miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2481

O clădire din Comănești are cel mai mare acoperiș verde din țară

    Acoperișurile verzi devin o modă și în Bacău. Cel mai mare acoperiș verde din România există deja la Comănești, la Centrul de Agrement Trotuș, un acoperiș extensiv ultralight, de 3.200 mp. Starea vremii mereu în modificare și poluarea sunt doar două dintre motivele care duc la răspândirea acoperișurilor cu vegetație și în România. Specialiștii susțin că ele sunt una dintre cele mai inovative și eficiente soluții pentru redresarea mediului înconjurător. De exemplu, 10% din acoperișurile plate din Germania și 12% din casele elvețiene sunt acoperite cu vegetație.

    Lucrarea din Comănești a fost finalizată în noiembrie 2015, dar este întreținută și acum de compania ODU Green Roof. „Acesta a fost unul dintre cele mai dificile proiecte realizate într-un timp record de experții noștri tehnici” – spun reprezentanții firmei, care consideră lucrarea unică chiar în Europa de Est. Soluția de structură ultraușoară include elemente de stabilizare – elemente anti-alunecare și vegetație specială consolidată / mix de Sedum / covor.

    „Avantajele sunt multiple – precizează Mathe Janos, administratorul companiei ODÚ Green Roof, lider de piață în proiectarea și realizarea acoperișurilor verzi. Fie că ne referim la economia de energie realizată prin micșorarea diferențelor de temperatură interioară a clădirilor cu amenajări de înveliș vegetal, fie la aspectul în mod cert atractiv a unui acoperiș cu verdeață, relația cost-eficiență înclină mult spre ideea implementării unui asemenea proiect”.

    Vegetația de pe acoperiș captează dioxidul de carbon din atmosferă, microparticulele sau praful purtat de vânt, generează oxigen, oferind un aer mai curat, mai respirabil. În plus, se stimulează biodiversitatea, întrucât acestea reprezintă un important refugiu pentru microhabitate, care sunt de regulă deranjate de construirea de clădiri. De exemplu, în cazul în care temperatura exterioară este de 35° C la umbră, la nivelul unui acoperiș cu învelitoare clasică ea poate atinge 80° C. Însă acoperișurile verzi asigură izolația termică și păstrează răcoarea în casă, sub 25° C. Se adaugă și alte avantaje, precum izolația fonică, protecția împotriva radiațiilor electromagnetice; este complet ignifug; reține și filtrează apele pluviale.

    În funcție de complexitate, acoperișul verde poate fi extensiv și intensiv. Pe lângă avantajele directe, de termo sau fonoizolație și protecție mecanică a hidroizolației, ele au o contribuție activă și la reducerea poluării din zonele urbane.

    Acoperișul extensiv este alcătuit majoritar din plante rezistente la variații mari de temperatură, secetă sau ger, în special specii de sedum sau iarbă grasă, iar cel intensiv din gazon, flori și arbuști ornamentali, poate fi folosit ca un mic parc cu zone de circulație.
    Costurile sunt accesibile chiar și pieței imobiliare românești. Prețurile pot porni de la 50 de euro + TVA/mp, însă cel final va fi influențat de forma, înclinația, cota de înălțime, accesibilitatea respectiv mărimea acoperișului.

    Dacă acoperișurile „clasice” se înlocuiesc, în cele mai multe cazuri, după 20 – 30 de ani, cele verzi au o durată medie de utilizare de 60 – 100 de ani. Un aspect financiar deloc de neglijat este amortizarea investiției în timp relativ scurt, respectiv 8 – 12 ani.

    „Avantajul diferitelor tehnologii de care ne folosim în realizarea acoperișurilor vegetale constă în faptul că specialiști se pot adapta la cele mai diverse tipuri de învelitori noi sau vechi, existând soluții ultraușoare care produc încărcări similare cu țigla (60 – 75kg/mp), nefiind necesară întărirea structurii acoperișului.”
    Mathe Janos, administratorul companiei ODÚ Green Roof

    Noaptea de Înviere la Biserica Precista

      Slujba de înviere 2018, la Biserica Precista din municipiul Bacău.

      VIDEO: Radu Carp

      Ce trebuie să faci dacă eşti implicat într-o tamponare

        – poliţiştii le atrag atenţia şoferilor că trebuie să cunoască legislaţia rutieră, din moment ce au ales să urce la volan n nu de puţine ori se invocă necunoaşterea legii, dar „n-am ştiut” nu îi scapă de răspundere

        Poliţiştii de la Inspectoratul de Poliţie Judeţean (IPJ) Bacău le reamintesc conducătorilor auto ce au de făcut atunci când sunt implicaţi într-un accident rutier soldat doar cu avarierea maşinilor sau cu alte pagube materiale. În primul rând trebuie să scoată imediat vehiculele în afara părţii carosabile ori, dacă starea maşinilor nu permite acest lucru, să le ducă cât mai aproape de bordură sau acostament şi să semnalizeze prezenţa acestora.

        Apoi, în cel mult 24 de ore de la producerea accidentului trebuie să se prezinte la unitatea de poliţie competentă pe raza căreia s-a produs evenimentul, pentru întocmirea documentelor de constatare. Cine nu respectă acest termen, rămâne fără permis pentru 30 de zile.

        „Se exceptează de la aceste obligaţii, conducătorii de vehicule care deţin o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul sau cei care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiţiile legii”, a declarat agent şef adjunct Cătălina Creţu, purtător de cuvânt la IPJ Bacău.

        Dacă vehiculul a fost avariat în alte împrejurări decât într-un accident de circulaţie, atunci proprietarul sau conducătorul auto este obligat, tot în 24 de ore de la momentul în care a observat, să meargă la poliţie, pentru ca agenţii să facă această constatare. Dacă există o asigurare facultativă în baza căreia se pot face despăgubirile pentru avarierea vehiculelor respective, nu mai este necesar drumul până la poliţie.

        Repararea autoturismelor se face pe baza documentului de constatare eliberat de unitatea de poliţie sau, după caz, de societăţile din domeniul asigurărilor.

        Iepuraşul de Paşte există!

          O familie din municipiul Moineşti, a fost vizitată de Iepuraş prin intermediul pompierilor militari. Gestul făcut de salvatorii din cadrul Detaşamentului de Pompieri Moineşti nu este singular, ei desfăşurând astfel de activităţi şi de Crăciun, când, au înlesnit venirea lui Moşului în căminul acestei familii cu posibilităţi materiale reduse.

          Şi de această dată, de cadourile oferite de pompieri se bucură şase copii. Familia din care fac parte aceşti micuţi au ajuns în atenţia noastră, după ce locuinţa lor au fost mistuită de flăcări. Casa în care locuiesc a fost afectată de un incendiu în urmă cu trei ani.

