miercuri, 17 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2112

Concurs de alergare montană la Slănic-Moldova

Aflat la cea de a treia ediție, Concursul de alergare montană ,,Legendele Nemirei”, se va desfășura sâmbătă, 6 iulie, în Parcul Central din stațiunea Slănic-Moldova, cu începere de la ora 9,00, în organizarea Asociației ,,Prietenii Slănicului”.

Competiția va cuprinde trei curse distincte:

Maraton: Concurs destinat alergătorilor desăvârșiți și celor care doresc să-și depășească limitele; va fi o cursă pe distanța de aprox. 43 de kilometri, cu o diferență de nivel de cca. +2.400m. Startul și sosirea vor avea loc în Parcul Central. Traseul: Parc Central – Valea Slănicului – Valea Pufu – Valea Dofteana – Muntele Cleja – Valea Ciunget – Culmea Ciungetului – Vf. Nemira Mare (1.649 m) – Șaua Nemira – Vf. Nemira Mica (1.627 m) -Vf. Șandru Mare (1.640 m) – Culmea Căprioarei – Muntele Dobru – Valea Dobru – Muntele Cerbul – Pârtia de schi Nemira – Parc. Puncte de interes de pe traseul maratonului: Tranșeele din Primul Război Mondial, Vârful Nemira Mare, Vf. Nemira Mică, Vârful Șandru Mare, peisajele către Munții Ciucului, Rezervația Naturală Nemira, Poiana Căprioarei.

Cros: Cursă destinată celor care preferă distanțele mai scurte sau care au început de curând alergarea și doresc să-și schimbe modul de viață, să devină mai activi. Va fi o cursă de 14 kilometri cu o diferență de nivel de cca. +700m.

Startul se va da din Parcul Central al stațiunii si urmează traseul: Parc Central – Valea Slănicului – Muntele Dobru – Valea Dobru – Muntele Cerbul – Pârtia de schi Nemira – Parc Central.

De la manifestare nu lipsește nici Cursa Copiilor, un concurs destinat celor mici. În funcție de categoria de vârsta, aceștia vor parcurge diferite distanțe, în Parcul Central.

Înscrierile se pot face online pe website-ul competiției www.legendelenemirei.com, iar preluarea numărului de concurs și validarea înscrierii se va face pe baza unui act de identitate, vineri, 5 iulie, de la ora 14,00 și sâmbătă, 6 iulie, între orele 7,00 – 8,00, în spațiul special amenajat în parcarea de lângă Parcul Central Slănic-Moldova.

Copiii se pot înscrie la fața locului pentru cursa destinată lor. Fiecare participant va semna o declarație de responsabilitate.

Cei care doresc să se implice în organizarea evenimentului, să devină voluntari sau să devină parteneri pot scrie un email la legendelenemirei@gmail.com

Festivitatea de premiere va avea loc în aceeași zi, cu începere de la ora 17,00.

Romulus-Dan Busnea

Ana-Maria Egarmin, noul inspector școlar general

    După demisia prof. Florin Lazăr din funcția de inspector școlar general la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bacău, care a fost depusă săptămâna trecută direct la Ministerul Educației, a fost emis un ordin prin care prof. Ana-Maria Egarmin (foto), inspector școlar general adjunct, va prelua această funcție, cu delegare de atribuții specifice inspectorului școlar general. Practic, s-a luat act de demisia lui Lazăr și s-a emis o nouă numire, astfel încât să nu existe sincope în buna funcționare a instituției.

    „Am preluat și aceste atribuții specifice de inspector școlar general, pentru că mențin și atribuțiile specifice funcției de inspector școlar adjunct, pe care o ocup, prin concurs, din octombrie 2016. Vorbim deci doar de o preluare de atribuții. Prioritatea mea acum este desfășurarea în bune condiții a examenului de Bacalaureat, pentru că suntem în plină perioadă de susținere a probelor scrise, dar și a celorlalte examene naționale și proceduri care vor avea loc, respectiv admiterea în liceu, examenul de titularizare, examenul de definitivat, ce se vor desfășura în această lună”, a declarat pentru Deșteptarea prof. Ana-Maria Egarmin, care este și titular al catedrei de Limba română la Colegiul Național „Gh. Vrănceanu” Bacău.

    Ordinul Ministerului Educației pentru delegarea prof. Ana-Maria Egarmin pe funcția de inspector școlar general este pe perioadă determinată, până pe 31 august 2019, când se încheie anul școlar în curs, cu posibilitate de prelungire dacă nu se va organiza concurs pe post.

    A doua funcție de inspector școlar general adjunct din ISJ Bacău este ocupată, tot prin concurs, dar din luna mai 2016, de prof. Ida Vlad.
    Reamintim, așa cum am prezentat într-o ediție anterioară, că prof.Florin Lazăr, cel care ocupa prin concurs funcția de inspector școlar general de doi ani, și-a înaintat demisia, fără a putea fi contactat pentru prezentarea unui punct de vedere. Poate fără nicio legătură cu această demisie, cert este că în aceste zile la ISJ Bacău s-a aflat și Corpul de Control al ministerului.

    Vara lor și grijile noastre

    Mă bate gândul să renunț total la televizor. La ce-mi folosește să văd seară de seară aceleași personaje, aceleași flecăreli, aceleași teme? Negocieri, divorțuri, demascări. „Scandal în PSD”, „Scandal în USR-PLUS”, „Scandal în PNL”.

    Zău? Și care e noutatea? Sau interesul, binele? Mai sunt multe luni până la alegerile prezidențiale și tot despre politică dezbatem? Numai despre politică? În timp ce preaînalții împart posturile din BNR sau aranjează viitoarele sondaje, românii de rând – agricultori, angajați, mici întreprinzători etc. -, au cu totul alte griji. „Programul de guvernare” al unei familii are drept ținte achitarea facturilor pentru gazele consumate în iarna trecută, plata medicamentelor sau a operațiilor, noul rând de haine pentru noul an școlar, în sfârșit, tot ce înseamnă acoperirea nevoilor din sezonul vară/toamnă/iarnă.

    Adulții sunt preocupați de banii care trebuie alocați pentru întreținerea copiilor admiși la liceu sau/și la facultate, tinerii scriu CV-uri și caută joburi în străinătate, copiii visează o bicicletă pentru vacanța din spatele blocului sau un telefon cu jocuri. Unele familii, nu foarte multe, se pregătesc să plece în concediu și refac socotelile, împărțind bugetul pe zile.

