duminică, 14 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2377

Spitalul Județean Bacău își face sursă proprie de apă și mărește rezerva

    Este vorba despre o sursă alternativă, cu puțuri de mare adâncime, care vor alimenta rezervoarele de apă astfel încât, în situații de avarie la conducta principală, spitalul să nu mai rămână fără apă.

    Spitalul Județean de Urgență (SJU) Bacău are în derulare un amplu proiect pentru realizarea unei surse proprii de apă, dar și pentru mărirea rezervei de apă necesară unității medicale. Cea mai recentă avarie, care a lăsat orașul „pe uscat” pentru o săptămână, a fost o experiență grea pentru spital.

    „Noi, cumva, am previzionat lucrurile astea. Acum doi ani, am făcut o documentație în ceea ce privește suplimentarea rezervei de apă a spitalului și constituirea unei noi surse alternative, proprii. Lucrarea este destul de amplă. A fost aprobată de către Consiliul Județean Bacău și finanțarea este asigurată tot de către acesta. Nu include doar o rezervă suplimentară de apă, ci și forarea a două puțuri de mare adâncime, de peste 130 de metri, pentru asigurarea sursei suplimentare și proprii de apă, include o parte de canalizare de la pavilionul medico-chirurgical și de la Pediatrie, o stație de epurare, o stație de tratare a apei, deci, practic, un ansamblu care să asigure și intrarea apei în rezervoare, dar și ieșirea acesteia în canalizare, conform prevederilor legale”, a explicat Adrian George Popa, managerul SJU Bacău.

    Stația de epurare va aduce economii la bugetul spitalului, unitatea fiind nevoită să plătească lunar peste 10.000 de lei, penalități, din cauza apei uzate care nu este în parametri.

    Se va face și o stație de epurare

    „Spitalul Județean de Urgență nu a avut niciodată o stație de epurare și, ca atare, în fiecare lună, la controalele făcute cu Compania de Apă, parametrii la apa uzată, care intră în canalizarea orașului, erau depășiți și spitalul plătește penalități, și nu sunt bani puțini. Cu noua stație de epurare va fi în parametri normali și vom scuti aceste penalități, pe care inițial nu le-am acceptat, știam că trebuie plătite, dar mi se părea suma foarte mare, am avut și un proces în acest sens, însă l-am pierdut”, managerul Popa.

    Șantierul a fost deschis în parcarea pavilionului medico-chirurgical, unde medicii își lăsau autoturismele, dar a fost închisă și o bandă de circulație astfel că, pe poarta dinspre Poliție, mai au acces doar ambulanțele. Pe de altă parte, și în parcarea din fața Spitalului Municipal, din Calea Mărășești, mai pot intra cu mașinile doar angajații. Contractul de proiectare și execuție a acestor ample lucrări a fost atribuit, în urma unei licitații, către SC Capital Invest SRL din Moinești, cu suma de 6,1 milioane de lei fără TVA, iar termenul de execuție este de 18 luni, potrivit conducerii spitalului, dintre care două luni, cele de proiectare, s-au scurs deja. Un alt șantier se va deschide, cel mai probabil în toamnă, la clădirea Secției de Pediatrie, care va intra într-o reabilitare totală, dar și la clădirea spitalului vechi, care este în procedură de atribuire la Compania Națională de Investiții.

    „Până acum spitalul avea două rezervoare de apă. Unul de 150 mc și altul de 500 mc. Acum, se va mai face unul de 500 mc. Practic, cu 650 mc putem supraviețui trei zile, într-un regim de consum normal. Restricționat, ne-am dus și mai mult, la cinci zile, dar șapte zile s-a dovedit a fi o perioadă prea mare. A fost o situație la limită și cea mai critică a fost ultima zi. Apa într-un spital este absolut necesară și vitală în secții ca UPU, Neonatologia, blocul operator, stația de hemodializă. Oricum, am asigurat doar urgențele.”
    Adrian George Popa, manager SJU Bacău

    Coperta 1

      Accident cu patru răniți la Parava

        Poliția în acțiune

        Joi dimineață, în jurul orei 6.40, un tânăr de 28 de ani, din comuna Valea Seacă, în timp ce conducea un autoturism pe DJ 206B, către Parava, într-o curbă la dreapta a pierdut controlul asupra direcției și s-a izbit de un podeț din beton. Imediat după accident, acesta a fugit de la fața locului, fiind depistat la scurt timp de polițiști. Era rănit, la fel și cei trei pasageri din mașină, cu vârste de 14, 15 și 17 ani. Tânărul de 28 de ani a fost testat cu etilotestul, rezultatul fiind de 0,88 mg/l în aerul expirat, dar s-a constatat și că nu deținea permis de conducere. Polițiștii au întocmit dosar penal și fac cercetări pentru infracțiunile de vătămare corporală din culpă, conducere fără permis, conducere sub influența alcoolului și părăsirea locului accidentului.

        Se reia tratamentul avio

          Primăria Bacău, prin Direcția Salubrizare, Agrement, Parcuri, va efectua începând de duminică, 5 august, cel de-a doilea tratament din acest an pentru combaterea țânțarilor, a căpușelor și a omizilor. Se preconizează ca tratamentul să fie aplicat pe o perioadă de 5-7 zile, în funcție de condițiile meteorologice.

          „Avionul care execută acest tratament are o instalație care creează o perdea foarte fină de substanță. Or, dacă este prea cald, soluția se vaporizează și nu mai ajunge în condiții optime pe suprafața pulverizată”, a explicat Cristi Dumbravă, director la Direcția Salubrizare, Agrement, Parcuri.

          Substanțele folosite sunt avizate de către Comisia Națională pentru Produse Biocide. Tratamentul se efectuează preponderent în zonele cu vegetație abundentă, în parcuri și zone traversate de cursuri de apă, și va fi aplicat cel mai probabil în intervalul orar 5.00 – 11.00. Pe lângă condițiile meteo, în modificarea programului de tratament avio pot interveni și anumite aplicații ale unităților militare de aviație.

          Pictorul băcăuan Adrian Doni (Donisanu) expune la Oradea

          Artistul naiv băcăuan Adrian Doni (Donisanu) deschide a deschis o nouă expoziţie, de data aceasta la Sinagoga Neologă Sion din Oradea, un spaţiu cultural neconvenţional. Expoziţia cu vânzare „Aparenţă şi esenţă” a fost organizată de Asociaţia Artiştilor Naivi din România, cu sprijinul Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor şi a avut vernisajul joi, 2 august, ora 17.30.

