luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2741

USR vrea Ministerul Justiției. Deputatul Lucian Stanciu, despre rezultate și intenții

    Lucian Daniel Stanciu Viziteu, deputat de Bacău din partea Uniunii Salvați România (USR), și-a prezentat raportul primelor șase luni de mandat în fața ziariștilor. Deputatul USR a participat la diverse evenimente din județ și a avut patru inițiative legislative care au vizat conținutul de acizi grași trans-nesaturați în alimente, perfecționarea legii privind apărarea împotriva incendiilor, modificarea Statutului deputaților și senatorilor și modificarea Legii 31 a societăților. „Am avut și vreo șapte întrebări și interpelări, cu un câștig notabil, cel al sediului Secției de Poliție 2”, a explicat Stanciu.

    El s-a referit și la moțiune, precizând că USR nu a participat la vot, nici nu a negociat cu nimeni. „Ca rezultat al trecerii moțiunii, Guvernul Grindeanu a căzut, și-a pierdut încrederea Parlamentului, dar și PSD a pierdut majoritatea”, a declarat deputatul. USR nu va gira niciun guvern condus de PSD și va cere, dacă va fi cazul, un mandat pentru Justiție, a precizat deputatul:

    „Dorim să veghem asupra funcționării Justiției. E un minister-cheie, un minister important, pentru conducerea căruia USR are oameni competenți.” Va fi un guvern politic, nu e momentul pentru un nou guvern de tehnocrați, mai ales că „există suficiente resurse în Opoziție.” La ultimul capitol, cel al realizărilor primarului municipiului Bacău, Lucian Stanciu a tăcut. După a lungă pauză, a declarat: „Acestea ar fi, adică mai nimic. Nu sunt realizări.”

    Au fost, a afirmat el, mai multe crize ale apei, stadionul promis nu există, curățenie nu este, centrul orașului a fost blocat de mai multe ori, deși edilul a promis în campanie că nu va fi. În final, deputatul USR a precizat: „Îl așteptăm pe domnul primar să vină să ne spună ce a făcut. Mai are trei ani la dispoziție, dacă între timp nu va avea loc un referendum!”

    Ședința Comitetului județean pentru Situații de Urgență Bacău

      Doamna Prefect Maricica Luminița Coșa a condus în calitate de Președinte a Comitetului județean pentru Situații de Urgență Bacău operațiunile de limitare a efectelor produse de fenomenele meteorologice din ziua de 21 iunie 2017 în partea de nord-vest a județului.

      Ca urmare a atenționărilor ANM emise în data de 21 iunie 2017, privind căderea de cantități însemnate de apă în partea de vest a județului, și a deplasării doamnei prefect și domnului subprefect Valentin Ivancea pe teren în cursul zilei de 21 iunie, în comuna Oituz și orașul Slănic Moldova,dar și a unor probleme urgente la nivel de județ, Comitetul județean pentru Situații de Urgență Bacău a fost convocat în după-amiaza zilei de 22 iunie 2017 , începând cu ora 17.00.

      Doamna prefect Maricica Luminița Coșa împreună cu domnul subprefect Valentin Ivancea și reprezentanți ai Inspectoratului județean de Poliție Bacău s-au deplasat miercuri 21 iunie 2017 ora 17.00 în partea de nord-vest a județului, în comuna Oituz și orașul Slănic Moldova.

      În calitate de Președinte a Comitetului județean pentru Situații de Urgență Bacău, doamna prefect Maricica Luminița Coșa a dispus luarea măsurilor de intervenție operativă, alocarea de efective suplimentare pentru zona afectată, pregătite de intervenție rapidă.

      La ora efectuării deplasării în zonele afectate, pe DN 11 traficul rutier era îngreunat în comuna Oituz, iar în orașul Slănic Moldova mai multe curți erau inundate și trei drumuri locale inpracticabile.

      Joi 22 iunie 2017 doamna prefect Maricica Luminița Coșa a dispus convocarea comisiilor de evaluare a pagubelor produse de fenomenele meteo din ziua de 21 iunie 2017, urmând ca Serviciul de Gospodărire a Apelor Bacău să întocmească Raportul final privind pagubele, raport ce urmează a fi transmis Guvernului României.

      Ședința extraordinară a Comitetului județean pentru situații de urgență a avut următoarea Ordine de zi:

      – Prezentarea și supunerea spre adoptare a unei Hotărâri privind aprobarea existenței unor situații de urgență și risc major de apariție a unor incendii de pădure, care presupun executarea unor lucrări de defrișare pe culoarele de siguranță ale LEA , gestionate de Sucursala de Transport Bacău a CN Transelectrica SA.

      – Prezentarea Ghidului cadru de acțiune pentru gestionarea incidentelor și situațiilor de urgență generate de animalele sălbatice(carnivore mari) la nivelul județului Bacău.

      – Informare privind efectele fenomenelor hidro-meteorologice periculoase care au afectat zona de nord-vest a județului Bacău în ziua de 21 iunie 2017 și măsurile dispuse.

      „Jandarmul – prietenul care la nevoie se cunoaşte!”

        Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău continuă pe timpul vacanţei de vară a elevilor, acţiunile cu caracter preventiv-educativ.

        În ziua de 22.06.2017, începând cu ora 15.00, jandarmii băcăuani au desfăşurat o activitate cu caracter preventiv – educativ la sediul Fundaţiei “Sfântul Ioan Bosco” cu sediul în municipiul Bacău, activitate la care au participat peste 500 de copii ( învăţământ primar, gimnazial şi liceeal ) care efectuează un program de educaţie non-formală, în cadrul proiectului „Vara Împreună” în scopul petrecerii vacanţei de vară prin activităţi recreative , pe diferite domenii de activitate.

