sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2114

Furtuna a avariat 214 posturi de transformare și a lăsat fără curent 19 localități

Cerul s-a întunecat miercuri, la orele prânzului, de ziceai că în Bacău a venit noaptea! De fapt, anunțată de nori groși și de tunete, venea o furtună. A plouat torențial, în multe zone a căzut curentul, iar vântul, extrem de puternic, a smuls acoperișuri, panouri, a spart ferestre, a doborât copaci.

Imediat după ce ploaia s-a mai potolit, la Prefectura Bacău s-a întrunit Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, în care s-a făcut analiza pagubelor și s-au dispus măsuri.

„Pe drumurile naționale și județene nu sunt probleme, a declarat subprefectul Valentin Ivancea, după ședință. În orașul Slănic Moldova, au fost doborâți șase copaci, unii dintre ei peste liniile care transportă energie electrică, iar în municipiul Bacău au fost smulse două acoperișuri, dar nu sunt victime.”

E vorba despre acoperișul Colegiului Economic „Ion Ghica” și cel al unui bloc de pe bd. Nicolae Bălcescu.
Vijelia a avariat numeroase linii electrice, astfel încât, la ora 14, erau afectate 19 localități: Pâncești, Cucova, Scurta, Valea Seacă, Mândrișca, Oituz, Ferăstrău, Poiana Sărată, Răchitoasa, Buda, Motoșeni, Șendrești, Căuia, Găiceana, Arini, Lichitișeni, Vultureni, Slobozia, Dumbrava, Stănișești.
Numărul consumatorilor nealimentați a ajuns la 17.298. Erau nealimentate parțial șase linii electrice și 214 posturi de transformare.

Pentru identificarea defecțiunilor, izolarea acestora și realimentarea consumatorilor, DelGaz Grid a trimis 11 echipe în teren.

Mâncătorii de semințe, puși să dea cu mătura de Poliția locală

    În perioada 01.06.2019-02.07.2019, polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică și Evidența Persoanei au derulat mai multe acțiuni care au avut ca obiectiv principal asigurarea unui climat de ordine și liniște publică pe raza municipiului Bacău, precum și combaterea faptelor cu caracter penal.

    Au mai fost vizate identificarea și sancționarea grupurilor de persoane care tulbură ordinea și liniștea publică, a persoanelor care consumă băuturi alcoolice pe domeniul public și a persoanelor care nu respectă normele legale privind curățenia orașului (aruncarea cojilor de semințe, ambalajelor pe domeniul public etc).

    Astfel, în perioada mai sus menționată, au fost aplicate 185 sancțiuni în valoare de 23.150 lei pentru nerespectarea prevederilor Legii nr. 61/1991 privind sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice și a H. C. L. nr. 223/2001 privind respectarea curățeniei și a prevederilor legale privind protecția mediului.

    Pe acestă cale, Poliția Locală a Municipiului Bacău reamintește cetățenilor că desfacerea și consumul de băuturi alcoolice în locuri publice precum: drumuri publice, parcuri, stadioane și terenuri sportive, instituții, mijloacele de transport în comun, autogări, gări, se sancționează cu amendă de la 100 la 500 de lei iar aruncarea cojilor de semințe în parcuri şi în locurile de joacă pentru copii se sancționează cu amendă contravențională de la 100 de lei la 300 de lei.

    Durata incidentelor de securitate în telecomunicații scade, numărul acestora crește

    Datele raportate arată că dacă în 2017, în medie, un incident de securitate era rezolvat în mai bine de 8 ore, anul trecut operatorii au reușit să reducă timpii de soluționare a incidentelor până la o medie de 5 ore. Pe de altă parte, numărul incidentelor de securitate a crescut cu 66% față de 2017 , a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.

    Conexiuni afectate

    Conform cifrelor raportate de către furnizorii de servicii de telecomunicații privind incidentele care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în 2018 s-au înregistrat 556 de incidente cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, în creștere cu 66% față de 2017. Acestea au afectat, în total, aproape 15 milioane de conexiuni. Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative sunt cele de telefonie mobilă și SMS (peste 7,6 milioane de conexiuni), urmate de serviciile de internet mobil (peste 4,7 milioane de conexiuni), telefonie fixă (peste 1 milion de conexiuni) și internet fix (aproximativ 1 milion de conexiuni), cele mai puțin afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 438 de mii de conexiuni).

     

    Potrivit raportărilor, anul trecut un incident cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice a afectat în medie 24.252 de conexiuni, numărul fiind în scădere față de 2017, când au fost înregistrate în medie 29.755 de conexiuni afectate de un incident.

    Dacă în 2017 durata medie a unui incident semnificativ a fost de 8 ore și 49 de minute, iar durata totală a incidentelor de 2.945 de ore, în 2018 s-a constatat o ușoară îmbunătățire, durata medie a unui incident scăzând la 5 ore și 3 minute. Astfel, și durata totală a incidentelor a scăzut la 2.808 ore.

    Distribuția geografică

    Constanța a fost cel mai afectat județ cu 64 de incidente, urmat de Dolj, unde s-au înregistrat 57 incidente, Teleorman cu 55 incidente și Olt unde au avut loc 54 incidente. Pe de altă parte, județele cel mai puțin afectate au fost Ialomița (9 incidente), Bihor și Sălaj (câte 11 incidente). Un număr de 166 de incidente au avut impact asupra a cel puțin două județe.

    Cauzele incidentelor

    Conform datelor furnizate de către operatori, anul trecut, cele mai multe incidente (86%) au fost cauzate de factori externi (ex. întreruperea alimentării cu energie electrică, probleme legate de funcționarea unor echipamente sau distrugerea din cauze necunoscute a fibrei optice). Numărul incidentelor provocate de o cauză externă/parte terță aproape s-a dublat, urcând de la 243 (în 2017) la 477 (în 2018).

