Au trecut peste 2000 de ani şi dacii revin pe vechile teritorii. De data aceasta nu pentru a-şi apăra râul şi ramul, câmpiile şi munţii, locurile sfinte, ci doar pentru a ne povesti despre vitejia lor în faţa celor care nu mai încăpeau în propriile graniţe, despre viaţa lor, despre port, arme, obiceiuri.
Ca şi anul trecut, Festivalul Geto-Dacic a fost deschis cu parada nimfelor, a vitejilor daci şi a romanilor, fiecare cu portul şi armele lor, care au pornit de la statuia lui Ştefan cel Mare, au trecut prin faţa Prefecturii, apoi până la Primăria Bacău, revenind în centru, în aplauzele a mii de băcăuani, în marea lor majoritate copii şi tineri.
Cu statura lui impunătoare, îmbrăcat tot în alb, Aurel Dencşorean, membru al Asociaţiei „Valea Dacilor” din Orăştiei, de la porţile Cetăţii Sarmisegetuza, a deschis festivalul, mulţumind pentru frumoasa primire, invitând băcăuanii sâmbătă şi duminică în Parcul Gherăieşti, acolo unde vor vedea pe viu meşteşugurile vechi ale dacilor, luptele dintre daci şi romani, asediul unei cetăţi dacice, dar şi alte surprize, pregătite pentru acest festival.
La deschidere a fost prezent şi Sorin Braşoveanu, preşedinte al Consiliului Judeţean, care a aprins focul sacru al dacilor, după care s-a adresat publicului şi membrilor asociaţiilor prezenţi în Bacău:
„Ne-am dorit să oferim copiilor, tinerilor, acum, aici, în Piaţa Tricolorului, mâine în Parcul Gherăieşti, o lecţie de istorie predată pe viu, unde vor fi prezentate, de invitaţii noştri din toată ţara, aspecte din viaţa civilă şi militară a dacilor, dar şi a romanilor din acea perioadă, într-o formă accesibilă, artistică dacă pot spune aşa. Va fi o călătorie în timp, la rădăcinile noastre, mai ales că astăzi este Ziua Limbii Române, în anul Centenarului Marii Uniri. De aceea vă invităm să fiţi parte a acestui spectacol-istoric, un mare spectacol şi vă invităm să încercaţi să intraţi în atmosfera acelor vremi. Mulţumesc invitaţilor noştri pentru darul pe care ni-l fac şi pentru efortul extraordinar pe care l-au făcut.”
Festivalul Geto-Dacic este organizat de Asociaţia AROMAR şi Asociaţia Culturală „Geto-Dacii din Moldova” (preşedinte Constantin Lăpuşneanu), Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, Consiliul Judeţean şi Primăria Bacău.
Cei peste 200 de daci şi de romani sunt membri ai Asociaţiilor Terra Dacica Aeterna, Garda Apulum, Hystoria Renascita, Legio Ferrata, Legiunea Cohorta I Italica din Bulgaria, Terra Dacica Braşov, Terra Dacica Sibiu, Sarmaţii Braşov, Geto Dacii Moldoveni, Geto Dacii Subcarpatici, Nimfele din Zalău.
Sămbătă şi duminică, în Parcul Gherăieşti, începând cu ora 12.00, băcăuanii vor putea asista la demonstarţii militare, lupte de gladiatori, dansuri antice, târguri de scalvi, războaie traco-romane, daco-romane etc.
De pe 3 septembrie 2018 se dă startul înscrierilor la Universitatea de stat „Vasile Alecsandri” din Bacău pentru a doua sesiune de admitere. Cu o experienţă de 57 de ani în învăţământul superior, oferta educaţională a celor 5 facultăţi Inginerie, Litere, Ştiinţe, Ştiinţe Economice, Ştiinţe ale Sportului, Mişcării şi Sănătăţii cumulează pentru licenţă un număr de 183 locuri bugetate, din care 7 locuri pentru tinerii de etnie romă şi 8 locuri pentru absolvenţii de licee din mediul rural, precum şi locuri cu taxă.
Pentru studiile universitare de master sunt disponibile 29 de locuri bugetate din care 1 loc pentru rromi şi locuri cu taxă.
Perioadele de înscriere pentru licenţă ale celor cinci facultăţi sunt: Facultatea de Inginerie; Facultatea de Litere; Facultatea de Ştiinţe; Facultatea de Ştiinţe Economice 3-20 septembrie; Facultatea de Ştiinţe ale Sportului, Mişcării şi Sănătăţii 3-14 septembrie.
De asemenea, calendarul de înscrieri pentru absolvenţii de licee din mediul rural este 3-13 septembrie, până la ora 15.
Absolvenţii care vor să urmeze studiile de master se pot înscrie după cum urmează: Facultatea de Inginerie 3-20 septembrie; Facultatea de Litere 3-14 septembrie; Facultatea de Ştiinţe 3-19 septembrie; Facultatea de Ştiinţe Economice 3-13 septembrie; Facultatea de Ştiinţe ale Sportului, Mişcării şi Sănătăţii 10-14 septembrie.
În perioada 3-10 septembrie (până la ora 15) va avea loc şi admiterea pentru românii de pretutindeni, înscrierea candidaţilor făcându-se exclusiv electronic. Pentru studiile de licenţă sunt alocate 27 de locuri, iar pentru studiile de master 19 de locuri.
Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău poate asigura, pe o durată, de cel puțin un semestru, peste 150 de mobilități ERASMUS+ pentru studenți, plătite din fonduri europene, burse de studii, stagii de practică şi internship, tabere studenţeşti, acumularea de experienţă prin practică la postul de radio studenţesc UNSR Bacău şi postul Academic TV, precum şi multe activităţi extra-curriculare realizate de Liga studenţească.
Universitatea a pus dispoziţia candidaţilor două linii telefonice deschise: 0787 539 061; 0234 542 411 şi două platforme: admitere.ub.ro şi arp.ub.ro, care oferă informaţii complete despre admitere.
Aleșii județului au avut parte de o surpriză în debutul ședinței ordinare de vineri. Un pic apatici din cauza căldurii de afară sau, poate, obosiți la sfârșit se săptămână, consilierii au fost treziți de președintele Sorin Brașoveanu care, în loc să citească ordinea de zi, a făcut un anunț.
„Ținând cont că 31 august e o zi importantă pentru noi, Ziua Limbii Române, avem un invitat special, pe domnul prof. univ. dr. Ioan Dănilă, care ne va explica ce semnificație are această zi pentru noi. Înainte aș ruga pe părintele protopop Ioan Bârgăoanu să facă o scurtă rugăciune de binecuvântare”, a spus Sorin Brașoveanu.
