sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 18

Fotbal/ Liga 3: Dueluri tari pentru play-off

Vineri, în uvertura etapei 14, Aerostar va primi vizita liderei din Seria 1, Șoimii Gura Humorului, iar sâmbătă, Viitorul Onești va întâlni pe Știința Miroslava

Tot ce trebuie să știi despre permisul de conducere

    Permisul de conducere este o autorizație administrativă necesară pentru a conduce legal vehicule motorizate pe drumurile publice, care atestă că deținătorul a trecut un examen de teorie și practică și îndeplinește condițiile de vârstă, sănătate și pregătire necesare. Este un act oficial, emis de autorități, care permite persoanelor să conducă vehiculele specificate în categorii, precum autoturisme, motociclete, camioane etc..

    Pentru a obține permisul de conducere este necesară absolvirea unui examen teoretic și practic, îndeplinirea condițiilor de vârstă (de exemplu, 18 ani pentru categoria B) și obținerea unui aviz medical.

    De obicei, permisul de conducere este valabil pe o perioadă de 10 ani. După expirare, acesta trebuie reînnoit.

    Cum se obține permisul de conducere?

    Prin absolvirea unui curs de legislație rutieră și a școlii de șoferi. Prin susținerea examenului de legislație rutieră și a examenului de conducere practică. Prin obținerea avizului medical care atestă că sunteți apt pentru a conduce.

    Pentru obținerea permisului de conducere sunt necesare urmatoarele documente:

    1) cerere tip;

    2) fișa de școlarizare – valabilă un an de zile de la data absolvirii cursurilor – emisă de şcoala de conducători auto în cadrul căreia a absolvit cursurile de pregătire teoretică şi practică, în care se consemnează şi avizul medical;

    3) declaraţie de consimţământ privind eliberarea cazierului judiciar, potrivit Anexei 2^1 din Ordinul MAI 268/2010

    Extrasul se poate obține de la ghișeele serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor.

    4) dovada achitării contravalorii permisului de conducere – 89 lei

    Există totuși și situații în care sunt necesare acte suplimentare:

    Candidatul al cărui permis de conducere a fost anulat în urma unei hotărâri judecătorești definitive pentru una dintre faptele prevăzute la art. 114 alin. (1) și art. 115 alin. (1) din OUG 195/2002 RM trebuie să depună documentele menționate la punctele 1), 3) și 4). De asemenea, acesta trebuie să facă dovada că este apt din punct de vedere medical și psihologic pentru a conduce autovehicule din grupa corespunzătoare categoriei solicitate.

    Dacă discutăm despre reînoire, documentele necesare sunt urmatoarele:

    1) Cererea semnată de către solicitant generată, de regulă, de sistemul informatic și care conține datele furnizate de solicitant la ghișeu sau este completată olograf de către acesta (completată corespunzător motivului pentru care se solicită un nou document);

    2) Actul de identitate al solicitantului din care rezultă că acesta are domiciliul sau reședința în România, în original. Acesta se restituie pe loc solicitantului;

    3) Dovada de plată a contravalorii permisului de conducere – 89 lei. În situația în care plata s-a efectuat prin intermediul Sistemului național electronic de plată online nu mai este necesară depunderea unei dovezi la ghișeu;

    4) Permisul de conducere, în original. În cazul în care titularul nu mai este în posesia lui, va completa olograf declarația din cuprinsul cererii în raport cu starea de fapt;

    5) Documentul emis de o unitate medicală autorizată (fișa medicală) din care rezultă că titularul este apt din punct de vedere medical să conducă autovehicule din categoria pentru care solicită eliberarea permisului de conducere.

    Lista unitaților autorizate este disponibilă pe site-ul Ministerului Sănătății (www.ms.ro).

    De asemenea, se poate obține permis de conducere și la vârsta de 16 ani pentru categoriile AM (Mopede cu 2 sau 3 roți, capacitate cilindrică de până la 50 cm³ și viteză maximă construcțională între 25 și 45 km/h.), A1 (motociclete cu cilindree de până la 125 cmc și putere de până la 11 kW) si B1 (Cvadricicluri (3 sau 4 roți) cu masă proprie limitată – nu trebuie să depășească 450 kg, iar puterea motorului nu poate depăși 15 kW).

    Suplimentar, candidații cu vârsta între 16 și 18 ani, care solicită examinarea pentru obținerea permisului de conducere la categoriile AM, A1 sau B1, trebuie să prezinte, pe lângă documentele menționate la punctele 1), 2), 3) și 4), o declarație autentificată la notar. Prin această declarație se exprimă acordul părinților, al părintelui căruia minorul i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească, al tutorelui, curatorului sau al persoanei care are minorul în îngrijire sau supraveghere.

    Există și restricții de viteză suplimentare pentru deținătorii vehiculelor din categoriile A1, B1 şi C1 au o viteză maximă admisă de 70 km/h pe drumurile naționale/județene/comunale, 80 km/h pe drumurile expres / europene și 90 km/h pe autostrăzi.

    Pentru șoferi începători deținători de categorie B există următoarele restricții și obligații:

    Conform Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, șoferii debutanți — adică cei care au mai puțin de un an de experiență de la obținerea permisului — sunt obligați să afișeze pe vehicul un semn distinctiv destinat conducătorilor începători. Acest marcaj are forma unui disc galben, cu diametrul de 100 mm, pe care este inscripționat central un semn al exclamării de culoare neagră, având 60 mm lungime și un punct cu diametrul de 10 mm, așa cum prevede articolul 149 din regulament.

    Regulile de amplasare diferă în funcție de tipul vehiculului:

    -Pentru categoriile AM, A1, A2 și A, semnul se aplică în partea din spate, lângă numărul de înmatriculare sau de înregistrare.

    -Pentru celelalte tipuri de autovehicule, discul se poziționează pe lunetă, în partea stângă, și pe parbriz, în partea dreaptă jos.

    -Dacă vehiculul nu are lunetă, semnul se montează pe caroserie, în partea stângă din spate sus, și pe parbriz, în partea dreaptă jos.

    -În cazul vehiculelor care tractează remorci, semnul se amplasează pe remorcă, în partea stângă spate sus, precum și pe parbrizul vehiculului tractor, în partea dreaptă jos.

    Totodată, legislația prevede o serie de interdicții pentru conducătorii auto aflați în primul lor an de experiență. Aceștia nu pot conduce vehicule utilizate pentru transportul de mărfuri sau produse periculoase, vehicule destinate testării sau probelor tehnice și nici vehicule folosite pentru transport public de persoane, inclusiv taxiuri.

    De asemenea, aceștia au restricții suplimentare și în ceea ce privește limita de viteză, potrivit prevederilor OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Șoferii care au mai puțin de un an de experiență, precum și persoanele aflate în instruire practică pentru obținerea permisului, trebuie să circule în afara localităților cu o viteză cu 20 km/h mai mică decât limita aplicabilă categoriei de vehicul pe care îl conduc.

