vineri, 19 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2080

Băcăuani tratați GRATUIT prin Programele Naționale de Sănătate

    Pentru a facilita accesul pacienților la tratament pentru diagnostice considerate de importanță vitală în România, în ultimii 15 ani s-a perfecționat continuu legislația specială referitoare la programele naționale de sănătate. Acestea se desfășoară fie sub directa supraveghere a Direcțiilor Județene de Sănătate Publică, fie a Casei Județene de Asigurări de Sănătate. Sunt incluși în aceste programe, până la vindecarea afecțiunii, bolnavii cu sau fără venituri, asigurați sau nu, în baza unei adeverințe de la medicul specialist din care rezultă că a fost introdus în registrul național al bolii ce face parte din Programul Național de Sănătate. Astăzi ne referim la acele programe derulate prin Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Bacău.

    „Pentru derularea acestor programe, contractele încheiate de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Bacău sunt atât cu furnizorii de servicii medicale, respectiv spitalele publice și private, cât și cu farmaciile cu circuit deschis pentru asigurarea medicamentelor. Derulăm astfel de contracte cu trei spitale publice (Spitalul Județean de Urgență Bacău, Spitalul Municipal de Urgență Moinești și Spitalul Municipal Onești), cu trei centre private de dializă (Frezenius Onești, Fesenius Bacău și Malp SRL Moinești), dar și cu 67 de farmacii cu care sunt încheiate contracte specifice pe Programele Naționale de Sănătate.”
    Marius Savin, președinte-director general CJAS Bacău

    Cheltuieli cu medicamentele și materialele sanitare: peste 85.500 mii lei anual
    Ca să ne facem o idee privind cheltuirea banilor prin aceste programe naționale de care beneficiază bolnavii cu anumite afecțiuni, dacă pe consumul de medicamente „curente” (din listele A, B, C1, C3 și D) în ultimii trei ani vorbim de o cheltuială de 114.271 mii lei în 2016, de 80.184 mii lei în 2017 și de 94.347 mii lei în 2018, consumul total de medicamente și materiale sanitare înregistrat în aceeași perioadă în cadrul Programelor Naționale de Sănătate a fost de:
    • 76.274 mii lei, în 2016;
    • 81.500 mii lei, în 2017;
    • 85.571 mii lei, în 2018.

    Iar trendul este în creștere și în 2019, pe o situație realizată în primul semestru al acestui an.

    În Bacău, nouă Programe Naționale de Sănătate

    În Bacău, bolnavii beneficiază de nouă Programe Naționale de Sănătate (PNS), pentru următoarele tratamente:

    1. Programul Național de Oncologie

    Prin acest program se asigură tratamentul specific cu citostatice, imunomodulatori, hormoni, factori de creștere și inhibitori de osteoclaste, în spital și ambulatoriu. Numărul de bolnavi țintă la nivel național este de circa 126.500 de pacienți/an cu un cost mediu/bolnav/an de 12.002 lei.

    În județul Bacău s-au înregistrat în ultimii trei ani:

    – 2.223 de pacienți, pentru care s-au alocat prin programul național 23.788 mii lei (2016)
    – 2.174 de pacienți, cu un cost total de 18.911 mii lei (2017)
    – 2.294 de pacienți, ce au beneficat de tratamente în valoare totală de 18.953 mii lei (2018).
    În plus, numai în prima jumătate a anului 2019 (semestrul I) s-au înregistrat 1.836 de pacienți, cu un cost mediu/bolnav tratat de 5.070 lei.

    „Trebuie remarcat și faptul că în 2018 s-au tratat și 49 bolnavi cu medicamente care fac obiectul unor contracte cost-volum. Aceste contracte sunt pentru moleculele nou introduse în ultima perioadă și despre care se presupune că au o eficiență mai mare decât tratamentul clasic. Costul mediu pentru fiecare (!) dintre acești 49 de bolnavi a fost, numai anul trecut, de 85.694 lei.”
    Dan Stoica, director executiv Direcția Relații Contractuale CJAS Bacău

    2. Programul Național de Diabet

    Prin acest program se asigură tratamentul medicamentos cu insulină (de diferite tipuri), pentru bolnavii diagnosticați cu diabet, testele pentru diabet pentru copii și adulți, evaluarea periodică a bolnavilor prin dozarea hemoglobinei glicozilate, asigurarea pompelor de insulină și montarea lor etc.
    În Bacău, numărul de pacienți înscriși în PNS-diabet
    a crescut foarte mult în ultimii 10 ani, de la circa 5.000 (în 2008), la 20.756 (în 2016), la 21.928 (în 2017) și la 23.165 (în 2018). Numai în prima jumătate a anului 2019 sunt înscriși în acest program 22.135 de pacienți băcăuani (aproape cât totalul pacienților din anul trecut, dar vor mai fi intrări noi).

    3. Programul Național de dializă

    Acest program asigură serviciile medicale de dializă, inclusiv medicamentele, materialele sanitare specifice și transportul dus-întors de acasă la furnizor a bolnavilor care suferă de insufiență renală cronică și au nevoie de această procedură. Numărul pacienților diferă însă în funcție de tipul dializei efectuate. La nivel național sunt în total 13.012 de pacienți incluși în acest program.

    În Bacău, în 2016 au fost 432 de pacienți, pentru care s-a asigurat prin programul național suma de 26.904 mii lei, în 2017 au fost 533 de pacienți pentru care s-a alocat suma de 30.931 mii lei, iar în 2018 pentru 546 de bolnavi s-au înregistrat costuri de 32.668 mii lei. În prima jumătate a lui 2019 sunt înregistrat deja 476 de pacienți care sunt tratați prin dializă.

    Costul unei ședințe de hemodializă este în prezent de 496 lei. Un pacient cronic face în medie 13 ședințe de hemodializă pe lună, rezultând un cost lunar /pacient de 6.448 lei.

    4. Programul Național de Ortopedie

    În județul Bacău, acest program se desfășoară doar pentru adulți. Spitalele aflate în contract pentru acest program sunt Spitalul Județean de Urgență Bacău, Spitalul Municipal de Urgență Moinești și Spitalul Municipal Onești. Numai anul trecut au beneficiat de intervenții de endoprotezare 246 pacienți băcăuani, cu un cost mediu/dispozitiv/an de 3.667 lei. Totodată, tot în 2018, în cele trei spitale au fost implantate 114 proteze totale de sold și 19 proteze de genunchi, ca urmare a unor intervenții ortopedice extrem de complexe.

    De la începutul acestui an, au fost implantate 146 de endoproteze la pacienții băcăuani, pe un cost mediu/bolnav de 5.079 lei.

    5. Programul Național de Hemofilie și Talasemie

    Prin acest program se asigură doar prin farmacia din Spitalul Județean Bacău medicația și tratamentul specific pentru prevenția și tratarea accidentelor hemoragice ale bolnavilor cu hemofilie congenitală. Se asigură două componente ale acestui program, respectiv componenta profilactică continuă și componenta „on demand” al accidentelor. În Bacău au fost asigurate asemenea tratamente pentru 10 bolnavi (în 2016), 11 (în 2017) și 12 în 2018, dintre care 4 pacienți pentru profilaxie și 8 pentru „on demand”. Costul mediu înregistrat /pacient/an este de 86.854 lei. În primul semestru al anului 2019 sunt monitorizați 4 pacienți pentru profilaxie și 5 pentru „on demand”.