Unii dintre consilieri chiar se întrebau, înainte de ședință, care e motivul prezenței în sală a profesorului Dănilă. Au aflat, așadar, că era prilejuită de Ziua Limbii Române. Aleșii au spus „Tatăl nostru” împreună cu părintele Bârgăoanu, apoi au ascultat slujba de binecuvântare „a sfântului grai românesc”, a adunării și a tuturor românilor.
Ioan Dănilă a explicat că sărbătorirea Limbii Române a fost aprobată în 2013 de Parlamentul României, după fericitul model al Republicii Moldova, apoi a precizat că limba română prezintă o particularitate mai puțin cunoscută: dintre limbile romanice, e singura care se vorbește unitar pe tot spațiul geografic. Spre exemplificare, un român din Baia Mare se înțelege foarte bine cu unul din Segarcea.
„Vorbitorii celorlalte patru limbi romanice – italiana, franceza, spaniola și portugheza – trebuie să apeleze la limba literară pentru a se înțelege, dacă locuiesc în zone diferite. Această particularitate e un miracol și reprezintă un exemplu de conduită pe care ar trebui să-l urmăm: Limba Română ne oferă un model de solidaritate și nu avem decât să aplicăm acest tipar.” a spus Ioan Dănilă.
Multă politică și prea puțină gramatică
Din păcate, 2018 e anul care a produs „o daună” limbii române prin eliminarea din examenul de bacalaureat a cerințelor legate de aceasta, a adăugat Ioan Dănilă. La fel de grav e faptul că nu se mai predă, de ani buni, în liceele pedagogice. „Să trăiască Limba Română, să trăiască România”, a mai spus Ioan Dănilă, emoționat.
Sorin Brașoveanu l-a completat și a adăugat că urează „La mulți ani” și colegilor care și-au sărbătorit ziua de naștere în luna august: Oana Cristea, Adrian Popescu, Gheorghe Bejan, Gabriel Grițcu, Vasile Manolache și Eugen Ochenatu.
Sărbătoriții au fost aplaudați, apoi s-a trecut la ordinea de zi, care a cuprins, între altele, proiecte care propuneau componența unor comisii, construirea unui zid de sprijin și a două poduri, atribuirea de licențe de traseu și Scrisoarea privind performanțele așteptate de acționari de la conducerea CRAB, scrisoare care se actualizează periodic.
În final, Petrică Mihăilă a lăudat inițiativa CJ Bacău de a-l invita pe prof. Ioan Dănilă în plen, apoi a revenit la eliminarea studiului limbii române și, după câteva ironii cu substrat politic, i-a rugat pe colegi ca, prin intermediul parlamentarilor, să facă lobby pentru reintroducerea obiectului în programă.
Vasile Cautiș a explicat că limba română a fost exclusă din 2003, decizia neavând nicio legătură cu guvernul actual, că există, totuși, licee pedagogice în care se predă gramatica și că deja se fac demersuri pentru îndreptarea acestui neajuns astfel încât predarea să nu mai fie opțională, ci obligatorie.
S-au afișat primele rezultate ale sesiunii de toamnă a examenului de Bacalaureat, pe aplicația online bacalaureat.edu.ro.
În această sesiune de toamnă, conform datelor prezentate de Inspectoratul Școlar Județean Bacău, prin prof. Oana Bărbuț, inspector școlar, din cei 1.064 de candidați înscriși, au absentat în jur de 150, la fiecare probă, iar 7 dintre ei au fost eliminați de la probele scrise, pe motiv de tentativă de fraudare a examenului.
Pe 6 septembrie, după rezolvarea contestațiilor, se vor afișa și rezultatele finale.
În sesiunea de vară a Bacalaureatului 2018, Bacăul s-a aflat pe locul IV la nivel național ca rată de promovare, cu 78,85%. S-au obținut atunci și 9 medii de 10 (zece) pe linie.
Lotul reprezentativ al Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mr. CONSTANTIN ENE” al Județului Bacău a câștigat etapa finală a „Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență”, ediția 2018.
Competiția s-a desfășurat în perioada 28 – 31 august și a fost organizată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihail Grigore Sturza” al Județului Iași.
Pe parcursul celor patru probe de concurs (scara de fereastră, pista cu obstacole pe 100 de metri, ștafeta 4×100 de metri, realizarea dispozitivului la motopompă) lotul reprezentativ băcăuan format din lt. Cătălun Istrati, slt. Gelu Kuzstibschi, plt maj. Mihai Cobuz, plt. maj. Răzvan Miron, plt. maj. Alexandru Andronache, plt. maj. Teofil Olaru, plt. Adrian Vrânceanu, sg. maj. Răzvan Mardare, sg. maj. Alex Mocanu, sg. maj. Bogdan Praja și sg. maj. Laurențiu Croitoru a demonstrat că determinarea, hotărârea și munca asiduă sunt cele care te conduc către victorie.
Echipa pompierilor băcăuani a fost încurajată și sprijinită pe parcursul desfășurării întregii competiții de domnul colonel Ioan Mihalache – inspector șef și a fost antrenată de plutonierul major Ioan Decuseară.
1 de 14
Pe podium au urcat echipele reprezentative ale urmatoarelor inspectorate:
Locul I – ISUJ Bacău;
Locul II – ISUJ Bihor;
Locul III – ISUJ Sibiu.
Municipiul Bacău, prin Direcția Salubrizare, Agrement, Parcuri, va efectua in zilele de sambata, 01 septembrie 2018 si duminica, 02 septembrie 2018, in intervalul orar 05,00 – 11,00, un tratament avio pentru combaterea țânțarilor, a căpușelor și a omizilor.
Tratamentul se efectuează preponderent în zonele cu vegetație abundentă, în parcuri și zone traversate de cursuri de apă.
Decizia prin care Consiliul local a aprobat externalizarea serviciului de salubrizare a Bacăului s-a lăsat cu scandal după ce liberalul Ilie Bârzu a îndrăznit să nu voteze cum a decis liderul de grup, Daniel Miclăuș, ba, mai mult, a propus un amendament diferit ca formă față de cel al acestuia.
Independentul Cristian Ghinghes l-a numit pe Ilie Barzu drept „dezertor” pe Facebook iar senatorul băcăuan liberal Daniel Fenechiu a pus gaz pe foc:”Nu am nicio îndoială că Ludovic Orban și Ionel Palăr vor lua decizia care se impune și care îi va dezamăgi pe cei care mai vorbesc de blaturi între PNL și PSD!”.
Tot scandalul pare să fie, însă, doar un foc de paie deoarece disensiunile au pornit doar de la formularea unui amendament.
