marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2645

Accident mortal la Filipeşti

    S-a întâmplat marţi seară, în jurul orei 20.40, pe DN 2, la Filipeşti.

    Poliţiştii spun că un bărbat de 32 de ani, din judeţul Suceava, în timp ce conducea un autoturism către Bacău ar fi surprins şi accidentat mortal un bărbat de 51 de ani, din localitate, care s-ar fi angajat în traversarea neregulamentară a drumului, prin loc nepermis şi fără să se asigure.

    Conducătorul auto a fost testat cu etilotestul, rezultatul fiind negativ şi se fac cercetări în continuare pentru infracţiunea de ucidere din culpă.

    „Butonul care salvează vieți”. Teleasistență medicală pentru vârstnici

      Două sute de vârstnici din Bacău, Buhuși și localitățile învecinate vor beneficia de „Butonul care salvează vieți”, un proiect care va fi derulat în județul Bacău. E vorba despre un serviciu inovator de teleasistență și telemonitorizare medicală care va fi asigurat de Fundația de Sprijin Comunitar și Fundația Vodafone, în parteneriat.

      Cei două sute de bătrâni, care suferă de boli ce le limitează libertatea de mișcare sau le pun în pericol viața, vor primi un dispozitiv mobil care constă într-o brățară de tip ceas, rezistentă la apă, dotată cu un buton de panică.

      Bolnavii vor putea apela la suportul centrului de comandă fie prin telefon, fie apăsând butonul de panică, în caz de urgență. În centrul de comandă, funcțional 24 de ore, șapte zile pe săptămână, va fi permanent disponibil un dispecer specializat ca asistent medical calificat.

      În funcție de gravitatea situației, dispecerul va iniția un protocol medical special în care vor fi indicate acțiunile necesare, cum ar fi automedicația, deplasarea la domiciliul pacientului a unui asistent medical al FSC sau solicitarea serviciului de ambulanță.

      „În activitatea de îngrijire și asistență medicală la domiciliu, ne-am confruntat cu nenumărate cazuri în care o comunicare mai bună și mai rapidă cu beneficiarul, în special în cazul persoanelor greu deplasabile sau imobilizate, ar fi dus la o intervenție mai promptă a echipelor de asistență și implicit la evitarea unor complicații sau a unor situații dramatice. Acest proiect pilot va îmbunătăți semnificativ comunicarea cu beneficiarii și eficiența intervenției echipelor noastre de asistență medicală la domiciliu,” declară Gabriela Achihăi, președintele FSC.

      „Ne bucurăm să sprijinim acest proiect inovator, prin care persoanele în vârstă, afectate de un grad sporit de imobilitate din cauza unor afecțiuni cu risc major, sau a vârstei înaintate, vor beneficia de suport vital în monitorizarea și gestionarea problemelor de sănătate. Conceptul «Butonul care salvează vieți» introduce, ca noutate, componenta de teleasistență și telemonitorizare, care permite folosirea avantajelor oferite de tehnologia modernă pentru îmbunătățirea vieții oamenilor, iar în multe situații chiar pentru salvarea lor”, declară Angela Galeța, directorul Fundației Vodafone România.

      Serviciul de teleasistență și telemonitorizare va fi integrat cu un pachet complex de servicii socio-medicale adaptate nevoilor persoanelor în vârstă, constând în asistență medicală și îngrijire la domiciliu, care să contribuie în mod direct la o viață mai bună pentru beneficiarii vârstnici din proiect.

      Debitorii Thermoenergy nu primesc căldură

        Datoriile rău platnicilor se regăsesc în fișele de întreținere/foto: Ramona Ionescu

        – 19 asociații de proprietari care înregistrează debite restante față de Thermoenergy Group SA Bacău, nu primesc căldură

        Băcăuanii care nu își achită întreținerea, riscă să facă frigul în casă, mult și bine.

        Deși conducerea Thermoenergy Group SA Bacău a început să furnizeze căldură la o parte dintre consumatori și în unitățile de învățământ, de confortul termic nu se pot bucura deocamdată cei care se știu că au datorii neachitate la întreținere, implicit la furnizorul de agent termic.

        Chiar dacă legea spune că furnizorul de căldură trebuie să pornească instalațiile dacă timp de trei zile consecutiv se înregistrează pe timp de noapte temperaturi sub 10 grade Celsius, Thermoenergy invocă datoriile rău platnicilor pentru a-i determina pe aceștia să plătească dacă vor calorifere calde.

        “Thermoenergy este pregătită ca în funcție de solicitările asociațiilor de proprietari fără debite restante față de furnizor, să înceapă furnizarea și către populație. Pentru asociațiile de proprietari cu debite restante, începerea furnizării de agent termic pentru încălzire se va face doar după stabilirea modalității de plată a datoriilor”, declară Radu Cristian Palade, director general Thermoenergy Group SA Bacău.

        Pe lista debitorilor se regăsesc 19 asociații de proprietari: 8 Milcov, 13 Mărășești, Asociația de proprietari nr. 24, Asociația de proprietari nr.33, Asociația de proprietari nr. 35, Asociația de proprietari nr. 85E, Asociația de proprietari nr. 95, Asociația de proprietari nr. 130, Asociația de proprietari nr.140 Bucegi, Asociația de proprietari nr.163 Bucegi, Aeroportului 4G, Alecu Russo 33, ANL Bucegi, ANL Letea 46A, ANL Letea 50 bis, Condorilor 2, Lalelelor 3, Narciselor 12 și Stejarul. Datoriile acestora față de Thermoenergy variază între 910 lei și 266.296 lei, valoarea totală a debitelor fiind de 1.154.273 lei.

        Nu sunt Zilele Bacăului, dar este Festivalul Toamnei

          Alina Eremia vine la Festivalul Toamnei

          Între 13 şi 15 octombrie, în Bacău, se va desfăşura Festivalul Toamnei, o iniţiativa privată care doreşte să înlocuiască celebrele „Zile ale Bacăului”, organizate din fonduri publice.

          Pe platoul de la Sala Sporturilor va fi instalată o scenă pe care se cor urcă artişti de muzică populară dar şi uşoară.

          Vineri, 13 octombrie, vor evolua artiştii de la Asociaţia Culturală MY Music Art Moineşti, Ansamblul folcloric Siminocul din Sanduleni, Dragoş Lungu Band, Selfie şi Alb Negru.

          Sâmbătă, 14 octombrie, vor urca pe scenă artiştii de la Asociaţia culturală Axis Music Oneşti, Ansamblul folcloric Ţara Vrancei, Taraful Cristi Năstase, Emma Urban şi Medeea Benchea, Jasmine Socaci şi Alina Eremia.

          Duminică, 15 octombrie, pe lângă artiştii de la Asociaţia Culturală MY Music Art Moineşti, vor evolua Ansamblul folcloric Muguraşii din Săuceşti, Ansamblul folcloric Plaiuri Băcăuane şi George Cojocarescu, Andra Bratovianu, trupa Artizan, Mike Godoroja & The Blue Spirit şi Marius Mihalache.

          A fost elucidat misterul „materiei lipsă” din Univers?

            În nerăbdarea noastră de a elucida misterele „oculte” ale Universului, și anume ce sunt energia și materia întunecată, uităm de multe ori că și o mare parte din materia ordinară, barionică, ce ar fi trebuit să existe după Big Bang în Universul nostru, nu este de găsit. Două echipe independente de astronomi susțin că o parte din această materie ordinară ce „lipsește” din Univers s-ar afla în spațiul intergalactic, sub forma unor filamente de materie care unesc galaxiile, potrivit unui articol publicat marți pe site-ul sciencealert.com.

            În astronomie, materia barionică desemnează totalitatea particulelor despre care învățăm din manualele de fizică: protoni, neutroni și electroni și despre care se crede că formează doar 4,6% din compoziția Universului, restul fiind alcătuită din materie întunecată și energie întunecată.

            Astrofizicienii pot evalua materia existentă în spațiul interstelar și în norii de gaze cosmice studiind lumina pe care aceasta o emite sau reflectă. Ei pot apoi multiplica rezultatul obținut pentru o anumită regiune a cosmosului la scara întregului Univers, ținând cont de datele deja existente despre mărimea și densitatea acestuia. Totalul însă este de două ori mai mic față de cantitatea de materie ordinară ce ar fi trebuit, conform calculelor, să fie generată de explozia primordială, Big Bang.

            În Universul primordial, filamentele de materie gazoasă s-au răspândit în spațiu formând o pânză uriașă, iar roiurile galactice s-au format in nodurile cele mai dense. O parte din această materie ar putea exista sub formă de halouri difuze de gaze în jurul galaxiilor, însă chiar și așa, o mare parte din cantitatea de materie ordinară care ar trebui să existe în Univers, nu era de găsit.

            Ambele echipe de cercetători au folosit efectul Sunyaev-Zel’dovich — atunci când lumina trece prin astfel de filamente de materie gazoasă, dispersează electronii din gaze. Gazele astfel ionizate provoacă o distorsiune observabilă în radiația cosmică de fond.

            Fiecare echipă a analizat și comparat perechi de galaxii folosind informații din catalogul Sloan Digital Sky Survey.

            Una dintre echipe, condusă de cercetători de la Universitatea din British Columbia, a descoperit că densitatea filamentelor dintre galaxii este de aproape trei ori mai mare decât densitatea medie a materiei barionice din spațiul înconjurător.

            Cealaltă echipă, de la Universitatea din Edinburgh, a ajuns la un număr de șase ori mai mare decât densitatea medie.

            ”Diferențele sunt date de faptul că am analizat filamente aflate la distanțe diferite”, a declarat cercetătorul Hideki Tanimura, de la Universitatea din British Columbia pentru revista ”New Scientist”.

            Ambele studii reprezintă un pas înainte în încercarea de explica unde se află aproximativ 90% din materia ordinară, care conform simulărilor computerizate ar trebui să existe în Univers, fiind produsă în Big Bang și care nu a fost încă găsită.

            AGERPRES

            Festivalul Naţional de Muzică Uşoară pentru Copii ”AŞCHIUŢĂ”

            Palatul Copiilor Bacău în parteneriat cu Asociaţia AŞCHIUŢĂ Bacău organizează sâmbătă, 14 octombrie 2017, începând cu ora 11:00, în sala Teatrului Municipal “Bacovia” din Bacău, cea de-a XI-a ediţie a Festivalului Naţional de Muzică Uşoară pentru Copii ”AŞCHIUŢĂ”. În aceeaşi zi începând cu ora 17:30, tot în sala Teatrului Municipal “Bacovia”, va avea loc Gala Laureaţilor ”AŞCHIUŢĂ”.

            Pe scena festivalului vor participa copii ce aparţin învăţământului preşcolar şi primar din ţară, care au trecut de etapa de preselecţie. Preselecţia a fost efectuată de către o comisie de evaluare alcătuită din interpreţi de muzică uşoară şi profesori de muzică din Bacău. S-au înscris la preselecţie aproximativ 100 de copii din învăţământul preşcolar şi primar din Bacău şi din ţară.

            În urma audierii materialelor trimise de copii pentru preselecţie, vor participa în concurs aproximativ 60 de copii. Aceştia vor intra în concurs grupaţi pe următoarele categorii de vârstă:
            4 – 6 ani ( 7 ani neîmpliniţi la data concursului)
            7 – 8 ani ( 9 ani neîmpliniţi la data concursului)
            9 – 10 ani (11 ani neîmpliniţi la data concursului)

            Se va acorda la fiecare categorie de vârstă premiul I, II, III, menţiunea I – II – III şi Trofeul ”AŞCHIUŢĂ” pentru fiecare categorie de vârstă. Marele Trofeu „AŞCHIUŢĂ” va fi atribuit intrerpretului care va obţine nota maximă, indiferent de categoria de vârstă participantă.

