sâmbătă, 27 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2380

Credite luate cu acte false: instanţa consideră că nu este înşelăciune

    Un băcăuan a fost trimis în judecată, pentru două fapte de înşelăciune şi uz de fals, fiind acuzat că a folosit documente falsificate pentru încheierea unor contracte de credit bancar în valoare de 74.000 euro, respectiv o refinanţare în sumă de 73.273 euro. Judecătoria Bacău a apreciat, însă, că din rechizitoriu nu rezultă unde este înşelăciunea sau paguba. Prin urmare, inculpatul a scăpat doar cu o amendă.

    U.G.G. a fost trimis în judecată, în 2016, pentru înşelăciune (două infracţiuni) şi uz de fals. El a fost acuzat că, în 2008, a folosit o adeverinţă de salariu falsificată în scopul inducerii în eroare a BCR Sucursala Bacău. Din adeverinţă reieşea că bărbatul este salariat al unei societăți şi a fost folosită pentru încheierea unui contract de credit bancar în valoare de 74.000 euro. Doi ani mai târziu, inculpatul a efectuat o nouă cerere de credit, anexând tot înscrisuri falsificate: adeverinţă de venit, contract individual de muncă, act adiţional la contractul de muncă, precum şi fişa fiscală pe anul 2009 din care reieşea în mod nereal că este angajat al unei societăți.

    Refinanțare pe bază de documente falsificate

    Pe baza acestor documente falsificate, bărbatul a obţinut o refinanţare a creditului în sumă de 73.273 euro, spun anchetatorii. BCR s-a constituit parte civilă cu suma de 70.203 euro, reprezentând prejudiciul creat de către U.G.G.. Cauza a fost înregistrată pe rolul Judecătoriei Bacău, iar la începutul anului, inculpatul a recunoscut faptele. Cu toate acestea, instanţa a fost de părere „că din descrierea faptei în cuprinsul rechizitoriului lipsesc elementele specifice infracţiunii de înşelăciune, respectiv inducerea în eroare, scopul obţinerii unui folos patrimonial injust şi indicarea pagubei produse, fiind menţionată doar folosirea unui înscris fals în scopul inducerii în eroare cu privire la calitatea de salariat a inculpatului, cu ocazia încheierii unui contract de împrumut”.

    Instanța: „Banca nu a considerat esențiala calitatea de salariat”

    „Aşa cum este descrisă fapta, se încadrează doar în infracţiunea de uz de fals. Deşi s-a menţionat că inducerea în eroare s-a făcut cu ocazia încheierii contractului de împrumut şi că aceasta a purtat asupra calităţii de salariat a inculpatului, nu s-a menţionat în rechizitoriu dacă această împrejurare asupra căreia ar fi fost indusă în eroare persoana vătămată a fost sau nu determinantă la încheierea contractului de credit. (…) În speţă, nu s-a invocat faptul că ar fi fost esenţială calitatea de salariat a inculpatului, iar din declaraţia martorului rezultă că verificările se făceau în mod formal, doar telefonic, nu erau verificări riguroase, care să presupună un răspuns scris de la Inspectoratul Teritorial de Muncă pentru confirmarea calităţii de salariat. Faptul că această împrejurare nu a fost determinantă la încheierea contractului rezultă şi din împrejurarea că după ce banca a cunoscut faptul că inculpatul nu este salariat, a încheiat cu acesta un nou contract de împrumut, mai exact contractul de refinanţare din 16.09.2015. Dacă banca ar fi considerat calitatea inculpatului de salariat ca fiind esenţială la încheierea contractului de împrumut, nu ar fi încheiat contractul din 2015”, explică magistratul.

    „Banca nu a fost păgubită, ci a câştigat în urma acestui contract”

    De asemenea, nici scopul obţinerii unui folos patrimonial injust nu ar fi fost invocat şi explicat în acuzaţia cuprinsă în rechizitoriu, consideră instanţa. „Intenţia de a obţine un folos injust este greu de acceptat şi datorită faptului că inculpatul a constituit în favoarea băncii la momentul încheierii contractului o ipotecă imobiliară asupra unui bun imobil proprietatea inculpatului, format din teren intravilan şi locuinţă formată din parter şi mansardă, iar apoi inculpatul a achitat în mod constant ratele la care s-a obligat prin contract, chiar dacă a avut câteva întârzieri la începutul derulării contractului”, se mai arată în motivarea instanţei. În ceea ce priveşte paguba, mai spune magistratul, în rechizitoriu se indică doar faptul că banca s-a constituit parte civilă cu suma de 70.203,01 euro, fără a se preciza în ce constă prejudiciul şi ce reprezintă acesta. „Dincolo de faptul că nu se pretinde un prejudiciu ca urmare a faptei din 2008, acesta nici nu rezultă din actele dosarului. Ba mai mult decât atât, banca nu doar că nu a fost păgubită ca urmare a încheierii contractului din 2008, ci a câştigat în urma acestui contract dobânzi, comisioane şi taxe. Nu se poate vorbi despre prejudiciu, atât timp cât contractul iniţial a fost refinanţat de bancă de două ori şi se află în curs de desfăşurare, existând termene de plată stabilite, care sunt respectate de către inculpat, cu foarte mici întârzieri”, este opinia instanţei.

    Amendă „cu executare”

    Astfel, a fost luată în calcul doar infracţiunea de uz de fals, fiind schimbată încadrarea juridică dată prin rechizitoriu. Pentru că inculpatul a avut o „conduită” bună, nu a mai săvârşit infracţiuni după această faptă, dar are deja o condamnare cu suspendare pentru o faptă concurentă, instanţa a apreciat că se impune o soluţie de condamnare la pedeapsa amenzii cu executare, în sumă de 19.600 de lei. Condamnarea cu amendă nu atrage anularea suspendării pedepsei cu închisoarea de 1 an şi 6 luni, rămasă definitivă în 2013. Pentru că în cauză nu s-a reţinut infracţiunea de înşelăciune, ci doar cea de uz de fals, iar banca a pretins doar prejudiciul reprezentând debitul restant şi care are scadenţe lunare, viitoare, instanţa a constatat că nu există un prejudiciu produs încă, motiv pentru care a respins acţiunea civilă. Sentinţa poate fi contestată.

    Lucrări de întreținere pe drumurile naționale ale județului

      Echipele Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași continuă aplicarea de marcaje rutiere pe DN2 (E85), cu prioritate la trecerile pentru pietoni, pe segmentul Bacău-Adjud.

      De asemenea, utilajele specializate ale instituției procedează la cosirea vegetației pe lateralele DN 2G, în zona comunei Măgirești.

      Până pe 10 august, DRDP Iași și-a planificat, în județul Bacău, și lucrări de reparații asfaltice pe suprafețe întinse și recondiționarea indicatoarelor rutiere.

      Astfel, pe DN 11 sunt planificate reparații asfaltice locale, prin stropiri succesive, pe DN2G completări de acostamente, reparații și vopsirea parapeților, iar pe DN2 decolmatări de șanțuri și rigole.

      De asemenea, pe DN12B (Târgu Ocna – Slănic Moldova) se fac completări de acostamente și desfundări de podețe, iar pe varianta ocolitoare din Târgu Ocna reparații cu strat suport și întreținerea suprafețelor degradate la nivelul îmbrăcăminții asfaltice. Și pe DN 2F sunt programate reparații locale prin stropiri succesive.

      Lacăt pe sport

      Salariații din unitățile subordonate Ministerului Tineretului și Sportului au intrat ieri dimineață în grevă generală. Greviștii solicită „plată egală pentru muncă egală”. În Bacău, Sala Sporturilor și Sala de Atletism au rămas sub cheie, sportivii pregătindu-se în aer liber sau la Sala „Orizont”

      Bran fără Stan

      În prima zi de august, ministrul Tineretului și Sportului, Ioana Bran își prezintă bilanțul după șase luni de mandat. Chestionată pe marginea diurnei de numai 25 de lei pe care o iau sportivii din lotul național de kaiac-canoe, ministrul în vârstă de 31 de ani e pe punctul de a izbucni în râs. La propriu. Recăpătându-și mina de om serios, fiica milionarului sătmărean Ioan Bran răspunde în felul următor la întrebarea legată de modul în care se poate hrăni un sportiv de performanță cu acești bani : „Eu nu spun că situația este una ușoară, spun doar că și aceștia (n.r. sportivii) au nevoie de a avea o dietă în funcție de felul cum le-a spus medicul sau antrenorul, chiar, din cunoștințele mele, aceștia trebuie să se prezinte la o anumită greutate, nu au voie nici să oscileze, pentru ca altfel riscă să dezechilibreze puțin și modul cum cum s-au obișnuit pe partea de antrenament”.