          Sub ceea ce a mai rămas din acoperişul căminului de odinioară, până nu de mult, îşi duceau traiul tatăl, mama şi cei şase prichindei. Însă, soarta le-a fost potrivnică din nou şi anul trecut, mama celor mici a murit.

          „Mulţi dintre colegii noştri au aflat despre ceea ce s-a întâmplat cu această familie şi au decis să facă ceva pentru a-i putea ajuta. Astfel, am ajuns să le trecem pragul şi să aducem un zâmbet pe fețele celor mici și un strop de speranță într-un viitor mai bun în inimile celor mari”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a ISU Bacău.

          Un autobuz a ars la Izvorul Berheciului

            Salvatorii din cadrul Detaşamentului de Pompieri Bacău au fost solicitaţi, în data de 06 aprilie, la ora 15:55, să intervină pentru lichidarea unui incendiu produs în compartimentul motor al unui autobuz aflat în comuna Izvorul Berheciului, pe DJ 241. În momentul producerii incendiului în autobuz se aflau şase persoane care s-au autoevacuat.

            La locul evenimentului s-a deplasat un echipaj de intervenţie care la sosirea la faţa locului a constatat că incendiul se manifesta la întregul autobuz.

            În urma incendiului, ce a avut drept cauză probabilă un scurtcircuit electric, a ars autobuzul în proporţie de 90%.

            De menţionat este faptul că în urma incendiului nu s-au înregistrat victime.

            Romelectro preia modernizarea Stației electrice Bacău Sud

            Stația electrică de transformare Bacău Sud 400/110 kV a companiei Transelectrica va intra în proces de modernizare asigurat de Romelectro, contractor de proiecte complexe de energie din România, în calitate de antreprenor general. Romelectro a câştigat licitaţiile organizate de transportatorul naţional de energie Transelectrica pentru modernizarea a trei staţii electrice de transformare: Focşani Vest, Roman Nord şi Bacău Sud, valoarea totală a acestor lucrări fiind de aproximativ 14 milioane euro.

            „Toate lucrările – spun oficialii Romelectro – se vor efectua fără afectarea de lungă durată a circuitelor și instalațiilor existente, pe baza unui program de eșalonare a execuției, cu asigurarea menținerii gradului de siguranță în alimentarea consumatorilor din rețeaua de distribuție”.

            În urma acestor lucrări de modernizare și retehnologizare, stația Bacău Sud va contribui la creșterea securității Sistemului Electroenergetic Național, la întărirea rețelei energetice de transport între Dobrogea și zona Moldovei (regiunea de est a țării fiind una deficitară din punct de vedere al producerii de energie electrică, principalele surse fiind amplasate în sudul și sud-estul țării) și va contribui la alimentarea în siguranță a consumatorilor și la creșterea calității energiei electrice livrate.

            Transelectrica are ca obiectiv trecerea la 400 kV a axului Gutinaș – Bacău Sud – Roman Nord – Suceava. Liniile de 400 (220) kV Gutinaș – Bacău Sud, Bacău Sud – Roman Nord și Roman Nord – Suceava au fost construite cu gabarit și izolație corespunzătoare tensiunii de de 400 kV, iar de la darea în exploatare au funcționat la tensiunea de 220 kV. Pentru trecerea la 400 kV a axului se vor realiza lucrări atât pe linii, cât și în stații.

            Făclia Sfintelor Paşti a luminat Bacăul

              – credincioşii creştin-ortodocşi au prăznuit Învierea Mântuitorului Iisus Hristos

              Purtându-ne paşii pe caldarâmul urban ori prin colbul rural, nu puteam să nu simţim apropierea implacabilă de sfintele sărbători de Paşti.

              Stimulii ne-au fost asaltaţi de imaginea curăţeniei, de sonorul cântărilor religioase din Săptămâna Mare sau de mirosul înnebunitor de drob sau cozonaci abia scoşi din cuptor.

              Toate acestea au convers către momentul în care credincioşii creştin-ortodocşi au umplut curţile bisericilor aşteptând cu nerăbdare chemarea preoţilor „Veniţi să luaţi Lumină!”.

              Şi în acest an, prin grija Patriarhiei Române, lumina sfântă a fost adusă de la Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim. Astfel, credincioşii băcăuani s-au putut împărtăşi din focul sacru care, an de an, precede cea mai mare sărbătoare a creştinismului. Şi ei au venit în număr mare.

              Fie credincioşi practicanţi, fie prezenţi doar pentru acest moment, ei au răspuns cu toţii acestei chemări bimilenare. Chiar şi cântările din Sfânta Liturghie a Învierii Domnului îndeamnă pe toţi să se bucure, şi cei care au postit şi cei care n-au postit, subliniind astfel importanţa covârşitoare a acestui hram împărătesc.

              „S-a spus, pe bună dreptate, că nicicând soarele nu ni se pare mai luminos şi mai plin de măreţie decât atunci când reapare de după un nor întunecat. De asemenea, nicicând primăvara nu este mai dorită şi mai frumoasă decât atunci când urmează după o iarnă îndelungată şi grea. Tot astfel, nicio altă sărbătoare nu este mai bogată în strălucire şi bucurie decât marele praznic al Învierii, în care Mântuitorul Iisus Hristos, Soarele dreptăţii, revarsă peste chipurile Sale noian de pace, de unitate şi mângâiere dumnezeiască”, aminteşte ÎPS Ioachim, arhiepiscop al Romanului şi Bacăului, în pastorala sa adresată credincioşilor băcăuani.

              Purtând în mâini Sfânta Lumină, credincioşii au înconjurat bisericile. Apoi, ca un semn de recunoştinţă, au dus această lumină şi la căpătâiul celor adormiţi, transformând cimitirele băcăuane în constelaţii ale Învierii.

              La finalul Sfintei Liturghii, cozonacii, păştile şi ouăle roşii sfinţite de preoţi au înlocuit Sfânta Anafură. Credincioşii au pornit către case ducând sărbătoarea în suflete, cu gândul la masa de Paşti care aduc familiile aproape şi la concursul ciocnirii ouălor.

              Trenuri anulate de Paște

                CFR Călători informează că în minivacanţa prilejuită de Sărbătorile de Paşte, capacitatea de transport va fi adaptată la nivelul întregii reţele feroviare în funcţie de evoluţia şi dinamica traficului de pasageri, în special, la trenurile către cele mai solicitate destinaţii: Braşov, Sibiu, Cluj-Napoca, Constanţa, Iaşi, Satu Mare, Timişoara, Vatra Dornei.