          Pânzele expuse sunt parte dintr-un permanent joc, în care aparenţa este uneori esenţă şi invers. Arta lui Donisanu militează pentru câştigarea constantă, de către artist, a unor noi modalităţi de comunicare cu privitorul, în acord cu perspectivele actuale asupra acestui gen de artă.

          Coloristica şi simplitatea ritualică a scenelor decupate din existenţa cotidiană a satului sunt atributele cele mai vizibile ale picturii lui Adrian Donisanu, despre a cărui artă s-a scris prea puţin în ultimul timp. Expoziţia este deschisă până pe 3 septembrie 2018. Informaţiile au fost oferite publicului de Asociaţia Artiştilor Naivi din România.

          Se sistează alimentarea cu gaze naturale în Solonţ şi Zemeş

            Distribuitorul Delgaz Grid sistează, vineri, 3 august, alimentarea cu gaze naturale, începând cu ora 8,00, la consumatorii din localităţile Solonţ şi Zemeş. Motivul întreruperii este efectuarea de lucrări specifice la sistemul de distribuţie a gazelor naturale.

            Reluarea serviciului de distribuţie se va efectua treptat, cel mai probabil începând cu ora 16.00.

            Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 de minute.

            În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid, la unul dintre numerele de telefon 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil, cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).

            „Delgaz Grid – spun reprezentanții companiei – regretă disconfortul creat prin întreruperea distribuţiei gazelor naturale şi mulţumeşte consumatorilor pentru înţelegerea şi sprijinul acordat în finalizarea acestor lucrări”.

            Bacău Fest Monodrame a devenit … internațional

            „Bacău Fest Monodrame” a intrat în circuitul internaţional, fiind membru al IMF al ITI (International Monodrama Forum of the International Theatre Institute). O premieră pentru Bacău, un proiect de succes realizat de Eliza Noemi Judeu – managerul Teatrului Municipal „Bacovia”, Doru Mareş și Ivona Lucan – secretari literar ai teatrului.

            „Prezenţa doamnei Nina Mazur, teatrolog, dramaturg, membră de marcă a IMF al ITI, în juriul festivalului de Recitaluri Dramatice «Bacău Fest Monodrame» a fost de ajuns pentru a putea considera importanţa acestuia, ca fiind de un real interes pentru comunitatea artistică din România. Astfel, s-a trimis o cerere de integrare a festivalului băcăuan în circuitul internaţional, cu «acte în regulă». În principiu, cererea a fost acceptată, Teatrul Municipal «Bacovia» aducând dovezi consistente, atât asupra istoricului festivalului, cât şi a valorilor cultural artistice pe care le-a impus.”
            Eliza Noemi Judeu, managerul Teatrului Municipal „Bacovia” Bacău

            În acest context, noua provocare a organizatorilor „Bacău Fest Monodrame” pentru ediţia din 2019 este de a demonstra faptul că își merită și această titulatură, aceea de „Festival Internaţional”. „Fireşte, se vor produce câteva schimbări, dar scopul va fi acelaşi: de a pune în prim plan, Arta Actorului”, a mai spus managerul Eliza Noemi Judeu.

            Slănicul Moldovei scapă, temporar, de gunoaie

              Joi dimineață, (2 august), de la ora 9:00, din Slănic Moldova a plecat primul transport de deșeuri adunate într-un depozit neautorizat amenajat chiar în centrul stațiunii, în fosta remiză de pompieri – ne-a informat primarul orașului, Gheorghe Baciu. Deșeurile sunt duse într-un depozit din Onești al companiei Eco Sud.

              „Suntem, astfel, deblocați pentru trei luni – a precizat primarul. Sper să salubrizăm foarte repede localitatea și să intrăm în normalitate. Urmează ca primăria să înființeze un serviciu de salubritate, să-l autorizeze, să-l licențieze. Legea spune că primăria ar trebui să fie asociat deplin într-o asemenea firmă, dar o altă lege nu permite ca aceeași entitate să fie asociat integral la două asemenea firme, iar noi suntem deja asociați și în firma care administrează izvoarele minerale. Dar vom reglementa această situație”.

              Mai mulți cetățeni s-au arătat indignați de prezența depozitului de deșeuri chiar în centrul stațiunii și chiar lângă Sanatoriul balnear, dar și în apropierea multor unități de cazare și de alimentație publică. O situație similară a apărut și în Comănești, în Buhuși și la Helegiu, localități care nu s-au înțeles cu noul operator de preluare a deșeurilor din județ și care nu le mai primea nicio cantitate. Intervențiile ulterioare la Prefectură și la alte autorități publice au deblocat situația, dar numai pentru trei luni.

              Trimisă în judecată după ce ar fi încercat să mituiască un ofițer de poliție

                O femeie din județul Bacău, care administra un magazin din mediul rural, a fost trimisă în judecată de procurorii de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bacău, în stare de libertate, fiind acuzată de săvârșirea infracțiunii de dare de mită, după ce ar fi încercat să ofere bani unui ofițer de poliție.

                „În fapt, la data de 25.05.2018, o echipă din cadrul I.P.J. Bacău – Serviciul de Investigare a Criminalității Economice, s-a deplasat pe raza județului Bacău, unde, în urma unui control de rutină la un magazin administrat de inculpată, au fost constatate mai multe nereguli, astfel că echipa a decis aplicarea unei sancțiuni contravenționale în cuantum de 2.000 lei. În timp ce ofițerul de poliție completa procesul-verbal de contravenție, numita A.L. a introdus în geanta acesteia suma de 400 lei, fără ca aceasta să observe”, se arată într-un comunicat al Direcției Generale Anticorupție (DGA)

                Polițiștii de la Serviciul Județean Anticorupție (SJA) Bacău efectuează cercetări în acest caz. Banii ar fi fost găsiți de ofițer în geanta personală abia când a ajuns acasă și a sesizat imediat fapta la S.J.A. Bacău, fiind demarate activitățile de administrare a probatoriului.

