joi, 25 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2500

Onești: manifestări dedicate Centenarului Unirii Basarabiei cu România

    Primăria Municipiului Onești și Consiliul Local deschid, luni, 26 martie, seria de manifestări dedicate Centenarului Unirii Basarabiei cu România. Proiectul poartă titlul „Români au fost. Români sunt încă!”, va debuta la Colegiul „Dimitrie Cantemir”, de la ora 10,00, sub coordonarea profesoarei Emilia Boghiu, și va continua după-amiază cu vizitarea Bisericii și a Muzeului de artă religioasă din Borzești, dar și a Mănăstirii Bogdana.

    Marți, 27 martie, după plantarea simbolică de arbori dedicată Lunii Plantării Arborilor (15 martie – 15 aprilie), la Biblioteca „Radu Rosetti” vor avea loc un tedeum, o sesiune de discursuri ale oficialităților, o dezbatere pe teme istorice moderată de gen. (r) dr. Vasile Jenică Apostol și un program muzical susținut de corul Școlii Gimnaziale „Ghiță Mocanu”. După-amiaza va fi dedicată unor excursii tematice coordonate de părintele protopop Ioan Bârgăoanu, la Cașin, Oituz, Poiana Sărată și Hârja.

    „Scopul acestui proiect educaţional – ne-a informat Ionuț Tenie, directorul Bibliotecii Radu Rosetti -, urmăreşte strângerea legăturilor românilor de pretutindeni, în primul rând din Republica Moldova şi Ucraina (Bucovina). Suntem siguri că astfel vom contribui la dezvoltarea sentimentului de patriotism şi la educarea componentei civice de apartenenţă la un grup naţional”.

    La evenimente vor participa oficialități, profesori și elevi din România, Republica Moldova și Bucovina.

    Băcăuanii în Marș pentru Viață

    Câteva mii de băcăuani din oraș și din județ au defilat duminică, 25 martie, în cea de-a VIII-a ediție a Marșului pentru Viață la nivel național și a V-a ediție în Bacău. Evenimentul, organizat de Asociația Studenților Creștini Ortodocși din România filiala Bacău, Asociația Tinerilor Ortodocși din România (ATOR) Onești, Ator Roman și Asociația Un Zâmbet, a avut tema „O lume pentru viață”.

    Procesiunea a început la ora 17.00 la Biserica Sf. Dumitru și s-a desfășurat pe traseul Pod Narcisa – Bulevardul Republicii – Calea Mărășești – Policlinica Veche – Casa de Cultură – Catedrala Ortodoxă «Înălțarea Domnului» (Statuia Voievodului Ștefan cel Mare). Pe parcurs, convoiului s-au alăturat alte sute de participanți, aceștia așteptând Marșul în parcarea de la Stadionul Municipal și în Piața Tricolorului din fața Casei de Cultură.

    „Prin tema acestui an, «O lume pentru viață», dorim să transmitem că scopul mișcării pro-viață este ca toți oamenii să valorizeze viața în mod firesc și să conștientizeze că valorile pro-viață sunt firești pentru om și societate. Dorim să exprimăm clar că atitudinea pro-viață este normalitatea, că nu se bazează pe ceva subiectiv, ci se întemeiază pe firescul lucrurilor.

    O lume normală este o lume în care o femeie în criză de sarcină este sprijinită să rezolve problemele cu care se confruntă și că o societate se dezvoltă pe măsura protejării vieții fiecărui copil și fiecărui membru al ei”, a declarat pentru Deșteptarea Răzvan Popovici, reprezentant Asociația Studenților Creștini Ortodocși din România filiala Bacău.
    Alaiul s-a oprit la Statuia lui Ștefan cel Mare, acolo unde s-au ținut cuvântări de către invitați.

    „Mulțumesc celor de la ASCOR pentru că ne amintesc că viața este credința noastră, a neamului strămoșesc. Particip cu drag alături de dumneavoastră și preacucernicii părinți, și trebuie să arătăm tuturor că noi suntem viață și trebuie să dăm viață.”
    Luminița Maricica Coșa, prefect de Bacău

    „Îmi face o deosebită plăcere să mă alătur Marșului pentru Viață, un eveniment devenit deja tradiție. Ediția din acest an are o conotație care vizează nu doar sfera religioasă cât și pe cea laică în contextul declinului demografic și a crizei imigranților din întreaga Europă. Trebuie să ne întoarcem la valorile umanului, iar dintre acestea, viața este, după părerea mea, cel mai important dar de la Dumnezeu.”
    Sorin Brașoveanu, președintele Consilului Județean Bacău

    Acțiunea a durat aproximativ o oră și jumătate și s-a bucurat de prezența a peste cinci mii de băcăuani de toate vârstele.

    ”Marșul pentru viață”

      ”Marșul pentru viață” organizat astăzi la Bacău.

      ”Marșul pentru viață” organizat astăzi la Bacău duminică, 25 martie 2018.

      Posted by Consiliul Judetean Bacau on Sunday, March 25, 2018

      A trecut la Domnul pr. Iosif Comoraşu

        Pr. Iosif Comoraşu, paroh la Bacău „Sfânta Cruce” din 2009, a trecut la cele veşnice în dimineaţa zilei de 25 martie (ora 5.30), în Spitalul Județean din Bacău, la vârsta de 59 de ani.

        S-a născut la 16 septembrie 1959 la Prăjeşti, din părinţii Anica şi Anton, fiind cel mai mare dintre cei 8 fraţi. A absolvit Şcoala Generală de 8 clase în anul 1974 la Prăjeşti, liceul (treapta I) în anul 1976 la Bacău, Şcoala de Cantori în anul 1979 la Iaşi şi Institutul Teologic „Sfântul Iosif” din Iaşi în anul 1986.

        A fost sfinţit preot la 29 iunie 1986 la Iaşi de către ep. Ioan Robu. A activat ca vicar la Bacău „Sfântul Nicolae” (1 august 1986 – 1 aprilie 1990), responsabil Tipografia „Presa Bună” (19 martie 1992 – 31 august 2009), vicar şi administrator la Iaşi „Adormirea Maicii Domnului” (1 septembrie 1990 – 13 iunie 1996), paroh la Iaşi „Sfântul Anton” (13 iunie 1996 – 31 august 2009), Bacău „Sfânta Cruce” (1 septembrie 2009 – 25 martie 2018).(www.ercis.ro)

        Purtătorul de cuvânt al Episcopiei de Iași, pr. Cadar Cornel scrie despre părintele decedat:”A demarat lucrările de construire a bisericii „Sfântul Anton” din Iaşi, ducându-le până aproape de final. A finalizat lucrările de la biserica Bacău „Sfânta Cruce” şi a pregătit-o pentru sfinţire, care a avut loc la 13 septembrie 2014. A fost la începuturile deschiderii Tipografiei „Presa Bună”, îngrijindu-se de dotarea tipografiei cu maşinile necesare. A lucrat ca publicaţiile şi cărţile creştine să ajungă în mâinile credincioşilor.”

        Din aceste puține cuvinte putem să înțelegem că părintele Iosif și-a dedicat viața slujirii lui Dumnezeu, dar și a celor pe care i-a avut în grijă în mod spiritual. A fost un om deschis și primitor, privea viața mereu cu optimism, nu refuza niciodată să ofere ajutorul său.

        Dacă un vechi dicton creştin spune: „Repentina mors sacerdotum sors „(Moartea grabnică, soarta preoţilor). În cazul părintelui nu se verifică, deoarece sfinţia sa a suferit în ultimii ani de o boală grea, de care nu se plângea. Și chiar dacă suferea se străduia să își ducă mai departe misiunea la care a fost chemat de Domnul. Știa că dacă preotul moare ca preot unindu-se cu Isus Cristos, în moartea şi învierea sa, el mai are mângâierea de a transforma propria moarte, într-un act de supremă dragoste apostolică, faţă de sufletele pe care Isus Cristos i le-a încredinţat spre păstorire. De aceea moartea sa o putem considera ca o ultimă slujire sacerdotală. Prin moarte preotul se străduieşte să-şi imite păstorul suprem, „care, iubindu-i pe ai săi, i-a iubit până la sfârşit” (In 13,1).

        Poate unii se întreabă de ce la această vârstă, că ar mai fi putut lucra în via Domnului, ne răspunde sfântul Papă Grigore cel Mare ”Calea spre cer este o cale plină de spini şi mărăcini, pentru ca cei aleşi să nu se oprească pe cale, ci să se grăbească cât mai repede posibil mai departe şi să obţină astfel marele scop”. Probabil că părintele știa acest lucru și părăsind parohia Sf. Cruce, suferinţele, durerile, s-a înălţat la marea comunitate a paradisului, acolo unde sperăm să ajungem cu toții.

        În cursul zilei de luni, 26 martie 2018 sicriul cu trupul neînsuflețit va fi depus în biserica Sf. Cruce din Bacău, unde seara la ora 18:00 se va celebra Sfânta Liturghie cu recviem pentru odihna sufletului său. Părintele va rămâne în biserica sf. Cruce până marți la ora 16:00 după care va fi dus în biserica Sf. Treime din Prăjești, unde miercuri, 28 martie orele 10:30 se va celebra înmormântarea.