    6. Programul Național de Boli Rare

    În literatura de specialitate sunt definite ca fiind boli rare aproape 7.000 de diagnostice. Majoritatea bolilor genetice sunt rare, dar nu toate bolile rare sunt genetice. Există boli infecţioase foarte rare, de exemplu, dar şi boli autoimune şi cancere rare. Până în prezent, cauza multor boli rare este încă necunoscută.
    În județul Bacău, prin programul național derulat de CJAS, sunt monitorizate, în prezent, câteva boli rare, respectiv: boala Fabry (o boală genetică de metabolism) – 1 caz (23 de cazuri în toată țara), sindromul Hurler – 1 caz (boală datorată deficitului unor enzime – 6 cazuri în țară), afibrinogenemia congenitală – 1 caz (ce va fi preluat de CJAS Iași pentru că persoana respectivă este studentă în anul I, boala fiind una rară ce afectează sistemul sangvin – alte 2 cazuri diagnosticate sunt în țară), sindrom de imunodeficiență primară – 1 caz (o boală a sistemului imunitar), angioedem ereditar (o boală genetică) – 2 cazuri, mucoviscidoza – 14 cazuri (o boală ce afectează mai ales plămânul și pancreasul) și scleroza laterală amiotrofică (boală neurologică) – 11 cazuri.
    Costul mediu pe pacient/an în 2018 a fost de 70.350 lei.

    7. Programul Național de Radioterapie

    Prin acest program se asigură serviciile de radioterapie, de tip ortovoltaj, cobaltoterapie, radioterapie cu accelerator liniar 2D, cu accelerator linear 3D, radioterapie IMRT și brahiterapie.

    Din 2017, această procedură se efectuează în Compartimentul de Radioterapie al Spitalului Județean de Urgență Bacău, ce asigură 2 tipuri de radioterapie, respectiv 3D și IMRT. Aceste servicii sunt și cele mai complexe tehnologic, la acest moment în piața serviciilor de radioterapie. Costul de iradiere este de 320 lei/ședință pentru 3D și 640 lei/ședință pentru IMRT. Pentru comparație, precizăm că ședința de cobaltoterapie este 144 lei, iar radioterapia 2D este 180 lei (dar sunt proceduri sub aceste niveluri).

    În 2018, au beneficiat de serviciile de radioterapie la SJU Bacău 302 pacienți (în 2017 doar 91, în condițiile în care aparatul a fost dat în funcțiune în luna iulie), din care 82 pacienți cu radioterapie 3D și 220 pacienți cu radioterapie IMRT. În 2019, numai în primul semestru s-au tratat 40 de pacienți cu radioterapie 3D și 184 prin radioterapie IMRT.
    8. Programul Național de Transplant de organe, țesuturi și celule de origine umană

    Pacienții care au beneficiat de un transplant de organ au nevoie de un tratament permanent cu medicamente care să preîntâmpine respingerea respectivului organ. Gradul de compatibilitate a organului transplantat cu pacientul beneficiar determină costul lunar cu medicația respectivă. Grupul țintă național cu bolnavii tratați post-transplant este de 3.787. În județul Bacău, în ultimii trei ani, sunt în medie cca 100 pacienți care beneficiază lunar de medicația cu imunosupresoare. Costul mediu anual/pacient este de 10.592 lei.

    9. Programul Național de Boli endocrine

    În prezent, CJAS Bacău are în evidență 225 de bolnavi cu osteoporoză și 482 diagnosticați cu gușă prin tireomegalie datorată carenței de iod. Costul mediu/bolnav cu osteoporoză este de 127,28 lei. Costul mediu/bolnav cu gușă este de 1,63 lei.

    Un alt program național, Free-Interferon, monitorizat de CJAS Bacău

    „Este important de știut că, începând cu octombrie 2018, Casa de Asigurări de Sănătate Bacău a fost nominalizată între cele 12 astfel de instituții care monitorizează și tratamentul hepatitei cu medicație specifică contractelor cost-volum-rezultat. Acest tip de contract prevede, în esență, faptul că plata medicamentelor se face după ce rezultatul pozitiv este confirmat de o comisie națională”.
    Dan Stoica, director executiv Direcția Relații Contractuale CJAS Bacău

    În județul Bacău, până la 30 iunie 2019 (semestrul I al acestui an) au fost înscriși în acest program primind medicația interferon-free 634 de pacienți. Deja 110 dintre ei au primit confirmare de negativare totală a bolii, iar pentru 7 pacienți s-a întrerupt tratamentul pentru că analizele au arătat că nu mai există boala. Până acum, procentul de reușită este de peste 93%. Pentru medicația necesară celor 110 pacienți vindecați se va achita suma de 14.460.540 lei, respectiv un cost mediu/pacient de 131.460 lei.

    „Monitorizarea riguroasă a acestor Programe Naționale de Sănătate este foarte importantă pentru asigurarea tratamentului pacienților. Sunt unele diagnostice prevăzute în aceste programe care sunt cu risc vital. Sunt însă și pacienți care au diagnostice rare ce nu sunt finanțate prin programele naționale sau medicamentul recomandat de clinici din străinătate nu se regăsește în lista de medicamente aprobate în România. Aceștia, din păcate, își asigură tratamentul prin forțe proprii. Am avut și situații în care Spitalul Județean de Urgență Bacău, de exemplu, a asigurat medicația din venituri proprii până când legislația ne-a permis să finanțăm costurile tratamentului pentru anumite boli rare vitale pentru pacienții respectivi. În general însă, în situația contractelor din Programele Naționale de Sănătate nu sunt probleme în a asigura finanțarea tratamentelor.”
    Marius Savin, președinte-director general CJAS Bacău

    Instantanee.2

    Drumul e lung, foarte lung, într-atât de lung încât, ca să-l parcurgi în întregime, trebuie să străbați nu doar străzi și cartiere, ci și ani deșirați pe cărarea amintirilor care urcă și coboară și apoi urcă din nou, amintiri cu bunici și părinți, cu prieteni și colegi, cu copii și bătrâni, amintiri cu fețe necunoscute, estompate aidoma celor din „Marile Bulevarde” ale lui Renoir, fețe care te urmăresc chiar și acum când, singur-singurel, mergi pe acest drum care duce și te duce mereu în același loc, acolo sus și totuși atât de jos, privind în jur la cei nici doi metri lățime, la treptele deformate, la grinzile putrezite și la grilajul ruginit, grilaj prin care cați și ajungi, călătorind în timp și-n spațiu, ca-n „Celălalt cer”, la o altă pasarelă, cea florentină de pe Câmpurile lui Marte, o ilustrată simplă din vremurile în care nu era încorsetată, ca-n ziua de azi, în perdeaua metalică menită să creeze poezii urbane semnate Benedetto Ferrara -„admir un splendid apus de soare din închisoarea mea cu panoramă metropolitană”- și să țină în frâu apucăturile huliganilor de care nu te simți, cu rușine admiți, chiar atât de străin, tu, cel care erai gata oricând și oriunde să pui mâna pe pietre și, dacă nu le arunci departe, cu imprecizie și furie rebelă, ciocăneai cu ele șinele pe care altădată treceau locomotivele cu aburi, iar fumul cenușiu urca spre acel loc drag ție și care, mai târziu, ei bine, cu mult mai târziu, avea să-ți dezvăluie și numere norocoase la loto și numere de trainspotter, și versuri de Bacovia, scrise și nescrise, și gânduri tainice, loc cu gust dulce de Traminer și acru de castraveciori murați, loc de unde priveai, pe timp de vară, iarba crescută sălbatic, pentru ca iarna să te pierzi în zăpezile albe și murdare, loc pe care-l îndrăgeai la fel de mult și în anotimpul florilor albe de zarzăr curgând ca valurile de papelitos ale Mundialului argentinian și în cel al frunzelor gălbui-roșiatice luându-și zborul de rămas bun, loc care și acum te face stăpânul lumii, stăpânul lumii tale înăuntrul căreia calea de fier este la fel de trainică precum drumul acesta lung pe care, la răstimpuri, îl străbați de-a lungul străzilor și al cartierelor, al anilor și al amintirilor.

    Rectificare de buget. Sunt bani pentru salarii, pensii și investiții!

    Proiectele privind rectificarea bugetului pentru anul 2019, precedate de observații virulente din partea partidelor, sindicatelor și mass-media, au fost aprobate.

