luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2047

Slănic Moldova: Incendiu lângă pârtia de schi

    Un violent incendiu a izbucnit, în această după amiază, la o gospodărie din Slănic Moldova, aflată în vecinătatea pârtiei de schi din localitate.

    Focul a cuprins anexa în care erau depozitate cantități mari de lemne pentru încălzit.

    Imediat, au ajuns două echipaje de pompieri militari care au acționat pentru stingerea vâlvătaiei. Lupta cu focul a durat mai bine de o oră, la final fiind înregistrate doar pagube materiale, nu și victime.

    Cauza probabilă a incendiului a fost focul deschis în spații închise.

    Noi reglementări pe piața serviciilor poștale

    Potrivit Ordonanței Guvernului nr. 27/2019 adoptate la începutul acestei luni, furnizorii de servicii poștale autorizați în România trebuie să transmită Autorității de reglementare o serie de informații și date statistice privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/644, riscând în caz contrar să fie sancționați. De asemenea, persoanele care intenționează să revândă servicii poștale, inclusiv prin intermediul unor platforme informatice, sunt obligate să notifice ANCOM în privința acestei intenții începând cu data de 1 ianuarie 2020.

     

    Sancțiuni pentru nerespectarea obligației de transmitere a datelor statistice

    Prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2019 a fost adoptat regimul sancționator care se aplică în cazul nerespectării dispozițiilor Regulamentului (UE) 2018/644 privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete, potrivit căruia furnizorii de servicii poștale autorizați în România vor trebui să actualizeze sau să transmită ANCOM o serie de date statistice.

    Astfel, furnizorii vor putea fi sancționați cu amenzi de la 5.000 de lei până la 2% din cifra de afaceri în cazul nerespectării obligației de a actualiza anumite informații (cum ar fi datele lor de identificare, caracteristicile și descrierea serviciilor de livrare de colete, termenii și condițiile generale pentru serviciile de livrare de colete) sau cu amenzi administrative de la 100 de lei la 15.000 de lei pentru fiecare zi de întârziere pentru a-i determina să furnizeze o serie de informații prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/644, reprezentând date statistice referitoare la: numărul coletelor interne procesate, numărul coletelor care intră și/sau ies de pe teritoriul României, cifra de afaceri generată de serviciile de livrare de colete prestate la nivel internațional, european și global, o listă de prețuri accesibilă publicului etc.

    Revânzătorii de servicii poștale, obligați să notifice ANCOM

     

    Furnizarea serviciilor poștale se realizează în condițiile regimului de autorizare generală (regimul juridic adoptat de Autoritatea de reglementare ce stabilește drepturile și obligațiile furnizorilor de servicii poștale, care permite furnizarea de servicii poștale prin notificarea intenției de a presta aceste activități).

    Prin urmare, orice persoană care intenționează să furnizeze servicii poștale pe teritoriul României este obligată să notifice ANCOM în acest sens.

    Potrivit amendamentelor aduse legislației, începând cu data de 1 ianuarie 2020, pesoanele care intenționează să revândă servicii poștale, inclusiv prin intermediul unor aplicații informatice disponibile pe pagini de internet, sunt obligate să notifice ANCOM cu privire la această intenție. Notificarea se va realiza prin completarea formularului-tip stabilit de ANCOM, disponibil aici. Pe baza notificărilor înregistrate, Autoritatea întocmește, actualizează și publică Registrul public al furnizorilor de servicii poștale.

    Prestarea, oferirea sau revânzarea serviciilor poștale de către persoane/societăți comerciale care nu sunt autorizate de către ANCOM să furnizeze servicii poștale se sancționează cu amenzi de până la 5.000 de lei pentru persoane fizice și cu amenzi de la 5.000 de lei până la 2% din cifra de afaceri, în cazul persoanelor juridice.

    Alte modificări legislative

     

    În plus, Ordonanța Guvernului nr. 27/2019 aduce o serie de noutăți cadrului legal în materie:

     

    De la 1 ianuarie 2020, coletele care depășesc 31,5 kg nu vor mai fi considerate trimiteri poștale;

    Livrarea preparatelor alimentare pregătite în vederea consumului imediat, inclusiv a băuturilor care însoțesc aceste preparate, nu intră în categoria serviciilor poștale;

    În cazul pierderii, furtului sau distrugerii trimiterii poștale, furnizorul este obligat să acorde expeditorului de 5 ori tariful serviciului pentru trimiterile poștale care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarată sau a unui serviciu contra ramburs.

    Cadrul legislativ aplicabil în domeniul serviciilor poștale poate fi consultat aici și aici.

    Șefii PNL Bacău au vorbit despre siguranța cetățeanului și ordine publică

      Președintele filialei județene a Partidului Național Liberal (PNL), deputatul Ionel Palăr, împreună cu vicepreședintele filialei, deputatul Tudorița Lungu, au susținut joi, 26 septembrie, o conferință de presă cu principalul subiect siguranța cetățeanului și ordinea publică.

      ”De la începutul anului 2019, PNL a venit cu o serie de proiecte legislative pentru a reglementa aspecte despre siguranța cetățeanului și ordinea publică”, a declarat deputatul Ionel Palăr.

      Astfel, deputatul liberal a dat exemplu de câteva proiecte legislative pe care PNL le-a propus să fie aprobate în procedură de urgență, dar ”care au fost blocate la Camera Deputațișor și la Senat de către reprezentanții PSD”, după cum a afirmat Ionel Palăr:

      1. Implementarea sistemului alertă de copil dispărut, care reglementează difuzarea imediată către public a informațiilor privind disparițiile de copii.

      2. Înăsprirea pedepselor, până la închisoare pe viață, pentru infracțiunile cu vilență deosebită, săvîrșită în special asupra femeilor și copiilor, proiect de lege depus în august 2019 și blocat în Senat.

      3. Implementarea sistemului de supraveghere cu brățară electronică pentru condamnații eliberați condiționat pentru fapte comise cu violență.

      ”PNL susține clar și vehement abrogarea recursului compensatoriu”, a mai arătat Palăr în conferința de presă. La aceiași întâlnire deputatul Tudorița Lungu a ținut să atragă atenția că: ”Un stat puternic este cel care face ca cetățenii săi să aibă încredere în instituțiile statului.”

      După sublinierea faptului că săptămâna viitoare va avea loc lansarea președintelui Iohanis la ”prezidențiale”, conferința de presă a decurs pe subiectul bine-cunoscut ”conducta de apă” a Bacăului, deputatul Palăr considerând că această problemă majoră este problema numărul 1 a orașului și a județului Bacău.

      Motociclist, accidentat și prins sub roțile unui taximetru

        Un cumplit accident a avut loc, în urmă cu mai puțin de o oră, în zona „Orizont” din Bacău. Un motociclist care circula regulamentar a intrat într-un taximetru care i-a tăiat pur și simplu calea. Martorii povestesc că șoferul de taxi, care venea dinspre Centru, nu s-a asigurat când a vrut să facă manevra de întoarcere, în zona cinematografului Orizont, cel mai probabil pentru a parca în locul rezervat taximetrelor.

        Din păcate, motociclistul nu a mai putut evita impactul cu mașina și a intrat direct în autovehicul, ajungând sub roțile taximetrului.

        Angajatele de la frizeria din zonă, care au fost martore la accident, au fost primele care au sărit în ajutorul tânărului, acordându-i măsurile sumare de prim ajutor.

        „Avea mâna prinsă sub roată și se vedea și o gaură undeva la spate. Cred că îi intrase ghidonul sau altceva în spinare. Tremura, săracul, din mâini și din tot corpul”, spune una dintre martorele accidentului. Pe jos, chiar lângă mașina încremenită de-a curmezișul străzii, era o baltă de sânge, alături de casca parțial zdrobită a motociclistului și o parte dintre lucrurile acestuia. De altfel, resturi din motocicletă erau întinse pe o distanță de zeci de metri, ceea ce indică forța impactului.

        „Un sfert de oră, cel puțin, a durat până să ajungă ambulanța. Nu e posibil așa ceva. În plus, poliția nu a luat măsura blocării imediate a traficului, și mașinile continuau să circule pe lângă zona accidentului, peste probe și toate alea”, spun femeile de la frizerie. Cert este că, ulterior, Poliția Locală a fost chemată să asigure buna desfășurare a cercetărilor ofițerilor de la Criminalistică.

        Între timp, tânărul a fost transportat la spitalul din Bacău. Rude de-ale băiatului au ajuns și ele la spital și la locul accidentului, încercând, speriate din cale afară, să afle detalii despre starea accidentatului.