        Au fost expuse diferite aspecte referitoare la unele măsuri preventiv-educative , prevenirea faptelor antisociale, delicvenţa juvenilă; au fost distribuite pliante cu recomandări tinerilor prezenţi la această activitate.

        În cadrul acţiunii desfăşurate de jandarmi au fost prezentate materiale şi tehnică din dotare, a fost prezentat, de asemenea, un exerciţiu demonstrativ executat de către luptătorii jandarmi din cadrul structurii antiteroriste a unităţii precum şi un alt exerciţiu în care, actorii principali, au fost câinii de serviciu ai Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău.

        Ce se mai întâmplă cu șantierul de la Insulă?

          Primarul Bacăului spune ca moderrnizarea Insulei este realizată In proporție de 70%

          Abandonate anul trecut, lucrarile la santierul de la Insula de Agrement din Bacau ar putea fi reluate si finalizate pana la finele anului viitor. Primarul Cosmin Necula spune ca pe 9 iulie va fi incheiata expertiza care ar trebui sa ofere o solutie tehnica in privinta proiectarii parcarii supraetajate, practic, singura problema care a intarziat finalizarea proiectului.

          „Am preluat un proiect prost făcut de la fosta administrație, prost conceput atât de către primul proiectant, cât și de societatea contractată de fosta administrație pentru refacerea proiectului inițial. Deficiențele proiectului tehnic, dar mai ales lipsa de implicare a reprezentanților Luca Way în asigurarea serviciilor de asistență tehnică pentru remedierea inadvertențelor semnalate au condus la un ritm lent de execuție, pe parcursul sezonului de vară 2016” – spune Primarul Bacaului.

          Drept urmare, în septembrie 2016, Municipiul Bacău a decis rezilierea contractului cu cel de-al doilea constructor.

          Proiectantii parcarii nu au stiut ca sub pamant este conducta de canalizare

          În contextul modificării soluției de amplasare a parcării supraetajate din fața Insulei de Agrement, prin renunțarea la devierea de pe amplasament a colectorului de canalizare și înglobarea acestuia în infrastructura parcării, s-a dispus efectuarea unei expertize care să indice soluția tehnică în această privință.

          Expertiza va fi încheiată la 9 iulie 2017 si pana la finalul lunii se va demara procedura de achizitie a serviciilor de proiectare.

          „Stadiul fizic al proiectului este de 70 la sută. După finalizarea proiectării aferente restului rămas de executat, vom scoate la licitație lucrările, astfel încât să finalizăm reabilitatea și modernizarea Insulei de Agrement în cursul anului viitor” – mai explica primarul Bacaului.

          El spune ca, in paralel, Agenția Națională „Apele Române”, prin intermediul Administrației Bazinale de Apă (ABA) Siret, realizează decolmatarea lacului din jurul Insulei de Agrement, ABA dispunând de fondurile necesare finalizării acestei lucrări.

          Punerea în funcțiune și exploatarea Insulei de Agrement depinde de finalizare în integralitate a lucrărilor de decolmatare desfășurate de ABA Siret.

          Șantierul de la Insulă ar trebui să fie o lecție pentru noi toți, o lecție despre cum un proiect făcut pe genunchi, de diverși clienți politici (ai fostei administrații), poate periclita un obiectiv generos așa cum este modernizarea Insulei de Agrement. Dacă proiectanții și fosta conducere a Primăriei ar fi fost mai responsabili, reabilitarea Insulei s-ar fi desfășurat fără sincope, iar proiectul ar fi fost terminat. Din păcate, nu s-a întâmplat așa, iar astăzi reparăm ceea ce au stricat alții în trecut (sau, pur și simplu, n-au făcut!).
          Cosmin Necula,
          primarul municipiului Bacau

          26 iunie – Ziua Drapelului Național

            În perioada 23– 26 iunie 2017, în garnizoana Bacău se desfăşoară o serie de activităţi cu ocazia ZILEI DRAPELULUI NAŢIONAL AL ROMÂNIEI, astfel:

            – vineri, 23 iunie, începând cu ora 11.00, la Cercul Militar Bacău, Simpozionul organizat de Garnizoana Bacău, în colaborare cu Muzeul Militar Naţional ,,Regele Ferdinand I”- Filiala Bacău şi Ansamblul de Dansuri Populare ,,Plaiuri Băcăuane”;

            – în seara zilei de duminică, 25 iunie, ora 19.00, în prezenţa comandantului gărzii de onoare şi a unui trompet, Drapelul Naţional al României arborat în anul precedent va fi coborât, desprins de pe catarg şi preluat de garda drapelului;

            – luni, 26 iunie, începând cu ora 12.00, Garnizoana Bacău şi Unitatea Administrativ Teritorială Bacău vor organiza o ceremonie publică de arborare a Drapelului Naţional al României pe catargul aflat în Piaţa Tricolorului.

            În cadrul momentului de înălţare a Drapelului Naţional al României, militarii, împreună cu Muzica Militară a garnizoanei Bacău, oficialităţile locale şi participanţii prezenţi în Piaţa Tricolorului vor intona Imnul Naţional al României.

            Dofteana: Biserică „ștefaniană” și cimitir nou

              În vecinătatea bisericii vechi, din lemn, construită pe la 1700 și având hramul „Sfintei Cuvioase Parascheva”, Primăria Dofteana construiește un lăcaș nou. ”Biserica veche este și neîncăpătoare, și în stare de degradare, arată Ioan Bujor, primarul comunei. Ridicăm o biserică nouă, de tip ștefanian, cu acoperișul în două ape și mai puține turle, care va costa 650.000 de lei, adică 6,5 miliarde de lei vechi, fără picturi.

