vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2303

Anul orb al Centenarului

Răzvan Bibire

La 100 de ani de la încheierea Primului Război Mondial, încă încercăm să ne imaginăm ce a fost pentru că nu avem acces la fotografiile de atunci. Cunoaștem evenimentele din acea perioada „în mare” după cum le-am învățat la școală, dar nu le putem personifica pentru că arhivele care conțin documentele nu sunt accesibile publicului.

Îmi este greu să cred că România nu are arhive foto sau video care să reflecte istoria ultimei sute de ani. România avea Serviciul Fotografic al Armatei care a documentat extrem de bine acțiunile de pe front și din spatele acestuia. Biblioteca Națională a făcut un efort și a scanat zeci de fotografii pe care le-a pus online. Puțină lume, însă, știe de acestea și nu asta e problema, problema este că sunt prea puține față de cele care au fost făcute și care există în colecțiile din alte țări.

De exemplu, o foarte bogată colecție de imagini se găsește în arhivele digitale ale Ministerului Culturii din Franța. Imagini cu soldați, viața din tranșee, viața din spatele frontului și chiar imagini cu execuția unor spioni la Bacău în 1917. O altă colecție extrem de bogată se poate accesa online la Internațional War Museum, în Anglia.

Sunt zeci de imagini numai din zona Bacăului și a Oneștiului, imagini cu aviația militară, cu prizonieri, cu personalități și chiar cu demonstrațiile pentru pace ale soldaților ruși, în Bacău, după revoluția din februarie 1917. Toate sunt atribuite unor operatori fotografici români; prin urmare aceste fotografii ar trebui să existe în arhivele noastre.

Este păcat că o asemenea moștenire este lăsată să putrezească și nu este digitizată și pusă online. Războiul pentru Reîntregire ar deveni mai personal, nu un conflict abstract, petrecut acum un secol. De exemplu, rușii au făcut un efort acum câțiva ani și au pus pe Internet cam toate ordinele de zi și listele cu morți, răniți și dispăruți in WWII. Oricine își poate caută online rudele, să vadă unde au murit, unde au fost îngropate, dacă au fost decorate, pentru ce fapte și așa mai departe… Noi de ce nu putem?

Nou proiect băcăuan de tineret

    Asociația pentru Dezvoltare Activă ADA a lansat oficial la începutul acestei săptămâni proiectul „Structured Dialogue Support Group – Politici și strategii incluzive pentru tinerii cu oportunități reduse din județul Bacău” finanțat prin programul Erasmus+. După ce prima ediție a proiectului a primit titlul de „Proiectul de voluntariat al anului 2017 în domeniul Tineret” la Gala Națională a Voluntarilor, ADA își continuă misiunea de a aduce tinerii din județul Bacău față în față cu factorii de decizie.

    Astfel, noul proiect își propune să realizeze o cercetare amplă privind provocările tinerilor cu oportunități reduse din județul nostru, pe care mai apoi să le abordeze în cadrul a șase planuri de intervenție cu scopul de a contribui la rezolvarea strategică a problemelor cu care se confruntă acești tineri în șase domenii cheie: educație, cultură și multiculturalitate, sport și sănătate, dezvoltare profesională, voluntariat și dezvoltare personală, dar mai ales incluziune și coeziune socială.

    Evenimentul a avut loc la Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, cu sprijinul Centrului Europe Direct Bacău și au participat tineri voluntari, dar și reprezentanți ai mediului ONG băcăuan.

    „Prin acest nou proiect ne propunem să creștem gradul de înțelegere a problemelor și nevoilor tinerilor cu oportunități reduse din județul Bacău în cele șase domenii cheie și să contribuim la îmbunătățirea politicilor și strategiilor județene existente în raport cu nevoile și problemele actuale ale tinerilor cu oportunități reduse. Vor avea loc consultări în întreg județul, iar mai apoi ateliere de lucru pentru dezvoltarea planurilor de intervenție. La final, vom organiza dezbateri publice pe baza celor șase planuri și vom organiza o Gală județeană a tinerilor cu oportunități reduse”, a declarat Victor Toma, manager de proiect și președinte al Asociației pentru Dezvoltare Activă ADA Bacău.

    Unirea şi dreptul la majusculă

    Despre Arcul de Triumf

    Cunoscutul monument din Capitală este nu numai o operă de artă, ci şi o amplă lecţie de istorie pentru cei ce au acces la informaţiile încrustate în haina de piatră a porticului arcuit. Celebrând o victorie, românii nu au uitat momentele pregătitoare, între care şi fragmentul de domnie a lui Mihai Viteazul. Atunci, la 1600, într-o clipă astrală, românii s-au regăsit între aceleaşi fruntarii. Pe faţada Arcului de Triumf sunt gravate cuvintele istoricului Dimitrie Onciul: „În lupta măreaţă pentru unitatea naţională, în lupta inimoasă pentru dreptăţile poporului, Mihai Viteazul şi Tudor Vladimirescu au dat viaţa lor jertfă pentru ideile mântuitoare ce aveau să ne ducă la biruinţă, căci nici o idee mare, de la care va să purceadă mântuirea, nu învinge fără jertfă”. Străjerii acestor dramatice vorbe sunt un ostaş din vremea lui Mihai şi un pandur al lui Tudor, în josul piciorului stâng al Arcului. Pe piciorul din dreapta se văd un dorobanţ din vremea lui Carol I şi un oştean din garda regelui Ferdinand I, precum şi anii 1877, respectiv 1916. Pe porţiunea dintre cei doi luptători este săpat un silogism aparţinând lui Vasile Pârvan: „Cu dărnicie de nemuritori, dat-au patriei viaţa fragedă de muritor”.

    Unirea lui Mihai

    E greu de găsit cel mai potrivit adjectiv pentru a numi evenimentul de la 1600. Să fie unirea cea mai de la început? Ori unirea mihăileană? Sau poate unirea primordială? Atât de repede s-a petrecut (mai 1600, când Mihai Viteazul îl izgoneşte pe Ieremia Movilă şi ocupă Moldova) şi atât de puţin a durat (1601), că probabil a fost o faptă meteorică, mutată imediat în amintirea unui om: „Mihai străbunul a fost necontenit legat de orice avânt al nostru pentru dezrobirea neamului, către adunarea laolaltă şi legarea pentru totdeauna a fărâmelor trupului nostru naţional” (Nicolae Iorga, Cel ce nu se poate odihni: Mihai Viteazul, în „Oameni cari au fost”, II, Bucureşti, Editura pentru Literatură, 1967, p. 53). Pentru aceasta, se poate vorbi despre un eveniment istoric? Dacă da, consemnarea lui poate beneficia de litera capitală? (În termeni tipografici, capital sau verzal înseamnă „majuscul”.) Reamintim că într-un hrisov din 6 iulie 1600, Mihai Viteazul îşi asumă titlul de „domn al Ţării Româneşti şi Ardealului şi a toată ţara Moldovei”. Fapta sa este glorificată postum (1601) în poemul „Vitejiile prea piosului şi prea viteazului Mihai Voievod”, scris de vistiernicul grec Stavrinos.

