Fericirea este o experienţă mentală şi personală a unei emoţii. Experienţa fericirii se situează dincolo de starea de bine. Fericirea, spre deosebire de plăcere, este năucitoare, de unde şi expresia: “Sunt nebun de fericire!”.

Practic, te copleşeşte cu totul! Ea poate depăşi limitele noastre, fizice sau psihice.

Emoţiile fericirii sunt întotdeauna mai presus decât noi, ne ridică la ceruri, ne inundă şi ne transformă într-o persoană minunată.

PUBLICITATE

„Fericirea este binele suprem”, spunea Aristotel şi putem continua noi: odată trăită, nu ne mai dorim nimic altceva. Ne dorim ca acea stare să continue la nesfârşit fără a schimba nimic. Dar pentru a da startul fericirii şi pentru a menţine această stare de vis de ce anume avem nevoie?

Facem ce facem şi ne întoarcem de fiecare dată la bază: alimentaţie corectă, odihnă, mişcare fizică, atitudine pozitivă şi evitarea factorilor de stres. Ce legătură au toate acestea cu fericirea? Toate aceste principii realizează un echilibru. Echilibrul are la bază buna funcţionare a sistemului nervos. Acesta lucrează precum un centru de comandă. Datorită lui, organismul uman se poate adapta la mediul înconjurător, aflat în continuă schimbare.

Creierul reprezintă centrul sistemului nervos. Aici se centralizează cele mai multe informaţii, care sunt procesate şi stocate, iar noi semnale sunt transmise înapoi în corp prin intermediul nervilor. Creierul gândeşte, învaţă, reţine, decide şi îşi face griji, are emoţii, fantezii, dorinţe şi amintiri. Neuronii fac toate acestea posibile, creierul fiind format din miliarde de neuroni, conectaţi între ei prin sinapse.
Stilul de viaţă ne influenţează performanţele creierului?

Creierul este un organ format din numeroase elemente care trebuie să îşi îndeplinească rolul în mod eficient pentru ca acesta să funcţioneze la parametrii ideali. Odată cu trecerea anilor, unii neuroni se uzează, dar creierul continuă să funcţioneze, însă la capacitate mai mică. De aceea, pe măsură ce înaintăm în vârstă ar trebui să îl protejăm, antrenându-l permanent.

Ritmul vieţii din ziua de azi este mult mai alert decât în mod normal, iar acest lucru afectează inevitabil şi sistemul nostru nervos. Competitivitatea, dorinţa de a duce o viaţă mai bună reprezintă o ameninţare pentru sistemul nostru nervos. Toate acestea pot fi o cauză de stres, adică o cauză a oboselii fizice şi psihice. Cea mai bună armă împotriva uzurii cerebrale este contopirea activităţilor intelectuale, fizice şi sociale. Noi suntem fiinţe creative, cu resurse, putem cotracara cu succes inconvenientele cauzate de înaintarea în vârstă.

Revenind la principiile de bază specifice unui stil de viaţă sănătos: memoria, atenţia, funcţiile executive, emoţiile, performanţele de orice fel pot fi îmbunătăţite prin alimentaţie corectă, sport, artă, cultivarea relaţiilor sociale etc. O alimentaţie variată şi bazată pe fructe şi legume proaspete, bogată în vitamina E şi antioxidanţi, practicarea regulată a unui sport (mişcare fizică de orice fel), lipsa fumatului, reprezintă condiţiile ideale pentru a menţine circulaţia sanguină în limite normale în decursul vieţii. Aceasta este esenţială pentru un aport corespunzător de oxigen şi elemente nutritive.

Mai multe studii au demonstrat că alergarea, atunci când este corect practicată, favorizează transportul de oxigen de la plămâni până la teritoriile cele mai adânci ale organismului şi provoacă astfel o irigare îmbunătăţită a creierului.

În timpul exerciţiilor fizice se eliberează o proteină (BDNF) care repară şi protejează neuronii memoriei. Făcând mişcare se eliberează endorfine, benefice pentru creier (eliminarea stresului, euforie, gândire pozitivă). Dacă ne dedicăm jocurilor de memorie, lecturii cărţilor, ziarelor, revistelor, dacă manifestăm interes pentru ceea ce se întâmplă în lumea ce ne înconjoară, contribuim la buna funcţionare a sistemului nervos.

Gândirea pozitivă este un mod de viaţă spre care trebuie să tindem mereu pentru efectele extraordinare pe care le aduce. Gândirea negativă întotdeauna ne duce într-o zonă de disconfort total. De aceea, un sfat pe care îl dau din inimă tuturor: gândiţi-vă la efectele minunate ale alergării, căutaţi compania oamenilor deschişi, veseli, calmi şi optimişti. Zâmbiţi şi râdeţi cu poftă! Zâmbetul înseamnă o destindere, o relaxare a feţei, o oglindă a liniştii şi mulţumirii sufleteşti. Rolul important pe care îl joacă râsul pentru creşterea spectaculoasă a sistemului imunitar, contribuie şi la crearea stării de optimism şi încredere în sine.

Ascultaţi muzică şi dansaţi! Muzica şi dansul stimulează judecata, ne face mai altruişti şi diminuează suferinţa. Toate aceastea sunt pentru a vă proteja creierul, pentru a vă proteja propria fericire. Sunt lucruri la îndemâna noastră, sunt realizabile din orice punct de vedere şi important de reţinut că toate acestea ne echilibrează stilul de viaţă.

Suntem nişte fiinţe minunate încă de la naştere! Să păstrăm acest lucru permanent! Fiecăruia dintre noi îi este dată o conştiinţă, care are rolul de a ne ţine pe calea cea bună; un întreg bagaj de simţăminte şi emoţii care au menirea de a ne îmbogăţi vieţile şi un creier pe care niciodată nu-l vom putea epuiza. Un stil de viaţă ideal presupune creştere şi dezvoltare şi pe plan spiritual. Creşterea spirituală completează piesele lipsă şi umple golurile din viaţă deoarece ne înnobilează cu bunătate, iubire şi recunoştinţă. Ce obţinem în final?

O viaţă plină de sens şi împlinire, o viaţă fericită! Oare aceasta să fie adevărata viaţă pe care meritaţi să o trăiţi? DA!

Atunci, protejaţi-vă creierul antrenându-l!

Carmen Barcan, terapeut

loading...

Raspunderea juridica a comentariilor revine in totalitate autorilor. Inainte de a comenta, cititi Standardele comunitatii! Nu vom accepta comentariile rasiste, xenofobe, care indeamna la ura sau care incita la violenta. In cazul in care considerati ca un comentariu deja aprobat ar trebui eliminat, va rugam sa ne instiintati folosind acest formular.

LĂSAȚI UN MESAJ