              O vom realiza doar până la tencuială, din acești bani. Picturile vor fi plătite din contribuțiile enoriașilor.” Noul lăcaș va deservi o mie de familii din Parohia Dofteana II. În județ mai sunt doar două biserici de tip „ștefanian”, una în Borzești și alta în Hemeiuș.

              Investiția din Dofteana este finanțată din bugetul Consiliului Local, la fel și terenul, care e situat în vecinătatea bisericii din lemn și a costat un miliard de lei vechi.

              „Pe o parte din acest teren va fi înființat un cimitir. Biserica veche va fi reabilitată și transformată în capelă mortuară”, a precizat Ioan Bujor. Noul lăcaș va avea hramul „Sfânta Cuvioasă Parascheva, Sfântul Cuvios Efrem cel Nou și Sfântul Ioan Botezătorul – Nașterea Sa”.

              Motocliclist accidentat mortal la Comăneşti

                Evenimentul rutier s-a produs în această dimineaţă, la Comăneşti.

                O femeie de 50 de ani, din comuna Asău, în timp ce conducea un autoturism către Moineşti, la schimbarea direcţiei de mers la stânga, spre DN-2G, în intersecţia prevăzută cu indicator şi marcaje rutiere, nu ar fi acordat prioritate de trecere unui bărbat de 75 de ani, din Comăneşti, care se deplasa cu o motocicletă dinspre Dărmăneşti spre Comăneşti.

                În urma impactului, motociclistul a fost grav rănit şi cu toate eforturile depuse de echipajele medicale, el nu a mai putut fi salvat, fiind declarat decedat la spital.

                Poliţiştii de la Serviciul Rutier au făcut cercetări la faţa locului şi au deschis un dosar penal pentru infracţiunea de ucidere din culpă.

                Biciclist accidentat lângă Spitalul Judeţean Bacău

                  Astăzi, în jurul orei 11.30, a avut loc un accident rutier pe strada Spiru Haret, lângă Spitalul Judeţean Bacău.

                  Potrivit poliţiştilor, un tânăr de 27 de ani, în timp ce conducea un autoturism a surprins şi accidentat un biciclist de 53 de ani, care circula din sens invers şi a virat stânga fără să se asigure pentru a intra în parcarea din faţa policlinicii unităţii medicale.

                  În urma accidentului, biciclistul a fost transportat la spital, dar nu a avut nevoie de internare. În continuare se fac cercetări pentru infracţiunea de vătămare corporală din culpă.

                  Valea Seacă: Bărbat ucis de propriul tractor

                    Tragedia s-a petrecut ieri după-amiază, pe un teren agricol, din comuna Valea Seacă. Bărbatul, în vârstă de 59 de ani, din localitate, ara o bucată de teren şi ar fi oprit tractorul pentru a regla plugul.

                    În acel moment sistemul de reglare al utilajului s-a cuplat accidental şi el a fost prins între plug şi cabina tractorului.

                    Se pare că primii care i-au sărit în ajutor au fost câţiva săteni, care l-au şi scos din acea capcană şi au sunat la 112.

                    S-a deplasat acolo un echipaj de pompieri cu Descarcerarea, dar nu a mai intervenit, victima fiind deja scoasă, dar şi un echipaj de la ambulanţă.

                    Din păcate, medicii ajunşi la faţa locului nu au mai putut face altceva decât să constate decesul.

                    ZidArt, pe 24 si 25 iunie

                      Asociația Ingenious Drama, în parteneriat cu Municipiul Bacău și Federația Tinerilor din Bacău, organizează în perioada 24-25 iunie primul festival de artă urbană din Bacău – „ZidArt Fest”.

                      Festivalul de artă și cultură urbană, desfășurat în cadrul Bacău – Capitala Tineretului din România, va avea loc lângă terenurile de tenis din preajma stadionului municipal, scopul acestuia fiind revitalizarea spațiului urban băcăuan prin artă.

                      Accesul va fi liber, organizatorii primind participanții cu sprayuri şi „pânze”, contest de graffiti şi street art, expoziţii de paste-up şi stickere, muzică, dans, kendame, ș.a.m.d.

                      „ZidArt Fest” Bacău 2017 se dorește a fi un eveniment dintr-un proiect mai amplu, prin care mai multe clădiri din oraș urmează să fie “pictate” de artiști urbani.

                      Municipiul Bacău susţine financiar festivalul, suma de 103.780 lei fiind aprobată în acest sens, în şedinţa Consiliului Local Bacău din data de 29.05.2017.

                      Moinești: Ateliere de olărit, cântece vechi și costume populare, la „Ziua Universală a Iei”

                        Locuitorii din Moinești și din împrejurimi se vor întâlni vineri, 23 iunie, în Parcul Osoiu pentru a fi prezenți la Festivalului „Șezătoarea lui Moinea”. Ei vor sărbători, pentru a treia oară, „Ziua Universală a Iei”.

                        Organizatorul evenimentului va fi, și de data aceasta, Asociația Inițiative pentru o Comunitate Responsabilă (AICR), coordonată de Anca Balaban, care propune moineștenilor un exercițiu de promovare a iei și de rememorare a legendei lui Moinea.

                        Iubitorii portului național și ai tradițiilor se vor întâlni, la ora 16, „la steaguri”, în Parcul Central, de unde se vor îndrepta spre dealul Osoiu. La ora 17, aici va începe o sărbătoare câmpenească cu muzică, dansuri și meșteri populari.