    În paralel, un proiect legislativ aflat în dezbatere în Parlament ar putea introduce noi restricții pentru conducătorii auto debutanți. Dacă inițiativa va fi adoptată, tinerii sub 21 de ani și șoferii cu o experiență mai mică de un an nu vor mai putea conduce vehicule cu o putere de peste 100 CP, respectiv peste 75 kW în cazul mașinilor electrice.

     

     

     

     

     

    Exercițiu de comandament la Aeroportul Internaţional “George Enescu” Bacău

      Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al județului Bacău a desfășurat joi un exercițiu de tip „CPX” (Command Post Exercise) la Aeroportul Internaţional “George Enescu”, având ca obiectiv evaluarea rapidității și eficienței structurilor responsabile în gestionarea situațiilor de urgență cu risc ridicat.

      Exercițiile „CPX” presupun activități de pregătire desfășurate exclusiv la nivelul punctelor de comandă, fără deplasarea efectivă a forțelor în teren. Acestea urmăresc testarea procesului decizional, a fluxurilor informaționale și a modului de coordonare interinstituțională în scenarii complexe.

      Scenariul de astăzi a simulat aterizarea forțată a unei aeronave cu 100 de pasageri la bord, care înregistrase o defecțiune la un motor. Situația a impus mobilizarea tuturor structurilor cu rol de sprijin și a oferit o platformă realistă pentru exersarea procedurilor de cooperare.

      Exercițiul a fost organizat în colaborare cu Instituția Prefectului – Județul Bacău, Inspectoratul de Poliție Județean Bacău, Inspectoratul de Jandarmi Județean „Ștefan cel Mare”, Gruparea de Jandarmi Mobilă, Serviciul de Ambulanță Județean Bacău, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean, precum și cu serviciile private pentru situații de urgență ale Aeroportului, Aerostar și UM 02015.

      Potrivit reprezentanților ISU Bacău, activitatea a urmărit verificarea concepției de acțiune stabilite prin planul de exercițiu, aplicarea variantelor tactice preconizate, precum și perfecționarea deprinderilor necesare punerii în aplicare a planurilor de cooperare instituțională. De asemenea, a fost evaluată capacitatea de coordonare cu structurile Ministerului Afacerilor Interne în timpul misiunilor de intervenție.

      Reprezentanții instituțiilor participante au declarat că exercițiul și-a atins pe deplin obiectivele, oferind personalului operativ oportunitatea de a exersa tehnici, proceduri și fluxuri de comunicare esențiale pentru gestionarea unei situații de urgență reale. Astfel de acțiuni contribuie la îmbunătățirea nivelului de pregătire și la creșterea eficienței în intervențiile viitoare.

      Controale în autobuzele din Bacău: Poliția Locală se implică în verificarea biletelor călătorilor

        Începând cu 19 noiembrie 2025, echipe mixte formate din polițiști locali și reprezentanți ai Societății Transport Public Bacău au început o amplă acțiune de verificare a titlurilor de călătorie în mijloacele de transport public din municipiu.

        Acțiunea are loc ca urmare a intrării în vigoare a Hotărârii Consiliului Local Bacău nr. 45/2025, care prevede obligația tuturor pasagerilor de a deține un bilet, abonament sau alt document justificativ valabil în momentul călătoriei.

        Amenzi între 150 și 300 de lei pentru călătorii fără bilet

        Conform noilor reglementări, călătoria fără titlu de călătorie valabil constituie contravenție și este sancționată cu amendă cuprinsă între 150 și 300 de lei.

        Călătorii prinși fără bilet pot totuși evita sancțiunea contravențională dacă aleg să achite pe loc contravaloarea titlului de călătorie la tarif special (suprataxă). În această situație, nu se mai întocmește proces-verbal.

        Controalele vor continua

        Poliția Locală anunță că verificările vor continua și în perioada următoare, scopul fiind încurajarea respectării regulilor și asigurarea unui transport public sigur, civilizat și echitabil pentru toți utilizatorii.

        Autoritățile îi îndeamnă pe toți cei care folosesc transportul public din Bacău să achite biletul sau să dețină un abonament valabil pe întreaga durată a călătoriei. Respectarea acestor obligații previne aplicarea sancțiunilor și contribuie la buna funcționare a serviciului public de transport.

        Percheziții domiciliare efectuate de polițiști într-un dosar de furt de arbori

          Polițiștii Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au pus în aplicare 2 mandate de percheziție emise de Judecătoria Podu Turcului, în comunele Dealu Morii și Vultureni, la locuințele a doi bărbați de 39 de ani și 46 de ani, bănuiți de comiterea infracțiunii de tăiere ilegală de arbori.

          ​La percheziții, polițiștii au descoperit și ridicat cantitatea de material lemnos sustrasă, precum și mijloacele utilizate la comiterea faptei.

          ​Totodată, au fost puse în aplicare două mandate de aducere, cei în cauză fiind conduși la sediul poliției pentru audieri.

          ​Cercetările sunt continuate în cadrul dosarului penal, sub aspectul comiterii infracțiunii de furt de arbori, pentru stabilirea întregii activități infracționale.

          Judo/ Cupa „CSM & Open Sfântu-Gheorghe”: CSM Bacău pregătește cu succes schimbul de mâine

          Gruparea antrenată de Paula Diaconescu s-a prezentat cu 22 de sportivi la competiția covăsneană, toți cei 22 de „CSMei” urcând pe podiumul de premiere

          Sunt mici de vârstă, dar au ambiții și posibilități mari. Iar rezultatele judoka antrenați de Paula Diaconescu la CSM Bacău sunt pe măsura năzuințelor și, evident, a muncii depusă la antrenamente. Rezultate precum cele obținute la mijloc de noiembrie cu prilejul „Cupei CSM & Open Sfântu-Gheorghe”.

          Întrecerile derulate în municipiul de reședință al județului Covasna au reunit pe spațiile de luptă peste 300 de sportivi din întreaga țară. „CSMeii” pregătiți de Paula Diaconescu au fost în număr de 22. Și toți 22 au urcat pe podiumul de premiere! Bilanțul? Patru medalii de aur, șase de argint și 12 de bronz. Cei mici au experimentat, cei mai mari au confirmat; cu toții au avut de câștigat.

          „Am deplasat un lot numeros, cuprinzând atât debutanți, cât și judoka avansați, cu toții dorind să-și testeze nivelul. Am creat o echipă competițională mare, cu potențial, care va deveni puternică în timp. Obiectivul pentru cei mari, care deja performează, este să își mențină ritmul prin aceste cupe, iar pentru cei mici să îi creștem sănătos și să le insuflăm spiritul judo-ului, astfel încât peste ani să formeze următoarea generație de performanță. Sunt motivată și îi iau ușor, pas cu pas, pentru a forma o viitoare echipă de perspectivă”, a declarat antrenoarea CSM Bacău, Paula Diaconescu.

          Rezultatele obținute de CSM Bacău la Cupa „CSM & Open Sfântu-Gheorghe”

          Locul 1: David Niță, Andrei Tudose, Nicole Popescu, Maria Vornicu.

