luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2048

Valerian Vreme, achitat definitiv pentru abuz în serviciu în dosarul Microsoft

    Magistraţii instanţei supreme au menţinut soluţia din primă instanţă de achitare pentru Valerian Vreme, acuzat de DNA că a încheiat, fără organizarea unei licitaţii publice, un contract de cumpărare a unor produse software Microsoft în şcoli. Decizia este, astfel, definitivă.

    Respinge, ca nefondate, apelurile formulate de Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie şi de apelantul inculpat Vreme Valerian împotriva sentinţei penale nr. 630 din data de 01 noiembrie 2018, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia penală în dosarul nr. 2483/1/2017. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 24 septembrie 2019”, se arată în sentinţa ponunţată de completul de cinci judecători de la ICCJ.

    Fostul ministru al Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor Valerian Vreme a fost trimis în judecată în luna septembrie 2017, de procurorii DNA, el fiind acuzat că a încheiat, fără organizarea unei licitaţii publice, un contract de cumpărare a unor produse software Microsoft în şcoli.

    Ansamblul arhitectural – sculptural “România Biruitoare” va fi inaugurat vineri, 27 septembrie

      Monument unic în ţară, de o asemenea dimensiune şi concepţie, granit şi bronz, cu o înălţime de peste şapte metri, realizat de sculptorul Radu Ciobanu (Satu Mare), finanţat exclusiv cu fonduri private, prin generozitatea societăţii DEDEMAN, o altă premieră în România pentru asemenea monumente, va fi inaugurat vineri, 27 septembrie, ora 18.00, în Parcul Unirii – 1 decembrie 1918 (fost Parcul Catedralei) din Bacău. Iniţiativa şi realizarea aparţin Asociaţiei Unlimited Connections Bacău, în parteneriat cu Primăria Bacău, care a pus la dispoziţie terenul, şi Consiliul Judeţean care a finanţat mediatizarea ansamblului sculptural, la nivel local şi naţional şi protocolul oficial de la dezvelirea monumentului.

      “Este un monument nu numai pentru astăzi, ci şi pentru generaţiile viitoare şi va rămâne peste veacuri mărturie a respectului şi dragostei noastre faţă de înaintaşi, faţă de eroismul şi sacrificiile lor, faţă de Regele Ferdinand şi Regina Maria, făuritorii României Mari.

      Mai trebuie spus că întreg ansamblu monumental va fi donat, după inaugurare, comunităţii, respectiv Primăriei Bacău, fiind considerat bun public”, ne-a declarat Oana-Elena Radu, preşedinte al Asociaţiei Unlimited Connections Bacău.

      După festivitatea oficială, la care au fost invitate personalităţi ale vieţii politice, guvernamentale, ale Casei regale, istorici din cele trei provincii ale ţării, cât şi reprezentanţi ai cultelor religioase, va urma un moment cultural-artistic, susţinut de coruri şi formaţii ale copiilor, de Filarmonica “Mihail Jora” şi Corul “Ateneu”.

      Organizatorii evenimentului de pe 27 septembrie, de la ora 18.00, invită băcăuanii, din toate localităţile judeţului, să participle la acest important şi grandios eveniment, cu recomandarea să respecte indicatoarele şi semnele specifice unui asemenea moment, mai ales că se estimează o participare a mii de oameni.

      Alegerea celor care iubesc mancarea sănătoasă Go Fresh Green

        În ultimii ani s-a impus un adevărat trend în ceea ce privește consumul alimentelor sănătoase, în contextul în care suntem asaltați de produse fabricate pe bandă rulantă, cu o compoziție îndoielnică dar foarte frumos ambalate. Sunt totuși oameni care nu au mâncat în viața lor produse bio și au ajuns să considere că alimentele procesate sau cele de tip fast-food sunt cele mai bune și chiar nu pot trăi fără ele. În ultimii ani, au început să apară producători și comercianți axați pe tot ce înseamnă bio, produse naturale și sănătoase. În acest context, astăzi vorbim despre un business din Bacău, Go Fresh Green, care oferă cea mai bună și sănătoasă alternativă la produsele alimentare industriale.
        Florin Ștefănescu

        Unic pe piața băcăuană

        Go Fresh Green, un nume apreciat de cei care țin la sănătatea lor, este situat în Arena Mall, la etajul doi, în zona de Food Court. Așa cum se deduce și din nume, aici totul este…verde, în sensul că este proaspăt și natural. Aici puteți comanda o salată ce conține numai produse naturale, după rețetele oferite de Go Fresh Green sau puteți mixa produsele după preferințele personale. Pentru a lămuri proveniența produselor de la Go Fresh Green am stat de vorbă cu Andreea Botez, managerul acestui brand: „Trebuie să precizăm din start că 80 la sută din produsele de la Go Fresh Green provin din sera noastră pe care o avem la Șerbănești. Toate sunt naturale și deținem autorizație de producător.” Gândul că toate acele ingredinte folosite pentru salatele Go Fresh Green provin din pământ băcăuan deja îți face cu ochiul, condiții în care vrem să obținem mai multe informații despre acest loc. Astfel, aflăm că Go Fresh Green a fost deschis în anul 2014 din încercarea Andreei Botez de a găsi ceva sănătos în zona de food băcăuană. „Eram într-o perioadă în care eram foarte interesată de latura sportivă și sănătoasă. Ce să mănânc și ce mișcare să fac. Am fost și eu în străinătate și am văzut cum acolo toată lumea stătea la cozi la salate în încercarea de a mânca mai sănătos. La noi nu era nimeni”, povestește managera Go Fresh Green care a realizat că astfel va putea mânca sănătos dar să și construiască o afacere fără concurență.

