luni, 22 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1675

Hristos Domnul este în mijlocul nostru! Slăviți-L!

Dintre multele desfătări pe care ni le așterne înainte Creștinismul, una este cu totul aparte: putința de a ne restitui fărâme din puritatea și din frumusețea nevârstniciei, cu ale ei simțăminte și sensibilități care, odată trăite, lasă urme de neuitat de-a lungul întregii noastre viețuiri. Așa se face că prindem de veste cum reîntinerim de fiecare dată când, an de an, taina Crăciunului statornicește într-ale noastre vieți cel mai Dar al dumnezeirii: Întruparea Mântuitorului Iisus Hristos.

Fiul lui Dumnezeu redevine prunc, pornind ca de la început pe drumul vieții, spre a ne lua pe Cale. Un miracol! O taină continuă! Nu este nevoie de trăiri artificial induse și de nicio magie. Renaștem împreună cu El, intrăm în comuniunea desăvârșită de iubire cu Cel pe care-L vestim, creștem împreună, ne înțelepțim, provocăm deplasări duhovnicești înspre cei care urmează să-L primească prin Cuvântul de colind, care rămâne doar al Lui.

Redevenim neprihăniți, buni și curățiți de toate bruiajele cotidianului, asemeni Pruncului Sfânt, născut pentru aceasta: ca să ne repună în starea de candoare și să ne reașeze spre a fi mai ștrașnici, dar și spre a ne explica de ce este posibil și trebuie să ne regăsim, chiar după ce ne-am pierdut direcția adevăratei bucurii; că putem renaște, în modul de a trăi totul la absolut, fără cârpituri și îndoite măsuri, lipsiți de excese și nădejdi nedemne. Și cel mai important… că este posibil să sperăm mântuirea, chiar atunci când ni se pare că am pierut orice speranță.

Pentru umanitate, însemnătatea unică a Nașterii Domnului stăruie în faptul că, făcându-Se OM, Fiul lui Dumnezeu ne șoptește, în modul cel mai melodios cu putință, valoarea. Dumnezeirea nu ni se exprimă numai în mod indirect. Se face OM. Prăpastia dintre Dumnezeu și noi este astfel abolită.

Să primim, cu suflete deschiseși pline de bucurie, pe Cel dintâi și Sfânt colindător, venit din înălțimi de Cer, dintre îngeri și astre, spre a-I încuviința glăsuirea colindului Sfânt și bunîn vorbe și în armonii cerești. Căci, de Crăciun, dincolo de toate, esențial este a-L vedea pe Hristos în mijlocul nostru! Minunea fiecărei zile! Slăviți-L!

Pr. prof. dr. Adrian Alexandrescu, inspector școlar

Pastorala de Crăciun: Nașterea Domnului, timp al reflecției și speranței

    *Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului și a Anului Nou 2021*

    Iubitului nostru cler, cinului monahal

    și tuturor dreptmăritorilor creștini din această

    de Dumnezeu păzită și binecuvântată eparhie,

    har, milă și pace de la Îndurătorul Dumnezeu,

    iar de la noi părintească dragoste!

    Nașterea Domnului este o sărbătoare a bucuriei universale revărsate peste toate neamurile pământului, dincolo de diferențele de credință, concepție de viață, limbă, etnie, rasă, transmițând mesajul unității tuturor în Dumnezeu, Care este prezent în toate și în Care toate își găsesc sensul existenței și rațiunea de a fi.

    Iubiții Mei,

    Nașterea Fiului lui Dumnezeu ca Om pe pământ a izvorât de-a lungul istoriei speranța în sufletele celor părăsiți, deznădăjduiți, neînțeleși, debusolați, bolnavi pe paturile spitalelor, prăbușiți în prăpastia disperării. Chiar și după 2000 de ani, taina Betleemului rămâne soluția renașterii și pentru omul recent, desfigurat de alegeri greșite și stăpânit de frici reale sau inoculate, care nu-și mai recunoaște chipul în oglinda conștiinței, fiind marcat de criza de identitate.

    Fiul lui Dumnezeu S-a născut într-un ev întunecat al unei lumi idolatre, răsturnând sistemul de valori construit de un om înstrăinat de chemarea Cerului, aflat permanent în căutarea împlinirii hedoniste a vieții în orizontul limitat al existenței terestre și pentru care mesajul Evanghelic nu putea fi decât unul incomod. În acest context istoric, Hristos Pelerinul alege să Se nască într-o iesle, se lasă prigonit și trimis în exilul egiptean pentru a scăpa de furia lui Irod, este ispitit și hărțuit de elita religioasă a lui Israel, urmărit permanent de ignoranța și aroganța fariseilor și saducheilor, alungat din templu sau sinagogă, din ținutul Gherghesenilor și din inimile pline de ură și păcat ale celor pentru care Se întrupase și pentru care trebuia să urce pe Cruce. Hristos Domnul nu s-a întrupat îmbrăcând slava mincinoasă a lumii, ci și-a asumat „chipul unui rob, smerindu-Se până la moarte, …ascultător făcându-se până la moarte și încă moarte pe cruce” (Filipeni 2, 7-8), pentru a arăta omului că smerenia, simplitatea, inocența, curăția sunt virtuțile în care Se odihnește Dumnezeu și care reflectă prezența lucrătoare a Lui. Toate acestea sunt cadrul natural care exprimă perenitatea prezenței iubirii tainice a tainicului Dumnezeu și calea câștigării fericirii evanghelice (Matei cap. 5).

    Iubiți fii și fiice duhovnicești,

    Anul acesta viața noastră a suferit mutații majore, și va rămâne în istorie ca o perioadă de frământări și neliniști ce au arătat fragilitatea lumii și a vieții omului. A fost o perioadă de asceză, în care, asemenea magilor, am așteptat izbăvirea, dar nu am întâlnit decât neputința omului de a găsi soluții.

    Nimic nou sub soare. Așa a fost și acum 2000 de ani când s-a născut Hristos Pruncul în ieslea Betleemului, într-un ev măcinat de frământări, marcat de preocupări hedoniste și idolatre. La finalul acestui an în care am fost atât de încercați, ne ajută să ne întrebăm cine suntem și dacă mai suntem pregătiți să-L primim pe Dumnezeu să renască în inima noastră.

    Contextul socio-politic mondial actual subliniază și mai concret ideea că dreptatea, adevărul, siguranța sau securitatea vieții sunt greu de garantat de legile unui stat prin instituțiile sale publice. Această constatare nu face altceva decât să ne întărească certitudinea că omul e doar un pelerin pe pământ, un călător prin lumea aceasta spre veșnicie, spre Betleemul nepătimirii. Călătorim prin timpul vieții dăruit nouă de Dumnezeu cu gândul la clipa nașterii acestei creații și a renașterii ei prin Taina Betleemului, meditând la propria noastră naștere și copilărie, la clipele renașterii spirituale personale împlinite prin Taina Spovedaniei. Gândul la bucuria copilăriei și la vârsta inocenței și nepătimirii, readus permanent în actualitate și cultivat prin taina curățirii noastre spirituale, nu este altceva decât un Betleem, o reactualizarea a stării betleemice în viața noastră cotidiană.

    De aici înțelegem că Sărbătoarea Crăciunului nu este o întâlnire ocazională cu tradițiile populare sau cu cele mai noi, de import, în contextul anotimpului rece, mediată de transmisii televizate și camuflată în artificii și spectacole de divertisment, ci o stare perpetuă de har, în care Hristos Se naște și renaște necontenit în noi, înnoindu-ne făptura într-o conlucrare ce are ca rezultat readucerea la starea de nepătimire și demnitate originară a omului.

    Dacă prin post și cuminecare ne-am sfințit trupurile pentru a deveni temple ale Duhului Sfânt (I Cor. 6, 19), în care Hristos Se naște și crește, atunci întreaga noastră ființă devine acum un Betleem, o Casă a Pâinii. Marele Arhiereu, Pâinea care S-a coborât din cer, hrănește, adunând în comuniune la masa bucuriei, mădularele care alcătuiesc întreaga Biserică, indiferent de locul în care se află.

