vineri, 26 decembrie 2025
Acasă Blog Pagina 1355

Dacii liberi, la braț cu Nole

Nu v-ați plictisit de cazul Djokovic? Serios. Eu da. Bine că s-a terminat! Putem, așadar, să ne întoarcem la subiectele fierbinți ale zilei. E drept că m-a agasat povestea sportivului sârb care, prin atitudinea sa, nu făcea decât să ne îndemne să trecem pe roșu, când toată lumea traversează corect, pe zebră. Gest incredibil care consider că a ras patina de aur a generozității sportivului arătată în debut de pandemie, când a donat sume importante italienilor și nu numai (de altfel, deductibile fiscal, să nu uităm).

Mă-ntreb dacă n-o fi cerut și el să i se facă statuie, ca Hagi al nostru. Până la urmă, speța „Nole” este, de fapt, o lecție despre felul în care funcționează regulile, societatea, excepțiile. Sunt de acord că toți ne credem frumoși și deștepți, sau că trecem, cumva, cu mult peste linia mediocrității. Ne place să ne fălim cu ce avem sau ce am devenit. Ceea ce e-n regulă, mai ales dacă s-a-ntâmplat grație muncii, efortului susținut, și nu a venit, așa, pomană din cer.

Admit că Nole e un sportiv talentat, deși adeseori imberb, arătându-și cu prea mare ușurință priceperea de clown, într-un sport grandios care reclamă seriozitatea, al regilor, putem spune, dacă ne amintim cum a luat ființă, cu secole, în urmă. În fine, nici nu vreau să mă opresc prea mult asupra cazului, încheiat de câteva zile, în defavoarea celui care, de fapt, l-a și inițiat. Mi-a amintit, însă, că astfel de cópii ale „multmaicelebrului” Nole le găsim peste tot, dacă ne uităm mai bine, chiar lângă noi. Le-am văzut, cel mai adesea, în epoca dominată de frică, a pandemiei, pe care o traversăm. Și cred că, la fel ca și cazul amintit, totul s-ar fi putut termina mult mai repede, permițându-ne să ieșim voioși în lume, dacă sosiile lui Djokovic n-ar fi micționat contra vântului.

A fost de-ajuns ca unul dintre dacii liberi să îmbrace haina lui Gică Contra, ca mai apoi o gloată de susținători să îndruge vrute și nevrute, dar nimic care să ajute efectiv societatea să treacă iute peste năpastă. Cei mai mulți dintre ei s-au concentrat pe jocul mondial al vaccinării, antivaxeri cu legitimație, distorsionând realitatea în mediile de socializare, și mai puțin spre deloc pe necesitatea respectării regulilor (recte purtarea măștii, dezinfectatul periodic sau spălatul frecvent pe mâni etc.). În schimb, au aplaudat vaccinatul la chiuvetă, încuviințând astfel prelungirea pandemiei, cu rezultatele tragice de care știm cu toții.

Nici frica de moarte, nici măcar respectul față de cei răposați nu i-au convins că o societate poate merge mai departe bazându-se pe reguli, chiar și efemere, conjucturale. Mai ales când vorbim despre un microorganism cvasinecunoscut, de toată lumea, și de mediul științific, până mai ieri. Chit că unii, într-adevăr, s-au îmbogățit de pe urma dramei mondiale. Important era (și mai este) să fi supraviețuit cu toții. Nimic mai mult.

60.000 de lei pentru avizul de securitate la incendiu al Liceului Coandă

    Liceul Teoretic „Henri Coandă” va beneficia anul acesta de 60.000 de lei pentru obținerea ”Avizului, Autorizației de Securitate la incendiu” la clădirea în care funcționează căminul.

    Municipalitatea a alocat alți 76.000 de lei pentru cantina care are o nouă imagine. Cei peste 140 de elevi, majoritatea din comunele județului, care servesc zilnic masa beneficiază de condiții mult mai bune.

    Și echipamentul de la bucătăria școlii se înnoiește pentru prima oară în ultimii zeci de ani și au fost alocați alți 20.000 de lei tot pentru aparatura necesară preparării hranei.