        Dumnezeu să-l fericească în rândul aleşilor săi!
        Să se odihnească în pace!

        pr. Cristinel Alecu
        parohul Comunității Inima Neprihănită a Mariei Bacău

        Parchetul continuă ancheta în cazul agenţiei de turism acuzată că şi-a păcălit clienţii

          procurorii fac cercetări pentru infracţiunile de înşelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură privată, evaziune fiscală şi delapidare

          Dosarul ţepelor cu bilete de avion a ajuns la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bacău, vizată fiind agenţia de turism Medin Tour, care a avut sediul în zona centrală a Bacăului. Aceasta a fost închisă de Protecţia Consumatorului, după ce, în 2015, dar şi la începutul lui 2016, zeci de clienţi au depus plângere că s-au trezit fără bilete de avion, deşi le achitaseră, cazul fiind prezentat atunci pe larg în cotidianul Deşteptarea.

          După doi ani de la sesizarea autorităţilor, procurorii fac cercetări nu doar pentru înşelăciune, aşa cum pornise ancheta la momentul primelor reclamaţii, ci şi pentru alte fapte. „La unitatea noastră se află înregistrată o cauză penală, având ca obiect săvârşirea infracţiunilor de înşelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură privată, evaziune fiscală şi delapidare.

          În această cauză s-a sesizat faptul că, în perioada 2015 -2016, mai multe persoane au fost induse în eroare de către agenţia de turism menţionată de dvs., cu ocazia achiziţionării de bilete de avion pe diverse rute, prin încasarea contravalorii acestora de la clienţi şi emiterea lor către aceştia, fără ca agenţia de turism în cauză să achite sumele aferente către companiile de transport aerian”, se arată într-un răspuns transmis de către Parchetul Tribunalului Bacău.

          Anchetatorii spun că au mai descoperit şi alte nereguli. „De asemenea, s-a mai sesizat faptul că fiind emise biletele de avion fictive, nu au fost înregistrate în contabilitatea agenţiei de turism veniturile realizate. Având în vedere stadiul actual al anchetei, în temeiul art. 12 al. 1 lit. e din Legea nr. 544/2001, nu vă putem oferi alte date suplimentare cu privire la activităţile care se desfăşoară în cauză”, se mai arată în răspunsul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău.
          Reamintim că, după câteva luni de la izbucnirea scandalului, la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău erau identificate 45 de părţi vătămate.

          Sunt oameni care şi-au plătit bilete de avion pentru diferite destinaţii, dar au aflat ulterior că acestea nu ar fi fost rezervate şi că şi-au pierdut banii. Cum nu au reuşit să mai ia legătura cu reprezentanţii agenţiei de turism, s-au dus şi au depus plângeri la Poliţie ori la Protecţia Consumatorului. Dar care este numărul total al păgubiţilor, câţi suspecţi sunt şi care este prejudiciul din dosar se va afla probabil abia după ce cauza va fi trimisă la instanţă spre judecare.

          Investiţii importante în infrastructură şi educaţie

            După marea realizare din 2016, asfaltarea pentru prima dată a drumului care străbate comuna, Solonţ – Sarata – Cucuieţi, care a necesitat şi importante lucrări de consolidare a malurilor, modernizare poduri şi protecţie împotriva inundaţiilor, administraţia locală a comunei Solonţ şi-a propus, şi în 2018, continuarea unor asemenea lucrări. Pregătite şi elaborate încă din 2017, mai multe proiecte au intrat în linie dreaptă, primind girul de finanţare, atât prin programele naţionale, cât şi prin bugetul local.

            Dintr-o discuţie cu primarul comunei, Eusebiu Alexandrescu, am consemnat că se află în faza licitaţiei “Modernizare (asfalt, consolidări) Drumul comunal DC 183 (pe porţiunea Sarata – Băhnăşeni, care face legătura cu comuna Pârjol), cât şi a unor drumuri locale (Poiana, Drumul Minei, Drumul Bisericii). “Contractul de finanţare prin PNDL este semnat şi ridicat pe SEAP, se aşteaptă validarea ANAP, valoarea totală este de 5.294.354 lei, din care 4.955.231 lei finanţare alocată din bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale.

            În acelaşi stadiu se află şi investiţia, tot prin PNDL, prin care vrem să construim un pod peste pârâul Cucuieţi (sat Cucuieţi), pe DC 184, pod care a avut de suferit serios la inundaţiile din 2016-2017. Valoarea totală a lucrărilor este de 2.900.731,75 lei, din care 2.747.412,50 lei finanţare alocată din bugetul MDRAP”, ne spune primarul Alexandrescu. În ultimii ani, administraţia locală a reuşit, cu bani proprii sau cu alocări din surse externe, achiziţionarea mai multor utilaje necesare lucrărilor din diferite perioade ale anului, în 2018, prin AFIR, parcul de utilaje se va îmbogăţi cu o autobasculantă, a cărei valoare este de 52.00 de euro. Cu doi ani în urmă, edilul comunei îşi propusese o lucrare de mare anvergură, necesară pentru asigurarea sănătăţii şi confortului populaţiei, respectiv Alimentare cu apă şi canalizare. Astfel că, de la bugetul local pe acest an a fost alocată suma de 105.200 lei, necesară întocmirii Studiului de Fezabilitate, achiziţie deja atribuită. Tot din Bugetul local, va fi finanţat proiectul de construire a unui teren de sport la Şcoala Gimnazială Solonţ, cu o valoare de 66.822 lei.

            O lucrare mult aşteptată de locuitorii satului Sarata este modernizarea drumului local şi construirea unui pod peste pârâul Solonţ (Şcoala Sarata), cumulate cu regularizări şi apărări de maluri, în două puncte cu risc (Grigoraş şi Doliş). Tot în 2018, au fost alocate sume în valoare de 20.000 de lei pentru actualizarea Planului Urbanistic General, (această investiţie se estimează la o valoare de 130.000 lei şi se derulează pe un interval de minim 18 luni de zile), la care se adaugă şi întocmirea nomenclatorului stradal, lucrare care va costa 30.000 de lei.

            „Ne-am putea declara mulţumiţi cu ce avem sigur la finanţare, am fost sprijiniţi şi ajutați de Consiliul Judeţean, însă am învăţat că trebuie să ne dorim mai mult, chiar dacă suntem o comună mică, nevoile sunt mari. De aceea, ne-am mai propus şi alte două lucrări foarte importante pentru comuna Solonţ, avem proiectele, avem studiile de fezabilitate, însă nu au intrat la finanţare. Suntem optimişti, este posibil să fie discutate la o nouă sesiune de proiecte prin PNDL sau PNDR.”
            Eusebiu Alexandrescu, primarul comunei Solonț

            Este vorba de modernizare DC 184 sat Cucuieți, cu o valoare de 7.904.870 lei, cât şi modernizarea DJ117A (1,75 km), tronson de drum preluat în administrare de comuna Solonţ pentru a se efectua lucrări de modernizare (asfalt), în valoare de 8.500.200 lei. Drumul începe în centrul satului Solonţ şi se termină la ieşirea spre satul Stăneşti, comuna Măgireşti, o arteră aproape strategică pentru locuitorii comunei.

            Duminica Floriilor, sărbătoare a tineretului catolic băcăuan

              În contrast cu peisajul hibernal, în bisericile romano-catolice a fost celebrată Intrarea Domnului în Ierusalim. Duminica Floriilor, în Biserica Romano-Catolică, este un dublu prilej de sărbătoare deoarece, în această zi binecuvântată, s-a celebrat şi Ziua Tineretului.

              Intrarea Domnului în Ierusalim a fost rememorată duminică, 25 martie, prin procesiuni solemne. Ecoul entuziasmului cu care evreii l-au întâmpinat pe Cristos în Duminica Floriilor a răsunat în biserici prin cântările tinerilor. Credincioşii au participat la procesiune cântând şi purtând ramuri în mâini.

              Ramurile binecuvântate vor fi apoi păstrate acasă cu pietate, amintind de victoria lui Cristos care a fost celebrată prin procesiunea acestei zile.

              În Duminica Floriilor, în parohii s-au organizat întâlniri şi rugăciuni speciale cu tinerii. Aceştia s-au adunat în comuniune având în suflete mesajul Sfântului Părinte papa Francisc, a cărui temă este formată din cuvintele îngerului de la Buna Vestire: „Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu”.

              Această zi dedicată tinerilor s-a născut din dorinţa sfântului papă Ioan Paul al II-lea. În Duminica Floriilor din anul 1984, în care s-a celebrat şi jubileul tinerilor, papa a accentuat faptul că Biserica îi are în atenţie într-un mod special pe tineri. În anul următor s-au adunat la Roma peste 300.000 de tineri.

              A fost începutul Zilei Mondiale a Tineretului. De atunci şi până astăzi, în fiecare Duminică a Floriilor s-a celebrat Ziua Tineretului, iar la un interval de doi-trei ani s-au organizat întâlniri mondiale.

              Duminica Floriilor marchează începutul Săptămânii Sfinte, când se celebrează misterele mântuirii împlinite de Cristos în ultimele zile ale vieţii sale, începând de la intrarea în Ierusalim şi până la fericita pătimire şi glorioasa sa Înviere. „Într-un mod deosebit, creştinii sunt invitaţi să se spovedească şi să se pregătească pentru Învierea Domnului”, se aminteşte pe portalul Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi, ercis.ro.