    Așa arată viața „prostitului popor”, rar înveselită de o nuntă sau o cumătrie, alteori tragică, total diferită de „zilele voioase” ale politicienilor sau vedetelor care cresc ratingul televiziunilor. Seara, după orele de muncă, românii află că se fac controale la Tarom, dar nu e prima oară, s-au mai făcut și nimic nu s-a schimbat, aceleași salarii, aceleași pierderi. Sau că Iohannis, bucuros că s-a întâlnit cu Maia Sandu înaintea Vioricăi Dăncilă, salută politica proeuropeană a Republicii Moldova și promite sprijin, dar și asta au mai auzit.

    Liderii PSD anunță, prin Teodorovici, că e neapărat să aibă un candidat propriu deși e treaba lor, nu a poporului, iar PNL și USR flutură iarăși deviza „Fără penali” și o vor face probabil înainte de fiecare scrutin, deși altceva vor simpatizanții lor: să audă că s-a reușit ceva, nu că se mai încearcă o dată.

    Începe ADMITEREA în LICEE

    Conform calendarului stabilit de Ministerul Educației, de astăzi, 3 iulie, și până pe 7 iulie, absolvenții de gimnaziu care au trecut de Evaluarea Națională își pot depune dosarele de înscriere în colegiile și liceele băcăuane.

    Locuri pentru toți elevii

    Pentru anul școlar următor 2019 – 2020, în planul de școlarizare al județului Bacău sunt prevăzute 4.004 de locuri, pentru învățământul la zi, adică 143 de clase. Dintre acestea, 2.268 de locuri sunt pentru filiera teoretică, 1.344 pentru cea tehnologică, iar 392 pentru filiera vocațională.

    Locuri pe filiera teoretică sunt doar în 19 licee și colegii băcăuane, respectiv: în 10 colegii și licee din municipiul Bacău („Vasile Alecsandri”, „Gh. Vrănceanu”, „Ferdinand I”, Catolic „Sf. Iosif”, „Mihai Eminescu”, Pedagogic, Economic, „Henri Coandă”, „N.V.Karpen” și „A. Saligny”), 4 – în Onești („D. Cantemir”, „Gr.Moisil”, „Gh. Asachi”, „Nadia Comăneci”), și câte unul în Moinești („Spiru Haret”), Comănești („D.Ghika”), Tg.Ocna („C. Negri”), Buhuși („Ion Borcea”) și Podu Turcului („Al. Vlahuță”).

    Locuri pe filiera tehnologică:
    • În Bacău – 700 de locuri la:
    Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău – 308
    Colegiul Tehnic de Comunicații „N.V.Karpen” Bacău – 168
    Liceul Tehnologic „Anghel Saligny” Bacău – 28
    Liceul Tehnologic „Dumitru Mangeron” Bacău – 84
    Liceul Tehnologic „Grigore Antipa” Bacău- 112
    • În Onești – 252 de locuri
    Colegiul Tehnic „Gh. Asachi” – 224
    Liceul Tehnologic „Petru Poni” – 28
    • Alte 392 de locuri la:
    Liceul Tehnologic „Ion Borcea” Buhuși – 28
    Colegiul Tehnic „Gr. Cobălcescu” Moinești – 112
    Colegiul Tehnic „D. Ghika” Comănești – 84
    Liceul Tehnologic Dărmanești – 56
    Liceul Tehnologic Podu Turcului – 56
    Liceul Tehnologic „J.M. Elias” Sascut – 56

    Locuri pe filiera vocațională:
    • Colegiul Național de Artă „George Apostu” Bacău – 112
    • Liceul cu Program Sportiv Bacău – 84
    • Liceul cu Program Sportiv „Nadia Comăneci” Onești – 56
    • Colegiul Național Catolic „Sf. Iosif” Bacău – 28
    • Liceul Teologic „Fericitul Ieremia” Onești – 56
    • Colegiul Național Pedagogic „Ștefan cel Mare” Bacău – 56

    Acestora li se adaugă alte 56 de locuri la învățământ seral (la Liceul Tehnologic Onești – 28 locuri pe mecanică și Liceul Tehnologic „J.M. Elias” Sascut – 28 locuri profil tehnic) și 84 la frecvență redusă (doar la Colegiul Tehnic de Comunicații „N.V.Karpen” Bacău pe Științe sociale).
    Mai sunt și 2.128 de locuri la învățământul profesional și dual, însă pentru acestea prima etapă de admitere a avut loc între 24 și 26 iunie. Dar și aici este o a doua etapă de admitere care începe în data de 22 iulie, pe locurile rămase libere.
    Tot în județul nostru sunt și 47 de locuri la învățământul special, dar acestea nu participă la repartizarea computerizată.

    Repartizarea computerizată

    Admiterea în liceu se face prin repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, în baza opțiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv. Nu participă la această repartizare computerizată elevii care au ales învățământul profesional, seral sau cu frevență redusă, dar nici cei care au optat pentru liceele vocaționale. Aceștia din urmă sunt repartizați în funcție de notele obținute la probele vocaționale, pe care le-au susținut deja, și numai în caz de departajare (mai mulți candidați pe un loc) se ia în considerare și media de la Evaluarea Națională.

    Mai multe opțiuni pe fișe, mai multe șanse la repartizare

    Candidații pot participa la repartizarea computerizată prin completarea fișelor de înscriere într-un singur județ. ATENȚIE! Procesul este destul de solicitant, atât pentru elevii candidați, cât și pentru profesorii diriginți, având în vedere că, în afara situațiilor clare, cu note cât mai apropiate de nota maximă, trebuie găsit răspuns la mai multe necunoscute: cum sunt notele față de cele din anul precedent, care sunt profilele cele mai căutate etc. Cert este că pe fișa de înscriere trebuie completate cât mai multe opțiuni, cât mai multe coduri, pentru ca elevul să beneficieze de o repartizare computerizată cât mai aproape de ceea ce își dorește să studieze în viitor.

    Media generală obținută la Evaluarea Națională va conta în proporţie de 80% la admiterea în liceu, restul de 20% fiind media generală de absolvire a claselor V-VIII.

    Important de avut în vedere:

    – completarea opțiunilor pe fișa de înscriere se face în ordinea preferințelor candidaților;
    – pe primele locuri sunt completate opțiunile care sunt dorite cel mai mult;
    – completarea unui număr mai mare de opțiuni NU poate dăuna în niciun fel; în schimb un număr mic de opțiuni poate afecta șansele de a fi admis candidatul;
    – validarea fișelor este obligatorie pentru toți candidații;
    – se recomandă completarea cu responsabilitate în fișele de înscriere a opțiunilor de admitere și verificarea atentă a corespondenței între codurile înscrise în fișă și opțiunile exprimate, având în vedere că o opțiune greșită poate duce la o repartizare nedorită.
    Toate datele privind numărul de locuri disponibile pe fiecare liceu și ultima medie de admitere anul trecut în fiecare instituție de învățământ sunt înscrise în broșura de admitere pusă la dispoziția părinților, elevilor și profesorilor în mod gratuit, încă de luna trecută, de către Inspectoratul Școlar Județean Bacău.

