miercuri, 24 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 658

Dinamica demografică în județul Bacău. Sporul natural se menține negativ

    Luna septembrie 2023 și primele nouă luni ale anului aduc schimbări semnificative în dinamica demografică a județului Bacău, reflectând o varietate de aspecte, de la natalitate la mortalitate și evenimente sociale.

    În luna septembrie 2023, s-au înregistrat 434 de nou-născuți vii în județul Bacău, în scădere față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost consemnați 467. Numărul de decese a fost de 590, indicând o scădere semnificativă față de 685 în septembrie 2022. Astfel, sporul natural pentru această lună a fost negativ, situându-se la -153.

    De asemenea, remarcată este și scăderea numărului de căsătorii în septembrie 2023, ajungând la 410, în comparație cu 444 în aceeași perioadă a anului trecut.

    Numărul divorțurilor a crescut ușor de la 4 la 5, în timp ce decesele sub un an au scăzut de la 2 la 1.
    Analizând datele pe primele nouă luni ale anului, observăm o scădere generală a natalității și mortalității. În perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2023, numărul de nou-născuți vii a fost de 3.627, comparativ cu 4.383 în aceeași perioadă a anului anterior. De asemenea, s-au înregistrat 6.100 de decese, în scădere de la 6.891 în 2022. Astfel, sporul natural rămâne negativ, situându-se la -2.473.

    În ceea ce privește căsătoriile și divorțurile, se observă o tendință constantă. Numărul căsătoriilor a scăzut de la 3.345 în 2022 la 3.003 în 2023, în timp ce divorțurile s-au menținut la un nivel relativ constant, cu 614 în acest an comparativ cu 664 în 2022.

    De asemenea, decesele sub un an au rămas la același nivel redus de 2 în ambele perioade.

    Lacul Galbeni: O bijuterie naturală și energetică la poarta Bacăului

      Lacul Galbeni, situat la confluența râului Bistrița cu râul Siret, reprezintă nu doar o sursă de energie hidroelectrică ci și o oază de biodiversitate, oferind o experiență naturală și recreativă în apropierea municipiului Bacău.

      O istorie ce îmbină forța naturii cu puterea omului: Amenajat în 1983, Lacul Galbeni este rezultatul unui proiect de acumulare hidroenergetică ce deservește UHE Galbeni cu o capacitate de 29.5 MW. Aflat la doar câțiva kilometri de Bacău, lacul se bucură de accesibilitate prin diverse rute, precum DN2, comuna Nicolae Bălcescu sau comuna Letea, oferind un refugiu natural la îndemâna locuitorilor și turiștilor.

      Diversitatea piscicolă: Lacul Galbeni adăpostește o gamă variată de specii piscicole, transformându-l într-un loc preferat al pescarilor. De la crap, caras, plătică și lin, la speciile răpitoare precum somn, avat, știucă, șalău și biban, lacul oferă o experiență diversificată în funcție de sezon și de zona aleasă pentru pescuit.

      Oază ecologică în apropierea orașului: Cu toate acestea, frumusețea naturală a lacului a fost modelată și influențată de intervenția umană și procesele naturale. Primul lac de acumulare pe râul Siret, Lacul Galbeni a suferit un proces de colmatare accentuat. În urma golirii acumulării între anii 2006 și 2011, râul Siret a traversat direct cuveta lacului, antrenând sedimentele acumulate și contribuind la modificarea peisajului.

      Astfel, o parte semnificativă a lacului este acum ocupată de depozite de sedimente, pe care au apărut păduri de plopi și salcii, alături de comunități vegetale de trestie și papură. Acest peisaj oferă un cadru fascinant și oportunități pentru observarea naturii într-un context aparte.

      Impactul uman asupra lacului: În ciuda proceselor naturale, intervenția umană joacă un rol crucial în evoluția lacului. Colmatarea excesivă și golirea acumulării au determinat adâncirea albiei și modificarea compoziției apei. Cu toate acestea, Lacul Galbeni păstrează zone cu adâncimi variate, oferind o varietate de habitate pentru viața acvatică și oportunități recreative.

      Concluzie: Lacul Galbeni rămâne un loc cu multiple fațete, integrând utilitatea energetică cu bogăția naturală și oferind comunității din Bacău și turiștilor oportunități de recreere și observare a naturii. Cu toate că evoluează în timp, lacul reprezintă un exemplu de cum natura și activitatea umană pot coexista și crea un mediu echilibrat. Este important ca gestionarea acestui ecosistem să fie atentă și sustenabilă, pentru a menține frumusețea și funcționalitatea Lacului Galbeni pentru generațiile viitoare.

      Sursa video: Ovidiu Imbrea

      Viața bate filmul

      Miliarde s-au tot scurs (și încă se mai strecoară) printre degetele străvezii ale politicienilor care, vremelnic, au condus „săraca țară bogată”. S-a furat la toate nivelurile, în toate „culorile” și în toate „stilurile”. De trei decenii și ceva. După Revoluție, s-a furat tot ce cădea la mână, mai ales din bârloagele nomenclaturiștilor, mai apoi, din ajutoarele trimise de Occident. În hosul de-atunci, se fura fără „osebire”, asta chemându-se că erai „descurcăreț”. Apoi, vreo zece ani, s-a tot furat, prin privatizări (de fabrici și uzine) sau prin retrocedări (păduri, imobile, terenuri).

      După anii 2000, furtul a devenit … ceva mai organizat, satrapii regionali fiind protejați de puterea de la București, în schimbul șperțului plătit. Parandărăt vârât în valize voluminoase, ca procent din lucrări. A fost epoca cash-ului. Au urmat anii în care evaziunea fiscală, un furt generalizat, a căpătat valori … monumentale. Patronii se furau între ei, iar, în lipsa justiției care șchiopăta în întuneric, rakeții erau folosiți, cel mai adesea, pentru recuperarea „prejudiciilor”, evident în schimbul unei felii din tort.

      Uneori, chiar și polițiștii se insinuau în cauze „fertile”, fiind cei mai destoinici recuperatori ai datoriilor, în procent de 100 la sută, minus comisionul. Zece ani mai târziu, după ce ne-am „integrat”, s-a furat ca la carte, legal, cu acte. Prin urmare, cu banii împumutați mai ușor de-afară, s-au înființat „instituții de stat degeaba”, care au „supt” la greu, devenind adevărate „găuri negre”. S-a furat din fonduri europene, prin proiecte fictive, cu angajați fictivi sau organizându-se evenimente fără participanți și show-uri fără public.

      Însă, cel mai mult s-a furat în pandemie, când, în loc să ne unească un sentiment de solidaritate, în mulți s-a amplificat dorința demonică de înavuțire, căpătuindu-se peste măsură. Dovadă, iată!, un premier (impostor prin definiție) care pe cât de „șters”, de inconsistent era, ca și prezență publică, pe-atât de „vaporoasă” i-a rămas calificarea (nici până astăzi, nimeni, dar absolut nimeni, nereușind, să afle ce studii a izbutit să le încheie. Nici măcar „serviciile”). E trist că de decenii cam toată lumea fură.

