duminică, 21 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 137

Loc de dat cu capul

Nu pot să înțeleg, chiar nu mai există autorități? Inspector de zonă? Chiar toți își bat joc de orașul nostru și fac totul numai în bătaie de joc?

Nu mai zicem că stâlpul e în mijlocul trotuarului, dar au mai și pus semne de intri cu capul în ele, îți poți scoate ochii sau păți ceva mai grav.

Chiar nu mai este nimeni care răspunde de toate aceste nereguli?

Emanuiel Cristian

Țânțarii și căpușele vă pot îmbolnăvi! Protejați-vă de înțepăturile sau mușcăturile acestora!

    FOTO: Desteptarea AI

    Campania din acest an are ca scop informarea populației, a profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi a autorităţilor publice cu privire la pericolul reprezentat de vectori şi bolile transmise prin aceştia, în vederea mobilizării familiilor şi a comunităţilor pentru a acţiona şi a se proteja. 

    Vectorii sunt organisme vii care pot transmite agenți patogeni între oameni sau de la animale la oameni.

    Cei mai cunoscuţi vectori – ţânţarii, muştele, gândacii, căpuşele și unele rozătoare – sunt responsabili pentru transmiterea unei game variate de paraziţi, viruși şi bacterii care afectează oamenii şi animalele. Mulți dintre acești vectori se hrănesc cu sângele mamiferelor (inclusiv al omului), păsărilor şi reptilelor, ingerând microorganisme patogene de la o gazdă infectată (umană sau animală) pe care le transmit apoi la o nouă gazdă, după ce agentul patogen s-a replicat. Odată ce un vector devine infecțios, acesta este capabil să transmită agentul patogen pentru tot restul vieții sale, în timpul fiecărei mușcături ulterioare. 

    Bolile transmise de vectori sunt o problemă de sănătate publică globală, reprezentând mai mult de 17% din toate bolile infecțioase, provocând peste 700.000 de decese anual. Conform datelor Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), până la 80% din populația lumii este expusă riscului pentru una sau mai multe boli transmise prin vectori, cea mai importantă povară a acestor boli aflându-se în prezent în zonele tropicale și subtropicale, afectând în mod disproporționat cele mai sărace populații.

    Din 2014, focare majore de febră Denga, malarie, febră Chikungunya, febră galbenă și Zika au afectat populații numeroase, curmând vieți și suprasolicitând sistemele de sănătate din multe țări. Alte boli precum leishmanioza și filariaza limfatică provoacă suferință cronică, dizabilitate și stigmatizare ocazională.

    Malaria este o infecție parazitară transmisă de țânțarul anofel (Anopheles mosquitoes), cunoscut și ca „țânțarul malariei”. Se estimează că provoacă 249 de milioane de cazuri la nivel global și peste 608 000 de decese în fiecare an, majoritatea deceselor afectand copiii sub 5 ani. 

    Febra Denga este cea mai răspândită infecție virală transmisă de țânțarii Aedes. Peste 3,9 miliarde de persoane din peste 132 de țări sunt expuse riscului de a contacta Denga, cu aproximativ 96 de milioane de cazuri simptomatice și aproximativ 40 000 de decese în fiecare an.

    Alte boli virale transmise prin vectori includ infecția cu virusurile Chikungunya, Zika și West Nile, febra galbenă, encefalita japoneză (toate transmise de țânțari), encefalita transmisă de căpușe și febra hemoragică Crimeea-Congo.

    Pe langă bolile virale, există și infecții bacteriene transmise de căpușe la om, precum boala Lyme, Rickettsiozele și Tularemia. 

    Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a dezvoltat ”Răspunsul global pentru controlul vectorilor” în perioada 2017–2030 (RGCV), oferind astfel o nouă strategie de consolidare a controlului vectorilor la nivel mondial. 

    În România, modificările de ordin climatic (temperaturi ridicate, valurile de căldură ce urmează ploilor abundente), precum și intensificarea circulației de călători și mărfuri din zone endemice au reprezentat factori favorizanți pentru apariția unor cazuri de malarie, febră Denga și infecții cu virusul Zika. De asemenea, in România sunt supravegheate epidemiologic următoarele boli:

    • Malaria

    • Meningita West-Nile

    • Encefalita de căpuşă (TBE)

    • Febra butonoasă

    • Boala Lyme

    Multe dintre aceste boli pot fi prevenite prin măsuri de autoprotecție și prin mobilizarea comunității.

    Un element crucial în reducerea poverii bolilor transmise de vectori este schimbarea comportamentului uman, în sensul adoptării măsurilor preventive. Îmbunătățirea gradului de conștientizare a populației este esențial, astfel încât, oamenii, să știe cum să se protejeze pe ei înșiși și comunitățile lor, de țânțari, căpușe, insecte, muște și alți vectori. Accesul la apă și canalizare este un factor foarte important în controlul și eliminarea bolilor. Măsurile de îmbunătățire a stocării apei și a sistemelor de canalizare contribuie alături de adoptarea comportamentelor preventive la controlul acestor boli la nivel de comunitate. 

    Măsuri recomandate populației pentru a preveni bolile transmise prin ȚÂNȚARI:

    • purtați îmbrăcăminte cu mâneci lungi și pantaloni lungi, dacă ieșiți seara din locuințe sau când mergeți în zone cu vegetație sau pe malul apelor;

    • utilizați substanțe repelente pentru țânțari comercializate în farmacii (DEET, icaridin, IR 3535, para-metan-diol), care se aplică pe părţile descoperite ale corpului (în concordanță cu instrucțiunile de pe etichetă);

    • împiedicați pătrunderea țânțarilor în casă prin folosirea de plase de protecție la ferestre/uși;

    • utilizați substanțe insecticide în locuință/în jurul locuinței;

    • utilizați sisteme de aer condiționat în locuință;

    • utilizați plase împotriva țânțarilor în jurul paturilor în cazul în care nu sunt disponibile celelalte măsuri menționate anterior sau dacă dormiți în aer liber;

    • acoperiți pătuțul sau căruciorul copilului cu plase împotriva țânțarilor.

    Înmulțirea țânțarilor poate fi oprită prin:

    • evacuarea apei din subsoluri;

    • repararea instalațiilor de apă și canalizare din subsoluri și din apropierea locuințelor;

    • evitarea aruncării la întâmplare a obiectelor care nu ne mai trebuie și în care apa poate stagna (cutii de conserve, cauciucuri de automobile, jucării etc);

    • îndepărtarea gunoaielor menajere în care se pot adăposti țânțarii. 

