur: Nostalgia îți va umple astăzi gândurile

                  ♈ Berbec
                  Astăzi, te simți atras de amintiri vechi, de momente care au trecut și care îți aduc atât un dor adânc, cât și o reflecție asupra timpului ce se scurge. Tristețea poate apărea în mod neașteptat, dar nu o respinge. Lasă-te să te gândești la acele momente și să înveți din ele, căci în fiecare amintire există o lecție valoroasă.

                  ♉ Taur
                  Nostalgia îți va umple astăzi gândurile, iar amintirile despre persoane și locuri dragi te vor însoți pe tot parcursul zilei. Poate că simți un gol în interior sau dorința de a recupera timpul pierdut. Permite-ți să te simți și să reflectezi, dar nu uita că schimbarea este o parte a vieții și fiecare pas pe care îl faci este o oportunitate de a crește.

                  ♊ Gemeni
                  Astăzi, inima ta este mai deschisă ca oricând către amintirile trecutului. Te vei regăsi în gânduri despre ce ar fi putut fi sau despre cum au evoluat lucrurile. Acest val de melancolie poate fi o oportunitate pentru introspecție profundă. Permite-ți să înțelegi ce te face să te simți astfel și cum poți transforma acele amintiri în învățăminte.

                  ♋ Rac
                  Tristețea se va lăsa asupra ta, iar amintirile din trecut vor fi mai intense astăzi. Te vei simți probabil mai sensibil și mai vulnerabil. Este un moment potrivit pentru a reflecta asupra celor pierdute, dar și pentru a-ți da permisiunea de a vindeca. Fii blând cu tine și nu te teme să trăiești acele momente de nostalgie – ele fac parte din călătoria ta.

                  ♌ Leu
                  Nostalgia poate aduce un val de tristețe astăzi, iar dorința de a întoarce timpul înapoi poate apărea puternic. Cu toate acestea, amintește-ți că chiar și în tristețe există frumusețe și învățăminte. Este o zi bună pentru a te reconecta cu trecutul și pentru a înțelege ce te face să te simți astfel. Lasă amintirile să te învețe și să te ajute să te vindeci.

                  ♍ Fecioară
                  Astăzi, te vei simți absorbit de amintiri și doruri ale trecutului, iar melancolia ar putea părea greu de purtat. Această nostalgie te poate ajuta însă să înțelegi mai bine ce contează cu adevărat pentru tine. Reflectă asupra lecțiilor pe care le-ai învățat și permite-ți să te regăsești în acele momente de tristețe. Este un pas important pe drumul tău de auto-descoperire.

                  ♎ Balanță
                  Ziua aceasta aduce un amestec de sentimente și un sentiment de pierdere. Nostalgia pentru vremurile trecute ar putea pune o amprentă mai adâncă asupra ta. Cu toate acestea, nu uita că fiecare amintire este o piatră de temelie în construcția ta interioară. Îmbrățișează aceste sentimente și lasă-le să îți adâncească înțelegerea despre tine și despre ce este important.

                  ♏ Scorpion
                  Astăzi, vei simți o legătură profundă cu trecutul, iar tristețea te poate cuprinde. Totuși, în fiecare amintire tristă există o oportunitate de a învăța și de a te vindeca. Întoarce-te spre momentele care te-au marcat și reflectează asupra lor. Vei descoperi că, deși tristețea poate fi grea, ea poate aduce claritate și putere.

                  ♐ Săgetător
                  Nostalgia te poate învălui astăzi, iar tristețea ar putea părea mai adâncă decât de obicei. Însă, nu este un semn de slăbiciune, ci o invitație să te reconectezi cu momentele care te-au definit. Poate că este un moment potrivit pentru a învăța din trecut, dar și pentru a găsi puterea de a merge mai departe, chiar și cu o inimă mai grea.

                  ♑ Capricorn
                  Astăzi, sentimentul de melancolie poate fi puternic, iar dorul pentru momente sau persoane trecute poate părea copleșitor. Lasă-ți gândurile să curgă și reflectează asupra acelor momente. Poate fi o oportunitate de a te reconcilia cu trecutul și de a găsi o pace interioară. Aceste sentimente vor aduce cu ele o înțelegere mai profundă a cine ești și ce vrei cu adevărat.

