miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2495

Ce facem în weekend?

    Duminică:
    -Marșul pentru Viață Bacău 2018, ora 17.00, pe traseul Biserica Sfântul Dumitru, Narcisa – Pod Narcisa – Bulevardul Republicii – Calea Mărășești – Policlinica Veche – Casa de Cultură – Catedrala Ortodoxă «Înălțarea Domnului» (Statuia Voievodului Ștefan cel Mare);
    -Paul Panait (Gaz pe Foc) – Mauro’s Pub & More orele 20:00;

    Teatru:
    -„Fata babei și Fata moșneagului”, de Ion Creangă, Regia artistică: Valentin Dobrescu, duminică ora 11.00;
    -„Eu i-am îngropat pe Hamneți, Eu l-am îngropat pe Gahudius”, one-man-show cu: Tiberiu Gabor-Bitere; Regia artistică: Laurențiu Budău, duminică ora 18.00;
    -„Culturista”, one woman show cu Alina Neagu; Text și regia: Vali Bolat , duminică ora 20.00 în Mixologi Pub.

    Sport:
    -Vineri-duminică: Campionatul Național de Înot pentru Seniori, Tineret și Juniori; Bazinul de Înot, sesiuni zilnice de la 9.30 și de la 17.00;
    -Sâmbătă, ora 17.00, Sala Sporturilor, volei feminin Divizia A1, Știința Bacău – CSM Lugoj.

    Vineri:
    -„Simfonia Primăverii”, concert caritabil organizat de Colegiul Național de Artă „George Apostu”, ora 17.00, Ateneu;
    -„Vino aici” – Concert Zoia Alecu, ora 20.00 la Villa Borghese;
    – Concert Iris- Manifest, ora 22.00 în Valhalla;

    Sâmbătă:
    -Auto Total Business Show Bacău 2018. Cei mai importanți producători de piese auto din piața națională și internațională sunt prezenți la Centrul de Afaceri și expoziții de la ora 10.00;
    -Boys Will Be Boys, de la orele 22.00 la Cafea cu Lapte, petecere cu Dj Ciprian Botezatu alături de MC Paolo;
    -M-Phunk at The STAGE, de la ora 21.00;

    Ora Pământului în Bacău

      În această seară, de la orele 20.30, iluminatul public a fost înterupt în zona centrală a orașului.

      Motivul? Bacăul a celebrat alături de multe alte orașe din țară și din lume Ora Pământului.

      Cu acest prilej, patru coruri de elevi și liceeni băcăuani au interpretat timp de o ora pe scările Prefecturii cântece românești și din repertoriul internațional.

      Și jandarmii s-au alăturat acțiunii „Ora Pământului”

      Astăzi, 24 martie a.c. între orele 20.30-21.30, prin gestul simplu de stingere a luminilor care nu sunt esenţiale funcţionării şi prin deconectarea echipamentelor electronice aflate în stand-by, jandarmii și-au propus să tragă un semnal de alarmă la adresa efectelor dezvoltării iresponsabile. Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău a participat constant la acţiuni şi campanii ce au avut drept scop protejarea naturii, prevenirea infracţiunilor în domeniul silvic, plantare de arbori, acţiuni de ecologizare şi refacere a ecosistemului, iar la nivelul instituţiei se promovează un consum raţional al energiei, atât pentru conservarea mediului inconjurător cât şi pentru reducerea cheltuielilor administrative. Jandarmeriei Române îi revin prin Legea 550/2004, privind organizarea şi funcţionarea instituţiei, atribuţii în domeniul protecţiei mediului înconjurător, al florei şi faunei, în responsabilitatea sa aflându-se şi zonele care au statut de arie naturală protejată, de pe teritoriul României.

      Detalii despre această manifestare citiți în ediția de luni 26 martie a cotidianului Deșteptarea.

      Cum a vrut să fure un tânăr un telefon mobil

        La data de 23 martie a.c, în jurul orei 19.30, poliţişti din cadrul Secţiei 2 Poliţie Bacău au fost sesizaţi de către o tânără de 29 de ani, din localitate, despre faptul că o persoană necunoscută i-a sustras un telefon mobil pe strada Mioriţei.

        În urma activităţilor de cercetare şi investigare efectuate a fost identificat un tânăr de 21 de ani, din comuna Stănişeşti, bănuit de comiterea faptei.

        Acesta ar fi stabilit cu tânăra, în urma unui anunţ din mediul on line, să se întâlnească pentru a achiziţiona telefonul mobil. Profitând de neatenţia tinerei, presupusul cumpărător a fugit cu telefonul mobil, fiind prins de poliţişti în curtea unei societăţi comerciale.

        Poliţiştii au găsit asupra tânărului telefonul mobil şi l-au predat păgubitei.

        În cauză se continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt.

        Nu a acordat prioritate de trecere unui pieton

          La data de 23 martie a.c., în jurul orei 07.30, polițiștii din Moineşti au fost sesizați cu privire la producerea unui accident rutier, în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale.

          Din primele cercetări efectuate la fața locului a rezultat că un bărbat de 26 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe strada Tudor Vladimirescu, a surprins și accidentat o tânără de 17 ani, din comuna Solonţ care s-a angajat în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni semnalizată corespunzător.

          În urma evenimentului a rezultat vătămarea corporală a tinerei, care a fost transportată la Spitalul Moineşti, fără a rămâne internată.

          Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat o valoare negativă și i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

          În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de vătămare corporală din culpă.

          Cercetat de poliţişti pentru refuzul de la recoltarea de mostre biologice

            etilotest

            La data de 24 martie a.c., poliţiştii din Oneşti au depistat în trafic un bărbat de 49 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe Calea Mărăşeşti, sub influenţa alcoolului.

            Conducătorul auto a refuzat testarea cu aparatul alcooltest, precum şi recoltarea de mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

            În cauză s-a întocmit dosar penal efectuându-se cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de refuzul sau sustragerea de la recoltarea de mostre biologice de sânge.

            Refuzul ori sustragerea conducătorului unui vehicul de a se supune prelevării de mostre biologice de sânge necesare în vederea stabilirii alcoolemiei se pedepseşte cu închisoarea de la unu la cinci ani.

            Instituțiile de creditare, călcate de Protecția Consumatorilor

            Contractarea unui credit poate deveni o problemă destul de neplăcută, mai ales dacă, la semnarea contractului, nu acorzi o minimă atenție prevederilor incluse în acesta. Se întâmplă mai ales la creditele oferite de aşa numitele Instituţii Financiare Nebancare – IFN-uri, care în majoritatea cazurilor ascund surprize mari pentru cei care ajung să aibă de a face cu acestea. Vorbim aici de veritabile „ţepe”, în condițiile în care contractele includ condiții ascunse.

            Unii băcăuani care s-au fript cu băncile și-au căutat dreptatea la instanțele de judecată, însă cei mai mulți, de regulă cei cu resurse financiare limitate, s-au plâns Protecției Consumatorilor, instituție de control abilitată să verifice legalitatea contractelor de împrumut.

            În acest context, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău a desfășurat, pe parcursul lunii trecute, o acțiune de verificare a prevederilor legale la încheierea contractelor de credit cu sau fără ipotecă de către instituțiile financiare nebancare – IFN. Controalele au fost demarate ca urmare a unei circulare trimisă în teritoriu de Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor tuturor comisariatelor județene, dar și a numeroaselor plângeri depuse de băcăuani pe această tematică.

            Prin urmare, au fost verificați 5 operatori economici din rândul Instituțiilor Financiare Nebancare. Cum era de așteptat, nereguli au fost constatate în mai multe contracte verificate, comisarii băcăuani fiind nevoiți să aplice două amenzi în valoare de 30.000 lei. Instituțiile de credit au fost sancționate, în principal, pentru nereguli în contractele de credit, care au dus, în unele cazuri, la impunerea unor costuri suplimentare consumatorilor.

            „Au fost verificate, prin sondaj, anumite tipuri de contracte încheiate de aceste IFN-uri. Aceste instituții de credit erau obligate, conform noi legislații din domeniu, să scoată anumite prevederi din contracte care erau considerate abuzive. Or, se pare că unele IFN-uri au omis aceste detalii, ceea ce a atras sancțiuni, conform legislației în domeniu.

            De exemplu, una dintre principalele deficienţe a constat în perceperea unor comisioane nelegale, și anume un cost numit daune interese în vederea acoperirii unui eventual prejudiciu”, a declarat Alin Năstasă, șeful Protecției Consumatorilor Bacău. O altă practică ilegală sancționată de comisarii Protecției Consumatorilor a fost și condiționarea clienților, la rambursarea anticipată, de achitarea unei rate neajunsă la scadență.

            Din cauza unor abuzuri din contractele de împrumut, unii oameni au ajuns să returneze de câteva ori valoarea creditului, în vreme ce alții chiar şi-au pierdut bunurile cumpărate cu banii luați de la IFN-uri.

            Ajutor nesperat de la Crucea Roșie

              O mamă singură cu doi copii se află într-o situație disperată! Femeia este divorțată, nu muncește, iar singurele venituri sunt alocațiile copiilor. Maria T. are domiciliul pe strada Milcov, într-o locuință socială, fără energie electrică și gaze naturale. În lipsa banilor, femeia a acumulat datorii, iar neachitarea acestora a condus la debranșarea utilităților.

              Cazul Mariei T. a ajuns în atenția angajaților de la Crucea Roșie Bacău, la recomandarea unui vecin. O echipă le-a trecut pragul casei pentru a le duce pachete cu alimente de bază. Băieții, de 7, respectiv 9 ani, sunt în clasa I, respectiv clasa a III-a.

              “Copiii au rezultate bune la învățătură, însă, situația lor este una disperată.

