duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2066

„Turn On the Nature” în Parcul Gherăiești

    Două zile pline de activități, care de care mai atractive. Asta a propus băcăuanilor, weekendul trecut, Asociația pentru Dezvoltare Activă (ADA). Și le-a ieșit.

    Foarte mulți băcăuani au ales să vină și să petreacă timp bun, de calitate, în aer liber, la cea de-a șasea ediție a Festivalului Zilele Parcului Gherăiești, eveniment ce a avut sloganul „Turn On the Nature”. Cu activități diverse pentru copii și tineri, voluntarii ADA au reușit să-i mulțumească pe toți cei prezenți, care au apreciat calitatea festivalului și care au promis că vor reveni.

    „Am pornit de la ideea de reconectare cu natura și cu Parcul Gherăiești, scopul nostru inițial fiind acela de a aduce oamenii înapoi în parc. Am avut ateliere pentru copii și tineri, împărțite pe zile, și a fost clar că au fost pe placul celor care au venit.

    Anul acesta au fost mult mai mulți participanți față de edițiile precedente, ceea ce arată că interesul a crescut față de festivalul nostru și că oamenii încep să revină în Parcul Gherăiești cu drag”, a declarat Victor Toma, președintele ADA Bacău, care a precizat că deja se gândește la ediția viitoare când dorește ca acest eveniment să fie cuprins într-un proiect de anvergură, care să conțină o serie de activități premergătoare pentru a aduce cât mai mulți băcăuani în Parcul Gherăiești.

    Faraoani: Ateliere de Vară – ȘOTRON

      Fiecare copil merită să aibă un start bun în viață, dezvoltarea lui fiind dependentă de condițiile în care trăiește, de experiențele pe care le are și de adulții care îl îngrijesc, primele experiente de învățare reprezentând o fundație solidă pentru succesul în viață.

      La Școala Gimnazială Nr. 1 Faraoani, director profesor Elena Durac, s-a derulat, în perioada 19-30 august 2019, programul „Ateliere de Vară – ȘOTRON”, creat și susținut de echipa Ovidiu.Ro.

      Acest program are ca proiect tematic „Lumea vie”, ideea centrală fiind aceea că în fiecare etapă din ciclul lor de viață plantele, animalele și omul au nevoi specifice pentru a se dezvolta. Echipa de voluntari de la Școala Gimnazială Nr. 1 Faraoani pentru „Ateliere de Vară – ȘOTRON” alcătuită din Tereza Habavnic, bibliotecar, Mihaela Ciceo, educatoare, Felicia Coșa, învățătoare, Iuliana Cojocaru și Iuliana Panțiru, recent licențiate în domeniu, a organizat sesiunile zilnice cu activități de învățare prin joc și experiențe practice.

      De asemenea, activitățile de citit interactiv, jocul de construcție, desenul, experimentele, muzica și jocurile de mișcare au oferit preșcolarilor o expetiență de neuitat. Fiecare copil a primit cărți acordate de echipa Ovidiu.Ro, iar părinții au promis că le vor citi copiilor în fiecare zi din cărțile primite.

      Educația înainte de toate

      Vă amintiți cum ni se spune ca o mantră de ceva timp că bicicletele sunt soluția, că e nevoie de cât mai multe piste pentru biciclete, că numai așa vom scăpa de aglomerație, poluare și accidente?

      New York Post tocmai a publicat un articol care dă de pământ cu această teorie dezvăluind că orașul american are o problemă cu bicicliștii care în ultimii opt ani o rănit peste 2.250 de pietoni. În primele șase luni ale acestui an, numărul cazurilor a crescut cu 12% față de perioada similară a anului trecut: 127 de răniți și doi morți. Da, știu, New York nu e București și nici Bacău, însă trebuie să ne trezim puțin la realitate: fără educație, orice idee nouă se implementează degeaba.

      Vom avea piste pentru bicicliști în oraș, asta e bine, dar vom avea bicicliști responsabili? Aici este marea întrebare. Poate părea ciudat. La urma urmei, ce rău poate să facă o bicicletă, doar e ecologică, e împinsă de puterea picioarelor și na… iar vorbește ăsta prostii.

      Sau poate nu… De câte ori nu ați văzut bicicliști traversând strada pe zebră fără să se dea jos de pe bicicletă? Bănuiesc că știti că e ilegal. Ce rău poate să facă? Păi să-ți apară în fața mașinii fără să-l vezi. Biciclismul e ok atâta vreme cât se respectă regulile. Altfel, e doar alt hipsterism supraevaluat.

      Cum sunt trotinetele electrice, un adevărat pericol public nereglementat în vreun fel. Da, sunt cool, ecologice (aș, dacă ați ști cât se poluează pentru producerea unui kilowatt de electricitate!) și sunt… silențioase. Nu le auzi când vin. Și vin, pentru că puștanilor care le manevrează le place viteza. Și nu cunosc regulile de circulație pentru ca nu există în legislație o asemenea cerință. Iarăși, rezolvarea vine din educație și din bun simț. Lucruri de care este foarte mare nevoie în societate.

      “Copiii colorează viață”

        Anunț de interes public:
        „Asociația Papillon Clinique derulează în perioada august – noiembrie 2019, la nivelul
        Județului Bacău proiectul “Copiii colorează viață”. Proiectul este realizat cu sprijinul
        Consiliului Judeţean Bacău, care acordă o finanțare nerambursabilă în valoare de
        16.496 lei, reprezentând 82,22% din valoarea totală eligibilă. Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Consiliului Judeţean Bacău.”

        Asociația Papillon Clinique, membră a Papillon Clinique Bacău, este centru de terapie și recuperare interdisciplinară, intensivă și individuală pentru copiii cu tulburări de dezvoltare psihică, psihomotrică și fizică, și familiile acestora.

        Asociația Papillon Clinique este furnizor de servicii sociale acreditat de Ministerul Muncii și Justiției Sociale și deține licențierea serviciilor pentru Psihoterapie și Kinetoterapie.

        Una dintre activitățile declarate ale Asociației este îndreptată spre conștientizarea comunității cu privire la faptul că: diversitatea este normală într-o societate civilizată. Acceptarea este importantă, dar implicarea, înțelegerea și incluziunea arată nivelul evoluției umanității.
        Ideea proiectului “Copiii colorează viață” este un răspuns la nevoia comunității, nevoie pe care am întâlnit-o și identificat-o în activitatea noastră zilnică, in calitate de specialiști în recuperarea copiilor cu tulburări de dezvoltare și deficiențe psihomotorii.