        Direct din seră

        S-ar putea să pară puțin deplasat, pentru că salate poți găsi la orice restaurant. De ce sunt altfel salatele Go Fresh Green? „Noi am transformat salata clasică de la noi, care este practic o garnitură la alte feluri de mâncare, în fel principal. Adică salata de la noi poate conține și brânzeturi, și carne, ouă, pește…”, explică Andreea Botez precizând că au și o gamă de supe creme de legume care pot completa cu succes meniurile zilnice. Acestea sunt pregătite în fiecare zi, fără alte adaosuri sau conservanți și de cele mai multe ori sunt adaptate sezonului. Astfel, în perioada când roșiile sunt la putere, evident, supa de roșii va fi atracția principală. Nu lipsesc de la Go Fresh Green supele de dovlecel sau de ciuperci, iar lista poate continua. „Aducem clienților noștri tot ceea ce ne oferă natura. Chiar și în mijlocul iernii puteți servi la noi o supă de roșii pentru că o parte din producția noastră o congelăm”, mai spune Andreea, explicând că pe lângă roșii congelate, din producția proprie se mai păstrează pentru iarnă și ardei gras, dovlecel și alte legume.

        De sera din Șerbănești se ocupă părinții Andreei Botez, cu ajutorul unui apropiat al familiei. Dar în mod special tatăl Andreei a făcut o pasiune din lucrul la seră. Pe lângă seră, familia Andreei a crescut și păsări, respectiv curcani și găini, ale căror ouă au ajuns la Go Fresh Green. Pentru că autorizațiile necesare comercializării de carne din sursă proprie se obțin foarte greu, Go Fresh Green folosește această materie primă de la alți producători, cu acte în regulă și cu certificat de „produs eco”. „Practic, este vorba de o afacere de familie. Totul a plecat de la nevoia mea de a slăbi, de a arăta mai bine și a fi mai sănătoasă, și am transformat totul într-o afacere în care i-am angrenat, ușor, pe toți”, a povestit Andreea Botez care a precizat că și mama ei are contribuția sa, mai ales la rețetele de supe.

        Un stil de viață

        Am încercat să dăm o denumire acestui fel de restaurant iar Andreea Botez a subliniat că Go Fresh Green este un fel de „Salad Bar” sau un fel de fast-food reinventat. Interesantă a fost și reacția publicului la deschiderea Go Fresh Green, în mod special doamnele și domnișoarele arătându-se foarte încântate de această idee. Dar nici domnii nu au dat înapoi, mai ales cei care duc un mod sănătos de viață, care practică sport și cărora le pasă cum arată. „La început toți mă contactau și mă recomandau. Impactul a fost foarte bun. Clienții noștri sunt cei care, întradevăr, sunt preocupați de sănătate. Iar cei care au venit la început sunt și astăzi clienții noștri”, afirmă managera de la Go Fresh Green. Odată cu trecerea timpului numărul clienților a crescut iar business-ul s-a dezvoltat. „Din păcate aici nu ne putem extinde. Am primit propuneri să mă francizez și să merg și la Focșani și la Constanța, dar este foarte greu pentru că nu găsești oameni care să se dedice cu adevărat”, mai spune Andreea Botez, care a adăugat că și respectarea rețetelor ar fi o problemă pentru că nu totul merge oricum, iar controlarea unei afaceri de la distanță ar fi destul de dificilă în acest domeniu. A fost atins și subiectul, sensibil de altfel, al personalului calificat și dedicat. „La noi niciodată nu a fost problemă de salarii. Am căutat și am făcut tot posibilul ca oamenii noștri să primească salariul peste media din domeniu. Să fie omul mulțumit, pentru că un om mulțumit vine cu drag la muncă, exact ca într-o familie”, a precizat Andreea Botez.

        Salata preferată, livrată acasă sau la birou

        În tot peisajul Court Food de la Arena Mall, cu tot respectul pentru celelalte restaurante, Go Fresh Green se dorește a fi alternativă și totodată ceva altfel. Din această toamnă, Go Fresh Green a reluat și serviciul de delivery, unul destul de solicitat. Astfel, doritorii vor putea beneficia de produsele Go Fresh Green în intervalul orar 10.00-15.00, de luni până vineri, iar comenzile se dau la numărul de telefon 0729 440 440. ”Chiar dacă ne adresăm celor de la birou, serviciul nostru de delivery servește și la domiciliu. Avem o clientă care comandă de la Săucești și nu o putem refuza. Deci nu se pune problema unde este clientul și ce comandă”, a povestit Andreea Botez care a spus că unul din ”secretele” de la Go Fresh Green constă în dressingurile naturale de la salate. Sunt clienți care încearcă să facă salatele ca la Andreea și nu ies la fel. De aceea le comandă de la Go Fresh Green, fie pentru birou, fie pentru acasă. Pentru că produsele de la Salad-Barul din Arena Mall sunt o alternativă sănătoasă la junk-food, și din dorința de a oferi clienților o masă complexă, cei de la Go Fresh Green au alcătuit chiar și meniuri, compuse dintr-o supă, un fel principal compus de regulă dintr-o salată sau rulouri speciale, la care se adaugă un suc natural.

        Mergând mai departe, pentru a ne convinge că rețetele Go Fresh Green sunt ”curate”, Andreea Botez ne-a dat asigurări că: ”95 la sută din produsele noastre nu sunt preparate termic, ceea ce spune tot. Prepararea termică a hranei aduce un număr mare de calorii, problemă cu care se confruntă toată lumea. Singurele preparate termic la noi sunt supa și pieptul de pui care este la grătar.”
        Meniul de la Go Fresh Green conține 10 feluri de salate, dar clientul poate alege singur salata pe care o consumă. Astfel, oricine dorește poate combina din toate ingredientele existente, după gustul său, ceea ce poate duce la un număr extraordinar de mare de combinații. Personalul de aici, care a prins experiență consistentă, poate recomanda anumite tipuri de combinații, după gusturile și imaginația clientului.
        ”Limite nu există-povestește Andreea – dar recomandările noastre sunt lăudate de toată lumea. Eu îmi fac o salată care nu există în meniu, chiar dacă rețetele sunt făcute de mine. De mine, culese din mai multe părți. Cum am făcut? Ne-am strâns acasă eu și șase prietene ale mele și am făcut salatele pe rând. Cum să le testez altfel? Două zile am făcut tot felul de combinații.”

