duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2686

Groapa arde, politicienii se piaptănă

    În vreme ce focul de la groapa de gunoi a Bacăului arde în continuare, după mai bine de o săptămâna, politicienii se ceartă încercând să arunce vina pentru izbucnirea incendiului pe umerii adversarilor.

    La fel ca şi în cazul avariilor de la reţeua de apă, criză este utilizată pentru a acumula capital politic. În loc să-şi unească forţele pentru realizarea binelui comun, oamenii politici se păruiesc în piața publică.

    Fostul viceprimar liberal Dragoş Luchian acuză că vina pentru izbucnirea incendiului o poartă actuală administraţie, deoarece nu ar mai fi pus pământ între straturile de gunoi. „Din informaţiile mele, Groapa s-a aprins din cauză că municipalitatea nu mai are contracte, din primăvară, cu basculantele de pământ. Până anul trecut, după depozitarea gunoiului se punea un strat de pământ şi se compacta, de aceea biogazul format nu se aprindea. Din primăvară, odată cu constituirea noii societăţi (utilă până acum doar pentru salarii acordate membrilor de partid), nu a mai făcut nimeni această operaţiune şi rezultatul era inevitabil…aprinderea gropii. Pe timpul „hidrei liberale” nu s-a aprins groapă deoarece se respectau lucrări minime de bun simţ” – a afirmat Luchian.

    În replică, fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Bacău, senatorul PSD Dragoş Benea, îl întreabă de ce după cinci ani de la finalizarea proiectului ISPA, administraţia Stavarache nu a demarat licitaţia pentru colectare şi transport deşeuri? „De ce s-a preferat adiţionarea pe o perioada de 20 de ani a unui contract cu o durata iniţială de 5 ani, caz fără precedent în administraţia publică locală? De ce s-a depozitat gunoi neconform în Celula I încălcându-se angajamentele asumate de Municipiul Bacău prin Memorandumul de finanţare ISPA prin care s-a construit Celula I?” – întreabă Benea, care spune că instituţii importante pe linia protecţiei mediului au descoperit după 5-6 ani Celula I Bacău şi valul de nereguli aşezate în timp în gestionarea colectării şi depozitării gunoiului, după o perioada de hibernare îndelungată raportat la sensibilitatea problemei.

    „Sunt şase ani de când nu mai fac parte din administraţia publică, drept urmare, nu era de datoria mea să urmăresc modul de depozitare la groapă în timp ce dvs. aţi fost preşedinte CJ Bacău până anul trecut şi era şi de datoria dvs. să urmăriţi unde ajung deşeurile întregului judeţ” – îi răspunde Luchian lui Dragoş Benea. „Nu mai faceți pe neștiutorul, că vă reamintesc ce amenințări ați formulat și eforturi ați depus, împreună cu șeful dvs., R. Stavarache, ca eventuala licitație pe colectare și transport deșeuri în Bacău să nu o facă ADIS (așa cum este în TOATĂ ȚARA), ci Primăria Bacău. Ați generat și întreținut, în mod deliberat, o întreagă telenovelă administrativă numai ca această licitație să nu aibă loc. Actuala conducere a Primăriei Bacău a făcut toate diligențele ca ADIS să înceapă anul acesta licitația și sunt convins că așa va fi cu toată opozitia nevăzută și greu detectabilă a actualului operator” – i-a replicat Dragoș Benea.

    Deputatul Viziteu vrea aspersoare

    În bătălia pentru imagine a intrat şi deputatul USR Lucian Viziteu. Deşi pompierii sunt prezenţi non-stop la faţa locului, încă de la declanşarea incendiului şi stropesc cu apă groapa de gunoi, deputatul Viziteu propune montarea de aspersoare care să funcţioneze la capacitate maximă şi încontinuu. „În acest fel, focul ar putea fi stins mai repede, iar sănătatea cetăţenilor din municipiul Bacău nu ar mai fi pusă în pericol” – susţine deputatul USR. „Încă o dată, administatia PSD a municipiului ne-a demonstrat ineficientă să atât prin incapacitatea dea oferi soluţii pentru rezolvarea unei astfel de situaţii care pune în pericol locuitorii oraşului, cât şi prinrefuzul de a-şi asumă vină pentru pericolul la care sunt supuşi cetasenii oraşului Bacău” – încheie apoteotic declaraţia deputatul Lucian Viziteu.

    Pagina 1

      Fumul – agent electoral

      Abia când au loc evenimente majore, grave, cu risc ridicat, ei bine, abia atunci poţi să-ţi dai seama cât de pregătite sunt autorităţile, în general. Şi de competente. Să ne amintim de criza dublă a apei, din vara asta, dar şi de iernile cu ninsori abundente care blocau oraşul fără drept de apel, şi pe vremea lui Stavarache, şi acum.

      E limpede că subiectul incendiului de la groapa de gunoi este un puternic agent…electoral, de-aia şi politicienii sar unii la gâtul altora. În plus, se ştie, în groapa de la marginea Bacăului se rostogolesc sume colosale. Dintotdeauna a fost aşa. Doar că n-au fost guri interesate care s-o spună. Să fim înţeleşi în privinţa politicienilor: nu-i iubesc pe niciunii, indiferent în ce barcă s-ar afla.

      Am mai spus-o. Ştiu doar că (şi cu asta o să-i enervez pe mulţi) e bine să ne amintim, din când în când, despre cum se făcea treabă în legislaturile lui Seche – edilul, pe vremea căruia, oraşul arăta altfel, în sensul bun, fireşte. Da măi, dar pentru asta, omu’ venea personal, cu noaptea în cap, să urnească treburile.

      V-amintiţi? Eu da. Şi orice s-a spus despre el, un lucru era cert: era gospodar, se vedea asta de la o poştă. Or, cam, aşa cred eu că trebuie să se facă treabă, peste tot, în toate domeniile, nu doar la primărie. Şi mai tre’ să ai şi o gândire vizionară, să priveşti în avans lucrurile, nu să aştepţi până cade măgăreaţa pe tine şi, apoi, eventual, să mai vezi ce poţi repara.

      Spun asta în contextul în care, la primărie, presupun, există o echipă întreagă ce acţionează, care ia deciziile, nu înainte de a se brainstormiza, nu se rezumă totul la…primar. Cred. În fine, mi se pare grav ce s-a întâmplat la groapa de gunoi. Nici nu vreau să-mi imaginez cum ar fi fost dacă pârjolul nu s-ar fi putut nicicum stăpâni. Nu mai vorbesc de discomfortul celor din vecinătate, care au stat cu geamurile închise, la temperaturile caniculare, ca să nu le intre fumul în odăi. Prin urmare, dacă nu aveţi un Seche, cumpăraţi-l. Sau, măcar, luaţi aminte…

      Actele de stare civilă întocmite în străinătate se transcriu obligatoriu

        Cererile se depun în localitatea de domiciliu/foto: Ramona Ionescu

        – dacă documentele conțin erori, transcrierea se face după îndreptarea lor de către autoritățile emitente – transcrieri se fac atât în cazul căsătoriilor, cât și a nașterilor înregistrate în străinătate

        Actele de stare civilă ale cetățenilor români, întocmite în străinătate la autoritățile locale competente, se transcriu, obligatoriu, în registrele de stare civilă române. Băcăuanii care se regăsesc în această situație sunt obligați să facă acest lucru în termen de șase luni de la întoarcerea în țară sau de la primirea din străinătate a certificatului sau a extrasului de stare civilă.

        Cererile de transcriere care se depun la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau la primăria unității administrative-teritoriale de la locul de domiciliu al solicitantului se aprobă de către primar, după ce s-a obținut avizul prealabil al Direcției Județene de Evidență a Persoanelor.