    Iubiții Mei,

    Migrația forței de muncă spre mirajul Occidentului luxuriant este realitatea crudă pe care, în ultimii 30 de ani, o trăim, cu toate neîmplinirile care decurg de aici: abandonul familial, divorțul, promiscuitatea, dezrădăcinarea, înstrăinarea. La nivel mondial suntem pe locul al cincilea în ceea ce privește numărul migranților, însă, în călătoriile fiilor și fiicelor acestui neam, credința în Dumnezeu rămâne pașaportul care desemnează orientarea în spațiul intercultural și interreligios mondial. În pelerinajul prin această lume eclectică, globalizantă, relativizantă, cei care și-au păstrat credința prin aceasta își structurează identitatea în raport cu ceilalți sau cu lumea. În lăuntrul bisericii sau în izolare, în țară sau în străinătate, în lumea reală sau în spațiul virtual, românul creștin rămâne un om al rugăciunii, care își conduce viața în ritmul liturgic al sărbătorilor.

    Acestea sunt motivele pentru care Biserica și-a arătat grija față de fiii și fiicele acestui neam, care au ales să caute un trai mai bun dincolo de granițele României, păstrându-și reperele moral-religioase și rămânând în comuniune de iubire și rugăciune cu cei din țară. În același sens, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, urmând tradiția statornicită în urmă cu 13 ani, a închinat anul 2021 misiunii Ortodoxiei românești în diaspora și l-a numit Anul omagial al pastorației românilor din afara României și Anul comemorativ al celor adormiți întru Domnul.

    Iubiții Mei,

    Indiferent de natura constrângerilor, de contextul sanitar în care trăiți, de regimul politic, de mișcările sociale și de curentele ideologice progresiste și atee, de contextele culturale și etnice în care vă desfășurați activitatea, Vă îndemn să nu vă înstrăinați de ceea ce sunteți, să nu vă dezrădăcinați, să nu vă rătăciți, ci să păstrați intactă credința în care v-ați născut, deoarece ea este singura ancoră care, în vreme de furtună și necazuri, ne ajută să nu uităm sensul existenței noastre, să rămânem în comuniune de iubire cu Dumnezeu și să renaștem din păcat privind spre icoana Pruncului Iisus, recâștigându-ne curăția vieții și frumusețea chipului.

    În 2021, Anul omagial al pastorației românilor din afara României și al comemorării celor adormiți întru Domnul, îndemnăm pe toți cei care simt românește să promoveze valorile fundamentale ale neamului în patriile lor adoptive, să nu uite chipul nemuritor al celor care i-au născut și educat, să nu se înstrăineze și să-și conducă viața după nepieritoarele învățături ale Evangheliei, în ritmul liturgic al vieții trăite împreună cu Dumnezeu!

    Totodată, adresăm tuturor urări de bine, spor duhovnicesc, ani mulți cu sănătate și viață plină de împliniri frumoase, daruindu-vă pe această cale colindul pe care l-am alcătuit cu prilejul Crăciunului de anul acesta și l-am intitulat

    „Isihia Nașterii Domnului”

    1.Veniți….

    Veniți toți la Bethleem,

    Ca să vedem

    Pe Iisus,

    În chip nespus,

    În iesle pus,

    Divin mister

    Venit din cer,

    Sfânt Giuvaer.

     

    R: Doamne Iisuse Hristoase

    Te primim…

    Doamne Iisuse Hristoase

    Te slăvim,

    Doamne Iisuse Hristoase

    Fiu iubit,

    Doamne Iisuse Hristoase,

    Bun venit,

    Bine-ai venit… Bine-ai venit…!

     

    2.Veniți toți la Bethleem

    Să colindăm

    Și să cântăm,

    Colind frumos

    Pentru Hristos,

    Logos curat,

    Ce S-a-ntrupat,

    Făr’ de păcat.

     

    3.Veniți…

    Veniți toți la Bethleem

    Ca să vedem,

    Fecioara stând,

    La piept ținând,

    Pruncul plăpând

    Şi alăptând,

    În chip sublim,

    Pruncul divin. (bis)

     

    R: Doamne Iisuse Hristoase

    Te adorăm,

    Doamne Iisuse Hristoase

    Te rugăm,

    Doamne Iisuse Hristoase

    Te iubim,

    Doamne Iisuse Hristoase-ți mulțumim

    Îți mulțumim

    Şi te iubim…

    Şi te slăvim…

    În veci,

    Amin.

    Mulți ani binecuvântați românilor de pretutindeni!

    IOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

    † SF. FAMILIE Isus, Maria şi Iosif

    Astăzi Biserica ni-l prezintă pe Isus în centrul familiei, în mijlocul unei mici familii din Nazaret, dar care, datorită prezenţei sale divine, devine cea mai mare, cea mai cunoscută, cea mai sfântă şi cea mai iubită.

    Sfânta Familie din Nazaret este şcoala dintotdeauna unde au de învăţatpărinţiişi copiii cum să-şi trăiască viaţa pământească, în chip deosebit datoria de a trăi credinţa în Dumnezeu.

    În Noul Testament, ascultarea după exemplul lui Isus este un fel de a-l onora pe Dumnezeu în copii, fiindcă Isus însuşi afirmă: Cine îi primeşte, pe mine mă primeşte. În mijlocul noii împărăţii a lui Dumnezeu, Cristos stă în centru prin copii. Semnul binecuvântării nu mai stă în abundenţă, sănătate şi prosperitate, ci în crucea la care se angajează cei care se căsătoresc. O familie este binecuvântată când ştie să-l aşeze pe Isus în centrul vieţii sale şi caută să înţeleagăşi să trăiască învăţătura crucii. Fecioara Maria şi sfântul Iosif au fost binecuvântaţi datorită faptului că în centrul familiei lor era Isus cu crucea prevestită de bătrânul Simeon ca semn de împotrivire din partea lumii.

    Evenimentele unei familii sunt legate de un fir călăuzitor specific: credinţa. Viaţa acelei familii deosebite se sprijină pe singurul fundament al „credinţei”. Cine ştie dacă istoria noastră personală, aceea a familiei de care aparţinem, sau cea a comunităţii din care facem parte, va putea fi vreodată relatată ca un eveniment de credinţă. Cine ştie dacă cineva, mâine, va vorbi de noi ca despre niştecredincioşi…

    Trăirea credinţei, după modelul Sfintei Familii din Nazaret, dă familiilor adevărata valoare, casa lor este zidită pe stâncă şi devine un sanctuar printr-o participare la Biserica lui Cristos, care, la mărturisirea credinţei lui Petru în dumnezeirea lui – Tu eşti Cristos, Fiul lui Dumnezeu cel viu -, Isus îi răspunde: Şi eu îţi zic ţie că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica mea (Mt16,18). Biserica familială este miniatura Bisericii lui Cristos zidită pe credinţa lui Petru, dar unica Familie din Nazaret a fost zidită pe stânca lui Isus. Să ne rugăm ca fiecare familie să-l primească pe Isus în mijlocul lor.

    Pr. Richardo-Dominic Baciu, Parohia Romano-Catolică „Sf. Nicolae” Bacău

    Depistat în trafic sub influenţa alcoolului

      La data de 23 decembrie a.c, poliţiştii Biroului Rutier Bacău au depistat, în trafic, un tânăr de 24 de ani, comuna Măgura, în timp ce conducea un autoturism, aflându-se sub influenţa alcoolului.

      Tânărul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,48 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.

      Din verificări, poliţiştii au stabilit că acesta nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

      Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe şi fără permis.

      Cercetat de poliţişti după ce ar fi sustras un colet

        Poliția în acțiune

        Poliţiştii din cadrul Secţiei 10 Poliţie Rurală Ştefan cel Mare au identificat un tânăr de 16 ani, bănuit de comietrea infracţiunii de furt.

        Din cercetări s-a stabilit că, la data de 18 decembrie a.c., tânărul ar fi comandat produse în valoare de 600 de lei în mediul on line, cu plata ramburs.