        După cercetările minuțioase făcute de polițiști la fața locului, vina se pare că este a taximetristului care, deși în zonă era permisă efectuarea întoarcerii, fiind linie discontinuă, nu s-a asigurat. În acest caz, șoferul riscă dosar penal pentru vătămare corporală din culpă.

        UPDATE:

        Tânărul motociclist în vârstă de 27 de ani a decedat la spital.

        Efectele culturii stradale în societate

        Între activitățile Festivalului Concurs Naţional de Creaţie Literară „Avangarda XXII”, peste care recent s-a tras (în aplauze) cortina, a impresionat și dezbaterea „Efectele culturii stradale în societate”, propusă de managerul manifestării, poetul Victor Munteanu. Critici literari, universitari și scriitori din Iași, București, Cluj-Napoca, Râmnicu Vâlcea, Focșani, Piatra Neamț, Bistrița-Năsăud, Bacău, Ucraina etc. au creat un spectacol ideatic încântător, purtându-ne prin ,,imperii” ale spiritului, de la civilizațiile antice și până în contemporaneitate. Între formele culturii și ale civilizației, perspectivele stradale ale acestora, s-a mai spus, pot fi percepute ca fiind cumva periferice, dar o privire atentă, motivată/ fundamentată metafizic și sociologic, evidențiază că acestea au în structura devenirii personalității noastre un rol de vedetă.

        Au fost amintite elemente interesante ale culturii stradale și civilizației stradale: estetica arhitecturală, infrastructura rutieră și pietonală, mesajul publicitar, igiena publică și designul spațiului verde, tristețea sau bucuria privirilor/ gesturilor, ritmul pașilor noștri, calitatea zvârcolirilor protestatare, statutul artei stradale (de la graffiti și discursul estetic mural, la spectacolul de teatru/ muzică și recitalul poetic și până la festivaluri specializate de artă stradală), fântâna arteziană, tandrețea/ singurătatea/ indiferența cuplurilor, smogul/ oxigenul atmosferei, prezența/ lipsa samaritanismului, a securității/ non-securității persoanei… A fost rostit și gândul potrivit căruia calitatea vieții noastre, aflată în mare suferință și din cauza vânătăilor cauzate de… stradă, oftează mereu după o cultură stradală și o civilizație stradală mai umane… Unii participanți la dezbatere n-au ocolit nici gândul că, în multe situații, cultura stradală ar fi o sub-cultură. Invocarea unor scriitori importanți ai literaturii române și universale a oferit alte nuanțe fericite dezbaterii.

        Ar fi foarte interesant ca la dezbateri cu o asemenea temă să participe și edili din foarte multe localități ale noastre, cei care cred că esența culturii și civilizației stradale ar fi concentrată doar în efortul de acoperi gropile străzii.

        Speranțe pentru bine, pregătire pentru rău. Copiii cu boli incurabile, îngrijiți la domiciliu

          Să îngrijești un copil diagnosticat cu o boală incurabilă nu înseamnă doar să-i asiguri un tratament care să-i diminueze durerile și să-i prelungească viața. Înseamnă și să-i oferi dragoste și speranță, mici bucurii în fiecare zi, să deschizi spre lume fereasta camerei de spital și să susții familia. Asta vrea să facă Asociația „Lumina” prin proiectul „Îngrijirea paliativă – compasiune și sprijin”, finanțat de Consiliul Județean Bacău.

          Concret, asociația și-a propus să crească calitatea vieții pacienților și a familiilor acestora prin furnizarea de servicii socio-medicale la domiciliu pentru 30 de copii/tineri diagnosticați cu boli incurabile, informarea a cel puțin 20 de medici de familie din județul Bacău privind specificul îngrijirii paliative și noutățile legislative în domeniu, organizarea unei tabere incluzive în cadrul căreia 10 copii de la școlile din județ să desfășoare activități de educație nonformală împreună cu 15 copii cu afecțiuni limitatoare de viață, sub coordonarea specialiștilor și voluntarilor englezi, furnizarea de servicii socio-medicale pentru 15 pacienți prin participarea la activitățile Centrului de zi și promovarea potențialului beneficiarilor.

          „O viață și o moarte bună”

          Îngrijirea paliativă ar trebui să înceapă odată cu diagnosticarea bolii, să continue indiferent dacă pacientul beneficiază sau nu de tratament curativ și să ofere suport familiei în perioada de doliu. „Accentul îngrijirii se pune pe bolnav și familie, iar scopul este de a-i ajuta pe pacienți să aibă o viață și o moarte bună, atât cât este posibil”, explică Lavinia Porubiu, manager de proiect. Deocamdată, „Lumina” e singura asociație din regiunea de nord-est specializată în îngrijirile paliative pediatrice, având o echipă multidisciplinară: medic cu competență în îngrijiri paliative, asistente medicale, asistente sociale, psihoterapeut, kinetoterapeut, preot.

          „Constrângerea, în acest moment, vine din localizarea pacienților: majoritatea familiilor cu un bolnav care necesită îngrijire paliativă locuiesc în mediul rural, în zone greu accesibile, ori la distanță mare față de Bacău, aceste lucruri însemnând costuri destul de ridicate pentru furnizorii de servicii, cât și dificultăți în ceea ce privește deplasarea familiilor către oraș”, afirmă Lavinia. Datorită acestui proiect, bolnavii vor primi la domiciliu îngrijirile adecvate stării lor, se va diminua gradul de izolare socială prin participarea la activitățile Centrului de zi, iar cei apropiați – părinți, frați, bunici – vor fi îndrumați asupra modului în care pot îngrijire și în care își pot împărți rolurile cât mai adecvat.

          „Familia unui pacient afectat de boală este la rândul său «un pacient» pentru rețeaua de îngrijiri paliative. Un plan de îngrijire adaptat nevoilor identificate înseamnă speranță pentru lucruri mai bune și pregătire pentru ce este mai rău.”
          – Lavinia Porubiu, manager de proiect

          Cronica dramatică. O privire plină de compasiune

          Noua stagiune a Teatrului Bacovia a început atipic, fără aerul de sărbătoare care însoţeşte, de obicei, această ritualică revenire pe scenă a artiştilor din fiecare toamnă. După o repetiţie cu public din Sala Studio, am fost invitaţi la o reprezentaţie cu spectatorii pe scenă, într-o formulă care anulează distanţa dintre aceştia şi actori, instaurând un tip mult mai direct şi mai ofertant de comunicare.

          Propunerea a venit din partea regizorului Gheorghe Balint, el scoţând acum la iveală un scenariu la care lucrează de mai mult timp, de când aproape convieţuieşte cu Samuel Beckett, avându-l adânc întipărit înlăuntrul său pe genialul scriitor irlandez. Lectura operei acestuia i-a crestat sufletul, regizorul mărturisind că „îl are în sânge pe Beckett” şi că se simte ca un personaj din scrierile lui. Scenariul se numeşte „Îngeri & gunoaie”- umbra cuvintelor după samuel b. Ideea şi inspiraţia care au dus la acest text vine din proza lui Beckett, din „Mercier şi Camier”, din „Molloy” dar şi din romanul neterminat al lui Flaubert, „Bouvard şi Pécuchet”, cu cei doi copişti rătăcitori prin lume şi urmăriţi în chip fatidic de eşec în toate planurile şi întreprinderile lor. Nişte „umblători” sunt şi Meme şi Lulu din „Îngeri şi gunoaie”, doi cloşarzi decrepiţi, bâjbâind haotic după ceva ce nu vor găsi niciodată.

          Pentru că nu există drum pentru ei nicăieri în lumea asta lipsită de sens, în care nu-i aşteaptă sigur decât „sfârşitul de partidă”. E cunoscuta, beckettiana aşteptare în gol a unei umanităţi în derivă, lipsită de busolă, consumându-şi o metafizică singurătate. Ignoranţă, frustrare, neputinţă, disperare, abandon, ratare, toate sunt stări şi trăiri ale personajelor beckettiene, transpuse într-un limbaj extrem de simplu, lapidar, dezgolit, fără vorbe mari. Stări pe care le încearcă Meme şi Lulu, întruchipaţi de Ştefan Ionescu şi Dumitru Rusu pe scena băcăuană. Ei sunt bine distribuiţi, individualizându-şi cu mijloace expresive şi economicoase personajele, diferite comportamental dar completându-se reciproc şi atât de solidare în nefericirea lor. Cei doi actori se află într-o strânsă relaţie şi reuşesc să transmită căldură umană, emoţie, compasiune. Pentru că, la final, după mai multe divergenţe de păreri, nehotărâre, teamă, furii trecătoare, neputinţe, ei rămân împreună, strânşi unul lângă celălalt, într-un somn ce nu poate prefigura decât staţia terminus.

