sâmbătă, 20 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1777

Ioan Botezatu „Viața bate filmul!”

    Caravana cinematografica 1962

    Pe întreg mapamondul, industria cinematografiei este în declin. Marele ecran se reduce acum, la televizorul cât mai plat, cumpărat la reducere, nerecomandat a fi amplasat în dormitor. Să nu faci bătături de la telecomanda, gândită bine ergonomic, cu muchii ascuțite.

    Ioan Botezatu

    Gluma-i glumă! Dar proprietarii marilor cinematografe, din întreaga lume, sunt în prag de faliment. Cele mai tari producții, în care s-au investit milioane de dolari în efecte vizuale spectaculoase, cu sonorizări de clasă, nu mai au niciun haz în sufrageria de la etajul patru, în blocul conceput fără balcoane. De aceea s-au construit cinematografe! Cu dotări pe măsură. Ca băcăuani, nu avem de ce să ne temem. Am renunțat la ele în urmă cu 20 de ani. Spunea cineva că fericirea constă în lucrurile mărunte, de care te poți bucura. O invitație la un film, acceptată, cu atingeri timid de discrete la scenele mai tari, documentate dinainte, genera fiori. Emoția continua cu propunerea de a savura apoi, o savarină, cataif sau profiterol, la cofetăria de lângă ieșire. Greu de înlocuit acum, acest gen de trăiri.

    Despre cinematografele din Bacău s-a mai scris. Însă, despre oamenii aflați în spatele acestei industrii, și mă refer la personalul tehnic, la acei meseriași ascunși în cabina lor de proiecție, de unde luminează și pun în mișcare ecranul, știm prea puțin. Ioan Botezatu se numără printre ei.

    Formația „Matinal”, Dec 1971,

    „Am făcut 3 ani în clasa a IX-a”

    Băcăuan la a treia generație, Ioan Botezatu s-a născut în anul 1952, pe data de 9 iulie. Zodia Rac se pare că i-a fost sortită. A învățat la Școala Generală, nr. 9, Liceul 3, Liceul nr. 5… A prins penultima generație, când se făceau 7 clase. Nu calculați după vârstă! Eu am făcut trei ani în clasa a IX-a. Așa se făcea școală înainte, dom’le! Ca să înveți carte! Am dat la Pătrășcanu! Erau 7 pe un loc. Am avut 9 la matematică, 7 la română și 7 la istorie. Și n-am intrat! M-am dus la Alecsandri, la fără frecvență. Numai tovarăși erau acolo, care-și completau studiile! Aveau funcții dar numai 4-5 clase. Făceau la intensiv, doi ani într-un an. Înțelegeți ce vreau să spun. S-a supărat tata. Măi băiete! Eu vreau să înveți carte, nu golăneală. Nu-mi arăți mie că ai diplomă! Mi-a pus tata profesor meditator, și anul următor am dat examen iar. Normal că am intrat primul. În total, până la armată, în 1969, am făcut 17 ani de școală. Și armata am făcut-o în două locuri: la Buzău, transmisiuni și Otopeni, București. Aveam un moș cu pile mari în minister. A vrut să mă facă ofițer. Bunicul a vrut să mă facă popă, tata să fac liceul de muzică. Nu s-a prins nimic de mine. Ce nu mi-a plăcut, n-am făcut. Și la locul de muncă. Nu mi-a plăcut, n-am stat! La Trustul de Construcții eram electrician, în 1971. Dar n-aveam nicio tangență cu electricitatea. Sindicatele aveau o formație, Matinal. Aveau nevoie de un chitarist, la armonie. Mare specialist nu eram eu, dar zdranga zdranga, mergea. Știam să cânt la acordeon. Am avut noroc că, o perioadă ne-a pregătit domnul Sascău, profesor la școala de arte. Sascău bătrânul, cum îl amintim noi, Gheorghe. Nu Dorel, fiul, care-i cam de o seamă cu mine.” Ioan Botezatu s-a căsătorit, în 1976, cu Maria. Era angajat la Mașini Unelte, la secția Mecanică grea. Au venit copiii, Ioana și Alexandru. Când s-au stricat treburile, cu plata în acord, a plecat la Combinatul Chimic. Aici, după 4 ani umbla deja zvonul, cu radiațiile. Citind un anunț în ziar pentru locuri de muncă, dă probă și devine în 1980, instructor la atelierul liceului de la IRAv. I se propune să se transfere, să lucreze în fabrică. Industria aviatică avea nevoie de meseriași. Refuză, din cauza stricteților și a programului. Așa că, prin recomandarea unui prieten, ajunge să facă, în sfârșit, o muncă pe placul lui. La Întreprinderea Cinematografică Județeană Bacău.

    1971, Școala Populară de Artă, Clasa de Chitară a prof. Gheorghe Sascău. Ioan Botezatu, stg. sus.

    „Nemulțumirea este o condiție a progresului”

    La începutul anilor ’80, s-au dat în folosință în Bacău, două noi cinematografe, „Orizont” și „Central”. În toate căminele culturale și cluburile muncitorești, din județ, existau aparate de proiecție. Caravanele cinematografice ajungeau și în cele mai izolate cătune. Prin intermediul unui prieten, Luca Irimia, operator, Ioan Botezatu își schimbă iar obiectul de activitate. „Măi, tu le ai cu electronica, cu mecanica, de asta avem nevoie. Vrei? O să ți se dea un sector, de care să răspunzi. O să ai muncă de teren, ăsta-i dezavantajul. Și m-a trimis la director. Primul lucru care m-a întrebat directorul, nu a fost dacă sunt însurat? Dacă am casă? Ci dacă sunt membru de partid. Acuma să fim serioși, nici în partidul ăsta nu intrau toate gunoaiele. Da domnule, sunt! M-a trimis la Cadre. Era greu de plecat atunci prin transfer. Aștia m-au trimis la Forțele de muncă, să vin cu repartiție. Greu și aici! Postul ăsta era vânat de mulți. Noroc că am dat peste un prieten, cu care cântasem în formație, angajat acolo. Și-am intrat în pâine! La serviciul tehnic. Eu aveam 30 de ani, iar cei care lucrau acolo, aveau 30 de ani de vechime. Am fost primit ca un copil care trebuie instruit. Am intrat pe mâna lui nea Mitică Apreotesei. Era electro-acustician. Amplificatoare, chestii. El mă ținea minte de când eram în pantaloni scurți, cu pachești. A fost vecin cu un moș de-al meu. Am început să fur meserie. După 2 luni mă cheamă directorul. Păi ce mai faci aici? Te-ai inițiat, gata! Pe teren! Norocul meu a fost că nu m-a dat dincolo de Siret, pe Valea Zeletinului. Unde se certau foamea, tusea cu junghiul, și se luau 4 lei la ziua muncă. Acolo copchiii mâncau pâinea ca pe cozonac, când o aveau. Am prins partea cu Valea Muntelui. Berești Tazlău, Pietricica, Pârjol, Balcani, Schitu Frumoasa. Unde mai creștea omul o vacă, o oaie, mai tăia un vițel. Circulau banii acolo. Era petrolul, erau lemnele. Oamenii erau mai înstăriți, pentru că nu prea au avut Colectiv, decât pe la Strugari.”

    Formația „Matinal”, Dec 1971, I.Botezatuîn mijloc

    Dacă până atunci, tot a schimbat locurile de muncă, la ICJ Bacău va lucra, până la desființarea instituției. „Prima dată când am plecat pe teren, mi-am luat haine la schimb, mâncare. Am crezut că trebuie să stau trei zile. Ăștia bătrâni au râs de mine. Băi băiete, stai cuminte! Te duci, îți faci treaba, repari ce-i de reparat și te întorci acasă. Important e să funcționeze aparatele de proiecție. Au durat vreo 2-3 luni de zile, până am ajuns să-i cunosc pe cei cu care puteam avea probleme. Primul era secretarul cu propaganda, apoi directorul de cămin și eventual, directorul de școală, mai târziu. Unul dintre ei trebuia să-mi vizeze delegația. Acasă se decontau 5 lei pentru cazare neoficială, și transportul cu Rata. Și-am făcut cunoștință cu terenul! Ghinionul a fost, că cel dinaintea mea a stat mai mult în concedii medicale. A și murit săracul. Și sectorul era foarte slab. Nu se făceau încasări. La ședințe eram cârâit, de parcă era vina mea că nu se vindeau bilete. Nu se îndeplinea planul la numărul de spectatori. Aparatele erau bune, filmele ajungeau la timp prin poștă. Eu ce să le fac?”

