marți, 23 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 2478

Va fi ales noul vicepreședinte al Consiliului Județean

    Consilierii județeni se întâlnesc joi, 19 aprilie, în ședință ordinară. Pe ordinea de zi se află validarea lui Laurențiu Chiciu, supleant pe lista Alianței Liberalilor și Democraților (ALDE), în funcția de consilier și alegerea vicepreședintelui Consiliului Județean (CJ) Bacău.

    Postul de vicepreședinte al CJ care a revenit organizației ALDE Bacău a devenit vacant la începutul lui februarie, ca urmare a emiterii Ordinului Prefectului 31/2018, prin care se constata încetarea mandatului lui Marius Gheorghiță înainte de termen.

    Deputatul Constantin Avram, președintele județenei ALDE Bacău, anunțase încă din toamnă că Marius Gheorghiță va fi schimbat din funcția de „vice” din cauza rezultatelor slabe obținute la evaluare, dar abia pe 31 ianuarie a fost emisă hotărârea de excludere din partid a acestuia.

    După două luni și ceva, filiala s-a decis să facă propunerea pentru funcția vacantă. Două nume au fost vehiculate, în mediul politic, ca favorite: Vasile Humulescu și Adrian Popescu. Cei din ALDE susțin că „nu s-a decis încă”, „se va vota” și că „funcția poate fi ocupată de oricare dintre cei cinci consilieri județeni”: Vasile Humulescu, Adrian Popescu, Ovidiu Cojocaru, Sorin Umbrărescu și Laurențiu Chiciu.

    Biroul Permanent Teritorial al ALDE se va reuni miercuri seara pentru a stabili, prin vot secret, candidatul propus și susținut în ședința CJ Bacău. Surse din partid spun că Vasile Humulescu nu va candida, prin urmare e aproape sigur că Adrian Popescu va fi noul vicepreședinte al CJ Bacău.

    La 65 de ani, AEROSTAR a ajuns în elita industriei aeronautice mondiale

    Grigore Filip, director general al companiei AEROSTAR

    – Compania AEROSTAR sărbătorește, pe 17 aprilie, domnule președinte, 65 de ani de la înființarea întreprinderii pe structura căreia a fost creată. Pentru un om, dar și pentru o întreprindere, 65 de ani înseamnă deja vârsta senioratului, a experienței venerabile. Pentru o societate comercială, însă, lucrurile pot sta oarecum altfel, dacă ea ține permanent cont de modernizare, de înnoire. Iar AEROSTAR merge pe un astfel de drum și este tot mai ancorată în prezent, dar și în viitor. Ce evenimente au definit evoluția acestei companii, în cei 65 de ani?

    – AEROSTAR de astăzi este succesoarea Uzinei de Reparații Avioane (URA). A fost înființată prin Hotarârea Consiliului de Miniștri 1165, care poartă data „17 aprilie 1953, București”. De-a lungul anilor, societatea a avut denumirile succesive URA, IRAv (Întreprinderea de Reparații Avioane), IAv (Întreprinderea de Avioane), iar din anul 1991 a fost înregistrată ca societate pe acțiuni cu capital integral de stat, cu denumirea actuală AEROSTAR S.A. Acțiunile AEROSTAR sunt tranzacționate la Bursa de Valori București încă din anul 1998, cu indicatorul bursier ARS. Din anul 2000 este societate cu capital integral privat.
    Nu sunt puține evenimentele din istoria societății, iar pentru că AEROSTAR înseamnă în primul rând industrie-producție, acestea sunt reparații și modernizări de mii de avioane, motoare și echipamente militare, realizarea prototipului IAR-93, primul avion de luptă românesc de după Al Doilea Război Mondial, fabricația a peste 1.900 de avioane de școală și antrenament IAK-52, predarea la client a peste 700 de sisteme de artilerie din categoria lansatoarelor de 122 mm, dar și, de exemplu, realizarea prototipului pentru primul radar naval românesc. Numele AEROSTAR este legat și de modernizarea MiG-21 Lancer, de demonstratorul tehnologic modernizat MiG-29 Sniper sau a obuzierului ATROM de 155mm/52 calibre, de integrarea sistemului național de identificare amic-inamic și realizarea sistemului integrat de artilerie, toate aceste programe fiind realizate la standarde de compatibilitate și de interoperabilitate NATO.
    Mai puțin știut este că mai toate avioanele Airbus care zboară astăzi în lume au și piese și echipamente realizate la AEROSTAR. Milioane de piese și componente de aviație civilă fabricate de noi se regăsesc pe avioanele care zboară în întreaga lume.
    Baza de întreținere pentru avioane civile Boeing 737 și Airbus 320 de la AEROSTAR este numărul unu în România și în această parte a Europei.
    În prezent, AEROSTAR este o puternică bază industrială în domeniul aviației și apărării, cu principalele linii de afaceri în domeniul fabricației de produse de aviație, în întreținerea de avioane comerciale și în domeniul sistemelor pentru apărare: aero, terestre și navale.

    – Strategia de dezvoltare pentru perioada 2011-2015 era „expansiunea selectivă”, prin care prioritate aveau grupele de produse cu profitabilitate bună și risc relativ redus, respectiv piese, aerostructuri și subansamble de aviație, mentenanța pentru avioane civile, hidraulica de aviație și sistemele defensive terestre. Astfel, ponderea domeniului aeronautic în cifra de afaceri era văzută la 70% din total, cu o dublare a vânzărilor, din care peste 75% îl reprezenta exportul. Ce strategie se aplică acum și cu ce targeturi?

    – Strategia de creștere și dezvoltare aplicată de AEROSTAR se încadrează în tendințele specifice domeniului aviație și apărare la scară globală. Corelarea sinergică a liniilor noastre de afaceri potenţează capacitatea de acțiune pe piață și susține puterea noastră de integrare a unor afaceri complexe. Creșterea pe care o vizăm este în domeniul afacerilor care au o tradiție tehnologică consolidată în domeniile de expertiză ale AEROSTAR; acestea sunt conform Misiunii companiei și au o perspectivă de continuitate și dezvoltare pe termen mediu și lung. AEROSTAR a demarat mai multe proiecte care au în vedere înlocuirea unor produse și servicii din domeniul apărării cu produse și servicii din generația actuală a tehnologiilor din domeniul apărării. Aceste proiecte sunt foarte importante pentru completarea ciclului de transformare și retehnologizare demarat în societate după anul 2000. Dar, să vorbim pe cifre concrete: anul trecut 93% din vânzări au fost în domeniul aeronautic, iar obiectivul este ca exportul să reprezinte peste 80% din vânzările societății.
    Vom intensifica acțiunile de modernizare, vom continua transformările. În rândul provocărilor nu trebuie să ignorăm schimbările profunde generate de noua etapă a revoluției industriale. Transformarea digitală a companiei este un proiect în curs.

    – Cum este susținută la AEROSTAR deviza „Performanță prin profesionalism”?

    – Calitate, livrări la timp, încadrarea în costuri. Este simplu și clar și înseamnă muncă și competitivitate.

    – Care este, în prezent, imaginea AEROSTAR în industria aeronautică mondială? Dar în țară? Cine sunt principalii parteneri ai ei? Parteneriatele cu producătorii străini de echipamente militare, precum Raytheon sau Lokheed, o vor impune și mai mult?

    – AEROSTAR este un furnizor recunoscut și apreciat în industria aeronautică mondială. După ce în anul 2016 a fost desemnată furnizorul anului de către GKN Aerospace ca urmare a contribuției în fabricația subansamblelor de aripă pentru avioanele Airbus 320, în 2017 AEROSTAR a primit premiul Airbus pentru parteneriat în domeniul fabricației de piese și componente cu ocazia conferinței furnizorilor „Airbus Group Detail Parts Suppliers Conference” pentru performanța realizată, evidențiind aprecierea din partea Airbus pentru suportul acordat de AEROSTAR la succesele programelor Airbus.
    De asemenea, în 2017 AEROSTAR a fost desemnată furnizorul anului de către SAFRAN Landing Systems (Messier ‐ Bugatti ‐ Dowty) cu ocazia întâlnirii anuale „Ziua Calității”, organizată cu furnizorii evidențiați pentru performanță în domeniul calității și livrării la termen, ca și pentru capacitatea de inovare și de a susține activitățile Safran.
    Clienții noștri sunt partenerii noștri. Aceste premii din partea clienților ne motivează să continuăm pe această linie, să acționăm în continuare pe linia modernizării și a îmbunătățirii activităților noastre.
    Parteneriatul cu Lockheed Martin sau cu Raytheon – pentru a relua doar două nume dintre partenerii noștri de afaceri – ne mobilizează să acționăm astfel încât să realizăm cu succes programele din România și să asigurăm pentru Armata Română cele mai bune servicii și suport, așa cum este prevăzut în Misiunea noastră.

    – Un capital important al AEROSTAR sunt oamenii, renumiți pentru profesionalismul lor. Ce face compania pentru refacerea și dezvoltarea acestui capital?

    – Vârsta medie a salariaților noștri este de 45 de ani. În mare parte vechile generații au fost înlocuite, dar deviza rămâne. Politica stabilită la nivelul conducerii este clară: Creşterea afacerii înseamnă să „creştem” oameni cu expertiză.

    – Construiți, în prezent, un nou hangar pentru mentenanță la avioanele mari în Iași. Este un prim pas spre extinderea teritorială a activității sau doar o necesitate tehnologică?

    – Este un prim pas. AEROSTAR a pus la Iași bazele viitorului Centru de mentenanță avioane civile – prima dezvoltare în afara sediului principal. La acest sediu secundar, AEROSTAR va desfășura activități în domeniul întreținerii de avioane civile Boeing 737 și Airbus 320.

    – Domnule președinte, vă mulțumim pentru interviul acordat în exclusivitate ziarului Deșteptarea și îi urăm companiei AEROSTAR „La mulți ani!”

     

    La Bacău, zero deșeuri. ECO SUD SA transformă gunoiul în resursă

      Reciclarea este mai mult decât o modă. Industria gestiunii și reciclării deșeurilor reprezintă unul din domeniile cu cea mai rapidă creștere la nivel mondial. Tendințele s-au schimbat în privința deșeurilor, iar tehnologia a avansat rapid și oferă astăzi soluții optime de recuperare și reciclare a materiei prime necesare în diverse industrii.

      Creșterea calității serviciilor în domeniu este dată de dezvoltarea tehnologiilor pentru recuperarea materialelor din deșeuri, dar mai ales de inițiativele guvernamentale îndreptate către reciclare și reutilizare a materialelor recuperate. Populația a devenit și ea conștientă de beneficiile reciclării, ceea ce a dus la creșterea numărului de antreprenori în domeniu. Toate acestea sunt argumente care demonstrează dinamica rapidă de dezvoltare a industriei deșeurilor în viitorul apropiat.

      Subvențiile guvernamentale și fondurile europene contribuie și ele la dezvoltarea industriei deșeurilor, în același timp în care ajută comunitățile din România să aibă parte de o calitate a vieții mai bună. Gestiunea corectă a deșeurilor și reciclarea înseamnă un mediu curat, sănătate publică, estetică urbană și, de ce nu, performanțe economice.

      În Bacău, autoritățile județului au înțeles această oportunitate și au adus în zonă soluții optime pentru reciclarea deșeurilor.

      Una din cele mai dinamice companii românești din domeniu, Grupul Eco Sud SA, a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru gestiunea deșeurilor în județul Bacău, organizată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubrizare (ADIS). Prin semnarea contractului cu ADIS Bacău, Eco Sud își consolidează poziția de lider de piață în domeniul gestiunii deșeurilor. Cu un portofoliu de cinci Centre de Management Integrat al Deșeurilor (Bacău, Dolj, Teleorman, Ilfov, Giurgiu) Grupul Eco Sud SA contribuie eficient la atingerea standardelor de creștere a calității vieții în România.

