În contextul premiselor creşterii volumului de masă monetară tranzacţionată în perioada sărbătorilor de iarnă, respectiv a amplificării riscului criminogen în manipularea, depozitarea şi transportul de valori monetare, poliţiştii au intensificat activităţile în scopul prevenirii şi combaterii infracţionalităţii specifice şi derulării operaţiunilor cu numerar în condiţii de siguranţă.
În perioada sarbatorilor de iarnă, la nivelul judeţului Bacău, au fost efectuate, zilnic, verificări la obiectivele vizate, pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor contra patrimoniului.
Astfel, au fost verificate 128 unităţi care depozitează, manipulează şi transportă valori monetare şi 23 de autovehicule de transport valori monetare.
Ca urmare a neregulilor constatate, poliţiştii au aplicat 7 sancţiuni contravenţionale în valoare de 4.000 lei.
Cu ocazia verificărilor au fost efectuate şi instruiri ale personalului însoţitor al transporturilor de valori monetare pentru respectarea consemnelor, pentru sesizarea oricăror aspecte care ar putea împiedica buna desfăşurare a transportului de valori monetare.
Poliţiştii vor continua desfăşurarea de activităţi preventive în vederea derulării operaţiunilor cu numerar în condiţii de siguranţă.
La data de 05 ianuarie a.c., o patrulă de poliţie din Buhuşi, în timp ce se afla în exercitarea atribuţiunilor de serviciu, a depistat în flagrant, un conducător auto în vârstă de 44 de ani, din comuna Blăgeşti, care conducea un autoturism sub influenţa alcoolului.
Conducătorul auto a fost testat cu aparatul alcooltest Drager, rezultatul fiind de 0,89 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital, unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
Din verificări a rezultat că bărbatul în cauză nu deţinea permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului şi fără permis de conducere.
Valoarea economiilor bancare ale băcăuanilor a crescut la sfârșitul lunii noiembrie, dar a crescut și apetitul pentru credite. Pe același „trend” și restanțele bancare au fost ceva mai mari și au crescut din septembrie încoace.
Băcăuanii aveau în bănci, la final de noiembrie, aproape 11,70 de miliarde de lei, dar au apelat și la credite în valoare de peste 3,84 de miliarde de lei. Situația nu are neapărat o legătură cu creșterea ușoară a restanțelor bancare, care au ajuns la aproape 90 de milioane de lei.
După două luni de scădere, restanțele s-au majorat, din sepembrie, cu aproape 3,5 milioane de lei.
Județul Bacău are, în Regiunea Nord-Est, a doua cea mai mare valoare a creditelor bancare primite de populație, dar din aprilie ponderea restanțelor în total credite a crescut, chiar și în luna iulie, când valoarea restanțelor a scăzut, în timp ce în Regiune media arată, din luna iunie, o scădere.
Conform datelor făcute publice de Banca Națională a României (BNR), în Bacău ponderea restanțelor în total credite a crescut la 2,24% în iulie, față de 2,15% în luna martie, la 2,16% în următoarele două luni și la 2,19% în iunie. În luna sptembrie ponderea a ajuns la 2,20%, în octombrie la 2,24%, iar în noiembrie la 2,33%. Și în Regiune proporția a crescut de la 2,74% în septembrie la 2,87% în noiembrie.
Pe locul al doilea la credite, în regiune
În Regiunea Nord-Est, ponderea cea mai mare a restanțele în total credite o are județul Neamț (3,98%). În valoare, cele mai mari restanțe rămân cele din județul Iași, de 250,40 de milioane de lei, însă și valoarea creditelor este cea mai mare în Iași, de 9.500 de milioane de lei. Valoarea creditelor, în volum, pentru județul Bacău se apropie, dar timid, de jumătatea celei din Iași.
În ce „cheie” am putea citi ultimul volum de versuri al lui Ioan Enache? („Iudacainul. Cartea Întâi a pocăinței?”, Bacău, Editura Studion, 2018)? Până acum am sesizat două „chei” care au virtuți hermeneutice grozave.
Marius Manta avansează gândul cuceritor potrivit căruia „este un volum, o reușită (eminamente) de excepție! […] Apare ființa hiper-metaforică a unui rău dual, care îmbracă timpul și locurile, care înveninează istoria, e locul din care ficționalul sugrumă biograficul iar textul devine în mod clar un lamentatio, o plângere fără putință de a fi stăvilită.
Năluca iudacainului este aceea care se ivește pentru o clipă ca fulger al răului, ca tenebră a penumbrei, e ceva ce nu are concretețe fizică dar îi este îngăduită puterea de a tăia legăturile cu divinul”.(„Iudocainul…”, Ateneu, nr. 11-12/2018.) Petre Isachi, în textul… escortă de pe ultima copertă, nuanțează fericit: „Se ivește, parcă fatal (?!), «iudacainul», omul ce trăiește demonic Lumea, simultan ziditor de cetăți, etern trădător, dubitativ, (ne)vinovatul urmărit de păcate și de remușcări, «criminalul în serie», orbul, rătăcitul, înstrăinatul, ourobosorul, simbolul egolatriei neamului omenesc, «mortul viu» – «mereu aceeași victimă, mereu același ucigaș» – care crede că dobândit puterea de a crea binele și răul, încât se (auto) definește opunându-se lui Dumnezeu… Ecce Homo?! Răspunsul poetului Ioan Enache mi se pare sublim și (auto) acuzator”.
„Iudacainul” este un eseu în versuri, o poveste despre destrămarea autenticității ființei și vestejirea valorilor morale, un fel de apocalipsă a virtuților. Discursul poetului mă trimite (și pe mine) către teoria dublului… Aflat în criză, Eul caută soluții. Una dintre ele este dedublarea sa. Dublul, purtând masca timidității, locuiește, la început, în Eu. Apoi, devine un fel de persoană care vrea să ia locul Eului. Uneori, îl distruge. Prin dedublare, Eul devine străin nu doar de lume, ci și de sine însuși… Plaut, Dostoievski, Hegel, Jung, E.T.A. Hoffman, Oscar Wilde ș.a. au „brodat” provocator pe această temă a dublului… clasic. Marius Manta deschide pentru discursul poematic al lui Ioan Enache perspectiva interpretativă a unui dublu al răului: „Apare ființa hiper-metaforică a unui rău dual” (ibidem).
Care nu este doar ființa celor doi vectori ai răului, Iuda + Cain, ci un fel de monstru ale cărui însușiri sporesc exponențial – „Însuși Cain, părintele morții, s-a încins/ la sfătuire cu Iuda,/atâta de strâns,/ că s-au contopit într-un nefârtat Iudacain”(„Prigonirea lui Abel”) – generând perpetuu „și infern și infern și infern” („Vedere prin iadul inimii mele”). Acel disperat „și am strigat:/care din doi sunt eu?”(„Parabola în trepte a unui mort viu”) se pierde-n pustie, căci devine suverană evidența: „și eu nu mai sunt nimicul din care Tu ai creat totul,/ci nimicul din care nu se mai poate face nimic”(„Ascultând respirarea tăcerii”). Universul eseului-poem, depășind lumea „fraternității de linșori” schițată de Sartre, aduce aminte de „Demonii” lui Dostoievski, acel cazan în plumbul căruia fierbe toată omenirea, dar și de „Poemul Marelui Inchizitor”, cu superba sa metafizică apofatică. Și mă trimite, prin frumusețea esteticii sale, și către Hans-Georg Gadamer: „Datorită frumosului reușim să ne aducem aminte multă vreme de adevărata lume. Aceasta este calea filosofiei”.