      Cum zisa unul mai flecar, de prin popor: „fură primarul, fură prefectul, fură popa, fură negustorul…”. Fură toți și … cam orice. Iar, viața bate filmul. Căci, totul e ca-n imaginarul „Las Fierbinți”, unde prefectul îl blagoslovește pe primarul ce nu s-a dovedit a fi îndeajuns de hoț, zicându-i „ia, bă, cu amândouă mâinile! Umple sacul, ia tot, că vin ăilalți și iau ăia. Să nu mai rămână nimic de furat după noi”. Grav e că hoții nu se mai tem de nimic.

      Nici măcar de riscul de a înfunda pușcăria, bazându-se, cel mai probabil, pe „o lege care să nu-i lege”. Iar dacă, „din nefericire”, ajung la mititica, nu-i bai, stau ascunși în paturi separate, cu lenjerii scrobite, la două zile schimbate, cu tv, internet și telefon la dispoziție (la urma urmei, și gardienii devin coruptibili, în lipsa salariilor care să-i motiveze).

      Până ce trece vremea, chiar și la jumătate din pedeapsă. Iar când ies, papă tot ce-au „agonisit”. Și-atunci, mă-ntreb, ca prostul: oare când se va opri pustiirea. Când vor înțeleg „ei” că datoria unui bun păstor este să-şi tundă oile, nu să le jupoaie.

       

      Chef Dorina Burlacu, originară din Brusturoasa-județul Bacău, a primit medalia de aur pentru cariera profesională din Italia

      Despre Chef Dorina Burlacu publicația noastră a mai scris în ultimii ani, remarcând succesele ei în arta culinară, rezultate pe care le-a obținut prin muncă în Italia. Iar acum, o altă distincție vine să îi întregească activitatea. Este vorba de Medalia de Aur pentru Cariera Profesională, un premiu oferit de către Asociația Italiană a Bucătarilor – Associazione Italiana Cuochi.

      Mai mult decât atât, distincția i-a fost oferită la Biblioteca Senatului Italian chia pe 1 decembrie, de Ziua Națională a României, un motiv în plus de mândrie pentru chef Dorina Burlacu.

      „De la Roma la Reggio Emilia… și apoi Florența în câteva zile! Și iată, așteptându-mă, iată un premiu care mă umple de mândrie: Medalia de Aur a Carierei, acordată de Associazione Italiana Cuochi. În inima Cetății gustului, în cadrul evenimentului anual dedicat excelenței culinare la Spazio Reale din Campi Bisenzio (Firenze), au fost prezentate premiile de carieră promovate de Asociație, care întâmpină peste 3500 de bucătari italieni în întreaga lume, de la San Francisco la Cairo! Chiar dacă am o carieră de 30 de ani în spate, nu mă așteptam la acest premiu, care a fost o surpriză minunată!

      Mă bucur să fiu primul bucătar de origine română care îl primește, în semn de recunoaștere a activității de descoperire în domeniul gătitului! Au fost si doua zile pline de muncă în echipă – cea reprezentată de Emilia Romagna, cu chef @TAG, chef Barbara Lucchi si Chef Cosimo Milanese!”, a notat Dorina Burlacu pe pagina personal de facebook.

      O pisică salvată dintr-un incendiu se aruncă din nou în flăcări pentru a-și salva puii

        Într-un incident cu flăcări puternice, o pisică și-a arătat curajul și loialitatea față de puii săi într-o localitate din Giurgiu.

        Casa unei familii din Stănești a fost cuprinsă de flăcări în noaptea de joi spre vineri, iar intervenția rapidă a pompierilor a fost vitală pentru salvarea vieților nevinovate.

        Purtătoarea de cuvânt a ISU Giurgiu, Nicoleta Beianu, a relatat evenimentul dramatic pentru AGERPRES, subliniind modul incredibil în care o pisică și-a manifestat determinarea de a-și proteja puii.

        În momentul în care casa a fost cuprinsă de fum dens, proprietarele locuinței, două femei în vârstă de 63 și 33 de ani, au reacționat rapid și au chemat ajutorul autorităților. Pompierii de la Detașamentul Giurgiu au ajuns la fața locului cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD pentru a gestiona situația de urgență.

        La sosirea lor, focul se manifesta în podul și la acoperișul casei pe o suprafață de aproximativ 70 de metri pătrați. Femeile au informat că în interiorul locuinței se afla o pisică însoțită de doi pui, care nu reușiseră să iasă la timp. Cu profesionalism și promptitudine, pompierii au intrat în locuința inundată de fum, salvând cu succes pisica.

        Cu toate acestea, momentul inedit al povestirii a avut loc după salvarea inițială. Pisica, fără să țină cont de pericolele la care era expusă, a reușit să revină în casa afectată de incendiu. Refuzând să iasă, ea a lăsat clar înțeles că nu se va opri până nu își va vedea și puii în siguranță.

        Nicoleta Beianu a subliniat sacrificiul neașteptat al pisicii, menționând că aceasta a rămas înăuntru până când cei doi pui ai săi au fost, de asemenea, salvați în siguranță de către pompieri.

        Din nefericire, impactul incendiului a fost evident, cu acoperișul, podul casei și camera cu sobă distruse complet. Încă alte două încăperi au fost afectate de fumul dens.

        În urma analizelor preliminare, se pare că coșul de fum deteriorat a fost cauza probabilă a izbucnirii incendiului, subliniind încă o dată importanța întreținerii regulare a instalațiilor de încălzire și ventilație.

        Această poveste emoționantă din Stănești nu doar că aduce în prim-plan riscurile devastatoare ale incendiilor, ci subliniază și legătura profundă dintre om și animalele sale de companie, care în momente critice pot demonstra un curaj și o devotament remarcabile.

        Doi tineri din Dărmănești, reținuți pentru furt

          În urma activităţilor desfăşurate de către polițiști privind săvârşirea infracţiunii de furt calificat din imobilul unui localnic, de unde au fost sustrase mai multe bunuri, au fost identificați doi tineri, de 26 și 28 de ani, din orașul Dărmăneşti, bănuiți de comiterea faptei.

          Cei doi au fost reținuți pentru 24 de ore, fiind introduși în Arestul I.P.J Bacău.

          Acțiune a polițiștilor din Dărmănești

            La data de 07 decembrie a.c., în intervale orare diferite, polițiștii din Dărmăneşti au acţionat pentru prevenirea infracţiunilor stradale, menţinerea ordinii şi liniştii publice, prevenirea faptelor cu violenţă, respectarea normelor rutiere şi combaterea comerţului ilicit în târgul săptămânal din localitate.