    De ziua lui

    Poate că niciun alt istoric nu a fost aşa de preocupat de sărbătoarea de la 8 noiembrie în relaţie cu numele autorului celei dintâi uniri, cum a fost Nicolae Iorga. „Astăzi e ziua Lui, a celui care a făcut ca neamul nostru să trăiască o clipă de supremă fericire”, scria în 1916, „sub bătaia bombelor, în preajma arhanghelilor purtători de sabie Mihail şi Gavriil” („Ziua lui Mihai Viteazul”, ibidem, p. 42). (Atât de izbutit este discursul istoricului, încât textul respectiv este dat ca model de compoziţie în registrul stilistic solemn, în Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XI-a, Bucureşti, E.D.P.-R.A., 2000, p. 282.) Un an mai târziu, Nicolae Iorga constata cu tristeţe după data de 8 noiembrie: „Pentru întâia oară de când căutăm în trecut dovada că se poate îndeplini cel mai firesc ideal al neamului nostru, l-am uitat de ziua lui” (ibidem, p. 59). Tot el îşi încuraja contemporanii: „În această tăcere nu e însă o renunţare” (ibidem).

    Recapitulaţie

    Cu funcţie organic motivată, se prefigurează trei sintagme: prima uniune/unire (1601), Unirea Mică (1859), respectiv Unirea cea Mare (1918).

    Colocviul Plurilingvism şi interculturalitate

    În zilele de 9 şi 10 noiembrie 2018, sub egida Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, în Bacău are loc Colocviul Plurilingvism şi Interculturalitate: „Contribuţii româneşti la patrimoniul cultural european: Tristan Tzara 55, Benjamin Fondane 120”, proiect de aniversare a Centenarului României şi a Primului Război Mondial, finanţat de MCIN.

    Proiectul este organizat de Asociaţia Culturală „Artă-Tradiţii-Patrimoniu Fără Frontiere” din Bacău, în parteneriat cu Centrul de Cultură „George Apostu”, împreună cu Facultatea de Litere a Universităţii „Vasile Alecsandri”, (prin Grupul de cercetare interdisciplinară LOGOS şI Departamentul de limba şi literatura română şi știinţe ale comunicării), Universitatea LAVAL din Quebec – Canada, Universitatea “Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca şi Teatrul Municipal Bacovia.

    Vineri, 9 noiembrie, ora 10.00, Aula Universităţii “Vasile Alecsandri” (Corpul D): conferinţe în plen: conf.univ.dr. Alain Vuillmin – Universitatea Paris-Est Creteil (Franţa); prof.univ.dr. Liviu Dospinescu (Universitatea Laval Quebec – Canada); acad. Mircea Martin (Academia Română). Ora 14.30: Lucrări pe secţiuni (Universitatea „Vasile Alecsandri” – Corp C).

    Ora 16.00: Aula Univesităţii „Vasile Alecsandri”: acad. Ion Pop – „Tristan Tzara şi teatralitatea manifestelor decadente”; conf.univ.dr. Ştefana Pop-Curşeru, Universitatea „Babeş Bolyai” Cluj-Napoca: „Tristan Tzara, Marcel Iancu şi fascinaţia dadaistă pentru reciclarea măştilor”; conf.univ.dr. habilitat Ioan Pop-Curşeru: „Cine-poeme, o găselniţă avangardistă: Fondane, Tzara şi…ceilalţi”. Ora 19.30: Teatrul Municipal „Bacovia” (Sala Studio): Spectacol lectură – „Fundoianu/Fondane Work in progress”, realizat de teatrul băcăuan.

    Sâmbătă, 10 noiembrie, ora 11.00, Centrul de Cultură „George Apostu”, Conferinţe în plen: prof.univ.dr. Vasile Spiridon: „Arta Neagră, o ţară îndepărată pentru Tristan Tzara”; Emil Nicolae: „Idealistul pictor Jacques Herold, aproape necunoscut”; Constantin Călin: „Trecut, prezent: cinci secvenţe şi un epilog”. Ora 13.30: Masă rotundă: „Fondane, o viaţă într-un spectacol fără hapy-end”. Ora 14.15: Lansarea volumelor din seria Dumitru Irimia. Ora 20.00: Teatrul Municipal „Bacovia”: „Tzara arde şi Dada se piaptănă (Fantoma de la Elsinore)”, spectacol al Teatrului Naţional din Cluj Napoca.

    Ce facem în weekend?

    Premiere cinematografice:
    Elliot: O poveste de Craciun (Elliot : The Littlest Reindeer 2D dubbed). Genul filmului: animație. Regia: Jennifer Westcott.
    Overlord. Genul filmului: actiune, horror, mister. Distribuția: John Magaro, Wyatt Russell. Regia: Julius Avery.
    Prizonieră în pânza de paianjen (The Girl in the Spider’s Web 2D). Genul filmului: crima, dramă, thriller. Distrubuție: Claire Foy, Sylvia Hoeks, Lakeith Stanfield. Regia: Fede Alvarez.

    Teatru:
    Duminică de la ora 11.00 „Aventurile lui Habarnam”, adaptare după „Aventurile lui Habarnam și ale prietenilor săi”, de Nikolai Nosov. Dramatizare Laurențiu Blaga. Distribuție: Andreea Sandu, Neagu Alina Vasilica, Ilinca Istrate, Beatricee Teișanu, Laurențiu Budău, Tiberiu Gabor-Bitere, Andi Andriuca, Alex Giuseppe. Regia artistică: Oana Leahu.
    De la ora 18.00, „Omul care a văzut moartea”, de Victor Eftimiu. Distribuție: Florin Zăncescu, Bogdan Matei, Viorel Baltag, Florina Găzdaru, Ștefan Alexiu, Daniela Vrînceanu, Alina Simionescu. Regia artistică, scenografia & adaptarea scenică: Geo Balint.

    Concerte, Festivaluri, Spectacole:
    Festivalul Internațional de Teatru, Muzică și Dans „Neghiniță” – Secțiunea muzica ușoară, vineri ora 12.00 și sâmbătă ora 10 la Teatrul Municipal Bacovia. Secțiunea dans, vineri ora 15.00 și sâmbătă ora 10.00 la Teatrul de Vară „Radu Beligan”. Gala de premiere pentru cele doua secțiuni, sâmbătă la ora 18.00 la Teatrul de Vară.
    Vineri de la ora 20.00, concert Vali Boghean Band la Villa Borghese. Sâmbată de la ora 23.00 Hawaiian Party la Valhalla.