Concret, Daniel Miclăuș a cerut să se specifice că externalizarea serviciului de salubrizare se va face „conform procedurilor legale, prin licitație publică”.
Amendamentul a fost respins, nefiind votat de Ilie Bârzu, care a formulat propriul amendament.
„Nu există noțiunea de «licitație publică» în legislație, a declarat el pentru Deșteptarea, ci consacrată este expresia «achiziție publică prin procedură competitivă». Eu practic asta am făcut, am cerut să se utilizeze termenul legal”.
Amendamentul sau a fost aprobat, însă ceilalți consilieri liberali cât și independentul Ghingheș au votat contra proiectului care, însă, a primit suficiente voturi pentru a fi aprobat.
De ce este nevoie de externalizarea serviciului de salubritate? Primarul Cosmin Necula spune că, din cauza limitării posturilor în organigramă, nu pot fi angajați suficienți măturători și că preferă ca în locul unor persoane necalificate, să fie angajate, în aparatul propriu al primarului, persoane cu studii superioare: „Nu mai avem nici cei 1.000 de măturători de care dispunea Dumitru Sechelariu, și nici cei 700 pe care îi avea Romeo Stavarache. Noi avem numai 88 de măturători care nu sunt suficienți”.
Polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației pe drumurile publice din cadrul Poliției Locale a Municipiului Bacău au fost implicați în ridicarea autovehiculelor abandonate sau fără stăpân de pe domeniul public sau privat al municipiului Bacău.
Astfel, miercuri 29.08.2018 au fost ridicate și depozitate într-un loc special amenajat de către administratorul drumului cinci autovehicule, alte trei au fost mutate de către proprietari iar unul a fost repus în circulație.
Acțiuni similare se vor derula și în perioada următoare, deoarece lucrătorii instituției au demarat procedura de stabilire a situației legale pentru încă 91 de autovehicule, în cazul acestora existând indicii temeinice au fost abandonate.
Potrivit Legii nr.421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale, un vehicul fără stăpân se numește “vehiculul de orice categorie, fără plăcuța de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, staționat pe domeniul public sau privat al statului, al cărui proprietar sau deținător legal este necunoscut”; un vehicul abandonat – “vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului de cel puțin un an, al cărui proprietar sau deținător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice, determinate de starea improprie circulației acestuia pe drumurile publice, din care rezultă intenția neechivocă a proprietarului de a renunța la exercitarea drepturilor sale asupra vehiculului.”
Pe acestă cale dorim să va ducem spre cunoștință faptul că, în termen de 10 zile de la încunoștințarea organelor de poliție de către agentul constatator privind datele de identificare a autovehiculuilui abandonat (serie caroserie, serie motor, marcă, model, culoare), se vor efectua cercetări pentru identificarea proprietarului sau, după caz, a deținătorului legal al autovehiculului respectiv.
La împlinirea termenului, pe baza rezultatului cercetărilor efectuate de agentul constatator, Primarul emite, la propunerea organului constatator care a încheiat procesul-verbal de constatare, o dispoziție prin care declară vehiculul ca fiind fără stăpân sau abandonat, ulterior fiind ridicat.
În Parcul Catedralei din Bacău va fi amplasat un ansamblu monumental care îi va înfățișa pe regele Ferdinand și pe regina Maria, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la întregirea României, la 1918.
Monumentul va fi ridicat pe locul pe care, acum, se află scena circulară din lemn, din zona vestică a parcului.
Decizia de amplasare a monumentului, care va fi realizat prin contribuția financiară a Asociației „Unlimited Connections” din Bacău, a suscitat dezbateri aprinse în Consiliul local.
Consilierul independent Cristian Ghingheș a spus că se opune amplasării monumentului deoarece, pe de o parte, acesta se va construi pe o porțiune de spațiu verde iar, pe de altă parte, amplasarea pe acesta a stemei României Mari ar reprezenta dovada unui „naționalism populist” și ar jigni alte entități statale independente cum ar fi Republica Moldova.
I-au replicat atât viceprimarul Constantin Scripăț, cât și consilierul Ilie Bîrzu (PNL), care au amintit ceea ce a însemnat anul 1918 pentru istoria românească, dar și primarul Cosmin Necula, care a spus că administrația intenționează să denumească parcul cu numele de „Parcul Unirii” sau „Parcul 1 Decembrie 1918”.
„Monumentul de for public urmează a fi construit dintr-o platformă circulară cu raza de 11,20 M peste care se ridică două colonade amplasate pe perimetrul acesteia (pe laturile de Nord şi de Sud) şi compuse fiecare din 10 coloane paralelipipedice”, se arată în expunerea de motive a hotârârii adoptate astăzi.
În fiecare interspaţiu delimitat de coloane este amplasată câte o metopă dreptunghiulară pe care este gravat numele a 18 localităţi 1n care au fost duse bătăliile din Primul Război Mondial.În centrul platformei flancată de cele două colonade este amplasat soclul cilindric de 3,60 m înălţime, pe care este amplasată statuia din bronz reprezentând „România biruitoare”. Monumentul propriu-zis constă într-un grup din trei personaje: Primle două, Regele Ferdinand I şi Regina Maria, se vor situa, într-o atitudine solemnă, direct pe platforma circulară, care susţine Intregul ansamblu.
Statuile vor purta însemnele vestimentare şi heraldice de la încoronarea de la Alba Iulia, din 15 octombrie 1922, ca simboluri ale unităţii teritoriale şi suveranităţii României, precum şi ca mesaj de reafirmare a legitimității actului de întregire naţională de la 1 Decembrie 1918.
Cele două piese vor fi realizate din bronz, având fiecare inălţimea de aproximativ 2,20 m.
În spatele lor, pe soclul în formă de coloană, din granit, cu stema României întregite şi deviza ROMANIA SEMPER VICTOR, va fi amplasat personajul central al grupului – România Biruitoare.
Statuia „România Biruitoare”, realizată din bronz, va avea înălţimea de 2,30 m (şi braţul ridicat, care adaugă încă 0,60 m). Ea va fi plasată în centrul platformei circulare, pe un soclul cu înălţimea de 3 m şi diametrul de 1,60 m.
Pentru băcăuani, Primul Război Mondial are o semnificaţie aparte. Pe văile Oituzului, Caşinului şi Trotuşului „s-au dat cele mai lungi şi crâncene lupte, care au precedat ziua cea mare a păcii mondiale pe urma căreia am realizat unirea pe veci a tuturor provinciilor româneşti, realizând idealul pentru care ne-au răposat şi moşii şi părinţii” (Grigore Grigorovici, „Bacăul din trecut şi de azi. Culegeri monografice, Bacău”, 1933, p.157-158).