          Ei se angajează într-un joc, când tandru, când crud, în care se caută pe sine, caută şi aşteaptă un semn de la divinitate, dar totul nu este decât deşărtăciune. Tema „vanitas vanitatum et omnia vanitas” una dragă regizorului, este prezentă în spectacol, un pumn de ţărână curgând la un moment dat din mâna unui personaj. Spectacolul este mai curând o compoziţie aproape muzicală a unor motive, teme, o meditaţie în marginea acestora. Pauzele, tăcerile „vorbesc” şi ele în această propunere de a ne întoarce privirea şi atenţia asupra noastră. Fiindcă suntem mult prea grăbiţi şi superficiali, în furia şi zgomotul zilelor noastre, alergând bezmetic după lucruri fără preţ, risipindu-ne fără rost.

          „Îngeri şi gunoaie”, în care alte două personaje sunt figurate de Ion Goranda (foarte credibil într-un paznic cu figură cruntă) şi Simona Nica (eterică apariţie şi nespus de blândă, un „înger cu aripile arse”) ne aduce aminte de lucruri simple, dar pe care le uităm mereu. De tandreţe, înţelegere, de faptul că e bine, creştineşte, să ne îngăduim unul pe celălalt, de compasiune. Asta cred că a dorit Gheorghe Balint (autor şi al sugestivului univers sonor) să ne spună în spectacolul său cu tentă eseistică, reflexiv, tulburător. Am apreciat light design-ul lui Andrei Délczec) şi mai puţin scenografia minimalistă a lui Cristian Marin, pentru că am mai văzut grămada aceia de pantofi (e drept că erau mai prăfuiţi) la „Aşteptând-ul pe Godot” a lui Gábor Tompa. Şi, deşi înţeleg că totul a fost un tribut Beckett, portretul dramaturgului, dezvăluit în final, şi citatele din scrierile lui mi s-au părut cam ilustrative.

          Am intrat în sezonul gripei! Când începe vaccinarea antigripală în 2019 – 2020?

            Ministerul Sănătății a anunțat că 1,5 milioane de doze de vaccin antigripal vor fi distribuite în sezonul rece 2019-2020 în toată țara. Primele doze vor veni în direcțiile de sănătate publică pe 20 septembrie, iar într-o primă fază vor fi doar patru vaccinuri în fiecare cabinet de medicină primară. Luna viitoare, pe 10 octombrie vor fi aduse alte doze, pe 10 noiembrie va fi o nouă tranșă, urmând ca pe 20 noiembrie să ajungă și restul dozelor.

            Primul simptom al gripei pe care mulţi îl ignoră

            Febra, primul simptom al răcelii sau gripei, nu este o boală, ci un semnal, un simptom că organismul luptă împotriva unei infecții. În caz de răceală, se poate vorbi de o stare subfebrilă, de o temperatură a corpului de până la 38 de grade. Temperatura corpului de peste 38 de grade, înregistrată cu termometrul, este caracteristică gripei. Simptomele gripei sunt: febră, frisoane, dureri musculare, de cap, dureri în gât. Pierderea apetitului, oboseala sau dureri ale globilor oculari sunt alte simptome ale gripei. Gripa se răspândeşte extrem de rapid cu ajutorul stropilor de salivă proveniţi de la persoane bolnave, iar perioada de incubaţie variază. Simptomele apar în general între 1 şi 4 zile de la expunerea la virus şi ele durează între 5 şi 7 zile.
            Evitarea locurilor aglomerate, renunţarea la fumat acolo unde e cazul, spălatul pe mâini cât de des este posibil, vaccinarea, consumul de fructe și legume, sportul sunt lucruri ce reușesc să ţină gripa la distanţă.

            Vaccinul antigripal este gratuit pentru persoanele din grupa de risc. Vorbim de bolnavii cronici, copii, femei gravide, persoane peste 65 de ani și personal medical.

            • Vaccinul antigripal va fi distribuit gratuit pentru categoriile de persoane din grupa de risc prin medicina primară, iar pentru imunizarea personalului medical, vaccinul va ajunge direct în unitățile unde acesta este angajat.
            • Vaccinul antigripal nu face parte din schema obligatorie și se poate administra începând cu vârsta de șase luni.
            • Anul trecut peste 160 de persoane au murit din cauza gripei, la nivel național.

            Medicii recomandă ca vaccinarea antigripală să se facă începând cu data de 15 octombrie, până la începutul lunii noiembrie. În momentul vaccinării apare o perioadă de aproximativ două săptămâni în care organismul nu are încă anticorpii pregătiți. Deci nu avem protecție imediată. Tocmai de aceea este de preferat ca administrarea vaccinului să se facă undeva încă din lunile de toamnă, astfel încât, atunci când apare debutul sezonului gripal, organismul să aibă deja anticorpii pentru a lupta cu boala.
            Dar, ne putem vaccina și mai târziu de această perioadă de octombrie-noiembrie, în cazul în care nu avem acces imediat la vaccin. Și asta pentru că, în general, vârful sezonului gripal se înregistrează în lunile februarie-martie și sezonul rece se încheie cam prin aprilie, cu mici variații de la an la an.

            Pentru sezonul 2019-2020, privind vaccinarea antigripală, Direcţiei de Sănătate Publică Bacău, i-au fost repartizate 39.660 de doze de vaccin antigripal ce va fi distribuit şi administrat populaţiei considerate de risc, prin cabinetele medicilor de familie.
            Instituţia a primit de la Ministerul Sănătaţii o primă tranşă de 1320 de vaccinuri anti-gripale, ce este adresată personalului medico-sanitar. Motivaţia acestei repartizări a fost că personalul mai sus amintit este cel mai expus virusului gripal şi care, în acelaşi timp, lucrează cu persoane cu rezistenţa imunitară foarte scazută.

            Grupele populaţionale considerate de risc şi pentru care Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă vaccinarea antigripală sunt :
            ⦁ Persoane cu vârste cuprinse între 6 luni – 64 ani, în evidenţă cu afecţiuni medicale cronice, pulmonare, cardiovasculare, metabolice, renale, hepatice, neurologice, diabet zaharat, obezitate, astm sau cu virusul imunodeficienţei umane;
            ⦁ Copii cu vârsta cuprinsă între 6 luni-59 luni;
            ⦁ Gravide;
            ⦁ Medici, cadre sanitare medii şi personal auxiliar, atât din spitale cât şi din unităţile sanitare ambulatorii, inclusiv salariaţi ai instituţiilor de ocrotire (copii sau batrâni) şi ai unităţilor de bolnavi cronici, care prin natura activităţii vin în contact respirator cu pacienţii sau asistaţii;
            ⦁ Persoane, adulţi şi copii, rezidente în instituţii de ocrotire socială precum şi persoane care acordă asistenţă medicală, socială şi îngrijiri la domiciliul persoanelor la risc inalt;
            ⦁ Persoanele cu vârsta ≥ 65 de ani.

            Din a doua parte a lunii octombrie vor fi distribuite și celelalte doze de vaccin, astfel încât să înceapă și vaccinarea în cadrul cabinetelor medicilor de familie.

            Stadiul lucrărilor la Rezerva de Apă

              Lucrările la Rezerva de Apă a Bacăului înaintează cu pași repezi, frontul de lucru fiind concentrat, în acest moment, în zona de Nord a orașului, în special pe străzile Frunzei, Digu Bârnat, Prelungirea Bradului și Depoului.

              Circulația autovehiculelor se desfășoara cu greutate, mai ales în zona străzilor Prelungirea Bradului și Digul Bârnat, unde anumite tronsoane au fost închise iar pe altele benzile au fost îngustate.

              Se lucrează intens pe porțiunea dintre sensul giratoriu de la intersecția străzilor Prelungirea Bradului cu Aprodu Purice și la sensul giratoriu de la Selgros, unde sunt restrictii de circulație.

              „În zona de Nord se estimează că lucrările se vor finaliza în două – trei săptămâni”
              Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău

              Rezerva de apă va asigura independenţa sistemului de apă din municipiul Bacău, în cazul unor avarii la aducțiunea de la Valea Uzului. La finalul execuției acestui obiectiv de investiție:
              – Lungimea totală a conductei de aducțiune/ distribuție va fi de 8900 ml și va cuprinde 7 tronsoane de conductă;
              – Tronsoanele de conductă vor fi completate de un număr de 3 stații de pompare (Gherăiești, Mărgineni 2, Vasile Pârvan);
              – 14 cămine de vană, golire și aerisire;
              – Gospodăria de apă va fi constituită din: rezervor cu o capacitate mare de stocare, stație de clorinare, stație de pompare, instalații electrice și hidraulice.