    Sport:
    Sâmbătă, de la ora 11.00 pe stadionul Aerostar, meci de fotbal în liga secundă între Aerostar Bacău și UTA Arad. De la ora 15.00, la Sala Sporturilor, meci de handbal masculin din Liga Zimbrilor între CSM Bacău și HC Minaur Baia Mare.
    Florin Ștefănescu

    Ajutor pentru supraviețuitorul pensionarului decedat

    Proiectul noii legi a pensiilor publice conține modificări esențiale și pentru urmașii celor care la data decesului erau pensionari ori îndeplineau condițiile de a se pensiona. Dacă proiectul va fi adoptat în forma actuală de către Parlamentul României, atunci din 2021, când va intra în vigoare, multe dintre persoanele cu drept la pensie de urmaș vor fi în avantaj.

    Mai exact, potrivit proiectului, soțul supraviețuitor, care este pensionar și nu optează pentru pensia de urmaș, poate beneficia de un ajutor lunar. Acesta se acordă în plus la pensia proprie. Pentru a beneficia de ajutor pe lângă pensia proprie, soțul supraviețuitor trebuie să îndeplinească anumite condiții. El trebuie să fi realizat stagiul complet de cotizare la pensie, să aibă vârsta standard de pensionare, să nu se fi recăsătorit iar căsătoria să fi durat cel puțin 10 ani.

    Ajutorul lunar se va calcula prin aplicarea procentului de 25 la sută din cuantumul pensiei susținătorului decedat, aflată în plată ori din aceea care i s-ar fi cuvenit. Dar pensia proprie și ajutorul, însumate, nu trebuie să depășească 80 la sută din salariul minim brut pe țară, garantat în plată. În ceea ce privește categoriile de beneficiari și condițiile de acordare a pensiei de urmaș, reglementările legale rămân neschimbate.

    La acest tip de pensie au dreptul soțul supraviețuitor celui decedat, precum și copiii acestuia, până la vârsta de 16 ani sau de 26 ani, dacă își continuă studiile. Soțul supraviețuitor trebuie să fi fost căsătorit cel puțin 15 ani și să aibă vârsta standard de pensionare. Are dreptul la pensie de urmaș și dacă durata căsătoriei a fost între 10-15 ani, dar cuantumul va fi diminuat cu 0,5 la sută pentru fiecare lună, respectiv cu 6 la sută pentru fiecare an de căsnicie în minus.

    Pensia de urmaș va fi într-un anumit procent din numărul total de puncte realizat în timpul vieții de către cel decedat. Pentru un singur urmaș, pensia va reprezenta 50 la sută. Dacă sunt doi urmași, pentru ei, împreună, pensia va fi de 75 la sută, iar pentru trei sau mai mulți, de 100 la sută, în total.

    Cluburile Lions Sf. Gheorghe și Sanity au jurizat lucrările concursului Afișe pentru Pace

      Cluburile băcăuane Lions Sf. Gheorghe și Sanity au jurizat lucrările trimise pentru concursul internațional anual de desene cu tema „Afişe pentru Pace 2018-2019”, organizat la nivel local cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean. Desenele făcute de elevele Daria Movilean, de la Școala Gimnazială Spiru Haret (coordonatoare prof. Ana Maria Bersan) și Maria Andreescu, de la Școala Gimnazială Miron Costin (coordonatoare prof. Georgiana Stănescu) au fost selectate pentru etapa națională. Jurizarea la nivelul Districtului 124 România al Lions Clubs International va avea loc pe 10 noiembrie.

      Tema concursului din acest an este „Bunăstarea contează”, iar din județ, către cele două cluburi Lions, au fost trimise peste 100 de desene, din aproape 90 de școli.

      Desenul elevei Daria Movilean, selectat de Lions Club Sf. Gheorghe

      Jurizarea la nivel național va avea loc la Oradea, la Convenția Națională de Toamnă a Districtului 124.
      Până acum, desenele copiilor din România trimise la Oak Brook (SUA) au fost distinse cu premii de merit. Concursul este destinat copiilor cu vârste între 11 și 13 ani.

      Desenele jurizate de cluburile din Bacău vor fi premiate și la nivel local (câte de trei premii și câte o mențiune) la o reuniune a membrilor acestor organizații programată în această lună.
      La nivelul Lions Club International va fi acordat Marele premiu celui mai bun desen, 5.000 de dolari, iar următoarele 23 de desene selecționate vor primi câte 500 de dolari. Autorul desenului care va reprezenta fiecare țară va participa, la festivitate, alături de părinții săi.

      Ce se poate face dintr-un trunchi de stejar

        Astăzi, la Dărmănești, sculptorul Gabriel Cernat a modelat, timp de opt ore, un trunchi de stejar și l-a transformat într-o statuie ce înfățișează un ursar.

        Primarul localității spune că își dorește ca aceasta statuie să devină devină brand-ul orașului.

        În semn de apreciere primarul orașului a oferit ” Diploma de Excelenta ” sculptorului Gabriel Cernat.

        FOTO: Thomas Tomy

        Locuri de muncă în Danemarca

        Băcăuanii care vor să lucreze în agricultură și au experiență în acest domeniu vor putea câștiga un salariu motivant în una din țările occidentale ale Uniunii Europene. Astfel, un angajator din Danemarca pune la dispoziție, prin intermediul serviciului EURES al Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Bacău, 200 posturi pentru lucrul sezonier, la cules de mazăre, în campania 2019. Din cele 200 locuri de muncă, 100 sunt în Portugalia, unde angajatorul danez deține o filială a firmei Greenpeas. Cei care vor fi selectați vor munci într-o fermă cu lucrători din diverse țări, cu oportunități de dezvoltare a abilităților de muncă și socializare.

        Contractul de muncă în Danemarca va fi încheiat pentru perioada iunie-octombrie 2019, pe un program de lucru de 30-40 ore (6 zile) pe săptămână. Cei care vor lucra în Portugalia, vor munci de la 1 martie până la 30 iunie 2019, cu același program de lucru. Cei care vor desfășura activitate în Danemarca vor fi cazați în rulote, amplasate în camping, unde vor avea bucătărie, sală de mese, toaletă, baie cu dușuri, mașini de spălat și internet Wireless.

        Taxa de cazare care va fi plătită de lucrător va fi de 8 euro/zi și va acoperi cheltuielile inclusiv cu gazul, apa și electricitatea. În Portugalia cazarea va fi asigurată în case dotate cu toate utilitățile, taxa fiind de 100-120 euro/lună, incluzând consumul. Transportul din România în Danemarca și invers cade în sarcina lucrătorului. Pentru deplasarea la locul de muncă ori cumpărături, angajatorul pune la dispoziția lucrătorilor un autobuz, care îi va costa 1,5 euro/zi/persoană. Dar ei își vor putea alege alt mijloc de transport. Călătoria dus-întors România-Portugalia va fi suportată de către angajator, urmând ca el să recupereze banii din salariile plătite lucrătorilor. În schimb, deplasarea de la spațiul de cazare la locul de muncă va fi gratuită.

