joi, 18 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2385

Și-a văzut mama zâmbind, după șase ani

    O femeie aproape că orbise și se împăcase cu ideea că nu va mai vedea niciodată. Însă o operație de cataractă la Clinica Luxor „Dr. Olinic” i-a schimbat întreaga viață. A fost nevoie de doar 15 minute pentru ca cristalinul atrofiat să fie înlocuit cu unul nou, pacienta a plecat acasă fără să necesite nicio zi de spitalizare, iar după două zile și-a reluat toate activitățile.

    „Mama începuse să nu mai vadă bine, în urmă cu șase, șapte ani. La început cu un ochi, iar apoi, încet, încet, boala s-a extins și la celălalt. Poate că la început nu am dat prea mare importanță, am pus-o pe seama ochelarilor care, credeam noi, trebuiau schimbați. Doar că, de la o zi la alta, situația se înrăutățea. Eu eram plecată și nu puteam să-mi dau seama exact de ceea ce se întâmplă, mă bazam pe ce-mi spunea mama, care nu voia să mă îngrijorez prea tare”, povestește Cristina A. Boala s-a agravat, iar în scurt timp femeia a ajuns aproape oarbă. Distingea doar lumina de întuneric și cam atât. Treburile casnice au căzut în grija unor vecini, la fel și cumpărăturile și plata facturilor. Până când, într-o zi, îngrijorată de ceea ce se întâmplă, Cristina a venit în țară. „Am avut un adevărat șoc, povestește femeia. Mama mea, care era veselă, plină de viață, era acum un om trist și abătut. Atunci am decis să merg la Clinica Luxor «Dr. Olinic», la doamna doctor Dana Călțaru”.

    „Toți pacienții, când reîncep să vadă, întineresc cu zece ani”

    Decizia de a apela la medicul Dana Călțaru, de la Clinica Luxor „Dr. Olinic”, a fost una înțeleaptă. În mai puțin de 15 minute, cu tot cu anestezie, pacienta a fost operată de cataractă, iar în două zile a putut să-și reia toate activitățile la care fusese nevoită să renunțe în ultimii ani. „Astăzi, operațiile de cataractă sunt mult mai simple, de la pregătirea preoperatorie, până la stadiul post operatoriu. Operația în sine nu durează mai mult de 15 minute, cu tot cu anestezia locală, cu picături, și până la înlocuirea cristalinului, care se face printr-o incizie de maximum 2 milimetri. Mai ales aici, la Clinica Luxor «Dr. Olinic», pacienții beneficiază de condiții deosebite, atât în ceea ce privește sala de operații, dotată cu aparatură performantă, la standarde europene, unde condițiile de sterilitate sunt riguros urmărite, cât și condițiile hoteliere. Mulți pacienți sunt aduși de rude sau vecini, dar pleacă pe picioarele lor”, spune medicul Dana Călțaru.

    Cazul mamei Cristinei nu este unul singular. Medicul Dana Călțaru mai spune că sunt mulți pacienți care ajung în prag de orbire, din cauza fricii de operație, sau, pur și simplu, din neștiință.

    „La Clinica Luxor «Dr. Olinic» am operat de cataractă pacienți de 13 ani, dar și cu vârste venerabile, de aproape 100 de ani. Mulți vin din alte județe, dar au existat și pacienți care au venit și din alte țări. Sentimentul trăit de pacient, după operație, este absolut minunat. Unii nu-și văzuseră nepoții de câțiva ani, deși locuiau împreună și s-au mirat cât de mult crescuseră. Toți pacienții, când reîncep să vadă, întineresc cu zece ani, iar cei mai mulți plâng de bucurie. Este ceva spectaculos, să vezi cum li se schimbă trăsăturile”, declară Dana Călțaru care, la Clinica Luxor „Dr. Olinic”, asigură și consultații și intervenții pentru afecțiuni ale pleoapelor, conjunctivite, glande, căi lacrimare și ale glaucomului.

    Medicul primar oftalmolog Dana Călțaru este doctor în științe medicale, iar în întreaga carieră a efectuat peste 25.000 de operații de cataractă. Este membru al Societății Române de Oftalmologie, al Societății Române de Cataracte și Chirurgie Refractivă, dar și membru corespondent al Academiei Americane de Oftalmologie.

    „Suntem o echipă și ne ambiționăm să ducem proiectele la capăt!”

      De zece ani lucrează Primăria Livezi la un proiect care, peste o lună, va asigura alimentarea cu gaze a comunei. „Încă nu este finalizat, dar nu din vina noastră. A depins de avizele pe care fosta companie E.ON, acum Delgaz Grid, trebuie să le obțină de la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Comunitare de utilități publice”, spune Sorin Ichim, primar interimar, avându-l alături pe Gioni Crăciun, fostul edil. Gioni Crăciun, ales pentru a treia oară primar în iunie 2016, și-a pierdut funcția în vara 2017, când prefectul a dat ordin de încetare a mandatului, urmare a existenței unui conflict de interese. Atribuțiile sale au fost preluate atunci de viceprimarul Sorin Ichim, devenit primar interimar. Acum, Gioni Crăciun este consilierul său.

      La toamnă, vor avea gaz metan

      Fostul și actualul primar ne asigură că lucrează foarte bine împreună, având același scop: dezvoltarea comunei. „Rețeaua de gaze naturale are 4,8 km și va asigura alimentarea locuitorilor din trei sate – Orășa, Livezi și Bălăneasa -, cu posibilitatea de extindere în alte trei: Prăjoaia, Scăriga și Poiana”, explică Gioni Crăciun. Investiția, a cărei valoare depășește un milion de euro, este realizată 99 la sută. „Din cauza creșterii prețului gazelor a mai scăzut interesul, dar cum se preconizează o criză a lemnului credem că oamenii se vor branșa la rețea”, adaugă Crăciun.

      Autoritățile au dorit, la început, să realizeze acest proiect printr-un program național sau european, dar nu au reușit să obțină fondurile necesare. Din fericire, compania de distribuție a acceptat să facă investiții în Livezi. „Suntem singura comună dintre Onești și Bacău care are alimentare cu gaz metan. Într-o lună se va finaliza proiectul, iar în toamnă va începe branșarea populației”, afirmă și primarul interimar Sorin Ichim.