              Ziua Poliţiei, sărbătorită în centrul Bacăului

                – anul acesta, Poliţia Română aniversează 196 de ani de atestare documentară

                Astăzi este „Ziua Poliţiei Române”, iar Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău a ales să o sărbătorească în Piaţa Tricolorului, din centrul oraşului, spre bucuria prichindeilor care au trecut pe la toate standurile expoziționale cu tehnica de care dispun agenţii din teren.

                Ei au putut vedea arme de vânătoare sau de autoapărare, confiscate în ultimii ani de polițiștii de la Serviciul Arme Explozivi Substanțe Periculoase, echipamentele din dotarea luptătorilor de la Serviciul pentru Acțiuni Speciale, dar şi autospecialele de la Serviciul Rutier, atât de fotografiate de şoferii care postează imediat pozele pe reţelele de socializare pentru a-i avertiza pe „colegii” de trafic că echipajul de poliţie este la datorie.

                La fel de atractive au fost, însă, și standurile de Prevenire unde, pe lângă pliantele cu sfaturi utile, micuții au primit legitimații de “Polițist pentru o zi”, pe care era scris numele lor, dar și cel de la Criminalistică. Aici, ofițerii le-au amprentat degetele pe o foaie de hârtie, pe care au scris numele lor și le-au oferit-o ca să le-o arate colegilor și prietenilor.

                Polițiștii au adus la activitatea de astăzi și ochelari speciali, care simulează starea de ebrietate, ce au stârnit nu doar curiozitatea copiilor, ci și a adulților. Oamenii legii au vrut astfel să atragă atenția asupra riscului la care se expun cei care se urcă la volan după ce consumă alcool, iar cei care i-au testat și-au dat seama cam cât de periculos este.

                Semn de primăvară: s-au întors berzele la Tescani

                  Fără să prevadă valul de frig răsturnat din nou asupra țării noastre, după ce parcă primele semne ale primăverii erau deja evidente, berzele s-au întors de mai bine de o săptămână acasă, din țările calde.

                  În satul Tescani (comuna Berești-Tazlău), berzele și-au făcut cu mulți ani în urmă un cuib chiar pe malul Tazlăului Sărat. Sătenii s-au obișnuit cu vecinătatea lor, ba chiar sunt tare mândri că viețuiesc împreună cu fabuloasele înaripate.

                  Zilele trecute prima barză care a poposit în Tescani a putut fi observată și fotografiată chiar pe malul apei. A venit după hrană, desigur, și nu s-a sinchisit de gunoaiele pe care oamenii le aduc frecvent pe acolo. Mai degrabă frigul care a urmat să o fi deranjat.

                  Ani la rând, dar și cu unele pauze, în cuibul de la intrarea în sat, cocoțat pe un stâlp de electricitate, primăvară de primăvară s-a auzit clămpănitul a câte doi-trei pui de barză.

                  Oamenii spun că apariția puilor este semn de belșug și de siguranță pentru vremurile care stau să vină, iar de rele nu se tem, pentru că berzele ar fi primii vestitori ai oricărui pericol care ar veni asupra lor.

                  De aceeea, sătenii ocrotesc cu sfințenie cuibul construit și sunt mândri că nu au fost ocoliți de înaripate nici în acest an. Puii vor pleca, la toamnă, în țări mai calde, dar se vor întoarce la anul și vor clămpăni din nou peste satul Tescani, îndemnând lumea la viață, la trai echilibrat, așa cum trăiesc și ele din moși strămoși.

                  La Onești a început construcția unui ansamblu de locuințe ANL

                    Recent la Onești au demarat lucrările la construcția unui ansamblu de locuințe ANL. Acest ansamblu este aplasat pe strada Libertății, în zonă mai fiind construite blocuri prin Agenția Națională pentru Locuințe (care au fost realizate în urmă cu peste 15 ani, în 2002 – 2003!)

                    Acum se are în vedere construirea unui ansamblu ANL cu 60 de unități locative (20 garsoniere și 40 de apartamente cu două camere, în două tronsoane de bloc, cu parter și patru etaje.

                    Fiecare din aceste unități locative vor fi dotate cu centrală proprie. Pentru realizarea noului obiectiv de investiții de către ANL autoritățile oneștene contribuie cu 10 la sută din valoarea ansamblului, urmând ca la finalizarea acestuia să realizeze turnarea unor alei și branșamentele la utilități.

                    Primarul municipiului Onești, Nicolae Gnatiuc a declarat că “termenul de finalizare a lucrărilor finanțate de către Agenția Națională pentru Locuințe este de 1 iunie 2019, conform proiectului. Sper ca acest termen să poată fi devansat de către constructor , astfel încât destinatarii să se poată muta cât mai curând în casă nouă”.

                    O cifră este edificatoare: la momentul actual la Primăria Onești sunt depuse în jur de 300 de cereri prin care se solicită o locuință. Dacă realizarea noilor blocuri nu poate decât să îi bucure pe locuitorii municipiului Onești ce își doresc de ani de zile o locuință, pentru locatarii din zonă deschiderea acestui nou șantier a produs o mare dezamăgire.

                    Acest fapt se datorează situației în care odată cu începerea lucrărilor “a fost anulată” o parcare în zonă! Mai mult, oneștenii sunt îngrijorați că proiectul acestui ansamblu de locuințe ANL prevede și amenajarea unui loc de joacă chiar în apropierea străzii Libertății (care este intens circulată de către autocamioane, ea fiind «centura» Oneștiului).

                    De asemenea, locatarii din această parte a municipiului solicită și amenajarea trotuarelor și a străduțelor din zonă precum și a unor alei pietonale dar și repararea străzilor din municipiu, mai ales a celor în preajma cărora sunt sensuri giratorii, la care au apărut adevărate “cratere”.

                    Ce facem în weekend?

                      Duminică:
                      -Marșul pentru Viață Bacău 2018, ora 17.00, pe traseul Biserica Sfântul Dumitru, Narcisa – Pod Narcisa – Bulevardul Republicii – Calea Mărășești – Policlinica Veche – Casa de Cultură – Catedrala Ortodoxă «Înălțarea Domnului» (Statuia Voievodului Ștefan cel Mare);
                      -Paul Panait (Gaz pe Foc) – Mauro’s Pub & More orele 20:00;

                      Teatru:
                      -„Fata babei și Fata moșneagului”, de Ion Creangă, Regia artistică: Valentin Dobrescu, duminică ora 11.00;
                      -„Eu i-am îngropat pe Hamneți, Eu l-am îngropat pe Gahudius”, one-man-show cu: Tiberiu Gabor-Bitere; Regia artistică: Laurențiu Budău, duminică ora 18.00;
                      -„Culturista”, one woman show cu Alina Neagu; Text și regia: Vali Bolat , duminică ora 20.00 în Mixologi Pub.

                      Sport:
                      -Vineri-duminică: Campionatul Național de Înot pentru Seniori, Tineret și Juniori; Bazinul de Înot, sesiuni zilnice de la 9.30 și de la 17.00;
                      -Sâmbătă, ora 17.00, Sala Sporturilor, volei feminin Divizia A1, Știința Bacău – CSM Lugoj.

                      Vineri:
                      -„Simfonia Primăverii”, concert caritabil organizat de Colegiul Național de Artă „George Apostu”, ora 17.00, Ateneu;
                      -„Vino aici” – Concert Zoia Alecu, ora 20.00 la Villa Borghese;
                      – Concert Iris- Manifest, ora 22.00 în Valhalla;

                      Sâmbătă:
                      -Auto Total Business Show Bacău 2018. Cei mai importanți producători de piese auto din piața națională și internațională sunt prezenți la Centrul de Afaceri și expoziții de la ora 10.00;
                      -Boys Will Be Boys, de la orele 22.00 la Cafea cu Lapte, petecere cu Dj Ciprian Botezatu alături de MC Paolo;
                      -M-Phunk at The STAGE, de la ora 21.00;

                      Ora Pământului în Bacău

                        În această seară, de la orele 20.30, iluminatul public a fost înterupt în zona centrală a orașului.

                        Motivul? Bacăul a celebrat alături de multe alte orașe din țară și din lume Ora Pământului.

                        Cu acest prilej, patru coruri de elevi și liceeni băcăuani au interpretat timp de o ora pe scările Prefecturii cântece românești și din repertoriul internațional.

                        Și jandarmii s-au alăturat acțiunii „Ora Pământului”

                        Astăzi, 24 martie a.c. între orele 20.30-21.30, prin gestul simplu de stingere a luminilor care nu sunt esenţiale funcţionării şi prin deconectarea echipamentelor electronice aflate în stand-by, jandarmii și-au propus să tragă un semnal de alarmă la adresa efectelor dezvoltării iresponsabile. Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău a participat constant la acţiuni şi campanii ce au avut drept scop protejarea naturii, prevenirea infracţiunilor în domeniul silvic, plantare de arbori, acţiuni de ecologizare şi refacere a ecosistemului, iar la nivelul instituţiei se promovează un consum raţional al energiei, atât pentru conservarea mediului inconjurător cât şi pentru reducerea cheltuielilor administrative. Jandarmeriei Române îi revin prin Legea 550/2004, privind organizarea şi funcţionarea instituţiei, atribuţii în domeniul protecţiei mediului înconjurător, al florei şi faunei, în responsabilitatea sa aflându-se şi zonele care au statut de arie naturală protejată, de pe teritoriul României.