                  ♒ Vărsător
                  Te vei simți astăzi prins într-o rețea de amintiri și dorințe de a întoarce timpul. Tristețea poate părea mai intensă, dar nu te teme să o trăiești. Această introspecție profundă va aduce cu sine și o clarificare a ceea ce este cu adevărat important. Reflectând asupra trecutului, vei învăța să te îmbrățișezi și să îți vindeci rănile.

                  ♓ Pești
                  Astăzi, nostalgia îți va umple sufletul, iar tristețea ar putea părea o povară grea. Este o zi în care te vei gândi mult la momentele trecute și la ce ai pierdut. Permite-ți să simți aceste emoții și să te reconectezi cu ceea ce te face să te simți în acest fel. Îți va aduce o claritate profundă și o înțelegere mai profundă a procesului de vindecare.

                  Fotbal/ Liga 3: FC Bacău și Aerostar, victorii externe

                  Etapa a cincea a play-off-ului Ligii 3, programată în Vinerea Mare, a adus victorii externe pentru FC Bacău și Aerostar. Grație „dublei” realizate de Aftanache în minutele 85, din 11 m și 90+7, FC Bacău și-a adjudecat cu 2-0 derby-ul Seriei 1, pe terenul Științei Miroslava și, totodată, și-a asigurat locul 1 la finalul play-off-ului (ș, implicit prezența în barajul de promovare), indiferent de ceea ce se va întâmpla în următoarele patru rundei.

                  Reușită importantă și pentru Aerostar, care s-a impus cu 4-1 la Târgu-Secuiesc, în fața lui KSE, în duelul pentru locul 3 din Seria 2.

                  Gazdele au condus cu 1-0 din minutul 20, dar „aviatorii” băcăuani au egalat cu patru minute înainte de pauză prin Pantelei, pentru ca în partea secundă, să se desprindă grație loviturii libere transformate magistral de Apetrei (min. 62) și a golurilor înscrise de Băisan (69) și același Pantelei (72). În fine, pe „Letea”, CSM Bacău și Gloria Ultra au remizat, 3-3, la capătul unui joc cu o desfășurare de scor spectaculoasă.

                  Seria 1/ Play-off

                  Rezultatele etapei a cincea: CSM Bacău- Gloria Ultra 3-3, Știința Miroslava- FC Bacău 0-2.

                  Clasament: 10 FC Bacău 56p., 2) Știința Miroslava 41p. (golaveraj 8-8), 3) CSM Bacău 41p. (8-9), 4) Gloria Ultra 33p.

                  Programul etapei viitoare/ vineri, 25 aprilie, ora 17.00: FC Bacău- CSM Bacău. Sâmbătă, 26 aprilie, ora 17.00: Gloria Ultra- Știința Miroslava.

                  Seria 2/ Play-off

                  Rezultatele etapei a cincea: KSE Târgu-Secuiesc- Aerostar Bacău 1-4, Unirea Braniștea- Sporting Liești 4-0.

                  Clasament: 1) Sporting Liești 50p., 2) Unirea Braniștea 49p., 3) KSE Târgu-Secuiesc 40p., 4) Aerostar 39p.

                  Programul etapei viitoare/ vineri, 25 aprilie, ora 17.00: Aerostar Bacău- Unirea Braniștea. Sâmbătă, 26 aprilie, ora 17.00: Sporting Liești- KSE Târgu-Secuiesc.

                  O veste extraordinară pentru fanii Young Island! Superstarul american Jason Derulo va fi prezent la ediția aniversară de 5 ani a festivalului!

                  Jason Derulo, un artist cu zeci de miliarde de stream-uri, vânzări globale ce depășesc 250 de milioane de single-uri și numeroase discuri de platină obținute pentru hituri precum Talk Dirty [feat. 2 Chainz], Wiggle [feat. Snoop Dogg] și Whatcha Say, va electriza scena festivalului cu un show neconvențional, alături de dansatorii săi.

                  Young Island Festival promite, la această ediție aniversară, o experiență muzicală de excepție, scene spectaculoase și un vibe unic.

                  Un artist complet, un fenomen global și un vizionar al industriei muzicale!

