BACALAUREAT 2025, prima sesiune – rezultate finale. Județul Bacău își menține locul II național
Eșecul guvernului Bolojan
După amnezia ce l-a apucat deodată pe domnul Ciolacu, uitând să respecte legea privind indexarea pensiilor, alocațiilor cu inflația, și „greaua moștenire”, au apărut salvatori care — ce să vezi — tot ei sunt.
Acum, noul premier Ilie Bolojan încearcă o cosmetizare a sporurilor de la buget, ce va întâlni o rezistență acerbă și, pe modelul legendarului Victor Ciorbea care ne propunea „Să strângem cureaua”, cam tot asta ni se cere și astăzi.
Fără consultare publică, fără dezbateri în Parlament, domnul Bolojan iese și ne mai anunță câte o decizie luată și îi pune pe români în fața faptului împlinit.
Până la alegerile prezidențiale, nimeni nu vorbea de deficit, toți se jurau că nu cresc TVA. Ciolacu s-a și tatuat, Nicușor Dan a dat în scris că nu crește TVA — dar în spatele ușilor închise ei tocmai asta pregăteau.
Tinerii frumoși și liberi, care sărbătoreau victoria lui Nicușor Dan, astăzi au ieșit să-și ceară drepturile, care le vor fi parțial tăiate.
După ani în care cei din IT și construcții n-au plătit CAS, CASS și au avut diferite facilități fiscale, iar de anul acesta au început să plătească și ei, ni se spune că avem prea puțini contribuabili la sănătate. Păi am avut cu câteva sute de mii mai puțini până la 01.01.2025, dar nimeni n-a spus nimic.
După ce ani de zile statul a protejat și a creat mari discrepanțe între cele mai mici și cele mai mari venituri, acum vor să taie de la cine? De la pensionari, de la copii (asta după ce le-a luat 10,4% — creșterea cu inflația ce nu a mai fost acordată) și de la cei ce primesc ajutor social.
Niciun studiu de impact, nimic, iar cei ce au venituri ce depășesc 10.000 euro la stat stau liniștiți, pentru că pe ei nu îi afectează decât marginal un TVA mărit.
Elevi, pensionari, bugetari, HoReCa, contribuabili, firme etc., toți își vor striga nemulțumirile în stradă.
Orice creștere de taxe e ca un bumerang, deoarece orice reducere a veniturilor disponibile se va vedea în consum, care va scădea dramatic, proporțional cu…
Ioja Gabriel
Copiii din Onești, implicați în ateliere interactive pentru o viață sănătoasă și fără dependențe
În cadrul Școlii de vară „Lumea magică a copilăriei – culoare… fantezie… imaginație…”, organizată de Școala Gimnazială nr. 1 Onești la Biblioteca Municipală „Radu Rosetti”, copiii au avut parte, zilele trecute, de o întâlnire specială cu un specialist din cadrul Centrului de Sănătate Mintală și pentru Prevenirea Adicțiilor (CSMPA) al Spitalului Județean de Urgență Bacău.
Activitatea a fost prilejuită de marcarea, la data de 26 iunie, a Zilei internaționale împotriva traficului și consumului ilicit de droguri, un moment dedicat conștientizării riscurilor consumului de substanțe psihoactive și promovării unui stil de viață sănătos în rândul tinerilor.
În total, 65 de elevi, însoțiți de 7 cadre didactice, au participat la două ateliere interactive concepute pentru a încuraja reflecția și învățarea prin joc. Teme precum sănătatea mintală, alegerile alimentare, gestionarea emoțiilor și prevenirea comportamentelor adictive au fost abordate într-o manieră accesibilă și atractivă pentru copii.
„Am definit, împreună cu participanții, sănătatea și viața armonioasă, apoi, cu ajutorul unui joc didactic, am identificat alimentele sănătoase, implicându-i, inclusiv, în recunoașterea emoțiilor și gestionarea acestora cu ajutorul metodei brainstorming și prin lucrul în grupe mici. Interesant a fost și cum copiii au identificat situațiile și variantele în care pot scăpa de stres sau de emoțiile puternice precum: furia, frustrarea, nemulțumirea. Apoi, copiii au desenat pe foi de flipchart, pe baza fișelor primite. În felul acesta, elevii și-au antrenat dexteritatea și atenția în jocul didactic dedicat”, a explicat Marta Butnaru, specialist CSMPA.
Aceasta a ținut să mulțumească organizatorilor pentru oportunitatea de a se implica activ în educația pentru sănătate a celor mici: „Le mulțumesc doamnelor profesoare Mihaela Boșcor și Ancuța Clopotaru pentru invitație și pentru implicare.”
Evenimentul a adus nu doar informații utile, ci și zâmbete și descătușarea creativității, dovedind încă o dată că prevenirea dependențelor începe cu educație timpurie, susținută prin metode prietenoase și adaptate vârstei copiilor. Astfel de inițiative contribuie la formarea unor generații conștiente, echilibrate și capabile să facă alegeri sănătoase pentru viață.
Dacă îl vedeți, sesizați Poliția!
Numitul Hoholea Mitică de 70 de ani, plecat voluntar de la domiciliu, a fost găsit de polițiști și voluntari, pe un teren viran din comuna Secuieni. Din primele verificări, pe timpul plecării, bărbatul nu a fost victima vreunei infracțiuni.
Știrea inițială:
Poliţiştii au fost sesizaţi cu privire la plecarea voluntară a numitului Hoholea Mitică de 70 de ani, din comuna Răchitoasa, județul Bacău.
Bărbatul a plecat voluntar de la domiciliu și nu a revenit până în prezent.