    Caravana cinematografică

    Cinematografia era văzută ca un act de cultură. Venea în „sprijinul” școlii, prin propaganda care se făcea, marilor realizări socialiste. Dar erau și filme agreate de toți. De la cele istorice, la cele artistice și de aventuri.

    Aparatura de proiecție

    „Era altceva când venea profesorul de istorie. Rula filmul Dacii să zicem, și era interesat să-și aducă elevii la film. Sau profesoara de română, la ecranizările după romanele lui Sadoveanu, de la Dumbrava minunată, la Frații Jderi, în funcție de vârstă. Colegii mei, mai în vârstă, îmi povesteau de perioada lor de pionierat. Când era Regiune. Plecau de la Bacău la Adjud, Onești, cu trenul. Înspre Ghimeș luau mocănița. Cu rolele de film după ei, pe ploaie, pe vânt. Slana ceapa și brânza erau baza. Făceau propagandă comunistă. Cu colhozul, cu clasa muncitoare, Bumbești Livezeni. Mai proiectau și Vagabondul, O floare și doi grădinari. După aia s-au lămurit oamenii cum au fost păcăliți. Cum de le-au luat comuniștii și pământul, le-au luat și cuvântul. Când a venit după război, propaganda sovietică în Bacău, povestea Nea Mitică, au adus mai multe camioane rusești. Molotovuri, din alea mari, grele. Atunci nu era curent. Erau dotate cu generatoare. Mergeau prin sate, la școli. Puneau un ecran pe-un perete și proiectau. Lume buluc. Stăteau ăia pe bănci, prin noroi și căscau gura. Când veneau spre ei cazacii cu baioneta, în goana cailor, să-i bată pe nemți, își făceau cruce. Unii săreau și ei la fugă din fața ecranului. Filmul nu rula decât după jurnalul de actualitate. Era politicul. La câți nemți au omorât rușii în filme, mai făceau o Europă. Ce minuni erau, după ce s-au înmulțit aparatele de proiecție. Le cărau operatorii cu căruțele, cu săniile. Nu porneau generatoarele. Sunetul era ecou. Eu când am venit,în 1980, totul era bine organizat. Erau comune și cu 5 sate, existau 5 aparate și angajați 5 operatori. Între timp am făcut cursurile de operatori, la București, și am trecut la cabina de proiecție. Prima dată la Muncitorul și apoi la Central”.

    Tranziția după 1989 nu a durat mult. Adaptarea a fost mai dificilă

    „După ce s-a terminat cu partidul, s-a terminat și cu sătescul. Când s-a strigat jos comuniștii, și nu ne vindem țara, s-a dus și cu nevoia de cultură la țară. Am devenit peste noapte, capitaliști. Așa s-a întâmplat și cu orașul. Au apărut aparatele video, filmele dublate de Margareta Nistor. Se reprofilau unitățile singure, pe acțiuni. Încă au mai funcționat câțiva ani, cele 4 cinematografe din Bacău: Muncitorul, unde era și sediul central, Forum la gară, Orizontul și Central. Flamura Roșie și Tineretului au fost demolate, ăhă, când s-a construit Centrul, în anii ’70. Au apărut filmelele românești, cu sâni dezgoliți. Ne-am adaptat și noi, cei de la tehnic. Am modificat vechile aparate, pentru proiecțiile panoramice. Nu se compara senzația pe care o avea spectatorul, când intra într-o sală cu ecran panoramic de 22 m, și o sonorizare perfectă. Altceva decât cinemascopul. Ne-am dus la vale pentru că nu ne-a ajutat nimeni.”

    S–a încercat închiriera spațiilor pentru alte activități. Primul care s-a închis a fost Forum. La Muncitorul s-a experimentat cu o sală mică de proiecție video și Bingo. La Orizont, discotecă. La Central, sala a intrat în conservare. Din fosta întreprindere cinematografică nu a mai rămas nimic. Văzând că treaba nu mai merge, Ioan Botezatu, în 1996, a plecat în Israel. Experimentase între timp, fără talent de agricultor, cu pus de varză, pe un teren cumpărat la Gherăiești. „În Israel am picat ca aviatorul, devenit parașutist în păpușoi. Am plecat de electronică, mecanică, fotografie și la ce mă mai pricepeam eu aici și am ajuns în construcții. Norocul meu a fost că ăștia aveau nevoie de o moașă comunală. Unul care se pricepea la toate. Băieții plecau pe șantier, eu rămâneam în ogradă, să refac stocurile cu materialele necesare. Stăteam 18 într-un apartament cu 3 camere. Paturi suprapuse. M-am pus iar pe învățat. După 6 luni mă înțelegeam bine cu toți. Doamna sărăcie te scoate din casă. În concedii veneam la familie.” După opt ani s-a întors în țară. S-a angajat ca electrician, a ajuns în șomaj când firma a dat faliment. Mai trebuiau ceva ani până la pensie. S-a orientat spre o firmă de cabluri și televiziune. Tot muncă de teren. „Am ieșit la pensie de acolo, dar cu un gust amar. Am văzut și eu cât de bine se trăiște, în țara noastră post socialist – comunistă. Sate unde copiii se duceau la școală, numai ca să ia cornul și laptele. Atât de multă sărăcie. Îl întrebam pe câte unul, bă, nu vrei să-ți trag cablu? Ba da, dar n-am televizor! Lasă mă, că îți aduc eu unul. La oraș, ce-i care își cumpărau cu leduri, le aruncau pe cele cu tuburi la gunoi, sau le duceau la rude.”

    Ioan Botezatu a ieșit la pensie la 64 de ani. A stat câteva săptămâni la țară, să se împace cu gândul, noul statut și pensia mică. Pentru că tot i-a plăcut pescuitul în tinerețe, și-a găsit un alt rost, tot printr-un prieten, la un magazin cu articole de pescuit. Pentru că a făcut în viață numai ce i-a plăcut, nu regretă nimic. Însă cele mai frumoase amintiri, au rămas tot cele din anii, când a lucrat în industria cinematografică.

    Colectivul de la Cinematograful „Central”, Ioan Botezatu în dreapta, 1994.

    Ne bucurăm de cât a evoluat tehnica și imaginația omenească, dând viață marelui ecran. Poate ne hrănim, dar nu trăim cu iluzii. În lumea reală, viața bate filmul! Felicitări tuturor celor care se străduiesc să organizeze, anul acesta, festivaluri de film. Dar mai ales celor care vor să readucă cinematograful, în aer liber. Sălile din mall-uri rămân închise.

    Sergiu Sechelariu: Ce alegem? CE MODEL DE ORAȘ NE DORIM?

    – Domnule Sergiu Sechelariu, ne-ați obișnuit cu articole din care reies profesionalismul și motivația  dvs., explicate pe înțelesul tuturor, să înțeleagă tot omul ce se poate realiza în Bacău.  Aș dori astăzi să vorbim despre urbanism, despre arhitectura orașului. Ce credeți că trebuie făcut și de unde să începem?

    Bacăul, deși a rămas foarte mult în urmă, cam la coada  orașelor din țară, are încă potențial, dar mai este foarte mult de lucru.  Alte orașe au mers pe plus arhitectural și economic în fiecare an, iar noi am mers pe minus. De aici rezultă marea diferență între orașe.  Trebuie să alegem un primar priceput, altfel tot în jos vom merge. Personal, sunt optimist și cred că de data aceasta băcăuanii vor alege EXPERIENȚA ȘI PROFESIONALISMUL.

    Voi începe cu CENTRUL, zona  Catedralei. Cu ani în urmă, EU, SERGIU SECHELARIU, am inițiat în cadrul  MINISTERULUI Lucrărilor Publice două proiecte pentru înființarea zonelor Periurbane și  Metropolitane. Aceste proiecte trebuiau implementate la nivel național. La Bacău, proiectul este pe undeva printr-un sertar al Primăriei. Aceste proiecte au fost aplicate în orașele Oradea, Cluj,Timișoara, care au înțeles imediat ce înseamnă aceste proiecte. Pentru Bacău era pregătit ca proiect pilot, orașul nostru trebuia să fie primul care aplică. Vă puteți interesa de existența acestui proiect. Nu s-a făcut nimic cu acesta. Vedeți, ideile mele în alte orașe au dat roade și le-au pus în aplicare, s-a dovedit că sunt proiecte de succes. Proiectul prevedea un spațiu urban pietonal, prin devierea traseelor carosabile (pasaje subterane și supraterane).  Acestea am fi putut să le realizăm din 2005 până acum.Veți rămâne surprinși cum s-a dezvoltat Oradea din punct de vedere urbanistic și economic în ultimii 10 ani.

    -Domnule Sechelariu, pentru aceste proiecte e nevoie de bani. De unde îi luăm ca să implementăm ceea ce spuneți?

