Societatea Bitunova va "spoi" din nou strazile municipiului Bacau, dupa ce in urma cu exact un an, aceeasi firma a turnat covoare asfaltice foarte subtiri la rece contra sumei de 4,76 milioane RON (peste un milion de euro). Noul contract acontat de societate, prevede turnarea de covoare asfaltice pe aproximativ 421.000 de metri patrati contra sumei de 4,75 milioane RON. Dimensiunea peliculei de asfalt ce urmeaza a fi turnata pe arterele Bacaului este ridicola: 8 milimetri – stratul de reprofilare, respectiv 1 centimetru – stratul de rulare. Municipalitatea a mai lansat, de asemenea, o cerere de oferta privind achizitia de lucrari de intretinere cu mixtura asfaltica a aleilor, strazilor si parcarilor din municipiul Bacau. Valoarea estimata a contractului este de 1,2 milioane RON, principala motivatie a declansarii achiztiei fiind aceea ca numeroase strazi, parcari si alei din Bacau "nu mai corespund conditiilor actuale de trafic, deoarece intensitatea traficului este mult mai mare decat cea luata in calcul la data proiectarii si construirii acestora".
Contractele adjudecate de Bitunova intr-un singur an (2010–2011) se cifreaza la peste 2 milioane de euro plus TVA.
Primaria pregateste "cosmetizarea" a peste 421.000 de metri patrati de strazi din municipiul Bacau, pe care societatea Bitunova urmeaza sa toarne covoare asfaltice cu grosimea de 1,8 centimentri. Contractul a fost atribuit de institutia edilitara la sfarsitul lunii aprilie, Bitunova calificandu-se cu o oferta de 4,75 milioane RON fara TVA. Valoarea contractului estimata initial de edili a fost de peste 7,2 milioane RON, pretul de achizitie fiind cu aproximativ 2,5 milioane RON mai mic. Doar 3 oferte au fost depuse pe adresa Primariei. Potrivit caietului de sarcini, Bitunova va turna pe strazile municipiului Bacau covoare asfaltice foarte subtiri, grosimea acestora urmand a fi de doar 1,8 centimetri. Covoarele asfaltice vor fi alcatuite din doua straturi: unul de 8 milimetri (stratul de reprofilare), altul de 1 centimetru (stratul de rulare). Acelasi caiet de sarcini prevede turnarea de covoare asfaltice pe 226.818 de metri patrati strazi deteriorate, respectiv repararea de strazi cu mixtura asfaltica (13400 metri patrati). De asemenea, vor fi frezati aproximativ 181.500 metri patrati de suprafete rutiere.
1,8 centimetri este grosimea stratului de asfalt foarte subtire turnat pe strazile Bacaului.
Au cosmetizat si anul trecut
Bitunova este o mai veche cunostinta a drumarilor bacauani. Firma s-a ocupat de "spoirea" strazilor din Bacau si anul trecut, cand a obtinut de la municipalitate un contract de 4,76 milioane RON (contract atribuit pe 26 mai 2010). Valoarea contractului estimata initial de edili a fost de peste 11,5 milioane RON, Bitunova adjudecandu-si lucrarea la jumatate din pretul estimat in prima faza. Turnarea de covoare asfaltice foarte subtiri a vizat strazile Stefan cel Mare, precum si zona de Nord a Bacaului.
Cat ne-a costat spoirea strazilor
Conform siturilor de achizitii publice, in ultimii trei ani municipalitatea bacauana a contractat lucrari de turnare de covoare asfaltice foarte subtiri in suma de peste 25,6 milioane RON fara TVA. Intre 2007 si 2011, Primaria a incredintat peste 20 de contracte unor societati "client" vizand cosmetizarea drumurilor din oras. Unul dintre cele mai consistente contracte atribuite de municipalitate a avut drept destinatar societatea Pa&Co patronata de afaceristul Costel Casuneanu. In 2009, firma acestuia a realizat mai multe "tratamente" de intretinere a strazilor din Bacau contra sumei de 8 milioane RON fara TVA. In total, societatea lui Casuneanu a pus covoare asflatice foarte subtiri pe 402.952 de metri patrati de strazi (peste 40 de hectare). In ultimii doi ani – 2009 si 2010 – municipalitatea a cheltuit aproximativ 13 milioane RON pentru aplicarea de covoare asfaltice foarte subtiri. Banii nu se mai regasesc in strazile reabilitate acestea fiind – la doi ani de la cosmetizare – vizibil deteriorate.
In 2009 si 2010, Primaria a cheltuit peste 13 milioane RON (3 milioane de euro) pe aplicarea de covoare asfaltice foarte subtiri.
Am inventat apa calda?