SEMNALMENTE: înălţime – aproximativ 1,65 m, greutate – aproximativ 60 de kg, ochi căprui, părul alb.
La momentul plecării era îmbrăcat cu o cămașă albastră cu carouri, pantaloni de culoare închisă și pe cap purta o șapcă portocalie.
Cetăţenii care pot furniza orice informaţie în legătură cu această persoană, sunt rugaţi să contacteze Poliția municipiului Bacău, tel. 0234.202.056, Dispeceratul I.P.J. Bacău, tel. 0234.202.000 sau să apeleze 112.
Secția Urologie a SJU Bacău
Am fost externat recent din secția Urologie a SJU Bacău, după o intervenție asupra unei tumori, operată de dr. Lupu Florin, secție care funcționează la nivelul celor mai mari spitale din lume.
Tragedie pe șosea, speranță în spital: SJU Bacău în luptă pentru viața victimelor
Un grav accident rutier produs în jurul orei 3:00, pe DN2-E85, în dreptul localității Cleja, a mobilizat resurse importante medicale și de intervenție. În coliziune au fost implicate un autocar înmatriculat în Ucraina și un microbuz oprit pe acostament, iar în urma impactului, la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) SMURD Adulți a Spitalului Județean de Urgență Bacău au fost transportate cinci persoane rănite.
Patru dintre victime — trei pasageri din microbuz și unul din autocar — erau conștiente la sosirea în spital și prezentau multiple traumatisme la nivelul întregului corp.
Cel mai grav caz este cel al unui bărbat de 50 de ani, pasager în microbuz, diagnosticat cu leziuni cerebrale și toracice severe. Acesta a fost supus unei intervenții neurochirurgicale de urgență, este intubat și se află internat în secția de Terapie Intensivă, în stare stabilă din punct de vedere hemodinamic.
Una dintre victime a fost externată, în timp ce ceilalți patru pacienți rămân internați pe secțiile de Neurochirurgie și Chirurgie Generală.
Din nefericire, o femeie de 40 de ani, aflată în microbuz, a fost declarată decedată la fața locului de către echipajele de intervenție.
Efortul depus de echipa medicală a fost exemplar, într-o situație extrem de complexă, cu victime multiple. La caz au intervenit:
– Dr. Meraru Robert Daniel și Dr. Grosu Igor Adrian – Chirurgie Generală
– Dr. Dinu Răducu – Neurochirurgie
– Dr. Boaru Petrina și Dr. Petrescu Liliana – UPU SMURD Adulți
✅ „A fost un test major, de capacitate, pentru unitatea noastră, dar colegii mei au reacționat exemplar. S-au aplicat procedurile specifice pentru incidente cu victime multiple, iar colaborarea cu echipajele ISU și SAJ a fost ireproșabilă. Conducerea spitalului transmite sincere condoleanțe familiei persoanei decedate în accident și reconfirmă angajamentul față de sănătatea și siguranța pacienților din județul Bacău și din afara granițelor acestuia”, a declarat managerul interimar al SJU Bacău, Ion Marius Savin.
Poliția continuă cercetările în cadrul unui dosar penal pentru ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă. Conducătorul autocarului, un bărbat de 40 de ani, cetățean străin, a fost testat cu aparatul alcooltest, rezultatul fiind negativ.
Comunicatul ISU Bacău
În data de 30 iunie a.c., în jurul orei 03:00, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău (ISUJ Bacău) a fost informat despre producerea unui accident pe raza comunei Nicolae Bălcescu, pe E85/DN2, în care au fost implicate un microbuz și un autocar. Astfel, ca urmare a informațiilor primite prin sistemul național unic pentru apeluri de urgență 112 s-a impus activarea Planului Roșu de Intervenție.
La locul solicitării au fost alocate forțe și mijloace din cadrul detașamentelor de pompieri Bacău, Onești și Moineşti. În urma recunoașterii efectuate, la fața locului, de echipajele de intervenție s-a constatat că în autocar se aflau 60 de persoane din Ucraina, iar în microbuz se aflau 5 persoane.
În urma evaluării efectuate de către echipajele medicale patru victime din cele cinci aflate în microbuz au fost transportate la UPU Bacău, iar o persoană, din nefericire, a fost declarată decedată.
Din cele 60 de persoane aflate în autocar, o victimă a necesitat îngrijiri medicale și a fost transportată la Spitalul Județean de Urgență Bacău.
La ora 05:38, 29 de persoane au fost transportate cu microbuzele din cadrul Detașamentului de Pompieri Bacău la Căminul Cultural din comuna Nicolae Balescu, urmând ulterior să fie preluate de un mijloc de transport în comun pentru a fi transportate spre destinație. De asemenea, 28 de persoane și-au continuat deplasarea spre destinație cu un alt autocar.
Pompierii militari au asigurat, totodată, pe timpul intervenției măsurile de prevenire și stingere a incendiilor.
În jurul orei 03:40, ISUJ Bacău a fost anunțat despre producerea unui accident rutier în care a fost implicată o autoplatformă care a părăsit partea carosabilă și a intrat într-un copac, in comuna Cleja, pe E85/DN2.
Imediat, la fața locului s-a deplasat o autospecială de stingere cu apă și spumă, o autospecială de descarcerare, redirecționată de la primul accident și o ambulanță SAJ.
În urma accidentului au rezultat două victime una fiind încarcerată. Conducătorul auto, un bărbat, în vârstă de 21 de ani, a fost descarcerat și s-au început manevrele de resuscitare, însă din nefericire fără rezultat, fiind declarat decesul de către echipajul medical. A doua victimă, conștientă, a fost preluată de ambulanța SAJ și transportată la spital.