    – Am să vă explic care e procedura, pe modelul celor care AU REUȘIT în baza proiectului meu, care a fost de mare succes în orașele amintite.

    1. Primarul și echipa trebuie să-și dorească să facă un oraș modern.
    2. „Vânarea fondurilor nerambursabile„. Aici trebuie o echipă foarte bine pregatită, care să muncească din greu. Să aducă orice ban nerambursabil. Proiecte cât mai multe. DUMNEZEU ÎȚI DĂ, DAR NU ÎȚI BAGĂ ÎN TRAISTĂ.    Constructorii abia așteaptă să aibă de lucru, mai ales cei din Bacău.
    3. Rentabilizarea obiectivelor. Să vă explic cazul Oradea, orașul care a atras cele mai multe fonduri europene, 300 milioane euro, 700 euro /cap de locuitor și mai au în derulare încă 170 mil. euro. Parcul  de distracții  din Oradea  atrage turiștii din zonă și realizează un venit de  peste un million de euro pe an. Bani care rămân în orașul lor. Vedeți insula noastră câți bani produce și cât a produs în ultimii 10 ani? DACĂ ALȚII POT, TREBUIE SĂ PUTEM ȘI NOI.  AM PIERDUT MULȚI BANI NERAMBURSABILI. Activarea tuturor resurselor care pot aduce venituri.

    4.Reducerea cheltuielilor neperformante.

    1. 5. Contribuția PRIMĂRIEI cu bani prioritari DOAR pentru atragerea de FONDURI NERAMBURSABILE.
    2. ATRAGEREA INVESTITORILOR CU FACILITĂȚI DIN PARTEA PRIMĂRIEI, NU IMPIEDICAREA LOR.

    SPER CA CETĂȚENII SĂ ÎNȚELEAGĂ ȘI SĂ FACĂ DIFERENȚA ÎNTRE UN PRIMAR PREGĂTIT, CARE VREA SĂ FACĂ TREABĂ ȘI UN PRIMAR CARE ARE REZULTATELE PE CARE LE VEDEM, SĂ NU SE LASE PĂCĂLIȚI DE „SUPER EROI”  CARE NU AU ÎN SPATE NIMIC CARE SĂ ÎI DEFINEASCĂ.

    Mă bucur că  în alte orașe au implementat proiectul meu, dar mult mai mult mă doare că orașul în care trăiesc, care a fost cândva dintre primele din țară, acum a ajuns la coadă și nu s-a făcut mai nimic.

      -Ce mai cuprinde partea de URBANISM a orașului în viziunea dvs.?

       – Avem atât de multe de făcut, ar trebui să vorbim zile întregi numai despre asta, dar am să vă enumăr în mod sintetizat ce urmează să facă un Primar în domeniul URBANISMULUI.

    • Elaborarea unui plan urbanistic profesional, de tip occidental, în colaborare cu cei mai buni specialiști arhitecți, urbaniști care au rezultate în domeniu. Orașul trebuie să fie al cetățenilor, aceștia să se simtă confortabil, cu multe spații pietonale. Reglementarea pe regimuri de înălțime, pe amplasamente, etc. Construcțiile noi trebuie să completeze cadrul existent. Construirea nu trebuie făcută haotic, cum vedem în preajma Catedralei, spații de birouri care reprezintă o eroare urbanistică. Spațiul de la Catedrala Catolică trebuie amenajat conform zonei. În perimetrul Hotel Moldova, Teatrul Licurici urgentată definitivarea urbanistică. Sunt încă multe în această situație.
    • Amenajarea centrului urbanistic prin creșterea spațiului pietonal și refacerea traseelor carosabile.
    • Anveloparea, consolidarea blocurilor. Amenajarea fațadelor o dată cu anveloparea de către arihitecți cu experiență. Mansardarea blocurilor acolo unde doresc proprietarii.
    • Amenajarea pistelor de biciclete.
    • Regândirea traficului rutier cu scop maxim de fluidizare a traficului.
    • Curățarea spațiilor publice, aici vor fi incluse și spațiile de colectare a gunoiului unde încă se creează disconfort multor cetățeni.
    • Extinderea și dezvoltarea orașului și de la est la vest, construirea unui pod spre Șerbănești.
    • Proiect inteligent de parcare în toate zonele.
    • Amenajarea zonelor în malurile Bistriței ca zone de promenadă, agrement.
    • Preluarea de MUNICIPIUL BACĂU a statutului de LIDER  în raport cu localitățile vecine din Zona Metropolitană, pentru realizarea unor proiecte de interes comun, ținând cont de potențialul de dezvoltare al zonei.  BACĂUL POATE DEVENI UN POL IMPORTANT FIIND ÎN CENTRUL MOLDOVEI LA INTERSECȚIA A DOUĂ DIRECȚII IMPORTANTE. VOI SUSȚINE ÎN CONTINUARE proiectele CELOR DOUĂ AUTOSTRĂZI BUCUREȘTI- BACĂU -SUCEAVA  ȘI IAȘI- BACĂU- BRAȘOV. NUMAI ASA SPERANȚA ORAȘULUI SE ÎNDREAPTĂ SPRE O DEZVOLTARE CARE SĂ REPUNĂ BACĂUL ÎN PRIMELE ORAȘE DIN ȚARĂ, AȘA CUM ERA ACUM 15 ANI ÎN URMĂ.

        DACĂ NE DORIM UN ORAȘ DE TIP OCCIDENTAL, MODERN, SUGEREZ SĂ ALEGEM OAMENI COMPETENȚI ÎN FRUNTEA ORAȘULUI, CARE AU EXPERIENȚĂ ÎN DOMENIU, ALTFEL NE VOM UITA în continuare CUM CELELALTE ORAȘE SE DEZVOLTĂ, CUM DE ALTFEL O FACEM DE CEVA ANI BUNI , IAR  NOI RĂMÂNEM ȘI MAI  ÎN URMĂ.

      CRED ȘI SPER ÎN ÎNȚELEPCIUNEA BĂCĂUANILOR DE A DECIDE VIITORUL ORAȘULUI LOR.

    S-a finalizat turnarea covorului asfaltic pe strada Letea și pe strada Veronica Micle

    În același timp, se continuă și reabilitarea aleilor din Parcul Cancicov.

    De asemenea, s-au început și lucrările de resistematizare în zona Bicaz – Chimiei – Proiectantului, prin amenajarea de parcări ecologice.

    Cristian-Aurelian Ciubotaru, candidat PSD la funcția de primar al orașului-stațiune Târgu Ocna: „Sunt mândru că sunt târgocnean!”  

    Administrator Public la Primăria orașului stațiune Târgu Ocna, din 2012 până în prezent, Cristian-Aurelian Ciubotaru este unul dintre cei mai cunoscuți locuitori ai orașului-stațiune. Mulți dintre concitadinii săi își amintesc și de perioadele în care a fost economist la una dintre fabricile orașului, dar și funcționar public la Primărie și șef de birou în această instituție sau economist în Secția Târgu Ocna a Companiei Regionale de Apă Bacău. Cu o astfel de experiență în coordonarea treburilor administrative ale orașului, Cristian-Aurel Ciubotaru s-a hotărât să candideze la funcția de primar din partea Partidului Social Democrat (PSD).

    – Administratorul public al orașului este, evident, un om foarte cunoscut. Oamenii îi cunosc, însă, mai ales portretul oficial, dar mulți dintre alegători vor întotdeauna să știe și mai multe despre candidații pe care ar vrea să-i voteze. Așadar, cine este omul Cristian-Aurel Ciubotaru?

    Sunt un om în vârstă de 48 de ani, născut și crescut în acest oraș și hotărât să rămână totdeauna aici. Aici am urmat primii ani de școală, pe care i-am continuat cu studii liceale la Bacău, în profilul aeronautică și specializare în electronică. Pentru că după 1989 industria începuse să fie în declin, deși îmi doream o carieră de inginer mi-am schimbat opțiunea spre o carieră în domeniul economic. Am urmat cursurile Universității „George Bacovia”, din Bacău, la specializarea „Contabilitate și informatică de gestiune” și am finalizat examenul de licență la Facultatea de Științe economice a Universității „Al. I. Cuza”, din Iași.

    Când m-am căsătorit, m-am întors acasă, la Târgu Ocna. Am format o familie, soția este tot economistă și avem două fiice. Prima este în anul al doilea al Facultății de Electronică și Telecomunicații, la Politehnica București, iar a doua este absolventă de gimnaziu, cu o medie de top.

     – Ce ați câștigat din experiența de funcționar public la Târgu Ocna și cum vedeți acum principalele probleme care mai trebuie rezolvate în acest oraș?