            Câştigătorii vor fi răsplătiţi în bani, la baremul M.E.N, plachete şi diplome. Vor mai fi oferite participanţilor la festival premii speciale din partea organizatorilor, partenerilor şi sponsorilor;

            Proiectul festivalului a fost conceput în anul 2006 de către prof. Claudiu Filip de la Palatul Copiilor Bacău (www.festivalulaschiuta.blogspot.ro). Datorită succesului de care s-a bucurat festivalul în rândul copiilor, părinţilor şi cadrelor didactice, proiectul a fost inclus de M.E.N. în Calendarul Activităţilor Educative. Menţionăm că festivalul este singurul din ţară, care se adresează doar copiilor din categoria de vârstă 4 – 10 ani.

            Componenţa juriului:
            – PREŞEDINTELE JURIULUI – Compozitor Viorel Gavrilă,
            – Ileana Şipoteanu – interpretă de muzică uşoară, absolventă a Facultăţii de Teatru Hyperion
            – Dumitrana Teodora Lupu – absolventă UNATC-Regie de Film şi Televiziune; masterand la Producţie de Film
            – Mihaela Ojog – profesor de muzică, interpretă de muzică uşoară
            – Marinela Paraschiv – Profesor de muzică
            Secretar juriu – prof. Brânduşa Paraschiv

            Prezentarea festivalului-concurs va fi realizată de binecunoscutul magician băcăuan AUGUSTIN.

            Oferta restrânsă la nivel naţional a unor activităţi cultural-artistice pentru copiii din învăţământul preşcolar şi primar a determinat iniţierea proiectului ”AŞCHIUŢĂ”. Scopul a fost acela de a creea un cadru de manifestare de tip Festival-Concurs în Bacău la standarde calitativ-superioare, copiilor talentaţi aparţinând doar aceastei categorii de vârstă. Un alt motiv ar fi descoperirea şi promovarea micilor talente şi direcţionarea lor către alte concursuri naţionale şi internaţionale.

            Festivalul-Concurs este susţinut de către municipiul Bacău prin finanţare nerambursabilă pe Legea 350/2005.

            Bacău: femeie accidentată pe trecerea de pietoni

              La data de 10 octombrie a.c., poliţişti rutieri au efectuat cercetări pentru a stabili cu exactitate împrejurările producerii unui eveniment rutier în Bacău, în urma căruia a rezultat o victimă.

              Din cercetările efectuate la faţa locului s-a stabilit că un bărbat de 49 de ani, din localitate, în timp ce conducea un autoturism pe strada Pieţii, a surprins şi accidentat o femeie de 71 de ani, care se angajase în traversarea străzii pe trecerea pentru pietoni semnalizată cu indicator şi marcaj rutier.

              În urma evenimentului rutier a rezultat vătămarea corporală a pietonului care a fost transportat la Spitalul Judeţean de Urgenţe Bacău pentru îngrijiri medicale.

              Conducătorul auto şi pietonul au fost testaţi cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ.

              În cauză s-a întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă.

              Adolescent de 14 ani, lăsat fără telefon de trei tineri

                La data de 03 octombrie a.c., poliţiştii băcăuani au fost sesizaţi de către un tânăr de 14 de ani, din localitate, despre faptul că a fost deposedat de telefonul mobil de un tânăr necunoscut.

                În urma cercetărilor efectuate, poliţiştii au stabilit următoarele:

                Minorul de 14 ani se afla într-o staţie de mijloace de transport în comun de pe strada 9 Mai cand a venit lângă el un grup de tineri necunoscuţi, care, prin ameninţări cu acte de violenţă, l-au determinat pe acesta să le arate telefonul mobil pe care, ulterior, l-au smuls din mâna victimei.

                Cu ocazia cercetărilor efectuate de poliţişti, aceştia i-au identificat pe cei trei tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 26 de ani faţă de care continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de tâlhărie calificată, complicitate la tâlhărie calificată şi tăinuire.

                Aerostar- Dinamo București în „șaisprezecimi”! La Bacău sau la Piatra?

                În cazul în care, la cererea televiziunilor, nu va fi programat în nocturnă, jocul se va disputa de la ora 14.30, pe „Letea”, pe 24, 25 sau 26 octombrie. Altfel, partida va avea loc la Piatra Neamț

                Adversar ilustru pentru divizionara C Aerostar Bacău în șaisprezecimile de finală ale Cupei României, fază ale cărei meciuri se vor desfășura pe 24, 25 sau 26 octombrie, de la ora 14.30, cu excepția jocurilor televizate în nocturnă. Nu, nu e FCSB, ci Dinamo! Tragerea la sorți programată ieri, la sediul FRF, i-a scos pe „câini” în calea „aviatorilor”. Acum, că se cunosc adversarii, rămâne de rezolvat cealaltă mare dilemă: unde se va juca meciul cu caracter eliminatoriu? Conform regulamentului, partida ar avea loc pe terenul echipei mai slab cotate.

                În situația de față, Aerostar, care și-a ales ca locație stadionul „Letea”. Numai că tot regulamentul spune că, în cazul în care clubul organizator nu dispune de un stadion dotat cu instalație de iluminat, iar meciul respectiv va fi televizat în direct la o oră ce impune nocturna, atunci jocul va fi programat pe un stadion din localitatea cea mai apropiată care îndeplinește condițiile regulamentare necesare disputării întâlnirii și televizării ei.

                Prin urmare, dacă va fi televizat în nocturnă, lucru foarte probabil de altfel, duelul Aerostar- Dinamo se va muta la Piatra Neamț. „Cred că sunt șanse foarte mici ca meciul să se joace în Bacău, altfel spus, să nu aibă loc în nocturnă. Înainte de toate, e păcat pentru publicul băcăuan, care și-ar fi dorit să simtă din nou aerul unei confruntari de acest nivel”, a declarat antrenorul Aerostarului, Cristi Popovici, cel care a stat pe banca FCM Bacău și la ultima vizită oficială a „câinilor” în Bacău, desfășurată acum mai bine de 11 ani, în primăvara lui 2006, în returul de campionat al Ligii I.

                „Chiar dacă vom întâlni un adversar foarte puternic și, așa cum am spus, sunt șanse mici ca jocul să aibă loc în Bacău, partida cu Dinamo are și o latură pozitivă: va da posibilitatea jucătorilor mei să ia contact cu ceea ce înseamnă o echipă de top din primul eșalon”. Președintele secției de fotbal a „aviatorilor”, Valerian Voicu este, la rândul său, rezervat în privința posibilității ca meciul să aibă loc în Bacău.

                „Noi vom face tot posibilul pentru ca jocul să aibă loc în Bacău deoarece nu vrem să privăm publicul băcăuan de un asemenea meci. Am luat deja în calcul stadionul «Letea», care are o capacitate mai mare decât stadionul «Aerostar» pentru situația în care partida nu va fi televizată de la o oră ce impune utilizarea unei instalații de iluminat. Numai că, în proporție de peste 90 la sută, cred că partida va fi programată în nocturnă. Dacă va fi așa, ne vom deplasa la Piatra Neamț. Deja s-a stârnit agitația, meciul stârnește un interes deosebit în zonă, ceea ce demonstrează că Dinamo este o echipă cu foarte mulți fani și în Moldova. Repet, noi vrem să jucăm în Bacău, dar decizia va fi luată de televiziuni”.

                Până la confruntarea din Cupă, de la finalul lui octombrie, Aerostar va juca două meciuri importante în campionat: vineri, acasă, cu Csikszereda Miercurea Ciuc și sâmbăta viitoare, la Râșnov, contra celor de la Cetate. Întâlnirea cu Dinamo rămâne însă meciul anului. Pentru Aerostar și pentru tot fotbalul băcăuan.

                Tabloul complet al șaisprezecimilor de finală:

                FC Botoșani- CFR Cluj, Sepsi Sfântu-Gheorghe- CSU Craiova, ASU Politehnica Timișoara- ACS Politehnica Timișoara, FC Argeș- Poli Iași, Concordia Chiajna- Astra Giurgiu, Sănătatea Cluj- FCSB, CSM Școlar Reșița- Viitorul Constanța, Aerostar Bacău- Dinamo București, Juventus București- Dacia Unirea Brăila, Petrolul Ploiești- CS Mioveni, AFC Hermannstadt- FC Voluntari, Metaloglobus- Gaz Metan Mediaș, Unirea Slobozia- ASA Târgu-Mureș, UTA- CS Afumați.

                Bacăul anilor ’70 (XI) Strada Constantin Lecca… Dr. Aroneanu, Bulevardul Alexandru cel Bun

                Nu-i obligatoriu ca o stradă, din indiferent ce localitate, să poarte denumirea unei personalități care să fi trecut măcar pe acolo. Constantin Lecca, născut la Brașov, peregrin pe calea cunoașterii prin străinătățuri (stabilit în Craiova, apoi în București), a desfășurat o prodigioasă activitate artistică, pedagogică și editorială, timp de mai bine de patru decenii, la mijlocul secolului XIX.

                Edilii Bacăului acelor vremuri s-au lăsat influențați, probabil, de faptul că a pictat portretul Domnitorului Alexandru Ioan Cuza, așa cum avea să apară apoi în cărțile de istorie, alături de alte tablouri, cum ar fi: Intrarea triumfală a lui Mihai Viteazul în Alba Iulia, Uciderea Brâncovenilor sau Bătălia de la Călugăreni.

                Bistrița cea dătătoare de viață

                Partea dinspre est a orașului, de la Precista spre Vadu Bistriței, era o zonă cosmopolită în perioada interbelică. Aici locuiau și trăiau în armonie români, evrei, nemți, țigani, basarabeni.

                Strada Lecca începea de la Piața Florescu și se oprea cam pe unde este astăzi podul spre Insulă (construit în 1967). Acolo se aflau tăbăcăriile și abatorul orașului, abator suspendat pe piloni de lemn, până la jumătatea Bistriței. Și strada avea un nume semnificativ, Tăbăcăriei, schimbat apoi în Ștefan Gheorghiu, astăzi… Milcov. După război, abatorul mare s-a demolat, funcționând provizoriu într-una din cladirile uzinii mecanice, Fabrica de șuruburi.

                Abia în ianuarie 1958 s-a mutat într-o nouă clădire, în Mărgineni, unde funcționează și în prezent (Carbac). În 1964, după ce este întocmită o nouă schiță de sistematizare urbană a orașului, încep lucrările de amenajare a Insulei. În locul Abatorului se va ridica în anii ’70, Centrul Teritorial de Calcul Electronic. În acea zonă, casele și micile afaceri de familie (funcționau șapte ateliere de tăbăcărie) nu erau amenințate de viiturile Bistriței. Tot malul drept era protejat de piloni din lemn.