                Pentru pasagerii care vor călători de la Piteşti către Mănăstirea Curtea de Argeş, în data de 8 aprilie a.c., trenurile din graficele obişnuite vor circula după un nou program, astfel:
                Regio 13231, Piteşti (08.30) – Curtea de Argeş (09.19);
                Regio 13232, Curtea de Argeş (13.30) – Piteşti (14.19).
                Acestea vor opri în: Piteşti Nord, C.I.L. h., Bascov Hm, Merişani h. şi Băiculeşti h.

                În perioada 7 – 9 aprilie 2018, când traficul de călători este extrem de redus, o serie de trenuri InterRegio precum şi unele trenuri Regio nu vor circula.

                Anulări în perioada Sărbătorilor Pascale 2018

                În zilele de 07 şi 08 aprilie trenul IR 1555 Bucureşti Nord – Ploieşti Sud.

                În data de 07/08 aprilie

                -trenurile IR 1741 şi IR 1742 Bucureşti Nord – Satu Mare şi retur.

                -trenurile IR 1757 şi IR 1756 Bucureşti Nord – Suceava şi retur.

                -trenurile IR 1653 şi IR 1654 Bucureşti Nord – Vatra Dornei Băi şi retur.

                -trenurile IR 1643 şi IR 1644 Bucureşti Nord – Beclean pe Someş şi retur.

                -trenurile IR 1641 şi IR 1642 Bucureşti Nord – Baia Mare şi retur.

                În data de 08 aprilie

                -trenul IR 1648 (ramura de la 1641) Sărăţel – Bistriţa Nord.

                -trenul IR 1639 (ramura de la 1641) Dej Călători – Cluj Napoca.

                -trenurile IR 1589 şi IR 1580 Bucureşti Nord – Constanţa şi retur.

                -trenurile R 3003 şi R 3012 Bucureşti Nord – Braşov şi retur.

                -trenurile IR 1655, IR 1657 şi IR 1658 Bucureşti Nord – Bacău şi retur.

                -trenul IR 1656 (ramură pentru tren IR 1662) Bacău – Mărăşeşti.

                -trenurile IR 1631 şi IR 1634 Bucureşti Nord – Braşov şi retur.

                -trenul IR 1559 Bucureşti Nord – Buzău.

                -trenurile IR 1581, IR 1582, IR 1587 şi IR 1588 Bucureşti Nord – Constanţa şi retur.

                -trenul IR 1824 Simeria – Bucureşti Nord.

                -trenul 1823 Bucureşti Nord – Târgu-Jiu.

                -trenurile IR 1593, IR 1594, IR 1595, IR 1596 şi R 9001 Bucureşti Nord – Craiova şi retur.

                -trenurile IR 1891 şi IR 1894 Bucureşti Nord – Craiova şi retur.

                -trenurile IR 1590 şi IR 1591 Drobeta Turnu Severin – Bucureşti Nord şi retur.

                -trenurile IR 1571, IR 1573, IR 1574, IR 1575, IR 1576 şi IR 1578 Bucureşti Nord – Galaţi şi retur.

                -trenurile IR 1660, IR 1661 şi IR 1664 Iaşi – Bucureşti Nord şi retur.

                -trenul IR 1665 Bucureşti Nord – Iaşi.

                -trenurile IR 1785, IR 1789, IR 1791 şi IR 1794 Piteşti – Bucureşti Nord şi retur.

                -trenurile IR 1887 (ramură de la tren IR 1789), IR 1885 (ramură de la tren IR 1893), IR 1888 (ramură pentru trenurile IR 1794 şi IR 1883 (ramură de la tren 1783) Titu – Târgovişte şi retur.

                -trenul IR 1557 Bucureşti Nord – Ploieşti Sud.

                -trenurile IR 1521 şi IR 1522 Bucureşti Nord – Păuşa şi retur.

                -trenurile IR 1528 şi IR 1529 Sibiu – Bucureşti Nord şi retur.

                -trenurile IR 1645 şi IR 1646 Bucureşti Nord – Târgu Mureş şi retur.

                -trenul IR 1539 (ramură de la tren IR 1645) Cluj Napoca – Bucureşti Nord.

                -trenul IR 1538 Cluj Napoca – Bucureşti Nord.

                -trenurile IR 1533 şi IR 12434 Cluj Napoca – Oradea şi retur.

                -trenurile IR 1545/-2 şi IR 1546/-1 Satu Mare – Cluj Napoca şi retur.

                -trenurile IR 1729 şi IR 1728 Caracal – Petroşani şi retur.

                -trenurile IR 1722 şi IR 1723 Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Caracal şi retur.

                -trenul IR 1720/-1 Sibiu- Craiova.

                -trenul IR 1721/-2 Craiova–Sibiu.

                -trenurile IR 1863/-2 şi IR 1866/-1 Iaşi – Galaţi şi retur.

                -trenurile IR 1833/-2 şi IR 1834/-1 Iaşi – Timişoara Nord şi retur.

                -trenul IR 1743 Timişoara Nord – Baia Mare.

                -trenurile 1811/-2 si 1812/-1 Sibiu – Timişoara Nord şi retur.

                -trenurile IR 1819/-2 şi IR 1818/-1 Târgu Mureş – Timişoara Nord şi retur.

                -trenurile R 9302 şi R 9305 Roşiori Nord – Bucureşti Nord şi retur.

                -trenurile R 2072 şi R 2071 Podu Olt – Piatra Olt şi retur.

                -trenurile R 9023 şi R 9028 Bucureşti Nord – Piatra Olt şi retur.

                -trenurile R 8002 şi R 8003 Constanţa -Bucureşti Obor şi retur.

                -trenurile R 8011, R 8012, R 8015 şi R 8016 Bucureşti Obor – Feteşti şi retur.

                -trenurile R 8121 şi R 8124 Bucureşti Nord – Slobozia Veche şi retur.

                În zilele de 08 şi 09 trenul IR 1552 Bucureşti Nord – Ploieşti Sud.

                În data de 09 aprilie

                -trenul IR 1630 Braşov – Bucureşti Nord.

                -trenul IR 1558 Buzău – Bucureşti Nord.

                -trenurile IR 1780 şi IR 1784 Piteşti – Bucureşti Nord.

                -trenul IR 1744 Baia Mare – Timişoara Nord.

                -trenurile IR 1880 (ramură pentru tren 1780) şi IR 1886 (ramură pentru tren 1788) Titu – Târgovişte şi retur.

                A început prohibiția!

                  FOTO: CRE Bacău

                  Incepând de sâmbăta, 7 aprilie, a început prohibiţia. Până pe 05 iunie inclusiv pescuitul este interzis la toate speciile, fără excepţii. Pescuitul în prohibiţie constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 600 la 1000 lei precum şi reţinerea şi suspendarea permisului pe o perioadă de 90 de zile.

                  CRE Bacău asigură zilnic paza zonelor de pescuit proprii şi sperăm să nu avem surprize din partea colegilor pescari, astfel incât efortul să se concentreze 100% pe combaterea braconajului.