        O promisiune: Doar produse naturale

        Cu toate că ar fi fost foarte profitabilă vânzarea de sucuri gen cola sau alte carbogazoase, deviza de la Go Fresh Green a fost clară: să nu vândă niciodată produse care conțin conservanți. Având în vedere toate aceste aspecte, dar și faptul că pe la Go Fresh Green au trecut de-a lungul timpului diverse persoane, între ei chiar și medici nutriționiști, Andreea Botez afirmă că a primit mai multe oferte de colaborare: ”Am avut propuneri de colaborare la diverse seminarii unde să mergem cu rețetele noastre. Au studiat ceea ce avem noi și au apreciat ceea ce facem.” Astfel, produsele Go Fresh Green au ajuns la Iași și Cluj, chiar dacă la Cluj există concurență serioasă în domeniu.

        Am lăsat pentru final probabil cel mai important lucru pentru toată lumea, și ne referim aici la preț. Andreea Botez recunoaște că nu sunt cele mai mici prețuri, dar nici că sunt mari: ”Nu se poate spune la calitatea pe care o oferim că sunt prețuri mari. Totul e justificat. În altă ordine de idei, noi n-am mai umblat la prețuri de trei ani, chiar dacă ar trebui adaptate din punct de vedere economic. Dacă îmi crește chiria, cresc prețurile la combustibil sau electricitate, automat acestea se regăsesc în prețurile noastre. Dar să nu facem lecții de economie…” Cu alte cuvinte, au fost situații când s-ar fi impus creșteri, dar totul a fost reglat din adaosuri comerciale, în încercarea de a oferi prețuri prietenoase cu toată lumea.
        Cât privește planurile de viitor, sigur, Andreea Botez vizează o extindere. Într-o primă fază ar fi vorba de un spațiu într-o zonă cu trafic, iar cel mai grozav ar fi fost într-o zonă pietonală, pe care, din păcate Bacăul nu o are.

        Dar până la următoarele schimbări, cred că mai potrivit ar fi să ne delectăm cu salatele de la Go Fresh Green. În acest sens, vă recomandăm o rețetă simplă: Salata Tasty – ingrediente: salată verde, spanac, piept de pui, brânza feta, morcov și sfeclă roșie.

        Go Fresh Green este situat în zona de food de la etajul II din Arena Mall și este deschis zilnic de la ora 10.00 la ora 22.00.

        Bacăul invadat de turbane indiene pagri

        În week-endul trecut am văzut prin Bacău o mulțime de străini, toți bărbați, în grupuri de câte trei-patru. Străini ușor de recunoscut după înfățișarea lor, dar și după îmbrăcăminte. Unii purtau celebrul pagri, turbanul indan al bărbaților care arată că vin India sau de primprejur.

        Bărbații măslinii pe care îi vedem astfel auzim că sunt veniți la muncă pe șantierele de construcții, dar și pe la service-urile auto sau prin alte firme. Vin oameni de prin toată lumea să muncească la noi. Ai noștri sunt cam de multișor prin Occident, iar cei care am mai rămas începem să simțim povara anilor.
        Practic, nu prea mai avem domeniu în care să nu se simtă nevoia de forță de muncă. Pe vitrinele unor magazine sau restaurante vedem afișată câte o notiță originală: „Căutăm colegi noi!”. Un fel de exprimare eufemistică, pentru a evita formulări mult mai dure.

        Un domeniu văduvit de lucrători și acum 40 de ani a rămas agricultura. Culmea este că și în acest domeniu se caută acum mai mult lucrători calificați care să manevreze mașini sofisticate. În vest, unele societăți comerciale angajează firme din Ungaria pentru a le lucra terenurile.

        Dar, apropo de străinii pe care îi vedem tot mai des printre noi. Guvernul tocmai a suplimentat cu 10.000 contingentul de lucrători nou-admiși pe piața forței de muncă din România, în urma solicitărilor repetate ale reprezentanților mediului de afaceri.

        Decizia de suplimentare a contingentului a fost adoptată după ce, în primele opt luni ale  anului 2019, numărul de avize de muncă/detașare eliberate a crescut cu peste 165% față de prima jumătate a anului trecut. Și numai de la începutul anului au fost înregistrate 19.173 de cereri pentru eliberarea avizului de angajare/detașare în muncă, 16.540 aprobate.

        Valoarea tichetelor de masă rămâne aceeași până în martie

        Valoarea maximală a unui tichet de masă, de 15,18 lei, rămâne neschimbată până în primăvara anului viitor. Măsura a fost hotărâtă de un ordin comun al Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Muncii și Justiției Sociale

        Din luna martie 2020, valoarea maximă a tichetelor de masă ar putea crește. Un proiect legislativ în acest sens se află pe ordinea de zi a senatorilor, cu propunere de adoptare. Potrivit documentului, valoarea tichetelor de masă ar urma să crească de la 15,18 lei la 20 de lei. 

        Tichetele de masă sunt bilete de valoare ce se pot acorda lunar salariaților și care pot fi utilizate doar pentru achiziția de alimente sau achitarea meselor. Acestea se pot distribui atât în format tipărit, cât și pe suport electronic și pot fi folosite în unitățile de alimentație publică, magazinele alimentare, cantinele-restaurant sau bufetele care acceptă plata cu acest tip de bilet de valoare.
        Valoarea stabilită semestrial de Ministerul Muncii este una maximală, astfel că angajatorii pot acorda tichete cu o valoare individuală inferioară.

        Cea mai recentă majorare a valorii tichetelor a fost în prima parte a anului 2018.