În Bacău au fost comandamentele Armatei de Nord şi mai târziu ale Armatei a II-a, transformând oraşul în capitala rezistenţei româneşti. Tot din acest judeţ s-au format Regimentul 55/56 Infanterie şi Regimentul 27 Infanterie Bacău, care au fost răsplătite de suveranul României, Ferdinand I prin acordarea Ordinului „Mihai Viteazu” clasa a III-a drapelelor lor de luptă.
Şi tot in ţinutul Bacăului, pe şesul comunei Cleja, la 23 martie/ 4 aprilie 1917, regele Ferdinand şi-a ţinut celebrul discurs 1n faţa trupelor Armatei a II-a, anunţând împroprietărirea soldaţilor-ţărani şi votul universal. După terminarea războiului, cu loialitate, regele şi-a ţinut promisiunea faţă de soldaţi şi faţă de ţara pe care a întregit-o sub sceptrul său.
Grupul statuar „România Biruitoare” reprezintă contribuţia băcăuanilor la efortul naţional dedicat aniversării a 100 de ani de la Marea Unire, astfel încât să aducă un omagiu strămoşilor, dar şi să vorbească urmaşilor noştri despre faptele românilor din Marele Război şi de la Marea Unire”.
Centrul municipiului Bacău nu va fi închis în acest weekend, așa cum a fost instaurată tradiția, pe perioada verii.
Din cauza unor lucrări la o conductă de gaze este necesar să se blocheze circulația în zona intersecției străzilor Vasile Alecsandri și Războieni.
Pentru că în cursul săptămânii zona este foarte aglomerată și că durata de execuție s-ar reduce la o zi în loc de două zile, s-a hotărât efectuarea acestor lucrări în data de sâmbătă 01.09.2018 cu închiderea circulației în zonă.
Având în vedere cele de mai sus, s-a luat hotărârea ca sâmbătă, 01 septembrie a.c. începând cu ora 16,00 până duminică 02 septembrie a.c. ora 23,00, să se redeschidă circulația rutieră în centrul orașului Bacău, pe tronsonul Calea Mărășești, intersecția cu B-dul I.S.Sturza – până la Casă de Asigurări de Sănătate Bacău.
Obiectivul de investiții “Înlocuire conducta și branșamente gaze natural str.Vasile Alecsandri, str. Războieni, Aleea Parcului, str. Dumbravei, Calea Mărășești, Aleea Ateneului” este al SC DELGAZ SĂ.
Furnizorul Delgaz Grid va sista, luni, 3 septembrie, de la ora 9,00, alimentarea cu gaze naturale luni la consumatorii din localitatea Măgura. Măsura este luată pentru efectuarea de lucrări specifice la sistemul de distribuţie.
Reluarea serviciului de distribuţie se va face treptat, cel mai probabil începând cu ora 16,00.
Compania solicită consumatorilor să închidă toate focurile, iar după reluarea distribuţiei gazelor naturale să supravegheze modul de ardere a acestora timp de 30 de minute. În cazul în care simt miros specific de gaz, consumatorii sunt rugaţi să anunţe imediat dispeceratul de urgenţă al Delgaz Grid la telefon 0800.800.928 (număr gratuit, apelabil din principalele reţele de telefonie fixă şi mobilă) sau 0265.200.928 (număr taxabil cu tarif local din reţeaua Telekom şi cu tariful operatorului din toate celelalte reţele de telefonie).
„Delgaz Grid regretă disconfortul creat prin întreruperea distribuţiei gazelor naturale şi mulţumeşte consumatorilor pentru înţelegerea şi sprijinul acordat în finalizarea acestor lucrări” – au comunicat reprezentanții companiei.
Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) organizează, la final de septembrie 2018, al XXII-lea Congres al profesiei contabile. La acest eveniment va fi reprezentată și Filiala Bacău a acestei organizații profesionale – ne-a informat președintele ei în exercițiu, expertul contabil Radu Făghiean.
Tema congresului va fi în acest an „Gândirea integrată, globalizarea şi tehnologia – viitorul profesiei”, iar evenimentul va avea loc în contextul sărbătoririi celor 100 de ani de la Marea Unire şi a celor 97 de ani de istorie a profesiei contabile reglementate în România.
Congresul va reuni aproximativ 500 de participanți de la nivel naţional şi internaţional – reprezentanţi ai conducerii CECCAR, ai autorităţilor şi instituţiilor de reglementare, ai mediului de afaceri, precum şi ai unor organizaţii internaţionale şi regionale din domeniul contabil. Evenimentul va fi precedat în prima zi, pe 28 septembrie, de un Seminar internaţional organizat de CECCAR și Comité de Integración Latino Europa-América (CILEA).
Desfășurat o dată la doi ani, congresul analizează provocările și oportunitățile pe care le întâlnește profesia, pentru stabilirea unor direcții de acțiune care să faciliteze crearea și menținerea unui cadru favorabil progresului economic.
„Tema congresului – spun organizatorii – este actuală într-o lume a afacerilor în continuă evoluţie şi în contextul unui mediu de reglementare volatil în care este esenţială o gândire care să înglobeze mai mult decât elementele pur financiar-contabile ale unei organizaţii pentru a se asigura dezvoltarea pe termen lung şi crearea de valoare. Devine imperativ, astfel, pentru organizaţii să adopte o gândire integrată, utilizând o abordare holistică pentru a-şi stabili strategiile şi a-şi evalua performanţele, îmbunătăţindu-şi maniera în care comunică cu clienţii, cu investitorii şi cu toate celelalte părţi interesate”.
Firmele băcăuane, Spedition UMB și Tehnostrade, au câștigat, prin asocierea cu antreprenorul general SA&PE Construct Bacău, contractul de proiectare şi execuţie pentru șoseaua DJ 205B. Drumul leagă localitățile vrâncene Dumbrăveni – Gugeşti – Popeşti – Urecheşti – Budeşti – Coteşti – Blidari – Bonţeşti – Dălhăuţi – Faraoanele – Râmniceanca – Beciu – Odobeşti.
Contractul a fost atribuit în urma licitaţiei publice care a avut drept criteriu cel mai bun raport calitate-preţ (preţul ofertei şi perioada de garanţie a lucrărilor). Perioada de garanţie acordată de constructor este de 10 ani.
Valoarea totală a contractului este de 82.586.214 lei, cu TVA inclus (echivalentul a 17.953.524 euro), pentru execuţia lucrărilor şi organizarea de şantier, pentru serviciile de proiectare şi serviciile de asistenţă tehnică.
