luni, 15 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2378

Coperta 1

    De ce sună sirenele

    În prima miercuri din lună, între orele 10.00 şi 11.00, sună sirenele de alarmare. Așa cum a fost și ieri. De ce sună şi ce ar trebui să facă autorităţile şi populaţia? La nivelul municipiului Bacău există un plan riguros, funcţional, de alarmare, coordonare şi gestionare a a unei asemenea situaţii. În caz de pericol, populaţia are la dispoziţie mai multe adăposturi de protecţie civilă. În tot judeţul Bacău sunt peste 200 de asemenea adăposturi, de protecţie în caz de atac aerian. Multe dintre acestea sunt însă într-o stare deplorabilă, pentru că nu mai îndeplinesc nici măcar condiţiile minime de funcţionare. În ultimii ani s-a investit foarte puţin în întreţinerea şi dotarea corespunzătoare a acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Responsabilitatea păstrării adăposturilor în stare de funcţionare revine administraţiilor locale, asociaţiilor de proprietari, dar şi populaţiei.

    România stă bine la exerciţiile de simulare a calamităţilor, se afirmă oficial. Realitatea este însă alta: suntem o naţie care nu este pregatită pentru cutremur sau raiduri aeriene. Românii sunt astăzi mai vulnerabili decât oricând în cazul unui dezastru, fie că s-ar produce din cauze naturale, fie ca urmare a unui atac aerian. Pe motiv că este improbabil să fim ameninţaţi de un asemenea atac (suntem membru NATO), multe adăposturi civile au fost lăsate de izbelişte. Majoritatea sunt la subsolurile blocurilor şi nimeni nu s-a mai ocupat de soarta lor.
    Aflate într-o stare avansată de degradare, întreţinerea şi igienizarea au fost uitate. Prea puţine sunt administrate şi dotate corespunzator, iar numărul persoanelor care ar putea beneficia de un refugiu este foarte mic.

    „Miercurea alarmelor”


    Din luna aprilie a anului trecut, în tot judeţul Bacău, se tot testează sistemul de alarmare şi avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă. Este vorba despre acele sirene, montate pe blocuri sau alte clădiri înalte, şi pe care ne-am obişnuit să le auzim cel puţin o dată pe lună. Primul exerciţiu important, PROCIV 2017, a avut loc în perioada 18-21 aprilie anul trecut, când Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) a declanșat, mecanismul de înștiințare a autorităților privind iminența producerii unor evenimente deosebite și au fost acționate atunci 7.713 sirene existente în ţară.

    Rezultatele acestei testări au arătat că ţara noastră are nevoie de un sistem de alarmare îmbunătăţit şi integrat, dar şi că aceste testări trebuie să continue. Din august 2017, în prima zi de miercuri din fiecare lună, sirenele sunt activate, pentru ca autorităţile să-şi îmbunătăţească timpul de reacţie în situaţii speciale de urgenţă.

    „Această acţiune este denumită simbolic «Miercurea Alarmelor» şi are ca scop verificarea funcţionării sirenelor de alarmare publică, antrenarea autorităţilor administraţiei publice locale, pregătirea populaţiei prin cunoaşterea semnificaţiei semnalelor de alarmare. În cadrul acestui exerciţiu/antrenament pentru transmiterea mesajelor de înştiinţare/prealarmare, sirenele emit semnalul «ALARMĂ AERIANĂ», care are rolul de prevenire a populaţiei civile asupra apariţiei pericolului. Acest semnal este unul distinct, având cel mai mare timp sonor comparativ cu celelalte”
    mr. Andrei Grecu, ofiţer de relaţii publice la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bacău.

    Să nu păţim ca în „Petrică şi lupu”

    În municipiul Bacău, construirea şi amenajarea unor adăposturi de protecţie civilă a început după anul 1970 şi a continuat până prin anii ’80, când a aceste investiţii au fost sistate. Astfel, până în acel an au fost amenajate 83 de asemenea adăposturi, dotate cu tot ceea ce presupune supravieţuirea o perioadă de timp. S-a schimbat legislaţia şi, din 2003, a reînceput construirea de adăposturi la subsolurile unor imobile.

    La ora când redactăm acest material, în Bacău, populaţia are la dispoziţie 118 adăposturi, cele mai noi fiind amenajate în blocurile ANL, fiind astfel funcţionale. În afară de adăposturile amenajate la diferiţi agenţi economici, celelalte sunt administrate şi întreţinute de Primăria Bacău, prin Compartimentul de Protecţie Civilă, care are, în prezent, doar 4 (patru) salariaţi, faţă de 17 când funcţiona ca inspectorat.

    Pentru a afla care este situaţia, starea şi măsurile ce trebuie luate pentru ca toate aceste adăposturi să devină funcţionale, am solicitat opinia viceprimarului Constantin Scripăţ.

    „S-a stabilit încă de anul trecut un sistem şi o perioadă de verificare a funcţionării acestor alarme, după un cod stabilit la nivel naţional. Sistemul este pus la punct, toate cele 36 de alarme electrice au fost reparate şi funcţionează, iar audibilitatea acoperă tot municipiul Bacău. Tot băcăuanul ştie că în prima miercuri din lună, alarmele sună. Este lege şi nu se discută. În opinia mea, însă, şi îmi asum ceea ce spun, această verificare lunară nu este cea mai bună variantă. Sunt prea dese, şi este posibil ca populaţia să se obişnuiască cu ele şi, într-o situaţie reală, să nu mai reacţioneze. Sigur că sunt şi alte modalităţi de alarmare, însă sirenele sunt cele din prima linie”
    Constantin Scripăţ, viceprimar al municipiului Bacău

    Această opinie a fost exprimată şi de o parte dintre cetăţenii pe care i-am întâlnit la unele adăposturi din Bacău: „De ce sună alarmele în condiţiile în care adăposturile nu sunt funcţionale, nu sunt dotate cu tot ce trebuie?”, s-a întrebat vicepreşedintele Asociaţiei de locatari nr. 159, de pe str. Mărăşeşti.

    Cât priveşte situaţia adăposturilor, Bacăul stă mai bine faţă de alte localităţi. Sunt verificate anual, se întocmesc documente privind starea lor, se încearcă îmbunătăţirea stării şi a dotării, din cauză că, în ultimul timp, s-a investit foarte puţin în acest sector, cu toate că, anual, se solicită buget pentru asemenea lucrări.

    „Sunt convins, însă, că legislativul municipal va analiza cu răspundere propunerile venite de la conducerea compartimentului. Situaţia nu este roză, sunt multe de făcut şi nu am vrea să fim prinşi descoperiţi în caz de alarmare reală”, ne-a mai declarat Constantin Scripăţ.


    La alarmare stăm bine

    Aşadar, în tot acest timp, în judeţul Bacău, au fost alarmate municipiile Bacău, Moineşti şi Oneşti, oraşele Comăneşti, Buhuşi, Tg. Ocna, Slănic Moldova, Dărmăneşti şi 85 de comune. În total sunt 208 sirene electrice (61 în municipii, 27 în oraşe, 84 în comune, 36 la operatorii economici) şi 56 de sirene electronice, dintre care 51 sunt la operatori economici.
    Sunt necesari bani, foarte mulţi bani pentru realizarea proiectului tehnic privind amplasarea de Sirene electronice, care nu sunt dependente de energia electrică, astfel comanda de alarmare se face prin radio, având posibilitatea ca semnalul acustic să fie dublat şi de unul vocal.

    Tipuri de semnale
    – semnalul „Alarmă la dezastre” se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele.
    – semnalul „Prealarmă aeriană” este compus din 3 sunete a 32 de secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele.
    – semnalul „Alarmă aeriană” se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare cu pauză de 4 secunde între ele.
    – semnalul „Încetare alarmă” este compus dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute.