    În deschiderea ședinței Guvernului, premierul Viorica Dăncilă a anunțat că bugetul Ministerului Sănătății rămâne cu fondul alocat la începtul anului, banii fiind destinați reabilitării unităților sanitare, programelor de sănătate, asigurării medicamentelor compensate și majorării salariilor. Educația va primi mai puțin decât se preconizase, dar cu 42,4 la sută mai mult decât în 2018.

    Pe parcurs, vor fi alocate sume suplimentare. Reducerile, care i-au nemulțumit pe dascăli și pe managerii din învățământ, vizează programul „Merg la școală”, care nu a fost pregătit îndeajuns pentru a fi demarat în acest an, dar și cheltuielile de personal, care au fost supraestimate. Vor fi alocate 500 de milioane de lei pentru refacerea infrastructurii afectate de inundații și vor fi sprijiniți locuitorii sinistrați. Vești bune vin de la ministrul Daea și se referă la atragerea de fonduri pentru sprijinirea fermierilor și dezvoltarea satului românesc. Premierul a vorbit și despre pregătirile din domeniul energetic, care vor fi făcute înainte de venirea iernii.

    Repartiție după nevoi și proiecte

    Rectificarea este una pozitivă, prin urmare vor fi bani pentru salarii, pensii, indemnizații sociale și pentru continuarea investițiilor, a afirmat premierul. Bugetul asigurărilor sociale depinde de numărul beneficiarilor/asistaților, iar bugetul de stat este distribuit ținând cont de numărul locuitorilor, impozitele încasate și investițiile aflate în derulare.

    Județul Bacău va primi din taxa pe valoarea adăugată 7.565.000 de lei, sumă repartizată de Ministerul Finanțelor pe unități administrativ-teritoriale.

    Dintre orașe, cel mai mult va primi municipiul Bacău (2.841.000 de lei), urmat fiind de Buhuși (631.000), Onești (607.000) și Tg. Ocna (278.000). Cel mai puțin, Sl. Moldova (43.000) și Dărmănești (47.000).

    Majoritatea comunelor au sume cuprinse între 8.000 și 30.000 de lei, dar sunt și unele cu 5.000 de lei sau mai puțin. Li s-au repartizat 3.000 de lei următoarelor UAT-uri: Lipova, Oncești, Secuieni, Pîncești, Roșiori, Stănișești. Iz. Berheciului a primit doar 2.000 de lei. Colonești, Filipeni, Vultureni și Huruiești apar cu 4.000 de lei, iar Buciumi, Găiceana, Dămienești și Luizi Călugăra, cu 5.000 de lei.

    „Norocoasele” sunt Berzunți – 175.000 de lei și Mărgineni – 136.000 de lei. Sunt multe comune care au primit peste 50.000 de lei sau pe aproape: Sascut – 42.000 de lei, Zemeș – 53.000 de lei, Nicolae Bălcescu – 57.000 de lei, Răcăciuni – 70.000 de lei, Hemeiuș – 85.000 de lei și Valea Seacă – 95.000 de lei.

    Un episod inutil

    Răzvan Bibire

    Haaretz a publicat, luni, un editorial dedicat evenimentelor de la Moscheea Al Aqsa, când forțele de ordine israeliene au forțat intrarea în incinta instituției de cult pentru a permite câtorva cetățeni evrei să o viziteze. Patru polițiști și 14 palestinieni au fost răniți în confruntarea pe care cotidianul israelian o numește „o predare către câțiva extremiști”. Ce s-a întâmplat? Pe 11 august, palestinienii au început să celebreze Sărbătoarea Sacrificiului, Eid al-Adha, una dintre cele mai importante sărbători musulmane.

    În mod tradițional, cu ocazia sărbătorilor importante ale musulmanilor, intrarea vizitatorilor de alte religii este interzisă în moschee. De zeci de ani acest lucru a fost perpetuat, fără incidente. Anul acesta, însă, extremiștii israelieni de dreapta au cerut să se intre în Moscheea Al Aqsa și în timpul sărbătorii Eid al-Adha. În primele ore ale dimineții nu s-a întâmplat nimic; poliția israeliană oprind ne-musulmanii să intre în moschee.

    Dar, pe măsura ce timpul trecea, creștea presiunea grupărilor de extremă dreaptă israeliene iar cum premierul Netanyahu a evitat să se pronunțe în problema aceasta, ministrul Transporturilor, Bezalel Smotrich, a cerut prim ministrului „să dea o ordine fără echivoc pentru deschiderea Muntelui Templului.” Pe esplanada Muntelui Templului se înalță Moscheea Al-Aqsa. Ca urmare, Oficiul Primului Ministru a făcut public un anunț în care a fost responsabilă poliția pentru închiderea locului. Așa că poliția a pus mâna pe bastoane și s-a luat la bătaie cu palestinienii pentru a permite câtorva israelieni să viziteze pentru scurt timp Moscheea Al Aqsa.

    „Decizia a fost menită să demonstreze determinarea și faptul că poliția este capabilă să-și impună voința asupra palestinienilor. Dar, de fapt, a fost o predare în fața presiunii politice și a unui grup mic și extremist”, notează Haaretz. Un episod extrem de interesant și, în același timp, perfect inutil, din confruntarea zilnică israeliano-palestiniană. Și care, de fapt, e o reproducere la scară a situației din zonă, o situație care, continui să cred, ar putea fi rezolvată foarte ușor dacă nu ar exista permenantele ingerințe ale unor extremiști din ambele părți.

    Pentru că actualul premier ar fi fost de multă vreme lăsat fără funcție dacă anumiți extremiști nu ar fi sabotat în permanență eforturile de normalizare a situației, dacă nu s-ar fi provocat mereu noi și noi confruntări cu palestinienii. E și asta o strategie în politică. De la teoria „revoluției permanente” a lui Troțki, la cea a „războiului continuu” nu e decât un pas. Dacă nu credeți, puteți observa și la noi efectele acestei teorii: de la alegerile din 2016 în România pare să fie o revoluție continuă.

    Artă totală la Tabăra Valea Budului

      Campusul de la Valea Budului a găzduit până ieri cea de-a XIX-a ediție a Taberei Naționale de Artă, activitate cuprinsă în Calendarul Taberelor Naționale, aprobate de Ministerul Tineretului și Sportului. Această ediție a fost structurată pe trei secțiuni – artă plastică, sculptură și artă digitală – și a avut 90 de participanți.

      În cele șase zile de tabără, tinerii participanți au petrecut împreună un timp bun, de calitate, în care au socializat, au schimbat opinii și viziuni, au fost angrenați în diferite activități creative, mai ales pe cele trei module principale ale taberei. La închiderea taberei a avut loc o expoziție cu toate lucrările realizate și un spectacol de muzică și dans regizat de tinerii participanți care au fost recompensați cu diplome și alte distincții.

      Toate lucrările realizate în această tabără vor rămâne în campusul de la Valea Budului îmbogățind astfel vistieria artistică a acestui loc destinat copiilor și tinerilor. Totul s-a încheiat cu un foc de tabără care a ars până târziu în noapte, peisaj completat cu o feerică ploaie de stele prilejuită de fenomenul astronomic Perseide.

      „Secțiunea de «artă digitală» a fost organizată în premieră în România. Prof. univ. Bogdan Pătruț, care a coordonat această secțiune, a avut o contribuție deosebită în modul de selectare a participanților și de pregătire a activităților.

      Prin crearea unui grup pe rețelele de socializare și a acțiunilor de voluntariat din timpului anului, cu elevi din Bacău, pe partea de informatică, a reușit să aducă tineri din toate zonele țării, selecția fiind foarte riguroasă”, a declarat Theodora Jacotă, consilier în cadrul Direcției Județene pentru Sport și Tineret Bacău, cea care a întocmit proiectul Taberei Naționale de Artă.

