duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2669

Războiul românilor cu românii

Răzvan Bibire

Spuneam acum vreo doi ani că va veni momentul în care toată lumea se va lupta cu toată lumea în sistemul de Justiţie. Când anticorupții se vor părui între ei pentru a-şi salva fotoliile, lefurile şi poziţiile şi nu vor mai ţine cont de nici o aparenţă. Momentul acela a sosit.

Ce vedem astăzi în spaţiul public – păruială dintre găştile de aşa-zişi anticorupţi – nu are nimic de -a face nici cu anticorupţia, nici cu interesul naţional, nici cu ideea de Justiţie. Dealtfel, dacă ne uităm bine la dezvăluirile care sunt făcute tot mai des în ultima vreme, vedem că niciodată, dar absolut niciodată, lupta împotriva corupţiei nu a avut ca scop anticorupţia, fiind doar o luptă pentru resurse şi control. Că unii s-au pus la dispoziţia unor forţe străine, că alţii au dat din coate pentru a obţine foloase pentru ei, observăm astăzi că scopul urmărit nu scuză în nici un fel mijloacele folosite.

Lupta va continuă şi o să apară noi şi noi dezvăluiri. Din păcate nu vor conta prea mult deoarece românii încă mai cred în poveştile cu zânele bune care apară democraţia şi îi ard pe corupţii cei răi.

Multă lume se întreabă dacă se poate ieşi din situaţia asta. Eu zic că nu deoarece toate segmentele societăţii au fost infectate iar anticorpii care ar fi trebuit să o vegheze şi să o apere au fost, la rândul lor, transformaţi. Presa, societatea civilă, liderii de opinie sunt înregimentaţi şi trecuţi pe statele de plată ale diferitelor forţe combatante.

Într-o ţară normală, astfel de excese ar fi fost combătute de o reacţie sănătoasă a societăţii. Dar nu mai suntem de mult o ţară normală şi, prin urmare, această luptă nu se va opri până nu-şi va consuma protagoniştii.

Cale de mijloc nu există, nu cu acest complicat joc de Putere care a fost creat de lupta pornită din subterane şi ajunsă în câmp deschis. Un sistem politic în care protagoniştii sunt ţinuţi în şah de dosare mânuite de forţele din umbră nu poate duce decât la stagnare. O economie în care mita şi traficul de influenţă sunt apanajul doar a companiilor autohtone, transnaționalele fiind, desigur, nişte sfinte, nu poate însemna decât că ţara este tratată că o colonie.

Războiul va continua şi se va intensifica pe măsură ce ne apropiem de alegerile prezidenţiale.

Filipeni: Rodica Ambrosie înființează un centru pentru vârstnici

    primar Rodica Ambrosie

    Bătrânii din comuna Filipeni vor beneficia, în curând, de un centru de zi cu unitate de îngrijire la domiciliu. Rodica Ambrosie, primar, va realiza investiția din fonduri europene atrase prin Programul Operațional Regional (POR) – Dezvoltarea infrastructurii sanitare și sociale.

    „E un proiect foarte important pentru comunitate, ponderea populației vârstnice fiind peste 60 la sută. Mai grav, în comună nu există niciun serviciu social la această oră”, afirmă Rodica Ambrosie.

    Parteneri ai autorităților locale vor fi Consiliul Județean și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului. În centrul de zi, bătrânii vor beneficia de activități de recreere, servicii de recuperare psihică, fizică, kinetoterapie, îndrumare medicală, consultații gratuite și consiliere juridică.

    Îngrijirea la domiciliu va presupune asigurarea igienei personale, pregătirea și administrarea hranei, ajutor în menaj, conversație și contact social.

    „Înființarea acestui centru va duce și la decongestionarea serviciilor medicale – dispensar, ambulanță – unii bătrâni, care au diabet sau hipertensiune și uită să-și ia medicamentele, apelând adesea la acestea”, arată primărița.

    Investiția va consta în consolidarea și modernizarea unei clădiri vechi în care a funcționat biblioteca, asigurarea utilităților, dotarea cu mobilier și echipamente, precum și susținerea cheltuielilor de funcționare.

    Valoarea totală a proiectului „Centru de zi pentru persoane vârstnice cu unitate de îngrijire la domiciliu” este 1.510.233 de lei, din care 1.389.108 de lei reprezintă suma eligibilă pe POR.

    „Ne dorim să păstrăm majoritățile deja constituite”

    Interviu cu deputatul Constantin Avram, președintele organizației ALDE Bacău

    -A trecut un an de la alegeri, timp în ați fost la guvernare alături de PSD. Ce s-a mai întâmplat în această perioadă cu filiala județeană ALDE?

    -E adevărat, a trecut foarte repede timpul, s-a scurs un an de la alegerile locale și, iată, opt luni de la alegerile generale. În principal, obiectivele filialei județene ALDE au fost legate de dezvoltarea organizațiilor teritoriale, cu precădere în localitățile în care nu am avut rezultate spectaculoase, în sensul că acelor organizații care nu au trecut pragul electoral de 5 la sută în vederea reprezentării în consiliile locale le-am suspendat activitatea și am numit noi echipe de conducere. La alegerile din iunie 2016, ALDE nu a avut candidați la funcția de primar și liste de consilieri doar în 7 localități. Am reușit să formăm grupuri politice de 5-10 oameni în comunele cu rezultate slabe și în cele 7 în care nu am avut candidați. Alături de noi au mai venit o parte dintre consilierii care intrat în CL din poziția de independent. Nu suntem convinși că am găsit cei mai buni oameni, dar este un prim pas pentru a asigura nucleele necesare unei bune organizări. Vom vedea în ce măsură aceștia se vor implica în viața partidului și cum vom reacționa la dezvoltarea organizațiilor locale în sensul adiționării de membri. Dacă nu ai membri, nu ai nici organizație.

    -Înțeleg că una dintre sarcinile lor este să atragă membri…

    -Da, dacă nu se reușește așa ceva și nu există performanță, prin decizia Biroului Executiv vom trece la alte echipe de conducere. Cam așa a arătat activitatea politică în anul care a trecut de la alegeri. Am mai avut și alegeri parțiale în Moinești ca urmare a promovării fostului primar Viorel Ilie în funcția de senator și, ulterior, în funcția de ministru, competiție pe care, din fericire, am reușit să o câștigăm. Era de așteptat deoarece noi, cei din fostul PC, acum ALDE, am dominat în anumite zone de pe Valea Trotușului. Știți foarte bine că avem doi primari, unul de municipiu și unul de oraș, și organizații care au avut rezultate foarte bune. Tocmai ca urmare a acestor rezultate, organizația de Moinești, care a avut cel mai bun scor de zonă, a dat și candidatul la funcția de ministru, care este domnul Viorel Ilie.

    -Pentru că a venit vorba despre Viorel Ilie, cercetat acum în legătură cu un concurs de angajare, care este poziția ALDE față de acest aspect?