(„Actualitatea frumosului”, Iași, Polirom, 2000.) Este multă frumusețe tulburătoare în acest eseu-poem de referință întemeiat nu doar pe Credință, ci și pe metafizică, pe mitologie, pe o „estetică a suferinței” (Petru Bejan), pe provocarea tulburătoare care ne sugerează să dăm seama – fiecare pentru sine – de „distanța dintre a trăi și a exista” (Ștefan Afloroaei) și de vânătăile suferințelor noastre care întreabă atât de uman: „Și de ce aștepți tu/ să te-nvețe moartea a iubi?”(,,Corobana cu dihor”). Invitându-ne către un „cuvânt de întâlnire într-un punct minat fatal sub picioarele creștinilor”, Ioan Enache avertizează – „Afară câinii lui Iudacain scheaună/ înfometați lângă ziduri” („Admonestare dintr-o lacrimă înfrântă”) – și mărturisește: „Știi, Doamne, că de la naștere eu n-am trăit/ viața cea de la Tine, ci întunericul m-a trăit pe mine!” („Transplantul de ochi”).
Poate că „Iudacainul…” este începutul unui imn al Salvării, căci, mărșăluind prin infernul său estetic, începe să se zvârcolească în noi un dor nebun de esența umană.
Când le-a apărut steaua, magii duceau un anume fel de viață. Erau regi sau învățați sau înțelepți ai vremii – nimeni nu știe exact. Ceea ce știm este faptul că cei trei magi din Evanghelia zilei de astăzi, atunci când au văzut steaua, s-au hotărât să o urmeze, să-și întrerupă viața obișnuită și să riște totul pentru ceva nou. Au ieșit din cochilia comodă a existenței lor și au urmat steaua!
Putem crede că le-a fost ușor… dar nu a fost deloc așa! Privind în istoria oamenilor ne dăm seama că nici o schimbare nu este ușoară. Chiar schimbările mărunte din viața noastră sunt grele: să mergem la medic, să facem un gest de împăcare, etc Toate sunt lucruri mărunte, dar care adesea nu le facem decât foarte greu.
Cei trei magi erau înțelepți: ei nu au văzut doar o stea, ci ei au văzut în acea stea un semn, un mesaj. Aceasta denotă că ei nu trăiau numai în lumea prezentă din jurul lor, ci credeau în ceva mai profund. Ei nutreau o speranță: așteptau ca ceva nou să aibă loc în această lume. Sperau ca trecutul să fie transformat în ceva nou, să fie răscumpărat!
În această speranță a lor de răscumpărare a trecutului, cei trei au arătat din nou înțelepciune atunci când au înțeles că urmând steaua aceea nu vor găsi: nicio carte rară care să conțină soluția acestei răscumpărări; niciun sistem socio-politic care să aducă transformarea în bine a lumii; nici vreun mecanism psihologic de salvare a oamenilor, ci vor găsi o persoană! Căci salvarea nu poate veni decât de la o persoană!
Dacă ne gândim bine și noi suntem în aceeași situație: așteptăm, sperăm o răscumpărare a trecutului, o iertare a greșelilor și o înnoire a realității. Dumnezeu ar fi putut să ne dea un copac, dar ne-a dat sămânța! Dumnezeu ar fi putut să ne facă să ne naștem sfinți deja canonizați, dar El vrea ca noi să creștem! Dumnezeu ar fi putut să îi facă pe cei trei magi să zboare la Betleem cu ajutorul îngerilor, dar le-a dat o stea pe care ei să o urmeze! Trebuie ca asemenea celor trei magi să ne hotărâm să urmăm aceea stea care ne va conduce la unica persoană care poate aduce răscumpărarea și salvarea omului: Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu care s-a întrupat pentru noi!
Pe îndragitul cântăreț de muzică lăutărească Nelu Ploieșteanu l-am întâlnit prima dată în septembrie 2017, cu ocazia unui concert în Bacău.
Am vorbit despre multe lucruri atunci și îmi amintesc că spunea că îi place foarte mult zona noastră, pentru că aici sunt locuri frumoase și oameni buni.
Nu a trecut foarte mult timp de atunci și iată că maestrul Nelu Ploieșteanu a ales să se stabilească în județul nostru, mai precis, la Slănic Moldova.
“Am fost fermecat de plaiurile Slănicului”, ne-a spus telefonic Nelu Ploieșteanu care a povestit că totul a pornit dintr-o glumă.
“În luna august, anul trecut, am avut două concerte la Slănic Moldova și atunci am avut câteva discuții în glumă. Apoi, de Revelion, la Comănești, am bătut palma cu un patron din Slănic Moldova.
Practic, acum am un contract pe viață cu restaurantul Cascada din Perla Moldovei”, ne-a mărturisit Nelu Ploieșteanu care a precizat că a primit și o locuința în Slănic, iar în perioadă imediat următoare trebuie să se mute și soția sa.
Cei care vor să-l asculte acum live pe Nelu Ploieșteanu o pot face în fiecare seară de la ora 20.00 până la miezul nopții la restaurantul Cascada din Slănic Moldova.
Și uite așa, mai în glumă, mai în serios, Nelu Ploieșteanu a devenit Nelu…Slăniceanu.
La data de 03 ianuarie a.c., o patrulă de poliție rutieră, în timp ce se afla în exercitarea atribuţiunilor de serviciu, au depistat un tânăr de 30 de ani, din Bucureşti, în timp ce conducea un autoturism pe DN 2, în localitatea Gheorghe Doja cu viteza de 145 km/h.
Din verificările poliţiştilor a rezultat că bărbatul în cauză avea suspendat dreptul de a conduce autovehicule pe drumurile publice.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui autovehicul de către o persoană a cărei exercitare a dreptului de a conduce a fost suspendată.
La data de 03 ianuarie a.c., polițiștii din cadrul Postului de Poliţie Bereşti- Tazlău au soluţionat un eveniment rutier soldat cu pagube materiale, produs pe fondul consumului de alcool.
Astfel, în timp ce un bărbat de 29de ani, din localitate, conducea un autoturism pe direcţia Floreşti către Sănduleni, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi a intrat în coliziune cu un stâlp din beton ce susţine reţeaua electrică.
În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest a rezultat o concentrație de 0,62 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la spital şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului şi distrugere din culpă.
Poliţiştii au identificat şi reţinut patru tineri care, în dimineaţa zilei de 23 decembrie 2018 ar fi agresat o persoană, pe drumul comunal din Luizi Călugăra.
La data de 23 decembrie 2018, poliţiştii din Luizi Călugăra au fost sesizaţi de un localnic de 24 de ani, cu privire la faptul că, în dimineaţa aceleaşi zile, patru persoane necunoscute l-ar fi agresat pe drumul comunal.