        Cererea de transcriere se adresează primarului unității administrative-teritoriale pe raza căreia își are domiciliul titularul certificatului/extrasului și se face în nume propriu sau prin împuternicit cu procură specială, autentificată. Cererea de transcriere este însoțită de certificatul sau extrasul multilingv de stare civilă eliberat de autoritățile străine, în original (apostilat sau supralegalizat, după caz), fotocopie și traducere legalizată. După caz, la dosar se atașează fotocopii ale certificatelor de naștere și de căsătorie, fotocopii ale actului de identitate sau pașaportului.

        De asemenea, după caz, se cer declarații notariale, din partea ambilor soți, dacă sunt cetățeni români, sau numai a soțului cetățean român, cu privire la numele purtat după căsătorie, în situația în care în certificatul/extrasul de căsătorie procurat din străinătate nu se face referire la numele soților după căsătorie. Părintele care solicită transcrierea certificatului de naștere al copilului trebuie la rândul lui să dea o declarație, în cazul în care părinții au domicilii diferite.

        ”În cazul transcrierii certificatului de naștere al copilului, cererea se face la locul de domiciliul al părintelui. Cei care au domiciliul în municipiul Bacău, depun cererea la Starea Civilă. De acolo se trimite pentru un aviz de la Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor, iar după ce vine avizul se întocmește actul de naștere și se eliberează certificatul. Cei care au domiciliul în alte comune, depun cererea la comună, angajații primăriei trimit adresă pentru aviz, iar cursul este același. Dacă părinții au domicilii diferite, pot face solicitarea la oricare din adresa de domiciliu”, declară cms. șef Ion Prisecaru, director executiv la Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor a Municipiului Bacău

        La dosar se mai cere o declarație din partea titularului actului ori a reprezentantului legal că nu mai există un alt act transcris/înscris sau reconstituit. În situația în care se stabilește că în certificatul sau extrasul eliberat de autoritățile străine au fost înscrise date care sunt în neconcordanță cu cele înscrise în registrele de stare civilă române, transcrierea se va face după îndreptarea erorilor de către autoritățile străine emitente.

        Se deschide ediția 2017 a Taberei pentru copii insulino-dependenți

          Lions Club Moldova deschide la Centrul de Cultură „George Apostu” din Bacău, miercuri, 23 august, ediția 2017 a Taberei pentru copii insulino-dependenți. Astfel, 12 copii din tot județul Bacău vor petrece în tabără opt zile, până pe 30 august, într-un program caracterizat de președintele în exercițiu al Lions Club Moldova, Gabriel Crîșmaru, ca fiind „unul de recreere, dar și de pregătire pentru tipul specific de viață pe care îl presupune această afecțiune”.

          Tabăra este organizată în parteneriat cu Spitalul Județean și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Bacău. Alături de copiii din tabără vor fi, astfel, medicul Gabriela Fetecău, asistenta Lidia Gârleanu și psihologul Angela Lăcătușu, dar și Ovidiu Băleanu, de la DGASPC.

          „Clubul nostru – a spus Gabriel Crîșmaru – de mai bine de 24 de ani a decis, conform devizei mișcării lionistice internaționale, să ajute persoanele aflate în nevoi. Acum este vorba de copiii insulino-dependenți. Scopul taberei din acest an este să demonstrăm că acești copii sunt la fel ca ceilalți, că nu au anumite restricții, ci doar trebuie să aibă un mod de viață mai organizat, mai planificat. Astfel ei vor reuși să se bucure de tot ceea ce se bucură și ceilalți copii.”

          Persoanele cu handicap rămân fără loc de muncă

            Unitatea Protejată „Cuceritorii” - Dorina Poinaru

            Puținele locuri de muncă la care au acces persoanele cu handicap vor dispărea din lipsă de comenzi. E vorba despre joburile asigurate de unitățile protejate autorizate, înființate special pentru cei care, din cauza unei boli sau a unui accident, au o invaliditate.

            Până acum, firmele și instituțiile erau obligate fie să angajeze persoane cu dizabilități (4 la sută din numărul total al salariaților), fie să plătească statului o taxă egală cu jumătate din salariul minim brut pentru fiecare loc de muncă neocupat de o persoană cu handicap. O altă variantă era ca în locul plății taxei, firma sau instituția să cumpere produse de la o unitate protejată: mături, perii, plicuri, dosare, felicitări, șervețele etc. O ordonanță de guvern a modificat art. 78 din Legea 448, astfel încât ultima variantă a dispărut.

            Concret, OG 60/2017 a eliminat posibilitatea susținerii unităților protejate și a dublat taxa datorată de angajatori. „Noi realizăm bijuterii, obiecte decorative din piele, tablouri. De asemenea, vindem produse de papetărie. Din clipa de față nu mai avem cui vinde. Nu vom mai avea clienți. Dacă firmele nu au nicio facilitate, dimpotrivă, vor plăti o taxă mai mare, de ce ar cumpăra de la mine?” se întreabă Dorina Poinaru, președinta SHF Bacău, care a înființat unitatea protejată „Cuceritorii”.
            Taxare, nu integrare socială!

            Cele patru persoane cu handicap care lucrează SHF – „Cuceritorii” nu sunt recuperabile. „Din cauză că această facilitate a căzut, eu și ceilalți angajați ai unității vom rămâne fără loc de muncă. E vorba despre un tânăr contabil în fotoliu rulant, care și-a căutat doi ani o slujbă dar nu a găsit, o doamnă trecută de 40 de ani, inginer mecanic, care a suportat o amputație de picior, o tânără cu o dizabilitate psihică, absolventă a liceului economic, care și-a căutat 5-6 ani un loc de muncă, iar al patrulea angajat sunt eu, care mai am puțin până la pensie”, explică Dorina Poinaru. Unitățile protejate au fost înființate tocmai pentru a-i ajuta pe cei care vor să muncească dar nu au unde. Disperate, persoanele cu handicap din unitățile protejate și întreprinderile sociale din mai multe județe vor protesta marți, la ora 12, în fața Ministerului Muncii, cu speranța că Guvernul va reveni asupra Ordonanței 60.

            „Persoanele cu dizabilități greu angajabile au nevoie de aceste locuri de muncă protejate și de sprijin pentru integrarea pe piața liberă a muncii. Angajații cu dizabilități sunt momiți cu indemnizații mărite să accepte statutul de asistat social. Aceasta e măsura umilinței oamenilor din România.”
            – Dorina Poinaru, președinte SHF Bacău

            O parte dintre ONG-urile care au unități protejate autorizate sunt și furnizori de servicii sociale având 72 de servicii licențiate și peste 3.500 de beneficiari din grupuri vulnerabile. 320 dintre cei care lucrează în aceste unități sunt greu angajabili, fiind nevăzători, surzi, diagnosticați cu sindromul Down, afecțiuni neuro-motorii, autism, HIV/SIDA etc.

            Buhoci: Doi minori, răniţi într-un accident provocat de un tânăr beat şi fără permis

              Accidentul rutier s-a petrecut duminică dimineaţa, în jurul orei 4.20, pe DN-2F, în afara localităţii Buhoci. Un tânăr de 21 de ani, din comuna Lipova, în timp ce conducea un autoturism pe direcţia Vaslui – Bacău, pe fondul consumului de alcool, spun poliţiştii, a pierdut control asupra volanului, a părăsit partea carosabilă şi s-a răsturnat pe un teren agricol.