                  Ne bazăm pe ajutorul membrilor pescari şi aşteptăm orice informaţii care ne pot ajuta pentru paza cât mai eficientă a lacurilor Bacău şi Galbeni.

                  Chiar dacă nu se poate pescui, vă invităm să ieşiţi la plimbare pe malul apei unde e nevoie de cât mai mulţi ochi avizaţi.

                  Pastorala de Paște 2018

                    Motto:
                    „Ca toţi să fie una, după cum Tu Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi aceştia în noi să fie una, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis” (Ioan 17,21).

                    Ca toți să fie una
                    *Pastorală la sărbătoarea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos – 2018*

                    Iubitului nostru cler, cinului monahal şi tuturor dreptmăritorilor creştini din această de Dumnezeu păzită şi binecuvântată eparhie, har, milă şi pace de la Îndurătorul Dumnezeu, iar de la noi, arhierească binecuvântare!

                    Iubiţii mei fii duhovniceşti,

                    HRISTOS A ÎNVIAT!

                    Preaiubiți fii și fiice duhovnicești,
                    S-a spus, pe bună dreptate, că nicicând soarele nu ni se pare mai luminos şi mai plin de măreţie decât atunci când reapare de după un nor întunecat. De asemenea, nicicând primăvara nu este mai dorită şi mai frumoasă decât atunci când urmează după o iarnă îndelungată şi grea. Tot astfel, nicio altă sărbătoare nu este mai bogată în strălucire şi bucurie decât marele praznic al Învierii, în care Mântuitorul Iisus Hristos, Soarele dreptăţii, revarsă peste chipurile Sale noian de pace, de unitate şi mângâiere dumnezeiască.
                    Învierea Domnului Iisus Hristos este momentul crucial din istorie în care s-a reactivat unitatea de gând, simţire şi voinţă a tuturor oamenilor. Realizarea planului de mântuire a lumii de către Dumnezeu Cuvântul, prin care a fost creată lumea, a dăruit omului posibilitatea reală de a se uni cu Dumnezeu împărtășindu-se din iubirea Preasfintei Treimi.
                    Unitatea este un element primordial în ordinea creării lumii de către Dumnezeu, element alterat prin căderea protopărinţilor Adam și Eva în păcatul neascultării. Primii oameni au rămas cunoscuți în istorie prin faptul că au stricat unitatea existenţei, pierzând astfel libertatea ființării în comuniune veșnică de iubire cu Părintele Ceresc prin folosirea greșită a propriei lor libertăți. De aceea unitatea tuturor oamenilor în Dumnezeu rămâne în mod firesc pe prim plan şi în actul garant de mântuire al Învierii lui Hristos.
                    În lumea creştină, orice sărbătoare apare ca o revărsare de lumină dumnezeiască, care generează bucuria și unitatea în duh cu sfinții lui Dumnezeu, ea fiind forma liturgică ce actualizează peste timp actul de mântuire a lumii de către Hristos. Învierea Domnului este însă o revărsare deplină a unităţii vieţii dumnezeieşti în unitatea de fiinţă şi de viaţă a tuturor membrilor Bisericii. Cuvintele Sfântului Atanasie cel Mare sunt grăitoare pentru întreaga omenire, dar mai ales pentru neamul nostru românesc: “Dacă moartea Domnului Hristos este preţ de răscumpărare pentru toţi şi pentru moartea aceasta se surpă peretele cel din mijloc al despărţirii (Efeseni 2,14) şi se face chemarea neamurilor, cum ne-ar fi chemat pe noi dacă nu s-ar fi răstignit? (n.n. cum ne-am fi unit noi dacă n-am fi suferit?). Mântuirea şi unitatea tuturor nu se puteau săvârşi altfel decât prin Cruce. Acum, după ce Hristos Şi-a înviat trupul, moartea nu mai e înfricoşătoare, ci toţi cei uniţi în Hristos o calcă în picioare, ca pe ceva ce nu e nimic şi aleg mai degrabă să moară decât să se lepede de Hristos, Cel care i-a unit. Căci ştiu că murind nu se pierd, nu se despart, ci se fac vii şi nestricăcioşi prin Înviere”.
                    Așadar, prin Învierea Sa, Mântuitorul Hristos a prefăcut despărţirea în unire şi suferinţa în bucurie.

                    Iubiți credincioși,
                    Anul 2018 a fost numit de către Sfântul Sinod al Bisericii noastre dreptmăritoare ca fiind „Anul omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri de la 1918”.
                    Se împlinesc o sută de ani de la unirea tuturor românilor într-un singur stat suveran și independent. Dacă acum două milenii în Peștera Sfântului Apostol Andrei din Dobrogea s-a semnat actul de botez al poporului român, anul acesta, anul mântuirii – 2018, se împlinesc 100 de ani de când, la Alba Iulia, s-a pecetluit documentul reînvierii acestui neam, care mai întâi a trecut prin golgota suferințelor pentru a ajunge la învierea sa națională între statele independente ale Europei.
                    În eparhia noastră s-au organizat în ultimii trei ani numeroase manifestări cultural-religioase care au avut ca scop aducerea aminte de cei care s-au jertfit pe Valea Oituzului în Primul Război Mondial. S-a spus adesea că dacă nu era această Vale cu încrâncenatele lupte de la Mărăști, Mărășești, Bârsănești, nu putea avea loc evenimentul solemn de la Alba Iulia. Acum este momentul în care putem aminti faptul că soldații români au luptat pe Valea Oituzului cu gândul la familie și cu nădejdea la Dumnezeu. Alături de ei, numeroși preoți duhovnici și tineri teologi îi îmbărbătau și le ofereau merinda euharistică. Însuși episcopul Teodosie Atanasiu, predecesor al Nostru în scaunul episcopal de la Roman, prin cuvinte pastorale adresate soldaților și corespondența cu preoții protopopi din Eparhie, s-a implicat exemplar motivând și sprijinind pe tinerii soldați, care cu arma în mână construiau și consolidau o Românie independentă și unită, și îndemnând pe cei rămași să ajute familiile bravilor eroi. Iată ce spunea într-o pastorală, paradigmaticul episcop: „Pentru cei ce rămân, pentru cei cari nu poartă o armă spre apărarea Patriei, este o sfântă datorie de a susţine familiile fiilor ţării plecaţi să lupte pentru gloria ei. În numele acestei sfinte datorii vă cerem obolul vostru pentru susţinerea familiilor nevoiaşe ale ostaşilor noştri. Să ne îndeplinim cu devotament această sfântă datorie. Noi care rămânem să facem o altă armată, armata de apărare şi sprijin a familiilor ostăşeşti, misiune tot atât de nobilă, tot atât de trebuitoare în împrejurările prin care trece țara, ca şi aceea a armatei plecată să lupte pentru izbânda neamului Românesc şi prestigiul ţării noastre!”