        Cât privește salarizarea, cei care vor lucra în Danemarca vor primi 0,6 euro brut/kg cules, plus 12,5 la sută alocație de concediu. Din salariu vor fi deduse, conform legislației daneze, impozitul și contribuțiile sociale. În Portugalia, la fel, plata muncii se va face în funcție de cantitatea culeasă, în lădițe sau caserole cu gramaj specific.

        Salariul minim, pentru 173 de ore de lucru, va fi de 700 euro brut. Dacă se culeg mai mult de 1.950 kg în 173 ore, pentru fiecare kilogram în plus se va da 0,30 euro. Cei care vor să acceseze unul din locurile de muncă prezentate va trebui să aibă cel puțin 18 ani, cunoștințe minime de limba engleză (dar nu este obligatoriu) și să facă față muncii fizice grele, indiferent de climă.

        Candidații trebuie să trimită CV-ul (model EUROPASS) până în data de 10.12.2018, în limba română sau engleză, cu poză inclusă, pe adresa de e-mail: work@greenpeas.dk. Angajatorul va face ulterior preselecția aplicanților.

        Cei aleși vor fi invitați apoi la selecție de către consilierul EURES, care le va transmite și detalii referitoare la data, locul și programul acțiunii. Selecția se va desfășura în prima jumătate a lunii decembrie, la Slatina. Detalii se găsesc pe site-ul: www.My-greenpeas.com.

        Răzbunarea unui soț înșelat?

          Un Mercedes ML a fost fotografiat, azi-dimineață, pe strada Mioriței din Bacau, vandalizat cu un spray cu vopsea neagră.

          Pentru că mesajele scrise pe mașină îl îndemnau pe șofer sa aibă grijă de femeia lui, nu de femeile altora, mulți dintre cei care au văzut imaginile pe rețelele sociale au presupus că ar fi vorba despre răzbunarea unui soț încornorat.

          În orice caz, opiniile sunt împărțite: unii comentatori apreciază ceea ce a făcut bărbatul înșelat, în timp ce alții spun că mașina nu are nici o vină pentru ceea ce face proprietarul.

          FOTO: Anton Ionut‎

          Un băcăuan a uitat o geanța plină cu forinți pe peronul Gării

            Un bagaj suspect a fost găsit ieri seară pe peronul Gării din stația CF Pașcani. Călătorii au alertat polițiștii de la Transporturi Feroviare. După verificări s-a stabilit că în interior sunt haine, dar și o sumă de bani, informează NewsPascani.

            Evenimentul s-a petrecut în jurul orei 23.00. Politiștii au găsit in geantă, pe lângă haine, un telefon mobil, și o sumă importanta de forinți ungurești, echivalentul a circa 13.000 de lei.

            Polițiștii au apelat ultima persoană cu care proprietarul bagajului a purtat convorbiri.

            Așa au aflat că proprietarul este un bărbat în vârstă de 42 ani, din Bacău, care pleca la muncă în Ungaria, acolo unde lucrează la o fermă de animale. Ieri după amiază în jurul orelor 16.30 acesta a ajuns în stația CF Pașcani.

            Proprietarul bagajului a fost anunțat de poliție în Gara Arad că s-a găsit geanta.

            Asfaltare în Șerbănești

              Se continuă reamenajarea intersecției în sistem giratoriu din cartierul Serbănești. Perspectiva este ca lucrările să se încheie înainte de termenul stabilit, în cursul zilei de astăzi lucrându-se la asfaltare pe strada Tecuciului, de la intersecția cu Bulevardul Unirii până la intersecția cu Calea Romanului.

              Controale în trafic efectuate de poliţişti pentru prevenirea şi combaterea comerţului ilicit de material lemnos

                Poliția în acțiune

                La data de 06 noiembrie a.c., poliţiştii din Stănişeşti au depistat în trafic, un localnic în vârstă de 38 de ani, în timp ce transporta material lemnos cu un atelaj hipo.
                Bărbatul transporta lemn de foc, esenţă carpen şi fag, fără documente legale, fapt pentru care poliţiştii au luat măsura sancţionării contravenţionale, iar materialul lemnos în valoare de 120 de lei a fost confiscat şi predat Ocolului Silvic Zeletin.

                La data de 07 noiembrie a.c., poliţişti din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa, în timp ce se aflau în exercitarea atribuţiunilor de serviciu, au depistat în trafic, un conducător auto în vârstă de 60 de ani, din comuna Agăş, în timp ce transporta material lemnos cu o autoutilitară.
                Conducătorul auto transporta lemn de foc, esenţă fag, fără documente legale, fapt pentru care acesta a fost sancţionat contravenţional de poliţişti, iar materialul lemnos în valoare de 450 de lei a fost confiscat şi predat Ocolului Silvic Comăneşti.

                La aceeaşi dată, poliţiştii din Poduri au depistat un bărbat de 42 de ani, din localitate, care, transporta cu un atelaj hipo, material lemnos, specia fag, fără a deţine documente legale de transport.
                Bărbatul a fost sancţionat contravenţional de poliţişti conform Legii 171/ 2010, iar materialul lemnos în valoare de 200 de lei a fost confiscat.

                Premieră națională la Spitalul Județean Bacău: Reconstrucție de craniu, la un pacient implicat într-un accident rutier

                  Echipa medicală: dr. Radu Niță, medic primar Chirurgie Plastică, dr. Valentin Tutunaru, medic primar Terapie și Anestezie Intensivă, și dr. Vlad Buburuzan, medic primar, șeful Secției de Neurochirurgie

                  Revoluție medicală în Spitalul Județean de Urgență Bacău! Dr. Vlad Buburuzan, medic primar, șeful Secției de Neurochirurgie, a reușit o premieră națională: a reconstruit o parte din craniul unui pacient, de 26 de ani, care a fost victima unui accident rutier. Practic, cu ajutorul unui mulaj și a unor matrițe, doctorul a refăcut în întregime calota craniană, chiar în sala de operație, folosind un ciment special, biologic, din care se fac și protezele osoase, apoi a montat aceste bucăți de ciment cu niște șururburi în părțile osoase ale craniului care nu au fost afectate. Pentru reușita acestui caz a făcut echipă cu dr. Radu Niță, medic primar Chirurgie Plastică, și dr. Valentin Tutunaru, medic primar Terapie și Anestezie Intensivă.