    Cad bombele, ce facem?
    În cazul unui atac aerian, populaţia va fi avertizată prin aceste sisteme de alarmare care pot transmite semnale sonore, iar unele şi vocale, pentru ca fiecare să ştie ce trebuie să facă într-o astfel de situaţie, adăposturile de protecţie civilă fiind locurile în care să se refugieze.

    Potrivit ISU Bacău, fondul de adăpostire al județului Bacău cuprinde un număr total de 223 adăposturi de protecție civilă, dintre care doar 114 sunt operative, restul de 109 sunt nefuncţionale. Dintre acestea, 158 sunt adăposturi publice de protecție civilă, iar diferența de 65 o reprezintă adăposturile private de protecție civilă, din administrarea operatorilor economici.

    După Revoluţia din 1989, apartamentele din blocurile unde sunt amenajate asemenea adăposturi au devenit proprietate privată, fiind administrate în mare parte de asociaţiile de proprietari, însă adăposturile de protecţie civilă sunt în administrarea autorităţilor locale. Cu toate acestea, mulţi locatari au pus stăpânire pe acele spaţii, amenajându-şi, cu de la ei putere, boxe, beciuri, magazii, au distrus instalaţiile de aerisire şi protecţie. Majoritatea sunt insalubre şi nu au apă, electricitate sau grupuri sanitare. Uşile s-au degradat, sunt ruginite şi fie nu se mai închid, fie sunt blocate, iar instalaţiile de ventilaţie s-au stricat de mult, ca să nu mai vorbim de materialele necesare unei adăpostiri temporare. Practic, sunt inutilizabile.

    „În fiecare an facem controale, stabilim măsuri, procedăm, cu banii alocaţi, foarte puţini faţă de necesar, la igenizări şi reparţii curente. Mai mult nu putem face. Avem o situaţie exactă a adăposturilor, a stării acestora. Am încredinţat cheile de la unele adăposturi şefilor de scară sau de bloc, la altele, deoarece locatarii au refuzat să-şi asume răspunderea, sunt la noi. Avem şi situaţii în care asemenea adăposturi au fost date în custodie unor locatari, care le întreţin, pot să mai depoziteze unele lucruri, însă în caz de necesitate, în cel mai scurt timp le eliberează. Lucrez de mulţi ani la acest compartiment, la început a fost cu rang de inspectorat, eram 17 salariaţi. Este un volum extraordinar de mare, dublat de o răspundere şi mai mare, dacă avem în vedere natura dezastrelor care ne ameninţă sau a potenţialelor dezastre naturale sau de natură armată”,
    ne spune Sandu Creţu, consilier în Compartimentul de Protecţie Civilă al Primăriei Bacău.

    Şi cetăţenii au obligaţii

    Una dintre măsuri, care se află acum pe masa consilierilor, se referă la trecerea compartimentului la rang de serviciu şi completarea organigramei cu încă patru posturi, absolut necesare, dacă realizăm importanţa şi atribuţiile lui, în conformitatea cu noua legislaţie, modificată şi îmbunătăţită, însă foarte stufoasă. Am încercat să fac un inventar al corpului de legi, decrete, ordonanţe, hotărâri, ordine şi dispoziţii, interne şi europene, care reglementează această activitate, însă după ce am numărat până la 50, m-am lăsat păgubaş. Din cele 118 adăposturi doar 25 la sută sunt funcţionale, în condiţiile în care populaţia municipiuluii este de peste 180.000 de persoane, iar capacitatea unui adăpost este în medie de 60-70 de persoane.

    „Şi mai este un aspect foarte imporant, continuă şeful Compartimentului de Protecţie Civilă, avem o bună colaborare cu ISU, cu alte instituţii care au atribuţii în domeniu, avem şi sprijinul primăriei şi a consiliului local, a primarului municipiului Cosmin Necula, însă fără ajutorul populaţiei, fără înţelegerea din partea cetăţenilor a rolului şi rostului acestor adăposturi, nu vom reuşi să le menţimem sau să le aducem la starea iniţială.”

    Şi bune, şi rele
    Un adăpost de protecţie civilă am văzut pe str. Făgăraş, nr. 8, sc. B. Relativ nou, adăpostul este funcţional, doar că, din cauza precipitaţiilor din ultima perioadă, a fost inundat, apa inflirtându-se prin fundaţie. Un altul, amenajat pe str. Mărăşeşti, blc. 159, este unul dintre cele care pot asigura o protecţie suficientă. Toate instalaţiile funcţionează, aerisire, lumină, grup social mobil.

    „Noi îl întreţinem, tot noi l-am mobilat, facem curăţenie. Am opus rezistenţă atunci când tot felul de oameni doreau să ocupe acest spaţiu pentru a-şi amenaja beciuri, magazii. Din păcate avem mucegai, de la infiltraţii. Chiar astăzi am verificat instalaţia de ventilaţie şi am constatat că funcţionează”, ne-a spus Maria Bârgu, preşedinte al Asociaţiei 158.

    Împreună cu Adrian Tătaru, consilier tot în Compartimentul pentru Protecţie Civilă, am ajuns pe str. Neptun 12.

    Acolo, ni s-a spus, este un adăpost aproape nefuncţional, însă la faţa locului aveam să constatăm că, de la ultimul control, situaţia s-a îmbunătăţit simţitor. Adăpostul, în oglindă, la care au acces locatarii de pe două scări, a fost luat în custodie de Mihai Filip, care locuieşte la parter şi, după o muncă titanică, a reuşit să-l igienizeze. „Este mult mai bine acum, însă nu avem lumină, am tras eu din apartament”, ne spune responsabilul adăpostului.

    „În caz de dezastru, de atac aerian, aceste adăposturi pot salva vieţi, vieţile lor, ale copiilor. De aceea, este timpul ca fiecare să realizeze că nu putem merge aşa în continuare, este timpul să punem mai presus interesul general. Este adevărat, avem nevoie de bani, de foarte mulţi bani, numai pentru un adăpost, pentru a-l face funcţional, ar fi necesari pe puţin 100.000 de lei”
    Sandu Creţu, consilier, Departamentul de protecţie Civilă.

    Controale fără finalitate
    Inspectorii de la ISU Bacău, de la Compartimentul de specialitate al Primăriei Bacău au efectuat în ultimii ani mai multe controale, care au scos la iveală la fel de multe nereguli. Neregulile sunt consemante în documente oficiale, sunt aduse la cunoştinţa Comitetului Municipal pentru Situaţii de Urgenţă, însă măsurile concrete se lasă aşteptate.

    În concluzie, acele adăposturi de protecţie civilă care nu corespund cerinţelor de proiectare şi executare nu oferă o protecție maximă populației, acestea fiind doar niște spaţii goale ce pot fi amenajate în cazul unui eventual conflict armat”
    mr. Andrei Grecu, purtător de cuvânt ISU Bacău


    Cele mai noi adăposturi sunt cele de la blocurile ANL şi sociale şi sunt marcate la intrarea în scară cu semnul distinctiv, respectiv un triunchi de culoare albastră încadrat într-un pătrat de culoare portocalie.
    În prezent, pentru construcţiile nou ridicate şi care au subsol, statul obligă să se realizeze adăposturi de protecţie civilă, dacă aria desfăşurată este egală sau mai mare de 600 mp, cum este cazul Bisericii „Înălţarea Domnului”.
    Situaţia internaţională, inclusiv la graniţele României, cunoaşte o gravă deteriorare, ceea ce ne poate îndreptăţi să ne gândim serios la asigurarea unei minime protecţii a populaţiei.