                  Jason Derulo are trei melodii cu peste un milliard de stream-uri fiecare. Cu siguranță ați auzit măcar o dată la radio unul din hit-urile sale precum “Swalla” [feat. Nicki Minaj & Ty Dolla $ign], “Want To Want Me” sau “Savage Love” [with Jawsh 685], cel din urmă ajungând pe locul 1 în Billboard Hot 100 și dominând topurile din 16 țări.

                  Cu un fanbase de 41 de milioane de abonați pe YouTube și milioane de fani pe TikTok și Instagram, Jason Derulo este unul dintre cei mai influenți artiști ai momentului. De-a lungul carierei sale, a fost nominalizat și premiat la Teen Choice Awards, MTV Europe Music Awards și American Music Awards.

                  Jason Derulo este recunoscut la nivel mondial ca un cântăreț și compozitor, premiat de mai multe ori cu discul de platină pentru vanzări de peste 1 milion de unități pentru fiecare melodie, un antreprenor vizionar, autor de bestseller-uri, filantrop dedicat și o prezență captivantă. Modest, Derulo se autodescrie drept „un copil dintr-o familie haitiană din Miami care a muncit neîntrerupt pentru a deveni unul dintre cele mai prolifice staruri ale generației sale.”

                  Alături de Jason Derulo, festivalul a mai anunțat și alți artiști de top, precum Blasterjaxx, Lil Mosey, Giada Brice, Tom Enzy, Goldcher, Luisdemark, Smiley, Delia, Carla’s Dreams, Alina Eremia, iar multe surprize urmează să fie dezvăluite!

                  Pentru mai multe informații dar și achiziție de bilete vizitați site-ul oficial Young Island Festival!

                   

                  Afectiunile respiratorii și cazurile de gripă, în creștere în județul Bacău

                    Direcția de Sănătate Publică Bacău a transmis situația îmbolnăvirilor prin afecțiuni respiratorii pentru săptămâna 7-13 aprilie 2025. Potrivit datelor oficiale, în această perioadă au fost înregistrate 1.498 de cazuri de infecții acute ale căilor respiratorii superioare (I.A.C.R.S.), dintre care 64 au necesitat internare.

                    Totodată, au fost semnalate 240 de cazuri de pneumonii și bronhopneumonii, dintre care 89 de pacienți au fost spitalizați. Din fericire, nu s-au înregistrat decese asociate acestor afecțiuni.

                    Distribuția pe grupe de vârstă arată că cele mai multe cazuri de infecții respiratorii au fost înregistrate la copiii cu vârste între 5 și 14 ani (462 de cazuri), urmați de tinerii și adulții din categoria 15-49 de ani (372 de cazuri).

                    În ceea ce privește pneumoniile și bronhopneumoniile, cele mai afectate au fost persoanele peste 65 de ani, unde s-au înregistrat 50 de cazuri, din care 18 au necesitat internare.

                    Reprezentanții DSP Bacău precizează că, în ultima săptămână, s-au raportat și 15 cazuri noi de gripă. De la începutul sezonului, în județ au fost confirmate 1.935 de cazuri de gripă de tip A și B, cele mai multe la grupa de vârstă 5-14 ani (585 de cazuri) și 15-49 ani (504 cazuri).

                    De asemenea, din raportările medicilor de familie, rezultă că, de la 1 septembrie 2024 și până în prezent, s-au vaccinat împotriva gripei 34.816 persoane în județul Bacău.

                    Conform prevederilor legale, vaccinul gripal poate fi obținut în continuare din farmacii, în baza unei rețete emise de medic.

                    #SigurACASĂ DE SĂRBĂTORI

                      Polițiștii Inspectoratului de Poliție Județean Bacău atrag atenția cetățenilor, asupra riscului de a fi victime ale furturilor, în perioada sărbătorilor de Paște. Fie că e vorba de locuințe, de autovehicule sau de furturi din buzunare, este necesar ca cetățenii să conștientizeze riscul de victimizare, consecințele unor astfel de fapte și să cunoască măsurile de protecție și mijloacele prin care pot sesiza autoritățile.

                       

                      Riscul de furt este unul pe care nu trebuie să îl ignorați. Cele mai eficiente metode de protecție a locuinței vizează limitarea posibilităților de acces la bunurile de valoare și prelungirea timpului necesar pentru sustragerea acestora de către infractori.