      Roxana Manea, directorul general adjunct al Eco Sud SA

      „Soluția Eco Sud a fost desemnată câștigătoare pentru excelența în servicii dar și a responsabilității față de mediul înconjurător. Soluția Eco Sud în domeniul gestiunii deșeurilor din județul Bacău înseamnă eficiență economică, sănătate publică, responsabilitate și profesionalism în operarea instalațiilor puse la dispoziție”, a declarat Roxana Manea, directorul general adjunct al Eco Sud SA.
      În Bacău, ECO SUD tratează deșeurile ca materie primă, nu ca gunoi

      Obiectivul declarat al Eco Sud SA este sortarea și reciclarea deșeurilor, având astfel capacitatea de a genera permanent resurse necesare vieții, protejând în același timp mediul înconjurător. Eco Sud tratează deșeul ca materie primă, nu ca gunoi.

      „Suntem conștienți de situația alarmantă în privința resurselor naturale. Viitorul nu se poate clădi pe modelul «luăm – producem – aruncăm». Pentru a asigura o creștere economică durabilă, trebuie să utilizăm resursele într-un mod inteligent și durabil. Grupul Eco Sud a fost printre primele firme private din domeniu care a ales să aducă un aport substanțial la protejarea mediului înconjurător și a ales să implementeze conceptul de «economie circulară – zero deșeuri». Astfel, valoarea produselor și a materialelor este menținută cât mai mult posibil, deșeurile sunt reduse la minim, iar resursele nu părăsesc fluxul economic. Avem tehnologia, avem expertiza și, mai mult, avem determinarea pentru a gestiona eficient deșeurile astfel încât acestea să se transforme în resursă”, a precizat directorul general Eco Sud SA.

      Acest tip de management al deșeurilor, corelat cu atitudinea pozitivă a autorităților locale din județul Bacău față de măsurile de colectare selectivă înseamnă beneficii pentru mediu, sănătatea publică, inclusiv de natură financiară, pentru autorități și populație deopotrivă.

      „Colectarea selectivă a deșeurilor de la populație înseamnă transformarea în venit, în loc de o cheltuială pentru autoritățile publice a acestui tip de activitate. Deșeurile – colectate separat – reprezintă o resursă importantă de materie primă pentru industria de reciclare, produsele rezultate urmând să fie reintroduse în consum. Grupul Eco Sud își concentrează activitatea prezentă și mai ales cea viitoare către acest tip de soluții, adică tratarea deșeurilor ca resursă, nicidecum gunoi”, a explicat directorul general Eco Sud SA.

      Grupul Eco Sud va implementa, în viitorul apropiat, o infrastructură modernă de selectare a deșeurilor cu ajutorul căreia gradul de recuperare a materiei prime pentru industria de reciclare va crește cu 25%. „Este o măsură care aduce soluții pe trei direcții: protecție a mediului, atingerea obiectivelor de țară și performanță economică”, a mai spus Roxana Manea.

      Reutilizarea materiei prime din deșeuri aduce un aport considerabil industriei prelucrătoare a metalului, metalelor neferoase (aluminiu), plastic, hârtie/carton sau sticlă. De asemenea, tratarea deșeurilor biodegradabile înseamnă resurse pentru producerea de energie termică, energie electrică, combustibil lichid și gazos.

      Colectarea selectivă – obiectiv prioritar pentru ADIS Bacău

      ADIS Bacău își armonizează eforturile alături de Eco Sud în privința sortării, reciclării și recuperării materialor pentru a reintroduce în sistemul de producție cât mai mult material reciclabil.

      „Este de remarcat atitudinea pozitivă a autorităților administrației județului Bacău față de mediu și față de obligațiile legale în privința gestiunii deșeurilor. Colectarea selectivă și introducerea în stațiile de sortare a deșeurilor colectate separat reprezintă pilonul de bază al activității de gestiune a deșeurilor”, a mai spus directorul general adjunct al Eco Sud SA.

      Colectarea selectivă înseamnă sănătate publică, protecția mediului – printr-un procent ridicat de reciclare – și menținerea costurilor suportabile pentru populație. De asemenea, colectarea selectivă asigură țintele de recuperare materiale stabilite prin lege autorităților publice locale, de către Uniunea Europeană, evitarea amenzilor pentru neîndeplinirea acestora și implicit evitarea infringementului de care suntem tot mai aproape prin neîndeplinirea acestor ținte.

      „Din punct de vedere al operativității, implicării și înțelegerii situației managementului integrat al deșeurilor la nivel local, am găsit aici, la ADIS Bacău, un model de bune practici, eficiență și viziune, un exemplu pentru asociațiile intracomunitare din România”, a precizat directorul general Eco Sud.

      Soluții Eco Sud pentru groapa de gunoi din Bacău

      Soluțiile Eco Sud vor rezolva și problemele generate de funcționarea precară, în trecut, a depozitului ecologic Bacău. Eco Sud are capacitatea și expertiza necesară pentru a opera pe viitor Depozitul Conform Bacău și instalațiile conexe, astfel încât să se constituie ca un exemplu de bune practici în domeniu managmentului integrat al gestionării deșeurilor la nivel național.

      „Eforturile Eco Sud au fost și vor fi cu siguranță susținute de autoritățile publice locale, de ADIS Bacau precum și de autoritățile de reglementare și control. În baza planului de remedieri – care este deja agreat și bugetat – vom implementa soluții optime de operare a depozitului astfel încât, pas cu pas, să remediem neajunsurile trecute și să atingem un nivel calitativ înalt în activitatea prestată. Salutăm cu această ocazie atitudinea constructivă a Primăriei Bacău care și-a asumat la rândul său, efectuarea acestor remedieri rezultate ca urmare a operării celulei 1, urmând a fi încheiat în acest sens un protocol, împreună cu planul de măsuri ce va sta la baza emiterii Autorizației Integrate de Mediu”, a precizat Roxana Manea.

      Investiție de 32 milioane de euro

      Cu o investiție de aproape 32 milioane de euro, Bacăul este printre puținele județe din România care dispune de un Sistem Integrat de Management al Deșeurilor Solide (SMID).

      „Aici, la Bacău, am găsit o echipă profesionistă de funcționari publici și o conducere a județului cu viziune și implicare pentru a identifica soluții moderne și eficiente de gestiune a deșeurilor. Investiția de 32 milioane de euro realizată, la cele mai înalte standarde, pentru sistemul de management integrat al deșeurilor este o dovadă în acest sens. Experiența, expertiza și profesionalismul specialiștilor Eco Sud au reușit să completeze acest demers al administrației băcăuane și au generat o soluție completă, modernă și eficientă economic în gestionarea deșeurilor din județul Bacău”, a declarat Roxana Manea, directorul general adjunct al Eco Sud SA.
      SMID Bacău – care este gestionat de Grupul Eco Sud SA începând din 16 aprilie 2018 – este constituit din Depozitul Conform Bacău (celulele 2-4) și instalațiile sale conexe, instalațiile de sortare de la Bacău, Onești și Moinești, cele de compostare de la Bacău și Onești și stațiile de transfer de la Onești, Găiceana și Berești-Tazlău. Acest sistem deservește un număr de 93 de orașe și comune din județul Bacau, însumând în totalitate aproximativ 705.000 de locuitori.

      Eco Sud va asigura pentru toți locuitorii județului, servicii de depozitare, tratare și eliminare a deșeurilor menajere, dar și servicii de compostare și reciclare, în conformitate cu directivele europene și normele legislative naționale.

      Locuri de muncă!

      Prezența Eco Sud SA în Bacău înseamnă și noi locuri de muncă. Compania va crea peste 150 de locuri de muncă atât pentru personal necalificat, cât și posturi pentru top management.

      „Gestiunea deșeurilor este o adevărată industrie, bazată în primul rând pe oameni. Eco Sud va crea, începând cu anul acesta, câteva zeci de noi locuri de muncă în activități de sortare a deșeurilor, dar și câteva zeci de posturi de management, care să gestioneze corect și în beneficiul comunității cantitatea de materiale recuperate din deșeuri”, a mai spus directorul general Roxana Manea.

      Eco Sud SA – 20 de ani de experiență în gestiunea deșeurilor

      Eco Sud SA este cel mai important furnizor de soluții integrate de mediu destinate depozitării și eliminării deșeurilor menajere solide urbane și a deșeurilor industriale. Obiectivul companiei este acela de a crea parteneriate stabile cu rețeaua de clienți și comunitățile în cadrul cărora își desfășoară activitatea, pentru o gestiune eficientă a serviciilor și pentru a promova o reducere progresivă a cantităților de deșeuri generate, de la colectare până la depozitarea finală. Prin acest proces Eco Sud SA recuperează resurse valoroase și necesare calității vieții.

      Compania este licențiată Clasa I prin Ordin emis de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice și este certificată pentru Sistemul de Management de Calitate, Mediu, Sănătate și Securitate Ocupațională de către organismul de certificare TUV Rheinland InterCert Gmbh – Germania.

      „Poziția de lider a Eco Sud este dată de profesionalismul echipei noastre, de dedicarea totală a acestora în proiectele derulate, de soluțiile inovative pe care le oferim, de satisfacția comunităților în care ne desfășurăm activitatea, de spiritul rezistent și de munca responsabilă a tuturor angajaților noștri din ultimii 20 de ani. Acestea sunt valorile Eco Sud și declarația noastră de misiune pe care o implementăm începând din 16 aprilie 2018 și în județul Bacău”, a declarat Roxana Manea, director general adjunct al Eco Sud SA.

      Pagina 1

        Perla coroanei aeronauticii românești

        Mulți dintre băcăuani mai știu, poate, ce renume aveau concitadinii lor care lucrau la AEROSTAR acum treizeci de ani. „Numai ochi de om nu fac!” – se spunea despre acești profesioniști dintr-o întreprindere în care progresul tehnic, dar și priceperea trebuia să fie obligatoriu la ele acasă.

        Numele companiei băcăuane devenea un brand și chiar s-a impus în cei 65 de ani pe care îi împlinește compania astăzi, 17 aprilie, când parcă începe o nouă tinerețe. La AEROSTAR, la URA – cum o știa și încă o știe toată lumea – se putea produce orice. Dincolo de folclorul industrial, știm că AEROSTAR s-a impus mai ales în ultimii ani ca unul dintre cei mai buni producători în domeniul aeronauticii naționale și mondiale.

        AEROSTAR a rămas una dintre puținele întreprinderi de marcă ale județului. Pe toate le poți număra, astăzi, pe degete. Compania din domeniul aeronauticii, cei peste 7.500 de salariați pe care îi mai avea la începutul anilor ’90, din circa 10.000 înainte, au trecut prin multe probleme.

        În toată industria aeronautică română mai lucrau, la finele anilor 90, doar circa 7.000 de oameni. Astăzi, AEROSTAR se numără printre cele peste 30 de societăți din acest domeniu din România, dar deține primul loc. Cifra lor de afaceri este, în total, de 600 de milioane de dolari SUA și crește anual cu circa 10-15%.

        Perla domeniului, cum spune Mihail Toncea, președintele acționarului principal al companiei, AEROSTAR, are însă cea mai mare cifră de afaceri și cei mai mulți salariați. Iar orizontul este total deschis pentru ea.

        AEROSTAR, 65 de ani

          La 65 de ani, una dintre cele mai importante companii băcăuane, AEROSTAR, se menține în elita industriei aeronautice mondiale. Aniversarea venerabilei vârste are loc chiar astăzi, 17 aprilie, conform datei la care a fost emisă, în anul 1953, Hotărârea Consiliului de Miniștri al României prin care era înființată Uzina de Reparații de Avioane Bacău, pe scurt URA.

          Numele întreprinderii a devenit un reper în conștiința băcăuanilor, a fost preluat și de zona în care exista aceasta și se impune astfel chiar și astăzi. URA de atunci a devenit însă, succesiv, IRAv (Întreprinderea de Reparații de Avioane), IAv (Întreprinderea de Avioane), iar din anul 1991 AEROSTAR.

          Furcile caudine ale tranziției la actuala orânduire social-economică și politică nu au ocolit nici societatea AEROSTAR, iar privatizarea ei din anul 2000 a fost începutul unui nou destin. De aproape 20 de ani, AEROSTAR s-a impus ca un veritabil brand în industria aeronautică națională și internațională.

          Acesta înseamnă – cum spune președintele companiei, Grigore Filip – industrie-producție, reparații și modernizări de mii de avioane, motoare și echipamente militare la standarde de compatibilitate și de interoperabilitate NATO.