    Situaţia adăposturilor publice de protecție civilă la nivelul localităţilor

    Municipiul Bacău: 118 adăposturi (la blocurile ANL şi sociale din străzile Bucegi, Letea, Făgăraş, Depoului, Teiului, dar sunt şi la blocurile din străzile: Aviatori 14 A, Neptun 12 A, Gării 60 C, 70 A/C, Narciselor 9, 6, 13, Republicii 7, 46 şi 58, G. Bacovia 45, Mărărşeşti 80, 90, 94, 159, Alecu Russo 51, Milcov 63, 136, Mioriţei 38, 40, 84 A, P. Aman 8 C/D, Garofiţei 11, Letea 2, Bicaz 130, 146, 148, 154, 166, Electricienilor 2 D, Slănicului 2 A, Proiectantului 4, 6, 8, 9 Mai 25 A/F, Neagoe Vodă 12 A, 22 Decembrie 3 A, Logofăt Tăutu 8 A/D, Prieteniei 3 A/D, Ion Luca 7 B, Tipografilor 12 A, Bradului 56 B)
    În municipiul Oneşti sunt 11 adăposturi, în Moineşti 11, în Tg. Ocna 5, Comăneşti 4, Dărmăneşti 2, Buhuşiul şi Slănic Moldova nu au adăposturi. De asemenea, 10 adăposturi sunt şi în mediul rural.

    Lista completă cu adăposturile din judeţul Bacău este publicată pe site-ul IGSU şi pentru fiecare adresă sunt trecute şi coordonatele GPS, dar pot fi identificate şi în aplicaţia de mobil DSU (Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă) la Info Utile – categoria Adăposturi de Protecţie Civilă.

    În acelaşi timp, Compartimentul de Protecţie Civilă desfăşoară o intensă muncă de informare a populaţiei cu tot ceea ce înseamnă măsuri de protecţie, publicate pe site-ul primăriei, cât şi în broşuri speciale, difuzate prin asociaţii, în şcoli, prin cutiile poştale, prin presă. Important este să le citim, nu să le aruncăm la coş sau, şi mai grav să gândim că pe noi nu ne paşte vreun pericol. De altfel, cum românul este pus mereu pe glume, un cetăţean de pe Logofăt Tăutu mi-a tăiat-o scurt: „Fugi, domnule, cine mai umblă cu bombe clasice. Acum dă cu atomica.”
    Atunci să construim adăposturi antiatomice. Dar nu pentru murături.

    „Aud mereu alarmele. Fac exerciții și sper că sunt utile, ca oamenii să înțeleagă ce se petrece. În caz de alarmă reală ar trebui să ne adăpostim, dar chiar nu știu unde. Am auzit că ar fi niște locuri de acest gen la blocurile civile, dar nu cunosc detalii.”
    Valentin Solomon

    „Am auzit mereu alarmele. Nu mi-e teamă și nici nu mă deranjează, chiar m-am obișnuit. În caz că ar fi alarmă adevărată știu că ar trebui să mergem undeva, la adăpost. Dar unde o fi…!?! Nu știu. Poate o fi și la mine la bloc. La subsol? Poate o fi, dar eu nu prea cobor la subsol.”
    Maria Luca

    „Eu zic că alarmele sunt utile, pentru că, în primul rând, populația trebuie să fie educată și în acest sens. Să fie pregătită pentru orice eventualitate. Mai sunt adăposturi ALA? Unde sunt? Mai există un strict necesar într-un adăpost ALA? Ar trebui să fie apă și niște mâncare neperisabilă…este?”
    Gelu Agrigoroaie

    Geta Panaite
    Gheorghe Bălţătescu
    Florin Ștefănescu
    Foto: Liviu Maftei

     

     

    Sascut: Fragmente dintr-un schelet uman găsite în timpul demolării unui podeț

      Mai mulți muncitori s-au apucat zilele trecute să demoleze un podeț betonat din satul Pâncești, comuna Sascut, care se înfundase, iar apa din șanț se scurgea pe carosabil și îngreuna traficul.

      În timp ce demolau au găsit mai multe bucăți dintr-un schelet uman. Imediat, lucrările au fost sistate și a fost anunțată poliția, care a ridicat fragmentele osoase și le-a transportat la Morga pentru efectuarea unei expertize.

      Totodată, a fost deschisă o anchetă penală pentru ucidere din culpă și se așteaptă concluziile medicilor legiști.

      S-a dat startul „Școlilor de vară”!

        Pentru copiii din satele sărace, vacanța de vară înseamnă mai multe zile cu vacile și oile la păscut, mai multă muncă „în câmp” sau „la grădină”. Unii dintre ei vor face, însă, și alte lucruri: vor picta, vor dansa, se vor juca pe calculator. Asta pentru că s-a dat startul „Școlilor de Vară” organizate de Fundația de Sprijin Comunitar (FSC) în opt comune din județ și în Bacău.

        „Voluntarii FSC au pregătit asiduu sesiunile săptămânale și le vor oferi celor mici jocuri, concursuri, distracție multă, dar și informații noi, ateliere și cluburi educative gândite pentru a crea amintiri de neuitat”, arată Ionuț Chiriță, coordonator PR&fundraising.

        Echipe a câte 20 de voluntari vor locui alături de copii timp de o săptămână și le vor oferi zilnic un program de vacanță deosebit, orientat spre cunoaștere și distracție. La Centrul „Mozaic” din Bacău – unde activitățile vor dura toată vara – și „Clubul cu lipici” Corbasca, voluntarii au creat și un atelier de artă fotografică, pe lângă cele de pictură, dans, sport și dezvoltare personală.

        „Scopul a fost de a identifica prin fotografie problemele din comunitate pe care copii le observă, pentru ca mai apoi să găsească soluții care să fie prezentate adulților și autorităților locale”, arată Ionuț Chiriță.

        Proiectul a fost realizat în parteneriat cu Fundația „Mână în Mână”.

        Vor construi „Orașul de vis”

        Copiii de la „Mozaic” au și un alt program inedit: vor construi „Orașul lor de vis”. Prin aplicarea cunoștințelor dobândite la școală, copiii vor fi, pe rând, arhitecți, ingineri și constructori. Vor proiecta, vor măsură și vor pregăti materialele, în special lemn și carton. Fiecare își va construi, apoi, clădirea dorită, iar spațiile comune le vor realiza în echipă. La Godinești-Vultureni vor participa și 12 voluntare de la Girlguiding, o organizație de caritate și voluntariat cu o tradiție de peste 100 de ani din Marea Britanie.

        Fetele au strâns fonduri tot anul pentru a le oferi copiilor din această comună o vacanță frumoasă, în care accentul va fi pus pe limba engleză. Prin jocuri și aplicații practice cei mici își vor îmbunătăți cunoștințele de engleză și vor lega prietenii care să-i ajute să aibă puncte de reper și motivații suplimentare pentru a învăța mai mult și mai bine. De „Școala de vară” a FSC vor beneficia copii din Corbasca, Vultureni, Slobozia Nouă, Podu Turcului, Stănișești, Dealu Morii, Colonești, Motoșeni și Răchitoasa.

        „Și celelalte școli de vară vor avea câte un specific aparte, în funcție de așteptările și nevoile copiilor de acolo. Pentru cei mai mulți dintre ei, aceste săptămâni vor fi singurele de vacanță autentică în care se vor putea juca în voie și vor lega noi prietenii. Chiar dacă nu vor ieși din satul lor în această vară, voluntarii îi vor ajuta să viseze și să călătorească prin intermediul imaginației și al jocurilor”, a declarat Gabriel Măgurianu, coordonatorul „Școlilor de Vară”.