                Piata Florescu spre Str Lecca

                Când „urcai” spre centru, pe străduța pavată cu piatră cubică, lăsai în stânga fosta fabrică de mezeluri, construită de ingineri nemți. În timpul războiului, fabrica a fost militarizată, aprovizionând trupele în campania dusă prin stepele din Est. În toamna anului 1944, au devastat-o rușii. În locul ei, la 2 ani după naționalizare, în 1949, s-a înființat un atelier de confecții. A fost denumit după numele tovarășului Chivu Stoica, redenumit Apaca, apoi Confecția Bacău. Lucrau acolo 4.000 de femei. După avântul primului an de democrație a urmat declinul. Pierzând lupta cu economia de piață, ASCO și-a pecetluit definitiv (ajutată) soarta. Avea să fie rasă de pe fața pământului în 2011. Pe acel teren funcționează astăzi complexul CORA.

                Noul bulevard

                La drept vorbind, strada nu era una de promenadă. Casele erau mici, multe în stadiu de degradare, înșiruite de-a stânga și de-a dreapta, ca niște mărgele de mărimi diferite pe o ață. Ușile dădeau direct în trotuar. Știind că vor fi demolați, majoritatea proprietarilor, evrei, au părăsit țara. Buldozerele aveau să niveleze totul. Prima clădire nou construită a fost cea a Liceului cu Program Sportiv (1970). Liceul, cu program de educaţie fizică, a fost declarat ca unitate de sine-stătătoare, devenind prima unitate școlară cu program de fotbal din ţară.

                Plan urbanistic 1970

                Clădirea actuală a fost finalizată în 1978. Și când te gândești că proiectanții bulevardului, după vizita lui Ceaușescu din 1970, trăgând o linie dreaptă, au dorit apoi să o demoleze sau să fie mutată pe role și adusă cam unde este Banca Comercială! Doreau ca noua cale de acces, cu două benzi pe sens, despărțite de un scuar cu flori, să dea direct în rondul din centrul Pieții Dr. Aroneanu (Revoluției). Nici prin gând nu le trecea că, mai târziu, acolo avea să fie ridicată statuia lui Alexandru cel Bun, dezvelită pe 1 decembrie 1998. Într-adevăr, bulevardul diferă foarte mult față de celelalte străzi ale municipiului.

                Confectia

                În locul cocioabelor s-au înălțat blocuri cu 4 și 8 etaje, cu spații comerciale la parter. Pornind din același loc, spre sfârșitul anilor ’70, având în stânga Confecția, dădeai de o cofetărie și ateliere de croitorie. La alt bloc, un magazin alimentar și o farmacie. Vizavi era o alimentară cu autoservire, un bar, restaurantul Primăvara, urmat de o librărie, CEC-ul și un oficiu poștal. Pe colț, magazinul Piese de schimb auto. Continuând peste drum de strada 9 Mai, spre piață, pe lângă Liceul Sportiv, clădirile vechi aveau să mai reziste câțiva ani.

                Confectia

                După liceu era cantina OCL Alimentara, unde angajații de la magazinele alimentare se puteau duce să mănânce, la prânz, pe bază de abonament. Urma apoi vestita cofetărie Abramovici, cea mai bună cofetărie din Bacău, un atelier de tâmplărie- tapițerie, cu nelipsitul coșciug sprijinit de perete, pe trotuar. Câteva mici magazine de confecții, marochinărie și locul unde-mi cheltuiam puținii mei bani, cortul din pânză pictat cu scene de vânătoare, pe care scria mare, sus, Tir Sportiv. Mai era un atelier de vopsitorie și atelierul Foto Sport.

                Pe locul unde s-a construit biserica catolică Sfinții Petru și Paul era restaurantul Pui de Lup, un chioșc unde se vindea înghețată și restaurantul Macul Roșu, mutat aici din centru, după ce a fost dărâmată clădirea din fața teatrului. Pe colț, cum o luai spre Piața veche, era magazinul de vopsele. Și acolo a fost înainte restaurant, al unuia Popa, până la naționalizare. Peste drum de Macul Roșu era o librărie a unui evreu, apoi o frizerie și diferite magazine cu haine și încălțăminte. Astăzi, păstrându-și obiectul de activitate, avem un nou Macul Roșu, modern, vizavi de Camera de Comerț și Industrie Bacău. (Va urma!).

                „Astăzi poţi să faci ce vrei, dar nu poţi să faci nimic”

                – Domnule Visarion, anul trecut aţi fost invitat de onoare la Zilele Centrului de Cultură „George Apostu”, participarea dumneavoastră a ţinut capul de afiş al sugestivelor „Întâlniri esenţiale”, alături de importanţi oameni de cultură, academicieni, profesori universitari, critici de teatru şi de film, artişti plastici, scriitori, studenţi. Anul acesta reveniţi în Bacău la Simpozionul Naţional de Estetică, manifestare de o înaltă ţinută academică, aflat la a XXII-a ediţie. Cum apreciaţi aceste întâmplări culturale, la care se întâlnesc filosofia, poezia, filmul, arta plastică şi estetica?

                – Unul dintre lucrurile importante, cu semnificaţie amplă, al acestui centru din Bacău este, pe de o parte, naşterea unui traseu de desluşire prin opera unui mare artist, George Apostu, a sensurilor, înţelesurilor şi semnificaţiilor. Eu sunt pentru a treia oară oară aici. Prima dată am urmat acelaşi traseu: am fost la Universitatea „George Bacovia”, am vorbit acolo, am ascultat alţi colegi, iar acum, la final, am avut certitudinea unei împliniri, am văzut că acest centru este fondat şi condus prin direcţii fertile de Geo Popa (chiar dacă acum, o vreme, are misiuni ministeriale), am văzut, spuneam, că investiţia a dat deja randament. De fapt, ce a făcut? A tezaurizat opera lui Apostu şi a făcut posibilă amintirea creatoare. Ce se întâmplă aici prin nume, prin loc, prin discuţie, prin evenimente, totul se focalizează în jurul lui Apostu, chiar dacă nu este vorba de Apostu, este vorba de o carte, de filosofie, de opere de artă, toate duc la Apostu şi ne ajută pe fiecare să-l avem pe Apostu partener, chiar dacă eu vorbesc despre ştiinţă, despre un film, iar academicienii Alexandru Boboc, Alexandru Zub, Eugen Simion vorbesc despre filosofie, despre Hegel, literatură sau estetică. Aici se întâmplă acel lucru miraculos: o investiţie în idee. Şi mai e ceva! N-are o finalitate imediată, finalitatea e legată de un permanent parcurs privind sens şi semnificaţie, o interpretare vie, tot timpul reluată, în legătură cu cele două întrebări capitale, care ne întreţin existenţa şi ne potenţează neliniştile: De ce? Pentru ce? În cazul acestui centru internaţional, de cultură şi arte, fiecare dintre noi, participant, spectator, implicat mai mult sau mai puţin, tinde a avea șansa de a crea o operă care să ne creeze, operă care să vorbească despre ceea ce gândim, ce trăim. Şi toate acestea pentru ce? Pentru a întreţine viaţa, o lumină, o iluminare, asta mi s-a părut important. Eu l-am cunoscut pe Apostu, vă miraţi!, am şi două schiţe ale lui, ştiu şi poveşti despre el, de la George Banu, de la cumnatul meu, care a fost medic la Paris şi a tratat-o pe soţia lui Apostu. Şi, deodată, n-a mai fost ceva legat numai de memorie, ci și ceva din fibra creatoare a lui Apostu, era ceea ce se poate spune într-un singur cuvânt: tainic. Era tainic.

                Trăim un fenomen de mediocrizare generală

                – Continuând discuţia, aş vrea să pornim de la o constatare tristă, de la celălalt capăt al actului creativ, de la receptor. Eu nu am văzut filmul dumneavoastră, Ana. Și ştiţi de ce? În Bacău nu mai este niciun cinematograf public, toate cinci au avut o soartă identică: părăsite, înstrăinate, închise. De ce am ajuns aici? Artistul creează pentru ca arta lui să fie văzută, auzită, simţită!

                – Mi-ar fi foarte uşor să dau un verdict acuzator, că este bătaie de joc, că se distruge arta filmului, însă sunt argumente care îmi spun că trebuie să fiu mai atent. Argumentul este că, în ultimii ani, la festivalul de la Cannes sunt prezentate filme românești. Trăim un moment în care, cu un anumit tip de violenţă, se face o selecţie pe criterii speciale, speciale în sensul că, pe de o parte, se elimină o anumită generaţie, mai delicat sau mai brutal, şi a intervenit un alt tip de ierarhizare, care se referă la prestigiul internaţional. Cristian Mungiu, Cristi Puiu şi Jude sunt oameni care au avut ecou cuantificat în premii internaţioanle. Cu toate că s-a întâmplat acest lucru, în România, aceste filme, foarte bine făcute şi preţuite, n-au public. Neavând public, nu se poate face o eficientizare a sălilor de cinematograf, ele trebuie întreţinute, renovate, puse la punct din punct de vedere tehnic. Dacă ar fi existat o înţelepciune la nivelul conducerii statului român privind cultura, arta, reflecţia, meditaţia, ca parte componentă a vitalităţii acestei ţări, a identităţii acestei ţări, probabil că lumea ar fi la nivelul politic, decizional, mai atentă, dar noi nu suntem atenţi cu noi şi mergem pe ideea care pe care. Având aceste succese internaţionale, nu poţi să spui, la nivel naţional, că-i distrusă cinematografia, deoarece se revine la succesele de care am vorbit. Ar mai fi ceva de spus: aceste filme, ale acestor oameni talentaţi, sunt filme care arată o Românie degradată, pe care publicul nu vrea să o mai vadă, o Românie viciată de propria nimicnicie, o Românie roasă înăuntrul ei. Fie că povestea este înainte de 1989, ca în „432” sau că e acuma, ca în „Moartea Domnului Lăzărescu”, arată România care nu aduce satisfacţie marelui public, indiferent că este tânăr, matur, cu experienţă de cinefil. E o chestiune de analiză. Deci, pe de o parte, statul nu investeşte, că nu ştie în ce, că dacă ar investi în aceşti tineri talentaţi, nu şi-ar scoate banii. Ei nu au succesul lui Sergiu Nicolaescu, nu au succesul lui Drăgan, n-au succesul filmelor lui Saizescu, nu-l au! Cei mai tineri au devenit dependenţi de „succesurile” aclamate. Şi atunci, ei se duc la reţete sigure care nu trimit decât spre mediocrizare. Trăim un fenomen de mediocrizare generală. Una dintre reacţiile de mediocrizare este, la teatru, ridicarea în picioare a publicului la terminarea spectacolului. Unii au spus că această reacţie este moştenită de la şedinţele Comitetului Central, când toţi se ridicau în picioare şi aplaudau. Nu. Sunt generaţii noi, nu ştiu asta. Se întâmplă ceva, ei nu ştiu ce înseamnă întâlnirea de la teatru, ei se ridică în picioare pentru un motiv foarte simplu: să arate că există. Aplaudatul în picioare nu-i respect faţă de scenă. Acest lucru se întâmpla şi înainte, la spectacolele celebre, când lumea, după câteva clipe de meditaţie, când acceptau şi primeau înăuntrul lor spectacolul, ideile spectacolului, imaginile lui, abia după aceea veneau ovaţiile. Acum nu sunt ovaţii, acum este un punct final. Ne ridicăm în picioare, aplaudăm, uite că ne-am făcut treaba, le-am mulţumit, hai că suntem egali. Hai că suntem egali. Aici s-a ajuns şi vor fi consecinţe dureroase, pentru că publicul devine stereotip, nu mai are identitate. Revenind la ceea ce m-aţi întrebat, e tragic şi în acelaşi timp aşi spune următorul lucru, sunt atâtea telescoape în ziua de azi că pot şi cei din România, cu mijloace tehnice, să privească cerul. Eminescu n-a avut niciun mijloc dintre acestea, n-a zburat niciodată cu avionul şi spune mai multe despre cer şi despre dimensiunea umană în spaţiul terestru decât spun mijloacele care acum ne ajută să vedem. Problema e dacă priveşti sau dacă pătrunzi. Suntem într-o fază în care noi privim, numai privim. Acesta a fost şi atacul la cinematografe şi am să vă dau doar un exemplu: la Scala din Bucureşti s-a împărţit acea intrare. Holul mare, unde veneau artiştii la premiere, acum e un magazin de pantofi, un magazin care pune în vânzare bijuterii, iar în curând vor fi gogoşerii. Deci e clar că e o perioadă a degradării.

