duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2589

Aerostar- AFC Odorhei 6-0 (1-0)

Final de tur în forță pentru divizionara C băcăuană Aerostar. Vineri, în deschiderea etapei a 14-a, echipa antrenată de Cristi Popovici a surclasat-o cu 6-0 pe AFC Odorhei, asigurându-și primatul în clasamentul Seriei I la jumătatea campionatului. Mai mult, Aerostar va ierna din postura de lideră solitără. Asta condițiile în care Oțelul a fost blocată sâmbătă, la Hărman: 1-1. Cu procentaj maxim în jocurile de acasă, „aviatorii” au început ceva mai greu jocul cu Odorheiul.

Ce-i drept, Vraciu a deschis scorul în min. 10, însă până la pauză oaspeții au avut câteva șarje periculoase la poarta lui Hărăguță. În plus, la 1-0 Mihăeș a ratat un penalty, iar amintirile negre din urmă cu o săptămână, de la unica înfrângere suferita pe terenul Oțelului, păreau să renască. Din fericire, în debutul mitanului secund, Pavel a reluat în poartă un balon respins de portarul advers la șutul lui Istrate, înlăturând orice emoții.

Odorheiul a căzut, iar Aerostar a început sa lucreze la golaveraj. În min. 60, Vraciu a realizat „dubla”, sancționând o eroare a defensivei adverse, pentru ca în min. 70 și 82, noul intrat Tudorache să-și treacă și el numele pe lista marcatorilor. Scorul final a fost stabilit in min. 87 de un alt new-entry, Rareș Enea. Băcăuanii fac astfel un nou pas către liga secundă, chiar dacă returul se anunță unul de foc. Până la retur, Aerostar se poate bucura de vacanță. Și, mai mult ca sigur, de întăriri la nivelul lotului.

Aerostar: Hărăguță- Honea, Mihăeș, Mihălăchioae, Oanea- Istrate, Ichim, Chirilă, Sahru- Vraciu, A. Pavel. Au mai jucat: Strat, Tudorache, Enea și Buciuman.

Rezultatele înregistrate în ultima etapă a turului: CSM Roman- Avântul Valea Mărului 5-1, Aerostar Bacău- AFC Odorhei 6-0, KSE Târgu-Secuiesc- Metalosport Galați 17-0, AFK Csikszereda Miercurea Ciuc- CSM Pașcani 5-0, Olimpic Cetate Râșnov- Sănătatea Darabani 1-1, Sporting Liești- Bucovina Rădăuți 0-0, AFC Hărman- SC Oțelul Galați 1-1. CSM Focșani 2007 a stat.

Clasamentul Seriei I

1. Aerostar Bacău 14 9 4 1 38-9 31p.
2. CSM Roman 14 9 3 2 36-16 30p.
3. Csikszereda 14 9 3 2 30-14 30p.
4. SC Oțelul Galați 14 8 5 1 30-10 29p.
5. KSE Tg. Secuiesc 14 7 3 4 29-21 24p.
6. Sporting Liești 14 7 3 4 31-14 24p.
7. Bucov. Rădăuți 14 7 3 4 19-12 24p.
8. AFC Hărman 14 6 3 5 26-11 21p.
9. Cetate Râșnov 14 6 3 5 22-15 21p.
10. CSM Focșani 14 4 6 4 25-18 18p.
11. Sănăt. Darabani 14 4 4 6 28-26 18p.
12. CSM Pașcani 14 3 1 10 19-38 10p.
13. AFC Odorhei 14 3 0 11 24-36 9p.
14. Av. V. Mărului 14 2 1 11 26-40 7p.
15. Metalosport Gl. 14 0 0 14 2-115 0p.

Etapa viitoare, prima a returului (3 martie 2018, ora 15.00): Metalosport Galați- SC Oțelul Galați, AFC Hărman- AFC Odorhei, CS Aerostar- CSM Focșani 2007, Sporting Liești- Sănătatea Darabani, Olimpic Cetate Râșnov- CSM Pașcani, AFK Csikszereda Miercurea Ciuc- Avântul Valea Mărului, CSM Roman- KSE Târgu-Secuiesc. Bucovina Rădăuți stă.

Enea a spart gheața

Ultima etapă a turului a adus și primul gol înscris pentru Aerostar de Rareș Enea. Atacantul de 17 ani crescut la FCM Bacău și trecut prin Centrul de Excelență al FRF debutase pentru „aviatori” în octombrie, la jocul de acasă cu KSE Târgu-Secuiesc. Atunci, Enea a fost aproape de a urca scorul la 3-0, fiind blocat in-extremis de un adversar în minutul 89. Acum, însă, atacantul „aviatorilor” a reusit să spargă gheață. Introdus în min. 70, în locul lui Oanea, Enea a reluat cu capul în plasă un balon, stabilind scorul final al jocului cu AFC Odorhei.

Popovici: „Am avut ceva emoții”

Bucurie imensă în vestiarul Aerostarului după victoria cu Odorheiul. „Trebuie să recunosc că am avut ceva emoții înaintea acestui joc. Mi-era teamă ca înfrângerea cu Oțelul- una complet nemeritată, o repet- să nu lase urme. Din fericire, băieții s-au mobilizat foarte bine, iar scorul final mă scutește de orice alt comentariu”, a declarat antrenorul Aerostarului, Cristi Popovici. „Aviatorii” au liber până miercuri, urmând ca vineri- atunci când vor tăia și un porc- să intre în vacanță.

Alba Blaj- Știința Bacău 3-0 (14, 20, 25)

A doua înfrângere stagională a Științei. De data aceasta, pe terenul campioanei, Volei Alba Blaj. O înfrângere în trei seturi, la capătul unui joc în care studentele puteau și meritau mai mult. În special în ultimul parțial, în care au avut nu mai puțin de cinci mingi de set.

Toate, irosite. Sâmbătă, în etapa a opta a Diviziei A1, Blajul a revenit incredibil și, beneficiind de erorile Științei, dar și de cele comise de brigada de arbitri a arhivat actul trei în prelungiri. Setul de debut a fost unul echilibrat doar până la 9-8. Pe serviciile Nnekăi Onyejekwe, Blajul s-a desprins la 13-8, după care preluarea la serviciu a băcăuancelor a scârțâit din nou, servele sigure ale coordonatoarei Barakova permițând gazdelor să intre cu șapte puncte avans la cel de-al doilea time-out tehnic. Diferența a continuat să crească, gazdele câștigând setul cu 25-14 pe un as al lui Cleger.

Parțialul secund a fost mult mai strâns. Din păcate, la 17-17 au urmat patru erori neprovocate ale Științei, începute cu un serviciu greșit al lui Faleș și continuate cu un atac în burta fileului din partea nou intratei Irina Radu. Blajul s-a desprins astfel la 22-17 înainte de a-și adjudecat parțialul cu 25-20. Ultimul set a fost și cel mai spectaculos.

Cu Kapelovies în cabina de regie și cu Berdilă preferată lui Rogojinaru, echipa lui Florin Grapă a avut un come-back de senzație. Pe serviciile lui Kapelovies, studentele au punctat de opt ori consecutiv, întorcând rezultatul de la 7-5 la 7-13. Știința a avut apoi 15-10, dar a intrat cu doar două puncte avans la al doilea time-out tehnic. Blajul a egalat la 16, după ce punctul de 15-16 i-a fost făcut cadou de arbitri. La 19 egal, oaspetele au apăsat din nou pe acceleraor, desprinzându-se la 20-24. Din păcate, atacul moale al Științei, dublat de greșelile pe faza defensivă au permis Blajului sa egaleze la 24. Știința a mai avut o ultimă zvâcnire, punctând pentru 25-24, dar echipa lui Zakoc a revenit din nou și, cu ajutorul arbitrilor, care au sancționat fără motiv Știința la ultima fază, s-a impus cu 27-25 si, implicit cu 3-0.

În ciuda eșecului de la Blaj, băcauancele pot încheia turul pe podium, cu condiția să învingă sâmbătă, acasă, pe Dinamo, in runda a opta. La Blaj, Știința a mizat pe sextetul: Kapelovies (Ciocian), Lupa, Cazacu, Flaeș, Sipoș, Rogojinaru (Berdilă, I. Radu), Albu-libero.

Întâlnire cu poezia sau cum să ne locuim inimile

La ceas târziu de seară, doar cu o zi înainte de venirea iernii, am fost invitați în spațiul neconvențional, boem, al Galeriei Velea, la un performance de poezie și desen. Care ne-a încălzit pe dinăuntru, ne-a transmis emoție, frisonul frumuseții, al iubirii în stare să ne ferească de răceala iernii ce tocmai a sosit.

Ne-a vorbit despre inimi locuite de dragoste sau golite de ea, strigând mereu după ea…Trei femei, poete și prietene, Violeta Savu, Tincuța Horonceanu Bernevic, Mioara Bălan, au țesut din versuri un incandescent dialog despre fuga de frigul, de înghețul sentimentelor, teama de necomunicare, dramatice absențe, dar și despre luminoase prezențe.

Când aproape șoptit, interiorizat, ca o incantație, cu infinită tandrețe, cu nostalgie, când pătimaș, cu furie, cu refuz, cu revoltă. Tu vorbești despre mine, eu vorbesc despre ea (un titlu parcă din filmografia lui Almodovar) s-a intitulat performance-ul imaginat de cele trei doamne, care l-au avut alături pe artistul plastic Ion Mihalache (de pe simeze ne împresoară, provocator, diferite ipostaze ale feminității, surprinse de pictor), poezia și desenul întâlnindu-se pentru a căuta, a desluși sensuri împreună. Sau, dimpotrivă, pentru a le învălui în mister.