        Se oprește apa în Comănești, Moinești, Tîrgu Ocna, Onești

          Vă informăm că în data de 02.08.2018,începând cu ora 07.00, timp de 10
          ore, se va întrerupe furnizarea de apă potabilă a beneficiarilor
          alimentați de către Stația de Tratare Cărăboaia, de pe linia Comănești –
          Moinești, respectiv Tîrgu Ocna – Onești, în vederea remedierii unei
          defecțiuni apărute pe conducta de apă brută Baraj Poiana Uzului – Stația
          de Tratare Cărăboaia.

          COMUNICAT Biroul de presa RAJA ONEȘTI
          Pentru remedierea unei avarii aparute pe conducta de apa bruta baraj Poiana Uzului- Statie de tratare a apei Darmanesti apartinand SC CRAB SA, maine, 02.08.2018, incepand cu ora 07.00, se va intrerupe total alimentarea cu apa potabila a municipiuluI Onesti, pana la terminarea lucrarilor care se estimeaza la o durata de aproximativ 10 ore, la care se mai adauga aproximativ 12 ore timpul de umplere al conductei de aductiune.

          Avand in vedere lungimea conductei de aductiune, dar si vechimea acesteia, inca de la preluare, lucratorii RAJA au luat masurile necesare ca, in cazul aparitiei unei avarii pe acest tronson, orasul Onesti sa nu sufere de lipsa apei potabile aproximativ 24 de ore. Astfel, echipele de permanenta au avut grija ca rezervorul de apa Cuciur sa fie plin. In aceasta situatie, furnizarea apei potabile in municipiul Onesti va fi intrerupta incepand de maine dimineata, 02.08.2018, ora 08.00. SC RAJA SA va alimenta orasul Onesti, cu apa potabila din rezervor, maine seara, intre orele 17.30- 21.30.

          Reluarea furnizarii apei potabile in regim normal in municipiul Onesti se va face in functie de timpul de umplere al conductei de aductiune, care se estimeaza la aproximativ 12 ore.

          RAJA SA Constanta, in calitate de Operator-Cumparator al apei potabile vanduta – furnizata de catre SC COMPANIA REGIONALA DE APA BACAU SA, asigura reprezentatii CRAB, de tot suportul necesar, logistic si forta de munca.

          Ne cerem scuze fata de onesteni, carora le dam asigurari ca, de indata ce echipele CRAB vor remedia avaria, lucratorii RAJA vor efectua manevrele de vane necesare pentru reluarea furnizarii apei potabile in oras.

          Albrau Onești ridică berea românească la nivelul Premium

          Cel mai mare producător de bere din Moldova și unul dintre cei mai importanți fabricanți autohtoni de bere din România, Compania Albrau Prod, din Onești, lansează pe piață un nou sortiment – berea Zimbru Premium.

          Fabrica din Onești, administrată de omul de afaceri Vasile Ciobanu, promovează noul brand inclusiv prin cel mai mare turneu muzical din țara noastră, dedicat Centenarului Marii Uniri, „România în sărbătoare”, care străbate 100 de orașe. La începutul toamnei caravana va ajunge și în Bacău.


          Zimbru Premium este o bere îmbuteliată la doze de 0,33 și de 0,5 litri, dar și la sticle de 0,33 de litri și se diferențiază de restul produselor de pe piață printr-o rețetă originală, prin gustul autentic și prin calități care amintesc de tradiția din 1845, anul în care a început să fie fabricată la Iași. Cu timpul aceasta a fost dezvoltată. După 1989 fabrica a devenit societate pe acțiuni, în 1992 a fost privatizată și ulterior a fost preluată de Albrau Prod.

          Albrau fabrică în prezent zece mărci proprii de bere, dar acum investește în promovarea noului brand, Zimbru Premium, dar și în dezvoltarea capacității de producție, care – spune Vasile Ciobanu – ar putea ajunge de la 1,2 milioane de hectolitri de bere la circa 2,4 – 2,5 milioane.

          Acestui proiect ar putea să i se alăture chiar solista de muzică ușoară Andreea Antonescu, împreună cu soțul ei, omul de afaceri Traian Spak. Negocierile în acest sens sunt în plină derulare.

          Albrau Prod a avut anul trecut o cifră de afaceri de aproape 31 de milioane de lei și un profit de aproape 5,4 milioane de lei. Pentru acest an este estimată o creștere de circa 30%.


          Producătorul de bere din Onești fabrică cele zece sortimente proprii, dar și sortimente de bere sub brandurile unor mari rețele comerciale și exportă produsele sale în nu mai puțin de 19 țări de pe patru continente.
          Am vizitat această fabrică și vom reveni cu amănunte despre evoluția ei.

          Peste 50 de pompieri au fost avansați în grad

            Astăzi, 53 de pompieri militari (2 ofițeri și 51 de subofițeri) de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Bacău au fost avansați în gradul următor, la termen, în cadrul unei festivități care a avut loc la sediul unității.

            Aceştia au îndeplinit sau îndeplinesc stagiul minim în grad în cursul anului 2018, dar şi celelalte condiţii stabilite prin lege pentru a putea face pasul înainte în carieră. Și pe lângă noile grade, ei au primit și felicitări din partea colegilor.

            Foto: ISU Bacău

            Un șofer a intrat cu mașina într-un stâlp pe care l-a dărâmat

              În această după-amiază, un bărbat de 31 de ani, din Buhuși, în timp ce conducea un autoturism pe Calea Mărășești, în apropiere de Cascada, a pierdut controlul asupra direcției de mers și a izbit un stâlp de iluminat public, pe care l-a dărâmat pe trotuar.

              În urma impactului, șoferul și o pasageră de 33 de ani au fost răniți. Polițiștii de la Biroul Rutier Bacău au făcut cercetări la fața locului, l-au testat pe conducătorul auto cu etilotestul, rezultatul fiind negativ, și continuă ancheta pentru a stabili împrejurările exacte în care s-a produs evenimentul.

              Calea Republicii rămâne fără apă în noaptea de joi spre vineri

                Compania Regională de Apă Bacău oprește două zile apa potabilă pe Calea Republicii. În intervalul 2 august (ora 23.30 și 3 august (ora 03.30) angajații CRAB vor executa lucrări de mentenanță la rețeaua de distribuție apă aflată pe strada Republicii.

                De această oprire vor fi afectați consumatorii de pe strada Calea Republicii. Mai exact, băcăuanii cuprinși între intersecția cu str. Condorilor până la Metro), str. Agudului și str. 2 Stejari (comuna Sarata).

                Este posibil ca la reluarea programului normal de furnizare, apa să curgă tulbure.

                A fost confirmat primul caz de West Nile în Bacău

                  Primul caz de infecție cu virusul West Nile a fost confirmat la un pacient, în vârstă de 75 de ani, din municipiul Bacău.

                  „Acesta a fost izolat la Spitalul Județean de Urgență Bacău – Secția Boli Infecțioase Adulți în data de 14.07.2018 și a fost externat în data de 30.07.2018, ameliorat. Având în vedere contextul epidemiologic existent în Europa, instituția noastră a transmis adrese către toate cabinetele de medicină de familie, unitățile de primiri urgențe, Secțiile de Neurologie și Secțiile de Boli Infecțioase, în vederea monitorizării atente a tuturor persoanelor cu vârsta peste 15 ani, care prezintă simptome specifice”, a declarat Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la Direcția de Sănătate Publică (DSP) Bacău.

                  Totodată, în urma confirmării acestui caz, DSP Bacău a notificat și Primăria Bacău, Centrul de Transfuzii Bacău, medicul de familie și Direcția Sanitar Veterinară Bacău.
                  Virusul West Nile se transmite prin înțepătura țânțarilor infectați, iar aceștia la rândul lor îl contactează prin înțeparea păsărilor infectate. Factorii care favorizează apariția epidemiilor în Europa sunt: temperaturile ridicate, valurile de căldură ce urmează după ploi abundente și intensificarea circulației de călători și mărfuri.