          Mai toate avioanele Airbus care zboară astăzi în lume au și piese și echipamente realizate la AEROSTAR, iar milioane de piese și componente de aviație civilă fabricate aici se regăsesc pe avioanele care zboară în întreaga lume. Baza de întreținere pentru avioane civile Boeing 737 și Airbus 320 de la AEROSTAR este „Nr. 1 în România” și în această parte a Europei. (Petru Done)

          AEROSTAR 65 – longevitate în performanță

          AEROSTAR Bacău, unul dintre puținele branduri industriale ale României, ilustrează elocvent și pragmatic treptele devenirii în aeronautica românească, prin continuitatea celor 65 de ani de funcționare, dar și capacitatea creatoare a specialiștilor săi, a managementului adaptabil cerințelor timpului etalat de acționariatul și administrația firmei.

          „Longevitate în performanță”, sintetizează Grigore Filip, președintele-director general al AEROSTAR, „traseul” parcurs de la efectuarea unor simple reparații la avioane ușoare ori militare, la realizarea de aparate de zbor performante, modernizarea altora, reconversia ori mentenanța pentru aeronave de mare capacitate.

          Potrivit acestuia, afirmația este valabilă chiar și la perioada de dinainte de 1989, când accesul la tehnologia de vârf pe plan mondial, la know-how în general, era, din cauza diferențelor de sistem politic, strict limitat de restricțiile occidentale, dar și de „frica” sovieticilor, însă a devenit cu adevărat vizibilă pentru intervalul de timp de la intrarea României pe cursul democrației și economiei de piață și, mai ales, după privatizare, ceea ce a permis perfecționarea și, apoi, valorificarea competenței și disponibilității intelectuale a specialiștilor de la AEROSTAR.

          Compania este profilată astăzi pe fabricarea de componente de aviație și mentenanță a aparatelor de zbor de mare capacitate ori militare, continuând, însă, datorită valorii deosebite a proiectelor și programelor, producerea unor avioane ușoare de antrenament și școală ori de elemente din dotarea militară terestră.

          Începutul

          „Documentul de întemeiere (a companiei – n.a.) a fost redactat la chiar o lună de la dispariția lui Stalin, sub tutela căruia România, intrând într-un sistem geostrategic pe care nu îl putea evita, fusese nevoită să renunțe la fabricarea, la Brașov, a avionului IAR 80, cel calificat drept unul dintre cele mai performante aparate de zbor din timpul perioadei interbelice și perioadei celui de-al Doilea Război Mondial. Odată cu dispariția dictatorului sovietic se putea visa la o revenire în producția de aviație, mai ales că înzestrarea aviației militare românești cu motoare reactive IAK 17 și IAK 23 impunea construirea unei capacități de întreținere. Așa a apărut Uzina de Reparații Avioane (URA) Bacău, încadrată la gradul 1 de importanță, condusă pe principiul «gospodăriei chibzuite» de Ministerul Forțelor Armate. Scopul principal a fost repararea avioanelor din dotarea aviației militare și a motoarelor acestora, fabricarea pieselor de schimb, a sculelor și instalațiilor speciale destinate ramurii aviatice pentru asigurarea capacității de apărare a țării și continuarea tradiției aviației românești”, explică Doina Matanie, purtător de cuvânt al AEROSTAR Bacău.

          Primul intrat în funcțiune a fost sectorul de fabricare a pieselor de schimb. De asemenea, încă de la înființare s-au asimilat tehnologiile de reparații ale diferitelor tipuri de aeronave aflate în dotarea aviației militare românești în deceniul ’50 – ’60 – IAK 17, IAK 23, MIG 15. Începând din 1955, a fost inaugurat sectorul de radiolocație și verificare a aparaturii de bord și sectorul metrologic.

          În 1961 s-a întâmplat „minunea” care va atesta personalul URA drept „foarte competent” pentru rezolvarea problemelor complicate: un avion MIG 15 al Regimentului de vânătoare Deveselu a aterizat forțat, fără motor și fără curent electric la bord, la sfârșitul lunii ianuarie. Deși fuzelajul aparatului de zbor fusese serios avariat ca și o parte dintre componentele motorului, incidentul de zbor a fost, așa cum se arăta în concluzia anchetei militare, „rezolvat excepțional” la URA Bacău, aeronava fiind redată „în mod neașteptat” activităților de zbor militare.

          Pe aripi de supersonic, pe roțile trenului de aterizare

          Între anii 1963 și 1973 a început și repararea avioanelor supersonice MiG 19, fapt ce a condus la crearea unor noi specialități și realizarea unor noi dotări pentru reparații ale radarului și sistemului de armament ale acestor avioane de vânătoare. Primele activități de reparații și mentenanță pentru avioanele de vânătoare MiG 21, dar și pentru avionul școală L29 au avut loc în 1969.

          Deceniul 1970-1980, „unul efervescent pentru aeronautica românească, domeniu în care lucrurile începuseră să aibă o logică a performanței”, după cum afirmă președintele-director general Grigore Filip, aduce „multiplicarea și sporirea complexității activităților”. Ca urmare, pe lângă asimilarea reparațiilor la avioanele chinezești HJ 5 (variantă a aparatului de zbor rusesc IL 28) s-au pus bazele proiectării și construcției de trenuri de aterizare și de echipamente hidraulice și pneumatice de aviație pentru majoritatea tipurilor de aeronave utilizate de România. În acea perioadă, o echipă de ingineri de la IRAv Bacău (Întreprinderea de Reparații Avioane – noua denumire a fostei URA Bacău) a realizat proiectul preliminar al unui avion de pasageri, tip business jet, de nouă locuri, având aripa sus, dar și proiecte preliminare ale avioanelor de luptă denumite IAR 19 și IAR 92.

          Echipa de proiectare de la IRAv a constituit, de altfel, nucleul viitorului Institut de Cercetări și Proiectări Aerospațiale (ICPAS), devenit, ulterior, Institutul Național de Creație Științifică și Tehnică (INCREST). În anii ’70 a continuat să se dezvolte producția de echipamente terestre pentru MApN, prin realizarea primului lansator multiplu de proiectile reactive, iar în 1976 a debutat producția de serie a trenurilor de aterizare escamotabile și a componentelor instalației hidraulice pentru IAR 93 și elicopterul PUMA.

          De la IAK 52 la gama MiG

          Avionul de școală și antrenament IAK 52, un succes deosebit al constructorilor de avioane din Bacău, până în prezent fiind realizate mai mult de 2.000 de asemenea aparate de zbor, a intrat în fabricație la IRAv, în anul 1976, mai întâi prin procesul de asamblare, iar din 1987 și prin fabricarea motoarelor. IAK 52 a fost prezentat la Salonul Internațional Aeronautic de la Aeroportul Paris-Le Bourget, în 1981. Inginerii băcăuani au mai realizat, tot în anii ’70, proiectele pentru un avion școală cu motor turbopropulsor IAR 101, un avion de clasă „commuter”, IAR Pelican, precum și avioneta „Șoim”, pentru care modelul funcțional s-a construit împreună cu elevii Grupului Școlar de Aviație din zonă, în timpul orelor practice.

          În anii ’80 s-au asimilat reparația avioanelor L39YA și MiG 29, fiind realizat, de asemenea, lansatorul terestru de rachete „Aurora” cu 20 de tuburi de calibru 122 mm, montat pe un autovehicul de teren, și a unui lansator naval amplasat la bordul unor monitoare fluviale și vedete maritime.

          Fabrica de echipamente radioelectronice de aviație (FERA) a luat ființă în 1987, an în care a început și producerea prototipului avionului agricol biplan AG 6.

          Evenimentele din finalul anului 1989, spune președintele – director general Grigore Filip, „au adus schimbări, mai rapide ori mai lente”, în parcursul istoric al acestei entități industriale băcăuane.

          Modificările din mediul economic, politic și social au determinat conversia unei capacități de producție de la cea militară la fabricația de piese de schimb auto, componente pentru instalații industriale și agricole, motoare Diesel de mică putere.
          „Puține dintre programele de reconversie către industria civilă au rezistat probei timpului, dar, chiar și așa, ele au menținut încrederea oamenilor că există soluții și că solidaritatea este unul dintre activele cele mai prețioase ale IRAv, rebotezată AEROSTAR”, își amintește Ioan Bujor, lider de sindicat al firmei băcăuane.

          Modernizarea avioanelor de vânătoare MiG 21, proces care a debutat în 1993, specialiștii băcăuani având parteneriatul celor aduși de firma israeliană Elbit Systems Ltd, a relansat visul continuității producției de aviație la AEROSTAR.

          Primele livrări către aviația militară au început la sfârșitul anului 1996, acțiunea definitivându-se la începutul anului 2001, când s-a finalizat realizarea celor 110 avioane MiG Lancer modernizate. Ulterior, s-au efectuat modernizări asemănătoare și pentru avioane din armata croată.

          „Deși au trecut 17 ani de la inițierea sa, programul se arată a fi un succes din punct de vedere tehnic și calitativ”, spune Grigore Filip. Acesta a explicat că saltul tehnologic reprezentat de modernizarea MIG 21 Lancer s-a reflectat atât în tehnica militară, tehnologia de luptă și asigurarea nivelului de instruire a piloților români la nivelul compatibil cu cei din țările NATO cu vechime, dar și punerea în valoare a potențialului specialiștilor români, între care mulți băcăuani, din domeniul aviației. „Iar drept consecință directă AEROSTAR a devenit un nume căutat pe piața globalizată a producției și mentenanței în domeniul aviației”, a precizat directorul general al firmei băcăuane.

          Deși livrarea de avioane IAK pentru fosta URSS încetase în 1991, au fost găsite noi piețe de desfacere pentru acest avion ușor, din august 1992 realizându-se comenzi venite din Europa occidentală și America de Sud, prin schimbarea unor sisteme și echipamente instalate la bord în scopul îndeplinirii normelor certificate vestice, păstrând, însă, forma neschimbată a avionului IAK 52 W. Aparatul de zbor a fost primit cu mare atenție în iunie 1999 la Salonul Internațional Aeronautic de la Paris-Le Bourget, unde s-a deplasat în zbor cu o autonomie de cinci ore.

          Pe 5 mai 2000 a avut loc și primul zbor al avionului de vânătoare demonstrator Sniper, varianta modernizată a MIG 29 la AEROSTAR de specialiștii proprii în parteneriat cu cei ai concernului Daimler-Chrysler din Germania și ai Elbit Systems Ltd din Israel. Avionul a fost expus la Salonul Aviatic Internațional de la Berlin în anul 2000.
          Potrivit acestuia, planurile AEROSTAR vizează, însă, și continuarea activității ca „o puternică bază industrială pentru aviația de apărare”.

          Varianta privată

          AEROSTAR și-a asumat atunci, prin susţinerea necondiţionată a acţionarilor privaţi, două direcții strategice de dezvoltare. În domeniul apărării, prin furnizarea de servicii de mentenanță și de integrare a unor echipamente de ultimă generație la aeronave și sisteme defensive, iar în domeniul aviației civile, odată cu autorizarea conform JAR 145, în anul 2001, de fabricarea de aerostructuri și componente ale acestora, punctează managerul Grigore Filip.

          Ca urmare, firma băcăuană și-a dezvoltat poziția de producător pentru aviația civilă, devenind furnizor de componente, aerostructuri și ansambluri pentru industria de aviație globală. În același timp, societatea s-a dezvoltat și ca o bază de întreținere și conversie a avioanelor de la transportul de persoane la cel de marfă pentru aparatele de zbor de mari dimensiuni.

          Primele elemente concrete ale activității din acest domeniu sunt încă din luna martie 2003, când AEROSTAR și firma Fokker Aeroconstructs au început colaborarea într-un proiect finanțat de Guvernul Olandei. A urmat semnarea, în septembrie același an, a actului constitutiv al societății mixte FOAR în care AEROSTAR s-a implicat cu 51%, iar Fokker cu 49% din părțile sociale. S-au introdus în fabricație, pe această bază, componente pentru avioanele Airbus A 300, precum și pentru racheta europeană Arianne 5, iar, apoi, pentru avioanele Dassault 7FX, AEROSTAR fiind singurul producător al acestor subansamble.