                        „Șezătoarea lui Moinea este o mișcare dezvoltată în jurul imaginii orașului nostru și a legendei întemeierii acestuia, precum și pentru a se readuce în atenția noastră, a tuturor, un mod plăcut de întâlnire pe care-l aveau înaintașii noștri.

                        Prin intermediul acestui eveniment se are în vedere recunoașterea ciobanului Moinea drept unul dintre simbolurile locale”, a declarat Anca Balaban, președinta AICR Moinești.

                        Festivalul va începe cu prezentarea legendei întemeierii așezării și va fi urmat de ceremonia de dezvelire a unei noi sculpturi care va deveni un monument emblematic pentru „Șezătoarea lui Moinea”, care să amintească tuturor moineștenilor de legendele trecutului, de responsabilitatea prezentului și a viitorului, mai arată Anca Balaban.

                        Moineștenii vor aduce pe deal obiecte păstrate de la bunici și străbunici: covoare, coșuri de nuiele, castroane, căni și ulcele de lut, linguri de lemn, ștergare țărănești. Multe dintre aceste obiecte vor fi donate AICR.

                        La șezătoare vor fi prezenți rapsozi, grupuri de dansatori, meșteșugari care vor organiza ateliere în aer liber și voluntarii AICR, care au pregătit concursuri și jocuri cu înscriere ad-hoc, dar și premii pentru câștigători.

                        Fundația de Sprijin Comunitar: de două decenii alături de băcăuani

                          În această lună, Fundația de Sprijin Comunitar (FSC) împlinește 20 de ani de activitate în Bacău și pentru Bacău.

                          „Împreună cu dumneavoastră am dezvoltat proiecte de impact, prin care am întins o mână de ajutor semenilor noștri mai puțin norocoși.

                          Am alinat suferințele a mii de bătrâni și am ajutat alte câteva mii de tineri să-și construiască un viitor solid, bazat pe educație de calitate și responsabilitate față de ei și cei din jurul lor”, arată Gabriela Achihăi (foto), președinta FSC Bacău.

                          Sărbătorirea celor două decenii de implicare în viața comunității va avea loc sâmbătă, în Sala Ateneu, începând de la ora 12, alături de prieteni, parteneri și voluntari.

                          Va fi un moment festiv în cadrul căruia băcăuanii îi vor putea cunoaște mai bine „pe oamenii din spatele proiectelor și rezultatelor FSC, dar și pe beneficiarii organizației, cei pentru care existăm și muncim zi de zi!”

                          Evenimentul din Sala Ateneu va fi precedat de o paradă a proiectelor și a beneficiarilor FSC ce se va desfășura, începând de la ora 11, pe traseul Casa de Asigurări de Sănătate – Prefectura Bacău – Hotelul „Decebal” – Ateneu.

                          Ce pagube a produs furtuna de ieri

                            În data de 21 iunie 2017, 94 de pompieri militari salvatori cu 19 mijloace auto și 9 motopompe au intervenit pentru limitarea efectelor fenomenelor hidro-meteorologice periculoase, care s-au manifestat pe raza județului Bacău, astfel;

                            În municipiul Bacău:
                            • în zona podului Gherăiești – degajare copac și stâlp de beton de pe carosabil. Au acționat cinci pompieri militari cu o autospecială de intervenție;
                            • Calea Romanului – degajare stâlp căzut pe carosabil. Au acționat trei pompieri militari cu o autospecială de intervenție;
                            • strada Gării – degajare copac căzut peste o construcție în care funcționează o spălătorie auto. Au acționat șase pompieri salvatori cu două autospeciale de intervenție;
                            • strada Gheorghe Donici – degajare copac căzut peste un stâlp de telefonie. Au acționat cinci pompieri militari cu o autospecială de intervenție;
                            • strada Miron Costin – degajarea copac căzut, care blochează calea de acces într-un bloc de locuințe. Au acționat cinci pompieri salvatori cu o autospecială de intervenție.

                            În municipiul Onești:
                            • Strada Stadionului – degajare copac căzut peste un autoturism parcat. Au acționat cinci pompieri militari cu o autospecială de intervenție.

                            În comuna Oituz:
                            • sat Poiana Sărată – evacuare apă din patru curţi inundate. Au acționat cinci pompieri salvatori subofiţeri cu o autospecială de intervenţie şi o motopompă transportabilă. A fost luată măsura trimiterii în zonă a unei motopompe remorcabile cu o autospecială de intervenție din cadrul Detașamentului de Pompieri Bacău;
                            • din cauza aluviunilor depuse pe carosabil, circulația pe DN 11, pe raza localității Ferăstrău este îngreunată. În zonă acționează un utilaj al Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență Oituz. De asemenea s-a luat măsura suplimentării forțelor de intervenție, care să acționeze cu lopeți pentru decolmatarea DN 11, astfel:
                            o 16 pompieri salvatori și un microbuz din cadrul Detașamentului de Pompieri Bacău cu 2 motopompe transportabile;
                            o 15 pompieri militari cu două autospeciale de primă intervenție și comandă, un autoturism de muncă operativă și două motopompe transportabile din cadrul Detașamentului de Pompieri Moinești;
                            • din cauza aluviunilor depuse pe carosabil, circulația pe DN 11, este îngreunată și pe raza localității Hârja. În zonă acționează două utilaje ale Secției Drumuri Naționale Bacău.