                Încep manifestările „Zilele orașului Comănești”

                  Orașul Comănești va fi timp de trei zile, 3-5 august, în sărbătoare. Manifestările sub genericul „Zilele orașului Comănești”, dublate de Festivalul tradițional al meșteșugarilor, debutează vineri, 3 august, cu ediția a XII-a întrecerii șahiștilor „Turneul Comănești”, la Școala „Ciprian Porumbescu”, și cu turneul de tenis de câmp „Kids summer cup 2018” și „Old boys double 2018”, ambele de la ora 10,00. De la ora 10,30 va începe un ceremonial militar-religios închinat eroilor căzuți în Primul Război Mondial înhumați în Cimitirul Internațional din Cartierul Zăvoi, iar de la ora 17,00 la Muzeul „Dimitrie Ghika” vor fi acordate titluri „Model de viață” familiilor care au împlinit 50 de ani de la căsătorie.

                  Ziua de sâmbătă, 4 august, va fi dedicată, de la ora 9,00, Simpozionului științific internațional „Dimitrie Ghika – in memoriam”, ediția a VIII-a, la muzeul care poartă numele marelui înaintaș și unde sunt invitați academicieni și personalități ale lumii culturale. Tot sâmbătă, de la ora 10,00 se dispută „Trofeul Comănești” la tenis de masă, în centrul de agrement Trotuș-Ionuț Iftimoaie.
                  În toate cele trei zile, 3-5 august, în zona de agrement Galion, de la ora 15,00 vor da spectacole nume cunoscute ale showbizz-ului românesc – Marius Moga, Connect-R, Elena Gheorghe, Taraful Lăutarii și maestrul Nicolae Borgros, Ion Paladi, Lorenna, Bambi, Jull, Laura Haidău, Ștefan Enășel Romașcanu, Marius Spoeală, Ansamblul Gospodarii de pe Valea Asăului, Ansamblul Cununa Muntelui și alții.

                  Vineri se va afla noua formulă de conducere a Thermoenergy Group SA Bacău

                    Vineri, Consiliul de Administrație al Thermoenergy Group SA Bacău va pune în discuție rezultatul procedurii de selecție a noii conduceri a societății. Reprezentanții Primăriei Bacău declară că nu se urmărește schimbarea în totalitate a conducerii, ci este vorba despre un procedeu complex de reorganizare.

                    Concursul pentru directori are loc în condițiile în care a expirat perioada de interimat a celor numiți în funcții de conducere. Ei au fost numiți interimar în urmă cu șase luni, la instalarea noului Consiliu de Administrație, urmând ca ulterior să se procedeze în conformitate cu prevederile OUG 109, la o selecție a părții executive a societății. Este posibil ca unii directori să rămână pe funcții, dar la fel de posibil este să fie numite alte persoane în posturile de conducere ale Thermoenergy.

                    În această perioadă, o comisie specială din cadrul Primăriei Bacău centralizează datele obținute în urma interviurilor la care au participat candidații pentru funcțiile de director. Vineri, în prima parte a zilei, se întrunește Consiliul de Administrație al Thermoenergy care urmează să valideze noile mandate, iar componența exactă a noii conduceri a societății se va da publicității în cursul după-amiezii aceleiași zile.

                    Pandurii, departe de ce a fost

                    Numai mâine nu-i poimâine! Sâmbătă, în prima etapă a Ligii a II-a, Aerostar Bacău primește vizita fostei prim-divizionare Pandurii Târgu-Jiu. Gruparea gorjeană se află însă departe de ceea ce arăta pe vremea când se afla în eșalonul întâi. Scăpată de evitarea retrogradării în C, Pandurii nu are motive să creadă că îi va fi cu mult mai bine în noul sezon.

                    Vara aceasta, gruparea antrenată de Adrian Bogoi i-a pierdut, printre alții, pe Moga, Robert Băjan, Turda, Celea, Maxin, Stanca sau Șut, iar achizițiile nu au fost pe măsura plecărilor. Singurele noutăți certe sunt stoperul Daniel Ciobanu (Luceafărul Oradea) și gemenii Mihai și Cătălin Cotolan (ambii de la CS Popești Leordeni). La ultimul amical din intersezon, jucat sâmbăta trecută, cu Sporting Roșiori, Pandurii i-a avut în probe pe Trancă, C. Vasile și Cuțitoiu, dar a testat și patru jucători francezi: fundașul Moussa Konate, mijlocașii Yohan Ngalaha și Madi Lies și atacantul Philip Nsiah.

                    Pentru Pandurii, lucrurile nu stau grozav nici în privința proprii arene. Deși nou, stadionul din Târgu-Jiu nu a fost omologat din cauza unor probleme de ordin tehnic. În aceste condiții, echipa de pe malul Jiului își va disputa jocurile de acasă fie pe terenul sintetic de lângă propriul stadion, fie la Motru. Singura notă pozitivă sunt rezultatele din amicale. Patru jocuri, tot atâtea victorii. Numai că și aici există un minus, toate victoriile fiind înregistrate în compania unor formații din ligi inferioare: 1-0 cu Flacăra Horezu, 4-1 cu Jiul Rovinari, 3-2 cu CS Novaci și 2-0 cu Sporting Roșiori.

                    Și Aerostar vine după cinci meciuri de verificare câstigate în compania unor grupări inferioare valoric. Numai că „aviatorii”, pe lângă faptul că și-au păstrat nucleul de bază cu care au obținut promovarea, au condus și o campanie de achiziții care le-a întărit efectivul. „Sunt mulțumit de achiziții. Avem un lot competitiv și sperăm să debutăm cu dreptul contra Pandurilor, o echipă bună, dar de care avem posibilitatea să trecem”, a declarat antrenorul Aerostarului, Cristi Popovici, care speră să-i recupereze integral până la ora jocului de sâmbătă pe Roșca, D. Munteanu, Căinari și Covasan.

                    Primarul din Balcani vrea să salveze doi plopi seculari

                      Vasile Luca, primarul comunei Balcani, a demarat o acțiune la finalul căreia speră să afle ce vârstă au doi plopi de la Podul Rățeni, despre care se crede că ar fi seculari.

                      „În urma memoriului adresat de juristul Dumitru Airinei-Adam către Primăria Balcani și Consiliul Local, am început demersurile pentru stabilirea vârstei a doi arbori seculari din Rățeni, Schitu-Frumoasa, pentru a iniția un proiect de hotărâre privind instituirea regimului de protecție și conservare a arborilor cu valoare deosebită”, arată Vasile Luca, primarul comunei.