            În cadrul activităților desfășurate au fost legitimate 50 de persoane și controlate 24 de autovehicule. Totodată, polițiștii au reținut 4 permise de conducere și au retras un certificat de înmatriculare. Au fost verificați și operatorii economici.

            Pentru neregulile constatate, au fost aplicate 17 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 12.600 de lei, din care 13 pentru abateri de la regimul rutier.

            Patrula de poliţie rutieră a depistat pe DN 12 A, un bărbat de 53 de ani, din Dărmăneşti, în timp ce conducea un autoturism sub influenţa băuturilor alcoolice, respectiv concentraţie 0.12 mg/l alcool pur în aerul expirat. S-a dispus sancționarea contravenţională şi reţinerea permisului de conducere.

            Patrula de poliţie rutieră a depistat pe DN 12 A, un tânăr de 33 de ani, din orașul Dărmăneşti, în timp ce transporta cu o autoutilitară 5 mc lemn rotund din care doar pentru jumătate de cantitate a prezentat aviz de însoţire. Acesta a refuzat transportul materialului lemnos la Ocolul Silvic, motiv pentru care s-a dispus confiscarea valorică şi sancţionarea contravenţională a acestuia conform Legii 171/2010, fiind dispusă totodată şi reţinerea permisului de conducere pentru nerespectarea dispoziţiilor poliţistului rutier.

            Noua lege a pensiilor a fost publicată

            Legea nr.360/2023, privind sistemul public de pensii, a fost publicată luni, 4 decembrie, în Monitorul Oficial, Partea I, nr.1089, dar, în integralitatea ei, va intra în vigoare la 1 septembrie 2024.

            La 1 ianuarie 2024 vor fi aplicate doar câteva prevederi din această nouă lege. Este vorba despre indexarea pensiilor cu rata inflației de 13,8 la sută, astfel că punctul de pensie va fi majorat de la 1.785 lei la 2032 lei, posibilitatea ca angajații să aleagă să lucreze până la 70 de ani, deci peste vârsta standard de pensionare, și despre faptul că deciziile caselor teritoriale de pensii pot fi contestate în termen de 45 zile de la primire.

            Prin urmare, așa cum a precizat Simona Bucura Oprescu, ministrul Muncii, în perioada 1 ianuarie-31 august 2024 rămâne în vigoare Legea 263/2010, privind sistemul public de pensii, deci toate cererile de pensionare vor fi soluționate în virtutea acestui act normativ. Între timp vor fi elaborate și adoptate normele de aplicare a noii legi și va fi organizată selecția furnizorului care va face softul de introducere în practică a actului normativ.

            După parcurgerea celor două etape se va proceda la instruirea personalului caselor teritoriale de pensii, cu legea, normele de aplicare și softul pentru punerea în practică a acestora. Apoi se va trece la recalcularea, după formula prevăzută de noua lege, a tuturor pensiilor aflate în plată. Ministrul Muncii a dat asigurări că ”în septembrie 2024 tot procesul de recalculare va fi finalizat și pensionarii o să-și primească noile taloane de pensii”.

            Cățelușul șchiop: o poveste cu final aproape fericit

               

              Cățelul predat Serviciului de Gestionare Câini fără Stăpân de către o „salvatoare” din Bacău, care l-a predat după câteva zile hingherilor, a revenit în în adăpostul public.

              Câinele fost cazat de săptămâna trecută la Clinica Sal Vet unde a primit tratament și a fost deparazitat și vaccinat.

              «Ceea ce am constatat noi în adăpost, a fost confirmat și de medicul Ștefan Lepădatu. Respectiv, afirmațiile doamnei din Bacău, așa zisa „salvatoare”, nu reflectă realitatea. Cățelul nu a fost lovit de mașină recent», afirmă Dinu Păncescu, șeful Serviciului de Gestionare Câini fără Stăpân din Primăria Bacău.

              Fractura piciorului e veche, oasele fiind deja sudate (calus). Important e că la momentul actual starea generală a câinelui este bună. Stă în picioare, merge, mănâncă, chiar se sprijină pe piciorul fracturat.

              «Am încercat să-i facem și radiografii dar nu am reușit. Pus pe masă, câinele a devenit foarte agitat, singura soluție pentru o radiografie fiind anestezia. Medicul Ștefan Lepădatu a considerat că nu se justifică să îl stresam și mai mult, calusul fiind evident. O intervenție chirurgicală nu ar fi rezolvat problema, fiind prea târziu», a mai povestit Dinu Păncescu.

              Cățelul va rămâne în adăpost. Este cazat singur tocmai pentru ca recuperarea lui să nu fie afectată. Doamna din București, care a plătit tratamentul, și-a manifestat interesul să îl adopte.

              «Fiind cea care a acoperit toate cheltuielile medicale, are prioritate la adopție. Așteptăm un răspuns clar. Mulțumim tuturor celor implicați, doamnei din București, ziarului „Deșteptarea” care a mediatizat cazul și medicului Ștefan Lepădatu», a mai spus Dinu Păncescu.

              Activitate de educație pentru promovarea integrității cu ocazia celebrării Zilei Internaționale Anticorupție – 9 decembrie

                La data de 9 decembrie întreaga lume sărbătorește Ziua Internațională Anticorupție, eveniment iniţiat prin „Convenţia Organizaţiei Naţiunilor Unite împotriva Corupţiei”, adoptată la New York, la 31 octombrie 2003. România a semnat Convenţia la data de 9 decembrie 2003 la Merida (Mexic) şi a ratificat-o prin Legea nr. 365 din 15 septembrie 2004.

                În acest context, ofițerii de poliție cu atribuții pe linie de prevenire și relații cu publicul ai Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Bacău au desfășurat activități de educație pentru promovarea integrității cu personalul din cadrul Penitenciarului Bacău, ocazie cu care le-au prezentat aspecte cu privire la identitatea instituțională a Direcției Generale Anticorupție și competențele acesteia, infracțiunile de corupție prevăzute de Codul penal şi de legile speciale, consecințele implicării în faptele de corupție, precum și modurile prin care acestea pot fi sesizate autorităților competente.

                De asemenea, în colaborare cu lucrători din cadrul Penitenciarului Bacău, a fost desfășurată, în zona Palatului Administrativ din municipiul Bacău, o activitate în rândul cetățenilor ce a constat în promovarea unor mesaje cu conținut informativ-preventiv anticorupție și prezentarea unor aspecte privind identitatea instituțională a Direcției Generale Anticorupție și competențele acesteia.

                Mesajele și materialele de informare au fost transmise în vederea conștientizării de către cetățeni cu privire la consecințele implicării în fapte de corupție și încurajarea semnalării acestora.

                În acest context, reamintim că, în vederea realizării unei comunicări eficiente între lucrătorii instituţiei noastre și toate persoanele care doresc să sesizeze aspecte legate de comiterea unor fapte de corupţie în care poate fi implicat personalul M.A.I., avem oricând la dispoziție linia Call-center anticorupţie – 0800.806.806, număr ce poate fi apelat gratuit din orice reţea de telefonie mobilă sau fixă.