                Să înveţi ca să poţi sfida

                – Este un punct de vedere interesant, care va naşte discuţii. Când eram copil, mergeam la caravană, apoi la cinematograful din sat. Era nebunie, vedeam un film de 3-4 ori.

                – Şi eu la fel…CFR-ul avea Caravană cinematografică cu mijloace auto, dădea filme gratuite la Botoşani, la Casa Armatei şi la Casa Sanitară, în mijlocul oraşului, pentru toată populaţia, era o evervescenţă, era un alt tip de bucurie. Acum noi suntem obligaţi să asistăm la un spectacol în care noi nu suntem implicaţi decât ca senzaţie prin faptul că avem ştiri care ne bombardează tot timpul. Și ai senzaţia că eşti în spectacolul lumii. Nu eşti în spectacolul lumii, eşti undeva la periferia condiţiei umane, acceptând că nimic nu e al tău. Mai e ceva important, vina este şi în noi, nu numai la ceilalţi. A dispărut curiozitatea. Curiozitatea. În acelaşi timp, trebuie să vină cineva şi să rişte, să piardă, nu numai să câştige.

                – Domnule profesor, mie îmi place mai mult dascăl, învăţător…

                – … esenţial a fost pentru România învăţătorul. Legea lui Spiru Haret, care a făcut şcoli în fiecare comună, oraş, a dezvoltat această profesie, care a întreţinut conştiinţa naţională, că de fapt Învăţătorul care te învăţa alfabetul, prima propoziţie, te învăţa să priveşti înăuntrul tău şi să cauţi în întâlnirile culturale, întâlnirile cu Eminescu. Se spune acum că pierdem timpul, la ce ne mai foloseşte Eminescu…la ce ne foloseşte Eminescu!

                – …care este prima propoziţie, prima frază pe care le rostiţi în faţa studenţilor la început de an universitar?

                – Trebuie să spun că există, fără să vrem, o abilitate, un anumit tip de experienţă care dă un anumit tip de carismă, pe care tu trebuie să o faci vie, nealterată de experienţa proprie, şi prima frază pe care o spun de obicei este că avem nevoie de o întâlnire în care ei trebuie să înveţe, legat de actorie, de regie, de doctorat, trebuie să înveţe ca să poată sfida, pentru că nu poţi să sfidezi, dacă nu ştii ce sfidezi. Trebuie să înveţe toate acele lucruri care pot după aceea să le anuleze, pentru că dacă ar învăţa după un profesor excelent tot ceea ce ştie el, ar semăna cu acel profesor, iar în meseria asta vocaţională ei trebuie să fie diferiţi. Deci prima frază ar fi să înveţe ca să poată sfida, nu că le spun eu, deoarece nu-i fac eu artişti, regizori. În legătură cu acest crez, le spun întotdeauna că atunci când au întâlnire cu un profesor, indiferent că sunt eu sau altul, catalogat ca bun sau rău, ei trebuie să-şi mai ia un alt profesor, unul personal. Şi acel profesor personal e unul dintre marii artişti ai lumii, pe care studentul la actorie, la regie, la coregrafie, îl iubeşte şi atunci începe să-l studieze, îi vede filmele, îi studiază jocul, analizează regia, cadrele, tot, şi acela devine profesorul lui. Apoi corelează ce-i spune profesorul la clasă cu ce ştie, ce a văzut, ce a învăţat, ce îi place, după care face suma. Suma este a crea identitatea ta, vocea ta distinctă. Ar mai fi aici ceva de spus şi anume că proiectul artistic, studiul în interiorul creaţiei, cred eu, şi poate asta, într-un fel mă defineşte, nu se poate face decât atunci când înveţi exersând arta de a trăi. Arta de a trăi este cea care dă voie artei să poată să se lipească de tine şi tu o şi slujeşti. Nu poţi să fii interpret, când tu eşti firav, foarte firav ca om. Arta de a trăi pe mine m-a ajutat să fac carieră, datorită, ca să spun aşa, necazurilor, zbuciumului, frustrărilor, sărăciei, căderii, surpării, care au fost întreţinute cu o energie dată de tinereţe, dar şi de structura mea, şi această energie m-a făcut să semnific. Dacă trăiam comod, mă plafonam. Fac o paranteză, am studenţi care schimbă într-un an Volvo cu BMW şi venind la şcoală, ei nu află mai nimic despre viaţă. Arta de a trăi e mimată la ei, ei au o artă, dacă pot spune artă, a satisfacţiei. Trăire înseamnă cumpănă, răspântie, înseamnă încercări, rezistenţă, în ultimă instanţă. Lupta este în noi, eu cred că Dumnezeu, eu sunt credincios, Dumnezeu m-a ajutat totdeauna având şi revelaţii care m-au salvat. Eu cred că ţi se dă ce ceri. Problema e că nu ştim dacă ceea ce cerem este în rost sau este în orgoliu, pentru o satisfacţie imediată.

                Sunt un artist, căruia i-a dat Dumnezeu un nume

                – De la „Cartofi prăjiţi” la „Orice” până la „Ana” au trecut ani, mai precis 45 de ani. Care au fost cele mai grele momente din viaţa dumneavoastră? Spunea Cătălina Buzoianu că aveţi tăria, puterea de a o lua mereu de la capăt, de la zero. S-a întâmplat acest lucru?

                – Nu în sensul imediat, nu în sensul că am avut un moment, să zicem tranşant în carieră, când am zis nu mai fac şi după aceea am revenit. Nu, problema e, în cazul meu, că am avut ceva de spus până acuma şi, din păcate, nu mai are ecou ceea ce spun, din două motive: 1. Pentru că am fost în frondă, perioada mea de formare a fost atunci, teatrul meu, filmul meu erau o revoltă, o mărturisire a unei revolte care venea chiar din propria mea viaţă, însă nu am amestecat niciodată revolta privind esenţa, adevărurile, căutările, cu ce se chema pe vremea aceea „şopârla”. Pe mine nu m-a interesat niciodată Ceauşescu în mic, ci sistemul în esenţă. Am făcut spectacole, indiferent că erau într-o zonă mai clară sau într-o zonă mai plină de simboluri. De exemplu „Năpasta” a fost un spectacol despre singurătate, despre faptul că dreptatea o impun numai imbecilii. Eu am făcut un anumit tip de deschidere a operelor prin spectacolele mele, punând sensuri sau înţelesuri noi. În Năpasta, un spectacol care aparent nu are nimic, eu l-am văzut pe Caragiale în complexitatea lui, n-am văzut Caragiale din „Năpasta” diferit de Caragiale din „În vreme de război” sau de Caragiale din „Grand Hotel Victoria Română” sau din „Conu Leonida…”. Şi atunci „Năpasta” era pe următorul motto: De la ocnă se vine, la ocnă se pleacă, de asta când m-am dus în străinătate s-a spus că este o piesă extraordinară. Deci am învăţat ce trebuia când trebuia. În Shakespeare vorbeam despre raportul dintre putere şi timp; în „Richard al III-lea” spuneam că nimeni nu poate să-şi impună libertatea personală într-un context global, al unei societăţi care ea însăşi este ticăloasă, dar acuză ticăloşia ca să scape de ceea ce are ea ca păcat. 2. Spuneam că atunci puteam să transmit acest lucru şi cenzorul (erau anii ′70), văzând că nu intri într-un compromis, nu slujeşti acele idei care erau înfiorătoare, că nu eşti servil, cenzorul te respecta, te lua în serios, însă nu accepta dizidenţa. Atunci te elimina, însă accepta vocea, accepta revolta mai tranşantă sau mai îmbrăcată într-o formă a metaforei, a metonimiei. La ora actuală, poţi să faci ce vrei, dar nu poţi să faci nimic, pentru că ceea ce faci, nu interesează, pentru că ceea ce spui, se spune altfel în ştire, în dezbateri, în propagandă, şi atunci, format eu pe dorinţa de a transmite ceva esenţial despre om şi lume, despre dialog între societate, timp şi individualitate, acest lucru care m-a marcat şi mă înteţine, nu mai este operant azi. Atunci eu sufăr de o înstrăinare, în timp ce sunt acceptat şi primit. Înstrăinarea este că mesajul nu mai are eficienţă, mesajul profund al singurătăţii nu este numai al meu, eu sunt un artist român cărui i-a dat Dumnezeu un nume, problema este a marilor artişti ai lumii, care nu mai există. Nu mai există pentru că timpul te şi creează, timpul te creează, contextul te creează, îţi dă aripi sau te ţine în hăţuri, cu ochelari de protecţie. Vedeţi, eu nu mă plâng, eu spun că trebuie făcut ceva, eu merg mai departe, nu eu, studenţii. M-a bucurat şi m-a ajutat relaţia cu studenţii, am avut-o când trebuia, şi în ţară şi în străinătate, în America, în Islanda, în Germania. Atunci am avut contactul cu oamenii, care sunt diferiţi de mine, am putut să transmit şi dragoste către ei, dragoste! Şi atunci, fără iubire, şi nu era partea biblică, fără iubire nu se poate face nimic, fără înţelegere; eu am ajuns să-mi schimb suportul de întreţinere, credeam în tinereţe că a fi puternic înseamnă a avea autoritate, rigoare, să rezolvi tu, pentru tine, toate lucrurile. Acuma cred că trebuie să-l înţeleg pe celălalt, am învăţat să pierd, să-mi comentez propriile momente de neputinţă şi să mă rog altfel. Înainte mă rugam pentru a scăpa de necazurile din casă, pentru eliberarea tatei, pentru sănătatea mamei, a soţiei. Acum mă rog aşa: Doamne, ajută-mă să trăim cu smerenie, cu bunătate, cu cinste, cu nădejde, cu dragoste şi respect pentru semenii noştri, cu credinţă şi evlavie. Şi spun asta de două ori pe zi, indiferent că sunt obosit, şi din când în când, în timp ce spun, mă gândesc şi la altceva, dar spun pentru că acest lucru mă întreţine: de aici pot să o iau de la capăt. Eu nu sunt încăpăţânat, dar sunt tenace, de aceea cred că sunt şi vulnerabil.

                – Aţi început dizertaţia de ieri cu o întrebare: Cine sunt? Cine sunteţi acum?