    Măsuri recomandate populației pentru a preveni bolile transmise prin CĂPUȘE:

    Măsuri de protecţie personală împotriva infestării cu căpuşe

    • purtați haine deschise la culoare, cu mâneci lungi și pantaloni lungi introduși în șosete de culoare deschisă şi textură mai deasă;

    • purtați pantofi sport deschişi la culoare fără orificii sau decupaje (nu este indicat să purtați papuci/sandale în zonele endemice);

    • aplicați substanțe repelente (DEET-Dietiltoluamidă) pe pielea ce ar putea veni în contact cu căpuşele (mâini, braţ–antebraţ, etc) şi utilizați spray-uri cu repelenţi pe bază de permetrin pentru haine (în special pe pantofi, şosete, pantaloni, etc);

    • tratați hainele purtate în aer liber, după activități desfășurate în zone cu potențial de infestare cu căpușe, prin spălare și uscare la aer cald sau fierbinte, timp de cel puțin o oră;

    • inspectați corpul cu atenţie, deoarece căpuşele se pot fixa oriunde fără a provoca disconfort la ataşare sau în timpul hrănirii. Înlăturați prompt căpuşele în cazul în care sunt găsite pe corp (cu ajutorul unei pensete cu vârful bont prin prinderea cât mai aproape de piele şi tragerea în sus, astfel încât capul căpuşei să nu rămână în piele);

    • după înlăturarea căpuşelor dezinfectați pielea cu alcool (70%) şi aplicați un unguent cu antibiotic cu spectru larg.

    Împiedicarea înmulțirii căpușelor se poate realiza prin:

    1. managementul habitatelor favorabile căpuşelor – în zonele rezidenţiale în care s-a constatat o infestare semnificativă cu ixodide trebuie luate următoarele măsuri:

    • reduceți vegetația înaltă (ierburi, tufișuri)

    • înlăturați frunzele moarte şi crengile căzute; distrugeți-le prin ardere

    • înlăturați vegetația din vecinătatea sau de pe pereții caselor

    • acoperiți găurile/crăpăturile din pereții caselor

    2. managementul animalelor gazdă

    • puteti impidica aparitia rozătoarelor astfel : depozitați corect gunoiul menajer, depozitați corect proviziile – inclusiv grâne, fân, etc., folosiți capcane, momeli otrăvite, etc

    • aplicați tratamente cu acaricide adecvate asupra animalelor de companie (câini, pisici, etc) şi asupra celor domestice (oi, capre, vaci, cai şi păsări de curte). 

    Atenție – aplicarea acaricidelor trebuie efectuată de către personal calificat şi atestat în acest sens !!

    INTERVIU / Conf. univ. dr. Ioan Dănilă: „Mi-am dorit întotdeauna să fiu profesor și am rămas învățător”

      Cunoscutul om de cultură băcăuan Ioan Dănilă, conferenţiar universitar, doctor la Facultatea de Litere a Universităţii ”Vasile Alecsandri” din Bacău, a fost omagiat în decembrie 2024, la Biblioteca Județeană ”Costache Sturdza” din Bacău, la împlinirea vârstei de 75 de ani, pentru contribuția sa notabilă la cultura locală și națională, în calitatea sa de filolog, istoric literar, profesor și cercetător, fondator și președinte al Societății Cultural-Ştiinţifice „Vasile Alecsandri”.

                    Vladimir-Alexandru Moțoc (clasa a X-a) și Tudor-Mihail Pascu (clasa a VIII-a) au avut onoarea de a-l intervieva, în anul 2025, pe profesorul Ioan Dănilă, la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău.

      „Pasiunea pentru cuvânt m-a făcut să aleg filologia”

      Vladimir-Alexandru Moțoc: – Ce v-a determinat să vă dedicați domeniului filologiei și educației? A fost o întâmplare sau o pasiune?

      Ioan Dănilă: – Întâmplare nu, pasiune da. Pasiune, pentru că dintotdeauna m-a interesat cuvântul, m-a interesat limba română, în general, sau limba ca mijloc de comunicare și dintotdeauna mi-am propus să fiu și pedagog. Nu poți face filologie decât ori pentru a deveni cercetător într-un institut de specialitate, ori pentru a deveni pedagog. Eu mi-am dorit să fiu pedagog, deși atunci când am păşit într-un institut de cercetări am simţit virtuala bucurie de a lucra și în așa ceva. (Am cunoscut ocazional Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” în anii 1980, când director era Ion Coteanu, şi în anii 2000, la sectorul de dialectologie, unde Nicolae Saramandu mi-a acordat câteva minute de conversaţie pe teme de actualitate ştiinţifică.)

      Vladimir-Alexandru Moțoc: – Cum vă amintiți parcursul dumneavoastră profesional în primii ani de carieră?
      Ioan Dănilă: Trebuie să vă spun că eu, la bază, sunt învățător și spun în gura mare că am rămas învățător. Adică un om care învață pe cineva. Învață și el, conform dictonului latin docendo discimus („învăţând pe cineva, învăţăm şi noi”). Am avut această pregătire în primul rând, dar mai apoi, când am devenit profesor de limba și literatura română și limba latină, m-a ajutat extraordinar pregătirea iniţială și nu atât pregătirea, cât atitudinea celui care trebuie să transmită clar o informaţie şi să formeze o deprindere. Nu aveam linişte până când această deprindere nu era însușită deplin. Mi-am dorit întotdeauna să devin profesor, și am rămas învățător. Sau mai glumesc altfel: mama voia să mă facă preot și am rămas doar un dascăl.

      Vladimir-Alexandru Moțoc: – Care considerați că este cea mai mare realizare din cariera dumneavoastră?

      – Mărturisesc că niciodată nu m-am gândit la vreun etalon sau la dificultăţile unui drum. N-aș putea spune că am construit lucruri extraordinare, însă cred că mi-am făcut pasional datoria. Zic o vorbă mare acum, dar ăsta este adevărul: dacă toți ne-am face datoria, oriunde ne-am afla, am fi departe și am fi altfel.        

      „Ar trebui să avem mai multă încredere în noi“

      Tudor-Mihail Pascu: Ce trăsături ale sistemului educațional românesc din trecut considerați că ar trebui reînviate azi?

      Ioan Dănilă: – Este corectă întrebarea și motivată de faptul că uneori avem senzația că noi suntem începutul și sfârșitul, alfa și omega, că de fapt nu ar trebui să ne raportăm la nimic din ceea ce a fost și cu noi începe lumea. Nu este deloc adevărat, pentru că totul, inclusiv, dacă vorbim de cuvânt, cuvântul în sine, în teoria lui Ferdinand de Saussure, are această parte de istorie, de geneză. Până ajunge un cuvânt ca noi să-l folosim și să ne înțelegem între noi, au existat generaţii neştiute. Acestea au inventat şi șlefuit acel cuvânt, așa cum spune Tudor Arghezi în a sa „Scrisoare cu tibișirul” (tibișir înseamnă „cretă”). Cuvântul în sine este o istorie, pe care trebuie să o respectăm. Ca atare, principiile (că așa se cheamă, de pildă, „principiile didactice”, de pe vremea lui Comenius), sunt aceleași pentru toată cariera umanității. E necesar să ne raportăm la achizițiile de pe acum ale semenilor noștri, în speţă ale şcolii româneşti. Există o tradiţie a învăţământului nostru care a făcut să răsară valori umane perene în toate domeniile, fapt care dovedeşte binefacerile şcolii şi care ne obligă să le resuscităm: apelul la intuiţie, simţul măsurii, imaginaţia creatoare, organizarea înţeleaptă a cunoştinţelor.