          Locul 2: Sofia Vornicu, Arthur Afrăsănei, Veronica Neniță, Daria Diaconu, Cristian Radu, Andrei Harabagiu.

          Locul 3: Luca Spanu, Mark Shiller, Maia Desilva, Jessica Milea, Casian Teoanu, Ricardo Săscău, Ștefan Grosu, Damian Roșu, Raffael Kuzstibschi, Tudor Jicmon, Alex Sârghianu, Nectarie Gheorghiță.

          Lotul 1 al Autostrăzii Focșani – Bacău (#A7), aproape gata: stadiu fizic 95% și șanse reale de finalizare până la finalul anului

            Construcția lotului 1 al autostrăzii Focșani – Bacău avansează rapid, iar lucrările sunt foarte aproape de finalizare, a anunțat Cristian Pistol, directorul general al CNAIR. Potrivit acestuia, stadiul fizic al șantierului a ajuns la 95%, iar mobilizarea constructorului român UMB Spedition rămâne una exemplară.

            Pe cei 35,6 kilometri ai tronsonului Focșani – Domnești Târg sunt mobilizați aproximativ 1600 de muncitori și 500 de utilaje, ceea ce permite desfășurarea în paralel a mai multor categorii de lucrări.

            Lucrările aflate în execuție

            În această etapă finală, constructorul se concentrează pe:

            • lucrările din nodul rutier Tișița, unde se montează stâlpii de iluminat și se finalizează instalațiile electrice;

            • podurile peste râurile Putna și Carecna, unde se execută branșamente și hidroizolații;

            • așternerea de mixturi asfaltice, betonarea șanțurilor și rigolelor;

            • montarea de rosturi, predale și stâlpi de iluminat pe diverse secțiuni;

            • relocări ale rețelelor de curent electric;

            • realizarea de marcaje rutiere și săpături pentru fundațiile stâlpilor din sensul giratoriu Pufești;

            • montarea parapetului metalic de protecție.

            Finalizare posibilă până la finalul lui 2025

            Cristian Pistol a precizat că, dacă actualul ritm de lucru va fi menținut și condițiile meteo vor rămâne favorabile, lucrările pe lotul 1 ar putea fi finalizate până la sfârșitul acestui an.

            Valoarea contractului și sursa de finanțare

            Contractul pentru construirea acestui tronson are o valoare de 2,3 miliarde de lei (fără TVA), iar finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

            Lotul 1 Focșani – Domnești Târg reprezintă o secțiune importantă a Autostrăzii A7, parte a Coridoarelor TEN-T, și este așteptată să îmbunătățească semnificativ conectivitatea dintre Moldova și restul țării.

            ECO VARA BUCIUMI 2.0 – Lecții verzi și bucuria descoperirii

              Vara aceasta a fost una cu totul specială pentru elevii Școlii Gimnaziale Buciumi. În perioada iunie – august, Asociația „Mai buni pentru natură” a derulat proiectul ECO VARA BUCIUMI 2.0, o inițiativă prin care copiii au descoperit, pas cu pas, cum pot contribui la protejarea planetei și la construirea unui viitor mai sustenabil. Proiectul a fost realizat cu sprijinul programului Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Act for Tomorrow.

              Încă de la început, atmosfera a fost una plină de curiozitate și entuziasm. Elevii au fost provocați să își exprime cunoștințele despre mediu și să învețe lucruri noi despre energiile regenerabile. Sesiunile interactive au deschis drumuri către teme captivante: energia vântului și a apei, soarele, biomasa sau resursele geotermale. Copiii au înțeles că natura le oferă resurse valoroase, dar și responsabilitatea de a le folosi cu grijă.

              Un moment aparte a fost proiecția filmului „Wall-E”, care a stârnit discuții sincere și pline de imaginație. În ochii copiilor s-a putut citi emoția, iar mesajul filmului – acela că fiecare gest contează – a prins rădăcini în gândurile lor.

              Vara le-a adus și experiențe practice de neuitat. În vizitele organizate la Bacău, elevii au descoperit lumea inovației și a cercetării. Au interacționat cu tehnologii moderne, au văzut cum funcționează laboratoarele de energii verzi și au privit cerul prin telescoapele Observatorului Astronomic. Fascinația pentru știință s-a împletit cu dorința de a descoperi și de a proteja.

              Atelierele de robotică și programare au fost o altă aventură. Copiii au construit dispozitive simple inspirate din natura în mișcare, cum ar fi o morișcă pusă în funcțiune de energia vântului. Apoi, cu ajutorul kiturilor STEAM, au dat viață unor jucării alimentate de soare, apă sau vânt. Fiecare reușită le-a adus zâmbete și încrederea că ideile lor pot prinde viață.

              Finalul verii a fost marcat de o adevărată expoziție de creativitate. Elevii și-au imaginat locuințe capabile să producă energie curată și și-au prezentat propriile proiecte, pline de ingeniozitate și speranță. În spatele machetelor s-a putut simți mândria de a fi parte dintr-o generație care gândește responsabil și privește cu încredere către viitor.

              Proiectul ECO VARA BUCIUMI 2.0 a demonstrat că educația ecologică poate fi plăcută și inspirațională, mai ales atunci când este împletită cu joacă, descoperire și bucuria de a fi împreună. Copiii din Buciumi au învățat că natura are nevoie de prietenia și grija lor, iar fiecare mic pas pe care îl fac astăzi poate aduce o lume mai curată mâine.

              Asociația “Mai buni pentru natură!” se prezintă, pe scurt, ca fiind o organizație care inițiază și implementează proiecte de conservare, protejare și reconstrucție a mediului la nivel local sau național, inițiază sau participă la programe internaționale care aduc beneficii mediului din România și desfășoară campanii de educație ecologică a populației, care promovează implicarea activă a indivizilor în rezolvarea problemelor de mediu.

              „Start ONG este un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, social, mediu, sănătate, cultural. Valoarea totală a programului este de 600.000 de euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor publice de învățământ preuniversitar și grupurilor informale/de inițiativă.”

              Președinte Asociația “Mai buni pentru natură!”

              Irimia Oana

              Telefon: 0742.95.94.94

              E-mail: oana.tartoaca@ub.ro 

               

              Ore de foc pentru pompierii băcăuani

                O noapte și o dimineață încărcate pentru echipajele Inspectoratului pentru Situații de Urgență Bacău, care au fost chemate să gestioneze trei situații de urgență în comunele și municipiile județului.

                Maiorul drd. Ioan Marcel: premiu național pentru cercetarea ce readuce la viață trecutul Jandarmeriei Române

                  La Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București, în cadrul celei de-a XXVII-a ediții a Salonului de carte juridică, polițistă și civică al Ministerului Afacerilor Interne, atmosfera a fost una dedicată valorilor, memoriei instituționale și celor care pun suflet în păstrarea lor. Aici, Editura MAI a acordat premiile anuale pentru contribuții deosebite la promovarea tradițiilor și istoriei structurilor din Minister.