                – Poate! După cum vedeţi încerc să elimin certitudinile, dintotdeauna, asta fiind certitudinea mea, pentru că pot să le elimin şi să nu dau verdicte. Poate sunt cel care îşi poate înţelege neputinţa. Neputinţa mea se referă la faptul că artistul din mine nu are orgoliu încât să se creadă artist biruitor, ci artist înfrânt, înfrângerea îmi dă o senzaţie mai bogată, pentru că din copilărie, din familie, dar şi din contextul structurii mele, eu am vorbit cu moartea. Moartea e un partener la mine. Arta m-a obligat ca fiecare lucru pe care îl fac, şi discuţia cu dumneavoastră acum, să am obsesia de atunci, de când eram inconştient, dar viu prin energia copilăriei, să mă gândesc că poate fi ultima discuţie. Şi atunci trebuie să rămână ceva din mine. N-am voie să spun lucruri neadevărate, să mint, n-am voie să fac slalom. Eu trebui să mă ofer, să mă ofer până la capăt. Dar asta datorită morţii, moartea este un partener. Deci moartea e o închipuire vie. De ceea, în rugăciunea mea spun din când în când şi „Binecuvântează-mi, Doamne, viaţa şi moartea.” Binecuvântează şi moartea!

                Lucrurile importante nu se pot explica

                – Artistul, spunea Ilie Boca, pictor băcăuan, dar şi naţional prin operă, există pe simeze, în expoziţie, actorul există pe scenă, în bătaia reflectoarelor. Dacă nu avem public – şi uneori nu există public – artistul mai există?

                – Câteodată, da. Știu un exemplu elocvent pentru discuția noastră, ca răspuns, mai mult decât aș spune eu. La un moment dat, când a făcut „Pasărea în zbor”, Brâncuşi, având acel proces cu guvernul SUA, cu vama, el neparticipând la proces, unii susţineau că e operă de artă, alţii că e obiect industrial, că n-are relevanţă artistică. Un prieten foarte bun, un admirator al lui Brâncuşi, i-a spus: „Mă uit la lucrarea ta, mă uit, mă uit, şi nu văd nimic”, iar Brâncuşi i-a zis: „Uită-te, până când ai să vezi!”Opera lui Brâncuşi trebuie să o fixezi într-un context, problema e că noi dăm verdicte de obicei, când autorul devine atât de mare, de important, faimos chiar, ca în cazul lui Brâncuşi, pe noi ne luminează faima, avem ochelarii faimei lui şi ne uităm prin faima lui, ne e ruşine să zicem ce a zis prietenul lui Brâncuşi. Lucrurile importante nu se pot explica. Când a ieşit filmul „Moartea domnului Lăzărescu”, a lui Cristi Puiu, colegii mei de generaţie au zis: O prostie, n-ai ce să vezi. Şi am crezut, nu m-am dus să-l văd, asta e! Într-o seară, la televizor se dădea filmul, mă uit puţin, zic, şi îl închid, însă m-am uitat la tot filmul. A sunat telefonul, şi soţia, care era la ţară, m-a întrebat: Ai văzut? Am văzut. E extraordinar, e un film care vorbeşte despre noi, nu despre un caz singular, adevărat chiar. Filmul acela spune „cine suntem?”, „de ce suntem aşa? Nu dă răspunsul, dar filmul lui Puiu conţine. Marele fizician Nils Bohr zicea aşa: „Contrariul unei păreri bune este o părere proastă. Contrariul unui adevăr absolut e un alt adevăr absolut.”

                Teatrul din Bacău nu m-a căutat niciodată

                – Sunteţi regizor, scenarist, scriitor, profesor, om de teatru cu o experienţă de viaţă extraordinară. Aş vrea să vă întreb, întrebare venită din experienţe proprii, şi nu sunt numai ale mele, de ce acest limbaj trivial, scabros, urcat din stradă pe scenă, pe ecran, chiar şi la televizor? Apoi a venit şi nudul. Eu am părăsit sala la două dintre acele spectacole, am zis că îmi ajunge strada.

                – Aici e un lucru care trebuie nuanţat. Acest tip de vocabular a apărut în piesele americane şi englezeşti, cu mulţi ani în urmă, ca o reacţie de revoltă la formalismul spectacolelor comerciale, care aveau poleiala frumuseţii. Poleiala. E violent, şi el a fost cultivat, aşa rasat şi subtil, de un dramaturg american, David Mamet, în „American Buffalo”, în regia lui Michael Corrente. El spunea: „Limbajul meu este ori gunoi, ori poezie. Depinde cum îl luaţi”. Aici depinde cum îl interpretezi, pentru că există violenţă verbală pe scenă, care e în sine, e grosieră, e vulgară şi fără rost. Acum, la noi, acest limbaj este obişnuit pe stradă, face parte din viaţa de zi cu zi. El, adus pe scenă, dacă nu are şansa unui interpret de rasă, nu-i altceva decât gunoi. Am văzut la Teatrul „Bulandra”, fiind în juriul UNITER, spectacolul „Marmură”, cu Victor Rebengiuc şi Marian Râlea, care avea câteva replici de o anumită violenţă, însă erau spuse cu atâta nobleţe, nu deranjau în niciun fel, le spunea cu nobleţe. Dacă ne întoarcem la Brâncuşi, Domnişoara Li e un falus, problema e că nu a rămas falusul, ci a rămas chipul de transmitere a unui mesaj erotic, privind transfigurarea. Când se înjură pe scenă şi înjurătura este doar atât, este groaznic. Penciulescu, Sahighian înjurau pe scenă, dar nu erau înjurături, ci transmitere de energie. Aici intervine educaţia, slăbiciunea, aici intră tipul de artă pe care vrei să-l faci. Nu-i obligatoriu ca să devii modern, actual, contemporan, să începi să înjuri şi să te dezbraci pe scenă.

                – Ce ştiţi despre teatrul băcăuan?

                – Nu, nu ştiu prea multe. Am aflat acum un an, de la Florica Ichim, că a fost un festival, că a fost foarte bine, după care am aflat că directoarea a plecat, ceva nu a fost în regulă. Nu ştiu, este un teatru care nu m-a căutat, nu m-a contactat nimeni, niciodată, nici tânăr, nici matur. Ştiu că la terminarea studiilor, au fost repartizaţi aici doi colegi, Mihai Drăgoi şi Doiniţa Pavel (Doina Iacob – n.n), ştiu de Geo Popa, ştiu de Stelian Preda. Să nu uit, am fost într-un an, într-un juriu al Festivalului Recitalurilor Dramatice. Atât, la atât se reduc cunoştinţele mele despre teatrul din Bacău, dar aş răspunde unei invitaţii.

                – La Teatrul despre care vorbim va avea loc o importantă ceremonie, nu mai este un secret, vi se va decerna Marele Premiu „George Apostu” pentru anul 2017, vom afla atunci, din Laudaţio, argumentele. Ce reprezintă pentru un creator, pentru un dascăl, o asemenea recunoaştere?

                – Un premiu, o distincţie, indiferent de cine este decernat, oferit, acordat, are o semnificaţie personală, morală, cât şi una instituţională. Mă bucur de fiecare dată, mă bucur. Bucuria ca şi tristeţea, ca iubirea, face parte din viaţă. Pot să vă spun mai multe, însă vreau să trăiesc frumos acel moment.

                – Vă mulțumesc pentru toate câte ni le-ați mărturisit…

                Alexa Visarion, regizor, scenarist de teatru și film, scriitor, eseist, s-a născut pe 11 septembrie 1947, în orașul Botoșani. În 2014 i-a fost acordat titlul de Doctor Honoris Causa al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L.Caragiale”, București. Până în prezent a pus în scenă peste 100 de spectacole şi a realizat ca scenarist și regizor şapte filme artistice de lung metraj. În 1983 primește primul Fulbright Grant, program de Cercetare și studiu în domeniul teatrului în SUA și își desfășoară activitatea în universitățile din California, Dallas și Milwaukee. Între1985-1986 este invitat ca Visiting Artist & Professor la The University of Texas în Dallas. În perioada 1986-1988 îi este acordată o nouă bursă Fulbright și susține cursuri în domeniul filmului la universități din Los Angeles, New York și Boston. A pus în scenă Cehov și Shakespeare în Statele Unite. Tatăl său, Fedea Bulăievschi, basarabean emigrat în România, fusese în conducerea Partidului Național Țărănesc, motiv pentru care a făcut închisoare ca deținut politic pentru 15 ani, între 1947 și 1967. A semnat regia filmelor Înainte de tăcere (1978), Înghițitorul de săbii (1981), Năpasta (1982), Punct și de la capăt (1985), Vinovatul (1991), Luna Verde (2008), Ana (2014). Ca scenarist, Înghițitorul de săbii (1981), Năpasta (1982), Vinovatul (1991), Luna Verde (2008). Scrieri: Goana pe nisip, Spectacolul ascuns.

                Despre iconari şi iconografie, la Muzeul de Istorie din Bacău

                  Atelier de iconografie în holul muzeului de istorie din Bacău / Foto Liviu Maftei

                  Iubitorii de artă sacră băcăuani au prilejul, în această săptămână, să vadă la lucru un număr de 11 artişti plastici bisericeşti reuniţi într-un inedit atelier de iconografie organizat în holul Muzeului de Istorie de pe strada 9 Mai. Evenimentul este organizat de către Protopopiatul Bacău în parteneriat cu Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” în contextul împlinirii a 8 ani de la ridicarea Eparhiei Romanului la rang de arhiepiscopie şi a sărbătorii Sfintei Cuvioase Parascheva.

                  Încă de luni, iconarii şi-au amenajat atelierele ad-hoc din holul muzeului, iar vizitatorii au putut urmări toate etapele prin care nevăzutul sacru îşi primeşte chipul. Cei mai interesaţi de această lecţie deschisă de pictură bisericească s-au dovedit copiii care urmăreau curioşi fiecare trăsătură de penel, creion sau paletă. „Prin această acţiune deosebită, am încercat să adunăm laolaltă mai mulţi iconari din toate colţurile ţării care-şi trag rădăcinile din aceste meleaguri şi care au fost dornici să împărtăşească din tainele picturii bisericeşti tuturor celor interesaţi”, a subliniat pr. Bogdan Antohi, iniţiatorul proiectului, el însuşi fiind un iniţiat în arta sacră.

                  Tot luni, în aceeaşi locaţie s-au desfăşurat conferinţele „Textul biblic în iconografie” şi „Aspecte privind conservarea preventivă a icoanelor şi cărţilor” susţinute de pr. conf. univ. dr. Ilie Melniciuc-Puică şi prof. univ. dr. Nicoleta Melniciuc-Puică de la Facultatea de Teologie „Dumitru Stăniloae” din Iaşi. Cu această ocazie, de la Catedrala Arhiepiscopală „Sf.Cuv. Parascheva” de la Roman au fost aduse spre vizionare o serie de icoane ale sfintei din secolele XVI-XIX şi cărţi vechi precum „Cazania” Sf. mitropolit Varlaam (1643), „Viaţa şi petrecerea sfinţilor”(1686) şi „Psaltirea în versuri” (1673) ale Sf. mitropolit Dosoftei.

                  Această acţiune se va finaliza joi 19 octombrie, când va fi vernisată expoziţia ce va conţine lucrările realizate în acest atelier, eveniment ce se va desfăşura în prezenţa ÎPS arhiepiscop Ioachim. La eveniment au participat artiştii Marius Ciprian Ghinescu, Florian Lipan, ierom. Antipa Burghelea, pr. Bogdan Antohi, monahia Irina Nedelcu, monahia Mariami Crăciun, prof. Cristian Bandi, Cristinel Prisacaru, Cristian Dumitru, Constantin Zupcu şi Timotei Ciobanu.