        La data de 21 decembrie a.c., acesta s-ar fi întâlnit cu agentul de livrare într-o parcare din comuna Ştefan cel Mare căruia i-ar fi solicitat întocmirea chitanţei şi profitând de neatenţia acestuia, ar fi sustras coletul, plecând de la faţa locului.

        Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracţiunii de furt.

        Ultrascurte

        Când aud tâmpenia cu necesitatea reducerii orelor pentru bieții școlari supraîncărcați cu materie mă gândesc cum de n-am înnebunit cu câte 6 ore de școală pe zi, de luni până sâmbătă inclusiv, cu teme zilnic, și-mi mai rămânea și timp să citesc, să mă joc și mă mai puneau și ai mei la muncă… Iar seara, dacă se dădea film la TV, ne uitam obligatoriu, că altfel nu aveam subiect de discuții în pauzele de a două zi…

        Dionisie: Guvernul numit de Crăciun nu prinde Paștele…

        Apropo de noul Guvern: salată de boeuf cu carne de vită nu se ridică la nivelul salatei de boeuf cu carne de pasăre…

        Mi-e milă de bieții simpatizanți care înghit zilele astea broască după broască fiind nevoiți să spună tuturor cunoscuților ce Guvern excelent a rezultat din voturile lor…

        Dionisie: Nu e o ironie că omul care a protestat, când președintele a depus coroane la crucile celor care au murit pentru dreptul de a protesta, a fost luat pe sus?!

        „Boss, ai văzut vreodată o prăbuşire mai măreaţă?”*
        *premierul României către președintele țării la finalul anului 2020

        Are cineva un aruncător de flăcări care nu-i mai trebuie? Am văzut într-un film că e bun la casa omului… mai ales în vremurile astea …

        Cât de tare e să auzi după o reclamă cu Magia Crăciunul în care Moșul caută sanie cu perne încălzite: „Consumul excesiv de alcool dăunează grav sănătății”

        – Bre, se întâmplă ceva dacă dau niște afumătură la pisici?
        – Nu, mă, cel mult or să-ți ceară și o țuică mică, pentru digestie…

        Dragoș Benea: „Nicio vorbă despre Moldova în Parlament! Ne aşteaptă ani buni de linişte asurzitoare de… dreapta”.

          „Moldova e complet nereprezentată la nivel de portofolii ministeriale, asta după ce în campania electorală Orban şi ai lui ne-au umplut de autostrăzi fictive şi bune intenții otrăvite”, spune europarlamentarul Dragoș Benea.

          Acesta a mai declarat că alianța celor care au pierdut alegerile dar care au făcut Guvernul nu doar că a întors spatele Moldovei, ci n-a scos niciun cuvânt despre Moldova la instalarea guvernului Cîțu.

          „Nici măcar domnii de la partidul AUR, care au obținut cele mai multe voturi în județele Moldovei, nu s-au sinchisit să mimeze preocuparea pentru interesele acestei regiuni”, consideră europarlamentarul.

          Mai mult, s[une Dragoș Benea, celebra Alianță a Estului a dispărut subit, aşa cum tot subit a dispărut şi interesul pentru A8, autostrada prin care PNL a promis acum doi ani unirea Moldovei cu Transilvania.

          „În loc de unirea celor două regiuni şi autostrăzile care ar face-o posibilă, la dezbaterile ce au însoțit instalarea guvernul Cîțu s-a vorbit (tot) despre metroul lui Boc de la Cluj, un proiect de interes local (nu național!), pe care PNL şi aliații săi din guvern se pregătesc să-I susțină în detrimentul autostrăzii spre Moldova”, a mai adăugat liderul PSD Bacău.

          „Peste speranțele şi năzuințele moldovenilor și proiectele de dezvoltare ale acestei regiuni se va aşterne, cât de curând, un strat gros de praf: praful indiferenței guvernării de dreapta, CDR 2.0, asezonat cu tăieri, concedieri şi o austeritate care va da înapoi, cu ani buni, Moldova menținându-i statutul dezonorant şi nemeritat de cea mai săracă regiune din UE”.
          Dragoș Benea, europarlamentar

          Jandarmii băcăuani, mereu la datorie!

            În această perioadă, a Sărbătorilor de iarnă, jandarmii băcăuani vor fi la datorie, acţionând atât independent, cât și în cooperare cu alte instituţii cu atribuții în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în activitățile de verificare, informare şi îndrumare a cetățenilor de a respecta măsurile de prevenire a răspândirii infecțiilor cu SARS-Cov-2 .

            Pe tot parcursul sărbătorilor vor fi constituite echipe specializate de intervenţie pentru soluţionarea sesizărilor cetăţenilor şi a situaţiilor apărute în zona de responsabilitate, pentru a interveni în mod operativ la evenimentele sesizate prin intermediul 112.

            Totodată, jandarmii băcăuani desfăşoară în această perioadă acţiuni pentru prevenirea şi combaterea fenomenului contravenţional şi infracţional specific sărbătorilor iernii, prin monitorizarea respectării legislaţiei referitoare la regimul materialelor pirotehnice și a comercializării ilegale a pomilor de Crăciun.

            De asemenea, jandarmii de la Postul Montan Slănic Moldova vor fi prezenţi în zona staţiunii montane şi pe traseele turistice intensificând acţiunile în zona de competenţă şi în mod deosebit acolo unde este posibil să se producă evenimente, fiind pregătiţi să intervină în diferite situaţii.

            În cazul unor probleme nedorite în spațiul montan, anunțaţi Jandarmeria Montană prin intermediul numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112, specificând următoarele: datele de identificare ale persoanei care anunță, ce s-a întâmplat și câte persoane au nevoie de ajutor.

            Vă recomandăm tuturor să evitați în această perioadă aglomerațiile și întâlnirile cu prietenii sau cu membrii familiei cu care nu locuiți în aceeași gospodărie, pentru a limita răspândirea infecțiilor și pentru a evita ulterior îmbolnăvirile în rândul celor dragi.

            Noi, jandarmii băcăuani transmitem cetăţenilor judeţului nostru, să aibă parte de Sărbători de Crăciun, în pace şi cu bucurii!

            De la Cioran citire (I)

            De vorbă cu noi

            Nu toate interpretările la adresa celui ce ne-a lăsat „Schimbarea la faţă a României” (apărută în 1936 şi revăzută de autor, în 1990) sunt juste. Cine a avut răbdarea de a parcurge însemnările din „Cahiers” (Paris, Editura „Gallimard”, 1997; 2000), traduse în română în 1999-2000, ar putea rosti numeroase „Exerciţii de admiraţie” („Exercices dʼadmiration”, 1986). Cititorii Revistei „Ateneu” au avut parte încă din aprilie 1998 de versiunea românească a jurnalului cioranian, graţie traducerii realizate de Daniel-Ştefan Pocovnicu. În 2016, Editura „Humanitas” a retipărit cele trei volume, sub titlul iniţial, „Caiete 1957-1972”. Le-am parcurs cu creionul în mână, rezultând sute de fişe, dintre care am selectat două grupe tematice, legate de sărbătorile de iarnă: Crăciunul, respectiv Anul Nou. Traducerea din franceză aparţine lui Emanoil Marcu şi Vlad Russo. Notaţiile autorului au vizibile tangenţe cu poezia bacoviană.