        Tinerii din Moinești înființează Menneskebiblioteket

          Un grup de tineri, participanți la proiectul Moinești Next Generation al Asociației Inițiative pentru o Comunitate Responsabilă (AICR), vor organiza Biblioteca Vie. „Este asemenea unei biblioteci obișnuite, din care cititorii interesați împrumută cărți, le citesc și le returnează bibliotecarului, pentru a fi răsfoite de următorii cititori interesați. Sunt două diferențe majore însă: cărțile sunt persoane, iar citirea lor presupune dialogul cititorului cu acestea”, arată Anca Balaban, președinte AICR.

          Acest tip de activitate este prezentă ca platformă de învățare non-formală în 80 de țări de pe șase continente. Menneskebiblioteket, așa cum este numită în daneză, a fost creată la Copenhaga în primăvara anului 2000. Concret, pe 5 octombrie, de la ora 15, adolescenții vor aduce în prim plan oameni-cărți, ce vor dărui din experiența lor de viață și din experiența profesională.

          „Ideea planificării primului eveniment public de tip Biblioteca vie la Moinești a pornit de la nevoia punctată de către un grup al participanților proiectului Next Generation: tinerii au nevoie de informare directă, reală, cu aspecte pozitive, dar și negative legate de experiențe de viață, experiențe de studio, experiențe profesionale”, a declarat Anca Balaban.

          Tinerii au renunțat la timpul liber pentru a dezvolta această initiațivă sub îndrumarea AICR, alături de care au efectuat peste 60 de ore de activități și sesiuni de lucru. Participanții – explică Anca – vor putea să asculte poveștile personale ale invitaților, dar mai ales să-și dezvolte abilitățile de comunicare și relaționare cu alte persoane, fiind încurajați prin formatul evenimentului să aibă o atitudine deschisă, respect, curiozitate și să creeze un dialog pentru a cunoaște poveștile cărților vii.

          „Practic, beneficiile participării sunt șansa de a întâlni oameni care îi vor inspira și care le vor schimba viziunea, șansa de a afla opinii diferite, șansa de a obține o mai mare înțelegere a unor subiecte și de a învăța din experiența cărților, de asemenea. Pășind în Biblioteca Vie, pot învăța lucruri de la oameni care au ceva interesant de spus, pot vedea viața și lumea cu alți ochi, măcar pentru puțin timp, fiind un timp propice pentru a descoperi că viața e compusă din poveștile noastre, ale tuturor și că de noi depinde dacă și cum le scriem sau nu.”
          – Anca Balaban, președinte AICR Moinești

          Atletism/ Campionatul Balcanic Masters: Medalii băcăuane

          Ediția 2019 a Balcaniadei de atletism rezervată categoriei Masters și desfăsurată zilele trecute, la București, a adus noi reușite pentru sportivii băcăuani. Și toate au venit în proba de semi-maraton. La feminin, Cristina Sladaru (CSM Bacău) și-a reconfirmat supremația la categoria de vârstă 40 de ani, trecând prima linia de sosire, cu timpul de 01.33.46, în timp ce Carmen Barcan a cucerit argintul pe echipe la +45 de ani.

          „Veteranul” atletismului băcăuan, Martin Benchea Joca și-a dublat zestrea de medalii balcanice. Astfel, după reușitele din 2013, din Croația și din 2018, din Slovenia, atletul CSM Bacău a cucerit două medalii și la competiția bucureșteană. La + 65 ani, Benchea a luat aurul pe echipe și bronzul la individual, unde a reușit un excelent 1.50.31. „Cu cinci minute mai bine decât la Mondialele din Polonia și cu trei față de Europenele desfășurate recent, la Veneția”, a ținut să precizeze „Forrest Gump de Bacău”, care a dezvăluit că prezența pe podium la individual a constituit o surpriză.

          „Am alergat foarte relaxat, fară să țin cont de adversari și aveam senzația că am terminat al patrulea sau al cincilea. Când colo, la festivitatea de premiere mi-am auzit numele în calitate de câstigător al bronzului.

          A fost o surpriză foarte plăcută, așa cum a fost și paharul de apă oferit în timpul cursei de campioana noastră olimpică la maraton, Constantina Diță, cu care am și ținut să mă fotografiez la final. Cred că de la paharul acela cu apă mi-am tras toată energia”, a încheiat, glumind, Martin Benchea Joca.

          Prima înfrângere și pentru studente

          Weekend nefast pentru handbalistele Științei Bacău. Ca și băieții de la CSM, învinși acasă de Steaua, și studentele au suferit prima înfrângere stagională.

          În cazul echipei antrenate de Ion Arsene și Georgiana Vântu, esecul a survenit în deplasare și a fost unul la scor: 15-40 (6-23) pe terenul liderei CSM Galați.

          Celelalte două rezultate în etapa a treia a Seriei A din cadrul ligii secunde feminine: Dunărea Brăila II- Național Brașov 30-14, HCF Piatra Neamț- CSM Roman 28-23. Programul etapei viitoare (5 octombrie): Dunărea Brăila II- CSM Galați, Știința- HCF Piatra Neamț, Național Brașov- CSM Roman.

          Clasamentul Seriei A

          1 CSM Galați 3 3 0 0 105-54 9p.
          2 Dunărea Brăila II 3 2 0 1 91-67 6p.
          3 HCF Piatra Neamț 3 2 0 1 83-82 6p.
          4 Știința Bacău 3 2 0 1 86-99 6p.
          5 CSM Roman 3 0 0 3 63-94 0p.
          6 Național Brașov 3 0 0 3 72-104 0p.

          Localitățile afectate de inundații primesc 3,7 de milioane de lei

            Comunele și orașele afectate de inundațiile din acest an vor primi bani pentru refacerea drumurilor și podețelor. În județul Bacău au fost avariate de viituri 30 de obiective din 27 de unități administrativ-teritoriale, pentru reabilitarea cărora Guvernul a alocat 3.706.000 de lei. Inventarierea și evaluarea pagubelor au fost efectuate de comisiile mixte înființate și coordonate de Instituția Prefectului.