      „Suntem foarte mulțumiți de realizările din acest proiect, ceea ce arată încă o dată că tot ce face direcția noastră este la cel mai bun standard și ne dă speranțe că proiectele viitoare vor fi apreciate la justa lor valoare”, a spus și Georgel Cojocaru, directorul Direcției Județene pentru Sport și Tineret Bacău, prezent la festivitatea de încheiere a taberei.

      Secția de „Sculptură” a Taberei Naționale de Artă 2019 a fost coordonată de Remus Lupu, președintele Clubului „Veniți cu Noi”, cel mai vechi ONG de Tineret din Bacău, iar secția „Pictură” a fost îndrumată de pictorii băcăuani Maria Margoș și Gheorghe Parascan. Pe partea de „Artă Digitală”, pe lângă prof. univ. Bogdan Pătruț care a deținut și titlul de director de tabără, au fost prezenți și profesori din Cluj, Iași și Italia. Tinerii care au participat la această secțiune au fost din București și din județele Prahova, Vrancea, Covasna, Galați, Cluj, Maramureș și Bacău.

      Pe toată perioada Taberei Naționale de Artă 2019 în campusul de la Valea Budului au fost prezenți și 13 elevi de la Tulcea, sosiți la odihnă, și 10 elevi de la Școala Gimnazială „Emil Brăescu” din comuna Măgura-Bacău, veniți în tabără socială.

      „A fost o experiență foarte importantă pentru noi și cred că scopul taberei a fost atins, în sensul că am venit să interacționăm și să ne facem noi prieteni. La secțiunea noastră au venit mai mulți invitați care au fost foarte deschiși față de noi și ne-au răspuns la toate întrebările și problemele pe care noi le-am ridicat. A fost un program foarte bine pus la punct de către instructorul nostru. Proiectul la care am lucrat s-a referit la Perseide și, practic, am simulat căderea unei stele.”

      Maria Tanțoș, elevă la Colegiul Național „Ferdinand I” Bacău, participantă la secțiunea „Artă Digitală”

      „A fost și m-am simțit foarte bine. Am avut destul de multe lucrări și fiecare component al echipei mele a realizat câte cinci-șase lucrări din lemn, lut, sticlă și din diferite alte materiale. Sunt foarte mulțumit de realizările noastre. Am mai participat la astfel de tabere și programe de pregătire în materie de sculptură. Este doar un hobby. Îmi doresc pe mai departe să merg pe Medicină, dar cele două se împletesc, pentru că și Medicina este o artă.”

      Octavian Docan, elev la Colegiul „Mihai Eminescu” Bacău, participant la secțiunea „Sculptură”

      „Mie mi-a plăcut foarte mult, mai ales pentru faptul că ne-am întărit relațiile de prietenie cu colegii mei. Pentru mine a fost pentru prima dată când am fost într-o tabără, dar am fost împreună cu colegele mele și a fost în regulă. Am fost la «Pictură» și inițial am vrut să fac o floare, dar nu știu cum mi s-au combinat culorile și mi-a ieșit o… acadea. Mi-am botezat tabloul «Lumea de Vis» pentru că așa am simțit. Mi-a plăcut foarte mult și mi-aș dori să revin și anul viitor.”

      Ruxandra Beganu, elevă la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Buhuși, participantă la secția „Pictură”

      Start în forță

      Ieri, în prima zi a Naționalelor de la Sala de Atletism din Bacău, gazdele au fost reprezentate de Valentin Bărgăoanu, victorios în fața slătineanului Ghiță. Gala de azi va începe la ora 17.00, intrarea fiind liberă.

      Ieri după-amiază, în Sala de Atletism din Bacău s-a dat gongul de start al Naționalelor de box pentru Tineret, competiție care reunește cei mai buni pugiliști ai țării până-n 19 ani. Prima zi, rezervată categoriilor de greutate 60 kg, 64 kg, 69 kg și 75 kg, a prilejuit meciuri spectaculoase, unele încheiate înainte de limită, așa cum a fost cea în care târg-mureșeanul Daniel Boldiszar s-a impus prin KO în fața lui Marian Negrea.

      Gala inaugurală a consemnat și primul succes băcăuan. La 64 kg, Valentin Bârgăoanu (SCM-CSM Bacău) a avut câștig de cauză în confruntarea cu slătineanul Viorel Ghiță.
      Astăzi, la gala programată de la ora 17.00, vor urca în ring alți doi băcăuani din totalul de zece prezenți la această ediție a Naționalelor: Sergiu Apostol (48 kg) și Cosmin Toboșaru (56 kg). „Sita cerne, iar pe măsură ce competiția înaintează, lupta se înăsprește.

      Concurența este foarte serioasă, lucru foarte benefic în condițiile în care această competiție va configura lotul reprezentativ de Tineret ce va participa la Europenele din Bulgaria”, a spus Relu Auraș.

      Prezent la Naționale, fostul campion Dorel Simion a declarat: „În mod normal, cei mai buni boxeri de la Tineret îi are maestrul Auraș, aici, la Bacău. Sunt convins că semifinalele și finalele vor fi foarte interesante”. Relu Auraș a ținut să precizeze importanța colaborării cu tehnicieni și oameni de box, precum Dorel Simion și a încheiat evidențiind sprijinul acordat de Consiliul Local în organizarea Naționalelor de Tineret:

      „Susținerea pe care o avem din partea municipalității este esențială. La finalele de sâmbătă îi așteptăm și pe primarul Cosmin Necula, căruia îi urez, pe această cale, sănătate și împliniri cu ocazia zilei de naștere”.

      „Cupa de vară Margo” și-a desemnat câștigătorii

      La finalul săptămânii trecute, pensiunea „Margo” din comuna băcăuană Lilieci a găzduit un concurs de șah rezervat copiilor cu vârsta până în 15 ani. Intitulată „Cupa de vară Margo”, competiția a reunit la start 33 de copii, care s-au întrecut în sistem elvețian, șah rapid, câte 15 minute pentru fiecare jucător, în cadrul a trei grupe de vârstă: U9, U12 și U15. Arbitrajul a fost asigurat de Ionuț Lazăr și Radu Hanga, iar premierea s-a făcut pe grupele de vârstă amintite, dar și în baza clasamentului general.

      La deschiderea turneului, președintele CSRȘ „Nord-Est”, Costică Lupușoru a evidențiat avantajele perfecționării psihicului prin șah și a subliniat activitatea meritorie a instructorilor Ionuț Lazăr, Radu Hanga, Jănică Negruț și Gheorghe Pirici.

      Clasament general: 1) Alexandru Călugăru, 2) Marcu Arva, 3) Ștefan Rusti.

      Under 15: 1) Narcis Budău, 2) Marian Dragoș Budău, 3) Matei Candet.

      Under 12: Răzvan Bălăiță, 2) Victor Hussar, 3) Briana Stupu.

      Under 9: 1) Denis Constantinescu, 2) Vlad Dima, 3) Matei Burcă.

      Merită remarcată evoluția câștigătorului competiției, Alexandru Călugăru, autorul a șapte victorii din tot atâtea posibile, dar și a ocupantului locului 3 la U15, Matei Candet, care, la prima sa participare oficială, a obținut 4 puncte din totalul de 7.

      Ambasada Austriei şi paradoxul CCR

      O modificare, discretă, cumva tardivă ce are legătură cu drepturile asociaţilor asupra patrimoniului unei societăţi radiate, survine retroactiv ca urmare a unei decizii a Curţii Constituţionale nr. 382/2019 privind solutionarea excepției de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin. (7) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitaților la înregistrarea în registrul comerțului, excepție ridicată de Ambasada Republicii Austria în România într-un dosar al Judecătoriei Sectorului 3 București – Secția civilă.

      În motivarea excepției de neconstituționalitate, autoarea acesteia susține că prevederile art.31 alin.(7) din Legea nr.359/2004 sunt contrare dispozițiilor art.44 din Constituție, întrucât prevăd că bunurile aflate în patrimoniul societăților comerciale, dizolvate de drept, sunt considerate ca fiind abandonate.