                    Asemenea acestei mărturii, sute de documente păstrează fapte care arată grija pe care Ortodoxia Românească, prin ierarhii și preoții ei, au arătat-o față de fiii neamului aflați pe front și față de familiile lor rămase sub ocrotirea Bisericii. Aceasta nu este altceva decât oglinda unei realități caracteristice neamului românesc – care a supraviețuit tuturor împărțirilor geo-politice și vicisitudinilor istoriei – unitatea de gând și de simțire, de credință și ideal. Totodată, în acest context Centenar, putem preciza faptul că împreună serbarea marelui praznic al Învierii Domnului a avut pentru românii de pretutindeni, adunați într-un singur stat independent și suveran începând cu anul 1918, o semnificație profundă națională, ea fiind în același timp o înviere a neamului român unitar.

                    Iubiții mei fii duhovnicești,
                    Aşa precum Fiul şi Tatăl una sunt, unitatea de fiinţă fiind cea care-a permis realizarea mântuirii, tot la fel un popor fragmentat poate fi unit datorită unităţii de credinţă. Românii aveau aceiaşi ochi care luminau conştiinţa şi năşteau înţelegerea lor despre Dumnezeu, nu doar prin studiu din cărţi, ci mai ales prin trăirea şi mărturisirea credinței. Poporul român nu a învăţat despre suferinţă din cărţi, ci din propria sa existență, care nu este altceva decât o carte despre „şcoala lui Dumnezeu cu el”, despre modul pedagogic în care Dumnezeu l-a călăuzit în istorie ca oarecând pe Israel-Poporul ales, conducându-l prin suferință spre învierea și câștigarea unui nume între neamurile lumii, având ca fundament credința în Învierea din morți a Fiului lui Dumnezeu. Acest sentiment este prezent atât de profund în ființa acestui neam încât s-a simțit nevoia însemnării acestui lucru în versurile nemuritoare ale Imnului Național „Deşteaptă-te române din somnul cel de moarte”.
                    Un popor care nu are deloc conştiinţa sensului existenţei sale în întâlnirea cu Hristos înviat, care nu crede în Învierea lui Hristos și în propria sa înviere, poate percepe încercările istoriei drept catastrofale, însă un popor în care unitatea națională și viața membrilor săi își găsesc sensul în Dumnezeu se poate considera privilegiat şi binecuvântat.
                    Unirea între noi înfăptuită prin credinţă este o binecuvântare dată de Dumnezeu pentru ca să înţelegem că la baza fiecărei naţiuni acţionează un model dumnezeiesc etern, pe care acea naţiune îl va realiza în sine cât mai deplin; de aceea patria înseamnă legătura cu strămoşii noştri, înseamnă a avea un “părinte originar”, adică o unitate de fiinţă pe o vatră comună în care toţi locuitorii se simt una între ei şi având simţăminte şi idealuri unitare. Este cunoscut cazul comunităţii din Corint, căreia Sf.Apostol Pavel îi scrie, îndemnând pe toţi să fie una: „Noi toţi într-un singur Duh ne-am botezat, ca să fim un singur trup, fie iudei, fie elini, fie robi, fie liberi şi toţi la un singur Duh ne-am adăpat” (1 Cor. 12,13).

                    Preaiubiți prieteni,
                    Poporul român, prin credinţa în Înviere, moşteneşte duhul iubirii, adică lipsa simptomului cel dintâi al păcatului – frica. Sf. Ap. Ioan spune că „în iubire nu există frică, ci iubirea desăvârşită alungă frica. Noi (n.n. românii), iubim pe Dumnezeu, fiindcă El ne-a iubit cel dintâi” (1 In.4,18). În acest sens chiar şi jertfa unui popor apare ca expresie a iubirii, deci nu este moarte, ci un chip de taină adâncă a iubirii lui Dumnezeu. Poporul român a înţeles în istoria sa demonstraţia absolută a Mântuitorului Hristos: că iubirea până la moarte este singura armă împotriva morţii.
                    La 100 de ani de la Marea Unire a românilor, idealul suprem şi garant al dăinuirii neamului nostru este păstrarea unităţii esenţiale, aceea a spiritului. Unitatea şi originalitatea noastră spirituală s-au menţinut de-a lungul secolelor de divizare politică prin unitatea noastră de credinţă. Să ne silim să nu pierdem această unitate, indiferent ce greutăţi ne va aduce viitorul! Şi dacă nu vom avea nici această unitate, ce ne va mai susţine în existenţă ca neam deosebit, mai ales acum, când fiii poporului român s-au împrăștiat pe toată suprafața pământului?!
                    Prin Învierea Sa, Mântuitorul Hristos a sădit în noi amintirea unităţii, ne-a învăţat să vorbim la plural. Dacă dăm timpul înapoi, vom constata că am fost una, precum am fost întotdeauna. Am fost uniţi spiritual, în cuget şi simţiri, fiind un neam de sfinți şi de eroi.
                    Să ne-amintim tot timpul de Învierea lui Hristos, pentru că amintirea de Cel care te uneşte te face să trăieşti în comuniune, cu demnitate şi cinste. Când te uneşti cu Hristos, cuvântul tău se împărtăşeşte de greutatea Cuvântului creator, se molipseşte de frumuseţea Verbului întrupat şi astfel vorba bună, căreia i-a naştere, uneşte pe cei care-o rostesc. Cea mai frumoasă vorbă a omului este aceea prin care iartă şi cere iertare. Iertarea manifestată sau implorată te smereşte şi te împuterniceşte unindu-te cu Cel puternic. Smerenia neamului românesc a fost cea care l-a unit şi l-a făcut să dăinuie peste istorie.

                    Dragii mei prieteni,
                    Dacă va veni vreodată un timp în care poporul român va rămâne fără glas, aceasta se va datora lipsei recursului la memorie. Recursul la memorie în pas grăbit va face pe toţi cei care-au adormit să cânte imnul “Hristos a înviat!” în inimile noastre, să aprindă lumina care pâlpâie în fiecare şi fără de care nimeni nu-L poate vedea sau recunoaşte pe Dumnezeu. A avea memorie, înseamnă să-ţi aminteşti că vei învia; dacă îţi vei pierde însă memoria, nu-ţi vei mai aminti nici măcar de moarte.
                    Dacă va veni timpul în care exclamaţia care brăzdează istoria de două mii de ani – “Hristos a înviat!” să se transforme în interogaţie, să fim siguri că neamului românesc va avea cine să-i răspundă: glasul spiritualizat al morţilor de sub glie va răsuna peste timp: „Adevărat a înviat!”
                    Aceste câteva gânduri zămislite din dragostea mea părintească pentru voi toți le-am imortalizat în câteva stihuiri poetice, pe care le așez în loc de concluzie la acest cuvânt pastoral:

                    Ca toți să fie una

                    Dacă dau timpul înapoi,
                    Îmi amintesc că-n sat la noi,
                    În anii grei, după război,
                    Când mai plângeam bravii eroi
                    Trecuți în lumea de apoi,
                    Deși, erau multe nevoi,
                    Toți consătenii erau una,
                    Precum au fost întotdeauna.