                      Plopii se află pe malul pârâului Coman, la confluența cu pârâul Schit. Au fost trei plopi, dar unul a fost tăiat în urmă cu 4-5 ani. Ca să-i poată proteja pe cei care au supraviețuit, Vasile Luca trebuie să aibă dovezi că sunt seculari. Primul pas a fost să se adreseze Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică și Inginerie Nucleară „Horia Hulubei” din Măgurele.

                      Edilul a solicitat informații cu privire la demersurile care trebuie făcute pentru a afla vârsta arborilor și costurile pe care le presupune procedura. Așteptăm cu interes răspunsul.

                      „Am așteptări mari din partea echipei” declară antrenorul CSM Bacău, Eden Hairi

                      O etapă s-a încheiat, alta stă să înceapă. După cantonamentul de la Piatra Neamț, vine vremea meciurilor de pregătire. Primele amicale pentru handbaliștii de la CSM Bacău sunt programate la finalul acestei săptămâni, cu prilejul Memorialului „Mihai Mironiuc”, de la Suceava. „Toate aceste amicale sunt importante prin prisma consolidării relațiilor de joc. Rezultatele vor trece în plan secund; nu vrem să punem presiune”, a declarat noul antrenor al CSMeilor”, Eden Hairi.

                      -Domnule Hairi, cum considerați stagiul de pregătire montană?
                      Am avut condiții excelente de pregătire, așă că mă pot declara satisfăcut. Singurul aspect negativ a fost vremea, la Piatra plouând chiar mai mult decât la Bacău, ceea ce ne-a obligat să recurgem la anumite improvizații. Astfel, pentru a evita accidentările, am renunțat la alergarea pe teren variat, preferând stadionul și, implicit, o suprafață stabilă. Oricum, ne-am atins obiectivele.
                      -Urmează meciurile de verificare…
                      -…Un bun prilej pentru consolidarea relațiilor de joc și trasarea sarcinilor. Din nefericire, la primele meciuri vor absenta stranierii, care trebuie să-și rezolve problemele legate de viză, însă sperăm să-i avem la turneul de la Bacău, de la mijlocul lunii august. Așa cum am stabilit cu prietenul și colegul meu Gabi Armanu, nu vom pune presiune pe echipă și nu vom urmări rezultatele în această perioadă. Dacă vor apărea și rezultate, va fi cu atât mai bine, dar prioritare sunt omogenizarea lotului și sudarea relațiilor de joc.
                      -Mulțumit de lot?
                      -Punând pe un taler al balanței bugetul, iar pe celălalt achizițiile, da, sunt mulțumit. Am acoperit bine posturile și am convingerea că acest lot ne permite realizarea primului obiectiv: rămânerea în Liga Zimbrilor. Am așteptări mari din partea echipei, iar pe viitor vrem să ridicăm ștacheta. Pentru aceasta, trebuie să schimbăm puțin mentalitatea. Avem aproape cea mai tânără echipă din Liga Zimbrilor, diferența dintre primele două eșaloane este enormă, sunt multe lucruri de pus la punct fiind vorba de o nou-promovată, dar cred că în timp putem să ne propunem mai mult. Publicul băcăuan este un bun cunoscător al fenomenului, fiind obișnuit cu handbalul de calitate și cu o echipă cu rezultate. Sperăm să reînviem această obișnuință, chiar dacă începutul va fi mai dificil. Programul din primele 4-5 etape nu este unul foarte ușor pentru noi, existând -ipotetic vorbind- și riscul unor înfrângeri pe linie.
                      -Apropo de început: debutul de campionat al CSM-ului se află sub semnul întrebării în condițiile în care Vasluiul, adversara noastră din prima etapă, s-a retras, iar Federația nu a reușit până acum să găsească un înlocuitor.
                      -Eu sper ca Federația să rezolve această problemă- o soluție fiind CNOT Brașov- astfel încât campionatul să alinieze la start 14 echipe. Totodată, mi-aș dori foarte mult să începem campionatul cu o victorie. Indiferent de numărul echipelor pe care le vom întâlni, pot să vă asigur că echipa CSM Bacău va arăta determinare și ambiție.

                      Programul Memorialului „Mihai Mironiuc”
                      Astăzi: CSU Suceava – CSM Bacău (ora 17.00) și
                      AHC Potaissa Turda – CSM Făgăraș (ora 19.00).

                      Vineri: CSM Făgăraș – CSM Bacău (ora 17.00)
                      CSU Suceava -Potaissa Turda (ora 19.00)

                      Sâmbătă: Potaissa Turda – CSM Bacău (ora 10.00) și
                      CSU Suceava – CSM Făgăraș (ora 12.00)

                      Duminică vine și Sadovyi
                      La finalul acestei săptămâni este așteptat la Bacău, pentru semnarea contractului cu CSM și ucraineanul Viacheslav Sadovyi. În vârstă de 28 de ani, Sadovyi a evoluat sezonul trecut la HC Odorhei, echipă care s-a desființat. Refăcut după o accidentare la genunchi, handbalistul ucrainean va aduce un plus de valoare și de experiență grupării băcăuane. Ca și ceilalți trei stranieri ai „CSMeilor” (Kurtes, Bahdan și Maksomiv), Sadovyi va absenta de la echipă în perioada următoare pentru a-și rezolva problema cu viza de ședere în România.

                      Unde și când se eliberează cazierele judiciare

                        Pe perioada verii, la Serviciul Cazier Judiciar din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Bacău adresabilitatea crește, iar pentru a veni în sprijinul celor care au nevoie de acest cazier, polițiștii reamintesc condițiile în care se poate obține acest document, dar și care sunt cele trei ghișee de la nivelul județului, astfel încât ei să se îndrepte către cel mai apropiat punct de lucru.

                        “Se poate depune personal cererea-tip, cu datele complete de stare civilă şi motivată, la orice subunitate de poliţie în care există ghişeu de cazier judiciar, însoţită de actul de identitate (cartea de identitate, buletinul de identitate, paşaport, cartea de identitate provizorie şi certificat de înregistrare a cetăţenilor U.E., carte de rezidenţă permanentă, permis de şedere temporară sau permanent, aflate în termen de valabilitate), indiferent de locul de naştere sau domiciliul solicitantului”, spune agent șef adjunct Cătălina Crețu, purtător de cuvânt la IPJ Bacău.