      Arată ca, pe lângă măsura sancționării societății prin dizolvare, în urma omisiunii de a preschimba certificatele menționate în această lege, sunt sancționați și acționarii, printr-o veritabilă naționalizare a bunurilor aflate în patrimoniul societății, bunuri care, în mod normal, ar fi trebuit să treacă în proprietatea acționarilor la momentul dizolvării companiei. Textul de lege invocat ca fiind neconstituţional, respectiv art. 31 al.7 din Legea 359/2004 fusese modificat în urmă cu 13 ani prin Legea 360/2006, pct.1 care modifică Legea 359/2004 şi art.7 căpăta un nou conţinut, respectiv: „Bunurile rămase în patrimoniul persoanei juridice după radierea acesteia din registrul comerţului, în condiţiile alin. (5), revin asociaţilor.”

      Dacă nu ar fi ridicat Ambasada Austriei excepţia, ci un simplu cetăţean, care ar fi fost oare soluţia CCR? Dar, CCR a admis excepţia constatând că: „această măsura de trecere în patrimoniul statului a bunurilor considerate abandonate echivalează cu o confiscare a patrimoniului persoanei juridice, consecința fiind suprimarea dreptului de proprietate al persoanei juridice și, implicit, al asociaților acesteia.”

      Numai că, admiterea excepţiei a creat un paradox. Întrucât, dacă urmărim cronologia evenimentelor, o să observăm că la data de 4 decembrie 1998 a fost încheiat contractul de vânzare-cumpărare între Societatea Comercială Rom Gaming – S.A. din Bucureşti, în calitate de vânzătoare, şi Ambasada Republicii Austria în România, în calitate de cumpărătoare, având ca obiect dreptul de proprietate asupra unui imobil-construcţie situat în Bucureşti.

      În cuprinsul contractului s-a menţionat faptul că, în ceea ce priveşte terenul aferent construcţiei, se creează un drept de folosinţă asupra acestuia, pe toată durata existenţei construcţiei, nefiind posibilă transmiterea dreptului de proprietate, în temeiul legislaţiei în vigoare la data încheierii contractului, ce nu permitea persoanelor fizice sau juridice străine să deţină terenuri în România.

      Prin acelaşi contract, părţile au stipulat că se obligă să încheie în viitor, în momentul când legislaţia românească o va permite, un act bilateral prin care să transfere dreptul de proprietate asupra terenului.

      Prin cererea introdusă la instanţă, în 8 octombrie 2008, Ambasada Republicii Austria în România a chemat în judecată pe pârâta Societatea Comercială Rom Gaming – S.A. din Bucureşti, solicitând instanţei să dispună obligarea pârâtei la încheierea contractului de vânzare-cumpărare asupra terenului în cauză.

      Ca urmare a radierii de drept a societăţii comerciale vânzătoare din evidenţele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, reclamanta a depus o cerere precizatoare, prin care a chemat în judecată persoanele fizice – asociaţi ai societăţii comerciale supusă dizolvării.

      Asociaţii au invocat excepţia lipsei calităţii procesuale pasive. Judecătoria Sectorului 3 a admis excepţia şi a respins cererea reclamantei, dat fiind faptul că imobilul în cauză nu se afla în patrimoniul asociaţiilor, fiind intrat în proprietatea statului, în temeiul art. 31 alin. (7) din Legea nr. 359/2004, forma în vigoare la data pronunţării încheierii de radiere, potrivit căruia „Bunurile rămase în patrimoniul persoanei juridice după radierea acesteia din registrul comerţului (…) se consideră bunuri abandonate”.

      Apelul reclamantei a fost şi el respins ca nefondat, de Tribunal.

      Însă prin Decizia civilă nr. 400 din 2014 Curtea de Apel Bucureşti a admis recursul, a modificat decizia recurată şi a admis apelul formulat, desfiinţând sentinţa instanţei de fond, cu trimiterea cauzei spre rejudecare.

      În acest al doilea ciclu procesual, la data de 15 decembrie 2016, reclamanta , Ambasada Austriei, a depus o cerere de modificare a acţiunii, în sensul introducerii în cauză, în calitate de pârât, a Statului român, prin Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, având în vedere că faptul că a intervenit schimbarea proprietarului terenului ce face obiectul acţiunii.

      Întrucât bunurile existente în patrimoniul societăţii au intrat de drept în proprietatea statului.

      Dreptul de proprietate dobândit de stat a fost înscris în cartea funciară fără a fi grevat de sarcini.

      Constatarea de către CCR, acum, în 2019, a neconstituţionalităţii prevederilor textului de lege criticat echivalează cu desfiinţarea titlului de proprietate al statului. Astfel încât se pune întrebarea de ordin practic, cum ar mai fi posibilă îndeplinirea obligaţiei de transmitere a dreptului de proprietate (conform înţelegerii iniţiale şi de către cine?) în condiţiile în care societatea comercială, debitoare convenţională a obligaţiei de transmitere a dreptului de proprietate, nu mai are calitate de pârât întrucât nu mai există.

      Invocarea excepţiei de neconstituţionalitate e lipsită de relevanţă practică. Din această perspectivă, admiterea excepţiei de neconstituţionalitate ar fi avut relevanţă practică în cadrul procesual iniţial, în care debitoarea obligaţiei contractuale de transmitere a dreptului de proprietate asupra terenului în litigiu era societatea comercială, nu şi în cadrul procesual modificat ulterior, în care statul are calitatea procesuală de pârât.

      Astfel că nu mai este posibilă executarea obligaţiei de a face de către stat, asumată iniţial de către societatea comercială pe cale convenţională.

      Statul nu poate executa această obligaţie, titlul său de proprietate fiind desfiinţat, ca urmare a admiterii excepţiei de neconstituţionalitate a textului de lege care constituia temeiul legal al intrării bunului în litigiu în patrimoniul acestuia.

      Cel puţin aşa ne spune bunul simţ comun, dar indiferent de simţirile noastre dosarul aflat pe rolul Jud. Sect. 3 a mers mai departe şi dacă CCR s-a pronunţat asupra speţei în 28 mai 2019 iar Decizia a fost publicată pe 10 iulie a.c., Jud. Sect. 3 a judecat cauza înainte cu 2 ani, (28.09.2017) şi „Admite acţiunea modificată. Constată intervenită între reclamantă, în calitate de cumpărătoare, şi pârât, în calitate de vânzător, vânzarea-cumpărarea dreptului de proprietate asupra terenului în suprafaţă totală de 411 mp (435 mp din act) situat în str. Vasile Lascăr (fosta str. Galaţi) sector 2, Bucureşti….. 

      Prezenta hotărâre ţine loc de contract de vânzare-cumpărare. Obligă pârâtul (statul roman) să plătească reclamantei suma de 2810 lei, cheltuieli de judecată.”

      Soluţia s-a pronunţat în condiţiile când norma în baza căreia statul preluase terenul nu fusese declarată neconstituţională. Dar nu numai atât. Dacă termenele în dosarul de fond la judecătorie se dădeau uneori si câte două pe lună, după pronunţarea soluţiei de admitere a cererii ambasadei, dosarul a fost lăsat deschis pentru a nu fi atacată soluţia şi s-a dat un nou termen peste 2 ani adică, pe data de 03.10.2019.

      Adică să aibă timp şi CCR-ul să se pronunţe. Asta, pentru a fi ucis în faşă un eventual apel. E interesant cum colaborează autorităţile pentru propăşirea interesului cetăţeanului simplu.

      Jr. Adrian Ionescu

      Dedeman și Element Invest construiesc trei depozite logistice

      Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția prin care companiile Dedeman și Element Invest Partners au preluat în comun companiile Element Distribution Center și Element Distribution Center Faza Doi.