      La fix o săptămână, aproximativ 3000 de salariați din unitățile subordonate Ministerului Tineretului și Sportului intră în grevă generală. Pe termen nelimitat. Oamenii sunt nemulțumiți de inechitățile salariale comparativ cu restul bugetarilor. Între declarațiile Ioanei Bran și greva salariaților MTS nu există o legătură. Sau poate că există!

      „Prea multe compromisuri”

      Până la greva generală s-au parcurs mai mulți pași pe scara revendicărilor. Pe 27 iulie s-a derulat o grevă de avertisment, salariații protestând în față propriilor instituții timp de două ore, interval în care au încetat orice altă activitate. Pe 2 august, a avut loc a doua grevă de avertisment, protestatarii participând la un miting în față MTS. Pe 7 august, a fost programată ultima runda de negocieri, la care ministrul Ioana Bran nici măcar nu a participat. Negocierile au eșuat. „Intrăm în grevă pe termen nelimitat. Am acceptat prea multe compromisuri care ne-au transformat într-o masă de manevră și aproape că am început să credem că asta este normalitatatea. Ministerul Tineretuilui și Sportului trebuie să înțeleagă că suntem determinați să ne obținem drepturile și ca nu vom da înapoi”, a precizat președintele Sindicatului Național Sport și Tineret, Andy Nagy. SNST reprezintă aproape 4000 de angajați din Tineret și Sport. De la mijlocul săptămânii, 70 la sută dintre aceștia sunt în grevă generală.

      Greu de angajat un șofer

      Greva generală nu a ocolit nici sportul băcăuan. Ieri, angajații au venit la serviciu, dar au făcut simplu act de prezență. „Greva nu este plăcută. Dar este tot ce ne-am mai rămas în demersul nostru către normalitate. Pentru că, la urma-urmei, asta ne dorim: normalitate, nu privilegii”, au spus, parcă scuzându-se, angajații Direcției Județene pentru Sport si Tineret Bacău. La doar 500 de metri distanță, Relu Auraș, directorul SCM Bacău, club aflat sub tutela MTS, se afla și el la birou. Și el, tot în grevă. „Păi, ce să facem, să ne întoarcem cu spatele și să ne prefacem ca toate aceste probleme nu există? Nu se poate. Ele trebuie rezolvate”, a declarat Auraș, care a exemplificat: „Salariile la antrenori sunt la jumătatea celor din învățământ. Nu-i posibil așa ceva. Și nu-i vorba doar de antrenori. Ca director de club, nu pot angaja un șofer sau un bucătar. Nu-mi vine nimeni la ce salarii le putem oferi, minimum pe economie. Și să nu credeți că eu, ca director o duc cu mult mai bine”. Vorbește un director de club care, la peste 60 de ani, este recompensat pentru funcția în cauză cu un salariu net lunar de 2.400 lei.

      „Să fiți alături de noi”

      Ieri, Sala Sporturilor și Sala de Atletism au rămas sub cheie. „Vă facem cunoscut că începând cu data de 8 august 2018, salariații din DJST Bacău intra în GREVĂ GENERALĂ pe perioadă nedeterminată. Astfel, vă facem cunoscut că Sala de Atletism, Sala Sporturilor și Centrele de Agrement vor fi închise. Greva este la nivel național și sperăm să fiți alături de noi pentru a putea rezolva inechitățile salariale din sportul românesc” scrie pe un anunț semnat de liderul SNST, Tudorel Gherasă. Până la „rezolvarea inechităților salariale”, sportivii sunt victime colaterale. Și nu doar cei de la SCM Bacău. Au de suferit și cei care nu țin de MTS: cei de la Știința și CSM Bacău. Handbalistele Științei au dat ture de teren pe „Liceu”, sub comanda antrenorului Ion Arsene. „Ne adaptăm condițiilor. Nu-i comod, dar îi înțelegem și pe cei care au intrat în grevă”, a mărturisit tehnicianul băcăuan, care, pentru sedințele din cursul după-amiezii, are alternativa numită Sala „Orizont”. La „Orizont”, sală aflată în subordinea CSȘ Bacău, se pregătesc în această perioadă și handbaliștii de CSM Bacău. „Prin amabilitatea directorului Marius Căpușă, am găsit găzduire la «Orizont». Sperăm ca această grevă să nu dureze prea mult deoarece săptămâna viitoare vom organiza la Sala Sporturilor cea de-a 13-a ediție a «Cupei Municipiului Bacău» la handbal masculin”, a subliniat managerul „CSMeilor” din Liga Zimbrilor, Gabriel Armanu.

      Problemele și revendicările greviștilor

      1. În cadrul subordonatelor MTS sunt salarii diferite pentru funcții similare; se solicită egalizarea salariilor la nivelul maxim
      2. Lipsa de personal și supraîncărcarea cu sarcini a angajaților existenți; cumulul de funcții este dus la extrem, fără beneficii salariale dar cu toată răspunderea asumată
      3. MTS este imun la orice propunere de corectare a situației salariaților
      4. 70% dintre salariați au venituri de 1.300 lei net fără diferențiere în funcție de studii, funcții sau complexitatea muncii
      5. Funcțiile specifice (medic, asistent medical, kinetoterapeut, psiholog, maseor, șofer, recepționer, cameriste, profesor-antrenor) sunt încadrate incorect si neunitar; marea majoritate a salariilor sunt aproape de minimul brut pe economie
      6. Nu se acordă sporul/ gradația pe vechime; sunt plătiți la fel și angajații cu 1 an și cei cu 35 de ani vechime. Deși există hotărâri judecătorești care spun ca gradația de vechime se acordă la salariul de baza minim brut și nu este inclus în acesta, MTS refuză aplicarea gradației de vechime
      7. Există situații de inechitate salarială în care noul angajat are salariu mai mare decât cel cu vechime
      8. Nu este plătită munca în zilele de sâmbătă, duminică și sărbătoare legală și nici munca suplimentară
      9. Pontajul nu reflectă situația reală, iar MTS refuză să intervină
      10. Nu se mai acordă sporul de 25% pentru antrenorii care au sportivi la lotul național
      11. Începând cu 1 ianuarie 2018, antrenorilor cu sportivi la lotul național le-au scăzut veniturile
      12. În MTS, în afara salariului de bază nu se acordă niciun spor prevăzut de lege
      13. Nu se aplică noul regulament de sporuri pentru condiții de muncă la nivelul MTS și al unităților subordonate din motive bugetare
      14. MTS impune o salarizare inechitabilă în federațiile sportive naționale, respectiv salariul minim pe economie, fără diferențiere după funcții, studii, vechime etc.
      15. Nu se acordă voucherele de vacanță în toate structurile subordonate MTS, iar impozitarea a fost realizată neunitar.

      Senatorul PSD Bacău, Miron Smarandache: „Fiecare consumator de energie electrică poate deveni producător”

      Parlamentul României a votat recent un act normativ extrem de important pentru români, dar și pentru sistemul energetic național, respectiv Legea 184/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.24/2017 privind modificarea şi completarea Legii nr.220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie şi pentru modificarea unor acte normative.

      Legea armonizează prevederile de până acum ale României în domeniul energiei cu legislația actuală a Uniunii Europene, aducând o serie de noutăți benefice fiecărui cetățean. Cea mai importantă modificare se referă la introducerea noțiunii de prosumator, prin care se dă posibilitatea oricărui român să treacă de la stadiul de consumator, la cel de producător de energie electrică.
      Noile norme privind producerea energiei din surse regenerabile stabilesc că orice consumator casnic de energie va putea să îşi comercializeze surplusul de energie electrică produsă suplimentar propriilor nevoi în Sistemul Energetic Naţional, această producţie excedentară nefiind fiscalizată. Astfel, oamenii care au case verzi, cu panouri fotovoltaice, își pot livra cantitățile excedentare în reţeaua electrică a furnizorilor, care sunt obligați prin această lege să le preia.