      Tudor-Mihail Pascu: Cum evaluați starea actuală a sistemului de învățământ din România?

      Ioan Dănilă: – Cu nemulțumire. Da, pentru că suntem sclavii teoriei: știm definiții, putem descrie orice, dar nu dăm decât un 10 % părţii aplicative. Am găsit acum în politica ministerială (și îl numesc aici pe Daniel David, actualul ministru al Educației) o viziune corectă: școala românească ar trebui să dezvolte la elevi și studenți trei tipuri de competențe: una declarativă sau teoretică (de 10%), una practică sau aplicativă (de 80%) și o competență valorică, de 10%. Mai rămâne să o şi transpunem în fapte. La noi, în școala actuală, nu este respectată această scară: avem 80% teorie, 10% aplicație și tot 10% valoric. Aceasta înseamnă trei întrebări la care ar trebui să răspundem: Ce știu? (competența declarativă sau teoretică), Ce știu să fac cu ceea ce știu? (competența aplicativă), respectiv La ce-mi folosește ceea ce știu? (competența valorică). Ar trebui ca domnul ministru, care e un bun psihopedagog, să trimită o scrisoare în toate unitățile de învățământ, ca să răsturnăm lucrurile, să le punem la locul lor. Noi suntem cu susul în jos: 80% facem teorie și, culmea, dăm și notele cele mai mari la definiţii şi descrieri.

      Tudor-Mihail Pascu: În opinia dumneavoastră, cum ar trebui să arate profesorul ideal?

      Ioan Dănilă: – Oh, profesorul ideal. Aş răspunde cu o butadă a lui Nicolae Iorga, se pare: cine nu crede în ceea ce spune îl pregăteşte pe cel ce nu crede în ceea ce face. Ca să fii convingător în spuse (actul didactic este aproape exclusiv un act de oralitate), trebuie să fii înainte de toate bine pregătit. Asta îţi dă tăria de a afirma un adevăr pe care-l enunţi şi aşa îţi poţi asigura coordonata afectivă. Nu poţi apărea în fața elevilor/studenților rostind niște clișee și punându-i să copieze „de ici până ici”. Chiar asta spunea ministrul Educației acum câteva zile, că se practică în școală copiatul „de ici până ici”. Un profesor deplin, care își iubește meseria, îl face pe şcolar să plece acasă cu lecţia învăţată.

       

      Credite foto: Maria-Alexandra Vaman (clasa a X-a), elevă la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău

      Prof. coord.: Laura Huiban

      Continuarea interviului pe https://www.newpressbacau.com/

      Judo/ CN U13 și U15: Băcăuancele Anastasia Lupu și Sofia Florea, bilete de bronz pentru Balcaniadă

      Sportivele antrenate de Dorin Cruceanu la CSM Bacău s-au aflat pe podiumul Naționalelor U13

      Arena Mall Bacău organizează un eveniment special de 1 Iunie: „Copilărie de poveste”

        Arena Mall invită toți copiii și familiile să sărbătorească împreună Ziua Copilului într-un cadru de basm, cu activități creative, spectacole și întâlniri memorabile cu personaje îndrăgite. Evenimentul intitulat „Copilărie de poveste” va avea loc duminică, 1 iunie 2025, între orele 12:00 și 19:00, în incinta Arena Mall, la parter, în zona fântânii arteziene.

        Pe parcursul zilei, cei mici vor putea participa gratuit la ateliere creative interactive, momente artistice și surprize de poveste, într-un program special conceput pentru a aduce zâmbete și amintiri frumoase.

        Programul complet include:

        Corner Face Painting – Transformări spectaculoase în personaje de poveste (12:00 – 19:00)

        Baloane modelabile din latex – Forme colorate și amuzante pentru toți copiii (12:00 – 19:00)

        Atelier de dans – Mini-sesiuni de coregrafie și voie bună (la 12:30, 15:30, 17:30)

        Teatru de păpuși – Magie pentru cei mici (la 13:00, 16:00, 18:00)

        Atelier de pictură – Culoare și imaginație fără limite (12:00 – 19:00)

        Atelier Craft – Ateliere de creație pentru micii artiști (12:00 – 19:00)

          Punctul culminant al zilei va fi show-ul interactiv cu roboții Optimus Prime și Bumblebee, însoțiți de mascote îndrăgite de copii: Stitch, Angelo, Chase, Skye și Peppa. Aceștia vor anima atmosfera între orele 14:00 și 15:00.

        Evenimentul este dedicat tuturor copiilor, iar participarea este gratuită.

        Vă așteptăm pe 1 Iunie la Arena Mall – locul unde poveștile prind viață!

        Arena Mall. Cumpărături plăcute! Amintiri plăcute!

        Mai multe detalii pe website | www.arenamall.ro

         

         

        Fotbal/ Liga a IV-a: Lidera AS Bârsănești, blocată de Vulturul Măgirești

        După 17 victorii din tot atâtea partide, lidera play-off-ului Ligii a IV-a, AS Bârsănești a făcut primul pas greșit. Gruparea antrenată de Daniel Munteanu a fost ținută în șah, pe teren propriu, 1-1, de vice-lidera Vulturul Măgirești, miercuri, în runda a doua din play-off. Oaspeții au deschis scorul prin Edi Tismănaru, în min. 35, Bârsăneștiul egalând în min. 75, ca urmare a lobului elegant reușit de Claudiu Uja.

        „Ne bucură această remiză, dar trebuie să admitem că ea a fost obținută cu multă șansă. Pe lângă faptul că nu a putut miza pe golgheterul său, Tudurache, AS Bârsănești a avut mai multe ocazii clare de gol. Asta nu diminuează însă meritele echipei noaste, care a muncit foarte mult, având punctul forte în portarul Ungurașu și în linia defensivă, condusă de Păduraru”, a recunoscut, cu mult fair-play, antrenorul „vulturilor”, Andrei Popa, la finalul partidei derulate pe stadionul „CSM Onești”.