Acțiune pentru verificarea stării tehnice a vehiculelor, desfășurată de polițiștii băcăuani
Polițiștii rutieri din județ, sub coordonarea Serviciului Rutier Bacău, împreună cu reprezentanți ai Registrului Auto Român – Bacău, au desfășurat o acțiune comună pentru verificarea stării tehnice a autovehiculelor și motocicletelor care circulă pe drumurile publice.
În cadrul activităților, au fost legitimate aproximativ 100 de persoane, au fost verificate 45 de autovehicule și 20 de motociclete, fiind efectuate totodată peste 40 de testări cu aparatele din dotare.
Pentru neregulile constatate, polițiștii au aplicat 37 de sancțiuni contravenționale, fiind retrase 14 certificate de înmatriculare și 2 seturi de plăcuțe cu numere de înmatriculare.
Pentru creșterea gradului de siguranță în trafic, recomandăm conducătorilor de motociclete:
Să poarte întotdeauna echipamentul de protecție adecvat (cască omologată, îmbrăcăminte cu protecții, mănuși și încălțăminte specifică);
Să adapteze permanent viteza la condițiile de drum și trafic;
Să semnalizeze din timp manevrele și să se asigure temeinic înainte de a schimba direcția de mers;
Să păstreze o distanță de siguranță față de celelalte vehicule;
Să verifice frecvent starea tehnică a motocicletei: frânele, sistemul de iluminare-semnalizare și anvelopele;
Să evite conducerea în stare de oboseală sau sub influența alcoolului ori a substanțelor psihoactive.
Siguranța rutieră este o responsabilitate comună!
A13 Brașov–Bacău Motorway: Geotechnical Drilling Begins in the Mountainous Area
The National Road Investment Company (CNIR) has announced the start of geotechnical drilling works in the mountainous section of the future A13 Brașov–Bacău Motorway, specifically between kilometers 92 and 124.
The contractor responsible for the feasibility study is currently deployed on-site with six drilling rigs, having already completed approximately 11,000 linear meters — about one-third of the total estimated volume. CNIR representatives recently visited the area and confirmed proper mobilization across the counties of Brașov, Covasna, and Bacău.
At present, one drilling rig is operating near the locality of Brețcu (Covasna County), while the other five are located in Bacău County, in the vicinity of Poiana Sărată, Hârja, Nicorești, Bogdănești, and Dumbrava.
The A13 Brașov–Bacău Motorway is set to become a vital connection between Transylvania and Moldova, linking to the future Sibiu–Făgăraș–Brașov Motorway via a high-speed interchange near Codlea in the west, and to the Moldova Motorway (A7) near the town of Răcăciuni in the east.
The contract for the feasibility study is valued at 81 million lei, with an execution period of 24 months.
Aerostar Completes First Routine Maintenance Inspection for a Black Hawk Helicopter in Romania
Aerostar has successfully completed the first-ever Phase Maintenance Inspection (PMI) for a Black Hawk helicopter belonging to Romania’s Ministry of Internal Affairs (MAI), marking a national milestone in the maintenance of this type of aircraft. The operation was finalized ahead of schedule, demonstrating the efficiency and expertise of Romania’s local aerospace industry.
As a Lockheed Martin-authorized Maintenance, Repair, and Overhaul (MRO) center, Aerostar becomes a strategic hub for supporting MAI operations, contributing to increased fleet availability and reduced aircraft downtime. Previously, such inspections were carried out at the operators’ bases, requiring additional logistical efforts.
“Aerostar is committed to delivering exceptional services and supporting the development of Romania’s aerospace industry by creating and maintaining highly skilled jobs,” said Alexandru Filip, Aerostar’s General Manager. “Our team’s expertise and dedication to quality enabled us to complete this inspection ahead of schedule, and our collaboration with MAI, Sikorsky, and other regional partners will continue.”
The completion of this first inspection marks a significant milestone for Aerostar, which has already begun work on a second helicopter earlier this month. The MAI fleet is involved in vital missions such as land and sea search and rescue, firefighting, transport, and emergency medical interventions.
“Sikorsky is thrilled with the successful completion of the first Black Hawk maintenance at Aerostar,” said Dr. Dennis Goege, Vice President and General Manager of Lockheed Martin Europe. “By reducing aircraft downtime and maximizing operational availability, Aerostar plays an active role in preparing Romanian pilots for their next mission in support of security, public safety, and disaster response.”
The S-70M Black Hawk helicopter, developed by Sikorsky to rigorous military standards, is a versatile platform ideal for long-duration missions at high altitudes — exactly what the MAI requires.
In 2024, Sikorsky signed a new contract to deliver an additional Black Hawk helicopter for Romania’s emergency services and firefighting operations, which will bring the MAI fleet to a total of eight aircraft. The helicopters are manufactured at Lockheed Martin’s PZL Mielec facility in Poland and play a key role in supporting both civil and defense needs across Europe and globally.
Mayor of Bacău: “We Are No Longer Allowed to Perform Aerial Disinsection”
The mayor of Bacău has drawn attention to legal restrictions now in place regarding aerial disinsection. He announced that the highly effective method used over the past 20 years — spraying insecticide substances with a light aircraft — has been banned under current legislation, following recommendations from the Public Health Directorate (DSP) in response to citizen complaints.
“Let’s reopen the discussion about what we can and cannot do when it comes to pest control,” said the mayor. He explained that although the substances used were approved, aerial spraying is no longer permitted. The only remaining legal alternative is ground-based fumigation — a slower and less effective method, limited to public spaces and highly dependent on weather conditions, stated Mayor Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu.