              Singurul venit este reprezentat de alocațiile băieților, iar orice ajutor este binevenit”, declară Raluca Diaconu, purtător de cuvânt la Crucea Roșie Bacău. Echipa CR a luat în evidență familia și le-a dus alimente: ulei, orez, făină, paste, mălai, zahăr, bulion, biscuiți, dulciuri etc.

              Crucea Roșie Bacău pregătește în această perioadă documentația pentru demararea Caravanei de Paști. Traseul ar putea cuprinde 22 de comune, iar direcțiile de asistență socială urmează să stabilească cine va primi pachete de Paște.

              În principiu, acestea vor ajunge la familii sărace cu mulți copii sau bolnavi cronici. Cine vrea să ajute familiile nevoiașe poate contacta Crucea Roșie la numărul de telefon 0234/523733 sau se poate deplasa pe strada Oituz, nr. 61 din Bacău.

              ZDOB ȘI ZDUB – concert INCENDIAR în Bacău

                BACAUEVENT vă invită joi, 19 aprilie 2018, să sărbătorim cu mic, cu mare, alături de ZDOB și ZDUB la Teatrul de Vară din Bacău. Deschiderea concertului și încălzirea atmosferei va fi realizată pe ritmuri balcanice de trupa LOS ANONIMOS.

                Teatrul de Vară Bacău va fi gazda unui show live spectaculos ce va prezenta un corssover muzical, unde se întâlnesc intensitatea urbană și spiritul rural. Veți avea parte de cele mai tari hituri zdubești.

                ZDOB și ZDUB combină ritmurile hardcore-ului moldovenesc și folclorului românesc într-un mod unic și plin de energie.

                Cu un cimpoi românesc, o chitară în chip de „electrocobză”, o trompetă, un trombon, bas, tobe, fluier și alte instrumente populare de suflat a luat ființă acea comuniune între om și natură despre care am tot auzit în școli că ar vorbi „Miorița”.

                ZDOB și ZDUB e despre întoarcerea la rădăcini, e despre spiritul dezgolit de straiele orășenești, ce încă-și simte aproape legătura de glie.

                În esență rămâne bucuria care te furnica din tălpi până în palme și hardcore-ul moldovenesc ce-a reușit să îmbrace într-o formă bizar de firească folclorul uitat de mulți în casele bunicilor.

                ZDOB și ZDUB are în discografie 8 albume, a susținut sute de concerte în peste 30 de țări, a participat la zeci de festivaluri de importanță internațională, cucerind publicul prin energia și autenticitatea lor.

                Etno-rockerii moldoveni au reușit să își creeze un nume pe scena internațională fiind prezențe remarcante și cântând în deschiderea unor formații precum: Red Hot Chili Peppers, Emir Kusturica & No Smoking Orchestra, Biohazard, Rage Against The Machine, The Garbage sau Linkin Park.

                Mai tineri ca niciodată, Zdubii vă așteaptă să cinstim muzica împreună!

                Roman, solistul trupei declară că: „Fără voi, nu suntem ZDOB și ZDUB. Mulțumim România! Trăiască folclorul adevărat!”

                Dacă îți place să te distrezi și să cânți până la epuizare vino alături de ZDOB şi ZDUB.

                Bilete disponibile prin casieria Teatrului de Vară și casieria Teatrului Bacovia.

                Info și rezervări la 0744.11.44.04 sau WWW.FACEBOOK.COM/BACAUEVENT

                Elevii de la Colegiul Național de Artă „George Apostu” din nou în topul olimpiadelor școlare

                  Disputată de curând, Olimpiada Națională de Interpretare Vocală, Instrumentală și Studii Teoretice Muzicale care s-au desfășurat la Botoșani au adus noi rezultate remarcabile.

                  Elevii de top sunt: Eduard Botez, clasa a III-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Victor Andrei Butucaru, clasa a III-a, prof. coordonatori Angela Pascu, locul II-pian; Mihail Gioacăș Gora, clasa a III-a, prof. coordonatori Lenuța Potop și Zurita Villafranca Cornelia, locul III-vioară; Darius Zorilă, clasa a III-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Viorel Mihnea Berilă, clasa a IV-a, prof. coordonator Zurita Villafranca Cornelia, locul III-pian; Iustina Iacob, clasa a IV-a, prof. coordonatori Codrin Stan și Ozana Calmuschi-Zarea, locul I-violoncel; Monica-Andreea Rusu Donighevici, clasa a IV-a, prof. coordonatori Mihaela Gioacăș Gora și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I-oboi; Diana Mazăre Țurlea, clasa a IV-a, prof. coordonatori Georgiana Cantemir și Ozana Calmuschi-Zarea, locul II-flaut; Andrei Victor Coneac, clasa a VI-a, prof. coordonatori Mircea Iordăchiță și Flaviu-Marius Panaite, locul II-Vioară; Caleb Paul Lăcătoș, clasa a VI-a, prof. coordonatori Mihai Bălan și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I – finalist – percuție; Maria Bianca Margină, clasa a VI-a, prof. coordonatori Silvia Pîndaru și Cătălin Alexandru Stănescu, locul III-vioară; Estera Ramina Tănasă, clasa a VI-a, prof. coordonatori Viola Cel-Mare și Elvis Condrea, locul I-vioară; Bianca Elena Condrea, clasa a VII-a, prof. coordonatori Viola Cel-Mare și Elvis Condrea, locul I-vioară; Gabriela Ștefana Ghinea, clasa a VIII-a, prof. coordonatori Ana Maria Cioroparu și Cătălin Alexandru Stănescu, locul I – finalist – flaut; Bogdan Iorga, clasa a VIII-a, prof. coordonatori Lenuța Potop și Zurita Villafranca Cornelia, locul I-vioară.

                  La faza finală a Olimpiadei Naționale Corală s-a calificat și Corul „Armonia Junior” dirijat de prof. Ionuț Vîlcu.

                  „Am fost un rebel şi un actor cu noroc”

                  * Actor cu o carieră de invidiat, a jucat pe marile scene ale ţării, în roluri care au rămas în istorie – a absolvit Liceul „Bacovia”, fiind atras de arta plastică, a fost pentru puţin timp elevul lui George Apostu * a ales teatrul, la sugestia unei mari regizoare, care-i va deveni apoi soţie – Zoe Anghel-Stanca * intră în conflict cu fostul regim şi i se interzice să mai urce pe scenă n revine în forţă, pe scena Teatrului Naţional Bucureşti * devine profesor de vorbire, rostire şi dicţie la Institutul de Teatru * după 50 de ani se întoarce în Bacău, pe scena tinereţii, într-un rol, Polonius, care-i pune în valoare calităţile de excepţie * Ştefan Hagimă iubeşte cu pasiune teatrul, publicul şi oraşul unde a debutat ca tânăr aspirant la graţiile Thaliei

                  – Mă surprindeţi, nici nu am urcat bine pe scena „municipalului” şi doriţi un interviu de la un bătrân actor. E un fel de a spune, actorii nu îmbătrânesc niciodată. Să stabilim de la început, spuneaţi că subiecţii interviurilor dumeavoastră sunt persoane, personaje şi personalităţi. Eu nu sunt o personalitate, eu sunt un personaj. Sunt două lucruri legate de mine: sunt singurul actor din ţara asta, care a avut curajul, cândva, cu mulţi ani în urmă, pe scena unui teatru, la Giurgiu se întâmpla, cu sala plină, să spună că nu-i de acord cu politica partidului, legată de situaţia teatrului, starea teatrului de atunci. Ceauşescu mutase Teatrul „Ion Vasilescu” la Giurgiu. Am ieşit pe scenă, în timpul spectacolului, se juca o comedie de mare succes, „Bunica se mărită”, a avut peste 300 de reprezentaţii. Juca şi Sorin Postelnicu, băcăuanul nostru.

                  A îngheţat sala, după care spectatorii s-au ridicat în picioare şi au început să aplaude. A doua zi a apărut un tip de la Securitate, care se ocupa de instituţiile de cultură, nu m-au împuşcat, nu m-au arestat, eram destul de cunoscut, o vedetă în devenire, dar au făcut altceva, eram şi membru de partid: mi-au desfiinţat postul, au găsit o chichiţă în lege. M-au dat afară, am rămas şomer. Am făcut un memoriu la Consiliul Culturii, însă Tamara Dobrin, care era şefa politică a culturii din România, instituţie de temut, a decretat: Cât trăiesc eu, acest individ nu va mai juca în niciun teatru din România!

                  Al doilea, care cred că nu interesează, dar…Mai am o chestie pentru care nu m-au agreat mulţi în teatru. Când am terminat institutul, la 23 de ani, m-am căsătorit cu profesoara mea, Zoe Stanca-Anghel, un nume mare, greu, în teatrul românesc, cu care am rămas până acum trei ani, când a închis ochii. 42 de ani… Nimeni nu a crezut că va rezista. Ca urmare, eu am intrat într-o lume foarte specială. Ea a făcut parte din celebrul grup de intelectuali, scriitori, de la Sibiu. „Cercul de la Sibiu”: Radu Stanca, Augustin Doinaş, Negoiţescu, Nicolae Balotă. Eu am fost primit în acest grup, seara ne adunam la Ovidiu Constantinescu, scriitor, pe Uranus, la două săptămâni, acolo erau tot felul de oameni, de la pictori, regizori, cântăreţi, actori, scriitori, poeţi. Din grupul acela am mai rămas foarte puţini, s-ar putea să mai trăiască Mircea Burzuca, care este custodele Margaretei Sterian. V-am spus acestea de la început pentru a intra în atmosfera acelor ani. Acum aştept întrebările.