                  Tânărul (de loc din comuna Cleja) a ajuns în grija medicilor din Bacău încă de anul trecut, când a suferit acel nefericit eveniment rutier (în timp ce se deplasa cu un scuter prin Sascut), iar atunci a suferit o intervenție chirurgicală simultană de stabilizare neurologică, neurochiurgicală, de asanare a leziunilor, de înlăturare a focarelor de infecție (având în vedere ca pacientul intrase cu capul în partea metalică a unei mașini de gunoi) și tratare a porțiunii de creier care a fost afectată, dar și de reconstrucție facială, care a durat aproape 8 ore, caz pe care l-am prezentat în Deșteptarea la acea vreme.

                  Ce a urmat apoi și care este acum evoluția pacientului ni s-a explicat, ieri, într-o conferință de presă organizată de dr. Ioana Raluca Dinu, directorul medical al spitalului, Adrian Popa, manager, și echipa de medici care au dus la reușita acestui caz, dr. Vlad Buburuzan (Neurochirurgie), dr. Valentin Tutunaru (Terapie și Anestezie Intensivă) și dr. Radu Niță (Chirurgie Plastică).

                  A dat search pe internet!

                  „După ce pacientul a fost stabilizat din punct de vedere neurochirurgical, am căutat pe internet zile și nopți metode de reconstrucție a calotei craniene. Practic, creierul lui era, după acel nefericit accident, acoperit doar de o piele – un lambou, cum spunem noi în termeni medicali, grefată de pe coapsă și reconstruită de doctorul Radu Niță de la Chirurgie Plastică. Am găsit aceste proteze personalizate undeva în Belgia. Am căutat pe internet printr-un simplu search pe «cranioplastie personalizată». Nu puteam apela la o intervenție clasică de reconstrucție, prin montarea unei tije metalice, pentru că prezenta o leziune atipică de țesut osos.

                  Am vorbit cu conducerea spitalului pentru a găsi finanțarea necesară, am trimis examenele tomografice la clinica respectivă, care face astfel de mulaje și așa am intrat în posesia mulajului personalizat pe pacientul meu. Apoi, pur și simplu am umplut acest mulaj cu un ciment special, pe baza unor matrițe, pe care le-am fixat apoi în șuruburi în restul craniului pacientului. Este o procedură foarte rară și în lume. Se fac reconstrucții de os facial, de șolduri, de oasele mâinilor și picioarelor, de mandibulă, dar de craniu, mai rar”, a explicat medicul primar neurochirurg Vlad Buburuzan.
                  Matrița respectivă, comandată din Belgia, a costat 9.000 de lei, bani suportați de către spital. În total, spitalizarea pacientului depășeste 200.000 de lei, având în vedere că la fiecare internare a necesitat circa o lună de spitalizare, în special pe Terapie Intensivă.

                  Un caz căruia inițial nu i s-a dat nicio șansă de supraviețuire

                  Practic, în urma acelui accident, pacientului i-a fost zdrobită fața complet. Nimeni nu îi mai dădea nicio șansă de supraviețuire. Avea leziuni incompatibile cu viața, a fost monitorizat de aparate pe Terapie Intensivă. La un moment dat, după aproape 20 de ore de la internare, a început să dea semne de viață, să-și revină neurologic, așa că s-a decis imediat să se intre cu el în operație, cu anestezie generală. Pentru că prezenta un traumatism cranian foarte grav, cazul a fost mai întâi preluat de dr. Vlad Buburuzan, medic neurochirurg. A fost o intervenție chirurgicală care a durat în total 8 ore.

                  Asta pentru că, după ce pacientul a fost stabilizat, s-a trecut la reconstrucția facială, operație pe care a efectuat-o dr. Radu Niță, de la Secția de Chirurgie Plastică. Totul sub anestezie generală asistată de dr. Valentin Tutunaru, cel care l-a supravegheat în Terapie Intensivă și post-operator. „Practic lui îi lipsea jumătate de față: cu ochi, cu o parte din nas, cu urechea stângă, iar creierul era pe-afară. În rest nu a avut nimic. Doar fața era foarte afectată. A fost plastia neurochirurgicală, apoi am intervenit eu pe partea de chirurgie plastică. I-am reconstruit nasul, din bucățile de oase pe care le-am putut salva, dar și zona oculară, și partea din urechea afectată. Avea niște leziuni foarte grave, care nu erau compatibile cu viața.

                  Eu am mai intervenit de două ori, de la operația inițială, dar o să mai aibă nevoie de alte intervenții, pentru reconstrucția oaselor feței”, a explicat dr. Niță. Postoperator, atunci pacientul a mai fost tinut pe Terapie Intensivă încă 10 zile, apoi a fost trecut pe salon. „A fost o provocare și pentru noi. Este un caz spectaculos, de excepție, dat fiind și evoluția sa ulterioară, un caz care nu face parte din paleta cazuistică uzuală. Un caz care pentru noi este un real succes, având în vedere amploarea leziunilor inițiale, a faptului că a supraviețuit în Reanimare, un caz ideal pentru că nu a avut nicio problemă postoperatorie, la ambele intervenții majore care s-au efectuat. S-a recuperat neurologic foarte bine, a răspuns foarte bine antibioterapiei, nu a făcut infecții, complicații”, a precizat și dr. Valentin Tutunaru.

                  Birocrația a întârziat a doua intervenție

                  A urmat a doua mare intervenție, cea de acum, de reconstrucție osoasă de craniu, cu implant personalizat pe baza mulajului, și ulterior, de refacere a tegumentului care să acopere această proteză, operație care a durat în total alte circa 7 ore. „Cel mai greu a fost să procurăm acea matriță de la clinica din Belgia. Greu nu pentru costuri, ci din cauza procedurilor. Pentru că este vorba de o clinică ce nu a mai lucrat până acum cu România, dar care are o experiență vastă în aceste proteze personalizate realizate cu ajutorul unei imprimante 3 D, la scară de 1:1, a fost mai greu să găsim metoda cea mai corectă de achiziție.

                  În rest, este exclusiv meritul întregii echipe medicale a spitalului în reușita acestui caz”, au explicat și cei din conducerea Spitalului Județean de Urgență Bacău, Adrian Popa, manager, și dr. Ioana Dinu, directorul medical. „Cel mai mare challenge pentru noi, cei din conducere, a fost achiziționarea acelei matrițe”, a accentual la final managerul Popa. Implantul a fost foarte bine acceptat de pacient, fără infecții post-operatorii (cele mai grave în astfel de situații), fără rejecție, fără complicații.

                  Acum, tânărul se simte foarte bine, e stabilizat, se hrănește singur, merge foarte bine, nu amețește, nu are alte sechele, nu a făcut complicații. Cu ochiul sănătos vede perfect, dar pe partea afectată a pierdut vederea. În schimb, aude foarte bine cu ambele urechi. Mai mult, a revenit la activitățile sale zilnice pe care le făcea înainte de accident, fiind oier în sat. Cazul a fost catalogat încă de atunci ca fiind unul dintre cele mai grave pentru echipa medicală a Spitalului Județean de Urgență Bacău. Un caz operat cu succes, tratat, vindecat, salvat. Dar la care încă mai e de lucru. Asta dacă își dorește și pacientul, pentru că nu se mai poate vorbi de o urgență medicală, ci doar de o reconstrucție cosmetică a feței.

