sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 126

Rada Ciobanu- campioană a României U16, Rareș Mihalcea- bronz național U14

Sportiva antrenată de Constantin Manole și Lavinia Bălan la SCM- Palatul Copiilor Bacău și-a trecut în cont un nou titlu național la 70 kg, iar colegul său de club a urcat, la rândul său, pe podiumul de premiere al categoriei de greutate 66 kg

Este anul său! Fără nici un fel de îndoială. După ce și-a adjudecat titlul de campioană națională U15 și pe cel de vice-campioană mondială școlară la aceeași categorie de vârstă, judoka Rada Ciobanu și-a completat seria succeselor de marcă din 2025 cu o nouă medalie de aur. De data aceasta, la o categorie superioară de vârstă.

Începutul verii a găsit-o pe sportiva antrenată de Constantin Manole și Lavinia Bălan la SCM- Palatul Copiilor Bacău pe cea mai înaltă treaptă a Campionatului Național U16 de la Cluj. Rada s-a laureat campioană a României Under 16 la 70 kg, acolo unde nu a avut rivală.

Și nu a fost singura reușită pe care delegația băcăuană condusă de Constantin Manole și Lavinia Bălan a înregistrat-o la Naționalele U14- U16 de la Cluj. Astfel, pe podiumul de premiere a urcat și Rareș Mihalcea, medaliat cu bronz la U14, 66 kg, foarte aproape de o medalie aflându-se și Isidora Cojocaru, clasată pe locul 5 la U16, 44 kg.

Totodată, o comportare meritorie au avut Paula Farauanu, Bianca Ostahie, Ștefan Ciobanu și Denis Paladie, semn că judo-ul băcăuan continuă să aibă resurse importante.

„Succesul Radei Ciobanu premiază munca, dăruirea și valoarea. Din fericire, această reușită nu este singulară, ceea ce arată că pașii pe care-i parcurgem ne duc pe drumul corect, și anume cel al performanței”, a sintetizat profesorul Constantin Manole.

Ceasul floral din fața Hotelului Moldova – un simbol uitat al Bacăului anilor ’80

În imaginea surprinsă din arhiva cotidianului Deșteptarea, vedem unul dintre cele mai îndrăgite repere urbane ale Bacăului de altădată: ceasul floral din fața Hotelului Moldova. Ceasul floral nu era doar un element de design peisagistic, ci o emblemă a modernizării urbane a orașului din perioada comunistă.

Amplasat pe un mic promontoriu verde, înconjurat de tufe tunse geometric și flori de sezon, ceasul indica ora exactă cu ajutorul unui mecanism electric, fiind sincronizat zilnic.

Ceea ce îl făcea cu adevărat special era macheta Universului care trona deasupra cadranului – o construcție ingenioasă ce reprezenta sistemul solar, cu planetele dispuse în jurul unui soare stilizat.

Pentru mulți băcăuani, acesta era locul unde își dădeau întâlnire, locul în care se făceau fotografii de familie sau se admirau florile plantate de grădinarii orașului în forme ingenioase.

Vara, ceasul era înconjurat de petunii, begonii și crăițe, iar primăvara de panseluțe viu colorate. Întreținerea lui presupunea însă un efort constant și costuri pe măsură. Ceasul floral a fost tot mai greu de întreținut.

Mecanismul s-a defectat, macheta planetară s-a deteriorat, iar întreaga structură a fost în cele din urmă dezafectată. În locul său, pe spațiul verde din fața fostului Hotel Moldova, s-a amenajat o parcare, semn al noilor priorități urbane.

Astăzi, puțini mai știu că în acel loc a existat un ceas floral care făcea din Bacău un oraș mai poetic, mai viu. Imaginea de arhivă rămâne o mărturie prețioasă a unui simbol pierdut, dar încă prezent în amintirile celor care au copilărit sau și-au trăit tinerețea în orașul acelor vremuri.

Generația Like și depresia: Cum rețelele sociale afectează sănătatea mintală a copiilor

    Image by rawpixel.com on Freepik

    Criza sănătății mintale a copiilor a atins un punct critic la nivel mondial, alimentată de o „expansiune incontrolată” a rețelelor sociale, avertizează un raport alarmant publicat miercuri de organizația KidsRights, în colaborare cu Universitatea Erasmus din Rotterdam.

    Raportul arată că peste 14% dintre copiii cu vârste cuprinse între 10 și 19 ani suferă de afecțiuni de ordin psihic, iar rata globală a sinuciderilor în rândul adolescenților între 15 și 19 ani este de 6 la 100.000. În acest context, autorii raportului trag un semnal clar: sănătatea mintală a tinerilor este în colaps, iar una dintre cauzele centrale o constituie rețelele sociale.

    „Raportul de anul acesta este un semnal de alarmă pe care nu-l mai putem ignora”, a declarat Marc Dullaert, fondatorul și președintele KidsRights. „Criza bunăstării copiilor noștri a ajuns la un punct de cotitură, exacerbat de platforme digitale care pun engagement-ul mai presus de securitate.”

    Dependență digitală și izolare emoțională

    Potrivit KidsRights Index 2025, utilizarea compulsivă a rețelelor sociale generează o ruptură între tineri și realitate. În Europa, fenomenul este deosebit de acut: 13% dintre copiii de 13 ani sunt considerați expuși riscului de utilizare problematică a platformelor digitale, iar aproape 40% dintre adolescenții de 15 ani sunt într-un contact digital permanent cu prietenii, un comportament definit de experți drept „dependență fără precedent”.

    „Vorbim despre o generație care trăiește mai mult online decât în realitate, iar consecințele nu întârzie să apară: anxietate, depresie, tulburări de atenție și o izolare socială tot mai profundă”, avertizează profesorul Jan Brouwer de la Universitatea Erasmus.

    Lipsă de date, lipsă de acțiune

    Raportul critică lipsa unei baze de date solide și armonizate privind sănătatea mintală a copiilor la nivel global. Această lacună face ca formularea unor politici eficiente să fie extrem de dificilă.

    „Este nevoie de o acțiune coordonată la nivel internațional. Guvernele trebuie să ia în serios criza digitală care remodelează copilăria în moduri imprevizibile și, adesea, dăunătoare”, a transmis Dullaert. El a cerut o regândire urgentă a modului în care platformele sociale funcționează, cerând „punerea bunăstării copiilor deasupra profitului corporațiilor.”

    Reacții și inițiative la nivel european

    În fața acestei crize, unele state europene încep să ia măsuri. Franța, Spania și Grecia au inițiat discuții privind reglementarea utilizării rețelelor sociale de către copii. La o reuniune ministerială desfășurată recent la Luxemburg, Grecia a propus crearea unui cadru legal care să limiteze expunerea minorilor la conținut dăunător.

    În același timp, mini-seria documentară Adolescence, produsă de Netflix, a stârnit un val de reacții la începutul acestui an. Seria a evidențiat influențele toxice și misogine care circulă liber în mediul online, determinând guvernele din Marea Britanie și Franța să propună integrarea acesteia în programa școlară, ca instrument educativ.

    Adolescence a scos la lumină preocupările mondiale privind reprezentarea și protecția copiilor pe platformele digitale – dar avem nevoie de acțiune, nu doar de indignare”, a conchis Dullaert.

    Ce urmează?

    KidsRights îndeamnă la elaborarea unei agende internaționale clare, care să abordeze sănătatea mintală a copiilor ca pe o prioritate absolută. În lipsa unor măsuri ferme, avertizează raportul, lumea riscă să piardă o generație în tăcere – o generație crescută în umbra algoritmilor, izolată în spatele ecranelor și neglijată de politicile publice.

    Proiectul „ATELIERE LA MUZEU” (10-18 iunie 2025)

      Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău, în parteneriat cu Centrul de Cultură „George Apostu”, desfășoară, în perioada 10-18 iunie 2025, proiectul educațional cultural-artistic, „Ateliere la Muzeu”, în spațiile muzeale ale Centrului, ce are ca obiectiv principal consolidarea legăturii dintre mediul educațional și cel cultural, oferindu-le elevilor oportunitatea de a învăța, a crea și a experimenta arta într-un context autentic și inspirațional.