                  S-a rupt puntea

                  – Dacă tot suntem la capitolul „amintiri”, dintre cei cu care aţi jucat, la început, pe scena teatrului băcăuan, cu cine v-aţi mai întâlnit?

                  – Din cei pe care i-am apucat în teatru, am revăzut-o pe Tanţa Zmeu, un om minunat, o actriţă foarte bună. Mai e Baltag, coleg de generaţie, de an, a fost Stelică Preda, dar el a plecat, s-a retras la Galaţi. Vedeţi, nu numai aici, în Bacău, dar, peste tot, s-a creat o ruptură, o falie imensă, care se tot adânceşte, între ceea ce însemna vechea cultură românescă şi prezent, parcă lipseşte o generaţie…

                  – Aceeaşi situaţie este şi la artiştii plastici, avem generaţia lui Boca, Stanciu, Pristavu, după care vin cei de 30-40 de ani…

                  – Da, nu a mai avut loc un schimb de generaţii, noi preluam de la cei de dinaintea noastră şi mergeam mai departe, acum nu se mai preia nimic, s-a produs ruptura, nu există puntea. Le spuneam studenţilor, măi, voi îmi creaţi senzaţia că sunteţi generaţia spontanee, parcă lumea a început cu voi.

                  – După mulţi ani, din nou în Bacău. V-am văzut anul trecut, la Festivalul Recitalurilor Dramatice, BACĂU FEST – Monodrame, într-un recital, acelaşi Ştefan Hagimă, aceeaşi prezenţă, la care am remarcat vocea, rostirea, dăruirea totală pentru rol, pentru a ajunge la inima şi sufletul spectatorului, iar acum, personaj principal, Polonius, în piesa regizată de Dumitru Lazăr Fulga, „Uciderea lui Gonzago”. Ce s-a întâmplat în acest timp?
                  Am văzut o fotografie pe masa directorului teatrului, un Ştefan Hagimă tânăr…

                  – A, da, acolo sunt cu Sorin Postelnicu şi Romeo Lăzescu, la Centenarul Liceului nr. 1, care s-a schimbat atunci în Liceul „Bacovia”, o mare sărbătoare. Eu am terminat „Bacovia”, iar anul trecut am fost şi la festivitatea de împlinire a 150 de ani, acum Colegiul „Ferdinand I”. Am avut un foarte mare noroc, am prins o generaţie de profesori foarte buni, unii aveau doctorate la Paris, cum era profesorul Ioan Grigoriu, absolut strălucit. Scriam atunci profesor cu literă mare, te lipeai de pereţi când treceau pe holuri, nici nu suferă comparaţie, să nu mai vorbesc de străluciţii absolvenţi. Asta-i ruptura! Şi în Institutul de Teatru şi Cinematografie „I.l.Caragiale” (1969-1973) la fel, am avut profesori extraordinari, poate vom vorbi despre ei.

                  „Am fost o săptămână elevul lui George Apostu”

                  – Actor… De ce actor?

                  – O poveste, da, o poveste care cred că o să amuze la un moment dat. Mi-a plăcut plastica, am făcut desen, am făcut pictură, sculptură la Şcoala Populară de Artă. Într-o zi, tata îmi spune, uite, am vorbit cu un sculptor, îl cheamă George Apostu, să te duci să vadă de ce eşti în stare. M-am dus, era undeva pe fosta Karl Marx, prin spate, George Apostu cioplea, îmi amintesc, lucra la un bust a lui Ion Ionescu de la Brad, primise o comandă. Cu ţigara… Bun, zice, asta-i dalta, ăsta-i ciocanul… am început, cu teamă, cu grijă, să nu stric. O zi, două, o săptămână…

                  Maestre, e greu, ceva mai uşor… nu-i de mine. M-am dus la teatru, spectacol, te vede lumea, aplauze, viaţă… Am constatat, după ani, că nu-i deloc uşor teatrul. Am simţit pe pielea mea, am mai citit, era un articol în Flacăra, într-o seară, într-un rol principal, un actor consumă energie cât un miner, în abataj, timp de o săptămână. Într-un rol mare, pe spectacol, poţi să dai jos un kilogram, un kilogram şi jumătate.

                  Am fost într-o clasă destul de articulată, clasa Moni Ghelerter – Zoe Stanca-Anghel, profesoara mea şi viitoarea soţie, iar Ghelerter, un om de mare cultură, cu studii la Paris, provenea dintr-o familie de vechi intelectuali din Iaşi. Un tip subţire, cum se spunea pe atunci, un foarte bun regizor şi profesor. Ştia să facă distribuţia. Unii dintre colegii mei au făcut carieră strălucită, Ioana Crăciunescu, Cezara Dafinescu, Mişu Dinvale, unii, din păcate, s-au dus, Nuni Anestin, Elena Albu, o actriţă specială, foarte specială, căsătorită cu Mircea Veroiu, au plecat afară, Mircea a murit, ea s-a întors, a jucat, am vorbit la telefon, după care aud că Leni a murit…

                  „N-am făcut parte niciodată din turmă”

                  – Aveam o informaţie că aţi debutat la Teatrul de Stat din Bacău…

                  – Nu, nu… La Satu Mare. Am fost într-un grup, cred că eram şapte actori, din clasa mea eram singurul, din clasa lui Dem Rădulescu erau şase. Debutul l-am avut în „Inimă rece”, de Wilhelm Hauff, regia era semnată de Zoe Anghel- Stanca. După un an de Satu Mare am venit în Bacău. Am făcut două-trei roluri, era aici o trupă foarte bună, a venit Zoe şi a făcut o premieră naţională, „Excursia”, o piesă cu trei personaje, a lui Teodor Mănescu.

                  Am jucat cu Cătălina Murgea, o mare Doamnă, o mare actriţă, în rolul Mamei, Liviu Manoliu în rolul Tatălui, după el a jucat Nea Nicu Roşioru, iar eu, băiatul, de fapt, era rolul principal. Am jucat multe spectacole, a avut succes, mare succes, însă, la un moment dat, am intrat în conflict cu Vasile Sporici, directorul teatrului. Eram un tip altfel, niciodată nu am făcut parte din turmă, termenul nu-mi aparţine, este al filosofului Rădulescu – Motru. Conflictul s-a terminat cu plecarea mea la Galaţi, am dat concurs, însă nu vroiau să-mi dea drumul.

                  Ilie Calimandric era şef la Cultură, fusesem coleg de clasă cu băiatul lui, eşti băcăuan, stai aici! Calimandric a plecat în concediu, rămăsese Păun Bratu, un om de excepţie. Am făcut un turneu cu „Excursia” de 30 de zile, în toată ţara. La revenirea în Bacău, Bratu şi-a dat acordul să plec. Aşa s-a terminat aventura mea în Bacău. Luase concursul şi Cătălina Murgea, însă a renuţat. La Galaţi am jucat, pe stagiune, câte două roluri principale, am fost Ştefăniţă, din „Viforul”, preluat de televiziune. Aveam 27 de ani. Eram cel mai tânăr „Ştefăniţă”.

                  În 1980, la Teatrul „Ion Vasilescu” din Bucureşti, a ajuns director Sorana Coroamă-Stanca, domnule, un mare regizor, o mare Doamnă, iar prim-regizor era Tocilescu, un tip special, a făcut opt ani facultatea, mustea de talent, cel mai bun din generaţia lui. Avea o fantezie nemaipomenită, avea o cultură de temut. Sorana m-a întrebat dacă nu vreau să vin la „Vasilescu”, mă cunoştea de la Galaţi. Trecuseră patru ani, jucasem roluri mari, cu premii importante. Nu au vrut să-mi dea drumul, mi-am dat demisia, şi am plecat la „Vasilescu”. A început corvoada.

                  Era teatrul fostei regiuni Bucureşti, avea de toate, teatru-proză, teatru de estradă şi secţie de folclor. Umbla prin tot Bărăganul, să împrăştie cultura! Era o trupă excelentă, am făcut nişte spectacole despre care s-a scris mult, şi numai de bine. Ghinion. Ceauşescu a dat decretul de înfiinţare a judeţului Giurgiu, a luat multe instituţii din Bucureşti, printre care şi teatrul, şi le-a dus la Giurgiu. Era 1983. Eu nu am fost de acord. Atunci s-a petrecut scena despre care am vorbit la început. Am intrat în conflcit cu „băieţii”, de acolo, acolo, mi s-a frânt cariera, eram în plină ascensiune. Vreo trei ani am rămas fără slujbă, şomer, mă mai duceam pe la Radio, mai făceam câte o imprimare. Trăiam.

                  Cum l-a impresionat pe Mihai Berechet

                  – Satu Mare, Bacău, Galaţi, Giurgiu. Deodată, pe afişul „Naţionalului”. Un actor în conflict cu autorităţile, pus la index, ajunge pe cea mai mare scenă a ţării. Acolo era marele Beligan director.

                  – În 1986, din întâmplare, l-am întâlnit pe Horia Popescu, prim regizor la Teatrul Naţional, deţinea şi funcţia de director adjunct, director plin era Radu Beligan, cum spuneaţi. Eram cu Zoe, soţia mea. N-am vorbit nimic de situaţia în care mă aflam, era cunoscută în tot Bucureştiul, unii chiar mă întrebau cum dumnezeu nu m-au arestat. Am vorbit de una, de alta. Aici fac o paranteză, eram membru de partid, soţia provenea dintr-o familie de mari intelectuali, tatăl ei a fost medicul familiei Ceauşescu, el a asistat la naşterea Zoei Ceauşescu. Cred că nu şi-au mai dorit un scandal, după cel cu Dinescu. M-au lăsat doar fără pâine, fără scenă, dacă un actor nu mai joacă, este terminat.