Currently, teams from the Municipal Public Utilities Service (SMUP) are operating in parks and playgrounds, with plans to continue treatments next week in residential areas with houses, weather permitting.
The mayor also issued an appeal to residents, emphasizing that local authorities cannot effectively manage the situation through public space interventions alone: “Owners of yards, gardens, or vacant lots need to take action on their own properties as a complementary measure. Otherwise, we risk being unable to enjoy peace — or open windows — this summer,” the mayor added.
Accident Caused by a Wasp. Female Driver Hospitalized
An unusual traffic incident occurred on National Road 2 – E85, in the commune of Itești, Bacău County, where an insect – likely a wasp – was enough to cause a car accident.
According to information provided by officers from the Bacău Road Police Service, the accident was reported on June 25. A 32-year-old woman from Neamț County, who was driving a van from Bacău towards Roman, reportedly panicked when an insect entered the vehicle’s cabin. Losing control of the steering, the vehicle veered off the road and struck a culvert on the roadside.
The driver sustained minor injuries and was transported to the hospital for medical care. A breathalyzer test confirmed that she had not consumed alcohol.
Police have opened a criminal case for bodily injury by negligence and are continuing their investigation to determine the exact circumstances of the accident.
Representatives of the Traffic Police are warning about the dangers of any distractions while driving — even seemingly trivial ones, such as an insect entering the vehicle’s interior.
Salariile din județul Bacău și media pe țară
Județul Bacău a înregistrat în luna aprilie 2025 un câștig salarial mediu brut de 8.344 lei/persoană, cu 1.071 lei mai puțin decât media națională. Această diferență procentuală semnificativă de -11,4% reflectă decalajul economic față de restul țării.
Ioan Boroș (1906–1940): Ofițerul care a murit cu arma în mână apărând Ținutul Herța
Puțină lume știe că, în liniștea solemnă a Cimitirului Central din Bacău, își doarme somnul de veci primul ostaș român căzut în cel de-al Doilea Război Mondial. Este vorba despre căpitanul Ioan Boroș, ofițer de artilerie, care a murit eroic în zorii zilei de 29 iunie 1940, apărând orașul Herța de invazia trupelor sovietice. La comanda Bateriei 5 din Regimentul 16 Artilerie Bacău, dislocată în nordul județului Dorohoi, căpitanul Boroș s-a opus cu demnitate și curaj ocupării ilegale a unui teritoriu românesc ce nu fusese inclus în ultimatumul sovietic.
Ioan Boroș (n. 14 martie 1906, Sfântu Gheorghe, comitatul Trei Scaune, Austro-Ungaria – d. 29 iunie 1940, Herța, România) a fost un ofițer român de artilerie, care și-a dat viața apărând granițele României în fața unei agresiuni sovietice. Căzut eroic în dimineața zilei de 29 iunie 1940, în contextul ocupării Basarabiei și nordului Bucovinei, căpitanul Ioan Boroș este considerat primul ofițer român ucis în confruntările de la începutul celui de-al Doilea Război Mondial.
Originile și formarea militară
Singurul copil al soților Ioan și Maria Boroș, provenind dintr-o familie modestă de crescători de oi, Ioan Boroș s-a mutat împreună cu familia în orașul Bacău. A urmat cursul inferior al Liceului din Bacău, apoi Liceul Militar din Iași, urmat de Școala Militară de Ofițeri de Artilerie, pe care a absolvit-o în anul 1927, obținând gradul de sublocotenent. A urmat o carieră militară activă, fiind avansat locotenent în 1931 și căpitan în 1938. În paralel cu activitatea militară, a fost și profesor la un liceu militar, contribuind la formarea noilor generații de ofițeri.
Contextul istoric și sacrificiul suprem
În iunie 1940, căpitanul Boroș comanda Bateria 5 de tunuri din Regimentul 16 Artilerie Bacău, dislocată în nordul județului Dorohoi, în vecinătatea Ținutului Herța. La 26 iunie 1940, URSS a transmis României un ultimatum prin care solicita evacuarea Basarabiei și nordului Bucovinei. Sub presiunea amenințărilor, autoritățile române au cedat, iar evacuarea a început pe 28 iunie.
Herța însă nu făcea parte din teritoriile vizate de ultimatum. Cu toate acestea, în dimineața zilei de 29 iunie, două tancuri sovietice au pătruns în localitate și au cerut căpitanului Boroș predarea tunurilor. Refuzând să cedeze un teritoriu care nu fusese concesionat URSS, căpitanul a încercat să explice acest lucru, dar a fost împușcat mortal de sovietici. Alături de el au fost uciși și sublocotenentul (r) Alexandru Dragomir și soldatul Iancu Solomon.
În raportul Regimentului 16 Artilerie se menționează:
„Căpitanul Boroș a încercat să parlamenteze cu rușii, însă ei au tras focuri de armă și de pistoale omorându-l pe loc, căzând la datorie între ostașii și tunurile Bateriei sale.”
După căderea lui, trupele sovietice au ocupat ilegal orașul Herța și alte 27 de localități din jur, într-un teritoriu preponderent românesc.
Înmormântarea și urmările dramatice
Trupurile celor trei militari au fost duse la Dorohoi. Ioan Boroș a fost înmormântat cu onoruri militare în cimitirul ortodox din oraș. La aceeași ceremonie funerară, soldatul evreu Iancu Solomon a fost înmormântat în cimitirul evreiesc. Din păcate, în acea zi, la funeraliile acestuia a izbucnit un incident tragic: o trupă de grăniceri români a deschis focul asupra gărzii de onoare formate din militari evrei, declanșând astfel pogromul de la Dorohoi.