                      Măsurile preventive au rolul de a induce răufăcătorilor sentimentul că șansele de reușită sunt minime, iar riscul de a fi prinși este maxim.

                      Se disting două tipuri de bariere utile protejării bunurilor:

                      – mecanice, constituite din elemente mecanice de siguranță (uși, încuietori, grilaje, obloane, seifuri, pereți etc.);

                      – electronice, respectiv sisteme de securitate perimetrală, antiefracție, control al accesului sau sisteme de supraveghere și înregistrare video, acestea descurajând infractorii sau detectându-i în faza incipientă a tentativei de pătrundere prin efracție.

                                    O îmbinare înțeleaptă între cel două bariere poate genera o protecție eficientă.

                      Totodată, vă recomandăm și următoarele măsuri:

                      – interzicerea accesului în locuință și refuzul de a da informații despre dumneavoastră, bunurile pe care le dețineți ori despre vecini, persoanelor străine ce pretind că reprezintă diverse instituții, dar care nu se pot legitima sau dovedi pe cine reprezintă;

                      – achiziționarea unor sisteme de închidere/asigurare care corespund standardelor de securitate;

                      – alegerea acelor încuietori care sunt prevăzute cu chei ce nu pot fi multiplicate ușor;

                      montarea unui sistem de Securitate și monitorizarea acestuia de către firme licențiate de Inspectoratul General al Poliției Române, lista fiind disponibilă pe pagina web (Poliția Română – Registre Naționale);

                      –               manifestați atenție sporită în locurile aglomerate și în mijloacele de transport în comun, păstrați banii, bunurile și docmuentele în buzunarele interioare ale hainelor.

                       

                      Un alt factor care ne poate proteja de infractori este limitarea informațiilor dezvăluite în mediul online. Lumea virtuală este parte importantă din viața noastră. Nu transformați conturile de pe rețelele de socializare în surse de informații pentru infractori.               Folosiți setări de confidențialitate, astfel încât acestea să fie inaccesibile pentru persoane necunoscute. De asemenea, fiți atenți la datele și fotografiile pe care le postați și evitați prieteniile cu persoane pe care nu le cunoașteți în realitate. Atunci când plecați pentru perioade mai lungi de acasă, nu faceți acest lucru public pe internet.

                      E85 – Amestec de frustrare

                      În cursul zilei de ieri, mai mulți conducători auto au fost sancționați pentru că au circulat pe partea dreaptă a drumului, pe mult-blamatul acostament, între Tg. Frumos și Iași. Traficul a fost supravegheat de sus, de un elicopter M.A.I. dotat cu sistemul FLIR.

                      Toți știm ce denumire oficială poartă acel acostament, dar prea puțini înțelegem cu adevărat utilitatea sa. Ne bucurăm când camioanele și autoutilitarele circulă pe acel segment, eliberând banda și fluidizând traficul. Dar în același timp, ne indignăm când un șofer grăbit ne face semn cu farurile să ne dăm la o parte.

                      Acum, după acțiunea autorităților, transportatorii – revoltați – anunță pe grupurile de Facebook că vor circula „pe banda de lângă axul drumului”. Cu alte cuvinte, se întorc pe banda principală, iar timpul de parcurgere al rutei Bacău–Iași se va dubla, cel mai probabil.

                      Ne dorim drumuri europene, dar folosim reguli locale. Ne dorim civilizație, dar ignorăm contextul și realitatea din teren. Și totuși, ce este de făcut? Care este soluția care împacă legea, bunul-simț și realitățile traficului?

                      Aștept cu interes opiniile dumneavoastră și ale cititorilor.

                      Cu respect,
                      Alexandru T.

                      Buhuși: Ediția 2025 a Festivalului CineCopilăria are loc între 2-4 mai

                        Cea de-a IV-a ediție a Festivalului CineCopilăria de Elisabeta Bostan va avea loc în perioada 2-4 mai 2025, la Casa de Cultură „Elisabeta Bostan” din Buhuși și, în premieră, la Centrul Educațional Multifuncțional (CEM) Buhuși, o locație nouă care va găzdui câteva dintre evenimentele festivalului. Proiectul a fost inițiat în 2022 în Buhuși, orașul natal al regizoarei Elisabeta Bostan, fiind organizat de Primăria Orașului Buhuși și produs de Asociația ARTIS din Iași.