              Se sistează, provizoriu, circulația autobuzelor pe traseul 22S

              Având în vedere executarea lucrărilor în cartierul Nord pentru Rezerva de Apă a municipiului Bacău, în următoarea perioadă se sistează circulația autobuzelor pe traseul 22S . Transportul în comun pentru această zonă va fi asigurat în continuare de autobuzele cu numărul 22, pe următorul traseu: FNC- Piața Centrală- str. Aprodu Purice. Imediat ce lucrările din zonă se vor finaliza, S.C. Transport Public S.A. și Selgros Bacău vor face demersurile pentru reluarea rutei 22S.

              Premiile Festivalului „Avangarda XXII” 2019

              Ediția a XVIII-a a Festivalului-Concurs Național de Poezie „Avangarda XXII“, organizată în Bacău în perioada 22-24 septembrie de Fundația Culturală „Georgeta și Mircea Cancicov“, condusă de poetul Victor Munteanu, și-a desemnat marți, 24 septembrie, seara, câștigătorii. La organizarea ediției din acest an și-au adus contribuția Consiliul Județean, Asociația Culturală ,,Familia Lecca”, Centrul de Cultură ,,George Apostu”, Protopopiatul Bacău – Parohia ,,Precista”, Uniunea Scriitorilor – Filiala Bacău și Direcția Județeană pentru Cultură.

              Manifestările au început luni, 23 septembrie, cu itinerariile invitaților la Pensiunea ,,Balta Albastră” din satul Siret (Letea Veche), unde a avut loc colocviul „Efectele culturii stradale în societate”, dar și deschiderea Salonului Cărții „Avangarda XXII“ și lansarea celor mai semnificative volume scrise de participanți și apărute anul trecut.
              În prima parte a zile de marți a avut loc, la sediul Parohiei „Precista”, din Bacău, colocviul „Creștinismul încotro”, urmat de un scurt program de muzică liturgică interpretată de preotul Marian Vătămănescu.
              Seara a fost dedicată decernării premiilor anuale ale festivalului, decise de un juriu condus de scriitorul, criticul literar și filologul Ioan Holban, din care au mai făcut parte Geo Vasile, Vasile Spiridon, Lucian Strochi și Victor Munteanu.

              Premiile Festivalului „Avangarda XXII” 2019

              Dintre autorii deja consacrați a primit o diplomă a festivalului poetul Ioan Ouatu.
              Premiul special al juriului pentru cartea de poezie a fost acordat lui Valeriu Stancu.
              Premii pentru cărțile de poezie ale anului 2018: Ioan Enache, Dan Petrușcă și Daniel Nicolescu.
              Premii pentru cartea de proză: Ștefania Oproescu.
              Pentru cartea de critică literară/eseu: Ion Fercu, Petre Isachi.
              Pentru cartea de traducere: Gheorghe Iorga.
              Pentru revista literară și de cultură „Mișcarea Literară”: Olimpiu Nușfelean.
              Pentru tinerii care nu au debutat editorial în 2018 și nu au depășit vârsta de 47 de ani:
              Poezie: Premiul I și Premiul revistei „Argeș”: Elena Bălășanu.
              Premiul al II-lea și Premiul revistei „Mișcarea Lirterară”: Ion Pițoiu, Laurența-Laura Tiron.
              Premiul al III-lea și Premiul Revistei „Spații literare”: Denisa Paula Arcip.
              Mențiune: Adrian Cătălin Andrei Mic.
              Pentru Proză și Critică literară nu au fost acordate premii.

              Premiile Fundației Culturale „Georgeta și Mircea Cancicov”

              Din juriu au făcut păarte Dumitru Brăneanu, Theodor George Calcan și Victor Munteanu).
              Premii pentru cărțile de poezie: Ion Timaru și ASlexandru Nelu Hudici.
              Pentru cărțile de proză: Eugen Verman, Stanomir Petrovici și Adrian Lungu.
              Pentru cărțile de istorie culturală, monografie, memorialistică, jurnal, publicistică: Dan Gabrieol Arvătescu, Gheorghe Simion, Daniela Șontică, Mihai Buznea, Ioan neacșu, Gabriela Gîrmacea, Constantin Tudose.
              Premiul special al Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor: Tincuța Horonceanu Bernevic.

              Premiul Asociației Culturale „Familia Lecca”

              Premiile au fost obținute de Vasile Bâcu și Cornel Paiu.

              Manifestările au fost presărate și cu intervemnțiile muzicale ale cantautorului Florin Ţuţuianu și de un grup de elevi de la Colegiul Național de Artă Bacău, condus de Codrin Stan

              „Câștigul cel mai mare al acestui festival sunt tinerii. Constat aici un metabolism al lumii literare. Câțiva dintre tinerii scriitori au fost și ei premiați, deci au confirmat cu volume publicate la edituri prestigioase. A fost un festival de creație literară, care are deci o țintă precisă. În urma celor 18 ediții s-a creat un palmares important. Așa se creează o istorie, așa se creează un festival care dă valori, care vine cu valori către prezentul literaturii române, către actualitatea literară imediată.”
              Ioan Holban, președintele juriului Festivalului

              Judo/ București Open: Start încurajator

              După o pauză de trei luni, judoka de la CSM –Palatul Copiilor Bacău antrenați de Dorin Cruceanu au revenit pe spațiile de luptă. Come-back-ul s-a produs cu ocazia turneului internațional „Judo Open Bucuresti”, care a reunit weekend-ul trecut, în Capitală, peste 500 de sportivi legitimați la 37 de cluburi din Ucraina, Bulgaria, Republica Moldova, Serbia, Bosnia-Herțegovina și, bineînțeles, România.

              La întrecerile rezervate categoriilor de vârstă cuprinse între U 8 și U16, băcauanii s-au prezentat cu zece sportivi, șase dintre aceștia urcând pe podiumul de premiere. Astfel, Giulia Mihai (U11), Rebeca Bejan (U15) și David Cioineag (U16) au cucerit argintul, Ștefania Maticiuc (U9), Ana-Lucia Patea (U11) și Alexandru Zaharia (U11) și-au trecut în cont bronzul, în timp ce Alexandru Popovici a obținut un loc 5.

              „Sunt mulțumit de rezultate, având in vedere perioada de pauză în care sportivii mei nu au pus judogi-ul pe ei. După o vacanță așa lungă și după schimbarea categoriei în cazul unora dintre ei, consider că stăm destul de bine”, a declarat antrenorul Dorin Cruceanu.

              Volei feminin/ Divizia A1. Știința, aproape de start

              Echipa antrenată de Florin Grapă va fi prezentată oficial publicului băcăuan sâmbătă, 28 septembrie, la ora 18.00, la „Arena Mall” și va începe campionatul acasă, pe 5 octombrie, contra Universității Cluj.
              Mult a fost, puțin a mai rămas. Nouă zile până la startul campionatului, programat pe 5 octombrie, pe teren propriu, contra Universității Cluj.

              Și doar două zile până la prima întâlnire cu proprii suporteri. Cu exact o săptămână înaintea primului joc din Divizia A1, echipa de volei feminin a Științei Bacău va fi prezentată publicului băcăuan într-un cadru oficial. Prezentarea, care constituie o premieră pentru Știința, va avea loc sâmbătă, 28 septembrie, în jurul orei 18.00, la „Arena Mall”. „Sperăm ca această inițiativă să-i bucure pe toți susținătorii echipei noastre, pe care îi așteptăm în număr cât mai mare alături de noi și la prezentare, și la meciuri, a declarat antrenorul Științei, Florin Grapă.

              Beneficiind si de sprijinul finaniar al Consiliului Județean Bacău, semifinalista Cupei CEV din 2019 va miza pe importante întăriri de lot în noua stagiune competițională. În inter-sezon, studentele și-au adus nu mai puțin de opt jucătoare noi, dintre care cinci de peste hotare. Iar mutările s-au făcut deja simțite. A demonstrat-o si parcursul Științei la recenta Cupă Chindia, de la Târgoviște, pe care studentele a câștigat-o cu victorii pe linie: 3-0 cu Kaposvar (Ungaria), 3-0 cu Illbank Ankara (Turcia) și 3-1 cu gazdele de la CSM Târgoviște.

              „Începutul e bun, dar mai avem de muncă în ceea ce privește omogenitate”, a precizat Grapă, care își dorește încă un amical puternic până la începerea Diviziei A1: „Deocamdată, nu am fixat nimic. Discutăm cu cei de la Blaj. Am nevoie de un asemenea meci deoarece programarea din prima parte a campionatului nu prea mă ajută din acest punct de vedere. Până la meciul din etapa a patra, din deplasare, cu Dinamo, care și-a facut echipă bună, nu am niciun joc tare”. Până la meciul cu Dinamo, vine însă debutul cu „U” Cluj. Iar debutul este prefațat de prezentarea oficială, de sâmbătă, „New Știința” intră în joc!