        În ciuda acestor două puncte pierdute și a faptului că mai sunt de disputat patru etape din play-off, AS Bârsănești rămâne cea mai autorizată pretendentă la titlul de campioană județeană, diferența de puncte față de a doua clasată, Vulturul Măgirești fiind de 12 puncte.

        E drept, ecartul s-ar putea diminua în weekend, atunci când „vulturii” vor disputa restanța din sezonul regular cu Cașinul, însă chiar și așa, Bârsăneștiul nu pare să poate fi oprită din lupta pentru titlu. În celălalt joc din play-off disputat miercuri, în intermediară, AFC Bubu s-a impus cu 4-2 în fața Moineștiului, pe care a reușit, astfel, să o depășească și în clasament.

        Rezultatele etapei a doua din play-off: AS Bârsănești- Vulturul Măgirești 1-1, AFC Bubu- CSM Moinești 4-2.

        Clasament: 1) AS Bârsănești 52p., 2) Vulturul Măgirești 40p., 3) AFC Bubu 32p., 4) CSM Moinești 30p.

        Programul etapei viitoare/ vineri, 23 mai, ora 19.30: CSM Moinești- AS Bârsănești. Miercuri, 28 mai, ora 18.00: Vulturul Măgirești- AFC Bubu.

        Facultatea de Inginerie a Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău sărbătorește 49 de ani de învățământ tehnic superior

          Facultatea de Inginerie din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău a organizat o ediție aniversară – a XX-a – a Conferință Internațională OPROTEH 2025, un eveniment de tradiție și excelență în domeniul stiințelor inginerești.

          Lucrările conferinței se desfășoară, în perioada 21 – 23 mai 2025, iar deschiderea oficială a avut loc joi, 22 mai, în Aula Universității, în prezența reprezentanților autorităților locale, care au transmis felicitări organizatorilor.

          Conferința a cumulat 8 secţiuni la care au fost înscrise 321 lucrări la care și-au adus contribuția 828 autori, cadre didactice și cercetători din instituții din țară și stăinătate: universități, institute de cercetare, unități de învățământ din mediul preuniversitar, agenți economici, după cum urmează: Franţa, Grecia, Spania, Norvegia, Olanda, Ungaria, Polonia, Portugalia, Danemarca, Turcia, Bulgaria, Algeria, Arabia Saudită, Macedonia, Togo, Nigeria, Madagascar, Coast Ivory, Ciad, Republica Moldova şi România. Cele opt secțiuni tratează variate arii tematice din domenii, precum: optimizarea proceselor și sistemelor de fabricație și proiectare asistate de calculator, optimizarea tehnologiilor și echipamentelor din industriile de proces, optimizarea în ingineria și protecția mediului, mecatronică și robotică, inginerie economică, inginerie chimică și alimentară, energetică industrială și știința calculatoarelor și mecanică.

          „Facultatea de Inginerie din cadrul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău organizează Conferința Internațională OROTEH, aflată la ediția a XX-a. Participă colegi, cadre didactice și cercetători de la 30 de universități din 15 țări, colaboratori ai Facultății de Inginerie. Manifestările științifice sărbătoresc 64 de ani de învățământ superior băcăuan și 49 de ani de învățământ tehnic”, a declarat Prof.univ.dr.ing. Dr.h.c. Valentin NEDEFF, Președintele Senatului Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău.

          „Felicit colegii de la Facultatea de Inginerie pentru efortul depus în organizarea acestui prestigios eveniment științific, cu o puternică componentă internațională. Mulțumim autorităților, colaboratorilor, partenerilor, sponsorilor și reprezentanților din mass-media care ne sprijină, în mod constant, în organizarea și promovarea evenimentelor universității”, a precizat Prof. univ. dr. habil. Carol SCHNAKOVSKY, Rectorul Universității „Vasile Alecsandri” din Bacău.

          „Conferința OPROTEH se înscrie în manifestările de tradiție ale Facultății de Inginerie, ne bucurăm de interesul pentru această manifestare, atât a participanților din țară, cât și din străinătate, precum și cei din mediul economic. Totodată, prin acestă manifestare marcăm și împlinirea a 49 de ani de învățământ tehnic superior la Bacău”, a declarat Prof. univ. dr ing. habil. Mirela PANAINTE-LEHĂDUȘ, Decanul Facultății de Inginerie.

          Pe lângă sesiunile de prezentare a lucrărilor înscrise la această ediție a conferinței se desfășoară și workshop-uri susținute de parteneri din mediul economic sau ale asociațiilor profesionale din domeniul științelor inginerești, a XXVI a ediție a Simpozionului național de mecanica ruperii. Participanții pot descoperii o expoziție interdisciplinară care explorează impactul sărăciei energetice asupra comunităților și mediului.

          În perioada 20-22 mai 2025, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău a fost gazda ediției a treia a conferinței „Inovare și cercetare doctorală”, derulată în cadrul Zilelor Școlii de Studii Doctorale. Anul acesta, evenimentul științific, care se adresează în primul rând studenților doctoranzi și tinerilor cercetători, și-a consolidat dimensiunea internațională, fiind organizat în parteneriat cu Østfold University College din Norvegia, Universitatea din Poitiers, Franța și Universitatea din Zaragoza, Spania.

          Concomitent cu manifestările jubiliare, se desfășoară și Sesiunea națională de comunicări ştiinţifice studenţeşti „Ingineria – profesia viitorului”, aflată la ediția a VIII-a, care se bucură de un interes crescut din partea studenților, la cele 10 secțiuni fiind înscrise 185 lucrări, 178 studenți participanți din centre universitare precum: București, Iași, Sibiu, Brașov, Suceava, Galați și Bacău.o

          Activități interactive în aer liber pentru copii: Cum să te distrezi în curte

          Cu zilele calde de vară la orizont, curtea poate deveni un adevărat loc de aventură pentru cei mici. Transformarea acestui spațiu într-un teren de joacă nu necesită neapărat investiții mari sau echipamente complexe. În acest articol, vei descoperi o serie de activități interactive care nu doar că îți vor ține copiii ocupați și fericiți, dar îi vor ajuta și să învețe lucruri noi. De la jocuri simple și amuzante, la proiecte creative care să le stimuleze imaginația, vei găsi idei potrivite pentru toată familia. Pregătește-te să creezi amintiri de neuitat alături de cei mici, chiar în confortul propriei curți.