                    Satul era comunitate,
                    Iubirea rodea unitate,
                    Tot omul avea demnitate,
                    Cinstea era realitate,
                    Cuvântul avea greutate,
                    Bătrânii-aveau întâietate.
                    Toți oamenii vorbeau frumos,
                    Întru iubirea lui Hristos.

                    Când ajungeau în sărbători
                    Părintele chema, în zori,
                    Grupuri de fete și feciori,
                    Harnici, cuminți, buni muncitori.
                    Lucra cu dânșii, uneori,
                    Să-și vadă satul plin cu flori.
                    Simțeau cum lumea iar renaște
                    Și-n toți Hristos se recunoaște.

                    Când începea postul cel mare
                    Sătenii își cereau iertare,
                    Făcând trei zile de-ajunare,
                    Făr’ băutură, sau mâncare.
                    Apoi, la preot, fiecare
                    Mergea să-i facă dezlegare.
                    A doua zi veneau smeriți
                    Să fie toți împărtășiți.

                    Pe-atunci postul era mai strict,
                    Nici pruncii nu mâncau nimic,
                    Când i-aduceau la-mpărtășit.
                    Eu nici acum nu îmi explic,
                    Cum ritmul lor biofizic
                    Era cu mult mai dinamic.
                    Probabil Domnul le dădea
                    Putere din puterea Sa.

                    Creștinii toți împărtășiți,
                    În gând și-n suflete uniți,
                    Cu straie noi împodobiți,
                    Tăcuți, dar veseli și cuminți,
                    Mergeau cu cetele de sfinți
                    În miez de noapte, fericiți,
                    Să cânte să răsune-n sat
                    Imnul: „Hristos a înviat!”

                    ***

                    După 50 de ani

                    De Paști, azi, satu-i fără glas.
                    Din tot ce a fost au mai rămas
                    Doar case vechi, cu-oblonul tras.
                    În turn a stat bătrânul ceas!
                    Nici clopotul nu s-a mai tras
                    De l-acel ultim parastas.
                    M-am dus atunci mai abitir
                    La cei ce dorm în cimitir.

                    În țintirimul de pe deal,
                    Aud sublimul imn pascal
                    Cântat d-un cor fără egal,
                    Venit din spațiul sideral.
                    Tot acel cadru natural,
                    Părea cu totul ireal.
                    Cu toată forța am strigat,
                    „Săteni! Hristos a înviat!”

                    De-odată, morții de sub glie,
                    Cu sufletele în trezvie,
                    Gândind la sfânta Parusie
                    Și viața care va să fie,
                    Toți s-au oprit din liturghie,
                    Să-mi dea răspuns cu bucurie,
                    Cu glasul spiritualizat:
                    „Adevărat a înviat!”

                    Încredinţându-vă de toată dragostea în Hristos-Domnul, rămân al vostru păstor sufletesc, care vă doreşte tot binele şi mântuirea sufletelor.
                    Hristos a înviat!

                    † IOACHIM,
                    Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

                    *Dată în reședința noastră arhiepiscopală din Roman, aprilie 2018

                    Chestorul Vasile Oprișan se reculege într-un loc sfânt

                    Șeful Inspectoratului Județean de Poliție (IPJ), chestorul Vasile Oprișan, a ales, în acest an, să petreacă paștele într-un loc pe care îl numește sfânt. N-am insistat să aflăm locul, doar am vrut să știm de ce tocmai acolo.

                    „Voi fi într-un loc mai retras, unde mă voi reculege – a fost răspunsul. Vasile Oprișan își aduce aminte de Paște încă din copilărie, când mergea seară de seară cu părinții la biserică, în Săptămâna Mare, la Denii. „De atunci – spune – mi-a rămas această sărbătoare în suflet.

                    De copil, și eu și fratele meu așteptam cu mare nerăbdare Paștele, pentru că atunci ne înnoiam de haine, primeam lucruri noi, din ceea ce se găsea atunci. Era un mare eveniment să ne întâlnim copiii din satul băcăuan în care am crescut și să arătăm fiecare cu ce ne-am înnoit, chiar și ce jucării noi mai aveam. Abia de la 13 ani am devenit orășean, dar obiceiurile de Paște le-am păstrat în familia noastră”.

                    În profesia sa – am mai aflat de la șeful IPJ – s-a întâmplat de multe ori să sărbătorească Paștele sau Crăciunul, chiar și Anul Nou, la serviciu. „Și când am avansat în grad și în funcție s-a întâmplat să coordonez activitatea tot de la serviciu în astfel de zile. Dar aceasta e meseria noastră. Oricum, măcar a doua zi mergem la biserică să ne reculegem. Oricum, perioada Paștelui se simte și acasă, pentru că pregătim toate ale tradiției, ale Paștelui.

                    „Să fim împăcați cu ceea ce facem și să aven liniște sufletească! Totul cu sănătate, pentru a le avea pe toate!”.

                    „Pe toate le pregătesc în casă”

                      Dintotdeauna Alina Iftode, directorul Casei Județene de Pensii Bacău, a respectat cu sfințenie un obicei foarte sănătos și care aduce în casă atmosfera venirii Sărbătorilor Pascale. „Niciodată nu am cumpărat vreun produs gata preparat pentru Paște. Absolut totul pregătesc în casă. De la cozonac și pască, ciorbă de miel și până la tot felul de aperitive, toate le fac eu. Ca dulciuri, sunt nelipsite de pe masa de Paște pasca cu ciocolată și cea cu smântână.

                      Aceasta ne-o făcea mama întotdeauna, când eu și fratele meu eram copii”, ne-a spus Alina Iftode. Și niciodată nu lipsește de la slujba de Înviere, cum nu se abate în niciun an de la obiceiul de a merge apoi cu lumină la părinții ei (socrii sunt catolici). Apoi, în prima zi de Paște, ca în fiecare an, la masa de prânz sunt prezenți părinții și fratele, cu soția și cei doi copii. Pe lângă dulciuri, nepoților, mai ales, le rezervă o bucurie deosebită. Într-un coș cu iarbă verde le pune ouă vopsite în diverse culori, pe care a lipit tot felul de desene (gărgărițe, iepurași etc.).