                  Printre laureați s-a aflat și maiorul drd. Ioan Marcel, din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile „Alexandru cel Bun” Bacău, distins cu Premiul de excelență „Nicolae Rotaru”. Ofițerul băcăuan a urcat pe scenă alături de colegi din Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, dar și din inspectoratele județene Timiș, Vrancea și Galați, alături de reprezentanți ai Academiei de Poliție și ai Arhivelor Naționale Bacău.

                  Premiul recunoaște valoarea lucrării „Jandarmeria Română – Tradiții și Perspective”, o colaborare ce reunește efortul a doi frați dedicați cercetării istorice. Maiorul Ioan Marcel semnează studiul „Legiunea de Jandarmi Soroca în anul 1944”, o analiză amplă bazată pe documente de arhivă ce surprind activitatea jandarmilor într-un an marcat de retrageri, reorganizări și tensiuni militare.

                  În paralel, dr. Valentin Ioan, consilier principal la Arhivele Naționale Bacău, contribuie cu articolul „Măsuri privind evacuarea și protecția documentelor de arhivă ale unităților din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Constanța în perioada 1943–1944”, o cercetare care scoate la lumină eforturile de salvare a patrimoniului documentar în contextul celui de-al Doilea Război Mondial.

                  Prin munca lor, cei doi frați reușesc să readucă în atenție momente puțin cunoscute, dar esențiale, din istoria Jandarmeriei Române. Rigoarea academică se întâlnește cu pasiunea personală, iar rezultatul este o contribuție durabilă la înțelegerea unei instituții care a traversat vremuri de pace și conflict, adaptându-se mereu nevoilor societății.

                  Premiul oferit maiorului Ioan Marcel confirmă atât valoarea cercetării sale, cât și angajamentul față de conservarea tradițiilor Jandarmeriei. Asemenea demersuri nu doar completează memoria istorică, ci inspiră generațiile viitoare să își cunoască, să își respecte și să își continue moștenirea.

                  Crucea Roșie și Primăria Bacău, un parteneriat care aduce sprijin real comunității

                    Crucea Roșie Română – Filiala Bacău și Primăria Bacău colaborează de câțiva ani în proiecte care răspund nevoilor reale ale comunității. În cadrul acestui parteneriat, au fost derulate numeroase acțiuni gratuite dedicate copiilor, adulților aflați în dificultate și în special persoanelor vârstnice, una dintre cele mai vulnerabile categorii ale societății.

                    O componentă importantă a colaborării o reprezintă sprijinul la domiciliu acordat seniorilor. Echipa Crucii Roșii oferă vizite regulate persoanelor vârstnice aflate în dificultate, asigurând monitorizare, consiliere, suport în gestionarea unor probleme medicale sau sociale și intervenții punctuale atunci când situația o cere. Pentru mulți dintre acești băcăuani, serviciile oferite în mod gratuit reprezintă un ajutor esențial pentru îmbunătățirea traiului zilnic.

                    O altă direcție vizibilă este prevenția și siguranța în spațiile publice. În mai multe parcuri din municipiu au fost amenajate în perioada verii, puncte de prim-ajutor, amplasate în apropierea locurilor de joacă. În același timp, cadre didactice din școli au participat la cursuri gratuite de prim-ajutor, unde au învățat cum să intervină rapid în situații de urgență. Echipa Crucii Roșii este prezentă și la diverse evenimente organizate în oraș, unde asigură asistență medicală.

                    Activitățile dedicate copiilor au avut un rol important: de 1 iunie, de exemplu, Crucea Roșie Bacău a fost în centrul orașului, unde cei mici au învățat, prin joc, tehnici simple de prim-ajutor și au participat la ateliere interactive. Un alt exemplu de intervenție pentru comunitate este acțiunea desfășurată recent, de Ziua Mondială a Diabetului-14 noiembrie.

                    Crucea Roșie Română-Filiala Bacău a organizat testări gratuite ale glicemiei în galeria Centrului Comercial Supernova Bacău, o inițiativă ce a urmărit creșterea gradului de conștientizare privind depistarea timpurie a diabetului, o boală care afectează peste 1,2 milioane de români.

                    Parteneriatul dintre Crucea Roșie Bacău și Primăria Bacău demonstrează că acțiunile coordonate și adaptate nevoilor orașului pot aduce un sprijin direct și vizibil pentru mii de locuitori.

                    Reforma fiscal-bugetară: Care sunt noutățile adoptate de Parlament

                      Al doilea pachet al reformei fiscal-bugetare propuse de noul Guvern a trecut marți de votul final al Parlamentului, după ce anterior fusese retrimis legislativului din cauza unei probleme punctuale de constituționalitate. Proiectul de lege include schimbări ample în Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, precum și prevederi noi privind societățile comerciale și insolvența. Documentul urmează să ajungă la Președinție, iar în termen de două zile ar putea fi trimis la promulgare. Majoritatea măsurilor incluse vor intra în vigoare începând cu anul 2026.

                      Inițial, Guvernul și-a asumat răspunderea pentru proiect pe 1 septembrie 2025, însă Curtea Constituțională a identificat, pe 20 octombrie, o neconcordanță legată de introducerea testului poligraf pentru anumite categorii de personal bugetar. După eliminarea acestor prevederi și după ajustarea termenului de aplicare pentru taxa pe colete din afara UE, proiectul a fost adoptat din nou fără alte modificări.

                      1. Modificări majore în Codul fiscal

                      Proiectul aduce schimbări importante privind impozitarea companiilor, veniturilor din investiții și proprietăților:

                      • Impozitul pe profit: se introduc limite stricte pentru deductibilitatea cheltuielilor cu drepturile de proprietate intelectuală, consultanță și management pentru multinaționalele care nu sunt încadrate la impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Multinaționalele cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro, care datorează IMCA, nu sunt afectate de aceste restricții.
                      • Venituri independente și din chirii: activitățile de cazare și închiriere pe termen scurt a mai mult de șapte camere devin venituri independente supuse unor reguli fiscale speciale. Crește baza anuală maximă pentru calculul contribuției de sănătate, de la 60 la 72 de salarii minime.
                      • Venituri din investiții: impozitul reținut la sursă crește de trei ori pentru deținerile pe termen lung (de la 1% la 3%) și de două ori pentru cele pe termen scurt (de la 3% la 6%). Pentru tranzacțiile efectuate fără brokeri, cota urcă de la 10% la 16%.
                      • Criptomonede: câștigurile sunt impozitate cu 16% (față de 10% în prezent), menținându-se pragul neimpozabil de 200 lei per tranzacție, în limita a 600 lei anual.
                      • Impozite locale: se cresc nivelurile minime ale impozitelor pe clădiri, terenuri și vehicule, se reduc facilitățile, iar sistemul e-Proprietate devine instrument oficial de evidență.
                      • Taxa pe lux: cota pentru clădirile și vehiculele de mare valoare se majorează de la 0,3% la 0,9%.