      Elevii claselor V-XII (artă plastică și arhitectură), coordonați de profesorii de specialitate, Katy Andrieș, Florența Bogdan, Mihaela Craiu, Oana Gârbea, Luminița Radu, Bianca Andreia Rotaru, Mădălina Șolot, Geanina Ivu-Vlad, arh. Iuliana Geliman, vor participa la ateliere creative de arte vizuale, se vor familiariza cu tehnici artistice care nu sunt cuprinse în programa școlară, vor participa la dezbateri asupra complexității tehnicilor artistice din domeniul vizual în contextul societăţii prezente.

      Documentarea și studiul realizate în muzeul de artă și în muzeul în aer liber chiar în fața lucrărilor artiștilor consacrați, oferă un sprijin real și funcționează ca un laborator de idei atât pentru actualii elevi, cât și pentru viitorii artiști, consolidând legătura dintre teorie, practică și universul creativ contemporan.

      „Pornind de la harta Muzeului în aer liber, după o discuție liberă cu echipa de la Centrul Apostu împreună cu profesorii coordonatori, a prins contur ideea de a organiza aici pentru o perioadă ateliere deschise, care să-i apropie pe elevi de studiul în aer liber, inclusiv unii de alții, aici mă refer la partea de comunicare și relaționare. Ideea a fost îmbrățișată de ambele părți, astfel au loc atelierul de grafică (gravură-linogravură) condus de mine (L.R.), atelierul de ceramică coordonat de doamna Florența Bogdan, atelierul de macrofotografie al doamnei Bianca Rotaru, atelierul de compoziție-structuri susținut de doamna Katy Andrieș, atelierul de Micro univers – macro ilustrație condus de Mădălina Șolot, atelierul de arhitectură condus de Iuliana Geliman, imprimeria textilă organizată de doamnele Oana Gârbea și Geanina Ivu, precum și atelierul de machete – păpuși, condus de doamna Mihaela Craiu. Suntem primiți cu sufletele deschise aici, iar lucrurile bune și frumoase vin de la sine”, a adăugat prof. Luminița Radu la debutul proiectului.

      Colaborarea dintre Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău și Centrul de Cultură „George Apostu” constituie o punte solidă între mediul educațional și cel cultural, oferindu-le tinerilor cadrul propice pentru experiment și descoperire. Entuziasmul generat de aceste ateliere face ca acest proiect să se extindă și să implice și elevii de la secțiile de muzică și coregrafie, alături de cei de la arte vizuale.

      „Așteptăm de mult acest moment de asemenea amploare, care să implice toate specializările de la Colegiul Național de Artă George Apostu și să aducă împreună viitorii artiști în spațiul muzeal de la Centru. Ne dorim ca aceste ateliere deschise să devină o tradiție anuală. Experiența creativă se va încheia, în data de 18 iunie 2025, cu o expoziție dedicată lucrărilor realizate de elevi pe parcursul atelierelor”, a declarat managerul interimar al Centrului, Ovidiu Ungureanu.

      Evenimentele culturale ale anului 2025 se desfășoară sub semnul aniversării a 35 de ani de la înființarea Centrului de Cultură „George Apostu”.

      Jandarm băcăuan, medaliat cu bronz la Campionatul European de Skandenberg

      Sursa foto: Federația Română de Skandenberg

      Un tânăr jandarm din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Bacău a demonstrat că forța fizică, disciplina și determinarea pot merge mână în mână cu excelența profesională. Sergent-major T. Bogdan, în vârstă de doar 20 de ani, a cucerit medalia de bronz la Campionatul European de Skandenberg, desfășurat la Cluj-Napoca, între 1 și 9 iunie 2025.

      Proaspăt absolvent al Colegiului „Andronic Motrescu” din Rădăuți, Bogdan și-a început cariera în structurile de ordine publică în urmă cu mai puțin de un an, fiind încadrat în Jandarmeria Română prin concurs din sursă externă. În ciuda tinereții și a experienței limitate în sistem, el a reușit să impresioneze nu doar prin atitudine și profesionalism, ci și printr-o performanță sportivă de excepție.

      Pasionat de skandenberg încă din copilărie, Bogdan practică sportul de performanță de aproximativ doi ani, sub îndrumarea antrenorului Andrei Chipreanov și în cadrul clubului Bucovina Skandenberg. Participarea la Campionatul European a reprezentat prima sa experiență internațională, iar rezultatul obținut – locul al treilea la categoria tineret 110 kg, brațul stâng – a confirmat valoarea muncii depuse.

      Anul trecut, sportivul-jandarm a devenit dublu campion național, dominând ambele categorii – braț stâng și braț drept. Acest palmares i-a deschis calea spre selecționarea în lotul național și participarea la competiții internaționale.

      „Pentru Bogdan, rezultatele obținute reprezintă nu doar încununarea eforturilor depuse, ci și un angajament ferm față de continuarea parcursului său profesional și sportiv la cel mai înalt nivel”, a declarat plutonier Ilie Denisa, purtătorul de cuvânt al IJJ Bacău.

      Reușita sa la Cluj-Napoca demonstrează că spiritul de competiție, dublat de o voință de neclintit, poate transforma un simplu vis într-o performanță de podium european. Sergent-major T. Bogdan devine astfel un exemplu de urmat pentru tinerii care își doresc să îmbine cariera militară cu pasiunea pentru sport.

      Carmen Mihalache, câștigătoarea Premiului UNITER pentru întreaga activitate: „O pasiune, o vocație sunt pentru totdeauna”

        Criticul de teatru Carmen Mihalache, director al Revistei de cultură ”Ateneu”, din Bacău, a fost distinsă, în 26 mai 2025, cu prestigiosul Premiu UNITER pentru întreaga activitate – Critică și istorie teatrală, în cadrul Galei Premiilor Uniunii Teatrale din România, desfășurată, anul acesta, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. Tot în luna mai, a lansat, la Bookfest, cea de-a noua sa carte publicată, ”Gustul teatrului”, proaspăt apărută la Editura Junimea.

                      Carmen Mihalache este absolventă a Facultății de Litere a Universității București, membră UNITER, membră a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru – Secția Română și colaboratoare permanentă a Revistei ”Teatru Azi”. Vocea sa critică, recunoscută la nivel național, este impregnată, dincolo de profesionalism, de o noblețe intelectuală remarcabilă.

        ”Mă interesează conflictualitatea doar în teatru, ca o condiție a genului dramatic”

        Laura Huiban: – După cum îți spuneam și cu alte ocazii, cred că, dacă nu ai fi excelat în jurnalismul cultural, ai fi făcut o carieră excepțională în diplomație, pentru că stăpânești arta cuvântului și deții o rară inteligență emoțională. Cum ai dobândit aceste abilități și de ce ai simțit dorința să acționezi astfel? De ce atâta diplomație în scris și în acțiunile publice?

        Carmen Mihalache: – Răspunsul meu este simplu, nu e nimic premeditat, nu e diplomație, pentru că nu urmăresc ceva anume, totul ținând de o structură interioară, de firea mea, de un anumit tip de sensibilitate. Evit situațiile încordate, conflictuale, pentru că simt un rău fizic în astfel de cazuri. Mă interesează conflictualitatea doar în teatru, ca o condiție a genului dramatic. În schimb, în viață, sunt tolerantă, am un acut simț al relativului și al ridicolului, și cred că esențiale omului îi sunt nuanțele. Sunt atrasă de oamenii care au delicatețe, politețea inimii, am afinități elective cu ei. Să spun o vorbă bună, să zâmbesc oamenilor, să am bunăvoință, în general, mi se par cele mai firești lucruri. Am nevoie de armonie, de echilibru, de lumină în viața mea, îmi este groază de urât, de vulgaritate, simt că-mi pierd aerul când îmi sar în față.

        Iar în scris sunt întotdeauna atentă să nu rănesc, să nu jignesc personal artiștii, așa că-mi formulez observațiile și eventualele rezerve cu multă atenție, în stilul meu. Nu admit însă impostura, incultura, lipsa talentului, a ideilor, bădărănia, grandomania, și, când le constat, sunt destul de tranșantă în judecăți.

        Sunt adepta unei critici afirmative, de susținere a valorii, o critică de acompaniament, așa cum o numea George Banu. Ceea ce nu exclude judecata de valoare, dimpotrivă, pentru ca ea este definitorie pentru statutul criticului.

        – Senatul UNITER ți-a acordat în 26 mai 2025, în cadrul Galei Premiilor Uniunii Teatrale din România, Premiul pentru întreaga activitate – Critică și istorie teatrală. Când și cum a început totul? Cum s-a născut această pasiune pentru scris și pentru teatru?