În urma activităţilor de cercetare şi investigare efectuate, poliţiştii au stabilit că, patru tineri, 20 şi 21 de ani s-ar fi întâlnit cu victima pe drumul sătesc şi l-ar fi agresat, fiind ulterior găsit de fratele său, căzut pe drumul public.
Poliţiştii îi cercetează pe cei patru bănuiţi sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de lovire sau alte violenţe şi tulburarea ordinii şi liniştii publice.
Tinerii au fost reţinuţi de poliţişti pentru o perioadă de 24 de ore şi ulterior, prezentaţi Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău care a dispus măsura controlului judiciar pentru o perioadă de 60 de zile.
Începând cu 5 ianuarie 2019, prețurile biletelor se modifică conform Hotărârii Consiliului Local Bacău din 21.12.2018, după cum urmează:
tarife pentru biletul de spectacol:
– preșcolari, elevi, studenți – 8,5 lei
– însoțitori preșcolari – 13 lei
– adulți sala Teatru – 31 lei
– adulți loje – 36 lei
– pensionari – 15 lei
– adulți sala Petru Valter – 20 lei
* copilul cu handicap și însoțitorul beneficiază de gratuitate
* adultul cu handicap grav sau accentuat și însoțitorul beneficiază de gratuitate
* adultul cu handicap mediu și ușor beneficiază de bilete în aceleași condiții ca pentru elevi și studenți
* asociațiile persoanelor cu dizabilități reprezentative, în limita posibilităților și a calendarului, pot, o singură dată pe an, accesa Teatrul de Vară și teatrul Bacovia pentru desfășurarea unor activități, cu plata sumei de 100 de lei.
tarife pentru închiriere:
sala Teatrului Municipal Bacovia – 456 RON/oră, dar nu mai puțin de 2 ore
*ONG-urile care desfășoară activități culturale (spectacole de teatru și activități asemănătoare) plătesc 100 de lei / oră
Municipiul Onești, orașul Comănești și comunele Mănăstirea Cașin, Oituz, Asău, Buciumi și Poduri se numără printre cele 224 de localități din România vor primi bonuri valorice de 15.000 de euro fiecare pentru instalarea de puncte de acces public și gratuit la internet wireless.
Comisia Europeană a anunțat localitățile câștigătoare ale primului apel de proiecte din Programul WiFi4EU, în care au fost alocate 42 de milioane de euro pentru 2.800 de localități din Uniunea Europeană (UE).
Bonurile valorice pot fi utilizate pentru a achiziționa și instala echipamente Wi-Fi (puncte de acces fără fir) în biblioteci, muzee, parcuri sau piețe publice.
Costurile pentru întreținerea rețelei vor fi acoperite de localități. Rețelele finanțate prin WiFi4EU vor fi gratuite, fără publicitate și nu vor colecta date cu caracter personal.
Finanțarea va fi acordată numai rețelelor care nu se vor suprapune cu oferte gratuite, publice sau private deja existente și cu o calitate similară în același spațiu public.
Localitățile care nu au fost câștigătoare în această rundă, vor avea încă trei oportunități pentru depunerea cererilor de finanțare prin WiFi4EU.
Până în 2020, vor fi alocate în total 120 de milioane de euro din bugetul UE pentru aproximativ 8.000 de localități din toate statele membre, precum și din Norvegia și Islanda.
Inițiativa WiFi4EU se înscrie în contextul unei revizuiri ambițioase a normelor UE din domeniul telecomunicațiilor, care include noi măsuri menite să răspundă nevoilor crescânde în materie de conectivitate ale europenilor și să stimuleze competitivitatea Europei.
Antrenorul Aerostarului și-a petrecut Revelionul în capitala Angliei. Pe 2 ianuarie, de ziua sa, a mers pe „Stamford Bridge”, să vadă Chelsea- Southampton
Florin Bratu, „Mitraliera”. Sau, mai exact, Florin Bratu, „The Machine Gun”. Ca să intrăm în decor. În decorul londonez. Antrenorul Aerostarului își petrece o parte a vacanței de iarnă în capitala Angliei. La invitația finilor săi. „Am ales Londra pentru a-mi vizita finii. Am niște fini de nota zece și este o plăcere să-i văd și să stau cu ei”, a declarat pentru „Deșteptarea” Florin Bratu, care a ajuns la Londra pe 30 decembrie, la timp pentru a intra în atmosfera Revelionului.
Pe 2 ianuarie a fost din nou petrecere, „Bratone” împlinind vârsta de 39 de ani. De ziua sa, tehnicianul „aviatorilor” a ales să meargă pe „Stamford Bridge”, pentru a vedea Chelsea- Southampton, în etapa a 21-a din Premier League. Începută pe 1 ianuarie, cu victoria lui Leicester pe terenul lui Everton, prima rundă din 2019 a fost una sub semnul oaspeților. Un singur succes al gazdelor: Arsenal- Fulham 4-1, pe 1 ianuarie. Și numai un 0-0.
Tot la Londra, dar a doua zi: Chelsea- Southampton. Florin Bratu a renunțat la Arsenal- Fulham, adică la un festival al golurilor, în favoarea lui Chelsea- Southampton, „Bore-ball” cum l-a etichetat presa engleză facând referire la dominarea categorică (71 la sută posesie), dar sterilă a trupei lui Maurizio Sarri. Ce-i drept, un gol tot a fost pe „Stamford Bridge”, cel înscris pentru Chelsea de Morata, însă reușita a fost anulată pe motiv de ofsaid. Bratu nu a regretat alegerea făcută de ziua sa: „Premier League are un farmec aparte. Chiar și atunci când meciurile se termină fără goluri”.
Deși cu ochii pe Hazard și Marcos Alonso, Florin Bratu este și în vacanță cu gândul la Vraciu și Horia Ilie, oamenii săi de la Aerostar. „Cea mai mare dorință a mea pentru 2019 este una profesională. Îmi doresc ca Aerostar să fie surpriza plăcută a returului”, a precizat „Mitraliera”. Pentru ca dorința să se îndeplinească, „aviatorii” își vor remania lotul în această pauză competițională.
„Nu vom rata oportunitatea de a ne întări în iarnă”, a anunțat, încă de la finalul lui 2018 presedintele clubului băcăuan, Doru Damaschin. „Vreau să devenim și mai competitivi”, a spus și Bratu, care a precizat că zilele viitoare se vor concretiza și primele mutări. În vizor se află mai multe nume, însă, deocamdată, nu există nicio înțelegere oficială. Cert este că vor veni în jur de cinci- șase jucători care vor ridica nivelul valoric al grupării băcăuane.
Numeroase se prefigurează și plecările, pe lista „indezirabililor” aflându-se, printre alții, Hărăguță, Fl. Istrate, A. Pavel, Sahru sau S. Ichim. Florin Bratu va reveni din vacanța londoneză duminică, pe 6 ianuarie. Iar de luni va avea la dispoziție o saptămână pentru a perfecta toate schimbările de lot, reluarea pregătirilor fiind fixată pe 14 ianuarie.
Cantonament la Izvorani
În această iarnă, Aerostar va efectua stagiul de pregătire centralizată la Izvorani. Cantonamentul se va derula în perioada 21-30 ianuarie.