              Lotul de jucătoare al băcăuancelor în 2019-2020

              Ridicătoare: Alice Kapelovies (29 ani) și Lorena Ciocian (26 ani, venită de la CSM Târgoviște).
              Trăgătoare secunde: Slavina Koleva (32 ani, Bulgaria), Kim Nowak (24 ani, Franța, venită de la gruparea franceză Marcq-en Baroeul), Denisa Rogojinaru (34 ani) și Ana Stoian (19 ani, venită de la CSM București).
              Centri: Georgiana Faleș (33 ani), Tina Grudina (23 ani, Slovenia, venită de gruparea slovenă GEN-I Nova Gorica), Laura Pihlajamaki (29 ani, Finlanda, venită de la gruparea germană Wiesbaden) și Carmen Dițu (18 ani, venită de la CSM Târgu-Mureș).
              Universali: Alexandra Dascălu (28 ani, Franța, venită de la gruparea italiană Baronissi/ foto), Mădălina Airoaie (17 ani).
              Libero: Rene Sain (22 ani, Croația, venită de la gruparea germană Suhl Lotto Thuringen) și Alexandra Ciucu (23 ani).
              Notă: Pe postul de universal, Știința poate recurge, în caz de necesitatee, la oricare din „secunde”. „Și Koleva, și Kim, și Rogo pot acoperi acest rol, dacă va fi nevoie”, a explicat antrenorul Grapă. Totodată, trebuie menționat că o altă jucătoare a Științei, Cristina Cazacu va reveni pe teren de-abia în partea a doua a sezonului, ea devenind mamă în acest an.

              Programul Științei în turul de campionat

              Etapa 1 (5 octombrie): acasă, cu „U” Cluj
              Etapa 2 (12 octombrie): în deplasare, cu Rapid.
              Etapa 3 (19 octombrie): acasă, cu CSO Voluntari.
              Etapa 4 (26 octombrie): în deplasare, cu Dinamo.
              Etapa 5 (2 noiembrie): stă.
              Etapa 6 (9 noiembrie): acasă, cu CSM Târgoviște.
              Etapa 7 (16 noiembrie): în deplasare, cu CSM Lugoj.
              Etapa 8 (23 noiembrie): acasă, cu Belor Galați.
              Etapa 9 (30 noiembrie): în deplasare, cu Alba Blaj.
              Etapa 10 (7 decembrie): acasă, cu FC Argeș.
              Etapa 11 (14 decembrie): în deplasare, cu CS Medgidia.

              6
              straniere are în lot Știința, cinci dintre acestea fiind aduse în vară. Singura jucătoare din străinătate rămasă din sezonul trecut este bulgăroaica Slavina Koleva.
              Casetă 2
              3
              decembrie este data primului meci european pentru studente: în deplasare, în „șaisprezecimile” Cupei Challenge, cu portughezele de la Kairos Ponta Delgada.

              2.970.000
              lei este suma oferită echipei de Consiliul Județean Bacău în baza proiectului „Sprijinirea echipei de volei feminin CS Știința în sezonul competițional 2019-2020”.
              EXPLICATIE Foto: Laura Pihlajamaki, într-un meci al naționalei Finlandei

              Oana Cozma, Patria Bank Bacău: “Clienții mulțumiți ne fac să venim cu plăcere la serviciu”

                La început de toamnă, Patria Bank, una dintre băncile active din România, a lansat pe piață o emisiune privată de obligațiuni, care datorită interesului ridicat al investitorilor a fost închisă anticipat, după numai 2 zile. Acest lucru vine după ce luna trecută, banca a anunțat rezultatele primul semestru al acestui an: profit net de 2,8 milioane de lei, credite noi de aproximativ 342 mil lei. Am vrut să vedem care este evoluția băncii la nivel local, în orașul Bacău și am stat de vorbă cu Oana Cozma, șef de agenție Bacău.

                 

                Am aflat astfel că în luna august, unitatea din oraș a avut și ea, în aceeași tendința cu banca, o evoluție pozitivă: Creditele negarantate au avut o evoluție foarte bună luna trecută, clienții au preferat produsul cu dobandă fixă, pentru a evita fluctuațiile indicelui IRCC. Cât privește creditul pentru locuință, Patria Acasă, produsul nostru în Euro cu o dobândă imbatabilă începând de la 3,99% dar și varianta în lei, fără comision de analiză sau administrare și colaborarea bună cu câțiva parteneri agenții imobiliare, au făcut ca un număr mare de clienți să prefere banca noastră pentru a-și achiziționa o locuință. În unele cazuri, am avut vânzători care au cumpărat următoarea locuință tot cu credit de la noi deoarece au fost multumiti de timpul de răspuns și de comunicarea cu oamenii din Agenție.

                 Clienții noștri au fost foarte mulțumiți de răspunsul foarte rapid și de expertiza oamenilor din Patria care au facut ca procesul de analiză a creditelor pentru locuință să fie foarte scurt.”, spune Oana Cozma.

                 

                Locuitorii băcăuani nu au doar preferința pentru împrumuturi, ci și pentru economisire. Produsul nou lansat la Patria Bank, Depozitul Patria Clasic pe 12 luni cu dobândă de 3,50% și bonus de dobândă, a adus un număr important de clienți noi băncii dar mai ales a dus la evitarea migrării depozitelor clasice către titlurile de stat – principalul concurent în acest an.

                 

                Nici mediul de afaceri nu este de neglijat, ne spune Oana Cozma: în ceea ce privește creditele pentru microîntreprinderi pot spune că echipa de la Bacau este una dintre cele mai experimentate și dinamice din toată rețeaua de unități. Dintre clienții nostri în acest moment fac parte numeroși producători agricoli dar și afaceri mici și foarte mici care în mod normal nu reprezintă clienți țintă pentru alte bănci. Aceștia cresc împreună cu noi și în timp, ne-au învățaț să dezvoltăm produse bancare flexibile și adaptate nevoilor lor.”. Consilierii bancari ai Patria Bank sunt obișnuiți să iasă întâmpinarea nevoilor producătorilor și micilor antreprenori, prin proiecte dedicate cum sunt Banca la piață, realizat în parteneriat și Asociația Administratorilor de Piețe din România (AAPR), unde preț de câteva zile au mers chiar ei la piață și au stat de vorbă cu producătorii, prezentându-le nevoile lor.

                 

                Ziua de lucru a unității din strada 9 Mai de la numărul 33, începe dis-de-dimineață, cu pregătirile pentru întâmpinarea clienților, dar și cu “cafeaua de dimineață când ne împărtășim ideile și căile de urmat pentru acea zi.”, spune Oana Cozma. “Suntem alături de client la prima activare a cardului, la prima retragere de la bancomatul nostru sau prima logare pe Patria Online, noua noastră platformă de internet & mobile banking. Ea se finalizează atunci cand fiecare solicitare este rezolvată astfel încât clientul să fie mulțumit.”, adaugă aceasta.

                 

                Clienții mulțumiți sunt, de altfel, și motivul principal pentru care echipa Patria Bank Bacău vine cu plăcere la serviciu. “ Cea mai recentă mulțumire este de curând, un client foarte tânăr, necăsătorit, care și-a cumpărat prima locuință cu credit de la noi. A fost o experiență bună pentru el, iar momentul când a devenit pentru prima dată proprietar a fost o bucurie atât de mare, încât a ținut neaparat să o împărtășească și cu noi. A doua zi m-a sunat să îmi mulțumească încă odată că i-am purtat noroc și a luat și un atestat în domeniul lui de activitate, care îi permite să avanseze în carieră. Astfel de momente ne fac să venim cu plăcere la serviciu.”, precizează Oana Cozma. Pentru băcăuanii interesați de produsele unei bănci, Oana Cozma are un mesaj: „La noi vor găsi un sfat potrivit, o consiliere pentru problema pe care o are, o echipa pregătită să-l ajute”.

                 

                De curând, Patria Bank a lansat și un blog dedicat antreprenorilor dar și tuturor celor interesați de lumea financiar-bancară. Patria Blog este o sursă de inspirație și informare, articole din domenii diverse cum sunt fonduri europene, educație antreprenorială și CSR.

                 

                 

                Orchestra simfonică „Mihail Jora” nu este un lux pentru oraş, ci un simbol

                – Astăzi debutează noua stagiune muzicală, a 64-a, a Filarmonicii „Mihail Jora”. Ce le-aţi pregătit melomanilor, iubitorilor de muzică băcăuani?