    -Încă nu este cercetat deoarece, fiind ministru, trebuie acordul majorității senatorilor pentru a se declanșa urmărirea. Sunt suspiciuni rezonabile, așa cum e formularea în Codul Penal, și cred că trebuie să lăsăm ca lucrurile să meargă înainte și să se clarifice. Eu am îndoieli serioase vizavi de soliditatea acuzațiilor care i se aduc pentru că îl cunosc de foarte mulți ani pe Viorel Ilie, a crescut lângă mine politic, eu am fost cel care l-a îndemnat să intre în politică și, după cum știți, a avut rezultate administrative spectaculoase atâta timp cât a ocupat funcția de primar al municipiului Moinești. Lucrurile merg înainte. Procedural, prima etapă va fi acea de prezentare a unui raport al Comisiei Juridice a Senatului, apoi va urma votul în plen care se va exprima asupra oportunității de începere sau nu a urmăririi penale. Regret sincer că s-a ajuns în situația aceasta, dar am ferma convingere că în fața instanțelor, chiar în cazul în care se va declanșa urmărirea penală, domnul senator Viorel Ilie își va demonstra nevinovăția. Dar, cum spuneam, e foarte bine să lăsăm lucrurile să decurgă în mod normal din punct de vedere procedural.

    -V-ați referit la niște localități în care ALDE nu a avut candidați. Care sunt acestea?

    -Da, e vorba de Ungureni, Tamași, Ghimeș, Glăvănești, Coțofănești… Rezultate slabe am avut la Slănic Moldova, unde organizația era mai puțin consistentă și am reușit să luăm doar un consilier, la Traian la fel, și Podu Turcului. Acestea sunt organizații în care am depus candidaturi dar nu am obținut rezultatul scontat. Nu ascund că am avut situații de acest fel și noi încercăm, acum, să le corectăm.

    -E greu, în acest moment, să găsești lideri noi, care să formeze echipe puternice?

    -În condițiile de astăzi e aproape imposibil să asiguri continuitatea ideii de pluripartitism. Oamenii, în general, dar mai ales cei de la țară sunt foarte rezervați față de angajamentul în spațiul politic văzând și ce se întâmplă în politica mare, la nivel central, și cred că va fi dificil pentru toate partidele, mai puțin partidele mari, să-și construiască, într-un viitor apropiat, structuri care să fie competitive în raport cu PSD și PNL. Oricum, noi suntem într-o creștere procentuală semnificativă și în municipiul Bacău, și în celelalte orașe, asta și pentru faptul că electoratul nostru, tipic liberal, se află în spațiul urban. Din sondajele interne, avem semnale de creștere, izvorâtă din construcția unei echipe solide. Avem reprezentare în toate structurile administrative și numite politic și cred că reprezentanții ALDE vor consolida imaginea partidului, a echipei de la Bacău, pentru că suntem cea mai bine structurată filială din România: avem cei mai mulți primari, cei mai mulți viceprimari, cei mai mulți aleși locali.

    -Există, totuși, în Bacău, un conflict între PSD și ALDE , între primar și viceprimar?

    -E o întrebare bună! Vreau să lămuresc, o dată în plus, această situație care a fost calificată ca fiind un conflict politic. Nu este un conflict politic major, care să genereze îngrijorări vizavi de majoritățile constituite cu partenerul de guvernare nici în Bacău, nici în alte localități. Pun chestiunile care au apărut în spațiul public mai mult pe o diferență de abordare a unor problematici specifice municipiului Bacău. Aceste abordări au un caracter personal și le respectăm, pentru că o idee bună se poate naște ca urmare a unor diferențe de opinie, nu trebuie să fim, neapărat, aliniați, toți, la o părere, mai ales dacă ținem cont că noi suntem de sorginte liberală, iar partenerii noștri sunt social-democrați și au cu totul și cu totul alte valori de promovat. În final, interesul comunității vizavi de proiectele edilitar-gospodărești în municipiul Bacău nu are culoare politică, numai abordarea și modul de rezolvare pot îmbrăca aspect politic. Proiectele se pun în practică în cadrul unei majorități pe care noi, ALDE, o respectăm și o vom menține atâta vreme cât interesul comunității băcăuane va fi urmărit în a se realiza. Am ferma convingere că actuala echipă din primărie va găsi modalitățile de comunicare adecvate, care în opinia mea au avut ceva deficiențe în trecut, în așa fel încât să se atingă obiectivele comunității. Obiectivele personale, când ai o funcție publică, trebuie date la o parte.

    -Ce vă propuneți ca lider al organizației județene ALDE?

    Îmi propun să avem o serie de întâlniri zonale, în special acolo unde avem reprezentare în administrația publică locală, întâlniri care să urmărească consolidarea majorităților și să întărească organizațiile pentru că, așa cum spuneam, nu peste tot suntem la fel de puternici. ALDE e un partid cu un semn electoral nou, care va trebui consolidat tocmai prin păstrarea acestor majorități pe care le avem, majorități care să genereze proiecte și să ducă la rezolvarea problemelor oamenilor.

    -Ca parlamentar, ce planuri aveți?

    -Mă preocupă, în domeniul Legii electorale, alegerea primarului din două tururi de scrutin. Sunt două variante: alegerea în două tururi ori rămânerea în actualul sistem, dar cu numirea în funcția de viceprimar a celui clasat pe locul doi pentru că trebuie să ținem cont de criteriul reprezentativității, nu doar de jocurile politice din CL. Doi, am de gând să propun plafonarea procentului de rețineri la persoanele fizice și juridice, în cadrul executărilor silite. Foarte mulți oameni au probleme! Propun trecerea de la 1/3 la ¼ pentru un singur creditor, iar pentru mai mulți creditori de la ½ la 1/3. Asta mai ales pentru cei care au depășit vârsta de 65 de ani și cărora le e foarte greu ca, din pensie, să față acestor rețineri și să-și cumpere și medicamente. Și mai am de gând să propun, pentru vârstnicii de la țară, modificarea modului de impozitare a veniturilor obținute de pe suprafețele agricole. O bătrână care dă terenul în arendă și obține 200 de lei plătește 16% din 200 de lei, plus 5,5 % din salariul minim, ceea de înseamnă 600 de lei. Propun ca 5,5% să se aplice nu la salariul minim, ci la cei 200 de lei pe care i-a câștigat.

    -Care ar fi, în final, obiectivul cel mai important al ALDE Bacău?

    -În primul rând, îmi doresc să restructurăm organizațiile locale pentru a avea o reprezentare mult mai consistentă în administrațiile locale în 2020. În al doilea rând, chiar ne dorim cu toții să păstrăm majoritățile deja constituite la nivel local așa încât să asigurăm fluența proiectelor administrative. ALDE rămâne un partener serios pentru orice partid, în special pentru partidul de guvernare căci avem de realizat și actul guvernării la nivel central, care ne obligă ca și la nivel local să găsim soluții – indiferent de poziționarea unora sau altora – ca proiectele să fie puse în practică în folosul oamenilor. Acesta trebuie să fie obiectivul fiecărei persoane implicate în administrație. Am de gând să implementez tuturor aleșilor ALDE o idee mai veche de-a mea, aceea ca performanța politică să fie măsurată prin capacitatea de a face mai mult pentru alții decât pentru tine însuți.