                  Bronz internațional pentru Andreea Radu

                  Competiție foarte puternică, prestație lăudabilă. Astfel ar putea fi sintetizată evoluția sportivilor de la CSM Bacău- Palatul Copiilor la „Borsa Open Judo” desfășurată weekend-ul trecut, la Mostar, în Bosnia – Herțegovina. Nivelul competiției ce a reunit la start 1100 de sportivi din 32 de țări (printre care și India) înscriși la categoriile de vârstă U12, U14, U16 și U18 l-a impresionat pe antrenorul băcăuan Dorin Cruceanu:

                  „A fost cel mai puternic turneu internațional la care am participat vreodată. Am văzut mulți sportivi foarte bine pregătiți atât fizic, cât și tehnic. Suntem și noi acolo, dar mai avem de muncit”.

                  Delegația băcăuană a fost prezentă pe podium grație bronzului cucerit de Andreea Radu la 44 kg U18, după ce la categoria sa de vârstă, U15, aceasta pierduse finala mică. Aproape de o medalie s-a aflat și Kimberley Ungureanu.

                  După trei meciuri câștigate la ippon, Kimberley a ratat intrarea în finală prin cumulul de penalizări în fața unei reprezentante a gazdelor, după care a pierdut și meciul pentru bronz ca urmare a unei decizii de arbitraj.

                  „Meciuri frumoase au făcut și Sergiu Buzduga, Alexandru Zaharia, Alexandru Popovici și Tudor Varvaroi. Sunt mulțumit de prestația sporivilor mei și nu le pot reproșa mai nimic având în vedere că drumul a durat 25 de ore și că într-un interval de 48 de ore ei nu au dormit mai mult de 10 ore.

                  S-a dovedit încă o dată că performanța rimează cu sacrificiile și cu munca”, a declarat antrenorul CSM Bacău, Dorin Cruceanu, care a adăugat: „Mulțumim clubului pentru susținerea financiară și sperăm să reprezentăm CSM Bacău cu onoare peste tot în lume. Luna viitoare intenționăm să participăm la un alt turneu puternic în Italia, la Bergamo, și nădăjduim că vom găsi finanțarea necesară. Doar luând contact cu sportivi foarte buni în cadrul unor competiții internaționale puternice putem progresa cu adevărat”.

                  Aerostar își află adversara

                  Astăzi, în jurul prânzului, divizionara C Aerostar își va afla adversara din șaisprezecimile de finală ale Cupei României, fază programată pe 24, 25 și 26 octombrie. Cel mai probabil, adversara „aviatorilor” va fi o echipă din Liga I. Nu este exclus însă nici un meci cu o formație din eșaloanele inferioare. La tragerea la sorți ce se va desfășura azi, la ora 11.00, la sediul FRF, cele 32 de echipe au fost repartizate în două urne valorice.

                  În prima și-au făcut loc 14 echipe (10 din Liga I și patru din Liga a II-a) care au ajuns anul trecut în „optimile” Cupei, în timp ce în urna B au fost trecute celelalte 18 grupări calificate în actuala ediție a „șaisprezecimilor”: opt din Liga a II-a și șase din Liga a III-a. Primele 14 meciuri din totalul de 16 vor fi configurate în baza tragerii la sorți ce vor grupa echipe din urna A cu echipe din urna B. Ultimele două partide ale „șaisprezecimilor” vor împerechea cele patru echipe rămase în grupa B.

                  În această fază a competiției confruntările se desfășoară în manșă unică, pe terenul echipei din categoria inferioară sau, după caz, mai slab clasată în campionatul precedent.

                  În mod normal, jocurile din „șaisprezecimi” se vor desfășura cu începere de la ora 14.30, excepție făcând partidele alese de televiziuni pentru a se disputa în nocturnă. În situația (ce se potrivește și Aerostarului) în care clubul organizator nu dispune de un stadion dotat cu instalație de iluminat, iar meciul respectiv va fi televizat în direct la o oră ce impune nocturna, atunci jocul va fi programat pe un stadion din localitatea cea mai apropiată care îndeplinește condițiile regulamentare necesare disputării întâlnirii și televizării ei.

                  Altfel spus, în cazul în care Aerostar ar îndeplini rolul de gazdă, iar respectivul meci ar urma să fie televizat în nocturnă, jocul nu s-ar desfășura în Bacău, ci, probabil, la Piatra Neamț sau Vaslui. Iată de ce un meci cu FCSB, Dinamo, CFR Cluj sau CSU Craiova ar fi o armă cu două tăișuri pentru publicul băcăuan, care, în cazul în care televiziunile își vor manifesta interesul pentru o asemenea confruntare, ar vedea la lucru respectivele echipe contra Aerostarului doar dacă ar bate drumul până la Piatra ori Vaslui. Asta în cazul în care nu ar decide să rămână în fața televizorului!

                  URNA A: Viitorul Constanța, FCSB, Astra, CSU Craiova, CFR Cluj, Dinamo, Gaz Metan Mediaș, FC Voluntari, Politehnica Iași, ACS Poli Timișoara, ASA Târgu-Mureș, CS Mioveni, CS Afumați, Dacia Unirea Brăila.

                  URNA B: AFC Botoșani, Concordia Chiajna, Juventus București, Sepsi OSK Sfântu-Gheorghe, UTA Arad, Chindia Târgoviște, Academica Clinceni, ASU Politehnica Timișoara, FC Argeș, FC Hermannstadt, Metaloglobus București, Știința Miroslava, CS Școlar Reșița, Sănătatea Cluj, Aerostar Bacău, Unirea Slobozia, Petrolul Ploiești, Universitatea Cluj.

                  Secția de Medicină Internă, locul unde se tratează patologia complexă şi bolile rare

                    Elena Alistar

                    Una dintre cele mai vechi secții din Spitalul Județean de Urgență Bacău, care funcționează încă de când acesta a fost dat în folosință, una din cele mai mari și importante secții din unitatea spitalicească este Medicina Internă.

                    Aici este locul unde ajung cele mai complexe patologii, care sunt diagnosticate, supravegheate și tratate de o echipă de doctori bine pregătiți, devotați, toți medici primari, cu mare experiență profesională.

                    Lunar, pe cele 90 de paturi ale secției, sunt înregistrate în jur de 300 de cazuri, pe spitalizare continuă, și circa 120, pe spitalizare de zi. Secția dispune de toată aparatura necesară la acest moment pentru această specialitate, iar pe viitor, în planul actualei conduceri a spitalului, se intenționează ca Secția de Medicină Internă (situată la etajul IV, al Blocului medico-chirurgical din unitatea spitalicească) să fie dublată ca spațiu, o investiție absolut necesară care vine să îmbunătățească tot ce ține de confortul pacienților.

                    Cu ce se ocupă concret Medicina Internă ne-a explicat, în detaliu, dr. Elena Alistar, medicul șef al secției.

                    – Doamna doctor, Medicina Internă este specialitatea de bază într-un spital. Practic, un medic internist se ocupă cu diagnosticarea și terapia bolilor organelor interne, de aceea se confruntă cu simptome și afecțiuni din toată gama medicinei moderne, de la dermatologie sau cardiologie, până la neurologie sau gastroenterologie.

                    – Patologia din Secția de Medicină Internă a Spitalului Județean de Urgență Bacău este, într-adevăr, multiplă. Vorbim, în general, de pacienți care nu au boli chirurgicale, dar care sunt cu probleme complexe de sănătate. De exemplu, un pacient care are sechele de accident vascular cerebral, stă la pat și face complicații infecțioase, respectiv febră. A ajuns la noi pentru a stabili cauza acestei febre: este pulmonară, digestivă, urinară ori de altă natură? Sau, pacienții care au ciroze și prezintă dureri abdominale; până se stabilește că e vorba de o pancreatită sau de o hernie încarcerată, sunt văzuți și explorați de medicul de Medicină Internă. Chiar acum, am pe secție o pacientă cu fractură de bazin, trimisă acasă de 10 zile, care a venit la Urgențe cu hemoglobină foarte mică și care a început să facă febră din ce în ce mai mare. A fost văzută de neurolog, de infecționist, probele biologice de laborator sunt în lucru, i s-a făcut și computer tomograf. Mai am un pacient cu ciroză hepatică și tumoră de ficat, stabilită din iunie, dar care, din investigații, am descoperit că suferă și de o stenoză aortică, strânsă, cu indicații operatorii. Ulterior a făcut şi o complicație neurochirurgicală. Problema este că pacienții care îndeplinesc criteriu de internare pe Medicină Internă sunt, de la un an la altul, cazuri din ce în ce mai complexe, care solicită din ce în ce mai mult timp pentru investigare de urgență, dar și resurse, iar toate aceste tratamente moderne dezvoltă prin ele însele o nouă patologie. Or, unii pacienți nu sunt pregătiți să o primească, nu sunt suficient de complianți la planul de tratament și la dieta necesară, și așa ajung la noi cu multe complicații și dezechilibre electrolitice. Noi, medicii internişti, suntem obligaţi, prin formaţia noastră profesională, să cunoaştem toată patologia nechirurgicală. Practic, noi depistăm etiologia unei infecţii, noi depistăm tumorile, noi explorăm organele interne – inimă, plămâni, tub digestiv, ficat, splină, rinichi, dar şi tot ce ţine de sânge, metabolism, articulaţii, privim organismul ca un tot unitar. Bineînţeles că un medic internist lucrează în echipă şi cu medicul cardiolog, pneumolog, nefrolog, hematolog, oncolog, infecţionist, neurolog etc.

                    – Dar triajul unde se face? Pentru că, e clar, nu toţi pacienţii care vin la spital ajung direct la Medicină Internă?

                    – Nu. Triajul lor este făcut la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU). De acolo este chemat de pe secţie internistul, el este şeful gărzii pe spital, el decide unde se va interna pacientul cu o patologie complexă. Dacă are, de exemplu, un diagnostic pe chirurgie, de pildă, o ocluzie intestinală pe un cancer de colon cu metastaze, eu, ca internist, decid să fie trimis pe Chirurgie, pentru că acolo se tratează urgenţa. Regula este însă aşa: dacă pacientul este pe o patologie cardiacă sau infecţioasă cunoscută, dar are o complicaţie, ajunge la noi, pe secţie, la Medicină Internă, unde sunt şi două linii de gardă şi unde, ulterior, solicităm pe caz şi pe alţi colegi de-ai noştri, de la alte specialităţi. În practica medicală actuală, pacienţii doresc, din ce în ce mai mult, să fie examinaţi de specialităţi mai înguste. Adică, îl doare inima, vrea doar la cardiolog, are o problemă intestinală, se duce la gastro-enterolog. În cele mai multe cazuri, nu greşesc, dar atunci când se dezvoltă o patologie multiplă, e treaba medicului internist. Pentru că noi oricum lucrăm şi intersecţii, oricum solicităm şi părerea celorlalţi colegi de pe alte specialităţi din spital şi chiar din clinici universitare, cu care avem o colaborare foarte, foarte bună. Chiar dacă, la un moment dat, noi credem că stăpânim foarte bine acea patologie, pentru a avea mereu şi o altă părere, acei „alţi doi ochi”, solicităm un consult intersecţie care poate să ofere, uneori, o atitudine diagnostică şi terapeutică mult mai bună.

                    – Odată ajuns aici, pe Secţia de Medicină Internă, pacientul beneficiază de tot ce este necesar, ca analize, ca medicaţie şi tot ce mai trebuie pentru a fi tratat „ca la carte”, cum se spune?