      Asfalt pe toate drumurile…

      Primăria Livezi derulează și alte proiecte importante din fonduri nerambursabile, atrase prin programe guvernamentale sau europene. Unul dintre acestea, finanțat prin PNDL I, vizează modernizarea drumurilor de interes comunal. Din păcate, firma de construcții a intrat în insolvență după ce a realizat 35 la sută din lucrare motiv pentru care a fost demarată o nouă licitație.

      O altă investiție din comună, în valoare de 40.000 de euro, prin Grupul de Acțiune Locală „Confluențe Moldave”, este un sistem de iluminat public mai economicos, cu leduri. Pe PNDL II, vor fi asfaltate mai multe ulițe din comună, valoarea proiectului depășind 5 milioane de lei. Contractul de proiectare a fost semnat, iar după predarea proiectului tehnic urmează să fie scos la licitație și contractul de execuție.

      „Partidul meu e comuna”

      O investiție dorită și de cetățeni, și de administrație este modernizarea Căminului Cultural. Din cauză că imobilul s-a degradat în timp și a devenit nesigur, instituția nu mai funcționează din 1995. „Clădirea este reabilitată de Compania Națională de Investiții printr-un program al Ministerului Dezvoltării, valoarea proiectului ridicându-se la circa 14 miliarde de lei vechi. Și aici avem o problemă: după ce a executat 75 la sută din lucrare, firma de construcție a intrat în faliment și a fost reluată licitația”, explică Gioni Crăciun.

      Căminul Cultural va avea sală de festivități, sală de lectură, biblionet, bucătărie și grupuri sanitare moderne. Cei doi, fostul și actualul primar, vorbesc la unison despre dificultăți, reușite și planuri de viitor, deși reprezintă partide diferite, teoretic adverse.

      „Chiar dacă au fost probleme în Livezi, noi formăm o echipă și ne ambiționăm să ducem la capăt proiectele începute și să muncim pentru alte proiecte noi”, afirmă Gioni Crăciun, în final, iar Sorin Ichim îi întărește spusele: „Acum, partidul meu e comuna. Pentru cetățenii comunei Livezi lucrăm aici, în primărie, căci asta așteaptă de la noi!”
      Silvia Pătrășcanu

      O altă investiție: grădiniță de 100.000 de euro

      Prin programul „Reforma educației timpurii” aparținând Ministerului Educației Naționale, tot în comuna Livezi va fi construită o grădiniță în valoare de 100.000 de euro. O linie de finanțare care a fost anunțată într-o conferință de presă chiar de senatorul Dragoș Benea, încă de la începutul anului. Prin acest program se vor construi în tot județul 6 grădinițe cu program normal: în Livezi (pentru două grupe de preșcolari), dar și în Săucești, Dofteana, Oncești, Corbasca și Blăgești.

      Termenele pentru case de marcat cu jurnal electronic au fost prelungite

      Termenele de la care urmează a fi aplicate amenzi firmelor dacă nu au case de marcat cu jurnal electronic au fost prelungite (OUG 44/21). Pentru comercianţii mari şi mijlocii, acesta este 1 septembrie, iar pentru comercianţii mici, 1 noiembrie. În județul Bacău ar urma să fie atașate peste 20.000 de astfel de jurnale electronice, a apreciat purtătorul de cuvânt al Administrației Județene a Finanțelor Publice, Adrian Anghel.

      Principalele motive invocate sunt de a permite operatorilor economici să achiziţioneze, să fiscalizeze şi să testeze aparatele de marcat cu jurnal electronic. De asemenea, se amână până la 1 noiembrie aplicarea sancţiunii pentru comercializarea vechilor aparate de marcat, astfel încât, dacă va fi cazul, operatorii economici care îşi deschid noi afaceri sau puncte de lucru să poată achiziţiona un aparat de marcat, în caz contrar aceştia riscând blocarea activităţii. Totodată, se prelungeşte până la 31 octombrie termenul limită până la care îşi menţin valabilitatea avizele/autorizaţiile privind distribuţia aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal.
      Surse din domeniul Fiscului cred că aceste termene ar putea fi prelungite din nou, pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu are capacitatea de stocare necesară a datelor din jurnale. Mai trebuie precizat că nu toți agenții economici au obligația de a deține casă de marcat. În toată țara se apeciază că peste 250.000 de case de marcat trebuie conectate la serverele ANAF.

      Cine vrea conectarea caselor de marcat la ANAF

      Ideea amplasării de case de marcat cu jurnal electronic ar fi pornit chiar de la contribuabilii la Bugetul de stat, marii contribuabili, care vor să scape de controlul direct al inspectorilor fiscali la propriile lor sedii. Transmiterea datelor la ANAF poate determina controlul direct din baza de date a Fiscului.
      Casele de marcat de tip vechi tipăresc dublura tuturor bonurilor împreună cu raportul Z (documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru). Aceasta nu se va mai întâmpla odată cu noile case de marcat, pentru că dublura va fi memorată în jurnalul electronic și astfel se va ușura pentru toate societățile comerciale partea de arhivare.

      Decizia Ministerului Finanțelor

      Ministerul Finanțelor Publice a ordonat la începutul anului ca operatorii economici să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF. Aparatele de marcat existente, dotate cu jurnal electronic, trebuie să permită înlocuirea certificatului digital instalat de producător.

      Importatorii de case de marcat fiscale spun că mai puțin de 15% din casele de marcat existente pe piață permit înlocuirea certificatului digital instalat de producător. Asta înseamnă că importatorii trebuie să solicite producătorilor (majoritatea provenind din țări asiatice) echiparea caselor de marcat cu componentele solicitate și cu softul necesar transmiterii de date criptate conform reglementărilor locale. Abia după realizarea unui prototip echipat corespunzător, acesta va trebui omologat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, omologare ce poate dura, conform normelor, 30 de zile. Ulterior, modelul omologat trebuie avizat și autorizat la Ministerul Finanțelor, operațiune care durează alte 30 de zile. Costurile, estimează operatorii de pe piața caselor de marcat fiscale, pot fi între 90 și 200 de euro pentru fiecare terminal. Pentru comercianții mici, costurile ar trebui să nu depășească 120 de euro.