                  În acel accident a fost implicată și o fetiță de 8 ani. Și ea a fost salvată, operată, recuperată. Dar și ea a pierdut o parte din cutia craniană, motiv pentru care va avea nevoie de o proteză personalizată ca și în cazul tânărului de 26 de ani. Numai că, acum nu se poate efectua această intervenție, pentru că micuța e în creștere. Trebuie să se mai aștepte cel puțin 3 ani, după ce împlinește vârsta de 12 ani, acum având 9 ani.

                  Gripa aviară a închis târgul duminical din curtea Vivariului

                    Crescătorii de păsări de curte sau de apartament, dar și cei de animale domestice și de pești de acvariu, găsesc, de săptămâna trecută, poarta curții de la Vivariul din Bacău închisă. În curte se organiza, duminică de duminică, târgul pentru vânzarea de asemenea animale. Măsura a fost luată de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău, din 2 noiembrie, pe o perioadă nedeterminată. Motivul invocat este „semnalarea influenței aviare înalt patogenă, subtipul H5 – GRIPĂ AVIARĂ”.

                    „Este restricție datorită gripei aviare constatate în vecinătatea de sud a României, în Bulgaria – ne-a explicat purtătorul de cuvânt al DSVSA Bacău, dr. Florin Baltă. Sunt restricții privind regruparea păsărilor din captivitate în expoziții, în târguri etc. Avem o evoluție atipică a unor boli la animale. Acum s-a făcut prezentă și Scrapia, semnalizată deja prin Timișoara și chiar Harghita. Se iau măsuri pentru limitarea efectelor”.

                    Măsura îi nemulțumește profund pe crescătorii de animale. „De ce să fie închis târgul – ne-a declarat unul dintre ei – dacă în România nu a apărut niciun focar de gripă aviară. Păsările migratoare au trecut de mult spre țările calde, deci pericolul acum la noi este foarte mic sau inexistent”. În curtea de la Vivariu se comercializau și cereale pentru păsări, dar și iepuri, câini, pisici și alte animale domestice.

                    OMS cere măsuri de biosecuritate sporite

                    Virusul gripei aviare a fost descoperit la o fermă de lângă Plovdiv (Bulgaria). Acolo toate păsările au fost eutanasiate și s-a instituit o zonă de protecție de zece kilometri în jurul focarului. Au fost introduse, de asemenea, restricții la comercializarea și transportul păsărilor domestice și sălbatice și a ouălor.

                    Organizația Mondială a Sănătății Animalelor (OMS) a solicitat celor 180 de state membre, printre care și România, să sporească măsurile de biosecuritate la ferme, piețe și în comerțul cu păsări, pentru a limita răspândirea gripei aviare.

                    România s-a confruntat în ultimii ani cu mai multe alerte de gripă aviară, dar niciuna de amploarea crizei din anul 2005, când a fost epidemie în țara noastră, iar zeci de mii de păsări au fost sacrificate. În zona Bacău se află și unul dintre cei mai mari crescători de păsări, Avicola, din Grupul Agricola. Președintele Grupului, Grigore Horoi, ne-a confirmat însă că pentru crescătorii de păsări de asemenea talie nu s-au impus măsuri speciale.

                    Ne pândește și Pesta Oilor

                    Florin Baltă atrage atenția că acum se observă și o nouă complicare epidemiologică în diverse zone din țară cu Scrapia la ovine. „Lucrez și la o campanie națională de prevenire a introducerii în țară a Pestei Rumegătoarelor Mici – a precizat medicul de la DSVSA. Am elaborat un poster informativ care va fi mediatizat curând de Agenția Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) la nivel național. E o evoluție atipică, agresivă epidemiologic, cel puțin ciudată în accepțiunea mea”. Cazuri de asemenea pestă au fost semnalate și în Sibiu și Mureș.

                    10 mesaje preventive pentru un elev de nota 10

                      Comportamentul neadecvat, caracterizat prin neglijenţă, ignoranţă şi teribilism, este un factor care favorizează comiterea faptelor ilegale, ale căror consecinţe nefaste se răsfrâng asupra autorului şi a victimei. Experienţa a confirmat că tinerii nu acordă întotdeauna atenţia cuvenită unor reguli elementare de comportament şi ajung cu prea multă uşurinţă în postura de autori sau victime ale infracţiunilor.

                      Exersarea spiritului de vigilenţă reprezintă primul şi cel mai solid „scut” împotriva hoţilor şi altor categorii de infractori.

                      Aceste deprinderi sunt de natură să prevină indiferenţa, neglijenţa, naivitatea, în orice împrejurări care favorizează diverse delicte.

                      Pentru a vă feri de posibilii infractori, nu trebuie să neglijaţi niciun amănunt şi să acordaţi atenţie sporită unor reguli de comportament.

                      ACASĂ:

                      Uşa de acces în locuinţă trebuie să fie în permanenţă încuiată şi asigurată cu lanţ de protecţie;
                      Unii infractori, profitând de naivitatea copiilor, se prezintă la domiciliu motivând că au fost trimişi de părinţii lor (de exemplu pentru a le da diferite obiecte), după care intră în locuinţă şi sub diferite pretexte distrag atenţia copiilor şi sustrag bunuri de valoare. De aceea nu permiteţi accesul nimănui în locuinţă şi luaţi legătura telefonic cu părinţii şi verificaţi. Verificaţi prin vizor identitatea vizitatorilor şi nu deschideţi dacă nu cunoşteţi persoana, indiferent de ce vă comunică sau pretinde că este;

                      Nu vă lăudaţi cu valorile deţinute de părinţii voştri şi nu daţi nimănui amănunte despre locul de păstrare sau programul familiei. În majoritatea cazurilor, hoţii nu acţionează la voia întâmplării, ci se bazează pe informaţii exacte privind persoana, bunurile de care dispune, locul de păstrare a banilor sau obiectelor de valoare ;

                      Dacă la uşa voastră se prezintă vânzători ambulanţi, care vă oferă sau se arată interesaţi să cumpere diferite obiecte, nu le răspundeţi şi în niciun caz nu le permiteţi accesul în locuinţă. În majoritatea cazurilor, hoţii nu acţionează la voia întâmplării, ci se bazează pe informaţii exacte privind persoana, bunurile de care dispune, locul de păstrare a banilor sau obiectelor de valoare;

                      Nu răspundeţi telefoanelor obscene şi nu spuneţi numărul vostru de telefon sau alte date personale când primiţi un apel de la o persoană care motivează că a greşit numărul sau alte pretexte;