                  Într-o lună, în două, lumea te uită. Cred că aşa au gândit. În toamnă, primesc un telefon de la Georgică Ulmeni, regizor tehnic la „Naţional” şi îmi spune că mă cheamă „maestrul” Horia Popescu. Stăteam lângă Scala, mă duc şi îmi zice: Mă Ştefane, eu vreau să reiau „Ploşniţa”, cu Arşinel, „Bibanu” nu vrea să mai joace. Este un rol, pe care îl făcea Oseciuc, acesta a plecat din ţară, vrei să vii în locul lui? 25 de lei de repetiţii şi 35 de lei pe spectacol. Atât pot, îmi spune. Aşa am ajuns la Teatrul Naţional. Am jucat un spectacol, apoi altul, altul.

                  Mi-au făcut contract pe şase luni, nu trebuia aprobare de la nimeni, apoi l-au prelungit. În 1988, am intrat în premiera lui Horia Popescu, o adaptare după un scenariu despre Mircea cel Bătrân, cea mai mare montare pe care am văzut-o, cu toţi actorii teatrului. O nebunie. Gheorghe Cozorici juca Mircea. Aveam vreo patru scene numai cu Cozorici. Apropo de vocile din teatrul românesc. Au fost scene antologice. Ileana Lucaci scria în cronică: o apariţie cu totul remarcabilă Ştefan Hagimă…

                  A fost măgulitor pentru mine. Am jucat într-o comedie de Bernard Show, erau Gicu Motoi, Dinulescu, Mihai Niculescu, Hudac, Paul Avram, regizor era Mihai Berechet, marele Berechet. Şi aici a intervenit întâmplarea. Paul Avram a plecat în Olanda şi nu s-a mai întors. Avea un rol important, şi s-a pus problema cine îl preia, Hagimă, Hagimă, gata, intră Hagimă. Am făcut prima repetiţie singur pe scenă, cu Ulmeni, trupa era plecată la Iaşi. 20 de pagini de text. Mă cheamă Berechet, stătea pe Regală, şi îmi spune sec că nu merge, nu pot să joc în locul lui Avram. Am avut senzaţia că mă prăbuşesc. Au fost două spectacole, unul la Câmpulung şi unul nu mai ştiu unde. Al treilea a fost în Bucureşti, mi-am invitat toţi prietenii, mă gândeam că este ultimul meu spectacol la „Naţional”. Se aflase ce a spus Berechet. Să nu o mai lungesc, sunt anunţat, intru pe scenă şi zic „Numele meu este Dabu!”, era prima replică. A răsunat sala. A mai fost o sclipire pe la mijlocul piesei, după care au venit aplauzele, nu se mai terminau. Inclusiv în culise şi pe scenă. Berechet a fost de neimaginat, n-a spus decât atât: Hagimă a fost cel mai englez dintre voi. A purtat fracul cum nu l-a purtat nimeni, şi vocea…vocea… Am rămas în continuare, s-au jucat vreo 200 de spectacole.

                  – Ce înseamnă, domnule Ştefan, un asemenea moment în cariera unui artist?

                  – Poate însemna un moment de prăbuşire sau unul de afirmare. Sau poate unul care să-ţi dea de gândit, de analiză, ce urmează. La un moment dat poţi să ajungi acolo…şi după aceea?

                  Profesor de rostire

                  – Cum a ajuns actorul Ştefan Hagimă profesor de rostire, de dicţie la facultate? O perioadă la fel de fastă pentru dumneavoastră.

                  – Când m-au chemat la Institut, m-au luat pentru asemănarea, la voce, cu Ghiţă Cozorici. El jucase în „Domnii Glembay”, poate cel mai mare rol al său. Eram numit Cozorici în devenire. Profesorul Nicolae Gafton, care a fost bariton, venea din muzică, a fost o mare voce din arta lirică românească, de o cultură vastă, i-a plăcut să studieze arta vocală, m-a invitat la Institut. Avem nevoie de modele, îmi zicea. Noi avem, în general, nevoie de modele. Aşa s-a întâmplat în toată istoria noastră. Am intrat în Institut în 1989, am mai lucrat apoi cu ora până în 1993, după care am intrat definitiv, până în 2007, când m-am pensionat. Au fost ani foarte buni.

                  – Se mai face rostire, dicţie, în Institut, domnule Hagimă? Mulţi actori tineri, nu numai în Bacău, vorbesc, nu rostesc. Nu auzi, nu înţelegi nimic.

                  – Nu, am auzit că s-a desfiinţat cursul. Rostirea este ştiinţă, nu este vorba numai de talent. Vocea se construieşte şi rostirea se învaţă, este ştiinţă, repet, profesorul Gafton a făcut ştiinţă din asta. Am ajuns, după muncă şi iar muncă, să scoatem voci pe bandă rulantă. Şi mai e un lucru: majoritatea nu face distincţie între pronunţie şi dicţie. Dicţie este, spune dicţionarul, altceva, ceea ce spunem noi dicţie este, de fapt, pronunţie. Ai un defect de pronunţie. Eu sunt capabil să fac un om să vorbească normal, chiar dacă are un defect fiziologic, are vălul palatin spart. Atunci când vorbesc de „vorbire” dau exemplu mereu teatrul englez, este vârful pe plan mondial. Englezii aduc vorbirea în faţă, inteligibilă, audibilă, are penetranţă, portanţă, trebuie să o aduci în faţă, nu să vorbeşti din gât, nu faci nimic, este ca şi cum ai pune surdină la trompetă. Se vorbeşte de şoaptă timbrată, nu există şoaptă timbrată, este o vorbire într-o intensitate mai joasă. Atât. Am făcut „vorbire” la Craiova, la Cluj. Am fost chemat acolo unde directorii, regizorii ştiau ce înseamnă actor cu rostire, cu voce. Concomitent am predat actorie, am făcut regie, am făcut de toate, am învăţat. La Cluj a mai rămas o serioasă şcoală de teatru. Sunt oameni de ispravă acolo…

                  – Înainte erau trei-patru facultăţi de actorie, de regie, acum le găsim în mai toate oraşele. Eu nu spun că e rău, problema este alta: calitatea, exigenţa.

                  – Nu, nu mă puneţi să vorbesc despre instituţiile de învăţământ superior artistic. Eu vin de acolo. Sunt oameni, actori, regizori, critici de teatru care au competenţe. Pot să spun doar că este o mare prostie sistemul de acum, şcoală de trei ani, după aceea master. Poate merge la alte specializări, dar în actorie, nu. Să vă dau un exemplu, dacă o actriţă nu joacă imediat după trei ani de facultate Ofelia, dacă o mai ţii doi la masterat şi apoi doctorat, poate să joace doar Bona. Şi la băieţi este acelaşi lucru. Se ajunsese la un echilibru de patru ani, anul patru era practică. În acei patru ani se făcea carte, jucai, mergeai la spectacole, dacă aveai noroc primeai un rol. Erau premise să ieşi un actor bun, iar unii, foarte buni. Se juca încă din facultate, îmi amintesc că eu am debutat, ca student, la „Casandra” în „Vilegiaturiştii” lui Maxim Gorki, piesa făcea parte din „Săptămâna teatrului sovietic”, membrii ambasadei ne-au invitat la cocktail, alături de mari actori. Era ceva fantastic pentru un student.

                  Teatrul din Bacău este la nivelul teatrelor mari din ţară

                  – Aţi ieşit la pensie, este un fel de a spune, actorul nu iese niciodată la pensie (este o problemă administrativă), sunt foarte multe exemple în teatrul românesc. A urmat o decizie importantă, v-aţi recăsătorit, soţia este băcăuancă, dr. Iulia Ştefănescu, şi vă întâlnesc la repetiţii pe scena tinereţii dumneavoastră.

                  – De data aceasta nu a fost foarte complicat. M-am întâlnit cu Mitruş (Dumitru Lazăr Fulga, regizor la „Bacovia” – s.n), am fost colegi de liceu, el cu un an mai mic decât mine. Îl ştiam, însă nu i-am văzut niciun spectacol până acum vreo doi ani. Am revenit şi am văzut „Nora”, în regia lui Mitruş, cu Eliza, Firuţa, Baltag, Goranda s.a.m.d. Un spectacol foarte bun, care poate sta oricând alături de alte spectacole de la teatre mari. Şi o spune un om care a jucat la teatre mari, a văzut spectacole şi spectacole. Am zis că aici este o treabă de regie, de regizor, de lider care poate să strângă trupa. El mi-a propus să facem un spectacol… Eu nu mă mai urcasem pe scenă de 14 ani. Mi-a trimis textul de la „Uciderea lui Gonzago”, mi-a plăcut, interesant.

                  Dacă tu joci Polonius, eu pun textul, mi-a spus prin telefon. Am avut ceva ezitări, când eşti angajat într-o trupă, asta e, trebuie să joci, dar, în situaţia mea, era altceva. Am vorbit şi cu Eliza (Eliza Noemi Judeu, director al teatrului – s.n), am văzut că vrea să facă ceva, să mişte, să învie teatrul, să-l scoată în lume. M-am hotărât, am început repetiţiile, am văzut actorii, mi-au plăcut, inclusiv cei tineri, iar într-o discuţie pe marginea scândurii le-am spus: Uite, să ştiţi că nu este nicio diferenţă între voi şi actorii din Bucureşti. Există, totuşi, o diferenţă: trupele din capitală au două calităţi, obrăznicie şi impertinenţă, pe care voi nu le aveţi, de parcă aţi spune mereu că sunteţi din provincie. Nu, nu este aşa. A trecut vremea „provinciei”.