Intr-un raport postat pe situl Primariei Bacau, pompos intitulat "Strategie de infrastructura", edilii au inventariat numarul de locuri de parcare realizate prin programul "Parcari si alei intre blocuri", precum si modernizarile aduse strazilor din oras. Raportul dateaza din 2007 si, potrivit lui, "asfaltarea la rece" a dus la reabilitarea a 60 de strazi si trotuare. Conform documentului, municipalitatea a optat in 2005 pentru solutia tehnologica amintita, iar in 2006 pe aproximativ 60 de strazi din Bacau au fost turnate covoare asfaltice foarte subtiri. Edilii au recunoscut, in raportul sus-mentionat, ca grosimea covorului asfaltic este de doar 1,5-2 centimetri, dar – afirmau ei in 2007 – solutia adoptata a permis economii semnificative. Totusi, daca luam in considerare faptul ca numai Bitunova a primit din partea municipalitatii contracte in valoare de aproape 10 milioane RON (peste 2 milioane de euro), in intervalul unui singur an, rezulta ca turnarea de covoare asfaltice foarte subtiri nu e tocmai ieftina.
Ce este "slurry seal-ul" si cui foloseste?
Potrivit drumarilor bacauani, tratamentele pe baza de "slurry seal" (emulsie de asfalt) au drept scop protectia stratului de baza al drumului, nu imbunatatirea calitatilor sale de rezistenta. "Aceste asa-zise asfaltari sunt, de fapt, tratamente de intretinere. Nu cresc capacitatea de portanta a drumului. Ca inginer de drumuri va pot spune ca acestea sunt doar tratamente, nicidecum modernizarea sau reabilitarea drumurilor. E bine ca se fac. Imbunatatesc calitatea drumului ca aspect, dau o planeitate drumului, dar doar atat. In general, dupa ce se face un drum, e bine ca el sa fie protejat cu un astfel de tratament. Cei 1,8 centimetri sunt dati de dimensiunea pietrei folosite in mixtura asfaltica. Piatra are intre 1,6 si 2 centimetri de regula", a explicat, sub protectia anonimatului, un inginer de drumuri bacauan. Reprezentantii firmelor de constructii sunt retinuti in privinta calitatii lucrarilor de intretinere a drumurilor. "E o chestie de protectie, care se poarta la ora asta. E o tehnologie la moda. Am vazut cazuri cand asfaltul s-a coscovit si n-avea niciun centimetru pelicula desprinsa de pe drum", a dezvaluit patronul unei reputate firme de constructii din Bacau.
Tomescu ii critica pe cei care s-au obisnuit prea mult cu Bacaul
Invitat miercuri la o emisiune pusa in scena de televiziunea de casa a PNL – 1 TV – purtatorul de cuvant al Primariei, Ionut Tomescu, s-a aratat nemultumit de persoanele care critica asfaltul subtire turnat pe strazile Bacaului. Tomescu i-a admonestat pe critici, afirmand ca acestia s-au obisnuit atat de mult cu Bacaul, incat nu le mai place nimic la municipiul resedinta de judet. De asemenea, el i-a acuzat pe cei care se plang ca-si rup masinile pe drumurile pline de gropi ale Bacaului. “Nu este chiar asa. Este un punct de vedere si trebuie respectat, mai ales ca el vine din partea contribuabilului, Maria Sa contribuabilul. Uitam insa un lucru si, din nefericire, il uitam din ce in ce mai des. Intotdeauna cand traiesti intr-un oras si cand fie nu mai iesi din acel oras, te obisnuiesti atat de mult cu acel oras incat, la un moment dat, aproape ca nu-ti mai place nimic. Lucrurile nu sunt chiar asa”, a perorat purtatorul de cuvant.
“Eu i-as invita pe cei care spun ca isi rup masinile, ca si eu am masina si credeti-ma ca nu-mi rup nicio masina, fara sa fiu subiectiv acum ca sunt purtatorul de cuvant al unei institutii care se ocupa de administrarea domeniului public, in cazul de fata a drumurilor. S-a facut atata tam-tam pe cazul acestui asfalt subtire care, de fapt, la niste costuri reduse, la un timp de executie redus, ceea ce-ti permite sa faci cat mai multe strazi, asigura infrastructura de dedesubt”, a mai precizat Tomescu. El a adaugat ca daca nu ar fi existat stratul de 1,8 centimetri de asfalt subtire, strazile Bacaului ar fi aratat mult mai rau.
In prezent, municipalitatea bacauana este parte in peste 20 de actiuni formulate in instanta de societati de asigurare care s-au vazut obligate sa-i despagubeasca pe soferii care si-au distrus masinile pe strazile Bacaului. Pentru a recupera prejudiciul creat, asiguratorii pretind in instanta banii de la Primarie, administratorul drumurilor din municipiu.
Lucian Bogdanel















