sâmbătă, 6 decembrie 2025

Directorii CET refuza sa recunoasca pierderile de miliarde

La CET Bacau s-a inscaunat dispretul pentru lege

CET Bacau a devenit in ultimii ani o fortareata in care ziaristii care nu cânta in struna administratiei locale calca doar cu ocazia conferintelor de presa. Acestea se organizeaza, de obicei, cu ocazia instalarii unui nou director. In rest, comunicarea cu presa se realizeaza doar prin intermediul purtatorului de cuvânt. Informatiile se obtin extrem de greu, comunicarea fiind obstructionata de la cel mai inalt nivel. Legea este incalcata cu un dispret profund fata de bacauanii care au dreptul sa stie ce se petrece in spatele portilor ferecate de la societatea la care cotizeaza din greu.

CET Bacau este o societate comerciala. Consiliul Local Bacau, unic actionar, pompeaza frecvent sume uriase in contul ei. Un exemplu ar fi subventia care acopera diferenta dintre pretul platit de consumatorii CET pentru fiecare gigacalorie si cel real, de productie. La aceasta subventie contribuie toti bacauanii care platesc impozite, dar beneficiaza mai putin de 18.000 de familii. Cei care suporta din propriul buzunar mentinerea in viata a acestui colos, o gaura neagra pentru bugetul local, dar o buna sursa de imbogatire pentru firmele abonate la contractele cu primaria sau CET-ul, au dreptul sa stie cum au fost folositi banii lor. Presa incearca sa ii informeze. Numai ca sefii de la CET ignora frecvent legea care reglementeaza accesul la informatii publice. Subiectele care nu le plac (pierderile de miliarde ale societatii, contractele cu diferite firme pentru achizitii si servicii, sumele primite ca subventie, activitatea grupului de cogenerare etc) sunt ignorate, desi Legea 544/2001 ii obliga sa ofere informatiile de interes public. Solicitarile trimise de DESTEPTAREA in ultimele 3 luni au ramas fara raspuns. Pentru informatiile pe care le-am cerut in lunile septembrie si octombrie s-a invocat vidul de putere prin schimbarea fostului director, Sorin Adrian Capat, cu actualul sef, Neculai Olaru. Pe acesta din urma l-am contactat telefonic si l-am intrebat despre soarta acestor solicitari. Ne-a declarat ca unele informatii nu pot fi furnizate fiindca ar exista o clauza de confidentialitate impusa de un partener de contract al societatii (???). In ceea ce priveste solicitarea de pe 13 noiembrie, a promis ca va incerca sa grabeasca raspunsul de parca sef real la CET ar fi altcineva, pe lânga care trebuie sa intervina.

Solicitarea din 24.09.2012

– Care este suma datorata de CET Bacau furnizorului de gaze (si penalitatile, daca este cazul, defalcate)?
– Ce vechime are datoria si de ce s-a ajuns in aceasta situatie?
– Exista un grafic de esalonare? Daca da, ce prevede acesta?
– Reuseste CET sa respecte acest grafic sau sunt probleme? Daca da, care este explicatia?
– S-a pus in ultimul timp problema ca E.ON sa sisteze furnizarea gazelor catre CET? Ce alternative ar avea societatea in cazul in care ar ramâne fara gaze?
– Care este nivelul incasarilor pe care le are zilnic societatea de la consumatorii sai?

Solicitarea din 29.10.2012
1. Care este costul combustibilului pentru sezonul rece 2012-2013?
2. Ce cantitate de carbune ati achizitionat si de unde?
3. Cât costa transportul carbunelui?
4. Ce datorii are CET la furnizorii de combustibil si la transportatori?
5. Ce societate asigura transportul carbunelui?
6. Ce firma asigura serviciul de manevre pe calea ferata si care sunt costurile cu acest serviciu?
7. Unde se depoziteaza carbunele si care sunt cheltuielile de depozitare?

Caseta:
Solicitarea din 13.11.2012
1. Care este pretul real de productie al gigacaloriei, precum si pretul aprobat de ANRSC?
2. Ce suma a primit CET Bacau in sezonul rece 2011-2012 pentru a se acoperi diferenta dintre pretul de facturare pentru consumatorii casnici si cel aprobat? Din ce surse provin sumele?
3. Care este cantitatea de energie electrica produsa de grupul de cogenerare de la instalarea sa si ce suma s-a incasat prin vânzarea ei?

Art. 7 (1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor de documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
(3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic.
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public



spot_img