duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2823

Lecția de xenofobie

Carevasăzică, ministrul de externe turc, venit să dialogheze cu „diaspora” turcească din Olanda nu este lăsat să aterizeze, un alt ministru este expulzat rapid înainte să apuce să discute cu concetățenii adunați în fața misiunii diplomatice iar manifestanții turci care au protestat față de aceste măsuri au fost dispersați cu tunuri de apă și poliția călare. Aceste lucruri se petrec în Olanda, țară campioană a democrației și a toleranței interetnice, care ne dă în permanență lecții la acest capitol.

Dar, să ne amintim că, în momentul în care România a încercat să procedeze la fel cu miniștrii maghiari veniți să tulbure apele în cadrul comunității maghiare din țara noastră, europenii cei democrați ne-au luat de urechi și ne-au declarat corigenți la capitolul democrație. Ni s-a reproșat că nu știm să ne purtăm, că mai avem de învățat la acest capitol și să facem bine să ne schimbăm atitudinea.

Ministrul de externe sau ministrul pentru probleme sociale aveau în program întâlniri cu cetățenii turci din Olanda în contextul în care în Turcia urmează să aibă loc un referendum cu privire la sporirea puterilor președintelui Erdogan. Însă, ca peste tot în Europa occidentală, confruntată cu criza economică și cu valul de refugiați musulmani, politicienii au reapelat la naționalism ca argument electoral. Ani de zile ni s-a explicat că occidentalii sunt vaccinați, că sunt civilizați și că nu „mușcă” argumente extremiste. Că doar esticii cei needucați într-ale democrației cad în capcana naționalismului.

Or, după ce au văzut că argumentele xenofobe sunt bune pentru adunat voturi, politicienii au lăsat deoparte rușinea și s-au apucat de treabă. În Marea Britanie numai UKIP țipa pentru ieșirea din UE, însă Conservatorii au decis că e o temă pe care se pot câștiga voturi. La fel și în Olanda: dacă a văzut că discursul naționalist are succes și că Gert Wilders, politicianul extremist, adună voturi, premierul Mark Rutte a adoptat și el argumentele naționaliste, o idee mai moderate, și a reușit să-și readucă partidul în preferințele alegătorilor.

Căci, până la urmă, asta e miza; doar că există o problemă: valul extremist nu are buton de oprire. După alegeri, politicienii mai uita din promisiunile extremiste; alegătorii, însă, nu.

Târgu Ocna, oraşul care obţine foarte mulţi bani din activităţi economice

– De mai mulţi ani, Târgu Ocna, urbea pe care o păstoriţi de multă vreme, a căpătat un dublu statut: de oraş turistic şi apoi de staţiune balneară. Ce o recomandă ca atare?

– Demersurile pentru obţinerea statutului de staţiune turistică au fost începute în 1993 de către primarul de pe atunci, Mircea Brumă, care a venit cu această idee şi căruia îi doresc să-i dea Dumnezeu sănătate! A avut în vedere potenţialul pe care îl avem. Noi avem izvoare de apă minerală şi, fiind şi sanatoriul de la mina de sare Salina, s-a făcut documentaţia şi am obţinut după aproape zece ani, respectiv în 2002, statutul de staţiune turistică de interes naţional. Din acel moment, am început să ne dezvoltăm. Am demarat amenajarea celor şapte izvoare de apă minerală iar în 2012 am obţinut şi statutul de staţiune balneoclimaterică. Pentru că am reuşit să aducem aceste izvoare la standardele cerute. Am făcut, totodată, Baza de Tratament „Măgura”, din parcul cu acelaşi nume, iar în rest am lăsat mediul privat să se dezvolte. Noi nu ne concurăm cu staţiunea Slănic Moldova, ne completăm. Slănicul are izvoare de apă minerală pentru tratarea bolilor aparatului digestiv iar noi pentru aparatul locomotor şi cel respirator. Deci, mulţi care sunt cazaţi în Slănic vin şi la noi pentru tratament şi invers.

– Care a fost efectul pentru comunitate?

– Acum ştiu că direcţia a fost bună, pentru că numărul turiştilor a crescut an de an. În 2016 am avut 216.000 turişti, la mină, în sanatoriu, cu 20 la sută mai mulţi decât în anul anterior. Drept urmare, cererea fiind tot mai mare, s-a mărit permanent şi numărul locurilor de cazare, prin construirea de noi pensiuni. Sigur că, poate, cu banii cheltuiţi pentru a dobândi statutul de staţiune turistică am fi asfaltat o stradă şi mulţumeam vreo 300 de cetăţeni. Dar pornind această activitate, este evident că oraşul s-a dezvoltat continuu, iar mediul economic s-a extins şi el. Ştiţi că noi acum obţinem venituri mai mari din activitatea economică, respectiv din impozitul pe venit încasat din aceasta, decât sumele adunate din taxele şi impozitele locale!? Nu ştiu câte localităţi din judeţ mai realizează acest lucru! Am reuşit ca, prin activitatea de turism balnear, să creştem veniturile de peste 20 de ori faţă de anul 2000. Dacă în 2000 am avut venituri de 1.173.000 lei, în 2016 am ajuns la 24.614.000 lei!Noi avem un buget de funcţionare din surse proprii şi mai avem 5-10 la sută pentru investiţii. Aceste 5-10 la sută le punem numai pentru cofinanţarea unor proiecte, şi nu sunt puţine, pentru că atragem foarte multe fonduri nerambursabile.

– Prezentaţi câteva din aceste proiecte!

– Printre cele mai importante proiecte pe care le-am demarat şi realizat a fost baza de tratament de la parcul Măgura. Este un proiect făcut prin fonduri PHARE, de preaderare, şi a fost pornit în anul 2008. Investiţia s-a ridicat la 4.600.000 euro. Una din cele mai mari investiţii o avem acum pe canalizare. Avem 12 milioane de euro investiţie pentru 27 kilometri de conducte şi staţia de epurare, la care noi contribuim cu 2 la sută din valoare. Apoi, avem alte patru proiecte pe PNDL. Ne-am propus să reabilităm toate cele patru străzi, pe unde s-a modernizat sistemul de canalizare. Sperăm să realizăm anul acesta şi staţia de epurare, şi canalizarea şi asfaltarea străzilor.

– Dar, concomitent cu realizarea bazei de tratament şi de cazare, ar fi trebuit reabilitate toate străzile, pentru că nu puţini sunt cei care se plâng de starea acestora. Ce speranţe le daţi?

– Ştiu, străzile lasă mult de dorit, pentru că s-a modernizat canalizarea. Practic, Târgu Ocna era un oraş care nu avea canalizare şi nu puteam să asfaltăm până nu reabilitam această lucrare. Şi încă mai avem de lucru şi cu introducerea conductei de alimentare cu apă. Primul proiect, aşa cum am spus, pe PNDL, vizează reabilitarea a patru străzi. Cel de-al doilea are în vedere modernizarea drumului care duce spre Mina Salina, drum de care toată lumea este nemulţumită, şi pe bună dreptate. Finanţarea este asigurată, urmează ca în această vară să-l facem.Trebuia finalizată de mult această investiţie, dar am avut ghinionul să ne împiedicăm de o problemă foarte delicată la canalizarea de acolo. În zonă sunt trei staţii de pompare la mai puţin de 100 metri una de alta. Soluţia tehnică dată, iniţial, de proiectant a fost destul de complicată şi nu a fost acceptată de către Compania CFR. Nu ne-a permis să trecem cu canalizarea pe sub podul de cale ferată. S-a găsit, până la urmă, o altă soluţie , care a fost avizată favorabil, dar a durat destul de mult. Aceste investiţii sunt cu fonduri nerambursabile, dar de-a lungul anilor noi am realizat şi alte proiecte importante, cu bani proprii.

– Care sunt acestea?

– În anul 2008, am făcut un credit de 150 miliarde lei vechi. La vremea respectivă era o sumă foarte mare, dar cu banii aceştia am făcut nu mai puţin de 16 proiecte, noi venind pe cofinanţare cu 5-10 la sută, şi în aceste investiţii. Acum aceşti bani atrag alţii. Este şi corect, şi normal că am făcut acest credit, pentru că, altfel, niciodată nu am fi rezolvat problemele de infrastructură. Eu consider că este corect ca şi nepoţii mei să plătească pentru acest credit, pentru că a fost investit în proiecte pe care şi ei le vor folosi. Tîrgu Ocna este printre puţinele oraşe din judeţ în care s-a renunţat la sistemul centralizat de termoficare şi fiecare proprietar de apartament şi-a montat centrală termică proprie. În 2000, când am ajuns eu primar (am fost până în 2008), printr-o hotărâre a consiliului local, au fost luate de către primărie toate centralele termice de cartier, apa şi gunoiul. Am făcut un serviciu cu toate acestea. Astfel am reuşit să modernizăm toate aceste sectoare, încât noi nu mai avem probleme, aşa cum sunt cu apa, de exemplu, la Oneşti. Noi am investit banii din credit în reţeaua de apă, în colectarea gunoiului şi în centralele unităţilor care ne aparţin. Cu creditul obţinut, am instalat centrală termică la fiecare şcoală, lucru pe care l-am făcut imediat. Am redus astfel consumul de gaze la şcoli foarte mult. Apoi, tot din creditul luat, am realizat baza de tratament din Parcul Măgura, două centre de îngrijire pentru 100 de persoane vârstnice, unde lucrează 160 de angajaţi, şi am participat financiar şi la alte multe proiecte. De exemplu, pentru locatarii care nu aveau posibilităţi financiare, noi am suportat montarea contorului de gaze. Prin urmare, s-a reuşit ca în patru, cinci ani să fie instalate centrale de apartament în tot oraşul. Apoi, ne-am ocupat şi de reabilitarea reţelei de apă, tot din creditul luat. Am investit în modernizarea acesteia, astfel că pierderile din reţeaua oraşului s-au redus foarte mult. De la un consum de 220.000 metri cubi de apă s-a ajuns la 100.000-110.000. S-a reuşit această performanţă, pentru că am înlocuit reţeaua, dar şi deoarece fiecare locatar şi-a instalat apometru în locuinţă, astfel că este direct interesat să nu mai aibă pierderi.