                  Specialiștii atrag atenția că în majoritatea cazurilor infecția nu prezintă simptome, iar când acestea apar sunt foarte variate și se manifestă în special prin: febră, dureri de cap, dureri musculare şi articulare, uneori greaţă şi vărsături, diaree, rareori inflamarea ganglionilor limfatici.

                  Pentru prevenirea înțepăturilor de țânțar se recomandă amplasarea de plase de protecție la geamurile și ușile caselor, să se folosească substanțe chimice repelente și să se îndepărteze recipientele de apă stătută și gunoiul menajer.
                  În luna iunie, la nivelul județului Bacău, au mai fost două suspiciuni de infecție cu West Nile, care nu s-au confirmat.

                  Potrivit unei informări a Centrului Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile de astăzi, 1 august, până la acest moment, la nivelul întregii țări, au fost înregistrate 12 cazuri de infecție cu West Nile, în șapte județe și municipiul București.

                  Același stadion, altă față

                  Aerostar își modernizează arena în vederea eșalonului secund, al cărui campionat va debuta în weekend. În prima etapă, „aviatorii” vor primi vizita Pandurilor Târgu-Jiu, meciul fiind programat sâmbătă, de la ora 11.00

                  Un lifting facial. Făcut cu tot dichisul. Fără acid hialuronic, botox sau oxigen răcoritor, ci cu iarbă, beton și plastic. În vederea noului sezon de ligă secundă, care va debuta în acest weekend, stadionul „Aerostar” va avea o nouă față. Una care să dea bine atât pe „sticlă” (minimum patru meciuri pe etapă vor fi televizate), cât și la întâlnirea cu numele sonore ale „balului”: FC Argeș și Petrolul Ploiești, UTA și Poli Timișoara, U Cluj și Farul Constanța.

                  Procesul de modernizare al arenei ce va găzdui meciurile de B disputate acasă de „aviatorii” lui Cristi Popovici este unul complex. Vizează suprafața de joc, acolo unde au fost înlocuite brazdele de gazon și au fost montate porți noi, dar, mai ales, tribunele, conducerea CS Aerostar achiziționând 1300 de scaune care au fost deja asamblate. Demarată în iunie, operațiunea de cosmetizare a arenei băcăune va fi definitivată la mijlocul lui august, în preajma celui de-al doilea joc al Aerostarului pe teren propriu: cel cu Chindia Târgoviște. Practic, în acest moment, singura structură la care se mai lucrează este tribuna oficială. Una pe două nivele, jos fiind amplasată o parte a zonei VIP și masa presei, iar la etaj instaurându-se un centru de comandă.

                  „Aceste lucrări de renovare și de adaptare a stadionului la cerințele eșalonului secund ar fi fost în mod cert terminate dacă starea vremii ne-ar fi permis”, a declarat presedintele CS Aerostar, Doru Damaschin.

                  „Din păcate, ploaia care a căzut din belșug în iulie ne-a cam dat planurile peste cap în ceea ce privește lucrările de la noua tribună oficială. Un alt impediment a fost dimensiunea atipică a geamurilor din zona centrului de comandă, ceea ce a făcut ca livrarea lor să sufere o întârziere. Estimăm însă că până la etapa a treia a campionatului, totul să fie pus în întregime la punct. Oricum, până la primul meci, cel de sâmbătă, cu Pandurii, partea de jos a tribunei oficiale va fi definitivată”.

                  Singura reprezentantă a Moldovei în ediția de campionat 2018-2019 a ligii secunde, Aerostar Bacău speră să conteze la meciurile de acasă și pe aportul suporterilor. „Așteptăm publicul alături de noi, încă de la primul joc, cel cu Pandurii”, a sunat adunarea antrenorul „aviatorilor”, Cristi Popovici. E timpul pentru bal!

                  1360 de locuri are stadionul „Aerostar”, 60 dintre acestea fiind amplasate la tribuna oficială.

                  Se pun în vânzare biletele
                  Accesul la meciurile de acasă ale Aerostarului se face fie pe bază de bilet, fie de abonament. Costul unui tichet este de 10 lei, iar contravaloarea unui abonament la toate cele 19 jocuri pe care Aerostar le va susține pe teren propriu în campionat este de 175 lei. Biletele și abonamentele se pun în vânzare astăzi, la sediul „Cedra Tour” de pe strada Mihai Viteazu, dar ele pot fi procurate și sâmbătă, în ziua meciului, de la stadion.

                  Acasă și nu prea
                  Dacă Aerostar și-a modernizat stadionul, în schimb o parte din divizionarele B întâmpină probleme cu propriile arene. Astfel, stadionul „Farul” nu a fost omologat, constănțenii urmând să joace primul meci de acasă la Ovidiu, unde vor fi găzduiți de baza Viitorului. Deși nou, nici stadionul din Târgu-Jiu nu a primit undă verde din partea FRF, adversara din prima etapă a Aerostarului, Pandurii pregătindu-se să evolueze fie pe terenul sintetic de lângă stadionul propriu, fie la Motru. UTA își continuă și ea pribegia, revenind, după o pauză de un an și jumătate pe arena „Motorul”, ACS Poli Timișoara are interzis la vestiarele de pe „Dan Păltinișanu”, în timp ce Petrolul riscă să nu poată disputa jocurile de pe teren propriu pe „Ilie Oană”, în lipsa Certificatului de Securitate.

                  Subvenții mai mari pentru angajarea persoanelor cu handicap

                    De la 1 august, firmele care vor încadra persoane cu dizabilități vor primi de la stat 2.250 de lei/lună, timp de 12 luni, pentru fiecare angajat, în loc de 900 de lei, ca până acum.
                    Perioada de menținere în muncă trebuie să fie de cel puțin 18 luni. Suma a fost majorată printr-o ordonanță care modifică Legea 76 din 2002. De aceeași subvenție vor beneficia firmele care vor angaja tineri defavorizați sau care au părăsit un centru de plasament, șomeri, absolvenți ai unei instituții de învățământ, persoane peste 45 de ani care nu și-au găsit un loc de muncă.

                    Suma va fi acordată timp de 18 luni dacă firma angajează pe durată nedeterminată, cu normă întreagă, absolvenți din rândul persoanelor cu handicap. Și societățile care vor încheia un contract de ucenicie sau de stagiu cu tineri cu dizabilități sau tineri defavorizați vor beneficia, la cerere, pe întreaga perioadă de derulare a contractului de ucenicie/stagiu, de subvenția de 2.250 lei/lună.

                    LANSARE PROIECT

                    „Extinderea capacității de producție a S.C.COMBOTEH S.R.L., prin creșterea volumului de părți componente pentru mașinile de utilizare generală, confecționate”

                    Eficiență energetică pe bani europeni la Comănești și Moinești

                      Spitalul Orășenesc din Comănești și Școala „George Enescu” din Moinești se numără printre instituțiile publice care vor beneficia de fonduri din Programul Operațional Regional 2014-2020 (REGIO) pentru sprijinirea eficienței energetice în clădirile publice. Două contracte de finanțare, care angajează fonduri nerambursabile de aproape 4,6 milioane de euro, au fost semnate de primarii Viorel Miron și Valentin Vieru cu Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Nord-Est.