12 puncte
din 18 posibile a adunat Aerostarul cu Bratu pe bancă. La ultimul meci, băcăuanii au stabilit și scorul campionatului: 9-1 cu Metaloglobus București
15
este locul ocupat de „aviatori” în clasamentul Ligii a II-a la finalul lui 2018. Această poziție este prima care garantează salvarea de la retrogradare
23 februarie
e data la care se va relua campionatul eșalonului secund. În etapa a 22-a, prima programată în 2019, băcăuanii vor evolua la Târgoviște, contra Chindiei
O veste bună și una proastă referitoare la echipa de volei feminin Știința Bacău. Cea bună: în aceasta perioadă, echipa antrenată de Florin Grapă nu va înregistra plecări de jucătoare. Cea proastă: din păcate, însă, nu vor exista nici achiziții.
„Este greu de crezut că ne-am putea înhăma la vreun transfer atât timp cât situația financiară a echipei ramâne una neclară”, a declarat antrenorul Florin Grapă, care a precizat în mai multe rânduri că pentru 2019 își dorește, înainte de toate, stabilitate. „Voi avea în scurt timp o discuție cu autoritățile locale deoarece fără un ajutor din această direcție ne va fi greu să facem performanță.
Am încredere că rezultatele bune înregistrate în 2018 atât pe plan intern, cât și pe plan internațional vor facilita un sprijin financiar din partea municipalității”, a adaugat tehnicianul Științei.
Echipa băcăuană, care a încheiat turul Diviziei A1 pe locul 3, și-a reluat pregătirile ieri. Până pe 12 ianuarie, Știința nu va conta pe Kapelovies, Faleș, Cazacu și Rogojinaru, convocate la lotul național pentru meciurile din preliminariile Campionatului European.
România va întâlni sâmbăta aceasta Spania, iar pe 11 ianuarie va juca împotriva Bosniei. De notat și faptul că în ierarhia valorică stabilită de Federația Română de Volei la final de 2018, în „Top 10” se regăsesc și trei jucătoare de la Știința: Kapelovies, pe locul 4, Cazacu, pe poziția a șasea și Fales pe 8.
Cu câteva pâlpâiri în zilele de 1 şi 2 ianuarie, anul 2018 s-a dus. Un jurnalist de la un cotidian central l-a catalogat „un an bun de rău” şi nu este departe de adevăr. Poporul muncitor, poporul intelectual şi cel funcţionăresc au făcut prăpăd şi risipă cu urările de bine, de sănătate, cu apeluri la ajutorul Celui de Sus, poate, poate una, măcar una dintre aceste urări se vor apropia de ei.
Pe locul întâi au fost, deci, urările de Sănătate, că-i mai bună decât toate. Această urare vine de când lumea, bunicii mei, copil fiind, mă trăgeau de ureche şi îmi adresau, ca la un om mare: să fii sănătos, nepoate! Tot sănătate le dorea şi apropiaţilor, prietenilor şi vecinilor. Nu ştiu de ce, urarea de „La mulţi ani!”, care face carieră acum, nu avea trecere.
Din totdeauna, omul s-a temut de corpul său, să nu-l trădeze, să nu-l lase când are mai mare nevoie de el. La începutul secolului XX se murea din orice, de vătămătură, de deochi, sperietură, din „sănătate”, de inimă rea, galbanare, de bubă neagră, din leşin, alţii „mureau din picioare”, pe câmp, la pădure, din căruţă îl puneau direct pe laiţă, cu lumânare la cap.
Femeile aveau alte „morţi”, multe la naştere, altele de oftică, de piept, li se punea ceva greu pe suflet, de aplecare. La copii era mai simplu: n-a avut zile! Cine apuca 70 de ani era căinat, speranţa de viaţă nu depăşea, în 1940, 44 de ani, în medie, în 1970 – 67,33 de ani, în 2012 – 74,26 de ani.
Acum bolile au căpătat denumiri ştiinţifice care bagă spaima în popor: cancer, diabet, TBC, ateroscleroză, cardiomiopatie, infarct, o colecţie de toată frumuseţea. Şi, totuşi, trăim mai mult, aproape dublu, faţă de acum 100 de ani. Atunci, de ce, pe primul loc la urări este tot sănătatea? Surprinzător, „Mulţi ani” a venit pe locul doi. Să fie speranţa omului de a trăi „cât lumea”? Nu suntem departe, exemple sunt prin Biblie.
Să aveţi sănătate, să trăiţi mulţi ani!
Astăzi, 4 ianuarie 2019, se împlinesc patru ani de la întronizarea în demnitatea de Arhiepiscop al Romanului și Bacăului a Înaltpreasfințitului Părinte Ioachim. Ales ca Arhiepiscop de către Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la 16 decembrie 2014, IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim a fost întronizat la Catedrala Arhiepiscopală din Roman, pe 4 ianuarie 2015. Ceremonia de întronizare a debutat la Bacău, în seara zilei de 3 ianuarie, la Catedrala „Înălțarea Domnului”, unde au fost prezenți numeroși ierarhi ai Sfântului Sinod, preoți și credincioși din întreaga Eparhie. La acest moment aniversar de la început de an, l-am invitat pe IPS Părinte Arhiepiscop Ioachim să realizăm împreună o retrospectivă a activității pe care a desfășurat-o în Eparhia Romanului și Bacăului în ultimii 19 ani, dar nu numai.
Înaltpreasfinția Voastră, care sunt aspectele înnoitoare sub care eparhia pe care o păstoriţi s-a dezvoltat şi împlinit în ultimii aproape 20 de ani de când ați fost ales ca arhiereu al acesteia?
În Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, aspectele noutăţii sunt atât de natură filantropică, administrativ-gospodărească, socială, cât şi misionară. În aceste două decenii, în care din mila lui Dumnezeu m-am ostenit ca arhiereu într-un loc încărcat de istorie și spiritualitate, am încercat punerea într-o lumină nouă şi în concordanță cu timpul în care trăim a mesajului Evangheliei. Evanghelia nu este niciodată depăşită şi nici epuizată în înţelegere, ea este ,,până la sfârșitul veacurilor” nouă și înnoitoare. Dorința noastră a fost aceea de a dinamiza eparhia prin diverse acţiuni menite să contribuie la misiunea principală a Bisericii, şi anume, propovăduirea mesajului Mântuitorului Hristos după porunca Sa: „Mergeţi în toată lumea şi propovăduiţi Evanghelia la toată făptura” (Marcu 16,15). O prioritate a misiunii mele arhierești a fost înălțarea de biserici în comunitățile lipsite de astfel de lăcașuri și, totodată, reabilitarea celor care se aflau într-o stare avansată de degradare. Credincioşii trebuie să aibă lăcaş de rugăciune şi reculegere aproape de ei. Existenţa unei biserici în proximitatea tuturor izvorăşte, prin simpla ei prezenţă şi sfinţenie, siguranţă şi speranţă, fiind totodată factor de unitate, cultură şi întrajutorare. Aici oamenii învaţă şi împărtășesc sentimentele de milă şi compasiune, dezvoltând ceea ce numim astăzi coeziunea socială. Situarea unui lăcaș de cult în mijlocul satului nu înseamnă altceva decât prezența lui Dumnezeu în mijlocul comunității și a tuturor fiilor Bisericii în jurul Potirului euharistic.