          Cuprins

          1. Activități sportive care îmbină joaca cu mișcarea
          2. Jocuri de apă pentru zile caniculare
          3. Curtea ca teren de aventură: Explorare și descoperire
          4. Proiecte DIY: Construiește împreună cu cei mici
          5. Organizarea unui mini-concurs de talente în curte
          6. Grădinăritul: O activitate educativă și distractivă

           

          1. Activități sportive care îmbină joaca cu mișcarea

          Transformarea curții într-un spațiu pentru activități sportive nu doar că îi va atrage pe cei mici să se miște, dar va aduce și multă veselie și competitivitate sănătoasă. Poți organiza mici concursuri de alergare, sărituri sau chiar jocuri de fotbal folosind un set simplu de conuri și mingi. De asemenea, o piscină poate deveni centrul distracției într-o zi toridă de vară. Poți crea un circuit de obstacole care să includă și o oprire răcoritoare în piscină, oferind astfel o activitate complexă care stimulează coordonarea și lucrul în echipă. Astfel, copiii nu doar că își consumă energia într-un mod pozitiv, dar și învață importanța sportului și a mișcării active într-un mod plin de voie bună.

          2. Jocuri de apă pentru zile caniculare

          În zilele toride de vară, jocurile de apă sunt soluția perfectă pentru a răcori atmosfera și a aduce râsete în curte. Poți începe prin a instala piscina pentru copii de la Altex, care va deveni rapid locul preferat de relaxare și distracție pentru cei mici. Completează activitatea cu jocuri simple, dar captivante, cum ar fi lupta cu baloane de apă sau întrecerile cu pistoale cu apă. Combinând aceste idei, vei transforma curtea într-un spațiu plin de dinamism, unde micuții pot să se distreze și să se răcorească în același timp. Aceste activități nu doar că îi vor implica într-un mod creativ și educativ, ci le vor crea amintiri de neuitat, oferindu-le în același timp ocazia de a petrece timp activ în aer liber.

          3. Curtea ca teren de aventură: Explorare și descoperire

           

          Curtea poate fi transformată cu ușurință într-un veritabil teren de aventură, unde cei mici pot explora și descoperi noi lumi chiar la ei acasă. Instalează diverse puncte de interes care să le stimuleze curiozitatea și dorința de a explora. De exemplu, poți organiza o vânătoare de comori, ascunzând obiecte de mici dimensiuni sau indicii pe care cei mici să le descopere, ghidați de o hartă desenată manual. Construiește mici ascunzători sau adăposturi din materiale naturale, cum ar fi crengi sau pături vechi, pentru a recrea atmosfera de tabără.

          4. Proiecte DIY: Construiește împreună cu cei mici

          Proiectele DIY sunt nu doar o modalitate excelentă de a petrece timp de calitate alături de cei mici, ci și o oportunitate de a dezvolta abilități practice și creativitate. Poți începe cu proiecte simple, cum ar fi crearea de hrănitoare pentru păsări din materiale reciclate. Aceste activități îi învață pe copii despre importanța protejării mediului și îi responsabilizează prin grija față de vietățile din jurul casei. Un punct central al oricărui proiect DIY poate fi setarea unui „atelier” în curte, unde să construiți mici bărci din material ușor și să le testați flotabilitatea în piscina pentru copii. Astfel, cei mici își pot elibera creativitatea și învăța principii simple de fizică într-un mod distractiv. Indiferent de proiectul ales, asigură-te că ai toate materialele la îndemână și că îi implici activ în proces, oferindu-le autonomie și încurajându-i să își folosească imaginația.

          5. Organizarea unui mini-concurs de talente în curte

          Organizarea unui mini-concurs de talente în curte poate fi o experiență memorabilă și distractivă pentru întreaga familie. Creează o mică scenă sau o zonă desemnată unde micii artiști să își poată etala abilitățile, fie că e vorba de cântat, dans, jonglerii sau chiar teatru de păpuși. Poți folosi piscina pentru copii ca un element central al evenimentului, transformând-o într-un “decor” creativ — poate fi decorată pentru a simula o aventură acvatică sau un număr de talent îndrăzneț. Încurajează-i pe copii să vină cu idei originale și să se pregătească pentru momentul lor de glorie, oferindu-le costume sau recuzită, de exemplu, crengi sau sfori care să completeze atmosfera. Asigură-te că fiecare participant primește un mic premiu pentru a încuraja participarea fără spirit competitiv exagerat.

          6. Grădinăritul: O activitate educativă și distractivă

          Grădinăritul, ca activitate educativă și distractivă, oferă copiilor oportunitatea de a învăța despre natură și a dezvolta abilități practice esențiale. Începe prin a amenaja o mică parcelă de pământ sau a folosi ghivece mari, unde să plantezi împreună cu cei mici flori sau legume ușor de îngrijit. Poți crea un program de grădinărit în care fiecare zi să includă activități diferite, precum udarea plantelor sau îndepărtarea frunzelor uscate.

           

          Transformarea curții într-un spațiu de aventură și creativitate pentru cei mici este mai simplu decât pare și aduce numeroase beneficii. Ești gata să începi o nouă aventură în curte alături de cei mici?

           

           

          Sursa foto: pexels.com

          Judo: Băcăuanca Rada Ciobanu, campioană națională Under 15

          Pe lângă această medalie de aur, delegația SCM Bacău- Palatul Copiilor pregătită de Constantin Manole și Lavinia Bălan și-a trecut în cont și două medalii de bronz prin Ioana Ciobanu și Cezar Corolea

          Scrii Rada Ciobanu, citești… performanță. Asta pentru că numele campioanei de judo de la SCM Bacău are întotdeauna strălucirea metalelor prețioase. De cele mai multe ori fiind vorba de aur. Așa cum a fost și cazul Campionatelor Naționale Under 13 și U15 derulate la finalul săptămânii trecute, la Sala Sporturilor „Narcisa Lecușanu” din Bacău.

          Multiplă medaliată la Naționale și Balcaniadă, Rada și-a confirmat statutul și la ediția de anul acesta a Naționalelor, cucerind titlul de campioană a României U15 la categoria de greutate 70 kg. Reușita Radei a adus singura medalie de aur Bacăului. Dar nu a fost și singura performanță a delegației SCM Bacău- Palatul Copiilor pregătită de Constantin Manole și Lavinia Bălan. La U13, gruparea băcăuană și-a trecut în cont alte două medalii.

          Astfel, după ce au ratat la limită intrarea în finala pentru aur, Ioana Ciobanu și Cezar Corolea au urcat pe podiumul de premiere, adjudecându-și bronzul la +57 kg, respectiv 55 kg. Aproape de podium s-au aflat și Tudor Palade, locul 5 la U15, 73 kg și Isidora Cojocaru și Rareș Mihalcea, clasați pe 7 la U15, 44 kg, respectiv U15, 66 kg.

          „Reușita Radei Ciobanu se comentează de la sine deoarece ea confirmă șirul de succese de până acum. Ne bucură însă foarte mult și celelalte rezultate. Ele sunt rodul muncii și al valorii și ne dau imbold pentru mai departe. Mai departe însemnând…aproape, adică provocările de la finalul lui mai și din iunie: Campionatele Naționale U12, U14 și U16 și Campionatul Balcanic”, a declarat antrenorul SCM Bacău, profesorul Constantin Manole.