Știți, pentru a nu strivi corola de minuni a lumii. Vio, Tincuța și Mir s-au dovedit a fi și bune actrițe, au avut naturalețe, grație, rostindu-și expresiv versurile. Violeta, care este îndrăgostită de teatru, scriind, mai nou, și lucrări dramatice, și-a asumat regia acestui performance, punându-și la bătaie imaginația și simțul ludic. Și ne-a convins să ne lăsăm topiți în calda, aproape intima atmosferă creată de acest work in progress, care conține promisiunea unei continuări.

șteptăm cu multă curiozitate și alte asemenea incursiuni în lumea artelor, a fertilelor corespondențe dintre ele. Pentru că ne bucură orice întâlnire cu delicata făptură a poeziei, care oprește parcă în loc, chiar dacă doar pentru câteva clipe, lumea asta nebună, ce se învârte aiurea pe lângă noi. Nu e ușor să creezi această senzație, dar actorii performance-ului la care am fost martori au reușit, pentru că, mai presus de orice, ei sunt legați de o frumoasă prietenie artistică.

Fabrică de cafea, în Bacău

În curând, în Bacău, va funcționa prima fabrică de cafea din regiunea Nord Est. Obiectivul este amplasat în zona industrială Mărgineni (pe un teren care, cândva, aparținuse fabricii de pâine Pambac), afacerea presupunând, până acum, cheltuirea a peste un milion de euro.

Fabrica este deținută de doi tineri întreprinzători: Dan Răzvan, unul dintre acționarii cunoscutului grup de firme Licurici din Onești, și Vasile Răzvan, din Constanța. Unitatea din Bacău va fi cunoscută sub numele de „Mr. Tosh Caffé” şi va putea produce trei tone de cafea pe zi, într-un singur schimb.

Din producția lunară – de circa 60 de tone de cafea, în jur de 40 de tone vor fi destinate zonei de retail, diferența fiind programată să ajungă pe canalele de vending (acele automate de cafea prezente peste tot locul) și în rețeaua HORECA (hoteluri, restaurante și cafenele), produsul urmând a fi valorificat sub denumirea de Bru Urban Coffé.

„După știința mea, aceasta este a doua fabrică din țară, ca mărime, evident, după cea din București, care are o capacitate de trei ori mai mare ca a noastră. Mai există o a treia fabrică, la Cluj, însă este la jumătatea capacității noastre de producție. Utilajul folosit de noi la prăjire provine din Olanda, fiind, la ora actuală, cel mai performant aparat de pe piață.

Ca detaliu, vă pot spune că acest tip de utilaj este folosit la campionatele mondiale de prăjit cafea, pentru că, asta e, în epoca modernă, totul a ajuns la nivel de artă”, a declarat Dan Răzvan, unul dintre cei doi proprietari ai fabricii.

«Caffe Del Sol» – cafeaua românilor

Cafeaua prăjită și ambalată în Bacău este de tip arabica, de foarte bună calitate (a primit un punctaj între 82 și 84 de puncte, din maximum 94 posibil) și provine direct din plantațiile ecologice din Brazilia.

„Produsul nostru se va numi «Caffe Del Sol» şi va fi cafeaua românilor, pentru că este un brand făcut de români, născut din pasiune şi din dragostea pentru cafea. Nu se va vinde în Bulgaria, în Ungaria sau în orice altă ţară, cum fac alţii, ci doar la noi. Noi nu suntem multinaţională, nu urmărim profitul cu precădere, ci vrem să oferim românilor posibilitatea de a consuma o altfel de cafea decât asta neagră, arsă, de peste tot: o cafea sănătoasă”, a mai spus tânărul întreprinzător.

„Dorim ca lumea să se înveţe să consume cafea proaspătă”

Cafeaua băcăuană va ajunge pe piaţă sub formă măcinată, în pachete de 100, 250 şi 500 de grame. „Un amănunt foarte important de reţinut este faptul că vom fi singurii producători care vor imprima data prăjirii pe ambalaj. Asta înseamnă că, de la data prăjirii, noi ne vom lua angajamentul faţă de consumatori că produsul nostru va pleca spre distribuţie în maximum 72 de ore, din care 48 de ore înseamnă procesul tehnologic – cu partea de prăjire, degazare, măcinare etc.

În acest fel, dorim ca lumea să se înveţe să consume cafea proaspătă, să-şi dea seama care este diferenţa”, ne-a mai destăinuit Dan Răzvan. Interesant este că proprietarii fabricii au solicitat serviciile campionului mondial la prăjit cafea, românul Alexandru Niculae. Acesta va avea un contract pe un an de zile, timp în care va monitoriza, într-un mod profesionist, modul în care va fi prăjită cafeaua, îi va învăța pe angajații fabricii cum să folosească utilajul de prăjit și va crea profilul, rețeta brandului băcăuan.

„Pentru aceasta, va fi și un blind test cu vreo 20 de persoane alese la întâmplare de prin Bacău. Însă, categoric, de-a lungul timpului, vom ieși și cu alte rețete pe piață”, a precizat Dan Răzvan. Pentru început, la fabrică vor lucra doar șase persoane, în condițiile utilizării unei tehnologii ultraperformante care reduce mult intervenţia umană. În planurile proprietarilor fabricii intră și înființarea, peste un an, a unui lanț propriu de cafenele, purtând tot numele de Mr. Tosh Caffé.

Profesorii trebuie să iasă cu trei ani mai devreme la pensie, fără penalizare

    Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ solicită Guvernului României modificarea Legii pensiilor, astfel încât cadrele didactice să se poată pensiona cu trei ani înainte de împlinirea vârstei standard. Nivelul de suprasolicitare neuropsihică, precum şi cazurile medicale grave, care îi împiedică pe unii profesori să îşi desfăşoare activitatea la catedră, impun crearea unui cadru legal adecvat acestei profesii.

    În sistemul educaţional românesc, explică prof. Adrian Purcaru, liderul Sindicatului Liber din Învățământ, filiala Bacău, un cadru didactic este nevoit, în acest moment, să lucreze chiar şi cu 38 de elevi la clasă, în acelaşi timp.

    Acest lucru înseamnă o atenţie sporită atât la fiecare elev în parte, cât şi la propria persoană, un grad mare de responsabilitate faţă de elevi şi pregătirea acestora, un consum psihic deosebit pentru activităţile desfăşurate atât în timpul orelor, cât şi în timpul pregătirii acestora, un efort considerabil în ceea ce priveşte nu doar conduita, cât şi pregătirea profesională, dar și adaptabilitatea la fiecare elev în parte, mai ales acolo unde sunt şi cazuri speciale.

    Toate acestea se traduc printr-un singur termen: epuizare. „De asemenea, sunt numeroase cazuri în care profesori care au fost diagnosticaţi cu anumite afecţiuni vor să iasă la pensie mai devreme, dar sunt nevoiţi fie să meargă în continuare la serviciu, având o stare degradată a sănătăţii, sau aleg concediu medical. Puţini sunt cei care recurg la pensionarea pe caz de boală, întrucât acest lucru înseamnă venituri umilitoare, sub limita de subzistență”, mai spune liderul SLI Bacău, prof. Adrian Purcaru.

    Tocmai de aceea, Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ a făcut demersuri şi a solicitat premierului Mihai Tudose ca în noua Lege a pensiilor, în sistemul de educaţie să fie permisă pensionarea cadrelor didactice cu 3 ani mai devreme. Mai mult, în urma unei analize făcute la nivel național, numărul anual al dascălilor care ar putea solicita acest lucru nu va fi atât de mare încât să pună presiune pe bugetul pensiilor şi asigurărilor sociale.

    „Din cauza pensiilor de mizerie, marea majoritate a cadrelor didactice solicită prelungire de activitate, inclusiv la noi, în Bacău.

    Acceptarea acestei solicitări ar fi un ajutor nespus de mare mai ales pentru colegii noştri care au probleme de sănătate şi care sunt pur şi simplu umiliţi de un sistem care îi pune să aleagă între venituri din care nu se pot întreţine şi obligaţia de a-şi desfăşura activitatea în condiţii dificile”, a mai arătat liderul Purcaru.

    Toate aceste solicitări vin ca urmare a faptului că în sistemul de educaţie pensia medie este în jur de 1.500 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri aceste pensii „speciale” au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. S-a mai constatat că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl „recompensează” cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari.

    „Considerăm că singurul principiu care trebuie să stea la baza calculului pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivității la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!”
    prof. Adrian Purcaru, lider SLI Bacău

    1.500 lei
    Aceasta este pensia medie pe care un profesor o are după 43 de ani de muncă la catedră

    Viorel Căpitanu: «Toată viaţa am fost legat de istorie, de trecutul acestor locuri»

    Viorel Căpitanu
    Viorel Căpitanu

    Modestia, discreţia, profesionalismul, amabilitatea, fermitatea calculată, pasiunea pentru arheologie – istorie şi tenacitatea i-au fost şi îi sunt coordonate în viaţă. N-a bătut cu pumnul în masă niciodată, a bătut însă insistent la uşile celor care conduceau şi hotărau destinele fostei regiuni şi ale judeţului Bacău. Nu pentru el, ci pentru binele şi prestigiul unei instituţii care s-a născut din nimic şi a ajuns marcă şi brend: Muzeul de Istorie, acum Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău.