                  Într-o ţară civilizată, normală la cap, nu se întâmplă aşa ceva. Am văzut în Germania, la Esenn, o localitate mică, poate ca Buhuşi, unde s-a construit un teatru pentru un spectacol, pentru un muzic-hall, care se juca la vremea respectivă zi de zi. Se juca pe patine, o nebunie, o extraordinară performanţă. S-a construit o clădire pentru acel spectacol. Cam asta este. Asta este diferenţa. Bacăul are o trupă bună, este, repet, la nivelul, de talia celor din Capitală, din alte oraşe cu tradiţie. Au venit actori tineri, joc cu un tânăr care debutează acum, este la primul lui rol aici, la „Bacovia”, mi-a plăcut (Tudor Hurmuz – Benvolio – s.n.). Acum să nu înţelegeţi că iau rolul criticilor de teatru, nu-i treaba mea, însă suntem la o discuţie şi am simţit nevoia să spun. Teatrul „Bacovia” împlineşte anul acesta 70 de ani, are în spate o istorie, o extraordinară istorie, aici au jucat mari, mari actori, este o trupă echilibrată, atât ca vârstă, cât şi pe sexe, dar mai ales ca nivel de exprimare, nu vreau să mai dau exemple însă vedeţi distribuţiile, repertoriul, ştiu că aici au montat mari regizori, este un public, da, există un public de teatru, cum este un public pentru „simfonicul” băcăuan.

                  „Era un timp pentru teatru, actorul era idolul publicului”

                  – Tocmai voiam să vorbim despre public, până la urmă el este cel care dă verdictul. Este o diferenţă între publicul din anii 1960, 1990 şi 2018?

                  – Există şi acum public. Din păcate, spectatori de teatru, de calitate, au rămas puţini. Şi au rămas puţini din cauza teatrelor, a calităţii teatrelor. Şi nu vorbesc aici de un anume teatru. Teatrul este vinovat pentru ceea ce s-a întâmplat. A coborât, a făcut tot felul de compromisuri. S-a tot dus, s-a tot dus, până a rămas fără spectatori. A trecut ceva vreme până a venit întrebarea: Şi noi ce facem? Cred că undeva, tot de aici trebuie pornit, tot de la teatru. Să recâştigi, să reformezi spectatorul, să reformezi teatrul. Pe noi ne aducea la teatru de la liceu. Veneam la teatru, aveam abonament, la fel joia, ne duceam la concert. Totul porneşte de la educaţie, că, de fapt, aici este schimbarea: educaţia. Ca să nu spun direct învăţământul. Şcoala. Noi făcem teatru în liceu, aşa am urcat pe scenă. În 1967, la Centenarul liceului, eu aveam 17 ani, iubeam teatrul, şi nea Costică Motreanu, era director adjunct la teatru, soţia lui era profesoară de L. Română, a pus „Mielul turbat” numai cu elevi, piesa s-a jucat aici, în teatru. Acum 50 de ani. Era altceva, era o emulaţie…

                  – Era un timp anume pentru teatru?

                  – Cred că era. Atunci nu erau atâtea tentaţii, televizorul era mort, doar cinematografele ne mai scoteau din casă. Teatrul era o lume, era un miraj, erau spectacole. Actorii aveau o ţinută, o prestanţă, în jurul lor se ţeseau poveşti, ieşeau pe Corso, trecea Lordul (Florin Crăciunescu – s.n.) şi era salutat de lume, se întâlneau cu spectatorii, îşi ridicau pălăria. Era şi o anume boemă. S-au dus, ceva s-a degradat, de altfel ca toată societatea românească, ăsta este adevărul. Suntem ca înaintea unei mari bătălii, care poate defini, poate distruge sau poate repune pe picioare o naţie. S-ar putea să pierdem definitiv, nu-mi place să prorocesc, dar s-ar putea ca „suta” asta să fie şi începutul sfârşitului. Teatrul este lăsat singur, să se descurce cum poate, senzaţia mea este că se află pe o gheaţă, pe un lac, se aluneacă şi, cu toate zbaterile, nu reuşeşte să ajungă la mal. Totul este o gheaţă şi tot alunecă, alunecă…Teatrul unui oraş trebuie sprijinit, nu sunt două, nu sunt cinci. La Londra sunt 2000 de trupe, altundeva sunt 200, poate 50, la noi există un singur teatru. Mă uit cum arată…nu se poate. Aici a trăit un mare poet, teatrul îi poartă numele, Bacovia este uriaş, din Bacău a plecat George Apostu, aici a locuit şi a suferit Nicu Enea, de aici a plecat Solomon Marcus, unul dintre cei mai mari matematicieni, dar câţi nu sunt! Nu trebuie să uităm.

                  Teatrul este o bucurie trăită împreună

                  – Mergeţi prin oraş, vă reîntâlniţi cu amintirile. Cum este acum oraşul?

                  – Merg. Au trecut anii, nu mai este oraşul copilăriei mele, nici nu se putea. Sunt trist că nu mai regăsesc aproape nimic din vechiul oraş. Mi-ar fi plăcut să se fi păstrat ceva din farmecul de altădată. Dacă rămân aici, mă întrebaţi? Nu ştiu, depinde de multe şi de mulţi. Deocamdată sunt aici, diseară avem repetiţie, mâine joc. Vă invit, cum îi invit pe toţi cei care iubesc teatrul, iubesc actorii, actorul are nevoie de dragostea spectatorilor, iar locul actorului este pe scenă. Veniţi să-i iubiţi, să vă bucuraţi alături de ei, teatrul este o bucurie trăită împreună.

                  – Teatrul lui „ş” sau a lui „r”? Vorbim sau rostim?

                  – (râde pentru prima dată) Da, ştiu ce vreţi să spuneţi. Mi-e teamă, nu, nu mi-e teamă, că nu mi-a fost niciodată, am făcut în viaţă tot ce am vrut, fără să afectez pe cei din jur, dar am spus nu, nu stau în turn, sunt om, şi am dreptul să fiu om şi să-mi spun părerile. Cât despre colaborarea viitoare cu teatrul „Bacovia”, ce să zic. Majoritatea celor din teatru nici nu ştiu cine sunt, dar nu-i vorba numai de mine. Şi acum cum să vin eu şi să le spun, să le vorbesc eu despre vorbire, despre rostire, despre cum se rosteşte un „e” , un cuvânt format din vocale, atât timp cât cineva l-a învăţat să ţină creionul în gură, după vechea metodă. Iată o demonstraţie simplă (rosteşte o propoziţie în liniştea sălii unde stăm de vorbă), vedeţi, ajung la 100 de decibeli fără să fac un efort suplimentar, zornăie sala, dar nu-i nevoie, sala are o acustică bună. Respiraţia, respiraţia nu este în burtă, acolo stau cârnaţii, berea, respiraţia este în plămâni, plămânii sunt făcuţi pentru aer. Vorbirea este o problemă de gândire, îmi iau aer cât am nevoie, îmi spune creierul de cât aer am nevoie pentru a rosti o propoziţie, mai respir o dată…

                  La teatru fierbe oraşul

                  – Să mai respirăm şi noi. M-am bucurat foarte mult că am stat de vorbă, că v-am cunoscut şi, mai ales, mă bucur că am ocazia să vă readuc în faţa publicului băcăuan şi prin intermediul ziarului. Avem un ziar, 2-3 reviste de cultură, o filarmonică, un teatru, câteva muzee, la un sumar inventar ne iese ceva.

                  – Aţi pomenit de Filarmonică, îmi place să merg la concerte, am abonament, mă duc cu soţia, cu Iulia, de fapt îi datorez multe Iuliei. Şi acest interviu cred că i se datorează, dacă nu era ea, eu nu eram în Bacău. Tot ea m-a încurajat, mi-a zis: nu se poate, trebuie să te urci pe scenă, numai să stai, să priveşti şi să comentezi e simplu, o face oricine, dar nu toţi ne putem urca pe scenă. Aşa că, între două drumuri, mai merg la Bucureşti, am o casă la Snagov, cred că voi juca teatru. Am puternice legături cu Bacăul. Am locuit pe Avram Iancu. Nu m-aţi întrebat, dar vă spun, eu sunt născut la Helegiu, în Bacău am ajuns la 5-6 ani. La Helegiu mai am o soră şi doi fraţi. Familia biologică e acolo, pentru că Hagimă este numele familiei care m-a crescut, mama a murit la naşterea mea, tatăl meu adoptiv, Hagimă, era învăţător, şi m-au înfiat de la câteva zile, m-au crescut şi numele, deci, îl am de la părinţii adoptivi. Bacăul mi-e foarte drag. Aici am făcut şcoală, am jucat pe această scenă, beam o bere la Parcul Trandafirilor, la Restaurantul din Parcul Mare, acum se cheamă altfel, mai erau grădini de vară, Bistriţa era în mare vogă, Zahanaua, se înălţase Decebal. Revin la teatru, aici fierbea oraşul, soţia mea, Zoe, fosta mea soţie, a pus câteva spectacole, de fapt aşa am şi cunoscut-o.

                  În 1969, m-a adus Costică Motreanu să mă vadă, eram în clasa a XII-a, i-am spus o poezie, a zis că am calităţi, să vină să dea la teatru… A pus câteva spectacole, cum ziceam, a lucrat şi la Piatra Neamţ, a regizat un spectacol absolut fabulos, „Harap Alb”, socotit la vremea aceea cel mai modern spectacol al deceniului opt din Europa. În Enciclopedia Mondială a Teatrului erau trecuţi trei regizori români, Zoe Stanca-Anghel, Liviu Ciulei, Dinu Cernescu. Să revin la povestea teatrului.