      Duminica a IX-a după Rusalii

      Evanghelia acestei duminici îl prezintă pe Iisus care „a silit pe ucenici să intre în corabie şi să treacă de cealaltă parte a mării…iar El s-a suit în munte, singur, să se roage” (Matei XIV, 22-23). Dar pe la miezul nopţii, o furtună s-a iscat pe mare şi corabia era învăluită din toate părţile de valuri. Înspăimântaţi, Apostolii văd pe Iisus venind spre ei pe deasupra valurilor, iar Petru, pentru a se încredinţa că este chiar El şi nu o nălucă, Îi cere şi primeşte puterea de a-I veni în întâmpinare pe apă. În faţa valurilor ameninţătoare, gata să-l cuprindă, credinţa lui slăbeşte şi puterile îl părăsesc. E gata să se scufunde în apă şi de aceea strigă: „Doamne, scapă-mă!” şi „Îndată Iisus a întins mâna, l-a apucat şi i-a zis: «Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?» Şi după ce au urcat în corabie, s-a potolit furtuna.” (Matei XIV, 30-32).
      Urmarea acestei minuni, care a fost făcută special pentru Apostoli, este aceea că Îl mărturisesc cu toţii drept „Fiul lui Dumnezeu”, lucru pe care nu îl făcuseră după minunea înmulţirii pâinilor şi a peştilor, cu toate că ei fuseseră aceia ce împărţiseră poporului hrana şi strânseseră apoi douăsprezece coşuri de firimituri. În cazul acestei minuni Apostolii rămăseseră doar la nivelul material, bucurându-se că Învăţătorul lor poate hrăni mulţimile, fără să se întrebe cum de poate face aceasta, de unde Îi vine puterea, cine este Cel ce poate face aceasta. Abia acum, după mergerea pe apă, salvarea lui Petru şi potolirea furtunii, trec la nivelul duhovnicesc al faptelor şi realizează că Cel ce poate face toate acestea este Fiul lui Dumnezeu, Hristosul, Cel ce a venit să mântuiască lumea.
      Dar dincolo de rostul special al acestei minuni pentru Apostoli, ea reprezintă o lecţie minunată pentru toţi creştinii cu privire la puterea credinţei şi a rugăciunii în lupta cu „viforul ispitelor”, cu valurile patimilor ce ne împresoară permanent în această viaţă.
      Zi de zi, greutăţi mai mari sau mai mici, de la măruntele griji, de la problemele ce se ivesc la locul de muncă sau în familie, până la marile probleme ale lumii contemporane, ameninţată de sărăcie, criză economică, criză politică, războaie, toate sunt valuri furtunoase care izbesc în şubreda corabie a existenţei omului, gata s-o acopere, s-o înghită….

      Toţi oamenii trebuie să poarte această luptă cu valurile vieţii, dar nu toţi înţeleg cum trebuie să o poarte pentru a ieşi învingători, pentru a-şi câştiga mântuirea. Unii se încred peste măsură în puterile lor proprii, în armele lor, se mândresc cu ceea ce au şi pot face, uitând că toate sunt daruri de la Dumnezeu şi cu atât mai greu le vine atunci când sunt confruntaţi cu greutăţi şi încercări cărora nu le pot face faţă. În astfel de împrejurări îşi aduc aminte de Dumnezeu şi, urmând exemplul lui Petru, se roagă pentru mântuirea lor, pentru scăparea lor din necazuri. Dar dacă credinţa lor nu este una exersată, trainică, ci se manifestă doar în ceas de nevoie, cu greu vor opri scufundarea în valurile vieţii. Au totuşi o şansă, pentru că, aşa cum am văzut în cazul lui Petru, Iisus răspunde îndată rugăciunii. De aceea rugăciunea trebuie să fie permanent prezentă în viaţa noastră şi să fie făcută cu credinţă în puterea lui Dumnezeu, pentru că doar astfel vom primi ajutorul său.
      Petru a plecat la drum păşind pe apă privind spre Iisus şi având credinţă în puterea Lui, dar apoi gândul lui s-a îndreptat spre vânt şi spre valuri, uitând de Iisus, ceea ce l-a făcut să se scufunde. Abia când şi-a reorientat privirea spre Iisus şi I-a cerut ajutorul a fost salvat dintre valuri.
      Asemenea şi noi trebuie să înfruntăm problemele vieţii, nu rămânând blocaţi la nivelul lor şi măcinându-ne gândurile doar cu ele, ci îndreptând mintea şi inima noastră spre Dumnezeu, Cel care ne dă puterea ca pe toate să le facem, toate ispitele să le învingem, păşind astfel pe calea vieţii veşnice! Aşa să ne ajute Bunul Dumnezeu!

      Pr. dr. Marius Popescu, Parohia „Sfântul Ioan” Bacău

      Duminica a XVII-a de peste an

      În evanghelia proclamată în această duminică, Isus înmulţeşte pâini şi peşti, adică o hrană simplă, minimul pentru potolirea foamei. Concluzia? Pentru întreţinere este nevoie de puţin. Dorim atâtea lucruri, dar în realitate nevoile vieţii sunt modeste şi uşor de procurat. În rugăciunea Tatăl nostru ne rugăm lui Dumnezeu să ne dea pâinea, nu mâncăruri inutile şi costisitoare; cine a învăţat să se mulţumească cu puţin, are mai mult timp ca să asculte cuvântul lui Dumnezeu şi să se roage în tăcere cu Isus, eliberat de griji inutile.
      Pe câți nu am auzit spunând că nu au timp să se roage, deoarece au prea multe de făcut? Atât timp cât muncim pur şi simplu, nu suntem în stare să înţelegem dacă toată această osteneală şi lucrurile pe care voim să le dobândim prin ea sunt cu adevărat necesare. Dar dacă ne-am opri o clipă să reflectăm, poate am reuşi să dispunem mai bine de timpul nostru şi am descoperi cu uimire că munca n-a pierdut nimic prin rugăciune; dimpotrivă, rugăciunea o face mai eficientă.
      Meditând asupra textului evanghelic, constatăm fără uimire că mulți îl urmau pe Isus pentru a-i asculta cuvintele. Dar ceea ce ne surprinde este faptul că nu și-au luat merinde de rezervă. Chiar şi astăzi nu este uşor să găseşti într-un sătuc mâncare pentru o mulţime atât de mare; cu atât mai mult atunci. Dar este ca şi cum lumea nu s-ar fi gândit la aşa ceva: erau toţi atât de entuziasmați și captivaţi de cuvintele lui Cristos, încât uitaseră totul.
      Când mintea este fixată asupra unui anumit lucru, tot restul îşi pierde semnificaţia. Este o atitudine frecventă la mistici. Se vorbeşte de extaz: nu simt foamea sau frigul, nu observă ce se întâmplă în jurul lor. Sunt cazuri excepţionale, e adevărat, dar într-un anumit fel toţi ar trebui să trăim în extaz.
      Zilnic suntem asaltați de diverși stimuli; dacă ar trebui să dăm dreptate fiecărei impresii, am fi distruşi psihic; dacă am considera că totul este important, ne-am pierde echilibrul interior. Pentru o dezvoltare corectă a sufletului şi pentru progresul spiritual, este necesar să ne concentrăm asupra a ceea ce este cu adevărat esenţial şi să considerăm marginal tot restul, pentru a nu ne îngreuna inima. Pentru un creştin, un singur lucru este important: mântuirea sufletului în Cristos.

