duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 183

Gimnastică: Băcăuanca Vasilica Agop, un nou brevet internațional în arbitraj

Gimnastica băcăuană continuă să-și păstreze ținuta de mare clasă. O face prin valoarea, ambiția și munca sportivilor și antrenorilor. Dar nu numai! O face și la nivel de arbitraj. Iar în această ramură, ștacheta este înălțată de Vasilica Agop.

Dincolo de calitățile indiscutabile în domeniul antrenoratului, acolo unde, alături de soțul său, Cornel Agop, a descoperit, șlefuit și lansat de-a lungul anilor nenumărate talente la SCM Bacău, Vasilica Agop este și o reputată arbitră internațională de gimnastică.

De altfel, singura din Bacău. Cu o vechime de 28 de ani ca arbitră internațională, Vasilica Agop a obținut, weekendul trecut, cel de-al șaptelea brevet internațional. La mijlocul lui martie, băcăuanca a participat la București la cursul Federației Internaționale de Gimnastică pentru obținerea și reînnoirea brevetelor de arbitri internaționali (categoriile 2, 3 și 4).

Cursul susținut de experții Federației Internaționale, Donatella Sacchi (președintele Comitetului Tehnic al gimnasticii artistice feminine din cadrul FIG), Helena Lario și Johanna Gratt a reunit 112 de participanți din 22 de țări: Armenia, Belgia, Belarus, Bulgaria, Canada, Croația, Danemarca, Elveția, Finlanda, Germania, Grecia, Isreal, Italia, Letonia, Marea Britanie, Polonia, Serbia, Spania, Suedia, Turcia, Ucraina și România. La examenul cu care s-a finalizat cursul, Vasilica Agop a obținut calificativul „foarte bine”, ceea ce i-a adus avansarea în categorie.

„Examenul a fost, într-adevăr, unul dificil, dar rezultatul s-a dovedit pe măsura pregătirii și muncii depuse”, a subliniat arbitra băcăuană. Performanța Vasilicăi Agop și a celorlalte opt arbitre românce a fost salutată și de Federația Română de Gimnastică:

„Rezultat excelent al reprezentantelor României la examenul pentru obținerea sau reînnoirea brevetelor de arbitru internațional FIG 2025- 2028. Silvia Stroescu, Corina Ungureanu, Adela Popa, Carmen Traicu, Carina Franiov, Ileana Hrișcă, Ana Maria Iordache, Daniela Trandafir și Vasilica Agop au obținut punctaje foarte bune, și-au îmbunătățit categoriile anterioare (au tecut de la a 3-a la 2-a sau de la a 4-a la a 3-a) și se vor afla în brigăzi la competițiile internaționale”.

În Stare de Bine la 6 ani: Peste 20 de școli și instituții publice din Bacău, implicate în proiectele ONG-urilor din zonă

    · În Stare de Bine, unul dintre cele mai mari programe de finanțare privată anuală din România, implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) cu sprijinul Kaufland, sărbătorește 6 ani de existență. În acest timp, programul a oferit granturi nerambursabile în valoare de 6.2 milioane de euro ONG-urilor din România, pentru intervenții în profunzime în comunități vulnerabile;

    · Intervențiile au vizat 3 domenii de activitate: cultură, sport și viață sănătoasă. Activitățile culturale, educațional-recreative, sportive, medicale sau de educație pentru sănătate s-au desfășurat pe durata a peste 45.000 de ore, durata ocolului Pământului pe jos, în pas lejer, de 4-5 ori.

    · Cele 184 de proiecte finanțate au organizat un total de 8.000 de ateliere și peste 1.600 de evenimente pentru publicul larg. Dacă ar fi fost organizat câte un eveniment pe zi, ar fi acoperit aproape trei decenii de activitate continuă.

    · Aproape un sfert din populația României – 4.6 milioane de persoane –, a beneficiat de pe urma inițiativelor finanțate prin În Stare de Bine. Mai mult, numărul persoanelor implicate direct în proiectele finanțate ar umple de peste 3 ori Arena Națională;

    · În Stare de Bine a finanțat 20 de proiecte cu beneficiari din județul Bacău, ce au implicat peste 20 de școli și instituții publice, școli, spitale sau direcții de asistență socială.

    Program de amploare națională: 4.6 milioane de beneficiari ai inițiativelor susținute prin În Stare de Bine

    De-a lungul celor 6 ani, În Stare de Bine a mobilizat resurse importante și mii de oameni, care s-au unit în misiunea de a transforma comunitățile vulnerabile din toată țara, reducând inegalitățile sociale, pentru ca România să fie mai bine. Programul a oferit granturi nerambursabile în valoare totală de peste 6.2 milioane de euro către ONG-uri din România, atingând peste 4.6 milioane de persoane, aproape un sfert din populația țării.

    Programul a contribuit la dezvoltarea societății civile și a comunităților din România, sprijinind inițiative ce reduc inegalitățile sociale, prin apeluri anuale de proiecte, în trei domenii de intervenție: cultură, sport și viață sănătoasă.

    În urma apelurilor de finanțare, 147 de organizații au derulat 184 de proiecte în toate județele țării, 51% dintre activități fiind desfășurate în mediul rural. Numărul persoanelor implicate direct ar umple de peste 3 ori Arena Națională, depășind 185.000. Activitățile culturale, educațional-recreative, sportive, medicale sau de educație pentru sănătate s-au desfășurat pe durata a peste 45.000 de ore – durata ocolului Pământului pe jos, în pas lejer, de 4-5 ori.

    Impactul În Stare de Bine a fost unul național, cu evenimente organizate în toate județele țării. Cele mai multe dintre inițiativele derulate au avut loc în București (35% din proiecte), urmat de județe ca: Iași (16% din proiecte), Cluj (14% din proiecte), Constanța (13% din proiecte), respectiv Timiș (12% din proiecte).

    În 6 ani, În Stare de Bine a sprijinit și 20 de proiecte care au acționat în comunitățile din județul Bacău, implicând, alături de ele, peste 20 de instituții: școli, spitale sau direcții de asistență socială. Împreună, au sprijinit grupuri defavorizate din județ prin ateliere despre sănătate reproductivă, au desfășurat activități despre combaterea violenței domestice și au derulat programe educaționale pentru tineri vulnerabili, respectiv antrenamente de judo adaptat pentru copii cu nevoi speciale. A fost creată, de asemenea, Baby Blues, o piesă de teatru creată pornind de la testimoniale ale femeilor din Bacău, oferite în cadrul unor activități de consiliere și terapie, dar și o caravană juridică ce a facilitat accesul la servicii de sănătate pentru femei rome din Valea Seacă/ Sascut.