Proiectul este finanţat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, în proporţie de 85%, cu 13% din bugetul naţional şi cu 2% prin cofinanţarea locală.
Termenul de finalizare a lucrărilor este de 32 de luni (din care 2 luni durata de proiectare).
În ultimele 24 de ore, persoane necunoscute au transmis în numele Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) SMS-uri aparent inofensive, dar care ar putea ascunde o fraudă.
ANAF avertizează că nu transmite SMS-uri contribuabililor cu privire la situația fiscală personală pentru a-i informa cu privire la situația fiscală personală. ANAF transmite SMS-uri doar de la numărul 1300 și numai la solicitarea contribuabilului, dar în care nu sunt cuprinse informații personale, sume de plată sau alte informații confidențiale.
„Atragem atenția că ANAF nu transmite aceste mesaje, iar contribuabilii, pentru a evita o eventuală pierdere de bani, ar trebui să nu transmită vreun reply sau să acceseze linkuri indicate în mesajele text. Cu privire la situația expusă, ANAF va sesiza organele competente” – a comunicat agenția.
Doi adolescenţi suedezi sunt suspectaţi de uciderea unui român fără adăpost în oraşul Huskvarna, la începutul acestei luni, procurorii urmând să ceară menţinerea în arest a unuia dintre ei, informează joi site-ul de ştiri thelocal.se.
Românul Gheorghe Hortolomei-Lupu, în vârstă de 48 de ani, cunoscut drept ‘Gică’, a fost găsit mort într-un parc din Huskvarna, lângă Jönköping.
În urma autopsiei, poliţia a deschis după o săptămână o anchetă pentru omor. Imagini video cu adolescenţii bătându-l şi hărţuindu-l pe bărbat au circulat pe reţelele sociale.
La începutul acestei săptămâni, poliţia a arestat un suedez de 16 ani, rezident în Huskvarna. Procurorii urmează să ceară menţinerea în arest a adolescentului. Avocatul tânărului spune că acesta neagă acuzaţiile.
Celălalt adolescent este şi el suspect de uciderea bărbatului, dar este prea tânăr pentru a răspunde penal.
Alţi doi băieţi, ce au tot sub 15 ani, au fost la rândul lor interogaţi de poliţie. Ei sunt suspectaţi că au agresat sau hărţuit victima înainte de decesul acesteia, a relatat presa suedeză.
Conform Expressen, adolescentul de 16 ani şi unul dintre cei sub 15 ani sunt suspecţi de crimă. Ceilalţi 2 sunt suspectaţi doar că au participat la agresiune. Poliţia din Jonkoping a confirmat că are deja o listă de suspecţi, dar nu a furnizat detalii.
Publicaţia suedeză Aftonbladet citează surse care spun că românul a intrat de multă vreme în vizorul tinerilor agresori. A început să fie hărţuit de câteva luni. Adolescenţii obişnuiau să arunce cu pietre şi mere în cerşetor, iar în ultimele săptămâni deveniseră şi mai agresivi, începând să-l lovească, susţin sursele citate.
‘Avem o idee despre ceea ce s-a întâmplat’, a declarat detectivul de poliţie Stefan Sundling la postul SVT.
Procurorii suedezi spun că înregistrările video filmate de adolescenţii acuzaţi de crimă reprezintă acum probe. Ei au făcut apel populaţiei ca, în cazul în care mai există şi alte filmări, să le furnizeze, pentru a fi folosite în anchetă.
Anul trecut, un caz similar s-a înregistrat şi în Marea Britanie. Răzvan Sârbu, un român de 21 de ani care dormea într-un parc, a fost ucis în bătaie de 4 adolescenţi. Tinerii criminali au fost prinşi, judecaţi şi condamnaţi la închisoare.
Românul sosise în Suedia în urmă cu circa patru ani, din judeţul Bacău, potrivit celor care l-au cunoscut.
A muncit în zona Jönköping-Huskvarna la cules de fructe, după care a devenit colector de sticle şi cerşetor. A fost implicat în eforturile unui grup local pentru ajutorarea altor migranţi europeni în Suedia, dar sănătatea i s-a deteriorat grav în ultimele luni.
Prietenii săi şi l-au amintit în această săptămână ca un om ‘prietenos, recunoscător şi de treabă’, mai scrie site-ul citat
Munții care străjuiesc Valea Oituzului au devenit martorii bătăliilor crâncene ale celei de-a treia mari confruntări de pe frontul românesc – luptele de la Oituz, purtate de ostașii Armatei a II-a Române; la Coșna și Cireșoaia, pe dealul „Sticlăriei”, vârful „Ungureanu”, Măgura Cașinului, rezistența trupelor române, contraatacurile nestăvilite, au produs pierderi ireparabile în dispozitivul advers, zădărnicind orice încercare a Puterilor Centrale de a-și deschide drum prin trecătoarea Oituz; și aici s-a înstăpânit deviza eroică, precum un jurământ, „Pe aici nu se trece”! Profesor Radu Alin (din Târgu Ocna) despre operațiile militare ale anului 1916, marile campanii ale anului 1917 și eroismul unor ostași)
Fragment al filmului „Mausoeul din Târgu Ocna”/proiectul „Mausoleele României”, inițiat și realizat de Nicolae Tomescu – sub forma unui produs multimedia, inclusiv (sau mai ales) a documentarelor VIDEO care reunesc imagini despre monumentele funerare din întreaga Românie…
Festivalul „Enescu – Orfeul Moldav”, aflat la ediţia a XXXIX, a debutat joi, 30 august, de la ora 18.30, în Sala ATENEU, cu un concert susţinut de orchestra Filarmonicii „Mihail Jora”, sub bagheta maestrului Petre Sbârcea, personalitate reprezentativă a vieţii muzicale româneşti şi artei dirijorale. Solistul serii, Mihai Ungureanu – pianist remarcabil, a interpretat Dansuri româneşti pentru pian şi orchestră, de Dinu Lipatti. Ca în fiecare an, după concertul inaugural, Festivalul continuă la Tescani, loc de poveste, de creaţie şi cultură, unde George Enescu a trăit şi a compus mai multe din celebrele sale lucrări, printre care şi Oedip. Invitat pentru primul concert de la Tescani este tânărul dirijor Cristian Lupeş, împreună cu orchestra sa „Bucharest Festival Orchestra”. Înainte de concert, dirijorul a avut amabilitatea de a ne acorda un interviu.