            În funcție de numărul obiectivelor care au suferit stricăciuni, de valoarea acestora și de gradul în care au fost afectate, suma este mai mare sau mică. Din cele 3,7 milioane de lei, Consiliului Județean i-au revenit 2,074 de milioane pentru refacerea unui pod și 2,5 km de asfalt de pe DJ 241 – zona Dămienești și a podețelor din Hemeiuș, Pâncești, Strugari, Nicolae Bălcescu și Sărata.

            Municipiul Moinești, în care au fost avariate patru podețe, va primi 23.000 de lei. Sumele cele mai mari au fost alocate, firește, unităților administrative cu cele mai mari pagube produse de inundații.

            Comuna Nicolae Bălcescu, care trebuie să refacă un pod și șase podețe rupte de ape, va primi 371.000 de lei, 221.000 de lei vor ajunge la Filipești, care are șapte poduri afectate – patru în Cârligi, unul în Filipești și două în Galbeni -, 195.000 de lei la Tg. Trotuș, cu două podețe, 124.000 la Livezi, cu două podețe, și 117.000 de lei în Mărgineni, cu trei podețe. Sume mari vor primi și comunele Tamași (96.000 de lei), Solonț (96.000), Negri (77.000), Sărata (64.000) Ghimeș Făget (42.000) și Gura Văii (36.000). Celorlalte comune calamitate le-au fost alocate sume situate între 1.000 și 26.000 de lei.

            De la Buhuși în Bacău. Din sala de dans în redacția Deșteptarea

              Un grup de copii, membri ai Școlii de Dans Adamas Buhuși, aflați în weekend în Bacău pentru rezolvarea unor detalii privitoare la sportul pe care îl practică, au făcut o vizită la redacția noastră.

              Curioși și cu dorința de a afla cât mai multe despre meseria de ziarist și despre cum se face culegerea de informații pentru realizarea subiectelor de presă, copiii au ascultat fermecați expunerea informațiilor de către senior-editorul publicației noastre, Gheorghe Bălțătescu.

              ”A fost o zi foarte frumoasă în care am aflat multe lucruri interesante. Cred că e super interesant să fii ziarist, o meserie care impune foarte multe lucruri, de la a fi responsabil și echilibrat, până la corectitudine, imparțialitate și chiar empatie față de unii oameni care cred că presa este ultima lor șansă de a rezolva unele nedreptăți care li s-au făcut”, a povestit Ioana Găucan, membră a Școlii de Dans Adamas Buhuși.

              Copiii au fost însoțiți de trei părinți, cadre didactice, care au apreciat vizita la redacția Deșteptarea și care au considerat că această experiență este foarte importantă, contribuind la lărgirea orizontului cunoștințelor lor.

              Spitalul de Pneumoftiziologie, în plin proces de modernizare

                Singura unitate medicală de profil din județul Bacau, Spitalul de Pneumoftiziologie s-a aflat ani la rândul la limita supraviețuirii, cu zero investiții în infrastructură și aparatură medicală.

                „Condițiile oferite pentru pacienți dar si pentru personalul medical erau inacceptabile și am hotărât că trebuie să facem toate eforturile pentru ca lucrurile să fie schimbate într-un timp cât mai scurt”, spune primarul Bacăului, Cosmin Necula.

                În ultimul an rezultatele au început să fie vizibile, condițiile medicale și calitatea serviciilor ajungând la standarde de normalitate.

                Astfel, a fost construit ,,de la zero” un lift exterior pentru Pavilionul TBC și s-au demarat procedurile pentru construirea celui de-al doilea lift, în valoare de 360.000 de lei. Este în curs de execuție Stația de stocare și rețea distribuție oxigen medical, în valoare de 210.000 de lei.

                Spitalul a mai fost dotat cu Ecograf Doppler, două aparate EKG și două mașini de spălat moderne cu barieră septică. Pentru laboratorul de analize a fost achiziționat un analizor nou de biochimie în valoare de 150.000 de lei și au fost modernizate toate cele 40 de saloane ale Pavilionului Tuberculoză și toate sălile de mese. S-a înlocuit tâmplăria veche de lemn cu tâmplărie de termopan, înlocuit mobilier, pardoseli și sistem de iluminat.

                A fost reorganizat și modernizat circuitul la blocul alimentar și la magazia de alimente și se lucrează la reautorizarea ISU, instalarea unor noi hidranți, sisteme de detecție și alarmare și rețea de evacuare fum ( în valoare de 250.000 de lei).

                De asemenea, au fost create două compartimente noi în cadrul spitalului: Recuperare Respiratorie și Paliație. În același timp conducerea spitalului a depus și un proiect pentru obținerea de fonduri europene nerambursabile prin POR Axa 8.1 A.

                Cele peste 12.5 milioane lei vor fi utilizate pentru modernizarea și reabilitarea în totalitate a clădirii Ambulatoriului dar și pentru extinderea acesteia și dotarea cu noi aparate medicale (computer tomograf, aparat radiologic, aparat de pletismografie).

                Investițiile continuă și am convingerea că vom realiza tot ceea ce ne-am propus pentru această unitate medicală.
                Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău

                Conferința internațională „Dosarele conflictului transnistrean”

                  A treia ediție a conferinței internaționale „Dosarele conflictului transnistrean”, organizată de către Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu prin Laboratorul pentru Analiza Conflictului Transnistrean a a vut loc în Bacău, zilele trecute.

                  Dezbaterile au avut loc în data de 21 septembrie, în sala festivă a Palatului Administrativ din Bacău. Au fost prezenți 35 de invitați – profesori universitari, cercetători, doctoranzi, studenți, experți și oficiali implicați în gestionarea procesului de reglementare a conflictului transnistrean.