    Ajutor umanitar

      Un mare necaz pune la grea încercare o familie din satul Bogdan Vodă, comuna Săucești acum în toiul iernii! Un incendiu devastator a distrus până în temelii o casă în care locuia o familie cu doi copii. Din păcate nu a mai putut fi salvat nimic.

      În încăpere, pe lângă alte bunuri, se aflau și toate hainele celor 4 membri ai familiei, doi adulți și doi copii, unul de 12 ani, clasa a cincea și unul de 15 ani, clasa a noua.

      Este nevoie de ajutor! Haine pentru adulți pentru copii, hrană dar mai ales materiale de construcție.

      Toți cei care doresc să dea o mână de ajutor sunt rugați să apeleze direct la numărul de telefon 0757352255 – Alin Ionuț Aroboaie, cont bancar pentru donații IBAN RO08BRDE040SV04746700400.

      Ultrascurte

      * Ăia care spun că regulile trebuie respectate sunt fix ăia care urlă ce nașpa era în comunism, că luai pâinea și zahărul pe cartelă. Bro, păi asta era regula atunci. Nu trebuia respectată și aia? Sau ne place să respectăm doar unele reguli?! Și că să nu existe comentarii, versiunea oficială de atunci era că alimentele se dădeau pe cartelă din motive de sănătate, pentru ca poporul să se alimenteze științific. Deci, sănătate, neamule, sau vrei să contrazici știința?!

      * „Ați avut nevoie de trei revoluții și cinci republici că să ajungeți la parodia asta de democrație” – dictatorul african Njala către un colonel din serviciile secrete franceze, în filmul Le Professionnel (1981).

      * Vă mai amintiți de celebrul om de afaceri  americancare a cumpărat licența unui medicament și i-a crescut prețul de la 13,50 la 750 de dolari? Și cum râdea el superior că așa se fac afacerile și că treaba lui este să producă profit pentru acționari, n-are timp să se gândească la sănătatea celor pe care-i jefuia?! Tocmai a fost condamnat a doua oară. Trebuia să fie eliberat anul acesta după ce a fost băgat la închisoare pentru fraudă bursieră. Acum a fost condamnat pentru monopol și i s-au luat și banii câștigați.  Posibil peste câțiva ani să mai vedem niște băieți din ăștia veseli pe la pârnaie. Care s-au jucat cu viețile a miliarde de oameni…

      * N-au mai vrut polițiștii să se supună ordinelor și să caute lumea la mască, să controleze carantinatii, să dea amenzi? Nu e problema, ia uite ce campanie mișto s-a pornit împotriva lor…

      * – Domnule Dionisie, dumneavoastră chiar vă pricepeți la orice?

      – Domniță dragă, eu fiind mai inteligent de felul meu, îmi permit să nu am o părere chiar despre orice, ci să mă pronunț numai despre lucrurile pe care le cunosc și despre care am informații…

      * Potrivit Raportului săptămânal de supraveghere, între 3 – 9 ianuarie, 54,9% din cazurile confirmate au fost înregistrate la nevaccinaţi. Dintre cei vaccinaţi care s-au îmbolnăvit, peste jumătate erau fie imediat după vaccinare, fie la mai mult de şase luni de la ultima doză. Ce avem aici? Diferența dintre vaccinați și nevaccinati tinde să devină nesemnificativă. Îmbolnăvirile sunt aproape jumi-juma. Ca să mai dreagă busuiocul, ni se spune, că da, dar… peste jumătate din cei vaccinați care s-au îmbolnăvit au făcut-o în anumite condiții. Dar nici asta nu poate ascunde că aproape jumătate dintre persoanele vaccinate care s-au îmbolnăvit NU au făcut-o imediat după vaccinare sau la peste șase luni după vaccinare, ci în intervalul în care vaccinul ar fi trebuit să fie eficient.

      Siguranța în școli- obiectiv prioritar al jandarmilor băcăuani

        Jandarmii băcăuani sunt o prezență activă în incinta și în zonele adiacente instituțiilor de învățământ din responsabilitatea inspectorarului și au adoptat măsurile necesare pentru creșterea gradului de siguranță a elevilor și personalului didactic.