     – În anul 2001 am început să lucrez în administrație la Primărie, ca funcționar public, unde m-am specializat în resurse umane. Permanent m-am dezvoltat și am învățat că cel mai important este spiritul de echipă, de comunicare, de implicare în viața socială, de a încerca totdeauna să lămurești pe cineva aflat în căutarea unor răspunsuri sau soluții. Am descoperit că viziunea este foarte importantă, că Primăria este un organism în continuă schimbare și adaptare la nevoile oamenilor, că orice decizie sau atitudine trebuie să vină în sprijinul cetățeanului, a agenților economici și instituțiilor. Am înțeles că trebuie găsite totdeauna soluții legale,  dar care să și satisfacă nevoile celor care ni se adresează.

    Am fost implicat în toate proiectele de dezvoltare ale orașului, gestionate în această perioadă de administrația locală. Aceasta m-a mobilizat și mai mult, am încercat să fiu profesionist, mai determinat, mai riguros.

    – Astfel de ambiții și convingeri v-au adus din nou la școală.

    – Pentru a înțelege și mai bine sistemul și a găsi soluții la problemele administrative am urmat cursurile de Master în specializarea Guvernare modernă și dezvoltare locală, în Școala Națională de Studii Politice și Administrative București, dar și la Universitatea „George Bacovia”, la specializarea Gestiunea resurselor în administrația publică”. În acea perioadă, foarte multe proiecte au prins rădăcini, am coordonat și am avut atribuții în toate domeniile de relaționare a unei primării: urbanism, tehnic, investiții, asistență socială, politici fiscale, de taxe și impozite locale.

    În 2010 am urmat și absolvit studiile postuniversitare în specializarea Managementul carierei în asistența socială”, la Universitatea „George Bacovia”.

    – V-ați reîntors la Primărie, cu forțe noi.

    Dar și în noi încercări pe care ni le-a pus viața în față. Cea mai mare încercare prin care am trecut a fost în anul 2005, când din cauza fenomenelor puternice meteorologice orașul Târgu Ocna a fost inundat și a suferit pagube materiale enorme. Echipa de conducere de atunci, alături de colegii funcționari și de toți locuitorii, ne-am mobilizat spre a înlătura efectele și a relua viața în condiții normale. Au fost atunci două luni de foc, cu puține ore dormite.

    În perioada 2008-2011 am reluat activitatea de funcționar public, ca șef de birou, și am coordonat Biroul de resurse umane, salarizare, managementul calității și tehnologia informației, un departament interesant, implicat în organizarea și gestionarea curentă a funcțiilor publice. În lucrul cu colegii și pentru colegi am pus dăruire, empatie, respect și am contribuit în dezvoltarea carierei profesionale a multora.

    Din 2012 sunt administrator public și am vrut să arăt ce reprezintă această funcție și care sunt prerogativele ei.

     – Ce obiective principale aveți în programul de viitor primar al orașului Târgu Ocna?

    Știu și pot să continui proiectele începute! Știu și pot să dezvolt noi proiecte! Sunt proiecte frumoase, în care am pus suflet și care cu siguranță vor schimba fața orașului, vor crește gradul de confort al tuturor locuitorilor și sunt convins că direcția pe care se dezvoltă orașul – oraș stațiune turistică balneoclimatică – va face ca Târgu Ocna să fie un punct important pe harta turistică și balneară a României. Dar sunt convins că întotdeauna este loc și de mai mult și de mai bine. De aceea, am în vedere că orașul are nevoie și de o nouă abordare, de o deschidere către proiecte inovative, bazate pe noile tehnologii, pe conceptul de oraș inteligent, pe dezvoltarea unor aplicații care să contribuie la un grad de confort și satisfacție a locuitorilor și a turiștilor care aleg vacanța în Târgu Ocna.

    Viziunea mea despre conducerea destinelor acestei comunități, este prezentată pe 4 direcții principale: 1. Satisfacerea nevoilor de bază pentru cei care dețin proprietăți în oraș, 2. Creșterea stării de confort și de siguranță în spațiul citadin, 3. Satisfacție, relaxare și protejarea mediului, 4. Turismul – motor de dezvoltare locală și regională.

    – Cum trebuie să fie, domnule Ciubotaru, un primar de oraș ?

    – Un om bine pregătit, cu o experiență economică sau administrativă și, cel mai important, cu calități și spirit de echipă, cu abilități manageriale.

    Un primar trebuie să știe să pună în valoare expertiza aparatului de lucru al primăriei. Să fie deschis la tot ce înseamnă nou și SMART în evoluția firească a comunității. Să fie un comunicator excelent, un liant între aparatul Primăriei, Consiliul Local și organismele sau diversele entități private sau de stat a căror experiență și proiecte de succes pot fi aduse și implementate și în comunitatea pe care o reprezintă. Primarul, ca și mecanismul de funcționare a primăriei, trebuie să-și canalizeze efortul pentru creșterea gradului de confort citadin, pentru asigurarea permanentă a utilităților publice spre satisfacția comunității.

    Eu, o atenție deosebită doresc să o îndrept către mediul antreprenorial din zonă, cel care este motorul economiei, generatorul de plusvaloare, creatorul de locuri de muncă. Aleg să urmez exemple de bune practici ale altor comunități, cu facilități care pot fi acordate antreprenorilor.

    Știu să coordonez echipe de oameni, să fac echipă cu specialiștii, tehnicienii, colaboratorii, astfel încât toate proiectele să fie finalizate, iar altele pe care le întrevăd să le inițiez. Sunt determinat, sunt hotărât!

    De aceea, cred cu tărie, că alături de oamenii de bună credință, corecți, morali, adevărați cetățeni ai comunității si împreună cu echipa PSD putem reuși.

    Vreau să duc o politică deschisă, a dialogului cu toate părțile interesate, și consider critica constructivă drept o oportunitate pentru mine.

    Sunt mândru că sunt târgocnean și pornesc la noua provocare cu Credință și Încredere!

    Sprijin financiar nerambursabil pentru instalarea tinerilor fermieri

      Scopul investițiilor în cadrul acestei submăsuri, conform finantare.ro, este de sprijinire a stabilirii pentru prima dată a tinerilor fermieri ca șefi/ conducători unici ai unei exploatații agricole.

      Obiectivele stabilite sunt: creşterea numărului de tineri fermieri care încep pentru prima dată o activitate agricolă ca şefi/conducători de exploataţie, fiind încurajați să devină competitivi, să se asocieze, să participe la lanţurile alimentare integrate; îmbunătăţirea managementului, creşterea competitivităţii sectorului agricol şi sprijinirea procesului de modernizare şi conformitate cu cerinţele pentru protecţia mediului, igienă şi bunăstarea animalelor și siguranţa la locul de muncă; crearea posibilității tinerilor fermieri rezidenți, cu un minim de cunoștinte de bază, în vederea instalării ca şefi/ conducători ai exploatației agricole; încurajarea tinerilor și a familiilor din mediul rural de a se stabili în mediul rural, ceea ce va crea un efect pozitiv asupra economiei naționale în general.

      Beneficiarii sunt tinerii fermieri în conformitate cu definiția prevăzută la art. 2 din R(UE) nr. 1305/2013, care se instalează ca unic șef al exploatației agricole, dar și persoanele juridice în care un tânăr fermier în sensul art. 2 din R(UE) nr. 1305/2013 se instalează împreună cu alți tineri fermieri și exercită un control efectiv pe termen lung în ceea ce privește deciziile referitoare la gestionare, beneficii și riscuri financiare în cadrul exploatației respective.

      SPRIJINUL NERAMBURSABIL de maximum 50.000 euro va fi acordat sub formă de primă în două tranșe, astfel: 75% din cuantumul sprijinului la primirea deciziei de finanțare și 25% din cuantumul sprijinului în maximum trei ani de la primirea deciziei de finanțare. Documentația și alte date pe www.afir.info

      Ploaie de amenzi, pentru încălcarea legislației muncii

      La nivelul județului Bacău, luna trecută, a fost atins un adevărat record în ceea ce privește amenzile aplicate pentru nerespectarea legislației muncii. Astfel, nu mai puțin de 20 la sută dintre angajatorii verificați de către Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bacău au fost surprinși că se abat de la legislația menționată și, ca atare, au fost amendați. Mai exact, din cei 333 agenți economici supuși controlului, 63 au suportat amenzi în sumă totală de 559.000 lei. Peste 75 la sută din această sumă o reprezintă sancțiunile dispuse de către inspectorii ITM pentru încălcarea actelor normative referitoare la domeniul relațiilor de muncă. Practic, dintre cei 147 angajatori, verificați din acest punct de vedere, 46 au fost sancționați contravențional. Dintre aceștia 29 au fost ”premiați” cu amenzi care au însumat 415.000 lei, iar 17 au primit avertisment. Cum  era de așteptat, din domeniul amintit, nici de această dată nu au lipsit cazurile de muncă ”la negru”.