                  Au participat jurnaliștii George Damian, Laurențiu Mihu și Mircea Merticariu – membri ai echipei de jurnaliști beneficiari ai proiectului LACT „Dosarele conflictului transnistrean”, derulat în 2016-2017. Din partea ambasadei Federației Ruse, a fost prezent domnul consilier Alexandr Vasiliev. Mediul academic românesc a fost reprezentat, alături de profesorii Universității „Lucian Blaga” din Sibiu, de profesori din Universitatea „Transilvania” din Brașov, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați.

                  Lucrările au fost deschise de către directorul Laboratorului pentru Analiza Conflictului Transnistrean, prof.univ.dr. Eugen Străuțiu, care a oferit o informare detaliată asupra activităților LACT de la precedenta ediție a conferinței (noiembrie 2018) până în prezent. Au fost descrise, explicate și analizate probleme organizatorice, proiectele în derulare, cărțile și revistele editate, articolele științifice publicate, evenimentele organizate. De asemenea, au fost prezentate, în schiță, viitoarele proiecte pe care LACT intenționează să le demareze.

                  În continuare, profesorul Constantin Constantinescu a prezentat noi inițiative de proiect din partea Grupului pentru Dialog Social și Cultural din Adjud, în care acesta va fi sprijinit de către LACT.

                  Eco… nomisire sau eco… logie?

                  Unii, care se cred deștepți, au impresia că fac mișto de spiritul de economie al românilor, despre care spun că au într-un dulap o pungă în care se află mai multe alte pungi. Societatea de consum a venit prea repede peste români iar cei mai în vârstă încă nu acceptă ideea de lucruri de unică folosință.

                  Cum adică să cumperi o pungă de plastic și s-o foloseșți doar de la magazin și până acasă, după care s-o arunci?! Ce treaba e asta? O punem deoparte că nu se știe când ne trebuie. Cofrajul de ouă? Îl punem în dulap, deoparte, că ne-o mai trebui.

                  Bidoanele de la băuturile acidulate? Bune și alea la vremuri de restriște. Pui apă sau cauți să te aprovizionezi cu vin de la țară. Ți-ai luat o sculă electronică? Cutia de carton o pui bine în beci, că se poate folosi la fructe și legume, polistirenul îl pui și pe ăla bine. Borcanul în care au fost castraveți în oțet îl speli frumos și e gata să primească zacusca sau dulceața din toamnă. La țară până și o bucată de sârmă este adunată și legată de un uluc, pentru „atunci când o trebui”.

                  Numai cutiilor de bere nu li s-a prea găsit o trebuință practică, și zac părăsite pe toate coclaurile… Revenind, să nu se creadă că romanul e vreun ecologist! Că, ani de zile a aruncat gunoiul la râpă, nu la tomberon. Nu, nu reutilizează lucrurile pentru a proteja Natura, ci din spirit de economie. Romanul e un supraviețuitor prin definiție.

                  El este cel care a inventat șnițelul din parizer când nu a mai găsit piept de pui. Am prins și eu vremurile când nu aruncai pixul rămas fără pastă, ci cumpărai alta și scriai mai departe. De asta m-am și umplut de pixuri care nu mai scriu și pentru care nu mai cumpăr rezervele care au ajuns să coste mai mult decât pixul. Dar de atitudinea asta nu e de râs. Poate chiar ar trebui încurajată. Mai ales în contextul actual. Putem începe cu pungile de cumpărături.

                  S-au făcut niște încercări, dar, acum, sincer, dvs ați căra în buzunar o sacoșă de plastic din aia care costă 4-5 lei la supermarket? Știți la ce mă refer: la alea groase și mari și care nu se împăturesc nici bătute cu ciocanul… Pe vremuri, cumpărăturile se făceau cu o sacoșă din material textil. Se murdărea, o spălai. Încăpea în buzunarul de la pantaloni. O țineai în buzunar la geacă și nu-ti dădeai seama că o ai. De ce nu s-ar face și acum dacă tot ne spargem în figuri cu greva pentru climat și alte prostioare de felul asta?

                  Interesul public şi interesul cetăţeanului

                  A ajuns interesul public, aşa un fetiş (dex. Idee, principiu etc. care constituie obiectul unei adorații oarbe, nejustificate) în faţa căruia se închină autorităţile. Am apelat la una din cele câteva definiţiile din dicţionar pentru a evita interpretările confuze aşa cum fac uneori autorităţile de care vom vorbi. În perioada comunistă interesul public sugruma până la anihilare interesul personal . În numele interesului public, abuzul devenea normă de drept.

                  Dar, ”iepoca de aur „ a trecut însă mentalitatea a rămas în cadrul unor instituţii. Pentru a şti despre ce vorbim să definim noţiunea. Conform Legii 477, art.4 la lit.c interesul public e – “acel interes care implică garantarea şi respectarea de către instituţiile şi autorităţile publice a drepturilor, libertăţilor şi intereselor legitime ale cetăţenilor, recunoscute de Constituţie, legislaţia internă şi tratatele internaţionale la care România este parte, precum şi îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, cu respectarea principiilor eficienţei, eficacităţii şi economicităţii cheltuirii resurselor.” Până la urmă, ar rezulta din definiţie că, interesul public e subordonat interesulului cetăţeanului şi nu invers. Într-o speţă soluţionată de CCR Dec. Nr. 423/2019 se exemplifică un modus operandi al ANAF în relaţia cu contribuabilul inocent, abuzat în numele interesului public. Speţa e relativ comună. ANAF instituie un sechestru asigurator asupra unui imobil proprietate în codevălmăşie a ambilor soţi, pentru datoriile unuia din soţi, respectiv, a soţului. Şi invocă în acest sens prevederile Cod. Proc. Fiscal, art. 242 alin. (4) şi (6).