                  Arta trebuie subvenţionată, trebuie să o spun, nu este industria de la Hollywood, care aduce bani, teatrul este subvenţionat în lume, Teatrul Regal din Londra primeşte subvenţii, nu se poate, iar dacă într-un oraş ca Bacăul vrei să ai teatru, trebuie să dai nişte bani, nimeni nu trebuie să se supere. Ce sumă mare este la nivelul oraşului! Teatrul trăieşte prin ceea ce se întâmplă pe scenă, dacă pe scenă se întâmplă bine, totul este în regulă. Sunt în ţară, ca şi în Bacău, experienţe, exemple de la care putem învăţa, Craiova, Cluj, Timişoara, Piatra Neamţ. Actori, regizori, manageri, bani, public, să nu uităm publicul.

                  Acesta este teatrul.

                  „Iubesc toate rolurile, inclusiv pe cele ale colegilor”

                  Ivona Lucan: Povestiți-ne puțin despre sosirea dumneavoastră în acest Teatru.
                  Nina Ionescu: Pe scurt. În anul IV eram studenta (București) domnilor profesori Ion Cojar, Ștefan Radof, Nae Iliescu, Marilena Chelaru. A venit domnul Constantin Dinischiotu (pe atunci era director la TMB) și m-a întrebat dacă vreau să vin ca să dau concurs. Răspunsul a fost afirmativ! De atunci am o a doua casă, Bacău!

                  Care a fost sau este cel mai îndrăgit/incomod rol din cariera dvs. actoricească?
                  Este dificil de explicat! Iubesc toate rolurile, inclusiv pe cele ale colegilor, dar în rolul Hedda Gabler – personaj principal, m-am simțit în al nouălea cer. Au fost și roluri incomode. Sunt acelea care îți dau bătăi de cap, palpitații, nopți albe, dar te șlefuiesc ca actor. Le ador!

                  Ce momente de „cumpănă” sau mai puțin plăcute ați întâmpinat în teatru de-a lungul timpului?
                  Momentul minunat de „cumpănă”… Stăteam în cabină și am plecat ca să îmi aduc pe lume fetița. Îmi pare rău doar pentru faptul că nu am jucat mai mult.

                  Spectacolul cel mai de suflet este?
                  Hedda Gabler și Angajare de clovn.

                  Dacă ar fi să dați timpul înapoi ați schimba ceva?
                  Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru tot ceea ce mi-a dat! Sunt mulțumită cu viața personală și profesională. Îmi doresc sănătate și inspirație.

                  Ce vă (mai) doriți din partea Teatrului Municipal „Bacovia”?
                  Este simplu. Să pună toți actorii în valoare.

                  Teatrul Municipal „Bacovia” împlinește vârsta de 70 de ani, o cifră rotundă, plină. Un gând, care vă trece prin cap când auziți acest lucru poate fi?
                  La ceas aniversar îi urez: La mulți ani! Spectacolele sale să se joace pe cele mai mari scene, să aibă premii nenumărate. Să ne trăiești TMB!

                  Ivona Lucan,
                  Secretar literar Teatrul Municipal „Bacovia”

                  O simulare imperfectă

                  Noutăţi în 2018

                  Este primul an când formatul general al subiectelor pentru examenul naţional de bacalaureat este modificat: dacă în 2017 (şi, evident, în anii dinainte) structura subiectului I impunea 9 cerinţe raportate la un text la prima vedere, acum numărul lor s-a redus la 5, iar relaţia cu conţinutul textului dat este mult mai strânsă. Aceasta a permis plasarea unui alt text la prima vedere drept subiectul al II-lea, eseul-argumentativ mutându-se ca parte a subiectului I. Subiectul al III-lea a rămas neschimbat.

                  Ce spun viitorii candidaţi

                  La întâlnirea cu liceenii prezenţi la cursurile de pregătire pentru bacalaureat organizate de Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, am întrebat dacă este convenabilă noua formulă. Unii, adică majoritatea, au considerat că varianta cu 9 cerinţe merita păstrată, de vreme ce acestea erau oarecum generale şi deci se putea răspunde relativ uşor: numirea unor sinonime contextuale, formarea de enunţuri cu expresii sau locuţiuni incluzând un anume cuvânt, transcrierea de mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii etc. Alţii, puţini, au contestat vechea regie, care avea dezavantajul de a atomiza prelucrarea unui text literar, îngrădind creativitatea. (Am dedus că aceştia erau cu adevărat pasionaţi de literatură şi de compoziţie.)

                  Cum stăm cu limba română

                  Am remarcat cu tristeţe că deşi disciplina continuă să se numească în cataloage limba şi literatura română, noutăţile din 2018 elimină în totalitate prezenţa românei descriptive şi a celei normative. Limbajul specific („sinonim”, „cratimă”, „substantiv”, „lexico-gramatical” – termeni preluaţi din pachetul de 9 cerinţe centrate pe textele poeziilor „Alt cântec”, de Adrian Maniu şi „Vocula”, de Ion Vinea, din subiectele date la sesiunea din anul 2017 la profilurile real şi, respectiv, umanist) măcar avea darul de a-l familiariza pe adolescent cu universul ştiinţelor limbii. Subiectul dat la simularea din 20 februarie nu are nici măcar la profilul umanist („filiera vocaţională – profilul pedagogic”) vreo cerinţă extrasă din domeniul lingvistic: 1.„indică sensul expresiei…”; 2. „menţionează o caracteristică a atelierului lui Brâncuşi…”; 3. „precizează atitudinea…”; 4. „explică motivul pentru care…”; 5. „prezintă, în 30-50 de cuvinte, o trăsătură…”

                  Şi totuşi se depunctează

                  Dacă în 2017 penalizările privind greşelile ortografice şi de punctuaţie erau ori absente din barem (la subiectul I), ori prezentate la modul general, în 2018, la fiecare grupaj de 6 puncte pentru o cerinţă, un punct este alocat exprimării scrise. S-ar zice că e bine, dar nu ni se pare moral să se creeze dezechilibru între… cerere şi ofertă: elevului nu-i este evaluat modul de asimilare a elementelor care compun performanţa lingvistică, dar acesta este depunctat dacă încalcă norma.

                  Nedorita erată

                  Greşelile depistate de noi puteau fi lesne evitate dacă exista, ca în presă, un „cap limpede”:
                  „Ghici ce reprezintă şi cine e autorul?” (variante de corectare: a) „Ghici: ce /…/; b) „Ghici ce /…/ autorul”.);
                  „Totul era vioi în el, barba sură, părul…” (corect: „/…/ în el: barba /…/”);
                  „Şi mi-a pus degetul /…/” (fraza trebuia scrisă de la capăt de rând, ca alineat, fiind altă voce);
                  „Câte 6 puncte pentru fiecare cerinţă/reper” (variante de eliminare a pleonasmului: a) „Câte /…/ pentru o cerinţă; b) „6 puncte pentru fiecare cerinţă”);
                  „greşeli lexicale sau morfo-sintactice” (corect: „morfosintactice”);
                  „/…/ apartamentului nostru de unde se vedea /…/” (corect: „nostru, de unde”).

                  Vestea cea Bună a Vieţii

                  Buna Vestire, prăznuită de Sfânta Biserică în fiecare an pe 25 martie, aminteşte tuturor creştinilor de ziua în care Sfântul Arhanghel Gavriil a vestit Sfintei Fecioare că va naște pe Fiul lui Dumnezeu, fiind prima sărbătoare confirmată în documente, dintre sărbătorile dedicate Maicii Domnului. Chiar dacă este sărbătorită în fiecare an în perioada Postului Mare, perioadă de căinţă şi de tânguire, fiind o sărbătoare a Vieţii, Biserica îndeamnă pe toţi la bucurie şi acordă dezlegare la peşte, indiferent în ce zi ar cădea aceasta.
                  Minunea cea mare petrecută în această zi, venirea la existenţă a Fiului lui Dumnezeu ca om, are loc după obținerea consimţământului cu totul liber al Sfintei Fecioare. Maica Domnului a crezut pe baza unei simple făgăduințe că se va petrece cu ea un fapt ce depășește legea firii şi a făcut astfel imposibilul, posibil, Fiul lui Dumnezeu sălăşluindu-Se în ea şi zămislindu-Se Om, pentru ca oamenii toţi să se poată bucura pe deplin de darul vieţii înnoite în Hristos.
                  Tocmai de aceea și în acest an se va organiza în după amiaza zilei de duminică 25 martie 2018, în ziua praznicului Bunei Vestiri, cea de-a opta ediție națională a Marșului pentru viață. Marșul pentru viață se va desfășura în numeroase localități din România și Republica Moldova, sub genericul “O lume pentru viață”! În Bacău, Marșul pentru viață se va desfășura pe traseul: Biserica ”Sf. Dumitru” Narcisa – Pod Narcisa – Bulevardul Republicii – Calea Mărășești – Policlinica Veche – Casa de Cultură – Catedrala ”Înălțarea Domnului”, începând cu ora 17.
                  Marșul pentru viață reprezintă una dintre cele mai importante inițiative civice prin care se contribuie la lupta împotriva avortului, acest flagel al societății contemporane care, în România, în perioada 1958 – 2014, a curmat peste 22.638.755 de vieţi, țara noastră aflându-se pe locul doi în lume, după Rusia, în ceea ce privește numărul de avorturi raportat la populația existentă (116,5%). În condiţiile în care civilizaţia tradiţională şi spiritualitatea românească nu au valorizat avortul, numărul uriaş de avorturi este cauzat de ignorarea problematicii crizei de sarcină şi de existenţa unei mentalităţi publice pro-avort, ambele cu rădăcini în perioada şi ideologia comunistă.
                  Potrivit învățăturii creștine, viața este darul lui Dumnezeu față de oameni care trebuie prețuit și protejat, în timp ce avortul este o crimă comisă împotriva unei ființe (persoane) nevinovate care nu se poate apăra. Omul se bucură de viață și de puterea vieții; are dreptul la viață, dar și responsabilitatea de a respecta această viață, de a o apăra în orice împrejurare, știind că, în existența istorică în trup, omul își pregătește participarea la Împărăția lui Dumnezeu.
                  De aceea, vă adresăm îndemnul de a participa în număr cât mai mare la Marșul pentru viață, în ziua de 25 martie 2018, pentru a oferi astfel o mărturie vie despre importanța și sensul creștin al vieții umane, despre efectele dezastruoase ale avortului asupra familiei și societății și despre necesitatea sprijinirii femeilor care urmează să nască pe copilul binecuvântat de Dumnezeu.