                        Băcăuanii aflați în străinătate pot solicita eliberarea certificatului de cazier judiciar sau a unei adeverințe cu valoare juridică prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

                        Cazierul poate fi solicitat și prin împuterniciţi, în baza unei procuri notariale, pentru băcăuanii din țară, iar pentru cei din străinătate, pe baza unei procuri autentificate prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori de către un notar. Pentru statele care au aderat la Convenţia de la Haga din 5 noiembrie 1961 este suficient să fie aplicată apostila.

                        Certificatul de cazier judiciar se eliberează, de regulă, pe loc sau în cel mult trei zile de la data solicitării, pentru cererile depuse în România, în cel mult 30 de zile pentru cele depuse prin misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României. Valabilitatea cazierului este de 6 luni de la data primirii, numai în scopul pentru care a fost eliberat şi nu se plătește nicio taxă.

                        În luna august a anului trecut, la Serviciul Cazier Judiciar – Ghişeul Bacău, au fost zile când s-au eliberat şi circa 400 de caziere, dublu faţă de o zi normală. Și luna aceasta se așteaptă o creștere a numărului de solicitări, iar polițiștii de aici sunt pregătiți să deschidă și un al doilea ghișeu de preluare a cererilor, dacă va fi nevoie. Oamenii vor cazier pentru şcoala de şoferi, angajare, permis de armă sau pentru obţinerea unor atestate.

                        La nivelul judeţului Bacău funcţionează trei ghişee de cazier judiciar:
                        – Ghișeu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău, de luni până joi, între orele 8.00 – 15.00
                        – Ghișeu Poliţia Municipiului Oneşti, luni – miercuri, de la 8.00 – 12.00, joi între orele 11.00 – 14.00 şi vineri între orele 10.00 – 12.00
                        – Ghișeu Poliţia Municipiului Moineşti, luni – miercuri, de la 8.00 – 12.00, joi între orele 11.00 – 14.00 şi vineri între orele 10.00 – 12.00.

                        Alfred Hitchcock, motivația și morala

                        Șomajul este inevitabil în orice economie. Atunci când rata șomajului o ia razna, este clar că managementul macroeconomic este în suferință. A luat-o razna rata șomajului la noi? Mark Twain spunea că există trei tipuri de minciuni: minciuni, minciuni sfruntate și statistici. Așa că habar n-am cât de cronice sunt zvârcolirile neocupării reale ale forței de muncă, întrucât nu cred în obiectivitatea statisticilor noastre. Guvernanții români au apelat la politicile anti-șomaj clasice: pasive și active.

                        Prioritare pentru ei, politicile pasive au vizat acordarea indemnizației de șomaj, reducerea numărului populației active prin pre-pensionari, creșterea perioadei de formare a tinerilor etc. Politicile active, timide, au fost concretizate în influențarea nivelului ocupării prin subvenții acordate firmelor, pentru reducerea costurilor salariale, crearea de locuri de muncă și asigurarea stagiilor de reconversie/formare profesională.

                        Cu OUG 60/2018, guvernanții încearcă resuscitarea politicilor active anti-șomaj. Intenția este lăudabilă. Angajatorii, dar și șomerii beneficiază de facilități financiare atractive pentru a încuraja ocuparea posturilor vacante. Locuri de muncă vacante există, dar primele reacții după intrarea în vigoare a amintitului document guvernamental nu sunt cele așteptate. Chiar și în aceste condiții de încurajare pecuniară, lipsește motivația muncii. Îmi amintesc de cele spuse într-un interviu de Alfred Hitchcock, regizorul maestru al suspansului în cinematografie: ,,Când un actor vine la mine să discute despre personajul său, îi spun: «E în scenariu». Dacă el mă întreabă care este motivaţia, îi răspund: «Salariul tău»”.

                        Reprezintă salariul, chiar și în condițiile aplicării OUG 60/2018 o suficientă sursă de motivație? Tinerii mai ales, informați fiind, au speranțe de evadare într-un altfel de mediu economic, într-o lume în care motivația nu este cultivată prin inițiative legislative conjuncturale, iar morala managementului macro și microeconomic nu este stimulată prioritar de zăngănitul cotidian al cătușelor, ci de o tradiție care locuiește în genele naționale.

                        În cerc

                        Acum vreo două săptămâni, circula o imagine cu marea de bidoane de plastic care pluteau la baza Barajului de la Bicaz. Aproape toată lumea se declara șocată și dădea vina pe autoritățile de mediu care „nu-și fac datoria”.

                        Este adevărat că în țara asta lucrurile nu merg cum ar trebui, că există o seamă de autorități care merg în reluare, care așteaptă doar-doar s-o rezolva problema de la sine și nu va mai fi nevoie să intervină. În același timp, ar fi bine să ne intre bine în cap că foarte multe dintre problemele pentru care acuzăm autoritățile de lipsă de implicare sunt provocate de noi. Și că, în loc să cheltuie banii cu remedierea problemelor pe care le cauzăm, acele autorități ar putea investi resursele în lucruri mai importante.

                        Bidoanele plutitoare de la Bicaz n-au fost aruncate acolo de instituțiile de stat. Bidoanele alea și multe alte gunoaie au fost lăsate de turiștii care s-au plimbat prin jurul lacului, au campat, au făcut grătar și cărora le-a fost lene să mai adune deșeurile și să le ia cu ei. Le-au lăsat pe malul apei, prin păduri, iar când au venit ploile, gunoaiele au fost luate la vale și aruncate în lac.

                        Curenții le-au purtat spre baraj, unde s-au adunat creând un peisaj absolut dezolant. În cazul de față, o instituție a statului – Apele Române – s-a implicat și a curățat lacul. Dar sunt alte situații în care intervenția este destul de timidă din diferite motive: lipsa fondurilor, a timpului, neimplicarea șefilor și așa mai departe.

                        Nu ne place când nu se intervine în cel mai scurt timp pentru a se rezolva o problemă. Dar, dacă nu ne place, de ce contribuim cu atâta sârg la crearea acelei probleme? Nu știu dacă este sau nu tipic românesc, dar ne place să-i criticăm pe alții pentru nepăsare în vreme ce noi aruncăm gunoaie pe unde se nimerește, nu respectăm regulile, ne dăm cocoși și așa mai departe. Criticăm într-una paiele din ochii celorlalți fără să ne pese de ditamai bârnele din ochii noștri.