                            În oraş Slănic Moldova:
                            • decolmatare albie Pâru Rece şi decolmatare DJ 116 de aluviuni. În zonă acţionează șapte pompieri salvatori cu două autospeciale de intervenţie, o motopompă remorcabilă şi două motopompe transportabile. De asemenea, în zonă acţionează S.V.S.U. Slănic Moldova cu 10 voluntari şi trei buldoexcavatoare, o autobasculantă, o autospecială de intervenţie şi un autoturism de teren.
                            • evacuare apă din curtea Grădiniţei cu Program Normal Slănic Moldova. Au acționat patru pompieri cu o motopompă remorcabilă.
                            • în urma unei evaluări efectuate în teren, de echipajele I.S.U.J. Bacău, s-a constatat faptul că două drumuri locale au fost afectate (strada Păcii și strada Zorilor). Din această cauză, nu se poate realiza accesul cu mijloace auto către 20 de locuințe. De asemenea, au fost inundate 30 de gospodării (curți și beciuri);
                            • având în vedere situația existentă, a fost luată măsura suplimentării forțelor de intervenție cu 10 pompieri militari și un microbuz, din cadrul Detașamentului de Pompieri Onești.

                            Echipaje din cadrul I.S.U.J. Bacău au executat patru misiuni de monitorizare a cursurilor de apă şi a căilor de acces în localităţi, astfel:
                            – Detaşamentul de Pompieri Moineşti – monitorizare râu Tazlău (o autospecială de intervenţie cu un salvator);
                            – Detaşamentul de Pompieri Bacău – monitorizare pe râurile Bistriţa şi Siret (o autospecială de intervenţie cu trei pompieri)
                            – Garda de Intervenţie Comăneşti – monitorizare râu Trotuş (o autospecială de primă intervenție și comandă cu trei salvatori);
                            – Garda de Intervenţie Podu Turcului – monitorizare râu Zeletin (o autospecială de intervenţie cu trei pompieri).
                            Pentru coordonarea acțiunilor de intervenție, în teren s-a deplasat primul adjunct al I.S.U.J. Bacău cu un autoturism pentru muncă operativă și 1 subofițer.
                            Conform informării distribuitorului de energie electrică două localități sunt nealimentate total cu energie electrică (Lespezi, Gârleni) și două localități parțial nealimentate (Cucova și Valea Seacă). În total sunt 15 posturi de transformare nealimentate cu energie electrică și 2031 de consumatori afectați. Pentru remedierea avariilor acționează două echipe de intervenție.

                            Pompierii salvatori băcăuani vor rămâne la datorie pentru limitarea și înlăturarea efectelor negative generate de fenomenele meteorologice periculoase până la când comunitățile vor reveni la starea de normalitate.

                            FOTO: ISU Bacau

                            Drama pescărușilor de pe acoperișul Muzeului de Istorie Bacău

                              O familie de pescăruși din specia ”Larus michahellis” și-a făcut, de ceva timp, cuib pe acoperișul Muzeului de Istorie ”Iulian Antonescu” din Bacău, păsările transformându-se, de câteva zile, ele însele în personaje dintr-o istorioară de netrecut cu vederea.

                              Cuibul a fost descoperit pe acoperiș de către criticul de artă, profesor Iulian Bucur, salariat al Complexului Muzeal de Istorie Bacău care a și pornit la monitorizarea vieții de familie a zburătoarelor.

                              Din nefericire, la începutul acestei săptămâni, Iulian Bucur a găsit un pescăruș adult mort și un pui de pescăruș rănit. Întâmplarea nu doar că a fost povestită pe rețeaua de socializare Facebook, dar și sesizată Centrului Regional de Ecologie (CRE) Bacău pentru a da de capăt ”misterului” morții pescărușului adult și rănirii pescărușului juvenil.

                              ”De cele mai multe ori nebăgați în seamă de către trecători, unori deranjanți pentru cei care locuiesc la etajele superioare, pescărușii își fac pe clădirile din Bacău, cuiburi. Păsări oportuniste, acestea profită de siguranța acoperişurilor precum şi de sursele de hrană uşor disponibile din oraş şi vecinătăți. Iată că şi acoperişul Muzeului de Istorie „Iulian Antonescu” din Bacău a fost ocupat de o familie de pescăruşi Larus michahellis”, au spus reprezentanții Centrului Regional de Ecologie Bacău.

                              În urma ”investigațiilor” întreprinse de prof. Iulian Bucur și membrii CRE Bacău s-a concluzionat că, cel mai probabil, în zona cuibului a avut loc „un conflict” între părinți şi alte păsări, conflict soldat cu moartea unui exemplar de pescăruș adult și rănirea unui juvenil.

                              ”Adultul găsit mort nu este unul dintre părinți, iar ce este mai interesant e că acesta a fost inelat în Ucraina. Personalul muzeului a luat legătura cu specialiştii de la Muzeul Național „Grigore Antipa” pentru a prelua datele şi a afla mai multe despre istoricul acestui exemplar”, au spus membrii CRE Bacău.

                              Puiul de pescăruș rănit la baza aripii a fost preluat de CRE și transportat la Centrul pentru Reabilitarea Faunei Focșani unde, de la începutul verii au mai fost duse pentru îngrijire alte 12 păsări.

                              FOTO: Iulian Bucur

                              Bacău: Tratament împotriva țânțarilor

                                Municipiul Bacău, prin Direcția Salubrizare Agrement Parcuri, va efectua începând de sâmbătă, 24 iunie, până miercuri, 28 iunie, primul tratament avio din acest an pentru combaterea țânțarilor și a căpușelor.

                                Acest prim tratament se va aplica pe o suprafață de 4000 hectare și constă în pulverizarea aeriană ultrafină a substanțelor de combatare a țânțarilor și a căpușelor. Pulverizarea aeriană se va desfășura în intervalul orar 05.00 – 10.30. Substanțele folosite (SOLFAC EW 050 și K-Othrine Profi EC 250), sunt avizate de către Comisia Națională pentru Produse Biocide.