         – De foarte mult timp. Mergeam, în copilărie, cu părinții mei la teatru, destul de des. Am făcut apoi mereu parte din echipele școlare de teatru, am fost o pasionată recitatoare de poezie, am urmat și cursurile Școlii Populare de Artă, avându-l profesor pe Ion Ghelu Destelnica, un veritabil om de cultură, scriitor, și un excelent pedagog. Discutam mult cu el și mi-a spus că am un simț deosebit al analizei și o cultură apreciabilă pentru vârsta mea, așa că aș fi potrivită mai curând pentru critica de teatru. Am scris din perioada liceului în câteva reviste pentru elevi și apoi, să-mi formulez impresiile, să articulez câteva idei, opinii în scris a devenit un modus vivendi.

        – Cum te-ai simțit acolo, la Gala UNITER, pe scena Teatrului Național „Marin Sorescu” Craiova, privind în ochi lumea teatrului românesc, din mijlocul unei mări de trandafiri roșii? Are lumea teatrului spini sau este catifelată ca o petală de trandafir?

         – Scenografia era splendidă, absolut spectaculoasă și am fost foarte impresionată de toată atmosfera, una cu totul specială, cu mult glam. Înainte, mi-a dat telefon Bobi Pricop, regizorul Galei, și mi-a detaliat cum vor decurge lucrurile. Nu erau simple; trebuia să vină cineva să te conducă în culise, pe un anumit traseu, apoi să aștepți acolo, să intri în scenă, și după aceea să fii iar condus în sală, prin altă parte, și pe un alt rând, în fine, nu am fost chiar în largul meu, eram tensionată. Îmi trecuseră multe lucruri prin minte, dar mie nu-mi plac discursurile, în general, așa că am ales să spun ceva concentrat, actual, și care să reprezinte, concis, credința mea. Sigur că am avut emoții, s-au simțit în vocea mea.

        Lumea teatrului este vie și extrem de diversă, nu lipsește nimic din ea. Este dură din interior, chiar crudă, pentru că aici concurența, rivalitățile profesionale, orgoliile, bătăliile de culise sunt nelipsite. Existența artiștilor scenei depinde foarte mult de șansă, așa că nimic nu este catifelat, ca o petală de trandafir, în această artă de echipă, dependentă de varii contextualități.

         – Ce înseamnă acest Premiu UNITER pentru tine? 

         – Am primit vestea că mi s-a acordat acest premiu pe 18 februarie, de ziua mea, seara, și a fost cel mai frumos dar, m-am bucurat copilărește. Nu am urmărit niciodată să iau premii, dar acesta este chiar unul foarte prețios. Vine din partea breslei și nu este conferit de un juriu, ci de Senatul UNITER, urmând mai multe criterii, printre care și recomandările din partea unor teatre din țară. Premiile UNITER sunt foarte râvnite și ele înseamnă mult pentru cariera unui artist.

        Cum multă lume a spus că-l merit pe deplin, nu vreau să contrazic pe nimeni și mă declar fericită că l-am primit. Este o recunoaștere a unei susținute activități profesionale, de câteva decenii, și asta-mi dă o stare de bine. Am și un trofeu superb, o lucrare în bronz a lui Ion Bitzan, „Carte salvată”. Lucește frumos pe un raft de bibliotecă, ținând vie amintirea momentului când am fost sărbătorită, dar este și un imbold, o datorie ca să-mi continui activitatea, fiindcă o pasiune, o vocație sunt pentru totdeauna.

        ”Criticul este un martor și un salvator al memoriei teatrului”

         – Cum ai descrie, în câteva cuvinte, lumea teatrului, astăzi, din România? În ce fel este diferită față de momentul în care ai scris prima ta cronică de teatru? Și cum îi vezi sau îi speri viitorul?

         – Este un moment bun al teatrului românesc, cu spectacole interesante, în diferite formule, în teatrele de stat, dar și în mișcarea independentă, și cu un remarcabil, îmbucurător aflux de public. Dar norocul meu a fost să prind marile spectacole ale teatrului românesc, din anii ’70-’80, cu cei mai importanți regizori ai acelor glorioase vremuri: Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Radu Penciulescu, David Esrig, Dinu Cernescu, Sanda Manu, Gheorghe Harag, Cătălina Buzoianu, Alexandru Tocilescu, am dat doar câteva nume. Atunci mi-am format gustul, pe capodopere ale artei spectacolului, și asta a contat foarte mult în parcursul meu profesional. Nu mi-au scăpat nici spectacolele unor regizori de primă mărime, care activează și acum, Silviu Purcărete, Mihai Măniuțiu, Alexandru Dabija, Gàbor Tompa, Victor Ioan Frunză Iar după ’90 s-a petrecut formidabila revenire a lui Andrei Șerban, genialul regizor, mereu surprinzător și tânăr! Și a mai fost șocul produs de Alexander Hausvater.

        A venit și un nou val de regizori, Radu Afrim fiind cel mai original, inventiv, cu un univers foarte personal, dar mai sunt și alții foarte buni, așa încât am încredere în forța mereu reînnoită a teatrului, în seducția acestei arte milenare, și în rostul criticii de teatru, ca o necesară prelungire în reflecție a actului artistic. Criticul este important pentru această artă efemeră, a clipei, întrucât el este un martor și un salvator al memoriei teatrului.

         

         – Ce le-ai spune oamenilor care te-ar ruga să le recomanzi „un spectacol bun”? Ce spectacol văzut recent te-a făcut să îți iubești meseria de critic de teatru? Din ce motiv?

        Am multe spectacole în memorie, și le prețuiesc pe cele care aduc noutate în viziunea regizorală și sunt organice, fiind împlinite în toate compartimentele. Profesia mi-o iubesc oricum, iar când văd vreun spectacol nereușit, nu scriu despre el, pentru că nu mă stimulează, nu mă inspiră în niciun fel. Nu mă mai simt obligată să fac critică de întâmpinare, acum prefer să-mi aleg subiectele, să scriu o cronică de carte de teatru, un eseu, de pildă.

        Dar voi recomanda, totuși, două spectacole de la teatrul băcăuan, „Șoareci și oameni”, în regia lui Mădălin Hîncu, și „Leonce și Lena” al regizoarei Sânziana Stoican, am argumentat de ce în cronicile mele de după premiere.

         

        – Cât de greu sau de necesar este să scrii adevărul, ca jurnalist cultural, într-o comunitate mică precum Bacăul, într-o comunitate egocentrică precum teatrul, în zilele noastre? Argumentează, te rog.

        – Chestiunea cu adevărul este complicată și delicată, pentru că nu este unul absolut. Iar pentru mine nu este deloc simplu să fiu strict obiectivă (nici nu cred că există așa ceva) față de teatrul băcăuan, pentru că am și lucrat acolo, ca secretar literar, e drept, foarte puțin timp. Îi cunosc îndeaproape pe actori, mai ales pe cei din generațiile mai dinainte, și știu, în general, cât de vulnerabili sunt, cât de ușor îi poți răni cu o vorbă. Încerc să-mi fac însă profesia cu atenție la ton, la formulări, ca să nu produc mari „tulburări”. Sunt un critic empatic, nu unul „terorist”. Oricum, nu am validat niciodată prostul-gust, încropelile, producțiile întâmplătoare, submediocre.

        – Cât de relevantă este, în opinia ta, o discuție despre eficiență financiară, când vorbim despre managementul cultural? Sau chiar, mai précis, despre managementul unei reviste de cultură precum ”Ateneu”, al cărei director ești. Este corect să punem focusul pe câștig financiar, când vorbim de cultură? Care este principalul câștig al unei comunități, care deține reviste culturale și instituții de cultură?