În casa părintească
Acest lucru înseamnă că lăcaşurile de cult s-au înmulţit, iar aspectul pastoral-misionar s-a intensificat.
Din anul 2000, de când am fost ales în demnitatea episcopală şi până în prezent, cu ajutorul lui Dumnezeu, am sfinţit peste 160 de biserici noi, am resfinţit peste 200, care au fost restaurate, și, totodată, am pus piatra de temelie la mai bine de 100 de lăcaşuri de cult. Una dintre dorințele mele este aceea de a convinge preoţii şi credincioşii că grija acordată lăcașurilor de cult arată respectul atât faţă de ctitorii fondatori și înnoitori ai acestora, cât şi faţă de cei care, peste timp, își vor pleca genunchii cu smerenie și recunoștință în lăuntrul lor. Aşa se păstrează comuniunea între generaţii având ca liant biserica, ce este totodată un simbol al continuității și identității noastre spirituale în aceste locuri. Astfel, am nădăjduit să intensific viaţa religioasă din eparhia pe care o păstoresc. Sunt peste 570 de lăcaşuri de cult de care încerc să port de grijă prin vizite pastoral-misionare şi prin înnoirea activităţii preoţilor care slujesc în ele, hirotonind în toată această perioadă 350 de tineri în treapta de preot sau diacon. Dinamismul noii generații de preoți implicați nu doar în activitatea liturgică, ci și în viața socială și culturală a comunității a creat o nouă imagine și deschidere a Bisericii, aceasta devenind o prezență vie și firească în viața omului.
Cum priviţi şi analizaţi timpul în care trăim din punctul de vedere al evoluţiei religioase a oamenilor?
Timpul actual, în esenţa lui, nu diferă cu nimic de cel de acum 2000 de ani. Doar raportarea omului la el este schimbată, în funcţie de înţelegerea personală şi exercitarea libertăţii ca dar al lui Dumnezeu. Cei care se raportează la timp ca la distanţa dintre chemarea lui Dumnezeu şi răspunsul lor, așa cum îl definea părintele Stăniloae, vor avea doar de câştigat. Cei care-l privesc şi îl înţeleg doar ca pe unica şansă de consumare a plăcerilor sub toate aspectele, vor ajunge să realizeze prea târziu ceea ce spune psalmistul David: „Şi-a adus aminte că trup sunt ei, suflare ce trece şi nu se mai întoarce” (Ps.77, 44). Pentru omul actual, aflat la intersecția diverselor idei și credințe așa-zis moderne, marcat de societatea consumeristă și aflat sub presiunea crescândă a unui timp ce și-a accelerat trecerea, conducerea vieții după poruncile lui Dumnezeu-izvorul timpului, este alternativa care aduce o perspectivă de înțelegere corectă a demnității.
Cu familia regală
Am observat în toţi aceşti ani că aveţi o bogată activitate culturală, (ştiinţifică şi publicistică). Numeroase cărţi cu titluri sugestive şi atractive au văzut lumina tiparului şi stau la dispoziţia preoţilor şi credincioşilor dornici de lecturi interesante şi actuale în privinţa modului de abordare. „Creştinismul abia începe” este doar unul dintre titlurile provocatoare.
Activitatea noastră culturală în Eparhia Romanului și Bacăului s-a reflectat, în primul rând, odată cu înființarea, în anul 2001, a Editurii Filocalia. În afară de aceasta, de-a lungul timpului am tipărit peste 20 de volume şi am publicat peste 150 de articole în diverse reviste teologice. Ca membru al Comisiei teologice, liturgice şi didactice a Sfântului Sinod, am alcătuit şi diortosit slujbele şi acatistele a peste 30 de sfinţi canonizaţi de Biserica Ortodoxă Română şi-I mulţumesc lui Dumnezeu pentru posibilitatea pe care mi-a dat-o de a-L putea mărturisi şi slăvi prin imnurile închinate sfinților. Tot ceea ce am realizat în plan editorial nu este altceva decât un dar din darul lui Dumnezeu, pe care îl ofer cu recunoștință fiilor și fiicelor eparhiei noastre, dar și celor care găsesc timp să-și plece genunchiul la rugăciune sau să parcurgă paginile unei cărți. Ştiţi, cum spunea marele profesor din perioada interbelică, Nae Ionescu, important este nu doar să postulezi deţinerea unei autorităţi exclusive asupra adevărului revelat, ci și să îți exerciți capacitatea de a-l transmite. Eu încerc prin cărţile şi prin poemele mele să transmit adevărul revelat, pe înţelesul omului secolului în care trăim, fără să denaturez ceea ce prin esenţa sa este imuabil. În ceea ce privește cartea amintită, aș putea spune că, prin intermediul eseului teologic, am căutat nu să șochez cititorul sau teologul consacrat, ci să fac apel la o anamneză a terminologiei teologice și a izvoarelor vieții spirituale înțelese în duh filocalic, care nu-i mai este accesibil omului modern, dar de care are atât de mare nevoie.
Pe lângă activitatea culturală pe care o desfăşuraţi, avem cunoştinţă de existenţa a numeroase aşezăminte social-filantropice pe cuprinsul întregii eparhii. Ne puteţi preciza câteva aspecte care ţin de latura aceasta a binelui de ştiut?
În cele aproape două decenii de slujire arhierească în Arhiepiscopia Romanului și Bacăului, am înfiinţat şi coordonat cele 12 servicii oferite de Centrele sociale pentru bătrâni și tineri din cadrul Asociației „Sfântul Voievod Ştefan cel Mare” de la Hârja, precum şi Fundaţia „Episcop Melchisedec Ştefănescu”, cu filialele sale din Roman și Bacău, unde funcţionează un centru pentru copii proveniți din familii în dificultate, precum şi un centru social multifuncţional. Filiala din Bacău a Fundației „Episcop Melichisedec” girează activitatea a numeroase centre social-filantropice care funcționează pe lângă Parohia Lazaret, prin intermediul cărora sunt oferite mai multe servicii sociale cum ar fi: centrul de zi pentru persoane cu autism, centrul de consiliere pentru persoane dependente de droguri sau alcool, cabinetul stomatologic pentru persoane cu probleme socio-economice, centrul de îngrijire la domiciliu pentru persoane vârstnice şi altele. Pe cuprinsul eparhiei există peste 40 de centre social-filantropice care răspund nevoilor celor în suferinţă, la care se adaugă activitățile social-filantropice cu caracter permanent sau ocazional pe care, la nivelul fiecărei unități de cult, le desfășoară preoții din cele șase protopopiate. Pe lângă acestea, am iniţiat proiectul „Lăsați copiii să vină la Mine și nu-i opriți!”, prin care sunt sprijinite familiile cu mulți copii, copiii proveniți din familii defavorizate și cei cu rezultate bune la învățătură, din dorința de a contribui la reducerea abandonului școlar și de a încuraja educația. Astfel, Biserica uneşte Liturghia cu filantropia şi dezvoltă o simbioză între spiritualitate şi acţiune. Biserica predică Evanghelia, se roagă, dar şi ajută, prin fapte concrete, oamenii aflați în situații dificile.