                    – Din fericire pentru noi, dar şi pentru pacient, acum putem să efectuăm, prin laboratorul spitalului, toată gama de investigaţii biologice, dar şi investigaţii imagistice de înaltă perfomanţă – radiografii, computer tomograf, chiar şi RMN, dacă este nevoie – la orice oră, în orice moment de pe gardă, ceea ce, desigur, ne creşte costurile de spitalizare. Da, suntem una dintre secţiile mari consumatoare de resurse din acest punct de vedere, dar trebuie să se înţeleagă că totul este făcut pentru binele pacientului care a ajuns la noi; repetăm analizele, repetăm tomografiile, ori de câte ori s-a modificat ceva în starea pacientului, tocmai pentru că lucrăm întotdeauna sub presiunea unei evoluţii potenţial imprevizibile a unui caz. Ca o paranteză, cel puţin o treime dintre cazurile pe care le îngrijim sunt cazuri care au ghiduri şi protocoale terapeutice de terapie intensivă, de exemplu stările septice, insuficienţele respiratorii severe, disfuncţiile multiple de organ, dezechilibrele electrolitice şi acido-bazice sau hematologice majore etc.

                    – Lunar, cam câţi pacienţi ajung pe Medicină Internă şi care este durata de spitalizare a unui bolnav pe această secţie?

                    – Deşi vorbim de o patologie complexă, gravă şi solicitantă sub aspectul ocupării cu personal şi cu resursele necesare, avem grijă ca durata medie de spitalizare a unui pacient să fie cea mai scurtă posibil. Orice pacient stabilizat şi care are un plan de tratament, pe care îl poate urma acasă sau în ambulator, este externat. Numărul de spitalizări continue pe lună este de circa 300 – 310, iar de spitalizări de zi, în jur de 120.

                    – Ce înseamnă, de fapt, spitalizarea de zi, dacă tot am ajuns la acest capitol?

                    – Spitalizarea de zi este o formă de spitalizare pe care o avem din 2006 – 2007. Pentru acest tip de spitalizare, secţiei noastre i s-au alocat cinci paturi, care în fiecare zi pot fi utilizate pentru pacienţii care suferă de anumite boli acceptate prin contractul cu Casa de Sănătate, cum ar fi steatoză hepatică (acumulare de grăsimi la nivelul ficatului, n.r.), anemii feriprive (anemia care apare pe fondul insuficienţei de fier din organism, n.r.), insuficienţa venoasă cronică de membre inferioare, gastroduodenită, cardiopatie ischemică cronică, BPOC (bronhopneumopatia obstructivă cronică, n.r.) etc. Sunt, de regulă, pacienţi cunoscuţi, pe care noi i-am avut în îngrijire, au fost externaţi cu tratament şi revin pentru că trebuie să urmărim în cazul lor, periodic, evoluţia clinică, imagistică sau biologică a bolii. Este o spitalizare care începe la ora 8.00 şi se finalizează la ora 14.00, când se termină şi programul de lucru al medicului care nu este de gardă. La această oră, pacientul cu spitalizare de zi are toate analizele şi investigaţiile terminate, are reţetă, tratament, bilet de externare şi chiar o eventuală reprogramare, pentru un alt plan de explorare ulterior, dacă este cazul, în funcţie de evoluţia lui şi de patologie.
                    Explorări până la teste genetice

                    – Ştiu că pe această secţie se tratează şi aşa-numitele boli rare. Chiar aveţi în acest moment în evidenţă un pacient cu Boala Fabry, o boală genetică de metabolism.

                    – Unii pacienţi chiar au boli mai deosebite, cu o prevalenţă mai rară. Medicina Internă are marea şansă că e obligată, cum am mai precizat, să cunoască foarte multe din patologia medicală, mai ales cea nechirurgicală şi, de aceea, trebuie să mergem, cum se spune, „până în pânzele albe” cu explorările, inclusiv pe teste genetice. Aceste teste nu se fac numai pe bolile rare, aşa cum am făcut şi la pacientul la care faceţi referire. Am făcut teste genetice şi la o pacientă pe un post-partum, care prezenta dureri abdominale şi ascită, iar prin aceste teste am depistat că are boala celiacă. Va mai intra pe secţie un caz de boală rară, de pe Pediatrie, a unui pacient care va împlini 18 ani şi care va fi preluat de noi pentru continuarea tratamentului pentru afibrinemia de care suferă. Mai sunt teste genetice în lucru pentru Boala Gauche, dar şi pentru Boala Niemann Pick. Avem o colaborare foarte bună cu clinicile universitare din ţară, mai ales cu cea din Iaşi, care ne ajută atunci când avem de rezolvat astfel de cazuri care depăşesc posibilitatea de a fi tratate sau investigate în Spitalul Judeţean de Urgenţă, ca aparatură, specialitate sau medicaţie. Deci facem tot ce este omenesc posibil pentru pacientul nostru.

                    Pacienţi din ce în ce mai tineri şi cu stare de sănătate alterată

                    Îngrijorător este faptul că a scăzut foarte mult şi vârsta pacienţilor care prezintă astfel de patologii şi ajung pe secţia de Medicină Internă. Chiar în aceste zile, aici este tratat un pacient de numai 26 de ani cu pacreatită acută, situaţie mai rar întâlnită la această vârstă. Sunt şi pacienţi de 45-50 de ani cu ciroze hepatice, care au dezvoltat concomitent şi o patologie cardiacă într-un stadiu avansat.

                    Şi pentru că nu avem o educaţie sanitară de prevenţie şi nu mergem la medic (în special la medicul de familie) pentru un control anual (măcar) de rutină, s-a ajuns ca pe Medicină Internă să fie investigaţi pacienţi cu o stare de sănătate alterată la nivelul mai multor aparate şi sisteme, în care este greu să se diagnosticheze ce este nou, acut, şi ce este/a fost cronic.

                    Tot ca exemplu, pe secţie mai este prezent un pacient cu suspiciune de intoxicaţie cu solvenţi, care s-a prezentat concomitent pentru febră, dar şi cu vertij şi cu mialgie (dureri musculare). Din anamneză s-a depistat însă că febra o are de 2 zile, vertijul de luni de zile, iar mialgia de doi ani.

                    Dotări perfomante, inclusiv în ambulatoriu

                    Pe secţie este un ecograf performant, de 50.000 de euro, cu promisiune de a mai fi achiziţionat încă unul. Pe lângă acesta, Secţia de Medicină Internă a Spitalului Judeţean de Urgenţă Bacău are aparatura necesară pentru explorări ecografice atât pentru părţile moi (care permit vizualizarea structurilor aflate la o profunzime mică sub piele, ţintind mai ales muşchi, ganglioni, grăsime subcutanată – ex. sâni, tiroidă, articulaţii, Doppler pe vase şi altele), pentru evaluări generale ale organelor din abdomen, pentru evaluarea inimii etc.

                    Pe secţie mai sunt aparate pentru monitorizare de hipertensiune, pentru spirometrie, EKG-uri, defibrilatoare, truse de resuscitare, dar sunt posibilităţi de efectuare şi a endoscopiilor sau bronoscopiilor. Dotările necesare sunt şi în cele două cabinete de Medicină Internă din Ambulatoriul de specialitate (Policlinică), cu program de dimineaţa, de la 7.00, până seara, la ora 20.00.

                    „Dacă nu este exagerat, aş vrea să mai menţionez un aspect foarte important în ceea ce priveşte îngrijirea unui pacient pe secţia noastră şi să precizez că exigenţa cu care se efectuează un act medical trebuie să fie înţeleasă foarte bine de către bolnav, dar şi de către aparţinătorii acestuia. Tot ce înseamnă investigarea unui pacient, tratamentul lui şi supraveghearea în secţie sunt sub impactul unor circuite medicale foarte clar precizate şi care trebuie respectate.

                    Apoi, timpul este cea mai preţioasă resursă la un moment dat: timpul pe care medicul îl are să exporeze pacientul, timpul pe care asistenta îl are la dispoziţie pentru recoltarea analizelor sau pentru administrarea tratamentului şi aşa mai departe. Acest timp este deseori încurcat de către aparţinători, care nu înţeleg să respecte programul de vizită, de la 15.00 la 18.00 în fiecare zi, la care se adaugă şi orele 11.00 – 13.00, sâmbăta şi duminica, şi nici momentul când trebuie să solicite informaţii despre pacientul lor, pentru care, de asemenea, este un program de la 12.30 la 14.00.

                    Rugămintea mea este ca aceste programe să fie acceptate, înţelese şi respectate de către familiile bolnavilor. Mai ales că, acolo unde e necesar, dacă se schimbă starea pacientului sau trebuie transferat în altă secţie sau în alt spital, familia oricum e sunată direct de medicul curant. Trebuie să existe acea încredere în noi, medicii!”
                    dr. Elena Alistar, medicul şef al Secţiei de Medicină Internă

                    Medicii care lucrează în această secție (în ordine alfabetică):
                    Elena Alistar – medic primar (șef secție)
                    Filuța Badiu – medic primar
                    Lidia Coțofrei – medic specialist
                    Daniela Roxana Larion – medic primar
                    Otilia Marin – medic primar
                    Radu Mihailov – medic primar
                    Gabriela Pârlog – medic primar
                    Violeta Gabriela Popescu – medic primar
                    Lucica Rău – medic primar
                    Maria Tache – medic primar
                    Contract doar pe gărzi: Angela Teodora Ciobanu (medic primar) și Elena Mihaela Bolfă (medic specialist)

                    Munți de ghebe prin piețele băcăuane

                      Vremea din ultimele zile, caracterizată prin ploi urmate de un soare blând, a fost mană cerească pentru cei care trăiesc de pe urma produselor din natură. Astfel, piețele agricole sunt pline de grupuri de culegători din flora spontană, care au adus cu ei mormane de ciuperci, în special, ghebe, produsul sezonului.

                      De altfel, și piețele sunt parcă mai animate ca oricând, zeci de gospodine învârtindu-se printre tarabe în căutarea prețioaselor ciuperci numai bune pentru zacuscă și alte specialități românești.

                      „Ia ghebe de la băiatu’”

                      La o masă, în Piața Sud, gălăgios, un tânăr își cheamă clienții să-i cumpere marfa. „Hai la ghebe, ia ghebe de la băiatu’, cu 10 lei kilogramul!”. E din zona Roznov, comuna Piatra Șoimului, județul Neamț, și a venit cu ghebe împreună cu mai mulți din satul său. Au adus patru saci, fiecare cam la 20 de kilograme. „De la Vatra Dornei le-am cules, zona Cârlibaba.

                      Stăm cu ursul în spate și căutăm ghebe. Cam asta facem, suntem ghebari, de meserie, cu asta ne ocupăm: culesul din pădure”, îmi spune tânărul. E cu mama lui, care zice că de mic l-a învățat să deosebească ce e bun de ce e otrăvitor. „De la 7 ani face asta, era în clasa I. Noi, pe ce nu cunoaștem, nu punem mâna”, spune femeia. De altfel, ieri, ghebarii erau cei mai căutați din piețe. Nu fac avere, numai masa costându-i 20 de lei, plus motorina până la Vatra Dornei și înapoi…La final, sunt mulțumiți dacă le mai rămân 100 de lei.

                      Italia vs România

                      Peste drum, la o altă tarbă, alți tineri, însă, din zona Blăgești, Buhuși. Marius, mai vorbăreț ca restul, vinde două calități: cele de calitatea I-a, ghebe adunate în mănunchi, mari, frumoase, ușor colorate spre galben intens, le dă cu 15 lei kilogramul, altele, mai mici și zdrențuite de la transport, cu 10 lei kilogramul.