    A bătut cu dragoste, cu înţelepciunea-i proverbială la porţile inimilor şi sufletele celor care, ca şi el, au iubit şi iubesc istoria acestui neam. Totul a început în 1957, acum 60 de ani, pe 1 septembrie, când Viorel Căpitanu a părăsit amfiteatrele Facultăţii de Filologie-Istorie a Universităţii „Al.I. Cuza” Iaşi şi a fost repartizat la Muzeul Regional Bacău.

    De aici a pornit, cu pasiune, cu muncă, sacrificiu, aventura pe drumul virgin al arheologiei şi muzeografiei băcăuane. Cea mai frumoasă poveste încă nescrisă, cu adevărul susţinut de documente, mărturii şi fapte. Se spun, cu diferite priliejuri, vorbe frumoase despre un om, însă, din păcate omitem, chiar istorici fiind, adevărul, preferând, dacă nu minciuna, atunci omisiunea. Şi, mai grav – uitarea, depărtarea de realitate. Acum suntem noi! Stăm, ne urcăm fără jenă pe umerii celor care nu au avut răgazul să se laude, fiind ocupaţi cu munca.

    Vorbim aici de domnul Viorel Căpitanu, omul care, sâmbătă, 7 octombrie 2017, a împlinit cu bine şi sănătate 85 de ani. Cu o zi înainte a fost sărbătorit de foştii colegi, de puţinii prieteni care i-au mai rămas, cu ocazia Simpozionului Naţional „Vasile Pârvan”, manifestare iniţiată, cu mulţi ani în urmă, de arheologul şi directorul Viorel Căpitanu, desfăşurat în sediul actualului Complex (denumire nefericită) „Iulian Antonescu”, şi el, rezultat al tenacităţii şi viziunii aceluiaşi Viorel Căpitanu, înconjurat de o mare expoziţie, unde sunt expuse obiecte descoperite de Viorel Căpitanu şi colaboratorii lui, în 40 de ani de activitate, care atestă locuirea, vieţuirea şi continuitatea românilor pe aceste teritorii din cele mai vechi timpuri, de la daci şi de dinainte.

    Fost student al celebrilor arheologi şi oameni de ştiinţă acad. Mircea Popescu-Dâmboviţa, prof. C.S. Nicolăescu-Plopşor, Dimitrie Berlescu, Ilie Grămadă şi mulţi alţii, celebri discipoli ai nu mai puţin celebrul istoric, „părintele” arheologiei moderne, Vasile Pârvan, Viorel Căpitanu a continuat, cu puterile, dragostea şi ştiinţa lui, la scoaterea la suprafaţă a dovezilor istorice despre neam şi ţară.

    Zeci de tezaure din aur şi alte metale, obiecte de cult, armuri, vase, ceramică, locuinţe, aşezări întregi etc. descoperite de Viorel Căpitanu, despre care a scris peste 100 de studii şi articole, zeci de expoziţii în Bacău, în marile oraşe ale ţării şi în străinătate, sunt rodul muncii unui om, împreună cu alţi istorici şi arheologi, restaturatori, desenatori, fotografi, toţi specialişti şi pasionaţi de arheologie de la Muzeul de Istorie din Bacău.

    Este mult, este puţin? Doar timpul şi istoria vor putea răspunde, iar cum istoria se bazează pe fapte, pe adevăr, nimeni şi niciodată nu va putea vorbi de arheologia băcăuană şi naţională, fără a scrie, pomeni, cita, numele lui Viorel Căpitanu.

    – Eraţi student la Facultatea de Filologie-Istorie, de ce şi cum aţi ajuns la Arheologie?

    – Este o poveste lungă şi frumoasă. În facultate am avut profesori, care erau aşa de legaţi de istorie şi de arheologie, încât m-am îndrăgostit de istorie şi apoi, definitiv, de arheologie. În anul I, când profesorul meu Mircea Petrescu Dâmboviţa l-a invitat pe profesorul C.S. Nicolăescu-Plopşor la facultatea noastră, eram în sală peste 100 de studenţi, acesta ne-a vorbit despre cercetările făcute şi rezultatele obţinute pentru istoria neamului nostru.

    A vorbit o oră şi jumătate, n-a mişcat nimeni, eram hipnotizaţi de vocea profesorului, de tot ce făcuse pentru a atesta, cu documente, istoria acestui neam. Atât de frumos vorbea, atâtea lucruri ne-a spus, încât m-am îndrăgostit de istorie, de arheologie. Ne-a vorbit de descoperirile din peşteri, de pe Valea Siretului şi de pe alte văi şi ape. La sfârşitul conferinţei, studenţii i-au pus întrebări despre şantiere, cercetări, eu l-am întrebat: Domnule profesor, dacă noi vrem să participăm la săpături, cui ne adresăm?

    Iar el a răspuns printr-o întrebare:Cine vrea să participe? Am fost singurul care a ridicat mâna, iar după conferinţă m-a invitat în cabinet şi mi-a pus câteva întrebări, unde sunt născut, ce liceu am făcut, mai multe. Am făcut clasele primare la Tanacu, judeţul Vaslui, Şcoala Normală la Iaşi, tata a fost chiabur, avea şi el câteva hectare de pământ, l-au scos din sat, prin 52.

    Securiştii au aflat că sunt fiu de chiabur, urma să fiu dat afară din şcoală, însă profesorul meu m-a sfătuit să rămân, să vedem ce se întâmplă, am terminat şi am plecat în învăţământ la Baia Mare. Am revenit acasă, am dat la facultate, am primit bursă, apele s-au mai liniştit, şi în 1957 am terminat facultatea.

    Şi în facultate şi după aceea, am participat, la recomandarea prof. C.S. Nicolăescu-Plopşor, la săpături în peşteri, în toată ţara, după care am ajuns pe Valea Bistriţei, la Bâtca Doamnei, începuse construirea Barajului de la Bicaz, îmi plăcea zona şi la terminarea facultăţii am cerut să rămân în Bacău, la muzeul de aici era director Iulian Antonescu, terminase şi el facultatea, a fost şef de promoţie, cunoaştea mai multe limbi străine, era pregătit, inteligent, un adevărat intelectual. Născut, şi el tot în 1932, ca mine.

    Am continuat cercetările tot pe paleolitic, erau mai multe şantiere deschise. Am lucrat sub îndrumarea profesorului meu C.S. Nicolăescu-Plopşor, ca şef de şantier la Buda, aşa era atunci, aşa este şi acum, cred, am mai avut ca şef de şantier la Lespezi o colegă care terminase la Moscova, femeie deşteaptă.

    În 1957, în Bacău nu era niciun arheolog, singurul care mai participase la săpături, dar pe teritoriul actualului judeţ Neamţ, era Iulian Antonescu, acolo l-am şi cunoscut. Un om extraordinar, nu avem timp să vorbim acum de el, am văzut că aţi scris de mai multe ori despre arheologul şi profesorul Iulian Antonescu.

    Aşa a fost, un munte de om, un munte de omenie, un munte de inteligenţă, de cultură. Nu aveam sediu, nu aveam nicio colecţie, cine a mai văzut muzeu fără colecţie, fără exponate! Am făcut planuri de cercetări, am făcut săpături de suprafaţă, peste tot în judeţ. Acesta a fost începutul.

    Aveam informaţii de la preoţii satului, de la învăţători, ţărani, care ştiau locurile unde, ziceau ei, se descoperise comori. Erau urme ale strămoşilor noştri, obiecte din ceramică, din piatră, din os, bronz, apoi din epoca fierului şi, mai târziu, din perioada dacilor. Am descoperit atât de multe materiale încât nu aveam unde să le depozităm, adunam cutii de pe la magazine, pe urmă am comandat cutii speciale. N-aveam sediu, ne-a dat un spaţiu unde este acum Luceafărul, care s-a dărâmat, am stat apoi unde este acum parcul Trandafirilor, unde este fântâniţa, acolo am organizat prima expoziţie.

    – Domnule Căpitanu, aţi pomenit de daci. De numele dumneavoastră se leagă multe descoperiri, toate sunt publicate în Revista Carpica, în alte publicaţii de specialitate, un număr impresionant, însă definitiv se leagă descoperirea Cetăţii Tamasidava, marea necropolă dacică de la Răcătău. Vorbiţi despre Tamasidava.

    – Da, mai era mult până acolo. Da, în 1968 am descoperit ceea ce avea să fie Tamasidava. 30 de ani am săpat, am cercetat şi am valorificat descoperirile de la Răcătău.

    În acei ani am avut contact cu Vasile Vulpe, fiul lui Radu Vulpe, cel care descoperise prima cetate dacică Piroboridava, de lângă Tecuci, dincolo de Adjud. Între timp, colegul meu Vasile Ursachi, director al Muzeului din Roman a făcut primele săpături la Brad-Negri, descoperind ceea ce el credea că este Tamasidava.

    A şi scris despre acest lucru. Eu, urmând cercetările şi scrierile lui Vasile Pîrvan, ale lui Radu Vulpe, mi-am dat seama că Dava trebuie să fie între cele două, respectiv Piroboridava şi Zargidava, tot pe Siret.

    Am cercetat la Răcătău-Cetăţuia şi în jur şi am descoperit urmele cetăţii, căreia i-am spus, aşa şi era, Tamasidava, una din davele menţionate în Harta lui Ptolemeu, iar Ursachi a rectificat, ceea ce descoperise el era Zargidava.

    30 de ani m-am concentrat pe Tamasidava, o aşezare cu locuire din epoca bronzului, cultura Monteoru, a epocii fierului, Hallstatt şi Latene (epoca geto-dacă), până am fost scos, reţineţi, scos la pensie, în 1998, cu toate că eu doream cu orice preţ să continui ce am început, să valorific materialul, să mă apropii de sfârşit şi să scot monografia Cetăţii dacice, Tamasidava.