          Începe a doua etapă de înscriere în învățământul primar. Au mai rămas neocupate peste 800 de locuri

            Conform calendarului înscrierii în învățământul primar, pentru anul școlar viitor, 2025-2026, în aceste zile se va derula a doua etapă din acest proces, pe locurile disponibile, în baza unei proceduri specifice de repartizare elaborate de Inspectoratul Școlar Județean Bacău.

            Astfel, între 23 – 29 mai 2025 se depun/transmit cererile-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ, aflată pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.

            În perioada 30 mai – 5 iunie 2025 va avea loc validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

            Între 6 iunie și 11 iunie 2025 la nivelul unităților de învățământ se vor procesa toate aceste cereri-tip de înscriere depuse de părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile, și se vor completa în aplicația informatică datele din cererile-tip de înscriere pentru candidații înscriși în această etapă.
            Pe 12 iunie 2025 se va afișa, la fiecare unitate de învățământ, lista finală ce va cuprinde toți copiii înscriși în clasa pregătitoare.

            La nivelul județului Bacău, după prima etapă de înscriere în învățământul primar, pe cele 5.453 de locuri disponibile au fost înscriși 4.609 copii în prima etapă, ceea ce înseamnă că pentru această a doua etapă de înscriere au mai rămas libere 844 de locuri.

            Va fi organizată și o a treia etapă de înscriere, în perioada 1-2 septembrie 2025, când se vor soluționa, de către Inspectoratul Școlar Județean Bacău, și cererile depuse de părinții copiilor care nu au fost înscriși la nicio unitate de învățământ, în cele două etape, dar și oricare alte situații referitoare la înscriere în învățământul primar, în interesul superior al copilului.
            În data de 3 septembrie se vor afișa, la fiecare unitate de învățământ, elevii distribuiți în fiecare clasă pregătitoare.

            În perioada înscrierilor și până la sfârșitul acestora, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Bacău este disponibil un număr de telefon de tip telverde, unde părinții pot suna pentru a primi, gratuit, informațiile de care au nevoie pentru înscrierea copiilor. Acest număr de telefon este 0.800.816.234, disponibil în fiecare zi lucrătoare de luni până joi, între orele 8.00-16.30, și vineri, între 8.00-14.00.

            Declarația unică 2025: Ce trebuie să știe persoanele fizice, PFA-urile și profesioniștii despre obligațiile pentru veniturile din 2024

              Termenul-limită pentru depunerea declarației unice (formularul 212) aferente veniturilor realizate în 2024 se apropie cu pași repezi – data de 26 mai 2025 este data până la care contribuabilii trebuie să finalizeze această formalitate fiscală.

              Lucrările la Autostrada A7 avansează: circulație deschisă până la Pietroasele până la sfârșitul lunii iunie

                Lucrările la Autostrada A7, principalul coridor rutier care leagă sudul de nord-estul României, continuă în ritm susținut. Autoritățile anunță că până la finalul lunii iunie va fi deschis circulației și lotul 2 al tronsonului Ploiești – Buzău, între localitățile Mizil și Pietroasele (28,35 km).

                Această etapă este esențială pentru asigurarea traficului continuu pe autostradă între București și Pietroasele, pe o distanță de aproximativ 110 km. Lucrările sunt executate de Asocierea Coni–Trace, firmă româno-bulgară, iar antreprenorul bulgar Trace are sarcina de a remedia toate problemele tehnice semnalate în șantier înainte de inaugurarea oficială.

                Tot în luna iunie este programată finalizarea podului de la Vadu Pașii peste râul Buzău, o lucrare cheie pentru fluidizarea traficului pe direcția Buzău – Focșani. Această construcție va permite tranzitul rutier continuu, chiar dacă lotul 3 (Pietroasele – Municipiul Buzău) nu va fi complet finalizat decât în noiembrie 2025.

                Pentru a permite utilizarea podului încă din această vară, Asocierea turcă Nurol – Makyol va realiza descărcări provizorii în DN2, oferind astfel o soluție temporară de conectare până la finalizarea completă a lotului.

                Până la sfârșitul anului 2025, vor fi dați în folosință 268 km din totalul de 319 km ai Autostrăzii A7, construită integral cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Restul de 51 km, care vor asigura legătura finală cu Autostrada A8 în zona Pașcani, urmează să fie finalizați în 2026.

                Astfel, Autostrada A7 – supranumită „Autostrada Moldovei” – devine tot mai aproape de realitate, asigurând o legătură rutieră rapidă și modernă între sudul și nord-estul țării.

                Vizită diplomatică la Consiliul Județean Bacău: Ambasadorul Italiei în România, primit de președintele Cristina Breahnă-Pravăț

                  Consiliul Județean Bacău a găzduit ieri vizita oficială a Excelenței Sale Alfredo Durante Mangoni, Ambasadorul Italiei în România, însoțit de domnul Federico Mozzi, Șeful Biroului Economic și Comercial al Ambasadei Italiei la București. Întâlnirea a fost prilejuită de consolidarea relațiilor bilaterale româno-italiene și de recunoașterea rolului important pe care comunitatea băcăuană stabilită în Italia îl joacă în aceste legături.

                  Președintele Consiliului Județean Bacău, doamna Cristina Breahnă-Pravăț, a subliniat importanța colaborării între cele două state, evidențiind legăturile puternice construite prin oamenii care au ales să trăiască și să muncească în Italia:

                  „Cel mai important aspect rămâne, pentru mine, faptul că atât de mulți băcăuani sunt stabiliți pe teritoriul italian, loc care le-a devenit ‘acasă’. Acesta este motivul pentru care consider esențială menținerea și dezvoltarea cooperării româno-italiene.”

                  În cadrul discuțiilor, a fost apreciat studiul recent realizat de Ambasada Italiei în colaborare cu Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, care analizează impactul investițiilor italiene și al schimburilor comerciale dintre România și Italia în perioada 2013–2023. Conform datelor prezentate, Italia este al patrulea investitor străin în România, cu peste 50.000 de companii care includ capital italian. De asemenea, Italia ocupă locul al doilea în rândul partenerilor comerciali ai României.

                  „Deschiderea Italiei spre cooperare locală ne onorează și ne responsabilizează deopotrivă. Consiliul Județean Bacău reconfirmă angajamentul de a susține și de sprijini companiile italiene care au ales să își desfășoare activitatea în Bacău. Fiecare întâlnire de acest fel ne aduce mai aproape de o administrație care conectează oameni, idei și oportunități reale”, a adăugat președintele CJ Bacău.