              În urma evenimentului, el şi doi minori, ambii de 15 ani, un băiat şi o fată, pasageri în maşina sa, au fost răniţi şi transportaţi la spital. Băiatul de 15 ani a ajuns la unitatea medicală în comă şi a rămas internat sub supraveghere, în secţia de Chirurgie Pediatrică.

              Cel de la volan a fost testat de poliţişti cu etilotestul, rezultatul alcoolemiei fiind de 0,45 mg/l în aerul expirat. În urma verificărilor s-a stabilit că nici nu avea permis de conducere şi s-a întocmit dosar penal.

              Niciun candidat la fotoliul de director al Direcţiei pentru Cultură nu a luat concursul

                Locul lasat de Petru Cimpoeșu a rămas neocupat

                După ce scriitorul Petru Cimpoeşu a ieşit la pensie, postul de director executiv al Direcţiei pentru Cultură şi Patrimoniu Bacău a fost scos la concurs de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici.

                [lock_content]

                Nici la primul şi nici la al doilea concurs, candidaţii înscrişi nu au întrunit numărul de puncte necesar pentru a fi declarat admis.

                S-au înscris şi au depus dosarele Simona Drob (actualul director interimar), Ovidiu Dimitrie Boldur şi Alin Sebastian Popa. Toate cele trei dosare au întrunit condiţiile impuse de legislaţia în vigoare, după care a urmat proba scrisă, a căror rezultate au fost comunicate pe 2 august: Simona Drob – 61 de pct., Ovidiu Boldur – 21,4 pct., Alin Sebastian Popa – 45,8 pct. În urma contestaţiilor, Simona Drob obţine 81,6 pct., fiind declarată ADMIS, iar contestaţia depusă de Ovidiu Dimitrie Boldur este respinsă.

                A urmat, conform procedurii, proba Interviu, a căror rezultate au fost comunicate pe data de 10 august, Simona Drob, singura rămasă în concurs obţine doar 58,4 pct. şi este declarată Respins, face contestaţie, iar în final, pe 16 august, cu doar 64 de puncte este, de asemenea, declarată RESPINS. Postul de director executiv este ocupat în continuare de Simona Drob, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici urmează să comunice data de desfăşuarea a următorului concurs.

                Din cele şapte direcţii pentru care s-a organizat concurs pentru ocuparea aceluiaşi post (Braşov, Bacău, Dâmboviţa, Olt, Satu Mare şi Sibiu), doar candidaţii din Braşov, Satu Mare şi Sibiu au fost declaraţi ADMIS, urmând să fie numiţi oficial pe post.

                [/lock_content]

                Ni-i merităm

                Când se confruntă cu vreo problemă, românii nu caută rezolvarea ei, ci vor, mai întâi, să-i belească pe vinovaţi. Numai că, într-o ţară care a cunoscut politizarea administraţiei până în ultimele cotloane ale societăţilor de servicii publice, căutarea vinovaţilor se transformă într-o vânătoare de vrăjitoare pentru că nici dracu’ nu mai ştie cine era la butoane când au fost încurcate lucrurile care au determinat problema.

                Că, de obicei, o criză nu se declanşează imediat, are nevoie de timp până când îşi va face efectul decizia proastă luată la un moment dat. De exemplu, decizia de a folosi, la asfaltatul străzilor doar un subţire strat de protecţie pentru a economisi bani îşi va face efectele peste câţiva ani, când strada se va coji. Dar atunci castanele le va încasa altcineva.

                Așadar, când apare câte o problema, românii nu se înghesuie să o rezolve, ci caută să câştige capital politic arătând cu degetul spre adversari: ei sunt de vină! Chiar dacă, în multe cazuri, ăla care arată cu degetul este fix ăla care a luat decizia ce a dus la apariţia crizei. Oricum, nu stă nimeni să desluşească maţele încurcate ale administraţiei româneşti. Important este să fie primul care aruncă piatra şi să aibă o voce suficient de puternică pentru a se face auzit. „Hoţul strigă «hoţii»” se potriveşte de minune sistemului nostru politic.

                Fireşte, acest lucru nu s-ar putea întâmpla dacă naţiunea ar avea puţină minte. Pentru că potlogăria merge o dată, de două ori, dar, la un moment dat se presupune că lumea se prinde de şmecherie şi reacţionează. Poate la alţii, dar nu la noi. Căci la noi şmecheria este la ea acasă.

                Aşa se face că avem, astăzi, politicienii pe care-i merităm. Nu sunt nici mai buni şi nici mai răi decât poporul din care fac parte. Degeaba ne plângem că ne fură, că ne mint, că ne vând coada ursului din pădure. Noi i-am ales după chipul şi asemănarea noastră!

                Profit mai mic la Aerostar în primul semestru

                Cifra de afaceri mai mică, veniturile totale mai mici, dar și cheltuielile totale mai mari au făcut, în final, ca prima parte a anului în curs să se încheie, față de aceeași perioadă a anului trecut la Aerostar Bacău cu un profit net mai mic cu 27%. Compania a raportat un profit net de numai 25,2 milioane de lei.

                Conducerea societății consideră că în primele șase luni ale lui 2017 afacerile Aerostar se încadrează în tendințele specifice domeniului aviație și apărare la scară globală și a precizat că în continuare principalele linii de afaceri sunt Fabricația de produse de aviație, Mentenanța pentru avioanele comerciale și Fabricația de sisteme aero și terestre pentruApărare. Aerostar și‐a menținut poziționarea ca numărul 1 în România în domeniul său de activitate, în fabricația de aviație și în întreținerea de avioane civile, iar compania este un furnizor semnificativ pentru soluțiile din domeniul sistemelor defensive aero și terestre.

                Aerostar este lider regional în aceste domenii din piață.

                Vânzările la export ale companiei din Bacău au ajuns la 136,7 milioane de lei, iar piața din Europa deține aproape 60% din pondere în totalul vânzărilor totale, urmată de piața din România la circa 15%, din Asia (circa 12%), din Africa și din Canada.
                Tot în primul semestru al anului, Aerostar a investit peste opt milioane de lei, aproape în întregime pentru achiziția de echipamente tehnologice, hardware, echipamente de măsură și control, instalații etc., restul pentru licențe software și dezvoltarea sistemului informatic de gestionare a producției. Până la finele anului 2018, compania vizează digitalizarea întregului proces de producție.

                Aerostar a lucrat în primele șase luni ale anului cu 2.128 de salariați, dintre care 1.879 au participat la programe de formare profesională, pentru care s-au cheltuit 523.000 de lei.

                Acționarul majoritar al Aerostar este compania Iarom București, cu o deținere de 71%, iar SIF Moldova are o participație de 14,9%.

                Două treimi din suprafața incendiată a gropii de gunoi a fost acoperită cu pamânt

                  Primăria Bacău lucrează cu 30 de utilaje la celula I a depozitului de deșeuri pentru acoperirea cu pământ a suprafeței incendiate.

                  Ca urmare a ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, desfășurat duminică, 20 august 2017, prin care s-au stabilit mai multe sarcini și obiective, pe instituții, în vederea lichidării incendiului de la celula I a depozitului de deșeuri Bacău, Primăria Municipiului Bacău operează 30 de utilaje care cară și depozitează pământ peste suprafața incendiată din groapa de gunoi (20 de autobasculante, 5 încărcătoare, 2 excavatoare, 3 buldoexavatoare). Operațiunile se derulează în regim non-stop, până la lichidarea incendiului.

                  Activitățile derulate de Primăria Municipiului Bacău sunt complementare acțiunii personalului Inspectoratului pentru Situații de Urgență care operează la fața locului 4 autospeciale de stingere a incendiilor.