     

    În total, au fost organizate peste 1.600 de evenimente deschise publicului larg și aproape 8.000 de ateliere. Proiectele finanțate au presupus și implicarea a peste 700 de instituții publice, dintre care 288 de școli, peste 70 de spitale, respectiv primării sau consilii locale, 47 de centre sociale sau de plasament și peste 200 de alte instituții.

    Programul <<În Stare de Bine>> este mai mult decât o sursă de finanțare – este un motor al solidarității comunitare și un spațiu unde inițiativele care răspund nevoilor reale ale oamenilor sunt susținute și încurajate. De-a lungul anilor, programul a sprijinit o varietate de proiecte care au făcut o diferență concretă în viața oamenilor. De la îmbunătățirea accesului la servicii medicale pentru grupuri vulnerabile, la crearea unor oportunități de incluziune prin cultură și sport, de la proiecte care au ajutat viitoare mame din comunități izolate să își monitorizeze pentru prima dată sarcina, până la proiecte care au oferit servicii medicale și de igienă persoanelor fără adăpost, au creat contexte în care copiii cu deficiențe de auz au putut juca într-o piesă de teatru sau au făcut posibil ca sportivii în scaun rulant sau cu alte tipuri de dizabilități să participe la competiții naționale dedicate acestora.

    Ne dorim ca diversitatea umană să fie văzută ca o normalitate, iar accesul la servicii esențiale să fie adaptat fiecăruia. Organizațiile neguvernamentale joacă un rol esențial în atingerea acestui obiectiv, iar dedicarea și implicarea lor fac o diferență reală în comunități. Le mulțumim tuturor celor care, prin munca lor, contribuie la o societate mai incluzivă și mai echitabilă”, a declarat Laura Cireașă, Coordonatorul programului „În Stare de Bine” și membru FDSC.

    În Stare de Bine a mobilizat toată România, prin intervenții în domenii în general sub-finanțate: cultură, sport și viață sănătoasă

    Peste 2 milioane de oameni, echivalentul populației Bucureștiului, au fost beneficiarii celor 38 de proiecte finanțate în domeniul Culturii. În 163 de localități din țară, au fost organizate peste 360 de evenimente publice – echivalentul unui eveniment pe zi, timp de un an.

    Proiectele finanțate în domeniul Sport au avut peste 282.000 de beneficiari de cele 26 de inițiative organizate în 103 localități. În total, activitățile sportive s-au desfășurat timp de peste 5.500 de ore – de două ori durata Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2022.

    82 de proiecte au fost finanțate în domeniul Viață Sănătoasă, dintre care 22 au fost dedicate subiectului egalității de șanse. Numărul beneficiarilor depășește 1.5 milioane – de 5 ori populația Timișoarei. În cadrul acestor proiecte au fost organizate peste 30.000 de ore de activități de educație pentru sănătate, educațional-recreative și de recuperare medicală sau psihologică.

    În cei 6 ani de program, am demostrat, alături de organizațiile non-guvernamentale, că putem genera schimbări tangibile și sistemice, la nivel local și național. În tot acest timp, În Stare de Bine a arătat, încă o dată, că o societate sănătoasă se ridică de jos în sus, cu răbdare și cu atenție la fiecare verigă, și pune în lumină comunitățile curajoase, care sunt dispuse să-și arate vulnerabilitățile. Binele are nevoie de toată susținerea pentru a crește, iar, cu fiecare acțiune a noastră, putem face lumea un loc mai bun, așa cum facem prin toate programele noastre dedicate sprijinirii ONG-urilor și comunităților în general”, a declarat Katharina Scheidereiter, Manager CSR Kaufland.

    Intervenții speciale în contextul pandemiei și a războiului din Ucraina

    Ca răspuns punctual la anumite situații de criză, apelul special #ÎnStareSăAjut a avut în 3 ediții (2020, 2022, 2023), iar din 2023 este o componentă constantă a proiectului În Stare de Bine. Contextul pandemiei a generat prima ediție a apelului #ÎnStareSăAjut, urmată în 2022 de situația războiului din Ucraina.

    Prin cele trei ediții de până acum, au fost finanțate 36 de proiecte de care au beneficiat peste 460.000 de persoane. În timpul pandemiei, 65 de unități medicale și spitalicești au fost dotate cu echipamente și consumabile. În contextul războiului din Ucraina, peste 36.000 de refugiați au fost sprijiniți prin intermediul proiectelor finanțate și au fost oferite peste 22.000 de mese calde, mobilizând 350 de voluntari în acest sens.

     

    ***

    Despre În Stare de Bine

    Programul de granturi pentru ONG-uri În Stare de Bine este destinat organizațiilor neguvernamentale și este finanțat integral de Kaufland România, cu un buget care se ridică la 1 milion de euro anual. Obiectivul său principal este reducerea inegalităților sociale prin intermediul activităților culturale, sportive și de viață sănătoasă derulate pentru grupuri sau comunități vulnerabile, precum și susținerea inițiativelor ce vizează dezvoltarea organizațională a sectorului neguvernamental din România. Punem accentul pe intervenții comunitare care au ca obiectiv implicarea activă a comunităților în rezolvarea problemelor locale.

    Acest program este implementat de FDSC și se derulează anual prin două sau trei apeluri de proiecte, în funcție de nevoile identificate. Pentru mai informații, accesați www.instaredebine.ro.

     

    Despre Kaufland

    Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.550 de magazine în 8 țări, peste 155.000 de angajați de angajați și o rețea care a ajuns în prezent la 188 de magazine în România.

    Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații neguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.

    Pentru mai multe detalii vizitați www.kaufland.ro. Pentru mai multe informații, vă rugăm contactați: presa@kaufland.ro

     

    Despre Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC)

    Astăzi, la 30 de ani de la înființare, Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC) este recunoscută ca o forță motrică în sectorul neguvernamental nu numai în România, dar și în regiune și pe plan european. Prin munca sa, a reușit să susțină nu doar dezvoltarea ONG-urilor, ci și a unei societăți civile mai largi, capabilă să răspundă provocărilor sociale și să promoveze drepturile omului, transparența și participarea civică.

    Mai multe detalii sunt disponibile la www.fdsc.ro.

     

     

     

     

    Oameni și OAMENI

    De când lumea, oamenii se adună unii cu alții.

    Timpul alege oamenii care vor rămâne în jurul tău: unii, oameni-suflet, vor pleca în călătorii fără întoarcere și îi vei plânge, alții oameni-vifor, vor pleca pentru că nu au ce să caute lângă tine, uneori vei pleca tu ca să te îndepărtezi de oamenii-tornadă care distrug totul în jurul lor ori de oamenii-zloată care îți vor păta hainele, gândurile și viața.