      Tranzacția constă în asocierea dintre Dedeman și Element Invest Partners pentru dezvoltarea unui proiect imobiliar: construirea a trei depozite logistice destinate închirierii.

      Dedeman are ca obiect de activitate comerțul cu amănuntul al articolelor de fierărie, al articolelor din sticlă și a celor pentru vopsit, în magazine specializate.

      Element Invest Partners desfășoară activități de consultanță pentru afaceri și management și deține Element Distribution Center și Element Distribution Center Faza Doi, ambele cu obiect de activitate dezvoltarea (promovarea) imobiliară.

      Fii prietenul copiilor din centrele de plasament!

      Copiii din centrele de plasament au nevoie de oameni calzi care să îi asculte, să îi învețe și să îi încurajeze permanent. Ei nu au familia aproape, iar personalul din centre este insuficient pentru a acoperi nevoile copiilor. Programul educațional Ajungem MARI caută voluntari pentru 2.200 de copii din București și 24 de județe, voluntari care să dedice copiilor 3 ore pe săptămână în următorul an școlar.

       „Voluntariatul la Ajungem Mari este una dintre cele mai frumoase experiențe. M-a ajutat să devin un om mai bun, să descopăr suflete pure și să dăruiesc cunoștințe, inspirație și iubire acolo unde lipsesc cel mai mult. Am învățat de la copii și de la colegii voluntari că fiecare gest contează și contribuie la viitorul lor.” Mariana, voluntar Ajungem MARI în Brașov

      “Sunt aici pentru ei să îi ascult și să îi încurajez, să îi învăț cum să se poarte în lume. Pentru mine cea mai mare satisfacție ar fi să mă cheme peste ani la nunta lor și să îmi spună că sunt bine și fericiți.”- Cetin, voluntar Ajungem MARI în București

       Copiii învață mai ușor de la voluntari pe care îi apreciază și respectă și sunt încântați să se simtă, la rândul lor, apreciați și respectați. Voluntarii merg săptămânal în centre și îi ajută pe copii să scrie și să socotească, să recupereze informațiile pe care nu le-au înțeles la școală, să fie mai atenți și mai răbdători, să își controleze emoțiile. Ei devin pentru copii prieteni și modele de viață.

       “Important e să vii cu inima deschisă, să îi cunoști și să îi accepți pe copii așa cum sunt. Abia după ce se creează o relație, voluntarii își pot seta obiective de învățare. Sunt copii sensibili și minunați, cu răni mari în suflet, iar după toate experiențele triste prin care au trecut, ei își doresc în primul rând acceptare și prietenie.” spune Iarina Taban, fondatoarea programului

       Programul educațional Ajungem MARI sprijină copiii pe termen lung, iar cu unii copii se lucrează chiar de 5 ani, de la începutul programului. Schimbările se fac cu pași mici și perseverență. De aceea este nevoie de mai mulți voluntari care să se implice în fiecare comunitate. Vin mereu în centre alți copii care au trecut prin experiențe greu de suportat. Centrele se închid și copiii sunt mutați în căsuțe sau apartamente de tip familial, iar voluntarii zâmbitori îi urmează, reprezentând un element de stabilitate în viețile lor.

       Voluntarii participă la un training inițial și sunt repartizați la centre în funcție de abilitățile lor, nevoile copiilor, distanța față de centru și de programul lor (în timpul săptămânii sau în weekend). Ei vor merge timp de 8 luni în echipe de 2 sau 3 voluntari la grupe de 3-6 copii pentru ședințe de recuperare sau pregătire școlară, ateliere de cunoștințe generale și ateliere creative. Vârsta minima pentru voluntariat este de 16 ani.

       Programul se desfasoară în București și 24 de judete – Arad, Argeş, Bacău, Brăila, Bihor, Botoşani, Braşov, Buzău, Constanţa, Cluj, Dâmboviţa, Dolj, Galaţi, Gorj, Hunedoara, Iaşi, Ilfov, Mureş, Neamţ, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiş, Vrancea.

       Termenul limită pentru înscriere este 20 august. Înscrierea se face prin completarea unui formular online pe website-ul www.ajungemmari.ro la secțiunea Devino Voluntar, acolo unde se găsesc și toate detaliile despre program. 

      Programul educațional Ajungem Mari – Asociația Lindenfeld

      Asociația Lindenfeld este o organizație non-guvernamentală ce are că obiectiv facilitarea accesului grupurilor vulnerabile la domenii cheie ale societăţii.

      Ajungem MARI este principalul program al Asociației Lindenfeld și susține educația a peste 2200 de copii din centre de plasament și medii defavorizate din București și 24 de județe prin mai multe proiecte, cel mai important fiind cel de pregătire şcolară într-un mod interactiv alături de peste 1600 de voluntari. Alte proiecte includ cursuri vocaționale, ieșiri recreative și educative, excursii, tabere, educație financiară, antreprenporială şi pentru sănătate, consiliere vocaţională și vizite de orientare profesională, toate cu rolul de a le da copiilor încredere în ei și a le forma abilităţi pentru a deveni adulți responsabili și independenți.

      18 șoferi care n-au respectat semaforul de la Podul din Onești au rămas fără permis

        La data de 13 august a.c., în intervalul orar 12-14, polițiștii din cadrul Biroului Rutier Oneşti au acționat, pe raza municipiului, pentru combaterea accidentelor rutiere și creșterea gradului de siguranță rutieră, îndeosebi respectarea de către participanţii la traficul rutier a culorii roşii a semaforului instalat la podul peste râul Trotuş de pe strada Mărăşeşti unde se efectuează lucrări de consolidare.

        Cu ocazia activităţilor desfăşurate, poliţiştii au aplicat 22 de sancțiuni contravenționale, în cuantum de 9.280 de lei, dintre care 18 pentru nerespectarea culorii roșii a semaforului și 4 pentru alte abateri.

        Totodată, au fost reținute 18 permise de conducere .

        Lucrările la Rezerva de Apă de pe strada Frunzei se apropie de final

          Pe strada Frunzei lucrările de montare a conductei de aducțiune sunt aproape de finalizare.

          Tronsonul de conductă pornește de la stația de pompare Gherăiești, traversează zona de nord a orașului, ajunge la stația de clorinare -pompare din Mărgineni și continuă spre rezervoarele din Barați.

          Tronsonul de pe strada Frunzei are o lungime totală 562 metri liniari, diametrul conductei fiind de 710 mm.

          Rezerva de apă va asigura independenţa sistemului de apă din municipiul Bacău, în cazul unor avarii la aducțiunea de la Valea Uzului. La finalul execuției acestui obiectiv de investiție:

          – Lungimea totală a conductei de aducțiune/ distribuție va fi de 8900 ml și va cuprinde 7 tronsoane de conductă;

          – Tronsoanele de conductă vor fi completate de un număr de 3 stații de pompare (Gherăiești, Mărgineni 2, Vasile Pârvan);

          – 14 cămine de vană, golire și aerisire;

          – Gospodăria de apă va fi constituită din: rezervor cu o capacitate mare de stocare, stație de clorinare, stație de pompare, instalații electrice și hidraulice.

          Ministrul Daea a descins, în Sascut, la miezul nopții

          Petre Daea, acum trei săptămâni pe șantierul Sistemului de irigații de la Sascut

          Petre Daea, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, a venit chiar la miezul nopții de luni spre marți (12/13 august) să verifice stadiul lucrărilor la sistemul de irigații Sascut-Valea Seacă. A plecat din București spre Sascut imediat după ședința de Guvern și după o ședință a Comitetului Executiv al PSD.

          Deși are o vârstă respectabilă, ministrul este cunoscut pentru energia debordantă pe care o are și pentru că nu glumește atunci când spune că supraveghează agricultura românească 24 din 24 de ore. Ministrul a vizitat șantierul de la Sascut și acum trei săptămâni, dar la miezul zilei.