                – Reîntâlnirea cu un artist de excepţie, dirijorul Vittorio Parisi, profesor de dirijat la Conservatorul „Giuseppe Verdi” din Milano, un colaborator de lungă durată al instituţiei noastre, cu care încă de la începutul acestui secol am demarat proiecte importante pentru viaţa artistică a Bacăului, dintre care cel mai apreciat a fost desfăşurarea alternativă în Bacău şi Italia a cursurilor de dirijat de orchestră la care participanţii erau toţi studenţii Maestrului Parisi. Pentru deschidere de stagiune, dirijorul Vittorio Parisi ne propune o lucrare de repertoriu a orchestrei, Concertul în Re Major pentru vioară şi orchestră de J.Brahms, dar şi două lucrări mai puţin sau deloc cântate pe scena Ateneului, ca Serenada nr. 1 de J.Brahms şi The Noon Witch de A.Dvorak.

                – V-aş ruga să spuneţi cititorilor noştri, celor care vă trec pragul la fiecare concert, care sunt noutăţile viitoarei stagiuni?

                – Plecarea şi sosirea unor instrumentişti sunt normale în cadrul oricărei instituţii de concert. Important este însă ca plecarea să marcheze un pas înainte spre entităţi de prestigiu, lucru care în ultimii ani s-a petrecut, mulţi din aceştia reuşind prin concurs la filarmonicile din Iaşi şi Bucureşti, iar cei care vin să se încadreze în procesul constant de creştere al instituţiei din ultimii 20 de ani şi să devină elemente de bază ale orchestrei. O exprimare la înalt nivel se poate face doar atunci când ai toate condiţiile şi una din ele este ca artiştii instrumentişti să aiba toată gama de instrumente, iar acestea să fie de calitate. Nu cred că există în România o instituţie care să fi beneficiat de sprijinul pe care l-a avut Filarmonica din Bacău din partea ordonatorului de credit, în cazul nostru Consiliul Judeţean. Ne apropiem cu paşi rapizi de cifra de 100 de instrumente achiziţionate pentru toate compartimentele, doar în ultimii 15 ani.

                Oltul, Mureşul şi Dunărea s-au transformat în Bistriţa!

                – Domnule director, înfiinţarea unei filarmonici în Bacău, în 1956, a fost un eveniment important pentru oraşul şi judeţul Bacău, era a doua orchestră, după Iaşi, din toată Moldova. Informaţiile din presa vremii sunt laconice, ce a rămas în arhiva filarmonicii despre acel eveniment?

                – Este foarte departe acest an 1956 pentru mine. Coincide de altfel cu anul naşterii mele, aşa încât ceea ce pot să vă spun sunt doar lucruri pe care le-am aflat dupa sosirea mea în Bacău, în anul 1982, an în care mai erau destui artişti instrumentisti, participanţi la primul concert al Filarmoncii de Stat Bacău, aşa cum a fost denumită, prin decizia Sfatului Popular Regional Bacău, instituţia la înfiinţarea sa, în 1956. Cele mai multe informaţii le-am cules însă din broşura scrisă de doamna Olga Chirştiuc, ani de zile secretar artistic al filarmonicii, cea care la aniversarea a 40 de ani de viaţă a acestei instituţii a cules cu migală şi dragoste date din arhivă, din presa timpului şi ne-a redat o parte din istoria noastră.
                Ideea pleacă întotdeauna de la cei care au preocupări în această direcţie, instrumentiştii care activau în diferite formaţii semiprofesioniste, dintre care Al.Tiron, Petre Bărbuţă, Aurel Iancovici, Xenofon Covali, Constantin Floareş, Diodor Dobronăuţeanu, erau la acea vreme cei mai activi. Împreună cu intelectuali cu dragoste pentru artă, precum Ion Fazla, Emil Zaborilă, Mihai Drimbe, Alex Vrînceanu şi altii au reuşit şi cu sprijinul autorităţilor locale, acest act de cultură inestimabil pentru oraş, pentru judeţ şi pentru întreaga ţară. La început erau 39 de instrumentişti dirijaţi de Ion Fazla şi Emil Zaborilă, iar directorul instituţiei era Leon Herşcovici. În primii doi ani de activitate, plata artiştilor instrumentişti se făcea din încasările obţinute. Primul concert a avut loc la data de 3 decembrie 1956 şi a fost dirijat de Emil Zaborilă, cu următorul program: P.Constantinescu -Ciobanaşul, B.Slabakov-Kamarinskaia, Ipolitov-Ivanov, (In Aul) Bohln – Vals de concert, Katz- Salut capitala şi L.v.Beethoven-Uvertura Coriolan.

                Astăzi, orchestra este formată din 74 de artişti instrumentişti, însă ar fi de dorit să ne putem întoarce la schema de acum câţiva ani, ce ar presupune încă 3 – 4 posturi la compartimentul artistic, lucru ce ne-ar permite abordarea întregului repertoriu pe care marile orchestre reuşesc să îl parcurgă, fără să apeleze la colaboratori de la alte instituţii.

                – Când aţi venit în Bacău, la filarmonică? Care era atmosfera în jurul simfonicului băcăuan?

                – Am colindat un pic prin ţară înainte să ajung, în 1982, în luna septembrie, în Bacău, împreună cu colegii mei din viitorul Trio Syrinx, Dorel Baicu – flaut şi Dorin Gliga – oboi. Sunt născut în Râmnicu-Vâlcea, apoi am urmat Liceul de muzică din Braşov, în perioada 1967-1975, după care m-am întors acasă ca profesor la Şcoala de muzică, pentru 3 ani, timp în care am reuşit să termin şi stagiul militar în Lehliu şi apoi în Lugoj.
                Am terminat Conservatorul de Muzică „Ciprian Porumbescu” din Bucureşti în anul 1982 şi de atunci sunt membru al orchestrei din Bacău, la început, mai apoi component al Trioului Syrinx, formaţie cu activitate autonomă în cadrul instituţiei, director adjunct din anul 1987 şi manager din anul 2007.
                La primul concert, dirijat de fostul meu profesor de la Conservatorul din Bucureşti, Maestrul Aurel Niculescu, am intrat direct în repertoriul rus, la primul fagot, în Simfonia nr. VII de D.Sostakovici. Faptul că sunt aici de aproape 40 de ani, spune câte ceva şi despre modul în care am fost primit şi m-am integrat în acest colectiv. La aniversarea a 50 de ani a instituţiei, spuneam despre noi 3 (Dorel, Dorin, Pavel), veniţi fiecare din altă parte a ţării, că pentru noi Oltul, Mureşul şi Dunărea s-au transformat în Bistriţa, iar Bacăul, văzut de pe dealurile Măgurei, la întoarcerea din zecile de turnee, însemna casă, dulce casă.

                – În acea perioadă de început, apoi şi anii 70-80, Orchestra Filarmonicii „Mihail Jora” susţinea concerte şi în alte localităţi ale judeţului, în şcoli, chiar şi în mediul rural. Între timp, s-au mai diminuat aceste deplasări, activitatea concentrându-se doar la sediu sau la Tescani, cu ocazia Festivalului „Enescu – Orfeul Moldav”, o prestigioasă manifestare muzical-artistică dedicată Marelui Enescu.

                – Denumirea instituţiei a rămas Filarmonica de Stat

                Bacău, până în anul 1995, când Maestrul Ovidiu Bălan a solicitat ca orchestra să preia numele unui mare om de cultură, apropiat acestor locuri, profesorul şi compozitorul Mihail Jora. Orchestra susţine şi acum concerte, mai ales în oraşele judeţului (Oneşti, Moineşti, Comăneşti), cu programe diverse, de la concerte simfonice, la vocal- simfonice, operă şi chiar de divertisment. S-a redus însă simţitor prezenţa în sate, comune, oraşe mai mici ca Buhuşi, din cauza, în special, a dispariţiei unor organizatori locali, inimoşi şi dornici ca orchestra din Bacău să ajungă şi în localităţile lor. Aducem însă din când în când elevii de la satele din jur la concertele educative organizate la sala Ateneu.

                – Din anul 1968, dirijor al Orchestrei a devenit Ovidiu Bălan, un muzician de excepţie, care a ridicat prestigiul simfonicului băcăuan. Ce a adus nou Ovidiu Bălan în exprimarea orchestrei, a instrumentiştilor?