      Potrivit legii, prosumatorul este „clientul final care deţine instalaţii de producere a energiei electrice, inclusiv în cogenerare, a cărui activitate specifică nu este producerea energiei electrice, care consumă şi care poate stoca şi vinde energie electrică din surse regenerabile produsă în clădirea lui, inclusiv un bloc de apartamente, o zonă rezidenţială, un amplasament de servicii partajat, comercial sau industrial sau în acelaşi sistem de distribuţie închis, cu condiţia ca, în cazul consumatorilor autonomi necasnici de energie din surse regenerabile, aceste activităţi să nu constituie activitatea lor comercială sau profesională primară”.

      Legea 184/2018 dă șansa deținătorilor de gospodării, pensiuni, precum și asociațiilor de proprietari, să joace un rol important în sistemul naţional energetic şi pe piaţa energiei, ceea ce va oferi posibilitatea consumatorilor casnici să inițieze noi afaceri și să producă plus valoare economiei naționale, inclusiv prin crearea de noi locuri de muncă.

      Senator PSD Bacău,
      MIRON SMARANDACHE

      Bacău: Municipalitatea sancționează operatorul de salubritate

        În data de 08 August 2018, Primăria Municipiului Bacău a notificat S.C. SOMA S.R.L., operatorul de salubrizare din municipiului Bacău, asupra faptului că va avea aplicate penalități contractuale din contravaloarea serviciilor prestate, urmând ca sumele rezultate să fie reținute din facturile emise pentru lunile iulie și august 2018.

        Decizia municipalității a intervenit ca urmare a constatării nerespectării obligațiilor contractuale din contractul de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare a municipiului Bacău, respectiv îndeplinirea necorespunzătoare a activității de colectare deșeuri pe raza municipiului.

        Atât în luna iulie, cât și în luna august, ca urmare a zecilor de notificări înregistrate la nivelul Primăriei, au fost efectuate mai multe controale de fond pe linia respectării normelor de curățenie pe raza Municipiului Bacău.

        Astfel, au fost verificate punctele publice de colectare deșeuri din diferite zone ale municipiului și s-a constatat că, la majoritatea dintre acestea, operatorul S.C. SOMA S.R.L. nu a respectat graficul de ridicare a deșeurilor, iar punctele nu au fost igienizate și dezinfectate corespunzător, în urma operațiunilor de colectare.

        De asemenea s-a constatat că punctele de colectare deșeuri nu sunt în totalitate dotate cu recipiente pentru depozitarea selectivă a deșeurilor, iar țarcurile pentru acestea nu sunt închise și reparate.

        În ceea ce privește deșeurile reciclabile, s-a constatat că, în majoritatea punctelor de colectare, recipientele pentru depozitarea acestora au fost găsite încărcate până la limită din cauza nerespectării graficului de ridicare a acestora.

        Municipiul Bacău urmăreşte îndeaproape derularea operațiunilor de colectare şi transport deşeuri, obiectivul fiind creşterea calității acestui serviciu de interes public. Acțiunile desfăşurate în intervalul menționat arată dezinteresul manifestat de operator pe linia respectării obligațiilor contractuale, fapt ce nu va fi tolerat de conducerea municipalității.

        „Primăria Bacău va lua toate măsurile legale pentru intrarea în normalitate a acestui serviciu, mergând inclusiv până la rezilierea contractului dacă va fi necesar. Băcăuanii nu pot fi bătaia de joc a unui operator de salubritate, oricare ar fi acesta”, se arată într-un comunicat de presă primit la redacție.

        Ce spune SOMA?

        De cealaltă parte, operatorul de salubritate, prin vocea directorului tehnic Narcis Doru, spune că încă nu a primit notificarea de la Primărie. Însă, probleme există și sunt datorate, în principal, cetățenilor care aruncă la gunoi materiale care nu pot fi preluate.

        „Nimeni nu vrea să înțeleagă că s-a schimbat operatorul de la Rampa ecologică și din 14 iunie nu ne mai dă voie să aducem tot ceea ce aruncă băcăuanii – saci de moloz, aripi de mașină, crengi… Înainte, când depozitul era operat de Primăria Bacău, erau bucuroși de moloz, că amenajau drumul. Acum nu se mai acceptă decât deșeuri menajere nepericuloase. Nu internită, nu anvelope, nu butoaie, piese auto sau altele. Mai este o problemă: niciuna dintre spălătoriile auto nu are contract pentru mâlul care se adună în șanțurile lor și care este considerat substanță periculoasă și trebuie neutralizată. Ei îl adună, îl pun în saci și-i lasă la ghena de gunoi”.

        În ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor, Narcis Doru spune că a găsit moloz în containerele pentru pet-uri iar acestea sunt întoarse de la rampă ecologică. „Am făcut 300 de puncte de colectare dotate cu 2-3 clopote de plastic pentru pet-uri, doze de aluminiu și hârtie. Nu știu dacă mai există jumătate acum; unele au fost incendiate, altele distruse”, spune directorul tehnic al SOMA.

        Mai sunt situații în care câte o zonă foarte mare de blocuri este deservită de un singur punct de colectare. În zona străzii Slănicului în urmă cu 20 de ani erau șapte puncte, acum a rămas unul singur. Dealtfel, problema numărului de platforme de gunoi este una majoră: la Sibiu, acolo unde mai operează SOMA, la o populație similară Bacăului există 1500 de platforme, în vreme ce în orașul nostru nu sunt decât 185. Ceea ce înseamnă că tomberoanele sunt umplute repede.

        „Cum să respecți graficul când stai cu mașină câte două ore în trafic pe strada Chimiei, unde sunt gropi și mergi ca melcul?” se întreabă directorul Narcis Doru. „Sau când plouă cu găleata, cum s-a întâmplat în iulie”…

        El spune că SOMA a făcut tot ce era omenește posibil pentru a menține serviciul de salubritate, în ciuda faptului că a crescut cantitatea de gunoi de la 3.500-4.000 de tone în iarnă, la 8000 de tone în iulie.

        Cum se fură din mașini la Piața Centrală

          O băcăuancă a rămas, astăzi, fără bani si acte după ce o persoană necunoscută i-a furat un rucsac din mașina parcată la subsolul Pieței Centrale din Bacău. Incidentul a fost înregistrat de camerele de supraveghere. Cine recunoaște hoțul este rugat sa anunțe Poliția.

          Reabilitarea clădirilor publice ar putea primi finanțare prin POR

            Consiliul pentru Dezvoltare Regională Nord-Est (CDR Nord-Est) și-a oferit, marți, 7 august, sprijinul pentru transferul alocării rămase disponibile aferente Priorității de investiții (PI) 3.1.A – „Reabilitarea termică a clădirilor rezidențiale”, din Programul Operațional Regional (POR), către PI 3.1.B – „Reabilitarea termică a clădirilor publice”. Această propunere va fi înaintată Autorității de Management pentru POR 2014 – 2020, în vederea utilizării sumei de 54 de milioane de euro pentru lansarea unui nou apel de proiecte pe PI 3.1.B.

            Măsura va fi urmată de lansarea unui nou apel de proiecte în PI 3.1.B, pentru care este evident interesul mult mai ridicat al posibililor solicitanți de finanțare.

            CDR Nord-Est s-a întrunit în comuna Bivolari (Iași) și a analizat evoluția POR 2014-2020 în Regiunea Nord-Est și portofoliul de proiecte în care Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est este beneficiar direct sau partener. De asemenea, s-au analizat Portofoliul Regional de Proiecte din Strategia pentru cercetare și inovare regională prin specializare inteligentă (RIS 3) Nord-Est și Lista care conține proiectele integrate din portofoliul aferent RIS 3 propuse pentru finanțare în POR 2014-2020, Axa prioritară 1. În analiză au intat și prețurile care vor fi practicate de la 1 septembrie pentru serviciile de formare profesionala, oferite de Rubik Hub din cadul ADR Nord-Est.

            Regiunea Nord-Est are prin POR 20140-2020 o alocare de peste un miliard de euro fonduri nerambursabile (17,51% din alocarea publică națională).

            Până la sfârșitul lunii iulie au fost semnate 326 de contracte, atât cu beneficiari publici, cât și cu entități private, care consumă 435,72 de milioane de euro din alocarea financiară, iar alte 119 contracte, în valoare de 85 de milioane de euro, au fost pregătite de ADR Nord-Est și transmise la Autoritatea de Management din Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în vederea semnării.

            CDR Nord-Est este organul deliberativ pentru ADR Nord-Est. Preşedintele în exerciţiu al CDR Nord-Est este Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iași, iar vicepreşedinte Ionel Arsene, preşedinele Consiliului Judeţean Neamț.