                        Detalii despre această manifestare citiți în ediția de luni 26 martie a cotidianului Deșteptarea.

                        Cum a vrut să fure un tânăr un telefon mobil

                          La data de 23 martie a.c, în jurul orei 19.30, poliţişti din cadrul Secţiei 2 Poliţie Bacău au fost sesizaţi de către o tânără de 29 de ani, din localitate, despre faptul că o persoană necunoscută i-a sustras un telefon mobil pe strada Mioriţei.

                          În urma activităţilor de cercetare şi investigare efectuate a fost identificat un tânăr de 21 de ani, din comuna Stănişeşti, bănuit de comiterea faptei.

                          Acesta ar fi stabilit cu tânăra, în urma unui anunţ din mediul on line, să se întâlnească pentru a achiziţiona telefonul mobil. Profitând de neatenţia tinerei, presupusul cumpărător a fugit cu telefonul mobil, fiind prins de poliţişti în curtea unei societăţi comerciale.

                          Poliţiştii au găsit asupra tânărului telefonul mobil şi l-au predat păgubitei.

                          În cauză se continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt.

                          Nu a acordat prioritate de trecere unui pieton

                            La data de 23 martie a.c., în jurul orei 07.30, polițiștii din Moineşti au fost sesizați cu privire la producerea unui accident rutier, în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale.

                            Din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că un bărbat de 26 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe strada Tudor Vladimirescu, a surprins și accidentat o tânără de 17 ani, din comuna Solonţ care s-a angajat în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni semnalizată corespunzător.

                            În urma evenimentului a rezultat vătămarea corporală a tinerei, care a fost transportată la Spitalul Moineşti, fără a rămâne internată.

                            Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat o valoare negativă și i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

                            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

                            Cercetat de poliţişti pentru refuzul de la recoltarea de mostre biologice

                              etilotest

                              La data de 24 martie a.c., poliţiştii din Oneşti au depistat în trafic un bărbat de 49 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe Calea Mărăşeşti, sub influenţa alcoolului.

                              Conducătorul auto a refuzat testarea cu aparatul alcooltest, precum şi recoltarea de mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                              În cauză s-a întocmit dosar penal efectuându-se cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de refuzul sau sustragerea de la recoltarea de mostre biologice de sânge.

                              Refuzul ori sustragerea conducătorului unui vehicul de a se supune prelevării de mostre biologice de sânge necesare în vederea stabilirii alcoolemiei se pedepseşte cu închisoarea de la unu la cinci ani.

                              Instituțiile de creditare, călcate de Protecția Consumatorilor

                              Contractarea unui credit poate deveni o problemă destul de neplăcută, mai ales dacă, la semnarea contractului, nu acorzi o minimă atenție prevederilor incluse în acesta. Se întâmplă mai ales la creditele oferite de aşa numitele Instituţii Financiare Nebancare – IFN-uri, care în majoritatea cazurilor ascund surprize mari pentru cei care ajung să aibă de a face cu acestea. Vorbim aici de veritabile „ţepe”, în condițiile în care contractele includ condiții ascunse.

                              Unii băcăuani care s-au fript cu băncile și-au căutat dreptatea la instanțele de judecată, însă cei mai mulți, de regulă cei cu resurse financiare limitate, s-au plâns Protecției Consumatorilor, instituție de control abilitată să verifice legalitatea contractelor de împrumut.

                              În acest context, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău a desfășurat, pe parcursul lunii trecute, o acțiune de verificare a prevederilor legale la încheierea contractelor de credit cu sau fără ipotecă de către instituțiile financiare nebancare – IFN. Controalele au fost demarate ca urmare a unei circulare trimisă în teritoriu de Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor tuturor comisariatelor județene, dar și a numeroaselor plângeri depuse de băcăuani pe această tematică.

                              Prin urmare, au fost verificați 5 operatori economici din rândul Instituțiilor Financiare Nebancare. Cum era de așteptat, nereguli au fost constatate în mai multe contracte verificate, comisarii băcăuani fiind nevoiți să aplice două amenzi în valoare de 30.000 lei. Instituțiile de credit au fost sancționate, în principal, pentru nereguli în contractele de credit, care au dus, în unele cazuri, la impunerea unor costuri suplimentare consumatorilor.

                              „Au fost verificate, prin sondaj, anumite tipuri de contracte încheiate de aceste IFN-uri. Aceste instituții de credit erau obligate, conform noi legislații din domeniu, să scoată anumite prevederi din contracte care erau considerate abuzive. Or, se pare că unele IFN-uri au omis aceste detalii, ceea ce a atras sancțiuni, conform legislației în domeniu.

                              De exemplu, una dintre principalele deficienţe a constat în perceperea unor comisioane nelegale, și anume un cost numit daune interese în vederea acoperirii unui eventual prejudiciu”, a declarat Alin Năstasă, șeful Protecției Consumatorilor Bacău. O altă practică ilegală sancționată de comisarii Protecției Consumatorilor a fost și condiționarea clienților, la rambursarea anticipată, de achitarea unei rate neajunsă la scadență.

                              Din cauza unor abuzuri din contractele de împrumut, unii oameni au ajuns să returneze de câteva ori valoarea creditului, în vreme ce alții chiar şi-au pierdut bunurile cumpărate cu banii luați de la IFN-uri.

                              Ajutor nesperat de la Crucea Roșie

                                O mamă singură cu doi copii se află într-o situație disperată! Femeia este divorțată, nu muncește, iar singurele venituri sunt alocațiile copiilor. Maria T. are domiciliul pe strada Milcov, într-o locuință socială, fără energie electrică și gaze naturale. În lipsa banilor, femeia a acumulat datorii, iar neachitarea acestora a condus la debranșarea utilităților.

                                Cazul Mariei T. a ajuns în atenția angajaților de la Crucea Roșie Bacău, la recomandarea unui vecin. O echipă le-a trecut pragul casei pentru a le duce pachete cu alimente de bază. Băieții, de 7, respectiv 9 ani, sunt în clasa I, respectiv clasa a III-a.

                                “Copiii au rezultate bune la învățătură, însă, situația lor este una disperată.

                                Singurul venit este reprezentat de alocațiile băieților, iar orice ajutor este binevenit”, declară Raluca Diaconu, purtător de cuvânt la Crucea Roșie Bacău. Echipa CR a luat în evidență familia și le-a dus alimente: ulei, orez, făină, paste, mălai, zahăr, bulion, biscuiți, dulciuri etc.

                                Crucea Roșie Bacău pregătește în această perioadă documentația pentru demararea Caravanei de Paști. Traseul ar putea cuprinde 22 de comune, iar direcțiile de asistență socială urmează să stabilească cine va primi pachete de Paște.

                                În principiu, acestea vor ajunge la familii sărace cu mulți copii sau bolnavi cronici. Cine vrea să ajute familiile nevoiașe poate contacta Crucea Roșie la numărul de telefon 0234/523733 sau se poate deplasa pe strada Oituz, nr. 61 din Bacău.

                                ZDOB ȘI ZDUB – concert INCENDIAR în Bacău

                                  BACAUEVENT vă invită joi, 19 aprilie 2018, să sărbătorim cu mic, cu mare, alături de ZDOB și ZDUB la Teatrul de Vară din Bacău. Deschiderea concertului și încălzirea atmosferei va fi realizată pe ritmuri balcanice de trupa LOS ANONIMOS.

                                  Teatrul de Vară Bacău va fi gazda unui show live spectaculos ce va prezenta un corssover muzical, unde se întâlnesc intensitatea urbană și spiritul rural. Veți avea parte de cele mai tari hituri zdubești.

                                  ZDOB și ZDUB combină ritmurile hardcore-ului moldovenesc și folclorului românesc într-un mod unic și plin de energie.

                                  Cu un cimpoi românesc, o chitară în chip de „electrocobză”, o trompetă, un trombon, bas, tobe, fluier și alte instrumente populare de suflat a luat ființă acea comuniune între om și natură despre care am tot auzit în școli că ar vorbi „Miorița”.

                                  ZDOB și ZDUB e despre întoarcerea la rădăcini, e despre spiritul dezgolit de straiele orășenești, ce încă-și simte aproape legătura de glie.

                                  În esență rămâne bucuria care te furnica din tălpi până în palme și hardcore-ul moldovenesc ce-a reușit să îmbrace într-o formă bizar de firească folclorul uitat de mulți în casele bunicilor.

                                  ZDOB și ZDUB are în discografie 8 albume, a susținut sute de concerte în peste 30 de țări, a participat la zeci de festivaluri de importanță internațională, cucerind publicul prin energia și autenticitatea lor.

                                  Etno-rockerii moldoveni au reușit să își creeze un nume pe scena internațională fiind prezențe remarcante și cântând în deschiderea unor formații precum: Red Hot Chili Peppers, Emir Kusturica & No Smoking Orchestra, Biohazard, Rage Against The Machine, The Garbage sau Linkin Park.