– Este remarcabil acest lucru, dar pentru ca locuitorii să poată face faţă cheltuielilor de întreţinere, trebuie să dispună de oarecari venituri. Ce aţi făcut pentru ca persoanele în putere să aibă un loc de muncă?

– Am mers pe valorificarea resurselor, nu pe dezvoltarea artificială, ca Oneştiul. Noi avem sarea în zonă, pe care o extragem, cea solidă şi cea lichidă. Avem păduri, apă şi sector zootehnic. Îi ajutăm pe tineri să-şi dezvolte o afacere în acest sector şi avem multe proiecte pentru fermieri. Aici fiecare are o bucată de pământ şi numai cine nu vrea să o lucreze, nu are ce mânca. Dar dezvoltarea oraşului ca staţiune turistică a făcut să apară noi locuri de muncă, astfel că acum am ajuns ca din Oneşti să vină la noi oameni ca să se angajeze.

– Dar ce ne puteţi spune despre nivelul de instrucţie şi de pregătire profesională a forţei de muncă?

– Avem şcoli în care sunt condiţii corespunzătoare, dotate cu tot ce le trebuie şi unde predau cadre didactice bine pregătite. Dar există o problemă, pentru că trei şcoli de cartier, mai mărginaşe, care aveau mulţi elevi, au fost închise. Aveau o dotare foarte bună. Elevii de acolo au fost înscrişi la alte şcoli din oraş. Nu ştiu dacă a fost soluţia cea mai bună, dar este cert că a crescut analfabetismul şi abandonul şcolar. În cartier învăţau cât de cât, dar când au venit în oraş au rămas repetenţi şi nu au mai venit la şcoală. Or, pe noi ne interesează foarte mult să ştie carte, pentru că, altfel, nu au nicio şansă de angajare.

– Este, într-adevăr, o problemă, dar nu singura, presupun. Aveţi dificultăţi şi în gospodărirea oraşului?

– Cea mai mare problemă este colectarea deşeurilor, resimţită şi reclamată şi de către cetăţenii oraşului. Noi nu suntem la operatorul regional. Avem operatorul nostru de colectare a deşeurilor, al primăriei. Am promovat proiecte pe fondurile PHARE şi a trebuit să rămânem, prin contract, cu operatorul nostru. Activitatea este bine organizată, dar mai avem multe de făcut, mai ales în ceea ce priveşte mentalitatea cetăţenilor. Este greu să-i determini să colecteze selectiv deşeurile, deşi acest lucru este în avantajul şi spre binele lor. Ceea ce reciclăm va fi mult mai mult şi, astfel, vom duce mult mai puţin gunoi la Bacău, de unde şi o taxă mai mică. Dar eu am mare încredere că, până la urmă, cetăţenii vor înţelege acest lucru şi vor fi alături de noi. Şi aşa cum am rezolvat sistemul de încălzire a oraşului, împreună cu ei, tot aşa vom soluţiona şi problema gunoiului. Şi vom ieşi împreună la curăţenie pentru ca, într-adevăr, Tîrgu Ocna să arate ca un oraş turistic din toate punctele de vedere.

„Avem o relaţie foarte bună cu Republica Moldova şi Ucraina. Suntem înfrăţiţi cu mai multe oraşe din aceste ţări. Avantaje sunt de ambele părţi. Vin foarte mulţi de acolo, la Târgu Ocna pentru tratament balnear. Avem mai multe direcţii în care ne-am dezvoltat relaţiile, pe partea balneară şi a turismului istoric, iar acum am început şi pe cea a turismului religios, ecumenic”


TÂRGU OCNA

Localitatea aparține generației orașelor feudale din Moldova. A primit calificativul de târg la 1721, numele fiind compus din rangul avut și ocupația locuitorilor. Conform recensământului efectuat în 2011, populația orașului se ridică la 11.300 de locuitori. În Tg.Ocna se află două monumente istorice de interes național: ansamblul bisericii „Sfântul Nicolae” (construită în 1580) și ansamblul memorial 1916- 1918 (realizat în 1932). Alte obiective: un sit arheologic, aflat în cartierul Podei, Biserica „Sfânta Treime” (1809), casa Borisof (1890), Biserica „Sfinții Voievozi” (secolul al XVIII-lea), ansamblul bisericii „Cuvioasa Paraschiva”, Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” (1815), Biserica de lemn „Sfântul Gheorghe” (1761), Biserica „Adormirea Maicii Domnului”- Precista (1683), bustul lui Costache Negri (1941) din fața primăriei, clasificat ca monument de for public.

Repetiție pentru examenele naționale

    Săptămână de foc pentru elevii de clasa a VIII-a, dar și pentru cei din clasele a XI-a și a XII-a, care susțin în această perioadă simulările la examenele naționale. Ieri a fost deja o primă probă: testarea scrisă la Limba și literatura română.

    În aceste zile, peste 6.300 de elevi de clasa a VIII-a din întreg județul Bacău susțin simularea la Evaluarea Națională, iar alți 4.400 de clasa a XI-a și 4.500 de clasa a XII-a sunt testați printr-un examen ce simulează Bacalaureatul. Ieri a fost deja prima probă: evaluarea scrisă la Limba și literatura română. Simularea a început la ora 9.00, în toate școlile și colegiile / liceele. Din momentul în care au primit subiectele, elevii de clasa a VIII-a au avut la dispoziţie două ore pentru rezolvarea lor iar cei de liceu au putut redacta lucrarea scrisă timp de trei ore.

    Cei din clasele a VIII-a au primit la primul subiect o poezie de Ion Pillat -„Toamna la Miorcani”, unde au avut de răspuns la anumite cerințe legate de anonime, de folosirea cratimei într-un anumit context, de tipul de rimă și măsura versurilor, de motivat genul liric a poeziei respectând anumite reguli etc, iar la al doilea subiect au avut de narat o întâmplare petrecută în timpul unui joc de șah, după „O călătorie în jurul lumii” prin intermediul pieselor de șah de pe www. historia.ro.

    De cealaltă parte, elevilor de liceu li s-au testat cunoștințele din perioada clasică a literaturii române – Junimea și Eminescu (clasa a XI-a), din opera lui Ioan Slavici – „Vecinii” și a lui Ion Barbu (clasa a XII-a – filiera teoretică, profil uman, și filiera vocațională, profil pedagogic), dar și a lui Liviu Rebreanu – „Proștii” și a lui Tudor Arghezi (clasa a XII-a – filiera teoretică, profil real, filiera tehnologică și cea vocațională, cu excepția profilului pedagogic). Și aici au fost cerințe legate de sensul unor texte din anumite secvențe, rolul verbelor la timpul imperfect și la perfect simplu, analiza la alegere a unor elemente de compoziție și limbaj, sensul conotativ al unor substantive, rolul unor virgule, susținerea unei opinii despre modul în care tema și viziunea despre lume se reflectă în textul studiat etc.

    La clasa a XII-a, elevii au avut de redactat, în plus, și un text de tip argumentativ despre rolul mass-media în promovarea evenimentelor culturale (profil uman) sau despre necesitate competențelor de utilizare a calculatorului în contextul actual (profil real).
    Subiectele sunt elaborate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, în mod similar cu modelele publicate pe subiecte.edu.ro, și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitățile elevilor pe temele prevăzute în programa de examen și parcurse până la această dată.

    Va urma testarea la Matematică sau Istorie

    Astăzi, 14 martie, elevii care fac parte din populaţia minoritară vor da simularea la limba maternă, umând ca joi, pe 16 martie, să aibă loc proba scrisă la Matematică pentru simularea Evaluării Naţionale şi proba scrisă obligatorie a profilului pentru bacalaureat – Matematică sau Istorie. Pe 17 martie, va avea loc proba la alegere a profilului şi specializării, care va fi susţinută numai de elevii claselor a XII-a, respectiv Fizică, Chimie, Biologie, Informatică, Geografie, Logică, argumentare şi comunicare, Psihologie, Economie, Sociologie sau Filosofie.