                La nivel județean, puteți formula sesizări la numărul de telefon/fax al Serviciului Judeţean Anticorupţie Bacău – 0234.20.26.11 sau vă puteți adresa la sediul serviciului din municipiul Bacău, str. Spiru Haret nr. 3-5 sau prin e-mail la adresa bacau.dga@mai.gov.ro.

                Calea de Lumină a Țării: Inaugurarea hidrocentralei Bacău 2 pe râul Bistrița

                La data de 7 decembrie 1966, România marca un moment istoric cu inaugurarea ultimei hidrocentrale dintre cele 13 construite pe râul Bistrița. Acest proiect ambițios, cunoscut sub numele de „Calea de Lumină a Țării,” a reprezentat o serie de lucrări hidrotehnice complexe care au avut un impact semnificativ asupra regiunii și au contribuit la dezvoltarea economică a țării.

                Procesul de construcție a început în anul 1960 și s-a încheiat în 1967, marcând o perioadă de intensificare a dezvoltării infrastructurii energetice din România. Cele 13 hidrocentrale, situate de la Bicaz până la Bacău, au fost construite la Pângărați, Vaduri, Piatra Neamț, Vânători, Roznov, Zănești, Costișa, Buhuși, Racova, Gârleni, Lilieci, Bacău 1 și Bacău 2.

                Această serie de hidrocentrale nu a reprezentat doar o realizare tehnică remarcabilă, ci și un pas semnificativ către diversificarea sursei de energie și creșterea capacității de producție energetică a țării. Calea de Lumină a Țării a fost concepută pentru a furniza electricitate în mod eficient și sustenabil, având un impact pozitiv asupra comunităților din regiune.

                Fiecare hidrocentrală a fost proiectată pentru a exploata potențialul hidroenergetic al râului Bistrița, contribuind astfel la alimentarea cu energie electrică a orașelor și a zonelor din apropiere. Beneficiile acestui proiect au fost multiple, incluzând creșterea siguranței energetice a țării și crearea de locuri de muncă în timpul construcției și ulterior, în cadrul operațiunilor de întreținere.

                Hidrocentrala Bacău 2, inaugurată în decembrie 1966, a reprezentat punctul culminant al acestei „Căi de Lumină.” Situată strategic pe cursul râului Bistrița, aceasta a adus beneficii semnificative comunității locale și a contribuit la dezvoltarea economică a orașului Bacău și a împrejurimilor sale.

                Astăzi, „Calea de Lumină a Țării” rămâne un simbol al ambiției și ingeniozității umane în domeniul energiei. Inaugurarea hidrocentralei Bacău 2 pe 7 decembrie 1966 a fost nu doar o realizare tehnică, ci și o piatră de temelie în istoria energetică a României, marcând o perioadă de tranziție către o sursă de energie durabilă.

                Operațiune a Poliției împotriva unui falsificator de documente din Bacău

                  Sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bacău, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Bacău și ai Direcției Operațiuni Speciale au demarat o operațiune impresionantă pentru documentarea activității infracționale a unui bărbat într-un dosar penal grav. Obiectul acestui dosar îl constituie săvârșirea infracțiunilor de fals material în înscrisuri oficiale, uz de fals și înșelăciune.

                  La data de 7 decembrie a.c., o echipă formată din polițiști ai Serviciului de Investigaţii Criminale și criminaliști, cu sprijinul Poliției municipiului Adjud, au pus în executare nici mai mult, nici mai puțin de 5 mandate de percheziție domiciliară. Acestea au fost emise de Judecătoria Bacău și au vizat locuințe din comunele Corbasca, Sascut și Valea Seacă, precum și una situată în județul Vrancea.

                  Perchezițiile au adus la iveală o adevărată fabrică de documente false. Printre acestea se numără permise de conducere, cărți de identitate, polițe de asigurare obligatorie auto, certificate de înmatriculare auto și acte de studii. Mai mult decât atât, polițiștii au descoperit și mai multe sisteme informatice sofisticate folosite pentru falsificarea acestor înscrisuri.

                  De asemenea, în timpul perchezițiilor, a fost găsit și un pistol neletal, care, însă, nu a fost autorizat conform legii. Autoritățile au ridicat arma pentru a o supune unei analize amănunțite.

                  Din investigații a reieșit că un bărbat în vârstă de 47 de ani, domiciliat în comuna Sascut, ar fi fost protagonistul acestei rețele de falsificare a documentelor. Utilizându-și aparatura de specialitate, individul ar fi falsificat mai multe documente de înmatriculare și permise de conducere, eliberate de autorități din țări ale Uniunii Europene și non-UE. Perioada vizată de aceste activități infracționale este cuprinsă între anii 2019 și 2023.

                  Bărbatul a fost adus la sediul unității de poliție pentru a fi supus audierilor, în baza unui mandat de aducere. Suportul de specialitate pentru această operațiune a fost asigurat de către Direcția Operațiuni Speciale din Poliția Română și Unitatea Teritorială de Analiză a Informațiilor Bacău.

                  Echipa de intervenție a fost compusă din polițiști din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale din Bacău și jandarmi din cadrul Grupării Mobile de Jandarmi Bacău. Cercetările sunt în desfășurare sub coordonarea procurorului de caz, având ca obiectiv stabilirea întregii activități infracționale a bărbatului și eventual a altor complici implicați în această rețea sofisticată de falsificare a documentelor.

                  Cât costa sensul giratoriu de la Sărata: numai pe consultanța și asistența tehnică se vor plăti 100.000 de euro

                  Primarul Bacăului, Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu, a dezvăluit detaliile privind costurile implicate în construirea sensului giratoriu de la Sărata. Conform informațiilor oferite de primar, sensul giratoriu și toate bretelele de ieșire vor absorbi o sumă totală de 5.9 milioane de lei, în timp ce alte elemente ale proiectului adaugă o presiune financiară semnificativă.

                  Devierea rețelelor electrice și protejarea rețelei de apă constituie un cost considerabil de 2.4 milioane de lei, în timp ce exproprierea terenurilor, necesară pentru lărgirea benzilor de circulație, implică un cheltuieli suplimentare de aproximativ 470 de mii de lei. Organizarea șantierului, taxele către stat și diversele instituții vor reprezenta o sumă de 2.8 milioane de lei, în conformitate cu proiectul publicat și aprobat de consilieri.

                  Consultanța și asistența tehnică vor costa circa 517 mii de lei, adica peste 100.000 de euro.

                  Proiectul în cauză a fost publicat pe site-ul oficial al primăriei și a fost aprobat de către consilierii locali. Locuitorii sunt încurajați să consulte documentul pentru a se asigura că informațiile furnizate de primar sunt transparente și corespund realității.