    CALENDAR admitere

    – 3 – 7 iulie: Elevii de clasa a VIII-a completează fişele de înscriere la liceu
    – 4 – 8 iulie: Verificarea fişelor de înscriere la liceu și corectarea eventualelor greşeli în baza de date computerizată
    – 12 iulie: Repartizarea computerizată la liceu (etapa I)
    – 15 – 18 iulie: Depunerea dosarelor de înscriere la şcolile la care candidaţii au fost repartizaţi;
    – 18 iulie: Transmiterea de către unităţile de învăţământ liceal de stat a situaţiei locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaţilor admişi în această etapă de admitere;
    – 19 – 23 iulie: Rezolvarea de către comisia judeţeană de admitere a situaţiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată, a repartizării candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi a candidaţilor care nu au participat sau au participat, dar nu au fost repartizaţi în prima etapă a repartizării computerizate;
    A doua etapă de admitere în învăţământul liceal
    – 23 iulie – Afişarea situaţiei locurilor rămase libere, a locului de desfăşurare şi a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limba modernă ori maternă;
    – 24/30 iulie – Primirea cererilor de înscriere a absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară (aici pot aplica și cei peste 480 de absolvenți care au absentat la Evaluarea Națională), pentru cei care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior etapei anterioare (cei 806 de corigenți, de exemplu);
    n 31 iulie / 1 august – Repartizarea finală a absolvenţilor care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară.

    În chioşcurile Deşteptării, o nouă apariţie editorială: Colecţii, colecţionari, pasiuni

    „Colecţionarul de cuvinte…noi” (conf.univ.dr. Ioan Dănilă), „lexicograf al limbii române contemporane” (Eugen Budău, în „Bacaul literar”), inginerul Eugen Bulai colecţionează cuvinte care bat la poarta lexicului românesc sau le organizează tematic pe cele existente.

    Debutează în 1997, cu „Dicţionar de termeni cromatici” (peste 450 de nume de culori), urmează, în 1998, „Dicţionar de cuvinte şi sensuri noi” (peste 1200 de cuvinte neexplicate în alte dicţionare), „Mică enciclopedie a băuturilor” (peste 500 de nume de băuturi alcoolice româneşti şi străine), cunoscutul colecţionar a semnat un nou lexicon: „Colecţii – Colecţionari – Pasiuni”, Editura Egal, 2018, ediţia a II-a (ediţia I, 2013), în care „Nu sunt cuprinse toate speciile şi subspeciile în care pot fi încadrate obiectivele hobby-urilor umane, dar este imposibil ca un colecţionar să nu-şi întâlnească în descrierile din prezentul dicţionar cel mai larg domeniu al neastâmpărului său adunător de comori. (…) Este fascinantă lumea pe care o creează prin aceste eşantioane de informaţie ţinând nu doar de cultura generală, ci de însăşi istoria civilizaţiei umane”, scrie profesorul Ioan Dănilă în Prefaţa „Mai mult decât un dicţionar”.

    Din capul locului, Eugen Bulai afirmă: „Scopul lucrării de faţă – se pare prima de acest gen – este de a informa cititorii despre un domeniu mai puţin cunoscut şi cu o terminologie deloc generoasă: acela al colecţionarilor. (…) În spatele fiecărei colecţii se află poveşti interesante, multe cu parfum de epocă.”
    Sunt şi în Bacău colecţionari, unii ştiuţi, alţii încă nu, pe mulţi autorul îi prezintă succint, cum interesante sunt şi pasiunile unor vedete internaţionale: Angelina Jolie – pumnale, Jennefer Lopez – peruci etc., dar şi autohtone: Fuego – clopoţei, Romaniţa Iovan – păpuşi de porţelan, Andreea Marin – pălării (în special de cowboy), sau locale: artistul plastic Aurel Stanciu deţine peste 13.000 de insigne româneşti şi străine, ilustrate vechi (2000), ilustrate maxime (1000), medalii, timbre etc.

    Atunci când cumpăraţi un ziar sau o revistă, aveţi ocazia să solicitaţi şi interesantul Lexicon: Colecţii, Colecţionari şi Pasiuni.

    Nu a fost conflict de interese. ANI îi face dreptate lui Gioni Crăciun

      Gioni Crăciun câștiga în iunie 2016 al treilea mandat de primar al comunei Livezi. În același an, edilul ajunge în instanță din cauză că un ales local îl reclamase, în 2015, la Prefectură și la Agenția Națională de Integritate (ANI) că se află în conflict de interese, fiind și primar, și membru fondator al unei asociații agricole.

      „Nu am fost singurul, chiar și acest consilier local a fost membru fondator. I-am ajutat pe cetățenii comunei să se asocieze, să își gestioneze ei pășunile, ca să nu plătească taxe de pășunat, să beneficieze de subvenții și să se dezvolte. În calitate de primar, pentru că toată lumea vine la primărie, iar primarul trebuie să ajute comunitatea, așa am înțeles eu atunci.

      Nici nu m-am gândit că aș putea intra într-un conflict de interese pentru că nu am vizat niciodată obținerea de foloase de pe urma fondării aociației. Mai mult, în momentul în care cetățenii au dorit să depună cereri pentru subvenții la APIA, eu m-am retras din asociație”, explică Gioni Crăciun. Procesul s-a finalizat cu o condamnare la opt luni de închisoare cu suspendare, iar Prefectura Bacău a emis ordin de încetare a mandatului de primar.

      „Oamenii au crezut în mine”

      Surpriză, la doi ani de la pierderea funcției, Gioni Crăciun obține dovada că fapta nu există. În adresa 16750/iunie 2019, ANI arată că „în perioada exercitării mandatului 2012-2016 de primar nu rezultă încălcarea de către Crăciun Gioni a dispozițiilor referitoare la conflictele de interese aplicabile primarilor, prevăzute de art.76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, deoarece în perioada exercitării mandatului de primar persoana evaluată nu a emis un act administrativ, nu a încheiat un act juridic și nu a emis o dispoziție care să producă un folos material pentru sine, soție ori rudele sale de gradul I.” Se mai arată că la data încheierii Contractului 1780/03.04.2013, persoana evaluată nu mai deținea funcții în cadrul Asociației „Prod Liv” Livezi.

      Fostul edil a susținut mereu că a pierdut procesul pe nededrept. „Acum am satisfacția că o instituție a statului a emis un document prin care spune că nu am fost în conflict de interese niciodată, declară Gioni Crăciun. Chiar dacă e un document care nu-mi folosește la recuperarea funcției, poate aduce o reparație morală deoarece oamenii din Livezi au crezut în mine și nu au înțeles de ce am pierdut mandatul.”