            Cunoaşterea e suferinţă

            „[…] Anvergura şi profunzimea unui spirit se măsoară prin suferinţele pe care le-a asumat pentru a dobândi cunoaşterea. Nimeni nu ştie fără să fi trecut prin suferinţe. Un spirit subtil poate să fie cu totul superficial. Trebuie să plăteşti pentru cel mai mic pas spre cunoaştere.” (25 dec. 1959)

            Despre prietenie

            „Singurii prieteni pe care-i iubim cu adevărat sunt cei cu care avem foarte puţine lucruri în comun, care nu au aceleaşi preocupări ca noi şi pe care-i vedem cât mai rar cu putinţă. De altminteri, prietenia nu subzistă decât atâta vreme cât nu ne manifestăm, cât nu vrem să fim mai mult decât suntem.” (24 dec. 1963)

            Un chin necesar corectura

            „Sunt oameni care găsesc că ultima mea carte (La Chute dans le temps/ Căderea în timp, n.n.) e interesantă. Eu însă n-o să uit niciodată ce plictiseală m-a cuprins în august, când a trebuit să citesc de două ori corecturile.” (25 dec. 1964)

            Definiţie

            „Crăciunul Fericirea, aşa cum o înţeleg eu: să umblu la ţară şi să privesc, atât, să mă istovesc în percepţia pură.” (25 dec. 1965)

            Înrobirea prin muzică

            „Ieri-seară, la familia Corbin, am ascultat Mesia (de Händel, n.n.); apoi un cor rusesc cu totul extraordinar. […] Trei ore de emoţie intensă. Cumplit e că, după muzică, nimic nu mai are niciun sens, căci nimic, dar absolut nimic nu rezistă când revii din «miracolul» ei. Pe lângă ea, totul pare degradat, inutil, banal. Trebuie să-i rezişti cu orice preţ când o iubeşti prea mult. Nimeni nu i-a înţeles primejdia mai bine decât Tolstoi; a denunţat-o cu tărie, căci ştia că poate face din el tot ce vrea.” (25 dec. 1966)

            Substantivul devenit propriu

            „Ca să crezi, trebuie să fii croit dintr-o bucată şi mai trebuie să iubeşti stabilitatea, căci Dumnezeu asta este în primul rând. Pe urmă, trebuie să poţi scrie adevăr cu majusculă.” (28 dec. 1970)

            Selecţie şi preambul de Ioan Dănilă

             

            Handbal masculin / Liga Zimbrilor: CSM Bacău a învins și pe CSM București!

            În ultima partidă a turului de campionat, „CSMeii” antrenați de Sandu Iacob au trecut cu 29-28 (13-11) de echipa Primăriei Capitalei
            Cu Sandu Iacob la timonă, CSM Bacău s-a dovedit de neoprit pe final turului de campionat! Patru meciuri, tot atâtea victorii. Cel din urmă succes le-a întrecut însă pe toate.

            Și nu doar pentru că a venit la ultimul meci din 2020, ci în special pentru că a fost repurtat împotriva unei echipe precum cea finanțată de Primăria Capitalei, CSM București. Miercuri, în etapa a 15-a a turului Ligii Zimbrilor la handbal masculin, CSM Bacău s-a impus cu 29-28 (13-11) contra CSM-ului București, la Sfântu Gheorghe. În ciuda problemelor de efectiv, băcăuanii au făcut o partidă mare, conducând la pauză cu două goluri diferență.

            Mitanul secund a fost unul foarte echilibrat, niciuna din echipe nereușind să se desprindă la mai mult de un gol. Ultimele 20 de minute s-au dovedit o adevărată cursă de urmărire din partea băcăuanilor, care, pe final de meci, au întors rezultatul de la 27-28 la 29-28 prin reușita lui Stevan Sretenovic și lovitura de la 7 metri transformată de Bahdan Serhel. De altfel, la jocul de miercuri seara, nu mai puțin de 23 de goluri au purtat semnătura stranierilor din lotul „CSMeilor”.

            Principalul realizator a fost Serhel, cu nouă reușite, urmat de cele două transferuri inspirat operate în vară de gruparea condusă de Adrian Gavriliu: Sretenovic (8 goluri) și Coric (5). Interesant este că pe lista marcatorilor și-a trecut numele și portarul Saldatsenka, autorul golului de 5-4, din minutul 15. Celelalte realizări ale băcăuanilor au fost trecute în dreptul lui Stănică (3), Iordachi (2) și Păunică (1). Cu victoria din etapa a 15-a, CSM Bacău încheie turul pe locul 12, cu 15 puncte.

            Cum a reușit să treacă granița britanică un șofer băcăuan după ce a așteptat 50 de ore

              Franța a relaxat puțin măsurile de la granița cu Marea Britanie și a permis șoferilor de camion să intre în tara daca au un test COVID nu mai vechi de 72 de ore.

              Printre cei care au reușit să treacă din Anglia în Franța se numără și Cristian Cosma, care conduce o autoutilitară ușoară, cu numere de Bacău.

              El a fost intervievat de Agenția France Press si a povestit cum au decurs lucrurile.

              Cristian a declarat pentru AFP la o stație de benzină de lângă Calais că a fost epuizat de lunga așteptare.

              „A fost îngrozitor, am așteptat mai mult de 50 de ore, nu erau toalete, nimic de mâncat”, a spus el. „Am căutat un hotel, dar peste tot era plin.”

              Șeful său a reușit să-l ducă sa facă un test Covid, dar a trebuit să călătorească ore întregi de la parcarea unde aștepta până la locul de testare a virusului.

              „Am condus 300 de kilometri pentru a face testul și 300 de kilometri înapoi la Dover”, a spus el.

              Miercuri, el se afla încă la 2.500 de kilometri de casă, fără nicio șansă de a reveni în România pentru ajunul Crăciunului joi, dar plin de speranță pentru ziua următoare.

              Cosma a spus că i s-a verificat testul Covid „de patru sau cinci ori în terminal” și că pe feribotul cu care a traversat Canalul Mânecii au fost 10 persoane „cel mult”.

              Șoferii de camioane fără un test Covid negativ și-au încărcat remorcile pe feriboturi ca mărfuri neînsoțite, pentru a fi ridicate de colegii din partea franceză.

              PSD propune plafonarea taxelor locale

                Organizația Municipală a PSD Bacău a mandatat consilierii locali PSD să propună în cadrul CL Bacău înghețarea (plafonarea) taxelor şi impozitelor locale din Municipiul Bacău, pe o perioadă de un an de zile, la valorile şi nivelul din 2020.

                „Propunerea noastră are în vedere contextul pandemic ce a afectat veniturile tuturor contribuabililor băcăuani, diminuându-le semnificativ, precum şi situația financiară a întreprinzătorilor locali ale căror afaceri au fost îngenuncheate de măsurile prejudiciante şi heirupiste ale guvernului Orban”, se arată într-un comunicat al PSD.

                „Considerăm că menținerea taxelor şi impozitelor locale la actualul nivel este o măsură firească şi un gest de nomalitate administrativă, asumat – între altele – de primării şi consilii locale care sunt date drept exemplu de bună practică la nivel național.
                Apreciem, în final, că acolo unde se impune taxele şi impozitele locale trebuie DOAR indexate cu rata inflației, aşa cum legea şi cere de fapt. În rest, propunerea noastră este ca nivelul acestora să „înghețe” la valorile din 2020, ca măsură reparatorie, în sprijinul cetățenilor şi antreprenorilor băcăuani”, se mai arată în comunicat.

                „«Revoluția» fiscală anunțată în august de administrația USR/PNL nu înseamnă să promiți, în campania de la locale, scăderea taxelor, iar în decembrie, la adăpostul Crăciunului, să promovezi pe şest DUBLAREA acestor taxe, prin diverse manopere politicianiste care au ca principală consecință sărăcirea unui număr tot mai mare de băcăuani, cărora administrația Viziteu-USR/PNL tocmai le întoarce buzunarele pe dos”, a mai comunicat sursa citată.

                Plafonarea taxelor şi impozitelor locale, într-un an în care pandemia a culcat totul la pământ, este un gest firesc, de normalitate.
                „Înghețarea” nivelului birurilor locale va proteja buzunarele a zeci de mii de contribuabili băcăuani!
                Dragoș Benea, europarlamentar

                Bugetul e salvat: polițiștii au dat amenzi de 11.000 de lei într-o singură zi

                  La data de 22 decembrie a.c., sub autoritatea Instituției Prefectului, structurile teritoriale ale M.A.I. au continuat să acţioneze, pe raza judeţului Bacău, pentru siguranţa şi sănătatea cetăţenilor.

                  Activităţile cu privire la respectarea măsurilor impuse în contextul stării de alertă au avut loc în sistem integrat, scopul vizat fiind prevenirea răspândirii virusului Covid 19.

                  Astfel, în ultimele 24 de ore, au fost legitimate peste 3000 de persoane şi au fost controlate 236 de obiective/locaţii cu privire la respectarea prevederilor Legii nr. 55 din 2020.