        – Se știe că o revistă de cultură nu funcționează pe principiul rentabilității. Sunt unii care au alte păreri, slobozite, într-o veselie, pe rețelele de socializare, pentru că există libertatea cuvântului, dar pentru asta „păreriștii” respectivi ar trebui să aibă și competență în domeniu, gândire, discernământ. Am văzut reacții de-a dreptul grobiene vizavi de subiectul finanțării unei publicații culturale. Revistele despre care vorbim, mai cu seamă cele de mare tradiție, datând din secolul trecut, sau chiar mai dinainte, întemeiate de mari scriitori, critici, de personalități intelectuale de prim rang ale țării, au avut un rol hotărâtor în promovarea valorilor românești, în afirmarea identității naționale. Cultura este o forță comunitară deosebit de importantă, și finanțând cultura se asigură accesul populației la educație. Este un domeniu cheie, strategic, care trebuie susținut, protejat, apărat. Iar revista Ateneu este un brand cultural de valoare pentru Bacău, dar și la nivel național, fiind recunoscută ca atare de mari personalități, de oameni care contează cu adevărat în plan intelectual. Important este ca revista să-și păstreze identitatea, să-și continue rolul, misiunea, valorificând tradiții, promovând noi talente, cultura vie, în toate manifestările ei actuale, încurajând creativitatea, și sunt convinsă că așa va fi, pentru că este o revistă de patrimoniu, care are și a făcut istorie.

         Nici nu-mi pot imagina pe cineva care să nu cunoască și să nu înțeleagă care este câștigul spiritual al unei comunități în care există instituții culturale prestigioase.

          – În luna mai, ai lansat la Bookfest cea mai nouă carte a ta, ”Gustul teatrului”, apărută la Editura Junimea. Care este povestea acestei cărți? Ce gust are teatrul pentru Carmen Mihalache?

         – Desigur, este vorba despre gustul estetic, despre pasiunea pentru teatru, din care mi-am făcut o profesie. În accepția mea, gustul este o plăcere care cunoaște. Iar gustul artistic se învață, se cere cultivat, educat, se discută și se rafinează prin frecventarea teatrelor, concertelor, galeriilor de artă, muzeelor, prin vizionarea filmelor de artă, prin lectură etc. Am vrut să apară la prestigioasa Editură „Junimea”, acest volum, unde am publicat și „Teatru la filtru”. Noua mea carte (a noua, ca să fac un joc de cuvinte) are un substanțial capitol intitulat „Teatrul din cărți”, un jurnal de lecturi. Sunt, așadar, cărți „gata citite”, glumesc, desigur. Dar spun și un adevăr, pentru că nu este un gen foarte citit, dar eu chiar îmi ocup mult timp cu astfel de lecturi, în virtutea profesiei mele. Și mi-am zis că poate n-ar fi rău, ba chiar util, să adun între două coperte astfel de cronici, pentru că au apărut multe studii, eseuri, cercetări teatrale interesante, jurnale, mărturii, o nouă dramaturgie. Apropo de copertă, pe ea este reprodusă o lucrare a pictorului Mihai Chiuaru, din seria „Arhetip”. Este un măr, cu o nuanță de maro auriu, și cu o fantă cu doi ochi. Am ales-o gândindu-mă la simbolistica mărului, una complexă: simbol al ispitei cunoașterii, al tentației, frumuseții, prosperității, iar ochii din mijloc m-au dus cu gândul la sensurile cuvântului teatru ‒ a privi, a asista, loc de desfășurare a spectacolului. Un fruct gustos, o idee ludică, implicând degustări teatrale savuroase, asta mi-am dorit.

        – De ce ai dedicat cea de-a doua parte a cărții Teatrului „Matei Vișniec” din Suceava?

        Am motivat acest lucru prin chiar titlul secțiunii Teatrul „Matei Vișniec” din Suceava, un teatru tânăr, cu vocația performanței, pentru că, în decurs de puțini ani (a sărbătorit acum zece ani de la înființare) a participat la festivaluri importante, a fost la Avignon, în primul rând, unde a susținut 36 de reprezentații, în Georgia, Armenia, Republica Moldova, Coreea de Sud și a fost invitat, de trei ori, la Festivalul Național de Teatru. Cu spectacole foarte bune, pe care le-am văzut și despre care am scris. Performanțe, așadar, pe care teatre care funcționează de mulți ani, nu le-au atins. Și pentru că micul colectiv de acolo a creat un vibrant nod de energie, atrăgând un numeros și entuziast public, pe care și l-a fidelizat, devenind și o atracție pentru turismul cultural. Mi-am lansat cartea (joi, pe 6 iunie) la Festivalul care a avut loc recent la Suceava, și a fost foarte bine primită, fiind prezentată de Angela Zarojanu, directoarea teatrului, și de scriitoarea Doina Cernica, ale cărei calde cuvinte m-au copleșit.

         

        ”Am fost dintotdeauna conștientă de mine însămi”

        – Când ți-ai dat prima data seama că ești Carmen Mihalache? Când și cum ți-ai descoperit identitatea, ca femeie, ca scriitoare, ca manager cultural?

        Am fost dintotdeauna conștientă de mine însămi, cu o personalitate definită foarte devreme, din ceea ce îmi povesteau părinții, bunicii. Mi-am urmat pasiunile, nu mi-am trădat idealurile, și acum le păstrez, chiar dacă mi se spune deseori că am naivități, de care unii chiar au profitat, pentru că mie nici nu-mi trec prin minte anumite lucruri. Mă interesează binele și frumosul, visez cu ochii deschiși la ele, admir oamenii cu mintea deschisă, bunăvoința, generozitatea și tot ce este neconvențional, inventiv, original, cu farmec, cu umor. Cer mult de la mine, sunt foarte autocritică, dar mă tratez. Mă obosesc lucrurile banale, repetitive, chestiile formale. Nu prea stau bine cu simțul practic, sunt cam aeriană uneori, visătoare, căutându-mi refugii în imaginație. Îmi fac reproșuri pentru asta, dar degeaba, repet mereu aceleași greșeli, nu sunt prudentă. Mai intră și alte ingrediente în identitatea mea (de pildă, o sensibilitate care-mi joacă și feste, fiindcă mă consum deseori și pentru ce nu merită), dar nu am să le spun chiar pe toate.

        – Care sunt regulile și principiile de la care nu te-ai abătut niciodată, pentru a fi în echilibru cu tine și pentru a rămâne ”Carmen Mihalache”?

         – Nu am reguli, nu-mi plac, iar principiile sunt clare: să nu fac rău nimănui, să-mi păstrez demnitatea, cu orice preț, să mă dăruiesc pentru cauze frumoase, să continui să cred în rațiune și în noblețea spiritului.

        ”Cred că lumea a luat-o razna. E un val de neobarbarie, de care îmi este teamă”

        – În ce direcție se schimbă lumea, Carmen? Ce gândești și ce simți în legătură cu aceste schimbări?

        – Cred că lumea a luat-o razna și doar pasiunile și refugiile mele îmi asigură un mic echilibru, destul de instabil și de fragil, pe măsură ce văd și aud atâtea lucruri deprimante, mizerabile, josnice, atâtea inepții și absurdități. E un val de neobarbarie, de care îmi este teamă. Mă străduiesc să nu-mi pierd cumpătul însă, și la asta mă ajută faptul că am mereu ceva de lucrat, că sunt activă.

        – Ce îți dorești de la Bacăul cultural, pentru 2026?

         – Aș vrea ca măcar să-și continue proiectele, manifestările, festivalurile cunoscute, consacrate, dacă nu să și inventeze altele noi. Să nu aud de fonduri tăiate, de subfinanțări, pentru că niciun act de calitate artistică nu se face din sărăcie, un cuvânt care mă îngheață. Cultura este o investiție pe termen lung, extrem de importantă, și aici calculele meschine, îngustimea spirituală, lipsa de viziune pot avea cele mai nefaste urmări.

        Alecu Aftanache (FC Bacău): „Sperăm ca promovarea în eșalonul secund să fie doar o etapă dintr-un drum lung și frumos”

        Alexandru Aftanache. Alecu pentru prieteni și familie. Și „Bum-bum” pentru apărările și porțile adverse. Într-un atac-dinamită precum cel al FC Bacău care, în drumul spre Liga 2, a marcat nu mai puțin de 79 de ori, Alecu Aftanache poate fi considerat artificierul-șef cu cele 25 de goluri ale sale. Și apropo de drum. Golgheterul FC Bacău în vârstă de 24 de ani (îi va împlini în octombrie), consideră că promovarea în Liga 2 reușită de echipa lui Costel Enache constituie doar o etapă dintr-un drum lung și frumos.

        -Alecule, ți s-a împlinit un vis: promovarea în Liga 2.