                      Atenţie la prietenii şi colegii de şcoală! S-ar putea să nu aibă întotdeauna gânduri curate atunci când îi invitaţi acasă. Au fost cazuri când prieteni sau colegi au sustras cheile de la uşa de acces în apartament şi, în timp ce nu era nimeni acasă, au pătruns şi au sustras din locuinţă bani sau obiecte de valoare;
                      Fiţi precauţi faţă de cunoştinţele ocazionale, nu le invitaţi acasă în lipsa părinţilor şi nu spuneţi când rămâneţi singuri acasă;

                      Nu lăsaţi bileţele în uşă când plecaţi de acasă, asemenea informaţii sunt deosebit de utile pentru spărgătorii de locuinţe;

                      În lift nu urcaţi niciodată cu persoane pe care nu le cunoaşteţi deoarece pericolul este mare, au fost cazuri când infractorii au agresat copiii şi i-au deposedat de bunuri. Dacă nu cunoaşteţi persoana care aşteaptă liftul, refuzaţi să intraţi motivând că trebuie să aşteptaţi pe cineva;

                      Dacă locuiţi la casă sau la parterul blocului, după lăsarea întunericului coborâţi jaluzelele sau trageţi perdelele, acest lucru vă fereşte de privirile indiscrete şi nu veţi oferi trecătorilor de pe stradă informaţia că sunteţi singuri acasă. Dacă observaţi că cineva dă târcoale casei sau încearcă să pătrundă în locuinţă, sunaţi imediat la Poliţie şi anunţaţi vecinii.

                      Ordinul de protecție

                        Ordinul de protectie este reprezentat, în fapt, de o hotărâre judecătorească pronunțată în regim de urgență, prin care se dispun măsuri imediate pentru protejarea victimelor violenței fizice ori psihice în familie.

                        Procedura se desfășoară în camera de consiliu, cu citarea părților, și are ca scop apărarea integrității fizice și psihice a victimelor față de agresorul care este un membru al familiei ori o persoană care este asimilată acestei noțiuni, în sensul indicat de art. 5, alin.1 din Legea 217/2003.

                        Procedura de emitere a ordinului de protecţie:

                        Cererea pentru emiterea ordinului de protecţie este de competenţa judecătoriei de pe raza teritorială în care îşi are domiciliul sau reşedinţa victima și se întocmeşte potrivit formularului de cerere anexat, fiind scutită de taxă judiciară de timbru.

                        Cererea se judecă de urgenţă şi, în orice situaţie, soluţionarea acesteia nu poate depăşi un termen de 72 de ore de la depunerea cererii, participarea procurorului fiind obligatorie.

                        ATENŢIE! În caz de urgenţă deosebită, instanţa poate emite ordinul de protecţie chiar în aceeaşi zi, pronunţându-se pe baza cererii şi a actelor depuse, fără concluziile părţilor.

                        Ordinul de protecţie este executoriu, iar executarea se face fără somaţie sau fără trecerea vreunui termen (potrivit art. 29).

                        Hotărârea este supusă numai apelului în termen de 3 zile de la pronunţare dacă s-a dat cu citarea părţilor şi de la comunicare dacă s-a dat fără citarea părţilor. De asemenea, executarea poate fi suspendată până la judecarea recursului, dar numai cu plata unei cauţiuni al cărei cuantum se va stabili de către instanţa de apel.

                        Prin modificările legislative recente, a fost introdus și ordinul de protecție provizoriu, ce se emite de către polițiștii care constată existența unui risc eminent pentru viața, integritatea fizică sau libertatea unei persoane, pentru o perioadă de 5 zile.

                        Legea defineşte în art. 3 înţelesul juridic al conceptului de violenţă domestică fiind reprezentată de „orice acţiune sau inacţiune de violență fizică, sexuală, psihologică, economică, socială sau spirituală care se produce în mediul familial sau domestic ori intre soți sau foști soți, precum și între actuali sau foști parteneri, indiferent dacă agresorul locuiește sau a locuit împreună cu victima.”
                        Violenţa domestică se manifestă sub următoarele forme:

                        a) violenţa verbală – adresarea printr-un limbaj jignitor, brutal, precum utilizarea de insulte, ameninţări, cuvinte şi expresii degradante sau umilitoare;

                        b) violenţa psihologică – impunerea voinţei sau a controlului personal, provocarea de stări de tensiune şi de suferinţă psihică în orice mod şi prin orice mijloace, violenţă demonstrativă asupra obiectelor şi animalelor, prin ameninţări verbale, afişare ostentativă a armelor, neglijare, controlul vieţii personale, acte de gelozie, constrângerile de orice fel, urmărirea fără drept, supravegherea locuinței, a locului de muncă sau a altor locuri frecventate de victimă, efectuarea de apeluri telefonice sau alte tipuri de comunicări care, prin frecență, conținut sau momentul când sunt emise creează temere, precum și alte acțiuni cu efect similar;

                        c) violenţa fizică – vătămarea corporală ori a sănătăţii prin lovire, îmbrâncire, trântire, tragere de păr, înţepare, tăiere, ardere, strangulare, muşcare, în orice formă şi de orice intensitate, inclusiv mascate ca fiind rezultatul unor accidente, prin otrăvire, intoxicare, precum şi alte acţiuni cu efect similar, supunerea la eforturi fizice epuizante sau la activități cu grad mare de risc pentru viață sau sănătate și integritate corporală, altele decât cele de la litera e);

                        d) violenţa sexuală – agresiune sexuală, impunere de acte degradante, hărţuire, intimidare, manipulare, brutalitate în vederea întreţinerii unor relaţii sexuale forţate, viol conjugal;

                        e) violenţa economică – interzicerea activităţii profesionale, privare de mijloace economice, inclusiv lipsire de mijloace de existenţă primară, cum ar fi hrană, medicamente, obiecte de primă necesitate, acţiunea de sustragere intenţionată a bunurilor persoanei, interzicerea dreptului de a poseda, folosi şi dispune de bunurile comune, control inechitabil asupra bunurilor şi resurselor comune, refuzul de a susţine familia, impunerea de munci grele şi nocive în detrimentul sănătăţii, inclusiv unui membru de familie minor, precum şi alte acţiuni cu efect similar;

                        f) violenţa socială – impunerea izolării persoanei de familie, de comunitate şi de prieteni, interzicerea frecventării instituţiei de învăţământ sau a locului de muncă,interzicerea/limitarea realizării profesionale, impunerea izolării prin detenţie, inclusiv în locuinţa familială, privare intenţionată de acces in spațiul de locuit, deposedarea de acte de identitate, privare intenționată de acces la informaţie, precum şi alte acţiuni cu efect similar;

                        g) violenţa spirituală – subestimarea sau diminuarea importanţei satisfacerii necesităţilor moral-spirituale prin interzicere, limitare, ridiculizare, penalizare a aspiraţiilor membrilor de familie, a accesului la valorile culturale, etnice, lingvistice ori religioase, impunerea aderării la credinţe şi practici spirituale şi religioase inacceptabile, precum şi alte acţiuni cu efect similar sau cu repercusiuni similare.