    14% dintre incidente au fost determinate de erori de sistem (software sau hardware), fenomene naturale (ex. ninsori și furtuni care au afectat diferite echipamente) și acțiuni rău intenționate (ex. cablu de fibră optică vandalizat).

    Raportul ANCOM

    Raportul ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2018 a fost realizat pe baza informațiilor puse la dispoziție de către furnizori. Autoritatea colectează aceste date în baza Deciziei nr. 512/2013, prin care furnizorii au obligația de a notifica ANCOM cu privire la incidentele cu impact semnificativ asupra securității şi integrităţii reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin o oră. 

    VIDEO: Momentul în care acoperișul blocului din Bacău este luat pe sus de vânt

      Acoperișul unui bloc din Bacau, din zona centrală a orașului, a fost dat peste cap de furtuna de astăzi. Momentul a fost înregistrat video de locatarul unui bloc de vizavi. Sursa video: Frigioiu Adrian

      Furtuna face prăpăd în județ

        15:20 degajare elemente de constructie (acoperis), str. 22 Decembrie, mun. Bacau. Se deplaseaza 1 Descarcerare Grea.

        14.50 O primă situație referitoare la intervențiile desfășurate sau în curs de desfășurare ale ISU Bacău:

        – orașul Slănic Moldova, str. Principală: degajare 6 arbori afectați de vijelie;

        – mun. Bacău, str. Unirii, Liceul Economic – acoperiș desprins și căzut pe două autoturisme;

        – mun. Bacău, str. Nicolae Bălcescu – acoperiș desprins de pe un bloc de locuințe și căzut pe șapte autoturisme;

        – str. Alexei Tolstoi – acoperiș desprins de pe un bloc de locuințe și căzut pe un autoturism;

        – str. George Bacovia, Liceul Ferdinand I – subsol inundat – deplasare fără intervenție – apă foarte mică (2 – 3 cm).

        Conform informării distribuitorului de energie electrică, de la ora 14:00: 20 localități afectate total (Pancesti, Cucova, Scurta, Valea Seaca, Mandrisca, Oituz, Ferastrau, Poiana Sarata, Rachitoasa, Buda, Motoseni, Sendresti, Cauia, Gaiceana, Arini, Lichitiseni, Vultureni, Slobozia, Dumbrava, Stănișești), 17298 consumatori nealimentati, 6 linii electrice nealimentate partial, 214 posturi de transformare nealimentate. Acționează 11 echipe de la distribuitorul de energie electrică pentru identificare, izolare defectiune si realimentare consumatori.

        Situația este în dinamică și vom reveni cu informații pe măsură ce acestea sunt disponibile.

        In spatele magazinului Luceafarul din Bacau

        14.11. Degajare elemente de constructie (acoperis), str. Tolstoi, Nr. 3. Acționează un echipaj ISU.

        13.17. Degajare copac căzut peste fire electrice în orașul Slănic Moldova. Acționează un echipaj ISU.

        Lumea se adăposțește pe unde poate.
        Bacau, strada Nicolae Balcescu. FOTO: Cătălin Popa

        La Arena Mall se adună apa.

        Un acoperiș a fost grav avariat în zona centrală a Bacaului. FOTO: Diana Georgiana‎

        13.02 Două echipaje de pompieri intervin pe străzile Nicolae Bălcescu și 9 Mai din Bacău pentru a degaja elementele de acoperiș desprinse de furtună.

        Acoperisul de la Colegiul Economic a fost spulberat de vant. FOTO: Bogdan
        FOTO: Răzvan Balint‎

        Nu au fost înregistrate victime. La Colegiul Economic se pare că au fost avariate doua autoturisme.

        Strada 9 Mai. FOTO: Petrinel Gabriel‎
        Str. Al.Tolstoi nr 12 … FOTO: Razvan Ionut

        Dofteana. Grindina, un copac rupt și prăbușit pe carosabil. Trafic blocat. (Video: Alex Bujor)

        Cum se circulă în Bacău. (Video: Marius Gabor)

        Circulație cu sens unic pe mai multe străzi din cartierul Bistrița Lac

          Pentru fluidizarea circulației în cartierul Bistrița Lac, pe mai multe străzi se va circula pe un singur sens. Măsura intră în vigoare începând de sâmbătă, 6 iulie 2019.

          Pe strada Livezilor se va circula dinspre strada Nufărului spre strada Florilor.

          Pe strada Valea Albă se va circula dinspre strada 9 Mai spre strada Nufărului.

          Pe strada Florilor se va circula dinspre Bulevardul Alexandru cel Bun spre strada Ana Ipătescu.

          Pe strada 1 Mai se va circula dinspre strada Ana Ipătescu, spre strada Valea Albă.

          Pe strada Nufărului, la intersecția cu strada Valea Albă se va circula fie la stânga, fie la dreapta.

          În prezent, angajații S.C. Societatea de Servicii Publice Municipale Bacău S.A. efectuează marcaje rutiere, pentru semnalizarea corectă a întregii zone.

          Ca să nu se sperie elevii care dau Bac-ul, azi nu vor suna sirenele

            În contextul desfășurării unei probe a Bacalaureatului, pentru a nu crea disconfort în rândul elevilor și profesorilor, în cursul zilei de astăzi nu vor fi verificate sirenele de alarmare publică.

            Suntem alături de toți cei care parcurg “examenul maturității” și replanificam organizarea exercițiului de alarmare a populației pentru miercuri, săptămâna viitoare.