                  Românii, săraci dar generoși: locul doi în lume la bacșisurile oferite curierilor care le aduc burgeri , shaorma și pizza

                    În ceea ce privește numărul de comenzi, România se situează pe locul întâi în regiunea Europei de Sud-Est și pe doi, la nivel mondial, din cele 25 de țări în care operează Glovo, după Spania.

                    În topul preferințelor culinare din acest an se mențin burgerii, shaorma și pizza, topul celor mai apreciate bucătării fiind format din cea americană, cu o creștere a cererii de două ori comparativ cu anul trecut, urmată de preparatele cu specific italian și de bucătăria orientală. Totodată, românii au plasat cu 27% mai multe comenzi de pește și fructe de mare și cu 26% mai multe deserturi față de 2022.

                    Fruntași la bacșiș 

                    Potrivit datelor analizate de Glovo, România ocupă locul doi la nivel mondial în ceea ce privește bacșișul oferit curierilor. Aproximativ 20% dintre utilizatorii din București lasă tips, topul orașelor cu cei mai darnici utilizatori fiind completat de locuitorii din Sinaia (18.82%) și Turda (15.62%).

                    Creșteri semnificative ale comenzilor de la supermarket și pe segmentele de cosmetice și electronice

                    În 2023, românii au preferat să își facă mai des cumpărăturile casnice online, comenzile de la supermarket crescând cu 40% în ultimul an. Cele mai multe comenzi de la supermarket sunt plasate, de regulă, la finalul săptămânii, vinerea și sâmbăta. De altfel, cea mai mare comandă plasată prin Glovo în acest an, din punct de vedere al numărului de produse, a conținut 117 articole de la un supermarket.

                    În același timp, comenzile plasate din Glovo Express au înregistrat o creștere de 40%.  Supermarketurile Glovo Express sunt spații comerciale special gândite pentru cumpărături de proximitate, oferind produse de larg consum și nu numai, cu livrare ultra-rapidă, sub 30 de minute, având oferta de produse listată exclusiv virtual, în aplicație pentru utilizatorii din București, Brașov, Iași, Cluj-Napoca, Constanța și  Timișoara.

                    Mai mult, comenzile de produse cosmetice au crescut cu 228% în 2023, în timp ce comenzile pentru electronice au înregistrat o creștere de 68%. Conform platformei, cea mai scumpă comandă plasată pe Glovo în România în acest an îi aparține unui bucureștean care a cheltuit peste 35.000 lei pe un laptop de gaming și o trotinetă.

                    Tot din București provine și utilizatorul care a cheltuit cele mai mari sume pe Glovo în 2023, acesta plasând, în total, comenzi în valoare de 137.226 lei (peste 27.000 euro) de-a lungul anului. Totodată, titlul de cel mai mare fan Glovo din România îi revine unui utilizator din Constanța care a efectuat anul acesta 1340 de comenzi, în medie 3.5 comenzi pe zi.

                    Un curier din Târgu Mureș a parcurs anul acesta aproape 30.000 km 

                    Cel mai activ curier care a livrat comenzi plasate prin Glovo a parcurs anul acesta aproape 30.000 de km, de aproximativ 15 ori distanța dintre București și Barcelona. Acesta a livrat în ultimele 12 luni mai mult de 13.800 de comenzi, înregistrând așadar un număr mediu de 37 de comenzi pe zi. De asemenea, 4 dintre cei mai activi 10 curieri la nivel global sunt din România.

                    Comenzile cu livrare programată, din ce în ce mai solicitate

                    Din dorința de a-și organiza cât mai eficient timpul liber, românii apelează din ce în ce mai des la livrările programate. Astfel, cele mai multe comenzi programate sunt plasate de la restaurante, iar peste 31% de la supermarket. Cei mai mulți utilizatori care programează comenzi sunt în București, Cluj-Napoca, Brașov, Iași și Constanța, iar orașul cu cea mai mare creștere în 2023 este Satu Mare. 40% dintre comenzile programate sunt plasate între 10:00 și 11:59.

                    De asemenea, dintre cele 25 de țări în care platforma Glovo este activă, România se poziționează pe locul doi în ceea ce privește numărul comenzilor Prime, serviciu ce oferă utilizatorilor livrări nelimitate, în baza unui abonament lunar, imediat după Spania, iar numărul abonaților Prime a crescut cu 24% în ultimul an.

                    Cina de vineri, de cele mai multe ori comandată prin Glovo

                    Utilizatorii din România plasează cele mai multe comenzi în zilele de vineri, joi și miercuri, în special pentru cină, 25% dintre comenzile din ultimul an fiind înregistrate în intervalul 18:00 – 20:00. Și anul acesta, 8 martie a fost ziua record a comenzilor, la fel ca în 2022, iar minutul de aur a avut loc la ora 10:00, când s-au livrat 371 comenzi și 2238 de produse în toată țara.  De altfel, lunile din an în care romanii au plasat cele mai multe comenzi în 2023 sunt Martie, Ianuarie și Mai.

                    Protestul sindicatului din APM Bacău

                      Astăzi, 8 decembrie, începând cu ora 10, sindicatul salariaților din cadrul Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Bacău a declanșat un protest spontan prin încetarea activității instituției. Motivele care stau la baza acestei decizii radicale sunt multiple și reflectă îngrijorările profunde ale angajaților în fața unor probleme critice din domeniul protecției mediului.

                      Unul dintre motivele principale ale protestului îl constituie lipsa de transparență și consultare din partea conducerii Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor în procesul de reorganizare.

                      Salariații APM Bacău susțin că aceasta reprezintă o obligație impusă de prevederile Legii 286/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung. Prin acțiunea lor, aceștia doresc să atragă atenția asupra importanței transparenței în luarea deciziilor ce afectează structurile care se ocupă de protecția mediului.

                      Un alt punct critic adus în discuție este finanțarea necorespunzătoare a activității desfășurate de agențiile de mediu. Salariații APM Bacău avertizează asupra implicațiilor directe ale acestei situații, evidențiind faptul că aceasta poate duce la declanșarea unor situații de infringement în mai multe domenii ale mediului. Protestul lor devine astfel o voce pentru mediul înconjurător și o chemare la responsabilitate în gestionarea resurselor financiare destinate protecției mediului.

                      În cadrul protestului, angajații APM Bacău subliniază și nivelul scăzut de salarizare raportat la alți salariați din domeniul mediului. Această discrepanță salarială este considerată inechitabilă și neadecvată importanței și complexității muncii desfășurate în cadrul agențiilor de mediu.

                      Prin această acțiune, sindicatul salariaților din cadrul APM Bacău își propune să atragă atenția factorilor de decizie cu privire la amenințările pe care lipsa transparenței în procesul de reorganizare le poate avea asupra funcționării eficiente a activității de protecție a mediului. Ei solicită găsirea unei soluții corecte care să asigure drepturile și bunăstarea tuturor angajaților din instituțiile subordonate Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

                      Personalul auxiliar de specialitate de la Curtea de Apel a protestat astăzi

                        FOTO: Arhiva Deșteptarea

                        Astăzi, 8 decembrie 2023, personalul auxiliar de specialitate din raza Curții de Apel Bacău și instanțele arondate au decis să iasă în stradă, marcând o formă de protest spontan prin întreruperea activității cu publicul și suspendarea ședințelor de judecată. Motivul acestei acțiuni hotărâte îl reprezintă nemulțumirea față de nerespectarea hotărârilor judecătorești de către Guvernul României, în ceea ce privește plata drepturilor salariale restante obținute pe cale judecătorească.