                                Tratamentul se aplica în special în zonele cu vegetaţie abundentă, în parcuri şi zone traversate de cursuri de apă, urmând ca în perioada următoare, în funcţie de necesităţi, să se efectueze şi un al doilea tratament pe întreaga suprafaţă a municipiului.

                                Condiţiile meteorologice nefavorabile: precipitații, intensificări ale vântului, etc, ar putea prelungi intervalul pentru efectuarea tratamentelor avio în Bacău.

                                Ateliere de vacanță la Biblioteca Rosetti, din Onești

                                  foto: http://biblioteca.onesti.ro/

                                  – 13 ateliere de vacanță vor fi deschise la sediul bibliotecii, la Filiala Cosânzeana a acesteia și la Muzeul de Istorie

                                  Biblioteca Municipală Radu Rosetti, din Onești, a lansat programul „Atelierelor de vacanță” destinate, în principal, copiilor cu vârste între 3 și 15 ani. Acestea se vor desfășura pe durata a două luni, începând cu 3 iulie, și vor avea loc, de luni până vineri, în spațiile Bibliotecii Radu Rosetti, la Filiala Cosânzeana a acestei instituții sau la Muzeul Municipal de Istorie.

                                  Vor fi organizate, astfel, 13 ateliere de vacanță pentru toate vârstele. Pentru preșcolari se va deschide, în premieră, un atelier de lego duplo, unul de limba engleză interactiv, dar și un atelier de karaoke și lectură, unde cei mici vor cânta și li se vor citi povești. De asemenea, tot în premieră va fi deschis și atelierul „Micii Arheologi”, la Muzeul de Istorie, unde va fi prezentată istoria obiectelor din patrimoniul muzeului, dar și Atelierul de Cultură Generală, în care tinerii vor fi provocați în mai multe domenii.

                                  Programul complet al acestor activități, precum și o broșură cu prezentarea fiecarui atelier de vacanță pot fi găsite chiar la sediul bibliotecii Rosetti. (Petru Done)

                                  „Scopul atelierelor este de a-i implica pe tineri în diverse activități care să le stimuleze creativitatea, imaginația și să le îmbogățească volumul de cunoștințe generale. Copiii pot alege, din mai multe domenii, atelierul pe care vor dori să-l urmeze”.
                                  Ionuț Tenie, directorul Bibliotecii Municipale Radu Rosetti

                                  256 de absenți la a doua probă a Evaluării Naționale

                                    „Rezultatul calculului 20 – 20 : 2 este egal cu….”, „Șase caiete de același fel costă 30 de lei. Trei dintre acestea costă… lei”, „Dacă A = {1,2,3,4} și B = {4,6,8}, atunci mulțimea A Ώ B este egală cu…” sau „Aria unui pătrat cu lunginea de 6 cm este egală cu … cm².”

                                    Sunt doar primele întrebări din proba a doua a examenului de Evaluare Națională, cea la Matematică, organizată ieri în întreaga țară și la care participă absolvenții de gimnaziu.

                                    Proba a continuat însă și cu alte cerințe de verificare a cunoștințelor ce țin de geometrie și geometrie în spațiu, dar și de ecuații, fracții, funcții. Unele mai ușoare – „Determinați două numere, știind că media lor aritmetică este egală cu 150 iar raportul celor două numere este egal cu ½”, altele care mai grele, care vor face probabil și departajarea între elevi. Toate subiectele au fost obligatorii. La corectare se acordă 10 puncte din oficiu. Timpul de lucru a fost de două ore.

                                    În Bacău, unde sunt 142 de centre de examen, s-au înscris la această probă 4.935 de candidați. Din declarațiile reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Bacău au fost și 256 de absenți. Nu s-au înregistrat însă incidente și nici eliminări din examen pentru tentativă de fraudare.

                                    „A fost ușor”. „Nu ne așteptam la subiecte așa de simple.” „A fost ușor și la Română, acum și la Matematică. Bine că am scăpat”. „Vor fi note mari”. Cam acestea erau replicile candidaților la ieșirea din sălile de examen. Au fost și elevi care au ieșit foarte repede pentru că, au spus ei, au rezolvat subiectele înainte de expirarea timpului de lucru, pentru că toate au fost accesibile. Fiecare sutime însă contează, mai ales pentru cei care vor să ajungă la liceele de top, unde mediile de admitere sunt peste 9.50.

                                    Conform calendarului de organizare, primele rezultate se afișează luni, 26 iunie, până la ora 16.00. Media generală obținută la Evaluarea Națională este unul din criteriile de admitere în liceu – în proporție de 80%. Restul de 20% este media generală de absolvire a claselor de gimnaziu.

                                    Astăzi, 18 elevi, înscriși la Școala Gimnazială „Dani Gergely” din Ghimeș Făget, vor susține proba de Limbă și literatură maternă (maghiară).

                                    „Au fost subiecte de nivel mediu, care au respectat programa școlară. Poate ceva mai dificilă a fost problema de geometrie. Nu a fost dezavantajat elevul, asta e clar. Cred că cei care au învățat vor lua note bune.”
                                    Ionel Tarasă, profesor de matematică, director la Școala „Octavian Voicu” Bacău

                                    „Eu zic că nu a fost chiar așa de ușor. Pentru nota 8, poate că subiectele sunt destul de accesibile, însă la problema de la subiectul trei, punctele b și c au fost dificile. Dar cumva trebuie să se facă și diferența.”
                                    prof. Eugenia Iancu, profesor de matematică la Școala „Alexandru cel Bun” Bacău

                                    Croco își mărește capacitatea de producție și dublează numărul de angajați

                                    Efectivul de salariați ai societății Croco, din Onești, unul dintre cei mai mari producători români de biscuiți, va depăși la sfârșitul acestui an numărul 500 – a declarat pentru Ziarul Financiar proprietarul întreprinderii, Damian Mereu.