            „Suntem implicați, ca beneficiar direct sau partener, în 20 de proiecte internaționale și 2 proiecte naționale, de rezultatele cărora beneficiază peste 250 de beneficiari locali publici și privați, 900 de tineri care au fost instruți și 135 de start-up-uri, care au fost sprijinite.”
            Vasile Asandei, director general al ADR Nord-Est

            Caravana Bosch a verificat mașinile băcăuanilor pentru a doua oară

              Caravana Bosch

              Posesorii băcăuani de autoturisme au avut pentru a doua oară în această vară posibilitatea să-și verifice gratuit starea mașinilor, într-o activitate derulată de Geluvin Bacău, reprezentant Bosch Car Service în Bacău. Evenimentul s-a desfășurat miercuri, 8 august, în parcarea de la Centrul de Afaceri și Expoziții, acolo unde mecanicii profesioniști Bosch Car Service au efectuat gratuit testări și verificări auto.

              Între operațiunile întreprinse s-au numărat verificarea și funcționarea sistemelor de iluminat, verificarea nivelului de fluide și curele, controlul vizual al elementelor de securitate precum și testare auto: diagnoză computerizată, testare acumulator și testare sistem de încărcare.

              „După reușita precedentă, atunci când peste 60 de posesori de autoturisme au beneficiat gratuit de testările efectuate de specialiștii noștri, am venit din nou în întâmpinarea celor care doresc să-și verifice mașinile.

              Subliniem faptul că produsele noastre sunt de calitate superioară Bosch iar cei care au apelat la serviciile noastre în această caravană au făcut economii serioase, testările realizate valorând peste 150 de lei. Dorim în continuare să creăm o mai bună legătură și colaborare cu clienții noștri și cu siguranță, pe viitor vom reveni cu astfel de campanii”, a declarat Denisa Burduja, director economic Geluvin Bacău.

              La cea de-a doua ediție a Caravanei Bosch, aproape 100 de posesori de autoturisme dar și de utilitare de dimensiuni mai mici au avut ocazia să-și testeze gratuit mașinile, ceea ce arată o creștere față de prima rundă, motiv ce dă încredere organizatorilor că aceste evenimente sunt pe placul băcăuanilor.

              Președintele CJ Bacău se întâlnește cu omologul său din Harghita

                Borboly Csaba
                Borboly Csaba

                Președinții Consiliilor Județene (CJ) Bacău și Harghita, Sorin Brașoveanu și Borboly Csaba, se vor întâni joi, 9 august, și vor face o vizită pe teren la drumul de legătură dintre localitățile Agăș și Coșnea din județul Bacău și Viscol și Baraj Frumoasa din județul Harghita. Întâlnirea are loc la invitația președintelui CJ Harghita.

                „Această întâlnire – spune Borboly Csaba – are menirea consolidării relațiilor de colaborare, în scopul dezvoltării economico-sociale a județelor Bacău și Harghita, totodată și pentru stabilirea unui acord de colaborare și dezbatere a aspectelor privind modernizarea drumului care leagă comunele Agăș și Frumoasa.

                Consiliul Județean Harghita tratează cu importanță colaborarea interjudețeană pe teme de interes comun și în vederea implementării cât mai eficiente a activităților, inițiativelor și programelor lansate în domenii de interes național și local”.

                Filipești: O femeie a fost înjunghiată în gât de soț

                O femeie de 64 de ani, din satul Hârlești, comuna Filipești, a ajuns marți la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Județean Bacău cu o plagă înjunghiată submandibulară, mai multe traumatisme, dar și multiple plăgi pe brațul stâng, fiind dusă în sala de operație.

                Ar fi fost agresată de soț în locuința lor, dar, la scurt timp, tot la camera de gardă a ajuns și bărbatul, în vârstă de 64 de ani, și el cu o plagă înjunghiată superficială la nivelul abdomenului, pe care și-ar fi provocat-o încercând să se sinucidă.

                „În prezent, pacienta este stabilă hemodinamic, i-au fost suturate plăgile și a rămas sub supravegherea medicilor”, spunea, miercuri dimineață, Mirela Romaneț, purtător de cuvânt la SJU Bacău.

                Pe fondul unui conflict spontan, între cei doi s-ar fi iscat un scandal, iar bărbatul și-ar fi lovit soția cu pumnii și cu un cuțit. Femeia a reușit, totuși, să scape din mâinile lui și a fugit la un vecin, care a sunat imediat la 112.

                Între timp, bărbatul s-a încuiat într-o anexă din curte și a fost nevoie de intervenția mai multor polițiști pentru imobilizarea sa. Pentru că era agitat, după ce a primit îngrijiri în UPU, el a fost dus și internat în Secția de Psihiatrie.

                La fața locului au făcut cercetări polițiștii, sub coordonarea unui procuror. „Se efectuează cercetări pentru săvârșirea infracțiunii de tentativă de omor, raportată la violența în familie, și urmează să stabilim cu exactitate ce s-a întâmplat”, a declarat procurorul Cristinel Ciocântă, șef Secție Urmărire Penală, din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău.

                O „caravană” de succes

                  Prezentă pentru cel de-al șaselea an consecutiv la Onești Caravana Filmului Românesc este una de succes. Astfel, la prezentarea filmelor “Și caii sunt verzi pe pereți” (regia Dan Chișu) și „Două lozuri” mai multe sute de oneșteni au fost prezenți în Parcul Municipal – locul ce a devenit „cinematograful de vară” din Onești.

                  Ei au avut prilejul și de a dialoga cu actorul Adrian Titieni , ce are în palmaresul său o prezență în numeroase filme românești ( între care „Bacalaureat”, „Moartea domnului Lăzărescu’, „Patul lui Procust”, „București non-stop”, „Poziția copilului” – film ce a câștigat Premiul „Ursul de aur” în 2013 la Festivalul Internațional de film de la Berlin).

                  Într-o conferință de presă care a avut loc la Primăria municipiului Onești Ionuț Tenie, directorul Bibliotecii Municipale „Radu Rosetti” a apreciat organizarea și în acest an a „caravanei” dar și participarea a sute de spectatori la acest eveniment, ce prilejuiește oneștenilor vizionarea celor mai bune filme românești.

                  Actorul Adrian Titieni a declarat că este „pentru prima dată la Onești, un oraș cu notorietate, cu vizibilitate în spațiul internațional. Prin prezența în număr mare a spectatorilor la filmele românești se leagă lucruri bune, deoarece ei pot vedea situații ce le pot configura ca unice. Astfel, oamenii acceptă ideile, le sprijină și le perpetuează în timp, pentru că cinematografia românească este o valoare.

                  Filmul românesc este un brand ce nu mai are nevoie de nici un comentariu și dacă sunt filme ce ne întristează și ne tulbură este poate datorită faptului că realitatea noastră este tulburătoare!” Adrian Titieni a mai menționat:”Cinematografia românească cred că poate schimba destine! Oamenii au nevoie să scape de stresul zilei dar au nevoie și de provocări, să schimbe ceva!” Roxana Busu, Project coordonator la Caravana Filmului Românesc a menționat că „Oneștiul este singurul oraș din România unde începem să ne simțim ca acasă, la rude, la prieteni! Ne bucurăm de această stabilitate; proiectul nostru este o minune că reușește să meargă mai departe, noi promovând filmul românesc, valorile cinematografiei românești!”

                  Nicolae Gnatiuc, primarul municipiului Onești și-a exprimat încrederea ca „să fie pe o perioadă cât mai lungă această săptămână în care Caravana Filmului Românesc se află în orașul nostru, pentru a ne bucura cu filme românești adevărate. Oneștenii sunt oameni care știu să aprecieze frumosul!” Menționăm că această ediție a Caravanei Filmului Românesc de la Onești este finanțată de Ministerul Culturii prin Programul Centenar 100.

                  Accident între Secuieni și Glodișoarele

                    FOTO: Alex Ilie

                    O femeie de 50 de ani a ajuns la spital după ce a fost implicată într-un accodent rutier pe șoseaua care leaga localitățile Secuieni și Glodișoarele.

                    Un autoturism s-a ciocnit de un camion care transporta nisip.

                    Femeia a rămas încarcerata în autoturism.

                    La fața locului au ajuns echipajele ISU Bacău, care au scos-o pe femeie din mașină și au asigurat măsurile PSI.

                    Victima, cu multiple traumatisme, dar conștientă, a fost preluata de un echipaj SMURD.