                                  Mai tineri ca niciodată, Zdubii vă așteaptă să cinstim muzica împreună!

                                  Roman, solistul trupei declară că: „Fără voi, nu suntem ZDOB și ZDUB. Mulțumim România! Trăiască folclorul adevărat!”

                                  Dacă îți place să te distrezi și să cânți până la epuizare vino alături de ZDOB şi ZDUB.

                                  Bilete disponibile prin casieria Teatrului de Vară și casieria Teatrului Bacovia.

                                  Info și rezervări la 0744.11.44.04 sau WWW.FACEBOOK.COM/BACAUEVENT

                                  Elevii de la Colegiul Național de Artă „George Apostu” din nou în topul olimpiadelor școlare

                                    Disputată de curând, Olimpiada Națională de Interpretare Vocală, Instrumentală și Studii Teoretice Muzicale care s-au desfășurat la Botoșani au adus noi rezultate remarcabile.

                                    Elevii de top sunt: Eduard Botez, clasa a III-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Victor Andrei Butucaru, clasa a III-a, prof. coordonatori Angela Pascu, locul II-pian; Mihail Gioacăș Gora, clasa a III-a, prof. coordonatori Lenuța Potop și Zurita Villafranca Cornelia, locul III-vioară; Darius Zorilă, clasa a III-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Viorel Mihnea Berilă, clasa a IV-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Iustina Iacob, clasa a IV-a, prof. coordonatori Codrin Stan și Ozana Calmuschi-Zarea, locul I-violoncel; Monica-Andreea Rusu Donighevici, clasa a IV-a, prof. coordonatori Mihaela Gioacăș Gora și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I-oboi; Diana Mazăre Țurlea, clasa a IV-a, prof. coordonatori Georgiana Cantemir și Ozana Calmuschi-Zarea, locul II-flaut; Andrei Victor Coneac, clasa a VI-a, prof. coordonatori Mircea Iordăchiță și Flaviu-Marius Panaite, locul II-Vioară; Caleb Paul Lăcătoș, clasa a VI-a, prof. coordonatori Mihai Bălan și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I – finalist – percuție; Maria Bianca Margină, clasa a VI-a, prof. coordonatori Silvia Pîndaru și Cătălin Alexandru Stănescu, locul III-vioară; Estera Ramina Tănasă, clasa a VI-a, prof. coordonatori Viola Cel-Mare și Elvis Condrea, locul I-vioară; Bianca Elena Condrea, clasa a VII-a, prof. coordonatori Viola Cel-Mare și Elvis Condrea, locul I-vioară; Gabriela Ștefana Ghinea, clasa a VIII-a, prof. coordonatori Ana Maria Cioroparu și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I – finalist – flaut; Bogdan Iorga, clasa a VIII-a, prof. coordonatori Lenuța Potop și Zurita Villafranca Cornelia, locul I-vioară.

                                    La faza finală a Olimpiadei Naționale Corală s-a calificat și Corul „Armonia Junior” dirijat de prof. Ionuț Vîlcu.

                                    „Am fost un rebel şi un actor cu noroc”

                                    * Actor cu o carieră de invidiat, a jucat pe marile scene ale ţării, în roluri care au rămas în istorie – a absolvit Liceul „Bacovia”, fiind atras de arta plastică, a fost pentru puţin timp elevul lui George Apostu * a ales teatrul, la sugestia unei mari regizoare, care-i va deveni apoi soţie – Zoe Anghel-Stanca * intră în conflict cu fostul regim şi i se interzice să mai urce pe scenă n revine în forţă, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti * devine profesor de vorbire, rostire şi dicţie la Institutul de Teatru * după 50 de ani se întoarce în Bacău, pe scena tinereţii, într-un rol, Polonius, care-i pune în valoare calităţile de excepţie * Ştefan Hagimă iubeşte cu pasiune teatrul, publicul şi oraşul unde a debutat ca tânăr aspirant la graţiile Thaliei

                                    – Mă surprindeţi, nici nu am urcat bine pe scena „municipalului” şi doriţi un interviu de la un bătrân actor. E un fel de a spune, actorii nu îmbătrânesc niciodată. Să stabilim de la început, spuneaţi că subiecţii interviurilor dumeavoastră sunt persoane, personaje şi personalităţi. Eu nu sunt o personalitate, eu sunt un personaj. Sunt două lucruri legate de mine: sunt singurul actor din ţara asta, care a avut curajul, cândva, cu mulţi ani în urmă, pe scena unui teatru, la Giurgiu se întâmpla, cu sala plină, să spună că nu-i de acord cu politica partidului, legată de situaţia teatrului, starea teatrului de atunci. Ceauşescu mutase Teatrul „Ion Vasilescu” la Giurgiu. Am ieşit pe scenă, în timpul spectacolului, se juca o comedie de mare succes, „Bunica se mărită”, a avut peste 300 de reprezentaţii. Juca şi Sorin Postelnicu, băcăuanul nostru.

                                    A îngheţat sala, după care spectatorii s-au ridicat în picioare şi au început să aplaude. A doua zi a apărut un tip de la Securitate, care se ocupa de instituţiile de cultură, nu m-au împuşcat, nu m-au arestat, eram destul de cunoscut, o vedetă în devenire, dar au făcut altceva, eram şi membru de partid: mi-au desfiinţat postul, au găsit o chichiţă în lege. M-au dat afară, am rămas şomer. Am făcut un memoriu la Consiliul Culturii, însă Tamara Dobrin, care era şefa politică a culturii din România, instituţie de temut, a decretat: Cât trăiesc eu, acest individ nu va mai juca în niciun teatru din România!

                                    Al doilea, care cred că nu interesează, dar…Mai am o chestie pentru care nu m-au agreat mulţi în teatru. Când am terminat institutul, la 23 de ani, m-am căsătorit cu profesoara mea, Zoe Stanca-Anghel, un nume mare, greu, în teatrul românesc, cu care am rămas până acum trei ani, când a închis ochii. 42 de ani… Nimeni nu a crezut că va rezista. Ca urmare, eu am intrat într-o lume foarte specială. Ea a făcut parte din celebrul grup de intelectuali, scriitori, de la Sibiu. „Cercul de la Sibiu”: Radu Stanca, Augustin Doinaş, Negoiţescu, Nicolae Balotă. Eu am fost primit în acest grup, seara ne adunam la Ovidiu Constantinescu, scriitor, pe Uranus, la două săptămâni, acolo erau tot felul de oameni, de la pictori, regizori, cântăreţi, actori, scriitori, poeţi. Din grupul acela am mai rămas foarte puţini, s-ar putea să mai trăiască Mircea Burzuca, care este custodele Margaretei Sterian. V-am spus acestea de la început pentru a intra în atmosfera acelor ani. Acum aştept întrebările.

                                    S-a rupt puntea

                                    – Dacă tot suntem la capitolul „amintiri”, dintre cei cu care aţi jucat, la început, pe scena teatrului băcăuan, cu cine v-aţi mai întâlnit?

                                    – Din cei pe care i-am apucat în teatru, am revăzut-o pe Tanţa Zmeu, un om minunat, o actriţă foarte bună. Mai e Baltag, coleg de generaţie, de an, a fost Stelică Preda, dar el a plecat, s-a retras la Galaţi. Vedeţi, nu numai aici, în Bacău, dar, peste tot, s-a creat o ruptură, o falie imensă, care se tot adânceşte, între ceea ce însemna vechea cultură românescă şi prezent, parcă lipseşte o generaţie…

                                    – Aceeaşi situaţie este şi la artiştii plastici, avem generaţia lui Boca, Stanciu, Pristavu, după care vin cei de 30-40 de ani…

                                    – Da, nu a mai avut loc un schimb de generaţii, noi preluam de la cei de dinaintea noastră şi mergeam mai departe, acum nu se mai preia nimic, s-a produs ruptura, nu există puntea. Le spuneam studenţilor, măi, voi îmi creaţi senzaţia că sunteţi generaţia spontanee, parcă lumea a început cu voi.

                                    – După mulţi ani, din nou în Bacău. V-am văzut anul trecut, la Festivalul Recitalurilor Dramatice, BACĂU FEST – Monodrame, într-un recital, acelaşi Ştefan Hagimă, aceeaşi prezenţă, la care am remarcat vocea, rostirea, dăruirea totală pentru rol, pentru a ajunge la inima şi sufletul spectatorului, iar acum, personaj principal, Polonius, în piesa regizată de Dumitru Lazăr Fulga, „Uciderea lui Gonzago”. Ce s-a întâmplat în acest timp?
                                    Am văzut o fotografie pe masa directorului teatrului, un Ştefan Hagimă tânăr…

                                    – A, da, acolo sunt cu Sorin Postelnicu şi Romeo Lăzescu, la Centenarul Liceului nr. 1, care s-a schimbat atunci în Liceul „Bacovia”, o mare sărbătoare. Eu am terminat „Bacovia”, iar anul trecut am fost şi la festivitatea de împlinire a 150 de ani, acum Colegiul „Ferdinand I”. Am avut un foarte mare noroc, am prins o generaţie de profesori foarte buni, unii aveau doctorate la Paris, cum era profesorul Ioan Grigoriu, absolut strălucit. Scriam atunci profesor cu literă mare, te lipeai de pereţi când treceau pe holuri, nici nu suferă comparaţie, să nu mai vorbesc de străluciţii absolvenţi. Asta-i ruptura! Şi în Institutul de Teatru şi Cinematografie „I.l.Caragiale” (1969-1973) la fel, am avut profesori extraordinari, poate vom vorbi despre ei.