    Rezultatele urmează să fie afișate în data de 31 martie. La fel ca în anii trecuți, notele obținute nu vor fi trecute în catalog, rezultatele fiind doar discutate la nivelul fiecărei instituții de învățământ, cu profesorul de la clasă, pe baza acestora urmând a fi luate măsuri pentru îmbunătățirea performanței școlare.

    Roxana Neagu
    Florin Ștefănescu

    Tie-break, cum altfel?

    Dacă-i Știința, e tie-break. Mai ales când e vorba de un meci cu Explorări Baia Mare, o altă specialistă a jocurilor de cinci seturi. În ultima etapă a sezonului regulat, Explorări Baia Mare și Știința Bacău au bifat cel de-al șaptelea lor tie-break stagional, partida revenind în final băimărenilor.

    Oaspeții au meritul că au revenit de la 0-2 la seturi, trecându-și astfel în cont un punct prețios, care îi îndepărtează și mai mult de U Cluj, ocupanta celui de-al doilea loc retrogradabil. Sâmbătă, în prima etapă a play-out-ului, care reunește echipele clasate pe locurile 7-12, elevii lui Cornel Păduraru și Sebi Țurcanu primesc vizita Unirii Dej.

    Știința: Ivkovic, Vițelaru, Ivankovic, Marinca, Voinea, Csoma, Ghimeș- libero. Au mai jucat: Someșan, Purice, Târcavu, Todoruț.

    Rezultatele etapei a 22-a: SCM U Craiova- Unirea Dej 3-1, Arcada Galați- U Cluj (s-a jucat la Cluj) 3-0, Steaua- VC Caransebeș 3-2, VM Zalău- VCM Piatra Neamț 3-1, Explorări Baia Mare- Știința Bacău 3-1. Tricolorul Ploiești- CSM București s-a disputat aseară.

    Clasamentul sezonului regulat

    1. Steaua București 22 18 4 59-22 53p.
    2. VM Zalău 22 18 4 58-22 53p.
    3. SCM U Craiova 22 18 4 57-18 52p.
    4. Arcada Galați 22 17 5 54-28 49p.
    5. Tricolorul Ploiești 21 14 7 49-33 41p.
    6. CSM București 21 11 10 40-37 34p.
    7. Explorări B. Mare 22 9 13 40-48 22p.
    8. VC Caransebeș 22 7 15 35-51 24p.
    9. Știința Bacău 22 7 15 34-53 22p.
    10. Unirea Dej 22 5 17 29-57 17p.
    11. U Cluj 22 5 17 22-56 15p.
    12 VCM P. Neamț 22 2 20 13-64 5p.

    Leo Matei, un nou succes

    Antrenorul băcăuan de K1, Leonardo Matei și-a trecut în cont un nou succes de prestigiu. Elevul său de la clubul italian ASD Boxe Trastevere Roma, Matteo Taccini, s-a consacrat campion european cu prilejul competiției The Stars of Thai Boxing, desfășurată recent, în Franța, la Lille.

    Taccini, care este pregătit de Leonardo Matei, Milo Raini, Manuele Raini și Daniele Malori a câștigat centura ISKA la K1, categoria 60 kg, după un succes în finala disputată contra francezului Christophe Elvira.

    Stabilit în Italia de aproape două decenii, băcăuanul Leonardo Matei este unul dintre cei mai apreciați tehnicieni de K1 din Peninsulă.

    Minivolei. Au lipici la turneele finale

    Un nou succes pentru voleibalistele CSȘ Bacău. După ce Speranțele antrenate de Dumitru Matanie s-au calificat la turneul final al Campionatului Național fără a pierde vreun set, colegele lor mai mici de la echipa de minivolei le-au călcat pe urme.

    Minivoleibalistele pregătite de Traian Șnel și-au asigurat prezența între cele mai bune opt echipe ale țării ca urmare a victoriilor pe linie de la turneul semifinal găzduit, weekend-ul trecut, de sala de sport a CN „Vasile Alcesandri”.

    CSȘ Bacău a trecut la scor identic, 3-0, de CSȘ Tulcea, CSȘ Botoșani și LPS Piatra Neamț, încheiind turneul pe locul 1. „Au fost meciuri reușite, de-a lungul cărora ne-am permis să exersăm și unele elemente noi, cum ar fi atacuri în urcare sau din linia a doua. Țin să felicit fetele și să evidențiez sprijinul primit din partea părinților, dar și a sponsorului nostru, domnul Sorin Oborocianu de la Tekotehnic”, a declarat Traian Șnel, care a rulat lotul format din Teo Țurcanu, Andreea Năstasă, Ștefania Munteanu, Ilinca Boboc, Maria Antălucă, Francesca Hânganu-Marian, Mateea Popescu, Smaranda Muntean, Rafaela Spătaru, Ioana Cuciureanu și Maria Carucinschi.

    Turneul final va avea loc în perioada 5-9 aprilie, CSȘ Bacău anunțând că nu intenționează să liciteze pentru găzduirea sa.

    Luna manifestărilor ecologice la Moinești

      Primăria municipiului Moinești derulează în această lună campaniile „Luna Eco-atitudine” și „ABC-ul colectării selective”, dedicate ecologizării mediului, dar și educării în acest sens a elevilor din toate instituțiile de învățământ ale orașului.

      Până acum – ne-a informat Daniela Enea, consilier în Unitatea Administrativ Teritorială (UAT)Moinești – a fost organizată expoziția Eco-mărțișor, a fost marcată Ziua Mondială a Eficienței Energetice (5 martie) și a fost marcată Ziua Eco-atitudine în Moinești, cu tema ecologizarea Pădurii cu Pini și a tuturor parcurilor și spațiilor verzi din oraș. De asemenea, pe 22 martie va fi sărbătorită Ziua Mondială a Apei (pe tema ecologizării cursurilor de ape), iar pe 25 martie va fi marcată „Ora Pământului”.

      „În campania «ABC-ul colectării selective» – a precizat Daniela Enea – premierea celor mai harnici colectori se va face pe 3 aprilie, când toți eco-voluntarii vor participa la Marșul Eco-atitudine, respectiv Eco-Miniteatru, cu partenerii din acest amplu proiect, elevii și cadrele didactice din toate unitățile școlare moineștene, de al căror sprijin ne bucurăm”.

      În Strategia municipiului Moinești pe probleme energetice și de mediu sunt prevăzute modernizarea energetică a fondului construit și administrat de UAT, susținerea inițiativei private în modernizarea energetică a imobilelor din municipiu, organizarea unui transport mai puțin poluant și încurajarea mijloacelor alternative de deplasare, precum și acțiuni de educare la toate nivelurile populației pentru conștientizarea și câștigarea comunității locale de partea administrației locale.

      De ce a fost achitată compania E.ON în dosarul exploziei de pe Martir Horea

        Explozia a fost pe 21 decembrie 2010 / foto: Ioan Bîșcă

        Anul trecut, Curtea de Apel Bacău a desfiinţat parţial sentinţa dată de instanţa de fond în dosarul exploziei de la blocul 22, de pe strada Martir Horea, în care au fost trimişi în judecată compania E.ON şi şapte angajaţi ai acesteia. Instanţa de apel a achitat compania E.ON atât pentru infracţiunea de vătămare corporală din culpă, dar şi pentru cea de distrugere din culpă, „întrucât faptele nu au fost săvârşite cu forma de vinovăţie cerută de lege”.

        Au fost menţinute condamnările date de Judecătoria Bacău angajaţilor E.ON, de câte un an de închisoare cu suspendare, pentru infracţiunea de distrugere din culpă.

        Viciu de organizare şi deficit de control asupra angajaţilor

        La instanţa de fond, compania E.ON şi şase angajaţi ai acesteia au fost găsiţi vinovaţi, pentru explozia produsă în urmă cu şase ani. Compania E.ON a fost condamnată la plata unei amenzi penale de 375.000 de lei. Decizia s-a bazat pe expertiza făcută de INCD-INSEMEX Petroşani care a arătat că explozia s-a produs ca urmare a migrării prin sol a gazului metan provenit de la conducta subterană de distribuţie a gazelor naturale, fisurată din cauza coroziunii. Cum a motivat instanţa decizia?

        „Faptul că au fost semnalate în mod repetat scăpări de gaze în zona imobilului nr. 22 A de către consumatorii casnici ce locuiesc în zona respectivă şi cu toate acestea s-a produs deflagraţia din 21.12.2010 a condus la concluzia că, în producerea exploziei şi a incendiului, culpa aparţine în totalitate inculpaţilor persoane fizice, cât şi persoanei juridice. (…)

        Cert este că, în prezenta cauză, se constată, în ceea ce priveşte persoana juridică, un viciu de organizare, un deficit de control asupra angajaţilor proprii cu atribuţii de execuţie şi anume asupra inculpaţilor din prezenta cauză, persoane fizice, ce a condus în final, ca urmare a conduitei acestora, la producerea deflagraţiei şi urmările menţionate”, a argumentat prima instanţă.