          Domeniul de fabricare de aeronave a continuat prin dezvoltarea unui avion ultraușor de concepție proprie, „Festival”, care a obținut în anul 2002 certificare de tip, primele aparate de zbor fiind livrate clienților de pe continentul american.

          În prezent, piețele AEROSTAR, firmă care nu exporta până în 1992, sunt răspândite în Europa, Asia, Africa, Australia și America de Nord, acoperind anul trecut 63% din producția sa.

          Secretul acestor performanțe? „Dacă până în 1989 puteam vorbi de o condensare a valorilor inginerești din aviație în Bacău și de o alocare de resurse de la buget, dat fiind caracterul militar preponderent al producției în ultimul sfert de veac și, mai ales, după privatizare, atuurile noastre au devenit altele, într-o economie de piață în care ne-am lansat cu destule obstacole mentale, dar și tehnice”, declară președintele Grigore Filip.

          Potrivit acestuia, secretele depășirii momentelor dificile și a stereotipurilor, mai ales după 1989, le-au constituit „managementul, incluzând și eficientizarea proceselor de producție, investițiile, diversificarea ofertei pentru export, pregătirea personalului, informatizarea”.

          Oamenii, profesioniștii

          Managerii diferitelor structuri din AEROSTAR au fost „crescuți” să decidă, dar să fie și responsabili pe deciziile lor, pentru a nu afecta strategia de dezvoltare pentru deceniul următor. S-a făcut, practic, o remodelare în organizarea firmei. S-a trecut de la un sistem ierarhic, piramidal, la unul cu puterea de decizie distribuită concomitent cu responsabilitatea către managerii fiecărui sector de activitate.

          Dar nu numai pregătirea managerilor și a conducătorilor locurilor de muncă, peste 40 dintre ei finalizându-și studiile de MBA în ultimii doi ani, este în atenția conducerii AEROSTAR. Prin Centrul propriu de formare și instruire a personalului, care deține pentru trei meserii – structurist de aviație, mecanic de aviație și mecanic motoare de aviație – acreditarea Ministerului Muncii și Ministerului Educației Naționale, au trecut numai anul trecut 300 de angajați, marea lor majoritate tineri.

          „O treime din efectivul de actuali salariați este format din tineri. Vârsta medie a personalului AEROSTAR este de 45 de ani, una care oferă șansa unei resurse umane înalt calificate încă un deceniu și jumătate, ceea ce este foarte bine pentru derularea programelor multianuale pe care firma le-a încheiat ori, mai ales, le vizează. Dacă nu procedam corect, acum aveam o medie de peste 58 de ani, cum au și alte firme din domeniu, ceea ce ar fi creat probleme în viitor nu numai pentru dinamismul în lucru al personalului, dar și pentru relația cu partenerii noștri care vor siguranța derulării de contracte pe 15-20 ani și din acest punct de vedere”, spune Doru Damaschin, vicepreședinte al companiei.

          La AEROSTAR a fost implementat, în premieră pentru România, un proiect cu finanțare europeană privind „creșterea flexibilității, adaptabilitatea firmelor și consolidarea securității lucrătorilor în perioade economice mai puțin propice”, fapt ce a permis, spune Dan Popa, director pentru dezvoltare al firmei băcăuane, „relevarea experienței AEROSTAR în domeniu, dar și identificarea unor noi oportunități de menținere, calificare și fidelizare a personalului”.

          Pentru eficientizarea proceselor de producție, din anul 2009 au debutat activități de implementare a metodelor „Lean manufacturing”, constând în limitarea formelor de risipă, respectiv supraproducția, transportul în exces, așteptarea între operații, reprelucrarea pentru eliminarea defectelor și supraprocesarea pieselor.

          Investițiile constituie un alt motor determinant în lupta pentru competitivitate și accedere pe piețele lumii întreprinsă de AEROSTAR. Numai în ultimii doi ani asemenea cheltuieli au depășit opt milioane de euro, fondurile fiind asigurate din resurse proprii, dar și prin realizarea unui proiect cu finanțare europeană. Între noutăți, cel mai mare hangar pentru avioane realizat în România, proiectat în țară și construit de firma băcăuană SSAB, extinderea capacităților de producție pentru fabricarea pieselor din tablă a subansamblelor de structuri și extinderea sectorului de prelucrări metalice, prin achiziționarea de mașini unelte, instalații specializate și echipamente de control în coordonate de ultimă generație.

          Investițiile făcute au permis obținerea de valoare adăugată mare și diversificarea gamei sortimentale, contribuind, astfel, la întărirea poziției AEROSTAR pe piața producției din industria de aviație.
          Aceluiași obiect îi sunt subordonate și Strategia de dezvoltare a AEROSTAR pentru perioada 2016-2020.

          Viitorul

          Se vizează o „expansiune selectivă”, ceea ce înseamnă că prioritate vor avea acele „grupe de produse cu profitabilitate bună și risc redus”, respectiv piese, aerostructuri și subansamble de aviație, mentenanță de avioane civile, hidraulică de aviație și sisteme defensive terestre, fără însă a neglija celelalte grupe de produse și servicii care vor fi menținute și ajustate să-și îmbunătățească profitabilitatea. Strategiile conservă și dezvoltă obiectul principal de activitate, astfel că ponderea domeniului aeronautic în cifra de afaceri se va situa la aproximativ 70% din totalul producției, cu o dublare a vânzărilor, din care peste 75% îl va reprezenta exportul.

          „Noi suntem în creștere pe piață. Ne-am frământat care va fi rolul nostru în viitor și am ales ca acesta să fie strâns legat de programe mari cum ar fi Airbus. Am decis, ca opțiune strategică, să devenim un mare furnizor de piese și subansamble pentru avioanele Airbus. Au fost perioade când am încercat să ne diminuăm riscurile prin partajarea participării noastre la mai multe programe cu amprentă mică, să punem ouăle în mai multe coșuri, astfel, dacă pierdeam, această pierdere era mai mică.

          Dar, între timp, am crescut și am stabilit să devenim furnizor cu o amprentă semnificativă chiar pentru semnificativi integratori mari, cum este şi Airbus, deoarece, în prezent, la AEROSTAR, datorită performanțelor obținute și atestate, tehnologiilor însușite, calificării înalte a personalului, precum și capacității de derulare pe o perioadă îndelungată a programelor nu mai sunt riscuri atât de mari ca transferul de fabricație în altă parte, ce presupune o perioadă îndelungată și cheltuieli mari, să fie un obstacol. Ca urmare, am plecat pe direcția asta, iar investițiile din ultimii ani au fost legate tocmai de această opțiune, practic urmând să ne dublăm capacitatea de producție destinată acestei opțiuni”, a explicat președintele – director general Grigore Filip.

          Potrivit acestuia, planurile AEROSTAR vizează, însă, și continuarea activității ca „o puternică bază industrială pentru aviația de apărare”. Mai are însă o dorință: „extinderea activității și în alte zone decât Bacău”. Acţiunea a debutat prin implicarea în proiectul elicopterelor de la Braşov, dar se vizează şi realizarea de investiţii, în parteneriat, chiar în străinătate.

          „Dorim să facem din AEROSTAR o organizație centrată asupra clientului prin programe durabile și sustenabile și pentru dezvoltarea competitivității prin cunoaștere și inovare, asigurându-ne astfel menținerea avantajului competitiv de producție, dar, în viitor, poate chiar și exportul de know-how”, concluzionează Grigore Filip.

          AEROSTAR este printre cele mai profitabile firme cotate la Bursa de Valori București, cu o cifră de afaceri de peste 196 milioane de lei și un profit de peste 15 milioane de lei în ultimii ani, ceea ce reprezintă o rată la acest indicator de 7,7%.

          Firma băcăuană infirmă, cu argumente detectabile din orice parte a lumii, neîncrederea față de industria de tehnologie românească într-o lume globalizată, atestând cu argumentele eficienței, calității și direcționării către nou a faptului că specialiștii români pot să se adapteze cerințelor pieții unui domeniu în care globalizarea este evidentă, atunci, însă, când sunt lăsați să lucreze și să aplice ceea ce mintea lor iscoditoare către noutățile tehnice nu este ,,frânată” de birocrație, dar, mai ales, de rea credință ori corupție.

          „Peisajul” aviatic al Bacăului este întregit și de existența în municipiu a Bazei 95 Aeriană, care va rămâne în istoria aviației militare românești drept singurul centru de instrucție unde peste 500 de tineri au învățat să piloteze supersonicele MIG 21 și MIG 21 Lancer aflate încă în dotarea armatei române, între care și primele două românce care au obținut brevet pentru a se afla la manșa unor avioane militare supersonice. Ei au participat la exerciții ale NATO desfășurate în lume, bucurându-se de aprecieri unanime din partea comandanților străini. De asemenea, din acest an s-au finalizat și lucrările de modernizare a terminalului Aeroportului Internațional ,,George Enescu”, investiție ce deservește cel mai mare flux de pasageri din zona Moldova, ce permite , în prezent, un tranzit anual de peste o jumătate de milion de pasageri către diverse destinații europene.

          Cornel Cepariu, președintele filialei Bacău a Uniunii Ziariștilor Profesioniști

          Prăjești: Dispensar și grădiniță modernizate de Ministerul Dezvoltării

            Damian Petre Jicu, primarul comunei Prajesti

            Primarul comunei Prăjești, Petre Jicu, a semnat la Ministerul Dezvoltării proiectele de modernizare a două obiective: grădinița și dispensarul medical. „Aceste ultime două finanțări completează lista celor cinci proiecte depuse la Ministerul Dezvoltării în octombrie 2017, prin PNDL 2 (Programul Național de Dezvoltare Locală), ce aduce comunei noastre, azi, circa 3,5 milioane de euro, bani care se vor regăsi exclusiv în investiții majore pentru Prăjești.

            Unele din cele cinci proiecte pentru care s-a semnat finanțarea în săptămânile din urmă sunt cu documentația de achiziție pregătită să fie ridicată pe SEAP”, arată Petre Jicu. Celelalte trei proiecte finanțate prin PNDL 2 vizează reabilitarea termică a școlii, construirea unui pod pe pârâul Recea, extinderea și modernizarea rețelei de apă.

            După încheierea procedurii de licitație, „câștigătorul poate să treacă efectiv la muncă”, adaugă edilul. Aceste obiective realizate cu sprijinul Ministerului Dezvoltării Regionale se vor adăuga altora: Sala de festivități, care este în construcție, scările de la biserică, salubrizarea comunei, cadastrul general pentru terenurile din extravilan, canalizarea, în valoare de 1,5 milioane de euro, care va fi finalizată și va fi pusă în funcțiune anul acesta. Există și proiecte mai mici, cum ar fi modernizarea Grădinii Botanice și montarea de panouri fotovoltaice pentru iluminatul public, care vor fi realizate până la sfârșitul acestui mandat.

            „Sunt circa 22 de luni de la depunerea jurământului de credință, iar realizările de mai sus sunt cele mai importante, ca valoare, în activitatea mea și a echipei pe care o conduc, astăzi, în primărie”, afirmă Petre Jicu. Edilul susține că, la nivelul județului, Prăjești e comuna cu cele mai multe proiecte aprobate și finanțate. „Spuneam la început de mandat că îmi doresc să construiesc. Ei bine, eu m-am apucat serios de treabă. Mulțumesc celor ce au crezut și cred că încă se poate!”

            Îndoielile necesare

            Răzvan Bibire

            Există numeroase exemple, în istoria recentă, de evenimente declanșate de operațiuni de tip «false flag», prin care una dintre părți a înscenat o acțiune militară pe care a pus-o în seama inamicului pentru a avea pretextul necesar declanșării unei intervenții armate. Cel mai cunoscut caz este cel al nemților care au înscenat atacul asupra stației de radio de la Gleiwitz pentru a avea pretextul necesar invaziei Poloniei.

            Astfel, WW2 a fost declanșat de o minciună. Global Reasearch (www.globalresearch.ca) a întocmit o listă cu 53 de astfel de incidente în care un guvern declanșează un atac terorist și, apoi, învinuiește în mod fals inamicul în scopuri politice. Nu este vorba de teorii, ci de incidente documentate și recunoscute.