                                    Croco Onești a avut, în 2016, doar 239 de salariați, față de 244 în 2011. De la începutul acestui an au fost angajați, însă, alți 160 de oameni, iar Damian mereu a declarat că până la sfârșitul anului vor mai fi angajați încă 80. În prezent, societatea are 405 salariați, dintre care 335 în sectorul direct productiv. Croco, firmă creată în 1994, a mărit sistematic capacitatea de producție, a investit mult și are în proiect noi investiții de circa 14 milioane de euro în creșterea producției destinate atât pieței interne, cât şi celei externe.

                                    Cunoscutul om de afaceri oneștean a remarcat, însă, problemele tot mai mari în a găsi forță de muncă în România și a opinat că aceasta se va transforma „într-un mare dezastru”.

                                    Croco a ajuns, în 2016 la o cifră de afaceri de aproape 137 de milioane de lei (peste 30 de milioane de euro), față de numai 121 de milioane anul trecut sau doar 60 de milioane de lei în 2011. Compania vinde produsele sale direct în 11 rețele de magazine, dar și la export.

                                    Croco este lider pe segmentele de sticksuri, crackers și brezel. De asemenea, compania este în top trei jucători de pe segmentul biscuiților dulci.

                                    Granițe deschise pentru serviciile medicale

                                      Cum te poți trata în Bacău, dar și în străinătate, cu formularele europene de sănătate
                                      Cardul european de asigurări sociale de sănătate, denumit card european, conferă titularului asigurat dreptul la prestații medicale necesare în cadrul unei șederi temporare într-un stat membru UE.

                                      Prin ședere temporară se înțelege deplasarea unei persoane pentru motive turistice, profesionale, de familie, pentru studii pentru o perioadă necesară deplasării, dar nu mai mult de 6 luni. Cardul european conţine următorul set obligatoriu de informaţii vizibile: numele şi prenumele asiguratului; codul numeric personal al asiguratului; data naşterii asiguratului; data expirării cardului (valabilitatea este de un an de la emitere); codul Organizaţiei Internaţionale pentru Standardizare pentru statul membru emitent al cardului; numărul de identificare şi acronimul casei de asigurări de sănătate care emite cardul; numărul cardului.

                                      Cardul european se eliberează gratis de către Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bacău, care poate refuza emiterea cardului doar dacă solicitantul nu a achitat la zi contribuția la fondul național de sănătate. Pentru emiterea cardului european, asiguratul va completa o cerere prin care își asumă răspunderea că nu folosește cardul pentru servicii medicale prestabilite într-un stat european (în această situație aceste servicii nu vor fi decontate unității spitalicești de legătură din statul respectiv, urmând a fi achitate de asigurat). În situația în care asiguratul întrerupe plata contribuției la Sănătate pe perioada deplasării și va fi nevoit să utilizeze cardul, atunci plata serviciilor medicale nu va fi efectuată.

                                      Odată emis, cardul european se trimite la adresa declarată de cetățean în maximum 5 zile de la înregistrarea cererii. În situații excepționale, CJAS Bacău poate elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului cu o perioadă de valabilitate de 12 luni.

                                      Numai în trimestrul I a acestui an, au fost emise 884 de carduri europene sau certificate înlocuitoare de card.

                                      Dacă nu e valabil cardul, sunt alte soluții

                                      Pentru asigurații care părăsesc temporar țara sau au nevoie de servicii medicale planificate într-o țară UE, CJAS Bacău emite și formularele S1 (fostele formulare E 104, E106, E109, E120, E121) și S2 (fost E112).

                                      În primele trei luni ale lui 2017 au fost eliberate 25 formulare E104, 3 formulare E107, 1 formular E108, 2 formulare E112, 5 formulare E 121. Din țările UE au fost primite la CJAS Bacău 528 formulare astfel: 147 formulare E 104, 34 formulare E 106, 27 formulare E 107, 28 formulare E108, 3 formulare E109, 6 formulare E 121, 274 formulare E 125 si 26 formulare E 001.

                                      Formularul E 106 se eliberează pentru a permite asiguraților angajați și membrii familiei acestuia, asigurați în România, dar care au reședința pe teritoriul altui stat UE, să beneficieze pe timpul detașării de servicii medicale conforme cu legislația acelui stat. Formularul E 107 se utilizează în scopul solicitării cardului european de asigurări de sănătate sau a formularelor E106, E109, E112, E120, E121.

                                      Formularul E 104 atestă totalul perioadelor de asigurare pe teritoriul a două sau mai multe state. Formularul E 108 este utilizat pentru anularea sau suspendarea atestatului privind dreptul la prestații în natură (anuleaza E 106, E 109, E120, E121) care a fost emis pentru o persoana care își are reședința într-un alt stat membru al Uniunii Europene.

                                      Formularul E 109 se adresează membrilor familie lucrătorului salariat sau independent care își au reședința pe teritoriul altui stat membru UE. Formularul permite membrilor familiei lucrătorului care nu își au reședința împreună cu acesta să beneficieze de prestațiile în natură de boală și maternitate, acordate în contul instituției competente de la locul de reședință.

                                      Formularul E112 se eliberează atunci când avem nevoie de servicii medicale în UE și care nu sunt acoperite de cardul european; acest formular se eliberează înainte de a accesa serviciul medical în situația în care clinicile medicale din România recomandă tratamentul într-o țară din UE.