– Sunt încă sub impresia concertului susţinut în Piaţa Tricolorului din Bacău, din cadrul „Serilor Diasporei”. A fost minunat. Aceeaşi prezenţă fermecătoare, aceeaşi dezinvoltură şi comunicare cu publicul, apreciate de-a lungul anilor. Dirijorul Cristian Lupeş este cunoscut băcăuanilor, de la pupitrul Orchestrei Filarmonicii „Mihail Jora”, din unele concerte ale Grupului Archaeus, dar și de la cursurile de masterclass de la Tescani. Care au fost impresiile, cum vi s-a părut publicul băcăuan?
– Le mulțumesc tuturor celor prezenți la concert, pentru căldura și implicarea cu care ne-au primit. Au dat impresia că au simțit efortul organizatoric al celor implicați. Reprezentanții Consiliului Județean, fiind foarte încântați de concertul din 24 august, au promis că în viitor vor susține și promova astfel de manifestări. Eu sunt dator să mulțumesc organizatorilor de anul acesta, Filarmonica Mihail Jora, prin Directorul Pavel Ionescu și celor apropiați din instituție, care l-au sprijinit.
A fost o seară în care publicul s-a identificat cu aventurile semi-copilărești ale personajelor imaginare din scenariul ce lega întreg conceptul spectacolului. Am scris această povestioară aparent infantilă, într-o dimineață, răspunzând astfel rugăminții domnului director Pavel Ionescu de a lega desfășurarea muzicală. M-am gândit la nevoia de a îi apropia pe copii de fenomenul muzical simfonic și, în același timp, am încercat să improvizez o fabulă în care Irinuca (de altfel numele real al solistei) reprezintă himera după care tot alergăm prin Europa, dar visăm frecvent la muzica „locului” în care ne-am născut. Așadar Zdreanță, poate cel mai celebru cățel al literaturii noastre, a fost un pretext arghezian prin care, cu umor și detașare infantilă, ne scriem un jurnal de călătorie iluzoriu.
„Instrumentul meu preferat este orchestra”
– Puţină lume ştie că sunteţi oneştean, că aţi urmat, mai întâi Fizică- Chimie, la Babeş-Bolyai, apoi Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Ce amintiri mai aveţi din Oneşti şi de ce Fizică – Chimie. Cum aţi optat pentru muzică, decizie care v-a marcat apoi viaţa, cariera?
– Acum cred că se știe deja că rădăcinile mele vin din Onești – Bacău. Adevărul este însă că parcursul meu profesional – muzical nu este chiar așa de contrastant cum ar putea părea. I-aş spune mai degrabă gravitațional-eliptic. Într-adevăr, am făcut când eram mic cibernetică, informatică, am ajuns la Fizică-Chimie, la Cluj și București, ca apoi să urmez Universitatea de Muzica din Capitală, cursuri de master la Viena și specializări ca asistent dirijor, în perioada doctoratului la Bamberg, Geneva, Zurich, Lausanne, Amsterdam și Berlin. De curând, am continuat aceste călătorii de studiu la Stockholm. Dar aceste hobby-uri realiste au fost întotdeauna acompaniate sau captive interesului meu profund şi „psihotic” pentru muzică. M-au fascinat dirijorii de când m-am născut, iar la vârsta de 3 ani îi răspundeam deja cu argumente Doctorului Speranţia (din celebra familie) că instrumentul meu preferat este orchestra. Am trăit într-un mediu muzical – aproape adiabatic – mama fiind profesoară de muzică în şcoală, acasă și, mai cu seamă, fiind un dirijor de cor foarte talentat și cu multe realizări remarcabile. Nu cred în transmiterea genei artistice (așa că mă deranjează concerte de tipul „Familii de muzicieni”) dar sunt convins de influența pe care o are mediul asupra unui om inteligent, dispus să învețe din scoală și mai ales de pe lângă ea. Eu am avut noroc din multe puncte de vedere.
– Doar parcurgând biografia muzicală a tânărului şi talentatului muzician, dirijor, profesor şi conducător de orchestre ai în faţă un om deosebit, cu calităţi care l-au propulsat în elita şi pe marile scene ale muzicii contemporane. Mulţi aspiră să atingă Everestul, puţini sunt aleşii. Care au fost momentele definitorii ale carierei dumneavoastră?
– Cred că incursiunile în sălile de concert, de la vârste foarte mici (3 ani), vizitele la festivalul de la Tescani, emisiunile în care-l vedem pe Bernstein, Karajan, Kleiber etc. Apoi o hipersenzitivitate care m-a făcut foarte emotiv dar atent la felul în care îmi analizez lucrările, primul concert din 2003, întâlnirea cu Cristian Mandeal și Seiji Ozawa, al doilea concert, ultimul concert și apoi dialogul cu profesorul meu de doctorat, Liviu Dănceanu, încurajările, când a fost cazul, sau criticile, altă dată… toate acestea ne formează. Uneori insuccesul unui moment poate fi o lecție și o trambulină grozavă pentru un succes viitor. Și aceste momente ne marchează, dar sunt prea mândru ca să vorbesc despre asta. Dar ați punctat excelent. Imersia intelectuală în zona muzicii contemporane este unul dintre lucrurile care m-au ajutat enorm. Cred că această preocupare îmi poate păstra vitalitatea de a continua să caut și să studiez ceva nou. Mi-e teamă de conformisme, rutină, de drumuri prea bătătorite. Prefer să asfaltez eu și prefer să fie autostrăzi muzicale.
„Întâlnirea cu Liviu Dănceanu rămâne epocală”
– A fost şi întâlnirea cu extraordinarul muzician Liviu Dănceanu, băcăuan dacă avem în vedere că Romanul a făcut parte din fosta Regiune Bacău. Cum s-a produs? Ce a reprezentat pentru evoluţia dvs. profesională, pentru muzica contemporană, pe care mulţi ani a promovat-o, inclusiv prin Festivalul din Bacău?
– Întâlnirea cu Liviu Dănceanu rămâne epocală, chiar dacă poate părea banală. Auzisem de Compozitorul Dănceanu și de Archaeus, formația lui, iar în anul I de Conservator așteptam să intre legenda vie la curs și să ne predea Istoria Muzicii. Forța intelectuală, erudiția și, în același timp, firescul cu care aborda vocabularul neologico-muzical îmi aminteau de prețiozitatea lui Patapievici, dar căldura umană a lui Dănceanu reușea să ne farmece pe toți din clasă. Au urmat anii de studiu în care am asistat la cursuri de compoziție, estetică, i-am citit inițial Eseurile Implozive etc… până când m-am hotărât să urmez Doctoratul sperând astfel în dialoguri mult mai frecvente și direcționate cu compozitorul, fără să mă gândesc prea mult la diploma aferentă. L-am convins greu să-mi fie coordonator, încă mai aveam de șlefuit propria gândire muzicală, dar argumentul hotărâtor l-am găsit în tabăra de creație de la Arcuş, prin care a trecut câteva ore împreună cu soția lui, Rodica, după o sumedenie de insistențe telefonice. Am avut câteva zile să-i pregătesc “întâmpinarea” și, surescitat de viitorul eveniment, am scris câteva pagini de început de cvartet de coarde. L-am așteptat compunându-i ceva. A fost foarte impresionat și tușat, mi-a oferit cadou ultima carte scrisă și a plecat spunându-mi că mă primește ca doctorand. Am fost foarte fericit, am sărbătorit acea veste.