                  Vizita a consolidat nu doar legăturile instituționale, ci și angajamentul comun pentru dezvoltarea comunităților mixte româno-italiene, aflate de o parte și de alta a granițelor.

                  🤝 Împreună, #insieme, putem pune umărul la dezvoltarea comunităților în care trăiesc români și italieni, deopotrivă, a concluzionat doamna Breahnă-Pravăț.

                  Parada absolvenților de la „Economic”

                    Absolvenții promoției 2025 ai Colegiului Economic „Ion Ghica” Bacău au organizat joi, 22 mai, Defilarea și Cursul Festiv. Promoția 2025 are 12 clase de liceu și 3 clase de profesională, șefă de promoție fiind Isabela Maria Coman de la clasa a XII-a D care a încheiat liceul cu media 9,85.

                    „Astăzi este o zi unică, un moment pe care îl vom păstra pentru totdeauna în inimile noastre. Se încheie un capitol, dar unul nou abia începe. Nu pot exprima în cuvinte cât de mult a însemnat pentru mine această perioadă și cât de minunate au fost clipele petrecute alături de colegii și de profesorii noștri.

                    Acești patru ani de liceu au fost precum o carte, ale cărei pagini au cuprins experiențe, amintiri, lecții, cunoștințe ,și care, odată trăite și dobândite, au format oamenii care suntem astăzi.

                    În tot acest parcurs am legat prietenii, am avut șansa să cunosc și să am alături de mine colegi deosebiți, care, prin caracterul și energia fiecăruia, au dus la formarea unui colectiv plăcut, prietenos, mereu cu simțul umorului. Mulțumesc tuturor pentru toate momentele și amintirile create împreună.

                    Totodată, îi mulțumesc doamnei diriginte, Coța Anca și tuturor profesorilor pentru răbdarea, dedicarea și sprijinul acordate. Le mulțumesc atât pentru lecțiile și cunoștințele împărtășite în cadrul orelor de curs, cât și pentru sfaturile de viață. Sunt convinsă că toate acestea nu se vor pierde și că ne vor ajuta în conturarea unui viitor împlinit. Nu în ultimul rând, eu și colegii mei le mulțumim părinților pentru susținere, pentru iubirea necondiționată și pentru că ne-au fost și ne vor fi mereu alături.

                    Astăzi se sfârșește un capitol, dar povestea continuă, cu o nouă viziune asupra vieții. Plecăm cu emoții, dar și cu speranță într-o nouă etapă în care să ne descoperim cu adevărat, să ne urmăm pasiunile și să ne construim viitorul pas cu pas.”

                    Isabela Coman, clasa a XII-a D, șefa de promoție

                    Păstrând tradiția liceului, în cadrul festivităților s-a predat Cheia Succesului, aceasta fiind înmânată elevului Tudor Spulber de la clasa a XI-a L care termină anul acesta cu media 9,76.

                     

                    „Am avut onoarea să primesc „cheia succesului”. Nu vă ascund că mi-e greu să pun în cuvinte ce simt acum. Nu pentru că nu aș avea ce spune, ci pentru că acest moment e unul pe care, sincer, nu mi-l imaginam prea curând. Când am intrat în acest liceu, nu știam exact ce mă așteaptă. Am avut zile bune și zile grele, momente în care m-am simțit sigur pe mine, dar și momente în care m-am întrebat dacă sunt pe drumul cel bun. „Cheia succesului” nu vine dintr-un singur gest sau o singură realizare. Vine din fiecare zi în care alegi să nu renunți. Din fiecare temă terminată la limită, din fiecare proiect în care ai pus suflet, din fiecare „azi pot mai mult”. Dar, dacă ar fi să fiu sincer până la capăt, trebuie să spun un lucru foarte clar: fără prietenii mei, nu aș fi fost aici. Oamenii din jurul meu au fost, fără să-și dea seama, adevărata mea motivație. M-au ridicat când nu mai aveam chef, m-au făcut să râd când simțeam că cedez, m-au încurajat când eu nu mai credeam în mine. Și, poate cel mai important, au fost acolo – pur și simplu. Pentru aceasta le mulțumesc din suflet. Adevărul e că niciun premiu nu valorează cât o mână de oameni care nu te lasă să cazi. Mulțumesc profesorilor care au avut răbdare cu mine, care au văzut potențial acolo unde eu vedeam doar limite. Mulțumesc părinților mei, care m-au susținut chiar și atunci când nu înțelegeau exact prin ce trec. „Cheia succesului” nu deschide o singură ușă. Ea deschide un drum. Iar eu, azi, fac un pas mai departe, cu recunoștință, cu emoție și cu inima plină.”

                    Teodor Spulber, clasa a XI-a L

                     

                    „Suntem la o festivitate unde îmbinăm melancolia, amintirile, cu planurile de viitor. Se râde, se plânge, se rostesc vorbe scurte sau prelungi, se deapănă povești trăite, știute sau abia aflate, se adresează mulțumiri în cuvinte sau fără, diriginții împreună cu absolvenții se emoționează, părinții asemenea. Cât au stat elevii în Economic, noi am încercat să îi ajutăm să îșă găsească un viitor. Alegerea este acum a lor, sunt majori, responsabili asupra faptelor lor și, tocmai în acest lucru, rezidă o parte din frumusețea tinereții. Le doresc să se canalizeze spe scopuri înalte. Dacă nu ei, atunci cine? Le doresc să aibă planuri mărețe pentru cp știu că pot duce la îndeplinire tot ce își propun.”

                    Prof. Răzvana Cotfase, director adjunt al Colegiului Economic „Ion Ghica” Bacău

                     

                     

                     

                    Webinar susţinut de un trainer de la Consulatul Britanic, la Şcoala Gimnazială “Alexandru cel Bun” din Bacău

                      Miercuri, 21 mai 2025, Şcoala Gimnazială “Alexandru cel Bun” din Bacău a fost gazda webinarului cu tema “ The Future is Now- Integrating AI for the 21st Century Success”. Webinarul a fost ţinut de trainerul Alice Istrate, reprezentant al Consulatului Britanic din Bucureşti.

                      La acest webinar au participat profesorii de limba engleză din cadrul Cercului Pedagogic Nr.2 din Bacău.

                        Scopul Webinarului a fost integrarea Inteligenţei Artificiale în activitatea şcolară şi în procesul de predare-învaţare-evaluare pentru un real succes al elevilor.

                      Ȋn cadrul acestui webinar, profesorii au conştientizat beneficiile utilizării Inteligenţei Artificiale în procesul de învaţare ca instrument pentru facilitarea învăţării într-un cadru relaxant.