                                      Formularul E121 este eliberat pentru a permite titularului de pensie, cât și membrilor familie acestuia, indiferent dacă au sau nu reședința împreună în țara membră UE, să beneficieze de servicii medicale în concordanță cu legislația țării respective.

                                      Formularele E 125, E 126 și E 127 sunt formulare care însoțesc factura de plată. În situația în care se utilizează corect documentele legale, atunci se poate beneficia de plata integrală a serviciilor medicale în UE .

                                      Decontări de mii de lei

                                      CJAS Bacău a făcut în primele cinci luni ale anului curent plăți externe în valoare totală de 3.208.378 lei pentru asigurații noștri care au beneficiat de servicii medicale în țările UE.

                                      Plățile au fost făcute în principal în Germania (415,9 mii lei), Italia (2.773,15 mii lei) și Austria (19,3 mii lei). Tot în aceeași perioadă, s-au emis 70 facturi E 125 pentru servicii medicale acordate cetățenilor străini în baza cardului european sau a formularelor europene, sumele facturate fiind de 154 mii lei, în principal către Italia. „ Documentația parcurge următorul traseu: spitalul din țara UE, organismul de legătură din țara UE, organismul de legătură din România (Casa Națională de Sănătate), casa județeană (CJAS Bacău).

                                      Aceasta comunică către CNAS care formulare sunt eligibile la decontare, respectiv suma necesară. Ulterior CNAS alocă suma către CJAS Bacău pentru plata serviciilor medicale de care au beneficiat asigurații noștri. Plata în valută se face prin intermediul unui cont în valută deschis de CNAS la o instituție bancară către organismul de legătură din țara UE. Invers, dacă serviciul medical este efectuat în Bacău, pentru un cetătean asigurat rezident, furnizorul de servicii medicale transmite copie după cardul european și decontul, – casa de asigurări de sănătate procesează E125, organismul de legatură național (CNAS), apoi intervine organismul de legătură din țara UE, are loc transferul banilor către CNAS și apoi către CJAS Bacău”, a explicat Dan Stoica, director executiv CJAS Bacău. Termenul de decontare prevăzut de legislaţia europeană pentru aceste servicii este de 18 luni de la data intrării documentelor de plată la CNAS, iar dacă acestea sunt contestate termenul se prelungeşte la 36 de luni.

                                      „Important este că legislația noastră s-a armonizat cu legislația UE, asigurații noștri pensionari înțelegând drepturile pe care le pot accesa prin intermediul CJAS Bacău referitor la serviciile medicale la care au acces în spațiul european. În acest context, avem înregistrați 361 de pensionari care și-au mutat reședința permanentă într-un stat european și care beneficiază de serviciile medicale din pachetul de bază oferit de asigurările de sănătate din statul respectiv, în baza formularului european E 121 (S1) emis de CJAS Bacău. Anul trecut, de exemplu, CJAS Bacău a achitat facturi în valoare de aproximativ 400.000 euro pentru serviciile medicale primite de aceștia în statele respective. În același timp, înregistrăm și 36 de pensionari rezidenți (străini) în județul Bacău care beneficiază de servicii medicale din pachetul Casei Naționale în baza formularelor E121 eliberate de statele respective.”
                                      Dan Stoica, director executiv CJAS Bacău

                                      ATENȚIE! Casa de Asigurări de Sănătate din România NU decontează: stabilirea diagnosticelor; analize, investigaţii solicitate de medicul care a preluat cazul în străinătate; transportul pacienţilor şi al însoţitorilor (valabil şi în cazul copiilor); şederea în spital a însoţitorilor.

                                      O poveste despre manipulare

                                      Anul trecut, fotografia unui copil din orașul sirian Alep făcea istorie, fiind publicată în sute de ziare și site-uri de știri, bloguri, sau difuzată de televiziuni.

                                      „Aleppo boy”, cum a fost denumit băiețelul, a devenit, peste noapte, simbolul cruzimii războiului, mai ales al cruzimii forțelor guvernamentale care-ni se spunea-bombardau populația civilă din Alep, oraș aflat sub controlul rebelilor din așa-zisa „opoziție moderată”. Fotografia a fost promovată agresiv de presa occidentală la numai câteva zile după apariția unui videoclip tulburător, în care un copil de zece ani era decapitat de câțiva rebeli „moderați” din Alep.

                                      Rezultatul a fost că imaginile cu copilul ucis cu cruzime de rebeli a fost uitat, în vreme ce toată lumea deplângea soarta băiețelului rănit de bombardament. Șefa corespondenților internaționali de la CNN, Christiane Amanpour, a avut chiar un moment bine regizat în care, în timpul unui interviu cu ministrul rus de externe, Serghei Lavrov, i-a pus fotografia băiețelului în față și l-a întrebat de ce sprijină Moscova forțele siriene care măcelăresc copii.

                                      Timpul a trecut, orașul Alep a fost eliberat de forțele guvernamentale iar adevărata poveste a fotografiei a ieșit la iveală. Newsweek scrie că tatăl băiatului a declarat că opoziția a folosit imaginile copilului în scopuri propagandistice.

                                      Mai mult, i s-ar fi oferit sume de bani pentru a face declarații critice la adresa regimului de la Damasc dar a refuzat, în ciuda presiunilor puternice la care a fost supus. Un jurnalist sirian, Khaled Iskef, spune chiar că băiețelul din poză-Omran Daqneesh-a fost al doilea copil fotografiat după acel bombardament dar primul nu li s-a părut destul de fotogenic celor care s-au ocupat de înscenare.