        Obiectivul proiectului este conștientizarea în rândul cadrelor didactice a rolului pe care îl au în identificarea timpurie, a tulburărilor pervazive de dezvoltare și a deficiențelor manifestate de copiii (preșcolari și școlari). Beneficiarii proiectului sunt 39 cadre didactice și 525 copii din cele șase unități școlare, din județul Bacău, vizate în proiect.
        Selecția grupului țintă a fost stabilită plecând de la exprimarea nevoii cadrelor didactice de informare și formare și dobândirea unor tehnici noi de răspuns la problemele întâmpinate zilnic în lucrul cu copiii. Au fost selectate în egală măsură și unități din zona rurală și urbană a județului Bacău.
        Există în rândul cadrelor didactice o temere în modalitatea de abordare a diverselor probleme apărute în cadrul sistemului educațional vis a vis de relația cu părinții. Lipsa informațiilor clare cu privire la identificarea elementelor definitorii pentru anumite tulburări fac din observațiile acestora o presupunere și nu o certitudine. Subiectul fiind destul de delicat este uneori trecut cu vederea sau ignorat și efectul este covârșitor pentru că ajung copii în mediul școlar care nu au minimul de autonomie dezvoltat ceea ce face procesul educațional aproape imposibil. În această fază există:
        • varianta de abandon școlar deoarece copilul nu face față provocărilor mediului educațional
        • o acceptare parțială în cadrul unității de învățământ fără a beneficia copilul de sprijin specializat.
        Iată 2 cazuri în care nu poate fi vorba de evoluție, ci de o involuție și astfel se ajunge la cazuri sociale cu grave handicapuri pentru copil și familie.
        Rolul cadrului didactic din învățământul preșcolar este crucial în dezvoltarea copilului, fiind responsabil cu prezentarea și cimentarea unor concepte definitorii pentru întreaga viață. Tot lui îi revine responsabilitatea de a identifica unele probleme în dezvoltarea copilului, de a informa părintele și de a face front comun pentru a interveni. De cele mai multe ori, copii cu diferite tulburări necesită o atenție sporită din partea cadrului didactic, cadru didactic care trebuie să adopte modele și metode adaptative de educație.
        Avem convingerea că Evaluarea timpurie și sprijinul terapeutic alături de sprijinul didactic pentru copil și familia sa reprezintă șansa de recuperare și dezvoltare către potențialul maxim a fiecăruia dintre cei identificați.

        Echipa PAPILLON CLINIQUE este pregătită să facă față noilor provocări ale societății și este motivată să lucreze cu copiii și familiile acestora în vederea găsirii resurselor care să construiască abilități și să ofere șansa oricărui copil să devină autonom.

        Se reia, parțial, furnizarea apei calde

          Thermoenergy Group SA aduce la cunoștința consumatorilor că începând cu data de 6.09.2019 va relua programul de furnizare a apei calde pentru consumatorii arondați centralelor termice (CT), astfel:

          • pentru centrale termice Bistrița, Grup Școlar și 2 Miorița, zilnic între orele 6.00-8.00 și 18.00-21.00;

          • pentru centralele termice 3 Miorița, 3/5 Dr. Aroneanu, Parc 1 și Prefectură, în zilele de marți și joi între orele 6.00-8.00 și 18.00-21.00, iar sâmbata și duminica în intervalele orare 7.00-10.00 și 18.00-22.00.

          Reamintim că apa caldă asigurată pentru consumatorii Thermoenergy a fost întreruptă la începutul lunii august, pentru execuția lucrărilor anuale de revizie planificate.

          Tânăr de 21 de ani, reținut pentru că ar fi obligat mai multe fete să se prostitueze

          La data de 31 august a.c., poliţiştii de combatere a criminalităţii organizate din Bacău sub coordonarea procurorilor D.I.I.C.O.T., au desfășurat o percheziţie domiciliară la locuința unui tânăr, de 21 de ani, bănuit de comiterea infracţiunii de trafic de persoane, pe raza judeţelor Bacău și Galați.

          Cu această ocazie, polițiștii au identificat una dintre victime, pe care tânărul ar fi constrâns-o și indus-o în eroare, în vederea exploatării sexuale, în imobile din municipiul Bacău și din orașul Tecuci, judeţul Galați.

          Din cercetări a reieșit că, bărbatul ar fi racolat, prin aceeași metodă, mai multe tinere, pe care le-ar fi exploatat sexual, în diverse apartamente, închiriate în regim hotelier, pe raza municipiului Bacău.

          Clienții ar fi intrat în legătură cu acestea prin intermediul unor anunțuri pe diferite site-uri de profil. Ulterior, tinerele ar fi fost obligate să presteze servicii sexuale, pe stradă, în zona orașului Tecuci, din judeţul Galați.

          În urma administrării probatoriului, tânărul de 21 de ani a fost reținut de poliţişti pentru 24 de ore, ulterior fiind prezentat Tribunalului Bacău, care a dispus arestarea preventivă față de acesta pentru 30 de zile.

          Acțiunea a beneficiat de sprijinul de specialitate al Direcţiei Operaţiuni Speciale a Poliției Române. La activități au participat și polițiști din Bacău, precum și din Unitatea Teritorială de Analiză a Informațiilor Bacău.

          Măsuri speciale pentru Festivalul „George Enescu”

            Poliția în acțiune

            În perioada 31 august – 22 septembrie 2019, în municipiul Bucureşti şi în alte 11 oraşe din ţară se va desfăşura Festivalul și Concursul Internaţional „George Enescu”, ediția 2019.
            Festivalul, ajuns la cea de-a cea XXIV-a ediţie, reprezintă un eveniment în cadrul căruia vor avea loc o serie de manifestări culturale, în mai multe zone şi locaţii de pe raza municipiului Bucureşti, precum şi în alte 11 municipii din ţară.

            În municipiul Bacău, activitățile se vor desfășura la Filarmonica Mihail Jora, în data de 05 septembrie a.c.

            Pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă publică, structurile de poliţie ale Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău vor desfăşura activităţile specifice.
            Astfel, pentru fluidizarea traficului rutier şi prevenirea producerii unor evenimente rutiere, poliţiştii vor acţiona îndeosebi, în proximitatea zonei de desfăşurare a activităţilor şi vor asigurara fluența traficului rutier.

            Recomandări pentru conducătorii auto:

            Pentru prevenirea producerii accidentelor de circulaţie pe fondul condiţiilor de trafic aglomerat, recomandăm conducătorilor auto să își păstreze calmul, să nu uite de politețea rutieră şi să respecte indicațiile polițiștilor rutieri.

            Circulaţi cu viteză adaptată permanent condiţiilor din trafic, în special când se circulă în coloană şi nu uitaţi de politeţea rutieră. De asemenea, pentru un plus de siguranţă, în mers, măriţi distanţa dintre vehicule.

            Respectaţi regimul legal de viteză! Poliţiştii rutieri reamintesc că viteza excesivă şi cea neadaptată la condiţiile de drum sau trafic, reprezintă principalul factor generator al accidentelor rutiere în România.

            Pietonilor le recomandăm să-şi sporească atenţia şi să traverseze numai după ce sunt siguri că o pot face în siguranţă. Este recomandat să evite, pe cât posibil, folosirea părţii carosabile, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă.

            ISU Bacău, locul II la Concursul Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență

              Concursul Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență-ediția 2019 a luat sfârșit. După patru zile de foc, în care salvatorii au dat dovadă de pregătire continuă și “fair-play”, au fost desemnați și câștigătorii:

              Clasament general:
              Locul I – ISUJ Sibiu;
              Locul II – ISUJ Bacău;
              Locul III – ISUJ Călărași.

              Proba individual cumulată – Duel:
              Locul I – plt. maj. Oprea Gabriel – ISUJ Sibiu;
              Locul II – plt. adj. Pavel Cezar Bogdan – ISUJ Iași;
              Locul III – plt. maj. Enciu Mihai – ISU Bucureşti-Ilfov.