          Acum, în puterea nopții, la Sascut l-au întâmpinat primarul Ioan Răuță, constructorii și directorul Filialei Bacău a Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare, George Ifrim. „Ne-a promis de rândul trecut că se întoarce peste trei săptămâni – ne-a declarat George Ifrim.

          A fost mulțumit de stadiul lucrărilor, dar, evident, ne-a trasat câteva sarcini. Va reveni peste alte trei săptămâni, dar nu a precizat exact când. Sarcina principală este să încheiem lucrarea, să dăm drumul la apă. Noi avem lucrările în grafic, dar mai sunt ceva probleme pe partea electrică a sistemului, între care și procurarea unor transformatoare mai mari. Noi vrem să dăm drumul la apă, astfel încât și Organizația Udătorilor să verifice și să repare conductele lor”.

          La Sascut, sursa de apă a amenajării de irigații o reprezintă lacul de acumulare Berești, de pe Siret. Captarea apei pentru irigații se face prin stația de pompare SPA Sascut, iar suprafața netă amenajată este 5.028 ha. „La amenajarea de irigații Sascut-Valea Seacă lucrările de reabilitare au început în februarie anul acesta și au termen de finalizare aprilie 2020” – spune Petre Daea.

          Cod galben de caniculă

            Administraţia Naţională de Meteorologie (ANM) a emis, marţi, o nouă atenţionare Cod galben de disconfort termic accentuat şi caniculă ce va persista pe tot parcursul zilei de 13 august, în peste trei sferturi din ţară, dar şi o informare de instabilitate atmosferică şi ploi însemnate cantitativ, ce va intra în vigoare de miercuri dimineaţa.

            Conform prognozei, marţi canicula va persista pe arii extinse în zonele de câmpie şi de podiş, unde disconfortul termic va fi în continuare accentuat, iar indicele temperatură-umezeală (ITU) va depăşi pragul critic de 80 de unităţi. Temperaturile maxime, cu mult mai mari decât mediile climatologice specifice perioadei, se vor situa în general între 34 şi 37 de grade, cu cele mai ridicate valori în regiunile vestice şi sud-vestice.

            Local, în noaptea de marţi spre miercuri (13/14 august), temperaturile minime se vor situa în jurul valorii de 20 de grade.

            Pe de altă parte, începând de miercuri, 14 august, ora 9:00, şi până vineri, 16 august, ora 9:00, vor fi intervale de timp cu instabilitate atmosferică, ce se va manifesta prin intensificări ale vântului, vijelii, averse ce vor avea şi caracter torenţial, descărcări electrice şi grindină. Astfel de fenomene vor fi mai frecvente la început în regiunile vestice şi nord-vestice, apoi aria lor se va extinde treptat şi în restul teritoriului.

            Potrivit sursei citate, în intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantităţile de apă vor depăşi local 20 l/mp şi izolat 40 – 50 l/mp.

            ANM precizează că, pe parcursul zilei de miercuri (14 august), disconfortul termic şi canicula vor persista în sudul, estul şi centrul teritoriului.

            Tânăr de 22 de ani, arestat pentru că ar fi violat o bătrână de 82 de ani

              Un tânăr de 22 de ani din judeţul Bacău a fost arestat preventiv pentru 30 de zile, acuzat de viol, informează ProTV.

              Victima a fost o bătrână neajutorată de 82 de ani, din Oneşti. În puterea nopţii tânărul a forţat uşa de la apartamentul ei şi s-a năpustit peste femeia bolnavă.

              Vecinii n-au auzit nimic suspect, iar biata femeie nu s-a putut apăra. Abia a doua zi i-a povestit nurorii sale chinurile prin care trecuse. Îngrozită, femeia a sunat la 112.

              Poliţiştii au reuşit să îl identifice pe suspect şi au pus mâna pe el după o săptămână de căutări.

              Cele 3 lucruri esențiale despre afaceri pe care ar trebui să le insufli copiilor tăi!

              Imagine de Daniela Dimitrova de la Pixabay

              Uitați standurile cu limonadăcare circulă din ce în ce mai des în media, arătând cât de implicați sunt părinții în a-i îndruma pe micuții lor spre lumea antreprenorială. Cele trei mari lucruri despre care ar trebui  învețe copilul tău sunt cu totul altele.

               David este un business coach cu peste 25 de ani de experienta. Iar, asa cum ii place lui sa spuna, probabil ca poarta in geanta sa de mana portofoliile de afaceri ale peste celor 200 de firme in care a predat si a facut coaching de-a lungul acestor ani.

               Experienta l-a invatat cateva lucruri foarte importante de business, iar 3 dintre ele a tinut neaparat sa le impartaseasca si celor 3 fii ai sai, care sunt inca departe de a infiinta o afacere, fiind elevi in clasele primare.

               Care sunt cele 3 lucruri pe care orice copil ar trebui sa le stie despre afaceri?

               1. Importanta concentrarii si deconectarea zilnica de la mediul profesional

              Un copil care isi vede parintii 3 ore pe zi, iar si atunci cand ii vede ii aude pe acestia discutand doar despre dosare, task-uri si proiecte, va creste intr-un mediu tensionat.

               In calitate de parinte, subiectul „CONCENTRARE” apare deseori in casa noastra, spune David. Acesta are legatura cu intelegerea prioritatilor si a sarcinilor si cu rezervarea timpului necesar de focalizare reala pentru a duce la bun sfarsit lucrurile. Fie ca ne referim la timpul in care facem temele, fie ca ne calculam cu strictete orele petrecute pe Netflix sau in fata iPad-ului.

               Imi doresc ca ai mei copii sa inteleaga faptul ca daca lasa 2 – 3 ore pe zi iPad-ul jos si isi concetreaza intreaga energie pe teme sau pe proiectele scolare, apoi vor avea la dispozitie alte 7 – 8 ore in care se pot deconecta si pot sa isi termine joaca si activitatile distractive fara a fi stresati de ceea ce le-a ramas de facut pentru seara sau pentru a doua zi in materie de educatie.

               Prioritizarea si alocarea resurselor de timing necesare sunt lucruri pe care le invata si clientii mei, in fiecare zi.

               2. Skill-urile de Management

              Pe masura ce copiii cresc, programul lor devine mai agitat, mai incarcat. Exista proiecte scolare, activitati dupa scoala si ore de joaca cu prietenii. Si cu cat sunt mai multe lucruri care se ingramadesc pe micutul lor calendar, cu atat este mai greu sa duci totul la bun sfarsit.

               Acesta este motivul pentru care vreau sa ma asigur ca ei inteleg valoarea managementului timpului si sunt capabili sa acorde prioritate la ce este cel mai important si sa amane sau sa mute lucrurile ce suporta amanare.

              Acum, in calitate de tata, un cuvant extrem de important in fiecare zi a copiilor, cu privire la program, mi se pare „scoala”. Asta ar trebui sa fie inaintea tuturor celorlalte. Insa, in calitate de coach in afaceri care vede zilnic oameni mult prea stresati, terminati de timpul petrecut la munca, oameni care muncesc prea mult si isi neglijeaza viata sociala si familiile, vreau sa ma asigur ca fii mei inteleg importanta unui echilibru sanatos intre viata profesionala si cea personala.

               De aceea, copilul nu trebuie impinsa sa munceasca in exces si sa uite sa isi mai traiasca copilaria. Copilul trebuie invatat sa munceasca smart, sa gestioneze cu maxima eficienta timpul.

               3. Intotdeauna sa iti faci timp pentru a fi creativ

              Ultimul lucru pe care trebuie si doresc sa il insuflu copiilor mei face referire la timpul petrecut pentru a-ti stimula creativitatea, spune David. Acesta relateaza ca acest timp poate surveni din mii de chestiuni. Insa intotdeauna el va fi legat de acea clipa din zi in care timpul este petrecut cu un scop bine definit de a te face sa te simti liber.