                  Până la ora 17.00 a zilei de luni, 21 august 2017, aproximativ 60-65 la sută din suprafața incendiată a gropii de gunoi a fost acoperită cu pământ, acțiunea urmând a continua până la acoperirea în totalitate a acestei suprafețe și neutralizarea tuturor focarelor încă active.

                  Reamintim că, potrivit datelor oficiale comunicate de instituțiile abilitate ale statului, nivelul emisiilor existente în aer a cunoscut creșteri de valori, însă acestea se încadrează în limitele prevăzute și admise de Legea 104/2001 privind calitatea aerului înconjurător.

                  Începe cea de-a doua ediție „Film mai aproape”

                  Între 24-27 august este programată a doua ediție a festivalului „Film mai aproape”.

                  În programul oficial sunt înscrise 14 filme la care se adaugă alte 4 scurt-metraje realizate de adolescenții de la „Școala de Vară Film mai aproape”.

                  În lipsa unui loc dedicat proiecțiilor în orașul Bacău, „Film mai aproape” se va desfășura la Atene, în Parcul Catedralei, în Piața Tricolorului sau la Snobbish Burger.

                  ►►►Programul Festivalului◄◄◄

                  │Joi – 24 August│
                  20:00 – Filantropica (Ateneu) + Ceremonie de deschidere
                  21:00 – Planeta Petrila (Parcul Catedralei)

                  │Vineri – 25 August│
                  16:00 – 18:00 – Un film mai puțin vesel mai mult trist poetic și sfătos (Ateneu)
                  19:00 – 21:00 –Undeva la Palilula (Ateneu)
                  21:30 – La Drum cu Tata (Parcul Catedralei)
                  22:00 – 00:00 – Katalin Varga (Ateneu)

                  │Sâmbătă- 26 August│
                  16:00 – 18:00 – Waiting for August (Ateneu)
                  19:00 – 21:00 –Inimi Cicatrizate (Ateneu)
                  21:30 – Țara Moartă (Piata Tricolorului)
                  22:00 – 00:00 – Toni Erdmann(Ateneu)

                  │Duminică- 27 August│
                  16:00 – 18:00 – Filme Școala de Vară Film Mai Aproape (Ateneu)
                  19:00 – 21:00 – Lumea Vazuta de Ion B.
                  21:30 – Home (Piata Tricolorului)
                  22:00 – 00:00 – Afacerea Est (Ateneu)

                  Consumul de brânză și surprinzătoarele sale beneficii pentru sănătate

                    Deși brânza este frecvent denigrată pentru conținutul ridicat de grăsimi saturate, o nouă cercetare a arătat că este posibil ca acest preparat alimentar să nu aibă impactul negativ asupra sănătății pe care l-am presupus cu toții.

                    Având în vedere că niciun nutrient nu este consumat în mod izolat, impactul acestora asupra organismului trebuie întotdeauna studiat în contextul în care este consumat, potrivit unui nou studiu publicat în revista de specialitate American Journal of Clinical Nutrition. Lucrarea a arătat că, în ciuda proporției mari de grăsimi saturate, brânza nu are efectul negativ asupra colesterolului din sânge la care ne puteam aștepta.

                    „Cercetarea demonstrează în mod clar beneficiile importante pentru sănătate ale brânzei pentru prevenirea diabetului de tip 2, a bolilor cardiovasculare și a cancerului”, a declarat nutriționistul Arne Astrup de la Universitatea din Copenhaga, citat de cotidianul britanic într-un articol publicat recent.

                    Însă acesta nu este primul studiu ce sugerează că un consum regulat de brânză ar putea avea efecte pozitive asupra sănătății. De la îmbunătățirea sistemului imunitar la prevenirea cariilor dentare, The Telegraph rezumă alte șase beneficii surprinzătoare pentru sănătate ale produselor lactate.

                    Poate preveni cancerul de ficat

                    Consumul de brânză poate preveni dezvoltarea unui cancer la ficat și chiar poate stimula sănătatea acestui organ, potrivit unui nou studiu realizat de Universitatea A & M din Texas. Studiul a constatat chiar că brânzeturile maturate, cum ar fi brie și cedar, au potențialul de a crește speranța de viață cu până la 25%.

                    Acest lucru se datorează faptului că aceste brânzeturi conțin un compus numit „spermidină”, care se pare că previne fibroza hepatică și carcinomul hepatocelular, cel mai frecvent tip de cancer la ficat.

                    „S-a arătat că reducerea drastică a numărului de calorii consumate, limitarea cantității de metionină (un tip de aminoacid găsit în carne și alte proteine) în dietă și folosirea rapamicinei prelungesc cu adevărat durata de viață a vertebratelor’, ‘a declarat Leyuan Liu, profesor asistent la universitatea menționată.

                    „Dar a mânca mai puțin și fără carne nu este o abordare bine primită de populație în general, în timp ce rapamicina a demonstrat că suprimă sistemul imunitar uman. Prin urmare, spermidina poate fi o abordare mai bună”, a adăugat aceasta.

                    Stimulează sistemul imunitar

                    Potrivit unui studiu din 2010, consumul unei bucăți de brânză în fiecare zi ar putea fi benefic pentru sistemul imunitar al persoanelor în vârstă.

                    Autorii cercetării, de la Universitatea din Turku, Finlanda, au descoperit că brânza probiotică are capacitatea de a preveni deteriorarea sistemului imunitar odată cu înaintarea în vârstă.

                    Oamenii de știință sunt voluntari cu vârste cuprinse între 72 și 103 ani care au mâncat la micul dejun, timp de patru săptămâni, o felie de brânză — fie o brânză-placebo, fie probiotică Gouda. La sfârșitul perioadei de studiu, cercetătorii au descoperit că aceia care au mâncat brânza probiotică au prezentat o îmbunătățire clară a sistemului imunitar.

                    „S-a semnalat că aportul de bacterii probiotice sporește răspunsul imunitar prin alte produse și acum am descoperit că brânza poate fi un purtător al aceleiași bacterii”, a declarat principalul autor al studiului, profesorul Fandi Ibrahim.

                    „Am demonstrat că aportul obișnuit de brânză probiotică poate ajuta la întărirea sistemului imunitar și că includerea acesteia într-o dietă regulată poate ajuta la îmbunătățirea răspunsului imunitar al unei persoane în vârstă la provocările externe”, a adăugat acesta.

                    Crește speranța de viață

                    În 2015, un studiu a sugerat existența unei legături între consumul de brânză și o viață lungă și sănătoasă.

                    Oameni de știință de la Universitatea Aarhus din Danemarca au studiat motivul pentru care francezii tind să aibă o viață lungă și sănătoasă, în ciuda consumului de alimente bogate în grăsimi saturate, fenomen cunoscut ca „paradoxul francez”.

                    Francezii se bucură de o incidență scăzută a bolilor coronariene și de o speranță medie de viață de 82 de ani, în timp ce consumă până la 23,9 kg de brânză în fiecare an. Prin comparație, în cazul britanicilor, care consumă 11,6 kg de brânză în fiecare an, s-a constatat o incidență dublă a bolilor cardiovasculare, iar speranța lor de viață este de 81 de ani.

                    Hanne Bertram, cercetător științific în domeniul alimentar la universitatea citată, a comparat probele de urină și fecale provenite de la 15 bărbați ale căror diete conțineau brânză și lapte sau au avut o dietă cu unt, dar nu și alte produse lactate.

                    Bertram a constatat că cei ale căror regimuri conțineau brânză au avut un nivel ridicat de acid butiric, un compus care a fost legat de obezitate redusă și metabolism mai mare. Aceste rezultate „sugerează un rol pentru microbii intestinali și întăresc legătura dintre brânză și paradoxul francez”, a afirmat Bertram.