    Totuși, oamenii care vor rămâne, oamenii-OAMENI, sunt cei cu care vei naviga în corabia vieții tot mai departe…De ce n-or fi toți oamenii OAMENI?

    Ko

    Startul lucrărilor la Grădinița Pinocchio din Moinești

      Municipiul Moinești anunță demararea lucrărilor de modernizare a Grădiniței Pinocchio, un proiect esențial pentru creșterea eficienței energetice și îmbunătățirea infrastructurii educaționale.

      Obiectivul principal al proiectului este asigurarea unui mediu de învățare modern, rezilient și incluziv, care să valorifice avantajele digitalizării. Noile dotări vor facilita dezvoltarea timpurie a copiilor, sprijinind formarea abilităților sociale și integrarea acestora în comunitate.

      Valoarea totală a investiției este de 7,33 milioane de lei, din care 4,68 milioane de lei reprezintă finanțare europeană, prin Programul Regional 2021-2027, Prioritatea 6, apelul de proiecte „PR/NE/2023/6/RSO4.2/1/Învățământ MRJ+M”, cod SMIS: 320058. Diferența de 2,65 milioane de lei este acoperită din bugetul local.

      Durata estimată a lucrărilor este de 14 luni, timp în care activitatea educațională a fost relocată, pentru a permite constructorului accesul integral la clădire.

      Această modernizare reprezintă un pas important pentru asigurarea unor condiții optime de educație pentru copiii din Moinești, demonstrând angajamentul administrației locale față de dezvoltarea infrastructurii educaționale.

      VR-Casino: Merită să încerci jocurile virtuale?

         

        Realitatea virtuală (VR) a evoluat de la un concept futurist la o tehnologie accesibilă, transformând diverse industrii, inclusiv divertismentul. Impactul său asupra jocurilor de noroc este semnificativ, oferind o alternativă imersivă la cazinourile tradiționale și online. Cazinourile VR promit o experiență mai realistă și interactivă, dar ridică și întrebări legate de accesibilitate și riscuri.

        Ce este un VR-Casino?

        Un VR-Casino este o platformă de jocuri de noroc care utilizează tehnologia realității virtuale pentru a crea un mediu imersiv. Pentru a accesa un astfel de cazino, jucătorii au nevoie de echipamente VR, cum ar fi un headset, controlere și, eventual, dispozitive haptice. Diferența majoră față de cazinourile online tradiționale constă în nivelul de imersiune și interacțiune, oferind o experiență similară cu cea a unui cazino fizic.

        Ce jocuri poți încerca într-un VR-Casino?

        VR-Casino oferă o varietate de jocuri, inclusiv sloturi virtuale cu grafică 3D, jocuri de masă precum poker, blackjack, ruletă și baccarat, și experiențe multiplayer. Platforme populare precum PokerStars VR și SlotsMillion VR oferă astfel de jocuri.

        Cui i se potrivește un VR-Casino?

        VR-Casino este ideal pentru jucătorii care caută o experiență mai autentică, pentru cei care doresc interacțiune socială și pentru pasionații de VR. De asemenea, operatorii de cazinouri pot beneficia de pe urma inovațiilor din acest domeniu.

        Avantajele și dezavantajele VR-Casino

        Avantaje:

        Experiențăimersivă superioară: Te simți ca și cum ai fi într-un cazino real.

        Interacțiune socială: Poți interacționa cu alți jucători în timp real.

        Acces la cazinouri de lux: Poți explora cazinouri virtuale de lux din confortul casei tale.

        Dezavantaje:

        Echipament VR necesar: Necesită investiții în echipamente performante.

        Probleme tehnice: Pot apărea probleme legate de lag sau conexiune la internet.

        Riscuri asociate jocurilor de noroc: Dependență și cheltuieli necontrolate.

        Este viitorul cazinourilor online în VR?

        Popularitatea VR este în creștere, iar industria jocurilor de noroc explorează noi tehnologii pentru a îmbunătăți experiența jucătorilor. Cazinourile VR care au avut succes demonstrează potențialul acestei tehnologii. Tehnologii precum haptica și inteligența artificială ar putea îmbunătăți și mai mult experiența VR-Casino.

        Concluzie

        VR-Casino reprezintă o evoluție interesantă, oferind o experiență de joc inovatoare. Cu toate acestea, este important să fim conștienți de riscurile asociate jocurilor de noroc și să jucăm responsabil. Pentru a te familiariza cu conceptul, poți încerca platforme demo.

        Dacă ești în căutarea unei experiențe de cazino online care să îți ofere avantaje exclusive, încearcă Prima Casino și bucură-te de cele mai noi jocuri. Pentru a juca fără riscuri și a explora opțiuni noi, descoperă Prima Casino fără depunere, unde poți testa jocurile gratuit.

        Atletism/ Cupa Europei de Aruncări: Alexandru Novac (CSM Bacău), în Top 5 continental

        Sulițașul CSM Bacău, Alexandru Mihăiță Novac a avut o prestație încurajatoare la Cupa Europei de Aruncări derulată la finalul săptămânii trecute, la Nicosia, în Cipru.

        Cu un rezultat de 80,37 metri, echivalent cu cea mai bună performanță personală din acest an, atletul antrenat de Mihaela Melinte s-a poziționat al cincilea în proba continentală de aruncare a suliței ce a avut loc duminică.

        Interesant este că pe primul loc s-a situat grecul Kyriazis, cu singură aruncare validată, cea care i-a adus de altfel aurul (84,38m), iar locul secund i-a revenit italianului Frattini care, după ce a început cu un dezamăgitor 67,51m, a trecut o singură dată de granița celor 80 m, la a patra încercare, care a măsurat 82,78m.

        „Sunt mulțumită de Alex, mai ales că, din cele trei aruncări validate, două au fost constant bune: 80,37 și 79,78. Din păcate, el a acuzat o accidentare la inghinali, motiv pentru care a și renunțat la ultima aruncare.

        Am convingerea că până la Mondialele din Japonia, ce vor avea loc la începutul toamnei, vom crește nivelul astfel încât să putem aspira la un rezultat foarte bun și- de ce nu?- chiar la o medalie”, a declarat antrenoarea lui Alex Novac, Mihaela Melinte.

        S-a lansat procedura de achiziție publică pentru reabilitarea barajului Belci, județul Bacău

          Administrația Bazinală de Apă Siret (ABA Siret) a anunțat lansarea procedurii de achiziție publică pentru execuția lucrărilor de reabilitare a barajului Belci, situat pe râul Tazlău, în județul Bacău. Proiectul, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), are ca obiectiv principal reducerea riscului la inundații în zonă.