        Culpa angajaţilor E.ON nu atrage inevitabil culpa societăţii

        Curtea de Apel a respins apărările angajaţilor inculpaţi şi a mers tot pe varianta experţilor din cadrul INSEMEX: „În acelaşi timp este de netăgăduit existenţa fisurii din conducta de gaze de pe alee, existenţa unor răsuflători nefuncţionali (acoperiţi cu asfalt) în apropierea acestei fisuri, a existenţei unui sol îngheţat (concentraţia de metan din acesta fiind cuprinsă între 3 şi 90%), context care a determinat migraţia gazului pe distanţa de 24 de metri până la blocul avariat şi prin spaţiile dintre polistiren şi peretele de cărămidă al blocului.”

        Dar a considerat că E.ON nu are nicio vină în acest caz: „Astfel, persoana juridică nu răspunde penal pentru orice faptă comisă de reprezentanţii, prepuşii săi, ci doar dacă există şi pentru aceasta forma de vinovăţie prevăzută de lege. În cazul de faţă, culpa inculpaţilor persoane fizice simpli angajaţi ai SC E.ON Distribuţie România SA (care nu şi-au exercitat corespunzător atribuţiile de serviciu) nu atrage inevitabil existenţa unei culpe a inculpatei persoane juridice.

        Pentru a ne afla în prezenţa unei astfel de răspunderi (răspunderea civilă, în calitate de persoană responsabilă civilmente, nu a fost contestată, prejudiciile fiind acoperite în totalitate), este necesar să existe deficienţe, inacţiuni ale acesteia şi în concret ale consiliului de administraţie, acţionariatului, reprezentanţilor legali, care să fi creat premisele unui asemenea comportament neglijent al persoanelor fizice, comportament care a dus la explozia şi distrugerile aferente. Or, în cazul de faţă nu se relevă astfel de deficienţe – organizări defectuoase, lipsa unui control al angajaţilor, lipsa aparaturii, instalaţiilor adecvate şi necesare acestei activităţi.”

        În apel, s-au evidenţiat „datele favorabile”

        Mai mult decât atât, magistraţii de la Curtea de Apel au apreciat şi punctat „datele favorabile referitoare la persoana juridică”: conducta în care a apărut acea fisură era relativ nouă, faptul că s-au organizat periodic activităţi de revizie şi că societatea şi-a creat un sistem organizat de supraveghere şi control, „apt să prevină, în principiu, astfel de incidente”.

        „Totodată, reviziile au fost organizate potrivit normelor tehnice în vigoare, la intervale de 1 an, respectiv 2 ani (din 2009), s-au efectuat activităţi lunare de detectare a pierderilor de gaze cu aparatura corespunzătoare, s-au înfiinţat departamente de înregistrare şi soluţionare a sesizărilor de scăpări de gaze, s-a intervenit efectiv în zonele ori la instalaţiile respective, inclusiv la cea de alimentare a centralei pe gaz din apartamentul părţilor civile L.E. şi M. (12.03.2010)”, se menţionează în decizia de achitare a E.ON.

        Premieră la Animație. Ala, bala cu șarada

        Unul dintre cele mai reconfortante lucruri pentru mine este să fiu în mijlocul unor copii, într-o sală de teatru. Mă simt încărcată de minunata lor energie, trăiesc alături de ei emoții, mă amuză reacțiilor lor sincere, directe, proaspete.

        Așa mi-am imaginat că se va întâmpla și la recenta premieră a Secției de Animație a Teatrului „Bacovia”, cu un tiltu foarte promițător, „Dragostea celor trei portocale”, un basm teatral de Carlo Gozzi, repovestit de Ovidiu Lazăr. Dar până ajungem la repovestit, am să amintesc povestea originală, care este foarte frumoasă, sensibilă, plină de peripeţii, de magie.

        În ea este vorba despre un prinţ bolnav de tristeţe, în urma unui blestem, care s-ar putea însănătoşi dacă ar avea motive să se veselească. Şi numai dragostea poate face această minune, iubirea şi buna-dispoziţie fiind salvatoare în cazul său. Mai mulţi medici, aduşi de regele-tată, se întrec să–i găsească leacul, prilej de savuroase scene comice, între timp, în palat ţesându-se o mulţime de intrigi puse la cale de linguşitori şi pohtitori de putere. Dar capul răutăţilor e vrăjitoarea Morgana, cea care îl ţine sub un straşnic blestem pe prinţul Tartaglia şi pe nişte delicate prinţese.

        Acestea sunt ţinute prizoniere înlăuntrul unor portocale dintr-o grădină păzită de trei paznici înfricoşători. Iar prinţul ar trebui să ajungă la ele şi să le scape de sub blestem, să le elibereze din coaja portocalelor, găsindu-şi astfel aleasa inimii, fericirea în dragoste. Tartaglia pleacă în căutarea grădinii, într-o călătorie plină de întâmplări neprevăzute, de multe peripeţii şi încercări, fiind însoţit de bufonul Truffaldino. Va birui toate obstacolele şi se va întoarce învingător, împreună cu prinţesa care-i va fi mireasă.

        Iar la palat va fi mare veselie, după ce toate intrigile netrebnicilor vor fi dejucate, iar curtenii vor fi poftiţi la o minunată nuntă princiară. Cum vă spuneam, însă, pe scena băcăuană acest minunat basm, în care dragostea are parfum de portocale, este folosit doar ca pretext de regizorul spectacolului, Ovidiu Lazăr. Care pune în scenă un experiment, de fapt, într-o instalație teatrală cu obiecte translucide, datorată scenografului Marian Văsii, foarte expresivă și imaginativă. Actorii joacă la vedere, spectacolul este live, nu este înregistrat, și de aici vin și multe scăderi, pentru că sunt replici care nu se aud.

        Actorii fac un efort vădit de a se integra în această montare, sunt participativi, mobili, și au o apreciabilă plasticitate corporală, de momentele coregrafice ocupându-se Tănasă Romeo Iulian. Ei urmează conștiincios linia dată de regizor, viziunea acestuia. Numai că, tot ce se aude pe scenă suferă de un îngrozitor verbiaj, de o alambicare teribilă, rebusistică, neînțelegându-se mai nimic din seria de momente disparate, despletit „onirice”. E un voit „puzzle”, aflăm din caietul- program, ceva fără story, despre utopie, despre „libertatea nesăbuită”, despre fantezie, vis, iubire, în general despre… Prea mult „despre”, astfel că ni se livrează paradoxuri, calambururi, mici dizertații, digresiuni, vedem cum e devoalată convenția, ironizată, în fine, mici jocuri moderniste, gratuite însă, și cam absconse. Așa că, la un moment dat te ia și cu vertij, că tot se învârtesc moriște și alte cele în scenă.

        Or, teatrul pentru copii, fie ei și de vârste mai mărișoare, are niște reguli ale lui, foarte clare: poveste cu o morală limpede, lucruri inteligibile, sens. Întâi le învățăm pe acestea, le stăpânim, și apoi ne jucăm cu ele, combinăm, deformăm voit, deconstruim, abstractizăm, inovăm, etc… Se spune că, până la 12 ani, Picasso desena ca Rafael (tatăl său a fost extrem de sever în privința asta), apoi a devenit ceea ce știm. În fine, ca să nu pic și eu în verbiaj teoretizant, vreau să spun că nu-mi plac „dezvrăjirile”, nu au făcut nimic bun în artă. Aș fi vrut să văd un spectacol ludic, îndrăzneț, cu haz, cu magie, și cu o logică a visului, pentru că ea există, iar arta are rolul de a ordona elementele disparate într-o structură.

        Nu e rău să faci experimente (și conducerea teatrului face bine că se arată deschisă față de acest aspect), numai că nu toate sunt reușite. Am să închei notând distribuția spectacolului (a cărui spațiu sonor a fost asigurat de Ciprian Manta, un bun profesionist): Laurențiu Budău (remarcabil!), Andreea Sandu, Denise Ababei, Neagu Alina Vasilica, Tiberiu Gabor-Bitere (foarte dăruit, simpatic), Marius Puiu Gheorghiu, Mihai Chihaia, Ion Coșa, Ciprian Cârstiuc, cu toții meritând laude pentru prestația lor.

        Costel Pătrășcan și Daniel Iancu: „O seară umoroasă” în Bacău

        Costel Pătrășcan și Daniel Iancu

        Caricaturistul Costel Pătrășcan va fi prezent în Bacău, împreună cu folkistul Daniel Iancu, pentru a organiza o seară specială, de „UMOR cântat și caricaturizat”.

        Este un concept neconvențional, cu mare impact la public, un spectacol la care se râde non-stop, iar la sfârșit spectatorii pleacă acasă cu „ceva”.

        Costel Pătrășcan are 37 de premii internaționale, 63 naționale și a publicat în „Academia Cațavencu”, „Adevărul”, „Evenimentul Zilei” etc. Criticul Alex Ștefănescu afirma că „dracul însuși ar deveni agreabil dacă s-ar lăsa desenat de Costel Pătrășcan”, adăugând că apreciază talentul lui literar:

        „Știe să folosească resursele secrete ale cuvintelor romậnești, să caute un al doilea sens cu totul neașteptat.” Umorul folkistului Daniel Iancu este o formă de protest cât se poate de actuală, fiind creatorul cântecelor „Vine valu’, îmi ia calu”, „Ofițerul Radu” etc.