                        Coperta 1

                          De ce sună sirenele

                          În prima miercuri din lună, între orele 10.00 şi 11.00, sună sirenele de alarmare. Așa cum a fost și ieri. De ce sună şi ce ar trebui să facă autorităţile şi populaţia? La nivelul municipiului Bacău există un plan riguros, funcţional, de alarmare, coordonare şi gestionare a a unei asemenea situaţii. În caz de pericol, populaţia are la dispoziţie mai multe adăposturi de protecţie civilă. În tot judeţul Bacău sunt peste 200 de asemenea adăposturi, de protecţie în caz de atac aerian. Multe dintre acestea sunt însă într-o stare deplorabilă, pentru că nu mai îndeplinesc nici măcar condiţiile minime de funcţionare. În ultimii ani s-a investit foarte puţin în întreţinerea şi dotarea corespunzătoare a acestora, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Responsabilitatea păstrării adăposturilor în stare de funcţionare revine administraţiilor locale, asociaţiilor de proprietari, dar şi populaţiei.

                          România stă bine la exerciţiile de simulare a calamităţilor, se afirmă oficial. Realitatea este însă alta: suntem o naţie care nu este pregatită pentru cutremur sau raiduri aeriene. Românii sunt astăzi mai vulnerabili decât oricând în cazul unui dezastru, fie că s-ar produce din cauze naturale, fie ca urmare a unui atac aerian. Pe motiv că este improbabil să fim ameninţaţi de un asemenea atac (suntem membru NATO), multe adăposturi civile au fost lăsate de izbelişte. Majoritatea sunt la subsolurile blocurilor şi nimeni nu s-a mai ocupat de soarta lor.
                          Aflate într-o stare avansată de degradare, întreţinerea şi igienizarea au fost uitate. Prea puţine sunt administrate şi dotate corespunzator, iar numărul persoanelor care ar putea beneficia de un refugiu este foarte mic.

                          „Miercurea alarmelor”


                          Din luna aprilie a anului trecut, în tot judeţul Bacău, se tot testează sistemul de alarmare şi avertizare a populaţiei în situaţii de urgenţă. Este vorba despre acele sirene, montate pe blocuri sau alte clădiri înalte, şi pe care ne-am obişnuit să le auzim cel puţin o dată pe lună. Primul exerciţiu important, PROCIV 2017, a avut loc în perioada 18-21 aprilie anul trecut, când Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU) a declanșat, mecanismul de înștiințare a autorităților privind iminența producerii unor evenimente deosebite și au fost acționate atunci 7.713 sirene existente în ţară.

                          Rezultatele acestei testări au arătat că ţara noastră are nevoie de un sistem de alarmare îmbunătăţit şi integrat, dar şi că aceste testări trebuie să continue. Din august 2017, în prima zi de miercuri din fiecare lună, sirenele sunt activate, pentru ca autorităţile să-şi îmbunătăţească timpul de reacţie în situaţii speciale de urgenţă.

                          „Această acţiune este denumită simbolic «Miercurea Alarmelor» şi are ca scop verificarea funcţionării sirenelor de alarmare publică, antrenarea autorităţilor administraţiei publice locale, pregătirea populaţiei prin cunoaşterea semnificaţiei semnalelor de alarmare. În cadrul acestui exerciţiu/antrenament pentru transmiterea mesajelor de înştiinţare/prealarmare, sirenele emit semnalul «ALARMĂ AERIANĂ», care are rolul de prevenire a populaţiei civile asupra apariţiei pericolului. Acest semnal este unul distinct, având cel mai mare timp sonor comparativ cu celelalte”
                          mr. Andrei Grecu, ofiţer de relaţii publice la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bacău.

                          Să nu păţim ca în „Petrică şi lupu”

                          În municipiul Bacău, construirea şi amenajarea unor adăposturi de protecţie civilă a început după anul 1970 şi a continuat până prin anii ’80, când a aceste investiţii au fost sistate. Astfel, până în acel an au fost amenajate 83 de asemenea adăposturi, dotate cu tot ceea ce presupune supravieţuirea o perioadă de timp. S-a schimbat legislaţia şi, din 2003, a reînceput construirea de adăposturi la subsolurile unor imobile.

                          La ora când redactăm acest material, în Bacău, populaţia are la dispoziţie 118 adăposturi, cele mai noi fiind amenajate în blocurile ANL, fiind astfel funcţionale. În afară de adăposturile amenajate la diferiţi agenţi economici, celelalte sunt administrate şi întreţinute de Primăria Bacău, prin Compartimentul de Protecţie Civilă, care are, în prezent, doar 4 (patru) salariaţi, faţă de 17 când funcţiona ca inspectorat.

                          Pentru a afla care este situaţia, starea şi măsurile ce trebuie luate pentru ca toate aceste adăposturi să devină funcţionale, am solicitat opinia viceprimarului Constantin Scripăţ.

                          „S-a stabilit încă de anul trecut un sistem şi o perioadă de verificare a funcţionării acestor alarme, după un cod stabilit la nivel naţional. Sistemul este pus la punct, toate cele 36 de alarme electrice au fost reparate şi funcţionează, iar audibilitatea acoperă tot municipiul Bacău. Tot băcăuanul ştie că în prima miercuri din lună, alarmele sună. Este lege şi nu se discută. În opinia mea, însă, şi îmi asum ceea ce spun, această verificare lunară nu este cea mai bună variantă. Sunt prea dese, şi este posibil ca populaţia să se obişnuiască cu ele şi, într-o situaţie reală, să nu mai reacţioneze. Sigur că sunt şi alte modalităţi de alarmare, însă sirenele sunt cele din prima linie”
                          Constantin Scripăţ, viceprimar al municipiului Bacău

                          Această opinie a fost exprimată şi de o parte dintre cetăţenii pe care i-am întâlnit la unele adăposturi din Bacău: „De ce sună alarmele în condiţiile în care adăposturile nu sunt funcţionale, nu sunt dotate cu tot ce trebuie?”, s-a întrebat vicepreşedintele Asociaţiei de locatari nr. 159, de pe str. Mărăşeşti.

                          Cât priveşte situaţia adăposturilor, Bacăul stă mai bine faţă de alte localităţi. Sunt verificate anual, se întocmesc documente privind starea lor, se încearcă îmbunătăţirea stării şi a dotării, din cauză că, în ultimul timp, s-a investit foarte puţin în acest sector, cu toate că, anual, se solicită buget pentru asemenea lucrări.