                  Totodată, poliţiştii au fost prezenţi pe principalele drumuri publice unde au controlat 238 de mijloace de transport , 84 dintre aceste autovehicule fiind destinate transportului public în comun.

                  Pentru nerespectarea măsurilor de protecţie individuală, forţele de ordine au aplicat 59 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 11.000 de lei.

                            Recomandăm cetăţenilor să respecte în continuare normele de igienă, măsurile de distanţare fizică şi să poarte masca de protecţie.

                  Cum să fii “ SAFE ON- LINE”

                    Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău prin Biroul de Siguranță Școlară și Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității în colaborare cu Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Bacău, cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, a desfăşurat un concurs de eseuri, adresat elevilor din clasele VI a și a VIIa din judeţul Bacău, cu tema “ SAFE ON- LINE”.

                     

                    Inspectoratul de Poliție Județean Bacău acordă o atenţie deosebită prevenirii delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor şi suntem preocupaţi de pericolele care atentează la siguranţa copiilor, cum ar fi cyberbullying, traficul de persoane, pornografia infantilă ş.a.m.d .

                    În contextul în care activitatea elevului, în această perioadă se desfășoară preponderent în mediul on-line, siguranța elevilor care accesează diferite platforme, dar și informarea părinților/aparținătorilor cu privire la situațiile de risc la care sunt expuși copiii, reprezintă o prioritate pentru poliţiştii băcăuani.

                    Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău prin Biroul de Siguranță Școlară și Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității în colaborare cu Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Bacău și cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Bacău, au desfăşurat un concurs de eseuri, adresat elevilor din clasele VI a și a VIIa din judeţul Bacău, cu tema “ SAFE ON- LINE”.

                    În concurs s-au înscris, cu lucrări, peste 50 de elevi din unitățile de învățământ din mediul urban și rural, din Bacău, Moinești, Onești, Dărmănești, Stațiunea Tg Ocna, dar și din comunele Livezi, Odobești, Gioseni și Orbeni.

                    Având în vedere importanța subiectului vizat de concurs, cât și implicarea elevilor, polițiștii îi vor premia, în perioada următoare, pe toți elevii participanți.

                    Astazi, 23 decembrie a.c. polițiștii Biroului de Siguranță Școlară și Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității cu sprijinul Corpului Național al Polițiștilor, Consiliul Teritoarial Bacău, s-au deplasat în mediul rural pentru a-i felicita și premia pe elevii participanți de la Școala Gimnazială Nr. 1 Livezi, Școala Gimnazială Tisa Silvestri, Școala Gimnazială ”Ion Strat” Gioseni și Școala Gimnazială Nr. 1 Scurta, comuna Orbeni.

                    Polițiștii felicită toți participanții, elevi și cadre didactice, pentru implicare și responsabilitatea de care au dat dovadă în abordarea subiectului siguranța on –line și reamintesc următoarele:

                     

                    RECOMANDĂRI PENTRU COPII

                     

                    Nu oferi persoanelor întâlnite pe Internet informaţii personale despre tine sau familia ta;

                    Nu spune parola de la e-mail-ul tău altor persoane în afara părinţilor; dacă le comunici această parolă prietenilor sau altor persoane, acestea pot trimite mesaje jignitoare în numele tău sau pot intra pe site-uri interzise;

                    Dacă vrei să te întâlneşti cu o persoană pe care ai cunoscut-o pe Internet, anunţă-ţi părinţii anterior; oamenii pot fi foarte diferiţi de ceea ce au pretins că sunt pe Internet şi astfel poţi deveni victima traficului de persoane şi a altor întâmplări tragice;

                    Evită să postezi pe Internet fotografii care te surprind în ipostaze indecente; acestea sunt personale şi nu trebuie să ajungă la cunoştinţa oricui navighează pe Internet; ele pot fi folosite, mai devreme sau mai târziu, pentru a vă face rău, ţie sau celor apropiaţi; în plus, odată ce asemenea fotografii vor fi făcute publice, nu vei mai putea decât foarte greu să ștergi din amintirea ta trauma rușinii si umilinței la care ai fost expus. Gandește-te foarte bine înainte de a te expune într-un mod indecent dacă vrei să îți păstrezi sau să îți pierzi demnitatea de ființă umană!

                    Nu uita că nu tot ceea ce citeşti sau vezi pe Internet este adevărat!

                    Nu da curs îndemnurilor, sarcinilor și provocărilor pe care le primești în cadrul unor jocuri online, care fac referire la viața reală și te îndeamnă să săvârșești fapte ce îți pot pune viața în pericol sau îi pot afecta pe cei din jur;

                    Nu te teme de cei care te amenință pe Internet, ca să te determine să faci ceea ce doresc ei. Ei nu au putere asupra ta, doar te păcălesc pe tine că ar avea vreo putere si doar dacă-i crezi au putere! În realitate, singura lor putere este anonimatul. În fața unor adulți responsabili, precum părinții tăi, profesorii sau polițiștii, medicii sau psihologii, agresorul tău se va dovedi mai neajutorat decât tine, pentru că el se știe vinovat. Dacă te amenință că are acces la informații confidențiale ca să îți arate că e bine informat, nu uita că în realitate are acces numai la informații care se găsesc foarte ușor pe Internet și nu dovedesc nimic. Așa că, nu ezita să anunți un adult în care ai încredere că ești victima unei agresiuni sub orice formă pe Internet și vei fi protejat!

                    Dacă cineva te face să te simţi inconfortabil pe Internet, poţi oricând să renunţi la comunicarea cu acea persoană. Nu eşti obligat să stai pe Internet mai mult decât consideri tu şi nici să suporţi ceea ce îţi provoacă neplăcere sau teamă.

                     

                    RECOMANDĂRI PENTRU PĂRINŢI

                     

                    Supravegheaţi activitatea copilului dumneavoastră pe Internet;

                    Folosiţi Internetul împreună cu copiii, căutaţi cu ei informaţii care să-i intereseze;

                    Aşezaţi computerul conectat la Internet într-o zonă deschisă, de unde puteţi uşor supraveghea copilul, de preferat în camera de zi;

                    Folosiţi anumite mecanisme de control parental şi instalaţi instrumente de filtrare a Internetului, ca măsuri suplimentare de supraveghere;

                    Arătaţi copilului cum să folosească setările de siguranţă;

                    Învaţaţi copiii să nu dea niciodată date personale sau poze celor cu care corespondează pe Internet;

                    Explicaţiile copiiilor că nu este bine să nu stabilească, fără acceptul dvs., întâlniri cu persoane pe care le cunosc doar de pe Internet. Discutaţi despre riscurile la care se pot expune;

                    Încurajaţi-vă copii să vă spună dacă cineva din mediul online îi face să se simtă inconfortabil ori le provoacă teamă;

                    Învăţaţi-vă copilul ce înseamnă autoprotecţia pe Internet. Dacă un site încurajează copiii să transmită numele pentru a personaliza conţinutul acelui program, ajutaţi-l să-şi găsească un nume fictiv;

                    Încurajaţi-vă copilul să aibă o atitudine responsabilă, cuviincioasă inclusiv pe Internet, să nu transmită vulgarităţi, ameninţări sau injurii;

                    În cazul în care sesizaţi schimbări negative în comportamentul copiilor, discutaţi cu aceştia şi încercaţi să aflaţi cauzele care au generat aceste modificări. Discutaţi cu cadrele didactice şi apelaţi la specialişti care vă pot oferi sprijin în gestionarea situaţiei;

                    Pentru faptele abuzive din online, răspunderea e în offline, adică în mediul real;

                    Internetul poate crea dependență! Nu lăsați copiii să petreacă ore în șir în fața ecranului, stabiliți de comun acord un program de utilizare a calculatorului și oferiți-le alternative de petrecere a timpului liber!

                    Nu folosiți dispozitivele electronice ca alternativă la lipsa de disponibilitate de a petrece timp cu copiii dumneavoastră! Internetul nu poate înlocui afecțiunea, conversația și educația pe care le pot oferi numai parinții în timpul petrecut impreună cu copiii. Daca acest timp este pierdut, riscurile utilizării greșite a Internetului devin din ce în ce mai mari.