      Ce obligații au deținătorii de câini

        Direcția Sanitară veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău reamintește proprietarilor de câini care sunt obligațiile legale privind deținerea, identificarea și asigurarea condițiilor de bunăstare și protecție a patrupedelor cu stăpân.

        „Proprietarii – spune directorul executiv al DSVSA Bacău, dr. Niky Liviu Vrabie – au obligația de a-și identifica și înregistra câinii. Astfel, câinii cu stăpân pot circula pe teritoriul României, doar însoțiți de proprietari și de carnetul de sănătate, care atestă identificarea și înregistrarea animalului în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân, precum și acțiunilor sanitare veterinare.”

        Deținătorii câinilor de rasă comună sau metișilor au obligația să sterilizeze puii, femelele la vârsta de 4-6 luni și masculii la vârsta de 6-8 luni. Iar deținătorii de femele nesterilizate au obligația de a declara gestațiile, fătările, precum și numărul de pui fătați oricărui medic veterinar de liberă practică, organizat în condițiile legii, sau medicului veterinar de liberă practică împuternicit, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 215/2004, cu modificările și completările ulterioare.

        Cum trebuie înregistrați câinii

        Câinii se identifică și se înregistrează cu respectarea următoarelor termene:
        a) câinii nou născuți cu proprietar – în termen de maxim 90 de zile de la fătare, dar în orice caz înainte de vânzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea în spații publice a acestora;
        b) câinii adulți cu proprietar –în orice caz înainte de vânzarea, donarea cu titlu gratuit sau scoaterea în spații publice a acestora și cel mai târziu înaintea vaccinării contra rabiei;
        c) câinii proveniți din adăposturile publice – în momentul adopției, înainte de a părăsi adăpostul;
        d) înregistrarea în Registrul de Evidență a Câinilor cu Stăpân a câinilor identificați se fce odată cu microciparea și eliberarea carnetului de sănătate, în cazul prezentării proprietarilor la sediul operatorilor Registrului de Evidență a Câinilor cu Stăpân (cabinete veterinare), respectiv în maxim 5 zile de la implantarea microcipului, în cazul deplasării medicului veterinar la sediul proprietarului sau în cazul în care, din motive tehnice, nu a fost posibilă înregistrarea în RECS.

        Câinii liberi, vagabonzi sunt considerați fără stăpân

        Orice câine crescut, adăpostit, ținut pe domeniul public, în locuri publice sau în spațiile adiacente acestora, în afara proprietății stăpânului sau deținătorului acestuia, necontrolat, nesupravegheat, liber, abandonat, inclusiv cei identificați prin microcipare sau alt mijloc alternativ de identificare, stabilit de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, este considerat «câine fără stăpân», în sensul O.U.G. nr. 155 / 2001.

        Controale la comercializarea alimentelor în tot sezonul estival

        Inspectorii Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Bacău efectuează, în perioada sezonului estival, controale în zonele de agrement și în localitățile de interes turistic unde în mod obișnuit se înregistrează creșteri ale numărului turiștilor și, implicit, intensificarea activităților de comercializare, preparare și servire a alimentelor.

        „Sunt verificate – ne-a informat dr. Niky Liviu Vrabie, director executiv al DSVSA Bacău – condițiile de igienă în care funcționează unitățile de alimentație publică, pizzeriile, cantinele, unitățile tip catering, cofetăriile, patiseriile, laboratoarele de cofetărie / patiserie, pensiunile turistice, unitățile de tip hipermarket, supermarket și magazinele alimentare”.

        Recomandări pentru consumatori

        În sezonul cald crește riscul alterării alimentelor și implicit al apariției de toxiinfecții alimentare. Astfel, este bine ca și consumatorii să respecte câteva măsuri simple, dar foarte eficiente:
        ⦁ Să cumpere alimente depozitate în condiții corespunzătoare de temperatură și igienă numai din locuri sau spații înregistrate sanitar veterinar, pentru că le oferă garanția unor produse controlate sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor;
        ⦁ Odată cumpărate, alimentele să fie ținute o perioadă cât mai scurtă la temperatura camerei;
        ⦁ Produsele care urmează a fi depozitate în frigider să fie ambalate separat și menținute la temperaturile și pentru perioada menționată pe ambalaj. Alimentele gătite nu se păstrează în recipiente fără capac;
        ⦁ Produsele care au fost decongelate nu se recongelează pentru fi preparate sau consumate ulterior;
        ⦁ Îndepărtați alimentele alterate. Sunt o sursă de contaminare pentru celelalte alimente;
        ⦁ Spălați bine fructele și legumele înainte de a le depozita în frigider.

        Vrei o țară ca afară? Hotărăște-te ce vrei!

        Răzvan Bibire

        Jocul politic s-a transformat într-o întrecere gen „cine o dă mai gogonată”. Mulți politicieni, lipsiți de realizări, prea importanți că să facă vreun lucru pentru cei care au fost aleși, ori cu scopul de a-i critica pe adevrsari, au reinventat logica. Și, după ani de zile de dresaj a alegătorului, au reușit să schimbe paradigmele.

        Cel mai mult îmi place când un cetățean care află că un edil a făcut câte ceva pentru comunitatea care l-a ales, se apucă să comenteze în scârbă „apăi, a făcut că vine campania electorală”… Chiar dacă până la campanie mai sunt doi sau trei ani.

        Dar așa a fost învățat de alții: că nimic nu se face decât dacă e campanie electorală. Și ajungem la definiția românismului pur. Pentru că romanul este mereu nemulțumit: dacă nu se face, de ce nu se face iar dacă se face, de ce se face?! Exemplul meu preferat este cel cu Poliția Rutieră: dacă stau polițiștii cu radarul, de ce stau la pândă iar dacă nu stau, unde dracu-s polițiștii, nu văd câte accidente sunt?! În administrația publică lucrurile funcționează la fel.

        Dacă se fac sensuri unice ca să se fluidizeze circulația, de ce se fac, nu vedeți că încurcați lumea?! Dacă nu se face nimic ca să se descongestioneze aglomerația, țipă lumea nemulțumită, că nu se face. Dacă nu e apă, de ce nu e apă, dacă se face rezervă de apă, de ce se face?! De ce nu faceți sens giratoriu, nu vedeți că nu putem intra în intersecție?!

        A, ați făcut sens giratoriu?! Nu-i bun, că nu e perfect circular! Apoi, românul este învățat că dacă nu se face un lucru, asta nu e decât pentru că nu vrea primarul să-l facă. Nu-și pune problema dacă există bani pentru lucrul ăla, dacă acel lucru este util pentru comunitate, dacă există proiect, care sunt procedurile legale și așa mai departe.