                    FOTO: ISU Bacău

                    Judecătoria şi Parchetul din Buhuşi riscă să fie desfiinţate

                    Carla Petraru este procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bacău din 2015. În această vară, ea a câştigat prin concurs un nou mandat în această funcţie. „Îmi doresc să continui demersurile iniţiate şi să îmbunătăţim foarte mult percepţia publică despre actul de justiţie. Este o chestiune delicată şi sensibilă, însă, cu tact şi echilibru, se poate realiza.”

                    – Aţi intrat deja în cel de-al doilea mandat. Făcând o scurtă analiză a activităţii de până acum, cu ce probleme v-aţi confruntat şi ce soluţii aţi găsit?

                    Când mi-am conceput proiectul managerial pentru primul mandat, mi-am stabilit nişte obiective realiste, cunoscând foarte bine situaţia din Parchet, atât în judeţul Bacău, cât şi în judeţul Neamţ. Existau atunci foarte multe posturi de conducere vacante şi volum foarte mare de activitate. În Bacău, probleme de personal au fost la Parchetul Judecătoriei Bacău, Parchetul Judecătoriei Podu Turcului, Parchetul Judecătoriei Buhuşi şi, recent, şi la Parchetul Judecătoriei Moineşti. Am apreciat, însă, că un bun manager trebuie să se descurce cu resursele pe care le are şi am considerat că este oportun să discuţi cu colegii şi să îi motivezi să îşi depună candidaturile în măsura în care mai pot. Pentru că, după cum se ştie, după două mandate, nu mai poţi candida pentru aceeaşi funcţie. Şi datorită condiţiei limită de vechime, foarte mulţi dintre colegi nu se pot înscrie la un astfel de examen. Însă, cu tact, răbdare şi echilibru, la finele anului 2017 şi spre finalul primului mandat, situaţia s-a îmbunătăţit. Provocările primului mandat au fost ocuparea schemelor de personal şi echilibrarea volumului de activitate, pentru că un volum mare de activitate conduce la prelungirea duratei de soluţionare a dosarelor.

                    – Şi în prezent, cum stăm la acest capitol?

                    Stăm bine. În sensul că, deşi volumul este încă unul ridicat, evaluând situaţia pe ultimii trei ani, chiar dacă scăderea nu este semnificativă, trendul este unul descendent la volumul de cauze de soluţionat. S-au ocupat în mare parte funcţiile vacante, acolo unde a fost posibil. În judeţul Bacău, mai avem post de conducere vacant la Parchetul Judecătoriei Bacău, care este unitatea cu cel mai mare volum de activitate, la Parchetul Judecătoriei Moineşti şi Parchetul Judecătoriei Buhuşi. Dar am luat măsurile necesare pentru ca aceste unităţi să funcţioneze în condiţii corespunzătoare. Cum spuneam, unul dintre motivele pentru care ne confruntăm cu această situaţie este vechimea. La Parchetul Judecătoriei Bacău, sunt patru procurori care, abia anul acesta, împlinesc vechimea care le-ar putea da dreptul să candideze pentru funcţia de conducere. Parchetul de pe lângă Judecătoria Buhuşi este o unitate mică, cu un volum sub 2.000 de dosare. Eu, personal, am pledat pentru desfiinţarea acestei unităţi de parchet. Discutând cu dna preşedintă a Curţii de Apel Bacău, şi dumneaei a mers pe această propunere. Ştiu că au fost făcute demersuri în trecut, probabil că or să se reia. Sperăm să se reia în sensul în care trebuie făcut ceva pentru echilibrarea volumului de activitate şi pentru a reduce puţin costurile. Totuşi, Buhuşiul este foarte aproape de Bacău. Propunerea este să se desfiinţeze şi instanţa, şi parchetul.

                    – Vă aşteptaţi, şi de această dată, la un val de nemulţumiri, memorii trimise la minister, ca în anii trecuţi când s-a pus această problemă?

                    Ce să vă spun, o decizie managerială nu poate să mulţumească tot timpul pe toată lumea. Însă atunci când acţionezi cu bună credinţă şi evaluând interesul general, eu spun că nu mai este loc de discuţii.

                    – Câţi angajaţi aveţi acum la Buhuşi?

                    La instanţă, chiar nu ştiu. Dar la Parchet, schema de personal este de trei – o funcţie de conducere, două de execuţie. La momentul actual, există un singur procuror titular. Iar ca personal auxiliar de specialitate sunt trei. Nu sunt mulţi angajaţi şi ei ar trebui relocaţi la Parchetul Judecătoriei Bacău. Din toate punctele de vedere, eu zic că ar fi o măsură bună şi sperăm să găsim înţelegere şi mai sus. A mai fost o dată o propunere în acest sens şi nu s-a finalizat, nu pot să vă spun care au fost argumentele. Parchetul din Buhuşi are şase comune arondate şi oraşul, un volum de activitate mic, sub 1.500 de dosare pe an. A fost solicitat un punct de vedere de către CSM şi am răspuns în acest mod.

                    – La Parchetul Judecătoriei Bacău ar exista posturi libere pentru a se prelua angajaţii din Buhuşi?

                    Nu, dar ar putea fi suplimentată schema de personal prin redistribuirea acelor posturi de procurori şi de personal auxiliar de specialitate şi conex la Parchetul Judecătoriei Bacău. Niciunul dintre procurori nu locuieşte în Buhuşi, personalul auxiliar, în schimb, da. Nu cred că ar fi o problemă să se mute în Bacău. Acum ştiţi cum e, dacă vrem să găsim impedimente, găsim de fiecare dată. Dar şi procurorii fac naveta Bacău-Buhuşi. Infrastructura este destul de bună.

                    – Cu ce alte probleme v-aţi mai confruntat în primul mandat?

                    O altă prioritate a fost îmbunătăţirea condiţiilor de lucru. Sediul Parchetului Judecătoriei Moineşti a fost prioritar în primul mandat. În cele din urmă s-a realizat procedura de finalizare a licitaţiei, avem un constructor şi au fost demarate lucrările pentru construirea unui nou sediu. Sediul Parchetului s-a deteriorat complet, aproape că s-a dărâmat, iar din 2013 – 2014, angajaţii au fost relocaţi într-un spaţiu asigurat de unitatea administrativ teritorială locală, dar condiţiile nu sunt bune. A fost demarată procedura pentru construirea unui nou sediu, într-o altă locaţie, şi lucrările sunt aproape de finalizare. Mi-aş dori ca până la sfârşitul acestui an să se finalizeze şi sper să se şi realizeze. A doua prioritate ar fi extinderea sediului Parchetului Judecătoriei Bacău care funcţionează în aceeaşi clădire cu Parchetul Tribunalului Bacău şi unde îşi desfăşoară activitatea şi procurorii DIICOT. Condiţiile nu sunt foarte bune, mai ales din perspectiva spaţiilor de depozitare la standardele actuale de arhivare şi de consultare a dosarelor. Lucrarea este în desfăşurare cu Compania Naţională de Investiţii astfel încât rolul nostru aici este redus. A fost demarată procedura în SEAP şi luna trecută, la finalizare, nu s-a înscris nimeni. Nu ştiu de ce ar exista rezerve. Vorbim de licitaţia pentru începerea lucrărilor. O să solicităm Companiei să reluăm procedura.

                    – În ceea ce priveşte dosarele vechi, care este situaţia, s-a mai redus numărul lor?

                    S-a redus stocul de dosare, s-a redus şi durata de soluţionare a dosarelor. Mai există dosare vechi, dar nu foarte multe. La momentul actual, la nivelul întregii circumscripţii, pe ambele judeţe, există doar 16 dosare mai vechi de 5 ani, ceea ce chiar dovedeşte că s-a lucrat. Motivele pentru care aceste cauze au trenat pe rolul Parchetului nu sunt subiective. Sunt cauze pur obiective: volum de activitate, complexitate, necesitatea de administrare probatorii, expertize, număr mare de persoane cercetate, număr foarte mare de martori care trebuie audiaţi.

                    – Ce infracţiuni predomină la acest moment?

                    Predomină infracţiunile de furt contra patrimoniului, infracţiuni de mică violenţă, loviri, dar sunt şi dosare cu fapte importante din punct de vedere al consecinţelor şi asupra bugetului, şi asupra percepţiei publice. S-a îmbunătăţit foarte mult activitatea de recuperare a prejudiciilor, în sensul că au fost luate măsuri de indisponibilizare în vederea recuperării prejudiciilor.

                    – Ce vă propuneţi pentru cel de-al doilea mandat?