            Lista pornește de la „Incidentul Manciurian”, din 1931, în care japonezii au provocat explozia unui tren și, dând vina pe chinezi, au invadat Manciuria. Incendierea clădirii Parlamentului german, ordonată de naziști și pusă pe seama comuniștilor a permis, în 1933, acordarea puterii absolute lui Hitler. Armata Roșie a bombardat în 1939 satul Mainila pentru a obține pretextul să invadeze Finlanda.

            Guvernul britanic a admis că între anii 1946 și 1948 a bombardat cinci nave care transportau evrei ce încercau ajungă în Palestina, a înființat un grup fals numit „Apărătorii Palestinei arabe”, iar apoi grupul a pretins fals responsabilitatea pentru bombardamente. Conform sursei citate, Israelul a recunoscut că în 1954, o celulă teroristă israeliană care opera în Egipt a plantat bombe în mai multe clădiri, inclusiv în instituții diplomatice americane și a lăsat în urmă „dovezi” care îi indicau pe arabi ca vinovați.

            Una dintre bombe a explodat prematur, permițând egiptenilor să-i identifice pe cei care au pus-o, iar mai mulți dintre israelieni au mărturisit mai târziu. CIA a admis că, în anii ’50, a angajat iranieni care să se dea drept comuniști și care să însceneze atacuri cu bombă pentru a schimba percepția opiniei publice împotriva prim-ministrului ales în mod democratic.

            NSA a recunoscut că a mințit despre ceea ce s-a întâmplat cu adevărat în incidentul din Golful Tonkin în 1964 și că a manipulat datele pentru a face să pară că navele nord-vietnameze au deschis focul asupra unei nave a SUA, ceea ce a creat o justificare pentru declanșarea războiului din Vietnam.

            În 1984, Mossad a plantat un transmițător radio, în complexul lui Gaddaffi din Tripoli, care a difuzat trasmisiuni teroriste false, pentru a-l face pe Gaddaffi să pară susținător al terorismului. Ronald Reagan a bombardat imediat Libia. Ofițeri militari de rang înalt din Rusia au recunoscut că KGB a detonat bombe în clădiri rusești în 1999 și i-a învinuit în mod fals pe ceceni, pentru a justifica o invazie a Ceceniei.

            Oficialii macedoneni au recunoscut că, în 2002, șapte imigranți nevinovați au fost uciși cu sânge rece pentru ca Guvernul să pretindă că aceștia erau soldați Al-Qaeda care încercau să asasineze polițiști. După cum a afirmat BBC, macedonienii încercau să arate lumii că sunt serioși în participarea la «războiul împotriva terorismului».

            Sunt doar câteva exemple, dar cu un asemenea background, poate cineva să spună, în absența unei investigații echidistante, că sirienii au fost cei care au atacat cu gaze mortale populația civilă din Ghouta de Est ?!

            Carne expirată și vin cu probleme, în prăvăliile comercianților

              Perioada sărbătorilor pascale a fost mană cerească pentru comercianții care, pe lângă scumpirea produselor specifice, au procedat și la diverse „artificii” care să le crească substanțial veniturile.

              Planurile le-au fost date peste cap de autoritățile județene de control. Astfel, Protecția Consumatorilor Bacău este instituția care a derulat o tematică de control privind respectarea prevederilor legale la comercializarea produselor alimentare specifice sărbătorilor pascale (carne preambalată, ouă, vopsea de ouă, ciocolată și produse din cacao), vin etc. Au fost verificați nu mai puțin de 41 operatori economici, aproape toți fiind găsiți în neregulă.

              Marfă periculoasă în carmangerii și măcelării

              „De exemplu, la comercianții de carne, am descoperit o mulțime de nereguli. Astfel, pe lângă produse din carne expirate, am mai depistat mărfuri din această categorie care prezentau semne certe de modificare organoleptică, dar carne și produse din carne comercializate în ambalaje rupte sau cu ambalaje de pe care lipseau elementele de identificare. În plus, au fost și situații în care starea termică a acestor mărfuri era necorespunzătoare, la fel și condițiile de depozitare a unor astfel de produse etc”, a declarat Alin Năstasă, șeful Protecției Consumatorilor Bacău.

              Probleme majore au fost identificate și la ouăle comercializate în perioada de dinaintea Paștelui. Mai exact, comercianții vindeau aceste produse fără a-i informa pe clienți în privința categoriei de greutate a ouălor sau, pur și simplu, nu aveau afișate prețurile de vânzare. Și ca totul să fie complet, unii comercianți care valorificau pește sau preparate din pește pe lângă faptul că nu afișau prețurile, etichetele de pe un anumit produs congelat nu aveau traducerea în limba română a informațiilor, astfel încât consumatorul să afle proveniența și alte detalii importante. În plus, vânzătorii de pește aveau și autorizații emise de primării, expirate. În aceste cazuri, operatorii economici s-au ales cu amenzi totalizând 4.000 lei și avertismente.

              Vin vrac cu mari semne de întrebare

              Probleme au fost găsite și la produse de patiserie ori la ciocolată, multe dintre acestea fiind expirate, iar în plus nu erau menționate detalii privind sortimentul, gramajul sau, mai grav, avertismente necesare consumatorilor care se știu alergici la unele ingrediente de tip soia, lapte, alune etc.

              În fine, la categoria vinuri, comisarii băcăuani au constatat că de pe etichetele produselor vândute vrac lipseau informații privind concentrația alcoolică, anul de fabricație, tipul de vin în funcție de conținutul de zaharuri. Pentru toate deficiențele depistate luna trecută, comisarii băcăuani au fost nevoiți să întocmească 35 procese verbale de constatare a contravenţiei, prin care s-au aplicat 25 avertismente și 14 amenzi în valoare 39.000 lei.

              Și inspectorii sanitari veterinari au fost în alertă

              Potrivit Direcției Sanitare Veterinare Bacău, într-o singură lună, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 31.040 lei și un număr de 31 avertismente scrise. Astfel, în cazul unor magazine alimentare, unități de tip bar, rulotă fast food și snack-bar, s-au impus sancțiuni cu amenda în valoare totală de 3.000 lei, pentru comercializarea produselor alimentare în condiții neigienice. „Complementar, s-a dispus interzicerea activității obiectivului – rulotă comercializare băuturi – identificat într-un târg săptămânal, pe motiv că nu deținea un document de înregistrare sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor”, a precizat dr. Florin Baltă, purtătorul de cuvânt al DSV Bacău.

              Cu amenzi totale de 7.600 lei au fost sancționate 3 laboratoare de patiserie, 3 supermarket-uri și 2 magazine alimentare pentru neîntreținerea spațiilor de lucru, a utilajelor și ustensilelor. Mai mult, o carmangerie a primit o amendă de 8.000 de lei pentru ambalarea și etichetarea necorespunzătoare a produselor alimentare, dar și pentru neconcordanțe în documentele mărfurilor comercializate. S

              ancțiuni cu duiumul au fost date, însă, și comercianților prinși că etichetau necorespunzător produsele alimentare sau le depozitau în condiții total neigienice. Nu au scăpat nici comercianții de animale vii, aceștia fiind sancționați cu amenzi totale de 3.600 lei. „În această perioadă, au fost confiscate 12.309 kg produse de origine animală (12.240 kg carne proaspătă și 69 kg pește) în valoare totală de 122.400 lei. Produsele confiscate au fost dirijate către firma specializată în vederea neutralizării”, au precizat veterinarii băcăuani.

              „Biserica neamului meu”. Expoziție inedită la Școala Gimnazială „Spiru Haret”

                La Şcoala Gimnazială „Spiru Haret” Bacău a avut loc, ieri, vernisajul expoziţiei lucrărilor elevilor înscrişi la Concursul judeţean „Biserica neamului meu”. Ajuns la a treia ediţie, acest concurs, organizat de Asociaţia Profesorilor de Religie „Sf. Paraschiva” Bacău şi şcoala gazdă, are ca temă „Biserica şi Marea Unire” şi s-a dorit a fi o modalitate prin care elevii şi profesorii celebrează, împreună, cei 100 de ani de la Marea Unire din 1918. Invitat la vernisaj, prof. Iulian Bucur, de la Complexul Muzeal „I. Antonescu” Bacău, a prezentat importanța reprezentării artistice a Centenarului la elevi, dar a apreciat și inițiativa acestui concurs. „Apreciez ideea profesorilor care îi îndeamnă pe elevi să gândească și să realizeze vizual idei abstracte. Copiii au arătat, prin lucrările lor, imaginație, dezinvoltură, spontaneitate, au reușit să transmită idei în fața cărora, noi, oamenii maturi, avem, poate, prejudecăți. Dar ei au arătat că nu au aceste probleme, s-au exprimat liber și frumos, fără frică, în a pune în scenă această idee a României Mari”, a declarat pentru Deșteptarea, Iulian Bucur.

                Concursul a fost structurat pe trei secţiuni: creaţie plastică, creaţie literară şi power point. Au fost evaluate peste 150 de lucrări de la cele trei secţiuni de către echipe de profesori din mai multe arii curriculare pentru că tema concursului presupune şi modalităţile de abordare interdisciplinare. „Eu am simbolizat unirea și biserica. Am lucrat mult, dar am lucrat cu sufletul și cu gândul la țara mea”, ne-a spus micuța Casiana Cojocaru, de la clasa a IV-a. „Lucrarea mea a fost tot despre unire, mi s-a explicat ce trebuie să fac, iar când m-am apucat să desenez m-am simțit foarte mândră de tot ce înseamnă România”, a fost și părerea colegei de clasă, Ilinca Breahnă.

                La secţiunea pictură s-a detaşat net elevul Eduard Călcăială, de la Şcoala Gimnazială Zemeş (primar), împreună cu Ioana Violeta Crăciun Popa, de la Şcoala Gimnazială „Ştefan Luchian” Moineşti (gimnaziu) şi Larisa Elena Nica, de la Colegiul Tehnic de Comunicaţii „N. V, Karpen” Bacău (liceu). Secţiunea creaţie literară a fost câştigată de elevele Denisia Elena Timariu, de la Liceul Tehnologic Dărmăneşti (poezie), şi Victoria Gabriela Călinescu, de la Şcoala Gimnazială „Ion Creangă” Bacău (proză), iar prezentările power point cele mai bune au fost realizate de Cristian Pavel, de la Colegiul Naţional de Artă „George Apostu” Bacău (liceu) şi Larisa Munteanu, de la Liceul Tehnologic Dărmăneşti (gimnaziu).

                „Concursul a fost pregătit încă din toamnă, ca o activitate omagială pentru tot ce înseamnă Centenarul Unirii. De aceea și tema a fost în directă legătură, iar copiii s-au documentat în același timp despre unire, despre conștiința națională, despre implicarea românilor ca membri ai bisericii în realizarea Unirii, iar din informațiile obținute au realizat aceste frumoase lucrări, specifice vârstei și abilităților pe care le au.”
                prof. Teodora Plăeșu, președintele Asociației Profesorilor de Religie „Sf. Paraschiva”, organizator, și cadru didactic la Școala „Spiru Haret”

                Au susținut această activitate, concursul și vernisajul expoziției, directorii Şcolii Gimnaziale „Spiru Haret” Bacău, prof. Constantin Codrin Ciuchi şi Gabriela Veliche, dar şi colegii evaluatori Clemansa Măucă (învăţământ primar), Ana Maria Bersan (educaţie plastică), Simona Sachelaru (limba şi literatura română), Gianina Eustina Damaschin (TIC), Alexandru Lupu (istorie) şi Ramona Cioarec (educaţie socială), de la școala gazdă, alături de prof. de religie Elena Abageru, de la Şcoala Gimnazială „Dr. Alexandru Şafran” Bacău.

                AJF Bacău: Lupescu da, Burleanu nu!

                Mică-mare lovitură de teatru cu doar câteva zile înaintea alegerilor pentru președinția Federației Române de Fotbal. Pentru scrutinul din 18 aprilie, actualul președinte FRF, Răzvan Burleanu a pierdut girul și, implicit, votul Asociațiilor Județene de Fotbal.