        Nu, românul vrea să se facă și nu-l interesează amănuntele! A, și dacă se face, să se facă ieftin! Să nu se bage prea mulți bani publici într-o lucrare, că-s banii lui, din taxe și impozite și nu vrea să fie cheltuiți așa ușor! Ce proiecte, normative, cantități, rețete… Amănunte!

        Dacă vine un primar și cheltuie un milion pentru o stradă cu decopertare, covor asfaltic, strat de uzură și așa mai departe și vine altul și spune că face strada doar cu 100.000 turnând numai stratul de protecție ca să acopere gropile, pe care credeți că-l preferă romanul? Nu e nevoie să spuneți, știm deja răspunsul.

        Registrul infractorilor

        Cazierul judiciar a rămas în urma noilor tendinţe de control absolut în ceea ce priveşte evidenţierea infractorilor şi infracţiunilor comise.

        Astfel, prin Legea Nr. 118/2019 din 20 iunie 2019 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum şi pentru completarea legii privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare s-a înfiinţat un nou sistem de evidenţă, dar în egală măsură şi de supraveghere „pentru a evita riscul recidivei…” spune norma citată. În fapt acest registru reprezintă un mijloc de cunoaştere, supraveghere şi identificare operativă a persoanelor care au comis infracţiuni de; trafic de persoane, trafic de minori, proxenetism, exploatare a cerşetoriei, folosire a unui minor în scop de cerşetorie, folosire a serviciilor unei persoane exploatate, folosirea prostituţiei infantile, viol, agresiune sexual, act sexual cu un minor, corupere sexuală a minorilor, racolare a minorilor în scopuri sexuala, hărţuire sexuala, folosire abuzivă a funcţiei în scop sexual, pornografie infantilă, ultraj contra bunelor moravuri, incest. Registrul se constituie ca o evidenţă distinctă de cea a cazierului judiciar, în cadrul Sistemului Naţional de Evidenţă Informatizată a Cazierului Judiciar. Scoaterea din evidenţa cazierului judiciar a persoanelor fizice, în condiţiile legii, nu produce efecte asupra datelor din Registru.

        Radierea din evidenţa registrului se face doar când:
        a) faptele pe care le-au săvârşit nu mai sunt prevăzute de lege ca infracţiuni;
        b) s-a dispus renunţarea la urmărirea penală sau clasarea faţă de ele ori s-a pronunţat o hotărâre definitivă de achitare sau de încetare a procesului penal;
        c) au trecut 10 ani de la data când s-a pronunţat o hotărâre definitivă de renunţare la aplicarea pedepsei sau de amânare a aplicării pedepsei şi nu s-a dispus amânarea sau revocarea acesteia;
        d) au trecut 20 de ani de la data introducerii în Registru, dacă pedeapsa aplicată este de cel mult 5 ani;
        e) la împlinirea vârstei de 85 de ani, dacă pedeapsa aplicată este mai mare de 5 ani;
        f) au decedat.

        Persoana înscrisă în Registru este supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum şi prelevării probelor biologice în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Naţional de Date Genetice Judiciare, fără consimţământul acesteia. Fotografierea persoanei înscrise în Registru se face anual sau cu ocazia constatării schimbării înfăţişării persoanei. Fotografiile preluate se stochează în bazele de date ale Poliţiei Române. Dacă persoana înscrisă în Registru nu se prezintă la sediul organului de poliţie sau dacă refuză să se supună fotografierii, înregistrării dactiloscopice sau prelevării probelor biologice, va fi constrânsă la aceasta.
        Persoanele înscrise în Registru au obligaţia de a se prezenta periodic la organele de poliţie pe raza cărora domiciliază sau îşi au reşedinţa, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informaţii relevante referitoare la; profesia, meseria sau activitatea pe care o desfăşoară; mijloacele de existenţă; persoanele minore, în vârstă, cu dizabilităţi sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct şi sistematic; unităţile de învăţământ şcolar sau preşcolar, taberele de copii, spitalele de copii sau orice loc frecventat în mod preponderent de copii în care au avut acces în această perioadă; adresa unde locuiesc; modalitatea de comunicare cu organele de poliţie.

        De asemenea, persoanele înscrise în Registru au obligaţia: de a anunţa, în prealabil, organul de poliţie pe raza căruia locuiesc, în cazul intenţiei efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 15 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinaţie, scopul deplasării, perioada de deplasare şi mijlocul de transport folosit; de a se prezenta la organul de poliţie pe raza căruia îşi stabilesc locuinţa pentru a comunica despre aceasta şi a fi luate în evidenţă, în termen de cel mult 3 zile.

        Organele de poliţie au obligaţia de a desfăşura periodic, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, verificări la domiciliu, reşedinţa sau imobilul în care persoanele înscrise în Registru locuiesc efectiv, în scopul obţinerii de date şi informaţii privind comportamentul acestor persoane şi modul de obţinere a mijloacelor de existenţă.

        Organele de urmărire penală sau instanţele de judecată, precum şi instituţiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranţă naţională şi justiţie, instituţiile publice şi organele de specialitate ale administraţiei publice, centrale şi locale, pot obţine o copie de pe Registru. În copia de pe Registru se înscriu toate datele existente în Registru cu privire la persoana în cauză. Entităţile prevăzute mai sus, pot obţine fotografiile, datele dactiloscopice sau profilul genetic al persoanei înscrise în Registru. Instituţiile din sistemul de învăţământ, sănătate sau protecţie socială, precum şi orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane au obligaţia de a solicita persoanelor cu care încheie raporturi de muncă, contracte de voluntariat sau alte asemenea raporturi, prezentarea certificatului de integritate comportamentală. În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii, mai exact pe 23 dec. a.c., ministerele de resort, organele administraţiei publice centrale şi locale au obligaţia de a demara demersurile necesare de natură legislativă şi/sau administrativă pentru a se asigura că unei persoane înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfăşoare activităţi profesionale, activităţi de voluntariat sau orice alt tip de activităţi care presupun: contactul direct cu copiii; contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile.

        E posibil să nu mai vedem anumite persoane pe posturile pe care le ocupau mai înainte cu şase luni…..!?!?

        Jr. Adrian M. Ionescu

        Președinți noi la Rotary Club și Clubul Interact din Bacău

          Vasile Cătălin

          Anul rotaryan 2018-2019 s-a încheiat, iar pe 1 iulie a început noul an de activitate 2019-2020. La Clubul Rotary din Bacău a fost predat, cu acest prilej, mandatul fostului președinte, Florin Dragomir, asociat coordonator la cunoscuta firmă de insolvență Sierra Quadrant SPRL, mandat preluat tot de un om de afaceri, jurist de profesie, Vasile Cătălin, care are 52 de ani și este administratorul unei firme de pază.
          Colanul de președinte a fost predat și la Interact – organizația de tineret a clubului Rotary, de Robert Andrei Durlan, iar însemnul de președinte a fost preluat de eleva Maria Lavinia Ciocanaru.