    Bacovia, Bacovia, Bacovia…

    …Prietenul meu, Bacovia: ,,Blestemată mai fie și toamna,/ Și frunza ce pică pe noi -/Blestemat să mai fie și târgul/ Ursuz, și cu veșnice ploi…”

    …Și dragostea mea, Bacovia: ,,Amurg de toamnă pustiu, de humă,/Pe câmp sinistre șoapte trec pe vânt -/Departe plopii s-apleacă la pământ/ În larg balans lenevos, de gumă./ Pustiu adânc… și-ncepe a-nnopta, / Și-aud gemând amorul meu defunct;/Ascult atent privind un singur punct/ Și gem, și plâng, și râd, în hi, în ha…”/

    …Și adorația de… toamnă a târgului, cu orgi naționale ale spiritului acordate în cheia unui festival național care îngână dumnezeiesc: ,,Toamna în grădină îşi acordă vioara./ Plâng strunele jalnic, lung şi prelung/ Şi-n goala odaie acorduri ajung…/ Şi plâng în odaie, şi eu din vioară…/ Plâng strunele toate lung şi prelung”…

    …Metafore zămislite de poeți din pulberea stelelor, premiile de poveste ale revistei ,,Ateneu”, vocea Uniunii Scriitorilor, biblioteca ,,C. Sturdza”, minunata ,,Junimea” (revistă și editură), lansări de cărți și reviste, concerte simfonice, jazz, prețuiri academice honoris causa, fanfara militară (,,Ce tristă operă cânta/ Fanfara militară/ Târziu, în noapte, la grădină…/Şi tot oraşul întrista,/ Fanfara militară”), acasă la Bacovia” (cu autobuzul…), recitaluri, actori, ,,Deșteptarea” și Noi, Cititorii… Festivalul ,,Bacovia”…

    …Și mă tot duc, tăcând, către Bacovia. Și-l ascult: ,,Câteodată mă gândesc departe, pe lângă clădiri părăsite (…) Și nimeni nu poate înţelege tăcerea lucrurilor… Când mă întorc în oraş, noaptea până târziu, lăutarii cântă jalnici prin cârciumi şi bieţii oamenii mănâncă şi beau pentru uitarea necazurilor; un pas, şi realitatea nu vrea să ştie de poezie. Cât de străin mă simt când aprind lampa, în tăcerea odăii care nu spune decât că este şi moarte”.

    …Și tot încerc să pricep ,,tăcerea lucrurilor” și zgomotul cel mare al Lumii, dar realitatea chiar ,,nu vrea să știe de poezie”…
    Ion Fercu

    Moinești: Centenarul Unirii Basarabiei cu România într-o vibrantă lecție de istorie

    O vibrantă lecție de istorie a fost prilejuită, zilele acestea, de programul manifestărilor culturale Zilele Municipiului Moinești prin lansarea celei mai noi cărți dedicată Centenarului Unirii Basarabiei cu România, „Basarabia pământ românesc – 100 de ani (27 martie 1918 – 27 martie 2018”, scrisă de un băcăuan, col. Tc. (rtr.) Mihai Purcaru. Cartea, apărută recent la Editura MagicPrint din Onești, a fost prezentată și de ziarul nostru.

    La evenimentul de la Moinești au fost prezenți numeroși elevi și cetățeni ai municipiului, alături de care au venit și primarul Valentin Vieru, viceprimarul Neculai Breahnă, Gabriela Biea, președinta filialei Moinești „Cultul Eroilor” și dirijoarea corului Resurrectio al Liceului „Spiru Haret” din Moinești, primarul comunei Măgirești, Câdă Ionică, ofițeri în rezervă și reprezentanți ai clerului și ai unor instituții locale.

    Despre carte și autor au vorbit prof. Anton Coșa (autorul prefeței volumului prezentat), istoricul Vilică Munteanu și col. (r) Paul Valerian Timofte, președintele Filialei județene Bacău a Asociației „Cultul Eroilor”.

    Lucrarea lansată cuprinde valoroase documente de arhivă, hărți și fotografii inedite, dar și emoționante mărturii ale unor veterani de război. „Am scris această carte – a spus autorul – pentru a reaminti românilor de astăzi jertfele a zeci de mii de eroi cunoscuți și necunoscuți de dincolo și de dincoace de Prut pentru libertate, apărare și reîntregirea pământului strămoșesc. Doresc ca această carte să reamintească tuturor generațiilor drama trăită de poporul român în vara anului 1940, când României i s-au smuls, prin invazie, Basarabia și Bucovina de Nord, dar și partea de nord a Transilvaniei și Cadrilaterul. Am dorit să scot la lumină, din nedreaptă uitare, acțiunile de luptă ale Diviziei 1 Blindate Române pentru eliberarea Basarabiei, puțin făcute cunoscute în lucrările militare de specialitate”.

    Autorul consideră că Divizia 1 blindată, sub conducerea generalului Ioan Sion, a fost vârful de lance al Corpului 54 de armată german în acțiunile operative ale acestuia în nordul Basarabiei, în 4 – 11 iulie 1941. De asemenea, autorul susține că a dorit să combată antiromânismul manifestat în prezent atât în Basarabia, cât și în Ucraina, tezele mincinoase din unele manuale de istorie și din alte lucrări făcute publice.

    Spectacol de poezie la Statuia Poetului

    Miercuri, într-o frumoasă seară de toamnă, de la ora 19, s-a deschis – cum se putea altfel decât cu un recital de poezie – Festivalul Naţional „George Bacovia”. Băcăuanii, prezenţi într-un număr mai mare ca în alţi ani, au avut posibilitatea să asculte şi să vibreze împreună cu actorii Denise Ababei, Firuţa Apetrei, Eliza Noemi Judeu şi Dumitru Rusu.

    Superbă interpretare şi surprinzătoare prezenţă a Denisei Ababei, care a purtat spectatorii pe valurile unei melodii care a introdus spectatorii în atmosfera epocii bacoviene…Şi Bacovia trecea, căuta vechiul parc, vechiul oraş, străzile şi uliţele, cu copacii desfrunziţi, cu roşul abatoarelor şi plumbul cimitirelor. Şi Bacovia trecea…umbră nevăzută, doar Poezia ţăşnea din clavirul nevăzut, ascuns după Bacovia, după Statuia care poartă în spate toată tristeţea oraşului.

    Dar oraşul lui nu mai există, îl găsim doar în arhive, iar acum nu despre arhive vorbim. Cele mai frumoase poezii de dragoste, da, de dragoste neîmpărtăşită, de speranţă şi zbucium, alese cu neîndoită dragoste pentru Poet, pentru poezia celui care s-a indentificat până la contopire cu oraşul de la care a îndrăznit să-şi rescrie numele.

    A fost o seară minunată, aşa cum ne-am dorit de mult, de când Bacovia a fost urcat pe soclu, în 1971. A început Festivalul lui Bacovia, o celebrare a geniului şi a oraşului unde a văzut lumina zilei şi unde s-a întors mereu, aşa cum se întâmplă şi în aceste zile de septembrie. Exact ca în celebra poezie.

    Denise, Firuţa, Eliza şi Valentin ne-au dăruit un Bacovia după care tânjeam de mult timp, de care avem mare nevoie în fiecare zi, să-l iubim şi să-l sădim în fiecare toamnă, în fiecare primăvară în sufletele noastre şi să zburăm spre infinitul bacovian.

    Festivalul continuă astăzi, 14 septembrie. De la ora 12.00, la Biblioteca Judeţeană “Costache Sturdza”, vor avea loc “Colocviile Revistei Ateneu”, tema propusă de organizatori fiind “Bacovia după Bacovia” , la care vor participa scriitorii Nora Iuga, Magda Cârneci, Ioana Nicolaie, Nicoleta Popa Blanariu, Victor Munteanu, scriitori băcăuani, redactori ai revistei, colaboratori. Vor fi lansate mai multe volume, semnate de Carmen Mihalache, Ovidiu Genaru, Victor Munteanu etc. În aceeaşi zi, între orele 18.00-20.00, la Sala ATENEU a Filarmonicii “Mihail Jora”, va avea loc, ca în fiecare an, decernarea Premilor Revistei “Ateneu”, ceremonie urmată de un concert extraordinar al Orchestrei Filarmonicii, dirijor George Hariton, solişti Teodora Stoica – vioară, Doru Costăchescu – violă.