                      „Astea, mai scumpe, îs pentru cei cu bani mai mulți la buzunar, restul sunt pentru ăi mai necăjiți”, mă lămurește băiatul. Culesul este pentru el ceva sezonier. „Acuș plec în Italia, tot la cules, dar la «poamă» și la măsline, iar mai încolo, la portocale. Am mai fost și altădată. Îmi plătesc 25 de euro pe zi. Bani, nu ca aici”, îmi explică Marius.

                      În trecut

                      Răzvan Bibire

                      Într-o zi va trebui să facem o pauză şi să ne gândim la ceea ce am distrus în ultimele trei decenii. Şi nu e vorba doar de fabrici, uzine, de lucruri materiale, ci şi de idei şi sentimente.

                      Pentru că pe lângă distrugerile pe care le-am făcut infrastructurii economice, mediului – prin tăierea pădurilor – educaţiei, sănătăţii, am distrus şi o bună parte din relaţiile interumane. Azi nu mai vrem să ştim ce este compasiunea, nu mai ştim să întindem o mână de ajutor unui năpăstuit, ci răcnim din toţi rărunchii despre leneşi şi asistaţi.

                      Am fost orbi şi surzi la avertismente şi astăzi ne trezim că pământul nu ne mai aparţine, că este cumpărat de străini, că retrocedăm aiurea inclusiv clădiri şi terenuri ai căror proprietari au fost deja despăgubiţi de fostele regimuri, că plătim cu ochii închişi tot felul de datorii inventate.

                      Dar cea mai mare problemă a noastră, ca popor, este lipsa oricărui orizont, a oricărei ideologii naţionale. Toate popoarele din jurul nostru ştiu ce vor şi au un plan; noi ne complacem într-o bizară mediocritate şi repetăm sloganurile inoculate de alţii. Noi nu ne pregătim pentru viitor, ocupaţi să retrăim şi să repetăm trecutul.

                      Ruşii s-au declarat salvatorii civilizaţiei şi stavilă contra decadenţei Occidentului, maghiarii lucrează intens pentru refacerea „Ungariei Mari”, sârbii merg pe acelaşi drum încercând, întâi, să recâștige Kosovo, ucrainenii marşează pe un naţionalism agresiv cu sprijin american, bulgarii se orientează spre alianţe economice şi îşi caută drumul. Cam toată lumea ştie ce are de făcut. Noi nu. Şi nici nu considerăm că avem nevoie de un plan.

                      La un secol de la Marea Unire suntem mai dezbinaţi că niciodată. Iar tragedia nu este că suntem dezbinaţi, ci că nu avem de gând să ne adunăm cu toţii sub acelaşi steag pentru a scoate ţară din mlaştină. Fiecare tragem în câte o parte şi rezultatul este că am încremenit în proiect, în vreme ce istoria trece pe lângă noi.

                      Locuitorii Bacăului tânjesc după căldura caloriferelor

                        – băcăuanii nu vor calorifere calde pentru că așteaptă subvențiile pentru încălzirea locuinței – temperatura exterioară este în continuă scădere pe timp de noapte

                        Frigul s-a instalat pet imp de noapte în locuințele băcăuanilor, însă nu toată lumea se bucură de confortul termic. În această perioadă, doar „centraliștii” își pot regla temperatura în case.

                        Nu același lucru îl pot spune cei ale căror locuințe sunt racordate la sistemul centralizat de furnizare a agentului termic, pentru că Thermoenergy Group SA Bacău nu a început furnizarea căldurii nici în unitățile de învățământ, nici către consumatorii casnici. Conducerea Thermoenergy spune că instalațiile au fost încărcate la majoritatea unităților de învățământ, excepție făcând școlile/grădinițele/colegiile care sunt racordate la punctele termice unde se mai lucrează încă la modernizarea rețelelor.

                        „O echipă a trecut pe la toate unitățile de învățământ din oraș pentru a verifica exact situația în teren. Am avut chiar o discuție cu inspectorul general Florin Lazăr și am vorbit pe marginea furnizării căldurii în școli, iar acolo unde a fost posibil a început furnizarea. Am primit solicitări inclusiv de la consumatori, însă, nu le putem onora decât dacă primim solicitare din partea asociațiilor de proprietari”, declară Radu Cristian Palade, director general la Thermoenergy Group SA Bacău.

                        Având experiența ultimilor ani, cel mai probabil, asociațiile de proprietari vor solicita furnizarea de căldură abia în momentul în care primăria va acorda subvenții pentru încălzire. Anul trecut, majoritatea băcăuanilor racordați la Thermoenergy au ales să stea o lună de zile în frig, până au beneficiat de subvenție.

                        Neoficial, cererile se depun în prima parte a lunii octombrie pentru perioada 1 noiembrie 2017 – 31 martie 2018. Oficial, la nivelul municipiului Bacău nu au fost aprobate deocamdată criteriile de acordare a acestor subvenții pentru încălzirea locuinței, de care pot beneficia persoanele singure și familiile care nu-și permit să plătească în întregime cheltuielile cu încălzirea în sezonul rece 2017-2018.

                        Băcăuanii nu vor să-și asigure locuințele!

                          Băcăuanii cer să fie introduse și alte riscuri în polița de asigurare obligatorie a locuinței/foto: Nelu Bâșcă

                          – doar 25% din fondul locativ al municipiului Bacău este asigurat – în județ, situația este mult mai gravă, pentru că doar 16,39% dintre proprietarii de case și-au făcut asigurare obligatorie

                          În perioada următoare, o să auzim din ce în ce mai des despre PAD, PAID și ASF. Toate acestea au legătură cu PAD – Polița de asigurare obligatorie, care acoperă daunele produse de cutremure, inundații și alunecări de teren. PAD este reglementată de Legea 260/2008 cu modificările și completările ulterioare și de normele de punere în aplicare emise de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

                          Societatea de asigurare care preia riscurile și răspunderile asumate în această formă de asigurare este PAID – Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor Naturale. Necesitatea asigurărilor obligatorii a locuințelor a fost punctul comun al întâlnirii organizate, ieri, de Liga Județeană a Asociațiilor de proprietari Bacău, la Centrul de Afaceri și Expoziții „Mircea Cancicov”.

                          La eveniment au participat deopotrivă reprezentanții asociațiilor de proprietari, Mihai Mereuță, președintele Ligii Asociațiilor de proprietari „Habitat”, asiguratori și specialiști PAID și ASF. Întâlnirea a avut rol informativ, urmând ca asociațiile de proprietari să transmită informația proprietarilor de apartamente.

                          „Am demarat cu PAID o caravană care are scopul de a explica importanța poliței de asigurare obligatorii. Conform Legii nr. 260/2008, obligația încheierii contractelor de asigurare a locuinței revine proprietarului acesteia. Persoanele fizice și juridice sunt obligate să își asigure împotriva dezastrelor naturale, toate construcțiile cu destinația de locuință din mediul rural sau urban, aflate în proprietatea acestora și înregistrate în evidențele organelor fiscale. Nu intră sub incidența PAD anexele și dependințele.”
                          Dan Chitic, reprezentant Autoritatea de Supraveghere Financiară

                          Statistica asiguratorilor pentru municipiul și județul Bacău arată o situație dezastruoasă.

                          „Ultima situație făcută la nivelul municipiului Bacău arată că din aproximativ 72.000 de locuințe, doar 18.000 au asigurare PAD, ceea ce înseamnă 25% din fondul locativ de locuințe. La nivelul județului Bacău, situația este cruntă, în condițiile în care doar 16,39% dintre proprietarii de case și-au asigurat locuințele”, declară Eugenia Zaharia, șef Departamentul Subscriere PAID România.

                          Reprezentanții asociațiilor de proprietari au declarat că băcăuanii nu vor să-și asigure locuințele împotriva dezastrelor naturale pentru că polița nu acoperă și alte riscuri, precum vijelia, furtuna sau grindina.

                          „Dacă nu se vine cu o schimbare care să aducă modificări cerute de proprietarii de locuințe, numărul celor asigurați PAD va scădea simțitor. Tocmai am traversat o perioadă cu fenomene meteo violente, iar rafalele de vânt puternic au smuls acoperișuri și au provocat stricăciuni. Atât timp cât în lege nu sunt incluse și alte riscuri, nimeni nu va dori să-și asigure locuința”, declară Vasile Maxim, președintele Ligii Județene a Asociațiilor de proprietari Bacău.

                          Specialiștii ASF spun că astfel de solicitări au fost făcute din mai multe zone ale țării și se încearcă modificarea Legii nr. 260/2008, în scopul introducerii și altor riscuri. În prezent, pentru o casă cu structură de rezistență din beton armat, metal sau lemn sau cu pereți exteriori din piatră sau cărămidă, suma asigurată este 20.000 euro, iar prețul asigurării este 20 de euro/an. Pentru o casă din chirpici sau paiantă, suma asigurată este de 10.000 de euro, iar prețul asigurării este de 10 euro/an.

                          Președintele Brașoveanu îi urmărește pe constructori. „Verific prin sondaj cum se lucrează!”

                            Vremea fiind prielnică lucrărilor de construcții, Serviciul Public Județean de Drumuri (SPJD) Bacău a derulat, în ultimele luni, mai multe lucrări de reparare și întreținere, care au vizat îmbunătățirea condițiilor de circulație.

                            Concret au fost efectuate plombări pe DJ 119 B Luizi Călugăra-Măgura-Mărgineni, DJ 156 B Buhuși-Blăgești, DJ 156 G Lespezi-Blăgești, DJ 252 B Furnicari-Tamași și DJ 252 A Horgești-Văleni. Reparații s-au făcut în intersecția DJ 252 E – DJ 252 C Dieneț-Marvila, DJ 252 F Parincea-Zlătari-Ungureni, DJ 159-limita județului Neamț-Cârligi (DN 2), iar pe DJ 117 Poduri-Moinești s-a turnat asfalt.

                            De asemenea, s-au executat lucrări de curățire și decolmatare a șanțurilor și canalelor de scurgere pe DJ 252-graniță Vrancea-Huruiești-Găiceana-Nănești-Parincea-Bibirești-Buhoci-DN2F, pe o distanță de 67,4 km.

                            Cât și cum se asfaltează?

                            Sorin Brașoveanu, președintele Consiliului Județean, monitorizează permanent modul în care muncesc constructorii. „Eu am solicitat ca, la începutul fiecărei săptămâni, să primesc de la SPJD situația lucrărilor care se execută, unde și ce anume se face. În baza acesteia, verific prin sondaj modul în care lucrează constructorii”, a declarat Sorin Brașoveanu.

                            Alte șase drumuri județene, ai căror indicatori tehnici au fost aprobați în septembrie, urmează să fie modernizate din fondurile Ministerului Dezvoltării.

                            Este vorba despre DJ 119 Răcăciuni-Ciucani (3,77 de milioane de lei), DJ 117 Poduri- Cernu (15,6 de milioane), DJ 123 limita județ Harghita-Valea Uzului-Dărmănești-DN 12A (15,9 de milioane), DJ 241B Pădureni-Godovana (34 de milioane), DJ 243B Motoșeni-Stănișești (33,3 de milioane) și DJ 252A Horgești-Răcătăul de Jos (25 de milioane de lei).