Ulterior, rămășițele căpitanului Boroș au fost reînhumate în Cimitirul Central din Bacău.
Moștenirea eroică
Câteva săptămâni după moartea sa, soția căpitanului Boroș a dat naștere fiicei lor, Ioanița, rămasă să-și cunoască tatăl doar prin poveștile de vitejie.
În vara anului 1941, când trupele române au eliberat Herța, în oraș a fost ridicată o troiță comemorativă pentru cei trei eroi. La slujba de pomenire au participat generalul Corneliu Calotescu, guvernatorul militar al Bucovinei, și familia căpitanului Boroș.
Începând cu 1998, Asociația Națională „Cultul Eroilor” din Bacău îl comemorează anual pe căpitanul Ioan Boroș, considerat primul ofițer român căzut la datorie în confruntările cu URSS în 1940. La comemorarea din 29 iunie 1998 a fost prezentă fiica sa, Ioanița Boroș, medic în Constanța, și colonelul (r) Traian Jugureanu, cel care a organizat transferul osemintelor tatălui ei la Bacău.
În semn de recunoștință, o stradă din municipiul Bacău poartă astăzi numele “Căpitan Ioan Boroș”.
Viața și moartea căpitanului Ioan Boroș reprezintă simbolul unei demnități naționale apărate cu prețul vieții. Într-un moment de criză și cedări teritoriale, el a ales să rămână pe poziție, refuzând să accepte abuzul și agresiunea, chiar și în fața unui inamic copleșitor. Jertfa sa rămâne un reper de onoare în istoria Armatei Române și în conștiința celor care încă mai cred în apărarea dreptului și demnității naționale.
Ediția a XVII-a a programului „Ștefan, Ștefan, Domn cel Mare” – două zile de cinstire a Voievodului Sfânt
Parohia Ortodoxă „Sf. Gheorghe” din cartierul Orbic, Buhuși, organizează, în perioada 1–2 iulie 2025, cea de-a XVII-a ediție a programului dedicat cinstirii Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt. Evenimentul, desfășurat sub genericul „Ștefan, Ștefan, Domn cel Mare”, aduce în prim-plan rugăciunea, recunoștința față de eroii neamului și bucuria tradițiilor românești.
Marți, 1 iulie 2025, începând cu ora 18:00, credincioșii sunt așteptați la Monumentul lui Ștefan cel Mare din fața Sălii Polivalente Buhuși, unde se va săvârși Acatistul Voievodului și Slujba Parastasului pentru eroii neamului adormiți întru Domnul. Programul serii va include alocuțiuni din partea organizatorilor și invitaților, precum și un moment artistic și cultural, menit să evoce spiritul vremurilor lui Ștefan cel Mare.
Miercuri, 2 iulie 2025, în ziua prăznuirii oficiale a Voievodului devenit sfânt, se va organiza un pelerinaj la Mănăstirea Runc, așezământ monahal care poartă hramul Binecredinciosului Voievod. Credincioșii vor participa la Sfânta Liturghie în aer liber, oficiată în fața Altarului de vară al mănăstirii.
Organizatorii recomandă o ținută tradițională: costum popular, ie sau cămașă albă cu tricolor, ca semn de prețuire pentru valorile românești și memoria Voievodului.
Parohia Sf. Gheorghe din Buhuși invită toți credincioșii să participe la acest moment de rugăciune, comemorare și reafirmare a identității naționale.
Falsuri cu nume oficial: CECCAR, ținta unor fraude cibernetice
Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a identificat apariția, în ultima perioadă, a unor site-uri clonă, conturi false pe rețelele sociale și adrese de e-mail care utilizează în mod abuziv denumirea și/sau logoul CECCAR. Fenomenul este similar cu cel înregistrat recent în cazul altor instituții publice, precum Serviciul Român de Informații (SRI) sau Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
Subliniem că acestea nu aparțin CECCAR și promovează informații inexacte, false, care nu reflectă întocmai situația de fapt și poziția membrilor organismului profesional, ci servesc, probabil, altor interese.
Așa cum avertizează și Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), în cazul acestor tentative de compromitere a identității instituționale adesea sunt întâlnite diferențe subtile față de sursele oficiale, precum o literă modificată sau lipsă în adresa web, în adresa de e-mail sau utilizarea unor domenii nesigure (.info, .click, .net, .press etc.).
Site-urile și conturile social media oficiale ale CECCAR sunt accesibile din site-ul www.ceccar.ro, iar adresele de e-mail legitime sunt cele utilizate în mod constant pentru comunicările transmise membrilor și partenerilor instituționali.
Vă recomandăm să vă informați cu privire la activitatea CECCAR exclusiv prin intermediul canalelor de comunicare oficiale ale organismului profesional.
CECCAR a inițiat toate demersurile legale necesare în vederea tragerii la răspundere a persoanelor care se fac vinovate de aceste fapte.
Guvernul ar putea da câte 50 de lei consumatorilor vulnerabili ca să plăteasca energia electrică
Începând cu 1 iulie 2025, odată cu eliminarea schemei de plafonare și compensare a prețurilor la energie electrică, autoritățile propun un nou mecanism de sprijin destinat consumatorilor vulnerabili. Ministerul Muncii a publicat recent o versiune actualizată a proiectului de ordonanță de urgență (OUG), care introduce așa-numitul tichet electronic de energie, destinat acoperirii parțiale a facturilor la curent electric.
Ce presupune noul mecanism?
Noul sprijin va fi acordat între 1 iulie 2025 și 31 martie 2026, sub forma unui ajutor de 50 de lei pe lună, acordat persoanelor și familiilor cu venituri mici. Ajutorul va fi oferit sub forma unui tichet electronic de energie – un certificat care atestă dreptul de a beneficia de această susținere, fără a avea o valoare nominală fixă, dar valabil doar pe teritoriul României.