                    Imi doresc să continui demersurile iniţiate şi să îmbunătăţim foarte mult percepţia publică despre actul de justiţie. Este o chestiune delicată şi sensibilă, însă, cu tact şi echilibru, se poate realiza – prin disponibilitatea de a investiga toate cauzele cu profesionalism şi într-un termen cât mai scurt.

                    – Cum simţiţi toate aceste reproşuri din spaţiul public, legate de Justiţie, şi la adresa judecătorilor, dar şi a procurorilor? Vă afectează că oamenii nu mai au atât de multă încredere în Justiţie? O simţiţi ca pe o presiune?

                    Personal, nu o simt ca pe o presiune. Cred că se vorbeşte foarte mult despre Justiţie, se consumă mult prea multă energie fără ca lumea să cunoască efectiv ceea ce facem noi. Am încredere că niciun procuror din circumscripţia Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bacău nu ar proceda cu rea credinţă în investigarea unei cauze.

                    – Avocaţii şi procurorii par să fie într-un continuu război. Primii reclamă mereu că nu există egalitate de arme.

                    În general, raporturile dintre procurori şi avocaţi sunt bune, dar este loc şi de mai bine. În opinia mea, atunci când suntem bine pregătiţi profesional şi de o parte şi de alta, calitatea actelor şi a prestaţiilor noastre primează. Eu nu consider că nu există o egalitate de arme, din perspectiva a ceea ce am perceput în mod direct. Suntem jurişti cu toţii şi dreptul la apărare trebuie respectat cu sfinţenie.

                    Se reclamă, de asemenea, tot de către avocaţi, că nu au acces la dosare, problema majoră fiind la Parchetul Judecătoriei Bacău, şi că nu se acceptă probe în favoarea inculpaţilor. S-au confirmat aceste plângeri?

                    La Parchetul Judecătoriei Bacău, ştiu că au fost nişte discuţii cu programul de audienţe. În cadrul programului de audienţe de la orice unitate de parchet, se pot depune sesizări, petiţii. Atunci, în schimb, când procurorul este desemnat să efectueze urmărirea penală într-o cauză şi în acea cauză sunt părţi care şi-au angajat apărători, nu mi-a fost sesizat niciodată că li s-a interzis accesul sau că li s-au respins solicitările de probe. Iar din verificările efectuate, din participările la şedinţele de judecată, pentru că dosarele din fond vin în apel la Curte şi atunci automat procurorii din cadrul Parchetului Curţii de Apel au acces la acele dosare când studiază şedinţele de judecată, nu mi-a semnalat nimeni vreo astfel de situaţie.

                    Dacă n-aţi fi fost procuror…

                    Mi-aş fi dorit să fiu procuror. Cred că fiecare om are o vocaţie… În studenţie, mi-a plăcut foarte mult penalul şi procedura penală, motiv pentru care era singura posibilitate de a-mi valorifica această pasiune. Şi ca judecător, probabil… Dar eu sunt mult mai activă, sunt un om de acţiune, un om de echipă. Cred că mi s-a potrivit mai bine.

                    Reducerea costurilor cetățeanului hăituit

                    Au fost desființate școli; mai ales școli primare. Multe dintre acestea sunt acum ruine. Spiru Haret a dorit ca fiecare sătuc să aibă școală și învățători; suflet. Și-a realizat visul. Din rațiuni bugetare – într-o țară în care se fură ca într-un codru nepăzit – astăzi visul acesta a fost spulberat.

                    În urmă cu niște ani, în spațiul public au fost lansate, cu voluptate guvernamentală, propuneri care vizau desființarea unor spitale, judecătorii și parchete. Recent, unul dintre spitalele aflate atunci pe ,,lista neagră” a fost vizitat de ministrul Sănătății, care a spus că activitatea de aici este ,,emblematică pentru zonă”. Acum este îmbrâncită din nou în spațiul public intenția de a desființa instanțe de judecată, parchete. Totul în numele unei generoase ținte: reducerea costurilor bugetare…

                    Judecătoria și Parchetul Buhuși se regăsesc din nou într-o intenție de desființare. Motivațiile care se zvârcolesc în ființa acestui proiect au ca argument faptul că aici există puține dosare; vreo 2 000. Dar dacă ești târât într-un proces, chiar și la asemenea instituții care nu sunt asediate mioritic de ,,dosare”, riști să pierzi o zi întreagă în instanță. Ești citat pentru ora 8, și ajungi acasă, uneori, atunci când cocoșii se pregătesc de primul cântat al serii.

                    Reducerea costurilor, interesul general… La reducerea costurilor cetățeanului hăituit de necazuri cine se gândește? Interesul general nu are ca vedetă interesul fiecărui cetățean? Și timpul alocat unei navete (de luni și luni de zile) la Bacău înseamnă bani. Câte instanțe de genul celor de la Buhuși ar putea fi desființate (mă rog, restructurate…) în țară? Un calcul banal ne-ar spune că dacă ar fi recuperate suplimentar zero-virgulă-zero-nu-știu-cât din sumele furate de la bugetul de stat, aceste instituții ar ființa firesc. Iar civilizația, respectarea drepturilor omului etc. ne-ar fi ceva mai prietene.

                    „Casa de Cultură nu creează cultură. O găzduiește!”

                    Casa de Cultură în 1974

                    Situată în centrul orașului, clădirea a adăpostit, vreme de 5 decenii, dorința locuitorilor acestei urbe de a se regăsi în frumos. Construcția ei a început în 1964, pe locul unde a fost casa în care s-a născut poetul Vasile Alecsandri (21 iulie 1821), și a fost dată în folosință, în decembrie 1965. Proiectul îi este atribuit arhitectului Clement Stănescu, de a cărui nume este legat și Hotelul „Decebal”. Activitatea în Casa de Cultură a fost sistată, după incendiul cu consecințe tragice din clubul „Colectiv” (30 octombrie 2015).

                    Cine este cel mai în măsură de a ne introduce în culisele istoriei recente ale acestui lăcaș, dacă nu directorul instituției, cunoscutul sindicalist din perioada zbuciumată a anilor ’90, inginerul Gheorghe Huluță? Discuția are loc în același birou de director pe care l-a avut și profesorul Vasile Iacob. Acesta, cu toate că ieșise de mult la pensie, neavând înlocuitor, a mai coordonat activitățile de aici până în 2008, când împlinea 73 de ani. Sala de spectacole, biblioteca, camerele cluburilor, cineclubul, scena arată la fel. Totul a rămas parcă încremenit în timp. Singura schimbare este vizibilă doar pe partea dreaptă, unde spațiile sunt închiriate și nu prezintă pericol în caz de incendiu.

                    Cu barba mai încărunțită și cutele mai adâncite pe frunte, directorul Gheorghe Huluță are aceeași energie. O recunosc atât în tonalitatea limbajului, cât și în cea a gesturilor. De apreciat și faptul că a răspuns, punctual și concis, la întrebări. S-a născut la Asău, județul Bacău, în data de 29 martie 1960. Liceul l-a urmat la Comănești.

                    Gheorghe Huluță în 1996

                    A terminat facultatea la Brașov, primind repartiție în 1985, ca tânăr inginer TCM, la SUBEX, Fabrica de Șuruburi. După 1991, a intrat în mișcarea sindicală. Băcăuanii îl cunosc de la mitinguri, din 1993 și până astăzi fiind ales președinte al CNSRL Frăția. A continuat să își completeze studiile. Din 2000 până în 2017, a fost ales în Consiliul de administrație al tuturor caselor de cultură, asociate în ANCCSR (Asociația Națională a Caselor de Cultură a Sindicatelor din România), care funcționează și astăzi. Dupa 10 ani ca director, aici în Bacău, știe cel mai bine cum merg sau șchioapătă lucrurile.

                    Țeava, bat-o vina!

                    „Casa de Cultură a funcționat normal, până în 2015. Până la «Colectiv». După acel eveniment, s-a constatat, pe bună dreptate, că ea nu mai corespundea din punct de vedere al siguranței. S-au făcut scenarii, în cazul unor anumite tipuri de propagare a incendiilor. În primul rând, niciodată, dar niciodată, specific asta, stația de avertizare în caz de incendiu nu a funcționat.