        Evenimentul va avea loc pe 16 martie, de la ora 21, la „Mauro’s Pub & More”. „Va fi o videoproiecție de caricatură comentată, în mai multe reprize, în care caricaturistul va prezenta pe un ecran ceva, va spune altceva, iar publicul va înțelege cu totul altceva. Asta ca să fie totul foarte clar”, ne liniștește Costel Pătrășcan.

        Specializată de peste 20 de ani în marcaje rutiere, Metalbac & Farbe a devenit competitivă și în Italia

          CNADNR, DRDP, SDN, Sectie drumuri nationale, Drumuri nationale, Autostrada, Strada, Primar, Primarie, Viceprimar, Consilier local, Marcaje rutiere, Jocuri educative copii, Administratie locala, Scoala, Gradinita, Playform, Preform TCG, Preformat termoplastic, Semnalizare rutiera orizontala

          Compania băcăuană Metalbac & Farbe exportă, în prezent, produse utilizate în realizarea marcajelor rutiere orizontale și în Italia. Echipele companiei au efectuat în Peninsulă lucrări de semnalizare rutieră, iar printre materialele pentru marcaje rutiere exportate se regăsesc și cele folosite de Primăria din Mussomeli. „Produse inovatoare și idei moderne” – a titrat, acum câteva zile, presa regională italiană cu privire la materialele fabricate în Bacău, între publicații fiind Giornale di Sicilia și Il Fatto Nisseno.

          Începând cu anul 2016, o parte dintre marcajele rutiere orizontale aplicate în Italia sunt executate cu produse fabricate de compania Metalbac & Farbe, iar unele lucrări sunt efectuate inclusiv de echipele companiei băcăuane. Administrația publică locală italiană a dorit astfel de lucrări de semnalizare rutieră orizontală cu două tipuri de materiale produse de firma băcăuană. „Ne bucură că materialele produse în fabrica noastră sunt apreciate și în alte țări – ne-a declarat Sorin Popa, directorul companiei Metalbac & Farbe. Noi producem toată gama de materiale utilizate la realizarea marcajelor rutiere, iar în Mussomeli am utilizat materiale bicomponente din gama Farbeplast și preformate termoplastice Preform TCG”.

          Soluții definitive pentru semnalizările rutiere orizontale

          Performanțele realizate de români au atras atenția presei regionale din Peninsulă, care a subliniat totodată impresia bună pe care și-a format-o administrația publică locală din Mussomeli. „Materialul bicomponent pe care l-am folosit – a declarat, pentru Il Fatto Nisseno, Toti Nigrelli, directorul Departamentului de Lucrări Publice și Urbanism al orașului italian – este cu totul inovativ și garantează o durabilitate superioară în condiții de trafic, față de vopselele obișnuite. Toate orașele mari din lume, precum Londra, au adoptat acest tip de intervenții”. Iar specialistul italian a fost citat și de Giornale Di Sicilia. Nigrelli consideră că produsele firmei băcăuane sunt o soluție pentru astfel de lucrări și a conchis, tot în publicația Il Fatto Nisseno: „În acest fel putem rezolva definitiv problema semnalizării rutiere orizontale”.

          Marcaje durabile pe aeroporturi

          Cu materialul preformat termoplastic Preform TCG, fabricat de Metalbac & Farbe, se obține un marcaj rutier durabil, destinat aplicării în zonele cu trafic intens. Zona rutieră a orașului Mussomeli nu a fost singura din Italia în care a fost utilizat acest material. În 2016, au fost aplicate marcaje rutiere cu Preform TCG inclusiv pe infrastructura aeroportuară și în incinta terminalelor de pe Aeroportul Malpensa. În 2017, acest tip de material a fost aplicat pe străzile din Positano, Imperia, San Remo, Mazara del Vallo, etc. Compoziția materialului – spune fabricantul din Bacău – este concepută să asigure pe termen lung vizibilitate ridicată pe timp de zi şi retroreflexie pe timp de noapte.

          Jocuri, decorațiuni stradale și logo-uri din gama Playform

          Realizări foarte apreciate, senzaționale după opiniile celor care le văd, sunt desenele și jocurile Playform. Tot în Italia, pe o alee de pe malul Lacului Garda, unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din Europa, poate fi admirată, de exemplu, chiar harta acestui lac. Desenele Playform au fost admirate și în Franța, iar vizavi de lucrările executate de Metalbac & Farbe, viceprimarul localității Ville-en-Sallaz, Marie Solliers, a declarat: „Într-adevăr, a fost o frumoasă realizare și cea mai bună decizie pe care am luat-o!”. În alte locuri, precum în Geneva sau Odendorf, poți vedea jocuri educative pentru copii, îndrăgite de cei mici și apreciate de părinți și cadrele didactice.

          Playform – am aflat chiar de la fabricantul din Bacău – este un produs cu design special, care se aplică pe suprafețe bituminoase. Este soluția ideală pentru instituțiile de învățământ sau pentru autoritățile locale care își doresc jocuri educative și distractive în aer liber pentru copii. Beneficiarii își imaginează modelul, iar Metalbac & Farbe îl transpune în realitate, din materiale ecologice.

          Cine este fabricantul

          Din anul 1994, când a fost înființată, compania Metalbac & Farbe are ca principal domeniu de activitate producerea de vopsele si materiale pentru marcaje rutiere orizontale sub mărcile Farbe, Farbeplast, Sprayplast, Thermocolor, Preform TCG, precum și jocuri educative pentru copii sub marca Playform.
          Farbe – se arată în prezentarea companiei pe propriul site – cuprinde materiale monocomponente pe bază de solvent sau de apă pentru realizarea marcajelor rutiere.

          Farbeplast și Sprayplast reprezintă gama materialelor de marcaj rutier de tip cold-plastic și cold-spray-plastic multicomponent pe bază de metil metacrilat (MMA).

          Mărcile Thermocolor și Preform TCG, cuprinzând materialele și preformatele termoplastice, completează lista produselor companiei Metalbac & Farbe și sunt folosite, de asemenea, la realizarea marcajelor rutiere.

          Un alt produs al companiei Metalbac & Farbe îl reprezintă Playform, destinat realizării jocurilor educative în aer liber, pentru copii.

          CNAIR, CNADNR, Primar, Marcaj rutier, Drumuri, Autostrazi, Scoli, Metalbac

          Execuția tuturor tipurilor de marcaje rutiere pe drumuri și autostrăzi reprezintă un domeniu de activitate important al companiei Metalbac & Farbe. În cei 23 de ani de activitate, compania s-a dezvoltat continuu și a investit în utilaje atât pentru fabricarea vopselelor și materialelor, cât și a utilajelor performante pentru aplicarea marcajelor rutiere. Metalbac & Farbe este prima fabrică din România care produce gama completă de vopsele utilizate la realizarea marcajelor rutiere orizontale. Fabrica dispune de tehnologie de ultimă generație și de personal specializat pentru aplicarea tuturor tipurilor de marcaje rutiere orizontale. Cartea ei de vizită este prezentată cel mai bine acum de beneficiarii din Occident.

          Semne „colorate” pe străzile din Mussomeli

          „Mussomeli. Idei inovatoare și moderne. Progresul ajunge pe străzile din Mussomeli și colorează asfaltul gri. De câteva zile, noi marcaje au apărut pe bulevarde și în piețele orașului, datorită unui parteneriat cu o companie românească, Metalbac & Farbe. Directorul Departamentului de Lucrări Publice și Urbanism, Toti Nigrelli: Materialul din două componente folosit este absolut inovator și atinge o durabilitate remarcabilă pentru coloranți obișnuiți”.
          Giornale di Sicilia, 1 martie 2017

          Marcaje rutiere orizontale în Mussomeli

          „Materialul bicomponent pe care l-am folosit – a declarat, Toti Nigrelli, directorul Departamentului de Lucrări Publice și Urbanism al orașului Mussomeli – este cu totul inovator și garantează o durabilitate superioară în condiții de trafic, față de vopselele obișnuite. Toate orașele mari din lume, precum Londra, au adoptat acest tip de intervenții. Metalbac & Farbe, una dintre cele mai mari companii din Europa pentru producerea de material de înaltă rezistență, care are sediul în România, garantează produsul timp de doi ani și pentru patru milioane de treceri cu roata. Operațiunea este un experiment pentru a evalua calitatea materialelor, care par absolut performante. Prin această metodă am putea rezolva definitiv problema marcajelor rutiere orizontale”.
          Il Fatto Nisseno, 25 februarie 2017

          Polițiștii au ieșit la vânatoare de șoferi beți

            La data de 12.03.2017, în jurul orei 06:30, a fost depistat de către polițiști un bărbat de 38 de ani, din Comănești, conducând un autovehicul pe strada Republicii din localitate, în timp ce se afla sub influența alcoolului.
            În urma testării cu aparatul etilotest, polițiștii au constatat o valoare de 1,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.
            Bărbatul a fost condus la Spitalul Orașului Comănești, unde i-au fost recoltate probe biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infractiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor acoolice sau a altor substanţe.