                    Un câine blocat 5 zile într-un subsol, salvat de hingherii băcăuani

                      Un câine care a căzut în subsolul unui bloc de pe strada Logofăt Tăutu a fost scos de salariații Serviciului de Gestionare a câinilor fără stăpân din Primăria Bacău.

                      „Azi, în jurul prinzului, Serviciul de Gestionare Câini fără Stăpin din cadrul Primăriei Municipiului Bacău a fost anunțat telefonic că în subsolul unui bloc de pe strada Logofăt Tăutu din Bacău, a căzut un cîine”, povestește șeful serviciului, Dinu Păncescu.

                      Locatarii au încercat să îl scoată dar fără succes, cîinele fiind foarte speriat. I-au dat printr-o gaură apă și pîine dar deja era a 5 a zi în care cîinele stătea închis.

                      Echipajul de capturare s-a deplasat la fața locului și a intrat în beci. Surpriză, beciul era ca un labirint iar cîinele, care nu era sociabil, alerga în întuneric. A fost localizat în una dintre încăperile subsolului, capturat și scos la suprafață sub privirile locatarilor.

                      „Cîinele a ajuns în adăpost, a fost evaluat de tehnicianul veterinar și cazat. Nu sînt probleme, este subnutrit dar se va pune pe picioare.
                      Pentru că sîntem în perioada Crăciunul, cățelul a primit și un nume: Rudolf”, a mai precizat Dinu Păncescu.

                      Prins în trafic cu un permis fals

                        La data de 22 decembrie a.c., un tânăr de 24 de ani, din comuna Sănduleni a fost depistat în trafic de poliţişti din cadrul Secţiei 3 Poliţie Rurală Oneşti în timp ce conducea un autoturism, având asupra sa un permis de conducere, aparent eliberat de autoritățile din Slovacia.

                        Date fiind suspiciunile că permisul de conducere prezentat pentru control nu prezenta toate elementele de siguranţă, poliţiştii au procedat la verificarea acestuia, situaţie în care au constatat că documentul este contrafăcut.

                        Având în vedere aceste aspecte, în cauză s-a întocmit dosar penal pentru conducere fără permis, uz de fals şi complicitate la fals material în înscrisuri oficiale.

                        Poliția în acțiune

                          Cercetat penal pentru conducere sub influenţa alcoolului

                          La data de 22 decembrie a.c, poliţiştii Biroului Rutier Oneşti au depistat, în trafic, un localnic de 55 de ani, în timp ce conducea un autoturism, aflându-se sub influenţa alcoolului.
                          Bărbatul în cauză a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 0,72 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                          Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

                          Dosar penal pentru conducere fără permis

                          La data de 22 decembrie a.c, în jurul orei 16.00, poliţiştii Serviciului Rutier au oprit, pentru verificări, un tânăr de 28 ani, din comuna Gârleni, care conducea un autoturism pe DN 15, pe raza localităţii.
                          Din verificările poliţiştilor a rezultat că tânărul în cauză nu deţine permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule, fiind întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere.

                          1,13 mg/l alcool pur în aerul expirat

                          La data de 22 decembrie a.c, în jurul orei 19.00, poliţiştii din Buhuşi au efectuat cercetări în cazul unui eveniment rutier de pe raza comunei Racova.
                          Un bărbat de 44 de ani, din comuna Agăş, în timp ce conducea un autoturism, pe DJ159, a pierdut controlul asupra direcţiei de mers şi a intrat în coliziune cu gardul unui imobil.
                          Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest care a indicat valoarea de 1,13 mg/l alcool pur în aerul expirat şi i s-au recoltat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii cu exactitate a alcoolemiei.
                          Poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducere a unui vehicul sub influenţa băuturilor alcoolice sau a altor substanţe.

                          Donație de carte, în regim stradal, la Buhuși

                            Asociația Culturală „Renașterea” Buhuși, în parteneriat cu Biblioteca Orășenească „George Bacovia” Buhuși,  a organizat în această dimineață de 23 decembrie manifestarea culturală „Cartea, prietenul care nu trădează niciodată”.  Au fost donate buhușenilor, în regim stradal, sute de cărți. Peste o sută de volume au fost donate și așezământului „Satul Seniorilor Milly”. Sponsori generoși au asigurat  o varietate impresionantă a titlurilor și autorilor cărților. Mănăstirea Ciolpani, ROAN INVEST, DRUCODAN TRANS IMPEX SRL, CIREȘICA au fost sponsorii principali ai evenimentului. Au fost și persoane fizice care au donat cărții: Constantin Stoica, Mariana Sava, Mădălina Cocea, Gianina Nistor, Lucian Grigore, Radu Apostică, Alfred Geib, Adrian Zavate, Ion Dinvale, Ion Fercu…

                            „Buhușenii au aplaudat această inițiativă. Mulțumim sponsorilor!”, a spus liderul Renașterii, prof. Petru Botezatu. „Cartea și câinele sunt singurii prieteni care nu trădează, nu uită. Cartea are însă un specific: e ca parașuta. Nu poate fi de folos decât dacă o deschizi. Și despre asta am vorbit cu sutele de cititori care s-au apropiat și astăzi cu sufletul de Carte”, a adăugat Ion Fercu. „Ne bucură această nouă inițiativă culturală. De sărbători, încă o bucurie pentru buhușeni…”, a apreciat primarul Vasile Zaharia. „Frumoasă surpriză! Elevată! Sponsori cu suflet, organizatori inspirați. Sărbătorii minunate!”, a declarat și Irina Cojocaru.

                            AMELIORAREA SUPRIMĂ IDEALUL: Disjuncţia sângeroasă dintre „Împărăţia lui Dumnezeu” şi „Tikkun ha Olam”

                            Eseul de faţă intitulat „AMELIORAREA SUPRI¬MĂ IDEALUL / Disjuncția sângeroasă dintre «Împărăţia lui Dumnezeu» şi «Tikkun ha Olam»” deschide o conexiune de la problemele uzuale cu care se confruntă cititorii ziarului BURSA, la un univers suprapus al trăirii.

                            Acelaşi lucru se întâmplă cu noi în timpul Sărbătorilor de Iarnă, ale căror simboluri – Naşterea, bradul verde, podoabele aurii sau roşii, lumânările, Moş Crăciun, sania, sacul plin de daruri, colindele, colacii – induc spiritul Crăciunului şi speranţa Revelaţiei, odată cu venirea Anului Nou.

                            În timpul Sărbătorilor de Iarnă, ne conectăm problemele uzuale la un univers suprapus al trăirii şi asta este şi intenţia eseului. În acord cu subiectul, tratamentul literar al textului este diferit de cel al articolelor publicate în mod normal, în BURSA, împrumutând din aurora exegetică.

                            A rămas scris că Democrit ar fi spus că iarna este răgazul pentru poveşti la gura sobei, mâncând boabe de năut prăjite. Unii au afirmat că Democrit vrea să spună că spiritul reclamă o pauză de la muncile anului şi tihnă. Citiţi acest text, mâncând boabe de năut prajite! Sau nuci scoase din cuptor. Au acelaşi efect.

                            Expresiile „Împărăţia lui Dumnezeu” şi „Tikkun ha Olam” corespund speranţei de acces la o lume ideală/mai bună, concepută/îngăduită de divinitate, putând fi înţelese drept sinonime, (aşa cum şi apar la unii autori), dar au potenţialul să se deosebească nu doar prin procesarea inovativă diferită a originii lor comune – Tanakh (Vechiul Testament) – , ci şi prin aceea că, fiind conexe, sunt suspecte că, de fapt, se suprimă una pe alta, ceea ce va rezulta din textul eseului care urmează; demonstraţia prilejuieşte, inevitabil, schiţa unei contribuţii inedite la construcţia discursivă a „Împărăţiei lui Dumnezeu”.