                  Soţia contestă măsura pe dreptul comun dar pierde, formulează apel şi invocă şi neconstituţionalitatea normei amintite susţinând că ; “…măsura sechestrului vizează întregul imobil, şi nu doar cota-parte a debitorului, având caracterul unei ipoteci legale, astfel că se aduce o limitare a dreptului de proprietate al soţului codevălmaş împotriva căruia nu există o hotărâre penală sau alt titlu executor şi se creează o discriminare a acestuia în raport cu drepturile de care beneficiază alţi proprietari codevălmaşi în asemenea situaţii. Chiar dacă există limite ale exerciţiului dreptului de proprietate, prin aceste limite nu trebuie să fie aduse atingeri drepturilor subiective ce aparţin altor persoane. Dispoziţiile criticate aduc o îngrădire exerciţiului atributelor dreptului de proprietate al soţului codevălmaş, încălcarea acestui drept impunând sancţionarea cu nulitatea absolută a măsurii sechestrului, excepţie ce poate fi invocată de partea în proces sau de instanţa din oficiu.”

                  E adevărat că soluţionând excepţia de neconstituţionalitate CCR a respins excepţia dar,
                  “Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că prevederile legale criticate sunt cuprinse în Codul de procedură fiscală, capitolul VIII – Stingerea creanţelor fiscale prin executare silită, secţiunea a 4-a – Executarea silită a bunurilor imobile. În această materie, dispoziţiile art. 242 alin. (1) teza întâi stabilesc regula potrivit căreia bunurile imobile pot fi supuse executării silite dacă îndeplinesc cumulativ, după caz, următoarele condiţii: (i) se află în proprietatea debitorului, (ii) obligaţia de plată este peste 500.000 lei şi (iii) valoarea bunului imobil este mai mare de 1% din valoarea obligaţiei de plată. La aceste trei condiţii legiuitorul adaugă alte două – art. 242 alin. (1) teza a doua şi alin. (3), care devin incidente dacă debitorul se află în ipoteza normelor, astfel (iv) dacă deţine bunul în proprietate comună cu alte persoane, executarea silită se întinde asupra bunului doar dacă este atribuit debitorului în urma partajului judiciar şi (v) în cazul debitorului persoană fizică, bunul nu reprezintă spaţiul minim locuit de debitor şi familia sa, stabilit în conformitate cu normele legale în vigoare. Aşa fiind, legea condiţionează executarea silită a bunurilor imobile ale debitorului de cuantumul creanţei, de valoarea bunului imobil raportată la cuantumul .creanţei, de ieşirea din coproprietatea asupra bunului imobil şi dobândirea calităţii de bun propriu al debitorului, respectiv de destinaţia bunului imobil, care nu trebuie să reprezinte spaţiul minim locuit de debitor şi familia sa. Îndeplinirea acestor reguli atrage incidenţa procedurii executării silite a bunului imobil în vederea stingerii creanţelor fiscale ale debitorului…”

                  Cu alte cuvinte , doar în această ipoteză a legii se putea pune sechestru. Si nu cum s-a procedat. Iar critica ţine de aplicarea normei juridice, nicidecum de conţinutul acesteia.

                  Însă chiar dacă , deciziile CCR sunt obligatorii nu numai în dispozitiv, dar şi în considerentele care-l explicitează, calvarul femeii nu s-a terminat. “Lumina” de la CCR “citirea normei” cum se spune, nu a rezolvat problema întrucât, soluţionând cauza instanţa de apel a respins apelul ca fiind depus tardiv. Sigur sunt remedii şi căi extraordinare de atac dar costă timp, bani, şi nu în ultimul rând sănătate.

                  Jr. Adrian M. Ionescu

                  Se construiesc noi locuri de parcare în spatele Farmaciei 1

                    Municipalitatea băcăuană a început lucrările pentru 35 de noi locuri de parcare.

                    „Este o altă promisiune pe care mi-o respect”, spune primarul Cosmin Necula. Resistematizăm o zonă foarte aglomerată, după cum bine știți, cea din spatele Farmaciei nr. 1″.

                    La finalul lucrărilor spațiul va fi mai eficient utilizat și vom avea 35 de locuri noi de parcare. Zona va deveni mai accesibilă în primul rând pentru locatari, dar și pentru ceilalți cetățeni ai orașului.

                    „În paralel, desfășurăm astfel de resistematizări și în zona de Sud a orașului, unde sunt în lucru mai multe locuri de parcare”, mai spune primarul Bacăului.

                    Accident cu victimă din cauză că șoferul nu s-a asigurat

                      Poliția în acțiune

                      La data de 23 septembrie a.c., în jurul orei 08.30, poliţiştii Biroului Rutier Bacău au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale.

                      Din primele cercetări s-a stabilit că un bărbat de 34 ani, din comuna Hemeiuş, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 119 B, nu s-a asigurat la schimbarea direcţiei de mers prin viraj la stânga şi a intrat în coliziune cu un autovehicul condus de un tânăr de 19 ani, din comuna Gioseni.

                      În urma impactului a rezultat vătămarea corporală a bărbatului de 34 ani, care a fost transportat la spital pentru îngrijiri.

                      Ambii conducători auto au fost testaţi cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,00 mg/l alcool pur în aerul expirat, în ambele cazuri şi li-i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

                      În cauză poliţiştii au întocmit dosar penal în care efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.

                      O nouă fabrică s-a deschis în Onești

                        FOTO: Claudiu Stefănescu

                        Onești, Calea Adjudului, nr. 157 – este adresa unde marți, 24 septembrie a avut loc deschiderea oficială a noii locații de producție Smartwood (unul din liderii mondiali în producția și vânzarea bețișoarelor pentru înghețată și cafea).