                    Previne cariile dentare

                    În plus față de periajul regulat, se pare că și consumul de brânză ar putea face bine dinților.

                    Un studiu din 2013 publicat de Academia de Stomatologie Generală din America a constatat că brânza nu numai că face gura mai alcalină (ceea ce reduce nevoia de tratament dentar), ci și creează o peliculă de protecție în jurul dinților.

                    Cercetătorii au împărțit 68 de copii în trei grupuri. Un grup a fost rugat să mănânce o porție zilnică de brânză, altul să consume o porție zilnică de iaurt fără zahăr, iar cel de-al treilea — să bea un pahar de lapte în fiecare zi.

                    Ei au măsurat nivelurile de pH atât înainte, cât și după test și au descoperit că cei care au mâncat brânză au prezentat o creștere „rapidă” a nivelului de pH, în timp ce subiecții care au mâncat iaurt și au băut lapte nu au prezentat nicio schimbare.

                    „Cu cât nivelul pH-ului este mai mare de 5,5, cu atât este mai mic riscul de a dezvolta carii”, a declarat principalul autor al studiului, Vipul Yadav.

                    Ajută la scăderea în greutate

                    În 2009, un grup de cercetători australieni a susținut că o dietă bogată în produse lactate, cum ar fi brânza, poate ajuta persoanele supraponderale să piardă în greutate.

                    Cercetători de la Universitatea de Tehnologie Curtin din Perth au cerut unui grup de 40 de voluntari să înceapă o dietă redusă în calorii și altui grup să mănânce mai mult brânză, iaurt și lapte cu conținut scăzut de grăsimi.

                    Ei au descoperit că cei care au consumat între trei și cinci porții de produse lactate pe zi au pierdut cea mai mare greutate. Ei aveau, de asemenea, presiunea sangvină mai scăzută, mai puțină grăsime abdominală și și-au „îmbunătățit semnificativ” șansele de a evita boli de inimă și diabet.

                    „Mulți oameni cred că, atunci când încearcă să piardă în greutate, produsele lactate sunt alimentele cheie pe care trebuie să le elimine din dieta lor deoarece sunt bogate în grăsimi”, a remarcat cercetătorul principal al studiului, dr Wendy Chan. Dar acest studiu a arătat că atunci când încearcă să slăbească, oamenii pot beneficia de fapt din creșterea cantităților de lactate pe care le consumă, atât timp cât în timpul perioadei de pierdere în greutate aportul total de energie este mai mic decât nevoile lor.

                    „Aceasta va ajuta la reducerea tensiunii arteriale și, de asemenea, va duce la o pierdere mai mare a grăsimii totale abdominale, astfel încât se va pierde în greutate mai mult din jurul burții”, a adăugat cercetătoarea.

                    Stimulează inteligența

                    Brânza este ținta multor critici, dar unele cercetări sugerează că acest produs ar putea fi benefic pentru creșterea inteligenței.

                    Un studiu din 2012 realizat de cercetători americani și australieni au descoperit că persoanele care consumă cu regularitate lactate, precum brânză, lapte și iaurt, au rezultate mai bune la testele de inteligență decât cei care nu consumă niciodată astfel de produse.

                    Studiul a implicat 900 de bărbați și femei, cărora cercetătorii le-au cerut să treacă printr-o serie de provocări cognitive care le-au testat memoria vizual-spațială, verbală și de lucru.

                    Ei au constatat că cei care au obținut cele mai bune rezultate consumau în mod regulat și cele mai multe produse lactate. AGERPRES

                    Cum sa efectuezi un depozit cu bani cash la pariuri online

                    Daca in urma cu 5-10 ani utilizatorii romani utilizau doar cardul de credit si, rareori, portofelul virtual Moneybookers (cum se numea pe atunci) sau chiar transferul bancar in efectuarea tranzactiilor online, acum lucrurile stau cu totul altfel.

                    In continuare, depunerea preferata este cea cu ajutorul cardului bancar, insa numarul celor care utilizeaza si alte metode este in continua crestere. Printre aceste alte metode enumeram portofelele virtuale Skrill si Neteller sau Paysafecard, o modalitate de plata online preplatita, cu ajutorul careia poti efectua plati pe Internet sigur si rapid.

                    In ultima vreme, mai exact de cand ONJN a cerut licenta pentru casele de pariuri ce vor sa opereze in Romania, a aparut o noua modalitate de plata, vizibila in speciale la casele online care dispun si de agentii de cartier in Romania. Este vorba despre efectuarea unui depozit cu bani cash, fara a fi, astfel, nevoie de card bancar pentru a tranzactiona la casele online.

                    Depune la agentiile offline pentru a juca la cea online

                    Prima casa de pariuri care a oferit publicului din Romania aceasta posibilitate de a tranzactiona a fost Fortuna, una dintre cele mai cunoscute agentii de cartier la acea vreme. Pariorii au fost entuziasmati la aflarea vestii, multi dintre ei dorind sa plaseze pariuri online, neincumetandu-se insa sa o faca din diferite motive.

                    Depozitul cu bani cash trebuie facut intr-o sucursala Fortuna. Pentru a depune nu iti trebuie decat un act de identitate, numele tau de utilizator a contului online Fortuna, pe care trebuie sa i-l impartasesti casieritei si, evident, suma de bani pe care doresti sa o depui. Dupa ce vei face asta vei observa ca suma de bani va intra imediat in contul tau online Fortuna. Modalitatea de depunere in agentii poarta numele de Fortuna Cashpoint, aceasta facilitate putandu-se gasi in aproape toate sucursalele din tara.

                    Retragerile din agentii se efectueaza la fel de simplu

                    In agentiile Fortuna iti poti si retrage suma de bani castigata, nu numai sa o depui. Tine cont insa ca pentru a putea retrage din sucursalele Fortuna trebuie intai sa efectuezi un depozit prin aceasta modalitate. O retragere din sucursala poate fi facuta dupa ce te-ai programat in prealabil pe site-ul Fortuna. Pentru a te programa trebuie sa selectezi agentia de la care intentionezi sa retragi, toate agentiile disponibile din tara gasindu-se pe site. Apoi iti va veni un cod pe mail, cu acesta trebuind sa te duci la casierie si sa i-l inmanezi casieritei pentru ca ea sa poata retrage banii din contul tau. Dupa ce aceasta operatiune este efectuata vei mai primi un mail, in general in cateva ore, in care te anunta ca iti poti retrage banii din sucursala. O veste excelenta mai ales pentru cei care nu vor sa investeasca mult in pariuri este aceea ca atat depozitul minim, cat si retragerea minima este de doar 10 RON.

                    Facilitatea Fortuna Cashpoint reprezinta doar unul dintre motivele pentru care aceasta casa de pariuri este apreciata. Pentru a descoperi si alte avantaje avute de Fortuna te invitam sa parcurgi recenzia acesteia de pe site-ul Intelbet. Aici iti sunt prezentate informatii despre calitatea cotelor, despre oferta live, respectiv cea pre-live, insa si 3 puncte tari, respectiv 3 puncte slabe ale Fortuna, fapt care certifica obiectivitatea Intelbet cand vine vorba de case de pariuri.

                    Tot pe pagina recenziei vei observa doua butoane care iti permit sa scrii anumite pareri sau nemultumiri. Astfel, daca ai remarcat un punct forte/slab al casei de pariuri Fortuna, te invitam sa il impartasesti si cu altii, folosind butonul “Adauga feedback”. In cazul in care intampini o problema legata de contul tau Fortuna, nu ezita sa selectezi butonul “Adauga o reclamatie” si sa specifici problema cu lux de amanunte. Acest format al recenziei il gasesti, de altfel, la toate casele de pariuri licentiate, nu doar la Fortuna.