      Pr. Marius Cojan, CN Catolic „Sfântul Iosif” Bacău

      „Bat” suta!

      Sâmbătă va începe o nouă ediție a Trofeului Elisa- SCM Bacău la tenis. Găzduită, ca în fiecare an, de baza SCM Bacău, competiția este rezervată categoriilor de vârstă 10, 12, 14 și 16 ani, băieți și fete. La 10, 12 și 16 ani turneul este cotat drept unul de categoria 1, în timp ce la 14 ani este de gradul 2.

      În paralel, sâmbătă va avea loc și un turneu de Tenis 10 rezervat copiilor de vârste foarte mici. „Și în acest an, Trofeul Elisa- SCM Bacău se va bucura de o prezență numeroasă. Avem 80 de sportivi înscriși, iar dacă-i luăm în calcul și pe cei care vor concura la Tenis 10, trecem de sută. Este important că menținem linia grație meciurilor și a punctelor puse în joc”, a declarat organizatorul Mihai Ciuntea.

      Categoria de vârstă cu cei mai mulți participanți este 12 ani, la băieți fiind înscriși 18 concurenți, iar la fete 17. Singurele categorii care ar putea să se desfășoare „în șah” sunt 14 ani și 16 ani băieți, însă acest lucru va fi stabilit la fața locului, împreună cu arbitra Diana Bogolea. Ca întotdeauna, organizatorii stau cu ochii și pe buletinul meteo și, cum în această vară ploaia nu a ocolit sub nicio formă Bacăul, s-a luat în calcul și varianta ca, în caz de vreme nefavorabilă, o parte din meciuri să aibă loc în săli.

      „Noi sperăm ca ploaia să nu ne dădea mari bătăi de cap, dar ne-am luat măsuri de precauție și am rezervat și unele săli de sport”, a punctat Mihai Ciuntea.

      În altă ordine de idei, duminică, la Cluj, vor debuta meciurile Zonei C a „Summer Cup” Under 16 la care participă naționalele României, Bosniei și Herțegovinei, Marii Britanii, Bulgariei, Moldovei, Rusiei, Serbiei și Sloveniei. Partidele se vor încheia pe 2 august, iar primele două clasate vor accede la turneul final. Din reprezentativa României face parte și băcăuanul Bogdan Manole. Vice-campion național en titre, tenismenul SCM Bacău face echipă sub tricolor cu Andrei Andrei și Andrei Ștefan.

      Gata de decolare!

      Aerostar Bacău și-a prezentat joi noile achiziții în vederea eșalonului secund, care va debuta săptămâna viitoare

      Aerostar este pregătită pentru Liga a II-a. Ieri, cu nouă zile înaintea primului meci din campionat, programat acasă, contra Pandurilor Târgu-Jiu, „aviatorii” și-au prezentat obiectivul și noile achiziții. „Ne-am propus o clasare la mijlocul clasamentului”, a spus președintele clubului, Doru Damaschin, care a precizat că, pe parcurs, ținta se poate modifica: „Nu ne-am fixat obiective mai îndrăznețe pentru că, pe de o parte, nu suntem posesorii sau măcar chiriașii unui stadion de Liga I, iar pe de altă parte, nu am inspirat încă aerul Ligii a II-a.

      Pe viitor însă, ne putem gândi și mai sus. Inclusiv din iarnă încolo, dacă autoritățile vor anunța intenția de a dezvolta infrastructura sportivă. Avem și promisiunea unui potent om de afaceri din Bacău că ne va sprijini dacă vom avea rezultate și condiții”. Președintele Damaschin a dezvăluit și bugetul clubului: 700.000 euro.

      „Nu avem toți banii deodată, există și un deficit bugetar, pe care sperăm să-l acoperim și cu sprijinul autorităților locale. De altfel, am solicitat municipalității de a pune în dezbatere în Consiliul Local acordarea de 300.000 de euro către echipa noastră. Sper că acest lucru se va întâmpla și că toți consilierii locali vor fi atenți la dorința comunității de a avea o echipă de fotbal cu rezultate la nivelul Ligii a II-a, lucru testat, de altfel, și la meciul decisiv de promovare, cel cu Oțelul.

      Să nu se uite că Aerostar este singura reprezentantă a Moldovei în Liga a II-a”, a spus Doru Damaschin, care a subliniat că jucătorii nu sunt angajații Companiei Aerostar, ci ai clubului. Inclusiv nou- veniții: Florin Muntean (ex Dunărea Călărași), Mugur Florescu (Bucovina Rădăuți), Vasile Chirilescu (FC Botoșani), Alexandru Zaharia (CSM Focșani), Alexandru Ichim (Petrolul Ploiești), Ionuț Covasan (ultima oară la o echipă din Germania), Dănuț Munteanu (FC Snagov) și Valentin Buhăcianu (Știința Miroslava). „Principala mea dorință a fost să păstrez nucleul de bază cu care am reușit promovarea și să întăresc lotul cu opt jucători, șase dintre aceștia fiind Under 21. Avem un lot competitiv, suntem încrezători, chiar dacă suntem realiști că această ediție de campionat de liga secundă este cea mai puternică din istorie”, a afirmat antrenorul Cristi Popovici.