              Pista cu obstacole – individual:
              Locul I – plt. maj. Oprea Gabrie – ISUJ Sibiu;
              Locul II – sg. maj. Croitoru Laurențiu – ISUJ Bacău;
              Locul III – plt. adj. Caluțiu Ioan – ISUJ Sibiu.

              Scara de fereastra – individual:
              Locul I – plt. adj. Pavel Cezar Bogdan – ISUJ Iași;
              Locul II – plt. maj. Oprea Gabrie – ISUJ Sibiu;
              Locul III – cpt. Cătălin Istrati – ISUJ Bacău.

              Scara de fereastră:
              Locul I – ISUJ Bacău;
              Locul II – ISUJ Sibiu;
              Locul III – ISUJ Iași.

              Pista cu obstacole:
              Locul I – ISUJ Sibiu;
              Locul II – ISUJ Călărași;
              Locul III – ISUJ Bacău.

              Ștafeta 4×100 metri:
              Locul I – ISUJ Bacău;
              Locul II – ISUJ Sibiu;
              Locul III – ISUJ Călărași.

              Realizarea dispozitivului de intervenție la motopompă:
              Locul I – ISUJ Sibiu;
              Locul II – ISUJ Bihor;
              Locul III – ISUJ Bacău.

              Competiția a avut loc săptămâna trecută, la Onești și Târgu Ocna. La competiția din acest an la linia de start s-au aliniat 13 echipaje reprezentative ale inspectoratelor județene pentru situații de urgență ce s-au calificat la faza finală.

              De asemenea, la competiție a fost prezent un echipaj reprezentativ al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență al Republicii Moldova, dar și echipajele clasate pe locul I la faza națională a serviciilor voluntare, respectiv private pentru situații de urgență

              Două vulpi au semănat panică în Bacău

                Apariția a doua vulpi în zona cu vegetație sălbatica din spatele E.On, în zona Ștefan cel Mare, a provocat o adevărat isterie, luni, în Bacau, lumea sunând în disperare la Politie, Jandarmerie, Primărie și la ONG-urile de protecție a animalelor.

                „Cel mai probabil, animalele au trecut pârâul și s-au apropiat de zona locuită în căutare de hrană. Cum dușmanul natural al vulpilor, câinele fără stăpân, nu mai există în zonă, vulpile au găsit un teritoriu liber pe care l-au ocupat. Asta se întâmplă când scoți dintr-un ecosistem una dintre componente. Se creează un dezechilibru, se înmulțesc pisicile, ne invadează șobolanii, se reorganizeaza teritoriile după niște reguli știute doar de necuvântătoare”, spune Dinu Păncescu, șeful Serviciul gestionare câini fără stapân din Primăria Bacău.

                El spune că prezența acestor animale în zona respectivă este normală.

                „Dacă aceste vulpi ar fi fost în centrul orașului, s-ar fi ridicat niște semne de întrebare. Dar când ele vin dintr-un mediu sălbatic situat la nici 100 de metri de bloc, întrebările nu-și au rostul. Vulpile vor pleca așa cum au venit”, mai spune Dinu Păncescu.

                „Din păcate, unii băcăuani se mută în zone care până recent erau parte din zona extravilană a orașului și sunt surprinși că intra în contact cu animale sălbatice. În cartierul Izvoare eu am văzut iepuri de câmp care au fugit de la nici un metru de mine. Am văzut fazani, în zona de case. Am văzut și șerpi, fiind o zonă cu izvoare și acumulări de apă. Trebuie să învățăm să conviețuim. Omul a construit în habitatul lor. Nu ele au venit în oraș”, a concluzionat șeful Serviciul gestionare câini fără stapân din Primăria Bacău.

                Tinerii deținuți au curățat mizeria lăsata de băcăuanii ieșiți la picnic

                  Băcăuanii veniți la pescuit sau iarbă verde în weekendul trecut în coada lacului Bacău au găsit locul curat lună.

                  Curățenia realizată în perimetrul ariei naturale protejate este rezultatul muncii a 16 tineri, care la sfârșitul săptămânii trecute au luat luncă la pas, adunând până și mucurile de țigară.

                  Activitatea a fost organizată de către Penitenciarul Bacău – Serviciul de Educație și Asistență Psihosocială, tinerii angrenați fiind privați de libertate.

                  Este de menționat faptul că și în cursul anului trecut a fost organizată o astfel de activitate în cadrul căreia aria naturală protejată a fost ecologizata și s-au amplasat panouri de avertizare.

                  Un proiect … ”cu contre politice”

                    Ca și cum nu ar mai fi în Onești nici o problemă nerezolvată și locuitorii municipiului nu ar mai avea nici un lucru de obiectat, iată că la ședința Consiliului Local de zilele trecute a fost luată în discuție o situație ce depășește normalitatea! ”În spatele” dezbaterii Proiectului de hotărâre privind aprobarea planului de amplasament și delimitare a unui imobil cu propunerea de dezmembrare din incinta Spitalului Municipal Onești a fost o confruntare puternică de idei legate de… viitorul Morgii de la cel mai mare spital al Văii Trotușului!

                    Primarul Oneștiului, Nicolae Gnatiuc a explicat cât de poate de simplu situația:”Spitalul Municipal a primit o notificare de la Direcția de Sănătate Publică Bacău solicitând ca Morga să fie scoasă din corpul principal al acestuia. Astfel, se va dezmembra o suprafață de teren care va fi trecut în domeniul public al municipiului Onești pentru construirea morgii, fiind organizată licitație publică pentru aceasta. Investitorul are obligația de a pune această clădire la dispoziția Spitalului Municipal Onești în fiecare zi lucrătoare, de luni până vineri, de la ora 8 la 16”.

                    Menționând că realizarea unei asemenea clădiri se afla în atenția autorităților oneștene de mai mulți ani, consilierul local Alexandru Cristea (PSRO), care timp de un an a îndeplinit funcția de viceprimar al Oneștiului cu atribuții de primar (după destituirea din funcție a primarului ales de oneșteni în 2012, Laurențiu Neghină), a declarat că ”acest proiect de hotărâre «pe ici – colo» pare suspect! «Contrele politice» trenează realizarea unor obiective! Azi putea să fie gata noua construcție!” Mai multe îndoieli au fost exprimate și de consilierul local Gheorghe Ene (PNL), el fiind derutat de acest proiect.

                    ”Nu am înțeles forma abstractă: pentru a asigura servicii funerare lângă Spitalul Municipal, Morga nu va fi una privată! Spitalul Municipal Onești are obligația ca să asigure servicii funerare celor care mor în spital, din cauze naturale ori din alte cauze. Până la ora 16 ea va fi folosită de Spitalul Municipal, toate serviciile fiind făcute de această instituție. Dar de ce să fie și un magazin cu articole funerare acolo?”, a menționat consilierul liberal Gheorghe Ene. El a primit răspunsul că ”aceasta a fost solicitarea investitorului!”