          Schimbul de mandate a avut loc în cadrul unui ceremonial specific Clubului Rotary.

          „Ce am învățat în timpul mandatului meu – a spus Florin Dragomir – este că dacă vrei să faci ceva poți, dar trebuie să aloci o bună parte din timpul tău, chiar să sacrifici câte ceva. Și trebuie să știi să aduni colegii în jurul tău”.

          Noul președinte al clubului băcăuan ne-a declarat că va continua proiectele începute de ani buni în această organizație. „Sunt în club de opt-nouă ani – a precizat Vasile Cătălin -, iar în mandatul meu mi-am propus să continui proiecte precum Tabăra de arte plastice de la Tescani, balul rotaryenilor din fiecare an sau acțiunile de plantare de arbori de la Slănic Moldova, unde mai avem de lucru pe ultimele trei hectare, dar vom identifica alte zone unde să reîmpădurim în continuare”.

          La ceremonial au fost invitați și reprezentanți ai Lions Club Sf. Gheorghe Bacău – Eduard Nunu, președinte în exercițiu, și Ion Barbu, past-president.

          Mișcarea rotaryană este în România din anul 1929, iar în Bacău din anul 2002. În prezent, în județ sunt două astfel de cluburi, unul în Bacău, altul în Onești. În România funcționează 144 de cluburi, cu peste 3.000 de membri activi.

          Tânăr reţinut de poliţişti pentru violare de domiciliu, lovire, ameninţare şi tentativă de viol

            La data de 01 iulie a.c., polițiștii din cadrul Secţiei 6 Poliţie Rurală Traian au reținut un tânăr de 25 de ani, din comuna Odobeşti, bănuit de comiterea infracţiunilor de violare de domiciliu, lovire, ameninţare şi tentativă de viol.

            Din cercetări a rezultat că, în noaptea de 26/27 iunie a.c., tânărul ar fi pătruns fără drept în două locuinţe din localitate şi ar fi adresat ameninţări proprietarilor.

            Totodată, poliţiştii au stabilit că bănuitul, în seara zilei de 29 iunie a.c., s-ar fi deplasat la locuinţa unei femei de 30 de ani, ar fi ameninţat-o , i-ar fi aplicat lovituri la nivelul feţei şi ar fi încercat să întreţină relaţii sexuale împotriva voinţei acesteia.

            Polițiștii au depistat și reținut tânărul în cauză, urmând a fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Bacău cu propuneri legale.

            Kelemen Hunor îi solicită premierului retragerea avizului monumentului românesc din Cimitirul Valea Uzului

            Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, i-a solicitat marţi, premierului Viorica Dăncilă, retragerea avizului acordat de Ministerul Culturii, pentru ”valoarea artistică”, unui monument din Cimitirul Eroilor Valea Uzului, susţinând că este vorba de crucea celtică, ce reprezintă un simbol legionar din anii ’30.

            „Este vorba de un aviz care a apărut luni, săptămâna trecută, semnat de ministrul Daniel Breaz, legat de valoarea artistică, avizarea valorii artistice a acelei construcţii ilegale din cimitirul de la Valea Uzului şi am spus că noi cerem să fie retras acel aviz, fiindcă crucea mare conţine un simbol legionar, din anii ’30. Şi acest lucru nu este corect, nu este acceptabil ca un minister, o instituţie guvernamentală, o structură guvernamentală să aprobe un simbol clar cu caracter extremist, legionar (…) Este crucea celtică, folosită de nazişti, de legionari, de foarte multe formaţiuni şi mişcări de extremă dreapta”, a declarat Kelemen Hunor, pentru AGERPRES.

            Acesta a adăugat că a trimis o solicitare şi către Institutul Elie Wiesel, pentru a-şi exprima un punct de vedere în legătură cu acest subiect.

            Întrebat dacă premierul Viorica Dăncilă a fost deschisă la această solicitare, Kelemen Hunor a replicat că aceasta a spus că „va discuta cu ministrul şi va decide”.

            Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, a avut marţi o întrevedere cu premierul României, în care a fost abordat şi subiectul Codului Administrativ. AGERPRES

            Autori de furt, identificaţi şi cercetaţi de poliţişti

              Poliția în acțiune

              La data de 01 iulie a.c., poliţişti din cadrul Secţiei 6 poliţie Rurală Traian au depistat şi identificat doi bărbaţi de 34 şi, respectiv 35 de ani, ambii din comuna Dămieneşti, bănuiţi de comiterea infracţiunii de furt.

              Din investigaţiile efectuate de poliţişti, s-a stabilit că, bănuiţii ar fi sustras dintr-un autoturism, aparţinând unui localnic de 64 de ani, o motocositoare.

              Prejudiciul a fost recuperat de poliţişti, bunul sustras fiind găsit pe un teren agricol, într-o zonă cu vegetaţie abundentă unde ar fi fost ascunsă de cei doi.

              În cauză s-a întocmit dosar penal şi se continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt.

              Protejează-ţi autoturismul!

              Asiguraţi autoturismele prin încuierea uşilor;
              Atunci când părăsiţi autoturismul, nu lăsaţi la vedere, nici pentru câteva minute, în interiorul acestora, obiecte de valoare: telefoane, genţi de voiaj, poşete, borsete, aparatură electronică, etc. întrucât acestea pot atrage interesul infractorilor!
              Parcaţi autoturismele numai în locuri bine iluminate, în locuri unde pot fi observate în permanenţă de către alte persoane, nu în locuri dosnice, izolate din punct de vedere al traficului stradal.

              Cum arată șantierul Rezervei de Apă

                Valoarea investiției pentru Rezerva de apă este de circa 5 milioane de euro, bani asigurați din fonduri guvernamentale.

                Gospodăria de apă va fi constituită dintr-un rezervor, o stație de clorinare și una de pompare, și va fi alimentată din șapte izvoare din zona Mărgineni.

                Cele șapte tronsoane de conductă care însumează aproape nouă kilometri vor fi racordate la trei stații intermediare de pompare, la Gherăiești, Mărgineni și pe strada Vasile Pârvan din Bacău.

                Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat pe 27 iunie 2019.

                Se împlinesc 515 ani de la moartea lui Ștefan cel Mare

                  Astăzi, 2 iulie 2019, la Biserica ,,Ştefan cel Mare şi Sfânt”, a avut loc ceremonialul militar şi religios cu depunere de coroane, cu prilejul comemorării a 515 ani de la moartea domnitorului Ştefan cel Mare şi Sfânt, personalitate marcantă a Evului Mediu, rămas în conştiinţa românilor drept cea mai curată şi mai deplină icoană a sufletului românesc.