        -Nu a fost doar visul meu, ci al tuturor oamenilor care reprezintă FC Bacău. Și cred că nu greșesc dacă spun că era chiar mai mult: era visul unui întreg oraș. Bacăul nu merita să rămână la nivelul ligii a treia. Promovarea în Liga 2 e importantă pentru noi toți și sunt foarte bucuros că am reușit ce ne-am propus. Această promovare, venită la capătul unui sezon în care am demonstrat că am fost clar mai buni decât toate echipele pe care le-am întâlnit, este cea mai frumoasă realizare a carierei mele de fotbalist. Și eu sper ca ea să fie doar o etapă dintr-un drum lung și frumos.

        -Drumul tău nu a fost însă deloc lin până la sezonul 2024-2025.

        -Asta cam așa e. Am și început fotbalul târziu. Am jucat mult la județ, în liga a cincea și apoi într-a patra, la Deleni, în echipa comunei. E greu dacă nu te vede nimeni, iar pe mine se pare că n-a avut cine să mă vadă. Nu am avut norocul ăsta.

        -Și totuși, în 2021 ai ajuns la Poli Iași, în liga a doua, sub comanda lui Costel Enache.

        -Da, dar am jucat puțin atunci. Și, deși iubesc foarte mult fotbalul, anul trecut, când eram la CSM Bacău, am vrut să mă las. Da, da, să mă las! Se adunaseră multe, mult prea multe, în special în partea a doua a campionatului. Vai, Doamne, în fiecare zi mai venea câte o lovitură! La CSM; azi ni se tăia masa, mâine, rămâneam fără apă de spălat, iar poimâine fără cazare. După care, aflam că ni s-a tăiat și salariul. Iar peste toate, m-am mai și accidentat la gleznă, astfel încât mă gândeam foarte serios să o termin cu fotbalul.

        -Ce te-a făcut să continui?

        -Oferta de la FC Bacău. Țin minte că m-a sunat Andrei Dumitraș, „secundul” lui Costel Enache, cu care jucasem la Bucovina Rădăuți și când am aflat că există interes pentru mine, m-am gândit să mai încerc o dată. Și bine am făcut! Uite că la al treilea sezon jucat de mine în Liga 3 am trăit, în sfârșit, satisfacția promovării în Liga 2. La FC Bacău am găsit tot ce aveam nevoie: condiții foarte bune, o amosferă perfectă în vestiar și pe teren și dorința de a face performanță. Când ai liniște și te simți apreciat, vin și rezultatele Aici chiar e o familie, iar sprijinul publicului, mai ales în cele două manșe ale finalei cu Braniștea, a fost de senzație.

        -Ai fost unul dintre principalii artizani ai promovării în condițiile în care ai marcat 25 de goluri. Golgheterul echipei.

        -E adevărat că am marcat cele mai multe goluri- și aș minți să spun că nu mă bucură asta- dar la fel de adevărat este că întreaga echipă a mers ceas. De fapt, pe lista marcatorilor și-au trecut numele cam toți jucătorii noștri, ceea ce spune multe despre forța de joc a FC Bacău. Noi am avut mare entuziasm, mai ales că majoritatea nu trăisem bucuria unei promovări. Sigur, Gorovei, Chirilă, Pavel și cred că și Corban cunoscuseră o astfel de satisfacție, dar noi restul, nu, iar asta ne-a impulsionat și mai mult.

        -Ai avut vreun moment dubii că nu veți promova?

        -Nu, dubii nu. E drept că în sistemul ăsta în care totul se decide în urma unei finale tur-retur pot apărea și momente care să dea peste cap o muncă de un an de zile, dar noi am știut clar care ne este valoarea și că locul nostru e în liga a doua.

        -Nici măcar la 0-1 acasă, în finala cu Braniștea, nu ați avut un moment de cumpănă?

        -Păi ei ne-au dat gol la început, așa că nu a fost neapărat un moment dificil deoarece mai era mult de jucat. Nu e ca și cum ar fi fost 0-0 și am fi primit gol spre final. Am fost convins, și eu, și colegii mei, că vom întoarce rezultatul. Așa că, ne-am concentrat pe ce trebuie sa facem pe teren.

        -Și a venit golul de 1-1 înscris de tine. Probabil cel mai frumos reușit de Alexandru Aftanache în întreg sezonul.

        -Nu probabil, ci sigur a fost cel mai frumos gol pe care l-am înscris. Dar în momentul șutului, după ce driblasem un fundaș și portarul, am avut emoții mari. Pe lângă faptul că pe linia porții erau doi adversari, mingea mi-a sărit în momentul șutului. E bine însă că a intrat, iar în tribune s-a declanșat fiesta alb-roșie. După care, pe finalul primei reprize a marcat și Oasenegre, iar golul de 3-1 al lui Albu ne-a arătat că putem câștiga și în retur, la Galați, ca să nu mai fie niciu un dubiu cine merge în Liga 2.

        -Și ca să nu existe dubii, ai marcat și la Galați, spre bucuria numeroșilor suporteri veniți de la Bacău pentru a sărbători, alpturi de voi, o promovare pe care orașul o aștepta de patru ani.

        -Suporterii au fost mereu alături de noi, dar, așa cum am mai spus, la cele două manșe ale finalei au fost senzaționali. Sincer, la ambele manșe ale finalei, aș fi putut juca o zi întreagă, așa energie îmi dădea publicul. De-abia aștept meciurile de liga a doua. Sunt convins că acasă vom avea parte de o atmosferă fantastică. Se anunță o competiție tare, cu echipe precum Steaua, Voluntari, Ceahlăul, FC U Craiova, Poli Iași și Dinamo. Vai fi greu, știm asta, dar când e greu parcă e și mai frumos.

        -Meciul contra cărei echipe îl aștepți cel mai și cel mai mult? Nu cumva cu Poli Iași, pentru o revanșă?

        Toate vor fi importante, fără discuție. Iar primul de acasă, indiferent de adversar, cred că va fi o sărbătoare, cu întreg stadionul în alb și roșu. Aștept și meciul cu Iașiul, aștept și meciul cu Steaua, pe toate le aștept! Dar dacă ar fi vorba de o revanșă, cred că mai degrabă mi-o doresc contra celor de la Bistrița, după problemele care au fost cu ei la meciul de verificare dinaintea finalei cu Braniștea. La acel amical cu Gloria Bistrița, a existat o ciocnire între mine și Vișinar, care a făcut ca totul să ia foc parcă. La un duel pentru minge am alunecat și asta a făcut ca intrarea asupra lui Viși, despre care știu că a avut o accidentare foarte urâtă, să lase impresia unui atac dur din partea mea. Nu a fost nici pe departe așa. Eu nu sunt sub nicio formă un jucător dur.

        -Chiar, Alecule, care consideri că sunt principalele tale calități?

        -Probabil că driblingul și viteza, deși cred că mai corect ar fi să vorbească alții despre mine.

        -Fotbalistul preferat?

        -Neymar. Regele. Iar echipa favorită e Real Madrid, chiar dacă anul ăsta mi-a plăcut foarte mult fotbalul jucat de PSG, mai ales în finala de Champions League cu Inter.

        -Sincer, te gândești și la prima ligă?

        -Când joci și-ți place fotbalul, nu ai cum să nu te gândești cum ar fi să ajungi mai sus. Deocamdată, așa cum ziceam, de-abia aștept să jucăm în Liga 2, dar ar fi frumos ca într-o bună zi să joc cu FC Bacău în Superliga. Atunci chiar că m-aș simți realizat ca fotbalist, spunând că am făcut și eu ceva ajungând cu FC Bacău de jos, din eșalonul al treilea și până pe prima scenă.

        Festivalul Internațional JUDO4ID

          În perioada 27-29 iunie, CS Bronx Powerlifting Club Bacău va organiza Festivalul Internațional JUDO4ID, care marchează finalul proiectului JUDO4ID – Integrating Children with Intellectual Disabilities in Sports. Evenimentul va fi găzduit de Colegiul Național Pedagogic ,,Ștefan cel Mare’’ Bacău, un partener de drum lung al clubului, promotor al incluziunii sociale în și prin sport, și va reuni cele patru organizații ce formează consorțiul de implementare a proiectului – CS Bronx Powerlifting Club Bacău, Judo Klub Bežigrad, Special Needs Judo Foundation și Federația Suedeză de Judo, alături de sportivi din România și Slovenia.