                      Coordonatori,

                      Profesor Mărian Nicoleta

                      Profesor Gavriluță Ana

                      Ploi torențiale, vijelii și grindină în toată țara, până duminică seara

                        Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis o informare meteorologică valabilă de miercuri, 22 mai, ora 10:00, până duminică, 26 mai, ora 20:00, ce vizează apariția unor fenomene de instabilitate atmosferică în aproape toate regiunile țării.

                        Potrivit meteorologilor, în acest interval se vor înregistra frecvent averse torențiale, însoțite de descărcări electrice, intensificări ale vântului (cu viteze la rafală în general de 40…50 km/h), vijelii și căderi de grindină.

                        Cantitățile de apă prognozate sunt semnificative: în perioade scurte de timp, se pot acumula 25…35 l/mp, iar prin acumulare pe durata mai multor episoade de ploaie, valorile pot depăși 50…70 l/mp, în special în zonele deluroase și montane, dar și în unele regiuni din sudul și centrul țării.

                        Specialiștii avertizează că aceste condiții pot genera local inundații de mici dimensiuni, scurgeri de pe versanți și depuneri temporare de apă în zonele urbane.

                        Populația este sfătuită să evite deplasările în timpul manifestării fenomenelor severe, să își asigure locuințele și bunurile expuse la vânt puternic sau grindină și să urmărească periodic informațiile transmise de autorități.

                        „Marșul Eroilor” – sute de elevi din Bacău vor aduce un omagiu celor căzuți pentru patrie

                          Într-un gest solemn de respect și recunoștință față de memoria eroilor neamului, Colegiul Național „Ferdinand I” din Bacău, în parteneriat cu Protoieria Bacău, Parohia Ortodoxă Lazaret și Asociația Cultul Eroilor „Regina Maria” – filiala Bacău, organizează luni, 26 mai, începând cu ora 12:00, „Marșul Eroilor”, un eveniment dedicat comemorării celor care s-au jertfit pentru țară.

                          Peste 24 de instituții de învățământ din municipiu și-au anunțat participarea la acest eveniment de amploare. Participanții se vor aduna începând cu ora 12:00 în Parcul Catedralei din Bacău, urmând ca la ora 12:15 să pornească într-un marș organizat pe traseul Parcul Catedralei – Curtea de Apel – Parohia Ortodoxă Lazaret (zona Selgros).

                          Punctul culminant al manifestării va avea loc la ora 13:00, în incinta Parohiei Lazaret, unde va fi organizată o ceremonie publică ce va cuprinde: intonarea Imnului Național de către Muzica Militară, alocuțiuni oficiale, un moment artistic și depuneri de coroane pe acordurile Imnului Eroilor.

                          Organizatorii subliniază că prezența publicului la acest moment solemn constituie nu doar o onoare, ci și o formă de recunoștință vie pentru sacrificiul celor care au apărat cu prețul vieții idealurile naționale.

                          Evenimentul se înscrie într-un demers educațional mai amplu, menit să cultive în rândul tinerilor respectul pentru istorie, tradiții și valorile fundamentale ale poporului român.

                          George Bacovia – poetul plumbului, născut și renăscut în Bacău

                            22 mai 1957. Într-o zi de primăvară sumbră, cum numai el ar fi putut s-o scrie, George Bacovia se stingea la București. Avea 75 de ani și lăsa în urmă o operă care avea să devină emblematică pentru simbolismul românesc. Dar moartea sa nu a închis o ușă, ci a deschis o tăcere plină de ecouri – mai ales în orașul care i-a fost leagăn și destin: Bacăul.

                            Dintr-un oraș provincial, într-o lume de plumb

                            Născut la 4 septembrie 1881, în Bacău, într-o familie modestă, George Andone Vasiliu (numele real al poetului) și-a asumat pseudonimul „Bacovia” – o alegere deloc întâmplătoare. Numele său artistic este o formă latinizată a orașului natal, ca o prevestire că toată creația sa va purta, într-un fel sau altul, amprenta acestui spațiu moldav: melancolic, provincial, uneori sufocant, dar profund poetic.

                            A urmat liceul „Ferdinand I” din Bacău, unde și-a descoperit pasiunea pentru poezie, muzică și desen. Acolo a început să scrie și primele versuri, marcate de o sensibilitate aparte. Din acei ani provin și compozițiile muzicale pentru vioară și pian, dar mai ales primele tușe ale universului bacovian: ploaia rece, plumbul, monotonia străzilor prăfuite.

                            Bucureștiul, Iașul, dar mereu înapoi spre Bacău

                            Viața sa a fost un du-te-vino între capitalele culturale ale țării – București, Iași – și Bacău, pe care nu l-a părăsit niciodată cu adevărat. Deși a studiat Dreptul la București (fără pasiune), și-a publicat primele poezii în „România Literară” și apoi în „Literatorul”, dar adevărata consacrare a venit odată cu volumul „Plumb” (1916), primit inițial cu reținere, apoi cu fascinație.

                            La Bacău a fost bibliotecar, profesor, chiar inspector școlar, dar mai ales a fost Bacovia: un om retras, boem, hipersensibil, marcat de episoade de depresie, dar capabil să transpună aceste trăiri în versuri de o frumusețe dureroasă. Casa sa din Bacău, devenită ulterior muzeu memorial, păstrează și astăzi aerul apăsător al lumii sale interioare.

                            Bacăul – orașul care l-a născut, dar și care l-a inspirat

                            În poezia bacoviană, Bacăul apare sub diverse forme: o gară pustie, o alee înecată în ploaie, un oraș industrial învăluit în fum. Nu este niciodată numit direct, dar atmosfera trădează apartenența. Poetul a transformat provincialismul în universalitate, tristețea în artă, plumbul în simbol.

                            După moartea sa, orașul nu l-a uitat. Astăzi, numele său este purtat de licee, bulevarde, biblioteci. Casa memorială din strada George Bacovia este unul dintre puținele locuri din România unde poezia pare să plutească în aer, aproape materială. Festivalul Național „George Bacovia”, organizat periodic în Bacău, reunește poeți și critici care îi reinterpretează opera, readucând-o în actualitate.

                            Moștenirea unui poet inconfundabil

                            George Bacovia a fost mai mult decât un simbolist. A fost vocea unei epoci deziluzionate, un cronicar al alienării moderne, un precursor al poeziei existențialiste. În plumbul său s-a topit nu doar o stare poetică, ci o întreagă viziune despre lume. Iar Bacăul, departe de a fi doar un fundal, a fost catalizatorul acestei viziuni.

                            În 2025, la 68 de ani de la moartea sa, Bacovia rămâne nu doar un nume în manuale, ci o prezență vie în conștiința literară a românilor – mai ales în Bacău, orașul unde poetul nu s-a născut doar o dată, ci de fiecare dată când plouă, când toamna începe, când liniștea se face apăsătoare și când cuvintele nu mai ajung.