                        Festivitatea de deschidere s-a desfășurat în prezența primarului municipiului Onești, Nicolae Gnatiuc, la acest eveniment fiind prezenți domnii Frederic Debacker, Președintele Grupului Smartwood, Florin Brazdău, General Manager Smartwood România, consilieri locali și alți invitați. Este de menționat faptul că locația unde se află această nouă fabrică a fost de-a lungul ultimelor decenii bază de recepție a producției agricole (în perioada comunistă) iar în anii de după evenimentele din 1989 aici a funcționat o linie de fabricație a parchetului.

                        În freamătul deschiderii oficiale acest moment a fost trăit cu mare bucurie atât de invitații din bordul companiei cât și de angajați și de colegi ai lor de la locația din Timișoara a Smartwood. ”Suntem încântați de ceea ce am găsit aici! Am ajuns la acest moment al deschiderii destul de repede și dorim ca această firmă să contribuie la dezvoltarea locală. Am avut oportunitatea să lucrăm împreună, am avut și sprijinul colegilor din Timișoara și am primit sprijin și de la Guvernul României! Sunt sigur că va fi un proiect de succes”, a declarat Florin Brazdău, General Manager.

                        În cuvântul său Nicolae Gnatiuc, primarul municipiului Onești și-a exprimat convingerea că firma cu noua locație de producție a făcut o alegere bună în contextul cu ce se va întâmpla în municipiu în viitor. În acest sens Nicolae Gnatiuc a declarat:”Autostrada care va lega Oneștiul de Transilvania va da multiple oportunități de dezvoltare a zonei. Sunteți a doua companie care a investit în municipiul Onești în ultimii trei ani. Prima companie – Autoliv România a angajat 500 de muncitori din zonă iar dumneavoastră ați creat până în prezent câteva zeci de locuri de muncă! Acest fapt îmi dă speranța că lucrurile merg bine.”

                        Edilul – șef al Oneștiului a urat mult succes în activitate acestei noi fabrici și și-a exprimat speranța că ”în mod sigur oneștenii nu vor dezamăgi, pentru că sunt oameni ce își doresc bunăstarea societății”.

                        Un gest plin de onoare a făcut Frederic Debacker, Președintele Grupului Smartwood, care a invitat în preajma sa muncitorii de la această locație de producție, oferindu-i primarului municipiului Onești o plachetă și un set de bețișoare pentru înghețată și cafea. În cadrul festivității de deschidere a fost făcut și un tur de fabrică, evidențiindu-se faptul că întregul proces de fabricație este automatizat. Menționăm că la Smartwood Onești (unde s-a început montarea utilajelor în primele luni ale acestui an) vor fi instalate până în anul 2021 șapte linii de prelucrare automată, cu patru linii de sortare și ambalare automate.

                        Ședința Grupului de Lucru privind Proiectul Șoselei de Centură a Bacăului

                        Astăzi a avut loc ședința Grupului de Lucru privind Proiectul șoselei de Centură a Bacăului. La acestă întalnire s-a pus pe tapet situatia descărcării arheologice, precum și obținerea autorizațiilor necesare relocarii infrastructurilor de transport energie electrica și de gaz.

                        „La 5 din cele 7 situri arheologice traversate de proiectul centurii s-a realizat descarcarea arheologică. Pentru celelalte două, am solicitat Ministerului Transportului și C.N.A.I.R. suplimentarea numărului de lucratori si a utilajelor, astfel incat descarcarea arheologica as fie incheiata cat mai rapid posibil”, a declarat prefectul Valentin Ivancea.

                        În ceea ce privește relocarea infrastructurilor sus-mentionate, în cazul Delgaz Grid s-a obtinut autorizare acolo unde infrastructura are regimul juridic clarificat, urmand ca dupa aparitia H.G. să se vina în completarea autorizatiei – lucrarile de relocare se pot executa conform autorizatiei. Pentru infrastructura Transelectrica, au fost obtinute avizele solicitate prin certificatul de urbanism, urmand ca autorizatia necesara relocarii sa fie eliberata în cursul acestei saptamani (pentru stalpii a caror situatie juridica este clarificata).

                        În cadrul procedurilor de expropriere, pentru 21 de proprietati-constructii s-a validat dreptul de proprietate si s-a inceput efectuarea plătilor în cadrul procedurii.

                        Pentru aproximativ 480 de proprietati-terenuri, plus exproprierile suplimentare, documentatiile se afla pe circuitul de avizare la Ministerul Justitiei. Modificarile aduse în cadrul proiectului tehnic au fost aprobate în cadrul CTE a CNAIR, fiind inainte catre Hidroelectrica în vederea obtinerii avizului final pentru solutia de traversare a canalelor de fuga care se intersecteaza cu traseul șodelei de centură a Bacăului.

                        Depistați de jandarmi cu plase de pescuit pe malul lacului Bereşti-Sascut

                          Dumincă, 22.09. a.c., în jurul orei 08:00, pe timpul unei acţiuni în cooperare cu lucrători ai Agenţiei Naţionale de Pescuit şi Acvacultură, jandarmi din cadrul Grupării de Jandarmi Mobile Bacău s-au sesizat din oficiu cu privire la faptul că cinci bărbați, aflați pe malul lacului Bereşti-Sascut, deţin unelte destinate pescuitului comercial, respectiv o plasă de pescuit şi o barcă gonflabilă.

                          În urma verificărilor s-a stabilit că aceștia sunt din localitatea Adjud, judeţul Vrancea, au vârstele cuprinse între 46 și 57 de ani, iar în momentul în care au fost depistați aveau asupra lor o plasă monofilament, cu lungimea de 25 metri și o latime de 1.7 metri şi o cantitatea de peşte care a fost redată mediului natural.

                          Persoanele în cauză au fost conduse la sediul Postului de Poliție Tătărăști, județul Bacău, în vederea întocmirii documentelor privind fapta susceptibilă săvârşirii infracţiunii prevăzute de O.G. 23 din 2008 privind pescuitul și acvacultura art. 64 lit. k deținerea de plase de pescuit de tip monofilament.