IPS Ioachim a înființat prima mănăstire românească din Occident, cu hramul „Buna-Vestire” (l’Annonciation), la Rosiers, nu departe de Fontainebleau, pe proprietatea unui mare aviator francez, Marien Chapy, fost pilot în escadrila legendarului scriitor și aviator francez Antoine de Saint-Exupéry
Mulţi dintre fii duhovniceşti din eparhia pe care o păstoriţi vă cunosc ca pe un ierarh care a trăit o perioadă consistentă de timp în Occident, la Paris. Ne puteţi spune câteva din realizările IPS voastre în perioada cât aţi studiat acolo?
Da, într-adevăr, în 1990 am ajuns la Paris, pentru aprofundarea studiilor teologice în cadrul Institutului Teologic „Saint-Serge”, având ca îndrumători pe reputații teologi Olivier Clement și Boris Bobrinskoy. În anul 1994, am obținut titlul academic de doctor în Teologie, însă am rămas în capitala Franței până în anul 2000 pentru mai multe misiuni de ordin pastoral-misionar, cultural-didactic și ecumenic, social-gospodăresc etc. În tot acest timp, am avut prilejul să intru în contact cu multe personalități din diaspora românească și nu numai, ceea ce mi-a lărgit viziunea în abordarea problemelor și a provocărilor pe care le-am întâmpinat în misiunea încredințată la întoarcerea în țară. O parte din împlinirile mele din acea perioadă se cunosc pentru că sunt consemnate în CV-ul publicat pe site-ul Arhiepiscopiei noastre.
Înaltpreasfinția Voastră, în societatea aceasta secularizată, în timpurile acestea tot mai profane, care este mesajul sau îndemnul pe care îl adresaţi tinerilor, oamenilor în general, care sunt tot mai bulversaţi şi mai pierduţi în labirintul acesta al libertăţii? Care este prioritatea Înaltpreasfinției Voastre în acest sens?
Prioritatea mea este prioritatea Bisericii, iar prioritatea Bisericii nu poate fi alta decât cea trasată de Mântuitorul Hristos: chemarea oamenilor la mântuire prin credinţă şi fapte bune. Creștinismul nu se limitează la informaţii culese aleatoriu de pe internet, ci trebuie trăit, asumat. Cultura Google şi culturalizarea prin filmuleţe de pe Youtube nu pot produce o stare de trăire lăuntrică autentică. A fi cu adevărat creștin, indiferent de vârstă, presupune să nu rămâi doar la scurte momente de emoţie şi entuziasm formal, ci să trăiești viaţa într-o stare de jertfă și rugăciune continuă. Viața este un dar de la Dumnezeu pe care trebuie să-l trăim concret, cu implicare, înfruntând provocările și nu refugiindu-ne într-un spațiu virtual, plin de promisiuni și incapabil să ne rezolve neliniștile. Libertatea de care ne bucurăm acum este un alt dar al lui Dumnezeu pentru om. El ne-a creat liberi, cu responsabilitatea ca noi, oamenii, să alegem să Îi fim alături. Iubire fără libertate nu poate exista. De aceea, Dumnezeu Cel Atotputernic nu vrea să îl forţeze pe om să-L iubească. Oamenii trebuie să înţeleagă că doar cel care se pune de bunăvoie în slujba Lui este cu adevărat o persoană liberă. Altfel, nu ești decât sclavul propriilor tale patimi. Cine rămâne în comuniune de iubire cu Dumnezeu se poate bucura de libertatea unei vieți închinate idealurilor care definesc noblețea umanului, însă cel care alege să viețuiască în afara unei relații personale cu Dumnezeu nu poate fi decât sclavul împlinirii propriilor patimi egoiste.
Care credeţi că este tragedia lumii contemporane în care trăim? În ce constă greşeala pe care o face această lume?
Tragedia lumii contemporane este determinată de înstrăinarea tot mai accentuată a omului de Dumnezeu. Circulația valorilor cultural-religioase, migrația forței de muncă, oferta tentantă a noilor religii adaptate necesităților și așteptărilor omului contemporan aflat sub presiunea timpului pot conduce la o pierdere a identității religioase și naționale și la însușirea unui nou model eterogen de credință și valori și pot da naștere unui om dezrădăcinat și îndepărtat de ceea ce-l definește ca partener de dialog cu Dumnezeu. Dacă ar fi să privim retrospectiv în istoria umanității, vom vedea că omul s-a aflat într-un permanent auto-exil, chiar dacă Dumnezeu, în milostivirea Sa, în repetate rânduri a încercat recuperarea lui. Duhul secularist al timpului și lupta împotriva valorilor creștine care pot fi observate în spațiul european reprezintă o nouă verigă în lanțul nesfârșit al refuzului omului de a deveni ceea ce a fost creat să fie – persoană aflată în relație de iubire cu Creatorul Său. La toate acestea se adaugă rezistența irațională la ceea ce Creștinătatea a lăsat ca moștenire cultural-religioasă în Europa și în întreaga lume, răsturnarea axiologiei valorilor, minimalizarea importanței valorilor care dau specificitate unei națiuni în beneficiul însușirii unui patrimoniu universal eterogen etc. Marea greșeală în care lumea de astăzi poate cădea este pierderea identității și înstrăinarea de ea însăși, și aceasta în ciuda efortului pe care omul contemporan, înzestrat cu atâtea mijloace ale cercetării științifice, îl face în încercarea de a se defini în creație.
Cum credeţi că trebuie să se reflecteze contribuţia laicatului sau a intelectualilor îmbisericiţi în mărturisirea credinţei?
Contribuţia acestora este extrem de importantă, deoarece vine dintr-un mediu în care de multe ori preotul nu are acces. Intelectualul sincer, creştin, nu poate fi suspectat de interese prozelitiste sau beneficii materiale, aşa cum sunt suspectaţi sau judecaţi unii preoţi. Există oameni pentru care un intelectual laic poate fi mai convingător sau mai credibil datorită faptului că mărturisirea adevărului nu face parte din „fişa postului”, aşa cum e în cazul unui cleric. Datoria misiunii o are orice creştin. Preoţia universală este mărturisită foarte clar de către Sfântul Apostol Petru care spune că suntem cu toţii preoţie împărătească şi neam sfânt. Chipul lui Dumnezeu din om ar trebui să fie izvorul mărturisirii Adevărului de către fiecare în parte, dar şi de către unul pentru toţi, cum e în cazul preotului. Preotul este semnul văzut al prezenţei nevăzute a lui Hristos în Biserică, iar intelectualul mărturisitor este apostolul adevărului de credință. Prioritatea Bisericii este chemarea oamenilor la mântuire, indiferent de statutul slujitorilor ei.
1 de 12
Care este mesajul Înaltpreasfinției Voastre la început de an pentru credincioşii pe care-i păstoriţi?
Mesajul este unul de păstrare a unităţii credinţei şi de amplificare a dialogului dintre noi. Unitatea de credinţă, alături de unitatea de neam şi de limbă, este definitorie pentru o națiune. Biserica încurajează oamenii să-şi aducă aminte de strămoși și aduce în prezent limba vechilor Cazanii, prilej de cunoaștere și actualizare a trecutului pentru o mai bună înțelegere a prezentului și o bună întemeiere a viitorului. Doar uniţi prin credinţă, în jurul Bisericii strămoșești, vom putea duce mai departe această ţară, oricât de vitregită ar fi fost ea de contextul istoric. La acest început de an adresez tuturor urări de sănătate sufletească şi trupească și rog pe Pruncul Sfânt Mântuitor să umple vistieria inimii cu bogăţii sufleteşti mântuitoare, să dea puteri înnoitoare în împlinirea tuturor dorințelor de bine spre slava lui Dumnezeu și bunăstarea personală a fiecăruia în parte.