    Multe descoperiri, foarte valoroase, sunt expuse în Secţia de Arheologie a Muzeului, unele au fost expuse şi în ţară, în străinătate.

    – Monografie care nu s-a mai publicat…

    – Nu. Imediat după ce m-au scos la pensie, cine a venit după mine ca director nu i-a convenit activitatea mea, nu m-a mai ajutat, nu-mi dădea fotograf, desenatori, era o muncă enormă pentru acea monografie, sigur că m-a durut, mai ales că mi-a luat şi sala unde erau materialele descoperite de mine, care urmau să fie valorificate, închiriind-o nu ştiu cui, cu toate că în acest muzeu era suficiente spaţii.

    – Ce s-a întâmplat cu materialele de la Tamasidava?

    – Unele au fost aruncate la gunoi. Am văzut într-o zi cutiile goale, eu aveam obligaţia, prin lege, să scriu, să valorific. Nu mai aveam desene, fotografii, fără materiale, nu am mai putut face nimic.

    Nu au mai rămas decât rapoartele scrise şi publicate la diferite intervale de timp, acum trebuia să pun cap la cap, secţiune cu secţiune, fotografii, desene, comentarii, explicaţii, argumente etc., ceea ce trebuia să fie Monografia Tamasidava, aşa cum a publicat Vasile Ursachi Zargidava.

    Ani pierduţi, muncă irosită. Mă doare, mă doare, însă nu am găsit înţelegere. Mai vin pe la Muzeu, sunt membru în Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici, care are sediul la Muzeu, aduşi de mine aici, deoarece şi eu am fost deţinut politic, am fost închis, în 1958, după ce în 1957 noi, studenţii din mai multe centre universitare am vrut să sărbătorim, la Putna, urcarea pe tron a lui Ştefan cel Mare.

    Eu făceam parte din Comitetul de organizare, împreună cu Alexandru Zub, Brudiu şi alţii. Se ştie despre acel eveniment, nu mai insist, am fost arestat, eram acasă, la Tanacu, dus la Vaslui la securitate, apoi, într-o noapte mi-au pus ochelari şi m-au dus la Iaşi, am făcut greva foamei în timpul cercetărilor, însă un ofiţer, un om cu un suflet altfel, m-a sfătuit să las greva foamei că oricum nu voi scăpa, să spun adevărul.

    Aşa că am fost judecat şi, după multe luni, eliberat. Povestea este mai lungă. Am găsit aici, în Bacău, oameni deosebiţi, care m-au înţeles, m-au apreciat şi nu m-au întrebat niciodată de acel episod, doar Securitatea mă mai căuta, mai venea pe şantier, într-o zi m-au cercetat pentru un aşa zis furt de monezi din Muzeu, după care m-au lăsat în pace.

    – Ce se întâmplă acum la Tamsidava? Dumneavoastră aţi lăsat-o în 1998, s-a mai săpat, s-a mai cercetat?

    – Nu s-a mai săpat decât un an, de curând, de către Vasile Ursachi. Atât. Nu a mai interesat pe nimeni dacii, Tamasidava, ba că nu au fost bani, ba că s-au deschis alte şantiere.

    Am auzit acum, la acest simpozion că Lăcrămioara Istina urma să fie şef de şantier şi să fie redeschis şantierul, cu participarea unor arheologi din Iaşi, numai că nu sunt specialişti în epoca dacică.

    Am avut o discuţie cu Mariana Popa, cu Lăcrămioara şi am fost de acord să fie redeschis, să fie şef de şantier cine vrea, doar ca din colectiv să facă parte şi un coleg de-al meu, mai tânăr, care a mai fost pe şantier în timpul studenţiei, a mai săpat şi după ce a terminat facultatea un an de zile, şi se ocupă de daci, îl cheamă Cristinel Plantos, care se va ocupa de tot materialul care se mai află în depozit şi, după un timp să publice rezultatele.

    Sunt bani, muzeul are bani, trebuie pasiune, voinţă şi ştiinţă. Mai este mult de săpat la Tamasidava, mult. Eu am cercetat cetatea, dar mai este în jurul ei, în afara cetăţii. Păcat că o parte s-a dărâmat, a fost luată de ape, o parte a căzut după ce a fost făcut barajul.

    Pe Tamasidava pasc acum animale, şantierul este pus în pericol, cu toate că este lege de protecţie. N-am mai fost de mult pe şantier, vreau să mă duc, dar de acum, la primăvară.

    – Viorel Căpitanu este cel care a valorificat o descoperire întâmplătoare, extraordinară, unicat, este vorba de Sabia de la Marvila. Ce s-a întâmplat cu ea?

    – Foarte valoroasă, pentru perioada datată. Sabia a fost recuperată, adusă la muzeu, valorificată ştiinţific şi expusă publicului. După câţiva ani a dispărut din muzeu, din expoziţie.

    Nu a mai fost găsită, se cercetează, am înţeles de poliţie. Dar nu este singura dispariţie, a mai fost semnalată şi dispariţia unor monede, caz închis şi el. Mă întrebaţi cum s-a întâmplat.

    Nu-mi pot explica, sau se întâmplă atunci când sunt oameni pe care nu-i interesează patrimoniul, doar funcţia şi banii. Nu-i interesează istoria neamului. Sunt şi aşa oameni.

    Eu ştiu, aşa am învăţat, aşa am făcut, după ce descopeream, înregistram la milimetru, tot, aduceam la muzeu totul, asemenea descoperiri, pentru unii neimportante, reprezintă, sunt mărturii despre neamul nostru.

    Toată viaţa am fost legat de istorie, de trecutul acestor locuri, de oameni şi comunităţi, care comunică cu noi prin ceea ce au lăsat, iar noi avem obligaţia, ca specialişti, ca oameni, ca patrioţi, să le scoatem la lumină, să le valorificăm ştiinţific (statul investeşte foarte mulţi bani pentru această activitate) şi să le expunem, să arătăm lumii cine am fost şi cine suntem. Pentru asta este nevoie de carte, de dragoste, de suflet, de muncă, de multă muncă, dăruire şi sacrificiu.

    – Acest muzeu, acest imobil impresionant, puţini ştiu, iar alţii nici nu vor să ştie, că poartă, de la fundaţie la acoperiş, semnătura şi foarte multă muncă, suflet, ale celui care a venit în Bacău într-un muzeu înscris doar pe hârtie, dăruindu-şi apoi priceperea, hotărârea pentru ridicarea unui muzeu modern. El se numeşte Viorel Căpitanu. Cum s-a întâmplat, cum aţi reuşit?

    – După Revoluţie, eram din nou director, am avut o întâlnire cu toţi colegii şi le-am spus: dacă noi nu pornim acum, nu facem tot ce ne stă în putinţă pentru a construi un nou muzeu, nu o s-o mai facem prea curând, însă riscăm să rămânem fără sediu, vor veni proprietarii şi vor solicita clădirea. Toţi am fost de acord.

    Am făcut un plan, am scris, am solicitat audienţe lui Viorel Hrebenciuc, era atunci prefect. M-a ascultat, mi-a cerut detalii, le-am pus pe hârtie, Viorel m-a chemat în prima şedinţă ca să explic membrilor consiliului ce înseamnă, ce presupune această investiţie, argumentele noastre.

    Le-am spus că avem un patrimoniu extraordinar, valori inestimabile, adevărate comori care atestă dăinuirea noastră pe aceste teritorii, le-am expus planurile pentru următorii ani, vom avea mult material arheologic şi nu va fi loc pentru depozitare, pentru expunere.

    Era prin 1991. S-a aprobat imediat investiţia, au urmat alţi ani de studii, proiectare. Am insistat pentru acest loc, aproape de Biserica Precista, de Curtea Domnească, de ctitorie a lui Ştefan şi al fiului acestuia Alexandru. S-a muncit din greu, a fost un constructor foarte bun, stăteam aproape zilnic pe şantier, ne consultam, mă consulta, un om extraordinar, astfel că în 1996 clădirea a fost terminată, însă definitiv, abia în 1998.

    Suntem printre puţinele judeţe care au un asemenea muzeu, un asemenea spaţiu de lucru şi expunere. A fost atunci o perioadă foarte bună, tot în acei ani s-a construit şi Muzeul de Naturale din Parc.

    – Sunteţi un om împlinit profesional, sănătos, activ, ne întâlnim des în oraş, la manifestări culturale. La fel de volubil, la fel de bine dispus, de parcă acum veniţi de pe şantierul arheologic de la Răcătău. E lung drumul înainte, când vă uitaţi la cel parcurs, ce gânduri vă inundă?

    – Mă văd de multe ori, să ştiţi, pe şantiere, ca în tinereţe. Aşi fi avut încă multe de spus, dar, cu siguranţă, dacă s-ar putea (nu se mai poate, domnule) tot de arheologie m-aş apuca, de săpături, de expoziţii, să arat lumii cine am fost, de unde venim. Astăzi, mai mult ca oricând avem nevoie de documente, de material arheologic pentru a ne scrie, a ne completa unele goluri în istoriografia românească. Sunt foarte mândru de expoziţiile pe care le-am deschis în multe oraşe ale ţării, dar şi în Polonia, Olanda, cele mai valoroase piese din epoca dacică au fost la Roma.