                        Festivalul se adresează întregii familii, în special copiilor, iar programul include o serie de evenimente menite să celebreze copilăria: proiecții de film, workshop-uri educative, discuții cu invitați din lumea cinematografiei, spectacole de teatru și o competiție de scurtmetraje românești.

                        Astfel, pentru al treilea an consecutiv, organizatorii anunță deschiderea înscrierilor pentru competiția de scurtmetraje românești, dedicată tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14 și 25 de ani. Perioada de înscriere este 8-30 aprilie 2025, iar participanții sunt încurajați să își exprime creativitatea fără limite. Sunt invitați să participe toți cei care doresc să își vadă filmul pe marele ecran și să primească aprecieri și sfaturi din partea unor profesioniști din domeniul cinematografiei. Regulamentul competiției poate fi consultat pe www.elisabetabostan.ro, iar mai multe informații pot fi solicitate la numărul de telefon +40 752 068 513 sau la adresa artisong.iasi@gmail.com.

                        Andrei Giurgia, coordonatorul proiectului: „Festivalul CineCopilăria de Elisabeta Bostan a devenit un eveniment de referință, așteptat cu entuziasm de întreaga comunitate din Buhuși. După trei ediții, am înțeles cu adevărat impactul pe care îl are acest festival: aduce o nouă energie orașului. An de an, proiectul reunește tineri talentați, profesioniști din domeniul cinematografiei și o comunitate dornică să o cunoască pe regizoarea Elisabeta Bostan prin acest festival.

                        Suntem mândri să vedem cum evenimentul a crescut și cum tot mai multe voci tinere își pot exprima ideile lor. Mulțumim partenerilor noștri, autorităților locale și, nu în ultimul rând, comunității, care ne susține în fiecare an și face posibil acest proiect”.

                        Programul complet al ediției de anul acesta va fi anunțat pe site-ul www.elisabetabostan.ro și pagina de facebook CineCopilăria. Intrarea la toate evenimentele din program este liberă. 

                        Despre Competiția de scurtmetraje românești | „CineCopilăria de Elisabeta Bostan”

                        Perioada de înscriere: 8-30 aprilie 2025

                        Cine poate participa?
                        Concursul este deschis tuturor tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14 și 25 de ani, indiferent de experiență. Dacă ai o poveste de spus prin film, acum e momentul! Participă la CineCopilăria 2025, competiția care îți oferă șansa să îți vezi filmul pe marele ecran și să fii apreciat de profesioniști din domeniu. 

                        Tema:

                        Nu există o temă impusă – lasă-ți creativitatea să zboare! 

                        Reguli generale:

                        Originalitate: Filmul trebuie să fie creația ta originală – fii autentic și spune-ți povestea în stilul tău;

                        Scurtmetrajele pot include actori, spații, dar acestea trebuie menționate în descrierea videoclipului cu nume, prenume sau titlul locației. 

                        Condiții tehnice:

                        Durata: Maxim 10 minute;

                        Producția trebuie să fie însoțită de o scurtă descriere, titlu și realizatori;

                        Fișierele vor fi trimise pe adresa de email artisong.iasi@gmail.com, prin link de transfer, format AVI sau MP4 până pe 30 aprilie, inclusiv.

                        De ce să participi?

                        ● Îți faci vocea auzită printr-un scurtmetraj original;

                        ● Ai șansa să câștigi unul din cele trei premii speciale ale concursului;

                        ● Filmul tău poate fi proiectat în fața publicului;

                        ● Îți construiești un portofoliu și îți faci conexiuni în lumea cinematografiei, regizori, scenariști, invitați ai festivalului; 

                        *Câștigătorii vor fi anunțați în perioada de desfășurare a festivalului CineCopilăria la Buhuși (2-4 mai 2025) și vor fi desemnați de către un juriu format din actori și regizori, invitați ai ediției a IV-a a festivalului. 

                        Pregătește-ți camera, creează, filmează și înscrie-te! Nu rata ocazia de a-ți transforma pasiunea în ceva memorabil. 