                    Toate neînțelegerile au fost lămurite de Gelu Nicolcea, directorul economic al Spitalului Municipal. El a afirmat:”Morga actuală este la parterul Spitalului Municipal Onești iar accesul la aceasta este foarte greu din cauza realizării Compartimentului de Primiri Urgențe. Noi, Spitalul Municipal nu avem bani pentru a realiza această investiție și se va construi o morgă pe terenul Unității Teritorial – Administrative Onești, unde va avea sediul și compartimentul Medicină Legală.

                    Aici, de luni până vineri, între orele 8.00 – 16.00 salariați ai Spitalului Municipal vor face toate serviciile. Dar în Caietul de sarcini trebuie specificat faptul că cel care va face această construcție va da o parte din ea Spitalului Municipal pentru serviciile funerare!” Fostul primar al Oneștiului, consilierul social – democrat Emil Lemnaru (care s-a abținut la votarea acestui proiect de hotărâre), a subliniat faptul că ”este o responsabilitate mare în prezent realizarea morgii, la construcția sa în 1964 Spitalul Municipal Onești fiind construit cu sistemul ce îl are în prezent.

                    Este bine să rămână integral!”. O soluție viabilă pentru acest lucru, dată de Emil Lemnaru ar fi ”realizarea externalizării pentru Morga Spitalului Municipal Onești, cu susținerea Consiliului Județean Bacău”. Un răspuns prompt asupra acestei propuneri a venit de la Nicolae Gnatiuc, primarul municipiului Onești, care a menționat:” Este exclus ca această investiție să o facă Primăria și Consiliul Local Onești. Cu susținerea Consiliului Județean Bacău îmi doresc acum să finalizez Stația de Ambulanță Onești”. Acest proiect de hotărâre a fost votat cu majoritate dar diferit de către consilierii locali ai Oneștiului. Astfel, prin abținerea la vot a lui Emil Lemnaru (la fel votând și consilierii locali Ciprian Zarzu și Elena Pașcu Apăvăloaie – de la PNL), acesta a fost primul proiect de hotărâre la care aleșii social – democrați oneșteni nu au mai avut ”un singur obiectiv – votul pentru”, semn că în rândurile PSD-ului, la Onești, pot apare si alte opinii.

                    Războiul decibelilor

                    „De ce țipați? De ce nu vorbiți pe un ton normal?” întreba un consilier, la ultima întâlnire a aleșilor județeni, adresându-se unui coleg din PNL. Acesta a răspuns că așa vorbește el, mai tare, și nu are nevoie de microfon.

                    Ca să fim corecți, și între social-democrați sunt unii care țipă când se enervează și ies din logica temei. Când există o temă, căci foarte adesea disputele nu au legătură nici cu ordinea de zi, nici cu realitatea.

                    Sunt niște penibile certuri politice care ar trebui să se desfășoare la finalul ședinței. Întorcându-mă la ton, voi spune că se strigă tocmai din cauză că lipsesc argumentele. De altfel, pentru ei nu contează! E campanie, așadar contează doar că se filmează și vor fi auziți, vor fi văzuți. S-a strigat că PNL a lăsat două obiective realizate 80 la sută și că actuala administrație nu a reușit să le termine – Spitalul Municipal și Insula de Agrement – și a fost evident că aleșii nu cunoșteau istoricul celor două obiective. Nici acuzatorii, nici acuzații.

                    Au lansat reproșuri și s-au duelat în opinii. Nimic despre încurcăturile legate de cele două proiecte, despre litigii, erori de proiectare, finanțări blocate. Hotărârea votată, care viza rectificarea bugetului județului, nu părea să-i intereseze de vreme ce criticile erau îndreptate împotriva primăriei. Un război al decibelilor se duce și pe tema guvernării.

                    Opoziția strigă „Jos Dăncilă”, enumeră greșelile premierului, lucrează la o moțiune de cenzură, dar nu-i văd pe cei din PNL și USR nerăbdători să preia răspunderea administrării țării.

                    Alții care țipă sunt activiștii străzii. Ei acuzau după alegeri că românilor din străinătate le-au fost încălcate drepturile, că nu au fost lăsați să voteze, că atitudinea Guvernului e o bătaie de joc la adresa celor care trimit bani în țară.

                    Iată că Diaspora nu se grăbește să se înscrie la vot și nu e de condamnat. Dar ce fac activiștii? De ce nu țipă acum ca să o trezească? Mă doare să constat că noii politicieni, indiferent de orientare, sunt mai tari la demagogie decât foștii. Din păcate, faptul că propaganda pe rețelele de socializare nu e supusă niciunei norme îi ajută să devină, de la o zi la alta, și mai agresivi.

                    Legendele Diasporei

                    Ultimele rânduri de alegeri au transformat Diaspora într-o adevărata armă politica. Românilor plecați din țară li s-au dedicat emisiuni, știri, chiar și legi plus calupuri întregi de reportaje, în special în preajma alegerilor, când am putut vedea îngramădeli la secțiile de vot în care, deși ni se spunea ca nu se poate intra, se înregistra cel mai scurt timp de vot, undeva de o ștampila la trei secunde.

                    Suntem adulți, vaccinați și oleacă trecuți prin viața; hai să terminăm o data cu prostiile astea! Marea majoritate a celor ca bocesc pe umărul diasporei care nu poate vota „din cauză că nu îi dă voie corupții din țară” o face doar în scop politic. S-au câștigat mandate de parlamentar, funcții plătite baban cu astfel de bocete. Dar asta nu e suficient, ni se livrează, în ultima vreme, ideea cum ca românii plecați în strainătate sunt un fel de sfinți, un fel de cetățeni de rang zero, în fața cărora trebuie sa ne închinăm deoarece, chipurile, ne trimit bani.

                    Ei, bine, ultimele date spun că remitențele Diasporei românești au fost de 2,1 la sută din PIB anul trecut. O sumă infimă dacă ne raportăm la alte state estice. Ungurii au trimis în țara lor echivalentul a 3% din PIB, bulgarii – 3,8%, croații – 4,9%, sârbii – 9,1%, ucrainenii – 11,4% iar basarabenii – 16,1% Spre deosebire de români, nici o alta Diaspora nu se consideră a fi superioara celor rămași în țara și nu emite pretenții să aibă parte de drepturi speciale, zile mai multe de vot sau să dicteze cum trebuie guvernată țara.

                    Aș putea supralicita și să afirm că, de fapt, nici Diaspora românească nu emite aceste pretenții în totalitatea ei și că, de fapt, toata această farsă este una abil construită pentru a fi folosită în manipularea politică. Dealtfel, se vede și cu ochiul liber câți români din străinătate s-au înscris ca să voteze la prezidențiale…

                    În judeţul Bacău sunt patru localităţi din mediul rural fără medici de familie şi alte 27 cu deficit

                    „În prezent, sute de localităţi din România nu dispun de niciun serviciu medical. Densitatea cadrelor medicale raportate la populaţia ţării este încă departe de pretenţiile unui stat european, iar între judeţe se manifestă diferenţe uriaşe.

                    Situaţia cea mai îngrijorătoare se înregistrează în ceea ce priveşte asigurarea asistenţei medicale primare mai ales în zona rurală. Această circumstanţă deloc îmbucurătoare a fost perpetuată de-a lungul timpului din mai multe cauze, între care închiderea unităţilor sanitare, slaba dotare a celor existente, precum şi exodul masiv din ultimii 30 de ani a cadrelor medicale”, a fost o interpelare recentă către ministrul Sănătății a deputatului PSD Bacău Elena Hărătău, ce a avut ca obiect asigurarea asistenţei medicale primare în judeţul nostru.