    Aş continua cercetările, deoarece zona aceasta, a noastră, a fost aşa de intens locuită, încât nu vă puteţi închipui, nu este sat unde să nu găseşti urme, numai să umbli, să cauţi, să vorbeşti cu oamenii, cu locuitorii de acolo. Multe din descoperiri aparţin oamenilor, arheologii au continuat, au valorificat, au scris despre ele. În toţi aceşti ani s-au făcut şi greşeli, unele corectate, altele încă nu. Bacăul, însă, a avut arheologi foarte bine pregătiţi, pasionaţi de munca lor, din urmă vin, o spun cu mare bucurie, tineri la fel de buni, care au deja în spate cum se spune, cu toată tinereţea lor, rezultate remarcabile, bine valorificate.

    Am avut, din păcate, şi perioade foarte grele, am avut de-a face şi cu oameni preocupaţi mai mult de persoana lor, de funcţii, uneori călcând peste demnitatea altora. Dar, au trecut anii şi nu mai doresc să vorbesc despre ele. Timpul, neiertătorul timp, le pune în ordinea firească, nu mă îndoiesc de asta.

    – Îmi spuneaţi că, din 1998, nu aţi mai fost pe şantiere, nu aţi mai colaborat cu muzeul decât sporadic. Ce aţi făcut în toţi aceşti ani?

    – Am călătorit, împreună cu soţia, în ţară, peste hotare, în fiecare an am fost, chiar şi de două ori, într-o staţiune, la tratament, cum credeţi că am ajuns la vârsta de 85 de ani (şantierul, munca, grija faţă de sănătate m-au ţinut în viaţă), am citit, îmi place foarte mult să citesc. Mă mai supără genunchii, însă zice medicul că nu-i grav, cu inima stau bine. Din cei trei copii la părinţi, o fată şi doi băieţi, doar eu am mai rămas, am bucuria să avem mulţi nepoţi, toţi copii foarte buni. Sunt membru, în conducerea Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici, mă mai solicită să-i ajut, că şi aici mai suntem doar câţiva, mulţi s-au dus.

    – Când va fi redeschis şantierul de la Răcătău, de la Cetăţuia?

    – V-am spus că am vorbit despre acest lucru cu actuala conducere a muzeului, am stabilit câteva lucruri, urmează să punem la punct detaliile. Abia aştept să merg pe şantier, în vizită, bineînţeles. După aceea voi pune la dispoziţia celor care se vor ocupa efectiv, lui Cristinel Plantos, toate documentele, tot ce mai am şi mai este încă prin depozite. Am mare încredere în Mariana Popa, directorul muzeului, în Lăcrămioara Istina, un specialist cu experienţă, că munca mea va fi dusă la bun sfârşit. Eu le doresc foarte mult acest lucru, iar ce nu am reuşit eu, marea mea nereuşită – Monografia Tamasidava – să reuşească ei.

    – Ce i-aţi recomanda unui tânăr arheolog, venit, ca şi dumneavoastră în 1957, la acest muzeu?

    – Recomandare este prea mult, l-aş sfătui să lucreze cu multă seriozitate, să citească, să studieze tot ce s-a publicat pe domeniul, perioada pe care lucrează, să ţină cu dinţii la tot ce descoperă, să păstreze, să valorifice, prin scris, prin expoziţii, comunicări, deoarece aceste „documente” sunt singurele care arată, demonstrează, continuitatea poporului român pe acest teritoriu. În condiţiile în care acestea obiecte, materiale arheologice dispar, dintr-un motiv sau altul, niciunul scuzabil, dispare istoria noastră. Noi trebuie să păstrăm nu numai tradiţiile şi obiceiurile, şi acestea sunt mărturii valoroase, ci, în primul rând ceea ce descoperim în pământ, de la moşii şi strămoşii noştri şi să lăsăm în urma noastră, celor care vin după noi, aceste mărturii, aici s-a născut poporul nostru şi aici trebuie să rămână de-a pururea. Şi vreau să închei prin a spune că m-am simţit onorat de atenţia şi cuvintele frumoase spuse de foştii mei colegi, ştiu că au fost sinceri, dar m-am simţit puţin jenat, eu nu sunt obişnuit cu aşa ceva, uneori am avut un sentiment ciudat, parcă nu vorbeau despre mine, însă le mulţumesc foarte mult.

    „Lăutarii nu mai au căutare!”

    La Balcani, „în cartier”, mai sunt aproape trei sute de suflete. E o zonă cu vile arătoase care aparțin muzicanților, mă lămurește un moșneguț binevoitor. Deși „cartierul” e pustiu, descopăr o terasă pe care doi bărbați stau la povești.

    Încerc să-i iscodesc cum e cu muzica. „Păi, nu mai e… Nu mai are, lumea, nevoie de lăutari, nu mai avem căutare. Cântăm mai mult la petrecerile din familie și pentru prieteni”, spune Valter Enea, proprietar, acordeonist și pensionar. Nu sunt bogați. Casa, care are la parter un mic restaurant, a fost construită demult, prin ’90, „din CAR-uri” și renovată recent, cu ajutorul copiilor.

    Pășește pe alee și se uită în lungul străzii, ca și cum ar aștepta oaspeți. Nu vine nimeni, e liniște în sat. „Am două fete, una e asistent medical la o clinică privată din Bacău, alta e în Germania, și un băiat care a terminat facultatea și masterul, dar nu-și găsește loc de muncă”, povestește bărbatul, abătut.

    Doar băiatul cântă la saxofon, de altfel nici nu i-a încurajat să cânte: „Le-am spus să învețe. Cartea e sfântă, îți dă siguranță, nu stai la mâna fiecăruia așteptând două milioane o dată la trei luni. Erau vremuri bune înainte de Revoluție. Puteai să ai și 20 de copii că toți găseau de lucru.”

    Se duc în Sicilia, la măsline!

    E greu, tot mai greu, spune Valter Enea, oftând: „Noroc că tineretul s-a dus în străinătate și trimite valută acasă, altfel câinii ne-ar mânca! Nimeni nu mai are nevoie de lăutari. Știți cum se spune la noi, «Pe boi i-a terminat tractorul și pe lăutari, casetofonul!». Acum se face muzică, la sindrofii, cu telefonul și cu boxele.”
    Recitaluri în festivalurile de tradiții? Spectacole stradale? Da’ de unde! Tinerii talenți și-au încercat norocul în orașele mari ale României și ale Europei, dar nu au fost apreciați, susține bărbatul.

    „Se duc și cântă trei-patru săptămâni și vin cu praful de pe tobă. Nu-ți faci un viitor din asta! Cei care sunt zdraveni se duc la muncă afară, iar cei firavi sau bătrâni se duc la cules ghebe și măcieșe.

    Casele astea, mari, pe care le vedeți, sunt făcute de familii care au câte trei-patru membri plecați în străinătate. Și-au lăsat copiii cu bunicii și s-au dus în Sicilia, la măsline, că acolo e zonă agricolă. Stau cu chirie, plătesc 200 de euro pe lună, dar au contract de muncă și asigurare.”

    Viorile se prăfuiesc în pod

    „Și eu am fost în Sicilia, spune Constantin Bujor, venit să bea o cafea pe terasa prietenului său. Am stat zece ani la 40 de grade, iar acum sunt bolnav, am două valve înfundate. Am muncit la piersici, la struguri, la măsline… Era disciplină acolo, la două zile venea Garda și făcea control!

    Dacă era soare era bine, ne lua la muncă, dacă ploua stăteam în casă și cheltuiam, că lumina și chiria trebuia să le plătim. Străinii nu te iartă, n-ai plătit, afară! Ai speranță cât ești sănătos și muncești, nu mai poți, valea, acasă!”

    Alături, Valter Enea dă din cap, aprobându-l. E trist bătrânul lăutar, nici la nunți nu e chemat, nici în restaurant nu intră nimeni: „Nu are lumea bani. Stau cu ușa deschisă toată ziua, poate trece un copil spre școală și ia un pachet de biscuiți! Pe vremuri, în satul ăsta erau șapte-opt formații, iar azi nu știu dacă mai sunt zece muzicanți.”
    Trompetă, saxofon, acordeon, viori și tobe, toate se prăfuiesc în pod, îmbătrânind odată cu lăutarii.

    Preșcolarii de la „N. V. Karpen” au împânzit curtea liceului cu căsuțe pentru păsărele

      De câteva zile, arborii din curtea Colegiului Tehnic de Comunicații „N. V. Karpen” din Bacău sunt „ornați” cu zeci de căsuțe pentru păsărele, frumos aranjate și colorate. Isprava aparține preșcolarilor grupei mari – program normal, de la Grădinița Bambi, subunitate a colegiului.

      Aceștia, sub îndrumarea prof. înv. preșcolar Oana – Cătălina Moraru, au construit cu mare bucurie și mihală, căsuțe pentru ca vrăbiuțele și alte păsări să aibă loc cald și bun de iernat.

      Căsuțele, care poartă pe ele și numele micilor constructori, au fost realizate și cu implicarea, desigur, a părinților, în cadrul activității „Prietenii Vrăbiuțelor – fiecare vrăbiuță merită o căsuță” – parte a temei mai largi „Cum se pregătesc viețuitoarele pentru anotimpul rece”.

      Pentru munca depusă, copiii au răsplătiți, imediat după finalizarea operațiunilor de amplasare a căsuțelor, cu premii și diplome.

      Pagina 1

        „Steluțe de Cristal”, un concurs de zile mari

          O scenă pe care de cele mai multe ori se cântă a devenit teatrul dansului. Dansul, în toate formele sale, a pus stăpânire pe Sala Ateneu a Filarmonicii „Mihail Jora”. Totul s-a întâmplat duminică, 3 decembrie, când Asociația Happy Life Bacău a organizat ce-a de-a VIII-a ediție a Festivalului „Steluțe de Cristal”, un concurs interjudețean de dans și costumații realizate din materiale reciclabile.