                – Într-adevăr, Maestrul Ovidiu Bălan a intrat în cel de-al 51 -lea an de când este prim dirijor al orchestrei din Bacău. Este singulară în ţară şi cred că şi în lume o asemenea longevitate la o singura instituţie şi de aici pleacă şi prima calitate a dirijorului nostru: constanţă şi ataşament, dublate de o muncă continuă, seriozitate, tenacitate şi sacrificiu personal. Să nu uităm perioada dificilă de autofinanţare din perioada 1984-1989, când multe instituţii de concert au fost aproape de desfiinţare, în timp ce Filarmonica din Bacău, prin munca şi soluţiile găsite de Maestrul Bălan, ajutat şi susţinut de întregul colectiv, a fost printre puţinele orchestre unde instrumentiştii au putut pleca acasă, la sfârşitul lunii cu salariul întreg.

                – Tot în acea perioadă s-a construit noul Ateneu, o sală unică, se spune, cu o acustică deosebită. De acum, Filarmonica a căpătat identitate, încep, nu?, marile turnee în străinătate, aprecieri, presă bună, contacte, contracte, colaborări cu mari dirijori şi solişti, premii de excepţie pe marile scene ale lumii.

                – Este încununarea prezenţei Maestrului Bălan la conducerea instituţiei, de data aceasta în calitate de director, o realizare singulară cum bine aţi remarcat, datorată în primul rând tenacităţii şi consecvenţei cu care Maestrul a urmărit fiecare pas al construcţiei, dar şi celor care la momentul respectiv au gestionat destinele Bacăului, fără de care nu s-ar fi putut realiza sala Ateneu. Prezenţa zi de zi într-o asemenea locaţie, nouă, pe atunci, cu o acustică de invidiat, a creat premisele creşterii nivelului profesional al orchestrei, prin bucuria şi plăcerea pe care o aveau instrumentiştii să lucreze într-o asemenea ambianţă, dar şi prin prezenţa tot mai numeroasă şi importantă a unor artişti de nivel mondial pe scena Ateneului.
                Rând pe rând, Bacăul, ca orchestră, a cucerit piaţă după piaţă, devenind cea mai vizibilă entitate pe plan internaţional, cu peste 2000 de concerte în ultimii 30 de ani, în toată Europa, în SUA, Corea, China.
                Numai în ultimii cinci ani, orchestra a cântat pe cele mai mari scene ale lumii: Gewandhaus-Leipzig, Gasteig-Munchen, Tonhalle- Zurich, Konzerhaus-Berlin, Sala Verdi-Milano, La Fenice-Venezia, Teatro Argentino-Roma, Beijing Hall, Shanghai Art Center, Seoul Art Center etc.

                Valoarea nu ţine de locul în care activezi

                – Împreună cu alţi doi colegi, Dorel Baicu – flaut (plecat prea devreme dintre noi) şi Dorin Gliga – oboi, dumneavoastră la fagot, aţi înfiinţat Trio Syrinx, un grup care a cucerit repede publicul, cu o mare vizibilitate şi în străinătate, la care s-au adăugat în timp şi alte mici formaţii camerale.

                – Ne întoarcem la ultima întrebare şi răspunsul la aceasta de acum este strâns legat de apariţia Trioului Syrinx, care nu a făcut altceva decât să declanşeze nişte energii pozitive şi să demonstreze unei ţări întregi că valoarea nu ţine de locul în care activezi, ci de muncă şi de dorinţa de a trece mai departe de ceea ce au făcut alţii înaintea ta. De fapt, tot ce a realizat orchestra în ultimii 35 de ani, de la turnee în străinatate, cursuri, concursuri, are o legătură intimă cu activitatea trioului şi a dus la punerea Bacăului pe harta lumii, ca instituţie de concert.
                Fără îndoială că exemplul personal, mai ales atunci când rezultatele sunt mai mult decât vizibile, naşte urmaşi, dornici să păşească pe acelaşi drum şi chiar să-şi depăşească înaintaşii. În acest fel au luat naştere Cvintetul de suflători Ars Cantus, Duo Capriccio, Trio Ateneu, Cvartetele Consonanţe, Avantgarde şi Fagotissimo, toate cu activitate naţională şi internaţională. Toate aceste formaţii, inclusiv Trioul Syrinx , care deşi pe schemă separată în perioada 1984-1989 , avea plan de venituri separat, salariile luându-le întocmai ca aceia care au înfiinţat orchestra, doar în funcţie de realizări, sunt entităţi ale instituţiei, care nu cheltuieşte niciun leu pentru ele. Îşi desfăşoară repetiţiile în afara programului instituţiei, se deplasează în ţară şi străinatate doar pe banii celor care-i invită, asigurând, la rândul lor prezenţa numelui Bacău în lume şi creşterea nivelului profesional al orchestrei.

                – Domnule director, Orchestra Filarmomicii „Mihail Jora”, Trio Syrinx, sunt iniţiatorii unui festival cu rol de pionierat în peisajul muzical al ţării: Festivalul Muzicii Contemporane. Era pregătit oraşul pentru o asemenea muzică sau v-aţi luat şi rol educativ? Peste câteva zile se va deschide o nouă ediţie, a doua fără sufletul şi inima lui, regretatul Liviu Dănceanu. Cine şi-a luat rolul de coordonator?

                – Pionieratul de care amintiţi a fost firul conducător după care Trioul Syrinx, prima formaţie de suflători şi unică până acum în România, câştigătoare a unui premiu internaţional (iar noi avem şase premii), Ovidiu Bălan şi Liviu Dănceanu s-au ghidat în momentul în care au înfiinţat primul Festival de muzică contemporană din România, cea mai importantă realizare a instituţiei, cea care a permis Bacăului să ia contact cu muzica timpului, cu personalităţi ale secolului XX din muzică, dans, teatru, pictură, cinematografie. Cei care l-au infiinţat, au decis ca în următoarea perioadă, coordonator artistic să fie Cristian Lupeş, un apropiat al lui Liviu Dănceanu, un spirit novator şi inventiv, calităţi ce l-au propulsat recent pe prestigioasa poziţie de manager al Filarmonicii din Sibiu.

                Permanenţa ţi-o câştigi prin calitate

                – Am consemnat cu mândrie un alt mare succes al Filarmonicii băcăuane: a devenit invitat permanent al Festivalului Internaţional „George Enescu”, susţinând, alături de mari orchestre ale lumii câte un concert la ultimele ediţii. Care sunt ecourile de la ultima participare?

                – Permanenţa ţi-o câştigi doar prin calitate şi consecvenţă. Este însă adevărat că la ambele prezenţe ale orchestrei în Festival (2017 şi 2019) ecourile au fost mai mult decât pozitive, cei prezenţi, de la compozitori, la critici muzicali, muzicieni din toate orchestrele din Bucureşti, conducătorii de instituţii de cultură, au luat act de o realitate pe care noi o cultivăm de peste 30de ani, aceea a calităţii şi seriozităţii cu care interpretăm muzica nouă şi o ştiinţă a transpunerii partiturilor pe care puţine colective artistice o au.

                – De mai bine de 12 ani, sunteţi directorul Filarmonicii „Mihail Jora”. Zilele acestea am consemnat, o spun în premieră pentru cititorii ziarului „Deşteptarea”, acordarea de către UNIMIR (Uniunea Muzicienilor Interpreti din România) a Premiului pentru Management Artistic directorului Filarmonicii băcăuane,
                Pavel Ionescu – Ambrosie, o recunoaştere a activităţii performante desfăşurată în aceşti ani. În acelaşi timp, sunteţi şi membru al orchestrei. Cum se vede acum orchestra din biroul directorului? Şi, o ultimă întrebare: Este un lux pentru un oraş ca Bacăul o orchestră simfonică?

                – De când am devenit manager, am cochetat mai puţin cu cântatul în orchestră, din păcate, însă sunt legat indisolubil de statutul de artist instrumentist, deoarece de acolo provin, nu am ajuns din alte realităţi pe această poziţie. Probabil de aceea mi-a fost şi mai uşor să înţeleg şi să rezolv multe probleme care apar inevitabil în actul artistic, deşi percepţia se schimbă radical atunci când treci într-un fel de partea cealaltă a baricadei. Instrumentist fiind analizezi şi contabilizezi în cele mai mici amănunte orice decizie şi orice face conducătorul, mai bine sau mai puţin bine, filtrând doar prin tine şi prin interesul personal orice actiune. De pe poziţia de manager nu poţi să nu pui pe prim plan interesul instituţiei şi de aceea de multe ori pare că deciziile pe care le iei sunt desprinse de perioada în care ai fost membru al grupului. Încerc şi sper să reuşesc până la final, să asigur un echilibru atât afectiv cât şi din punct de vedere al deciziei, deşi nu este uşor deloc.

                Relaţia cu ordonatorul de credit cred că este una de respect reciproc şi de înţelegere a necesităţii prezenţei unei insituţii de asemenea nivel, integrată pe deplin valorilor europene, o certitudine şi în nici un caz un lux, ci un simbol al acestei urbe.