La cererea beneficiarului, acest tichet poate fi emis și pe suport hârtie.
Cine poate beneficia de sprijin
Potrivit proiectului, vor putea solicita sprijin:
Persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
Familiile în care venitul net lunar pe membru de familie nu depășește 1.784 lei.
Sprijinul se va acorda la cerere, iar solicitarea poate fi depusă de o persoană majoră din familie sau de către persoana singură care solicită ajutorul.
Excluderi din program
Nu vor putea beneficia de ajutorul de stat persoanele care:
Nu au domiciliu sau reședință legală în România;
Nu dețin un act de identitate valabil;
Se află în executarea unei pedepse privative de libertate;
Sunt beneficiari de servicii sociale în regim rezidențial (centre publice sau private).
Cum se depune cererea
Solicitările vor fi făcute online, printr-o platformă gestionată tehnic de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS). Aplicația va permite:
Depunerea cererii;
Verificarea automată a eligibilității;
Validarea sprijinului.
Platforma va fi disponibilă în maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței. Modelul cererii va putea fi descărcat de pe site-ul instituțiilor implicate.
Pentru persoanele care nu pot trimite cererea online, autoritățile au prevăzut sprijin prin oficiile poștale și primăriile din localitățile de domiciliu, care vor oferi asistență la completarea și trimiterea formularelor.
O singură adresă, un singur sprijin
Ajutorul se va acorda pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este titularul contractului de electricitate sau nu. Important este ca membrii familiei declarați să nu mai figureze la alt loc de consum în aceeași calitate.
2,1 milioane de gospodării vizate
Potrivit estimărilor autorităților, noul mecanism ar urma să acopere circa 2,1 milioane de gospodării din România, adică o parte semnificativă din populația aflată în risc de sărăcie energetică.
Ce urmează
Proiectul de ordonanță de urgență este în continuare în procedură de avizare. Pentru a putea fi aplicat, trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial. Autoritățile promit că măsurile vor fi implementate fără sincope, începând cu 1 iulie 2025, pentru a evita creșterea bruscă a facturilor în rândul celor mai vulnerabili consumatori.
Modelul cererii și formatul tichetului electronic vor fi disponibile în momentul lansării oficiale a platformei de înscriere. Până atunci, cei interesați sunt sfătuiți să urmărească anunțurile oficiale ale Ministerului Muncii și ale primăriilor locale.
Canicula pune în pericol sănătatea animalelor: ANSVSA emite recomandări stricte pentru crescători și transportatori
Valul de căldură care lovește România în această perioadă nu afectează doar populația, ci și animalele domestice și sălbatice. În contextul avertizărilor meteorologice emise de Administrația Națională de Meteorologie (ANM), cu temperaturi ce pot atinge între 34°C și 40°C în zone întinse ale țării, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) atrage atenția asupra măsurilor obligatorii care trebuie luate pentru a proteja sănătatea și bunăstarea animalelor.
Potrivit unui comunicat transmis de ANSVSA, riscurile pentru animale în perioadele de caniculă sunt reale și severe: deshidratare, stres termic, scăderea apetitului, și chiar deces, în cazurile cele mai grave.
Măsuri obligatorii pentru fermieri și crescători
ANSVSA subliniază că deținătorii de animale au o obligație legală de a preveni suferința acestora și de a le asigura condiții adecvate în perioadele caniculare. Printre cele mai importante măsuri:
Adăpostirea animalelor în spații umbrite, ventilate, ferite de soarele direct;
Asigurarea unei cantități suficiente de apă potabilă și furaje corespunzătoare, adaptate speciei și stării fiziologice;
Verificarea și mentenanța echipamentelor de adăpare, furajare și ventilație;
Dispunerea de echipamente de rezervă, cum ar fi ventilatoare și generatoare, pentru situații de urgență;
Interzicerea utilizării animalelor de tracțiune în intervalul orar 12:00 – 18:00, dacă temperatura la umbră depășește 25°C;
Pentru animalele crescute în aer liber, trebuie amenajate umbrare și puncte de adăpare accesibile.
Totodată, orice modificare în comportamentul sau starea de sănătate a animalelor trebuie raportată de urgență medicului veterinar.
Recomandări pentru animalele de companie și cele utilizate în agrement
Pentru animalele de companie ținute în exterior, ANSVSA insistă asupra asigurării unui adăpost umbros și acces permanent la apă proaspătă. Este strict interzis să fie lăsate în mașini parcate fără sistem de climatizare, chiar și pentru perioade scurte.
Caii și poneii care stau în aer liber trebuie să beneficieze de spații umbrite, hidratare regulată și hrană adaptată, mai ales în orele cu temperaturi extreme.
Transportul animalelor – condiții speciale în perioadele caniculare
Transportatorii de animale au obligația de a evita orice circumstanțe care pot provoca stres sau suferințe inutile animalelor. În acest sens:
Densitatea de încărcare a vehiculului trebuie redusă cu cel puțin 25%;
Este obligatorie verificarea condițiilor de microclimat din mijlocul de transport;
Pentru cursele mai lungi de 8 ore, vehiculele trebuie să fie dotate cu sisteme de ventilație funcționale;
Transportatorii trebuie să dispună de planuri de rezervă, în caz de întârzieri sau incidente neprevăzute.