                            Având preocupări cu rădăcini în Biblie, acest eseu ar putea fi bănuit de intenţii exegetice, dar expresiile „Împărăţia lui Dumnezeu” şi „mip’nei tikkun ha-olam” (1) au promis, la vremea lor, modalităţi de reechilibrare funcţională a societăţii, corespunzătoare unui rost mai înalt al vieţii, adică exact ceea ce, astăzi, căutăm ca antidot la dezorganizarea care subminează intelesul lumii (crizele cele mai perceptibile – sociale economice şi financiare), astfel că interesul în subiect este mai curând practic, decât de natură exegetică.

                            Translatarea soluţiilor potrivite epocii de bronz şi societăţii sclavagiste la problemele contemporane ar dovedi un umor îndoielnic, dar stereotipiile în organizarea colectivă, invarianţii din viaţa omului şi persistenţa milenară a reperului axiologic înălţat de textele sacre ale religiilor abrahamice, îngăduie ca examinarea soluţiilor antice să poată fi nu doar sugestivă, ci chiar stimulativă, instructivă şi de aceea, recomandabilă.

                            Eseul de faţă îşi are obârşia în cartea mea „Soluţia crizei/Terminus a quo” (Editura RAO, Bucureşti, 2016 – cartea poate fi citită liber, on line, în limba engleză, pe site-ul www.bursa.ro), unde am inclus o parte din articolele mele de presă pe subiectul crizei financiare, publicate (între anii 2010-2016), în cotidianul financiar românesc BURSA; lucrarea conchide că soluţia crizei financiare mondiale nu este de natură financiară, ci rezidă în proiectarea lumii dezirabile (Apocalypsis) şi practica ei.

                            Căutarea conceptului de lume dezirabilă în textele sacre iudeo-creştine prezintă avantaje:

                            – cercetarea este sprijinită de procesarea miilor de alţi căutători din generaţiile actuale şi trecute (2), sincronizaţi într-o dezbatere imaginară care, ca în Talmud, nu ţine seama de răstimpul care desparte opiniile exprimate (fatalmente, întreprinderea este tradiţională şi într-o măsură, anistorică);

                            – evită, pentru moment, problemele toxice ale planificării unei cercetări colective multidisciplinare, întreprinsă cu instrumentele contemporane (filosofie, sociologie, economie, drept, etică şi certamente altele) şi ale însuşirii, de către voinţa politică, a rezultatului acestui proces; căci nu este sigur că ar urma consecinţe mai otrăvitoare, dacă am lăsa la voia întâmplării evoluţiile dezorganizării noastre către lipsirea de rost, (ceea ce, de fapt, pare cel mai probabil să se petreacă);

                            – poate să beneficieze de portanţa evlaviei religioase, înainte să fie însuşită politic.

                            Noul Testament relatează declaraţia lui Iisus Cristos că misiunea pentru care a fost trimis a fost să propovăduiască Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu (3), dar este unanim admis că o explicaţie a conceptului lipseşte din textul creştin, care raportează doar reacţiile gestuale şi/sau verbale ale lui Iisus, în diverse împrejurări biografice, din care obţinem, cel mult, un contur exterior al noţiunii, fără să fim vreodată înăuntru.

                            Faptul generează o triplă provocare:

                            1. a) este contrariant ca Noul Testament să nu prezinte însăşi doctrina a cărei propovăduire a fost misiunea vieţii personajului său central (şi foarte probabil, motivul condamnării sale la moarte); Biblia creştină nu ne spune de ce a trăit şi de ce a murit Iisus Cristos; este aceasta o omisiune deliberată sau autorii pur şi simplu nu au putut să expliciteze Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu, în pofida eforturilor lui Iisus? – există indicii care să susţină ambele variante;
                            2. b) credinciosul tânjeşte la admiterea sa în Împărăţia lui Dumnezeu, a cărei certitudine o poate dobândi abia după însuşirea conceptului care îi lipseşte;
                            3. c) inteligenţa, indiferent de credinţă, este asmuţită să scormonească textul sacru pentru satisfacţia înţelegerii.

                            Această triplă provocare a fermentat vasta literatură consacrată definirii „Împărăţiei lui Dumnezeu”, literatura care s-a hrănit cu generoasele sugestii metafizice pe care acest nume atât de expresiv le inspiră şi care nu pot fi infirmate de nimeni, deşi nici confirmarea nu se află la îndemână (un sprijin textual frecvent folosit se regăseşte în „Profeţii”).

                            Totuşi, Noul Testament indică faptul că izvorul ideatic pentru Împărăţia lui Dumnezeu cuprinde Legea şi Profeţii (4), adică Tanakh/(Vechiul Testament); ceea ce ar putea fi motivul pentru care este omisă învăţătura Evangheliei propovăduite de Iisus – Noul Testament nu prezintă ceea ce este prezentat, deja, în Vechiul Testament, (pentru că ar fi inutil), ci, cel mult, relatează laitmotivul rostit de Iisus – „ca să se împlinească profeţia” -, repetat în toate împrejurările pe care le creează, ca să fie identificat drept Mesia, fără să se declare explicit.

                            Cel mai probabil, la data la care Iisus a precizat Legea ca „sursă bibliografică” pentru Împărăţia lui Dumnezeu, s-a referit, în principal, la ceea ce, ulterior, a fost stabilit drept corpul celor 613 Porunci dumnezeieşti (Mitzvot) capatate de Moise pe Muntele Sinai, despre care se spune că le-a transferat mai departe, în scris.

                            Deşi tradiţia susţine că Poruncile au fost transmise din generaţie în generaţie neschimbate, totuşi ea consemnează pierderea a 300 dintre ele (încă de la primul transfer) şi afirmarea ulterioarei lor recuperări; apoi, rătăcirea cu totul a însăşi Cărţii, în întregime şi regăsirea ei în timpul domniei lui Iosia (5), în secolul al VII-lea î.e.n. (unii exegeţi suspectează, chiar, că Pentateuhul s-a pierdut pentru totdeauna şi că găsitorul, preotul Hilchia, este, de fapt, autorul a ceea ce am moştenit astăzi sub această titulatură); felul discutabil în care Rabi Simlai (6) a ajuns la cifra de 613 şi modalitatea intuitivă prin care această cifră a devenit valoare numerică a mulţimii Poruncilor, respinsă de unii exegeţi ca străină de tradiţia rabinică; dar, mai ales, efortul nereuşit dealungul unui mileniu, aproape, al unor minţi strălucite să găsească în mod concret lista celor 613 Porunci; pe care, în sfârşit, o stabileşte Maimonides, într-o operă laborioasă (7); şi deşi lista lui este viguros şi argumentat contestată, devine general acceptată; la toate aceste reîncarnări, tribulaţii şi aventuri ale listei Poruncilor au participat acţiunea şi spiritul oamenilor, astfel că, cu atât mai mult, Poruncile s-au definit ca „loc de întâlnire cu Dumnezeu”, în toate domeniile vieţii sociale şi spirituale, iar nu doar ca mulţime deschisă de obligaţii încărcate de Dumnezeu în sarcina fiecărui membru al omenirii.

                            Dacă despre raţiunea şi mobilurile divine este impropriu să ne pronunţăm, totuşi procesarea şi participarea omenească la spaţiul normativ al Poruncilor dumnezeieşti le conferă acestora prezumţia de coerenţă – unicitatea şi consecvenţa identităţii cu sine a fiecărei Porunci, respectarea principiului terţiului exclus şi al noncontradicţiei corpului de Porunci – care sunt calităţi ale logicii omeneşti, în vederea comprehensibilităţii.

                            Prezumţia sprijină eseul de faţă, în configurarea a ceea ce putem numi „Împărăţia lui Dumnezeu”, prin asamblarea Poruncilor dumnezeieşti într-un sistem normativ al organizării societăţii, ale cărei valori se regăsesc în profeţiile din partea a doua a Tanakh.

                            În centrul acestei construcţii se găseşte Shmita, cu cele două Legi ale sale – Legea Iertării şi Legea Eliberării – a căror respectare este condiţia dumnezeiască pentru încheierea ultimului Legământ dintre Dumnezeu şi Poporul lui Israel, prin care Dumnezeu îi permite să folosească Ţara Făgăduită/Erertz Israel şi îi hărăzeşte supremaţia în Lume.