                      Proiectul aplicat la Spitalul orășenesc „Ioan Lascăr” din Comănești va avea o durată de implementare de 41 de luni și are ca obiective reducerea emisiilor de carbon cu aproximativ 68% și îmbunătățirea eficienței energetice a clădirii. Economia anuală de energie estimată este de 53,73% din consumul inițial, iar valoarea finanțării nerambursabile de aproape 3,9 milioane de euro (98,00% din valoarea eligibilă a proiectului).

                      SONY DSC

                      La Moinești, un proiect care va avea o durată de implementare de 74 de luni are ca obiectiv creșterea eficienței energetice a Școlii gimnaziale „George Enescu”. Se vor realiza lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii, precum și a unor lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire și a sistemului de furnizare a apei calde de consum, a lucrărilor de instalare a sistemelor de ventilare și de modernizare a instalației de iluminat. Valoarea finanțării nerambursabile este 698.271 de euro și reprezintă 98% din valoarea eligibilă a proiectului.

                      „Preocuparea ADR Nord-Est pentru încurajarea și accelerarea tranziției către o societate cu emisii scăzute de carbon este una considerabilă și se manifestă pe mai multe paliere. Unul dintre acestea este utilizarea tuturor oportunităților de finanțare oferite de Programul Operațional Regional pentru eficiență energetică, iar apetitul pentru proiectele de reabilitare termică a clădirilor publice este un indicator relevant în acest sens. În mod complementar, sprijinim consolidarea capacității autorităților locale de a elabora strategii și planuri de acțiune integrate pentru eficiență energetică durabilă și adaptări climatice, astfel încât acțiunile concertate să aibă un impact major în sensul protejării mediului înconjurător.”
                      Vasile Asandei, director general al ADR Nord-Est.

                      UPDATE Demisie din CA la Thermoenergy

                        Emil Melinte a demisionat din Consiliul de Administrație al SC Thermoenergy Group SA Bacău reclamând netransparența concursului pentru ocuparea funcțiilor de directori.
                        Soția demisionarului s-a înscris în cursa pentru ocuparea funcției de director comercial, însă cei doi au plecat în concediu în afara țării.
                        Surse administrative au declarat pentru Deșteptarea că Melinte nu a mai participat în ultimele 2 luni la ședințele CA, aflându-se în conflict de interese, el având relații de serviciu (contractuale) cu furnizorul de gaz al Thermoenergy.

                        Actualul CA de la Thermoenergy a fost selectat în a doua jumătate a lui 2017, în conformitate cu prevederile OUG 109/2011 privind guvernanța corporatistă. În februarie 2018, consiliul a fost instalat începându-și activitatea, cu directori numiți interimar (director general, comercial).

                        În paralel, o firmă de consultanță s-a ocupat de procedura de selecție a directorilor executivi (general, comercial, tehnic, economic), soția lui Melinte înscriindu-se în cursa pentru funcția de director comercial, deși acesta era membru CA al Thermoenergy.

                        Melinte și-a anunțat demisia în cursul acestei dimineți din calitatea sa de membru a CA Thermoenergy Group SA Bacău, iar pe rețelele de socializare critică o presupusă netransparență în derularea procesului de selecție. „Organizarea concursului de selecție directori în cadrul companiei publice Thermoenergy Group SA, anunțat și prin pagina de dezvoltare comunitară PRO Bacău, pare a se apropia de final mimându-se transparența”, a scris Melinte pe propriul grup Facebook.

                        Surse din cadrul Primăriei Bacău, autoritatea tutelară a Thermoenergy, spun însă că situația este, în realitate, alta.

                        „Melinte era de mai multă vreme sub auspiciile conflictului de interese. Are relații de serviciu cu furnizorul de gaz al Thermoenergy, iar în ultimele aproximativ 2 luni nu a mai participat la ședințele CA. Probabil a sesizat situația în care se afla și a încercat să dreagă busuiocul aruncând în spațiul public placa netransparenței. Știa foarte bine calendarul procedurii de selecție, dar dânsul a plecat în concediu”, au declarat sursele menționate.

                        Procedura de selecție a directorilor Thermoenergy va continua până la sfârșitul acestei săptămâni, când vor fi date publicității rezultatele.

                        Sursele amintite au mai precizat că Melinte era nemulțumit că soția sa, care „vâna” poziția de director comercial, a luat un punctaj mic, fără șanse la adjudecarea funcției respective.

                        UPDATE
                        Contactat telefonic, Emil Melinte a declarat:

                        “Soția mea s-a și înscris la concurs pentru postul de director financiar, nu comercial, dar nu era nicio incompatibilitate! Era incompatibilitate dacă aș fi participat la comisia de remunerare și nominalizare! Nu aveam voie să particip în această comisie! Am studiat cu atenție înainte statutul societății Thermoenergy, am citit și legislația în vigoare, iar logica ne spunea că atât timp cât nu am intervenit, nu era nicio incompatibilitate. Eu nu m-am implicat practic deloc, decât în faza de interviu când l-am întrebat pe Alin Popa, consilierul primarului, de ce nu se respectă regulile. Fiind în comisia de audit am dreptul de a verifica modul în care sunt respectate procedurile în cadrul Thermoenergy. Nimeni nu știa când vor fi interviurile! Eu chiar sunt plecat din țară și am anunțat lucrul acesta. Eu am contestat netransparența pentru că nu am știut când au loc interviurile. În ceea ce privește legătura mea cu furnizorul de gaze naturale al Thermoenergy, este adevărat! Eu nu am participat la nicio ședință în care au fost luate decizii legate de contractul de gaz pentru că am relații foarte vechi cu aceștia. Consiliez furnizorul în domeniul certificatelor verzi și a parcurilor fotovoltaice.” Ramona Ionescu

                        Trofeu pentru „Mugurașii Mănăstireni”

                          Ansamblul folcloric „Mugurașii Mănăstireni”, din comuna Mănăstirea Cașin, s-a întors de la ediția a VI-a a Festivalului Național de Folclor din orașul Eforie cu un trofeu și cu o diplomă de excelență a retrospectivei „Cânt și joc pe plai dobrogean”. Festivalul este organizat an de an de Primăria și de Casa de Cultură ale orașului de la malul Mării Negre.

                          „Trofeul – am aflat de la prof. înv. primar Diana Apreotesei – au fost acordate pentru calitatea prestației ansamblului folcloric într-un program susținut seară de seară, timp de șase zile”.
                          Ansamblul folcloric „Mugurașii Mănăstireni” a luat naștere la începutul acestui an, la inițiativa instructorului Cristian Blănaru, fost dansator și asistent coregraf la Ansamblul folcloric „Doina Trotușului” din Onești, și a profesoarei Diana Apreotesei de la Școala Gimnazială „Regina Maria” din Mănăstirea Cașin. Inițiativa a fost sprijinită și de primarul Gabriel Apreotesei și de directorul școlii, Romeo Lupeș.

                          Ansamblul folcloric este format din circa 40 de elevi, împărțiți pe două grupe de vârstă, una între 7-10 ani, alta între 10-14 ani. „Proiectul – a precizat Diana Apreotesei – are ca scop transmiterea din generație în generație a portului, jocului și cântecului popular românesc de pe Valea Cașinului și din întreaga țară și formarea unui comportament artistic prietenos, sensibil, responsabil și creativ față de folclor, obiceiuri, tradiții și dansul popular”.

                          În perioada 16-22 iulie, copiii din ansamblu au fost într-o tabără de folclor de la Edineț (Republica Moldova), pentru sărbătorirea Centenarului Marii Uniri. Apoi s-au deplasat la Eforie Sud, unde au participat timp de o săptămână la retrospectiva Festivalului Național de Folclor. De acolo, au venit și au încântat întreaga adunare populară care a avut loc cu prilejul dezvelirii și sfințirii unui nou monument al eroilor în Mănăstirea Cașin.