            În această perioadă, utilizarea sirenelor se va realiza doar în situații reale în care este necesară dispunerea de măsuri de autoprotecție pentru populație.

            Cele mai des întâlnite situaţii în care este alarmată populaţia prin intermediul sirenelor electrice şi electronice sunt dezastrele naturale și calamitățile, care pun în pericol viaţa persoanelor.

            Asigurăm opinia publică asupra necesităţii şi utilităţii derulării permanente a acestor antrenamente lunare.

            Dragoș Benea, prima zi la Strasbourg

              Tudor Ciuhodariu și Dragoș Benea, deputații europeni din zona Moldovei

              După prima zi ca europarlamentar, Dragoș Benea a scris pe Facebook câteva impresii:

              „Pentru mine este începutul unui nou drum la capătul căruia vreau să ne întâlnim cu o autostradă A13 care să lege Moldova de Vestul Europei.

              Le mulțumesc încă o dată românilor 🇷🇴 care au susținut PSD pe 26 mai. Mulțumesc celor 70000 de băcăuani care ne-au susținut proiectele politice și administrative.

              Promit să ducem la capăt tot ceea ce am promovat în campaniile din 2016 și 2019!

              #netinemdecuvant … până la capăt!

              Pokerul politic ce se derulează în aceste zile cu ocazia negocierilor pentru funcțiile europene trebuie să se încheie cât mai repede altfel UE va reconfirma cât de curand importanța insignifiantă proiectată la summitul G20 din Japonia!”

              Concurs de alergare montană la Slănic-Moldova

              Aflat la cea de a treia ediție, Concursul de alergare montană ,,Legendele Nemirei”, se va desfășura sâmbătă, 6 iulie, în Parcul Central din stațiunea Slănic-Moldova, cu începere de la ora 9,00, în organizarea Asociației ,,Prietenii Slănicului”.

              Competiția va cuprinde trei curse distincte:

              Maraton: Concurs destinat alergătorilor desăvârșiți și celor care doresc să-și depășească limitele; va fi o cursă pe distanța de aprox. 43 de kilometri, cu o diferență de nivel de cca. +2.400m. Startul și sosirea vor avea loc în Parcul Central. Traseul: Parc Central – Valea Slănicului – Valea Pufu – Valea Dofteana – Muntele Cleja – Valea Ciunget – Culmea Ciungetului – Vf. Nemira Mare (1.649 m) – Șaua Nemira – Vf. Nemira Mica (1.627 m) -Vf. Șandru Mare (1.640 m) – Culmea Căprioarei – Muntele Dobru – Valea Dobru – Muntele Cerbul – Pârtia de schi Nemira – Parc. Puncte de interes de pe traseul maratonului: Tranșeele din Primul Război Mondial, Vârful Nemira Mare, Vf. Nemira Mică, Vârful Șandru Mare, peisajele către Munții Ciucului, Rezervația Naturală Nemira, Poiana Căprioarei.

              Cros: Cursă destinată celor care preferă distanțele mai scurte sau care au început de curând alergarea și doresc să-și schimbe modul de viață, să devină mai activi. Va fi o cursă de 14 kilometri cu o diferență de nivel de cca. +700m.

              Startul se va da din Parcul Central al stațiunii si urmează traseul: Parc Central – Valea Slănicului – Muntele Dobru – Valea Dobru – Muntele Cerbul – Pârtia de schi Nemira – Parc Central.

              De la manifestare nu lipsește nici Cursa Copiilor, un concurs destinat celor mici. În funcție de categoria de vârsta, aceștia vor parcurge diferite distanțe, în Parcul Central.

              Înscrierile se pot face online pe website-ul competiției www.legendelenemirei.com, iar preluarea numărului de concurs și validarea înscrierii se va face pe baza unui act de identitate, vineri, 5 iulie, de la ora 14,00 și sâmbătă, 6 iulie, între orele 7,00 – 8,00, în spațiul special amenajat în parcarea de lângă Parcul Central Slănic-Moldova.

              Copiii se pot înscrie la fața locului pentru cursa destinată lor. Fiecare participant va semna o declarație de responsabilitate.

              Cei care doresc să se implice în organizarea evenimentului, să devină voluntari sau să devină parteneri pot scrie un email la legendelenemirei@gmail.com

              Festivitatea de premiere va avea loc în aceeași zi, cu începere de la ora 17,00.

              Romulus-Dan Busnea

              Ana-Maria Egarmin, noul inspector școlar general

                După demisia prof. Florin Lazăr din funcția de inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bacău, care a fost depusă săptămâna trecută direct la Ministerul Educației, a fost emis un ordin prin care prof. Ana-Maria Egarmin (foto), inspector școlar general adjunct, va prelua această funcție, cu delegare de atribuții specifice inspectorului școlar general. Practic, s-a luat act de demisia lui Lazăr și s-a emis o nouă numire, astfel încât să nu existe sincope în buna funcționare a instituției.

                „Am preluat și aceste atribuții specifice de inspector școlar general, pentru că mențin și atribuțiile specifice funcției de inspector școlar adjunct, pe care o ocup, prin concurs, din octombrie 2016. Vorbim deci doar de o preluare de atribuții. Prioritatea mea acum este desfășurarea în bune condiții a examenului de Bacalaureat, pentru că suntem în plină perioadă de susținere a probelor scrise, dar și a celorlalte examene naționale și proceduri care vor avea loc, respectiv admiterea în liceu, examenul de titularizare, examenul de definitivat, ce se vor desfășura în această lună”, a declarat pentru Deșteptarea prof. Ana-Maria Egarmin, care este și titular al catedrei de Limba română la Colegiul Național „Gh. Vrănceanu” Bacău.