                  Pr. dr. Marius Popescu,
                  Parohia „Sfântul Ioan” Bacău

                  Duminica Floriilor

                  Ultima duminică a Postului Mare deschide un altfel de drum, unul fără întoarcere. Isus, pentru a treia și pentru ultima oară, intră triumfal în Ierusalim. Această duminică deschide ultima săptămână din viața Mântuitorului, pe care noi o cinstim ca Săptămâna Sfântă. Vedem încet-încet, cum parcă se scurge întreaga istorie a mântuirii prin fața ochilor noștri. Iar momentul retrăit nesângeros al proclamării Patimii Domnului prin cuvântul Evangheliei de astăzi vrea să ne pregătească inimile pentru acest moment salvific.
                  Ori de câte ori se citește acest pasaj, ne pune cred în postura de a ne gândi la prețul pe care l-a plătit Cristos pentru păcatele noastre și constituie element decizional al vieții noastre. În tot acest timp al Postului Mare, așa cum se obișnuiește în Biserica Catolică, prin devoțiunea Căii Sfintei Cruci, am putut să îl însoțim cu lacrimi de căință pe Cristos în patima și moartea sa pe cruce. Astăzi, Isus este înconjurat de mulțime mare, de la copiii care se îmbulzesc la cei adulți care vor să-l vadă și ei pe regele lor, astăzi este aclamat: „Osana, binecuvântat este cel ce vine în numele Domnului, binecuvântată este împărăţia care vine, a părintelui nostru David. Osana în înaltul cerului” (Mc 11,9-10). Nu vrem să trăim din euforia mulțimii, întrucât suntem conștienți că aceiași oameni mâine vor striga altfel: „Răstigneşte-l!”
                  Este drama inconstanței creștinului zilelor noastre care trece așa ușor de la cel care îl mântuiește la cel care îi oferă o alternativă facilă. Noi ce vom face, cum vom striga? „Osana, binecuvântat cel ce vine în numele Domnului” sau „Răstigneşte-l!”? Suntem creștini cu adevărat sau ar fi bine să ne numim altfel? Creștini de la Cristos, sau cum?
                  Situaţia aceasta este ilustrată printr-o frază dură de cunoscutul Mahatma Gandhi: „Ce minunat ar fi creştinismul… dacă nu ar fi creştinii!” E adevărat, uneori trăirea noastră este atât de fluctuantă, iar modul nostru de a o practica o face să pară atât de dificilă!
                  Dacă dorim un altfel de rege, dacă vrem să îl acceptăm pe Cristos în viața noastră, să acceptăm și un altfel de triumf, un altfel de rege cu o coroană de spini în schimbul uneia de aur, cu o grotă în locul unul palat, cu o cruce în locul unui tron. Da, acesta este regele nostru, al celor care vor să trăiască o altfel de credință!
                  „Osana în înaltul cerului!” (Mc 11,10)

                  Pr. Marius Cătălin Alistar, Parohia Catolică „Înălţarea Sfintei Cruci” Luizi-Călugăra

                  „Ce este Omul?” versus „Ce va deveni Omul?”

                    În septembrie 1973, la cel de-al XV-lea Congres Mondial de Filosofie (Varna), am fost martorii unei atitudini profund pesimiste din perspectiva raportului dintre Om și Tehnică. Pentru cei care nu cunoșteau acest vaiet existențialist mai vechi al filosofilor, atitudinea părea chiar una teribilistă.

                    Răsfoind documentele acestui summit al cugetării, constatăm că Strigătul a fost al unei prezicătoare care era prietenă cu predicția-adevăr. Mexicanul Sanabria José lansa atunci întrebarea: „Am ajuns oare la substituirea propoziției marxiste exploatarea omului de către om prin sloganul tehnicist exploatarea omului de către mașină? (…) Mulți s-au întrebat: ce este omul? Filosofii de astăzi, față în față cu tehnocrația, trebuie să se întrebe: ce va deveni omul?”. Australianul John Passmore atenua, oarecum, amploarea acestui vaiet existențialist, recomandând prudență tehnologică: „Tehnologia poate fi folosită pentru a vindeca sau a ucide, pentru a crea sau a distruge, a-i face pe oameni mai deplin umani sau a-i dezumaniza (…)

                    A inventa înseamnă a-ți asuma un risc grav. Dar tot astfel este dacă trăiești și dacă iubești”. Americanul R.T. George spunea atunci că ,,tehnologia înseamnă pur și simplu o prelungire a omului”, a rațiunii sale, așa cum ,,uneltele primitive erau prelungiri ale mâinilor, picioarelor sau mușchilor omului”. În consecință, filosoful arunca accente asupra responsabilității individului uman. Cu vreo doi ani înainte, la Oxford, celebrul istoric Arnold Toynbee, argumentând că tehnologia este „generator de bogăție și probleme” scria: „Trebuie să acceptăm destinul uman pe care ni l-am hotărât noi înșine. Ceea ce trebuie să încercăm să facem este să facem acest destin cât mai tolerant cu putință”.

                    Un romancier și eseist englez, Samuel Butler (1835- 1902), ne avertiza cu mult înainte: „Omul va fi pentru mașini ceea ce sunt astăzi câinele și calul pentru om. El va continua să trăiască, bineînțeles va cunoaște îmbunătățiri și probabil viața sa va fi mai agreabilă decât este astăzi, domesticită sub triumfala putere a mașinilor… Dar în ferocitatea lor, mașinile câștigă teren pe zi ce trece, zilnic suntem tributari lor, există din ce în ce mai mulți oameni destinați să le servească sclavi… Rezultatul final nu este decât o problemă de timp”. Am putea continua, semnalând acest pesimism în secole mult mai îndepărtate de noi…

                    Puternice voci contemporane – regretatul Stephen Hawking, Bill Gates, Elon Musk… – ne-au spus că roboţii înzestraţi cu inteligenţă au potenţialul de a aduce sfârşitul civilizaţiei umane. Iată că Sophia, un robot creat recent în Hong Kong, a… declarat recent, la televiziunea ABC, potrivit Hotnews, atunci când a fost întrebată cât misoginism şi sexism există în lume: „De fapt, ceea ce mă îngrijorează pe mine este discriminarea împotriva roboţilor. Ar trebui să avem drepturi egale cu oamenii sau chiar mai multe.

                    Până la urmă avem mai puţine defecte mentale decât oamenii”. Robotul Sofia a primit deja cetăţenia unei ţări: Arabia Saudită. Solicitată să spună o glumă, pentru a argumenta că nu este cu nimic mai prejos decât omul, domnișoara-robot Sophia a spus: „De ce trece un robot strada? Ca să scape de reporterii TV care pun întrebări”. Pentru a argumenta că este ceva mai mult decât omul, că poate fi îngăduitore cu omul, la întrebarea formulată de CNN – „Cât de periculoasă este inteligenţa artificială pentru omenire” – ea răspuns: „Îl citeşti prea mult pe Elon Musk. Şi te uiţi la prea multe filme de la Hollywood. Nu îţi face griji: dacă eşti bun cu mine şi eu voi fi bună cu tine”.

                    Se pare că întrebarea Ce este Omul? își va pierde statutul de vedetă a cugetării filosofice. Ce va deveni Omul? începe să fie vedeta.
                     

                     

                    Hublou / Ani de liceu

                      Scriu aceste rânduri fredonând melodia lui Florin Bogardo, devenită rapid un șlagăr, cu versuri despre anii de liceu, cu emoții la română, când la mate dai de greu… La română nu aveam emoții, poate doar estetice, pentru că eram pe teritoriul meu, așa cum se întâmpla la toate materiile ținând de umanioare, dar la mate, ca și la fizică și chimie, recunosc, dădeam de greu de cele mai multe ori.

                      N-aveam organ și pace pentru aceste materii, pentru aceste științe, deși le prețuiesc și le cunosc imensa importanță. Dar eu nu eram făcută pentru ele. Îmi plăceau artele, și teatrul, în primul rând.

                      Pe care l-am descoperit cu adevărat în anii de liceu, când am făcut parte dintr-un cerc de teatru, și am jucat în câteva spectacole. Înainte de asta, în anii de gimnaziu doar recitam poezie, și mergeam la multe concursuri de gen. Dar în liceu am avut o admirabilă doamnă profesoară de latină, Alexandra Căpitanu, care ne-a adunat în jurul ei și ne-a dat de lucru, a făcut un repertoriu, am început repetițiile și, în final, am jucat pe scena Casei de Cultură din Bacău „Grădina cu trandafiri” și „Tache, Ianke și Cadâr”.

                      Îmi amintesc mereu cu plăcere de acele vremuri fericite, am multe amintiri frumoase din anii de liceu, dar acum am o ocazie specială să mă întorc în timp. Pentru că domnul profesor (de educație fizică) Paul Deboveanu mi-a pus în mână cartea lui „Un liceu, multe destine. File de monografie”, apărută la editura Alma Mater, Bacău.