                    S-a vorbit și despre diferenţa dintre judeţul Bacău şi celelalte judeţe ale României din punct de vedere al serviciilor medicale oferite populaţiei, dar și de numărul de localităţi de la noi, fără medici de familie sau cu deficit. Iar Sorina Pintea, ministrul Sănătăţii, a precizat că: în judeţul Bacău există patru localităţi din mediul rural fără medici de familie şi, de asemenea, 21 de localităţi rurale şi şase urbane cu deficit de medici de familie. Iar la nivel naţional sunt în total 183 de localităţi din mediul rural fără medici de familie, precum şi alte 463 de unităţi administrativ teritoriale cu deficit.

                    Decizie strategică!

                    Cum explică situația Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bacău, cea care încheie contracte de decontare a serviciilor medicale, inclusiv pentru medicina primară?

                    „Comisia mixtă județeană, formată din reprezentanți de la Direcția de Sănătate Publică Bacău, Casa de Asigurări de Sănătate Bacău și Colegiul Medicilor Bacău, analizează permanent datele din fiecare localitate și stabiliește necesarul de medici pentru fiecare localitate.

                    Este adevărat că sunt nominalizate 21 de localități rurale și 6 urbane care au deficit de medici de familie! Evident că decizia noastră este una strategică și nu trebuie să inducă o idee de criză de medici de familie în județ. Comisia a preferat să lase localitățile deschise din punct de vedere al accesului medicilor tineri care ar dori să se stabilească în județul nostru. Din păcate, nu au venit prea mulți medici în ultimii trei ani. Practic, doar trei medici de familie s-au mutat din județele vecine în județul Bacău.

                    Un alt motiv este faptul că în următorii cinci ani, aproape 50% din medicii de familie aflați acum în contract pot opta pentru ieșirea la pensie, pentru că au vârsta și vechimea necesare pentru acest lucru. Șansa noastră, dacă o putem numi așa, este că mulți dintre ei optează să continue activitatea și după pensie.”
                    Dan Stoica, director executiv Direcția Relații Contractuale CJAS Bacău

                    Cele patru comune care nu au un medic titular sunt: Sarata, Itești, Huruiești și Căiuți. Serviciile medicale pentru pacienții din aceste comune mici sunt asigurate însă de medici de familie din comunele limitrofe.

                    274

                    Pentru serviciile medicale de medicină de familie, în prezent sunt activi 274 medici de familie grupați în 265 contracte cu CJAS Bacău. Numărul optim de asigurați înscriși pe lista unui medic de familie este de 1.800, iar în situația în care numărul de înscriși trece de 2.200, atunci medicul de familie poate să-și prelungească programul cu o oră sau cu două ore, dacă numărul de înscriși trece de 3.000 cetățeni. Un calcul simplu arată că pentru cele 265 contracte este o medie de asigurați pe listă de 1.886, apropiată de media optimă.

                    Programul de artă contemporană ,,In Context / Slănic Moldova”, ediția ,,Compost” 2019

                    În perioada 9 august – 9 septembrie, în stațiunea Slănic-Moldova se desfășoară programul de rezidență artistică internațională ,,In Context”, ajuns anul acesta la a treia ediție.

                    Țara invitată este Islanda, după Brazilia și India în edițiile anterioare.

                    Rezidența a fost inițiată și este coordonată de artista plastică Alina-Georgiana Teodorescu, născută în Slănic-Moldova, programul urmărind să sprijine creația artiștilor interesați de ecologie și comunitate, dialogul între artiștii români și internaționali, participarea comunității locale și a școlilor din regiune la activitățile din timpul rezidenței, precum și revitalizarea potențialul turistic al stațiunii, puternic afectată de lipsa investițiilor și de migrația economică.

                    Proiectul ,,In Context” își propune să utilizeze cadrul natural unic al stațiunii Slănic-Moldova, în vederea generării de oportunități pentru comunitatea locală și locuitorii de toate vârstele, iar pe viitor să sporească amprenta economică și culturala a stațiunii. Astfel, strategii de dezvoltare regională prin economie creativă, testate și consacrate în țări mai dezvoltate, se vor aplica treptat aici prin prisma proiectului.

                    ,,Prin intermediul rezidenței de artă contemporană, completată cu un festival de muzică experimentală, proiectul urmărește să transmită un mesaj de impact despre frumusețea și fragilitatea naturii, identificând și conceptualizând caracteristicile unice ale stațiunii, cu scopul de a o transforma într-o destinație culturală și turistică recunoscută național și internațional. Folosirea practicilor artistice și creative ca fundație a comunicării va atrage vizitatorii interesați de natură și schimbările climatice, care caută refugiu și soluții de reziliență în mijlocul naturii”, a declarat artista Alina-Georgiana Teodorescu .
                    Tema de anul acesta, propusă de curatoarea Simona Nastac, este ,,Compost” – o metaforă sugerând capacitatea artei de a transforma stațiunea Slănic într-un teren fertil pentru noi forme de cunoaștere și, în același timp, un apel concret la acțiune pentru conștientizarea crizei ecologice și căutarea colectivă de idei și practici pentru prelungirea vieții pământului.

                    Artiștii invitați sunt Agnes Ársælsdóttir și Anna Andrea Winther din Islanda, Ana Maria Micu (Botoșani), Smaranda Ursuleanu și Mihai Vereștiuc (ambii din Iași).

                    Timp de o lună, aceștia vor crea lucrări noi inspirate de natura, istoria și tradițiile stațiunii, folosind materiale locale; vor susține prezentări de artist și ateliere pentru părinți și copii, iar la final lucrările vor fi prezentate într-o expoziție de grup în spațiul Centrala ,,In Context” din oraș, reamenajată și deschisă publicului special pentru acest proiect de Asociația ,,In Context/Slănic Moldova”. Programul complet include vizite de documentare la Casa memorială ,,George Enescu” de la Tescani, la Moinești – orașul natal al lui Tristan Tzara, și la Salina Târgu Ocna; atelierele „Autoportrete vegetale”, ,,Sculpturi comestibile”, ,,Parc viu” și „Înapoi la Pământ”, gândite în colaborare cu educatoarea culturală Irina Bălan din Târgu-Ocna și cu artista Elena Dinga din Onești. De asemenea, va fi și o zi de atelier deschis pentru publicul interesat să vorbească cu artiștii despre procesul de creație și progresul proiectelor în lucru.

                    Programul ,,In Context/Slănic Moldova” include de anul trecut și Festivalul ,,Music In Context”, care se va desfășura la finalul rezidenței, între 6 – 8 septembrie. Anul acesta vor susține concerte de muzică experimentală artiștii Ambátt (IS), Andrei Raicu, And Then This, Bogdan Orbita, Bogman, Corp pres. Admina b2b Chlorys b2b von Bülove, Dokia, PC Harem, Rodion G.A., Simina Oprescu, Stimmung și The Light of God (NL). Aceștia sunt invitați să recicleze și reconceptualizeze patrimoniul muzical global vechi și contemporan în formule noi, care să sugereze evoluția omului în relație cu natura.