      De luni, Aerostar pune în vânzare bilete pentru meciul cu Pandurii (preț 10 lei) și abonamente pentru întreg returul (preț 175 lei).

      Amical le merge bine

      Aerostar își va încheia sâmbătă seria jocurilor de verificare dinaintea startului de campionat. De la ora 11.00, băcăuanii vor evolua pe stadionul „Aerostar” contra divizionarei C CSM Focșani, pe care au învins-o miercuri, în deplasare, cu 3-0. De altfel, cu excepția primului test al verii, încheiat nedecis, 0-0, pe terenul prim-divizionarei FC Botoșani, „aviatorii” au câștigat toate celelalte amicale din intersezon. Ultima victorie a venit ieri, la Letea Veche, contra Forestei Suceava: 8-1 pentru băcăuani, care i-a avut ca marcatori pe Hurdubei (2), Sahru, A. Pavel, Fl. Istrate, Buhăcianu, Al. Ichim și Vraciu.

      Modificări de organigramă

      În vederea debutului în liga secundă, CS Aerostar a operat modificări de organigramă. Președintele clubului, Doru Damaschin, va fi secondat, ca și până acum, de vicele Valerian Voicu, acesta urmând să preia și funcția de director sportiv. Aerostar îl va avea ca delegat pe Gabriel Voicu, care va avea atribuțiuni și pe linia de marketing. „Comitetul de Direcțiune face muncă de voluntariat”, a ținut să precizeze președintele Damaschin. Dacă la prima echipă, staff-ul tehnic a rămas intact (Cristi Popovici „principal”, Andrei Vatră secund și Dan Moței antrenor cu portarii), în schimb la nivelul Centrului de Copii și Juniori au apărut o serie de noutăți. Șeful Centrului rămâne Cornel Elisei, care conduce și echipa U19, în timp ce la U17 și la U15 au fost angajați Radu Sascău, respectiv Sebastian Nica. La U13 va fi Vali Cioancă, iar echipa U11 va fi pregătită de Bogdan Cristea.

      Festivalul Tamasidava, amânat pentru finele lui august

        Festivalul Antic Tamasidava, care trebuia să aibă loc, în Bacău, la mijlocul acestei luni, a fost amânat pentru perioada 31 august-2 septembrie din cauza vremii ploioase. Consilierii locali băcăuani au aprobat, la ultima ședință, modificarea datei de desfășurare a festivalului, păstrând celelalte elemente neschimbate. Conform propunerii de asociere dintre CL Bacău și Asociația Română de Marketing, Festivalul Antic Tamasidava va prezenta istoria, obiceiurile, stilul de viață și obiectele din perioada geto-dacilor.

        Festivalul va debuta în centrul oraşului, în Piața Tricolorului cu o ceremonie de deschidere în care vor fi prezentate asociaţiile participante, după care va avea loc o paradă pe noapte, cu torţe, pe traseul Statuia lui Ștefan cel Mare – Consiliul Județean – Primărie – Piața Tricolorului. Prima seară a festivalului se va încheia prin organizarea unei ceremonii de aprindere a „Focului Sacru” în Piața Tricolorului.

        Activităţile în următoarele două zile ale festivalului vor avea loc în Parcul Gherăiești, unde vor fi prezentați luptători daci, sarmaţi, celţi şi români; vor putea fi văzute scene de luptă între gladiatori, precum şi între luptători, prezentarea echipamentelor şi a armelor, a mașinăriilor de luptă antice – balistă şi scorpio. Vor fi prezentate ateliere de fierărie, pielărie, prelucrarea lemnului, coafură şi machiaj antic, de confecționare săgeţi, pictură, confecţionare bijuterii antice, țesut, fierărie, prelucrarea osului şi a lemnului, confecţionare veşminte antice.

        Și Street Delivery a fost reprogramat

        Și Street Delivery Bacău, un proiect creat de Fundația Cărturești și Ordinul Arhitecților din România, și implementat de Federația Tinerilor din Bacău, a fost amânat din cauza condițiilor nefavorabile. „Fiecare ediție Street Delivery trebuie să fie memorabilă și să ne-o amintim cu drag. Din acest motiv, am ales să reprogramăm evenimentul de anul acesta pentru 24-26 august 2018. Vă asigurăm că nu va ploua deloc, atmosfera va fi tot aceeași, iar muzica, filmele și arta care ne vor înconjura vor face să merite toată așteptarea ce a rămas! Vă mulțumim și vă așteptăm nerăbdători la final de august, la Street Delivery Bacău!”, a transmis Ozana Stoleru, organizator Street Delivery Bacău.

        Arena Mall te trimite într-un city break la LONDRA!

          Capitala Angliei este cu siguranță, un loc pe care merită să-l vizitezi cel puțin o dată în viață datorită istoriei impresionante, a magazinelor luxoase, a clădirilor și piețelor istorice. Un city break la Londra sună tentant, nu? Acum ai un motiv în plus să vii la shopping!

          Vino în Arena Mall în perioada 1-31 august 2018, cumpără unul sau mai multe produse în valoare de minim 100 lei (pe același bon fiscal) și completează talonul de participare primit de la lucrătorul comercial al magazinului din care ai făcut cumpărături. Pasul final este să depui talonul în urna special amenajată (parter, lângă fântâna arteziană) și vei intra automat în cursa pentru câștigarea unui city break la LONDRA!

          La această tombolă poate participa orice persoană fizică, de cetățenie română, cu domiciliul în România, cu vârsta peste 18 ani.

          Data limită de depunere a taloanelor este 31 august, ora 22:00. Vor fi considerate valide acele taloane de participare care sunt completate în mod lizibil. Câștigătorul va dovedi participarea la tombolă prin prezentarea bonului fiscal pe baza căruia a primit talonul.

          Perioada campaniei de cumpărături: 1 – 31 august 2018.

          Extragerea premiului: 3 septembrie 2018.

          În cadrul tombolei se va acorda un premiu care constă într-un city break la LONDRA pentru două persoane adulte (cu toate serviciile și taxele incluse). Data exactă a excursiei va fi stabilită de comun acord, între Arena Mall și câștigătorul campaniei.