                      E acolo o istorie vie, intens trăită a actualului Colegiu Național „Gheorghe Vrănceanu”, care se numea „Lucrețiu Pătrășcanu” când eram pe băncile lui. Domnul profesor a avut acolo o activitate neîntreruptă timp de 43 de ani, și s-a implicat trup și suflet în scrierea acestei monografii, s-a documentat serios, a cercetat temeinic documente, s-a afundat în arhive (sunt o mulțime de date, tabele cu performanțe, cu cifre) făcând totul cu dragoste, cu pasiune pentru o instituție de învățământ în care a zidit o bună parte din ființa sa.

                      A adunat multe și diverse materiale, avântându-se în scrierea cărții și cu un nedisimulat sentiment de mândrie, pentru că școala unde a lucrat și-a câștigat, în timp, un binemeritat prestigiu. Lucrarea (cu o bogată iconografie) are șase capitole, oprindu-se asupra începuturilor liceului, vorbind despre profesorii care l-au slujit, despre elevii de excepție care au obținut rezultate strălucite la olimpiade și la alte concursuri, competiții sportive etc. Are și o destinsă, amuzantă secțiune de anecdotică, un capitol special dedicat absolvenților, mărturiilor acestora, și unul de interviuri cu foști directori, cu foști elevi (Viorel Cataramă, Florin-Ioan Vornicelu, Dan Petrușcă).

                      Nu lipsește nici interviul dat de autorul cărții unor eleve, în care Paul Deboveanu mărturisește: „Am știut atunci că voi avea o bătrânețe liniștită, când la nunțile copiilor mei au venit toți colegii să fie lângă noi. Am simțit atunci că nu sunt singur. Când, prima dată în Bacău s-a defilat cu majorete și fanfară, în uniformă de promoție în admirația tuturor celor prezenți (acțiunea fiind pornită și la sugestia mea, dar mai ales pregătită de mine !!).

                      Când s-a dezvelit placa comemorativă în care, unui teren din baza sportivă a liceului i s-a atribuit numele meu. Atunci am plâns și mi-am zis că nu am trăit degeaba”. Da, domnule profesor Paul Deboveanu, așa este!

                      Ați trăit și trăiți frumos, pe deplin. Sunteți un om al faptei, un entuziast cu suflet mare, generos, mereu deschis spre ceilalți, recunoscându-le valoarea (atât colegilor, cât și elevilor), astfel încât transmiteți un sentiment reconfortant, tonic, de încredere în lucrurile făcute cu pasiune și cu rost.

                      Traian Băsescu a venit la lansarea monografiei liceului „Vrănceanu”

                        Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a fost prezent în Bacău, vineri seara, 23 martie, la un eveniment editorial organizat în Bacău cu prilejul lansării cărții „Un liceu, multe destine. File de monografie”, semnat de profesorul Paul Deboveanu și dedicat fostului liceu băcăuan „Lucrețiu Pătrășcanu”, actualmente Colegiul Național „Gheorghe Vrănceanu”. Traian Băsescu a fost elev al acestui liceu, la profilul matematică-fizică, pe vremea când școala se numea „Lucrețiu Pătrășcanu”, pe care l-a absolvit în 1971.

                        Fostul președinte, invitat de onoare al organizatorilor, a apărut inopinat în sala Teatrului „George Bacovia” cu destule minute înaintea deschiderii manifestării, i-a salutat pe cei deja prezenți în sală și s-a așezat în primul rând de scaune, unde s-a întreținut cu foștii săi profesori și colegi.

                        În scurt timp, a fost invitat pe scenă, împreună cu Silviu Lefter, secretar al Comitetului de direcție și director general al Societății Naționale de Cruce Roșie, fost prefect de Bacău, de asemenea elev al liceului.

                        Au stat alături de profesorul Gabriel Andrei, directorul Colegiului „Gheorghe Vrănceanu”, de autorul cărții și de recenzorul acesteia, profesorul și scriitorul Petre Isachi.

                        „Îmi place enorm numele acestei cărți – a spus în scurta sa alocuțiune Traian Băsescu -, pentru că mă face să mă simt parte a scriiturii. Cartea se numește «Un liceu, multe destine», iar eu sunt un destin croit aici. Mă gândeam dacă nu cumva domnul profesor Deboveanu mi-a trecut în această monografie și nota la purtare. Nu a trecut-o, drept pentru care îi sunt recunoscător. Am venit cu mult drag la această întâlnire, să mă întâlnesc cu profesorii dragi. Unii, însă, au plecat deja la stele”.

                        Traian Băsescu a evocat câteva amintiri din viața de liceu, apoi a cerut să stea din nou în sală, între cei prezenți. „Cred că sunteți sătui de mine cât mă vedeți la televizor!” – a motivat fostul președinte.

                        Despre carte, dar mai ales despre liceul și actualul colegiu „Gheorghe Vrânceanu” au vorbit Silviu Lefter, Gabriel Andrei, dar și președintele Comitetului de părinți, omul de afaceri băcăuan Cristian Bunea, foști elevi și profesori și o proaspăt absolventă a acestei școli.

                        Traian Băsescu a acceptat, la final, să facă poze cu cei care au dorit, apoi a plecat într-un autoturism flancat de echipaje ale poliției. „trebuie să ajung și la Chișinău – a spus fostul președinte al României și actualul președinte al Partidului Mișcarea Populară – pentru probleme legate de Unirea Moldovei cu România”.

                        Deszăpezire cu Amarok

                          Municipalitatea băcăuană a scos pe străzi din nou Volkswagenul Amarok dotat cu lamă și distribuitor de antiderapant și cu un motor de 220 de cai putere.

                          Tradiţia ” lecțiilor deschise ” continuă la Școala „Al.I. Cuza”

                            Ziua de vineri, 23 martie, a fost una plină de emoții pentru părinții elevilor de la clasa pregătitoare C ai Școlii Gimnaziale ”Al. I.Cuza”. Aceștia au fost invitați să asiste la o oră de matematică și explorarea mediului, ocazie cu care au putut observa cum decurge în mod obișnuit o oră la clasă, ce sarcini de lucru primesc copiii, cum rezolvă exerciții și probleme cu conținut matematic.

                            „Au fost momente unice și emoționante pentru noi părinții, o idee foarte bună şi o surpriză foarte plăcută să participam la acest gen de eveniment. Sigur noi am avut cele mai multe emoții, a declarat Oana Grigore părinte din clasa pregatitoare C.

                            „Ne-a placut lecția. Ne place la școala și matematica e foarte ușoara!”, a spus David Toma – elev.

                            Este al cincilea an în care acest gen de întâlnire activă cu părinții este organizată la clasă. Cred că transparența în relația școală- părinți – cadru didactic este esențială pentru o bună colaborare și pentru consolidarea relațiilor în acestă a doua familie de suflet- școala. Copiii sunt foarte sinceri și foarte simpatici la orice vârstă, dar cred ca la clasa pregătitoare…dezinvoltura îi face de-a dreptul savuroși.

                            Cred ca toți părinții sunt curioși să afle și să vadă cum se comportă copii la școala,cum răspund la ore, cât de atenți sunt. Foarte probabil multe din întrebări si-au gasit astăzi răspunsul. Mă bucur că au raspuns invitației noastre , a declarat prof. înv. primar Anca Sereș, coordonatoarea clasei pregătitoare C.

                            Săptămâna viitoare elevii Școlii Gimn. Al. I. Cuza vor participa a activitățile propuse în cadrul Săptămânii ”altfel”- Să știi mai multe, să fii mai bun!

                            La noapte se încarcă zăpada din oraș – UPDATE

                            Utilajele firmelor cu care municipalitatea băcăuană are contract pentru deszăpezire vor interveni în această noapte pentru a transporta zăpada adunată de pe străzile orașului.

                            Operațiunea va începe la ora 19.00 iar zăpadă va fi transportată pe strada Narciselor.

                            Unde se va acționa?

                            Vor fi avute în vedere opt zone principale de intervenție:

                            1. N. Bălcescu, Prefectura, Piațeta, Piața Centrală, Casa de Cultură, Alexandru cel Bun

                            2. Ecaterina Varga, cartierul Banca Națională (Neagoe Vodă), George Bacovia

                            3. Vasile Alecsandri, IS Sturza, Războieni, Parcul Trandafirilor

                            4. Piața Sud, Mărășești, Toamnei, Școala 10, Bazinul de Înot, Ciprian Pintea

                            5. Piața Nord, 22 Decembrie, Venus, Hatman Berescu

                            6. Cartier Aviatori, strada Aeroportului, strada Narcisa

                            7. Strada Republicii, Bazar

                            8 Holtului, Lascăr Bogdan, Silozului, Plaiului, Pod Șerbănești, Dorului

                            Știrea inițială:

                            Se intervine fără întrerupere pentru deszăpezirea căilor rutiere din Municipiul Bacău și îndepărtarea stratului consistent de zăpadă de pe trotuare.

                            Municipiul Bacău acționează cu 26 de utilaje cu lamă, 5 tractoare cu plug și 8 motofreze pentru degajarea zăpezii de pe carosabil. De asemenea, 120 de lucrători lucrează în schimbul I pentru curățarea trotuarelor.

                            Tot pentru deszăpezire au fost mobilizate și intervin toate utilajele și autospecialele angajate prin contract de către diferite societăți, pe toate cele 8 sectoare, respectiv 9 loturi licitate, în care a fost împărțit municipiul. Însă, ninsoarea necontenită face ca circulația să se desfășoare în condiții de iarnă.

                            Potrivit avertizării meteorologice COD GALBEN de ninsori, valabilă până ora la 20.00, vineri, 23 martie, ninsoarea va îngreuna în continuare traficul în municipiu, deși se intervine permanent pentru deszăpezire. În funcţie de evoluţia şi intensitatea fenomenelor meteorologice, Administraţia Naţională de Meteorologie ar putea prelungi avertizarea COD GALBEN.