                                    „Am fost o săptămână elevul lui George Apostu”

                                    – Actor… De ce actor?

                                    – O poveste, da, o poveste care cred că o să amuze la un moment dat. Mi-a plăcut plastica, am făcut desen, am făcut pictură, sculptură la Şcoala Populară de Artă. Într-o zi, tata îmi spune, uite, am vorbit cu un sculptor, îl cheamă George Apostu, să te duci să vadă de ce eşti în stare. M-am dus, era undeva pe fosta Karl Marx, prin spate, George Apostu cioplea, îmi amintesc, lucra la un bust a lui Ion Ionescu de la Brad, primise o comandă. Cu ţigara… Bun, zice, asta-i dalta, ăsta-i ciocanul… am început, cu teamă, cu grijă, să nu stric. O zi, două, o săptămână…

                                    Maestre, e greu, ceva mai uşor… nu-i de mine. M-am dus la teatru, spectacol, te vede lumea, aplauze, viaţă… Am constatat, după ani, că nu-i deloc uşor teatrul. Am simţit pe pielea mea, am mai citit, era un articol în Flacăra, într-o seară, într-un rol principal, un actor consumă energie cât un miner, în abataj, timp de o săptămână. Într-un rol mare, pe spectacol, poţi să dai jos un kilogram, un kilogram şi jumătate.

                                    Am fost într-o clasă destul de articulată, clasa Moni Ghelerter – Zoe Stanca-Anghel, profesoara mea şi viitoarea soţie, iar Ghelerter, un om de mare cultură, cu studii la Paris, provenea dintr-o familie de vechi intelectuali din Iaşi. Un tip subţire, cum se spunea pe atunci, un foarte bun regizor şi profesor. Ştia să facă distribuţia. Unii dintre colegii mei au făcut carieră strălucită, Ioana Crăciunescu, Cezara Dafinescu, Mişu Dinvale, unii, din păcate, s-au dus, Nuni Anestin, Elena Albu, o actriţă specială, foarte specială, căsătorită cu Mircea Veroiu, au plecat afară, Mircea a murit, ea s-a întors, a jucat, am vorbit la telefon, după care aud că Leni a murit…

                                    „N-am făcut parte niciodată din turmă”

                                    – Aveam o informaţie că aţi debutat la Teatrul de Stat din Bacău…

                                    – Nu, nu… La Satu Mare. Am fost într-un grup, cred că eram şapte actori, din clasa mea eram singurul, din clasa lui Dem Rădulescu erau şase. Debutul l-am avut în „Inimă rece”, de Wilhelm Hauff, regia era semnată de Zoe Anghel- Stanca. După un an de Satu Mare am venit în Bacău. Am făcut două-trei roluri, era aici o trupă foarte bună, a venit Zoe şi a făcut o premieră naţională, „Excursia”, o piesă cu trei personaje, a lui Teodor Mănescu.

                                    Am jucat cu Cătălina Murgea, o mare Doamnă, o mare actriţă, în rolul Mamei, Liviu Manoliu în rolul Tatălui, după el a jucat Nea Nicu Roşioru, iar eu, băiatul, de fapt, era rolul principal. Am jucat multe spectacole, a avut succes, mare succes, însă, la un moment dat, am intrat în conflict cu Vasile Sporici, directorul teatrului. Eram un tip altfel, niciodată nu am făcut parte din turmă, termenul nu-mi aparţine, este al filosofului Rădulescu – Motru. Conflictul s-a terminat cu plecarea mea la Galaţi, am dat concurs, însă nu vroiau să-mi dea drumul.

                                    Ilie Calimandric era şef la Cultură, fusesem coleg de clasă cu băiatul lui, eşti băcăuan, stai aici! Calimandric a plecat în concediu, rămăsese Păun Bratu, un om de excepţie. Am făcut un turneu cu „Excursia” de 30 de zile, în toată ţara. La revenirea în Bacău, Bratu şi-a dat acordul să plec. Aşa s-a terminat aventura mea în Bacău. Luase concursul şi Cătălina Murgea, însă a renuţat. La Galaţi am jucat, pe stagiune, câte două roluri principale, am fost Ştefăniţă, din „Viforul”, preluat de televiziune. Aveam 27 de ani. Eram cel mai tânăr „Ştefăniţă”.

                                    În 1980, la Teatrul „Ion Vasilescu” din Bucureşti, a ajuns director Sorana Coroamă-Stanca, domnule, un mare regizor, o mare Doamnă, iar prim-regizor era Tocilescu, un tip special, a făcut opt ani facultatea, mustea de talent, cel mai bun din generaţia lui. Avea o fantezie nemaipomenită, avea o cultură de temut. Sorana m-a întrebat dacă nu vreau să vin la „Vasilescu”, mă cunoştea de la Galaţi. Trecuseră patru ani, jucasem roluri mari, cu premii importante. Nu au vrut să-mi dea drumul, mi-am dat demisia, şi am plecat la „Vasilescu”. A început corvoada.

                                    Era teatrul fostei regiuni Bucureşti, avea de toate, teatru-proză, teatru de estradă şi secţie de folclor. Umbla prin tot Bărăganul, să împrăştie cultura! Era o trupă excelentă, am făcut nişte spectacole despre care s-a scris mult, şi numai de bine. Ghinion. Ceauşescu a dat decretul de înfiinţare a judeţului Giurgiu, a luat multe instituţii din Bucureşti, printre care şi teatrul, şi le-a dus la Giurgiu. Era 1983. Eu nu am fost de acord. Atunci s-a petrecut scena despre care am vorbit la început. Am intrat în conflcit cu „băieţii”, de acolo, acolo, mi s-a frânt cariera, eram în plină ascensiune. Vreo trei ani am rămas fără slujbă, şomer, mă mai duceam pe la Radio, mai făceam câte o imprimare. Trăiam.

                                    Cum l-a impresionat pe Mihai Berechet

                                    – Satu Mare, Bacău, Galaţi, Giurgiu. Deodată, pe afişul „Naţionalului”. Un actor în conflict cu autorităţile, pus la index, ajunge pe cea mai mare scenă a ţării. Acolo era marele Beligan director.

                                    – În 1986, din întâmplare, l-am întâlnit pe Horia Popescu, prim regizor la Teatrul Naţional, deţinea şi funcţia de director adjunct, director plin era Radu Beligan, cum spuneaţi. Eram cu Zoe, soţia mea. N-am vorbit nimic de situaţia în care mă aflam, era cunoscută în tot Bucureştiul, unii chiar mă întrebau cum dumnezeu nu m-au arestat. Am vorbit de una, de alta. Aici fac o paranteză, eram membru de partid, soţia provenea dintr-o familie de mari intelectuali, tatăl ei a fost medicul familiei Ceauşescu, el a asistat la naşterea Zoei Ceauşescu. Cred că nu şi-au mai dorit un scandal, după cel cu Dinescu. M-au lăsat doar fără pâine, fără scenă, dacă un actor nu mai joacă, este terminat.

                                    Într-o lună, în două, lumea te uită. Cred că aşa au gândit. În toamnă, primesc un telefon de la Georgică Ulmeni, regizor tehnic la „Naţional” şi îmi spune că mă cheamă „maestrul” Horia Popescu. Stăteam lângă Scala, mă duc şi îmi zice: Mă Ştefane, eu vreau să reiau „Ploşniţa”, cu Arşinel, „Bibanu” nu vrea să mai joace. Este un rol, pe care îl făcea Oseciuc, acesta a plecat din ţară, vrei să vii în locul lui? 25 de lei de repetiţii şi 35 de lei pe spectacol. Atât pot, îmi spune. Aşa am ajuns la Teatrul Naţional. Am jucat un spectacol, apoi altul, altul.