    Cotidianul “Deşteptarea” este partener media al evenimentului.

    AVANCRONICA MUZICALA: Muzicieni ieşeni la Ateneu

    În partea a doua a simfonicului din această seară, la Sala Ateneu, orchestra va interpreta, sub bagheta dirijorului George Hariton cele două Suite Peer Gynt imaginate de Edvard Grieg în anul 1874, inspirate de cel ce scria: „Mi-am lăsat fericirea să zboare, să-mi arate ea de la înălţime tot ce mi se întâmplă”. Henrik Ibsen, autorul Peer Gynt-ului, în anul 1867,  al unor nemuritoare lucrări precum: Nora, Casa de păpuşi, Hedda Gabler ori Raţa sălbatică se întreba: „Care este prima datorie a omului? Răspunsul este simplu: să fie el însuşi”! Tot el caracteriza societatea de atunci, „Această înaltă societate contemporană nu-i decât un cavou sinistru bine spoit”.
       
    Suita I op.46 a norvegianului Grieg, are patru părţi: Dimineața,  Moartea lui Åse, Dansul Anitrei, În peștera regelui munților. La fel şi Suita II, op.55: Răpirea miresei. Plânsul lui Ingrid , Dansul arabic , Peer Gynt se întoarce acasă (noaptea furtunoasă pe mare), Cântecul lui Solveig.
     
    George Hariton se preocupă permanent de îmbogăţirea repertoriului simfonic, dovadă şi propunerea acestei capodopere muzicale. El va deschide simfonicul dedicat Festivalului Naţional George Bacovia,  cu una dintre bijuteriile clasicismului muzical, Uvertura la opera Don Giovanni de Mozart. Tot din creaţia lui Wolfgang Amadeus Mozart, vom audia Simfonia concertantă pentru vioară, violă şi orchestră,  K 364, în interpretarea Teodorei Stoica, din 2012 concert-maestru la Filarmonica Moldova din Iaşi şi a lui Doru Costăchescu, din 2016 şef partidă violă, la aceeaşi orchestră – toţi trei,  muzicieni cu un bogat şi apreciat palmares artistic.
     
     
     Ozana Kalmuski Zarea

    14 septembrie 2017

      10 lucruri pe care le ştiam greşit despre anvelopele de iarnă

      Anvelopele de iarnă sunt obligatorii atunci când e zăpadă pe carosabil, nu neapărat de la 1 Noiembrie, această fiind eficiente la capacitate maximă atunci când temperatură scade sub 7 grade Celsius.

      Potrivit site-ului www.pneunet.ro, șoferii din România preferă să achiziționeze, în mod tradițional, anvelopele de iarnă în perioadă când cererea este foarte mare – nu doar la cumpărare, ci și la montare – iar prețurile sunt întotdeauna mult mai ridicate cu cât ne apropiem de începutul sezonului de iarnă. “Cu cât cumpărăm din timp avenlopele de iarnă, cu atât prețurile vor fi mult mai jos. De regulă, prețurile în această perioadă pot avea reduceri de pană la 40%. În funcție de parametrii anvelopei și de marcă, prețurile pot varia de la 132 de lei pană la 500 de lei, la începutul lunii septembrie, iar odată cu terminarea lunii, prețurile au tendința de a reveni la cele obișnuite, specifice sezonului rece, când cererea începe să crească”, declară Nicu Avram, administratorul magazinului online PneuNet.ro

      În același timp, specialistul afirmă că s-au creat cel puțin 10 mituri false legate de anvelopele de iarnă și de folosirea lor, care au indus în eroare foarte mulți șoferi.

      Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie. “Nimic mai fals. Conform Legii, nu există niciun termen calendaristic în care șoferii sunt obligați să aibă autoturismul dotat cu anvelope de iarnă. Inițial se vehicula termenul cuprins între 1 noiembrie și 1 martie, ca fiind perioadă în care mașinile trebuie să fie încălțate cu pneuri dedicate sezonului rece. Legea oficială, în variantă finală, spune că trebuie să ai pneuri de iarnă acolo unde este zăpada, indiferent de luna anului. Adică dacă ești pe Transfăgărășan în luna august și te apucă ninsoarea, vei primi amendă dacă încurci circulația din cauza pneurilor tale de vară”, explică Nicu Avram, administratorul magazinului online http://www.pneunet.ro.

      Anvelopele de iarnă sunt bune doar pe zăpada. “Greşit! Un pneu fabricat special pentru sezonul rece se folosește în momentul în care temperatură scade sub 7 grade Celsius. Este special concepută ca să aibă o aderență crescută în condiții de temperatură scăzută, adică vor frâna mult mai bine pe asfalt uscat, când afară este frig, față de niște pneuri de vară. La fel și pe gheață sau polei, având un profil mai pronunțat. Așadar, cauciucurile „winter” nu sunt bune doar pe zăpada, ci în toate condițiile care presupun iarnă: frig, gheață, polei, zăpadă, umezeală”, spune Nicu Avram.

      Pneurile de iarnă frânează mai bine vara, deoarece sunt mai profilate. „Este o afirmație pe care o auzim destul de des, însă este eronată complet. Lumea crede că dacă un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai în evidență, așa cum sunt cele de iarnă, atunci va frână mult mai bine pe asfalt uscat, vara. La fel crede lumea și pentru că aceste gume sunt mai moi, având o aderență crescută în condiții de vară, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt însă greșite. Pentru că anvelopa de iarnă este fabricată dintr-un material special dedicat sezonului rece, care se bucură de proprietățile sale atunci când temperatură este mai mică de 7 grade. Dacă folosim anvelopele de iarnă când e cald, suprafața de rulare se va uza mai repede, distanța de frânare va crește, pentru că materialul are aderență bună doar când e frig, iar înălțimea profilului va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mișcare mare, atât la demaraj, cât și la franare”, explică specialistul.

      Trebuie să ne montăm anvelopele de iarnă la prima zăpada. “Sunt tot mai mulți cei care așteaptă primii fulgi de nea, înainte să se ducă la vulcanizare. Este greșit însă acest lucru, pentru că trebuie să ne montăm pneurile de iarnă atunci când avem primele temperaturi constante mai mici de 7 grade. Adică, dacă avem mai multe zile consecutive cu temperaturi scăzute, trebuie să ne instalăm gumele de iarnă, chiar dacă nu ninge. Poate să nu ningă toată iarnă, dar dacă e frig, e bine să avem pneurile de iarnă puse, ca să frânăm mai bine, să avem o stabilitate mai bună și să nu uzăm prematur setul de vară”, explică Nicu Avram.

      Sunt bune și anvelopele cu profil de 3-4 mm în “carne”. “Trebuie știut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de 8-10mm, în schimb ce un pneu de vară are cam 6-7mm. Adică, dacă la un pneu de vară, un profil aflat la jumătate (3-4mm), încă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marjă de uzură este mai mică. Dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de 5mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu „carne” de numai 3-4mm nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderență pe zăpadă și polei, iar distanța de frânare se va lungi simțitor. Așadar, dacă cumpărați pneuri la mână a două, nu uitați să verificați profilul și să faceți testul monedei de 5 bani”, explică Nicu Avram.