                          „Sunt convins, însă, că legislativul municipal va analiza cu răspundere propunerile venite de la conducerea compartimentului. Situaţia nu este roză, sunt multe de făcut şi nu am vrea să fim prinşi descoperiţi în caz de alarmare reală”, ne-a mai declarat Constantin Scripăţ.


                          La alarmare stăm bine

                          Aşadar, în tot acest timp, în judeţul Bacău, au fost alarmate municipiile Bacău, Moineşti şi Oneşti, oraşele Comăneşti, Buhuşi, Tg. Ocna, Slănic Moldova, Dărmăneşti şi 85 de comune. În total sunt 208 sirene electrice (61 în municipii, 27 în oraşe, 84 în comune, 36 la operatorii economici) şi 56 de sirene electronice, dintre care 51 sunt la operatori economici.
                          Sunt necesari bani, foarte mulţi bani pentru realizarea proiectului tehnic privind amplasarea de Sirene electronice, care nu sunt dependente de energia electrică, astfel comanda de alarmare se face prin radio, având posibilitatea ca semnalul acustic să fie dublat şi de unul vocal.

                          Tipuri de semnale
                          – semnalul „Alarmă la dezastre” se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele.
                          – semnalul „Prealarmă aeriană” este compus din 3 sunete a 32 de secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele.
                          – semnalul „Alarmă aeriană” se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare cu pauză de 4 secunde între ele.
                          – semnalul „Încetare alarmă” este compus dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute.

                          Cad bombele, ce facem?
                          În cazul unui atac aerian, populaţia va fi avertizată prin aceste sisteme de alarmare care pot transmite semnale sonore, iar unele şi vocale, pentru ca fiecare să ştie ce trebuie să facă într-o astfel de situaţie, adăposturile de protecţie civilă fiind locurile în care să se refugieze.

                          Potrivit ISU Bacău, fondul de adăpostire al județului Bacău cuprinde un număr total de 223 adăposturi de protecție civilă, dintre care doar 114 sunt operative, restul de 109 sunt nefuncţionale. Dintre acestea, 158 sunt adăposturi publice de protecție civilă, iar diferența de 65 o reprezintă adăposturile private de protecție civilă, din administrarea operatorilor economici.

                          După Revoluţia din 1989, apartamentele din blocurile unde sunt amenajate asemenea adăposturi au devenit proprietate privată, fiind administrate în mare parte de asociaţiile de proprietari, însă adăposturile de protecţie civilă sunt în administrarea autorităţilor locale. Cu toate acestea, mulţi locatari au pus stăpânire pe acele spaţii, amenajându-şi, cu de la ei putere, boxe, beciuri, magazii, au distrus instalaţiile de aerisire şi protecţie. Majoritatea sunt insalubre şi nu au apă, electricitate sau grupuri sanitare. Uşile s-au degradat, sunt ruginite şi fie nu se mai închid, fie sunt blocate, iar instalaţiile de ventilaţie s-au stricat de mult, ca să nu mai vorbim de materialele necesare unei adăpostiri temporare. Practic, sunt inutilizabile.

                          „În fiecare an facem controale, stabilim măsuri, procedăm, cu banii alocaţi, foarte puţini faţă de necesar, la igenizări şi reparţii curente. Mai mult nu putem face. Avem o situaţie exactă a adăposturilor, a stării acestora. Am încredinţat cheile de la unele adăposturi şefilor de scară sau de bloc, la altele, deoarece locatarii au refuzat să-şi asume răspunderea, sunt la noi. Avem şi situaţii în care asemenea adăposturi au fost date în custodie unor locatari, care le întreţin, pot să mai depoziteze unele lucruri, însă în caz de necesitate, în cel mai scurt timp le eliberează. Lucrez de mulţi ani la acest compartiment, la început a fost cu rang de inspectorat, eram 17 salariaţi. Este un volum extraordinar de mare, dublat de o răspundere şi mai mare, dacă avem în vedere natura dezastrelor care ne ameninţă sau a potenţialelor dezastre naturale sau de natură armată”,
                          ne spune Sandu Creţu, consilier în Compartimentul de Protecţie Civilă al Primăriei Bacău.

                          Şi cetăţenii au obligaţii

                          Una dintre măsuri, care se află acum pe masa consilierilor, se referă la trecerea compartimentului la rang de serviciu şi completarea organigramei cu încă patru posturi, absolut necesare, dacă realizăm importanţa şi atribuţiile lui, în conformitatea cu noua legislaţie, modificată şi îmbunătăţită, însă foarte stufoasă. Am încercat să fac un inventar al corpului de legi, decrete, ordonanţe, hotărâri, ordine şi dispoziţii, interne şi europene, care reglementează această activitate, însă după ce am numărat până la 50, m-am lăsat păgubaş. Din cele 118 adăposturi doar 25 la sută sunt funcţionale, în condiţiile în care populaţia municipiuluii este de peste 180.000 de persoane, iar capacitatea unui adăpost este în medie de 60-70 de persoane.

                          „Şi mai este un aspect foarte imporant, continuă şeful Compartimentului de Protecţie Civilă, avem o bună colaborare cu ISU, cu alte instituţii care au atribuţii în domeniu, avem şi sprijinul primăriei şi a consiliului local, a primarului municipiului Cosmin Necula, însă fără ajutorul populaţiei, fără înţelegerea din partea cetăţenilor a rolului şi rostului acestor adăposturi, nu vom reuşi să le menţimem sau să le aducem la starea iniţială.”

                          Şi bune, şi rele
                          Un adăpost de protecţie civilă am văzut pe str. Făgăraş, nr. 8, sc. B. Relativ nou, adăpostul este funcţional, doar că, din cauza precipitaţiilor din ultima perioadă, a fost inundat, apa inflirtându-se prin fundaţie. Un altul, amenajat pe str. Mărăşeşti, blc. 159, este unul dintre cele care pot asigura o protecţie suficientă. Toate instalaţiile funcţionează, aerisire, lumină, grup social mobil.

                          „Noi îl întreţinem, tot noi l-am mobilat, facem curăţenie. Am opus rezistenţă atunci când tot felul de oameni doreau să ocupe acest spaţiu pentru a-şi amenaja beciuri, magazii. Din păcate avem mucegai, de la infiltraţii. Chiar astăzi am verificat instalaţia de ventilaţie şi am constatat că funcţionează”, ne-a spus Maria Bârgu, preşedinte al Asociaţiei 158.