                    In cazul in care doresti sa compari casele online, pentru a-ti da seama mai bine care e pe placul tau, acceseaza sectiunile din partea stanga a site-ului. Aici se gasesc clasamente obiective, care cuprind toate casele de pariuri, clasamente alcatuite in functie de diverse aspecte, cum ar fi: calitatea cotelor, a ofertei live si pre-live, popularitatea lor in randul utilizatorilor Intelbet etc. . Apropo de acest ultim aspect, Fortuna bet online este preferata utilizatorilor Intelbet, la o distanta semnificativa de a doua clasata.

                    Intelbet.ro (site licentiat ONJN, conform Deciziei nr. 1067/23.06.2016) incurajeaza parierea responsabila. Promovam parierea ca pe o activitate pur recreativa si nu ca pe o sursa de venit. Site-ul este strict interzis minorilor.

                    Peste 100 de autovehicule verificate şi peste 150 de persoane legitimate în comuna Răcăciuni

                      La data de 19 august a.c., în intervalul orar 17.00-01.00, poliţişti din cadrul Secţiei 5 Poliţie Rurală Răcăciuni, sprjiniţi de poliţişti din cadrul Serviciului pentru Acţiuni Speciale au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii faptelor antisociale şi pe linia respectării regulilor de circulaţie rutieră.

                      În acest interval orar, poliţiştii au verificat un număr de 124 autovehicule, au legitimat 176 de persoane, au constatat 4 infracţiuni flagrante la regimul rutier şi au reţinut 3 permise de conducere, 4 certificate de înmatriculare şi 2 rânduri de plăcuţe de înmatriculare.

                      De asemenea, au fost aplicate 62 de sancţiuni contravenţionale la regimul rutier, Legea nr. 61/1991 şi Legea nr. 12/1990, în valoare totală de 33.515 lei.

                      La data de 19 august a.c., în jurul orei 18.00, pe DC 108 din comuna Valea Seacă, poliţiştii au depistat un localnic de 59 ani, conducând un moped fără a deţine permis de conducere.

                      La data de 19 august a.c., în jurul orei 19.00, poliţiştii au depistat un tânăr de 25 ani, fără permis de conducere, în timp ce conducea un moped pe DC 109, pe raza comunei Orbeni.

                      La data de 19 august a.c., în jurul orei 20.30, pe DC 109 din comuna Orbeni, poliţiştii au depistat un bărbat de 28 ani, din aceeaşi localitate, conducând un moped fără a deţine permis de conducere.

                      S-au întocmit dosare penale sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere.

                      Prinși după ce au furat opt porci

                        La data de 19 august a.c., poliţiştii Compartimentului de Ordine Publică Bacău au reuşit depistarea şi recuperarea în totalitate a unor animale, 8 purcei cu greutate cuprinsă între 15 şi 50 kg fiecare.

                        La data de 16 august a.c., poliţiştii au fost sesizaţi cu privire la faptul că autori necunoscuţi ar fi pătruns la o fermă amplasată în extravilanul satului Letea Veche şi ar fi sustras 7 purcei rasa Marele Alb cu greutatea de aproximativ 15 kg fiecare precum şi o femelă porc rasa vietnamez, în greutate de 40-50 kg.

                        În urma activităţilor specifice efectuate, poliţiştii au reuşit identificarea unui bărbat de 31 ani, din Bacău, bănuit de comiterea infracţiunii de furt calificat. A fost identificat autoturismul bărbatului de 31 ani, cu care au fost transportate animalele şi de asemenea un bărbat de 64 ani, din Bacău, care ar fi ajutat la comiterea faptei.

                        Poliţiştii au efectuat descinderi la trei locaţii din comuna Nicolae Bălcescu, localitate pe raza căreia au fost comercializaţi porcii, în urma activităţii fiind identificate toate animalele furate.

                        Cercetările continuă sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat, urmând ca la finalizarea acestora, dosarul să fie înaintat unităţii de parchet, cu propuneri legale.

                        Conducea un ATV neînregistrat, fără permis de conducere şi sub influenţa băuturilor alcoolice

                          La data de 18 august a.c., în jurul orei 21.00, poliţiştii oneşteni au depistat un bărbat de 66 ani, din comuna Ştefan cel Mare care conducea un ATV pe raza comunei.

                          Din verificări poliţiştii au stabilit că bărbatul în cauză nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule şi ATV-ul era neînregistrat.

                          În urma testării bărbatului de 66 ani cu aparatul etilotest acesta a indicat valoarea de 0,68 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

                          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat, conducerea unui vehicul fără permis de conducere şi conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

                          O șoferiță a provocat un accident după ce a depășit pe linia continuă

                            La data de 18 august a.c., în jurul orei 07.00, poliţiştii Biroului Rutier Bacău au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale.

                            Din verificări s-a stabilit că o tânără de 26 ani, din Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe strada Calea Republicii din Bacău, a efectuat manevra de depăşire pe linia dublă continuă iar la revenirea pe bandă, autoturismul a fost acroşat de un autovehicul condus regulamentar de un bărbat de 58 ani, din judeţul Prahova, fiind proiectat într-un autoturism condus pe aceeaşi direcţie de mers de către un tânăr de 24 ani, din judeţul Botoşani.

                            În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a tinerei de 26 ani, care a fost transportată la Spitalul Judeţean Bacău, fără a rămâne internată.

                            Cei trei conducători auto implicaţi în evenimentul rutier au fost testaţi cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,00 mg/l alcool pur în aerul expirat, în toate cele trei cazuri şi totdată li s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

                            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.

                            Letea Veche: Alte doua persoane s-au inecat in Siret. Pompierii au inceput cautarile

                              O fata de 16 ani si un baiat de 23 ani s-au inecat in raul Siret, duminica seara, unde au venit la scaldat impreuna cu mai multi prieteni.

                              Fata nu stia sa inoate si a intrat in apa de mana cu baiatul, dar au ajuns intr-o zona unde apa era adanca si au fost luati de curenti.

                              Au strigat dupa ajutor, iar un tanar a sarit imediat si a incercat sa o salveze pe fata, insa nu a reusit, pentru ca ar fi fost trasa de picior de baiatul de 23 ani si s-au inecat amandoi.

                              Pompierii au inceput cautarile de duminica seara, iar astazi continua misiunea impreuna cu scafandrii.

                              Cum ne face online-ul viața mai uşoară

                                Acum câţiva ani, unii aveau impresia că Internetul se rezumă la browserul cu care navigau în reţea. Astăzi, există o sumedenie de oameni pentru care Internetul se reduce la Facebook.

                                De cel puţin o generaţie, însă, viitorul se strecoară printre noi. Cu bune şi cu rele. În anii ’90 comunicăm cu ajutorul scrisorilor pe hârtie, în anii 2000 ne scriam e-mailuri iar astăzi discutăm pe messengerul de la Facebook.

                                Acum cinci ani cozile de la casierille furnizorului de electricitate erau subiect de ziar; astăzi facturile se plătesc de acasă, de la magazinul de la colţ sau de la automat. Internetul ne-a schimbat viața, fie că e vorba de e-mail, e-banking sau programări online.

                                Plata online a amenzilor, taxelor și impozitelor

                                Impozitele şi taxele stabilite de instituţiile publice înrolate în Sistemul National Electronic de Plată Online cu Cardul Bancar precum si amenzile contravenţionale cu deducerile aferente plăţii în 48 de ore pot fi platite prin intermediul siteului Ghişeul.ro.