                        Revendicările protestatarilor sunt structurate în trei puncte principale:

                        1. Nerespectarea Hotărârilor Judecătorești: Guvernul României este acuzat că nu respectă hotărârile judecătorești referitoare la plata drepturilor salariale restante obținute prin intermediul proceselor judiciare. Acest aspect afectează nu doar angajații, ci și integritatea sistemului judiciar în ansamblul său.
                        2. Plata Integrală a Salariilor înaintea Oricăror Obligații Bănești: Protestatarii cer ca salariile să fie plătite integral înaintea oricăror altor obligații financiare ale angajatorilor. Aceasta este văzută ca o necesitate pentru a asigura bunăstarea și stabilitatea financiară a personalului auxiliar din justiție.
                        3. Neachitarea Integrală a Salariilor Recunoscute Prin Hotărâri Judecătorești: Un alt punct de neînțelegere constă în neachitarea integrală a salariilor recunoscute prin hotărâri judecătorești definitive și acordate prin actele administrative emise în anul 2023. Protestatarii susțin că această situație este inacceptabilă și solicită soluții imediate.

                        Aceste revendicări au fost formulate în urma unei întâlniri desfășurate pe data de 7 decembrie 2023 la Ministerul Finanțelor Publice. Reprezentanților sindicali li s-a comunicat că nu vor fi alocați bani pentru plata integrală a salariilor și nici pentru achitarea tranșelor scadente în anul 2023, conform hotărârilor judecătorești și administrative.

                        Cerințe pentru Bugetul Anului 2024:

                        Protestatarii solicită prevederea și asigurarea în bugetul pentru anul 2024 a sumelor necesare pentru:

                        • Achitarea Integrală a Salariilor: Continuarea plății integrale a salariilor recunoscute prin hotărâri judecătorești definitive și acordate prin actele administrative emise în anul 2023.
                        • Achitarea Drepturilor Salariale Restante: Plata drepturilor salariale restante aferente lunilor aprilie-octombrie 2023, inclusiv, așa cum au fost recunoscute prin hotărâri judecătorești definitive și acordate prin actele administrative emise în anul 2023.

                         

                        Tentativele de fraudă se intensifică în perioada sărbătorilor, iar tehnologia deep fake este tot mai folosită

                          La nivel internațional, doar 7% dintre victimele fraudelor din mediul online reușesc să își recupereze banii pierduți, potrivit unui raport realizat de Global Anti Scam Alliance. Aproximativ 60% dintre respondenții acestui raport au declarat că aceste atacuri le-au provocat un impact emoțional foarte puternic.

                          Tentativele de fraudă cresc exponențial, de până la două sau trei ori, în preajma sărbătorilor de iarnă, când utilizatorii fac mai multe cumpărături online. În același timp, atacatorii cibernetici au început să folosească tot mai mult tehnologia deep fake, pentru a induce în eroare potențialele victime și pentru a oferi un grad sporit de încredere informației prezentate.

                          În acest context, ING Bank România și Directoratul Naţional pentru Securitate Cibernetică (DNSC) lansează un avertisment pentru toți utilizatorii de carduri pentru a fi vigilenți atunci când fac cumpărături online, văd oferte promoționale pe rețelele sociale sau rezervă o vacanță.

                          „Frecvent, atacatorii mizează pe manipularea victimelor pentru a-și introduce datele personale și financiare pe diferite pagini de phishing, nu pe dezvoltarea de soluții software sofisticate care să le fure datele. Tentativele de fraudă apar în toate industriile, așa că vedem de la oferte promoționale sau vouchere cadou de sărbători, la scheme false de investiții și mesaje ce impersonează diferite companii sau platforme de rezervare călătorii.
                          În ING, investim permanent în sisteme de monitorizare în timp real pentru a identifica și preveni cazurile de fraudă, precum și în campanii de conștientizare și informare a tuturor utilizatorilor de carduri cu privire la noile tipologii de fraudă. Mai mult, punem accent pe sprijinirea autorităților în lupta cu criminalitatea prin furnizarea de informații rapide în format digital. ING este prima bancă care a intrat în proiectul de schimb de date cu DIICOT și urmează, mai departe, și DNA și IGPR.”
                          Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring and Prevention, ING Bank România.

                          De la falși ambasadori la deep fake. Ce sunt și cum pot fi identificate deep fake-urile?

                          Tehnologia deep fake este utilizată de atacatori pentru manipularea înregistrărilor video, pentru a promova oferte „incredibile” și oportunități de investiții sau îmbogățire rapidă. De regulă, aceștia se folosesc de imaginea unor persoane faimoase, oameni politici, oameni de afaceri și chiar jurnaliști, pentru a oferi un plus de încredere potențialelor victime. În unele cazuri, materialul pare un reportaj din cadrul știrilor de televiziune.

                          „În ultima perioadă, pe rețelele sociale, sunt propagate tot mai multe campanii frauduloase în care vedem anunțuri sponsorizate cu un videoclip de tip deep fake. Conturile de social media pot fi nou create și folosite exclusiv în acest scop sau sunt conturi compromise, care au aparținut în trecut altor utilizatori.
                          Analizați întotdeauna cu atenție conținutul video! Pentru identificarea deep fake-urilor, indicii pot fi:
                          calitatea imaginii este precară, mișcarea gurii nu este naturală atunci când personajul din imagine vorbește, sunetul nu este sincronizat perfect cu mișcarea buzelor, iar cuvintele pot fi pronunțate greșit în limba română, semn că atacatorii s-au folosit la varianta audio de o soluție de tip text-to-speech.
                          Mai mult, dacă informațiile prezentate sunt șocante sau deosebit de importante, verificați existența acestora. Dacă nicio sursă de încredere nu vorbește despre asta, ar putea însemna că videoclipul este, de fapt, un deep fake.”
                          Mihai Rotariu, coordonator al Direcției Comunicare, Marketing și Media din cadrul DNSC.

                          Dark web, un marketplace cu scheme de fraudă. Un card de credit poate costa 20 dolari, un profil de social media un dolar.  

                          Dark web-ul, o parte ascunsă a internetului, este un loc unde informațiile furate de la diferite persoane sau organizații sunt comercializate de către atacatorii cibernetici.