                                    Mi-au făcut contract pe şase luni, nu trebuia aprobare de la nimeni, apoi l-au prelungit. În 1988, am intrat în premiera lui Horia Popescu, o adaptare după un scenariu despre Mircea cel Bătrân, cea mai mare montare pe care am văzut-o, cu toţi actorii teatrului. O nebunie. Gheorghe Cozorici juca Mircea. Aveam vreo patru scene numai cu Cozorici. Apropo de vocile din teatrul românesc. Au fost scene antologice. Ileana Lucaci scria în cronică: o apariţie cu totul remarcabilă Ştefan Hagimă…

                                    A fost măgulitor pentru mine. Am jucat într-o comedie de Bernard Show, erau Gicu Motoi, Dinulescu, Mihai Niculescu, Hudac, Paul Avram, regizor era Mihai Berechet, marele Berechet. Şi aici a intervenit întâmplarea. Paul Avram a plecat în Olanda şi nu s-a mai întors. Avea un rol important, şi s-a pus problema cine îl preia, Hagimă, Hagimă, gata, intră Hagimă. Am făcut prima repetiţie singur pe scenă, cu Ulmeni, trupa era plecată la Iaşi. 20 de pagini de text. Mă cheamă Berechet, stătea pe Regală, şi îmi spune sec că nu merge, nu pot să joc în locul lui Avram. Am avut senzaţia că mă prăbuşesc. Au fost două spectacole, unul la Câmpulung şi unul nu mai ştiu unde. Al treilea a fost în Bucureşti, mi-am invitat toţi prietenii, mă gândeam că este ultimul meu spectacol la „Naţional”. Se aflase ce a spus Berechet. Să nu o mai lungesc, sunt anunţat, intru pe scenă şi zic „Numele meu este Dabu!”, era prima replică. A răsunat sala. A mai fost o sclipire pe la mijlocul piesei, după care au venit aplauzele, nu se mai terminau. Inclusiv în culise şi pe scenă. Berechet a fost de neimaginat, n-a spus decât atât: Hagimă a fost cel mai englez dintre voi. A purtat fracul cum nu l-a purtat nimeni, şi vocea…vocea… Am rămas în continuare, s-au jucat vreo 200 de spectacole.

                                    – Ce înseamnă, domnule Ştefan, un asemenea moment în cariera unui artist?

                                    – Poate însemna un moment de prăbuşire sau unul de afirmare. Sau poate unul care să-ţi dea de gândit, de analiză, ce urmează. La un moment dat poţi să ajungi acolo…şi după aceea?

                                    Profesor de rostire

                                    – Cum a ajuns actorul Ştefan Hagimă profesor de rostire, de dicţie la facultate? O perioadă la fel de fastă pentru dumneavoastră.

                                    – Când m-au chemat la Institut, m-au luat pentru asemănarea, la voce, cu Ghiţă Cozorici. El jucase în „Domnii Glembay”, poate cel mai mare rol al său. Eram numit Cozorici în devenire. Profesorul Nicolae Gafton, care a fost bariton, venea din muzică, a fost o mare voce din arta lirică românească, de o cultură vastă, i-a plăcut să studieze arta vocală, m-a invitat la Institut. Avem nevoie de modele, îmi zicea. Noi avem, în general, nevoie de modele. Aşa s-a întâmplat în toată istoria noastră. Am intrat în Institut în 1989, am mai lucrat apoi cu ora până în 1993, după care am intrat definitiv, până în 2007, când m-am pensionat. Au fost ani foarte buni.

                                    – Se mai face rostire, dicţie, în Institut, domnule Hagimă? Mulţi actori tineri, nu numai în Bacău, vorbesc, nu rostesc. Nu auzi, nu înţelegi nimic.

                                    – Nu, am auzit că s-a desfiinţat cursul. Rostirea este ştiinţă, nu este vorba numai de talent. Vocea se construieşte şi rostirea se învaţă, este ştiinţă, repet, profesorul Gafton a făcut ştiinţă din asta. Am ajuns, după muncă şi iar muncă, să scoatem voci pe bandă rulantă. Şi mai e un lucru: majoritatea nu face distincţie între pronunţie şi dicţie. Dicţie este, spune dicţionarul, altceva, ceea ce spunem noi dicţie este, de fapt, pronunţie. Ai un defect de pronunţie. Eu sunt capabil să fac un om să vorbească normal, chiar dacă are un defect fiziologic, are vălul palatin spart. Atunci când vorbesc de „vorbire” dau exemplu mereu teatrul englez, este vârful pe plan mondial. Englezii aduc vorbirea în faţă, inteligibilă, audibilă, are penetranţă, portanţă, trebuie să o aduci în faţă, nu să vorbeşti din gât, nu faci nimic, este ca şi cum ai pune surdină la trompetă. Se vorbeşte de şoaptă timbrată, nu există şoaptă timbrată, este o vorbire într-o intensitate mai joasă. Atât. Am făcut „vorbire” la Craiova, la Cluj. Am fost chemat acolo unde directorii, regizorii ştiau ce înseamnă actor cu rostire, cu voce. Concomitent am predat actorie, am făcut regie, am făcut de toate, am învăţat. La Cluj a mai rămas o serioasă şcoală de teatru. Sunt oameni de ispravă acolo…

                                    – Înainte erau trei-patru facultăţi de actorie, de regie, acum le găsim în mai toate oraşele. Eu nu spun că e rău, problema este alta: calitatea, exigenţa.

                                    – Nu, nu mă puneţi să vorbesc despre instituţiile de învăţământ superior artistic. Eu vin de acolo. Sunt oameni, actori, regizori, critici de teatru care au competenţe. Pot să spun doar că este o mare prostie sistemul de acum, şcoală de trei ani, după aceea master. Poate merge la alte specializări, dar în actorie, nu. Să vă dau un exemplu, dacă o actriţă nu joacă imediat după trei ani de facultate Ofelia, dacă o mai ţii doi la masterat şi apoi doctorat, poate să joace doar Bona. Şi la băieţi este acelaşi lucru. Se ajunsese la un echilibru de patru ani, anul patru era practică. În acei patru ani se făcea carte, jucai, mergeai la spectacole, dacă aveai noroc primeai un rol. Erau premise să ieşi un actor bun, iar unii, foarte buni. Se juca încă din facultate, îmi amintesc că eu am debutat, ca student, la „Casandra” în „Vilegiaturiştii” lui Maxim Gorki, piesa făcea parte din „Săptămâna teatrului sovietic”, membrii ambasadei ne-au invitat la cocktail, alături de mari actori. Era ceva fantastic pentru un student.

                                    Teatrul din Bacău este la nivelul teatrelor mari din ţară

                                    – Aţi ieşit la pensie, este un fel de a spune, actorul nu iese niciodată la pensie (este o problemă administrativă), sunt foarte multe exemple în teatrul românesc. A urmat o decizie importantă, v-aţi recăsătorit, soţia este băcăuancă, dr. Iulia Ştefănescu, şi vă întâlnesc la repetiţii pe scena tinereţii dumneavoastră.

                                    – De data aceasta nu a fost foarte complicat. M-am întâlnit cu Mitruş (Dumitru Lazăr Fulga, regizor la „Bacovia” – s.n), am fost colegi de liceu, el cu un an mai mic decât mine. Îl ştiam, însă nu i-am văzut niciun spectacol până acum vreo doi ani. Am revenit şi am văzut „Nora”, în regia lui Mitruş, cu Eliza, Firuţa, Baltag, Goranda s.a.m.d. Un spectacol foarte bun, care poate sta oricând alături de alte spectacole de la teatre mari. Şi o spune un om care a jucat la teatre mari, a văzut spectacole şi spectacole. Am zis că aici este o treabă de regie, de regizor, de lider care poate să strângă trupa. El mi-a propus să facem un spectacol… Eu nu mă mai urcasem pe scenă de 14 ani. Mi-a trimis textul de la „Uciderea lui Gonzago”, mi-a plăcut, interesant.

                                    Dacă tu joci Polonius, eu pun textul, mi-a spus prin telefon. Am avut ceva ezitări, când eşti angajat într-o trupă, asta e, trebuie să joci, dar, în situaţia mea, era altceva. Am vorbit şi cu Eliza (Eliza Noemi Judeu, director al teatrului – s.n), am văzut că vrea să facă ceva, să mişte, să învie teatrul, să-l scoată în lume. M-am hotărât, am început repetiţiile, am văzut actorii, mi-au plăcut, inclusiv cei tineri, iar într-o discuţie pe marginea scândurii le-am spus: Uite, să ştiţi că nu este nicio diferenţă între voi şi actorii din Bucureşti. Există, totuşi, o diferenţă: trupele din capitală au două calităţi, obrăznicie şi impertinenţă, pe care voi nu le aveţi, de parcă aţi spune mereu că sunteţi din provincie. Nu, nu este aşa. A trecut vremea „provinciei”.

                                    Într-o ţară civilizată, normală la cap, nu se întâmplă aşa ceva. Am văzut în Germania, la Esenn, o localitate mică, poate ca Buhuşi, unde s-a construit un teatru pentru un spectacol, pentru un muzic-hall, care se juca la vremea respectivă zi de zi. Se juca pe patine, o nebunie, o extraordinară performanţă. S-a construit o clădire pentru acel spectacol. Cam asta este. Asta este diferenţa. Bacăul are o trupă bună, este, repet, la nivelul, de talia celor din Capitală, din alte oraşe cu tradiţie. Au venit actori tineri, joc cu un tânăr care debutează acum, este la primul lui rol aici, la „Bacovia”, mi-a plăcut (Tudor Hurmuz – Benvolio – s.n.). Acum să nu înţelegeţi că iau rolul criticilor de teatru, nu-i treaba mea, însă suntem la o discuţie şi am simţit nevoia să spun. Teatrul „Bacovia” împlineşte anul acesta 70 de ani, are în spate o istorie, o extraordinară istorie, aici au jucat mari, mari actori, este o trupă echilibrată, atât ca vârstă, cât şi pe sexe, dar mai ales ca nivel de exprimare, nu vreau să mai dau exemple însă vedeţi distribuţiile, repertoriul, ştiu că aici au montat mari regizori, este un public, da, există un public de teatru, cum este un public pentru „simfonicul” băcăuan.