               Acest timp este timpul petrecut cu tine insuti, de cele mai multe ori. Pentru David acest timp este strict legat de timpul in care scrie. Pentru copiii lui este vorba de timpul petrecut in familie, alaturi de ambii parinti, la joaca.

               Aceste clipe nu ar trebui sa lipseasca niciodata din nicio familie. Indiferent de ce anume trezeste creativitatea si aprinde flacara vietii intr-un om, acel lucru ar trebui sa devina un obicei si sa fie practicat cu sfintenie in viata lui de zi cu zi.

               

               

              Polițiști înjurați de un bețiv în vreme ce încercau să calmeze un bărbat care circula pe mijlocul străzii

                Duminică, 11.08.2019, în jurul orei 07.20, polițiștii locali din cadrul Serviciului Ordine Publică și Evidența Persoanei în timp ce executau activități de patrulare, s-au autosesizat cu privire la faptul că o persoană de sex masculin, care se afla sub influența băuturilor alcoolice, circula pe mijlocul străzii în zona Gării.

                În timp ce polițiștii locali încercau să îl determine să părăsească partea carosabilă au apărut două persoane, din care una de sex masculin aflată sub influența băuturilor alcoolice care a început să adreseze injurii și expresii jignitoare perturbând climatul de siguranță publică.

                La solicitarea polițiștilor locali de a se identifica, acesta a refuzat să se legitimeze continuând să profereze expresii jignitoare, polițiștii locali fiind nevoiți să îl conducă la sediul Poliției Locale în vederea legitimării. Astfel, persoana în cauză a fost identificată ca fiind T.I.I. din localitatea Ion Creangă, județul Neamț și care a fost sancționată conform Legii nr.61/1991 pentru acte de tulburare a ordinii și liniștii publice, adresarea de expresii jignitoare precum și refuz de legitimare, cu amendă în valoare de 600 lei.

                Pe acestă cale Poliția Locală a Municipiului Bacău vă informează că s-a dispus de către conducerea instituției întărirea dispozitivelor de siguranță publică pentru aplanarea din fază incipientă a actelor de tulburare a ordinii și liniștii publice urmărindu-se descurajarea persoanelor predispuse la săvârșirea unor astfel de fapte.

                Epopeea fără sfârșit de la Carom

                Epopeea este un șir lung de evenimente mărețe, de fapte eroice, glorioase, spun dicționarele. Mă gândeam dacă pot lăsa, astfel, cuvântul „epopee” în titlul de mai sus, fiind vorba de o întreprindere imensă, înfloritoare și unică în industria României, dar care a ajuns acum o ruină. Ca multe altele.

                Cunosc, însă, bine povestea acestei întreprinderi, numită acum Carom, fostul Combinat de cauciuc din Onești. Nu-i nimic greșit să spun că viața ei, în vremurile bune, a fost epopeică. Dincolo de festivismul socialist, de la Onești au plecat în toată lumea, timp de peste 30 de ani, trenuri întregi încărcate cu baloți de cauciuc sintetic, dar și cu imense calupuri de polistiren expandat, ori cisterne cu fenol, benzen și tot felul de substanțe chimice.

                Acum, la Carom bate vântul. De ani buni, ultimul ei proprietar a intrat în faliment și tot de ani buni complexul industrial Carom este scos repetat la vânzare.

                Combinatul, privatizat după 1990, a fost stăpânit de mai mulți. Unul dintre ei a fost cunoscutul proprietar al Rafo, Marian Iancu. Rafo și Carom erau create să funcționeze în tandem. Dar nu a mai fost să fie, în combinatul de cauciuc, precum și în rafinărie, a apărut prăpădul. Ulterior, doar o companie cu origini austriece, dar cu un pion bucureștean crescut tot la Carom, a mai venit să o preia. Până a intrat în faliment. De atunci aproape nimeni nu a mai venit.

                Și totuși, pe la începutul acestui an s-a dus vestea că un întreprinzător moldovean, partener în mai multe afaceri pe platforma industrială Borzești-Onești, ar fi pus mâna pe Carom. Acum combinatul e din nou la vânzare. Se vede treaba că moldoveanul nu a mai plătit ce a promis.
                Povestea Carom continuă, deci, dar nu mai este chiar o epopee.

                Disney-sat din fonduri europene. Parc de joacă pentru copiii din Tamași

                  Puștii din Tamași nu au vizitat, probabil, Disneyland, dar primărița Veronica Donțu le-a pregătit o surpriză pentru noul an școlar: un parc de joacă modern, cu scrânciobe și tobogane, înveselit de personaje îndrăgite, cum nu au multe comune din județ.

                  Covorul care acoperă solul este realizat dintr-un cauciuc special, amortizator, care îi va proteja pe copii în cazul care vor cădea. Obiectivul a fost realizat din fonduri europene, atrase de administrație și este amplasat chiar lângă Centrul de Zi pentru copii, care funcționează în regim after school.

                  „E vorba despre un proiect derulat prin Grupul de Acțiune Locală «Cetatea Tamasidava» și finanțat din Programul Național de Dezvoltare Rurală. Valoarea totală depășește 300.000 de lei, dar cuprinde și dotarea cu mobilier a Centrului de Zi.”

                  Veronica Donțu, primar comuna Tamași

                  De altfel, luni, 12 august, au început înscrierile pentru programul „after school”, iar părinții ar trebui să se grăbescă deoarece locurile sunt limitate.

                  Dosarul pentru înscriere trebuie să cuprindă: cererea, adeverința de elev, adeverința medicală, certificatul de naștere al copilului și cartea de identitate a părintelui.

                  Centrul de Zi are 60 de locuri, din care 35 sunt subvenționate din bugetul Primăriei Tamași, fiind destinate micuților care provin din familii cu venituri mici. „Copiii se bucură foarte mult că desfășoară diverse activități, dar și părinții se bucură că nu mai stau copiii pe stradă. Noi îi luăm de acasă și îi ducem la școală, apoi de la școală îi transportăm la Centrul de Zi, iar după-amiază, la sfârșitul programului, îi ducem pe copii acasă”, a explicat Veronica Donțu.

                  Carom Onești, din nou la vânzare

                  Lichidatorul judiciar al societății în faliment Energy Bio Chemicals (EBC) Bucureşti, compania R & I Group SPRL, a reluat vânzarea fostului combinat Carom Onești, care a fost singurul producător de cauciuc sintetic din România, dar și a multor altor produse chimice.

                  Astăzi, marți, 13 august, este anunțată din nou o licitație pentru vânzarea în bloc a ceea ce a mai rămas din combinatul despre care în primăvară se spunea că a fost preluat de ATAI Group, din Republica Moldova, dar care se pare că nu a achitat prețul convenit.

                  Acum, prețul de pornire a licitației este tot de aproape 4,6 milioane de euro, exclusiv TVA, jumătate din prețul cerut inițial.

                  Carom a fost singurul producător de cauciuc sintetic din țară, însă în ultimii 20-25 de ani majoritatea instalațiilor sale au fost tăiate și valorificate. Proprietara combinatului, Veronica Neicu, spunea că aceasta era singura soluție, agreată și de bănci, pentru ca întreprinderea să supraviețuiască. Acum Carom mai are cele aproape 2,5 milioane mp de teren și câteva instalații și utilaje, dintre care o instalație care mai fabrica un sortiment de cauciuc.

                  La începutul anilor 2000, la Carom a ajuns și firma ATAI, din Chișinău, reprezentată de Anatolie Grosu, firmă de apartament, dar cu afaceri de milioane de euro și cu relații transfrontaliere.
                  În 2013, însă, Carom a intrat în insolvență, iar de aici sfârșitul de astăzi. Bunurile din pachetul scos la vânzare sunt „împreună cu toate documentele, autorizările, rețetele de fabricație, proiectul de închidere a batalurilor din Stația de Epurare Jevreni, cărțile tehnice ale EBC și brandul CAROM”, spune lichidatorul.