Domnul Klaus Iohannis a susţinut vineri,15 ianuarie a.c., la Centrul de vaccinare împotriva COVID-19 din cadrul Spitalului Universitar de Urgenţă Militar Central „Dr. Carol Davila”, o declaraţie de presă menită să redea românilor încrederea în autorități.

„Tocmai m-am vaccinat. Este o procedură simplă, nu doare şi vreau să subliniez că acest vaccin este sigur, este eficient şi recomand tuturor vaccinarea. Vaccinarea, împreună cu respectarea măsurilor de restricţie ne vor scoate din pandemie.” Coincidență, tot în aceeași zi, Agerpres publica un comunicat al Comisiei de Urgenţă a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) care avea o viziune oarecum diferită de cea a președintelui. Astfel, spunea comunicatul: „…există prea multe necunoscute fundamentale în privinţa eficienţei vaccinului pentru reducerea transmiterii (virusului), iar vaccinurile nu sunt încă disponibile decât în cantitate limitată. De asemenea, …vaccinarea nu trebuie să fie urmată de renunţarea la alte măsuri de precauţie sanitară.”

Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea Împotriva COVID-19 în România a emis o broșurică, relativ simplă, în care încearcă să explice cât de sigur e vaccinul. Din păcate nu prea îi reușește, întrucât nu răspunde la niște întrebări fundamentale, la care nu răspunde nici unul dintre apologeții vaccinării. Anume cât de sigur e vaccinul pe termen lung și dacă produce ori nu dereglări ireversibile ale sistemului imunitar. Doar într-un singur loc broșurica face o trimitere de o frază și spune că „Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) a utilizat proceduri de evaluare continuă în urma cărora vaccinurile pot obține autorizație condiționată de punere pe piață.” Cam atât despre subiect.

Ce presupune autorizatia condiționată?… Este foarte important de precizat că autorizația de utilizare de urgență sau condiționată nu înseamnă că vaccinurile au fost aprobate pentru utilizare pe scară largă: aprobarea definitivă a vaccinurilor se poate face numai după completarea studiilor, în 2023. Fără aprobare, vaccinurile sunt încă în studiu, deci experimentale. Ciudat e că, înainte de obținerea acestei autorizații condiționate și de apariția vaccinului însuși, specialiștii noștri ȘTIAU deja că vaccinul, încă neomologat,e foarte bun și respectă toate standardele.

În luna noiembrie anul trecut, domnul Adrian Streinu Cercel declara într-o intervenţie la un post de televiziune că vaccinul anti-COVID care va fi pus pe piaţă va fi „foarte bun”, iar cei care critică această măsură, să îşi asume morţii. Ce nu ne-a spus nici un specialist și nici un politician e cine răspunde pentru efectele adverse, dacă acestea vor exista? Guvernul României, Ministerul Sănătății, domnul Cercel, ori poate președintele? Nu se spune în broșură dacă s-au efectuat studii de genotoxicitate (capacitatea de a cauza daune materialului genetic, de a genera mutații genetice), nici de carcinogenitate (capacitatea de a induce cancer), deși acest vaccin introduce în corpul uman un fragment modificat de ARN străin, crescând riscul unor mutații genotoxice sau carcinogene. O mare parte a populaţiei ţării suferă de boli cronice și se află sub tratament permanent cu unul sau mai multe medicamente. Acestor oameni li se transmite în mod mincinos că ar fi în siguranţă făcând vaccinul, deși nimeni nu a studiat interacţiunea vaccinului cu medicaţia lor, lucru recunoscut de producător.

În luna iulie 2020, directorul executiv al Astra Zeneca, Rudd Dobber, declara: „noi, în calitate de companie, nu ne putem asuma riscul dacă în patru ani vaccinul are efecte secundare. … Pentru majoritatea țărilor este acceptabil să își asume riscul, deoarece este în interesul lor național”. Informarea corectă a pacientului este un drept statuat de legislația românească, dar care pare să nu intereseze autoritățile. Și atunci să mizăm pe buna credință a producătorului și onestitatea sa? Grupul farmaceutic american Pfizer a plătit în 2019 o amendă record de 2,3 miliarde de dolari, pe care a primit-o în SUA în urma unei plângeri cu privire la practicile sale comerciale legate de un antiinflamator. „Este vorba despre cea mai mare amendă dată vreodată de justiția americană în sectorul de sănătate”, sublinia departamentul de justiție americană, într-un comunicat la acea vreme. Amenda viza practici comerciale frauduloase în legătură cu antiinflamatorul Bextra, fabricat de Pfizer. Bextra fusese retras de pe piață în 2005, din cauza incertitudinilor cu privire la efectele sale secundare, mai ales cele cardiace.

Ce trebuie să știm e că așa-zisele vaccinuri sigure și eficiente sunt produse pentru care nici măcar producătorii nu-și asumă responsabilitatea. Dar despre aceasta autoritățile nu vorbesc. Un alt vaccin ajuns pe piața noastră e Moderna. Dar cine este de fapt Moderna? Securities and Exchange Commission din SUA (SEC) este o mare agenție, independentă de guvernul federal al Statelor Unite, care a fost creată pentru a proteja investitorii sistemul bancar național ca urmare a prăbușirii pieței de valori în 1920. Ei bine această instituție a arătat că Moderna a acumulat pierderi de 1,5 miliarde de dolari încă de la începuturi, cu o pierdere de 514 milioane de dolari doar în 2019. În martie 2020, într-o întâlnire de la Casa Albă între administrația Trump și directorii farmaceutici Moderna, aceștia au convins președintele că Moderna ar putea avea un vaccin COVID-19, gata în câteva luni. A doua zi, FDA a aprobat studiile clinice pentru candidatul la vaccinul Moderna, iar Moderna a primit ulterior investiții de 483 milioane dolari din Operațiunea Warp Speed (OWS este un parteneriat public-privat inițiat de guvernul SUA pentru a facilita și a accelera dezvoltarea, fabricarea și distribuția vaccinurilor COVID-19) . Vaccinul Moderna COVID-19 , denumit în cod mRNA-1273, a primit o autorizație de utilizare de urgență de la Administrația SUA pentru Alimente și Medicamente (FDA) în data de 8 decembrie 2020.

Întâmplător ori nu, tot în decembrie, după obținerea autorizației, Moderna a fost evaluată la 60 de miliarde de dolari. Demn de remarcat e că evaluarea generală inițială, înainte de obținerea autorizației, era de 7,5 miliarde dolari pentru întreaga companie. Aceste informații sunt publice și ele reliefează latura pur comercială a afacerii COVID-19, care nu are de a face cu interesul pacientului. Demersul nostru nu este acela de a determina refuzul vaccinului.

Cei care cred și au speranța că vaccinul e șansa lor la sănătate , să îl facă dacă așa se simt în siguranță. Cei care au întrebări și dubii au dreptul legal să ceară clarificări și să solicite alternative. Politica de sănătate publică duce însă spre altceva. Radicalizarea discursului unor lideri de opinie care ne vorbesc de siguranța absolută a vaccinului (și chiar de obligativitatea acestuia), în condițiile când nici producătorii nu o fac, studiile fiind așa cum spuneam, în curs.

Jr. Adrian M. Ionescu



PUBLICITATE