      Trebuie să avem gume de iarnă pe puntea motoare. “Am auzit tot felul de păreri despre locul în care trebuie să montăm pneurile de iarnă: pe față, ca să frânăm mai bine, pe față dacă avem mașină FWD, pe spate dacă avem RWD. Este o idee eronată! Indiferent de tracțiunea pe care o avem, indiferent de maşină, poate fie şi 4×4, trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe toate cele 4 roţi. Dacă însă nu ne permitem să avem 4 roţi de iarnă, atunci mai bine nu mai punem deloc, că dezechilibrăm şi mai tare maşina. La fel şi dacă punem anvelope de proastă calitate sau uzate peste măsură”, declară Nicu Avram.

      Anvelopele all-seasons sunt la fel de bune că cele de iarnă. “Total greșit! Ați observat cum marii producători de anvelope nu mai scot pe piață pneuri mixte? Pentru că anvelopele all-season sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adică este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decât avantaje. Are fulgul ştanțat pe peretele lateral, deci nu vei lua amendă nici dacă încurci traficul, asta e clar. Și îți salvează și ceva bănuți, deoarece nu trebuie să cumperi 2 seturi separate. Dar cam astea sunt unicele calități. De cealaltă parte se comportă prost pe asfalt uscat, prost pe zăpada, prost pe gheață și se uzează foarte repede. Dacă însă ești de acord cu acest compromis, îți poți cumpără un set de pneuri mixte ca să faci economie la bani, dar te asigurăm că vei face economie și la siguranţă…”, declară Nicu Avram.

      Se poate merge cu anvelope all-season pe zăpada fără probleme. “Este încă o afirmație eronată, pe care mulți oameni o vehiculează. Multă lume nu știe că pneurile mixte sunt făcute doar pentru țările în care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. Adică sunt niște anvelope care se comportă decent la orice temperatură. Și atât! În condiitii severe de iarnă, așa cum avem în ultimii ani în România, perioadă care se prelungește până spre primăvara calendaristică, anvelopele all season nu fac față. Adică vor frâna la fel pe asfalt uscat sau umed și dacă e cald, și dacă este rece, însă dacă este vorba de mers pe zăpada, acestea nu au profilul necesar unei aderențe crescute, iar pe gheață performanțele sunt limitate. Recomandăm aceste anvelope all season doar de la brandurile premium și pentru utilizarea cu precădere în oraş”, declară Nicu Avram.

      “Nu contează prețul unei anvelope, că toate fac același lucru”. “La Anvelope este la fel ca în orice alt domeniu: auto, moto, imobiliare, vestimentație, biciclete sau orice altceva care ne înconjoară. Adică da, e clar și limpede, că prețul dictează calitatea. Un cauciuc al unei mărci celebre, care se vinde cu 500 de lei/bucată, nu va fi niciodată fabricat la fel ca unul ce costă 150 de lei/bucată. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente în timp, un design al profilului gândit de specialiști şi ingineri, ani şi ani de studii şi testări, o linie de asamblare şi verificare de ultimă oră şi așa mai departe. Nu degeaba un pneu de aceleaşi dimensiuni poate chiar şi de 2 ori mai mult decât unul fabricat de o companie necunoscută”, explică managerul Pneunet.ro.

      Tot ce contează la un cauciuc de iarnă este sa aibă cât mai multă „carne, profil”. “Este corectă doar partea cu „cât mai multă carne”, dar atât. Pentru că nu doar profilul rămas este important. Degeaba îți cumperi niște anvelopede de iarnă nerulate, care au încă toți martorii de uzură intacți, dacă anvelopă a fost depozitată incorect și a îmbătrânit cauciucul sau sunt crăpături în pereții laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă, ci și data de fabricație (DOT-ul), care nu trebuie să fie mai vechi de 5 ani. Niciodată să nu fii atras de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru că se pot ascunde alte surprize neplăcute. Chiar și la anvelopele noi, sigilate, vândute în diverse locuri, ne putem trezi cu „vechituri”. Adică pneuri nerulate, dar care au zăcut mult în depozite și se vând acum la prețuri reduse fiind îmbătrânite”, explică Nicu Avram.

      Ziua Pompierilor

        – peste 200 de militari au participat la festivitatea din Piaţa Tricolorului – evenimentul s-a încheiat cu defilarea pompierilor şi a tehnicii de intervenţie

        Miercuri a fost o zi specială pentru pompierii băcăuani. La 13 septembrie s-au împlinit 169 de ani de la bătălia din Dealul Spirii, care a rămas în istorie ca un act eroic al pompierilor militari în apărarea Revoluţiei de la 1848, iar evenimentul a fost marcat şi în Bacău. Şi nu oricum.

        De ziua lor, salvatorii noştri au îmbrăcat hainele de sărbătoare şi şi-au dat întâlnire cu băcăuanii în Piaţa Tricolorului, acolo unde a avut loc festivitatea dedicată acestei zile. Au răspuns prezent şi oficialităţile locale, dar şi şefii celorlalte arme cu care pompierii colaborează în misiunile lor de zi cu zi.

        După ceremonialul religios, s-au citit mesajele transmise de către şefii din Ministerul Afacerilor Interne şi au avut loc înaintări în grad, înainte de termen. Un ofiţer şi şapte subofiţeri, care s-au remarcat în timpul intervenţiilor sau prin modul în care şi-au îndeplinit sarcinile de serviciu, au primit, aşadar, următorul grad ceva mai repede.

        Alţi militari au primit diplome de onoare pentru curajul de care au dat dovadă atunci când au intervenit pentru stingerea unui incendiu iscat la o hală. Toate aceste momente, deosebite pentru salvatori, au fost atent urmărite de băcăuanii care s-au oprit pentru câteva zeci de minute în centrul oraşului şi le-au fost alături în această zi importantă. Cel mai frumos moment şi poate cel mai aşteptat a fost cel al defilării celor zece plutoane şi a tehnicii de intervenţie a pompierilor militari băcăuani, pregătiţi în orice clipă să sară în ajutorul celor care au nevoie de ei.

        Nu au uitat nici de eroi

        În fiecare an, la 13 septembrie, pompierii băcăuani şi Asociaţia Națională Cultul Eroilor „Regina Maria” Filiala Județeană „col. Corneliu Chirieş” Bacău organizează comemorarea eroilor pompieri plecați în eternitate. Ieri au adus un omagiu eroilor pompieri băcăuani: caporal Gheorghe Mihalcea, plutonier-major Andrei Chirieş şi sergent major post-mortem Constantin Matei.

        „Școala în siguranță”

          În data de 12 septembrie a.c., ofiţeri din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenirea Criminalităţii au participat la o activitate preventivă „ÎNCEPUT DE AN ŞCOLAR ÎN SIGURANŢĂ!”

          Activitatea a fost desfăşurată cu aproximativ 460 elevi ai Colegiul Naţional Catolic „ Sf. Iosif ” din Bacău, fiind o tradiţie la început de an şcolar.
          Poliţiştii au prezentat elevilor materiale preventive având ca temă prevenirea furturilor din buzunare şi genţi, a tâlhăriilor, a infracţiunilor în mediul online, dar şi a accidentelor rutiere.

          Siguranţa elevilor în drumul lor spre şcoală şi spre casă, modalitatea de a se comporta în unitatea de învăţământ, dar şi evitarea stărilor conflictuale au fost şi acestea teme supuse atenţiei elevilor de către poliţişti.

          Odată cu începerea noului an şcolar, Inspectoratul General al Poliţiei Române a demarat campania „ ŞCOALĂ ÎN SIGURANŢĂ” care are ca scop creşterea gradului de informare a elevilor aflaţi la debutul anului şcolar în vederea reducerii riscului de victimizare şi de implicare în fapte antisociale.