            Polițiștii buhușeni au depistat la data de 12 martie a.c, în jurul orei 20.00, un bărbat de 52 ani, din comuna Odobești, în timp ce conducea o autoutilitară pe raza localităţii Gârleni.
            În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,56 mg/l alcool pur în aerul expirat şi a fost condus la Spitalul Orașului Buhuși, în vederea recoltării mostrelor biologice de sânge, pentru stabilirea cu exactitate a alcoolemiei.
            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

            Poliţiştii rutieri din municipiul Bacău au depistat în trafic un tânăr de 26 ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe strada Chimiei, în timp ce se afla sub influenţa băuturilor alcoolice.
            În urma testării cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,60 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Județean de Urgențe Bacău, pentru recoltarea mostrelor biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe.

            La data de 12 martie a.c., în jurul orei 21.00, polițiștii oneșteni au depistat în flagrant un bărbat de 52 ani, din Onești, aflat la volanul unui autoturism, în timp ce se afla sub influența băuturilor alcoolice.
            În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat o concentrație de 0,70 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Municipal Onești, unde i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

            La data de 12 martie a.c., în jurul orei 20.00, polițiștii Secției 4 Poliție Rurală Podu Turcului au depistat în flagrant un bărbat de 48 ani, din comuna Luizi Călugăra, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 241 din localitatea Glăvănești.
            Din verificările polițiștilor a rezultat că bărbatul se afla sub influența băuturilor alcoolice.
            Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat o valoare de 0,44 mg/l alcool pur în aerul expirat și a fost condus la Spitalul Municipal Adjud pentru recoltarea probelor biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
            În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe.

            Inaugurarea monumentului Eroilor în comuna Mănăstirea Cașin

              O sărbătoare cu profunde semnificații religioase și patriotice a avut loc duminică 12 martie în comuna Mănăstirea Cașin. În prezența Arhiepiscopului Romanului și Bacăului, ÎPS Ioachim, a numeroși preoți precum și a autorităților locale și județene (Consiliul Județean fiind reprezentat de vicepreședintele Marius Gheorghiță), a primarilor din câteva localități din zonă (de la Cașin, Onești, Bogdănești, Târgu Ocna), la Biserica “Buna Vestire” s-au derulat mai multe evenimente, care au bucurat mult pe creștinii acestei parohii.

              Astfel, după sfințirea Troiței “Maica Domnului, Apărătoarea noastră” și oficierea Sfintei Liturghii a fost dezvelit un monument al eroilor. Este de menționat faptul că acest moment a avut loc după ce o gardă de onoare a militarilor din Garnizoana Bacău a dat onorul oficialităților prezente și s-a bucurat și de participarea unei fanfare mlitare.

              ”Avem datoria sacră să nu-i uităm pe eroii ce au murit pentru neam și țară și să-i pomenim la Sfânta Liturghie”, a mărturisit Arhiepiscopul Romanului și Bacăului lăudând osteneala și dragostea credincioșilor din Mănăstirea Cașin, ce au contribuit la realizarea acestui monument. Într-un cuvânt susținut de către generalul (în rezervă) Vasile Apostol s-a evidențiat că “ostașul român a știut întotdeauna că ‘arcul carpatic’ nu este o linie de demarcație a teritoriilor românești, cum au încercat unii să susțină. Aici, la Mănăstirea Cașin trebuie ca să călcăm cu pioșenie pentru că oriunde punem piciorul poate fi locul de unde s-au înălțat la cer sufletele eroilor”.

              Generalul (în rezervă) Vasile Apostol a mai menționat: ”La intrarea României în Primul Război Mondial, în seara de 14 / 15 august 1916, când oștirea română a intrat în Transilvania prin trecătorile Carpaților, nu am fost agresori! Armata noastră a zdrobit ‘ zidurile unei închisori’, unde românii au fost închiși. Istorici riguroși sau mai puțin riguroși au declarat că luptele de pe valea Cașinului au avut loc între 26 și 31 decembrie 2016 dar adevărul este altul, că luptele de aici sunt legate de cele de la Mărășești – Mărăști, Oituz și Cireșoaia, unde poporul și armata romană au făcut ‘un tot’ unitar!”

              Dezvelirea acestui monument al eroilor, numit “Crucea Bunei Vestiri”, a fost precedată de citirea, de către preotul Ioan Bârgăoanu, protopop al Protoieriei Onești, a unui hrisov care subliniază jertfa ostașilor români în luptele de pe valea Cașinului, 3080 dintre ei pierzându-și viața pe aceste meleaguri.

              Intr-o atmosferă înălțătoare, în ritmurile muzicii militare, la acest monument au fost depuse coroane de flori din partea mai multor instituții. Menționăm că “moderatorul” festivității de dezvelire a noului monument al eroilor a fost colonelul (în rezervă) Paul Valerian Timofte, președinte al Filialei Județene a Asociației Naționale “Cultul Eroilor”, care, întrebându-se “a câta mia filă se adaugă prinosului de recunoștință pentru eroi?”, a declarat că “această manifestare rămâne în istoria comunei Mănăstirea Cașin”.

              Femeie salvată de către pompierii militari

                Duminică, 12 martie 2017, la ora 15:32, un echipaj din cadrul Detaşamentului de Pompieri Onești a intervenit în municipiul Onești, Bulevardul Republicii, pentru deblocarea uşii de acces în locuinţa unei femei, în vârstă de 62 de ani.

                Pompierii militari salvatori au intervenit prin forțarea ușii de acces în apartament cu ajutorul echipamentelor de descarcerare.

                În interior a fost găsită proprietara căzută în dormitor, conștientă, în stare de lipotimie. Aceasta a fost predată unui echipaj din cadrul Serviciului de Ambulanță Județean Bacău în vederea transportului la Compartimentul Primiri Urgențe Onești.

                Cuibul Artiștilor pentru ”O zi de vară” în plină primăvară pe scena Teatrului Municipal Bacovia

                ”Cum poate o femeie să sucească mintea unui bărbat? Dar mințile a doi bărbați? O poveste pe două planuri – una despre războiul sexual și intelectual între bărbat și femeie și alta despre conflictul dintre un bărbat căruia îi reușește tot în viață și un bărbat căruia nu îi reușește nimic.

                Un spectacol despre conflict și pasiune” este prezentarea pe scurt a unui spectacol din categoria ”evenimente inedite” care va avea loc pe scena Teatrului Municipal Bacovia din Bacău, sâmbătă, 18 martie, de la orele 19.00.

                Ineditul constă în aceea că reprezentația este susținută de tineri actori (unii dintre ei încă studenți) reuniți într-un proiect cu un concept inedit, Cuibul Artiștilor (București), ”prima companie de teatru care joacă după sistem occidental” – după cum se prezintă echipa însăși, respectiv prin susținerea unui aceluiași spectacol pentru 30 de zile consecutiv, totodată ”prima companie din România care se adresează în proporție de 80% publicului cu vârste cuprinse între 18 și 24 ani și 20%, publicului cu vârste cuprinse între 25 și 31 ani” și, nu în ultimul rând, ”prima companie din România care oferă 300 de zile de teatru gratuit, pentru a atrage o comunitate cât mai mare”.

                Cu 11 producții proprii la activ, cu nu mai puțin de 14 premii naționale și unul internațional, Cuibul Artiștilor, prin spectacolul ”O zi de vară” de Slawomir Mrozek, avându-i în distribuție pe tinerii Serin Jemaa (student, UNATC), Vlad Basarabescu (actor la Teatrul Mic) și Vlad Țăpeanu (actor la Teatrul Național București) ajunge, în premieră și în Bacău, grație implicării unor tineri băcăuani entuziaști care au reușit să găsească și niște uși deschise.

                ” În timpul anilor de liceu m-am implicat în multe proiecte/activități, dar din păcate, trebuie să recunosc faptul că tinerii nu sunt mereu încurajați să continue. În ceea ce privește acest eveniment, am fost fericiți să întâlnim oamenii potriviți la locurile potrivite, unul dintre ei fiind managerul Teatrului Municipal Bacovia, doamna Eliza Noemi Judeu, căreia acum o lună i-am prezentat proiectul, dumneaei fiind foarte deschisă în a ajuta tinerii și ajutându-ne să-l punem pe picioare. Totodată, îi mulțumim doamnei profesor Adriana Busuioc, directorul Colegiului Național de Artă ”George Apostu” pentru ajutor și deschidere și sponsorului nostru principal, Planet Burger Bacău, datorită căruia accesul publicului la spectacol va putea fi liber”, a mărturisit Andrada Ioniță (elevă la Colegiul Național de Artă ”George Apostu” din Bacău), organizator la nivel local al evenimentului.