Acum mi-e dor de el, după ce a plecat dintre noi, în octombrie anul trecut, dar mi-a lăsat multe teme până la o viitoare celestă întâlnire. Coordonez artistic “Zilele Muzicii Contemporane” din Bacău, primul festival de profil din țară, pe care l-a fondat împreună cu Ovidiu Bălan, Pavel Ionescu, Dorin Gliga și Dorel Baicu – care i s-a alăturat de curând. Voi introduce în fondul arhivistic al Universității Naționale de Muzică București toate compozițiile lui Dănceanu. Împreună cu Rodica Dănceanu vom organiza, la Ateneul Român din București, un concert Dănceanu, în 31 octombrie a.c. și multe altele.
– Pe 31 august, sunteţi, împreună cu “Bucharest Festival Orchestra”, la Tescani, invitat la Festivalul „Enescu Orfeul Moldav”, aflat la cea de-a XXXIX-a ediţie. De altfel, concertul face parte din Turneul Naţional 100 x Enescu, organizat şi susţinut de dumneavoastră. Vorbiţi-ne, vă rog, despre ideea acestui inedit turneu, despre muzica pe care o abordaţi şi despre obiectivul major care stă la baza proiectului „100 x Enescu”.
FOTO Petru Ivu
– Acum 100 de ani, Enescu avea 37 de ani și ajunsese la a 5-a ediție a Premiului Național de Compoziție „George Enescu” pe care îl inițiase. Își propusese să stimuleze creația muzicală academică (simfonică, polifonică etc.) de tip european. Propunerea lui vizionară pornea din observarea atentă a vremurilor sale. Compozitorii de atunci erau atrași de stilurile facile, populare, de operetă, vodevil, romanțe. României îi lipsea creația autentică și profundă. Prin acest premiu, Enescu încerca să direcționeze compozitorii vremii să se dezvolte obligatoriu spre Vest. Își propusese ca, din punct de vedere muzical, România să intre în Europa și a reușit. A organizat acest Premiu timp de peste 30 de ani, finanțându-l cu o surprinzătoare inteligență antreprenorială. În urma turneelor naționale în care se prezenta ca violonist și compozitor, vărsa sumele strânse din bilete într-un cont bancar iar dobânda anuală, care devenea o sumă generoasă, se transforma în premiul râvnit de tinerii compozitori ai vremii. Prin Turneul național “100 x Enescu”, încercăm să refacem centenarul traseu național al tânărului de 37 ani care, într-o Românie incipientă, creiona vizionar nevoile culturale, artistice și muzicale de care țara avea nevoie în suta de ani ce avea să urmeze.
Aflat sub semnul energiei, vigorii şi sensibilităţii marelui compozitor, Turneul naţional 100 x Enescu se desfăşoară în perioada 31 august – 8 noiembrie, la Tescani (31.08), Satu Mare (23.09), Oradea (24.09), Cluj-Napoca (25.09), Craiova (24.10), Sibiu (27.10), Oneşti (28.10) şi Bucureşti (23.10 şi 08.11).
Ne vom reaminti de câștigătorii acestui demers salvator al națiunii române muzicale, interpretând lucrări de mare impact. Vom beneficia astfel de judecata lui Enescu, având în repertoriul turneului lucrări compuse de laureații acestui mare premiu centenar sau compuse de către elevii acestora. Acest demers a fost piatra de temelie a Școlii Românești de Compoziție: Andricu, profesorul lui Ștefan Niculescu, Cuclin, Jora, Silvestri, Lipatti etc.
Altă premisă centenară este reprezentată de interpretarea unei lucrări de Enescu și, dintre toate, am ales Octuorul.
FOTO Petru Ivu
Octuorul de coarde este o lucrare viguroasă fizic, energică emoțional și sinceră intelectual – aceasta este doar o descriere palidă a lucrării compuse de Enescu la vârsta de 19 ani. A scris partitura la Viena, în pauzele turneelor și concertelor susținute. Avem de-a face cu lucrarea unui tânăr cu deprinderi bartókiene, care încă mai poartă semnele cicatrizate ale lui Wagner. Compoziția este formată din 4 părți: 1. Très modéré; 2. Très fougueux; 3. Lentement; 4. Mouvement de valse bien rythmée. Structura sistemului intern de operare a lucrării este politematică − însumează 12 teme −, dacă le adunăm de-a valma pe cele principale și secundare. Cele patru părți interferează simbiotic într-un ecosistem bazat pe o strategie dramaturgică extrem de coerentă.
Octuorul tânărului Enescu poate fi văzut ca o piesă de teatru, în care 12 personaje sunt jucate de către 8 actori. Toată lumea renunță la cuvinte, dar strategiile dramaturgice se păstrează. Se pare că autorul îi permite masculului alfa, cu care debutează la unison piesa, să se dezvolte și apoi să tot interacționeze cu al doilea ceva mai discret, mai șovăielnic din pricina tehnicii în canon în care este expus. Urmează o serie de portretizări şi acțiuni dinamice, aproape cinematografice.
Voi strica surpriza intenționat, spunându-vă că autorul a anticipat oarecum emanciparea feminină și curentele din jurul acesteia, propunându-ne în partea a 3-a – Lentement – o temă lirică, gingașă, frumoasă și feminină. Coliziunea ideatică a celor 12 teme/personaje apare în ultima parte, generând o furtună în care ideile sunt fisurate, apoi se sparg, ajungând să fie pulverizate. Dintre rămășițele în derivă se recompune personajul feminin amintit ca fiind „personajul câștigător”, reprezentat de un val care curăță întreg câmpul de luptă.
Director artistic şi dirijor al “Bucharest Festival Orchestra”, Cristian Lupeş a obişnuit deja publicul cu apariţiile sale electrizante, atât la pupitrul marilor orchestre româneşti – printre care Camerata Regală, Camerata Dorin Teodorescu, Orchestra Naţională Radio etc., cât şi al celor din străinătate – Île-de-France, Paris, Berna-Elveţia, Bamberg-Germania, Skopje-Macedonia, Grosseto şi San Remo, Italia, dar şi în cadrul unor manifestări artistice multimedia, pe care le concepe managerial şi artistic.