          Astfel, poliţiştii băcăuani transmit mesajul campaniei pe întreg judeţul, acesta fiind adresat atât copiilor, cât şi cetăţenilor care circulă pe drumurile publice zi de zi.

          „Astăzi, în drum spre școală, copiii au fost prudenți și au circulat corect. Și aceasta deoarece polițiștii au fost alături de ei și i-au învățat că o zi fără incidente de circulație înseamnă:
          Să traverseze fără să alerge și numai după ce în prelabil s-au asigurat că șoferii i-au văzut și au oprit;
          Să circule cu bicicleta doar pe pistele special amenajate sau prin parcuri;
          Să evite să asculte muzică la căști și să fie atenți la drum.”

          Un bărbat a murit după ce i s-ar fi făcut rău la volan

            – băcăuanul, în vârstă de 79 de ani, a pierdut controlul maşinii şi s-a izbit de un panou metalic – medicii sosiţi la faţa locului au efectuat manevre de resuscitare, însă fără rezultat

            S-a întâmplat miercuri dimineaţă, în localitatea Mărgineni. Bărbatului de 79 de ani, din municipiul Bacău, se pare că i s-a făcut rău la volan, a pierdut controlul autoturismului pe care-l conducea, a ajuns pe sensul opus şi s-a izbit de un panou din metal, amplasat în afara drumului.

            La faţa locului a ajuns imediat un echipaj de ambulanţă, medicii l-au urcat pe bătrân în salvare, au început manevrele de resuscitare, care au durat câteva zeci de minute, dar, din păcate fără rezultat, fiind declarat decedat.

            Trupul neînsufleţit al şoferului a fost preluat de un echipaj de la Serviciul de Medicină Legală Bacău şi transportat la Morga pentru efectuarea necropsiei.

            „Cică i s-a făcut rău de la inimă şi a intrat cu maşina în cadrul ăsta de metal. S-a auzit o bubuitură şi ne-am speriat că nu ştiam ce s-a întâmplat. Când am ieşit din curte am văzut maşina în drum. Au venit de la Poliţie, de la Ambulanţă, l-au resuscitat, dar nu l-au mai putut salva”, spunea o localnică.

            Omul fusese în Mărgineni ca să ia cheia de la un garaj şi se întorcea în oraş, unde era aşteptat de un prieten.

            „Un conducător auto de 79 de ani, din Bacău, în timp ce se deplasa pe DN 2G, din direcţia Moineşti către Bacău, în localitatea Mărgineni a pierdut controlul volanului şi a intrat în coliziune cu un panou poublicitar.

            În urma evenimentului rutier a rezultat decesul conducătorului auto”, a declarat agent şef adjunct Cătălina Creţu, purtător de cuvânt la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău. Poliţiştii continuă cercetările pentru a stabili împrejurările exacte în care s-a produs evenimentul şi se aşteaptă concluziile medicului legist.

            Percheziții la persoane cercetate pentru înșelăciune prin metoda „Accidentul”

              Percheziții la prsoane cercetate pentru înșelăciune prin metoda "Accidentul"

              Poliţiştii din Bacău, având suportul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale – Inspectoratul General al Poliţiei Române, au efectuat 7 percheziţii la persoane bănuite de înşelăciune şi complicitate la înşelăciune prin metoda ”Accidentul”. Şapte persoane au fost conduse la audieri.

              La data de 12 septembrie a.c., poliţiştii din cadrul Poliţiei municipiului Oneşti, Dărmăneşti, Târgu Ocna, Comăneşti, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Oneşti, au efectuat 7 percheziţii, în Penitenciarul Bacău, pe raza localităţii Dofteana – judeţul Bacău şi municipiile Galaţi şi Brăila.

              Activităţile s-au desfăşurat în cadrul unui dosar penal, în care 6 persoane, cu vârste cuprinse între 22 şi 45 de ani, sunt bănuite de comiterea infracţiunilor de înşelăciune şi complicitate la înşelăciune prin metoda „Accidentul”.

              Din cercetări a reieşit că, în perioada iunie- septembrie a.c., membrii grupării ar fi înşelat, prin metoda „Accidentul”, 11 persoane din judeţele Bacău şi Galaţi.

              Prejudiciul cauzat, estimat până în prezent, este de aproximativ 200.000 de lei.
              Cu ocazia percheziţiilor efectuate, poliţiştii au recuperat o parte din prejudiciu, respectiv, 95.000 lei, 1.240 de euro si 1000 lire.

              La activităţile desfăşurate în Penitenciarul Bacău au participat şi lucrători din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

              De asemenea, poliţiştii au beneficiat de sprijinul poliţiştilor din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila şi Inspectoratului de Poliţie Judeţean Galaţi, precum şi a luptătorilor din cadrul Serviciului pentru Acţiuni Speciale.

              Aeroportul și platforma Onești, prezentate la Munchen

                Aeroportul și platforma Onești, prezentate la Munchen

                Județul Bacău este partener al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), prin intermediul Consiliului Județean (CJ), scopul asocierii fiind participarea la Târgul Internațional de Investiții Expo-Real, deschis la Munchen pe 4 octombrie.

                La târg vor fi prezente și județele Iași, Neamț, Suceava, Vaslui. România va fi reprezentată prin standul Regiunii de Nord-Est. În afară de spațiul de expunere, acesta va oferi un spațiu pentru discuții, un spațiu de depozitare, logo personalizat, includerea în catalogul târgului, utilități etc. Astfel, CJ Bacău va avea șansa de a prezenta oferta județului din punct de vedere investițional.

                Târgul din Munchen, ajuns la ediția a XX-a, se bucură, anual, de o participare semnificativă: 39.000 de entități (investitori, orașe și regiuni, agenții de dezvoltare, instituții guvernamentale, dezvoltatori imobiliari, arhitecți, proiectanți, bănci comerciale, companii de leasing și management, universități etc.) din 77 de țări. Bugetul aprobat de aleși este de 130.000 de lei, sumă care include cheltuielile cu transportul, cazarea, taxa de acces în târg și materialele promoționale.

                „Care este oferta județului?”

                Delegația județului Bacău va fi formată din patru membri (președintele CJ Bacău, directorul de Investiții, un specialist din aparatul propriu) și un interpret. „Eu am contactat comunitatea româno-germană, care are filială și în Bacău, din dorința de a găsi pe cineva din zonă. Ne interesează să aibă relații cu mediul de afaceri din Germania, să ne ajute ca să fim cât mai vizibili și să avem o cheltuială mai mică”, a declarat Sorin Brașoveanu, președintele CJ Bacău.

                Cezar Olteanu, PNL, a precizat că târgul din Munchen e unul dintre cele mai mari din lume, prin urmare ar trebui să existe un plan bine gândit de acasă. „Care este oferta investițională a județului? a întrebat el. Cred că ar trebui să avem un portofoliu de proiecte pe care să-l convenim aici, clar reprezentat, nu să mergem și să-l facem acolo, împrăștiat.” Sorin Brașoveanu l-a asigurat că aspectul a fost discutat.

                „Am vrut să știm care sunt domeniile de interes ale participanților, pentru ca oferta noastră să fie cât mai punctuală, nu foarte stufoasă și să nu fie de interes. Sunt interesați, în special, de parcurile industriale și transferul tehnologic, deci vom merge cu cele trei proiecte de transfer tehnologic, platforma din Onești, retehnologizarea platformei Buhuși și Aeroportul Internațional, care e poarta de intrare în județ. Ne-am consultat cu Camera de Comerț Româno-Germană, cu experții care au mai participat și putem să spunem astăzi care sunt domeniile pe care trebuie să ne concentrăm.”