          Licitația publică a fost demarată

          Directorul ABA Siret, Relu Adam, a declarat: „ABA Siret a demarat procedura de achiziție pentru execuția lucrărilor de reabilitare a barajului Belci. Documentația de atribuire a fost publicată în sistemul electronic de achiziții publice (SEAP), iar termenul de depunere a ofertelor este 22 aprilie 2025.”

          Detaliile proiectului

          Reabilitarea barajului Belci presupune execuția unor lucrări de refacere și reabilitare a amenajării ca acumulare nepermanentă, cu un volum de aproximativ 6,5 milioane de metri cubi. Acumularea va fi delimitată de digurile existente pe ambele maluri, iar breșa formată în urma cedării barajului va fi refăcută conform secțiunii constructive inițiale.

          Principalele lucrări includ:

          • Reabilitarea barajului de pământ;
          • Modernizarea barajului deversor existent;
          • Modernizarea echipamentelor de măsurare și monitorizare;
          • Modernizarea stației hidrometrice Helegiu;
          • Crearea unei stații hidrometrice automate la baraj;
          • Înlocuirea sistemului de iluminat.

          Importanța barajului Belci

          Barajul Belci este amplasat pe râul Tazlău, în apropiere de municipiul Onești, și a fost construit între 1958 și 1962. Inițial, acumularea avea rolul de a asigura un debit de apă de 6 mc/s pentru suplimentarea râului Trotuș în perioadele deficitare.

          Barajul a suferit distrugeri majore în urma viiturilor din 29 iulie 1991, când un debit de 2300 mc/s a depășit capacitatea sa de evacuare. Blocarea echipamentului hidromecanic a dus la creșterea nivelului apei în acumulare, determinând cedarea unei porțiuni de aproximativ 120 m de baraj de pământ de pe malul stâng, ceea ce a scos definitiv din funcțiune acumularea Belci.

          Finanțare și valoarea investiției

          Valoarea estimată a contractului este de 21.140.594 lei. Obiectivul este inclus în proiectul „Lucrări pentru investiția: Adaptarea la schimbările climatice prin automatizarea și digitalizarea echipamentelor de evacuare și stocare a apei la acumulări existente pentru asigurarea debitului ecologic și creșterea siguranței alimentării cu apă a populației și reducerea riscului la inundații” – parte a Componentei 1 din PNRR, Managementul apei.

          Finalizarea reabilitării barajului Belci va contribui semnificativ la reducerea riscului de inundații în zonă și va crește siguranța pentru locuitorii din aval.

          MAI propune modificări legislative pentru cărțile de identitate ale românilor din diaspora și digitalizarea actelor de stare civilă

            Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus recent în dezbatere publică un proiect de ordonanță de Guvern care prevede modificări semnificative în ceea ce privește actele de identitate ale cetățenilor români cu domiciliul în Uniunea Europeană (UE), precum și digitalizarea completă a proceselor legate de actele de stare civilă.

            Modificări privind cărțile de identitate ale românilor din diaspora

            Conform proiectului, cetățenii români care au domiciliul stabilit în alt stat membru al UE vor putea obține o carte de identitate românească cu valoare de document de călătorie în interiorul Uniunii. Această modificare vine ca urmare a unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-491/21, care stabilește că statelor membre le este interzis să refuze eliberarea unei cărți de identitate cetățenilor care și-au exercitat dreptul la liberă circulație și reședinț în alt stat UE.

            Astfel, românii cu domiciliu în UE vor putea solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate, chiar dacă nu au domiciliu în România. Pentru aceasta, solicitanții vor trebui să prezinte un pașaport simplu electronic sau temporar cu mențiunea țării de domiciliu, ori alte documente emise de autorități străine care să ateste rezidența în respectivul stat, traduse în limba română. Totodată, pentru procesarea cererii, este necesar ca solicitantul să dețină un cont validat în Platforma HUB a MAI.

            Digitalizarea completă a actelor de stare civilă

            Proiectul propune ca, începând cu 31 martie 2025, toate actele de stare civilă (naștere, căsătorie, deces) să fie gestionate exclusiv digital prin Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). Aceasta va elimina registrele fizice, reducând birocrația și accelerând procesele administrative pentru cetățeni.

            De asemenea, proiectul clarifică responsabilitățile și competențele autorităților locale și centrale în gestionarea actelor de stare civilă și introduce prevederi privind schimbarea numelui de familie prin decizie administrativă.

            Printre noutăți se numără faptul că schimbarea numelui prin căsătorie sau divorț nu va afecta numele de familie din actul de naștere, iar decizia administrativă de schimbare a numelui va putea fi emisă și în format electronic.

            Implementarea noilor reguli

            Procedurile pentru eliberarea cărților electronice de identitate pentru românii fără domiciliu în România vor fi reglementate printr-un ordin al MAI emis în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței. Totodată, Guvernul va trebui să modifice anumite hotărâri pentru a alinia legislația existentă la noile prevederi.

            Proiectul de ordonanță trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.

            Neprezentarea la Poliție a celor condamnați la închisoare în 7 zile de la rămânerea definitivă a sentinței va fi considerată evadare

              La data de 14 martie 2025 a fost promulgată Legea nr. 19 pentru modificarea și completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal și dispusă publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

              Odată cu prezenta lege, se adaugă un nou alineat – (3^1) la art. 285 din Codul penal (fapta de evadare), care prevede faptul că se consideră evadare și fapta persoanei condamnate la pedeapsa detențiunii pe viață sau la pedeapsa închisorii de a nu se prezenta la organul de poliție în vederea punerii în executare a mandatului de executare a pedepsei în termen de 7 zile de la data la care a rămas definitivă hotărârea prin care s-a dispus executarea pedepsei.

              De asemenea, o altă modificare privește alineatul (4) al aceluiași articol din Codul penal care prevede faptul că în situațiile prevăzute la alin. (1), (2), alin. (3) lit. a) și b) și alin. (3^1), pedeapsa aplicată pentru infracțiunea de evadare se adaugă la pedeapsa rămasă neexecutată la data evadării.

              Articolul II al prezentei legi prevede faptul că, în cazul hotărârilor care au rămas definitive anterior intrării în vigoare a prezentei legi, termenul de 7 zile prevăzut la art. 285 alin. (3^1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, curge de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

              Totodată, structurile Ministerului Afacerilor Interne care pun în executare ordinul de dare în urmărire potrivit art. 522 alin. (1) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, la expirarea termenelor prevăzute de art. 285 alin. (3^1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, și de art. II din prezenta lege, sesizează organele de urmărire penală competente să efectueze urmărirea penală cu privire la infracțiunea prevăzută de art. 285 alin. (3^1) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare.