                – Vă mulţumesc pentru timpul acordat şi vă doresc o stagiune de succes, atât pe plan local, dar şi naţional şi internaţional.

                Vara restanțelor bancare în Bacău

                Restanțele la creditele bancare ale băcăuanilor au fost mai mari, comparativ cu lunile de primăvară, pe tot parcursul verii abia încheiate. Au crescut, însă și economiile bancare, iar creditele au început din nou să scadă.

                Dacă din luna martie restanțele scăzuseră cu aproape 1,5 milioane de lei, din luna iunie – confom datelor făcute publice de Banca Națională a României (BNR) – acestea au fost ceva mai mari și au ajuns la aproape 94 de milioane de lei. Totalul creditelor a depășit, în luna august, patru 4,16 miliarde de lei, iar cel al economiilor în bănci se apropie de 12 miliarde de lei.

                Județul Bacău are, în Regiunea Nord-Est, a doua cea mai mare valoare a creditelor bancare primite de populație, iar în luna august ponderea restanțelor în total credite a crscut din nou, așa cum a fost și în alte perioade precedente. Conform datelor BNR, în Bacău ponderea restanțelor în total credite a crescut la 2,25% în august, față de 2,19% în luna aprilie și 2,98% în noiembrie 2017. În Regiune, însă, proporția a scăzut în august, față de aprilie, de la 3,05 la 2,88%. În octombrie 2017 proporția depășise 4%.

                Pe locul al doilea la credite, în regiune

                În Regiunea Nord-Est, ponderea cea mai mare a restanțelor în total credite o are județul Botoșani (5,69%). În valoare, cele mai mari restanțe rămân cele din județul Iași, de 249,40 de milioane de lei, însă și valoarea creditelor este cea mai mare în Iași, de 10.148 de milioane de lei. Valoarea creditelor, în volum, pentru județul Bacău este sub jumătatea celei din Iași.

                De ce sa alegi animatorii de petreceri pentru copii

                  În ultimii ani, petrecerile pentru copii s-au schimbat în totalitate. Practic, dacă înainte acestea erau organizate acasă cu câțiva copii, acum așteptările sunt mult mai mari. Chiar și costurile pentru organizarea unei petreceri pentru copii au crescut destul de mult. Dar… ce nu fac părinții pentru a-și vedea copiii fericiți?

                  În primul rând, părinții au fost scutiți de multe dintre responsabilitățile cu care vine la pachet o petrecere pentru copii. Iar asta deoarece au fost preluate de către acei animatori petreceri copii Petreceri Magice cu ajutorul cărora organizarea unei petreceri pentru copii a devenit mai ușoară ca niciodată.

                  Astfel, dacă până acum nu te-ai bucurat de serviciile animatorilor de petreceri pentru copii, cu siguranță acest articol te va determina să încerci.

                  Iată așadar câteva motive pentru care ar trebui să iei în calcul angajarea unor animatori de petreceri pentru copii la aniversarea copilului tău:

                  Programul va fi încântător pentru fiecare copil

                  O petrecere pentru copii la care sunt prezenți animatorii, este din start o petrecere reușită. Iar asta deoarece adulții nu vor fi printre copii, aceștia simțindu-se mult mai în largul lor. Animatorii de petreceri pentru copii, în schimb, se integrează foarte ușor în grupurile celor mici, reușind astfel să întrețină atmosfera și să organizeze un program inedit.

                  Practic, vor organiza o mulțime de jocuri care vor garanta distracția și interacțiunea între copii, ceea ce va aduce foarte multă bucurie.

                  În tot acest timp, părinții se pot bucura liniștiți de o cafea, supravegherea făcându-se subtil de la distanță.

                  O surpriză uriașă pentru copii

                  Nimic nu aduce mai multă bucurie decât prezența în rândul copiilor a unora dintre personajele pe care le adora.

                  Indiferent că îl vor pe Spiderman, pe Mickey Mouse, un clown sau alte personaje din desene animate, animatorii sunt actori excelenți care își vor intra foarte ușor în rol. Mai mult decât atât, au costume care respectă fiecare mic detaliu, astfel încât imaginea personajelor să fie cat mai apropiată de realitate.

                  Încântarea de pe chipul copiilor va fi imensă și totodată îți va arăta că eforturile pe care le-ai depus pentru a face posibilă prezența animatorilor au meritat din toate punctele de vedere.

                  Garantează caracterul educativ al petrecerii

                  O petrecere pentru copii nu trebuie să fie doar distractivă, ci și educativă. Iar părinților le va fi greu să găsească jocuri educative pentru copii și totodată să reușească să atragă atenția tuturor copiilor, determinându-i să se implice activ în jocul organizat.

                  În schimb, animatorii de petreceri pentru copii au foarte multă experiență în acest sens. Aceștia au participat la sute, poate chiar mii, de petreceri pentru copii, astfel încât bagajul de experiență adunat le permite să organizeze jocuri educative în funcție de categoria de vârstă a copiilor și totodată să îi atragă pe toți.

                  Astfel, în urma petrecerii organizate pentru copilul tău, acesta nu numai că s-a distrat foarte mult ci totodată prezența animatorilor pentru copii l-a ajutat să se dezvolte și să evolueze, ceea ce este foarte important.

                  Mitul străinului

                  Persistă de ceva vreme pe aceste meleaguri mitul românului primitor, repede deschizător de porți străinilor și bucuros să primească oaspeți în casa sa și să le pună în față tot ce are mai bun. Oameni buni, hai să uităm această prostie. E o tâmpenie monumentală. Din zorii istoriei noi nu am privit cu ochi buni străinii care ne-au intrat în țară.

                  Ne-am împotrivit cât am putut colonizarilor de tot felul, invadatorilor, celor veniți să ne vândă mărgele de sticlă și să ne ia, în schimb, aurul și grâul sau petrolul. Până și pe vecinii noștri i-am privit cruciș când au fugit să scape de necazuri de pe meleagurile lor primind „slobozenii” pe la noi pe coclauri. Ia să ne amintim de povestea imigranților evrei care au început să între în țările române după 1830 și care au făcut presiuni la puterile europene să capete cetățenia română în masă… Aproape un secol și jumătate a durat povestea.

                  Revenind, la un moment dat s-a întâmplat o chestiune interesantă: deși inospitalier cu imigranții, românul a căpătat o fascinație deosebită pentru străinul fabulos care-i vindea o poveste. Dintr-o dată, străinii s-au împărțit în două categorii: cei „răi”, mișei, care vor să-i ia avutul, țara, bogățiile și chiar viața și cei „buni” care vin să-l ajute, să-l învețe, să-l chivernisească, evident, absolut dezinteresați, cum altfel?!

                  Ia să ne amintim doar primii ani de după 1990, cum ne erau prezentați afaceriștii străini veniți să ne salveze industria energofagă și numai bună de dat la fier vechi. Cum să privatizăm fabricile românilor? Să le dăm străinilor, că ei știu ce să facă, nu ca noi…

                  Astăzi, ne încruntăm când aflăm că un grup de africani a intrat fraudulos în țară, dar zambim cu gura până la urechi când vreun afacerist de doi lei sau un politician străin ne spun ce țară frumoasă avem și ce buni sunt românii, ce spirit domnește aici și alte porcării menite să ne încânte și să ne anestezieze ca să nu mai reacționăm când ne fură resursele. Ce am învățat noi astăzi? Că atunci când mai vine un șef de stat, lider politic, om de afaceri sau mare binefăcător și ne gâdilă la sentimentul național, să ne păzim bine buzunarele.

                  Un bărbat ar fi încercat să răpească o fetiţă de pe stradă

                    Poliţiştii din Bacău fac cercetări într-un dosar de tentativă de lipsire de libertate, după ce tatăl unei fete a sunat la 112 şi a spus că un bărbat ar fi vrut să îi răpească fiica de pe stradă.

                    Potrivit IPJ Bacău, tatăl unei fete a sesizat poliţiştii, marţi seara, că un bărbat a abordat-o pe fiica lui pe o stradă din Oneşti.

                    „În seara zilei de 24 septembrie, poliţiştii au fost sesizaţi de către un bărbat de 37 ani cu privire la faptul ca fiica minoră a fost abordată de un bărbat necunoscut care ar fi încercat să o ia în braţe. Poliţiştii care s-au deplasat la faţa locului au purtat discuţii cu minora şi tatăl acesteia şi au început verificările pentru stabilirea situaţiei de fapt. În cauză s-a întocmit dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de tentativă la lipsire de libertate”, a declarat Cătălina Păduraru, purtătorul de cuvânt al IPJ Bacău.