                      2. Modificări la procedura fiscală

                      Regulile privind funcționarea firmelor și recuperarea creanțelor statului devin mai stricte:

                      • Firme inactive: societățile fără cont bancar sau fără situații financiare depuse pot fi declarate inactive. Dacă starea se prelungește un an, firmele sunt, în principiu, dizolvate.
                      • Eșalonări la plată: devin mai restrictive. Pentru eșalonarea clasică este necesară prezentarea unei fideiusiuni, iar mecanismul simplificat va putea fi accesat doar pentru datorii reduse (maxim 100.000 lei pentru persoane fizice, respectiv 400.000 lei pentru firme).
                      • Valorificarea bunurilor sechestrate: sunt introduse licitațiile online printr-o aplicație electronică dedicată.

                      3. Obligații financiare noi pentru firme

                      • Toate societățile trebuie să dețină un cont bancar sau un cont la Trezorerie.
                      • Toți comercianții, indiferent de mărimea afacerii, devin obligați să accepte plata cu cardul, indiferent de nivelul încasărilor în numerar.

                       

                      4. Modificări privind societățile comerciale

                      • Cesiunea părților sociale ale asociatului care deține controlul devine opozabilă organului fiscal în anumite condiții, pentru prevenirea transferurilor folosite la evitarea datoriilor.
                      • Capitalul social minim crește la 500 lei pentru firmele nou-înființate și la 5.000 lei pentru cele existente cu cifră de afaceri de peste 400.000 lei.
                      • Apar noi limitări privind împrumuturile către și de la acționari sau afiliați, precum și reguli suplimentare pentru distribuirea de dividende și majorările de capital.

                       

                      5. Alte prevederi importante

                      • Personalul de control de la Vamă, Antifraudă și Inspecția Muncii va purta camere video de corp.
                      • Se introduce o taxă de 25 lei pentru fiecare colet livrat din afara UE cu valoare declarată sub 150 euro.
                      • Munca la negru va fi sancționată cu 40.000 lei per persoană, cu un plafon de până la un milion de lei pentru angajator.
                      • Sunt incluse modificări majore în legislația insolvenței, cu scopul de a întări disciplina financiară.

                      Ce urmează 

                      Pentru ca noile măsuri să se aplice, legea trebuie promulgată prin decret prezidențial și apoi publicată în Monitorul Oficial. Dacă procedura se desfășoară fără întârzieri, modificările vor produce efecte începând cu anul 2026, reprezentând una dintre cele mai ample intervenții legislative în domeniul fiscal din ultimii ani.

                      20 noiembrie 2025

                        Iar ne cresc taxele, iar ne dau afară

                        Încerc să înțeleg de ce, de fiecare dată când lucrurile merg prost, tot noi, cetățenii, trebuie să strângem cureaua. Guvernul ne anunță din nou că mărește taxele și impozitele, că dă oameni afară, că „nu se mai poate altfel”. Am mai auzit vorba asta și în trecut și, de fiecare dată, rezultatul a fost același: cei simpli au dus greul, iar nota de plată a fost lăsată pe masa contribuabililor. Nu sunt economist, dar un lucru l-am înțeles din istorie: austeritatea nu scoate niciodată o țară din impas.

                        Dacă tai salarii și pensii, dacă reduci locuri de muncă și crești taxele, nu ai cum să obții prosperitate. Omul sărac nu mai consumă, firmele nu mai vând, economia se blochează. E o ecuație simplă. Și totuși, Guvernul pare să creadă că efectele vor fi magice, că de data aceasta „o să funcționeze”.

                        Pe de altă parte, motivul pentru care „nu sunt bani” îl știm cu toții, dar nimeni nu are curajul să-l rostească clar. Există saci fără fund în care se duc resursele acestei țări, iar noi rămânem cu explicații generale și cu promisiuni vagi. În loc să vedem reforme reale, transparență și responsabilitate, suntem puși în fața unor decizii luate peste noapte și prezentate ca inevitabile. Realitatea – așa cum o simțim noi, oamenii – este că ne pregătim de o nouă criză economică.

                        Și tot noi vom plăti. Guvernul strânge șurubul aici, dar direcționează bani spre alte părți, fie că vorbim despre Chișinău, fie despre Kiev. Nu spun că nu trebuie să ne ajutăm vecinii – dar trebuie să știm care este prețul și cine îl suportă. Și de ce nu ni se spune direct. Cetățeanul are dreptul la adevăr, chiar dacă adevărul nu dă bine la televizor. Așadar, nu cer minuni, nu cer imposibilul. Cer doar onestitate și decizii care să nu lovească mereu în aceeași categorie de oameni.

                        Dacă tot ni se cere să strângem cureaua, măcar să știm de ce o facem și în folosul cui. Asta ar fi, cred eu, un început adevărat de responsabilitate. Și mai este ceva ce nu putem ignora: dacă țara arată astăzi așa cum arată, este și din cauza tăierilor făcute ani la rând în Educație și Sănătate, de fiecare dată când „a trebuit să strângem cureaua”. Am plătit cu profesori plecați, cu spitale subfinanțate, cu generații întregi crescute fără resurse și cu medici obligați să plece în alte țări. Cum să ai o economie puternică dacă lovești exact în pilonii pe care se sprijină viitorul? Aceleași greșeli ni se cer acum din nou, de parcă nu am fi învățat nimic.

                        Un cetățean

                        ȘI OAMENII POT FACE MINUNI… CELEBRART – 35 de ani de la înființarea Centrului de Cultură „George Apostu” din Bacău

                          Centrul de Cultură „George Apostu” din Bacău, înființat în 1990 și aflat în subordinea Ministerului Culturii, s-a dovedit de-a lungul celor 35 de ani de existență, pe care i-a aniversat la jumătatea lunii octombrie 2025, un spațiu al întâlnirii și al dialogului între artele frumoase, artele spectacolului, muzică și literatură. În chip firesc, pentru că instituția s-a întemeiat în jurul numelui ilustrului sculptor născut la Stănișești – Bacău, sculptura românească și internațională beneficiază aici de un rol privilegiat, iar renumele acestui centru de cultură a trecut dincolo de granițe prin organizarea, până în prezent, a opt ediții ale Simpozionului Internațional „George Apostu”.

                                        Numeroasele și variatele evenimente culturale se desfășoară în spațiile cu diferite funcționalități ale Centrului de Cultură. Astfel, la Sala de marmură au loc spectacole literare și teatrale, lansări de carte, concerte, simpozioane. În Muzeul de Artă Contemporană „George Apostu” – ce cuprinde, în afară de spațiile administrative, două săli de expoziție, o bibliotecă publică cu peste 15.000 de volume și un centru de informare – se desfășoară activitățile specifice unui spațiu muzeal. Muzeul în aer liber „Grădina cu statui” deține în patrimoniul său 47 de lucrări de sculptură în marmură, piatră și lemn, realizate în taberele de creație organizate aici de-a lungul timpului.