                Iar scânteia a fost aprinsă chiar de AJF-ul din orașul lui Burleanu, Bacău! Într-un comentariu postat pe un site de socializare, președintele AJF Bacău, Cristi Sava a anunțat că organismul pe care-l prezidează îl va vota pe Ionuț Lupescu și nu pe Răzvan Burleanu. „RESPECT.

                Despre acest cuvânt se vorbește în fotbalul mare, în fotbalul în care milioanele de euro curg precum apa de la robinet. Un cuvânt pe care-l regăsim și în sloganul UEFA, forul care guvernează fotbalul de pe «Bătrânul Continent». Și chiar și pe tricourile fotbaliștilor ale căror echipe evoluează în competițiile organizate de autoritatea de la Nyon.

                DA, despre asta este vorba. Despre RESPECT, atât în fotbalul mare, dar mai ales în fotbalul amator. Pentru că celor «mici» nu li se dă importanța cuvenită, deși sunt baza piramidei, am convenit, după o întrebare pusă mai marilor Asociației Regionale de Fotbal din Westfalia, partenerul nostru din țara campioanei mondiale, ca măcar o dată la patru ani, să-i consultăm și pe aceștia în privința alegerilor pentru funcția de președinte al FRF.

                Așadar, prin grija secretarului general al AJF Bacău, din cei 43 de membri afiliați, au răspuns, în scris, solicitării noastre, un număr de 37 de cluburi și asociații sportive. Dintre acestea, 32 și-au exprimat opțiunea pentru Ionuț Lupescu, 3 pentru Răzvan Burleanu, un vot a primit Marcel Pușcaș, iar un singur club s-a abținut.

                În atari condiții, în ședința Comitetului Executiv al AJF Bacău, din data de 13 aprilie, cu unanimitate de voturi s-a hotărât ca mandatul forului băcăuan pentru AG din 18 aprilie în privința Președintelui să fie IONUȚ LUPESCU”, a anunțat Cristi Sava.

                La alegerile FRF de mâine vor vota 257 de membri afiliați.

                CăinaRi, precum CR7

                După ce runda precedentă adusese, în prelungiri, victoria echipei sale la Târgu-Secuiesc, vinerea trecută, mijlocașul Aerostarului a reușit golul etapei împotriva Romanului, printr-o „scăriță” de mare efect. Vine rândul Csikszeredei?

                Un salt pe verticală, cu mâinile împreunate deasupra capului. Și apoi o aterizare la punct fix, cu mâinile în jos, depărtate de corp. Cristiano Ronaldo? Nu, Cornel Căinari.

                La două din ultimele trei partide de campionat, mijlocașul Aerostarului a celebrat în genul lui Cristiano Ronaldo două goluri marcate în stilul lui CR7. Nu-i nicio exagerare, imaginile video stau martore. Mai întâi, în intermediara cu Pașcaniul, Căinari a pus o minge în vinclu din lovitură liberă. Iar vinerea trecută, la jocul de acasă cu CSM Roman, a „securizat” victoria liderei printr-o „scăriță” de mare efect, aplaudată de întreg stadionul.

                „Cristiano Ronaldo este jucătorul meu preferat, însă nu obișnuiesc să-i copiez felul de a se bucura decât atunci când reușesc să marchez și eu goluri deosebite”, mărturisește Căinari. Între două goluri deosebite- cu CSM Pașcani și CSM Roman- și-a găsit locul unul special: cel de la Târgu-Secuiesc, contra KSE-ului. În min. 90+2, scorul era încă egal, 1-1. Iar Aerostarul simțea în ceafă răsuflarea Csikszeredei. Atunci a ieșit la rampă, o dată în plus, Cornel Căinari. Un șut precis, un gol de trei puncte și o bucurie de nedescris:

                „N-a mai fost loc de salturi gen CR7, cu toții, titulari, rezerve, antrenori și oameni din staff eram claie peste grămadă. Toate victoriile sunt importante, mai ales că adversarii își dau viața când joacă împotriva noastră, însă succesul de la Târgu-Secuiesc a fost cu adevărat unul foarte important deoarece ne-a permis să ne menținem diferența față de Csikszereda”. Sâmbătă este programat marele derby: Csikszereda- Aerostar.

                Un nou gol tip CR7? „Ar fi frumos. Ce pot spune cu siguranță este că avem echipă mai bună decât ei. Și cred că ne putem întoarce cu puncte, nu cu punct de la Miercurea-Ciuc”, spune Căinari, care nu regretă deloc faptul că a ales să vină la Aerostar: „E un club serios, iar atmosfera din vestiar e una propice performanței. Sperăm din tot sufletul să promovăm deoarece Bacăul merită cel puțin o echipă de Liga a II-a”.

                BacăuFest – Monodrame. Misterul din „Cutia neagră” a fost dezlegat!

                  Mihai Ignat, Carmen Mihalache, Monica Andronescu şi Doru Mareş s-au întâlnit cu cititorii cărții de teatru/ Foto: Ioan Bîşcă

                  Ziua a doua a „BacăuFest – Monodrame”, luni, 16 aprilie, a fost dedicată unei întâlniri, puse sub semnul „Cartea de teatru – Cartea despre teatru”, la care au participat dramaturgi, regizori, critici de teatru, editori, actori, directori de teatre. Argumentul a aparţinut directorului Teatrului „Bacovia”, Eliza Noemi Judeu: „Ne-am propus ca publicul să se obişnuiască, să înţeleagă cartea de teatru. Sunt oameni pe planeta asta care scriu despre actori, regizori, scenografi etc, despre această lume a teatrului.

                  În acest fel ei rămân în istorie, de aceea cred că trebuie să le fim recunoscători.” Prima care a intrat în „scenă” a fost Carmen Mihalache, critic de teatru, director de revistă, autoarea cărţii „Teatrul la filtru”, în care se regăsesc cronicile spectacolelor din cei 10 ani ai „Galei Star”, cât şi de la alte piese puse în scenă de teatre din ţară. Rolul de a prezenta cartea i-a revenit Violetei Savu, redactor al revistei „Ateneu”, care a punctat etapele de documentare, structura cărţii, modul de abordare al criticului, accentuând rolul constructiv al cronicilor scrise cu profesionalism, talent şi sensibilitate.

                  „Fin cunoscător al artei actoriceşti, al travaliului actorului în luptă cu textul, cu personajul interpretat, cu regizorul şi cu el însuşi, Carmen Mihalache devine partener în procesul creativ, nu doar un observator rece şi distant. «Teatrul la filtru» este nu doar o oglindă a întregii echipe care ridică o piesă la nivel de spectacol, ci, mai ales şi în primul rând, o carte de suflet, scrisă cu sensibilitate şi talent.”

                  Ştefan Oprea, critic de teatru, coordonatorul Secţiei Teatru a Editurii „Junimea”, care a girat apariţia cărţii, a scos în evidenţă faptul că este un moment bun pentru cartea de teatru, aspect sesizat şi de Traian Apetrei, director al Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoşani. A venit rândul Editurii „Nemira”, care şi-a prezentat colecţia specializată „Yorick”, dedicată cărţii de teatru, traducerilor din autori celebri, o incursiune în activitatea de 10 ani de când a apărut această colecţie a făcut Monica Andronescu, critic de teatru. Intervenţii interesante pe aceeaşi temă au mai avut Liviu Dospinescu, profesor asociat al Universităţii Laval (Canada), membru al juriului, Mihai Ignat, dramaturg, autor al unei interesante cărţi „Ei sunt printre noi”, prezentând publicului şi cartea „Ce doreşte domnul?”, de Pascal Bruckner, tradusă de Doru Mareş, critic de teatru (Bacău).

                  Au mai participat la întâlnirea cu cartea de teatru Coca Bloos, actriţă, membră a juriului, Ilir Dragovoja (Albania), invitat special al Elizei Noemi Judeu, actori (doar trei) ai teatrului gazdă. Finalul a aparţinut cunoscutului critic de teatru Ion Parhon (Bucureşti), care, cu experienţa, inteligenţa şi deschiderea către o critică modernă, constructivă, a sesizat un aspect inedit al locului întâlnirii: „M-a surprins sala, cu draperiile ei negre, neînţelegând semnificaţia.

                  Acum, după ce am asistat la această interesantă şi utilă întâlnire cu această axă – dramaturg, regizor, actor, critic de teatru, am realizat că ne aflăm într-o „cutie neagră” (aluzie la cutiile negre ale avioanelor- s.n-), din care/de la care am aflat adevărul din teatru. Am intrat cu îndoieli, plec cu certitudini: teatrul trece dincolo de speranţă”, a fost ca o concluzie finală întâlnirea prietenească, frumoasă, decentă, inteligentă, moderată de Doru Mareş, secretar literar al Teatrului „Bacovia”.
                  * * *
                  Programul de astăzi al Festivalului: ora 11.00, GIO PUB – „Eu îl rog pe Dumnezeu unele lucruri”, spectacol lectură, după textul cu acelaşi nume de Tincuţa Horonceanu-Bernevic; ora 15.00 – Ateliere; ora 16.30 – Sala “Petru Valter”: concurs – Alexandra Cheroiu – “Psihoză 4.48 Am”, proiect independent, Cluj; 18.30: concurs – Sebastian Lupu – „Groparul”, Teatrul Art Emotion, Oradea; 20.30 – Sala Mare – Marius Manole şi Şerban Pavlu, în „Demnitate”, Teatrul Avangardia, Bucureşti.

                  Respectă-ți valoarea

                    Căutăm fericirea și încercăm să evităm suferința. Valoarea noastră ca oameni variază în funcție de ceea ce facem cu propriile mâini și minți. Nu că unii ar merita mai mult de la viață și alții mai puțin. De fapt, toți oamenii sunt egali încă de la naștere, sunt înzestrați din start cu valoare și au drepturi: viața și libertatea de a decide. În timp, valoarea se cultivă. Ea nu este nici comparativă nici competitivă. Fiecare persoană își prezintă propria identitate și fiecărei identități îi este atribuită o anumită valoare. Ne exprimăm valoarea prin mijloace și comportamente diferite, dar fiecare persoană în esența sa, unică, are toate abilitățile necesare pentru a putea fi apreciată. Totul depinde de noi. „Așa nu se mai poate! Indiferent ce se întâmplă cu viața mea, o să mă schimb, am datoria asta față de mine!” Sunt afirmații pe care le facem la un moment dat. Putem învăța și ne putem schimba într-o stare de inspirație continuă. După cum știți, una dintre abilitățile cheie pe care trebuie să vi le dezvoltați este observarea de sine. Din când în când, o analiză atentă a sinelui va putea determina ființa umană să evolueze către ceea ce noi numim: o civilizație demnă de respect.

                    Capacitățile sunt înnăscute, pot fi descoperite și ulterior dezvoltate. Pe parcursul vieții, oamenii sunt supuși greșelii. Toți fac erori și întârzie să-și împlinească visurile. Dar până la urmă: „A greși e omenește”, nu-i așa? Numai că, atunci când se întâmplă, important este să ne corectăm rapid direcția. O gândire rațională îți poate stimula atitudinea în așa manieră, încât revenirea ta să fie spectaculoasă.
                    Ne lăsăm cuprinși de emoții, iubim, suferim, iertăm, creăm, suntem răbdători, înfruntăm obstacolele vieții și cu toate astea nu uităm niciodată să apreciem frumusețea și valoarea. Frumusețea unui portret, valoarea sentimentală a unei bijuterii, frumusețea unei melodii, valoarea unei informații, frumusețea unui sentiment sau valoarea omului sunt fundamente care conturează și mai mult traiectoria ascendentă a vieții. Ascensiunea nu este simplă, dar dacă îți alegi direcția și ritmul potrivit poți evolua cu satisfacție și bucurie. Nu permite greșelilor să te definească! Ca orice altă practică sănătoasă, abilitățile odată dobândite sunt mult mai ușor de folosit. Concentrează-ți atenția asupra frumuseții vieții. Sănătatea conturează în permanență viața, astfel încât primează principiul: „Primim ceea ce merităm.” Iată cum funcționează practic această orchestrare a evenimentelor: dacă avem grijă de sănătatea noastră, ea la rândul ei ne va oferi bucuria unei vieți fericite.