                Ordinul Ministerului Educației pentru delegarea prof. Ana-Maria Egarmin pe funcția de inspector școlar general este pe perioadă determinată, până pe 31 august 2019, când se încheie anul școlar în curs, cu posibilitate de prelungire dacă nu se va organiza concurs pe post.

                A doua funcție de inspector școlar general adjunct din ISJ Bacău este ocupată, tot prin concurs, dar din luna mai 2016, de prof. Ida Vlad.
                Reamintim, așa cum am prezentat într-o ediție anterioară, că prof.Florin Lazăr, cel care ocupa prin concurs funcția de inspector școlar general de doi ani, și-a înaintat demisia, fără a putea fi contactat pentru prezentarea unui punct de vedere. Poate fără nicio legătură cu această demisie, cert este că în aceste zile la ISJ Bacău s-a aflat și Corpul de Control al ministerului.

                Vara lor și grijile noastre

                Mă bate gândul să renunț total la televizor. La ce-mi folosește să văd seară de seară aceleași personaje, aceleași flecăreli, aceleași teme? Negocieri, divorțuri, demascări. „Scandal în PSD”, „Scandal în USR-PLUS”, „Scandal în PNL”.

                Zău? Și care e noutatea? Sau interesul, binele? Mai sunt multe luni până la alegerile prezidențiale și tot despre politică dezbatem? Numai despre politică? În timp ce preaînalții împart posturile din BNR sau aranjează viitoarele sondaje, românii de rând – agricultori, angajați, mici întreprinzători etc. -, au cu totul alte griji. „Programul de guvernare” al unei familii are drept ținte achitarea facturilor pentru gazele consumate în iarna trecută, plata medicamentelor sau a operațiilor, noul rând de haine pentru noul an școlar, în sfârșit, tot ce înseamnă acoperirea nevoilor din sezonul vară/toamnă/iarnă.

                Adulții sunt preocupați de banii care trebuie alocați pentru întreținerea copiilor admiși la liceu sau/și la facultate, tinerii scriu CV-uri și caută joburi în străinătate, copiii visează o bicicletă pentru vacanța din spatele blocului sau un telefon cu jocuri. Unele familii, nu foarte multe, se pregătesc să plece în concediu și refac socotelile, împărțind bugetul pe zile.

                Așa arată viața „prostitului popor”, rar înveselită de o nuntă sau o cumătrie, alteori tragică, total diferită de „zilele voioase” ale politicienilor sau vedetelor care cresc ratingul televiziunilor. Seara, după orele de muncă, românii află că se fac controale la Tarom, dar nu e prima oară, s-au mai făcut și nimic nu s-a schimbat, aceleași salarii, aceleași pierderi. Sau că Iohannis, bucuros că s-a întâlnit cu Maia Sandu înaintea Vioricăi Dăncilă, salută politica proeuropeană a Republicii Moldova și promite sprijin, dar și asta au mai auzit.

                Liderii PSD anunță, prin Teodorovici, că e neapărat să aibă un candidat propriu deși e treaba lor, nu a poporului, iar PNL și USR flutură iarăși deviza „Fără penali” și o vor face probabil înainte de fiecare scrutin, deși altceva vor simpatizanții lor: să audă că s-a reușit ceva, nu că se mai încearcă o dată.

                Începe ADMITEREA în LICEE

                Conform calendarului stabilit de Ministerul Educației, de astăzi, 3 iulie, și până pe 7 iulie, absolvenții de gimnaziu care au trecut de Evaluarea Națională își pot depune dosarele de înscriere în colegiile și liceele băcăuane.

                Locuri pentru toți elevii

                Pentru anul școlar următor 2019 – 2020, în planul de școlarizare al județului Bacău sunt prevăzute 4.004 de locuri, pentru învățământul la zi, adică 143 de clase. Dintre acestea, 2.268 de locuri sunt pentru filiera teoretică, 1.344 pentru cea tehnologică, iar 392 pentru filiera vocațională.

                Locuri pe filiera teoretică sunt doar în 19 licee și colegii băcăuane, respectiv: în 10 colegii și licee din municipiul Bacău („Vasile Alecsandri”, „Gh. Vrănceanu”, „Ferdinand I”, Catolic „Sf. Iosif”, „Mihai Eminescu”, Pedagogic, Economic, „Henri Coandă”, „N.V.Karpen” și „A. Saligny”), 4 – în Onești („D. Cantemir”, „Gr.Moisil”, „Gh. Asachi”, „Nadia Comăneci”), și câte unul în Moinești („Spiru Haret”), Comănești („D.Ghika”), Tg.Ocna („C. Negri”), Buhuși („Ion Borcea”) și Podu Turcului („Al. Vlahuță”).

                Locuri pe filiera tehnologică:
                • În Bacău – 700 de locuri la:
                Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău – 308
                Colegiul Tehnic de Comunicații „N.V.Karpen” Bacău – 168
                Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău – 28
                Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău – 84
                Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” Bacău- 112
                • În Onești – 252 de locuri
                Colegiul Tehnic „Gh. Asachi” – 224
                Liceul Tehnologic „Petru Poni” – 28
                • Alte 392 de locuri la:
                Liceul Tehnologic „Ion Borcea” Buhuși – 28
                Colegiul Tehnic „Gr. Cobălcescu” Moinești – 112
                Colegiul Tehnic „D. Ghika” Comănești – 84
                Liceul Tehnologic Dărmanești – 56
                Liceul Tehnologic Podu Turcului – 56
                Liceul Tehnologic „J.M. Elias” Sascut – 56