                    Concertele vor avea loc în mina de sare ,,Trotuș” din Târgu-Ocna (la 240 metri adâncime) și în următoarele locații din Slănic-Moldova: Biserica Catolică ,,Adormirea Maicii Domnului”, Centrala ,,In Context” și pădurea de la ,,Platforma Sonda 2”, scene alese special pentru a sprijini publicul să conștientizeze criza ecologică și nevoia urgentă de acțiune.

                    În același weekend vor mai avea loc atelierul „From Trash To Treasure” susținut de Megan Dominey și proiecția filmului documentar „Landfill Harmonic/ Deșeuri armonioase” organizată în parteneriat cu Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni ,,Pelicam”.

                    Parteneri și sponsori ,,In Context”: Primăria Slănic-Moldova, Asociația ,,Prietenii Slănicului”, Policolor, Chimcomplex Borzești, SCR Grup, Aerostar Bacău, Dedeman Automobile,

                    Habitat for Humanity România-Comănești, Biodeck, Green Revolution, Serviciul Public Județean pentru Promovarea Turismului și Coordonarea Activității de Salvamont Bacău, Hotel ,,Dobru”,
                    Vila ,,Teleconstrucția”, Vila ,,Siam” și Hotel ,,Venus” din Slănic-Moldova, Arelux, Redo Group, Pelicam, Salina Târgu-Ocna

                    Mai multe detalii: www.incontext.art

                    Romulus-Dan BUSNEA

                    Cea mai reușită ediție a Festivalului plăcintelor de la Hârja

                      Ediția din acest an a Festivalului plăcintelor, organizată în satul Hârja (Oituz) duminică, 1 septembrie, a fost – după aprecierile noastre de la fața locului – una dintre cele mai reușite din seria celor 19 organizate până acum.

                      Deși reprezentanții oficialităților locale nu și-au făcut simțită prezența cel puțin la deschiderea manifestărilor, deși acestea au marcat și ediția a treia a Sărbătorii satului, expozanții, concurenții, soliștii și formațiile artistice, dar și vizitatorii au creat osmoza de care orice eveniment de acest fel are nevoie oricând.

                      Organizatorii festivalului au fost Filiala Bacău a Asociației Naționale de Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC), Primăria Oituz, Asociația „Copiii în sânul familiei” și Așezământul „Sf. Voievod Ștefan cel Mare” din Hârja.

                      În ultimii ani – a spus la deschiderea manifestărilor Beatrice Grigoraș, președinta Filialei ANTREC Bacău -, pentru Festivalul plăcintelor am început colaborarea cu părintele Ilarion Mâță de la Așezământul Ștefan cel Mare din Hârja, dar și cu primăria și cu prietenii de suflet.

                      Participanții au venit și în acest an, unii chiar de deprate, cu produse tradiționale, să putem face veritabile schimburi de experiență. Valea Oituzului nu este încă pusă în valoare cultural și turistic, dar sperăm că la o astfel de promovare va contribui și festivalul nostru.”

                      Programul festivalului a fost precedat, în curtea Așezământului „Sf. Voievod Ștefan cel Mare”, de o liturghie oficiată de Înaltpreasfințitul Ioachim, arhiepiscopul Romanului și Bacăului, fiind astfel cinstit Sf. Dionisie Exiguul, ocrotitorul paraclisului bisericesc al Așezământului social-filantropic din Hârja. A fost marcat, însă, din nou Anul omagial al satului românesc, al preoților, al învățătorilor și al primarilor gospodar și Anul comemorativ al patriarhilor Nicodim Munteanu și Iustin Moisescu și al traducătorilor de cărți bisericești.

                      De asemenea, a fost prezentat din nou proiectul cofinanțat de Consiliul Județean și aplicat de Asociația „Sf. Voievod Ștefan cel Mare” din Hârja „Satul românesc văzut prin ochii copilăriei. Vatra satului românesc, versus rețelele sociale”.

                      La festival au fost reprezentanți ai filialelor ANTREC din județele Bacău, Alba, Vrancea și Neamț, dar și concurenți și expozanți individuali, producători de vinuri și de obiecte hand-made. Ateliere organizate pe loc au oferit vizitatorilor gogoși calde, clătite și plăcinte moldovenești.

                      Festivalul și participanții au fost binecuvântați de IPS Ioachim și salutați de Beatrice Grigoraș, președinta Filialei ANTREC Bacău, dar și de Mișu Chiruc, vicepreședinte al ANTREC.

                      Pe tot parcursul festivalului pe scena acestuia au evoluat echipa de copii instruită de Geanina Benedic, copiii din Tabăra de vară a Asociației Sf. Voievod Ștefan cel Mare, ai Casei de tip familial Meuli din Fărăoani, membrii Clubului de dans Agora din Onești și reprezentanții Asociației „Copiii în Sânul Familiei” din Hârja. Au mai evoluat Ansamblul Mândre Trotușene, Solista Ștefania Domoco și membrii Ansamblului folcloric din Poduri.

                      La final a susținut un recital cantautorul Eugen Ungureanu.
                      Organizatorii au înmânat participanților diplome de onoare și au premiat cele mai reușite dintre plăcintele înscrise în concurs. Premiul I a revenit Filialei ANTREC Alba, pentru plăcinta cu cartofi.
                      Asupra celorlalte premii și cu impresii de la festival, vom reveni în edițiile următoare ale ziarului nostru.

                      „ANTREC promovează turismul rural. Avem însă nevoie în acest scop de susțineri și parteneriate precum cele de acum, de la Festivalul plăcintelor de la Hârja. Cu un astfel de sprijin vrem să promovăm și Valea Oituzului ca destinație turistică și agroturistică.”
                      Mișu Chiruc, vicepreședinte al ANTREC

                      ”Nu scriu absolut nimic care nu mă macină, nici măcar un status pe Facebook”

                      Foto credit: Adi Bulboacă

                      * interviu cu dramaturgul Gabriel Sandu, autorul textului care stă la baza spectacolului ce va deschide stagiunea 2019 – 2020 a Teatrului Municipal ”Bacovia”

                      Duminică, 8 septembrie, Teatrul Municipal ”Bacovia” vă invită, în deschiderea stagiunii 2019 – 2020, la spectacolul ”Iulia, biata de ea”, de Gabriel Sandu, o premieră absolută ce poartă semnătura regizoarei Irina Crăiță Mândră și a scenografului Cristian Marin și în care își face debutul pe scena băcăuană actrița Alexandra Apetrei.

                      Textul care stă la baza acestei noi producții a câștigat Marele Premiu ”Valentin Nicolau” la cea de-a V-a ediție a Concursului de Dramaturgie – Monodramă, din cadrul Bacău Fest Monodrame 2018, festival organizat de Teatrul Municipal ”Bacovia”.

                      Vă invităm să cunoașteți parte din povestea spectacolului premieră ”Iulia, biata de ea”, parcurgând interviul cu Gabriel Sandu, autor al textului premiat și montat, acum în premieră, pe scena băcăuană, la Sala Studio Experiment ”Petru Valter”. Gabriel Sandu (n. 1988) este dramaturg, jurnalist și actor român, cu o activitate profesională recunoscută și premiată în țară și în străinătate. O parte considerabilă din piesele de teatru pe care le-a scris se bazează, după cum mărturisește, pe subiecte investigate anterior în munca sa de jurnalist. Este absolvent al Masteratului de Scriere Dramatică de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș.