        Echipajele de jandarmi vor acoperi intervale orare în care elevii intră și ies de la cursuri, relaționând zilnic cu personalul de la punctele de acces cu atribuții în acest sens, în vederea identificării eventualelor cazuri de încălcare a legislației, atât în ceea ce privește faptele de natură penală sau contravențională, cât și a situațiilor de nerespectare a măsurilor de protecție sanitară instituite în această perioadă.

        Inspectoratul de Jandarmi Județean Bacău are în responsabilitate 28 școli din șapte localități (Bacău, Onesti, Tg.Ocna, Comănești, Moinești, Buhuși și Podu Turcului), în executarea misiunilor cooperând cu polițiștii băcăuani.

        Jandarmii băcăuani le recomandă elevilor să nu lege prietenii cu persoane care manifestă un comportament deviant, să fie prudenţi în relaţiile cu persoanele cunoscute întâmplător și să nu primească bunuri de la persoane necunoscute sau despre care au puţine informaţii.

        De asemenea, în cazul în care se află într-o situație dificilă să solicite ajutorul jandarmilor prin intermediul numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau să se adreseze direct jandarmilor aflați în dispozitiv.

        Grevă de avertisment în educație

        70% din cadrele didactice au întrerupt activitatea în județul Bacău

        Timp de două ore, în intervalul 11.00 -13.00, angajații din educație din întreg județul, membri ai Sindicatului Liber din Învățământ (SLI) Bacău, au întrerupt activitatea, participând astfel la greva de avertisment din educație organizată la nivel național. În total, în județul Bacău au protestat aproximativ 5500 membri ai SLI Bacău, din 171 unități de învățământ.

        Pe parcursul grevei de avertisment nu au fost ținute cursurile, dar elevii și cadrele didactice au stat în sălile de clasă. Sindicatele amenință că nu vor întrerupe protestele până când nu sunt chemate la negocieri de către Guvernul României.

        „Vreau să le mulțumesc tuturor colegilor care au participat la protest. Știu că nu este o decizie ușor de luat, dar au înțeles faptul că unitatea și solidaritatea sunt două cuvinte cheie în această perioadă dificilă pe care o traversează sistemul educațional din România.

        Am mare încredere în colegii mei, care își dedică o mare parte din viață activității profesionale și cred că acesta este și marele argument atunci când vorbim și despre dreptate socială. Nivelul de salarizare din educație este cel mai scăzut din întreg aparatul bugetar. În actualul context economic, cel al scumpirilor uriașe, salariile pe care le au angajații din educație sunt prea mici pentru a asigura un trai decent, mulți dintre colegii mei fiind la nivelul subzistenței.

        Această situație este obligatoriu să se schimbe, altfel vom asista la plecări masive a celor care fac performanță și cu siguranță nu vom mai avea tineri dedicați care să se îndrepte spre cariera didactică. România are nevoie de un sistem educațional sănătos, iar primul pas către acest lucru este acordarea unei finanțări pe măsură, care să ofere salarii decente și investiții. Nu cerem milă, nu cerem să fim în afara legii, cerem aplicarea corectă a legislației actuale”, a declarat președintele SLI Bacău, George Purcaru.

        De ce protestează profesorii

        Protestul vine ca urmare a deciziei Guvernului de a nu acorda salariaților din învățământ majorările salariale cerute de sindicaliști. Concret, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spru Haret” – organizații reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar – cer adoptarea următoarelor măsuri:

        1. Acordarea, încă de la începutul anului 2022, a salariilor de bază prevăzute de anexele la Legea-cadru nr. 153/2017 pentru personalul din învățământ (cadre didactice, personal didactic auxiliar și nedidactic);

        2. Alocarea procentului de 6% din P.I.B. pentru finanțarea educației;

        3. Adoptarea unei măsuri legislative de natură reparatorie, prin care întregul personal didactic să beneficieze de calculul și plata corecte ale drepturilor salariale cuvenite conform tranșelor de vechime în învățământ (de la data de 01.09.2017), respectiv ale drepturilor reglementate ca majorări/creșteri salariale (începând cu 01.01.2019), potrivit Legii-cadru nr. 153/2017;

        4. Acordarea sporurilor pentru condiții de muncă prevăzute de Regulamentele emise în baza Legii-cadru nr. 153/2017;

        5. Plata orelor suplimentare pentru munca prestată de personalul didactic auxiliar și nedidactic peste timpul normal de muncă;

        6. Suplimentarea numărului de posture didactice auxiliare și nedidactice necesare pentru ca unitățile de învățământ să își desfășoare activitatea în condiții cât mai bune.