                  10 tehnici practice pentru a nu deveni delăsători la locul de muncă

                  Cea mai mare capacitate a minții este de a se concentra pe un singur lucru pentru o perioada mai lungă de timp. Concentrare înseamnă atenție, iar dacă îți dorești să îți crești puterea de concentrare e nevoie să îți dezvolți abilitatea de a acordă atenție unui anumit gând, unei sarcini sau unui obiectiv pentru o perioada de timp, fără a lasă distragerile să întrerupă concentrarea.

                  În opinia psihologul Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, odată ce am crescut puterea de concentrare, automat avem mai multă energie și atenție în tot ceea ce facem, încât devină o experiență meditativă. “Odată ce te poți concentra, fericirea ta crește. De ce? Pentru că lucrezi mai eficient, ești mai productiv și astfel dispare stresul. Fie că e vorba de o discuție cu un client sau rezolvarea unui task la birou, reușești să pui atenție în ceea ce primești și faci, iar mintea ta devine mai ageră, reușind să îți facilitezi muncă”, explică specialistul.

                  Psihologul Alexandru Pleșea afirmă că sunt cel puțin 10 tehnici simple prin care putem crește puterea de concentrare de la o zi la alta:

                  1. Pune o floare pe birou, aduci natura lângă tine. “De la copacul lui Buddha – sub care acesta s-a iluminat până la teiul lui Eminescu – la umbră căruia poetul român a fost vizitat de spiritul creator, apropierea de natură a fost mereu bine cunoscută atât pentru sănătatea fizică, cât și pentru cea psihică. Este recomandat să petreci cât mai mult timp în natură, iar atunci când acest lucru nu este posibil o floare pe birou este un substituent binevenit”, afirmă psihologul Alexandru Pleșea.

                  2. La fiecare oră, ridică-te cel puțin 10 minute. Limfa trebuie să se miște! “Lucrând constant, mintea se obișnuiește cu activitatea pe care o face, iar riscul de neatenție crește. Limfa, de aproximativ 1,5 litri în corp, care stă pe loc și nu se mișcă, produce incapacitatea de curățare naturală a corpului, sistemul imunitar lucrând mai greu. Totodată, dacă se lucrează mult în față calculatorului, este de dorit ca o dată pe ora ochii să fie mutați din ecran pe un perete mai îndepărtat sau afară, pe fereastră.. Privirea se relaxează cel mai bine cu ochii la natură (sau la plantă de pe birou de la nr.1). Acest sistem este învățat încă din școală când ora înseamnă 50 de minute cu 10 minute pauză, cu toate acestea puțini sunt cei care profită de acest obicei sănătos”, spune psihologul.

                  3. Când primești o sarcină, ordonează timpul pentru ea! “Ordonează sarcinile de muncă pe cele mai dificile la început, atunci când sarcina e nouă și nivelul de atenție și de entuziasm este mai mare, de preferat în prima parte a zilei, când mintea este odihnită. Sarcinile mai ușoare lasă-le la final, atunci când nivelul de concentrare este mai mic și de preferat în a două parte a zilei, când suntem deja bulversați”, explică psihologul Alexandru Pleșea.

                  4. Fiecare task este o provocare pentru tine. „Privește fiecare task că pe o provocare, deoarece potențial de învățare, inovare, evoluție este din plin chiar și din cele mai banale task-uri, cum sunt cele casnice (ex: spălatul hainelor sau alegerea detergenților din magazin)”, afirmă specialistul.

                  5. Înainte să pleci la lucru, vizualizează-te concentrat! “Mai demult era recomandat vorbitul în față oglinzii pentru a-ți urmări gestica, mimica etc. Actorii de hollywood încă practică această metodă pentru a învăța pentru diversele roluri. Același efect îl va avea și vizualizarea concentrată, care mai are un avantaj și anume că te poți vizualiza pe tine nu doar în prezent ca în față unei oglinzi, ci și în viitor. Acest fapt te va ajută să îți trasezi un drum pentru felul în care dorești să devii. Tot prin vizualizare îți poți face o analiză comparativă între imaginea din prezent și cea din viitor, pentru a conștientiza care sunt elementele care pe care ai vrea să le îmbunătățești”, continuă Alexandru Pleșea.

                  6. Lasă bârfele pentru cei slabi! „A bârfi pe cineva înseamă a te opri din propria-ți viață care ar putea fi minunată, pentru a-i judeca pe cei din jurul tău. Trebuie să înțelegi că un astfel de demers te-ar putea face indiscutabil să nu îți atingi întregul tău potențialul uman, sau în termeni mai populari a fi constant în „curtea vecinului” înseamnă a nu-ți da curs propriului destin sau scop în viață”, explică psihologul.

                  7. Scrie mesaje de recunoștință atunci când te simți epuizat. Atunci când exprimăm recunoștință, mintea primește un impuls reconfortant, că totul este bine, ceea ce îți va ajuta starea de epuizare. Totodată, sentimentul de gratitudine deschide căi pentru a aduce în viață ta mai multe lucruri bune.

                  8. Pune-te în folosul altora, dar nu tot timpul! “Este de la sine înțeles că împreună suntem mai puternici și mai înțelepți, ceea ce înseamnă că atât tu te vei pune în folosul altora dar și alții se vor pune în folosul tău. Asigura-te doar că îți rămâne timp și pentru tine, chiar dacă uneori este greu să refuzi. Totodată, învață să faci chestii și singur când alții nu îți vor putea fi de ajutor. Făcând chestii singur evoluezi foarte mult”, declară psihologul Alexandru Pleșea.

                  9. Măsoară ce lucrezi, prin rezultatele care vin. Nimănui nu îi plac lăudăroșii, iar munca se măsoară prin rezultate. Un volum de muncă executat corect, în timpul cel mai scurt, va aduce indiscutabil rezultate bune.

                  10. Depășește fișa postului. “Fișa postului este ceea ce vrea angajatorul de la tine, într-o descriere sumară. Nu te limita doar la ce scrie pe o foaie de hârtie. Depășește-ți atribuțiile, așa vei avea parte de un job mai puțin plictisitor, iar rutina nu se va instala niciodată, deoarece fiecare zi se va transformă într-o aventură, care va fi benefică pentru viitorul tău profesional și individual”, conchide psihologul Alexandru Pleșea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minții.

                   

                  Alexandru Pleşea, cunoscut opiniei publice drept Antrenorul Minţii, este sociolog, psihoterapeut, hipnoterapeut şi trainer în programare neuro-lingvistică. A studiat natura minţii umane în trei sisteme educaţionale diferite – Statele Unite ale Americii, Marea Britanie şi România şi de peste 10 ani organizează cursuri şi traininguri în România, cu scopul de a-i face pe oameni să afle ce posibilități au când își folosesc resursele intelectuale și să arate abilitățile pe care mintea noastră încă le are latente.