                    Acei senzori de sesizare a fumului. Într-un scenariu de prevenire și acționare în cazul unui astfel de eveniment, senzorii sunt primii care trebuie să dea alarma. Urmează căile de evacuare și primele măsuri de stingere care se iau. Cu extinctoare, hidranți, ceea ce nu este o problemă, există. Dar se face și cu sprinklere și drencere, acele țâșnitori din tavan, ca niște fluturi, special puse pentru scenă. Pentru că sistemul nu este funcțional, nu am primit autorizație de la ISU.” Caută printre dosarele de pe birou și îmi arată ce-i ăla un sprinkler. Drencerele sunt de fapt niște țevi găurite care produc perdele de apă, pentru cortine. Dacă aceste dispozitive nu sunt funcționale, nu se pot susține spectacole.

                    „Pentru alimentarea lor exista un bazin de 200 mc, există și acum, îngropat în piațeta din față. Un bazin de apă intangibil, așa se numește, pe care comuniștii l-au gândit bine, care alimenta atât fântâna arteziană, cât și Casa de Cultură. Ce s-a întâmplat? Când s-a stricat fântâna arteziană veche, între fântână și rezervor era o sală a pompelor. Toată lumea a crezut că această sală a pompelor este a primăriei și că nu mai trebuie. Aici s-a pus un camion de moloz. Au dispărut pompele. A dispărut curentul electric. S-a distrus țeava. S-a construit piațeta nouă. Nu acuz pe nimeni. Toate acestea sunt pe domeniul public.

                    Clădirea, ca patrimoniu, aparține sindicatelor.UGSR-ului! (Uniunea Generală a Sindicatelor din România împlinește luna aceasta 112 ani de la înființare). „Când am venit eu, în 2008, totul era deja stricat. Aceste lucrări au făcut inutilizabilă instalația de stingere, cu sprinklere, de pe scenă. Punerea ei în funcțiune… costă!”

                    Unde-i actul de proprietate?

                    Este vorba de bani. Ca să poată porni activitatea, Gheorghe Huluță estimează că ar fi necesari minimum 300.000 de euro. De știut… se știe ce trebuie făcut. Sunt de luat în discuție 3 variante. Cu pixul, schematic pe hârtie, par realizabile: „În primul rând, putem face un acord public privat cu Consiliul Județean sau cu Primăria. Eu vin cu clădirea, ei cu strategia. O administrăm în comun. Uzufruct pentru orășeni, pentru toată lumea. O a doua soluție ar fi un împrumut în bancă. Pe un termen de 5 ani să zicem, ca să poți să dai drumul la spectacole și să ai venituri pentru a-l rambursa. Al treilea ar fi atragerea de fonduri europene. Acestea sunt soluțiile care ne-ar putea salva. Ne strică însă totul… un lucru, aparent de nimic. Pentru toate trei, trebuie să ai titlul de proprietate al imobilului.

                    Titlu care nu există. Legea patrimoniulu sindical așteaptă, de ani buni, în Parlament. Este singurul patrimoniu din țara asta, care stă în picioare și dispare bucată cu bucată.” Aici merge făcută o completare, pentru nostalgici. Ce a mai rămas din celelalte patrimonii? Ale PCR-ului, casele de vacanță?Din sediile UTC sau din complexele turistice, construite în toate zonele țării, ale Biroului de Turism pentru Tineret (BTT)?

                    „N-am de unde să iau acești bani, acum. Nu dau spectacole, nu am fonduri. Neavând act de proprietate pe clădire, nicio bancă nu mă creditează. Fără el, cade și acordul public privat. Din 3 chirii nu poți decât să-ți iei salariile, care nu sunt mari, suntem 4 angajați, și să cârpești 5 țevi. Noi facem în continuare demersuri, pentru intabulare. Avem un nou director general, Adrian Boaje, un jurist de marcă, specializat în probleme de patrimoniu. Dacă noi obținem titlul de proprietate, vă garantez! Casa de Cultură e «boboc», într-un an de zile.”
                    Gheorghe Huluță, directorul Casei de Cultură „Vasile Alecsandri” Bacău

                    La Consiliul Județean, președintele Sorin Brașoveanu susține și el ideea unui parteneriat public. „Vreau să redăm Casa de Cultură «Vasile Alecsandri» băcăuanilor. Să revină la destinația pentru care a fost construită. Am avut discuții cu reprezentanții sindicatului, chiar și la nivel de București. Apare un impediment, de nivel juridic. Nu există actele de constituire a Casei, și de aici pleacă totul. Noi suntem dispuși, am vorbit și cu primarul, să o luăm în administrarea Consiliului Județean, pentru a o reface, pentru că este vorba de mulți bani aici. Astfel încât să îndeplinească toate condițiile, pentru a primi autorizațiile de funcționare, conform legislației în vigoare. Așa cum stau lucrurile astăzi, sindicatul nu-și poate permite și nu are fondurile necesare. Dialog există. Am găsit deschidere și interes. Trebuie rezolvată întâi situația juridică, pentru a porni demersurile legale și la nivel național.

                    Așa cum am făcut și cu Palatul Administrativ, care era în domeniul public al statului, și care, iată, intră în domeniul public al județului și este dat în administrare Consiliului Județean.” Făra zdelcă… na-i nimic! Soarta Casei de Cultură „Vasile Alecsandri” din Bacău, și nu numai, stă tot la mâna întinsă a distinșilor noștri aleși. Patrimoniul sindicatelor, cu găurile de rigoare, este ca o mare roată de cașcaval. Cu ghearele ascuțite, în așteptare, mustăcesc mulți s-o facă bucățele. Stimați băcăuani, mai avem de răbdat. Casa de Cultură nu se mută. Și baba se piaptănă!

                    Final de reportaj.

                    Fotbal/ Liga a II-a: Cald după rece?

                    După Pandurii, Metaloglobus. După un meci acasă, unul în deplasare. Și după o înfrângere, primele puncte. Sau măcar primul punct. Învinsă în mod surprinzător în prima etapă a Ligii a II-a pe teren propriu de Pandurii Târgu-Jiu, „matricola” Aerostar Bacău caută reabilitarea în jocul de sâmbătă, de pe terenul Metaloglobusului București.

                    „Înfrângerea cu Pandurii ne-a durut și încă ne doare. Și asta pentru că, deși nu am făcut un meci așa cum ne-am fi dorit, modul în care s-au derulat ostilitățile pe teren ne dădeau dreptul să speram la un alt rezultat. Pe scurt, o înfrângere nemeritată, dar care arată că trebuie să muncim mai mult și să avem o altă atitudine”, a declarat antrenorul „aviatorilor”, Cristi Popovici, care a adăugat:

                    „Le-am atras atenția jucătorilor că nu mai suntem la Liga a III-a. Anul trecut, am pierdut doar trei partide: două în campionat, la Galați și Miercurea-Ciuc, cu contracandidatele noastre la promovare, Oțelul și respectiv Csikszereda și una la Piatra, cu Dinamo, în Cupă. Acum, avem cu totul alt statut, nu mai suntem favoriți și întâlnim adversari mult mai puternici.

                    Prin urmare, trebuie să tragem din răsputeri pentru fiecare punct”. Punctul sau punctele…de plecare ar trebui sa vină sâmbătă, la București. Popovici a studiat jocul lui Metaloglobus în meciul pierdut de bucureșteni vinerea trecută, cu 0-2 la Cluj, contra lui „U”:

                    „Metaloglobus a pus destule probleme Universității. E clar că nu ne așteaptă un meci ușor, dar nici nu întâlnim cea mai bună echipă din campionat. Vom avea în față o echipă retrogradată în C și reprimită în B după retragerea Afumaților. Este o oportunitate pentru noi de a repara ce am stricat cu Pandurii”.

                    Pentru meciul cu Metaloglobus, băcăuanii îl vor recupera și pe Roșca, absent din motive medicale în prima etapă. Partida Metaloglobus- Aerostar se va juca sâmbătă, de la ora 11.00, etapa a doua a ligii secunde fiind deschisă de meciul programat vineri, de la ora 18.00, dintre CS Balotești și Petrolul Ploiești.

                    Maxi-campionat de Liga a IV-a?

                    AJF Bacău va lua azi în discuție alcătuirea unei competiții cu 24 de echipe, care să încorporeze și grupările de Liga a V-a. Se merge pe ideea a două serii, cu play-off și play-out

                    Campionatul Ligii a IV-a la fotbal își schimbă componența. Și, foarte posibil, și formatul. De la 18 echipe la 24, eșalonul al patrulea urmând să înglobeze și grupările din Liga a V-a a Bacăului. Cele 24 de formații vor fi împărțite în două serii de câte 12. Totul pe criterii geografice: Bacăul și Valea Trotușului. „În felul acesta ar scădea și cheltuielile legate de deplasări și baremuri, dar s-ar diminua și neprezentările.