      Referindu-se la acest fenomen, Dan Buftea, purtătorul de cuvânt al ITM Bacău, ne-a declarat:

      ”Pe parcursul lunii iulie 14 angajatori au fost depistați că practicau munca fără forme legale. În această situație la ei au fost identificate, în total, 19 persoane. Dintre acestea, șapte nu aveau încheiat contract individual de muncă, iar cinci nu erau introduse în registrul salariaților, respectiv în REVISAL. Alte șapte lucrau în perioada în care angajatorul le suspendase contractul, pentru șomaj tehnic. Toți angajatorii în cauză au fost sancționați contravențional. Au fost aplicate amenzi în valoare totală de 380.000 lei”.

      Tot în domeniul relațiilor de muncă, s-au constatat și alte abateri care au determinat amendarea celorlalți 15 agenți economici și aplicarea celor 17 avertismente. O parte dintre angajatori nu respectau prevederile legale privind munca suplimentară și de noapte. Alții au încălcat actele normative care se referă la repausul săptămânal și la registrul general de evidență a salariaților, în format electronic (REVISAL). Valoarea totală a amenzilor aplicată celor 15 este de 35.000 lei.

      Casa Corpului Didactic Bacău a acreditat două programe de formare

        În noul contex epidemiologic în care se vorbește tot mai mult de învățământul online, CCD Bacău a lansat două programe noi de formare a cadrelor didactice care se conformează acestor condiții.

        Acestea sunt:

        1. „Unelte pentru dascălul digital”, ce cuprinde 60 ore de formare și are 15 credite profesionale transferabile. Grupul țintă este personalul didactic de predare și didactic auxiliar din învățământul preuniversitar. Programul se va desfășura exclusiv online, pe platforma Classroom a CCD Bacău. Înscrierile au loc până pe 14 august 2020. Cadrele didactice interesate vor completa formularul de înscriere aferent programului (de pe site-ul CCD Bacău), iar perioada de desfășurare va fi stabilită în funcție de data la care va fi primit ordinul de acreditare a programului de la minister.
        2. „Valorificarea soft-ului educaţional de concepţie proprie în studiul disciplinei predate”, ce cuprinde tot 60 ore de formare și are, de asemenea, 15 credite profesionale transferabile. Și aici grupul țintă este personalul didactic de predare și didactic auxiliar din învățământul preuniversitar. Totodată, și acest program se va desfășura exclusiv online, pe platforma Classroom a CCD Bacău. Înscrierile: până pe 14 august 2020. Cei interesați vor completa formularul de înscriere aferent programului, iar perioada de desfășurare va fi stabilită tot în funcție de data la care va fi primit ordinul de acreditare a programului de la minister.

        Mențiuni

        • sunteți rugați să folosiți diacritice pentru completarea formularelor!!!!!
        • cei care s-au înscris până acum nu vor mai completa formularele de înscriere online.
        • nu mai trimiteti mesaje de înscriere pe alte adrese ale CCD Bacău. Nu vor mai fi luate în considerare! Completați doar formularele de înscriere aferente programelor.

        Prietenii pictorului Nicu Enea. Astăzi, Bianca Ciocan

        Casa Memorială Nicu Enea, din cadrul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău continuă proiectul „Prietenii pictorului Nicu Enea” cu expoziții ale copiilor care au participat în Tabăra de vară – 2019.

        O nouă expoziție personală semnată, de această dată, de Bianca Ciocan, elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Ferdinand I”, care a demonstrat, trei ani la rând, că știe ce vrea. Bianca a abandonat studiul pianului și a ales Colegiul Național „Vasile Alecsandri”, iar după examenul de capacitate s-a axat pe informatică. Nu-i de mirare că este pasionată de calculator și limbi străine, lucrările fiindu-i semnate în limba chineză pentru că este interesată de tot ce este nou, util și de viitor.

        În tabăra de pictură din curtea Casei Memoriale „Nicu Enea”, Bianca a învățat să deseneze, să amestece culorile și să reproducă imagini. Personalitatea-i liberă emană din temele alese, „Pisica”,„Calul”și imagini cu personaje feminine de eroine dar și „Fată cu buchetul de flori în mâini”. Sensibilitatea artistică deosebită cu care este înzestrată dezvăluie înclinația pentru frumos. „Peisajul marin” sau „Natura statică cu mușcate” sunt realizate cu deosebită acuratețe. Bianca modelează culoarea după starea sa interioară, lucrarea „Autoportret” este de o mare expresivitate emoțională. Cum altfel să fie o tânără de 16 ani, decât o visătoare.

        Dacă vreți să-i vedeți expoziția, sunteți așteptați în casa pictorului Nicu Enea.

        ”O zi din viața lui Teofil Avram”, un nou roman al scriitorului Viorel Savin

        În curând, în librării, va apărea un nou roman al scriitorului băcăuan Viorel Savin. Starea de urgență, Starea de alertă nu l-au împiedicat pe cunoscutul și valorosul scriitor, care s-a retras departe de tumultul orașului, la Luncani, să-și ducă la capăt proiectul literar la care muncește de mai bine de doi ani.

        „Este vestea pe care o așteptam cu emoție, Editura Paralela 45 m-a anunțat că romanul «O zi din viața lui Teofil Avram» este deja în tipografie. O vei citi cu interes, când ai să vezi sursele mele de inspirație și motivele dramei”, mi-a spus Viorel Savin, printr-un e-mail. Până atunci, să dezvălui doar ce am citit pe coperta a IV-a, sub semnătura criticului literar Maria Fărîmă:

        ”Câte nenorociri poți duce? Câte neliniști, nemulțumiri, dureri, mizerii și trădări poți suporta într-o singură zi, cât o viață de om? Ei bine, protagonistul acestei cărți, un pictor visător, cu simțul dreptății, sincer și empatic, le trăiește pe toate și rămâne profund dezamăgit de lipsa solidarității umane. «O zi din viața lui Teofil Avram» e o carte-jurnal cu rol eliberator, o narațiune ca un act justițiar, care pune în față o realitate românescă dură, plină de inegalități și intrigi. Un personaj care pare născut sub zodia ghinionului, încearcă să îndrepte pervertirea acestei lumi și să instaureze adevărul. Ori, ceea ce desoperim ne lasă cu un gust amar, chestionând ce este sau ce a mai rămas din om și din umanitate.”

        Editura a încadrat romanul în colecția „Biblioteca Românească”.

        Avarie cu cântec la rețeaua electrică din Fântânele

          În plină caniculă, câteva gospodării din Fântânele, comuna Hemeiuș, au fost lăsate, accidental, fără alimentare cu energie electrică. Neajunsul a fost creat de către angajații unei firme care execută lucrări de amenajare a unei porțiuni de stradă din sat.

          Se pare că muncitorii pregăteau pentru asfaltare un drum, când lama unui buldozer a rupt cablurile de alimentare a caselor din apropiere. „Băieții care lucrează la strada Rezervorului de apă au rupt trei cabluri de curent și văd că cei care ar trebui să rezolve problema o dau din gard în gard. Nimeni nu se procupă să remedieze situația. Suntem vreo trei case care, acum, nu mai avem curent la prize”, spune Larius Eliseiu, unul dintre cei afectați de eveniment. O parte dintre localnicii rămași fără curent au decis să-și rezolve singuri problema, reconectând cablurile, pe cheltuiala lor. În schimb, alții s-au dus la primărie pentru a-și spune păsul.

          „Am luat la cunoștință și am informat, la rândul nostru, firma care execută lucrările. Pentru că asta este regula: odată cu începrea lucrărilor, se face predarea amplasamentului către firma executantă. Administratorul firmei a spus că va lua legătura cu un alt executant autorizat să facă astfel de lucrări pe segmentul de energie electrică. Și noi vrem să se rezolve în cel mai scurt timp, pentru că nu ne puterm juca cu oamenii – au aer condiționat, frigidere, congelatoare și afară e foarte cald”, ne-a declarat în primă instanță edilul din Hemeiuș, Constantin Sava.

          Se pare, însă, că lucrurile sunt mult mai complicate, în sensul în care, firma care a executat branșamentul caselor rămase acum fără curent nu a respectat întocmai regulile, îngropând cablurile de alimentare la o adâncime cu mult sub cea legală, respectiv la 20-30 de centimetri, față de minimum 70 de centimetri.