          Astfel, timp de câteva ore, aproape 400 de copii de la mai multe cluburi sau instituții din Bacău dar și din alte localități din județ au încântat un public numeros format din părinți, frați, bunici sau prieteni. Că au fost numere de hip-hop, dans modern sau popular, majorete sau dans sportiv, evoluția copiilor a fost încântătoare reușind să primească ropote de aplauze.

          De apreciat a fost și organizarea, care, comparativ cu anii precedenți a fost excelentă. La această ediție, organizatorii au hotărât să apeleze la un sistem cu premiere imediată evitându-se astfel aglomerația în sala de spectacol. În acest sens, fiecare participant a primit câte o medalie și o diplomă, iar fiecare formație a primit și câte un trofeu.

          Dacă unii copii au mai participat la astfel de concursuri și erau familiarizați cu diplomele și medaliile din dans, cei care au participat pentru prima dată erau în culmea fericirii. Cu medaliile la gât probabil visau către viitor, la un podium într-o competiție de nivel superior. Pe lângă fericirea celor mici se putea citi în ochii părinților o satisfacție unică, de mândrie. Aveau și de ce. Toți copiii au evoluat convingător și au demonstrat că au potențial.

          „A fost un concurs foarte frumos în care m-am simțit foarte bine. Mi-a plăcut că toți copiii au dansat foarte bine, nu doar cei de la grupa mea. Ne bucurăm de rezultat dar pe viitor ne vom antrena mult mai mult și vom fi și mai buni.”
          Diana Căpușă, majoretă în trupa „Stardast” de la Palatul Copiilor Bacău

          „Copiii s-au prezentat foarte bine. Evident, toată lumea are așteptări dar toată lumea a fost mulțumită. Personal, cred că a ieșit foarte bine, dar, totdeauna e loc de mai bine”, a declarat Radu Petrică, președintele Asociației Happy Life.

          La reușita acestui eveniment au contribuit și copiii de la cercul de canto muzică ușoară de la Palatul Copiilor, condus de prof. Claudiu Filip.

          Jocul, ca formă de cercetare, la Grădinița „Lizuca” din Bacău

            Jocul, ca metodă de cercetare, a atins cote nebănuite la Grădinița Lizuca Bacău, unde s-au desfășurat, zilele trecute, activitățile cercului pedagogic al educatoarelor din Centru metodic nr. 3.

            Tema cercului, amplă și ofertantă, Jocul – modalitate de exprimare a eului, de socializare, învățare, educare, dezvoltare, a dezvoltat crearea unor activități interesante și captivante, atât pentru preșcolari, cât și pentru cadrele didactice participante.

            Astfel, preșcolarii grupei mari Licuricii, condusă profesoarele Adam Oana și Rusu Anca Monalisa, au participat la activitatea demonstrativă realizată în colaborare cu prof. Andreia Petcu, președintele Asociației Learning by Teaching București și colaborator al Agenției pentru Educație timpurie-Asociația OvidiuRo.

            Activitatea a purtat preșcolarii pe tărâmul experimentelor științifice, unde, sub forma unor jocuri, cei mici au observant cum se extrage clorofila din frunze și cum se colorează plantele. Poveștile naturii au introdus copiii în lumea explorării mediului natural. A doua parte a activităților cercului pedagogic a invitat cadrele didactice participante în a iniția câteva jocuri în natură, jocuri care pot fi utilizate cu preșcolarii de către fiecare educator.

            Activitățile cercului pedagagogic s-au bucurat de prezența invitaților de seamă: inspector pentru educație timpurie, prof. Veluța Maftei, prof. Aurelia Pițu de la Grădinița nr.18, și educatoarele Maria Popa, Grădinița Roza Venerini Bacău.

            Profesor Noemi Năsturaș, responsabil cerc pedagogic, a spus: „Activitățile cercului pedagogic de astăzi au fost gândite nu doar ca un schimb de bune practice, ci și ca o activitate de formare prin implicarea cadrelor didactice participante în exersarea, ca și când ar fi preșcolarii cu care lucrează, unor jocuri cu tematică și material din natură, în exersarea metodei Dalcroze, care reprezintă o abordare interactivă și pluridisciplinară a muzicii care permite dezvoltarea inteligențelor multiple, a afectivității, a motricității, a imaginației si a gândirii în relație cu muzica în grup și în spațiu.”

            Prof. Florentina Vieru, director al Școlii „Ion Creangă” Bacău a precizat: „Felicitări și mulțumiri pentru echipa care a știut să surpridă ca de fiecare dată cu: alegerea temei, cadrul de desfășurare pentru fiecare secvență, materialele pregătite, invitatii deosebiți, și mai ales pentru armonia și zâmbetul cu care ne-au întreținut !”

            Activitățile s-au încheiat cu organizarea unor dezbateri pe tematica propusă, activități conduse de responsabilul centrului metodic nr. 3, prof. Elena Roșca (directorul Școlii „Alecu Russo”), care s-a declarat încântată de buna organizare și desfășurare a cercului pedagogic.

            În organizarea activităților cercului au fost implicate toate cadrele didactice din unitate, fiecare educatoare prezentând experimente realizate la clasă-prof.Lenuța Păduraru, educ. Irina Macsim, jucării create din materiale reciclabile- prof. Maria Magdalena Știrbu, prof. Anișora Arhip, prof.Simona Balan, prof. Alina Toma, desene cu tematica naturii în anotimpul de toamnă-prof.Petronela Lupușoru, educ. Maia Nuțu, crearea unui ambient de tipul unor ateliere de lucru și recreere în aer liber- prof. Petronela Moraru, prof. Elna Chelmuș, prof. Oana Brumia și prof.Elena Luca, prof.Lina Daviduță.

            Doru Ciucescu, lansare la Revista Plumb

            Luni, 4 decembrie, la ora 17.00, la sediul revistei „Plumb”, va avea loc lansarea cărții „Le mangeuses de rouge à lèvres de Casablanca” (Rovimed Publishers, Bacău, 2017), o traducere în limba franceză, realizată de Doru Ciucescu, scriitorul român în viață cu cele mai multe cărți de călătorie, a propriei sale cărți „Mâncătoarele de ruj de buze din Casablanca” (Editura Didactică și Pedagogică, București, 2005).

            Corectura și adaptarea traducerii au fost efectuate de Margueritte (Małgorzata) Bazan, profesoară în Wrocław.

            La eveniment vor participa Calistrat Costin, președintele filialei din Bacău a Uniunii Scriitorilor din România, Grigore Codrescu și Petre Isache, critici literari.

            Elevii de la „Alecu Russo”, în vizită oficială la Muzeul Militar „Ferdinand I”

              Marea Unire de la 1 Decembrie 2018 a fost marcată de mai mulți elevi de la Școala Gimnazială „Alecu Russo” din Bacău, în săptămâna de după mini-vacanța prilejuită de această sărbătoare și de cea a Sfântului Andrei, într-un mod inedit. Copiii, însoțiți de cadrele didactice, au organizat o activitate dedicată evenimentului, nu la clase, ci la Muzeul Militar „Ferdinand I”.

              Aici, într-o atmosferă deosebită, școlarii nu doar că au vizitat muzeul, dar au primit de la muzeografi și informații prețioase despre uniforme militare, armament, decoraţii, eroi ai neamului etc.

              La rândul lor, elevii au oferit gazdelor un program artistic cuprinzând poezii, cântece, scenete și o legendă despre drapelul României. Nu a lipsit implicarea cadrelor didactice, acestea, la rândul lor, prezentând materiale despre Unire, bătăliile de la Mărăști, Mărășești și Oituz, dar și un film dedicat vieții Reginei Maria.

              La activități au participat elevii claselor a VI-a A, a VI-a B, a VII-a și cadrele didactice Luminița Moroșanu (prof. de geografie), Roxana Stan (prof. de limba engleză) și Alina Camil (porf. Lb. și lit. română).

              Activitatea a fost prima dintr-o serie dedicată acestui eveniment, ce se va desfășura până la finele anului școlar 2017 – 2018.

              Se aprind luminile de Crăciun în Bacău

                Marți, 5 Decembrie, începând cu ora 16:30, în Piața Tricolorului, va avea loc spectacolul dedicat ceremoniei de aprindere a luminilor și bradului de Crăciun din Bacău.

                Pe scena de lângă brad vor cânta MIRCEA BANICIU, FELI, Grupul ”Christmas Socks” (prof. coordonator Andra Lungu) și Ansamblul ”Teișorul” (prof. coordonator Florin Blaj) – de la Colegiul Național de Artă ”George Apostu”.

                Încep sărbătorile dedicate aniversării Colegiului Național de Artă

                  Luni, 4 decembrie, încep manifestările dedicate aniversării a 60 de ani de la înființarea Colegiului Național de Artă „George Apostu” din Bacău.

                  Manifestările vor fi deschise la ora 14.00, cu o ceremonie religioasă și dezvelirea unei plăci aniversare la Colegiul de Artă.

                  La ora 18.00 este programat, la Ateneu, un Concert de debut, susținut de elevii liceului.

                  Pe întreaga perioada a manifestărilor, care se vor încheia pe 8 decembrie, poate fi vizitată o expoziție de fotografie, desene, gravuri, lucrari arhitectura și machete.