Cumpăna dintre ani este prin natură concluzivă, un prilej de bilanț, de recapitulare sau retrospectivă în care tendința naturală este de a evalua conținuturile sau extremele calitative ale anului tocmai parcurs.
Un astfel de moment a avut loc, la finele anului trecut, în cadrul unei festivității de premiere a elevilor medaliați la olimpiadele și competițiile internaționale pe anul școlar 2017-2018, organizată de Ministerul Educației Naționale la Universitatea Politehnică din București. Județul Bacău a fost reprezentat de două instituții de învățământ: Colegiul Național „Grigore Moisil” din Onești și Colegiul Național „Gh.Vrănceanu” din Bacău. Ștefan Capmare, elev de la „Moisil”, a fost premiat pentru rezultate excepționale obținute, respectiv Premiul I la Olimpiada Internațională de lectură și mențiune la Olimpiada Internațională de Filosofie.
La festivitatea de premiere au mai participat alături de el prof. Elena Mandel (profesor îndrumător) și prof. Mărioara Brescan, directorul Colegiului Național „Gr.Moisil” din Onești. Miruna Belciu, elevă de la „Vrănceanu”, a fost premiată pentru medalia de argint obținută la Olimpiada Internațională Pluridisciplinară Tuymaada, care a avut loc în luna iulie 2018, în localitatea Yaktusk, Republica Sakha (Rusia), și care are în structură patru sesiuni – matematică, informatică, fizică și chimie. Ea a fost însoțită la premiere de profesorul îndrumător Mariana Rosenschein și de prof. Doina Marinov, directorul Colegiului National „Gh.Vrănceanu” din Bacău.
„Mediul nu a fost întâmplător, contextul universității în care tehnica se ipostaziază în pluritatea ei interdisciplinară a fost contaminat de pluritatea inter- și trans- disciplinară a dialogului personal. Am fost înconjurați de minți remarcabile, de o prospețime și vigoare cu adevărat reconfortante, ipostaziate nu numai în figurile olimpicilor recompensați, cât și în cele ale profesorilor îndrumători; am văzut cum disciplina (și, implicit, metoda de lucru care a sprijinit excelența) amprentează elevul în cele mai diverse și profunde moduri: în discurs, în postură, în felul de a zâmbi-gestul literatului are ceva iremediabil sensibil, privirea (astro-)fizicianului își trădează propriul conținut toretizant, informaticianul caută în permanență algoritmul cel mai eficient, iar matematicianul afișează fără ostentativitate o ordine creatoare și abstractă.
Este de datoria mea ca în moment de bilanț să îmi exprim sincer, cu obiectivitate cordială (sau cu subiectivitate degajată) recunoștința față de colectivul profesoral al Colegiul Național «Grigore Moisil», față de Biblioteca Municipală «Radu Rosetti» și față de comunitatea oneșteană care au participat coerent la devenirea și formarea mea în timpul ciclului liceal. Sunt profund îndatorat tuturor domnilor profesori care mi-au stat înainte la catedră, care m-au îndrumat și susținut; mă înclin înaintea tuturor bibliotecarilor care, mizând pe dragostea mea pentru cărți, mi-au amânat indulgent returnarea teancurilor de cărți; ofer mulțumiri instituțiilor-protector de tip mecenat, conducerii Colegiului Național «Grigore Moisil» și seriozității responsabile cu care profesorii mei au asumat să activeze și să performeze în educație. Mi s-a întărit certitudinea că educația are loc exclusiv în familie, iar școala poate fi ( și trebuie să fie) o mare familie.” Ștefan Capmare
La această Gală au fost acordate în total 255 de distincţii olimpicilor care s-au remarcat la concursurile internaţionale sau regionale pe discipline (juniori şi seniori) – (au fost obţinute 61 de medalii de aur şi premii I, dintre care 3 cu punctaje maxime, 90 de medalii de argint şi premii II, 65 de medalii de bronz şi premii III şi 39 de menţiuni), din judeţele Iaşi, Suceava, Botoşani, Maramureş, Cluj, Sibiu, Timiş, Arad, Hunedoara, Bihor, Sălaj, Mureş, Covasna, Harghita, Bistriţa-Năsăud, Neamţ, Brăila, Buzău, Bacău, Vaslui, Galaţi, Mehedinţi, Gorj, Dolj, Tulcea, Constanţa, Olt, Teleorman, Argeş, Prahova, Ilfov, Ialomiţa, Călăraşi şi Bucureşti. De asemenea, au fost premiate cadrele didactice care i-au pregătit, precum şi şcolile din care provin elevii.
Potrivit reglementărilor în vigoare, premiile pentru rezultatele înregistrate la olimpiadele/concursurile internaţionale au următoarele cuantumuri: 12.545 lei – premiul I absolut (obţinut cu punctaj maxim), 9.720 lei – premiul I/medalie de aur, 8.330 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 5.950 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 4.065 lei – menţiune (sau diplome echivalente). Sumele în bani acordate elevilor care s-au impus în competiţiile regionale (olimpiade balcanice de seniori şi juniori, Olimpiada Internaţională Pluridisciplinară Tuymaada, Olimpiada de Informatică a Europei Centrale, Olimpiada de Chimie „D.I. Mendeleev” etc.) sunt: 4.440 lei – premiul I/medalie de aur, 3.785 lei – premiul al II-lea/medalie de argint, 2.945 lei – premiul al III-lea/medalie de bronz şi 2.550 lei – menţiune (sau diplome echivalente).
De Sărbători, se pare că băcăuanii și-au învățat lecția din anii trecuți și au fost mai cumpătați în consumul de alimente și băuturi alcoolice, iar drept dovadă stau statisticile din Spitalul Județean de Urgență Bacău care a înregistrat în aceste zile o adresabilitate în limite normale.
„Nu au fost mai multe cazuri decât de obicei. De pe 31 decembrie 2018 și până în dimineața zilei de 3 ianuarie 2019 s-au înregistrat 726 de persoane care au ajuns în Unitatea de Primiri Urgențe, dar niciunul dintre cazuri nu a fost foarte grav. Și internări au fost puține.
Pe 2 ianuarie s-a internat o persoană din Bacău mușcată de un mistreț, iar alte două persoane, una din Buhuși și una din Cleja, au necesitat internare după ce au fost victimele agresiunilor fizice. În rest, cazuistica obișnuită, în limita de circa 150 de prezentări pe zi”, ne-a declarat Mirela Romaneț, purtătorul de cuvânt al spitalului.
12 bebeluși în primele două zile din 2019
Și la Maternitatea spitalului a fost destul de liniște. În prima zi din anul acesta s-au înregistrat doar 3 nașteri, o fetiță și doi băieței, prima care a venit pe lume fiind fetița, la ora 13.30, iar în a doua zi, pe 2 ianuarie, s-au înregistrat 8 nașteri, cu 9 bebeluși, 7 fetițe și 2 băieței, una dintre nașteri fiind gemelară.