Hidratarea – prioritate absolută
ANSVSA avertizează că cel mai mare pericol în perioadele caniculare este deshidratarea. Animalele tinere, cele în lactație sau cele hrănite preponderent cu furaje uscate sunt cele mai vulnerabile. Autoritatea oferă câteva repere privind necesarul zilnic de apă:
Vaci de lapte: 38 – 52 litri;
Cai: 20 – 45 litri;
Bovine adulte: 38 litri;
Porci: 8 – 11,5 litri;
Ovine: 6 litri;
Păsări de curte: 0,5 litri.
Necesarul de apă poate varia în funcție de temperatura ambientală, umiditate, talie, rasă și starea de sănătate.
Rolul administrațiilor locale
ANSVSA reamintește că administrațiile publice locale au datoria să monitorizeze situația animalelor aflate în transhumanță și să colaboreze cu fermierii pentru gestionarea deșeurilor animaliere, dar și pentru identificarea de zone de retragere temporară în cazuri de urgență.
Protecția animalelor este o responsabilitate legală și morală
Respectarea acestor măsuri este reglementată de Legea nr. 205/2004 privind protecția animalelor și de Regulamentul (CE) nr. 1/2005, iar nerespectarea lor poate atrage sancțiuni severe.
Într-un climat marcat de schimbări climatice tot mai accentuate, protejarea animalelor devine nu doar o obligație legală, ci și un gest de umanitate și responsabilitate din partea tuturor celor care interacționează cu ele.
Cum să îți optimizezi cheltuielile zilnice cu ajutorul telefonului
În era digitală, telefonul mobil a devenit mult mai mult decât un simplu mijloc de comunicare. De la aplicații de monitorizare a bugetului personal până la notificări personalizate pentru economii și plăți, abilitățile telefonului tău depășesc cu mult apelurile și mesajele. Descoperă cum poți profita de tehnologia aflată la îndemâna ta pentru a face alegeri financiare mai înțelepte și a preveni risipa!
Cuprins
- Cum să urmărești cheltuielile în timp real?
- Setarea obiectivelor financiare personale
- Personalizarea alertelor pentru reduceri și oferte
- Selecția aplicațiilor potrivite pentru buget
- Utilizarea notificărilor pentru economisire automată
1. Cum să urmărești cheltuielile în timp real?
Pentru a urmări cheltuielile în timp real folosind telefonul, începe prin a descărca o aplicație de gestionare financiară ce oferă acces facil la actualizări rapide. Astfel de aplicații îți permit să introduci tranzacțiile imediat ce acestea au loc, fie că este vorba de cumpărături, plăți sau economii. Asigură-te că ai activat sincronizarea automată a datelor cu conturile tale bancare, pentru a avea mereu o imagine clară asupra echilibrului tău financiar. Setează alertele personalizate pentru depășirea unui anumit prag de cheltuieli și folosește funcția de raportare grafică pentru a vizualiza cum evoluează cheltuielile tale pe parcursul lunii. Dacă ai nevoie de un telefon performant, descoperă ofertele de pe ALTEX și beneficiază de o experiență minunată!
2. Setarea obiectivelor financiare personale
Setarea obiectivelor financiare reprezintă un prim pas esențial în gestionarea eficientă a cheltuielilor tale zilnice. Începe prin a identifica ce dorești să realizezi pe termen scurt, mediu și lung, fie că este vorba de economisirea pentru o vacanță, acoperirea unei datorii sau acumularea unui fond de urgență. Folosește telefonul pentru a nota aceste obiective într-o aplicație dedicată planificării financiare, care îți oferă posibilitatea de a stabili termene limită și praguri de economisire. Este important să îți structurezi aceste obiective în funcție de priorități și să le ajustezi periodic pe măsură ce circumstanțele se schimbă. Asigură-te că obiectivele tale sunt SMART (Specifice, Măsurabile, Accesibile, Relevante și Temporizate) și folosește rapoartele generate automat pentru a-ți evalua progresul.
3. Personalizarea alertelor pentru reduceri și oferte
Personalizarea alertelor pentru reduceri și oferte poate transforma achizițiile tale zilnice într-un proces mai eficient și avantajos din punct de vedere financiar. Începe prin a instala aplicații de retail sau de comparare a prețurilor care îți permit să primești notificări personalizate. Aceste aplicații îți oferă opțiuni de a selecta categoriile de produse care te interesează cel mai mult, fie că este vorba despre îmbrăcăminte, electronice sau produse alimentare. Setează alerte pentru comercianții preferați și pentru anumite produse pe care le urmărești. Profită de funcțiile de geolocalizare, care îți pot trimite notificări despre oferte disponibile în apropierea ta. De asemenea, unele aplicații îți permit să introduci cuvinte-cheie pentru produsele dorite, astfel încât să primești alerte imediat ce acestea sunt la reducere.
4. Selecția aplicațiilor potrivite pentru buget
Selecția aplicațiilor potrivite pentru gestionarea bugetului personal se poate dovedi o decizie esențială în crearea unui sistem eficient de monitorizare și control al finanțelor tale. Începe prin a evalua necesitățile tale financiare specifice. Odată ce ai identificat nevoile tale, explorează aplicații populare care oferă cele mai bune funcționalități pentru acestea. Caută aplicații cu interfețe intuitive și recenzii pozitive, care sunt actualizate frecvent și care îți oferă suport pentru sincronizarea conturilor bancare și adaptabilitate la diverse valute. Verifică și opțiunile de securitate, asigurându-te că datele tale financiare sunt protejate.
5. Utilizarea notificărilor pentru economisire automată
Utilizarea notificărilor pentru economisire automată poate simplifica și îmbunătăți considerabil modul în care gestionezi economiile personale. Notificările te pot ajuta să automatizezi transferurile către contul de economii, astfel încât să economisești fără efort suplimentar. Alege o aplicație financiară care îți permite să setezi reguli speciale. De asemenea, poți folosi notificările pentru a te avertiza când atingi anumite praguri de economii, oferindu-ți un sentiment de realizare și motivație.