                      În a doua zi de Paște întreaga familie se reculege la mormântul bunicilor, de la Botoșani. De când aceștia au trecut la Cele Veșnice, a intrat în tradiția familiei să meargă să le aprindă o lumânare la cap, să dea de pomană în amintirea lor și preotul bisericii să le facă o slujbă de pomenire. După acest moment, familia întinde masa pascală în curtea casei bunicilor, așa cum se obișnuia de fiecare dată, pe vremea când aceștia trăiau.

                      O rețetă de la subprefectul județului: pește la grătar

                        Valentin Ivancea, subprefectul județului Bacău, va petrece prima zi de Paște acasă, în familie. „Probabil, voi trage o fugă până în Orbeni, la mama, iar a doua zi voi fi iar în Bacău, cu prietenii”.

                        Știe să gătească miel (care se ține în baiț cu vin, cimbru, neapărat un pic de mentă verde, usturoi, foi de dafin etc.) și pește la grătar, pentru care tot secretul stă în saramură, afirmă subprefectul. Iată și rețeta: peștele (crestat), de preferință crap, se trage prin sare (sau în apă salină) și se ține la rece, apoi se așază pe grătarul încins. Se stoarce pe el o lămâie.

                        Saramura va conține apă, sare, ardei iute tăiat mărunt, usturoi zdrobit, cimbru, puțin busuioc, ciușcă (oțetul în care au fost păstrați ardeii iuți), suc de roșii (de casă) și legume coapte pe grătar: roșii românești, ardei grași, ceapă (pentru cei care suportă).

                        Când e gata, peștele fierbinte se ia de pe grătar, se aruncă într-o oală și se acoperă bine. Se servește alături de saramura peste care s-a presărat pătrunjel verde tocat și, de la sine înțeles, cu mămăliguță.

                        Carnea de miel e number one

                          De sărbători toată lumea ține să aibă masa îmbelșugată. Chiar și oamenii din sport, care sunt foarte atenți cu greutatea lor, nu fac excepție de la regulă. Unul din sporturile care te solicită foarte mult și care de cele mai multe ori îți face o foame de lup este înotul. Nu este niciun secret că bălăcitul în apă face foame. Acest lucru ne este confirmat indirect de antrenorul Ovidiu Galeru, președintele Asociației Județene de Natație și Pentalon Modern și președinte la Clubul Sportiv Nautica. „Trebuie să recunosc că sunt privilegiat pentru că sărbătoresc Paștele de două ori, soția mea fiind de religie catolică și eu ortodox.

                          Așa că stau de două ori la masă”, ne-a spus antrenorul Ovidiu Galeru, care ne-a asigurat că este foarte bine când faci Paștele de două ori și nu crede că este un păcat foarte mare că stai la masă înainte cu o săptămână, „atât timp cât crezi”. Cât privește activitatea de la bazin, Ovidiu Galeru a specificat că împreună cu echipa pe care o coordonează este într-o perioadă de pregătiri în vederea viitoarelor „europene”. Chiar și în aceste condiții, sportivii vor avea liber după ultimul antrenament de vineri dimineață, care va consta într-o oră de alergări ușoare și o oră de sală. Antrenamentele vor fi reluate marți 10 aprilie.

                          Lăsând antrenamentele deoparte, am aflat că preferata de pe masa de Paște a lui Ovidiu Galeru este friptura de miel.

                          „Eu nu mă bag în bucătărie pentru că am două mâini stângi. Prefer doar să spun ce mai trebuie și să dau note”, ne-a spus râzând antrenorul de înot, precizând că soția sa are cinstea de a-și arăta talentele culinare. „Soția mea gătește foarte bine. La fel și soacra mea, friptura de săptămâna trecută fiind de-a dreptul delicioasă”, a întărit Ovidiu Galeru, care mai este ispitit și de salata de beouf. Din păcate, aceasta îl cam dă peste cap pentru că de doi-trei ani are o mică problemă gastrică. „Dacă ar fi după mine, nu m-aș opri din mâncat, dar așa…”, a mai spus Galeru.

                          Pe lângă toate bunătățile specifice acestei sărbători, pe masa de Paște a familiei Galeru va fi prezentă și fripturica de ied. „Avem un unchi care crește iezi, dar doar pentru noi cei din familie. Așa că pe lângă miel vom avea și puțin ied, că e foarte bun”, a mai spus Ovidiu Galeru care a subliniant tranșant: „Carnea de miel rămâne în această perioadă number one”.

                          „Voi petrece Paștele acasă, în mijlocul familiei”

                            „Voi petrece Sfânta Sărbătoare de Paște acasă, în mijlocul familiei, alături de persoanele cele mai apropiate sufletului meu. Ca în fiecare an, voi lua parte la slujba de Înviere la Biserica «Sf. Nicolae».

                            Paștele reprezintă pentru mine celebrarea comuniunii, a Învierii, a vieții care triumfă, întru eternitate, asupra morții.

                            Le doresc tuturor băcăuanilor multă sănătate și să primească lumina Sfintei Sărbători a Paștelui cu liniște sufletească și bucurie, împreună cu familiile lor”

                            Cosmin Necula, Primarul Municipiului Bacău

                            Cum se vede Paștele în Bucovina de sub pălăria cu pampon

                            De câte ori mă întâlnesc cu expertul contabil Marcel Bulinschi, președinte al Comisiei de disciplină a filialei Bacău a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), am senzația că sunt în Bucovina. Am mai avut aproape prieteni din această zonă și le-am învățat felul de a fi: corecți, exacți, impenetrabili.

                            Marcel Bulinschi are, însă, un șarm anume. Spune că dacă ar îmbrăca un costum popular tradițional, am putea crede că e un bucovinean coborât din cărțile de istorie. Nu l-am văzut în asemenea straie, dar cu pălărie cu pampon, precum bucovinenii sadea care se respectă, l-am văzut. De aceea am fost curios să știu și cum arată o sărbătoare a Paștelui văzută de sub pălăria cu pampon.

                            Pentru sărbătoarea Paștelui din acest an, Marcel Bulinschi a plecat, ca de obicei, la el acasă, adică la Gura Humorului, în Bucovina, de fapt la casa părintească, despre care frumos se spune într-un cântec de-al nostru că „nu se vinde”. „Sunt acolo cu familia mea, atâta câtă ne-a mai rămas – ne spune expertul contabil redevenit om al locului, adică bucovinean. Evident, acum îmi intru și în rolul de bucătar pentru o anumită parte a meniului de Paște, adică mă voi ocupa de miel, de toate câte se fac din carnea lui. Pasca și cozonacul, precum și vopsitul ouălor sunt în sarcina soției mele. Nu că nu m-aș pricepe, dar la noi economia e la ea acasă, deci și diviziunea socială a muncii despre care învățam noi pe vremuri. Așa e foarte corect, așa cade bine oamenilor care se respectă. Eu pregătesc drobul, dar și friptura de miel la care obligatoriu adaug și o salată orientală după o rețetă numai de mine știută, salată care se asortează de minune. Evident, nu ratez nici borșul de miel. Până la urmă, orice fel de mâncare iese minunat atunci când pui și destul suflet în ceea ce faci. Ca orice faci în viață”.