                      – Textul tău ”Iulia, biata de ea” a câștigat în 2018 Marele Premiu la Concursul de Dramaturgie – Monodramă, organizat de Teatrul Municipal ”Bacovia”, și, în consecință, este acum montat în premieră absolută pe scena băcăuană. Care este opinia ta despre existența acestei competiții destinată exclusiv monodramelor? De ce o recomanzi și altor dramaturgi?
                      -E o competiție care e important să existe în continuare, pentru că astfel de ocazii nu sunt tocmai des întâlnite la noi și sunt, în primul rând, o șansă să scrii ceva nou, care va fi citit, lecturat și, poate, premiat. Eu în anul după ce am câștigat, am convins mai mulți oameni pe care-i apreciez să trimită texte și m-am bucurat că au făcut-o și sper că nu le-a părut rău.

                      -Referindu-te la textele înscrise în concurs în 2019, când ai fost membru al juriului, care ai spune că sunt ”calitățile și defectele” dramaturgilor contemporani? Ce ți-a plăcut și ce ți-a plăcut mai puțin la textele prezente în competiție? Ce sfat ai da oamenilor care scriu sau care doresc să scrie teatru?
                      -Mi-au plăcut foarte mult textele care simțeam că vorbesc despre ceva ce autorul sau autoarea cunoaște, un ceva intim, care le-a generat gânduri, trăiri, pe care apoi, într-o formă sau alta ni le transmit mai departe sub forma unei monodrame. Textul Mariei Manolescu („Tiadora”, n.m.) și cel al Liviei (Livia Stoica, premiată pentru ”#cum să fii singur și fericit”, n.m.), primele două clasate, mi se par din această categorie, poți să simți că ambele vin din niște frământări reale. Nivelul textelor de anul acesta a fost destul de ridicat, au fost și texte care au fost doar semi finaliste care mi-au plăcut foarte tare și care nu au ajuns în finala de la Bacău. Nu ne-a fost ușor să jurizăm, cel puțin în final am discutat mult până în ultima clipă. Ce nu mi-a plăcut la unele dintre textele citite e că păreau că nu se iau în serios sau că iau la mișto teme importante, au fost vreo două astfel de cazuri pe care le țin minte, însă nimic extrem de flagrant. Un sfat pe care-l dau oamenilor care scriu teatru: să scrie :)

                      – Întâlnirea cu textul tău ”Iulia, biata de ea”, cu povestea reprezentată în el, poate fi o experiență inconfortabilă pentru o parte din public. Crezi în ideea de teatru ca un adevăr incomod? Crezi că literatura, un spectacol trebuie să genereze o transformare în receptor?
                      -Eu nu m-am gândit niciodată că povestea din „Iulia, biata de ea” poate fi inconfortabilă pentru cineva din public, însă lecturile cu textul mi-au arătat că da, el poate fi perceput astfel. Pentru mine e surprinzător, pentru că eu trăiesc într-o lume în care nimic din ce e în această monodramă nu mai este o știre, însă lumea în care trăiesc nu e lumea tuturor. Cred că teatrul e un loc de întâlnire în care publicul vine să vadă ce mai gândesc și ce mai simt unii artiști. În cazul meu, e vorba de niște evenimente pe care le-am trăit, o parte direct, o parte indirect, prin experiența unor prieteni, la care m-am gândit și pe care am vrut să le comunic mai departe. Cred că trăirile personajului principal, care experimentează o mare revoltă la un moment dat, pot fi incomode. Însă am încredere în inteligența publicului, oamenii nu vin la teatru doar ca să le fie reconfirmate lucruri pe care le cred deja, ci pentru că vor să simtă ceva. Iar dacă spectacolul are capacitatea să-i facă să simtă, atunci vor depăși gândurile raționale care pun, uneori, bariere.

                      -Ai atins vreodată ”cenușa unui om ars”? Altfel spus, ”Iulia, biata de ea” e un text inspirat de o experiență pesonală sau o ficțiune construită pe baza experiențelor unor contemporani ai tăi? Care este pe scurt povestea acestui text?
                      -Este inspirat din mai multe povești reale, din două mai exact, una personală, alta trăită de o prietenă. E un moment important la care am asistat, o incinerare a unei persoane tinere, atee, unde a existat această discuție, dacă ar fi trebuit să-i fie respectată dorința de a nu fi adus un preot. Unii ziceau că da, că e dorința celui care nu mai e să nu fie preot, alții spuneau că nu, c-ar fi trebuit să vină cineva să predice pentru liniștea celor prezenți. Mi-am imaginat un conflict care escaladează și am ficționalizat întâmplarea, așa a ieșit ora pe care o trăiește Iulia din „Iulia, biata de ea”.

                      -De ce ai scris ”Iulia, biata de ea” și de ce crezi că este necesar că astfel de texte să fie montate, să ”ajungă” la public?
                      -Pentru că atunci când l-am scris era ceva ce mă preocupa intens, mă durea chiar. Nu scriu absolut nimic care nu mă macină, nici măcar un status pe Facebook, dar barem piese de teatru sau alt gen de texte. L-am scris pentru că la acel moment mă uimise cum și în situații extrem de delicate și dificile emoțional, putem fi fixiști și egoiști. Am vrut să reflectez asta pe scenă și cred că unele reacții mai viscerale la adresa piesei devin tocmai prin ralierea la comportamente ca cele despre care vorbește personajul meu pe scenă, probabil e un efect neplăcut de recunoaștere, pentru că ceva ce te lasă indiferent nu-ți stârnește nicio reacție. Nu cred neapărat că, per se, se schimbă ceva prin teatru, dar în măsura în care spectatorul e înclinat spre a reflecta, cred că poți să ai un impact important dacă spectacolul este bun. De altfel, tema textului meu e importantă și pentru că e nevoie să ne obișnuim că există oameni diferiți de noi pe lumea asta, care nu ne împart valorile și că și ei au dreptul să apară în spectacole la teatru, așa cum apar toți ceilalți, și că asta nu e niciun fel de „propaganda” sau, mă rog, ce alte prostii se mai spun când se montează un text mai nenormativ.