                          La doar două luni de la înființare, în aprilie 2018, la concursul „Elevii au talent” organizat în Bacău, grupa de 7-10 ani a ansamblului folcloric mănăstirean a obținut Trofeul concursului, iar grupa de 10-14 ani Premiul I.

                          I-a furat iubitei banii din cont

                            În apel, inculpatul a obţinut rejudecarea dosarului, motivat de faptul că procesul s-a judecat în lipsa lui, el fiind arestat într-o altă cauză.

                            Anul trecut, Tribunalul Bacău l-a condamnat pe B.A., din Tulcea, recidivist, la 2 ani şi o lună de închisoare, pentru infracţiunile de efectuare de operaţiuni financiare în mod fraudulos şi acces ilegal la un sistem informatic. La această pedeapsă s-a adăugat o alta mai veche, de 4 ani şi 6 luni, primită în 2014. Astfel, inculpatul are de executat o pedeapsă totală de 6 ani şi 7 luni închisoare.

                            Bărbatul a fost obligat şi la plata unor despăgubiri către V.D.Ş. de 8.400 euro. Potrivit rechizitoriului, în martie 2015, B.A. a transferat din contul băcăuancei V.D.Ş. suma de 8.400 de euro, prin accesarea fără drept a contului acesteia, deschis la BCR Târgu Ocna şi utilizarea neautorizată a serviciului Click 24 Banking, cât şi a datelor de identificare pentru acesta (parola şi cod PIN) în contul de card pe care el îl deţinea şi folosea, deschis la Raiffeisen Bank Tulcea, pe numele fostei concubine.

                            Pe durata procesului, inculpatul nu a putut fi audiat întrucât nu s-a prezentat în faţa instanţei. De altfel, nici în faza urmăririi penale, B.A. nu a fost găsit la adresa de domiciliu. Deoarece existau informaţii că acesta se află arestat în Marea Britanie, a fost întocmită o comisie rogatorie internaţională adresată autorităţilor străine, pentru a se furniza informaţii cu privire la motivele încarcerării şi a permisiunii de a audia inculpatul. În 2016, Ministerul de Interne, Unitatea de Infracţionalitate Internaţională a Regatului Unit a comunicat că B.A. a fost arestat preventiv în Marea Britanie, dar a fost eliberat şi nu se ştie unde se află. Audiată de poliţişti, păgubita V.D.Ş. a explicat că ea şi inculpatul au fost prieteni, iar fapta a fost comisă în perioada în care locuiau împreună în Italia. Ea a mai declarat că suma de 8.400 euro a fost transferată fără acordul ei.

                            „Persoana vătămată i-a mărturisit inculpatului că are într-un cont la BCR Târgu Ocna, ce are ataşat un card în euro, aproximativ 9.400 de euro, bani cu care intenţionează să-şi achiziţioneze un imobil în România. Realizând că poate obţine în mod facil o sumă importantă de bani, inculpatul B.A. i-a spus persoanei vătămate să apeleze la serviciul Clik 24 Banking pentru a-şi verifica conturile, solicitându-i crearea unui user şi a unei parole pentru utilizarea tokenului. Tot la solicitarea inculpatului persoana vătămată a solicitat băncii eliberarea unui card în euro ataşat contului unde avea suma de 9.500 de euro. Ulterior, în prezenţa sa, inculpatul B.A. a determinat-o pe V.D.Ş să transfere în contul deschis la Raiffeisen Bank Tulcea suma de un euro. Cu această ocazie, probabil, inculpatul a putut observa userul şi parola pentru accesarea contului persoanei vătămate”, explică anchetatorii.

                            În momentul în care a descoperit că-i lipsesc banii din cont, femeia i-a reproşat concubinului ei că i-a accesat pe ascuns contul.

                            „Pentru a nu fi reclamat la carabinieri de către V.D.Ş., inculpatul a agresat-o fizic pe aceasta şi a închis-o în casă, după care a părăsit apartamentul. Ulterior, persoana vătămată a obţinut foaie de călătorie de la Consulatul din Bolognia, deoarece nu şi-a mai găsit buletinul şi cardul bancar, a revenit în România şi a formulat plângere penală împotriva inculpatului”, mai spun procurorii.

                            Inculpatul şi-a angajat avocat şi a făcut apel împotriva condamnării, arătând că judecata pe fond a avut loc în lipsa lui, în condiţiile în care era arestat într-o altă cauză. Din înscrisurile depuse la dosar, respectiv hotărârea Curţii din Nestevd şi sentinţa Tribunalului Suprem din Danemarca, rezultă că inculpatul s-a aflat în stare de deţinere în Danemarca în perioada februarie 2016 – mai 2017, în vederea extrădării pentru executarea pedepsei de 4 ani şi 6 luni închisoare. În lipsa acestor informaţii, prima instanţă a judecat cauza fără a-l cita pe inculpat la locul de deţinere. În consecinţă, pentru că judecata a avut loc în lipsa inculpatului, nelegal citat, apelul său a fost admis. Sentinţa a fost desfiinţată, iar cauza a fost trimisă spre rejudecare primei instanţe. Decizia este definitivă.

                            Doar două taxiuri „pirat” au fost depistate în Bacău

                              Anul trecut, polițiștii locali au identificat 23 de taxiuri ilegale. La finele lunii iulie, erau 730 de autorizații de taxi emise de Primăria Bacău.

                              Printre taximetriștii care își plătesc la zi toate taxele și dețin toate autorizațiile necesare se mai strecoară, uneori, și indivizi care după ce practică legal această activitate „uită” să mai obțină astfel de documente și ies în traseu ilegal. Anul trecut, agenții de la Poliția Locală Bacău – Birourile Siguranță Rutieră și Ordine Publică și Siguranța Persoanei au identificat, în cadrul acțiunilor desfășurate, 23 de taxiuri „pirat”. Anul acesta, în schimb, au fost depistate doar două.

                              „Persoanele depistate, fiind la prima abatere, au fost sancționate cu avertisment. Neregulile constatate au fost lipsa documentelor și a autorizațiilor”, spune Oana Cojocaru, purtător de cuvânt la Poliția Locală Bacău.

                              Așadar, aceștia au scăpat ieftin. Amenzile pentru transportul în regim de taxi fără documente pornesc de la 25.000 de lei și ajung până la 50.000 de lei, aplicabilă transportatorilor. Trebuie, însă, menționat că anul acesta s-au făcut și mai puține controale pe linie de taximetrie, față de anul trecut.

                              „În anul 2017 au fost efectuate 16 acțiuni, fiind aplicate 223 de sancțiuni, în valoare de 19.400 de lei, iar în anul 2018 au fost organizate trei acțiuni și aplicate 80 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 9.900 de lei”, mai spune Oana Cojocaru.

                              Autorizații la vedere
                              Situația autoturismelor pentru care s-a emis autorizație de taxi este publicată pe site-ul Primăriei Bacău și, la sfârșitul lunii iulie, erau eliberate 730 de autorizații. Astfel, dacă un taximetrist iese în trafic cu o mașină pentru care nu mai are autorizație el poate fi ușor identificat atât de agenți, cât și de colegii lui.

                              „Se fac prea puține controale și ar trebui să fie toți taximetriștii verificați, nu doar unii. Eu unul îmi respect programul, îmi respect clienții și sunt la zi cu toate plățile și actele. Nu au pentru ce să mă amendeze. Dar ar trebui mai multă implicare”, spunea un taximetrist.