                    În plus, am dinamiza competiția, primele trei echipe din fiecare serie urmând să ajungă în play-off-ul care va decide campioana Bacăului, iar ultimele patru clasate în play-out”, a declarat presedintele AJF Bacău, Cristi Sava, care va expune acest proiect la Adunarea Generală cu delegații echipelor de Liga a IV-a și Liga a V-a ce va avea loc astăzi, de la ora 10.00. Dacă va fi votat- și nu ar exista motive pentru o eventuală opoziție- proiectul va intra în vigoare din noua ediție de campionat, 2018-2019.

                    „Renunțăm pentru moment la Liga a V-a și trecem la un maxi-campionat de 24 de echipe în Liga a IV-a. De la anul, în schimb, vom avea o Liga a IV-a Elite, compusă din 12 sau 14 echipe și o Liga a V-a din restul. Rămâne de studiat ce sistem de retrogradare vom aplica”, a spus Cristi Sava. Un alt motiv care face necesară schimbarea de format ține de calendar.

                    „Până acum, aveam 34 de etape la Liga a IV-a. Sezonul trecut, din cauza condițiilor meteo vitrege a trebuit să comasăm campionatul și să apelăm la mai multe intermediare. Ori, la acest nivel, e mai greu să joci în cursul săptămânii, atunci când oamenii merg la lucru. În noul sistem, vor fi doar 22 de etape în ceea ce privește sezonul regulat, cărora li se vor adăuga încă zece runde la nivel de play-off”, a explicat presedintele AJF Bacău. Totodată, echipele care vor ajunge în play-off vor fi obligate să aibă Certificat de Identitate Sportivă. În absența CIS-ului, o echipă nu poate accede în play-off, chiar dacă termină pe unul din cele trei locuri, locul său fiind luat de următoarea clasată ce posedă acest act.

                    Cum ar arăta noul campionat

                    Fostele echipe de Ligă a IV-a: Viitorul Curița, CSM Bacău, Voința Gârleni, Vulturul Măgirești, Gloria Zemeș, FC Dinamo Bacău, UZU Dărmănești, CSM Moinești, Voința Oituz, AS Filipești, ACS Nicolae Bălcescu, AS Negri, AS Măgura Cașin, CS Dofteana, Aripile Cleja, Siretul Bacău, Flamura Roșie Sascut.

                    Promovată din Liga a V-a: AS Bârsănești.

                    Fostele echipe din Liga a V-a: Zorile Faraoani, Biruința Letea-Veche, Lumina Itești, Viitorul Urechești.

                    Nou înființate: ACS Atletico Junior Bacău și AS Viitorul Berești Tazlău.

                    S-au retras Viitorul Gârleni și Aerostar II, iar ACS Gauss a promovat în Liga a III-a.

                    Ce se întâmplă cu ACS Gauss?

                    Campioana Bacăului, ACS Gauss avea termen până pe 30 iulie de a se înscrie în Liga a IV-a, în cazul în care renunța să activeze la nivelul eșalonului al treilea, în care promovase vara asta. Gauss a preferat însă să se înscrie în Liga a III-a, chiar dacă viitorul sau râmâne, ca și până acum, unul incert.

                    În ultima perioadă s-a tot vorbit despre o cedare a echipei, dar acest lucru nu s-a materializat. „S-a vorbit mai mult decât s-a făcut. Nu știm cum vor evolua lucrurile. Singurul lucru cert este că noi ne continuăm pregătirile în vederea campionatului”, a declarat antrenorul-jucător al echipei, Andrei Întuneric.

                    Astăzi, o comisie FRF va omologa stadionul „Letea” pe care ACS Gauss va juca în Liga a III-a (s-a renunțat la varianta Letea-Veche) și tot azi, Întuneric și Comp. vor susține al doilea amical al verii, la Piatra, cu Ceahlăul. În primul joc test din intersezon, disputat în urmă cu două săptămâni, formația despre care se spunea că ar fi continuatoarea FCM Bacău a trecut cu 1-0 de Bradul Borca. Liga a III-a va începe pe 25 august.

                    Se aplică marcaje rutiere pe DN2, la Răcăciuni

                      Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a început execuția marcajelor pentru delimitarea părții carosabile pe DN 2 (E85) în comuna Răcăciuni.

                      În zonă, ploile abundente din această vară au adus din nou aluviuni abundente pe carosabil, pentru eliminarea cărora drumarii au fost obligați să mobilizeze deseori utilaje și oameni.

                      Marcajele rutiere – conform Regulamentului circulației rutiere – „servesc la organizarea circulaţiei, la avertizarea sau la îndrumarea participanților la trafic și pot fi folosite de sine stătător sau în asociere cu alte mijloace de semnalizare rutieră, a căror semnificaţie o completează, dublează sau precizează”.

                      Comuna Zemeș devine capitala Mountain Bike-ului în Moldova

                        Pentru data de 11 august este programată cea de-a doua ediție a concursului de MTB, Bike FM Zemeș XCO – UCI C2. Competiția este cel mai important eveniment de profil din Moldova din acest an pentru că la Zemeș, în județul Bacău, sunt așteptați rideri din întreaga lume pentru a-și disputa punctele UCI care îi ajută la calificarea Jocurilor Olimpice de la Tokyo din 2020.

                        Evenimentul Bike FM Zemeș XCO este organizat împreună cu Primăria Comunei Zemeș, aflându-se sub egida Uniunii Cicliste Internaționale ( UCI ) și a Federației Române de Ciclism. Competiția de Cross Country Olimpic ( XCO ) din 11 august de la Zemeș va găzdui finala Cupei Naționale de XCO, dar și o etapă din Cupa Națională de MTB pentru copii.

                        Nici amatorii nu au fost lăsați deoparte, ei având categorii și clasamente separate în cadrul evenimentului. Traseul în lungime de 4,2 kilometri cu 160 de metri diferența de nivel are toate elementele unui traseu de XCO complex: urcări abrupte, coborâri tehnice pe rădăcini sau pietre, drop-uri, kick-ere, rock garden, viraje strânse, contra-pante, etc.

                        Traseele copiilor fac parte din traseul de bază, dar sunt adaptate categoriei la care concurează. Bike FM Zemeș XCO este organizat în colaborare cu I Wheel Bike Club, Asociația Activ Moinești și Salvamont Bacău. Partenerii evenimentului sunt: Fakir, Bellotto, Pegas, Fizik, Bike House, Drag Bicycles, Cox Components, BikeXpert, Evergreen Concept, Karcher, Shimano, Kenda, Scott și Race Hub. Parteneri media: Radio Guerrilla, Bike FM și Deșteptarea Bacău.

                        Te doare inima azi și ești consultat abia în decembrie

                          Pacienții trebuie să aștepte și câteva luni pentru a intra la un medic specialist/Foto: Liviu Maftei

                          Policlinica Spitalului Județean de Urgență (SJU) Bacău este luată cu asalt, zi de zi, de sute de bolnavi, în special cu afecțiuni cronice, care solicită consultații sau investigații la medicii specialiști. Cele mai solicitate specialități rămân Neurologia, Cardiologia, dar și Laboratorul de Analize Medicale sau cel de Radiologie și Imagistică Medicală.

                          „La Cardiologie listele de așteptare sunt până în luna decembrie, iar la Reumatologie și Urologie sunt până în septembrie”, spune Mirela Romaneț, purtător de cuvânt la SJU Bacău.

                          Adresabilitate crescută este și la Neurologie, unde pacienții s-au programat deja pentru următoarele trei luni, dar pentru anumiți medici neurologi, preferați de pacienți pentru că îi consultă de ani de zile, programările se întind chiar și pe șase luni. „Pacienții care se programează la medicii specialiști din ambulatoriu trebuie să se prezinte cu trimitere de la medicul de familie”, mai spune Mirela Romaneț.

                          Solicitate sunt și ecografiile, investigațiile CT, mamografiile sau radiografiile, cadrele medicale de aici având programări făcute până în luna noiembrie, iar pentru Laboratorul de Analize Medicale sunt programări efectuate până la sfârșitul lunii septembrie.

                          În continuare se mențin aglomerate și cabinetele de la Oncologie și Diabet, care au câte un singur medic în policlinică. Aici se adresează zilnic câteva zeci de bolnavi, limita de consultații fiind depășită cu mult, pentru ca toți să poată beneficia de consult sau rețetă.