                Locuri pe filiera vocațională:
                • Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău – 112
                • Liceul cu Program Sportiv Bacău – 84
                • Liceul cu Program Sportiv „Nadia Comăneci” Onești – 56
                • Colegiul Național Catolic „Sf. Iosif” Bacău – 28
                • Liceul Teologic „Fericitul Ieremia” Onești – 56
                • Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” Bacău – 56

                Acestora li se adaugă alte 56 de locuri la învățământ seral (la Liceul Tehnologic Onești – 28 locuri pe mecanică și Liceul Tehnologic „J.M. Elias” Sascut – 28 locuri profil tehnic) și 84 la frecvență redusă (doar la Colegiul Tehnic de Comunicații „N.V.Karpen” Bacău pe Științe sociale).
                Mai sunt și 2.128 de locuri la învățământul profesional și dual, însă pentru acestea prima etapă de admitere a avut loc între 24 și 26 iunie. Dar și aici este o a doua etapă de admitere care începe în data de 22 iulie, pe locurile rămase libere.
                Tot în județul nostru sunt și 47 de locuri la învățământul special, dar acestea nu participă la repartizarea computerizată.

                Repartizarea computerizată

                Admiterea în liceu se face prin repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, în baza opțiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv. Nu participă la această repartizare computerizată elevii care au ales învățământul profesional, seral sau cu frevență redusă, dar nici cei care au optat pentru liceele vocaționale. Aceștia din urmă sunt repartizați în funcție de notele obținute la probele vocaționale, pe care le-au susținut deja, și numai în caz de departajare (mai mulți candidați pe un loc) se ia în considerare și media de la Evaluarea Națională.

                Mai multe opțiuni pe fișe, mai multe șanse la repartizare

                Candidații pot participa la repartizarea computerizată prin completarea fișelor de înscriere într-un singur județ. ATENȚIE! Procesul este destul de solicitant, atât pentru elevii candidați, cât și pentru profesorii diriginți, având în vedere că, în afara situațiilor clare, cu note cât mai apropiate de nota maximă, trebuie găsit răspuns la mai multe necunoscute: cum sunt notele față de cele din anul precedent, care sunt profilele cele mai căutate etc. Cert este că pe fișa de înscriere trebuie completate cât mai multe opțiuni, cât mai multe coduri, pentru ca elevul să beneficieze de o repartizare computerizată cât mai aproape de ceea ce își dorește să studieze în viitor.

                Media generală obținută la Evaluarea Națională va conta în proporţie de 80% la admiterea în liceu, restul de 20% fiind media generală de absolvire a claselor V-VIII.

                Important de avut în vedere:

                – completarea opțiunilor pe fișa de înscriere se face în ordinea preferințelor candidaților;
                – pe primele locuri sunt completate opțiunile care sunt dorite cel mai mult;
                – completarea unui număr mai mare de opțiuni NU poate dăuna în niciun fel; în schimb un număr mic de opțiuni poate afecta șansele de a fi admis candidatul;
                – validarea fișelor este obligatorie pentru toți candidații;
                – se recomandă completarea cu responsabilitate în fișele de înscriere a opțiunilor de admitere și verificarea atentă a corespondenței între codurile înscrise în fișă și opțiunile exprimate, având în vedere că o opțiune greșită poate duce la o repartizare nedorită.
                Toate datele privind numărul de locuri disponibile pe fiecare liceu și ultima medie de admitere anul trecut în fiecare instituție de învățământ sunt înscrise în broșura de admitere pusă la dispoziția părinților, elevilor și profesorilor în mod gratuit, încă de luna trecută, de către Inspectoratul Școlar Județean Bacău.

                CALENDAR admitere

                – 3 – 7 iulie: Elevii de clasa a VIII-a completează fişele de înscriere la liceu
                – 4 – 8 iulie: Verificarea fişelor de înscriere la liceu și corectarea eventualelor greşeli în baza de date computerizată
                – 12 iulie: Repartizarea computerizată la liceu (etapa I)
                – 15 – 18 iulie: Depunerea dosarelor de înscriere la şcolile la care candidaţii au fost repartizaţi;
                – 18 iulie: Transmiterea de către unităţile de învăţământ liceal de stat a situaţiei locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaţilor admişi în această etapă de admitere;
                – 19 – 23 iulie: Rezolvarea de către comisia judeţeană de admitere a situaţiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată, a repartizării candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi a candidaţilor care nu au participat sau au participat, dar nu au fost repartizaţi în prima etapă a repartizării computerizate;
                A doua etapă de admitere în învăţământul liceal
                – 23 iulie – Afişarea situaţiei locurilor rămase libere, a locului de desfăşurare şi a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limba modernă ori maternă;
                – 24/30 iulie – Primirea cererilor de înscriere a absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară (aici pot aplica și cei peste 480 de absolvenți care au absentat la Evaluarea Națională), pentru cei care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior etapei anterioare (cei 806 de corigenți, de exemplu);
                n 31 iulie / 1 august – Repartizarea finală a absolvenţilor care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară.

                În chioşcurile Deşteptării, o nouă apariţie editorială: Colecţii, colecţionari, pasiuni

                „Colecţionarul de cuvinte…noi” (conf.univ.dr. Ioan Dănilă), „lexicograf al limbii române contemporane” (Eugen Budău, în „Bacaul literar”), inginerul Eugen Bulai colecţionează cuvinte care bat la poarta lexicului românesc sau le organizează tematic pe cele existente.