                                        Momentul aniversar al Centrului de Cultură „George Apostu” a fost pregătit cu grijă pentru fiecare detaliu de către noul manager al instituției, domnul Ovidiu Ungureanu, nucleul evenimentului constituindu-l un gest de reparație culturală unic, până în momentul de față, în spațiul românesc.

                                        Pentru a prezenta la reala lui dimensiune acest efort susținut de recuperare a unei opere semnate de George Apostu, cel pe drept cuvânt considerat un urmaș al lui Constantin Brâncuși și prin care se formează o întreagă generație de sculptori postbrâncușieni, e necesară o scurtă întoarcere în timp.

                                        După anul 1970, când se naște Tabăra de sculptură de la Măgura Buzăului, fenomenul simpozioanelor de creație cuprinde întreaga țară. Și nu doar sculptura va fi practicată în aceste tabere, devenite adevărate oaze de creație neconstrânsă ideologic, ci și alte genuri artistice. Sculptura de mari dimensiuni, în piatră, marmură, lemn sau metal, deține totuși un loc privilegiat. Taberele de creație continuă să fie organizate și după 1990, cu sprijinul autorităților locale îndrituite să susțină astfel de manifestări culturale dar, nu de puține ori, din păcate, și în pofida rezistenței acestora. Mai mult, după 1990, fiecare schimbare de primar în localitățile unde sculptorii lăsaseră câte un semn în piatră sau metal al trecerii lor pe acolo, a venit și cu orgolioasa contestare a ceea ce realizaseră antecesorii și, din această pricină, lucrările create cu mare efort și cu mari cheltuieli, în scopul înfrumusețării locurilor, din neînțelegere sau rea voință, fie au fost lăsate pradă degradării inevitabile, fie au fost pur și simplu distruse. Sunt notabile două astfel de cazuri: demolarea lucrărilor în metal de la Călărași, realizate într-o tabără de creație din anii 90, precum și distrugerea violentă a unor ample amenajări din câteva cartiere ale municipiului Râmnicu Vâlcea, ce aveau în centrul lor câte o lucrare de mari dimensiuni, din metal, cu toate realizate în cadrul programului „Habitat și Artă în România”, inițiat și coordonat de Fundația HAR, între anii 1998-1999. Iar mai recent, la Târgu Jiu, câteva dintre lucrările create în cadrul mai multor ediții ale simpozionului internațional „Constantin Brâncuși” și amplasate în diferite puncte ale orașului, au fost coborâte de pe amplasamentele inițiale, zice-se, în scopul strămutării lor într-un parc ce ar fi urmat să fie special amenajat pentru a le prelua și expune, dar, se pare, în căutarea unui loc unde să fie reamplasate, aceste lucrări „au rătăcit” drumul și zac abandonate pe diverse terenuri virane.

                                        Situația lucrărilor din taberele de sculptură de dinainte de 1990 e de asemenea, în majoritatea cazurilor, dramatică. Abandonate complet, vandalizate nu de puține ori sau căzute pradă degradărilor naturale, acestea au dispărut sau se află într-o stare de conservare precară.

                          În acest context, pentru prima dată, cineva întreprinde un gest reparatoriu major: salvarea unei sculpturi în metal create de George Apostu prin strămutarea ei de pe amplasamentul originar la Centrul de Cultură ce poartă numele autorului acestei lucrări, urmată de restaurarea ei și reamplasarea operei în „Grădina cu statui” a Centrului.

                          E vorba despre sculptura intitulată „Fructul Soarelui”, realizată din metal, în 1979, în cadrul uneia dintre edițiile taberei de sculptură din stațiunea Costinești, județul Constanța. Lucrarea face parte dintr-un ciclu mai amplu de lucrări ale lui Apostu și cunoaște o primă reprezentare în granit la Suwako – Japonia, în 1978, sub titlul „Oglinda Soarelui”.

                          Timpul, indiferența și ignoranța au marcat grav varianta în metal, de la Costinești, a lucrării lui Apostu și, fără îndoială, ea ar fi dispărut cu totul dacă nu ar fi existat câțiva oameni inimoși și dispuși să întreprindă orice efort pentru a salva ce se mai poate din patrimoniul acesta artistic.

                          Inițiativa managerului Ovidiu Ungureanu a fost sprijinită de Ministerul Culturii, prin doamna secretar de stat Diana Baciuna, de Asociația „Salvarte” prin arhitectul Andrei Piciu, de Administrația Serviciilor Publice Costinești, prin domnul Paul Tănase, precum și de Biroul de Turism pentru Tineret S.A., reprezentat de directorul general Adrian Iacob, de președintele Consiliului de Administrație Ionel Ciobanu și de doamna Elena Moțoc.

                          După depășirea tuturor obstacolelor, de la cele de natură financiară, până la cele de natură birocratică, „Fructul Soarelui” a ajuns la Centrul de Cultură „George Apostu” chiar cu o zi înainte de începerea evenimentului intitulat „CELEBRART”, dedicat aniversării celor 35 de ani de existență a acestei instituții. A fost un moment emblematic și aș spune că la locul unde a fost pentru moment depusă lucrarea lui Apostu, până la demararea complicatelor lucrări de restaurare a acesteia, ce urmează să înceapă cât mai curând posibil, s-a desfășurat un mic pelerinaj pentru că toți cei prezenți la eveniment au dorit să vadă cu ochii lor miracolul „întoarcerii acasă” a acestei opere, cum frumos a spus criticul de artă Oliv Mircea.

                          Trebuie subliniat că, pentru prima dată, festivismul cel mai adesea golit de conținut al aniversărilor culturale a fost contrabalansat printr-un gest palpabil, menit să spulbere toate vorbele goale, rostite doar pentru a-i pune în valoare pe vorbitori, și fără nicio finalitate concretă. Emoția celor două zile de sărbătoare ale Centrului „Apostu” a iradiat din acest „Fruct al Soarelui” și a încălzit toate celelalte evenimente, nu puține, care s-au petrecut aici și care merită măcar o scurtă trecere în revistă.