                    Evoluția noastră ca oameni implică acest mod de gândire. Astfel valoarea noastră crește odată cu sănătatea fizică și psihică. Câți dintre noi conștientizăm acest lucru și câți acordăm atenția necesară unei alimentații sănătoase? La ce mă refer? E simplu! Ce cuvânt am folosit în mod repetitiv? „Valoare”! De această dată voi face referire la valoarea nutritivă a alimentelor pe care le consumăm. Dacă tot vorbim de valoare, atunci haideți să ne hrănim corespunzător. Înainte de a vedea cum să ne hrănim, este important să fim conștienți care este cea mai des întâlnită eroare: neglijarea valorii nutritive. Această eroare nutritivă duce inevitabil și la excesele pe care le facem și de aici problemele se țin lanț. O alimentație lipsită de valoare nutritivă accelerează procesul de îmbătrânire și slăbește organismul, făcându-l mai vulnerabil în fața bolilor. Recomand astfel o alimentație echilibrată în proteine, lipide, vitamine, minerale, carbohidrați etc. Hidratarea corespunzătoare trebuie menținută printr-un consum suficient de lichide, apa fiind prioritară. Ea trebuie să fie de calitate și în cantitatea necesară în funcție de vârstă, sex și activitatea desfășurată.

                    Se va evita, pe cât posibil, consumul alimentelor rafinate, a zahărului și a alcolului. Fumatul nu-l recomand din motive știute deja. Obiceiurile create au o foarte mare importanță pentru starea de sănătate de mai târziu. Alimentele sănătoase sunt cele procurate și gătite cu grijă. De exemplu, proteina animală: carnea este un aliment de bază în alimentația copilului prin conținutul de aminoacizi necesari creșterii și dezvoltării. Se poate consuma: carne de pasăre, pește și mai rar carne de vită. La omul adult nu exclud carnea de porc, miel și vânat atât timp cât este consumată ocazional și în cantitate redusă. În trecut, pentru a-și procura hrana, oamenii erau vânători pricepuți. Acum oamenii moderni nu depun niciun efort. Ce-ar fi să găsim o sursă sigură de aprovizionare? Putem încerca?
                    Este foarte important să gătim carnea corect, deoarece poate să afecteze sănătatea atunci când procesul de pregătire nu este adecvat. De exemplu renumitul grătar… Sunt puține persoane care știu exact cum se obține un preparat cu valoare nutritivă. De cele mai multe ori produsul final este nociv pentru sănătate. Și dacă adaug și numărul mare de calorii, atunci… Știați că același sortiment și aceeași cantitate de carne, în urma preparării poate varia între 300 și 1000 de calorii?

                    Surse de proteine se găsesc și în leguminoase (lintea, năutul, mazărea, fasolea, soia), nuci (alune, migdale, caju, semințele de floarea soarelui, in, cânepă, susan…), cereale integrale, legume și fructe. Legumele conțin substanțe minerale și vitamine valoroase care reglează procesele chimice care se desfășoară în corp. Sunt bogate în nutrienți deosebiți de valoroși. Este bine să mâncăm legume în fiecare zi și alegerea lor să se bazeze pe prospețime. Fierberea lor să fie corectă, adică metoda al dente.

                    Fructele se consumă dimineața pe stomacul gol, pentru ca organismul să poată asimila vitaminele pe care le conțin. Trebuie consumate multe fructe de sezon în stare proaspătă și crude, nu gătite, pentru că se distruge valoarea nutritivă. Ele oferă: longevitate, vigoare, energie, vitalitate și ajută digestia. Cumpărăturile se fac cu mare atenție, aprovizionarea fiind făcută zilnic.

                    Laptele și produsele din lapte reprezintă un segment bine definit în menținerea sănătății noastre. Trebuie să cunoaștem importanța bacteriilor lactice în refacerea florei intestinale, care se găsesc în: iaurt, lapte bătut, chefir și sana. Consumul iaurtului probiotic natural mărește speranța de viață, reglează constipația, detoxifică organismul, oferind strălucire și tinerețe tenului. Atenție la calitatea acestor produse, ele trebuie să conțină lapte, nu altceva!

                    La cele spuse până acum adaug pâinea integrală. De fapt cu pâinea ar fi trebuit să încep. O pâine de calitate ne va ajuta întotdeauna să descoperim alte alimente sănătoase. Pâinea adevărată este un început în toate. „Și acum…?” Bună întrebare! Eu voi spune din nou: Valoarea noastră ca oameni variază în funcție de ceea ce facem cu propriile mâini și minți. Susține valoarea în toate formele ei de manifestare! Așadar, omule frumos poți să-mi răspunzi cu sinceritatea-ți caracteristică la două întrebări: Ești un om de valoare? Hrana ta are și ea valoare nutritivă?

                    Carmen Barcan, terapeut

                    Sentinţa pentru agresorul care a acostat o elevă în apropierea şcolii

                    Judecătoria Bacău l-a condamnat la 8 ani şi 8 luni închisoare cu executare pe bărbatul care, în octombrie 2017, a acostat o elevă de la Şcoala „Al.I.Cuza” Bacău şi a încercat să-i dea 50 de lei ca să meargă cu el la Bucureşti. Inculpatul este recidivist şi a mai avut condamnări pentru viol. El nu va avea voie, timp de 5 ani după eliberare, să se apropie de şcoli, grădiniţe, locuri de joacă pentru copii sau alte unităţi educative şi recreative. Sentinţa nu este definitivă.

                    Bărbatul a fost prins de poliţişti în municipiul Bacău, după ce acostase o adolescentă de 17 ani, căreia, prin ameninţare cu acte de violenţă, i-ar fi cerut să întreţină raporturi sexuale cu el. După ce l-au reţinut, poliţiştii au stabilit că bărbatul este aceeaşi persoană care a abordat-o şi pe minora de 9 ani în apropierea unei unităţi de învăţământ din Bacău. Incidentul s-a petrecut la câţiva paşi de şcoală şi de Secţia 2 Poliţie.

                    Copila a refuzat orice dialog cu el, fiind educată de părinţi să nu stea de vorbă cu necunoscuţi, s-a smuls din mâna lui şi a fugit speriată în clasă unde i-a povestit învăţătoarei tot ce s-a întâmplat. Conducerea şcolii a anunţat poliţia. Bărbatul a fost arestat preventiv şi trimis în judecată pentru infracţiunile de lipsire de libertate şi agresiune sexuală.

                    „În data de 13.10.2017, în jurul orelor 07.40, în timp ce se afla în faţa Şcolii Generale „Al.I.Cuza” din Bacău, inculpatul Troinea Ion a acostat-o pe persoana vătămată N.V.A.M., în vârstă de 9 ani, şi i-a cerut să-l însoţească la Bucureşti pentru suma de 50 de lei, moment în care a prins-o de încheietura mâinii, însă, aceasta a reuşit să scape datorită intervenţiei unui martor.

                    În seara de 14.10.2017, în jurul orelor 19.00, inculpatul Troinea Ion a acostat-o pe persoana vătămată S.A.M., în vârstă de 17 ani, în timp ce se afla pe strada Oituz, din mun. Bacău, a prins-o de încheietura mâinii, i-a adresat ameninţări, spunându-i că o va tăia cu un cuţit, determinând-o în acest fel să se deplaseze împotriva voinţei sale până în zona Liceului Economic din Bacău, loc în care, sub aceleaşi ameninţări, inculpatul a constrâns persoana vătămată să îl sărute şi să îl lase să o atingă în zonele intime”, se arată în rechizitoriu. S.A.M. a reuşit să fugă după ce i-a pulverizat agresorului în faţă cu un spray cu piper şi l-a lovit cu piciorul.

                    A alergat apoi spre Secţia 2 de Poliţie unde a povestit ce i s-a întâmplat.

                    În urma cercetărilor, s-a stabilit că inculpatul T. I. (42 de ani), din comuna Tamaşi, este recidivist, fiind eliberat condiţionat în martie 2015, după ce a executat o bună parte din pedeapsa închisorii primită pentru infracţiunea de viol urmată de moartea victimei.

                    Inculpatul mai avea o condamnare pentru comiterea în stare de recidivă a unei alte infracţiuni de viol.

                    Ing. Mihail Toncea, ”Cetățean de Onoare al Județului Bacău”

                      Mihail Toncea

                      Cuvinte emoționante, cuvinte frumoase despre devotament, seriozitate și recunoștință s-au rostit luni, în sala mare a Consiliului Județean, în ședința extraordinară în care aleșii au votat acordarea titului de „Cetățean de Onoare al Județului Bacău” inginerului Mihail Nicolae Toncea, președinte-director general al SC IAROM SA București, companie care este acționarul majoritar al SC Aerostar Bacău.

                      Alături de Mihail Toncea, au fost prezenți Grigore Filip, președinte-director general al Aerostar Bacău, Doru Damaschin, director financiar al Aerostar, Ovidiu Turcu, președintele UGIR Bacău, Costel Ceocea, președintele SIF Moldova, Claudiu Doroș, directorul SIF Moldova, și Leonard Baraboi, comandorul Bazei Aeriene 95 Bacău.

                      Sorin Brașoveanu a vorbit despre istoricul SC Aerostar, momentele de cumpănă prin care a trecut societatea după 1990 și privatizarea care a salvat-o, privatizare care are legătură cu Mihail Toncea, inginer în aeronautică, cercetător și manager „animat de o intensă inițiativă antreprenorială”.

                      Premieră: Titlul e acordat unui antreprenor

                      Ovidiu Turcu, președintele UGIR Bacău, a pledat pentru necesitatea aprecierii întreprinzătorilor de succes și impactul social pozitiv al acestora, motivând astfel propunerea ca inginerului Mihail Toncea să-i fie acordat titlul de „Cetățean de Onoare al Județului Bacău”.

                      Liberalul Cezar Olteanu le-a amintit celor prezenți că PNL a susținut și susține oamenii de afaceri, „care, în viziunea partidului, pot aduce bunăstare cetățenilor. De aceea, apreciem că se acordă titlul de Cetățean de Onoare unui antreprenor, reprezentant al unei categorii care a fost uitată. E un semn bun pentru băcăuani!”

                      Cezar Olteanu a spus cuvinte frumoase și despre managerii Aerostar, apoi a precizat: „E adevărat, banii sunt esențiali, dar dacă nu sunt dublați de un management performant, banii pot fi pierduți ușor!” El a amintit și de alte companii care merită atenția CJ Bacău, apoi i-a felicitat pe Mihail Toncea și pe directorii Aerostar.

                      Vasile Cautiș, PSD, s-a declarat fericit că are ocazia de a fi prezent la acest moment dedicat succesului unei companii. ”Este prima dată când schimbăm domeniul. Dacă cercetăm istoricul ședințelor CJ constatăm că ne-am axat, în acordarea titlurilor, pe două domenii: cultură și sport”, a spus Vasile Cautiș. Titlul de „Cetățean de Onoare al Județului Bacău” a fost aprobat cu unanimitate de voturi și îndelung aplaudat.

                      „Un om providențial pentru Aerostar”

                      Sorin Brașoveanu i-a mulțumit lui Mihail Toncea pentru că a crezut în „visul de a zbura”, mai exact „visul de a produce aparate de zbor în România” și a adăugat: „Ați fost și sunteți în continuare omul providențial pentru Aerostar Bacău. Băcăuanii vă datorează foarte mult pentru ceea ce ați făcut nu doar pentru mediul de afaceri, ci și pentru comunitate. Alături de Grigore Filip și Doru Damaschin, suntem siguri că veți face în continuare multe proiecte culturale și sociale în Bacău.”

                      Sorin Brașoveanu i-a înmânat „cetățeanului” Mihail Nicolae Toncea placheta, diploma și un buchet de flori, împreună cu recunoștința Consiliului Județean și a tuturor băcăuanilor.

                      „Vreau să să mulțumesc și să vă spun că sunt profund emoționat de efortul pe care l-ați făcut și de laudele pe care mi le-ați adus”, a mărturist ing. Toncea, adăugând că vrea să spună câteva cuvinte despre ce înseamnă industria globalizată. A vorbit despre forța a două mari companii, Airbus și Boeing, despre produsul global, despre industria aeronautică în România, înainte de 1989, când URA era puternică, apoi despre declinul acesteia.