                Debutează în 1997, cu „Dicţionar de termeni cromatici” (peste 450 de nume de culori), urmează, în 1998, „Dicţionar de cuvinte şi sensuri noi” (peste 1200 de cuvinte neexplicate în alte dicţionare), „Mică enciclopedie a băuturilor” (peste 500 de nume de băuturi alcoolice româneşti şi străine), cunoscutul colecţionar a semnat un nou lexicon: „Colecţii – Colecţionari – Pasiuni”, Editura Egal, 2018, ediţia a II-a (ediţia I, 2013), în care „Nu sunt cuprinse toate speciile şi subspeciile în care pot fi încadrate obiectivele hobby-urilor umane, dar este imposibil ca un colecţionar să nu-şi întâlnească în descrierile din prezentul dicţionar cel mai larg domeniu al neastâmpărului său adunător de comori. (…) Este fascinantă lumea pe care o creează prin aceste eşantioane de informaţie ţinând nu doar de cultura generală, ci de însăşi istoria civilizaţiei umane”, scrie profesorul Ioan Dănilă în Prefaţa „Mai mult decât un dicţionar”.

                Din capul locului, Eugen Bulai afirmă: „Scopul lucrării de faţă – se pare prima de acest gen – este de a informa cititorii despre un domeniu mai puţin cunoscut şi cu o terminologie deloc generoasă: acela al colecţionarilor. (…) În spatele fiecărei colecţii se află poveşti interesante, multe cu parfum de epocă.”
                Sunt şi în Bacău colecţionari, unii ştiuţi, alţii încă nu, pe mulţi autorul îi prezintă succint, cum interesante sunt şi pasiunile unor vedete internaţionale: Angelina Jolie – pumnale, Jennefer Lopez – peruci etc., dar şi autohtone: Fuego – clopoţei, Romaniţa Iovan – păpuşi de porţelan, Andreea Marin – pălării (în special de cowboy), sau locale: artistul plastic Aurel Stanciu deţine peste 13.000 de insigne româneşti şi străine, ilustrate vechi (2000), ilustrate maxime (1000), medalii, timbre etc.

                Atunci când cumpăraţi un ziar sau o revistă, aveţi ocazia să solicitaţi şi interesantul Lexicon: Colecţii, Colecţionari şi Pasiuni.

                Nu a fost conflict de interese. ANI îi face dreptate lui Gioni Crăciun

                  Gioni Crăciun câștiga în iunie 2016 al treilea mandat de primar al comunei Livezi. În același an, edilul ajunge în instanță din cauză că un ales local îl reclamase, în 2015, la Prefectură și la Agenția Națională de Integritate (ANI) că se află în conflict de interese, fiind și primar, și membru fondator al unei asociații agricole.

                  „Nu am fost singurul, chiar și acest consilier local a fost membru fondator. I-am ajutat pe cetățenii comunei să se asocieze, să își gestioneze ei pășunile, ca să nu plătească taxe de pășunat, să beneficieze de subvenții și să se dezvolte. În calitate de primar, pentru că toată lumea vine la primărie, iar primarul trebuie să ajute comunitatea, așa am înțeles eu atunci.

                  Nici nu m-am gândit că aș putea intra într-un conflict de interese pentru că nu am vizat niciodată obținerea de foloase de pe urma fondării aociației. Mai mult, în momentul în care cetățenii au dorit să depună cereri pentru subvenții la APIA, eu m-am retras din asociație”, explică Gioni Crăciun. Procesul s-a finalizat cu o condamnare la opt luni de închisoare cu suspendare, iar Prefectura Bacău a emis ordin de încetare a mandatului de primar.

                  „Oamenii au crezut în mine”

                  Surpriză, la doi ani de la pierderea funcției, Gioni Crăciun obține dovada că fapta nu există. În adresa 16750/iunie 2019, ANI arată că „în perioada exercitării mandatului 2012-2016 de primar nu rezultă încălcarea de către Crăciun Gioni a dispozițiilor referitoare la conflictele de interese aplicabile primarilor, prevăzute de art.76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, deoarece în perioada exercitării mandatului de primar persoana evaluată nu a emis un act administrativ, nu a încheiat un act juridic și nu a emis o dispoziție care să producă un folos material pentru sine, soție ori rudele sale de gradul I.” Se mai arată că la data încheierii Contractului 1780/03.04.2013, persoana evaluată nu mai deținea funcții în cadrul Asociației „Prod Liv” Livezi.

                  Fostul edil a susținut mereu că a pierdut procesul pe nededrept. „Acum am satisfacția că o instituție a statului a emis un document prin care spune că nu am fost în conflict de interese niciodată, declară Gioni Crăciun. Chiar dacă e un document care nu-mi folosește la recuperarea funcției, poate aduce o reparație morală deoarece oamenii din Livezi au crezut în mine și nu au înțeles de ce am pierdut mandatul.”

                  Ce obligații au deținătorii de câini

                    Direcția Sanitară veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău reamintește proprietarilor de câini care sunt obligațiile legale privind deținerea, identificarea și asigurarea condițiilor de bunăstare și protecție a patrupedelor cu stăpân.

                    „Proprietarii – spune directorul executiv al DSVSA Bacău, dr. Niky Liviu Vrabie – au obligația de a-și identifica și înregistra câinii. Astfel, câinii cu stăpân pot circula pe teritoriul României, doar însoțiți de proprietari și de carnetul de sănătate, care atestă identificarea și înregistrarea animalului în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân, precum și acțiunilor sanitare veterinare.”

                    Deținătorii câinilor de rasă comună sau metișilor au obligația să sterilizeze puii, femelele la vârsta de 4-6 luni și masculii la vârsta de 6-8 luni. Iar deținătorii de femele nesterilizate au obligația de a declara gestațiile, fătările, precum și numărul de pui fătați oricărui medic veterinar de liberă practică, organizat în condițiile legii, sau medicului veterinar de liberă practică împuternicit, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare.