                      – Dacă ți-ai pune în scenă propriul text, ce indicații i-ai da actorului, în calitatea ta de regizor, ca să-l ajuti să se ”împrietenească” cu personajul principal din ”Iulia, biata de ea”, în cazul în care situația ce trebuie redată îi este străină?
                      – Eu am început deja să-mi pun în scenă propriile texte, în această toamnă urmează să am premiera la București cu „Uitasem”, un text cu care am câștigat anul trecut un alt concurs de dramaturgie contemporană, Focus Plus, la Satu Mare. Am făcut mulți ani actorie, deci relația mea cu actorii cu care lucrez va fi întotdeauna de o anumită natură, pentru că știu exact prin ce trec, ce simt, ce gândesc și încerc să le spun lucrurile pe care aș fi vrut și eu să le aud atunci când jucam și poate că nu avea cine să mi le spună. Dacă actrița care ar interpreta-o pe Iulia nu ar avea o experiență a pierderii similară cu a personajului, aș face exerciții cu ea, prin care ne-am cunoaște mai bine și prin care aș înțelege ce anume din ceea ce a trăit deja îi poate folosi ca o conexiune cu personajul. Dacă actrița nu este extrem de tânără, e aproape imposibil să nu găsească un corespondent în viața personală, poate nu la același nivel al intensității, dar oricum. De genul ăsta de experiențe nu prea suntem iertați niciunii. :)

                      – Ai pus anumite condiții regizoarei, actriței, scenografului, în legătură cu montarea piesei ”Iulia, biata de ea”?
                      -Deloc. Eu am propus-o pe Irina (regizoarea Irina Crăiță Mândră, n.m.) pentru a face acest spectacol și am toată încrederea în ea. Ea a regizat și lectura textului în anul când am câștigat și știu că l-a înțeles și simțit. Am avut multe discuții înainte să se apuce de lucru și sunt sigur că o să facă ceva bun.

                      – Care este, în opinia ta, responsabilitatea dramaturgilor contemporani în raport cu societatea în care trăiesc? Au sau nu o astfel de responsabilitate?
                      -Cu siguranță avem o responsabilitate, pentru că noi reprezentăm pe scenă oamenii de astăzi și e important modul în care alegem s-o facem, e important s-o facem fără stereotipuri, fără clișee. Felul în care reprezentăm societatea cred că poate genera și mai mult o asemenea societate. E o discuție importantă și amplă. În toamna asta mă apuc de o cercetare doctorală, iar asta este una dintre temele care mă preocupă, sper să am niște concluzii relevante la finalul ei sau dacă nu concluzii, măcar idei.

                      -Despre ce vorbește în esență textul tău ”Iulia, biata de ea”?
                      -„Iulia, biata de ea” vorbește despre pierdere, despre ce se întâmplă atunci când dispariția unui om apropiat se insinuează în viața unor tineri și a rudelor acestuia, rămase confuze, despre puterea acceptării celuilalt, despre lucrurile care ne aseamănă mai mult decât cele care ne despart, despre impactul pe care tradițiile din societate îl au în momente delicate ale vieții noastre și rolul acestora în lumea de azi.

                      Interviu realizat de Laura Huiban

                      Eveniment deosebit la Mărăști-Filipeni. Când omul sfințește locul

                        Sute de oameni s-au adunat în ultima zi a lunii august la biserica din satul Mărăști, comuna Filipeni. Cu toții au venit cu bucurie la sfințirea casei praznicale, un obiectiv realizat de membrii comunității prin strângere de fonduri și cu munca cetățenilor din comună. Practic, totul s-a construit cu oamenii locului, ceea ce a demonstrat puterea comunității atunci când cu toții pun umărul la interesul comun. Pe lângă fii satului, au venit la marea sărbătoare și cei care au plecat de ceva vreme, făcându-și rostul prin alte locuri, dar care au ținut să fie alături de cei dragi lor.

                        La acest eveniment de marcă pentru comunitatea locală a participat și un sobor important de preoți care au dorit să fie alături de preotul paroh din Parohia Mărăști, pr. Ionuț Avram, cel care a mobilizat localnicii și împreună au reușit ridicarea casei praznicale. Pr. Ionuț Avram nu este la prima realizare de acest fel, el fiind artizanul unei alte construcții asemănătoare, în satul Brad, casă praznicală ridicată în urmă cu trei ani. În acest fel, preotul a devenit foarte iubit în comunitate pentru că a reușit să construiască împreună cu oamenii astfel de lăcașe. Tot pr. Ionuț Avram a fost cel care a fost alături de oameni atunci când acestia au fost în nevoi.

                        La marea sărbătoare din Mărăști-Filipeni, pe lângă oamenii locului au venit și invitați. Astfel, remarcabili au fost cei de la grupul Buciumașii din Câmpulung Moldovenesc, care au încântat audiența cu instrumentele lor care au amintit de înaintașii noștri. Foarte apreciat a fost și Ansambul Folcloric Valea Dunavățului, un grup de copii pregătiți de binecunoscuta interpretă de muzică populară Mihaela Farcaș.
                        Cum era și firesc, marcantă a fost prezența primarului comunei Filipeni (formată din satele Mărăști, Brad și Balaia-n.r.), Rodica Ambrosie, care a îmbrăcat straie autentice românești de sărbătoare, așa cum a procedat majoritatea din cei prezenți la eveniment.

                        „Este o zi importantă, chiar aș putea spune chiar specială pentru comunitatea din Filipeni. A fost o atmosferă pe care foarte rar o întâlnim, iar părintele Ionuț Avram a reușit să creeze prin acest eveniment ceva deosebit, la un standard ridicat. Prin acest moment reușim să insuflăm și tinerei generații dragostea de a păstra patrimoniul cultural și să le arătăm că prin muncă se pot realiza lucruri frumoase pe care să le lăsăm zestre urmașilor noștri. Mai mult decât atât, un astfel de eveniment nu face altceva decât să unească comunitatea, ceea ce este foarte important.”

                        Rodica Ambrosie, primarul comunei Filipeni

                        „Evenimentul de astăzi reprezintă încununarea tuturor posibilităților de a nu face ceva. Într-un mod paradoxal. Bucuria mea este de a întâlni oameni minunați, cu inimă mare. A fost foarte greu, dar fără oamenii mei dragi de aici, nu aș fi reușit niciodată nimic. Pentru tot ce se întâmplă astăzi aici e puțin spus «Bucurie». Comunitate de aici a prins viață deosebit, pentru că, ne-am unit cu toții în credință, în cuvânt, în sărbătoare, la masă, peste tot. Totul este harismă a lui Dumnezeu.”
                        Ionuț Avram, preot paroh în Parohia Mărăști.

                        „Pentru mine, ca cetățean al acestei comune, acest eveniment reprezintă ceva deosebit. Până acum, toate pomenirile se făceau în biserică și existau multe inconveniente. La inițiativa cetățenilor, și cu bunăvoința părintelui, împreună am ridicat această casă praznicală. Este o bucurie foarte mare pentru toți pentru că am reusit să realizăm acest obiectiv. Părintele nostru este foarte apropiat de comunitate și considerăm că este ca un dar trimis nouă de Dumnezeu.”
                        Traian Enache, consilier Parohia Mărăști, membru al staff-ului organizator

                        Evenimentul a fost încununat cu succes și datorită faptului că parohia din localitate s-a îngrijit ca toți cei prezenți, și care au dorit, să primească „o masă” în sistem cattering, pe care să o servească acasă în familie. Oamenii au plecat acasă cu mulțumirea sufletească, în urmă rămânând noua casă praznicală frumos împodobită, cu steaguri tricolore.

                        Mai trebuie spus că, acestă nouă realizare a oamenilor din Filipeni se află lângă biserica din lemn din Mărăști, un obiectiv ridicat în anul 1801 de vornicul Mihail Sturza. Astfel, oamenii locului și-au lăsat împreună amprenta pentru ca generațiile viitoare să-și cunoască mai bine rădăcinile și să fie mândri de neamul lor.