                            La Gura Humorului, ca peste tot în Bucovina probabil, în dimineața de după Noaptea de Înviere, e și un obicei excepțional, păstrat de pe timpul Imperiului Austro-Ungar care a stăpânit aceste locuri. La biserică, dimineața, toată lumea vine cu câte un coș pascal la sfințit. În coș sunt numai bunătăți: friptură de miel, drob, pască și cozonac, ouă roșii și tot ce se pregătește de Paști. Abia după sfințirea bucatelor se merge acasă, pentru a mânca împreună cu familia, la micul dejun. Iar mulți bărbați, în aceste zile, nu omit să poarte celebrele pălării cu pampon cu păr de bursuc sau de mistreț. „Eu însumi am mai multe astfel de pălării”, spune Marcel Bulinschi.

                            Pentru Florin Lazăr, mama e bucătarul șef

                              „Nu vopsesc ouă, le iau de la mama. Nu fac friptură de miel, că face mama. Cozonacul tot mama e cea care îl face. Deci, mama e șefa. I-am cumpărat tot ce trebuie, iar noi ne vom bucura de ea.

                              Vom fi cu toții alături de ea, pentru că mama rămâne tot mama. Ne vom reculege și la mormântele celor care nu mai sunt, apoi vom fi alături și de familii, de prieteni, ca într-o zi de sărbătoare.

                              Vom lua și lumină, vom merge și la Răcăciuni, de unde e soția mea, iar masa va fi în prima zi, cu mama, în familie, iar apoi, a doua zi, cu prietenii”, ne-a declarat prof. Florin Lazăr, inspector școlar general. De pe masa de Paște din familie nu vor lipsi drobul, friptura de miel, borșul și tot ce e tradițional.

                              „Mi-am făcut un obicei de a nu pleca de sărbătorile pascale nicăieri, tocmai pentru a fi alături de cei dragi. Singurul regret e că nu poate să ajungă în țară fratele meu, care este stabilit în Germania. Dar pentru a nu-i simți lipsa, vom folosi toată tehnologia modernă și ne vom vedea cu ajutorul internetului”, a mai spus „generalul” de la Inspectoratul Școlar.

                              Chiar dacă e Paștele, nu poate sta departe de spital

                                Prof.univ.dr. Adrian Cotîrleț, managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești, va fi de Paște alături de familie, soție, copii, nepoți. „Vom fi patru generații. Eu sunt generația a doua. Cred că vom fi cel puțin 10 persoane”, spune sincer dr. Adrian Cotîrleț. Recunoaște că soția este cea care pregătește toate bucatele, dar va fi ajutată și de copii.

                                „Eu nu mă bag deloc în bucătătie. Nu știu să fac nici cartofi prăjiți. Dar știu să fac atmosferă și dau note bune. Aici sunt foarte darnic. Paul, fiul meu, va fi specialistul în grătar, pentru că el este expert în asta și pe tot ce este… mai carnivor, așa. Vom merge cu toții, în noaptea de Înviere, și în biserica din curtea spitalului.

                                Nu pot sta departe de spital, orice ar fi. Vom merge apoi, cu ouă și cozonac, și la colegii din spital, care vor fi de gardă. Așa am făcut mereu, în zilele în care nu eram eu de gardă. Rămân manager și medic, chiar și de sărbători”, ne-a declarat doctorul Adrian Cotîrleț. Nu vor lipsi de pe masa pascală bucatele alese, tradiționale, dar nici iepurașul de Paște.

                                „Fiecare va primi de la iepuraș, după cum merită, după cât de cuminți au fost… Sărbători cu bine, să fim cu toții sănătoși, prietenoși și pozitivi”, a mai adăugat doctorul Cotîrleț.

                                Sărbătoarea Paștelui înseamnă mereu familie

                                  Am întrebat-o pe Oana Chelaru, președinte executiv la Aeroportul Internațional „George Enescu” (AIGE) Bacău, unde și cum petrece Paștele. Chipul i s-a luminat deodată cu un zâmbet larg și a început printr-un gest larg să-mi spună că:

                                  „Pentru mine, Paștele înseamnă întotdeauna biserica și familia. Îmi place nespus când ne adunăm cu toții, când ne regăsim și cum ne reculegem la slujba de Paște.

                                  Îmi place zarva aceea din casă atunci când pregătim bucatele tradiționale. Când miroase a pască și a cozonac. Atmosfera aceasta înseamnă sărbătoare pentru mine!

                                  Fac câte puțin din fiecare și pun mult suflet în toate. Prepar inclusiv drob, însă prefer să-l tai mărunt, nu să dau prin mașină toate ingredientele. În concluzie, Paștele înseamnă credința pe care o primești și o împărtășești cu cei dragi”, declară Oana Chelaru, președinte executiv la AIGE.

                                  „Acasă”, unde fiecare colţişor aminteşte de tata

                                    „Ceea ce eu aş dori să schimb, măcar în ceea ce priveşte sărbătorile pascale, ar fi să ne gândim mai întâi la suflet şi după aceea la… trup”, ne mărturiseşte Doina Sîrghie, coordonator Avocatul Poporului Bacău.

                                    Iar sufletul vrea mereu „acasă”, de sărbători, alături de familie. „Ca de obicei, sărbătorile mi le petrec «acasă», acolo unde m-am născut, unde fiecare colţişor îmi aminteşte de tata, unde încă mă mai aşteaptă mama.

                                    Deci, vom merge la Târgu Ocna, unde vom pregăti bucatele tradiţionale, vom lua Lumina Sfântă la biserica din cartier şi ne vom încărca sufleteşte. Fiind o zonă superbă de deal, dacă va mai şi înverzi codrul, cu siguranţă, vom alege să petrecem mult timp în aer liber, ca să mai şi ardem din… caloriile acumulate din meniul de sărbătoare”, ne dezvăluie Doina Sîrghie. Anul acesta, vedeta pe masa de Paşte va fi un ieduţ, dar nu va lipsi nici peştele.

                                    „Avem un ieduţ pe care îl vom prepara la cuptor, evident, pulpele şi coastele, stropite cu vin, îndopate cu usturoi şi condimentate cu sare, piper, cimbru şi ce s-o mai găsi. Cozonacii sunt specialitatea mamei, iar eu voi pregăti minunata pască fără aluat, cu brânză, smântână, stafide şi restul ingredientelor.

                                    Chiar dacă vedeta va fi ieduţul, va răspunde prezent şi peştele, pus într-o saramură generoasă, puţin picantă.”