                  ADELINA RUSU sau rafinamentul atemporal

                  – creații „altfel” ale designerului băcăuan ADELINA RUSU care nu și-a pierdut niciodată inocența inimii

                  Adelina Rusu este un designer băcăuan care a intrat pe piața modei de doi ani. De mică visa acest lucru, a crescut lângă mașina de cusut a bunicii, și-a creat propriile modele, a desenat permanent ceea ce își dorea să creeze, și-a imaginat chiar defilări pe marile podiumuri de modă, a participat la diferite prezentări din străinătate, iar acum… visul din copilărie a devenit realitate.

                  adelina rusuAre propria afacere, propriul atelier de creație, iar hainele create de ea sunt acum purtate chiar și de mari vedete din Statele Unite ale Americii. Totul a pornit de la o defilare în Dubai. Care e cheia succesului, ne spune chiar ea. (Roxana Neagu)

                  – Care a fost începutul, de unde a venit ideea acestui business?
                  – Ideea a venit de când eram foarte, foarte mică. Bunica mea a fost croitoreasă și, practic, am crescut lângă mașina ei de cusut. După ce am terminat facultatea m-am gândit să-mi urmez visul: acela de a avea propriul atelier de creație. Am început cu o croitoreasă, apoi au venit și comenzile, ne-am extins, ne-am creat și propria linie de producție. Apoi a fost Arab Fashion Week în Dubai, acum doi ani, iar de acolo totul a decurs natural.
                  – Ați făcut un scurt rezumat al întregii afaceri. Pare simplu, dar sunt sigură că nu a fost atât de ușor pe cât pare. Ați absolvit o facultate, pe profil, v-ați specializat în domeniu înainte sau cum a fost?

                  adelina rusu

                  – Nu. Facultatea pe care am urmat-o nu a fost pe profil. Am studiat International Business & Management din cadrul Regent’s University Londra însă tot ce ține de acest bussines am învățat aici, în atelierul de creație și pe parcursul dezvoltării afacerii. În perioada facultății am reușit să găsesc timpul necesar pentru a urma și cursuri de design în weekend-uri. Dar dacă e să vorbim de început… am întocmit un bussines plan, acum doi ani și jumătate, am făcut calcule să văd cum aș putea să-mi îndeplinesc visul din copilărie într-un timp cât mai scurt, am fost la târguri, expoziții unde am cercetat piața, am văzut ce se cere, ce aș putea să ofer și cu ce materiale mi-aș dori să lucrez. Nimic din toate acestea nu ar fi fost posibile fără echipa extraordinară formată în decursul acestor doi ani. Sunt foarte norocoasă să am lângă mine persoane dedicate și responsabile, care dau dovadă în orice moment de profesionalism.

                  ADELINA RUSU La Arab fashion Week
                  ADELINA RUSU La Arab fashion Week
                  – Intrarea în forță a fost însă… în Dubai. Acolo a fost practic intrarea în lumea fashion-ului a Adelinei Rusu, nu-i așa?
                  – În luna iunie 2015 am văzut că în Dubai urma să aibă loc prima ediție Arab Fashion Week. La momentul acela nu aveam o colecție făcută în întregime, ci doar cinci piese. Le-am trimis un e-mail organizatorilor, mai mult de curiozitate să văd dacă voi fi acceptată să particip acolo. Am fost sunată aproape imediat, am trecut prin mai multe interviuri, ei au fost impresionați de cele cinci modele trimise și ne-am putut prezenta acolo. Am fost primiți foarte bine. Am fost singurul creator român care a participat la Arab Fashion Week. Și da, brandul ADELINA RUSU a fost lansat atunci, pe 1 Noiembrie 2015, la Arab Fashion Week. Am fost foarte norocoasă că m-au primit și că mi-au oferit această șansă. Între timp am participat și la alte târguri de profil, unde mi-am prezentat colecțiile.
                  Adelina Rusu
                  Adelina Rusu Fashion Show Ready to Wear Collection Spring Summer 2016 in Dubai
                  – Acolo, în Dubai, la Arab Fashion Week, au fost doar cele cinci piese?
                  – Nu, până la am urmă am participat cu 27 de ținute complete, care au fost prezentate pe podium. Oamenii au fost foarte încântați de modelele mele, feedback-ul a fost unul atât de pozitiv încât am spus că merită să continuăm. Am vândut piese din acea colecție, chiar din ziua aceea. În timp, însă, mi-am dat seama că vreau să mă axez mai mult pe Europa. Chiar cu ceva timp în urmă am fost la Milano, la un târg în timpul Săptămânii Modei, dar am fost prezenți doar în showroom, fără a prezenta pe podium. Prezentările de modă pot aduce vânzări, dar showroom-urile sunt cele care au cel mai mare impact.

                  Adelina Rusu

                  – A fost Milano, mai urmează și altceva? Nu știu, poate Londra, unde ați și studiat?
                  – Da. Va mai urma și altceva… dar încă mai lucrăm pentru asta.
                  – Așadar, sunt planuri de dezvoltare în continuare! Dar, concret, ce anume produceți? Vorbim de modele, de piese, dar ce anume putem găsi în showroom-ul Adelina Rusu?
                  – Producem haine care pot fi purtate zi de zi, cămăși, pantaloni, rochii, paltoane, trenciuri, dar avem și un segment care se adresează evenimentelor deși nu ne-am specializat neapărat pe rochii de ocazie. Am avut și cerințe de acest gen și atunci am făcut și astfel de piese. Practic, facem tot ce poate fi purtat de către o femeie.
                  – Mi-ați spus că primul articol creat a fost unul de suflet. O piesă de rezistență și la prezentarea din Dubai, dar nu numai.
                  – Da. Prima mea piesă a fost o pelerină, la care am lucrat o săptămână, și până în momentul de față a rămas piesa mea de suflet….a fost primul produs făcut aici, în atelier. Acea pelerină a fost și cea care a deschis prezentarea la Arab Fashion Week. În cadrul unei defilări este prezentată și o rochie de mireasă, iar modelul pe care l-am creat a avut aproape 20.000 de pietre Swarovski și o pelerină cu glugă. A fost un model foarte bine primit, drept dovadă că ulterior am avut multe comenzi pentru acea rochie. Fiecare model din colecție are un nume reprezentativ, de exemplu, pelerina se numește Rita, un nume inspirat de Sfânta Rita, Sfânta Imposibilităților.
                  – Și ce alte nume au mai primit hainele? Sună frumos! Mai ales că aceste nume au și povești frumoase în spate.

                  Adelina Rusu-Numele hăinuțelor au fost inspirate de oamenii sau entitățile foarte dragi mie, cum ar fi arhanghelul Rafael, Sf. Casian, numele mamei mele, numele bunicilor mele Maria și Aneta etc. Rochia de mireasă a purtat numele de „Mary” după numele bunicii, care a fost o persoană extraordinar de frumoasă din toate punctele de vedere, cu o grație aparte, întotdeauna inspirându-mă felul ei de a fi.

                  – Urmăriți și ce se poartă sau mergeți doar pe inspirația personală?
                  – Urmăresc trendurile, dar, recunosc că, de cele mai multe, ori prefer să îmi urmez propria inspirație. Desigur, trendurile sunt foarte importante, dar un trend poate dispărea foarte repede. Nu cred că în momentul în care investești într-o piesă vestimentară te gândești doar că e în trend sau la modă, asta ar însemna că piesa și-ar pierde din valoare în numai șase luni sau un an. De aceea prefer să spun că piesele create de mine sunt atemporale.
                  – Unde desfaceți produsele? De unde putem cumpăra produse marca ADELINA RUSU?
                  Adelina Rusu– Pentru clienții din România avem showroom-ul AR 25 Studio în Bacău, unde este și atelierul de creație, pe strada Ioniță Sandu Sturdza 78. Pentru clienții din afara României avem magazinul online www.adelinarusu.com, iar unele produse se găsesc și în diferite boutique-uri multibrand din Milano, Londra sau Dubai, urmând să mai fie și altele. Mergem cu pași mărunți.
                  – Știu că aveți colaborări și cu anumiți stiliști din America…
                  – Da. Avem colaborări cu anumiți stiliști din Statele Unite ale Americii și astfel hainele noastre ajung să fie purtate de anumite vedete cum ar fi Sabrina Carpenter, compozitoare americană, cântăreață și actriță, Meg Donnelly, cunoscuta actriță din „American Housewife”, Aisha Hinds, foarte cunoscută pentru rolurile sale din „Star Trek”, „Prison Break”, „NYPD Blue”, „CSI NY”, „Lost”, „True Blood”, „CSI Miami” și multe altele, Arden Cho, actriță în „Teen Wolf”, Britt Lower, actriță în diverse seriale americane, Heather Morris, din serialul muzical „Glee”, Ally Brooke și Dinah Jane din formația Fifth Harmony, Brandy, faimoasa cântăreață americană de Hip-Hop și R&B, Logan Browning, actrița americană foarte cunoscută pentru rolul din serialul „Dear White People” difuzat de Netflix, Lili Reinhart, tânăra actrița din drama „Riverdale”, Nafessa Williams, actriță în numeroase seriale americane printre care și drama „Code Black”.
                  – Vin Sărbătorile. E Luna cadourilor. Ați pregătit ceva special?
                  – Da. Deja avem în showroom colecția de toamnă iarnă, dar și colecția de primăvară vară pentru 2018. Pentru toate comenzile primite în luna decembrie avem o reducere de 30%, la articolele din colecția de toamna iarnă 2017/2018.

                  „Îmi place să combin ideile mele cu dorințele clientelor si astfel să creez un produs extraordinar – confortabil, calitativ si unic.”