                Poliția în acțiune

                  supraveghere judiciară

                  Tăiere ilegală şi furt de arbori

                  La data de 12 septembrie a.c., poliţişti din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa au depistat în flagrant doi bărbaţi de 33 şi 34 ani, din localitate, care au tăiat ilegal şi sustras şapte arbori specia molid, din fondul forestier al Ocolului Silvic Oituz.
                  Materialul lemnos în volum de 5,993 mc şi valoare de 1064,42 lei a fost confiscat şi predat reprezentanţilor Ocolului Silvic Oituz.
                  În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de tăiere ilegală şi furt de arbori.

                  La data de 12 septembrie a.c., poliţişti din cadrul Postului de Poliţie Zemeş au depistat în flagrant un bărbat de 33 de ani, din Moineşti, care a tăiat ilegal şi sustras un arbore specia arin, din fondul forestier al Ocolului Silvic Moineşti.
                  Materialul lemnos în volum de 2,411 mc şi valoare de 598,92 lei a fost confiscat şi predat reprezentanţilor Ocolului Silvic Moineşti.
                  În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de tăiere ilegală şi furt de arbori.

                  Depistaţi de poliţişti în timp ce transportau material lemnos fără documente

                  La data de 12 septembrie a.c, poliţişti din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa au depistat un bărbat de 34 de ani, din comuna Ghimeş- Făget care transporta cu o autoutilitară cantitatea de 2,20 m.c. lemn, esenţă răşinoase pe raza localităţii.
                  În urma verificărilor efectuate de poliţişti cu privire la provenienţa materialului lemnos a rezultat că bărbatul în cauză nu deţinea documente de provenienţă şi transport.
                  Faţă de cel în cauză s-a luat măsura sancţionării contravenţionale şi confiscarea materialului lemnos care a fost predat Ocolului Silvic Ghimeş- Făget.

                  Eveniment rutier – Bacău

                  La data de 12 septembrie a.c., poliţiştii rutieri au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier în Bacău.
                  Din verificări s-a stabilit că un bărbat de 49 de ani, din comuna Helegiu, în timp ce conducea un autoturism pe strada Calea Republicii, nu s-a asigurat corespeunzător la efectuarea manevrei de schimbare a direcţiei de mers şi a acroşat un moped condus regulamentar de un bărbat de 58 de ani , din Bacău.
                  În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a mopedistului, care a fost transportat la Spitalul Judeţean Bacău.
                  Conducătorii auto au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ şi li s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                  În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.

                  Depistaţi de poliţişti la volan sub influenţa băuturilor alcoolice

                  La data de 12 septembrie a.c. poliţişti din cadrul Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci au depistat în flagrant un bărbat de 56 de ani, din Bacău, în timp ce conducea un autoturism pe raza localităţii Gioseni.
                  În urma testării bărbatului cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 1,07 mg/l alcool pur în aerul expirat şi a fost condus la Spitalul Judeţean Bacău, unde i s-au recoltat mostre biologice de sânge, în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                  În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui autovehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

                  Căinele-robot care detecteaza mirosul picioarelor

                    Cât de tare vă miros picioarele? Mai mult, mai puțin sau deloc? Japonezii au creat un câine-robot care poate detecta mirosul picioarelor în câteva secunde.

                    Cu nasul său electronic, acest animal robotizat dezvoltat de tânara companie niponă Next Technology reacționează în mod diferit în funcție de intensitatea mirosului.

                    Japonezii sunt foarte sensibili la mirosuri, dar, contrar occidentalilor, sunt puțin predispuși la folosirea deodorantelor sau a parfumurilor.

                    În plus, în Japonia obiceiul de a se descălța este mult mai frecvent: când se intră în casă, când se vizitează prietenii, la locul de muncă și în multe dintre restaurante.

                    Să-ți miroasă picioarele este prin urmare jenant.

                    Roboțelul ”Hana-chan”, de 15 cm lungime, dă verdictul adoptând diferite poziții în funcție de intensitatea mirosului: se ghemuiește la picioare dacă acestea miros frumos sau cade pe spate dacă mirosul este insuportabil.

                    Next Technology a dezvoltat și modelul mai vechi, în condițiile în care cel actual, care va fi pus curând în vânzare, poate pulveriza inclusiv deodorant.

                    Prețul estimat: peste 1.000 de euro. AGERPRES

                    Horgeşti: Bătrână de 94 de ani, sfâşiată de câine

                      – femeia a fost adusă în stare gravă la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) Bacău şi în prezent este internată în Secţia de Anestezie şi Terapie Intensivă

                      Nenorocirea s-a petrecut în satul Răcătău-Răzeşi, din comuna Horgeşti. O bătrână, în vârstă de 94 de ani, a fost sfâşiată de câinele din gospodărie şi a ajuns la spital în stare foarte gravă.

                      Animalul ar fi devenit agresiv în momentul în care proprietara s-ar fi dus cu un băţ ca să-l alunge de lângă un alt câine. A muşcat-o de mai multe ori de braţul stâng, a trântit-o la pământ şi cu greu a reuşit să scape şi să ajungă la poarta unor vecini ca să ceară ajutor.

                      „Avea mâna sfâşiată, cu fractură, era muşcată şi de mâna cealaltă şi de picior. Avea dureri mari şi se ruga de mine să nu o las singură. Am sunat la 112, a venit ambulanţa şi a dus-o la spital. Ea s-a mai plâns de câinele ăsta că era agresiv”, spunea Maria Mocanu, vecină.

                      „Când am venit acasă ea era prispă. Avea mâna înfăşurată şi m-a minţit, că a spus că a căzut. Eu i-am spus să nu se mai ducă la câine, dar ea s-a dus cu băţul, a trântit-o jos, a prins-o şi de picior. Câinele este agresiv numai dacă îl loveşti. A mai muşcat o femeie care a intrat în curte. Nu pot să-l leg că mă muşcă şi pe mine”, spunea şi nepotul victimei.

                      Bătrâna, care până la vârsta de 94 de ani nu a fost niciodată internată în spital, a primit acum îngrijirile medicale necesare şi a rămas sub supraveghere la Terapie Intensivă. Rudele femeii nu ştiu, deocamdată, ce vor face cu câinele.

                      „Pacienta a ajuns la Unitatea de Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean de Urgenţă Bacău cu răni foarte grave în urma unor muşcături de câine. Pe lângă plăgile muşcate de câine are şi fracturi la antebraţ, starea ei este foarte gravă şi în prezent este internată pe ATI, unde a fost stabilizată din punct de vedere medical.”
                      Mirela Romaneţ, purtător de cuvânt, SJU Bacău

                      Salvarea vine din cer

                        Salvarea vine din cer

                        – lupta contracronometru pentru supraviețuire se realizează, în județul nostru, și cu ajutorul serviciului medicalizat aerian SMURD în fiecare an se înregistrează în jur de 70 de astfel de intervenții ultimul caz de transport medical cu elicopterul s-a realizat chiar la sfârșitul săptămânii trecute

                        Urgență maximă! Un pacient în stare critică, stabilizat de către personalul medical de intervenție, are nevoie imediată de o intervenție într-o clinică specializată, la zeci, chiar sute de kilometri distanță.

                        Soluția? Serviciul medicalizat aerian. Iar când minutele, uneori chiar secundele, fac diferenţa între viaţă şi moarte, posibilitatea de a chema în ajutor, pentru a salva o viaţă, personal medical calificat care ajunge la locul evenimentului cu elicopterul este mai mult decât un mare avantaj.