              Pe parcursul anului 2024, Poliția Română, prin intermediul Centrului de Cooperare Polițienească Internațională, a adus în țară 773 de persoane urmărite internațional, dintre acestea, 660 având emise, pe numele lor, mandate de executare a unor pedepse privative de libertate.

              Totodată, în aceeași perioadă, Direcția de Investigații Criminale din cadrul Poliției Române a organizat și coordonat activitatea de localizare și prindere a altor persoane urmărite la nivel național și internațional.

              Astfel, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024, în urma activităților de căutare și identificare, au fost depistate sau a fost clarificată situația a 3.571 de persoane urmărite la nivel național. Dintre acestea, 2.675 aveau emise pe numele lor mandate de executare a pedepsei cu închisoarea.

              Paradoxul locurilor libere de parcare

              Nu știu cum se face, dar de când s-a reintrodus plata pentru locurile de parcare, s-a redus numărul mașinilor parcate, și, dintr-odată se găsesc locuri de parcare.

              Cum se întâmplă, care-i fenomenul, zău dacă înțeleg. Poate aveți voi vreo explicație, că pentru mine e mare mister.

              Gheorghe Budacă

              18 Martie 2025. Gândește strategic și nu te grăbi să iei decizii majore.

              Berbec
              Ziua de astăzi aduce energie și dorință de acțiune. Ai ocazia să faci progrese semnificative în proiectele tale, dar evită impulsivitatea. Gândește strategic și nu te grăbi să iei decizii majore.

              Taur
              Răbdarea îți va fi testată, dar rezultatele vor merita așteptarea. Ai grijă la detalii și nu lăsa stresul să îți afecteze starea de spirit. O discuție importantă te poate ajuta să îți clarifici direcția viitoare.

              Gemeni
              Comunicarea este cheia succesului tău astăzi. Ai ocazia să rezolvi un conflict sau să faci progrese într-un parteneriat. Fii deschis la idei noi și nu ezita să îți exprimi punctul de vedere.

              Rac
              Astăzi este o zi bună pentru introspecție și organizare. Ai nevoie de un moment de liniște pentru a-ți pune gândurile în ordine. Evită deciziile pripite și ascultă-ți intuiția.

              Leu
              Oportunități interesante pot apărea în plan profesional. Ai energie și motivație, dar ai grijă să îți prioritizezi sarcinile pentru a nu te suprasolicita.

              Fecioară
              Este o zi favorabilă pentru planificare și organizare. Eforturile tale încep să dea roade, dar ai nevoie de răbdare. Nu te lăsa descurajat de mici obstacole.

              Balanță
              Relațiile sunt în prim-plan astăzi. Ai ocazia să îmbunătățești conexiunile cu cei din jur. Ascultă cu atenție și evită să iei decizii bazate pe emoții de moment.

              Scorpion
              Ai nevoie de claritate și determinare pentru a face față provocărilor zilei. Ai puterea de a depăși orice obstacol, dar trebuie să îți menții calmul și să gândești strategic.

              Săgetător
              Este o zi bună pentru aventură și explorare. Poți descoperi oportunități noi dacă ești deschis la schimbări. Ai grijă să nu ignori detaliile importante.

              Capricorn
              Focalizarea pe carieră îți poate aduce rezultate excelente. Fii atent la negocieri și nu te grăbi să iei decizii financiare importante fără o analiză detaliată.

              Vărsător
              Astăzi este despre creativitate și inovație. Ai idei originale care merită explorate. Nu te lăsa influențat de opiniile celor din jur și urmează-ți intuiția.

              Pești
              Ai nevoie de stabilitate și echilibru emoțional. Ai grijă să nu te suprasoliciți și acordă-ți timp pentru relaxare. O conversație sinceră îți poate aduce claritate.

              FC Viitorul Onești, victorie categorică în amicalul cu CS Dofteana: 7-0

              Echipa FC Viitorul Onești a demonstrat forță și eficiență într-un meci amical disputat împotriva CS Dofteana, impunându-se cu un categoric 7-0. Partida a evidențiat nivelul ridicat de pregătire al formației pentru confruntările viitoare din Play-Out.

              Scorul a fost deschis rapid, în minutul 3, de Roberto Bortoș, care a trimis un șut puternic la colțul scurt. Același jucător a majorat avantajul în minutul 14, după o pasă precisă oferită de Ștefan Moraru.

              În repriza secundă, dominarea Viitorului Onești a continuat. Cristian Romanescu a dus scorul la 3-0 în minutul 53, iar Cătălin Tronea a marcat în minutul 73, moment care a destabilizat complet echipa adversă. Finalul de meci a fost spectaculos, cu trei goluri înscrise în ultimele 15 minute.

              Cristian Romanescu a reușit dubla în minutul 76, iar George Ardeleanu, revenit pe teren după o accidentare îndelungată, a înscris în minutul 82, după o acțiune remarcabilă a lui Bogdan Neculai. Scorul final, 7-0, a fost stabilit de Paul Tancău în minutul 88, în urma unei faze fixe.

              Meciul s-a dovedit un test reușit pentru FC Viitorul Onești, care și-a confirmat forma excelentă, atât fizic, cât și tactic. Echipa privește cu încredere către următoarele provocări din campionat.

              Weekend plin pentru pompierii băcăuani! Au fost solicitați la 104 misiuni, dintre care 48 au fost dedicate acordării ajutorului medical de urgență.

                Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău atrage din nou atenția asupra pericolului reprezentat de arderea necontrolată a vegetației uscate. Pe parcursul celor trei zile de weekend, pompierii au fost nevoiți să stingă 18 incendii, dintre care 17 au fost incendii de vegetație uscată, afectând o suprafață totală de aproximativ 22 de hectare.

                Pentru stingerea flăcărilor s-au mobilizat 12 autospeciale, iar la fața locului au intervenit 77 de pompieri militari și membri ai Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență. Aceste intervenții solicitante evidențiază importanța respectării regulilor de prevenire a incendiilor.

                Ca urmare a acestor incidente, specialiștii Inspecției de Prevenire au aplicat nouă sancțiuni contravenționale în valoare totală de 22.500 lei și un avertisment.

                Arderile de vegetație uscată nu doar că distrug terenuri vaste, dar pot scăpa rapid de sub control, punând în pericol pădurile, gospodăriile și viețile oamenilor. Pentru prevenirea unor astfel de tragedii, cetățenii sunt sfătuiți să respecte câteva reguli esențiale:

                • Nu aprindeți focul în apropierea zonelor cu pericol de incendiu, mai ales pe timp de vânt!
                • Nu ardeți vegetația uscată sau resturile menajere în apropierea locuințelor, pădurilor sau terenurilor agricole!
                • Nu aruncați la întâmplare chibrituri aprinse, țigări sau alte obiecte care pot provoca incendii!