Așadar, prin utilizarea eficientă a telefonului mobil poți transforma gestionarea cheltuielilor zilnice într-un proces simplu și organizat. Selectând aplicațiile potrivite, setând obiective financiare clare și personalizând alertele pentru reduceri și oferte, obții un control sporit al bugetului tău.
Sursa foto: Pexels.com
Vocea care revine: Cum te ajută un laringofon să comunici din nou după laringectomie
Vocea este mai mult decat un sunet – este identitate, emotie, legatura cu lumea. Pentru pacientii care au trecut printr-o laringectomie – o interventie chirurgicala care presupune indepartarea laringelui – pierderea vocii poate fi una dintre cele mai profunde schimbari. Dar medicina moderna ofera solutii reale pentru redobandirea comunicarii. Iar una dintre cele mai eficiente metode este folosirea unui laringofon – un dispozitiv mic, dar extrem de important, care reda sunetul cuvintelor acolo unde corzile vocale au fost inlocuite de tacere.
Ce este un laringofon?
Laringofonul este un dispozitiv electronic de vorbire, conceput special pentru persoanele care nu mai pot emite sunete vocale in mod natural. Functioneaza prin generarea de vibratii care, aplicate la nivelul gatului sau obrazului, sunt transformate in sunete articulate cu ajutorul buzelor si limbii. Este cunoscut si sub denumirea de electrolaringe si este adesea prima alegere pentru comunicare imediata dupa laringectomie, mai ales in perioada de recuperare.
Cum functioneaza un laringofon?
Dispozitivul produce o vibratie mecanica care inlocuieste vibratia naturala a corzilor vocale. Pacientul tine laringofonul apasat usor pe gat sau obraz si formeaza cuvintele in mod obisnuit – cu ajutorul limbii, buzelor si maxilarului. Rezultatul este o voce electronica, clara si inteligibila, care permite comunicarea eficienta in orice context social sau profesional.
Beneficiile folosirii unui laringofon
- Recuperare rapida a capacitatii de a comunica – Laringofonul este usor de folosit, iar pacientii pot invata sa-l utilizeze in doar cateva zile, cu sprijinul unui logoped.
- Mobilitate si independenta – Este un dispozitiv portabil, mic si usor. Poate fi transportat oriunde, permitand purtatorului sa vorbeasca in public, la telefon sau in intalniri sociale.
- Incredere si reintegrare sociala – Redarea vocii – chiar si intr-o forma electronica – ofera o doza importanta de incredere si contribuie la reintegrarea emotionala a pacientului in familie, comunitate sau mediul de lucru.
- Fara interventii suplimentare – Spre deosebire de alte metode de reabilitare vocala, utilizarea laringofonului nu necesita operatii, implanturi sau terapii invazive.
Cand este recomandat laringofonul?
Laringofonul este ideal pentru:
- Persoanele care au suferit laringectomie totala
- Pacientii in recuperare post-operatorie, inainte de adaptarea altor metode de vorbire
- Cazuri in care alte optiuni (vorbirea esofagiana sau proteza fonatorie) nu sunt posibile sau eficiente
- Persoane in varsta sau cu afectiuni care limiteaza alte forme de reabilitare vocala
Ingrijirea si utilizarea zilnica
Laringofonul este simplu de intretinut. Bateria (reincarcabila sau clasica) trebuie verificata periodic, iar zona de contact cu pielea trebuie curatata cu grija pentru a preveni iritatiile. Cu putina practica, utilizatorul isi poate adapta intonatia, ritmul si claritatea cuvintelor, obtinand o comunicare tot mai naturala. In plus, logopedia joaca un rol important in antrenarea vorbirii cu laringofon, mai ales in primele saptamani de utilizare.
Cu echipa de la Canule traheale, poti beneficia de consiliere gratuita, demonstratii de utilizare a laringofonului si sprijin in alegerea modelului potrivit. Specialistii de aici colaboreaza cu medici ORL si logopezi pentru a oferi pacientilor cea mai buna experienta posibila in redobandirea vocii.
In concluzie, laringofonul nu ofera doar o solutie tehnica, ci o sansa reala la normalitate, la dialog, la viata. Dupa o laringectomie, reinvatarea vorbirii este o etapa esentiala a vindecarii emotionale. Cu ajutorul unui laringofon, vocea revine – altfel, dar prezenta – iar barierele comunicarii pot fi depasite cu incredere. Fiecare persoana merita sa fie auzita – si fiecare cuvant conteaza.
Peste 500 de mașini au fost prezente ieri la AUTOTUNING SHOW Târgu Ocna 2025
TÂRGU OCNA – Orașul a fost, ieri, capitala pasionaților de cai putere și design auto, odată cu desfășurarea AUTOTUNING SHOW Târgu Ocna 2025, un eveniment spectaculos care a reunit peste 500 de mașini modificate, venite din toate colțurile țării.
Pasionații de tuning, drift și car audio au avut parte de un adevărat spectacol vizual și sonor, cu modele de la clasice retro impecabil restaurate, până la bolizi moderni personalizați în cele mai extravagante stiluri.
Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Primăria orașului Târgu Ocna, care a sprijinit logistica și amenajarea spațiului expozițional. Reprezentanții administrației locale au subliniat importanța unor astfel de evenimente pentru promovarea orașului și atragerea turiștilor.

