                          Pe 16 octombrie 2025 a avut loc vernisajul expoziției de pictură „Bestiar” semnată de artistul plastic Dionis Pușcuță, de la Bacău, precum și lansarea albumului de artă cu același nume. Artistul și lucrările sale au fost prezentate de criticul de artă Oliv Mircea. Pe seară, la Teatrul Municipal „Bacovia”, publicul a fost invitat la Concertul de gală al Corului Kinonia, solistă Maria Coman, dirijor pr. Iulian Puiu. Cuvântul de deschidere a concertului a fost rostit de Ionuț Vulpescu, vicepreședinte al Comisiei pentru cultură, arte și mijloace de informare în masă, fost Ministru al Culturii. A doua zi, pe 17 octombrie 2025, dimineața, a avut loc lansarea unui nou număr al revistei „Vitraliu”, publicație a Centrului de Cultură „George Apostu”. Amplul cuprins al revistei a fost prezentat de către Marius Manta. Apoi, pentru a doua oară, după lansarea de pe 7 septembrie, la Buzău, a volumului „Măgura Buzăului – O academie liberă de sculptură”, de Luiza Barcan, cartea a fost pentru a doua oară prezentată publicului. Deloc întâmplător, pentru că în demararea și organizarea taberei de sculptură de la Măgura Buzăului, alături de sculptorul Gheorghe Coman, inițiatorul ei, un rol însemnat l-a avut și sculptorul George Apostu. Volumul, publicat la Editura Mega din Cluj-Napoca, cu sprijinul Asociației culturale „BASM”, a fost prezentat de către Valeriu Șușnea, Președinte al Filialei Buzău a Uniunii Artiștilor Plastici din România și de către lector. dr. Cătălin Băluț, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă de la Alba Iulia. La aceste evenimente a fost prezent domnul Dinu Apostu, nepotul sculptorului, moștenitorul casei memoriale „George Apostu” de la Stănișești, unde, în anii trecuți, timp de câteva ediții, Dinu Apostu a organizat tabere internaționale de sculptură în lemn, în memoria artistului. După cele două lansări, publicul prezent la eveniment a fost invitat să vizioneze filmul documentar „Sufletul din daltă – George Apostu”, realizat de Ovidiu Ungureanu, artist specializat în fotografie și film. Finalul manifestărilor aniversare a fost încununat de Concertul extraordinar al Orchestrei Filarmonicii „Mihail Jora” Bacău, dirijor Ovidiu Bălan, soliști soprana Gabriela Iștoc și tenorul Andrei Petre, desfășurat la Centrul de Afaceri și Expoziții „Mircea Cancicov” Bacău.

                                        Au fost două zile pline nu doar de cultură, manifestată în diferite forme, ci și de emoție reală pentru că, așa cum bine se știe, omul sfințește locul, iar ceea ce este împlinit cu inimă bună, cu dragoste, dorință de bine și respect pentru lucrul bine făcut rămâne, într-adevăr, și rodește.

                                        În așteptarea momentului în care „Fructul Soarelui” se va înălța din nou spre lumină, să luăm aminte că, uneori, chiar și în vremurile vitrege pe care le trăim, și oamenii pot face minuni.

                           

                          Luiza BARCAN, istoric și critic de artă

                           

                           

                          Dronele surprind un nou ritm pe A7: Lotul Domnești–Târg – Răcăciuni ajunge la 85% fizic realizat

                            Pe cerul rece al dimineții de 17 noiembrie 2025, drona Asociației Moldova vrea Autostradă (MVA) a străbătut încă o dată șantierul Autostrăzii A7, surprinzând imagini noi de pe Lotul 2 Domnești–Târg (Vrancea) – Răcăciuni (Bacău), o porțiune de aproape 39 de kilometri care începe, vizibil, să capete forma finală. Conform ultimei raportări CESTRIN, lotul ar fi ajuns la 85% stadiu fizic de execuție.

                            Un avans semnificativ față de măsurătorile realizate la filmările publicate de Asociație în septembrie”, transmit reprezentanții MVA, care urmăresc constant evoluția lucrărilor pe șantierul autostrăzii ce ar trebui să lege Moldova de restul țării.

                            Totuși, entuziasmul este temperat de o precizare importantă: procentul de 85% ar putea să nu mai fie actualizat. “CESTRIN pare în urmă cu actualizările de fiecare dată, harta aceea nu este cel mai fericit mod de a prezenta situația. Lucrăm noi la o hartă mai potrivită, dar rămânem dependenți de cifrele oficiale ale CNAIR”, explică MVA.

                            Structuri majore în lucru – filmarea arată unde s-a avansat

                            Clipul din dronă se oprește pe două structuri esențiale ale lotului, ambele aflate într-un stadiu avansat:

                            Pasajul Superior peste DN2 și CF500 (910 m)

                            – ambele sensuri sunt deja asfaltate;
                            – stâlpii de iluminat, montați;
                            – parapetele, în curs de instalare;
                            – se lucrează la rosturile de dilatație.

                            Podul peste râul Trotuș și DC22 (620,5 m)

                            – placa de suprabetonare turnată pe ambele sensuri;
                            – margini prefabricate montate;
                            – lucrările la rosturile de dilatație continuă.

                            Asocierea SPEDITION UMB – SA&PE CONSTRUCT – TEHNOSTRADE, constructorul lotului, are în execuție aproximativ 3.100 metri liniari de structuri, dintre care:
                            circa 2.200 m de structuri din beton,
                            aproape 900 m cu grinzi metalice.

                            Cele două obiective prezentate în filmare reprezintă, de altfel, aproape jumătate din totalul structurilor proiectate pe Lotul 2 Domnești–Răcăciuni.

                            Un pas înainte pe drumul Moldovei către autostradă

                            Autostrada A7, tronsonul Focșani–Bacău, continuă astfel să avanseze vizibil, iar imaginile surprinse de MVA confirmă ritmul alert al constructorului. Deși raportările oficiale rămân în urmă, dinamica de pe șantier este evidentă: Moldova se apropie cu fiecare zi de autostrada promisă.

                            Sursa video

                            Creștere a infecțiilor respiratorii în județul Bacău: peste 1.700 de cazuri într-o săptămână

                              Image by freepik

                              Direcția de Sănătate Publică Bacău a transmis situația afecțiunilor respiratorii acute pentru perioada 10–16 noiembrie 2025, interval în care la nivelul județului s-au înregistrat 1.539 de cazuri de infecții acute ale căilor respiratorii superioare (I.A.C.R.S.) și 216 cazuri de pneumonii și bronhopneumonii.

                              Cele mai afectate categorii de vârstă sunt copiii și adolescenții. La grupa 5–14 ani s-au raportat 410 cazuri de I.A.C.R.S., iar la grupa 2–4 ani – 294 de cazuri. De asemenea, la vârstnicii de peste 65 de ani au fost semnalate 174 de cazuri.

                              În ceea ce privește formele care au necesitat internare, au fost consemnate:

                              • 53 de internări pentru infecții respiratorii acute;

                              • 63 de internări pentru pneumonii și bronhopneumonii.

                              Potrivit raportării, nu au fost înregistrate decese în intervalul analizat.

                              Cazuri de gripă înregistrate săptămâna trecută

                              Pentru săptămâna anterioară, 2–9 noiembrie, autoritățile de sănătate publică menționează un caz nou de gripă tip A și un total de 13 cazuri de gripă tip B în județ. Îmbolnăvirile au fost distribuite la mai multe grupe de vârstă, inclusiv la copii, adulți tineri și vârstnici.

                              Situația vaccinării antigripale

                              De la 1 septembrie 2025 și până în prezent, medicii de familie au vaccinat 30.104 persoane cu vaccinul gripal pus la dispoziție prin campania anuală.