                Deci, se poate dacă ne mobilizăm!

                Am urmărit cu interes și bucurie vestea că cele 20 de tone de hrană pentru câini, câștigate de Adăpostul din Bacău în cadrul unui concurs organizat de un ONG german, au ajuns la destinație.

                Job Shadowing în Danemarca: O Lecție de Inovație și Colaborare în Educație pentru doi profesori de limba engleză de la Colegiul Național Gheorghe Vranceanu, Bacău

                  În perioada 17-21 februarie 2025, noi, profesorii de limba engleză Diana Popa (24 de ani experiență în predare) și Oana Bucur (19 de ani experiență în predare) de la Colegiul Național Gheorghe Vrănceanu, Bacău, am participat la o experiență de job shadowing în Danemarca, finanțată prin proiectul Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000206354, acreditare KA1 SCH FAME.

                  Această mobilitate ne-a oferit oportunitatea de a observa și analiza metodele de predare a limbii engleze, de a explora instrumentele digitale utilizate în procesul educațional, de a compara sistemele de învățământ și de a examina modul în care vorbirea în public este integrată în sistemul educațional danez.

                  Experiențe didactice în sălile de clasă daneze

                  Timp de cinci zile, am participat la ore de engleză în diverse programe educaționale: STX (program general), HHX (program economic), HTX (program tehnic) și HF (program pregătitor) la Teknisk Gymnasium din Skanderborg. De asemenea, am vizitat Aarhus Gymnasium din Tilst, participând la ore de engleză din programul Pre-IB și IB (Bacalaureatul internațional), dar și la o lecție de fizică despre undele sonore și una de arhitectură.Fiecare lecție a debutat cu prezentarea obiectivelor și a agendei, oferindu-ne o perspectivă clară asupra structurii și scopului fiecărei secvențe.

                  Pe lângă observarea lecțiilor, am avut ocazia să co-predăm o lecție despre comunicare și vorbire în public, precum și una despre poezia timpului și spațiului. Mentorii noștri danezi, Rikke Pedersen (profesor de engleză și director al Aarhus Gymnasium) și Ditte Eberth Timmermann (profesor de limba engleză la Teknisk Gymnasium Skanderborg), ne-au oferit sprijin continuu, facilitând schimbul de idei metodologice. Atmosfera caldă și deschiderea colegilor danezi ne-au ajutat să ne simțim parte din comunitatea școlară.

                  Un moment special al vizitei noastre a fost interviul realizat de responsabila media a școlii, care ne-a dat ocazia de a povesti despre experiența noastră. https://scu.dk/nyheder/rumaenske-laerere-henter-inspiration-paa-scu. De asemenea, am diseminat Proiectul de cercetare și concursul Digital Oratory, realizat de colegiul nostru în colaborare cu Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, axat pe strategiile retorice pentru comunicarea online și integrarea acestora în procesul educațional.

                  În plus, am avut surpriza de a întâlni un tânăr profesor de matematică de origine română, care predă în sistemul danez de câțiva ani. Acesta ne-a împărtășit observațiile sale asupra diferențelor dintre sistemele educaționale român și danez. Ne-a explicat că elevii danezi dezvoltă abilități solide în rezolvarea problemelor datorită abordării aplicative a matematicii, însă au pierdut exercițiul calculului mental și pe hârtie, devenind dependenți de calculator.

                  Caracteristici ale sistemului educațional danez

                  În Danemarca, anul școlar pentru liceu începe în august și se încheie în iunie și durează 40 de săptămâni, fiind împărțit în două semestre și are cam aceleași vacanțe ca și la noi. În sistemul danez nu există o „Săptămâna Altfel” în formatul specific din România, dar liceele organizează săptămâni tematice, denumite adesea „projektuger” (săptămâni de proiecte) sau „temauger” (săptămâni tematice). În aceste perioade, elevii nu urmează orarul obișnuit, ci participă la activități interdisciplinare, proiecte de cercetare, excursii educaționale și activități creative.

                  De asemenea, multe școli pun accent pe educația pentru sustenabilitate, și pe protecția mediului, reciclare și reducerea amprentei de carbon. Aceste inițiative sunt integrate flexibil în calendarul școlar, fără o perioadă fixă la nivel național.

                  Sistemul educațional danez se remarcă prin:

                  autonomie didactică și flexibilitate curriculară, elevii putându-și alege materiile pe care le preferă, alegând inclusiv nivelul de dificultate, cu condiția ca o clasă să aibă minimum 7 elevi;

                  utilizarea intensivă a tehnologiei: fiecare elev are laptop, iar lecțiile folosesc frecvent modelul flipped classroom, unde elevii studiază teoria acasă, iar timpul din clasă este folosit pentru activități practice;

                  accent pe colaborare: lucrul în perechi și în grup este esențial, elevii ieșind din sala de clasă pentru a realiza sarcinile în spațiile destinate lucrului colaborativ și revenind ulterior în clasă;

                  starea de bine a elevilor: școlile sunt sprijinite de consilieri specializați în rezolvarea unor probleme, spre exemplu, legate somn și lectură, iar elevii care au dificultăți de învățare sau de adaptare sunt mentorați individual de către cadre didactice o oră la fiecare două săptămâni;

                  cantine școlare: elevii și profesorii beneficiază de mese calde la prânz, la costuri modice.

                  Sistemul de examinare în Danemarca

                  Examenele sunt anunțate în luna mai și au loc între sfârșitul lunii mai și iunie. Unele examene sunt obligatorii (ex. daneza, engleza, matematica), în timp ce altele (ex. psihologie, religie mondială) sunt alese aleatoriu, la nivel de clasă. Astfel, într-un an școlar, pe lângă disciplinele obligatorii, o clasă poate susține examen la istorie, în timp ce alta va da examen la biologie sau la o altă disciplină, acest sistem asigurând un nivel constant de interes pentru toate materiile.

                  Pentru limba engleză, sistemul de examinare la liceu include:

                  nivel B (obligatoriu, anul 1 și 2 de liceu): 200 de ore, examen opțional;

                  nivel A (opțional, anul 3): 125 de ore, cu cel puțin un examen scris și/sau oral obligatoriu;

                  examen scris (5 ore): include exerciții gramaticale și eseuri argumentative/analitice;

                  examen oral (30 min + 60 min de pregătire): prezentarea și analiza unui text necunoscut.