                      „Am făcut plajă pe malul Bistriței”

                      În țara noastră sunt peste 30 de societăți, iar cifra de afaceri a acestora era de 600 de milioane de dolari la sfârșitul lui 2017 și crește cu 10-15 la sută pe an. „Dintre toate aceste societăți, perla este Aerostar”, a declarat Mihail Toncea.

                      El a adăugat că firmele românești nu au avantajele pe care le cele înființate în țara noastră ca parte a giganților industriali ai lumii: „Am spus asta ca să vă dați seama de efortul depus de actualii manageri ai Aerostar.” Bucureșteanul Mihail Toncea a vorbit apoi despre legăturile sale cu Bacăul: „Când eram student, am făcut practică la URA, am dormit în căminul Institutului Pedagogic, am făcut plajă pe malul Bistriței, m-am plimbat prin parcurile și străzile orașului. Acesta a fost primul contact și am și amintiri foarte frumoase din Bacău.”

                      Și ca expert al Consiliului Național și al ministerelor a avut legături cu URA, apoi cu Aerostar și a cunoscut băcăuani excepționali, care au fost „deschizători de drumuri” ai industriei aeronautice.

                      Nu au luat niciun ban din profit

                      Cel mai important moment de după 1990 a fost privatizarea Aerostar, despre care ing. Toncea a declarat: „Am spus din primul moment că nu vom vinde niciun petec de pământ, nu vom vinde active. Pașii au fost dureroși, știți ce înseamnă o restructurare, iar firma depindea de comenzile MApN.”

                      Declinul acestui domeniu a determinat echipa de conducere să se îndrepte spre producția civilă. Deși nimeni nu încuraja această decizie, a perseverat. Rezultatul? „În 1999, cifra de afacere era de circa 30 de milioane de lei, în 2000 – 40 de milioane, în 2007 – 140, în 2012 – 150, iar în 2016, peste 350 de milioane.”

                      Prin programele care vor veni, militare de data aceasta, managerii își propun să depășească 100 de milioane de euro. Ing. Mihail Toncea a vorbit și despre meritele celor doi manageri, Grigore Filip și Doru Damaschin, despre eforturile pe care le-au făcut și despre seriozitatea acestora.

                      „Din 2007-2008, nimeni nu a luat niciun ban, toate resursele s-au îndreptat către societate. Astăzi, când avem o situație mai bună, 25 la sută din profit se repartizează acționarilor, restul rămâne în societate pentru diverse lucruri”, a afirmat președintele IAROM SA.

                      „Vreau să mulțumesc angajaților”

                      Politica investițiilor a fost clară și aparent simplă: „Nu s-a cumpărat nimic dacă nu a existat un program!” Proiectele sportive, proiectele culturale și sociale vor fi sprijinite în continuare, a dat asigurări Mihail Toncea.
                      El le-a mulțumit tuturor pentru onorea care i s-a făcut: „Chiar m-am simțit puțin jenat la un moment dat pentru că ar trebui să împart această onoare nu la trei, la „n” persoane și aş vrea să mulțumesc tuturor angajaților Aerostar și tuturor persoanelor care ne-au înțeles și au fost alături de noi.”

                      Grigore Filip, președintele companiei băcăuane, s-a adresat consilierilor județeni. „Vreau să vă felicit pentru hotărârea pe care ați luat-o și să vă mulțumesc pentru că noi considerăm că prin această hotărâre ați făcut un mare cadou Aerostar, cu ocazia împlinirii a 65 de ani”, a spus Grigore Filip, apoi i-a mulțumit lui Mihail Toncea pentru acest extraordinar parteneriat, în aplauzele tuturor celor prezenți.

                      Cine este Mihail Toncea?

                      Mihail TonceaMihail Toncea este membru în Consiliul de Administrație al Aerostar Bacău și președinte al IAROM București, acționar majoritar al Aerostar SA. S-a născut în București în 1947, a absolvit Facultatea de Aeronave din cadrul Universității Politehnice în 1971 și, după absolvire, a lucrat ca cercetător științific la Institutul de Mecanica Fluidelor și Cercetări Aerospațiale.

                      A elaborat lucrări de cercetare-proiectare la Institutul Național de Motoare Termice, a dezvoltat programe ca inginer principal la Centrul Național al Industriei Aeronautice Române, apoi la Ministerul Economiei. Nu a încetat niciodată să studieze, să se perfecționeze urmând cursuri de management, cercetare, business și participând la lucrări și studii din domeniul industriei aerospațiale.

                      Între anii 1990 și 1997, Mihail Toncea a fost expert în Ministerul Industriei și Comerțului pe probleme legate de Industria Aeronautică Română, expert în Ministerul Cercetării și Tehnologiei, membru al Comitetului Național de Securitate Aeronautică și membru în colectivul de elaborare a Strategiei Industriei Aeronautice Române aprobată de Guvernul României. Istoria recentă a societății Aerostar este legată de Mihail Toncea, care, „fără a fi băcăuan prin naștere”, a influențat succesul companiei băcăuane după privatizare.

                      Premieră europeană la Aerostar: revizie la un avion Airbus 320neo

                      Compania Aerostar, din Bacău, a predat la zbor, duminică, 15 aprilie, după încheierea cu succes la Centrul de mentenanță avioane civile a primei revizii la un avion „Airbus A320 neo”, o premieră la nivel european.

                      Beneficiarul lucrărilor este compania Pegasus Airlines din Turcia. Lucrările efectuate sunt din categoria „inspecție C-Check” și au fost realizate în premieră pentru avionul Airbus 320neo echipat cu motor CFM LEAP-1A, înmatriculat sub nr. TC-NBA, serie de fabricatie 7140.

                      Acest avion va fi urmat, succesiv, de încă două avioane Airbus 320neo ale aceluiași operator Pegasus Airlines, avioanele cu înmatriculările TC-NBB și TC-NBD.

                      De cand a intrat pe această piață, în anul 2004, Aerostar a devenit una dintre stațiile de mentenanță de succes în Europa, cu un portofoliu de clienți din Europa de Vest și de Est, din Africa și Orientul Mijlociu.

                      Aerostar este autorizată să efectueze lucrări complexe de întreținere din categoria de lucrări „C” și„D” (heavy maintenance) pentru Boeing 737 clasic și NG și pentru familia de avioane Airbus 320ceo și Airbus 320neo.

                      Din cele 571 de avioane care au fost reparate la Bacău, 81 au fost încredințate pentru aceste lucăari de Pegasus Airlines, ceea ce face ca operatorul din Turcia să fie unul din partenerii majori de afaceri ai Aerostar în domeniul întreținerii de avioane comerciale.

                      Doi barbaţi prinşi la pescuit în perioada de prohibiţie

                        Respectarea reglementărilor legale pe linie de pescuit, acvacultură și protecția fondului cinegetic, preocupare permanentă a jandarmilor băcăuani.

                        În urma acţiunii din 15.04.2018, desfăşurată pe lacul de acumulare Poiana Uzului, jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Bacău au surprins în flagrant două persoane care pescuiau cu ajutorul unor undiţe în perioada de prohibiţie.

                        Persoanele au fost interceptate şi identificate, constatându-se că este vorba despre doi barbaţi de 28 si 45 de ani, din oraşul Comăneşti ; asupra lor s-a găsit şi cantitatea de 3 de kilograme de peşte. Peştii au fost redaţi mediului natural.

                        De asemenea, jandarmii au aplicat 2 sanctiuni contraventionale în valoare totală de 1200 de lei, conform prevederilor O.U.G. nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, art 59 litera f:

                        ART. 59 Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea pe o perioadă de 90 de zile a permisului sau autorizaţiei, după caz: … f) pescuitul recreativ/sportiv în habitatele piscicole naturale, prin orice metode şi mijloace, al peştilor şi al altor vieţuitoare acvatice, în perioada de prohibiţie şi în zonele de protecţie.
                        Conform O.U.G nr 23/2008 privind pescuitul si acvacultura, pescuitul in perioada de prohibiţie constituie contravenție şi se sancționează cu amendă de la 600/1000 de lei.

                        Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Bacău va acţiona, şi în perioada următoare, pentru protejarea fondului piscicol şi respectarea cadrului legal care reglementează pescuitul și acvacultura.

                        Reamintim celor care au ca pasiune pescuitul sportiv că în perioada 07.04-05.06.2018 sunt instituite măsuri de prohibiţie pentru pescuit (atât comercial cât şi sportiv).

                        Nerespectarea acestor prevederi legale poate avea consecințe neplăcute materializate în sancţiuni contravenţionale sau penale.

                        Recomandăm pescarilor sportivi si profesionişti să tină cont de faptul că respectarea acestor reguli are efecte pe termen mediu şi lung iar păstrarea mediului natural trebuie să constituie o regulă a fiecăruia; mediul înconjurător sănătos este un drept de care avem nevoie şi pe care trebuie să-l apărăm permanent.

                        Helegiu: Bătrân găsit mort cu arsuri pe corp, după ce ar fi dat foc vegetaţiei uscate

                          La sfârşitul săptămânii trecute, un bătrân de 71 de ani, din satul Deleni, comuna Helegiu, a fost găsit decedat pe un teren agricol şi cu arsuri pe circa 50 la sută din suprafaţa corpului.

                          Acesta a plecat dimineaţă de acasă ca să cureţe via, iar la finalul lucrărilor ar fi dat foc resturilor vegetale. El a fost găsit fără viaţă, câteva ore mai târziu, de o rudă, care a sesizat autorităţile.

                          Pompierii s-au deplasat la faţa locului cu o autospecială, însă când au ajuns acolo incendiul era deja stins, iar la marginea suprafeţei incendiate a fost identificat trupul bărbatului, care a fost ridicat şi transportat la Morga pentru efectuarea necropsiei şi stabilirea cauzei exacte a morţii.

                          În ultima perioadă, în judeţul Bacău, a crescut numărul incendiilor de vegetaţie uscată, iar Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă reaminteşte că arderea miriştii, a vegetaţiei uscate şi a resturilor vegetale din câmp se face numai după obţinerea permisului de lucru cu focul de la primărie şi că în caz contrar se pot aplica sancţiuni de la 1.000 la 2.500 de lei. Doar prin respectarea regulilor se pot evita dezastre ecologice, dar și pierderi de vieţi omeneşti şi bunuri materiale.

                          De la începutul acestui an şi până în prezent, în judeţul Bacău, s-au înregistrat 66 de incendii de vegetaţie uscată, iar în anul 2017 au fost 291 de incendii de vegetaţie.

                          Un tânăr beat și fără permis a provocat un accident. Apoi a fugit

                            La data de 16 aprilie a.c., ora 00.30, poliţiştii Biroului Rutier au efectuat cercetări pentru a stabili împrejurările producerii unui eveniment rutier în urma căruia o persoană a necesitat îngrijiri medicale.

                            Din primele cercetări a rezultat că, la data de 15 aprilie a.c., o tânără de 20 de ani, din comuna Dealu Morii se afla într-un autoturism condus de un prieten, pe strada Bujorilor din Bacău. Acesta a pierdut controlul asupra direcţiei de mers, a ieşit în afara părţii carosabile, după care a plecat de la faţa locului fără încuviinţarea poliţiei.

                            Victima s-a prezentat la Spitalul Judeţean Bacău, unde i s-au acordat îngrijiri medicale, fără a rămâne internată.

                            Conducătorul auto a fost identificat de poliţişti la scurt timp după producerea accidentului şi testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind 0,32 mg/l alcool pur în aerul expirat, fapt pentru care a fost condus la Spitalul Judeţean Bacău unde i-au fost recoltate mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

                            Poliţiştii au stabilit că tânărul în cauză nu posedă permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

                            Conducătorul auto, de 19 ani, din comuna Hemeiuş este cercetat de poliţişti sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducere pe drumurile publice a unui autovehicul fără permis,vătămare corporală din culpă şi părăsirea locului accidentului fără încuviinţarea organelor de poliţie.