                                Sunt două metode prin care puteți obtine datele de logare pentru ghiseul.ro:

                                1. Primăria unde aveți obligații de plată vă poate genera datele de logare în urma unei solicitarii făcute de dvs in acest sens. Puteti solitica date de acces (utilizator și parolă) de la instituția publică la care aveți obligații de plată, dacă instituţia este înregistrată în sistem şi este activă pentru plata cu autentificare. În cazul în care deţineţi bunuri mobile sau imobile în mai multe localităţi, oricare dintre acestea vă poate pune la dispoziţie datele de acces în Ghişeul.ro. Odată eliberate datele de acces de către o instituţie publică nu mai puteţi apela la o altă instituţie publică pentru o nouă eliberare.

                                2. Metoda online de obținere a datelor de logare: Accesati sectiunea “SOLICITĂ DATE DE ACCES” de pe prima pagina ghiseul.ro si parcurgeti etapele: “Verificare CNP”- “Validare card”- “Trimitere e-mail cu datele de logare”
                                Exista si o metoda de plată fără autentificare, dar aceasta permite plata taxelor, impozitelor sau amenzilor doar dacă se ştie suma exactă. Şi în acest caz, cel care a făcut plata va primi confirmarea imediată. Autentificarea fără parolă permite achitarea atât a obligaţiilor de plată, cât şi a altor taxe către bugetul instituţiilor înrolate, prin acceptarea la plata online a cardurilor bancare Visa, Visa electron, Mastercard şi Maestro, emise de orice bancă.

                                Obligații de plată

                                În urma autentificării cu parolă, utilizatorului i se va deschide secţiunea de „Obligaţii de plată”. În această secţiune, se pot efectua plăţi pentru diverse taxe. Apar toate instituţiile înscrise în sistem pentru care contribuabilul are de efectuat plăţi. Când se doreşte plata unor taxe obligatorii, utilizatorul poate să aleagă să plătească integral sau parţial o anumită taxă. În căsuţa unde sunt trecute sumele, se poate modifica suma astfel încât să corespundă dorinţei contribuabilului. Suma introdusă de la tastatură nu poate fi mai mare decât suma datorată.

                                ANAF

                                Acest meniu este dedicat efectuarii plăților către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Modul de folosire al acestul meniu este similar cu Obligaţii de plată. O diferență notabilă constă în faptul ca debitele afișate în acest meniu sunt aduse exclusiv din baza de date ANAF și reprezintă obligațiile de plată a utilizatorului autentificat către această instituție.

                                Plata Amenzi

                                Pentru secțiunea ”Plată amenzi” nu sunt necesare date de acces (utilizator și parolă). Aceasta secțiune este destinată plății amenzilor.

                                Plata la Poștă

                                Locuitorii din municipiul Bacău au posibilitatea să-şi plătească taxele şi impozitele şi prin intermediul Poştei Române, în subunităţile poştale informatizate. Taxele care se vor încasa prin intermediul Poştei Române sunt: amenzi de circulaţie; amenzi diverse; amenzi Poliţia Comunitară; amenzi transport în comun; taxa salubritate; taxa firmă; impozit teren P.F.; impozit teren extravilan P.F.; taxa folosire teren proprietate de stat; impozit clădire P.F.; impozit auto P.F.; impozit mijloace de transport marfă P.F.; venituri din concesiuni, închirieri şi publicitate; taxe şi tarife pentru eliberare de licenţe şi autorizaţii de funcţionare.

                                Dovada plăţii amenzii, trimisă prin internet

                                Cei care au încasat o amendă de la poliţiştii băcăuani pot trimite dovada plății sancţiunii prin internet, la adresa de e-mail a unității teritoriale din care face parte agentul constatator, şi nu mai este nevoie să o trimită prin poştă, cum era înainte. Cele mai multe amenzi sunt aplicate de poliţiştii de la Serviciul Rutier, iar adresa la care poate fi trimisă dovada achitării este: oug41.2016.sr@bc.politiaromana.ro

                                Taxa de parcare se plăteşte şi prin SMS

                                Poliţia Locală Bacău le oferă posibilitatea celor care-şi lasă maşinile în parcările cu plată din municipiul Bacău să achite taxa de pe telefon. Aceştia pot trimite un SMS la numărul scurt 7420 cu textul 501 urmat de numărul de înmatriculare pe care-l au la autoturism. Tariful este de 0,35 euro plus TVA pentru 60 de minute, valabil pentru toate reţelele de telefonie mobilă, cu posibilitatea prelungirii timpului, prin transmiterea unui alt mesaj. Plata prin SMS pentru parcare se face de luni până vineri, între orele 8.00 – 18.00, iar sâmbăta şi duminica este gratuit.

                                Programări online pe site-ul Prefecturii Bacău

                                Pentru serviciile aflate în subordinea Prefecturii Bacău, programările se pot face online, de pe site-ul oficial al acestei instituții. E vorba despre obținerea pașaportului, a permisului auto, preschimbarea permisului și înmatricularea sau transcrierea vehiculelor.

                                Eliberarea pașapoartelor

                                Pentru ca activitatea cu publicul și fluxul cererilor de pașapoarte să fie îmbunătățite, accesul cetățenilor la ghișeele de lucru se poate face pe baza programărilor online pe site-ul www.prefecturabacau.ro Tot aici, cetățenii găsesc informații privind modul de completare a formularului. O programare este valabilă pentru o singură persoană, identificată prin câmpul „nume și prenume”. În cazul unei familii cu mai multe solicitări de pașapoarte pentru minori, programarea trebuie să se facă nominal, pentru fiecare minor în parte. În situația în care, într-un anumit interval orar, serviciul nu poate fi accesat pentru programare, înseamnă că numărul programărilor a fost epuizat și se revine în alt interval orar sau într-o altă zi.

                                Obținerea sau preschimbarea permisului auto

                                Programarea online se face pe același site, www.prefecturabacau.ro. Pentru preschimbarea permisului rezervarea se poate efectua numai pentru următoarele două luni calendaristice (fără miercuri, sâmbătă, duminică). După efectuarea rezervării, aplicația nu va mai permite o altă rezervare decât după ce prima a expirat. E foarte important ca adresa de e-mail să fie corectă deoarece acolo va fi transmisă rezervarea. Pentru ziua în curs, accesul la ghișeele de programare la examen și preschimbarea permisului de conducere se face pe bază de bon de ordine, eliberat de automatul de bonuri din sala de așteptare a serviciului, începând cu ora 7. La înscrierea pentru susținerea examenului de obținere a permisului se așteaptă foarte mult, uneori și 2-3 luni, din cauza numărului mic de instructori autorizați pentru evaluarea probelor. „Ca să diminuăm timpul de așteptare am luat măsuri pentru ca examenele să se desfășoare și în zilele de sâmbătă”, a declarat Maricica Luminița Coșa, prefectul județului. Programările se pot face și telefonic: pentru examenul auto la numărul 0234.552. 562, iar pentru preschimbarea permisului la numărul 0234.550.020.

                                Înmatricularea și transcrierea vehiculelor

                                Rezervarea se poate efectua numai pentru următoarele două luni calendaristice. După s-a făcut rezervarea, aplicația nu va mai permite o altă rezervare decât după expirarea acesteia. Solicitanții se vor prezenta la ghișeul de înmatriculări la ora și data rezervată, având asupra lor dosarul complet de înmatriculare, cartea de identitate și rezervarea listată. Rezervările pentru ziua curentă pot fi efectuate doar până la ora 8. Confirmarea va fi transmisă pe adresa de e-mail indicată de persoana care a solicitat rezervarea.