                  Orele de engleză se concentrează pe utilizarea materialelor autentice (articole de presă, podcasturi, discursuri, documentare, ficțiune), dezvoltând astfel gândirea critică, competențele analitice și conștientizarea globală.

                  Concluzii și direcții pentru viitor

                  Această experiență ne-a oferit o perspectivă valoroasă asupra inovațiilor educaționale daneze. Ne-am întors acasă cu multe idei noi, pe care dorim să le implementăm în predarea limbii engleze în școlile noastre, inclusiv utilizarea materialelor autentice, a literaturii și a mai multor concepte de cultură și civilizație.

                  Suntem recunoscătoare pentru deschiderea profesorilor danezi, pentru inspirația oferită și pentru noile prietenii formate. Așteptăm cu nerăbdare continuarea colaborării noastre și sperăm să organizăm în viitor un schimb de experiență în România, pentru a continua acest dialog educațional valoros.

                  prof. Diana Popa și prof. Oana Bucur

                  Colegiul Național Gheorghe Vrănceanu, Bacău

                  Universitatea ,,Vasile Alecsandri” din Bacău, din nou pe podium, la Campionatul Național Universitar de Atletism

                    A XXVII-a ediție a Campionatului Național Universitar de Atletism, o competiție de tradiție organizată de Ministerul Educației și Cercetării, prin Federația Sportului Școlar și Universitar, în parteneriat cu Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, prin Facultatea de Științe ale Mișcării, Sportului şi Sănătății, și-a desemnat performerii studenți. Competiția sportivă studențească s-a desfășurat la Sala de Atletism „Doina Melinte” din Bacău, în perioada 14-16 martie 2025. În cifre statistice, acest eveniment poate fi descris astfel: 129 de participanți (104 studenți sportivi și 25 de cadre didactice coordonatoare) și 22 de centre universitare din Romania.

                     „Ca în fiecare an, primii campioni naționali universitari ai României sunt desemnați la Bacău, acest fapt datorându-se efortului resursei umane din cadrul Universității ,,Vasile Alecsandri” din Bacău. Organizarea, la Bacău, a celei mai vechi și constante competiții sportive dedicate studenților a devenit deja o tradiție, recunoscută de toate centrele universitare din Romania.

                    La această ediție au participat studenți și cadre didactice din 22 centre universitare, studenți din 17 centre reușind să obțină cel puțin o medalie. Echipa de studenți care a reprezentat Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a obținut 11 medalii (3 de aur, 2 de argint și 6 de bronz). Această performanță a clasat Universitatea ,,Vasile Alecsandri” din Bacău pe locul 3, după criteriul medaliilor de aur și tot pe locul 3, după criteriul total al medaliilor obținute.

                    Lăudăm efortul tuturor participanților, studenți, antrenori și cadre didactice, care au dorit, prin prezența și comportamentul lor, să mențină și să promoveze fairplay-ul și valorile sportive universitare”, a declarat Conf. univ. dr. Dan-Iulian Alexe, decanul Facultății de Științe ale Mișcării, Sportului şi Sănătății din Bacău.

                    Organizatorii mulțumesc, pe această cale, Ministerului Educației și Cercetării, Federației Sportului Școlar și Universitar, dar și partenerilor: Federația Română de Atletism, Direcția pentru Sport a Județului Bacău, Liga Studențească din Universitatea ,,Vasile Alecsandri” din Bacău și Clubul Sportiv Știința din Bacău.

                    Înot/ CN Copii10-11 ani. Micuții înotători de la CSM Bacău, pe val

                    Grație unor evoluții entuziasmante la Etapa Regională, încununate cu câștigarea a nouă medalii, Irina Levărdă, Leonardo Bacoșcă- Țărnă și Efrem Bârgu au obținut calificarea la finala Campionatului Național ce va avea loc în vară

                    Irina Levărdă, Leonardo Bacoșcă-Țărnă și Efrem Bârgu sunt sus. Sus pe podium. Și pe val. Iar valul îi duce pe micuții performeri ai CSM Bacău departe.

                    Departe, la finala Campionatului Național de Înot pentru Copii 10-11 ani ce va avea loc la vară, atunci când există toate premisele unor noi evoluții entuziasmante. În wekendul recent încheiat, Irina, Leonardo și Efrem au avut un rol de prim-plan la prima competiție oficială din calendarul FRNPM pe 2025: Etapa Regională.

                    În întrecerea găzduită de Bazinul de Înot din Bacău ce a avut ca principal obiectiv calificarea la Naționale, trio-ul „CSMeilor” a totalizat nu mai puțin de nouă medalii, dintre care mai mult de jumătate (cinci) au fost de aur. Irina Levărdă, antrenată de Claudia Degeratu, a dominat categoria 10 ani feminin, cucerind locul 1 la 50 m fluture, la 200 m liber și la 50 m liber și locul secund la 200 mixt.

                    La 10 ani masculin, Leonardo Bacoșcă-Țărnă, la rândul său pregătit de Claudia Degeratu, a fost primul la 50 m liber și 200 m mixt și s-a poziționat al doilea la 200 m liber, în timp ce la 11 ani masculin, Efrem Bârgu, antrenat de Silviu Șalgău și Claudia Degeratu s-a clasat pe locul al doilea la 50 m spate și pe a treia treaptă a podiumului la 50 m liber.

                    Începând din luna iulie a anului trecut, această secție se află într-o perioadă de reconstrucție. Am reușit să realizăm o temelie solidă prin selecția și pregătirea înotătorilor de performanță, iar acest lucru se vede prin debutul cu nouă medalii la această etapă și, mai ales, cu evoluții fantastice realizate de Irina Levărdă, Leonardo Bacoșcă-Țărnă și Efrem Bârgu. Cei trei vor continua pregătirea pentru Campionatul Național din vară și sperăm ca ei să intre în topul celor mai buni sportivi din țară la categoria lor de vârstă și, de ce nu, să urce chiar pe podium”, a declarat antrenorul coordonator al secției de înot a CSM Bacău, Narcis Gherca.

                    Aceste rezultate nu ar fi fost posibile dacă nu se îmbinau armonios cele trei elemente esențiale performanței și anume: munca și talentul copiilor, părinții care îi susțin, și, nu în ultimul rând, profesionalismul și cunoștințele antrenorilor dedicați în mod total. Le mulțumesc pe această cale antrenorilor clubului care lucrează în echipă, și în mod special Claudiei Degeratu, care îi antrenează în mod voluntar pe copii, precum și antrenorului Silviu Șalgău.

                    Ne mândrim că antrenăm la clubul de sub tutela Primăriei, iar prin aceste rezultate certificăm încrederea de care beneficiem din partea tuturor pentru realizarea unor baze solide în ceea ce privește această secție”, a concluzionat coordonatorul secției de înot a „CSMeilor”.