          Cumpărături plăcute! Amintiri plăcute!

          Regulamentul de participare și alte informații pe website | www.arenamall.ro | și în aplicația Arena Mall | wifi.arenamall.ro |

          Pagina 1

            Români cu cratimă

            De la lingvistica aplicată

            În urmă cu aproape două decenii, la Centrul de Cultură „Rosetti-Tescanu – George Enescu” de la Tescani, universitara băimăreană Ana Olos, specialistă în onomastica engleză, a fermecat auditoriul unei conferinţe internaţionale de lingvistică aplicată cu o temă insolită, în care o populaţie din această lume largă era purtătoare de… cratimă. Tatiana Slama-Cazacu, organizatoarea întâlnirii, a avut prilejul de a pleda pentru folosirea respectivului semn ortografic în scrierea numelor de persoană, dându-se exemplu pe sine: partea a doua a grupului nominal aminteşte de familia soţului (Boris Cazacu, fost preşedinte al Societăţii de Ştiinţe Filologice din România), dar şi de familia ei.

            Ce spune Academia Română…

            Dicţionarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM), la capitolul „Substantive proprii”, precizează: „Se scriu cu cratimă următoarele tipuri de substantive proprii: […] – nume de persoane reale şi de personaje, şi anume:
            – prenume şi nume de familie compuse din două nume de persoane: Ana-Maria; Ioan Piuariu-Molnar;
            – nume de familie cu structura nume de persoană + nume geografic: Niculescu-Buzău, Rădulescu-Motru” (p. LXXIV).
            … şi ce observă ortografii
            „În uzul actual se constată tendinţa (moda) de a se omite cratima dintre prenume ca Ana-Maria, Maria-Laura şi de la nume de familie duble sau cu adaosuri: Maria Popescu-Gheorghiu” (Mioara Avram, Ortografie pentru toţi, Bucureşti, Editura Academiei Române, 1990, p. 109).

            Avem şi zeloşi

            De când cu norma privind grupurile de cuvinte nici + un/o, care se scriu, din 2005, sudate (niciun, nicio), dar uneori şi separat, am fost întrebaţi, cu toată seriozitatea, dacă e adevărat că într-un şi într-o se scriu legat. Vizualizarea celor două situaţii ne obligă să punem cratima în locul unui sunet (-u) care a căzut (s-a elidat) din vechea prepoziţie întru, pe când conjuncţia nici rămâne mereu întreagă.

            Cratima onomastică: moft sau necesitate?

            Pentru a înţelege utilitatea acestui semn ortografic, să ne imaginăm un parcurs onomastic de tipul Ion Mihai Petru. Care să fie numele de familie? Dar prenumele? Care dintre cele două situaţii exprimă un compus? Constatăm că oricare dintre cele trei antroponime poate figura ca nume ori ca prenume simplu sau compus. Cratima dezambiguizează parţial: Ion-Mihai sau Mihai-Petru, dacă nu avem informaţia privind posibilul context – să zicem – oficial, care obligă la antepunerea numelui de familie. Prin urmare, funcţionarii de la oficiile de stare civilă procedează corect plasând cratima în cazul numelor duble.

            Din viaţa de toate zilele

            •Un cunoscut, întors curând din concediu, mi-a povestit cu năduf cum era gata să fie amendat, ca şofer, pentru lipsa plăţii rovinietei: verificând banca de date a Poliţiei Române, calculatorul a constatat că nu figurează, pentru că în actele maşinii numele mic dublu (Dan-Iustin) era scris fără cratimă. •Unor candidaţi la examenul de licenţă li s-a scăzut nota pentru că la bibliografie Bogdan Petriceicu Hasdeu era înregistrat la litera P, în loc de H; Delavrancea, la Ş, în loc de D. (numele corect: Barbu Delavrancea, fără Ştefănescu), iar Ion Budai-Deleanu, la D, în loc de B.

            Întrebare cu răspuns… artistic

            Un cititor al rubricii de faţă ne întreabă dacă a doua abreviere din numele scriitorului Al. O. Teodoreanu (Păstorel) face trimitere către prenumele tatălui, Osvald, sau este dublarea prenumelui său. Dacă artiştii ar permite să se aşeze nevinovata cratimă, am fi aflat că Păstorel a fost botezat cu două nume. Bănuim că şi avocatul Osvald Teodoreanu, tatăl, va fi fost de partea noastră.

            Câte ceva despre Palatul Administrativ

            Ar fi interesant de aflat modul în care Palatul Administrativ din centrul Bacăului a ajuns în proprietatea Guvernului, deși a fost construit din banii județului, ajungând aproape o ruină pentru că proprietarul nu dădea bani de renovare.

            Abia de curând s-a adoptat un act normativ prin care clădirea a fost trecută în proprietatea CJ pentru a fi renovată.

            Puțină lume știe că imobilul este rezultatul unui concurs de proiecte din 1880, câștigat de arhitectul Paul Petriciu. După mai multe încercări de a se stabili un deviz, de fiecare dată rezultând o altă cifră, se organizează, la 1886 o licitație.

            Aceasta a fost câștigată de un domn, Solomonică pe numele său, care a oferit o reducere de 8,18% față de cei aproape 400.000 de lei la cât ajunsese ultima socoteală. Dar n-a fost să fie!

            Județul Bacău va mai plăti încă 50.000 de lei în plus până la finalul lucrărilor pentru că se cer tot felul de adăugiri.

            După cum avea să se noteze într-un raport de la 1890 cu privire la construcția Palatului, dacă s-ar fi făcut sondaje în mod serios pe teren, s-ar fi identificat de la început calitatea materialelor și mai ales a mortarului, a cărui compoziție a fost schimbată de trei ori în timpul construcției fundației.

            Printre schimbările care au dus la creșterea devizului se numără înlocuirea cărămizilor cu piatră la construcția soclului, utilizarea pardoselilor cu parchet american, schimbarea tablei pentru acoperiș sau înlocuirea sobelor de porțelan cu sobe de fier.

            După ce s-au terminat lucrările, la parter a fost instalat Tribunalul și Curtea cu Jurați (la mijloc și în dreapta) și Poșta, Telegraful și Casieria generală a județului, în stânga. Tot în aripa stângă era și intrarea separată pentru prefect și scara de ceremonie pe care se urca la etaj unde se ajungea la un salon și două camere rezervate regelui în cazul în care ar fi venit în oraș.