        Ministrul Muncii: Cadrele didactice au dreptate

        Ministrul Muncii, Marius Budăi, a afirmat miercuri că profesorii au dreptate să fie nemulţumiţi şi Comitetul interministerial, care urmează să fie constituit, va căuta soluţii să rezolve această problemă, menţionând că PSD este deschis de dialog.

        Profesorii sunt nemulţumiţi şi au dreptate să fie nemulţumiţi. Venim, totuşi, după 2 ani de îngheţări în sistemul public de salarizare.

        Suntem în situaţia în care s-a agreat la nivelul coaliţiei şi constituim acel Comitet interministerial să căutăm soluţii să rezolvăm problema, pentru că pe oameni asta îi interesează. Eşti la guvernare, trebuie să găseşti soluţii”, a declarat Budăi la sediul PSD. Întrebat ce le transmite părinţilor, în urma faptului că nu se fac ore având în vedere greva profesorilor, Budăi a spus că este deschis la dialog.

        Liderul FSLI: Învățământul se îndreaptă spre greva generală

        Învăţământul preuniversitar se îndreaptă către o grevă generală, în cazul în care Guvernul va continua să ignore sindicatele din educaţie, a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu, în timpul grevei de avertisment la care au participat angajaţii celor două mari federaţii sindicale din învăţământul preuniversitar.

        „Prim-ministrul ne tot ‘ameninţă’ că se întâlneşte cu noi, dar nimic concret. Din 6 decembrie tot cerem această întâlnire, iată că sunt multe zile de atunci şi nu s-a pus în practică deocamdată. Oamenii aşteaptă totuşi un punct de vedere, să vadă un dram de bunăvoinţă – sunt speranţe în acest an (pentru majorarea salariilor, n.r.)? Nu sunt? Se va întâmpla ceva în a doua parte a anului, putem veni cu o suplimentare dacă încasările bugetare în a doua parte a anului sunt în regulă?

        Dar deocamdată această politică a struţului nu e benefică, iar la cât de porniţi şi de revoltaţi sunt oamenii, şi după cum s-au pronunţat în urma referendumului, se conturează o grevă generală. Dacă Guvernul va fi impasibil mai departe, ne îndreptăm către o grevă generală. Vom stabili exact momentul acestei greve, ca să fie şi de impact. Este îmbucurător faptul că părinţii şi-au exprimat public sprijinul şi ne dau dreptate, şi ei recunosc că dreptatea este de partea noastră”, a menţionat Simion Hancescu.

         

        Florin Ștefănescu

        Atletism/ Cupa Bistriței- „Memorialul Neculai Mihalache”: Recorduri personale la început de an

        Ștefania Zediu, Adnana și Daria Vrânceanu și-au îmbunătățit PB-urile cu ocazia primului concurs din 2022

        Start cu dreptul. Cu secunde în minus, în așteptarea centimetrilor în plus. Pe scurt, început de an cu recorduri personale pentru atletele SCM Bacău Ștefania Zediu, Adnana Vrânceanu și Daria Vrânceanu. La primul concurs din 2022, Cupa Bistriței- „Memorialul Neculai Mihalache” cele trei sportive formate la CSȘ Bacău de antrenorul Cristi Nemțeanu, care le are acum „în custodie” la SCM Bacău, și-au trecut în cont medalii și PB-uri.

        Cu un rezultat de 25.94, Adnana Vrânceanu a stabilit un nou record personal la 200 m, care i-a adus și medalia de aur a probei. Același discurs și în cazul Ștefaniei Zediu, laureată cu aur la 400 m, cu timpul de 58.53. Zediu are deja baremul realizat la 400 m pentru Europenele de Junioare 2, ce vor avea loc în vară, în Israel.