                        Parteneri media: Cinemaraton, Agerpres, Radio România Cultural, Radio România Iași, Viva FM, Itsy Bitsy, Plus TV Bacău, Radio Hit, Deșteptarea.

                        Deci, se poate!

                        În anul 2021 am solicitat Ziarului Desteptarea ca un jurnalist să mă însoțească pe Strada Eroul Ciprian Pintea pentru a vedea și a scrie un articol despre problemele pe care le întâmpină, la urcarea trotuarelor, persoanele în scaun rulant și mamele care au copii mici și trebuie să urce cu căruciorul pe acele trotuare. Așa că, la vremea respectivă a fost publicat un material în acest sens.

                        Am uitat să precizez că mă numesc Tătaru Ioana, am 39 de ani și sunt utilizatoare de scaun rulant. Atunci solicitam construirea unor rampe pe marginea trotuarelor, făcute foarte înalte și foarte greu de coborât de persoanele cu dizabilități; chiar și cei care au însoțitori sau cer ajutorul persoanelor de pe stradă.

                        Atunci am solicitat o audiență la domnul primar Lucian Daniel Stanciu Viziteu să mă ajute în modificarea trotuarelor, fiind greu de accesat .

                        Dar, în sfârșit, în anul 2025, pe străzile Milcov și Eroul Ciprian Pintea, trotuarele, au fost modificate și dotate cu rampe, accesibile, fapt pentru care vreau să le mulțumesc domnului primar Lucian Daniel Stanciu Viziteu și domnului inginer Topan Florin, pentru că au realizat rampe la trotuare și este mult mai ușor de urcat și de coborât acele trotuare. Deci, se poate! Cu răbdare, insistență și înțelegere.

                        Ioana Tătaru

                        Judo: Băcăuanca Rada Ciobanu, vice-campioană mondială școlară U15

                        Sportiva antrenată de Constantin Manole la SCM- Palatul Copiilor a cucerit argintul categoriei 70 kg la Gimnaziada desfășurată în Serbia, la Zlatibor

                        La Gimnaziada Under 15, competiție care a reunit, recent, în Serbia, la Zlatibor, mii de sportivi din toate colțurile lumii, Bacăul a fost foarte bine reprezentat. Și numeric, dar, în special valoric.

                        Iar pe lista performerilor care au permis tricolorului românesc să fluture pe podiumul de premiere s-a regăsit și una dintre cele mai de succes judoka junioare ale Bacăului: Rada Ciobanu.

                        După titlurile de campioană balcanică și campioană națională la judo și Ne-Waza cucerite anul trecut, sportiva antrenată de Constantin Manole la SCM- Palatul Copiilor a lovit decisiv și în 2025.

                        Astfel, la Zlatibor, Rada s-a încununat vice-campioană mondială școlară U15 la judo în limitele categoriei 70 kg. Un titlu care confirmă din valoarea sportivă a elevei clasei a VIII-a a Școlii Gimnaziale Spiru Haret.

                        „Un titlu sau, mai bine spus, încă un titlu, care, în egală măsură, răsplătește munca, sacrificiile și pasiunea pentru judo a Radei Ciobanu”, a ținut să precizeze antrenorul proaspetei vice-campioane mondiale școlare U15, profesorul Constantin Manole.

                        Pompierii băcăuani, în slujba binelui – dincolo de misiuni, aproape de sufletul copiilor

                          Pentru pompierii băcăuani, spiritul de sacrificiu nu se limitează doar la intervenții sau la misiuni de salvare. Dincolo de uniformă și rigurozitate, bate o inimă mare, dedicată celor mai vulnerabili dintre noi – copiii.

                          Pe 17 aprilie, cadre ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău au pășit, cu emoție și bucurie, la locul de joacă „Prietenii Hazlii” din incinta centrului comercial „Arena Mall”, unde i-au așteptat zâmbetele sincere a 15 dintre copiii aflați în grija Centrului „Daniel” din Bacău.

                          Activitatea a reprezentat mai mult decât o acțiune de caritate – a fost o lecție de umanitate, oferită cu generozitate și empatie.

                          Cadourile pregătite, momentele de joacă, discuțiile calde și activitățile desfășurate împreună le-au creat atât copiilor, cât și salvatorilor, momente pline de emoție și recunoștință.