                                    „Era un timp pentru teatru, actorul era idolul publicului”

                                    – Tocmai voiam să vorbim despre public, până la urmă el este cel care dă verdictul. Este o diferenţă între publicul din anii 1960, 1990 şi 2018?

                                    – Există şi acum public. Din păcate, spectatori de teatru, de calitate, au rămas puţini. Şi au rămas puţini din cauza teatrelor, a calităţii teatrelor. Şi nu vorbesc aici de un anume teatru. Teatrul este vinovat pentru ceea ce s-a întâmplat. A coborât, a făcut tot felul de compromisuri. S-a tot dus, s-a tot dus, până a rămas fără spectatori. A trecut ceva vreme până a venit întrebarea: Şi noi ce facem? Cred că undeva, tot de aici trebuie pornit, tot de la teatru. Să recâştigi, să reformezi spectatorul, să reformezi teatrul. Pe noi ne aducea la teatru de la liceu. Veneam la teatru, aveam abonament, la fel joia, ne duceam la concert. Totul porneşte de la educaţie, că, de fapt, aici este schimbarea: educaţia. Ca să nu spun direct învăţământul. Şcoala. Noi făcem teatru în liceu, aşa am urcat pe scenă. În 1967, la Centenarul liceului, eu aveam 17 ani, iubeam teatrul, şi nea Costică Motreanu, era director adjunct la teatru, soţia lui era profesoară de L. Română, a pus „Mielul turbat” numai cu elevi, piesa s-a jucat aici, în teatru. Acum 50 de ani. Era altceva, era o emulaţie…

                                    – Era un timp anume pentru teatru?

                                    – Cred că era. Atunci nu erau atâtea tentaţii, televizorul era mort, doar cinematografele ne mai scoteau din casă. Teatrul era o lume, era un miraj, erau spectacole. Actorii aveau o ţinută, o prestanţă, în jurul lor se ţeseau poveşti, ieşeau pe Corso, trecea Lordul (Florin Crăciunescu – s.n.) şi era salutat de lume, se întâlneau cu spectatorii, îşi ridicau pălăria. Era şi o anume boemă. S-au dus, ceva s-a degradat, de altfel ca toată societatea românească, ăsta este adevărul. Suntem ca înaintea unei mari bătălii, care poate defini, poate distruge sau poate repune pe picioare o naţie. S-ar putea să pierdem definitiv, nu-mi place să prorocesc, dar s-ar putea ca „suta” asta să fie şi începutul sfârşitului. Teatrul este lăsat singur, să se descurce cum poate, senzaţia mea este că se află pe o gheaţă, pe un lac, se aluneacă şi, cu toate zbaterile, nu reuşeşte să ajungă la mal. Totul este o gheaţă şi tot alunecă, alunecă…Teatrul unui oraş trebuie sprijinit, nu sunt două, nu sunt cinci. La Londra sunt 2000 de trupe, altundeva sunt 200, poate 50, la noi există un singur teatru. Mă uit cum arată…nu se poate. Aici a trăit un mare poet, teatrul îi poartă numele, Bacovia este uriaş, din Bacău a plecat George Apostu, aici a locuit şi a suferit Nicu Enea, de aici a plecat Solomon Marcus, unul dintre cei mai mari matematicieni, dar câţi nu sunt! Nu trebuie să uităm.

                                    Teatrul este o bucurie trăită împreună

                                    – Mergeţi prin oraş, vă reîntâlniţi cu amintirile. Cum este acum oraşul?

                                    – Merg. Au trecut anii, nu mai este oraşul copilăriei mele, nici nu se putea. Sunt trist că nu mai regăsesc aproape nimic din vechiul oraş. Mi-ar fi plăcut să se fi păstrat ceva din farmecul de altădată. Dacă rămân aici, mă întrebaţi? Nu ştiu, depinde de multe şi de mulţi. Deocamdată sunt aici, diseară avem repetiţie, mâine joc. Vă invit, cum îi invit pe toţi cei care iubesc teatrul, iubesc actorii, actorul are nevoie de dragostea spectatorilor, iar locul actorului este pe scenă. Veniţi să-i iubiţi, să vă bucuraţi alături de ei, teatrul este o bucurie trăită împreună.

                                    – Teatrul lui „ş” sau a lui „r”? Vorbim sau rostim?

                                    – (râde pentru prima dată) Da, ştiu ce vreţi să spuneţi. Mi-e teamă, nu, nu mi-e teamă, că nu mi-a fost niciodată, am făcut în viaţă tot ce am vrut, fără să afectez pe cei din jur, dar am spus nu, nu stau în turn, sunt om, şi am dreptul să fiu om şi să-mi spun părerile. Cât despre colaborarea viitoare cu teatrul „Bacovia”, ce să zic. Majoritatea celor din teatru nici nu ştiu cine sunt, dar nu-i vorba numai de mine. Şi acum cum să vin eu şi să le spun, să le vorbesc eu despre vorbire, despre rostire, despre cum se rosteşte un „e” , un cuvânt format din vocale, atât timp cât cineva l-a învăţat să ţină creionul în gură, după vechea metodă. Iată o demonstraţie simplă (rosteşte o propoziţie în liniştea sălii unde stăm de vorbă), vedeţi, ajung la 100 de decibeli fără să fac un efort suplimentar, zornăie sala, dar nu-i nevoie, sala are o acustică bună. Respiraţia, respiraţia nu este în burtă, acolo stau cârnaţii, berea, respiraţia este în plămâni, plămânii sunt făcuţi pentru aer. Vorbirea este o problemă de gândire, îmi iau aer cât am nevoie, îmi spune creierul de cât aer am nevoie pentru a rosti o propoziţie, mai respir o dată…

                                    La teatru fierbe oraşul

                                    – Să mai respirăm şi noi. M-am bucurat foarte mult că am stat de vorbă, că v-am cunoscut şi, mai ales, mă bucur că am ocazia să vă readuc în faţa publicului băcăuan şi prin intermediul ziarului. Avem un ziar, 2-3 reviste de cultură, o filarmonică, un teatru, câteva muzee, la un sumar inventar ne iese ceva.

                                    – Aţi pomenit de Filarmonică, îmi place să merg la concerte, am abonament, mă duc cu soţia, cu Iulia, de fapt îi datorez multe Iuliei. Şi acest interviu cred că i se datorează, dacă nu era ea, eu nu eram în Bacău. Tot ea m-a încurajat, mi-a zis: nu se poate, trebuie să te urci pe scenă, numai să stai, să priveşti şi să comentezi e simplu, o face oricine, dar nu toţi ne putem urca pe scenă. Aşa că, între două drumuri, mai merg la Bucureşti, am o casă la Snagov, cred că voi juca teatru. Am puternice legături cu Bacăul. Am locuit pe Avram Iancu. Nu m-aţi întrebat, dar vă spun, eu sunt născut la Helegiu, în Bacău am ajuns la 5-6 ani. La Helegiu mai am o soră şi doi fraţi. Familia biologică e acolo, pentru că Hagimă este numele familiei care m-a crescut, mama a murit la naşterea mea, tatăl meu adoptiv, Hagimă, era învăţător, şi m-au înfiat de la câteva zile, m-au crescut şi numele, deci, îl am de la părinţii adoptivi. Bacăul mi-e foarte drag. Aici am făcut şcoală, am jucat pe această scenă, beam o bere la Parcul Trandafirilor, la Restaurantul din Parcul Mare, acum se cheamă altfel, mai erau grădini de vară, Bistriţa era în mare vogă, Zahanaua, se înălţase Decebal. Revin la teatru, aici fierbea oraşul, soţia mea, Zoe, fosta mea soţie, a pus câteva spectacole, de fapt aşa am şi cunoscut-o.

                                    În 1969, m-a adus Costică Motreanu să mă vadă, eram în clasa a XII-a, i-am spus o poezie, a zis că am calităţi, să vină să dea la teatru… A pus câteva spectacole, cum ziceam, a lucrat şi la Piatra Neamţ, a regizat un spectacol absolut fabulos, „Harap Alb”, socotit la vremea aceea cel mai modern spectacol al deceniului opt din Europa. În Enciclopedia Mondială a Teatrului erau trecuţi trei regizori români, Zoe Stanca-Anghel, Liviu Ciulei, Dinu Cernescu. Să revin la povestea teatrului.

                                    Arta trebuie subvenţionată, trebuie să o spun, nu este industria de la Hollywood, care aduce bani, teatrul este subvenţionat în lume, Teatrul Regal din Londra primeşte subvenţii, nu se poate, iar dacă într-un oraş ca Bacăul vrei să ai teatru, trebuie să dai nişte bani, nimeni nu trebuie să se supere. Ce sumă mare este la nivelul oraşului! Teatrul trăieşte prin ceea ce se întâmplă pe scenă, dacă pe scenă se întâmplă bine, totul este în regulă. Sunt în ţară, ca şi în Bacău, experienţe, exemple de la care putem învăţa, Craiova, Cluj, Timişoara, Piatra Neamţ. Actori, regizori, manageri, bani, public, să nu uităm publicul.

                                    Acesta este teatrul.