                Accesul la spectacolul ”O zi de vară” este gratuit, rezervări putându-se obține online, pe www.rezervari.cuibulartistilor.ro sau contactând organizatorul la nivel local, Andrada Ioniță, la numărul de telefon 0746659468. Confirmarea prezenței se va face prin SMS, în ziua reprezentației. De menționat că accesul în sala de spectacol se face cu 20 de minute înainte de începerea acestuia, iar durata spectacolului este de aproximativ o oră.

                O elevă din Moinești deschide ușa consacrării în muzica de operă

                Soprana Alis Făiniță, originară din Moinești, elevă în ultimul an al Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași, face prin calitățile ei vocale să vibreze tot mai des sălile de spectacole. Anul trecut a fost semifinalistă în concursul „Românii au talent” de la Pro Tv, care i-a deschis și mai mult ușa consacrării la care visează și pentru care se pegătește de 11 ani. Zilele trecute am întâlnit-o în Bacău și, lângă un vraf de diplome și trofee, am stat de vorbă despre aspirațiile ei, despre arta pentru care spune că își dedică viața: Opera.

                Care este, Alis, numele tău de scenă?

                Alis Făiniță – așa va rămâne numele meu de scenă. Și precizez de fiecare dată că eu sunt Alis cu „s” final.

                Cine este Alis?

                Este o tânără devotată, care a știut de mic copil ce vrea să facă mai departe. Chiar dacă nu de la început în domeniul unui gen muzical aparte, ca opera, pentru că am început cu muzica ușoară. Atunci nici nu-mi plăcea opera, am abordat domeniul din ambiție. Mi s-a spus încă de când am terminat un program de vreo cinci ani de studiu de canto cu un profesor din Onești: Alis, dacă vrei să faci muzică, faci operă! Și acum pentru operă mă pregătesc.

                Cine a fost profesorul de canto de la Onești?

                Profesorul, compozitorul și dirijorul Iulian Munteanu, cu care m-am pregătit, inițial, pentru muzică ușoară și pian, dar care m-a îndemnat către operă, dacă vreau să fac într-adevăr muzică. La început nu mi-a plăcut, dar mi-a dat să ascult tot mai multă muzică clasică și, ușor-ușor, a început să-mi placă opera. Am prins drag de ea, încât nu m-aș mai întoarce la altceva.

                Dar, de ce pregătire specială la Onești, tu un copil din Moinești? Ce era acolo? Și ce a urmat?

                Eram în școala generală în Moinești când am optat pentru pregătire suplimentară muzicală. La Onești am găsit un profesor bun și am început, practic, să fac naveta Moinești – Onești. După care am plecat la Iași, la Colegiul „Octav Băncilă”. Pentru aceasta mă și pregăteam. Studiind tot mai mult acest gen muzical, opera, m-a acaparat.

                Însă, în perioada de licean atmosfera de studiu a fost alta.

                O atmosferă profundă. Acolo am început să studiez cu profesoara Adina-Maria Pavalache, șefa Catederei de canto. Cu dumneaei am deprins bazele muzicii de operă. Din clasa a zecea am studiat, însă, cu doamna Georgeta Stoleriu, din București, soprană dedicată cu precădere vieţii de concert, pentru că deja asimilasem ce era de asimilat în liceu. A fost o profesoară foarte severă, care mă trata ca pe studenții ei de la Universitatea de Muzică. Dar lecțiile cu ea m-au ajutat foarte mult. Acum, de circa un an, lucreaz tot cu un om minunat în București, Cezar Ouatu, un interpret de operă, pop-opera și pianist. Consider că marele meu câștig este că am studiat și studiez cu profesioniști foarte exigenți. Și contează și dacă cineva te încurajează, precum domnul profesor Dumitru Ficuță de aici, din Bacău. Dar nu este de omis nici efortul părinților mei, care au făcut tot ce s-a putut pentru mine, cu multă cheltuială și cu multă încredere.

                În Iași ai profesori care ți-au rămas la suflet?

                Desigur. Profesoara mea de canto, de exemplu, care mi-a fost foarte apropiată, ca și mama. M-a susținut mult, inclusiv cu sfaturi atunci când am avut nevoie.

                „Abonată” la premii

                Deci, plăcerea pentru operă a venit, cum se spune, „mâncând muzică”. Dar între timp au fost mai multe evenimente: concursuri, spectacole…

                Am început, cum spuneam, cu muzica ușoară. La multe concursuri participam doar pentru palmares, oricât de departe aveau loc. Contează mult pentru ceea vei face ulterior. Iar unul dintre concursuri a fost Festivalul Ti Amo, de la Onești. Am adunat, astfel, foarte multe diplome și trofee.

                Care sunt cele mai importante premii pe care le-ai obțiut și care au fost evenimentele cele mai importante care îți vor marca întreaga carieră?

                Am participat la concursuri și evenimente destule. Evident, cele mai importante concursuri și premii sunt cele dint ultima perioadă. Am premii importante pentru mine din 2015 și 2016. Unele concursuri au fost de nivel internațional, la care concurența a fost mare. Multe concursuri au fost chiar în Iași, la care trebuia să particip, să câștig și, astfel, să conteze mult pentru bursa școlară. Și la toate concursurile am fost pe primul loc. Dar au fost concursuri și în ale localități din țară. Pînă acum, aceste diplome și trofee sunt răsplata muncii mele, alături de grația publicului în spectacole.

                Cu Cezar The Voice

                Ce înseamnă colaborarea cu Cezar Ouatu, supranumit și „Cezar The Voice”? Cântați împreună, studiați?

                Înainte de a-l întâlni pe Cezar, am participat la concursul „Românii au talent”, de la Pro Tv. Cu Cezar cânt în concerte, cum a fost, recent, la Ploiești, de Crăciun. Tot acolo am cântat în alt concert, dar pe 12 martie vom fi la Teatrul Elisabeta, din București. Și urmează multe evenimente în studiouri tv. Am cântat de multe ori și în deschiderea unor spectacole ale unor trupe foarte cunoscute, precum Holograf, sau cu Marcel Pavel.

                Vorbim, acum, de operă, dar aud și despre pop-opera.

                Îmi place și mie foarte mult pop-opera, dar ținta mea este canto clasic.

                Ești elevă în clasa a XII-a. Deci, la vară ar urma un examen de admitere la Conservator. Unde?

                La București. Va fi concurență foarte mare, dar mă pregătesc de mult timp.

                Este greu să te afirmi în acest domeniu artistic? Trebuie să începi de mic copil, cum se întâmplă, de exemplu, în sport, în gimnastică?

                Cu cât mai repede cu atât mai bine. Este greu să te afirmi. Dar, contează mult cât muncești, cât și cum te pregătești, cum îți fructifici timpul liber. Noi nu stăm în cafenele, în cluburi, ne dedicăm studiului. Și aceasta se întâmplă de mic copil.

                Păi, ce viață de student te așteaptă în acest mod?

                Ce viață a fost până acum, e întrebarea. Eu de mică am fost plecată de acasă, de lângă părinți, și m-am descurcat singură în multe probleme. Am stat singură, în locuințe închiriate. Dar mi-am văzut de școală, ba mereu am avut medii peste 9,80 și am fost mereu premiantă.

                Talentul moștenit genetic

                De unde ai moștenit talentul pe care îl ai?

                Cred că cel mai mult de la tatăl meu, care are voce, care ocazional ne distrează cântând. Eu cântam în casă, iar tata și-a dat seama că am voce. Așa am pornit pe acest drum. Ce a urmat a fost foarte mult studiu, renunțarea la vacanțele școlare, la jocurile obișnuite ale copilăriei. Dar și bunicul meu are voce bună, iar când mă ascultă se bucură foarte mult.

                Ce înseamnă a studia pentru a deveni o mare cântăreață? Câte ore muncește un copil, un elev?

                Cel puțin dou-trei ore pe zi sunt dedicate studiului, să solfegiezi, să înveți piese, să te pregătești pentru facultate, la teorie. Plus repetiții la un instrument, în cazul meu pianul. Chiar și sâmbăta și duminica. Iar uneori te prinde seara studiind. Pe lângă orele de studiu la școală. Iar eu sunt singură acolo unde locuiesc, mă gospodăresc, și fac și drumurile la București.

                Îți pare rău după copilăria să zicem „pierdută”?

                Eu nu prea mă gândesc acum la așa-ceva. Iar dacă ar fi să i-au totul de la capăt, tot pe acest drum aș merge.

                Lucrezi cu ușurință?

                Nu este o muncă ușoară, dar eu, de atâția ani m-am obișnuit. Așa m-am dezvoltat, muncind pentru pasiunea mea. Mi-a plăcut să știu din toate cât de puțin.

                Ai cântat în coruri, în grupuri muzicale cu diferite ocazii? De exmpu în corul bisericii.

                Îmi place mult să cânt la biserică. Ocazional. Pentru a cânta muzică religioasă, dar și muzică clasică, trebuie să crezi în Dumnezeu. Noi lucrăm mult pe energii. Trebuie să atingi o anume vibrație. De aceea suporți și atâta efort pentru pregătire.