                        La fel cum și apelul la transportul medicalizat aerian care poate scurta timpii de manevră și intervenție în această luptă contracronometru. În Bacău, acest lucru este posibil pentru că și aici avem acces la acest tip de transport, introdus în România, încă de acum 20 de ani. Cum și când se apelează la intervenția cu elicopterul SMURD?

                        Cine decide, când se intervine?

                        În cele mai multe cazuri, numai medicul specialist decide, împreună cu serviciul care realizează transferul aerian. Asta dacă nu se impune direct o intervenție cu aerosalvarea „la fața locului” sau în „urgența de grad zero”. Detalii despre ce înseamnă de fapt transport aeromedical ne-au fost oferite de dr. Adrian Colibaba, directorul medical al Serviciului Județean de Ambulanță Bacău. „Conform prevederilor legale, intervențiile echipajului de salvare aerian sunt de două tipuri: primare și secundare.

                        Intervenția primară este cea, ca și în cazul echipajului terestru, la urgență, adică direct la fața locului, iar intervențiile secundare sunt cele de transfer interclinic sau interspitalicesc. Sunt opt centre în țară, de unde se operează cu aceste elicoptere, cea mai apropiată de noi fiind cea din Iași”, a explicat dr. Colibaba. Plecarea echipajului de intervenție aerian poate fi declanșată de diferite persoane: de cei din dispeceratul 112, de echipajul ajuns la o intervenție primară (personal medical, pompieri, jandarmi) sau, mai ales în cazul transferurilor interclinice, de către medicul specialist.

                        În afară de decizia medicală, foarte importantă este însă decizia pilotului elicopterului, care ia în considerare condițiile meteo, zona de intervenție și aterizare, relieful locului de intervenție etc. Referindu-ne strict la județul Bacău, aici predomină cazurile de intervenții medicale aeriene secundare. Un ultim caz în Bacău de transport medicalizat aerian, de acest tip, s-a înregistrat la finele săptămânii trecute, de pe Aeroportul „George Enescu”, caz prezentat în ediția de ieri a cotidianului Deșteptarea.

                        Este vorba despre un bătrân, din comuna Dealu Morii, care a suferit arsuri pe 80 la sută din suprafața corpului, în urma unui accident casnic. Victima a fost transportată inițial la Spitalul Județean de Urgență Bacău, unde a fost stabilizată în Unitatea de Primiri Urgențe, iar ulterior a fost transferată cu elicopterul la Spitalul de Arși din București. Anual însă, în județul Bacău se înregistrează în jur de 60 – 70 de intervenții medicale aeriene.

                        Cerințe clare

                        În elicopterul SMURD aflat în misiune, în funcție de gravitatea cazului transferat, se află un medic de urgenţă sau un medic de anestezie terapie intensivă, un asistent medical cu pregătire în acordarea asistenţei medicale de urgenţă, pilotul şi copilotul. Acest serviciu este unul public, reglementat prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 126/2003 privind operarea, funcționarea și finanțarea asistenței de urgență acordate cu elicopterele medicale.

                        Competențele echipajului de salvare aeriană sunt similare cu cele ale echipajului de terapie intensivă mobilă de la SMURD, dar superioare echipajului de la Serviciul de Ambulanță. Nu există însă o diferență între transportul aerian al pacientului adult față de cel din Pediatrie (copil), singurele contraindicații legate de transportul cu elicopterul fiind, ca și la cele terestre, cazurile de stop-cardiorespirator în curs de resuscitare, cazurile cu hemoragii active care nu sunt controlate și cazurile în care sunt pacienți care prezintă pneumotorax (aer în pleură), după cum a mai arătat dr. Adrian Colibaba, director medical la Serviciul Județean de Ambulanță Bacău.

                        Singurul heliport din județ, la Spitalul Municipal de Urgență Moinești

                        Spitalul Municipal de Urgență Moinești este singurul din județ care a construit și un heliport, absolut necesar în astfel de intervenții. Investiția a fost finalizată în octombrie 2013, dar prima intervenție de pe această platformă a fost posibilă abia pe 20 februarie 2014, din cauza condițiilor meteo.

                        Atunci, primul pacient transferat a fost un tânăr de 21 de ani, din comuna Palanca, căruia, în serviciul de Urgență al spitalului din Moinești, echipa medicală i-a stabilit un diagnostic ce presupunea intervenție rapidă cardiologică: bloc atrio-ventricular grad III, o disfuncție cardiacă majoră.

                        Realizarea acestui heliport s-a făcut din alocările bugetare ale Primăriei Moinești, dar și din fondurile proprii ale spitalului, costul total al investiției fiind de 350.000 lei. În prealabil, a fost instruit și a personalului medical din Urgență și din secția ATI pe specificul acestui tip de transport.

                        60
                        Până acum, de pe heliportul din Moinești s-au realizat 60 de transporturi specializate SMURD cu elicopterul. 21 de cazuri de transferuri către clinci specializate din Iași sau din alte orașe din țară (Tg. Mureș, București, în mod special) au fost în 2014, 22 în 2015, anul următor, 10, iar anul acesta, 7. Ca patologie, cele mai multe cazuri au fost pe Cardiologie (41), alte 9 au fost pe Neurochirurgie, 5 pe Chirurgie, 4 pe Neurologie și unul pe Obstetrică – ginecologie.

                        „Ținând cont de caracterul de urgență al spitalului din Moinești, înființarea unui heliport în incinta unității era o necesitate absolută. În primul rând pentru că, până la construirea acestui heliport, elicopterul SMURD ateriza pe stadionul din oraș, aflat la 3,5 km de spital, ceea ce presupunea manevre în plus pentru transportul pacienților care aveau nevoie de acest tip de intervenție. Bolnavul era dus din Terapie Intensivă în Urgență, de acolo era preluat cu salvarea și transportat la stadion, manevre ce presupuneau o anumită doză de risc. Acum, pacientul este urcat în elicopter direct pe targă, de pe heliportul spitalului, ceea ce a redus la minimum riscurile, dar și manevrele specifice pentru a fi transportat. Pe acest tip de transport avem o foarte bună colaborare cu SMURD Iași, dar și cu Spitalul «Sf. Spiridon», tot din Iași, unde sunt transferate cele mai multe cazuri. ”
                        Prof. dr. Adrian Cotîrleț, managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești

                        13 septembrie 2017

                          13 septembrie 2017

                          Dedeman – patru ani, consecutiv, primul loc în top

                          Evoluția indicatorilor economici la Dedeman în perioada 2011 – 2016 (cifra de afaceri și profitul net sunt exprimate în lei)

                          Compania Dedeman, din Bacău, retailerul de bricolaj controlat de frații Adrian și Dragoș Pavăl, este pentru al patrulea an consecutiv cel mai mare business antreprenorial cu capital privat românesc – conform unui top alcătuit de publicația Ziarul Financiar.

                          Rezultatul a fost posibil după ce în cazul Dedeman cifra de afaceri a crescut cu 20% în anul 2016, la 5,2 miliarde de lei. Dedeman, spun organizatorii clasamentului, este singura companie din „Top 5” care și-a păstrat poziția și este urmată de companiile RCS&RDS, Altex și Fildas Trading care au urcat în clasament față de 2015.

                          Pe lângă cifra de afaceri de 5,2 miliarde de lei, Dedeman mai are în dreptul ei 713 milioane de lei profit net, toate obținute în 2016 cu 8.421 de salariați.