                              Recomandări pentru populație

                              DSP Bacău reamintește că vaccinul gripal se eliberează gratuit în farmacii pe baza prescripției medicilor de familie pentru grupele populaționale aflate în regim de compensare 100%, precum:

                              • copiii între 6 luni și 19 ani,

                              • gravidele,

                              • persoanele cu boli cronice,

                              • vârstnicii de peste 65 de ani.

                              Specialiștii recomandă respectarea măsurilor de igienă, evitarea aglomerațiilor și prezentarea la medic la primele semne de boală, în contextul creșterii sezonale a infecțiilor respiratorii.

                              Biletele de tratament pentru seria XVIII/2025, disponibile de joi la Casa de Pensii Bacău

                                Casa Județeană de Pensii Bacău aduce la cunoștința pensionarilor și asiguraților care au depus cereri pentru acordarea unui bilet de tratament în luna decembrie 2025 că, începând cu data de 20 noiembrie 2025, instituția noastră va distribui biletele aferente seriei XVIII din anul 2025, cu data de intrare în stațiune începând cu 04 decembrie 2025.

                                Pentru această serie, Casa Județeană de Pensii Bacău a primit bilete atât în stațiunile unde Casa Națională de Pensii Publice deține baze proprii de tratament, cât și în cele pentru care există contracte de furnizare de servicii.

                                Stațiunile disponibile sunt: 1 Mai, Amara, Buziaș, Căciulata, Covasna, Felix, Herculane, Lacu Sărat, Neptun, Nicolina, Olănești, Pucioasa, Sărata Monteoru, Tușnad și Vatra Dornei.

                                În total, pentru seria XVIII, instituția a primit 110 bilete de tratament, dintre care: 62 de locuri au fost alocate automat pe baza cererilor depuse; 48 de locuri sunt disponibile în stațiunile: 1 Mai, Amara, Buziaș, Căciulata, Covasna, Lacu Sărat, Neptun, Nicolina, Olănești și Pucioasa. Persoanele repartizate sunt rugate să își ridice biletele în perioada 20 – 26 noiembrie 2025.

                                Pentru eliberarea biletului de tratament, titularul trebuie să prezinte biletul de trimitere emis de medicul de familie sau medicul specialist. Beneficiarii unui bilet în regim de gratuitate, în baza certificatului de încadrare în grad de handicap, vor prezenta: certificatul de încadrare în grad de handicap; biletul de trimitere de la medicul de familie sau specialist; „Programul individual de reabilitare și integrare socială” – în original și copie –, emis de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap Adulți. Pentru informații suplimentare, beneficiarii se pot adresa Casei Județene de Pensii Bacău.

                                Fotbal/ Liga a IV-a: Liderul cheamă, „vulturii” răspund

                                Etapa cu numărul 13 a Ligii a IV-a a confirmat din plin supremația liderei CS Bârsănești. Singura echipă cu maximum de puncte în campionatul județean al Bacăului a surclasat principala sa urmăritoare până în acel moment, AS Negri, care se afla pe locul secund, la doar două puncte. Și a făcut-o la scor de tenis: 6-1!

                                Bârsăneștiul a punctat prin „dublele” lui Alin Gârniață (una din reușite fiind din lovitură liberă) și Claudiu Uja și prin punctele semnate de Vlad Miron și Radu Boacă, golul de onoare al celor de la AS Negri aparținând fostului prim-divizionar Marius Doboș. La chemarea liderei continuă să răspundă doar Vulturul Măgirești.

                                Noua vicelidera rămâne la patru puncte de primul loc (dar cu un meci în plus disputat), grație victoriei de sâmbăta trecută împotriva Voinței Bacău, cu scorul de 4-1 Succesul „vulturilor” s-a materializat de-abia după pauză, ca urmare a hat-trick-ului realizat de golgheterul Benito Jitaru, care a fost completat de golul lui Cristian Gândulescu. De remarcat fair-play-ul demonstrat de managerul Măgireștiului, Andrei Popa, care a ținut să evidențieze jocul foarte bun al căpitanului celor de la Voința, Ciprian Dediu:

                                „Este mai mare dragul când întâlnești fotbaliști precum Ciprian”. Iar după „Limbă” Dediu, „vulturii” vor da piept, sâmbăta aceasta, cu un alt fotbalist cu „pedigree”, Marius Doboș, într-un autentic derby pentru locul 2 ce va deschide etapa 14. În fine, merită notată și prima victorie a celor de la ACS Gauss Bacău: 2-0 cu Bradul Mânăstirea Cașin. Campionatul județean va continua în 2025 cu încă două etape programate pe 22 și 29 noiembrie, după care se va întrerupe până în martie, când se va relua cu runda a 16-a.

                                Rezultatele etapei 13: Vulturul Măgirești- Voința Bacău 4-1, Flamura Roșie Sascut- CSM Moinești 0-6, ACS Gauss Bacău- Bradul Mânăstirea Cașin 2-0, UZU Dărmănești- Bamirom Dumbrăveni 4-3, Sportul Horgești- Viitorul Nicolae Bălcescu 3-3, Gloria Zemeș- Recolta Urechești 11-1, Unirea Bacău- AFC Bubu 0-2, CS Bârsănești- AS Negri 6-1, CS Dofteana- Măgura Târgu-Ocna 2-1, Viitorul Dămienești- CS Faraoani 1-2. AS Măgura Cașin a stat.

                                Programul etapei viitoare/ sâmbătă, 22 noiembrie, ora 11.00: AS Negri- Vulturul Măgirești, CSM Moinești- Viitorul Dămienești. Ora 14.00: Recolta Urechești- Bamirom Dumbrăveni, Măgura Târgu-Ocna- ACS Gauss Bacău, AFC Bubu- Flamura Roșie Sascut (teren Baza Nautică/ Șerbănești), Viitorul Nicolae Bălcescu- AS Măgura Cașin. Duminică, 23 noiembrie, ora 11.00: Bradul Mânăstirea Cașin- UZU Dărmănești, CS Faraoani- CS Bârsănești, Gloria Zemeș- Sportul Horgești. Ora 13.00: Voința Bacău- CS Dofteana (teren Baza Nautică/ Șerbănești). Unirea Bacău stă.

                                Clasament: 1) AS Bârsănești 36p., 2) Vulturul Măgirești 32p., 3) AS Negri 31p., 4) AFC Bubu 26p., 5) Viitorul Nicolae Bălcescu 25p., 6) Gloria Zemeș 23p., 7) CS Dofteana 20p., 8) CSM Moinești 19p., 9) Voința Bacău 18p., 10) UZU Dărmănești 17p., 11) Bamirom Dumbrăveni 14p. (golaveraj 27-29), 12) CS Faraoani 14p. (21-32), 13) Măgura Târgu-Ocna 13p. (36-33), 14) Unirea Bacău 13p. (22-33), 15) Sportul Horgești 13p. (28-44), 16) AS Măgura Cașin 12p., 17) Bradul Mânăstirea Cașin 11p., 18) Recolta Urechești 9p., 19) Flamura Roșie Sascut 6p., 20) Gauss Bacău 4p., 21) Viitorul Dămienești 1p.