          La festival, sunt invitați să participe sportivi cu dizabilități de ordin intelectual din toate cluburile de judo din România. Pentru înscrieri, antrenorii sunt rugați să trimită listele cu sportivi pe adresa de email a clubului (cs.bronxbacau@yahoo.com) sau la numărul de telefon 0759021146. Programul dedicat sportivilor se va derula pe parcursul a două zile.

          Pe data de 28 iunie, se va organiza o sesiune de divisioning, în cadrul căreia sportivii vor fi împărțiți pe niveluri de dizabilitate (Nivel 1 – Nivel 5) prin aplicarea metodologiei create și predate antrenorilor participanți în proiect de Special Needs Judo Foundation (Tycho van der Werff) și Federația Suedeză de Judo (Tomas Rundqvist), fiind pregătite categoriile competiționale. În a doua parte a zilei, se va organiza un traseu turistic în județul Bacău, fiind inserate și câteva activități de promovare a judoul adaptat în spațiul public. Pe data de 29 iunie, vor avea loc o competiție individuală și una pe echipe, ceremonia de premiere a sportivilor, dar și o activitate-surpriză pentru toți participanții.

           

          ,,Sperăm ca festivalul să adune un număr cât mai mare de participanți din țară. Cluburile de judo din România care lucrează cu sportivi cu dizabilități de ordin intelectual au șansa să interacționeze cu specialiști în domeniu, Special Needs Judo Foundation și Federația Suedeză de Judo fiind promotori ai judoului adaptat la nivel internațional. De asemenea, ne dorim să putem împărtăși toate resursele create prin proiectul JUDO4ID – o metodologie și un ghid de formare a antrenorilor de judo și profesorilor de educație fizică care lucrează cu sportivi cu dizabilități de ordin psihic, o aplicație ce poate fi utilizată în organizarea de competiții de judo adaptat, un desen animat ce concentrează valorile morale și sociale ale judoului etc.. Toate aceste resurse pot fi accesate și pe site-ul oficial al proiectului, https://judo4id.com.’’ (Daniel Zodian, președinte CS Bronx Powerlifting Club Bacău)

           

          JUDO4ID reprezintă, dincolo de dimensiunea programatică, un context de dialog sportiv, social și intercultural, prin care, încă o dată, se constată puterea judoului de a lega oameni, de a promova un mod de formare sănătoasă a tuturor copiilor și tinerilor, indiferent de abilități și dizabilități, un model de integrare a persoanelor atipice în comunitatea sportivă internațională, un loc de dezvoltare continuă, educație, recreație și prietenie. Prin judo adaptat, care se bazează pe joc, copiii cu nevoi speciale sunt invitați, într-un spațiu sigur, cald și distractiv, să exploreze numeroase metode de a-și dezvolta abilitățile fizice, psihice, emoționale și relaționale, pentru a deveni persoane mai încrezătoare în sine, mai autonome și mai independente, fiind susținute de o comunitate constructivă, care le este martor și partener într-o viață de care se bucură. Împreună, în fiecare zi, oricât de multe provocări ar avea, merg încrezători înainte.

           

          Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat poziția Uniunii Europene sau a Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană, nici EACEA nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.

          Cum ne alegem șosetele vara

            Vara, alegerea șosetelor potrivite este esențială pentru confortul picioarelor și menținerea unei igiene optime. Temperaturile ridicate favorizează transpirația, așa că materialul șosetelor joacă un rol crucial. Cele mai recomandate sunt șosetele din bumbac, bambus sau fibre naturale care permit pielii să respire.

            Evită șosetele din materiale sintetice, deoarece pot înmagazina căldura și favorizează mirosurile neplăcute. Șosetele subțiri, lejere și bine ventilate sunt cele mai potrivite în sezonul cald. Modelele fără elastic strâns previn disconfortul și iritațiile cauzate de umiditate.

            Șosetele scurte, tip „invisible” sau „no-show”, sunt ideale pentru încălțămintea de vară precum tenișii sau pantofii sport. Dacă porți sandale, este de preferat să renunți complet la șosete, pentru un aspect estetic plăcut. Pentru activități sportive, alege șosete tehnice, cu zone de absorbție a transpirației și protecție împotriva frecării. Schimbă șosetele zilnic, mai ales în zilele toride. Este important să le speli la temperaturi adecvate pentru a elimina bacteriile. Șosetele în culori deschise sunt mai potrivite vara, deoarece absorb mai puțin căldura decât cele închise.

            Alege mărimea potrivită pentru a evita bășicile sau plierea materialului în pantof. Investește în șosete de calitate, care rezistă la spălări frecvente și nu se deformează. Pentru drumuri lungi sau călătorii, optează pentru șosete fără cusături vizibile, care reduc riscul de iritații. Dacă ai probleme cu transpirația excesivă, caută modele cu tratament antibacterian.

            Șosetele confecționate din bambus sunt o alegere excelentă, deoarece au proprietăți naturale antifungice. Evită să porți aceeași pereche mai multe zile la rând, chiar dacă par curate. Vara, șosetele contribuie nu doar la confort, ci și la prevenirea infecțiilor fungice. O selecție potrivită îți poate transforma experiența zilnică într-una mult mai plăcută. Așadar, nu subestima importanța șosetelor, nici măcar în sezonul cald.

            12 iunie 2025

              Zgomotul de la o petrecere a dus la o descoperire gravă: activitate ilegală și construcții fără acord de mediu!

                O simplă sesizare privind muzica dată prea tare la un salon de evenimente din județul Bacău a scos la iveală o serie de nereguli majore. Comisarii Gărzii de Mediu Bacău, ajunși la fața locului pentru verificări, au constatat că agentul economic funcționa fără autorizație de mediu valabilă.

                Și mai grav, firma ridicase recent o construcție nouă – un cort pentru evenimente – fără a deține acordul de mediu, așa cum prevede legea. Încercarea ulterioară a acestuia de a intra în legalitate a fost considerată ilegală, în condițiile în care legislația de mediu nu permite reglementarea retroactivă a construcțiilor deja realizate. S-a dat o amendă contravențională de 60.000 de lei și s-a decis interzicerea desfășurării activității până la obținerea tuturor actelor necesare.

                Garda de Mediu atrage atenția antreprenorilor și dezvoltatorilor asupra obligației de a respecta legislația de mediu, înainte de începerea oricărei activități sau construcții: autorizația de mediu este obligatorie pentru numeroase activități economice – de la restaurante și ateliere auto, la săli de evenimente și unități de producție.

                Construcțiile noi sau modificările clădirilor existente necesită, în prealabil, acordul de mediu. Orice încercare de legalizare ulterioară este nulă din punct de vedere legal. Respectul față de comunitate este esențial. Disconfortul fonic excesiv, chiar și în cazul firmelor autorizate, poate atrage sancțiuni.

                Garda de Mediu Bacău transmite un mesaj clar: legea trebuie respectată, iar autoritățile vor răspunde prompt la toate sesizările venite din partea cetățenilor. Un mediu curat și o comunitate liniștită încep cu responsabilitate din partea tuturor.

                Se scumpește kilowatul. Din pix

                Vă scriu în calitate de simplu cetățean, dar și ca om revoltat care nu mai poate rămâne indiferent la direcția în care ne îndreptăm ca societate. Trăim vremuri în care discursul public este dominat de vorbe mari despre „reforme”, „austeritate” și „solidaritate bugetară”. Ni se vorbește despre necesitatea creșterii taxelor, despre tăieri de cheltuieli, concedieri și „strângerea curelei” – dar cui i se cere, de fapt, sacrificiul?

                În timp ce noul val de măsuri fiscale amenință să-i lovească din nou pe cei mai vulnerabili, o veste a trecut aproape neobservată: de la 1 iulie, România renunță la plafonarea prețurilor la energia electrică. Cu alte cuvinte, după ani întregi în care populația a fost pusă la plată pentru toate eșecurile politicilor energetice, acum vine și lovitura de grație. Prețul electricității se va dubla, iar efectul va fi un nou val de scumpiri în lanț – de la alimente, la servicii și chirii.

                Și pentru ce? Pentru a satisface cerințele impuse de Comisia Europeană, într-o supunere oarbă în fața ideii de „piață liberă”, în timp ce alte țări – precum Bulgaria – au ales să păstreze plafonul pentru protejarea cetățenilor. România, în schimb, a dezafectat ani la rând unități de producție de energie, a livrat curent ieftin sau chiar gratuit în afara granițelor și acum, în plină criză, acceptă să liberalizeze complet o piață dominată de interesele marilor corporații.