                          Împreună cu Adrian Tătaru, consilier tot în Compartimentul pentru Protecţie Civilă, am ajuns pe str. Neptun 12.

                          Acolo, ni s-a spus, este un adăpost aproape nefuncţional, însă la faţa locului aveam să constatăm că, de la ultimul control, situaţia s-a îmbunătăţit simţitor. Adăpostul, în oglindă, la care au acces locatarii de pe două scări, a fost luat în custodie de Mihai Filip, care locuieşte la parter şi, după o muncă titanică, a reuşit să-l igienizeze. „Este mult mai bine acum, însă nu avem lumină, am tras eu din apartament”, ne spune responsabilul adăpostului.

                          „În caz de dezastru, de atac aerian, aceste adăposturi pot salva vieţi, vieţile lor, ale copiilor. De aceea, este timpul ca fiecare să realizeze că nu putem merge aşa în continuare, este timpul să punem mai presus interesul general. Este adevărat, avem nevoie de bani, de foarte mulţi bani, numai pentru un adăpost, pentru a-l face funcţional, ar fi necesari pe puţin 100.000 de lei”
                          Sandu Creţu, consilier, Departamentul de protecţie Civilă.

                          Controale fără finalitate
                          Inspectorii de la ISU Bacău, de la Compartimentul de specialitate al Primăriei Bacău au efectuat în ultimii ani mai multe controale, care au scos la iveală la fel de multe nereguli. Neregulile sunt consemante în documente oficiale, sunt aduse la cunoştinţa Comitetului Municipal pentru Situaţii de Urgenţă, însă măsurile concrete se lasă aşteptate.

                          În concluzie, acele adăposturi de protecţie civilă care nu corespund cerinţelor de proiectare şi executare nu oferă o protecție maximă populației, acestea fiind doar niște spaţii goale ce pot fi amenajate în cazul unui eventual conflict armat”
                          mr. Andrei Grecu, purtător de cuvânt ISU Bacău


                          Cele mai noi adăposturi sunt cele de la blocurile ANL şi sociale şi sunt marcate la intrarea în scară cu semnul distinctiv, respectiv un triunchi de culoare albastră încadrat într-un pătrat de culoare portocalie.
                          În prezent, pentru construcţiile nou ridicate şi care au subsol, statul obligă să se realizeze adăposturi de protecţie civilă, dacă aria desfăşurată este egală sau mai mare de 600 mp, cum este cazul Bisericii „Înălţarea Domnului”.
                          Situaţia internaţională, inclusiv la graniţele României, cunoaşte o gravă deteriorare, ceea ce ne poate îndreptăţi să ne gândim serios la asigurarea unei minime protecţii a populaţiei.

                          Situaţia adăposturilor publice de protecție civilă la nivelul localităţilor

                          Municipiul Bacău: 118 adăposturi (la blocurile ANL şi sociale din străzile Bucegi, Letea, Făgăraş, Depoului, Teiului, dar sunt şi la blocurile din străzile: Aviatori 14 A, Neptun 12 A, Gării 60 C, 70 A/C, Narciselor 9, 6, 13, Republicii 7, 46 şi 58, G. Bacovia 45, Mărărşeşti 80, 90, 94, 159, Alecu Russo 51, Milcov 63, 136, Mioriţei 38, 40, 84 A, P. Aman 8 C/D, Garofiţei 11, Letea 2, Bicaz 130, 146, 148, 154, 166, Electricienilor 2 D, Slănicului 2 A, Proiectantului 4, 6, 8, 9 Mai 25 A/F, Neagoe Vodă 12 A, 22 Decembrie 3 A, Logofăt Tăutu 8 A/D, Prieteniei 3 A/D, Ion Luca 7 B, Tipografilor 12 A, Bradului 56 B)
                          În municipiul Oneşti sunt 11 adăposturi, în Moineşti 11, în Tg. Ocna 5, Comăneşti 4, Dărmăneşti 2, Buhuşiul şi Slănic Moldova nu au adăposturi. De asemenea, 10 adăposturi sunt şi în mediul rural.

                          Lista completă cu adăposturile din judeţul Bacău este publicată pe site-ul IGSU şi pentru fiecare adresă sunt trecute şi coordonatele GPS, dar pot fi identificate şi în aplicaţia de mobil DSU (Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă) la Info Utile – categoria Adăposturi de Protecţie Civilă.

                          În acelaşi timp, Compartimentul de Protecţie Civilă desfăşoară o intensă muncă de informare a populaţiei cu tot ceea ce înseamnă măsuri de protecţie, publicate pe site-ul primăriei, cât şi în broşuri speciale, difuzate prin asociaţii, în şcoli, prin cutiile poştale, prin presă. Important este să le citim, nu să le aruncăm la coş sau, şi mai grav să gândim că pe noi nu ne paşte vreun pericol. De altfel, cum românul este pus mereu pe glume, un cetăţean de pe Logofăt Tăutu mi-a tăiat-o scurt: „Fugi, domnule, cine mai umblă cu bombe clasice. Acum dă cu atomica.”
                          Atunci să construim adăposturi antiatomice. Dar nu pentru murături.

                          „Aud mereu alarmele. Fac exerciții și sper că sunt utile, ca oamenii să înțeleagă ce se petrece. În caz de alarmă reală ar trebui să ne adăpostim, dar chiar nu știu unde. Am auzit că ar fi niște locuri de acest gen la blocurile civile, dar nu cunosc detalii.”
                          Valentin Solomon

                          „Am auzit mereu alarmele. Nu mi-e teamă și nici nu mă deranjează, chiar m-am obișnuit. În caz că ar fi alarmă adevărată știu că ar trebui să mergem undeva, la adăpost. Dar unde o fi…!?! Nu știu. Poate o fi și la mine la bloc. La subsol? Poate o fi, dar eu nu prea cobor la subsol.”
                          Maria Luca

                          „Eu zic că alarmele sunt utile, pentru că, în primul rând, populația trebuie să fie educată și în acest sens. Să fie pregătită pentru orice eventualitate. Mai sunt adăposturi ALA? Unde sunt? Mai există un strict necesar într-un adăpost ALA? Ar trebui să fie apă și niște mâncare neperisabilă…este?”
                          Gelu Agrigoroaie

                          Geta Panaite
                          Gheorghe Bălţătescu
                          Florin Ștefănescu
                          Foto: Liviu Maftei