          Am luat legătura și cu reprezentanții Delgaz Grid, presupunând că rețeaua de cabluri le aparține și, ca atare, lor le-ar fi căzut în sarcină să rezolve problema. Însă, după o verificare amănunțită la fața locului, aceștia au constatat că porțiunea de rețea de cabluri aparține localnicilor afectați.

          „Nu sunt instalațiile noastre, nu am primit nicio reclamație. Colegii din teren au verificat, totuși, și au constatat că sunt ale unor persoane fizice, fiind după contoarele care înregistrează curentul. De altfel, unul dintre proprietarii afectați și-a și refăcut legătura cablului de alimentare”, ne-a declarat Corneliu Zaiț, reprezentantul furnizorului regional de energie electrică.

          „Problema e că firma care le-a făcut branșamentul la aceste case nu a respectat distanța minimă la care trebuia îngropat cablul. E clar că oamenii au avut încredere cu firma care le-a făcut lucrarea, le-au luat banii, dar cablurile sunt unde sunt. Am mai avut probleme din astea pe strada Hotarelor, la limita cu Mărgineni, când a trebuit asfaltată. Erau așa de multe branșamente făcute de-a-ndoaselea că cei de la curent și faze refăceau legăturile în paralel cu muncitorii care asfaltau, unii peste alții”, a mai spus edilul din Hemeiuș.

          În aceste condiții, cel mai probabil, proprietarii caselor afectate vor trebui să își rezolve pe cheltuiala lor problema la alimentarea cu energie electrică. Sau să apeleze la instanța de judecată, care va stabili cert cine este bun de plată.

          Atletism/ Cupa României Open Seniori: Băcăuanii, fără rivali

          Bacăul sare, aruncă, aleargă. Într-un cuvânt, câstigă. Și urcă din nou pe podium. De data aceasta, pe podiumul Cupei României Open Seniori la atletism. Desfășurată weekend-ul trecut, pe stadionul „Iolanda Balaș Soter” din București, competiția a constituit o multiplă provocare pentru participanți. Dincolo de regulile și măsurile anti- COVID 19, concurenții s-au confruntat și cu căldura sufocantă, care și-a pus din plin amprenta pe desfășurarea întrecerilor.

          Așa cum aminteam, însă, atleții băcăuani și-au demonstrat din nou clasa. Aruncătorii de la SCM Bacău nu au ratat nimic. Au cucerit patru medalii de aur la disc, ciocan și suliță prin Bianca Ghelber, Mihăiță Micu, Mihaela Asmarandei, respectiv Alisia Paruba, iar Bianca Ghelber s-a înscris cu succes și în lupta pentru un argint la…bilă!

          În plus, mezina Alisia Paruba (16 ani) a dovedit nu doar că-i întrece pe seniori, dar și că se poate depăși pe sine însăși. Astfel, eleva Mihaelei Melinte a stabilt un nou Personal Best, 47.04, bătând cu doi metri propriul record la aruncarea suliței. Dezavantajată de scoaterea din concurs, din motive de siguranță sanitară, a unor probe, în special cea de ștafetă unde este regină, CSM Onești s-a revanșat din plin la celelalte categorii de concurs. Aflat la primul concurs, Alin Ionuț Anton și-a onorat debutul cu un aur și un argint, în timp ce proaspătul student băcăuan Gabriel Bitan pare că a lăsat definitiv în urmă toate problemele cauzate de accidentări.

          Medaliile cucerite de atleții băcăuani la Cupa României Open Seniori

          Aur: Elena Mihaela Asmarandei (SCM Bacău) disc feminin, 44,29 m; Bianca Ghelber (SCM Bacău/ Steaua București) ciocan fem, 69, 08 m; Mihăiță Andrei Micu (SCM Bacău) ciocan masculin- 68,32 m; Alin Ionuț Anton (CSM Onești) 200 m masc- 21,63 sec; Gabriel Bitan (CSM Onești) lungime masc- 7,86 m; Alisia Paruba (SCM Bacău) suliță fem- 47.04m.

          Argint: Alin Ionuț Anton (CSM Onești) 110 m garduri masc- 14.77 sec; Robert Mihai Tabacu (CSM Onești) prăjină masc- 4.00 m; Diana Ion (CSM Onești) triplusalt fem- 13.00 m și lungime fem- 6.18 m;; Florin Asmarandei (CSM Bacău) ciocan masc- 61.89 m; Bianca Ghelber (SCM Bacău/ Steaua București) bilă fem- 12.20 m.

          Bronz: Elena Mitrea (CSM Onești) disc fem- 56.88 m; Andreea Caracuda (CSM Onești) 100 m fem- 12.96 sec; Sorin Florin Ionescu (CSM Onești) înălțime masc- 1.95 m și 400 m garduri masc- 56.88 sec.

          Fotbal: Viitorul Curița, încă un an în Liga a IV-a

          Viitorul Curița rămâne în Liga a IV-a. Iar Bacăul este pe cale să rămână fără nicio echipă în eșalonul al treilea. Pe rând acum. Campioană a județului după barajul câstigat contra lui FC Dinamo Bacău, echipa finanțată de Mihai Fudulache a dat chix la turneul de promovare de la Pașcani. Surclasată miercuri, cu 3-0 de Sporting Juniorul Vaslui, Viitorul Curița a cedat și ultimul joc al turneului, disputat duminică: 0-2 cu CS Dante Botoșani, goluri marcate de Gheorghiciuc (min. 50) și Orășanu (min. 60, din 11 metri).

          În condițiile în care-și adjudecase și întâlnirea cu Sporting Juniorul Vaslui, CS Dante a acumulat maximum de puncte și s-a alăturat celorlalte 13 câștigătoare ale turneelor de promovare: Bradul Borca (Neamț), CSM Satu-Mare (Satu Mare), Progresul Șomucta Mare (Maramureș), Unirea Ungheni (Mureș), Corona Brașov (Brașov), Progresul Ezeriș (Caraș Severin), Avântul Periam (Timiș), Voința Budeasa (Argeș), Petrolul Potcoava (Olt), ACSM Oltenița (Călărași), Steaua București (București), Sportul Chișcani (Brăila) și Gloria Albești (Constanța).

          Viitorul Curița, în schimb, încheie turneul de la Pașcani pe ultimul loc, cu zero puncte, zero goluri și zero șanse de a intra în C, în cazul vacantării unor locuri. Unul din locurile vacante ar putea fi al CSM-ului Bacău. Salvată de la retrogradare care urmare a „înghețării” campionatului trecut, CSM Bacău s-a înscris în ediția 2020-2021 a Ligii a III-a, dar posibilitățile financiare o duc mai degrabă spre eșalonul al patrulea. Cum Aerostar a promovat în B, este foarte probabil ca sezonul următor de C să nu consemneze la start vreo echipă băcăuană. N-ar fi o premieră. Doar o nouă rușine.

          Povestea epidemiei din Xing-Shi

          În îndepărtata provincie Xing-Shi se întâmplă să apară o epidemie grozavă chiar în zilele guvernatorului Xi-Lo. Epidemia crease o mare panică, măcar că nu erau foarte multe victime. Dar lumea, se știe, se sperie mai mult de ceea ce poate fi decât de ceea ce este și dacă o boală nu face acum prea mulți morți, nimic nu spune că nu o să facă mai încolo. Filosofia asta dăduse rezultate bune până atunci și nimeni nu o punea la îndoială. Guvernatorul chemase la sfat căpeteniile poliției, vracii, alchimiștii și matematicienii și le dădu poruncă să studieze boala și să vină cu propuneri. Mulți se vor întreba, poate, de ce au fost chemați și matematicienii să combată o epidemie. Dar guvernatorul Xi-Lo era un înțelept al vremurilor sale. Știa că o boală nu se combate doar cu medicamente câtă vreme nu se știe cum se împrăștie. Prin urmare, dorea crearea unui model matematic al epidemiei, model pe care nici șefii poliției și nici vracii nu aveau cum să-l facă. Mai ales că era vorba de o boală nouă, care avea multe necunoscute. Când veni ziua să se dea raportul, guvernatorul văzu că vracii erau liniștiți, șefii poliției erau senini, alchimiștii erau așa-și-așa, numai matematicienii erau încruntați. Când îi întreba ce se întâmplase primi următorul răspuns:

          – Mărite guvernator, datele pe care le-am adunat nu ne spun nimic; nu am reușit să ajungem la nici o concluzie. Boala asta apare unde nu te aștepți și dispare fără nici un motiv aparent. Nu avem un model matematic și nu știm să facem o previziune.