                    „Visul unei nopți de vară”, amânat de viroze

                      Se spune că dacă vrei să îl faci pe Dumnezeu să râdă împărtășește-i planurile tale. De ce? Pentru că planurile noastre nu ies mereu așa cum vrem noi. Iată că și în teatru, lucrurile stau la fel.

                      Pe 17 martie „Visul unei nopți de vară” avea să vină la Bacău, la Teatrul „Radu Beligan” însă virozele încă își fac de cap chiar dacă primăvara și-a făcut simțită prezența oficial.

                      Compania de Teatru Concordia vă anunță că, din motive de sănătate ale unui actor, spectacolul „Visul unei nopți de vară” programat în data de 17 martie de la ora 19:00 la Teatrul „Radu Beligan”, se reprogramează pentru data de 9 iunie. Ora și locația rămân neschimbate. Pentru cei ce și-au cumpărat deja bilete, ele vor fi valabile transferate pentru reprogramarea spectacolului din vară.

                       Cei care au alt program in data de 9 iunie isi pot promi banii inapoi prin ptlatforma de unde au cumparat

                      Știm că veți fi alături de noi și vă garantăm că vom face un spectacol minunat pentru toate categoriile de vârstă. Mai mult de atât… vom ancora ferm în contemporaneitate o comedie celebră a lui William Shakespeare, reușind să o facem accesibilă tuturor. Așadar, indiferent dacă ești elev, student, îndrăgostit, trist din iubire sau pensionar, îți garantăm că vei petrece câteva zeci de minute pline de plăcere alături de noi. Indiferent de schimbările vremurilor, subiectele rămân la fel de relevante și captivante.

                      Așadar… dragi băcăuani, ne vedem cu comedia „Visul unei nopți de vară” pe 9 iunie la Teatrul „Radu Beligan”. Abia așteptăm!

                      Urmăriți paginile de social media ale Companiei de Teatru Concordia. Acolo veți găsi în timp real orice modificare a programului.

                      Biletele se găsesc pe www.ticketstore.ro și www.spectacolefaine.ro.

                      Vârstnicii din Buhuși vor avea, în premieră, servicii de îngrijire și un centru de zi dedicat

                        Fundația de Sprijin Comunitar – FSC – anunță lansarea proiectului „Alături de Seniorii din Buhuși”, o inițiativă menită să îmbunătățească calitatea vieții vârstnicilor vulnerabili. Finanțat prin Programul Incluziune și Demnitate Socială, proiectul are o valoarea totală de 7.335.482,49 lei, dintre care 6.036.370,46 lei sunt asigurați prin fonduri europene, iar 1.299.112,03 lei reprezintă valoarea cofinanțării oferită de Guvernul României.

                        Un proiect esențial pentru comunitatea vârstnicilor din Buhuși

                        Derulat pe o perioadă de 36 de luni (Februarie 2025 – Ianuarie 2028), proiectul are drept obiectiv principal dezvoltarea și furnizarea unor servicii sociale integrate în premieră pentru orașul Buhuși, prin construirea și dotarea unui Centru de Zi în cadrul „Satului Seniorilor Milly” destinat asistenței și recuperării pentru 150 de vârstnici ce va funcționa minim 18 luni în cadrul proiectului și va continua pentru încă cel puțin 5 ani după finalizarea acestuia.

                        Pentru vârstnicii singuri sau imobilizați, se va înființa prima Unitate de Îngrijire la Domiciliu din Buhuși, o echipă de specialiști urmând a fi pregătită să ofere sprijin medical și social pentru 110 persoane. Mai mult, 50 dintre acești seniori vor beneficia și de servicii de teleasistență și telemonitorizare, astfel încât să fie mereu sub observație, în siguranță. Și acest serviciu va funcționa pe o perioadă de cel puțin 28 de luni în perioada de implementare și va continua pentru încă cel puțin 5 ani după finalizarea proiectului.

                        „Implementarea acestui proiect în orașul Buhuși va avea efecte pozitive pe termen lung, aducând beneficii semnificative pentru vârstnicii vulnerabili și contribuind la incluziunea socială și îmbunătățirea calității vieții acestora. Prin dezvoltarea unor servicii sociale integrate, seniorii vor avea acces la îngrijire de calitate, adaptată nevoilor lor complexe, reducând astfel riscurile asociate izolării și precarității materiale. Serviciile oferite vor avea un efect benefic asupra sănătății fizice și mentale a vârstnicilor, diminuând riscul de singurătate, depresie și alte probleme asociate îmbătrânirii”, a explicat Gabriela Achihăi, președinte FSC.

                        Proiectul va aduce beneficii și din punct de vedere economic, prin formarea de personal specializat și utilizarea resurselor locale, contribuind astfel la dezvoltarea comunității. Totodată, inițiativa înregistrează principii de sustenabilitate și adaptare la schimbările climatice, asigurând infrastructuri durabile și un mediu mai sigur pentru toți locuitorii.

                        Proiectul „Alături de seniorii din Buhuși”, este implementat de Fundația de Sprijin Comunitar și cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Incluziune și Demnitate Socială.

                         

                        Întâlnire online între medicii din diaspora și Spitalul „Prof. Dr. Eduard Apetrei” Buhuși

                          O întâlnire online deosebit de importantă a avut loc sâmbătă, la ora 19:00 (ora României), reunind medici români din Statele Unite și Europa, dornici să contribuie la îmbunătățirea sistemului medical din țară.

                          Timp de peste o oră și jumătate, s-au discutat modele de bune practici în sănătate, soluții inovatoare și strategii prin care medicii români din diaspora pot sprijini activ dezvoltarea Spitalului „Prof. Dr. Eduard Apetrei” din Buhuși și a altor unități medicale din România.

                          Printre principalele obiective ale acestui demers se numără dezvoltarea unor parteneriate durabile, facilitarea transferului de cunoștințe și implementarea tehnologiilor moderne în spitalele din țară.

                          Planuri concrete: Conferința de la Buhuși și rețeaua de telemedicină

                          Un pas esențial în această colaborare va fi conferința organizată la Buhuși, în perioada 28-30 august, unde medicii din diaspora sunt invitați să participe pentru a-și împărtăși expertiza și a stabili colaborări pe termen lung.

                          În plus, se discută despre extinderea unei rețele de telemedicină care să permită consultanță medicală la distanță, conectând specialiștii din diaspora cu pacienții și medicii din România.

                          Această inițiativă, sprijinită de medicul A. Ștefan, reprezintă un prim pas către o colaborare de durată, menită să aducă beneficii pacienților și să contribuie la modernizarea sistemului medical românesc.