                Ai fost vedeta școlii cu arta pe care ai etalat-o?

                Am fost cunoscută peste tot și catalogată ca atare.

                În capitala culturii Iași, în București, ai simțit că poți fi tratată ca o provincială, pentru că ai venit din Moinești? Te pune școala în valoare? La un liceu de artă ajung toți consacrați?

                E peste tot o concurență și, evident, un soi de invidie dacă tu reușești mai mult. Nu toți elevii unui liceu de artă au un țel clar pentru cariera lor viitoare. Mulți se reorientează. Astfel, acolo sunt puși în valoare numai cei care vor să facă ceva deosebit. Din păcate, multe talente se pierd cu timpul.

                Prima etapă în carieră: Bucureștii

                Sunt Bucureștii țintă importantă pentru tine?

                Este o etapă foarte importantă. Și participarea la „Românii au talent”, până în semifinală, a contat mult.

                Ai avut solicitări de la impresari, de exemplu, după acest concurs?

                Foarte multe, dar acum aștept să ajung în București studentă, să fiu acolo, în lumea bună a artei, a muzicii. Cezar Ouatu a fost unul dintre cei cu care m-am întâlnit astfel. Așa am început să studiem împreună, iar el este un om cu multă răbdare. Își pregătește foarte bine studenții pe care îi are.

                Pe cine dintre cântăreții de operă îi admiri cel mai mult?

                Pe Angela Gheorghiu, de exemplu, pe Maria Callas, dar sunt mulți, ar fi complicat de făcut acum o listă.

                Ai un compozitor de operă favorit? Un gen favorit?

                Giacomo Puccini. Îmi place foarte mult Händel, pentru barocul său. Cezar Ouatu mi-a deschis apetitul pentru acest gen muzical.

                Apropo: cum își formează cultura generală o soprană în stadiul de tînără speranță a genului?

                Îmi plac mult filmele și vreau să fiu la curent cu ce este nou, dar recunosc că ador filmele vechi. Când am timp – dacă mai poate fi vorba de așa-ceva – îmi place să citesc. Studiez și pe drum, în tren. Însă cultura domeniului pentru care mă pregătesc este foarte importantă. În tren, cu căștile pe urechi, studiez partituri.

                Talentul de care ești conștient ți se urcă la cap?

                Poate în unele cazuri. Nu este bine, modestia te face plăcut publicului tău, care simte aceasta. Iar noi prin public trăim, el te înalță.

                La ce regim alimentar este supusă o cântăreață de operă?

                Ohooo, la multe opreliști. Dar, în primul rând trebuie să mănânci foarte sănătos. Suntem ca niște atleți, practic. Sigur, sunt și artiști mai corpolenți, dar excesul de greutate te poate obosi. Trebuie să ai un tonus care să te ajute. Trebuie să te menții fizic. Și trebuie să facem multă mișcare, mult sport.

                 

                “Pe Alis am descoperit-o acum vreo şase luni, vocea şi frumeseţea ei fiind o revelaţie pentru mine. De altfel, între mine şi această voce de excepţie este o chimie încă de la începutul colaborării noastre”
                Cezar Ouatu, la concertul de Crăciun 2016

                „Alis Făiniță? O fată extraordinar de talentată, o moldoveancă superbă, cu voce pe măsură.”
                Marcel Pavel, la inaugurarea Clubului Lira din Moinești

                „Alis ne-a arătat tuturor ce înseamnă, totuși, școala. A fost destul de clar de la prima frază. Mergi în etapa următoare cu patru de DA!”
                Andi Moisescu, jurat la „Românii au talent”

                Piețele din Bacău, sub tirul controalelor

                  primarul Cosmin Necula

                  Piața Centrală din Bacău este ținta unei serii de controale pe care Poliția Locală le face împreună cu Poliția națională și Gruparea Mobilă de Jandarmi. Este vorba despre razii și verificări motivate de numeroasele nereguli semnalate că s-ar întâmpla în acest vast spațiu public.

                  “Una dintre aceste razii a fost efectuată miercuri, când a fost descoperit un mare clan de florari, care închiriază o hală și plătește doi metri pătrați. Se pare că sunt nereguli și la nivelul administrației piețelor. Chestiuni din acestea cu țigări și telefoane vândute pe la colțuri nu trebuie să mai existe. De ce avem în piață camere de luat vederi care nu funcționează?”, spune primarul Cosmin Necula.

                  Pe de altă parte, și Inspectoratul pentru Situații de Urgență a avertizat că majoritatea piețelor din Bacău riscă să fie închise fiindcă nu îndeplinesc unele norme de siguranță.

                  Cine penalizează incompetenţa

                  Am crezut iniţial că nu am citit bine, că nu am înţeles, am recitit, am reverificat informaţia: administraţia locală a Bacăului are de plătit o penalizare de 2 (două) milioane de euro către o instituţie financiară a Uniunii Europene, deoarece lucrarea de modernizare a Insulei de Agrement nu a fost finalizată la termen, respectiv decembrie 2016.

                  Pe scurt, cauza principală ar fi un proiect greşit al parcării supraterane de la intrarea pe Insulă, amplasată deasupra unei instalaţii de apă, astfel că lucrările au stagnat, după care au fost sistate. Urmează altă licitaţie, alt proiect, alţi bani, însă n-am auzit de o anchetă, de stabilirea vinovaţilor, de recuperarea banilor de la cei în cauză.

                  Mai ştiam că atunci când umblăm cu bani de la UE, trebuie să facem ochii mari, deoarece europenii nu stau la discuţii când este vorba de bani, contracte, termene. Mai ştiu că orice teren pe care urmează să fie amplasată o lucrare trebuie descărcat de orice sarcină (vestigii istorice, reţele de apă, canalizare, electrice etc.).

                  Nu, această sumă întrece orice închipuire, cu două milioane de euro făceam o parcare din oţel placat cu aur, asfaltam zeci de km de stradă etc. Eu nu ştiu cine doarme liniştit când ştie că municipalitatea trebuie să plătească degeaba, în urma unor oameni inconştienţi, incompetenţi, o aşa sumă.

                  Auzeam prin vara trecută că s-a terminat cu jaful, cu lucrări făcute de mântuială, că se va introduce ordinea şi calitatea, cine este vinovat, va plăti.

                  S-a abrogat această conduită?

                  Cine răspunde?

                  După actuala definiție din Codul Penal, acțiunea procurorilor de a chema la interogatoriu și a ancheta miniștrii pentru adoptarea celebrei Ordonanțe 13 se încadrează perfect la „abuzul în serviciu”. După apariția motivării la sesizarea privind conflictul de natură juridică, însă, acuzațiile s-ar putea înmulți, pentru că, după cum au decis judecătorii, anchetarea miniștrilor pentru emiterea unui act cu valoarea de lege a încălcat principiul separației puterilor iar DNA și-a depășit competențele, atribuindu-și puteri ale Curții Constituționale.

                  Este clar pentru oricine că ancheta DNA în privința Ordonanței 13 a fost una de natură politică, lucru care ne aduce în fața unei dileme: mai pot rămâne în funcții actorii principali ai acestei acțiuni? Să nu uităm că alții au plătit cu funcția pentru fapte mult mai puțin grave, de exemplu, fostul procuror general a trebuit să demisioneze după ce i s-a făcut dosar pe motiv că i se asigurase antemergător cu girofar și unii au zis că nu ar fi avut dreptul.

                  Problema, însă este mai profundă iar ancheta declanșată împotriva Guvernului pentru emiterea unui act normativ este doar vârful unui aisberg ale cărei părți ascunse le putem doar bănui. Pentru că vorbim despre protocoale secrete încheiate cu servicii secrete, dosare penale întocmite de aceleași servicii și preluate de procurori, despre anchetarea abuzivă a unui judecător al Curții Constituționale, despre alte dosare fabricate și respinse de judecători.

                  Da, este nevoie de anticorupție, e nevoie de anchete riguroase care să ducă la condamnarea celor care au jefuit statul. Dar anticorupția trebuie aplicată tuturor în mod egal, nu pe alese și pe probe solide, nu pe însăilări de denunțuri și stenograme trunchiate.

                  Politicienii și oamenii de afaceri trebuie să se teamă de anchetele anticorupție dar nu trebuie să aibă argumente pentru a le denunța ca vânători de vrăjitoare. Legea trebuie sa fie aceeași pentru toți. Or, în momentul în care dosarele unora sunt ținute la sertar cu anii, când alte dosare sunt făcute doar pe baza unor denunțuri obtinute de la cei aflați în arest sau sunt construite pe baza formulărilor ambigue din Codul Penal, când corupții sunt doar românii care iau șpaga, nu și străinii care o oferă, când politicienilor incomozi li se fac dosare la comandă pentru a fi compromiși, anticorupția este compromisă.

                  Oricât am urî anumiți politicieni și ne-am dori ca ei să dispară din peisaj, câtă vreme anticorupția se face cu metodele făcute celebre în anii ’50-’60 ai secolului trecut, nu putem vorbi de Justiție. Iar acest lucru trebuie să fie clar pentru toată lumea.