                Cum se poate justifica acest pas? Cine ne reprezintă, de fapt? Avem o clasă politică dispusă să sacrifice protecția consumatorului de dragul unor principii abstracte și al unor profituri private? Se mai gândește cineva la cetățeanul român, sau am ajuns din nou în malaxorul reformelor făcute pe spatele celor mulți, tratați ca cetățeni de mâna a paisprezecea? Vreau să cred că mai avem dreptul să întrebăm, să cerem explicații și să refuzăm să acceptăm cu resemnare că „nu se poate altfel”.

                Cu respect și neliniște,

                Un cititor care nu mai acceptă să fie luat de fraier.

                Analiza prețurilor agroalimentare din piețele orașelor din județul Bacău

                  În luna martie 2025, piețele agroalimentare din județul Bacău prezintă variații notabile de preț între cele patru orașe analizate: Bacău, Moinești, Onești și Buhuși. Diferențele de prețuri reflectă nu doar particularități locale de aprovizionare și cerere, ci și influențe sezoniere sau logistice. În mod constant, Moineștiul se poziționează drept cea mai scumpă piață pentru majoritatea produselor, inclusiv fasole boabe, morcovi, ceapă și nuci. Această tendință sugerează fie o ofertă mai redusă, fie o cerere mai mare în zonă.

                  Bacăul urmează îndeaproape, cu valori ridicate la produse precum usturoiul uscat și ouăle de găină. Oneștiul și Buhușiul, în schimb, înregistrează prețuri mai scăzute, indicând o piață mai competitivă sau o aprovizionare mai bună. De pildă, ceapa uscată este cu 60 de bani mai ieftină în Buhuși față de Moinești, iar morcovii sunt cu aproape 50 de bani mai ieftini. Mierea de albine este singurul produs cu preț identic în toate cele patru orașe, ceea ce sugerează o stabilitate a pieței pentru acest produs procesat.

                  La fel, laptele proaspăt de vacă și ouăle de găină prezintă variații minime, fiind produse esențiale și cu un lanț de distribuție constant. În schimb, usturoiul și nucile au fluctuații de preț semnificative, semnalând o disponibilitate variabilă sau o sensibilitate la costurile de transport și depozitare. Față de luna februarie 2025, prețurile au crescut ușor la produse precum fasolea boabe și cartofii de toamnă. Aceste majorări pot fi puse pe seama stocurilor în scădere la final de sezon.

                  Pe de altă parte, legumele de consum curent, precum morcovii și ceapa, au cunoscut scăderi de preț în unele orașe, posibil datorită unei oferte mai mari venite din depozitele locale. Moineștiul are cele mai mari prețuri și în segmentul lactatelor, cu un maxim de 41 lei/kg pentru brânza de oaie. Acest lucru indică o cerere crescută sau o ofertă orientată spre produse de calitate superioară.

                  Buhușiul, în schimb, are cea mai mică valoare pentru același produs, cu 39 lei/kg, ceea ce arată o abordare mai accesibilă pentru consumatorii locali. Se observă și o aliniere generală a prețurilor la ouă și miere, ceea ce sugerează o reglementare mai strictă sau un echilibru stabil între cerere și ofertă. În ansamblu, datele arată că orașele mai mici tind să aibă prețuri mai prietenoase pentru consumatori.

                  Diferențele nu sunt dramatice, dar suficiente pentru a influența deciziile de cumpărare în rândul populației. Tabelul oferă o imagine clară asupra dinamicii economiei locale și a modului în care funcționează piețele agroalimentare în județul Bacău. Aceste informații sunt esențiale pentru producători, consumatori și autoritățile care urmăresc echilibrul pieței. Ele pot contribui la decizii mai bune privind distribuția produselor și eventualele măsuri de susținere a anumitor categorii de produse sau producători locali.

                   Orașele cu cele mai mari prețuri medii

                  • Moineștiul se remarcă drept cel mai scump oraș pentru majoritatea produselor. Are cele mai mari prețuri la:

                    • Fasole boabe (15,00 lei/kg)

                    • Morcovi (4,88 lei/kg)

                    • Ceapă uscată (5,25 lei/kg)

                    • Nuci (32,00 lei/kg)

                    • Brânză de lapte de oaie (41,00 lei/kg)

                  • Bacăul este al doilea oraș ca nivel general al prețurilor, având un maxim local la:

                    • Usturoi uscat (22,50 lei/kg)

                    • Ouă de găină (1,20 lei/buc)

                    • Lapte proaspăt de vacă (6,00 lei/litru – egal cu Moinești)

                  • Oneștiul și Buhușiul au prețuri mai mici în general, dar nu sunt excepții. De exemplu:

                    • Oneștiul are cel mai mic preț la fasole boabe (14,44 lei/kg)

                    • Buhușiul are cel mai mic preț la ceapă uscată (4,65 lei/kg) și morcovi (4,40 lei/kg)

                  Produsele cu cele mai mari variații de preț

                  • Usturoiul uscat: cel mai scump în Bacău (22,50 lei/kg), cel mai ieftin în Buhuși (21,00 lei/kg).

                  • Nucile: diferență de 4 lei între Moinești (32,00 lei/kg) și Onești/Buhuși (28,00 lei/kg).

                  • Brânza de oaie: prețul variază de la 39,00 lei/kg în Buhuși la 41,00 lei/kg în Moinești.

                  • Morcovii: de la 4,40 lei/kg în Buhuși la 4,88 lei/kg în Moinești.

                  Cele mai stabile prețuri (variație mică între orașe)

                  • Mierea de albine: 33,33 lei/kg în toate cele patru orașe.

                  • Ouăle de găină: ușoară variație, între 1,15 și 1,20 lei/buc.

                  • Lapte proaspăt de vacă: preț fix în Bacău și Moinești (6,00 lei/l), doar ușor mai mic în celelalte două orașe.

                  Evoluția față de luna februarie 2025

                  Cele mai semnificative creșteri de preț:

                  • Fasole boabe: +4,3% în Moinești, +3,5% în Bacău.

                  • Cartofi de toamnă: ușoare creșteri în toate orașele.

                  • Usturoi uscat: +2,3% în Buhuși.

                  Scăderi notabile:

                  • Morcovi: -5% în Bacău.

                  • Ceapă uscată: -5,6% în Buhuși.

                  • Nuci: -6,3% în Onești.

                  • Moineștiul este în mod clar cea mai scumpă piață agroalimentară din județ, dominând la prețurile legumelor și produselor lactate.

                  • Buhușiul și Oneștiul sunt alternative mai accesibile pentru cumpărători, în special la legume și fructe uscate.

                  • Există o tendință generală de stabilizare a prețurilor, cu scăderi la legume în unele orașe și creșteri ușoare la produse de bază precum fasolea și cartofii.

                  Pentru consumatorii care caută cele mai bune prețuri, piețele din Buhuși și Onești oferă avantaj competitiv, însă pentru calitate și diversitate, Moinești rămâne liderul județului în luna martie 2025.

                  Gherăieștiul devine epicentrul relaxării: Caravana Ciucaș poposește pe 15 iunie în județul Bacău

                  Pe 15 iunie, Gherăieștiul devine locul unde natura și voia bună se întâlnesc! Caravana Ciucaș pornește din nou la drum, aducând cu ea atmosfera inconfundabilă a relaxării adevărate direct în mijlocul naturii, iar băcăuanii sunt invitați să se bucure de o zi de neuitat într-o poiană recondiționată cu grijă special pentru ei.

                  Sub mesajul „Natură curată, relaxare adevărată”, brandul Ciucaș continuă și în 2025 misiunea de a transforma locurile verzi din România în adevărate oaze de liniște și voie bună. Anul acesta, rețeaua Poienilor Ciucaș ajunge la 28 de spații amenajate în 24 de județe, iar Gherăiești este una dintre destinațiile-cheie din acest traseu.

                  Ce te așteaptă la Gherăiești pe 15 iunie?
                  O zi plină de relaxare, voie bună și surprize pentru toți cei care vor să evadeze din agitația cotidiană. Muzică live, activități interactive pentru toate vârstele, premii atractive și, desigur, prezența carismaticului Văru Săndel, ambasadorul relaxării adevărate marca Ciucaș, vor transforma poiana din Gherăiești într-un festival al simplității și al bucuriei.