                    Cum trebuie înregistrați câinii

                    Câinii se identifică și se înregistrează cu respectarea următoarelor termene:
                    a) câinii nou născuți cu proprietar – în termen de maxim 90 de zile de la fătare, dar în orice caz înainte de vânzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea în spații publice a acestora;
                    b) câinii adulți cu proprietar –în orice caz înainte de vânzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea în spații publice a acestora și cel mai târziu înaintea vaccinării contra rabiei;
                    c) câinii proveniți din adăposturile publice – în momentul adopției, înainte de a părăsi adăpostul;
                    d) înregistrarea în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân a câinilor identificați se fce odată cu microciparea și eliberarea carnetului de sănătate, în cazul prezentării proprietarilor la sediul operatorilor Registrului de Evidență a Câinilor cu Stăpân (cabinete veterinare), respectiv în maxim 5 zile de la implantarea microcipului, în cazul deplasării medicului veterinar la sediul proprietarului sau în cazul în care, din motive tehnice, nu a fost posibilă înregistrarea în RECS.

                    Câinii liberi, vagabonzi sunt considerați fără stăpân

                    Orice câine crescut, adăpostit, ținut pe domeniul public, în locuri publice sau în spațiile adiacente acestora, în afara proprietății stăpânului sau deținătorului acestuia, necontrolat, nesupravegheat, liber, abandonat, inclusiv cei identificați prin microcipare sau alt mijloc alternativ de identificare, stabilit de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, este considerat «câine fără stăpân», în sensul O.U.G. nr. 155 / 2001.

                    Controale la comercializarea alimentelor în tot sezonul estival

                    Inspectorii Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău efectuează, în perioada sezonului estival, controale în zonele de agrement și în localitățile de interes turistic unde în mod obișnuit se înregistrează creșteri ale numărului turiștilor și, implicit, intensificarea activităților de comercializare, preparare și servire a alimentelor.

                    „Sunt verificate – ne-a informat dr. Niky Liviu Vrabie, director executiv al DSVSA Bacău – condițiile de igienă în care funcționează unitățile de alimentație publică, pizzeriile, cantinele, unitățile tip catering, cofetăriile, patiseriile, laboratoarele de cofetărie / patiserie, pensiunile turistice, unitățile de tip hipermarket, supermarket și magazinele alimentare”.

                    Recomandări pentru consumatori

                    În sezonul cald crește riscul alterării alimentelor și implicit al apariției de toxiinfecții alimentare. Astfel, este bine ca și consumatorii să respecte câteva măsuri simple, dar foarte eficiente:
                    ⦁ Să cumpere alimente depozitate în condiții corespunzătoare de temperatură și igienă numai din locuri sau spații înregistrate sanitar veterinar, pentru că le oferă garanția unor produse controlate sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor;
                    ⦁ Odată cumpărate, alimentele să fie ținute o perioadă cât mai scurtă la temperatura camerei;
                    ⦁ Produsele care urmează a fi depozitate în frigider să fie ambalate separat și menținute la temperaturile și pentru perioada menționată pe ambalaj. Alimentele gătite nu se păstrează în recipiente fără capac;
                    ⦁ Produsele care au fost decongelate nu se recongelează pentru fi preparate sau consumate ulterior;
                    ⦁ Îndepărtați alimentele alterate. Sunt o sursă de contaminare pentru celelalte alimente;
                    ⦁ Spălați bine fructele și legumele înainte de a le depozita în frigider.

                    Vrei o țară ca afară? Hotărăște-te ce vrei!

                    Răzvan Bibire

                    Jocul politic s-a transformat într-o întrecere gen „cine o dă mai gogonată”. Mulți politicieni, lipsiți de realizări, prea importanți că să facă vreun lucru pentru cei care au fost aleși, ori cu scopul de a-i critica pe adevrsari, au reinventat logica. Și, după ani de zile de dresaj a alegătorului, au reușit să schimbe paradigmele.

                    Cel mai mult îmi place când un cetățean care află că un edil a făcut câte ceva pentru comunitatea care l-a ales, se apucă să comenteze în scârbă „apăi, a făcut că vine campania electorală”… Chiar dacă până la campanie mai sunt doi sau trei ani.

                    Dar așa a fost învățat de alții: că nimic nu se face decât dacă e campanie electorală. Și ajungem la definiția românismului pur. Pentru că romanul este mereu nemulțumit: dacă nu se face, de ce nu se face iar dacă se face, de ce se face?! Exemplul meu preferat este cel cu Poliția Rutieră: dacă stau polițiștii cu radarul, de ce stau la pândă iar dacă nu stau, unde dracu-s polițiștii, nu văd câte accidente sunt?! În administrația publică lucrurile funcționează la fel.

                    Dacă se fac sensuri unice ca să se fluidizeze circulația, de ce se fac, nu vedeți că încurcați lumea?! Dacă nu se face nimic ca să se descongestioneze aglomerația, țipă lumea nemulțumită, că nu se face. Dacă nu e apă, de ce nu e apă, dacă se face rezervă de apă, de ce se face?! De ce nu faceți sens giratoriu, nu vedeți că nu putem intra în intersecție?!

                    A, ați făcut sens giratoriu?! Nu-i bun, că nu e perfect circular! Apoi, românul este învățat că dacă nu se face un lucru, asta nu e decât pentru că nu vrea primarul să-l facă. Nu-și pune problema dacă există bani pentru lucrul ăla, dacă acel lucru este util pentru comunitate, dacă există proiect, care sunt procedurile legale și așa mai departe.

                    Nu, românul vrea să se facă și nu-l interesează amănuntele! A, și dacă se face, să se facă ieftin! Să nu se bage prea mulți bani publici într-o lucrare, că-s banii lui, din taxe și impozite și nu vrea să fie cheltuiți așa ușor! Ce proiecte, normative, cantități, rețete… Amănunte!