            Prefectul de Bacău locuia în Palatul Administrativ, la etaj, în aripa stângă iar pivnița de sub această aripă îi era pusă la dispoziție; celelalte fiind adăpost pentru arhive. În fine, centrul și aripa dreaptă erau prevăzute a fi ocupate de Consiliul Județean și de Prefectură.

            Astăzi, organizarea e mai simplă: în dreapta CJ, în stânga, Prefectura.

            Satul Rotunda, scos la vânzare

              „Rotunda va fi un țuhal greu de dus”, susține Valerică Mihalcea, primarul comunei Gura Văii. De ce? „Este o investiție care s-a făcut în viteză, în 2005-2006, fără a fi luate în calcul toate aspectele. Nu s-a făcut un studiu privind efectele pe termen lung, nu s-a ținut cont de mentalitatea romilor, de tradițiile lor.

              Guvernul, având în vedere că au fost inundații în 1991, când s-a rupt barajul Belci, și în 2005 alte două valuri de inundații, a decis să-i strămute pe cei care au construit la 20-30 de metri de albia majoră a râului Trotuș.” Erau peste o mie cinci sute de suflete, ne amintește Valerică Mihalcea. „Sunt oameni, nu-i muți ca pe niște pioni pe tabla de șah! Pe de altă parte, s-a construit la Rotunda deoarece era singura locație disponibilă”, adaugă edilul.

              Prea departe de platformă

              Strămutaților nu le-a plăcut pe dealul Rotunda, chiar dacă guvernul a cheltuit peste o sută de miliarde de lei vechi ca să le construiască un sat nou. Zona era izolată, iarna bătea vântul, vara era prea soare, apa era departe, platforma industrială, de asemenea, departe.

              Cel puțin asta ne-au mărturisit atunci. Au stat un an, apoi au plecat în Rădeana. Au cumpărat teren, vreo 2-3 hectare, l-au împărțit în loturi și au construit 50 de case. „Cei care s-au trezit vecini cu ei au vândut și s-au mutat. Acum, romii dețin circa 30 de hectare”, afirmă Valerică Mihalcea.

              De la Rotunda, foștii sinistrați nu au plecat cu mâna goală. Au luat ferestre, uși, instalații electrice… Nu toate într-o zi, ci pe rând. S-au întors mereu acolo și au mai furat câte ceva: cabluri, plăci de rigips, o bucată de acoperiș. Nu erau ale lor? Nu pentru ei le-a trimis Guvernul?

              Privite de la distanță, casele par acum niște cranii rânduite pe deal, cu găvanele întunecate. Multe dintre ele nici acoperiș nu mai au. „Paguba estimată de Curtea de Conturi este de 55 de miliarde de lei vechi. Au fost făcute plângeri penale, cercetări, dar s-au terminat cu autori necunoscuți”, ne lămurește primarul.

              Casă la roșu cu 5.200 de euro

              Prin 2007, autoritățile locale au decis să închirieze casele. La vremea aceea, Vasile Pașcu, fostul primar, era chiar optimist, afirmând că ar putea deveni case de vacanță pentru oneștenii care locuiesc la bloc. După ce închirierea a adus numai datorii, Primăria Gura Văii a încercat să le vândă, evaluând o casă cu un teren de 300 mp la 2.500-3.000 de euro.

              Asta se întâmpla prin 2014-2015. „Nu s-a prezentat nimeni. Am luat decizia în Consiliul Local să facem o nouă evaluare și să încercăm iarăși să le vindem. Prețul actual este între 5.200 și 7.000 de euro”, spune Valerică Mihalcea.

              Școală, poliție, apă de izvor…

              Clădirile, tot netencuite și azi, sunt goale-goluțe. Una singură e văruită, împrejmuită, îngrijită. „Pentru că are proprietar, dar acesta vine doar din când în când să vadă de grădină. Am publicat în ziar și pe site-ul primăriei anunțul de vânzare și acum așteptăm”, mărturisește primarul, oftând. Rotunda, care trebuia să devină satul sinistraților, apoi sat de vacanță, are 205 case.

              Cinci dintre acestea erau destinate a găzdui poliția locală, grădinița, școala, dispensarul și serviciul social al Primăriei. „A fost trasă apă din creierul munților, de la Huitoare, cu o conductă de 40”, spune Valerică Mihalcea. Cu alte cuvinte, ar fi avut de toate, curent, apă, școală, poliție. Totuși, romilor nu le-a plăcut… „E prea departe de oraș”, susțineau ei. Poate le va plăcea, de data aceasta, celor care iubesc liniștea, aerul curat și apa de izvor.

              S-a oprit apa caldă în nordul și centrul orașului

                O avarie apărută în apropierea benzinăriei Mol de pe strada 9 Mai lasă fără apă caldă aproximativ 2.000 de consumatori ai Thermoenergy Group SA Bacău.

                Reprezentanții societății estimează că sistarea furnizării apei calde nu va fi de durată, lucrarea fiind remediată cel târziu vineri după-amiază.

                Pentru a se putea interveni la conducta avariată, apa caldă a fost oprită în 17 puncte termice.

                Este vorba despre PT 40, 41, 43, 44, 45, 58, 59, 61, 62, 63, 64, 115, 117, 151, 152 și 153.

                Mai exact, nu vor avea apă caldă la robinet băcăuanii care locuiesc în zona Bistrița Lac, centru și zona de nord a orașului.

                Cod Galben de ploi până sâmbătă, 28 iulie, la ora 21

                  Administrația Națională de Meteorologie a actualizat avertizarea Cod galben de instabilitate atmosferică accentuată și cantități importante de apă, aceasta fiind prelungită până sâmbătă, 28 iulie, la ora 21.

                  În intervalul menționat, în regiunile estice, sud-estice și în toate zonele de munte vor fi intervale de timp cu instabilitate atmosferică accentuată, care se va manifesta prin averse ce vor avea și caracter torențial, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului și izolat grindină.

                  Cantitățile de apă vor depăși 20-25 l/mp și pe arii restrânse 50-70 l/mp.