                            Shmita funcţionează bivalent, căci respectarea ei nu doar îndeplineşte condiţia Legământului, ci asigură coeziunea socială, eficienţa economică şi ambianţa care antrenează valorile etice şi spirituale promovate de Profeţi şi cerute de Porunci, valori presupuse drept caracteristice ale Împărăţiei lui Dumnezeu, care devine o organizare omenească ideală, a cărei supremaţie promisă se realizează prin sine, fără vreo altă intervenţie transcendentală decât cea a promisiunii.

                            Este un miracol inteligibil – Făgăduinţa se împlineşte prin Legământ (promisiunea divină, prin respectarea omenească a Poruncilor).

                            Observând că Shmita inhiba creditul în preajma Anului Sabatic, provocând un blocaj economic ciclic, sub cuvânt că „repară lumea” (Tikkun ha olam), Hillel a introdus procedura Prosbulului, autorizând ocolirea Legii Iertării prin chichiţe avocăţeşti şi lingvistice, pentru creditarea în flux continuu. Desigur, practica Prosbulului a alterat Shmita şi astfel a făcut imposibilă realizarea Împărăţiei lui Dumnezeu, care a devenit o utopie. Mai mult, Dumnezeu însuşi a devenit o instanţă exterioară, ale cărei cuvinte pot fi răstălmăcite.

                            Această modificare radicală a Poruncilor, în chiar contrariul lor, a deschis linia creativităţii rabinice, în care validitatea interpretării textului sfânt corespunde unei decizii omeneşti adoptate democratic prin votul majorităţii, respingând invocarea intenţiei divine dindărătul cuvintelor Poruncilor (interpretarea autoritară, cu originea în Torah orală).

                            Această dezvoltare împlinită în perioada Amoraim pare să fi ţâşnit din controversa dintre „o lume mai bună” (Tikkun ha olam) şi „o lume ideală” (Împărăţia lui Dumnezeu), transformată într-un conflict sângeros care, aparent, şi-a obnubilat mobilul ideatic, cedând, probabil, în faţa spectaculosului naraţiunii care culminează cu crucificarea lui Iisus.

                            Configurarea Împărăţiei lui Dumnezeu, în acest eseu, nu se revendică de la Biblie decât în măsura în care fiecare poate găsi în Carte ceea ce caută şi o poate citi în felul său; şi nu o propune ca ideal social, ci drept bază de discuţie şi reper al testării.

                            NOTE

                            „Tikkun ha-olam”, în accepţia din „Aleinu leshabei’ach”- o rugăciune din „Siddur”, cartea iudaică clasică de rugăciuni: „pentru a percepe cu iuţeală splendoarea atotputerniciei Tale, pentru a face ca detestabilul (idolatria) să fie îndepărtat de pe pământ, iar zeii (falşi) să fie complet eliminaţi, pentru a takein olam – repara /îmbunătăţi lumea – sub Împărăţia Atotputernicului” („to speedily see Your mighty splendor, to cause detestable (idolatry) to be removed from the land, and the (false) gods will be utterly „cut off’, to takein olam – fix/repair/establish a world – under the Almighty’s kingdom” – https://en.wikipedia.org/wiki/Tikkun_olam).

                            „The Kingdom of God: A Bibliography of 20th Century Research. Update Les³aw Daniel Chrupca³a/Created: 5 July, 2007. Last modified: 11 November, 2019” este una din listele bibliografice prezente pe internet (https://www.academia.edu/41346521/The_Kingdom_of_God_A_Bibliography_of_20th_Century_Research._Update), care, fără să fie singura de acest fel, este dedicată excusiv lucrărilor pe subiectul Împărăţiei lui Dumnezeu; lista se întinde pe 400 de pagini, afişând circa 6000 de studii. „Şi El a zis către ei: Trebuie să binevestesc împărăţia lui Dumnezeu şi altor cetăţi, fiindcă pentru aceasta am fost trimis”. (Luca/Cap. 4/.). „Să nu socotiţi că am venit să stric Legea sau proorocii; n-am venit să stric, ci să împlinesc”. (Matei/Cap. 5/.) „Când au luat ei argintul care se adusese în templul Domnului, atunci Hilchia preotul a găsit Cartea Legii Domnului care fusese dată prin mâinile lui Moise”. (Cartea a doua Paralipomena/a doua a Cronicilor – Capitolul 34/14.).

                            Numărul total al Poruncilor a fost stabilit în a doua jumătate a secolului al treilea (250-290) de Rabi Simlai, amoraim din a doua generaţie, calculând ghematria cuvântului Tawrah (pronunţia arabă pentru Torah), vezi: (https://www.sefaria.org/Makkot.24a.2?lang=bi&with=Chidushei%20Agadot&lang2=en /The William Davidson Talmud/Makkot 24a).

                            „Mishneh Torah”, scrisă între anii 1170-1180

                            sursa: bursa.ro

                            Ședință tehnică pe tema soluțiilor de proiectare a autostrăzii A13 Bacău – Onești – Brașov

                              Președintele Consiliului Județean Bacău, Valentin Ivancea, a participat la ședința tehnică on-line pe tema soluțiilor de proiectare a viitoarei autostrăzi A13 Bacău – Onești – Brașov, întâlnire convocată, marți, de oficialii CNAIR și reprezentanții proiectantului Search Corporation, care ne-au prezentat variantele de traseu avute în vedere la acest moment.

                              „Mă bucur să văd că pandemia nu a împiedicat activitățile în cadrul acestui proiect și că obiectivul conectării Moldovei de Transilvania – prin autostrada Bacău – Onești – Brașov, figurată de mai mulți ani în Master Planul General de Transport – face pași concreți spre materializare”, a declarat Valentin Ivancea.

                              Acesta spune că Studiul de Fezabilitate (SF) și Proiectul Tehnic (PTh) aferente A13 Bacău – Onești – Brașov trebuie să îndeplinească mai multe condiții, cumulativ:
                              📌 să fie de mutat cât mai puține utilități și rețele critice;
                              📌 coridorul autostrăzii să se intersecteze cu cât mai puține arii protejate, tocmai pentru a evita blocajele pe avizarea de mediu;
                              📌 exproprierile, precum și descărcările arheologice trebuie demarate cât mai repede, imediat după stabilirea traseului final al autostrăzii.

                              „De asemenea, am solicitat la nivelul județului Bacău implicarea Instituției Prefectului, ai cărei reprezentanți au absentat de la ședința online, a Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară, dar și a companiilor Transelectrica și Hidroelectrica, dacă va fi cazul, pentru netezirea oricăror asperități birocratice și administrative ce ar putea întârzia concretizarea autostrăzii A13”, a mai precizat președintele Ivancea.

                              „Am convenit, în formatul ședinței on-line de marți, ca toate informațiile necesare – vizând domenii de interes precum urbanism, mediu, rețele de utilități etc – să fie transmise către proiectant, astfel încât acesta să aibă o imagine de ansamblu cât mai clară.
                              Pentru A13, greul de abia acum începe!”, a spus președintele CJ Bacău

                              Acesta considera că vor urma doi ani complicați, la capătul cărora speră ca proiectarea acestei autostrăzi să fie terminată, fapt ce va deschide perspectiva scoaterii la licitație a lucrărilor de execuție.

                              „Va trebui multă voință politică pentru acest următor pas, dar vă asigur că vom face tot ce ne stă în putință pentru a stimula această voință și a da Bacăului & Moldovei prima autostradă, fără de care nu putem gândi dezvoltarea regiunii. Obiectivul este finalizarea proiectării în 2022 și scoaterea la licitație a lucrărilor de construire a A13 Bacău – Onești – Brașov. Nu vreau să trec cu vederea aportul decisiv avut de parlamentarii PSD Bacău, din mandatul anterior, care au amendat bugetul pe 2019 și au prevăzut suma necesară pentru demararea proiectării A13, respectiv elaborarea SF și PTh. Iată că proiectarea este în curs de realizare, semn că DOAR munca în echipă –făcută cu devotament și bună-credință – dă roadele scontate”, a încheiat acesta.