                    Dacă vine un primar și cheltuie un milion pentru o stradă cu decopertare, covor asfaltic, strat de uzură și așa mai departe și vine altul și spune că face strada doar cu 100.000 turnând numai stratul de protecție ca să acopere gropile, pe care credeți că-l preferă romanul? Nu e nevoie să spuneți, știm deja răspunsul.

                    Registrul infractorilor

                    Cazierul judiciar a rămas în urma noilor tendinţe de control absolut în ceea ce priveşte evidenţierea infractorilor şi infracţiunilor comise.

                    Astfel, prin Legea Nr. 118/2019 din 20 iunie 2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea legii privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare s-a înfiinţat un nou sistem de evidenţă, dar în egală măsură şi de supraveghere „pentru a evita riscul recidivei…” spune norma citată. În fapt acest registru reprezintă un mijloc de cunoaştere, supraveghere şi identificare operativă a persoanelor care au comis infracţiuni de; trafic de persoane, trafic de minori, proxenetism, exploatare a cerşetoriei, folosire a unui minor în scop de cerşetorie, folosire a serviciilor unei persoane exploatate, folosirea prostituţiei infantile, viol, agresiune sexual, act sexual cu un minor, corupere sexuală a minorilor, racolare a minorilor în scopuri sexuala, hărţuire sexuala, folosire abuzivă a funcţiei în scop sexual, pornografie infantilă, ultraj contra bunelor moravuri, incest. Registrul se constituie ca o evidenţă distinctă de cea a cazierului judiciar, în cadrul Sistemului Naţional de Evidenţă Informatizată a Cazierului Judiciar. Scoaterea din evidenţa cazierului judiciar a persoanelor fizice, în condiţiile legii, nu produce efecte asupra datelor din Registru.

                    Radierea din evidenţa registrului se face doar când:
                    a) faptele pe care le-au săvârşit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracţiuni;
                    b) s-a dispus renunţarea la urmărirea penală sau clasarea faţă de ele ori s-a pronunţat o hotărâre definitivă de achitare sau de încetare a procesului penal;
                    c) au trecut 10 ani de la data când s-a pronunţat o hotărâre definitivă de renunţare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei şi nu s-a dispus amânarea sau revocarea acesteia;
                    d) au trecut 20 de ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5 ani;
                    e) la împlinirea vârstei de 85 de ani, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani;
                    f) au decedat.

                    Persoana înscrisă în Registru este supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum şi prelevării probelor biologice în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Naţional de Date Genetice Judiciare, fără consimţământul acesteia. Fotografierea persoanei înscrise în Registru se face anual sau cu ocazia constatării schimbării înfăţişării persoanei. Fotografiile preluate se stochează în bazele de date ale Poliţiei Române. Dacă persoana înscrisă în Registru nu se prezintă la sediul organului de poliţie sau dacă refuză să se supună fotografierii, înregistrării dactiloscopice sau prelevării probelor biologice, va fi constrânsă la aceasta.
                    Persoanele înscrise în Registru au obligaţia de a se prezenta periodic la organele de poliţie pe raza cărora domiciliază sau îşi au reşedinţa, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informaţii relevante referitoare la; profesia, meseria sau activitatea pe care o desfăşoară; mijloacele de existenţă; persoanele minore, în vârstă, cu dizabilităţi sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct şi sistematic; unităţile de învăţământ şcolar sau preşcolar, taberele de copii, spitalele de copii sau orice loc frecventat în mod preponderent de copii în care au avut acces în această perioadă; adresa unde locuiesc; modalitatea de comunicare cu organele de poliţie.

                    De asemenea, persoanele înscrise în Registru au obligaţia: de a anunţa, în prealabil, organul de poliţie pe raza căruia locuiesc, în cazul intenţiei efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 15 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinaţie, scopul deplasării, perioada de deplasare şi mijlocul de transport folosit; de a se prezenta la organul de poliţie pe raza căruia îşi stabilesc locuinţa pentru a comunica despre aceasta şi a fi luate în evidenţă, în termen de cel mult 3 zile.

                    Organele de poliţie au obligaţia de a desfăşura periodic, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, verificări la domiciliu, reşedinţa sau imobilul în care persoanele înscrise în Registru locuiesc efectiv, în scopul obţinerii de date şi informaţii privind comportamentul acestor persoane şi modul de obţinere a mijloacelor de existenţă.

                    Organele de urmărire penală sau instanţele de judecată, precum şi instituţiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie, instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice, centrale şi locale, pot obţine o copie de pe Registru. În copia de pe Registru se înscriu toate datele existente în Registru cu privire la persoana în cauză. Entităţile prevăzute mai sus, pot obţine fotografiile, datele dactiloscopice sau profilul genetic al persoanei înscrise în Registru. Instituţiile din sistemul de învăţământ, sănătate sau protecţie socială, precum şi orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane au obligaţia de a solicita persoanelor cu care încheie raporturi de muncă, contracte de voluntariat sau alte asemenea raporturi, prezentarea certificatului de integritate comportamentală. În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii, mai exact pe 23 dec. a.c., ministerele de resort, organele administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia de a demara demersurile necesare de natură legislativă şi/sau administrativă pentru a se asigura că unei persoane înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfăşoare activităţi profesionale, activităţi de voluntariat sau orice alt tip de activităţi care presupun: contactul direct cu copiii; contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile.

                    E posibil să nu mai vedem anumite persoane pe posturile pe care le ocupau mai înainte cu şase luni…..!?!?

                    Jr. Adrian M. Ionescu