Fundația Pentru Comunitate derulează un program social prin care tinerii cu situație modestă pot urma școala de șoferi gratuit, în ideea că având permis auto se vor putea angaja mai ușor.
„Deșteptarea” a mai scris despre proiectul „Permis pentru viitor” și la edițiile precedente. Până acum, din Bacău doi tineri au obținut permis de conducere și al treilea se pregătește de examen.
„Acoperim costurile școlii de șoferi pentru tineri din medii defavorizate pentru care existența permisului de conducere este un avantaj sau o condiție la angajare, ori în îndeplinirea sau extinderea atribuțiilor de serviciu”, arată Andras Imre, directorul executiv al FPC.
Sunt vizate categoriile B, C, D, tractoare agricole și forestiere, tramvai și troleibuz.
Se pot înscrie persoane defavorizate, cu vârsta între 18-25 ani, care sunt la începutul carierei profesionale și/sau doresc să ocupe un loc de muncă, precum și cele care deja au un loc de muncă (se află în activitate), iar permisul de conducere le-ar folosi în îndeplinirea sau extinderea atribuțiilor de serviciu.
De asemenea, sunt eligibili tinerii care au permis, dar pentru ocuparea unui loc de muncă sau îndeplinirea sarcinilor este o condiție sau un avantaj existența permisului pentru categoriile C, D, tractoare agricole sau forestiere, troleibuze, tramvaie.
Pot depune solicitare și tinerii care din alte motive doresc să obțină permis de conducere, dar nu au posibilități materiale pentru acoperirea cheltuielilor.
În cele trei ediții anterioare au obținut permis de conducere 51 de tineri, iar alți 38 sunt programați pentru susținerea examenului sau se află în diferite faze ale cursurilor școlii de șoferi.
Formularul de înscriere și alte informații sunt disponibile pe http://pentrucomunitate.ro. Înscrierile se fac până pe data de 25 ianuarie 2019.
Potrivit ultimelor prognoze, în intervalul 04 – 05 ianuarie 2019, ora 08.00, vremea va fi deosebit de rece. Cerul va fi temporar noros ziua, când trecător în nord-est va fulgui, apoi se va mai degaja, anunță Administrația Națională de Meteorologie, Centrul Meteorologic Regional Moldova. Vântul va sufla slab și moderat din sector nordic cu intensificări în prima parte a zilei de 40…50 km/h, amplificând senzația de rece.
Noaptea, mai ales în văi și depresiuni, vor fi condiții de ceață asociată cu depunere de chiciură. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între -3 și 0 grade, iar cele minime se vor încadra între -10 și -5 grade. La munte, vremea va fi rece. Cerul va fi temporar noros. Vântul va sufla slab și moderat. Trecător, se va semnala ceață cu depunere de chiciură.
În intervalul 05 – 06 ianuarie, vremea se va apropia de norma termică a perioadei. Cerul va fi mai degajat ziua, apoi se va acoperi treptat începând din nord și pe spații din ce în ce mai extinse, va ninge. Vântul va prezenta unele intensificări în zonele mai joase de relief, spulberând trecător ninsoarea. În prima parte a zilei vor fi condiții de ceață, asociată cu depunere de chiciură.
Temperaturile maxime vor fi cuprinse între -2 și 2 grade, iar cele minime se vor încadra între -7 și -4 grade. La munte, cerul va fi mai degajat ziua, apoi se va acoperi treptat și pe spații din ce în ce mai extinse, va ninge. Vântul va sufla slab și moderat, iar pe crestele înalte, va prezenta viteze de până la 80 km/h, spulberând zăpada și viscolind ninsoarea. Trecător, se va semnala ceață, cu depunere de chiciură.
În intervalul 06 – 07 ianuarie, vremea va fi închisă ca aspect și pe spații relativ extinse va ninge. Vântul va prezenta ziua intensificări din nord, cu viteze de până la 55 km/h, amplificând senzația de rece, spulberând ninsoarea. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între -3 și 0 grade, iar cele minime se vor încadra între -8 și -4 grade.
În intervalul 07 – 08 ianuarie, vremea va fi deosebit de rece pentru această dată, local geroasă noaptea în nordul și centrul regiunii. Cerul va fi noros, dar se va mai degaja în cursul nopții. Pe spații relativ extinse ziua, apoi în restrângere treptată, va ninge. Vântul va sufla slab și moderat cu unele intensificări trecătoare ziua. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între -6 și -1 grad, iar cele minime se vor încadra între -12 și -7 grade.
Pentru intervalul 08 – 11 ianuarie, în prima zi, vremea va fi deosebit de rece, local geroasă în noaptea și dimineața, apoi se va încălzi și treptat. Probabilitatea de apariție a precipitațiilor va fi mai ridicată spre sfârșitul intervalului.
Începusem, ieri, să vorbesc despre stadiul mizerabil în care a ajuns politica românească, cel al luptei pentru supraviețuire. Aici se cuvine să punem asteriscul de rigoare și anume că, există varianta extremă a caprei vecinului, în care dacă politicianul X nu poate ajunge la Putere, nu poate să se mențină la conducerea unei instituții, a unui partid, apelează cu încredere la tot felul de acțiuni menite să-l distrugă și pe dușmanul sau. Că, dacă el cade, nici acela să nu mai rămână, să nu-i fie bine.
Până la urmă, viața-i o luptă, dacă politicienii vor să se distrugă între ei, cine suntem noi să stăm în calea fericirii lor?! Din păcate, pentru a-și distruge inamicii, mulți politicieni sau oameni cu acces la pârghiile Puterii, se folosesc de instituțiile statului și, mai mult, în războiul lor cu inamicii politici, ajung să distrugă și sistemul politic, economia, afectând interesele țării.
Problema nu este nouă, datează din vremurile fanariote, când boierimea mergea cu pâra la Poarta Otomană că să scape de domn; s-a lungit, apoi, în vremea domniilor regulamentare, când pâra boierilor ajungea nu doar la Istanbul, ci și la Sankt Petersburg sau Viena, s-a folosit această metodă în timpul luptei pentru Unire, chiar și după aducerea prințului străîn, în vremea monarhiei și, apoi, în perioada comunistă, când cei nemulțumiți se plângeau ori la Moscova, ori la Washigton.
După 1990, plângerile au început să ia calea Parisului, Berlinului și, apoi, a Bruxelles-ului. Nimic nou sub soare, deci. Ce s-a schimbat a fost reacția destinatarilor. Dacă, la începuturi, memoriile trimise primeau reacții oarecum diplomatice, în sensul că schimbările se făceau in culise, pe parcurs, adrisantii au descoperit că pot face mai mult. Și așa a început politica românească să se transforme in portavocea altora.
Că dacă unii vor ceva de la România nu trebuie decât să apese butoanele potrivite iar corul robilor din țară va intona ariile necesare pentru ca Bruxelles-ul sau Berlinul sau Washingtonul să spună: „Iată ce vor românii!” Și așa au ajuns românii să vrea arme scumpe și proaste din SUA, fregate olandeze, să dea gazul gratis nemților sau să cumpere elicoptere franțuzești.