                        Măsurile dispuse:

                         Conform art. 24 din lege durata măsurilor dispuse prin ordinul de protecţie se stabileşte de judecător, fără a putea depăşi 6 luni de la data emiterii ordinului, în vederea înlăturării stării de pericol. Astfel, preluând din practica şi legislaţia statelor occidentale în materia combaterii violenţei în familie, legea română permite judecătorului să dispună, potrivit art. 23 alin. (1), una dintre următoarele măsuri:

                        a) evacuarea temporară a agresorului din locuinţa familiei, indiferent dacă acesta este titularul dreptului de proprietate;

                        b) reintegrarea victimei şi, după caz, a copiilor, în locuinţa familiei;

                        c) limitarea dreptului de folosinţă al agresorului numai asupra unei parţi a locuinţei comune atunci când aceasta poate fi astfel partajată încât agresorul să nu vină în contact cu victima;

                        c1)cazarea/plasarea victimei, cu acordul acesteia și, după caz, a copiilor, într-un centru de asistență;

                        d) obligarea agresorului la păstrarea unei distanţe minime determinate faţă de victimă, faţă de membrii familiei acesteia ori faţă de reşedinţa, locul de muncă sau unitatea de învăţământ a persoanei protejate;

                        e) interdicţia pentru agresor de a se deplasa în anumite localităţi sau zone determinate pe care persoana protejată le frecventează sau le vizitează periodic;

                        e1)obligarea agresorului de a purta permanent un sistem electronic de supraveghere;

                        f) interzicerea oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondenţă sau în orice alt mod, cu victima;

                        g) obligarea agresorului de a preda poliţiei armele deţinute;

                        h) încredinţarea copiilor minori sau stabilirea reşedinţei acestora.

                        De asemenea, prin aceeaşi hotărâre, instanţa poate dispune şi:

                        – suportarea de către agresor a chiriei şi a întreţinerii pentru locuinţa temporară unde victima, copiii minori sau alţi membri de familie locuiesc sau urmează să locuiască din cauza imposibilităţii de a rămâne în locuinţa familială;

                        – obligarea agresorului de a urma consiliere psihologică, psihoterapie, și poate recomanda luarea unor măsuri de control, efectuarea unui tratament ori a unor forme de îngrijire, în special în scopul dezintoxicării.

                        Punerea în executare. Consecinţa nerespectării.

                        Ordinul de protecţie se comunică, în ziua pronunțării, Poliţiei Române în a cărei rază teritorială se află locuinţa victimei şi a agresorului şi se pune în executare de îndată de către sau, după caz, sub supravegherea poliţiei. Poliţistul poate intra în locuinţa familiei şi în orice anexă a acesteia, cu consimţământul persoanei protejate sau, în lipsă, al altui membru al familiei.

                        În cazul în care ordinul judecătoresc nu este respectat de către cel împotriva căruia s-a emis, poliţia are obligaţia de a sesiza organele de urmărire penală pentru săvârşirea infracţiunii de nerespectare a hotărârilor judecătoreşti situaţie în care agresorul va putea fi condamnat de către instanţa penală la o pedeapsă cu închisoarea între o lună şi un an.

                        avocat Oana Ivașcu

                        Șapte elevi de la Saligny, prinși de Poliția Locală în timp ce distrugeau foișorul din Parcul Cancicov

                          Marți, 06.11.2018, în jurul orei 10.25, în urma unei sesizări făcute la Dispeceratul Poliției Locale a Municipiului Bacău, polițiștii locali din cadrul Compartimentului Intervenție s-au deplasat în Parcul Cancicov unde un grup de tineri, ce se afla în foișorul amplasat lângă locul de joacă, distrugeau elementele ce îl împrejmuiesc.

                          Ajunși la fața locului, polițiștii au constat că aspectele sesizate se confirmă fiind identificați șapte elevi ai Colegiului Anghel Saligny, cu vârste cuprinse între 14 și 17 ani, ce săvârșiseră astfel de fapte.

                          Aceștia au fost conduși la sediul Poliției Locale în vederea legitimării și întocmirii actelor procedurale ce se impun fiind predați ulterior unității școlare de care aparțin.

                          Poliția Locală a Municipiului Bacău dorește să atragă atenția persoanelor care își petrec timpul în parcurile din Municipiul Bacău că au obligația de a întreține mobilierul urban amplasat în aceste locații dar și ordinea și curățenia în jur. De asemenea, cetățenii cu spirit civic ne pot semnala astfel de situații din sfera de competență la numărul de telefon 0234/986 disponibil 24/24.

                          Gunoiul de sub preş

                          Poate cea mai mare harababură la nivelul judeţului este în situaţia şi numărul real al locuitorilor. Niciodată nu ştim câţi mai suntem. La recensământ s-a publicat o cifră, la Autoritatea electorală este al număr, în evidenţele unităţlor administrativ teritoriale se raportează alte situaţii, realitatea nu o ştie nimeni. Cum este posibil?

                          Pur şi simplu se întâmplă. Legea şi normele impuse la recensământ sunt foarte stricte, la stabilirea gradului comunei şi, implicit, al salariilor aparatului administrativ, se vehiculează un număr cât mai mare, la vot, se pare că se merge cu altă situaţie, iar când este vorba de plata serviciilor de salubrizare – aici e aici – situaţia se complică rău de tot.

                          Pur şi simplu mulţi locuitori dispar, cu sutele, cu miile. Nu ies la numărătoare şi pace. O situaţie au raportat şi au semnat pe contractul încheiat cu ADIS şi alta este, spun primarii, realitatea.

                          Această luptă permanentă durează de ani buni, astfel că s-a ajuns la limită cu acest joc de ping-pong, societatea care execută serviciul, în speţă, ROMPREST, a ajuns cu răbdarea, cu înţelegerea la final, s-au epuizat toate explicaţiile, cine nu plăteşte este executat, aşa cum s-a întâmplat cu ADIS care nu mai poate face plăţi, având conturile blocate.

                          De fapt, ce s-a întâmplat? Foarte mulţi cetăţeni au plecat (erau plecaţi şi la semnarea contractului) peste graniţă, cu purcel, căţel şi copii, în unele familii doar copiii şi, evident că titularul gospodăriei refuză să plătească pentru cei plecaţi.

                          S-a refăcut situaţia, însă ROMPREST solicită documente care să ateste lipsa efectivă a celor scăzuţi din evidenţa iniţială, iar primarii se scarpină după ceafă. Când blocarea conturilor se va extinde până pe scările primăriilor, atunci, cred, se vor spune lucrurilor pe nume.