Concertul de la Sala Radio cu Filarmonica băcăuană a fost o ascensiune spre Everest
– O ultimă întrebare: Călătoria muzicală la care aţi invitat băcăuanii, cu ocazia „Serilor Diasporei”, a fost una de excepţie, un dar făcut băcăuanilor de pretutindeni. Unde se simte muzicianul, dirijorul Cristian Lupeş cel mai bine, atunci când deschide partiturile şi ridică bagheta?
– Am sugerat deja, mai devreme, că cel mai bine mă simt acolo unde există pericolul intelectual. În muzica contemporană găsim toate „lighioanele” care ar putea să ne rănească sau amețească, așa că influența acestor muzici noi se simte în orice abordare muzicală a mea și cred că nu numai muzicală.
Stimate domnule Gheorghe Bălţătescu, răspunsurile mele par marcate de o nevoie de adrenalină muzicală?
Nu vreau să mai generalizez, dar Concertul pe care anul trecut l-am susținut împreună cu Filarmonica “Mihail Jora”, la Sala Radio din București, în cadrul Festivalului Internațional “George Enescu”, a fost într-adevăr o ascensiune spre Everest, așa cum metaforizați mai la început. Lucrări ca ale colegului meu, Mihai Măniceanu, apoi Nigel Hess, Adrian Iorgulescu și Detlev Glanert ne-au solicitat la maximum pe toți cei de pe scenă. Împreună cu orchestra Filarmonicii din Bacău, am demonstrat o mare forță muzicală, dar mai ales am mai urcat o treaptă în dezvoltarea noastră individuală și de grup. Cred că astfel de evenimente artistice au și rolul de a suda și maturiza caracterul artistic al colectivului, pe lângă propunerile intelectuale și estetice îndreptate către public. Acest tip de experiențe le caut când deschid partitura.
De mai bine de 50 de ani industria polimerilor a intrat în viaţa noastră şi a adus cu ea cuvinte noi: polistiren, polietilenă, clorura de polivinil, poliamide, PET etc.
Plasticul a fost introdus în toate societăţile industrializate sau agricole, a devenit un fenomen care nu s-a mai întâlnit până acum în istoria omenirii. S-a dezvoltat în proporţii inimaginabile, ajungându-se până acolo încât istoricii s-au văzut nevoiţi să denumească acuala epocă, ca epoca plasticului.
Evoluţia a fost rapidă, în nici 100 de ani, în care includem şi anii de cercetare (s-au acordat şi două Premii Nobel pentru descoperiri succesive în domeniu), am fost pur şi simplu invadaţi, acoperiţi, sufocaţi de plastic. În 1941 se descoperă PET-ul, care a invadat pământul, prinzându-ne nepregătiţi, după consum, nu ştim ce să facem cu el. Cea mai facilă şi inconştientă decizie este aruncarea în râuri, pâraie, lacuri, mări, oceane, păduri, pe stradă, în timp ce industria de reciclare este la început, costisitoare şi incomodă.
Poluarea cu plastice a luat proporţii cataclismice, cu toate că s-au elaborat programe educaţionale, discipline de studiu, ecologia se predă în şcoli, s-au înfiinţat milioane de ong-uri, milioane de oameni sunt antrenaţi în acţiuni de strângere a deşeurilor. Rezultatul este aproape zero, deoarece doi încarcă, zece descarcă.
Unde vom ajunge? Ce planetă lăsăm copiilor şi nepoţilor? Mă emoţionează unele acţiuni locale, la care participă 100 de voluntari, care adună 50 de saci de pet-uri într-o zi, imediat însă, alţi 100 de saci sunt aruncaţi în natură. N-ar fi mai simplu, mai ecologic, să ducem fiecare ambalaj în locul destinat pentru colectare? Bunicii noştri ne-au lăsat o planetă cât de cât curată. În memoria lor, din dragoste faţă de urmaşi, putem să păstrăm Terra curată. Este spre binele şi sănătatea tuturor.
Adrian Rîndunică, secretar de stat în Ministerul Muncii, s-a întâlnit joi, la Ateneu, cu liderii organizațiilor de sindicat și de pensionari pentru a dezbate Legea Pensiilor. Alături de el au stat Valentin Ivancea, subprefectul județului, senatorul Dragoș Benea, liderul PSD, Silviu Pravăț, vicepreședintele CJ, deputații Elena Hărătău și Ionel Floroiu.
„Este prima oară când are loc o astfel de dezbatere, în cadrul căreia pensionarii sunt întrebați ce părere au și ce modificări doresc să fie făcute”, a spus secretarul de stat, apoi a prezentat proiectul, folosindu-se și de simulări.
„Nu dau nume de partide ca să nu se spună că politizez, dar este cert că noi am fost întotdeauna alături de această categorie”, a spus Dragoș Benea, adăugând că tocmai din acest motiv a fost organizată dezbaterea pe Legea Pensiilor. Primii care și-au prezentat amendamentele au fost dindicaliștii.
„Am o propunere pentru femeile care au 3, 4 sau 5 copii. Sigur, e bine că se reduce vârsta de pensionare dar, pe principiul contributivității, vor pierde. Prin urmare, ar trebui să li se dea o bonificație”, a spus Gh. Huluță, liderul CNSRL Frăția Bacău. Gh. Gavrilă, Sindicatul „Meridian” a spus că are 12 amendamente, între care redefinirea stagiului de cotizare, eliminarea discrepanței dintre pensia minimă și cea maximă, o nouă formulă de calcul.
Au urmat, la cuvânt, vârstnicii. Ei au solicitat ca „noua lege să fie aplicată din 2019 deoarece în 2021 mulți dintre noi nu vom mai fi”, să fie delimitat statutul de pensionar de cel de asistat social, să dispară pensiile speciale și să fie eliminate inechitățile. Trei dintre ei s-au referit la alegeri, dar cel mai clar a fost Gh. Mocanu: „Dacă nu aplicați această lege așa cum ați promis, nu vă mai votăm în 2020. Iar dacă Iohannis n-o va promulga, nu va mai ieși președinte!”
Adrian Rîndunică le-a spus, calm, că noua lege va fi aplicată din 2019, dar în etape. „Vă asigurăm că vom respecta toate cele patru principii – contributivitate, egalitate, imprescriptibilitate, solidaritate socială – și vom face în așa fel încât dumneavoastră, pensionarilor, să vă fie mai bine”, a declarat, în final, secretarul de stat. Toate amendamentele vor fi centralizate de Comisia de Dialog Social și înaintate Ministerului Muncii.