                          „Pe computer sunt stocate parole și date personale, iar toate aceste informații sunt salvate în browser. Atacatorii reușesc să captureze aceste informații din browser și le pun la vânzare pe dark web. Prețurile pot varia, în funcție de anumite criterii. Astfel, un card de credit poate costa 25 de dolari, un profil de social media un dolar, în timp ce datele bancare pot costa 1.000 de dolari, iar un pașaport 1.500 de dolari. Oricine are acces la acel dark market poate avea accces la aceste date. Info stealer-ul este cel mai popular tip de malware, este foarte simplu de folosit și capturează credențialele salvate din browser, inclusiv datele cardurilor.
                          În ceea ce privește companiile mici și mijlocii, atacatorii le vizează pentru atacurile de tip ransomware.
                          Dark web monitoring este o practică vitală pentru detectarea și prevenirea amenințărilor cibernetice. Prin urmărirea activităților de pe dark web, organizațiile pot lua măsuri proactive pentru a preveni furtul de identitate, fraudele financiare și alte riscuri de securitate.”
                          George Drăgușin, Presales manager, Provision.

                          Tranzacțiile bancare sunt automate și nu pot fi anulate. Utilizați cardurile virtuale, pentru un plus de siguranță

                          Din momentul în care un utilizator confirmă o tranzacție, aceasta nu mai poate fi anulată. Potrivit Directivei Europene Privind Serviciile de Plăți – PSD2, nu sunt considerate tranzacții frauduloase în cazul în care sunt furnizate datele cardului și plățile sunt aprobate prin autentificare cu doi factori (în aplicația bancară sau prin cod primit pe SMS). În consecință, șansele ca băncile să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule în astfel de cazuri.

                          „Pentru un plus de siguranță atunci când efectuează cumpărături online sau la POS, utilizatorii își pot deschide un cont secundar, căruia să îi atașeze un card, preferabil virtual. În Home’Bank, aceștia pot emite un card virtual oricând, de oriunde, fără costuri. Astfel, sunt în control deplin, pentru că pot decide câți bani vor cheltui, pe care îi transferă din contul principal. Indiferent ce s-ar întâmpla, un fraudator nu va putea niciodată să cheltuiască mai mult decât există pe acel card virtual.”Cristian Lia, Cards Tribe Lead, ING Bank România.

                          Sfaturi de la ING, DNSC & ProVision pentru securitatea în mediul online, înainte de sărbători:

                          1. Utilizați o parolă unică pentru fiecare cont și schimbați parolele în mod regulat. Folosiți parole puternice, care cuprind litere majuscule și minuscule, numere și simboluri. Reutilizarea aceleiași parole pe mai multe platforme nu este recomandată. Dacă un cont este compromis, pot urma și altele. Pentru a gestiona acest lucru, luați în considerare utilizarea unui manager de parole. Aceste instrumente nu doar că stochează parolele în siguranță, dar ajută și la generarea unor parole puternice, aleatorii, greu de ghicit. În plus, schimbarea regulată a parolelor poate reduce și mai mult riscul accesului neautorizat.

                          Opțiuni: KeePass (gratuit); 1Password (plătit).

                          1. Utilizați autentificarea cu doi factori (2FA), întrucât adaugă un nivel suplimentar de securitate. Implică primirea unui cod pe telefon/ email sau utilizarea unei aplicații de autentificare și introducererea unui cod suplimentar împreună cu parola. Prin activarea autentificării cu doi factori, dacă un atacator obține parola utilizatorului, ar avea nevoie de această a doua informație pentru a accesa contul acestuia, ceea ce reduce semnificativ riscul accesului neautorizat.
                          2. Fiți prudenți cu informațiile personale online, în special pe platformele publice. Date personale precum adresa, numărul de telefon sau data nașterii pot fi folosite de către atacatori pentru furt de identitate sau alte activități rău intenționate.
                          3. Nu furnizați detalii bancare pentru oferte care par prea bune pentru a fi adevărate. Abordați întotdeauna astfel de oferte cu scepticism și nu divulgați informații financiare pentru super oferte.
                          4. Nu permiteți accesul la distanță la telefonul mobil sau computer (prin aplicații de tip AnyDesk, LogMeIn etc), pentru „ajutor” sau „suport” tehnic, întrucât poate expune dispozitivul la malware sau permite accesul neautorizat la datele personale sau bancare.
                          5. De ce sunt EU cel care primeste acest PONT și nu altcineva? „Experții” nu vă vor suna sau contacta pe whatsapp sau rețelele de social media să împărtășească secretele unor investiții de mare succes, fără riscuri. Așadar, ignorați mesajele care oferă câștiguri ușoare.

                            Alături de DNSC și ProVision, ING Bank România a organizat o întâlnire informală în care am discutat despre noile tendințe în fraude online și cum ne putem feri de acestea. Au participat: Alin Becheanu – Head of Fraud Monitoring & Prevention și Cristian Lia – Cards Tribe Lead în cadrul ING, Mihai Rotariu – coordonator al Direcției Comunicare, Marketing și Media în cadrul DNSC și – George Drăgușin, Presales manager, Provision.

                           

                          Pentru a recunoaște tentativele de fraudă online și a nu le cădea victimă, informați-vă constant despre acestea din surse de încredere precum site-ul DNSC și secțiunea de securitate de pe site-ul ING Bank.

                          Școala Gimnazială „Emil Brăescu” Măgura celebrează „TRADIȚIILE LOCALE” într-un eveniment memorabil

                            Într-un efort comun și cu sprijinul generos al comunității locale și al partenerilor implicați, Școala Gimnazială „Emil Brăescu” Măgura a organizat cu succes un eveniment de excepție în data de 7 decembrie 2023, la Centrul Cultural „Dumitru Tataru”. Evenimentul s-a desfășurat ca urmare a proiectelor: „Tradiții Nemuritoare – Sezătoarea” și „Tradiții și Obiceiuri Locale”, acesta din urmă fiind parte a proiectului transfrontalier „Tradiții și Obiceiuri Locale” și reunind o delegație specială din I.P Gimnaziu Bulboci, Republica Moldova.

                            Cu o încărcătură emoțională și autenticitate culturală, evenimentul a adus în prim-plan tradițiile românești și a promovat patrimoniul cultural local.

                            Sub denumirea „Șezătoarea”, elevii, cadrele didactice și comunitatea s-au bucurat de un program bogat, incluzând expoziție etnografică, cântece și dansuri populare, tradiții și obiceiuri de iarnă. Evenimentul a beneficiat de sprijinul solid al parohiilor din comuna Măgura, UAT Măgura, Consiliului Local al comunei Măgura, Centrului Cultural „Dumitru Tătaru”, Asociației Învățătorilor din județul Bacău și Corului „STEFANOS” al Catedralei Sf. Nicolae Bacău.

                            Acești parteneri au contribuit activ la crearea unei atmosfere autentice și la promovarea tradițiilor locale. Un moment deosebit l-a constituit prezența unei delegații din Republica Moldova, condusă de primarul comunei Bulboci și de către directoarea Școlii Gimnaziale I.P. Bulboci, Cojocaru Parascovia. Schimbul cultural și experiența împărtășită au consolidat legăturile dintre cele două comunități și au deschis noi orizonturi pentru colaborări viitoare.