                  Polițiști la școala de vară din comuna Vultureni

                    Pe durata vacanţei de vară, sute de elevi şi copii, însoţiţi de cadre didactice îşi petrec timpul în tabere şcolare sau şcoli de vară. Cu această ocazie, poliţiştii din cadrul Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii şi Serviciul Criminalistic au desfăşurat activităţi informativ preventive, alături de colegii de la Postul de Poliţie Vultureni, în cadrul Şcolii de Vară din localitatea Lichitiseni pentru aproximativ 50 de copiii.

                    Pe parcursul activităţilor, poliţiştii au oferit recomandări cu privire la prevenirea delincvenţei juvenile, a dispariţiilor de minori, a accidentelor de circulaţie şi a altor evenimente care se pot produce pe parcursul vacanţelor, având drept scop diminuarea riscului victimal în rândul minorilor.

                    Totodată, prin această activitate s-a dorit prevenirea anumitor manifestări antisociale sau a unor comportamente ale elevilor, de natură a-i transforma în autori, respective în victime ale unor fapte antisociale, creşterea gardului de informare cu privire la consecinţele juridice ale unor comportamente care contravin normelor legale şi de convieţuire, precum şi informarea cu privire la modalităţile de sesizare a unor asemenea fapte, de care au luat la cunoştinţă sau cărora le-au căzut victime.

                    Activităţi de acest gen destinate elevilor au fost desfăşurate de poliţiştii băcăuani de la începutul vacanţei de vară şi vor continua până la sfârşitul acesteia, temele discutate fiind mereu legate în principal de siguranţa lor la şcoală, acasă, pe stradă, la locurile de joacă şi de petrecere a timpului liber.
                    Activitatea a fost desfășurată în cadrul Comisiei Județene de monitorizare a activității preventive alături de colegii de la Centrul de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Bacău.

                    Program prelungit la Pașapoarte

                    Prefectul județului Bacău a dispus prelungirea programului de lucru la Serviciul Public Comunitar pentru Evidența și Eliberarea Pașapoartelor Simple, începând de astăzi, 26 iulie 2018.

                    Până pe 31 august 2018, funcționarii de la Serviciul Pașapoarte vor lucra în fiecare zi, de luni până vineri între orele 08.30 – 18.30.

                    Prelungirea programului de lucru se datorează fluxului mare de solicitări de pașapoarte.

                    În consecință, prefectul județului Bacău, Maricica-Luminița Coșa a emis un ordin prin care dispune prelungirea programului de lucru.

                    Urmărit internaţional, depistat de poliţiştii băcăuani

                      La data de 25 iulie a.c., polițiști din cadrul Serviciului de Investigaţii Criminale au identificat și reținut un bărbat de 28 de ani, din comuna Helegiu, împotriva căruia a fost instituită măsura urmăririi la nivel internaţional.

                      Cel în cauză se sustrăgea de la executarea unui mandat european de arestare, emis de autorităţile judiciare spaniole, pentru săvârşirea unor infracţiuni de fraudă, falsificare de mijloace electronice de plată şi constituirea unui grup infracţional organizat.

                      Bărbatul a fost încarcerat în Centrul de Reţinere şi Arest Preventiv din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău şi urmează să se efectueze demersurile necesare declanşării procedurii de predare către autorităţile spaniole.

                      Condamnare pentru Gabriela Mazilu, fostă directoare la CET Bacău

                        Tribunalul Bacău a dat condamnările în dosarul în care Gabriela Mazilu, fostă directoare la CET Bacău, şi soţul acesteia au fost trimişi în judecată pentru cumpărare de influenţă, respectiv complicitate.

                        Instanţa a condamnat-o pe Gabriela Mazilu la pedeapsa de 2 ani închisoare, cu suspendare, pe un termen de încercare de 4 ani. Ovidiu Mazilu a primit o pedeapsă de 3 ani închisoare, pentru complicitate, tot cu suspendare, dar cu un termen de încercare de 5 ani. Instanţa a dispus confiscarea de la cei doi a câte 70.000 lei (1/3 din 210.000 lei). Sentinţa nu este definitivă.

                        Potrivit rechizitoriului, „în vara anului 2010, SC CET SA Bacău şi SC Electrocentrale Oradea SA urmau să încheie contracte de transport pentru cărbunele achiziţionat de la Societatea Naţională a Cărbunelui Oltenia, contracte pe care inculpaţii Mazilu Gabriela şi Mazilu Ovidiu şi un om de afaceri (martor în cauză) au încercat să şi le adjudece prin intermediul unei societăţi controlate de acesta din urmă”.

                        Omul de afaceri ar fi luat legătura cu un consilier din Consiliul Judeţean Hunedoara care i-ar fi spus că are influenţă pe lângă conducerea centrală a unui partid politic şi îi poate asigura încheierea contractelor de transport, având în vedere că, la acea dată, primarii din Bacău şi Oradea făceau parte din aceeaşi formaţiune politică.

                        „Pentru a-şi exercita influenţa pretinsă, consilierul judeţean i-a cerut omului de afaceri suma de 500.000 de lei, bani despre care a afirmat că urmau să fie folosiţi de partid, solicitare pe care omul de afaceri le-a adus-o la cunoştinţă soţilor Mazilu Gabriela şi Mazilu Ovidiu şi cu care aceştia au fost de acord. Cele trei persoane au fost de acord atât cu remiterea acestei sume cât şi cu plata unui avans de 50.000 de euro”, arată procurorii DNA.

                        Pentru a obţine banii ceruţi ca avans, se mai spune în rechizitoriu, Gabriela Mazilu, în calitate de director economic al CET Bacău, ar fi dispus plata unor datorii pe care această societate le avea către o firmă a omului de afaceri.

                        „În luna septembrie 2010, cei doi inculpaţi şi omul de afaceri au remis consilierului judeţean, în patru tranşe, suma totală de 210.000 lei. Deşi acesta a afirmat că a efectuat toate demersurile la care s-a angajat, cele trei persoane nu au reuşit să încheie contractele de transport cărbune respective”, precizează DNA.

                        Gabriela şi Ovidiu Mazilu mai au pe rolul instanţei un alt dosar în care au fost trimişi în judecată pentru luare de mită, respectiv complicitate la luare de mită.