Termenele de la care urmează a fi aplicate amenzi firmelor dacă nu au case de marcat cu jurnal electronic au fost prelungite (OUG 44/21). Pentru comercianţii mari şi mijlocii, acesta este 1 septembrie, iar pentru comercianţii mici, 1 noiembrie. În județul Bacău ar urma să fie atașate peste 20.000 de astfel de jurnale electronice, a apreciat purtătorul de cuvânt al Administrației Județene a Finanțelor Publice, Adrian Anghel.

Principalele motive invocate sunt de a permite operatorilor economici să achiziţioneze, să fiscalizeze şi să testeze aparatele de marcat cu jurnal electronic. De asemenea, se amână până la 1 noiembrie aplicarea sancţiunii pentru comercializarea vechilor aparate de marcat, astfel încât, dacă va fi cazul, operatorii economici care îşi deschid noi afaceri sau puncte de lucru să poată achiziţiona un aparat de marcat, în caz contrar aceştia riscând blocarea activităţii. Totodată, se prelungeşte până la 31 octombrie termenul limită până la care îşi menţin valabilitatea avizele/autorizaţiile privind distribuţia aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu rolă jurnal.
Surse din domeniul Fiscului cred că aceste termene ar putea fi prelungite din nou, pentru că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu are capacitatea de stocare necesară a datelor din jurnale. Mai trebuie precizat că nu toți agenții economici au obligația de a deține casă de marcat. În toată țara se apeciază că peste 250.000 de case de marcat trebuie conectate la serverele ANAF.

Cine vrea conectarea caselor de marcat la ANAF

Ideea amplasării de case de marcat cu jurnal electronic ar fi pornit chiar de la contribuabilii la Bugetul de stat, marii contribuabili, care vor să scape de controlul direct al inspectorilor fiscali la propriile lor sedii. Transmiterea datelor la ANAF poate determina controlul direct din baza de date a Fiscului.
Casele de marcat de tip vechi tipăresc dublura tuturor bonurilor împreună cu raportul Z (documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru). Aceasta nu se va mai întâmpla odată cu noile case de marcat, pentru că dublura va fi memorată în jurnalul electronic și astfel se va ușura pentru toate societățile comerciale partea de arhivare.

Decizia Ministerului Finanțelor

Ministerul Finanțelor Publice a ordonat la începutul anului ca operatorii economici să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale conectate la serverele ANAF. Aparatele de marcat existente, dotate cu jurnal electronic, trebuie să permită înlocuirea certificatului digital instalat de producător.

Importatorii de case de marcat fiscale spun că mai puțin de 15% din casele de marcat existente pe piață permit înlocuirea certificatului digital instalat de producător. Asta înseamnă că importatorii trebuie să solicite producătorilor (majoritatea provenind din țări asiatice) echiparea caselor de marcat cu componentele solicitate și cu softul necesar transmiterii de date criptate conform reglementărilor locale. Abia după realizarea unui prototip echipat corespunzător, acesta va trebui omologat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, omologare ce poate dura, conform normelor, 30 de zile. Ulterior, modelul omologat trebuie avizat și autorizat la Ministerul Finanțelor, operațiune care durează alte 30 de zile. Costurile, estimează operatorii de pe piața caselor de marcat fiscale, pot fi între 90 și 200 de euro pentru fiecare terminal. Pentru comercianții mici, costurile ar trebui să nu depășească 120 de euro.

Alte articole