                  Relaxare cu gust
                  Evenimentul este un prilej perfect pentru a savura o bere rece Ciucaș alături de prieteni, într-un cadru natural curat, unde totul este gândit pentru confortul și buna dispoziție a vizitatorilor.

                  Un colț de natură pentru fiecare județ

                  Inițiativa Poienile Ciucaș nu este doar un proiect de amenajare, ci o adevărată invitație de a reconecta oamenii cu natura și cu plăcerea simplă de a petrece timp în aer liber. Reamenajarea poienii din Gherăiești face parte din planul ambițios al brandului de a aduce această experiență în fiecare colț al țării.

                  După oprirea din Gherăiești, Caravana Ciucaș continuă să răspândească buna dispoziție și relaxarea autentică în alte colțuri ale țării. Pe 21 iunie ajunge la Reghin (Mureș), urmată de o oprire pe 22 iunie la Valea Zânelor (Covasna), iar în ultimul weekend al lunii, pe 28 și 29 iunie, poposește în poienile nou amenajate din Ciugud (Alba) și Runcu (Gorj). Seria evenimentelor se încheie spectaculos în luna iulie, cu opriri pe 5 iulie în Albeștii de Muscel (Argeș) și pe 6 iulie la Islaz (Teleorman). Oriunde ajunge, Caravana Ciucaș promite aceeași atmosferă relaxată, distracție în natură și momente memorabile pentru toți participanții.

                  Hai la Gherăiești să descoperi cum arată relaxarea adevărată. Ia-ți prietenii, păturica de picnic și bucură-te de o zi în natură cu Ciucaș!

                  Pentru mai multe detalii despre Caravana Ciucaș și Poienile de relaxare, vizitează: www.bereciucas.ro/natura-curata

                   

                  Plan integrat pentru siguranța publică în Bacău: autoritățile se mobilizează pentru sezonul estival

                    Miercuri, 11 iunie 2025, la sediul Instituției Prefectului – Județul Bacău, a avut loc ședința lunară a Colegiului Prefectural. Întâlnirea a fost condusă de prefectul Claudiu-Augustin Ilișanu și a reunit reprezentanții celor mai importante instituții publice din județ, într-un moment-cheie de pregătire pentru lunile aglomerate ale verii.

                    Punctul central al discuțiilor a fost aprobarea unui Plan de măsuri destinat menținerii și asigurării siguranței publice în perioada sezonului estival, între 15 iunie și 15 septembrie. În contextul în care activitățile sociale, culturale și de agrement se intensifică în această perioadă, autoritățile locale pun accent pe o abordare integrată, coordonată și preventivă.

                    Planul prevede desfășurarea unor acțiuni unitare în zonele cu aflux ridicat de persoane – parcuri, centre urbane, zone de agrement, drumuri naționale și locale – cu obiectivul de a preveni faptele antisociale, de a fluidiza traficul și de a asigura protecția cetățenilor.

                    „Este esențial ca instituțiile statului să acționeze în mod coordonat pentru ca cetățenii să beneficieze de un climat de siguranță și ordine publică, mai ales în sezonul estival, când riscurile cresc odată cu numărul de evenimente și participanți”, a declarat prefectul Claudiu-Augustin Ilișanu în cadrul ședinței.

                    Pentru aplicarea acestui plan, vor fi formate echipe mixte de intervenție, stabilite de către conducerea Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, Inspectoratului de Jandarmi Județean „Ștefan cel Mare”, Grupării de Jandarmi Mobilă „Alexandru cel Bun” și Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Maior Constantin Ene”. Fiecare structură își va adapta prezența și intervențiile în funcție de specificul zonelor de competență.

                    Pe lângă strategia de siguranță publică, ședința a inclus și prezentarea unui bilanț detaliat al activității Biroului Vamal de Interior Bacău pentru primul semestru al anului. Directorul instituției, domnul Pericle Sava, a subliniat rezultatele obținute în primele șase luni din 2025, atât în ceea ce privește veniturile colectate la bugetul de stat, cât și în privința acțiunilor de control vamal.

                    Raportul a evidențiat eficiența biroului în monitorizarea fluxurilor comerciale și în combaterea tentativelor de evaziune fiscală, precum și prioritățile pentru a doua parte a anului – între care se numără consolidarea controalelor, digitalizarea procedurilor și creșterea transparenței în activitățile vamale.

                    Ședința Colegiului Prefectural din luna iunie a demonstrat coerența și disponibilitatea autorităților locale de a acționa în interesul comunității. Dincolo de planurile pe hârtie, provocarea verii rămâne aplicarea concretă și eficientă a acestor măsuri, pentru ca județul Bacău să fie nu doar un spațiu activ și atractiv în sezonul cald, ci și un loc sigur pentru toți cei care îl tranzitează sau îl locuiesc.

                    Judo / CN U14-16: Băcăuanul Andrei Popescu, campionul României!

                    Judoka antrenat de Paula Diaconescu la CSM Bacău a cucerit titlul național U16 la categoria de greutate -81 kg

                    Acordul de mediu pentru Autostrada Bacău – Pașcani, declarat ilegal de instanță

                      Curtea de Apel Iași a decis, într-o hotărâre fără precedent, că acordul de mediu emis pentru tronsonul Bacău – Pașcani al Autostrăzii A7 este ilegal. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu recurs, însă ridică semne de întrebare serioase asupra viitorului proiectului.

                      Întreaga autostradă este finanțată din împrumuturi prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), astfel că o eventuală anulare a autorizației de construire ar putea pune în pericol și finanțarea europeană.

                      Procesul a fost intentat de Fundația Sfinții Împărați Constantin și Elena – Lumina și Speranța Creștinilor din Pașcani, o organizație neguvernamentală care administrează un cămin de bătrâni aflat în zona afectată de construirea autostrăzii. Potrivit documentelor, clădirea fundației se află pe traseul unde urmează să fie edificat un pasaj, ceea ce ar presupune relocarea unor activități sociale esențiale.

                      Potrivit publicației Apix.ro, problema a fost semnalată încă din noiembrie 2023, când fundația a primit notificarea de a elibera curtea bisericii pentru a permite începerea lucrărilor.

                      Autostrada A7, cunoscută și ca Autostrada Moldovei, este un proiect de infrastructură major, iar tronsonul Bacău – Pașcani, cuprins în trei loturi, este deja în execuție. În județul Iași, între localitățile Mircești și Pașcani, lucrările au început în mai 2023 și au ajuns la un stadiu fizic de 32%, termenul de finalizare fiind stabilit pentru februarie 2026.

                      Această hotărâre judecătorească nu anulează autorizația de construire, dar generează incertitudine juridică și administrativă, fiind o lovitură pentru autoritățile centrale și pentru constructori.

                      Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu au emis încă o poziție oficială.

                      Rămâne de văzut dacă decizia va fi menținută în instanță și ce măsuri vor fi luate pentru a proteja atât interesele sociale ale comunității, cât și implementarea proiectului strategic al Autostrăzii A7.

                      Autoturism cuprins de flăcări într-o stație de autobuz din Bacău

                        Un incident dramatic s-a petrecut, azi, pe Calea Mărășești, în municipiul Bacău, unde un autoturism a fost cuprins de flăcări chiar într-o stație de autobuz, spre stupefacția trecătorilor.

                        Conform informațiilor transmise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Bacău, autoturismul a luat foc din cauza unui scurtcircuit electric produs la compartimentul motor. În câteva momente, vehiculul a fost cuprins de flăcări și a ars violent, degajând un fum dens vizibil de la sute de metri.

                        Martorii spun că focul s-a propagat rapid, iar oamenii aflați în stație au fugit speriați, temându-se de o eventuală explozie. Din fericire, nimeni nu a fost rănit.

                        Pompierii militari au fost alertați de urgență și au intervenit prompt cu o autospecială de stingere cu apă și spumă. După câteva zeci de minute de luptă cu flăcările, incendiul a fost lichidat.

                        Chiar și așa, aproximativ 70% din autovehicul a fost distrus în urma incendiului, fiind afectate grav compartimentul motor, bordul și plafonul.

                        Autoritățile reamintesc importanța verificării periodice a instalațiilor electrice ale autovehiculelor și evitarea improvizațiilor care pot pune în pericol atât bunurile, cât și viața oamenilor.

                        Poliția a demarat o anchetă pentru a stabili cu exactitate împrejurările producerii incendiului.