                                În spitalul din Bacău, programări prin e-mail

                                Programările online în Spitalul Județean de Urgență Bacău se pot face prin e-mail informatii@sjubc.ro sau relatiipublice@sjubc.ro, unde se competează un formular cu datele personale, adresa de e-mail și mesajul transmis. Informația este apoi preluată de un operator, iar solicitantul primește răspuns tot pe e-mail. (n.r.: momentan, acest serviciu în spital nu funcționează, dar este în curs de remediere)

                                Relații publice online la Casa de Sănătate

                                Cei care vor să transmită petiții, sugestii sau reclamații legate de sistemul medical sau doresc să se înscrie într-o audiență la unul dintre departamentele Casei Județene de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bacău o pot face fără a se mai deplasa la instituție, ci printr-un simplu click. Pe site-ul CJAS este implementată o rubrică – Relații publice online – prin care se pot trimite mesaje atât de către persoane fizice, cât și de persoane juridice, pe diferite subiecte. Informațiile sunt transmise imediat, iar cel care le solicită poate și verifica dacă reclamația depusă a fost înregistrată, în baza unui cod de identificare. Tot la aceeași rubrică, dacă se dorește o programare, se completează online un formular de cerere, iar ulterior, prin e-mailul personal, se primește comunicarea privind data și ora audienței programate.

                                Puncte de plată

                                De ceva timp, în magazine au apărut nişte aparate cu ajutorul cărora se pot cumpără bilete de tren, se pot plăti facturi sau la care cartelele telefonice se pot reîncarcă. Diferite companii se lupta pentru supremaţie pe această piaţă a plăţilor iar rezultatul este că, pentru cetăţeanul care s-a săturat să stea la cozi dar care nu vrea să plătească folosind cardul, ci preferă plata cash, se iveşte o oportunitate greu de refuzat.

                                La aceste terminale, se pot plăti facturile la electricitate, gaze naturale, apă, telecomunicaţii şi comunicaţii prin cablu, se pot cumpără bilete de avion Blue Air, se pot alimenta carduri pentru plata serviciilor online, se pot plăti ratele la credite, poliţele de asigurare sau se poate face reîncărcarea cartelelor telefonice. Facturile se plătesc prin scanarea codului de bare iar cartelele se încarcă prin coduri.

                                E-banking

                                E-bankig, cunoscut şi sub numele de internet banking, sau banking virtual, este un sistem electronic de plată care permite clienţilor unei bănci sau al unei alte instituţii financiare să efectueze o serie de tranzacţii prin intermediul site-ului instituţiei respective.

                                Pentru a accesa o instituţie bancară online, un client cu acces la internet va trebui să se înregistreze la instituţia respectivă şi să stabilească o parolă şi alte acreditări pentru verificarea clienţilor. Clientul vizitează site-ul web securizat al instituţiei financiare şi intră în sistemul bancar online folosind numărul de client şi acreditările create anterior.

                                Tipurile de tranzacţii financiare pe care un client le pot tranzacţiona prin intermediul serviciilor bancare online sunt determinate de instituţia financiară, dar de obicei includ şi obţinerea de şolduri ale contului, o lista a tranzacţiilor recente, plăţi electronice ale facturilor şi transferuri de fonduri între conturile unui client sau al altui client.

                                Cele mai multe bănci permit, de asemenea, unui client să descarce copii ale declaraţiilor bancare, care pot fi tipărite la sediul clientului. Prin intermediul e-banking se pot plăti facturile, se pot face plăti către alte conturi, se poate încarcă creditul unei cartele de telefon, se pot face tranzacţii valutare, se pot alimenta conturi de economii.

                                Sistemul este simplu şi intuitiv: după conectarea la site-ul băncii, clientul are un meniu din care alege ce tranzacţii doreşte să facă. Fiecare tranzacţie este securizată prin intermediul unei parole care este furnizată de un dispozitiv electronic numit token.

                                Scrisori vs Chat

                                Sigur, internetul face parte din viața noastră și chiar am devenit dependenți de el. Foarte multe lucruri le facem pe internet, dar, de departe, cel mai important mi se pare chat-ul. Posibilitatea de a comunica online și mai ales că te și poți vedea este fabuloasă.

                                În acest sens, internetul este cel care a detronat serviciile Poștei, ducând această instituție în situația de a-și reconsidera poziția pe piață. Au trecut vremurile când așteptam cu înfrigurare o scrisoare de la cei dragi, cuvintele din epistolă umplându-ne sufletele de bucurie. Sunt unii dintre noi care-și mai amintesc și astăzi câte flotări făceau în armată atunci când primeau o scrisoare, iar povești de acest gen ar putea umple un volum.

                                Astăzi e cât se poate de ușor. Cu un simplu smartphone și acces la internet te poți vedea cu oricine, oriunde s-ar afla. Astfel, când dorul te macină mai tare, deschizi camera și stai la taclale. E adevărat că nu te poți îmbrățișa cu cei dragi aflați departe, dar faptul că te poți vedea cu ei atenuează foarte tare dorul.

                                Și dacă tot am pomenit de … îmbrățisări, internetul ne-a adus și videochat-ul. Dar ăsta încă rămâne subiect tabu pentru mulți dintre noi, așa că pentru cei care doresc n-au decât să-și imagineze.

                                Preferă să stea la coadă, la ghişeu

                                Orice cerere adresată instanţei se taxează, cu mici excepţii. Taxele judiciare de timbru se datorează atât pentru judecata în primă instanţă, dar şi în căile de atac. Taxe se percep şi pentru alte cereri adresate instanţei de judecată după terminarea procesului sau înafara oricărui proces: eliberarea unor copii de pe înscrisuri de la dosar ori de pe hotărâri judecătoreşti, eliberarea unor certificate de grefă etc. Mii de procese se judecă în instanţele din Bacău şi logic ar fi ca plata acestor taxe să nu fie un chin, să nu presupună mult timp pierdut sau drumuri inutile. Mai ales că, uneori, vorbim de o taxă în valoare mică, în jur de 5 lei. Taxa judiciară de timbru constituie venit la bugetul local şi se plăteşte în numerar, prin virament bancar sau în sistem online.

                                Teoretic e simplu, mergi la Taxe şi Impozite şi plăteşti sau îţi deschizi un cont şi achiţi printr-un click. În realitate, până şi avocaţii (cel puţin unii dintre ei) şi-au prins urechile în tehnologie. „Niciodată nu am reuşit să-mi fac cont la Taxe şi Impozite.

                                E greoaie procedura. Am încercat să-i fac şi socrului meu şi nici acum nu i-au trimis parola. Am lăsat-o baltă. Ce pot face?! Trimit clientul să plătească taxa la ghişeu”, spune un avocat. Aceasta e şi problema celor mai mulţi dintre contribuabili, statul la coadă, drumurile inutile şi timpul pierdut pentru a plăti doi lei. Sistemul online îi depăşeşte pe unii, fie că sunt prea în vârstă sau din mediul rural.

                                „Mie mi-e greu să butonez şi mobilul. Dacă nu ştiu, nu mă bag. Stau prost şi cu vederea. Aşa că stau la coadă jumătate de oră sau mai mult. E greu, ar trebui făcut altfel”, se plânge o bătrână. De altfel, de-a lungul timpului, mulţi băcăuani ne-au sesizat că sunt purtaţi degeaba pe drumuri pentru aceste taxe şi au cerut ca în cadrul instanţelor să fie reînfiinţat ghişeul pentru plata taxelor de timbru. Aşa cum era, prin 2013, la Curtea de Apel, un birou unde se puteau plăti taxele. Acesta a fost desfiinţat, însă, ca urmare a restructurării personalului din cadrul DITL.