                  Adelina Rusu, designer

                  Șezătoarea gospodinelor de pe Valea Asăului – ediția a doua

                    Zeci de locuitori ai Asăului și-au dat mână cu mână, de Ziua României, pentru a sărbători, în cel mai pur stil românesc, cei 99 de ani de la Marea Unire. Astfel, îmbrăcați în minunatele haine populare, sătenii au participat la cea de-a doua ediție a „Șezătorii gospodinelor de pe Valea Asăului”.

                    Evenimentul a fost găzduit de pensiunea „Livada minunată” din satul Apa Asăului și a beneficiat de prezența autorităților locale și județene, cărora li s-au alăturat numeroși turiști și curioși aflați în trecere prin localitate.

                    Șezătoarea gospodinelor de pe Valea Asăului

                    „M-am întors aici, în satul natal, după 20 de ani, pentru că eram mâhnită de ceea ce se întâmpla în această comună și mi-am dorit să reînviu toate obiceiurile, datinile și tot ce înseamnă cultura satului.

                    Șezătoarea gospodinelor de pe Valea Asăului

                    Vreau ca acești copii care mai sunt pe aici, mai ales fetele, dar și băieții să învețe ceva, pentru că, din păcate, s-a pierdut foarte mult din tradiții, nu mai găsim o ie cusută cu pui, totul este artificial, produs de mașinării”, ne-a declarat Simona Drilea, organizatoarea evenimentuluiu.

                    Sărbătoarea a debutat cu o prestație artistică susținută de preșcolarii de la Grădinița nr. 2 din Apa Asău și de copiii de la Școala 1 din localitate, finalul aparținându-le membrilor Ansamblului „Cununa” din comuna Asău.

                    Șezătoarea gospodinelor de pe Valea Asăului

                    „Sunt aici ca reprezentant al președintelui CJ, Sorin Brașoveanu, care, din motive obiective, nu a putut onora cu prezența, dar este cu sufletul alături de organizatori, de Simona, care face aici lucruri minunate.

                    Îi mulțumim și ne dorim ca tot ce se întâmplă aici să fie multiplicat la nivel județean, chiar regional, mai ales la anul, când vom marca centenarul Marii Uniri”, a declarat Cristian Aioanei, consilier în cadrul cabinetului președintelui CJ Bacău.

                    „Am avut ocazia, cu această șezătoare, să ne exprimăm din punct de vedere cultural, social, omenește. Toată lumea este veselă, în așteptarea noului an. De fapt, noi pentru 2018, când vom împlini 100 de ani de unirea Principatelor, deja am început să stabilim un program care să cuprindă toate cele șase sate ale comunei, cu tot tineretul și cu bătrânii locului”, a declarat Constantin Rădulescu, primarul Asăului.

                    Șezătoarea gospodinelor de pe Valea Asăului

                    De departe, atracția principală au asigurat-o vârstnicele satului care, împreună cu alte gospodine mai tinere, au format o șezătoare ca pe vremuri, unde au cântat, au spus glume și, mai ales, au muncit la tors lâna, împletit ciorapi, fulare și mănuși pentru iarna ce vine, chiar și la desfăcat porumbul, în vreme ce alte femei confecționau straițe și celebrele măști pentru colindătorii din zonă, dar și prosoape și tablouri din goblen.

                    „Asta e o furcă cu lână, iar costumul de pe mine e vechi de 100 de ani, lăsat cu limbă de moarte de o mătușă, pentru că știa că o să-l păstrez.

                    Am fost obișnuite, de mici copii, să muncim, să ne facem singure hainele. Mă punea mama să torc lâna, să împletesc, să cos. Mă bucur că nepoatele au învățat să coasă haine, mai ales cea mare, care stă la București”, ne-a destăinuit Veronica Răuță, de 85 de ani, decana de vârstă a șezătorii.

                    Merită să le amintim pe toate doamnele satului care nu și-au părăsit tradițiile: Mariana Napa, Viorica Chiriluș, Doina Vatavu, Maria Negru, Mariana Merlușcă, Elena Bran, toate premiate cu diplome de către organizatori. La final, întreaga suflare a încins o horă în curtea pensiunii frumos gătită de săbătoare, pe cetinile de brad generos împrăștiate pe jos, bucurându-se împeună că sunt români.

                    Un sfert de veac de închinăciune la biserica minerilor Sf. Varvara

                      Peste 100 de credincioși s-au adunat, sâmbătă, 2 decembrie, la biserica „Sfânta Varvara” ridicată în Salina „Trotuș” din cadrul exploatării Târgu Ocna.

                      Credincioșii au venit cu mic cu mare pentru a participa la sfânta Liturghie oficiată cu ocazia împlinirii a 25 de ani de existenţă a sfântului lăcaș de închinăciune, ridicat de ortacii târgocneni.

                      Slujba a fost oficiată de Înaltpreasfinţitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, împreună cu PC Părinte Arhimandrit Pimen, Vicar-administrativ al Centrului eparhial de la Roman și duhovnicul mănăstirii din Tisa Silvestri și un sobor de preoți din Protopopiatul Onești.

                      Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corala „Armonia” a Arhiepiscopiei Tomisului, dirijată de arhidiaconul Iulian Dumitru, care după slujbă au susținut un concert caritabil de colinde.

                      Alături de credincioși s-au aflat oficialităţi centrale, judeţene și locale printre care s-au numărat președintele Consiliului Județean Bacău, Sorin Brașoveanu, deputatul Theodora Șotcan, senatorul Viorel Ilie, ministrul delegat pentru relația cu Parlamentul, primarul orașului Tg. Ocna, Ștefan Șilochi, precum și directorul general al Societății Naţionale a Sării (Salrom), Dumitru Matei, alături de conducerea salinei Târgu Ocna.

                      Toți distinșii oaspeți au primit din partea Înaltpreasfinţitului Părinte Ioachim diplome de vrednicie.

                      Biserica, situată la 240 de metri faţă de suprafaţă, a fost ridicată în aprilie-decembrie 1992, la iniţiativa minerilor, fiind concepută şi proiectată de personalul salinei. În tot acest timp, biserica a devenit un loc de pelerinaj pentru toți care-i calcă cu bucurie pragul, ca simpli turişti sau pentru a se trata de diferite afecțiuni în sanatoriul salinei.

                      Edificiul se remarcă mai ales prin faptul că stranele, iconostasele, masa din altar, abajurii, scaunul arhieresc şi alte obiecte de cult au fost confecționate din sare, de chiar oamenii care lucrează în mină, inclusiv picturile făcute în bolniţele sculptate în pereţii din sare.

                      Sursa foto

                      Patru răniţi într-un accident la Bibireşti

                        FOTO: Cata Cata

                        În această după-amiază, pe DJ 252, în afara localităţii Bibireşti, s-a produs un accident rutier în urma căruia patru persoane au ajuns la spital.

                        Poliţiştii spun că un tânăr de 19 ani, din comuna Pânceşti, aflat la volanul unui autoturism ar fi efectuat o manevră de depăşire şi a intrat în coliziune cu o maşină, condusă din sens opus de un bărbat de 48 de ani, din comuna Ungureni.

                        În urma impactului, cei doi şoferi, dar şi doi pasageri, respectiv o femeie de 48 de ani, din autoturismul condus de bărbatul din Ungureni, şi un tânăr de 27 de ani, din celălalt autovehicul, au fost răniţi şi au ajuns la spital pentru investigaţii şi îngrijiri medicale.


                        FOTO: Cata Cata

                        Pentru două dintre victime, rămase încarcerate, a fost necesară intervenţia pompierilor de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bacău.

                        La faţa locului au ajuns şi poliţiştii de la Serviciul Rutier care au făcut cercetări şi i-au testat pe cei doi conducători auto cu etilotestul, rezultatele fiind negative.

                        Ei continuă ancheta pentru vătămare corporală din culpă.

                        Cronica rutieră

                          Poliția în acțiune

                          La data de 01 decembrie a.c, în jurul orei 18.30, poliţiştii din Oneşti au depistat în trafic un bărbat de 30 de ani, din comuna Caşin, în timp ce conducea un autoturism pe raza localităţii.
                          Din verificările polițiștilor a rezultat că bărbatul avea permisul de conducere suspendat.
                          În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 1,24 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Oneşti pentru recoltarea mostrelor biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul cu permisul de conducere suspendat şi sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

                          La aceeaşi dată, în jurul orei 19.00, poliţişti din cadrul Compartimentului Ordine Publică Bacău au depistat un tânăr de 27 de ani, din comuna Nicolae- Bălcescu, în timp ce conducea un autoturism pe drumul comunal cu permisul de conducere suspendat.
                          În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,19 mg/l alcool pur în aerul expirat.
                          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul cu permisul de conducere suspendat.

                          Tot la 1 decembrie a.c.,în jurul orei 19.00, poliţişti din cadrul Serviciului Rutier au depistat un bărbat de 33 de ani, din comuna Săceşti, în timp ce conducea un autoturism pe raza comunei Iteşti.
                          În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,82 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Judeţean Bacău pentru recoltarea mostrelor biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                          Din verificările poliţiştilor a rezultat că bărbatul în cauză nu avea dreptul de a conduce autovehicule pe teritoriul României.
                          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi fără permis de conducere.

                          La data de 02 decembrie a.c.,în jurul orei 03.00, poliţişti din cadrul Poliţiei Bacău au depistat un bărbat de 34 ani, din comuna Săuceşti, în timp ce conducea un autoturism pe raza localităţii.
                          În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 1,23 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care tânărul a fost condus la Spitalul Judeţean Bacău unde a refuzat recoltarea mostrelor biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de refuzul sau sustragerea de la prelevarea mostrelor biologice de sânge.