          Guvernatorul era descumpănit. Știa că polițiștii, alchimiștii și vracii nu aveau să-l ajute foarte mult. Sperase că matematicienii vor rezolva ceva. Așa că le ceru sfatul șefilor poliției, pentru că deja problema nu mai era una strict medicală, ci devenise o criză de autoritate.

          – Maria Ta, spuse șeful gărzilor, al cărui nume nu ne-a parvenit, sunt două probleme distincte. Una este să nu creem panică și să ținem lucrurile sub control, ceea ce deja facem prin mijloacele administrative cunoscute. A doua problemă se referă la viitor și ne trebuie un alt instrument pentru a se evita panica și haosul. Cum epidemia nu are un model matematic previzibil, fiind, deci, o manifestare ne-logică, trebuie să o combatem cu instrumente la fel de ne-logice, adică absurde.

          S-a propus, deci, să se anunțe locuitorilor că, deși încă nu există un medicament, s-au descoperit mijloace de protecție împotriva molimei: fiecare cetățean va cumpăra de la vraci câte o amuletă specială ce va trebui purtată într-un anume fel în urechea stângă. Dacă oamenii vor respecta modul de purtare a amuletei, nu vor căpăta boala. E de la sine înțeles că aceia care nu vor respecta instrucțiunile guvernatorului se vor îmbolnăvi și unii vor muri. E drept, au încercat unii să critice această decizie, să spună că tarabele cu amulete sunt ale unor consilieri ai guvernatorului, că amuletele-s vândute la suprapreț și, mai mult, că, de fapt, nu ajută cu nimic oamenii. Dar au fost vorbe în van, cetățenii, care se informau, evident, doar din sursele cele mai oficiale, au știut mai bine cum să procedeze. Așa că, deși o epidemie dura, de regulă cam 1-2 ani, în provincia Xing-Shi epidemia s-a întins cale de vreo 20 de ani, timp în care nu s-a găsit vreun leac, dar s-au vândut în draci amulete.

          Falsificați, falsificați, dar să știm și noi!

          Cea mai veche agenție de presă din lume și una dintre cele mai mari, AFP-Agence France-Presse, demască un fals grosolan care are la bază o lucrare a ilustratorului unei vechi reviste italiene. Artistul a fost Walter Molino, unul dintre cei mai mari ilustratori și caricaturiști din Italia secolului trecut, iar imaginea, despre care s-au publicat zeci de articole imediat ce s-a declarat pandemia de Covid-19, a apărut în anul 1962 în revista „Domenica del Corriere” și înfățișa o ideea futuristă cu privire la modul în care circulă oamenii în traficul foarte aglomerat. Acel mijloc de a circula a fost numit „la singoletta”, un fel de cabină transparentă motorizată, în care încăpea un singur om.

          Unii au preluat imaginea și au lansat, mai ales pe Facebook, Twitter și Instagram, ideea că ar fi o prevestire a modului în care vom trăi în anul 2022, pentru a ne feri de infectarea cu noul coronavirus. Nici autorul ilustrației, nici revista în care a apărut nu au pomenit însă de așa ceva.

          Originea și semnificația imaginii a fost explicată și cu mult înainte de apariția noului coronavirus și în zilele noastre. Chiar pe coperta vechii reviste italiene era postată, lângă imagine, o explicație despre cum arăta blocajul în trafic pe o stradă din New York la vremea aceea. Nimic despre anul 2022.

          Acum apar destule știri și informații despre care se spune că sunt falsuri grosolane. Unii susțin că chiar Nostradamus ar fi prevestit pandemia de Covid-19, cum tot el al fi prezis și că iese Trump președinte al SUA. Vă mai amintiți și de caracatița care ghicea învingătorii din meciurile Cupei Mondiale din Africa de Sud? Păcat că a murit, însă, în anul 2010, și nu a dat niciun verdict cu privire la pandemia de acum.

          Falsuri, trădare față de nevoia de adevăr, dar poate falsificatorii o fac… de plăcere. Fals, fals – ar fi spus Nenea Iancu -, dar să știm și noi!

          Cercetat pentru vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea poliţiştilor

            La data de 7 august a.c., în jurul orei 11.30, poliţiştii Biroului Rutier au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale şi totodată pentru a identifica conducătorul autoturismului implicat, acesta părăsind locul faptei fără încuviinţarea organelor abilitate.

            Din primele cercetări efectuate a rezultat faptul că un bărbat de 50 ani, din comuna Parava, în timp ce conducea un autoturism pe aleea care face accesul dinspre strada Calea Republicii către strada Bicaz, pe fondul neasigurării corespunzătoare la efectuarea manevrei de mers înapoi, a surprins şi accidentat o bătrână de 86 ani, care era angajată în traversarea străzii pe mercajul pietonal, la culoarea verde a semaforului electric, acesta părăsind locul accidentului.

            Bătrâna de 86 ani a fost transportată la spital pentru îngrijiri.

            În urma activităţilor specifice efectuate, poliţiştii au identificat şi depistat conducătorul auto, în cauză fiind întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor abilitate.

            Atât victima cât şi conducătorul auto au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatul fiind 0,00 mg/l alcool pur în aerul expirat în ambele cazuri.

            Nu te găsește COVIDUL, te „arde” Statul. Amenzi de 31.000 de lei pentru că n-au purtat mască

              În perioada 07- 09 august a.c., structurile teritoriale ale M.A.I. au continuat acțiunile desfășurate în sistem integrat, împreună cu celelalte instituții implicate, sub autoritatea Instituției Prefectului, în contextul prevenirii și combaterii răspândirii COVID – 19.

              Zilnic, peste 250 de efective de poliție, jandarmerie, poliție locală, precum și reprezentanți ai Ministerului Muncii, Ministerului Sănătății, Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și Ministerului Transporturilor au efectuat verificări în zonele aglomerate, centre comerciale, în piețe, pe terase și în trafic.

              Cu această ocazie, au fost verificate 667 de societăți comerciale/persoane fizice autorizate/locații, cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor impuse.

              Au fost legitimate peste 3000 de persoane și au fost verificate aproape 1300 de mijloace de transport.

              Echipele mixte de control au depistat 273 de persoane care nu au respectat măsurile de protecție individuală, acestea fiind sancționate contravențional, conform Legii nr. 55 din 2020.

              În total, au fost aplicate 344 sancțiuni contravenționale în valoare de 31.100 de lei.

              Aceste acțiuni preventive vor continua pe toată perioada stării de alertă, pentru sănătatea și siguranța cetățenilor, cărora le recomandăm să respecte în continuare măsurile de protecție sanitară și distanțare fizică, în scopul prevenirii infectării și răspândirii Sars-CoV 2.

              Ofițeri noi la Poliția Bacău

                Nouă tineri absolvenți ai Academiei de Poliţie “Alexandru Ioan Cuza” au intrat în rândurile polițiștilor băcăuani.

                Începând cu data de 10 august a.c., cei 9 tineri își încep cariera în Poliția Română, urmând a deprinde tainele meseriei de polițist în cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bacău.

                Noii colegi își vor desfășura activitatea în structurile de ordine publică, rutieră, investigaţii criminale şi investigare a criminalităţii economice.

                Comanda Inspectoratului de Poliție Județean Bacău, precum și întreg colectivul urează „Bun venit în rândurile noastre!” și mult succes în cariera aleasă de cei mai tineri colegi polițiști.

                Primarul Cosmin Necula lansează campania de semnături pentru un nou mandat sub sloganul „MERGEM ÎNAINTE”

                Primarul Municipiului Bacău, Cosmin Necula, a lansat în weekend campania de strângere de semnături pentru un nou mandat la primărie, sub sloganul „MERGEM ÎNAINTE.” Într-un mod discret, fără zarvă, însoțit de cel pe care-l numește „cel mai înfocat susținător”, fiul său David, în vârstă de 10 ani, primarul a făcut turul locurilor în care se strâng semnături pe bicicletă.

                „Numărul de semnături necesare este deja strâns, dar pentru mine e important să fiu printre oameni, să văd ce probleme au, ce mai putem schimba sau face mai bine”, spune Cosmin Necula, care a devenit primar în 2016 cu o campanie în care a promis „schimbarea.”

                Printre cele mai mari realizări ale mandatului său numește finalizarea celor trei etaje ale Spitalului Municipal, investițiile majore în Spitalul de Pneumoftiziologie, modernizarea a 300 de săli de clasă în școli și a cabinetelor stomatologice școlare, asfaltarea și reabilitarea a peste 80 de străzi, Insula de Agrement și parcul Făgăraș, monitorizarea video 24/7 pentru parcuri și digitalizarea Primăriei Bacău. Rezerva de apă este aproape finalizată, iar fondurile europene atrase de primărie ating aproape 60 de milioane de euro, adică aproape bugetul pe un an al primăriei.