                  Ce spune primarul Cosmin Necula despre trimiterea sa în judecată de către DNA

                    Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul teritorial Bacău au dispus trimiterea în judecată, a primarului municipiului Bacău și a viceprimarului Dragoș Ștefan pentru săvârșirea infracțiunii de participație improprie (sub forma determinării) la infracțiunea de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit.

                    „Am luat act de comunicatul DNA cu privire la trimiterea mea în judecată.

                    Am convingerea că justiția își va urma cursul și îmi voi dovedi nevinovăția în instanță”.

                    Cosmin Necula, primarul municipiului Bacău

                    În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut că la data de 10 iulie 2017, într-o ședință a Consiliului Local Bacău, Cosmin Necula și Dragoș Ștefan i-au determinat pe consilierii locali prezenți să adopte o hotărâre cu încălcarea dispozițiilor Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general.

                    „Ca urmare a demersurilor celor doi inculpați, Consiliul Local Bacău, în calitate de organ deliberativ și în exercitarea atribuțiilor prevăzute de Legea 215/2001 privind administrația publică locală, a dispus finanțarea proiectelor depuse de două asociații (cu sumele de 553.000 lei respectiv 15.000 de lei) deși acestea, în urma punctajului acordat de Comisia tehnică de aplicare a Legii 350/2005, s-au clasat pe locurile 12, respectiv 20, iar proiecte având un punctaj superior au fost respinse.

                    Prin finanțarea acestor proiecte au fost încălcate dispozițiile Legii 350/2005 privind regimul finanțărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activități nonprofit de interes general și au fost vătămate interesele legale ale solicitanților care au întrunit un punctaj mai mare.
                    Corelativ, cele două asociații, beneficiare ale fondurilor, au obținut un folos necuvenit constând în acordarea de finanțări nerambursabile la care nu erau îndreptățite potrivit dispozițiilor legii mai sus menționate”, se arată într-un comunicat al DNA.

                    Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bacău.

                    Reamintim că în acest caz, procurorii au decis, inițial, clasarea dosarului, însa acesta a fost redeschis dupa ce a fost contestată decizia de clasare.

                    Norme tehnice si sanitare ale serviciilor funerare

                    O firma de servicii funerare trebuie sa se remarce prin profesionalism dar si sa dea dovada de respect fata de clienti prin servicii de calitate efectuate in conditii optime. In acest sens, exista mai multe norme tehnice si sanitare ale serviciilor funerare pentru inhumarea, transportul si deshumarea cadavrelor umane care impun efectuarea serviciilor funerare cu respect si decenta pentru persoanele decedate. Drept urmare, toate firmele de pompe funebre sunt obligate sa respecte cu strictete toate aceste norme legislative.

                    Aceste norme au scopul de a defini conditiile decente in care aceste servicii funerare trebuie desfasurate. Practic, acestea vizeaza nu numai serviciile funerare ci si cimitirele si crematoriile.

                    Ingrijri mortuare cu respect fata de fiinta umana

                    Ingrijirea mortuara presupune o serie de operatiuni care se fac asupra persoanei decedate. Sunt incluse manoperele de imbalsamare, de tanatopraxie, de igienizare a corpului decedatului, de imbracare, cosmetizare precum si de manipulare a persoanei decedate.

                    Inainte de toate, fotografierea corpului defunctului este interzisa atata timp cat nu exista acordul familiei indurerate. Fotografierea mai este permisa si in cazul unor proceduri judiciare, atata timp cat normele legale impun acest lucru.

                    O firma de servicii funerare care pune accent pe profesionalism si seriozitate este obligata sa arate solidaritate fata de membrii familiei indurerate, iar fiecare serviciu oferit trebuie sa fie efectuat cu multa retinere si grija. Firma Funerare Alexandru respecta in detaliu toate aceste norme tehnice si sanitare din domeniul funerar, punand accent pe calitatea serviciilor oferite, motiv pentru care obtin mereu un feedback pozitiv de la clientii cu care colaboreaza.

                    Cand este obligatorie imbalsamarea si cand este interzisa

                    Conform normelor, procedura de imbalsamare devine obligatorie in urmatoarele situatii:

                    In situatiile in care persoana decedata va fi expusa intr-un loc public, asa cum este casa mortuara de exemplu, iar capacul de la sicriu va fi deschis;

                    Atunci cand inhumarea se face intr-o alta localitate decat cea in care s-a produs trecerea in nefiinta, distanta de transport fiind mai mare de 30 de kilometri;

                    In conditiile in care decesul este provocat de o cauza medicala ce impune imblasmare cu rolul de profilaxie.

                    Dar exista si momente in care imblasamarea este interzisa:

                    Inainte de obtinerea certificatului de deces;

                    Atunci cand se impune o autopsie medico-legala;

                    In cazurile in care decesul este provocat de o boala infectioasa cu agenti biologici inalt patogeni;

                    Imbalasamarea este interzisa in orice spatiu care nu detine autorizatie in acest sens.

                    Asa cum imbalsamarea nu ar trebui efectuata oriunde, la fel si procedura de imblasamare nu poate fi efectuata de catre oricine. Normele legislative spun ca:

                    Serviciile de imbalsamare si de tanatopraxie trebuie efectuate doar de personal specializat cu competente in acest sens;

                    Procedura de spalare a corpului si de imbracare poate fi efectuata si de catre familie;

                    Inhumarea si incinerarea poate fi realizata doar de catre persoanele cu competete in acest domeniu.

                    In ceea ce priveste prestatorii de servicii funerare, aceste norme impun ca activitatile specifice sa fie realizate numai dupa ce s-a obtinut un aviz al consiliului local dar si dupa obtinerea autorizatiei sanitare de functionare emisa de directia de sanatate publica.

                    Normele de igiena pentru transport si inhumare sunt obligatorii, iar autovehiculele de transport mortuar au nevoie, la randul lor, de autorizatie.

                    Lista prestatorilor de servicii funerare autorizati poate fi consultata pe site-urile directiilor de sanatate publica. Tot aici ar trebui sa existe si lista cu documentele necesare pentru a obtine toate avizele si autorizatiile.

                    Indiferent ca decesul are loc la spital sau chiar la domiciliu, preluarea persoanei decedate poate fi realizata doar de catre firma de servicii funerare care va transporta persoana intr-un sicriu cu capac.

                    Normele serviciilor funerare impun ca imbalsamarea si tanatopraxia sa fie efectuate folosind produse chimice pastrate in conditii optime, conform fisei de securitate.

                    Pentru a beneficia de servicii funerare conform normelor tehnice si sanitare recomandam Funerare Alexandru, o firma de pompe funebre care vine in sprijinul familiilor indurerare cu suport si servicii la cel mai inalt nivel.