                            „Ținem să transmitem sincere mulțumiri întregului colectiv didactic și nedidactic pentru organizarea activității, părinților și elevilor implicați în programul artistic, sub coordonarea directorului prof. Buganu Diana-Alina și a îndrumătorilor programului artistic: Vasiloiu Doinița, Camanaru Cătălina, Paiu Daniela, Toma Mimi, Topciu Alina, Gavril Anca, Niță Ștefania, Pamfile Loredana, Puiu Liliana și Popescu Brîndușa precum și partenerilor și colaboratorilor care au făcut posibil acest eveniment de excepție”, au transmis organizatorii într-un comunicat.

                            Proiect ambițios în comuna Faraoani. Sistem inteligent de distribuție a gazelor naturale

                            Comuna Faraoani este pe cale să beneficieze de un avans semnificativ în ceea ce privește infrastructura energetică, datorită unui proiect ambițios inițiat de primarul Cristina Ciuraru-Pal și susținut de Consiliului Județean. Sistemul inteligent de distribuție a gazelor naturale este în prezent în curs de implementare, ajungând la un progres notabil de 60%.

                            Într-o declarație recentă, președintele CJ Valentin Ivancea a felicitat eforturile doamnei primar pentru inițierea și punerea în practică a acestui proiect extrem de important pentru comunitate. Aprecierea sa vine în contextul în care proiectul a atins deja o fază semnificativă de realizare, demonstrând dedicarea și eficiența administrativă a echipei implicate.

                            Potrivit informațiilor furnizate de oficialii locali, pentru înființarea sistemului inteligent de distribuție a gazelor naturale, comuna Faraoani a obținut sprijin financiar semnificativ prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”. Acest program a acoperit jumătate din valoarea totală a proiectului, estimată la 22 de milioane de lei. Operatorul de gaze a contribuit cu 20% din costuri, iar restul sumei necesare implementării proiectului provine din bugetul local.

                            Infrastructura proiectului constă într-o rețea de aproximativ 36 de kilometri de conducte și instalații specifice de distribuție a gazelor naturale. În prezent, sunt finalizate branșamentele pentru 572 de gospodării, iar numărul acestora este în creștere odată cu progresul proiectului.

                            Un pas crucial în direcția finalizării proiectului îl reprezintă obținerea licenței de către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (A.N.R.E.) pentru serviciul public de alimentare cu gaz. Aceasta va deschide drumul către furnizarea eficientă și sigură a gazelor naturale în comuna Faraoani, contribuind la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor și la stimularea dezvoltării economice locale.

                             

                            Cum au petrecut zeci de români zile în șir, blocați pe Aeroportul din Munchen

                              Data de 3 decembrie 2023 va rămâne adânc înfiptă în memoria a zeci de români care au avut parte de un coșmar la aeroportul din Munchen. Ceea ce ar fi trebuit să fie o călătorie de la Munchen la Timișoara s-a transformat într-un adevărat test de rezistență și frustrare, povestește, pe Facebook, Sandra Bârcă.

                              La puțin înainte de ora 22:00, călătorii au fost anunțați că zborul lor va avea o întârziere de 30 de minute din cauza înghețului care a blocat ușa aeronavei. După o așteptare tensionată, personalul a reușit să deschidă ușa avionului și îmbarcarea a început. Totuși, o veste proastă a venit de la căpitan: aeronava trebuia supusă unei proceduri de degivrare, dar nu exista personal disponibil pentru următoarele două ore.

                              După două ore de așteptare în avion, călătorii au primit vestea că nu mai pot pleca din cauza condițiilor meteo și a autorităților care nu au permis decolarea. A urmat un timp agonizant de așteptare în avion, înainte ca pasagerii să fie transportați înapoi în aeroport.

                              În aeroport, trecut de ora 01:00, călătorilor li s-a cerut să își găsească singuri cazare. Însă, cu toate hotelurile ocupate, sute de oameni au fost lăsați să doarmă pe scaune, bănci sau pe podea. Reprezentanții aeroportului au furnizat doar câteva cutii cu apă, covrigi, biscuiți și paturi în încercarea de a atenua situația pentru cei care își petreceau nopțile în aeroport.

                              Pe 4 decembrie 2023, călătorilor li s-au dat bilete pentru un zbor programat la ora 11:30 dimineața. Cu doar două ore înainte de plecare, aceștia au fost informați că zborul a fost anulat, iar o alternativă a fost oferită pentru data de 7 decembrie. După discuții cu un reprezentant Lufthansa, s-a ajuns la soluția de a zbura către Belgrad pe 5 decembrie. S-au promis compensații pentru cheltuieli de cazare și transferuri, iar călătorii au acceptat această variantă.

                              Cu toate acestea, și această speranță a fost spulberată când, în cursul serii, toate zborurile pentru următoarea zi au fost anulate, iar situația a rămas incertă pentru întreaga săptămână. Pe 5 decembrie, fără alternative clare din partea companiei aeriene, călătorii au decis să închirieze o mașină și să pornească într-o aventură terestră.

                              De-a lungul acestui calvar, bagajele călătorilor au devenit inaccesibile, iar cererea pentru compensații a fost ulterior respinsă.

                              FOTO: Dan Bucura

                              De asemenea, declarația lui Dan Bucura aduce o perspectivă suplimentară asupra haosului și lipsei de sprijin în fața unei situații extrem de dificile. El subliniază faptul că prețul pentru o cameră la un hotel de 3 stele a atins suma de 350 de euro. Cu toate acestea, ofertele de cazare nu erau singura problemă, deoarece trenurile nu au repornit până duminică la prânz, limitând opțiunile de transport pentru călători. În plus, Dan Bucura menționează că totul în aeroport era închis, iar călătorilor nu li s-a oferit niciun sprijin sau facilități, subliniind un total dezinteres din partea autorităților.

                              De asemenea, el s-a declarat consternat față de lipsa de reacție și sprijin din partea nemților în situații de criză. Comparând cu o eventuală situație similară în România, Dan Bucura sugerează că, la noi, astfel de incidente ar fi stârnit reacții vehemente din partea opiniei publice și autorităților locale. Cu toate acestea, el observă că în Germania, o asemenea pasivitate pare a fi acceptată. Criticând lipsa de acoperire media, Dan Bucura menționează că un singur canal de televiziune a prezentat povestea, sugerând o atitudine neglijentă față de situație.

                              Totuși, într-o notă de apreciere, Dan Bucura adresează felicitări transportatorilor români care au intervenit și au preluat sute de pasageri afectați. Deși recunoaște că au făcut acest lucru în schimbul unor plăți, el subliniază importanța acțiunii și mișcării rapide a acestora, în contrast cu reacția aparent absentă a celor din Germania.