                              Persoana care face transport în regim de taxi trebuie să dețină autorizație sau orice altă copie conformă, care se găsește obligatoriu la bordul mașinii și este valabilă numai în prezența ecusoanelor și a mai multor documente. Dacă la un control al poliției lipsesc ecusoanele sau un alt act, se reține autorizația sau copia conformă, până se face dovada existenței și valabilității acestora.
                              În cazul în care trasportatorul nu poate prezenta aceste acte în cel mult 30 de zile, autorizația taxi sau copia conformă se retrage, odată cu ecusoanele, și se va atribui altui transportator autorizat, în procedura de atribuire prevăzută de prezenta lege.

                              Testări gratuite pentru depistarea cancerului de col uterin

                                Programul continuă şi anul acesta, fiind derulat prin două spitale publice, o clinică privată şi cabinetele medicilor de familie. În primele şase luni din 2018, s-au efectuat peste 1.300 de teste.

                                Cancerul de col uterin, ca orice formă de cancer, are un impact dramatic asupra vieţii persoanei diagnosticate, dar şi a familiei acesteia. Acest tip de cancer determină, la nivel mondial, moartea a milioane de femei, în fiecare an, şi ocupă locul doi ca frecvenţă a cancerelor, după cel de sân. Pentru că este şi o afecţiune care se poate trata cu succes, dacă este depistată la timp, autorităţile din Sănătate au demarat un program naţional în cadrul căruia femeile se pot testa gratuit. Anul acesta, peste 1.300 de băcăuance au beneficiat de aceste analize.

                                „În cadrul Programului Naţional de depistare activă a cancerului de col uterin, la nivelul judeţului Bacău, în trimestrele I şi II, din anul 2018, au fost recoltate 1.362 de frotiuri, mai precis 628 în primul trimestrul şi 734 în trimestrul II. Dintre cele din trimestrul I 2018, 484 au prezentat modificări celulare non-neoplazice (infecţii, inflamaţii, atrofii), 117 au fost negative şi 27 prezintă atipii diverse care necesită diagnosticare”, a declarat Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la Direcţia de Sănătate Publică Bacău.

                                Anul acesta, numărul femeilor care au beneficiat de aceste testări prin programul Ministerului Sănătăţii este în creştere, faţă de 2017, când au fost recoltate 1.661 de frotiuri, dintre care 1.540 au prezentat modificări celulare non-neoplazice (infecţii, inflamaţii, atrofii), 57 prezentau atipii diverse, iar pacientele au fost îndrumate către specialişti pentru mai multe investigaţii şi diagnosticare, iar 64 de rezultate au fost negative. Băcăuancele care doresc să acceseze acest program, se pot adresa direct unităţilor medicale, fără a mai prezenta bilet de trimitere de la medicul de familie. Anual, la nivelul judeţului Bacău, se înregistrează câteva zeci de cazuri de cancer de col uterin.

                                „Cu cât este diagnosticat mai devreme, cu atât şansele de vindecare sunt mai mari. Realizarea investigaţiei în cadrul programului se poate face atât prin accesarea directă la medicii de specialitate prin cabinetele de obstetrică-ginecologie şi de planificare familială din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă Bacău, Spitalul Municipal de Urgenţă Moinești, SC MedicalTest, cât şi prin cabinetele medicilor de familie.”

                                Anda Dumitrescu, purtător de cuvânt la Direcţia de Sănătate Publică Bacău

                                „Noi nu vindem cărți. Noi oferim cultură!”

                                  Suntem în mijlocul verii, o perioadă guvernată de vacanțe și concedii, ce-i drept, umbrite de condițiile meteorologice. Uitând de ploi, vacanța este minunată. Totuși, cu un ochi pe calendar, numărăm zilele până la toamnă. Din păcate, mai e puțin și va începe un nou an școlar. Iar acest „din păcate” este valabil și pentru copii și pentru părinți. Copiilor le va fi dor de vacanță, iar părinții vor trebui să scoată bani din buzunar pentru tot ce înseamnă „back to school”.

                                  Un vechi proverb românesc spune că e bine să-ți faci iarna car și vara sanie. Dar, să nu mergem chiar atât de departe! Asta nu înseamnă că n-am putea de pe acum să ne ocupăm, să zicem, de…rechizite. Îmbrățișând această idee, am vrut să vorbim cu cineva din domeniu. De această dată am ales să mergem la Onești și ne-am oprit la librăria Vio Libris unde am stat de vorbă cu administratorul locației, Viorica Arvinte.


                                  Context economic

                                  „Dacă e să ne referim la comerț, așa cum s-a dezvoltat de-a lungul timpului, librării sută la sută sunt puține. Librăriile, așa cum le știm noi, cele cu cărți, sunt și mai puține, pentru că nu se mai vând ca altădată”, ne spune Viorica Arvinte care a ținut să specifice că la unitățile pe care le conduce continuă și pe linia aceasta cu cărți, chiar dacă nu este avantajos din punct de vedere al afacerii, dar, consideră că cineva trebuie să ducă mai departe această tradiție și să fie alături de cei care încă mai doresc să cumpere cărți. „Pentru noi este ca o datorie morală”, a întărit această idee managerul oneștean.

                                  În continuare, Viorica Arvinte a făcut o comparație cu hypermarket-urile care își permit să schimbe marfa după sezon. „Noi nu putem face astfel de lucruri. Noi am rămas consecvenți pe ideea că trebuie să facem lucruri pentru copii, pentru cultură”, a adăugat șefa librăriei oneștene. Faptul că orașul a scăzut din punct de vedere al potențialului economic dar și a numărului din ce în ce mai mic de copii, face ca librăriile oneștene să sufere. Cu toate acestea, Viorica Arvinte spune că rămâne pe poziție și merge mai departe cu librăriile pe care le conduce: Vio Libris, de pe str. Mărășești nr.10 și Laura Libris de pe str. Radu Rosetti nr. 4.

                                  De 20 de ani…

                                  Când vine vorba de valoare, automat te gândești la tradiție, la calitate, la istorie… Toate aceste virtuți se pot trece cu ușurință în dreptul librăriilor conduse de Viorica Arvinte. Vio Libris împlinește anul acesta 20 de ani, iar Laura Libris face 17 ani de la înființare.
                                  Și pentru ca noblețea misiunii librăriilor Vio Libris și Laura Libris să fie conturată așa cum se cuvine, vom încheia cu o afirmație a Vioricăi Arvinte care reprezintă esența a tot ceea ce se întreprinde în unitățile pe care le conduce: „Noi nu vindem cărți. Noi oferim cultură!”.

                                  Ce găsim în librării?

                                  Cărți și rechizite

                                  La loc de cinste stă cartea, aceasta ocupând un loc principal. Urmează articolele de birotică și papetărie, rechizite, jocuri și jucării pentru copii și chiar articole sportive. De altfel, în timpul anului școlar, oneștenii vin în cele două librării în mod special pentru articole de școală, dar nu trebuie omise și serviciile de copiator și plastifiere
                                  a documentelor.

                                  Servicii conexe

                                  Oneștenii pot plăti facturi, și mai nou, la Laura Libris pot încheia contracte de mică publicitate pentru publicarea anunțurilor în cotidianul Deșteptarea.

                                  Avem relații contractuale cu distribuitori naționali și cu branduri foarte cunoscute, unele chiar românești, dar de foarte bună calitate”, a precizat administratorul librăriilor Libris din Onești. Viorica Arvinte spune că afacerea care o dezvoltă la nivelul municipiului Onești propune clienților alternativa calității românești în detrimentul mărfurilor chinezești de calitate îndoielnică.

                                  „Clienții fideli sunt legați de librăriile noastre și sunt la curent cu noutățile. Relația cu ei o menține permanent personalul nostru calificat. Angajații ne sunt alături de foarte mulți ani și ei aduc afacerii plus valoare. Colegii mei le oferă clienților chiar și consiliere în ceea ce privește produsele din librării.”