Normele profesorilor care predau discipline de cultură generală și tehnice în licee se vor reduce semnificativ în următorii ani, punând în pericol mii de locuri de muncă în învățământ. Un semnal de alarmă a fost tras de Constantin Ciofu, directorul Liceului Tehnologic „Grigore Antipa” din Bacău, în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației pe tema noilor planuri-cadru pentru liceu, desfășurată la Iași la finele lunii trecute.
Mii de profesori riscă să își piardă locurile de muncă
În urma unei analize a impactului acestor modificări, directorul liceului băcăuan a constatat că, în instituția pe care o conduce, 6,09 norme de la disciplinele de cultură generală vor dispărea în următorii patru ani. La disciplinele tehnice, se estimează o reducere de 3,72 norme, în timp ce posturile pentru instructorii de practică vor crește cu 4,59 norme.
„Dacă acest 6,09 la 56 de norme, cât am în școală, reprezintă aproape 11%, dacă facem la nivel național acest procent, ajungem la o cifră foarte mare de norme care se reduc. Cred că peste 5.000 de norme vor dispărea de la cultură generală”, a declarat Constantin Ciofu, citat de Edupedu.ro.
Conform acestuia, modificările vor forța profesorii să părăsească sistemul sau să se recalifice în alte domenii, proces care ar putea compromite calitatea educației. „Una este să facă reconversie profesorul de matematică pe TIC sau informatică, alta este să facă reconversie pe alimentație publică sau pe mecanică. Pot să o facă, vor să rămână în sistem, dar calitatea care va fi?”
Elevii fug de liceele tehnologice
Directorul Ciofu a adus în discuție și problema repartizării computerizate, despre care susține că nu încurajează elevii să aleagă liceele tehnologice. „Copiii care învață în aceste licee nu vin pentru că își doresc liceele astea. Vin pentru că această repartizare computerizată are deficiențe. Elevii sunt influențați negativ de părinți, colegi și chiar de unii profesori, care privesc cu superioritate învățământul tehnologic.”
În acest context, școlile tehnologice ajung să fie slab populate, iar cadrele didactice sunt nevoite să promoveze pe cont propriu oferta educațională. „Ca să putem face cifra de școlarizare, merge fiecare profesor cu mașina proprie, pe propria cheltuială, să promoveze oferta de școlarizare. De ce trebuie să facă profesorul lucrul ăsta?”, s-a întrebat retoric directorul liceului băcăuan.
Propunere: buget special pentru atelierele școlare
O soluție propusă de Constantin Ciofu este alocarea unui buget național pentru achiziția de materii prime necesare atelierelor de practică. În prezent, susține acesta, dotările sunt precare, iar materialele sunt cumpărate din donațiile profesorilor și ale părinților.
Totodată, el propune ca stagiile de practică pentru elevii de clasa a IX-a să se desfășoare în atelierele școlare, acolo unde există personal calificat și infrastructura necesară. „Lipsa de disciplină face ca unii agenți economici să nu fie interesați de acești copii. Trebuie să avem grijă de ei, să-i educăm și să-i formăm în cadrul școlilor, nu să-i lăsăm de izbeliște.”
Fără răspuns din partea autorităților
În ciuda multiplelor probleme ridicate în cadrul dezbaterii de la Iași, reprezentanții Ministerului Educației nu au oferit niciun răspuns oficial la preocupările exprimate de directorul Liceului Tehnologic „Grigore Antipa” din Bacău.
Situația liceelor tehnologice și impactul noilor planuri-cadru rămân subiecte de maximă importanță pentru viitorul educației din România. Rămâne de văzut dacă autoritățile vor lua măsuri concrete pentru a preveni pierderi masive de locuri de muncă și degradarea învățământului tehnologic.