                „Sunt multe alte lucruri pe care le-am făcut și foarte multe altele care au rămas de făcut. Avem nevoie de un Bacău mai verde, fără poluare, de transformarea sa într-un oraș modern, de tip Smart City, de continuarea reabilitării școlilor și a infrastructurii rutiere, doar pentru început”, a mai precizat Cosmin Necula.

                Cea mai mare provocare a mandatului rămâne lupta cu efectele pandemiei de COVID-19. „A trebuit să ne descurcăm singuri, fără niciun fel de ajutor din partea guvernului. Am investit în echipamente ATI și paturi de spital, în materiale de protecție și dezinfectanți. M-am izolat de familie pe care nu am văzut-o două luni pentru că trebuia să merg personal la cei în vârstă, cei în nevoie, pentru a îi ajuta cu medicamente sau alimente”, spune Necula.

                „Chiar și acum continuăm să ne luptăm pentru a ne asigura că Bacăul are tot ce-i trebuie în lupta cu acest virus. A fost nevoie să ne strigăm disperarea în presă pentru ca guvernul și reprezentantul său aici, prefectul, să găsească o soluție pentru darea în folosință a celor trei etaje ale Spitalului Municipal”, a mai adăugat Necula.

                Cele trei etaje, parterul și etajele 4 și 5, au 22 de unități ATI, cu aparate de ventilație, monitoare funcții vitale, defibrilatoare, injectomate, care pot însemna supraviețuirea pacienților COVID-19 care necesită terapie intensivă, cazuri grave.

                Un nou focar de COVID-19 la un centru de îngrijire a persoanelor vârstnice în Moinești

                  Urmare a testărilor efectuate în contextul aplicării metodologiei de supraveghere a COVID-19, Direcția de Sănătate Publică ne-a transmis, la solicitarea noastră, că la nivelul județului Bacău (în Moinești, n.r.) în data de 08 august 2020 a fost identificată evoluția unui focar (30 cazuri confirmate) într-un centru de persoane vârstnice, focar ce a cuprins atât personal de îngrijire (5 cazuri confirmate COVID-19), cât și beneficiari (25 de persoane confirmate).

                  La ora actuală există o anchetă epidemiologică în derulare, desfășurată de către specialiștii din cadrul DSP Bacău, iar măsurile care au fost dispuse vizează:

                  • izolarea în secțiile de Boli Infecţioase din cadrul unităților sanitare sau în alte secții de specialitate din cadrul Spitalului Municipal Onești – spital suport COVID-19, a cazurilor confirmate din rândul personalului de îngrijire, cât și a beneficiarilor;
                  • monitorizarea clinică zilnică a tuturor persoanelor din cadrul centrului.

                  Totodată s-a impus respectarea cu stricteţe a măsurillor de curăţenie, dezinfecţie şi aerisire pentru toate spaţiile din centru, purtarea echipamentului de protecție individual corespunzător de către personalul medical și auxiliar de îngrijire, respectarea măsurilor de distanțare fizică în centru și anularea activităților cu desfășurare în grup.

                  Toate cazurile confirmate sunt asimptomatice, au mai spus specialiștii din DSP Bacău.

                  „Deși este un centru privat, care nu aparține de autoritatea locală, am dispus, împreună cu directorul DSP Bacău, doamna dr. Mihaela Arim, și managerul Spitalului Municipal de Urgență Moinești, domnul dr. Adrian Cotîrleț, ca acolo să se realizeze o evaluare a tuturor persoanelor confirmate și să se ia măsurile necesare”, a precizat și Valentin Vieru, primarul municipiului Moinești.

                  În urmă cu două săptămâni, la Complexul Servicii Sociale Moinești, care aparține de primăria din localitate, a fost depistat un focar de COVID-19, dar acum acesta a fost stins, în momentul de față atât beneficiarii, cât și angajații din acel centru având rezultate negative, după cum a declarat tot primarul Vieru.

                  Scade numărul noilor îmbolnăviri cu SARS – CoV – 2

                  Vești în sfârșit bune pentru județul Bacău vin din zona COVID -19, sursele oficiale (Grupul de Comunicare Strategică) indicând doar 27 de noi cazuri de îmbolnăviri cu noul coronavirus, în ultimele 24 de ore. Alte 11 cazuri au ieșit pozitive la retestare. Astfel, numărul total al celor care infectați SARS-COV -2 a ajuns la 1.842 în tot județul, de când a intervenit pandemia.

                  Dan Armeanu (ASF): Informarea participanților prin mijloace electronice, un pas important pentru digitalizarea sistemului de pensii private din România

                  Vicepreşedintele ASF al Sectorului Sistemului de Pensii Private – domnul Dan Armeanu, a declarat:

                  „Digitalizarea accentuată din ultimul deceniu și contextul actual generat de pandemia cu COVID-19 au impus oferirea alternativei de transmitere a informărilor anuale din sistemul pensiilor private prin mijloace electronice, ca opțiune cerută în mod expres de participanți, existând în acest sens numeroase solicitări adresate administratorilor de fonduri de pensii private. Mulți participanți și-au modificat temporar reședința și utilizează frecvent poșta electronică în relația cu diferiți furnizori de servicii, astfel încât în ultimii ani au întâmpinat dificultăți în recepționarea informării anuale prin intermediul serviciilor poștale.

                  Drept urmare, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară a decis modificarea prevederilor normei nr. 24/2015 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor administrate privat și a normei nr. 25/2015 privind obligațiile de raportare și transparență în sistemul pensiilor facultative, în sensul acordării posibilității de transmitere a informării anuale privind activul personal prin mijloace electronice, conform opțiunii exprimate de participanți. Prevederea vizează fondul problemei și anume informarea efectivă a participanților prin creșterea gradului de recepționare a informării anuale într-un timp cât mai scurt. Aceasta măsură a fost așteptată de peste 10 ani și reprezintă un prim pas important în digitalizarea sistemului de pensii private, prin modernizarea comunicării dintre administrator și participant. Astfel, crește atât gradul de interes față de participarea la fondurile de pensii private cât și nivelul de informare cu privire la evoluția activului personal, a fondului și a situației financiare a administratorului.

                  Odată cu distanțarea socială și perturbarea activității generată de epidemia cu virusul COVID -19 a crescut interacțiunea și comunicarea la distanță prin mijloace electronice și utilizarea pe scară largă a acestor alternative de desfășurare a activității. Temerile față de un nou mod de lucru și vechile uzanțe au fost practic spulberate în câteva luni, de nevoia de adaptare pentru continuarea activității în condiții optime.

                  În acest context, A.S.F. a luat rapid măsuri pentru facilitarea interacțiunii cu entitățile reglementate și consumatorii prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță, fără ca aceasta se impieteze asupra continuității și coerenței activității desfășurate. Totodată, a adaptat prevederile Regulamentul nr. 11/2016 privind activitatea de control periodic și inopinat in sensul cresterii interactiunii digitale pentru a răspunde la noile provocări și a permite desfășurarea activității în condiții de siguranță din perspectiva distanțării sociale.
                  Digitalizarea a schimbat fundamentele desfășurării multor activității din domenii diferite, atât în mediul industrial în condițiile în care activitățile au fost automatizate și sunt comandate de programe, cât și în cel al vânzărilor sau al serviciilor financiare, contribuind la creșterea productivității și totodată la modificarea semnificativă a structurii și specializării salariaților.

                  Impactul digitalizării în domeniul financiar este notabil, în măsura în care astăzi vorbim de tranzacționarea la distanță pe mai multe piețe simultan, în timp real sau de tranzacționarea algoritmică. Beneficiarii digitalizării pe piata financiara sunt intermediarii si consumatorii care dispun de conturi online, fie ca ne referim la conturi bancare, de investiții sau de pensii și care au acces la informații actualizate, astfel încât deciziile să poata fi luate rapid și în cunoștință de cauză, crescând numărul de operațiuni și gradul de intermediere financiară. În prezent, există chiar și roboți (digital chatbox) care oferă consiliere financiară pentru produse simple pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai uzitată. Tehnologia digitală aduce oportunități pentru furnizorii de servicii financiare și pentru consumatori, dar și provocări cu privire la respectarea în permanență a confidențialității datelor și operațiunilor.

                  Nevoia de digitalizare a serviciilor financiare a devenit stringentă în contextul evenimentelor din ultima perioadă. Posibilitatea de transmitere prin mijloace electronice a informațiilor esențiale privind situația conturilor personale ale participanților la fondurile de pensii private reprezintă un prim pas calitativ în creșterea transparenței sistemului de pensii private prin digitalizare”.