        Iar dacă timpul obținut de Ștefi la Cupa Bistriței- „Memorialul Neculai Mihalache” nu va fi bătut la următoarele două concursuri naționale, cel de weekendul acesta și cel din 5 februarie, atunci băcăuanca va reprezenta România și la Balcaniada Indoor de Junioare 1 programată pe 12 februarie. Adnana Vrânceanu speră să timbreze, la rândul său, biletele pentru Campionatul European de Junioare 2, dar la triplusalt, probă ce i-a adus la Cupa Bistriței- „Memorialul Neculai Mihalache” locul 1, cu o săritură de 11.95 metri.

        În fine, nou record personal și pentru sora mai mică a Adnanei, Daria Vrânceanu, care, la Cupa Bristriței, a cucerit bronzul la 200 m cu 26.30 secunde. „Precedenta performanță a Dariei era de 26.82, dar ceea ce mi se pare demn de semnalat este altceva. Concret, acest 26.30 alergat în sală e remarcabil luând în considerare că, anul trecut, la Junioare 3 aurul probei s-a luat în aer liber cu 26.34!”, a subliniat antrenorul Cristi Nemțeanu, care are în plan zece medalii naționale în 2022:

        „Pe lângă probele individuale la lungime, triplusalt și 200 metri, mai avem și concursurile de ștafetă, unde alături de Ștefania, Adnana și Daria contăm și pe Andra Stănică, o fată care, deși practică atletismul de puțin timp, ne ajută mult, grație unui progres evident. De altfel, toate aceste sportive au progresat mult în ultimul timp, fiind fete cu adevărat deosebite, în care ne punem mari speranțe”, a declarat antrenorul Cristi Nemțeanu.

        Fotbal/ Liga a III-a: Aerostar, atac în 2V

        După recuperarea căpitanului Cătălin Vraciu, „aviatorii” și-au asigurat și serviciile golgheterului de la Hușana Huși, Adrian Viorică

        Noul indicator de zbor al divizionarei C Aerostar Bacău? 2V. De la cuplul de atac Vraciu- Viorică. După recuperarea completă a căpitanului Cătălin Vraciu (absent pe durata maxi-turului, ca urmare a accidentării la genunchi suferită în prima etapă), „aviatorii” antrenați de Mișu Ionescu și-au asigurat o nouă gură de foc: Adrian Viorică, golgheterul Hușanei Huși.

        În vârstă de 30 de ani, Viorică a ajuns la o înțelegere pe un sezon și jumătate cu Aerostar, existând șanse mari ca el să debuteze pentru băcăuani chiar la amicalul de sâmbătă, cu Hușana. „Pentru noi, Viorică este o țintă mai veche, încă de când evolua la Miroslava. Ne bucurăm foarte mult că îl putem avea la echipă, după cum ne bucurăm enorm revenirea lui Cătă Vraciu”, a declarat team-managerul Aerostarului, Gabriel Voicu.

        Dacă Viorică ar putea debuta sâmbătă la „aviatori”, în schimb Vraciu va fi menajat la primele jocuri de verificare ale iernii. Pe lângă Viorică, Aerostar mai vizează și aducerea unui stoper de picior stâng, care să facă cuplu în centrul defensivei cu Vișinari.

        Concert de muzică franceză

          Viniciu Moroianu

          În această seară, la sala Ateneu, orchestra Filarmonicii Mihail Jora susține un concert dirijat de Alain Pâris. Acesta este recunoscut ca promotor al muzicii, dincolo de specializările disciplinare. A dirijat peste 70 de orchestre în ţările lumii.

          Dirijor, producător de emisiuni muzicale la France Musique şi Radio Suisse Romande, pedagog şi muzicograf, Alain Pâris are o activitate prodigioasă cu Capella din Sankt-Petersburg (1993-1999), Bilkent Symphony Orchestra din Ankara (din 1998), Orchestra de Stat din Atena (2002-2004), Orchestra Filarmonică din Liban (din 2001), Orchestra simfonică din Cairo, Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti (din 1999), pentru a face cunoscut repertoriul de muzică franceză.

          Discipol al lui Pierre Dervaux, Paul Paray şi Georg Solti, câştigător al Premiului I la Concursul Internaţional de la Besançon în 1968, a fost dirijor asistent al lui Michel Plasson la Capitole de Toulouse, dirijor permanent la Opéra du Rhin, la Strasbourg (1983-1987) şi profesor de dirijat orchestra la Conservatorul din Strasbourg (1986-1989).

          Ca dirijor invitat, a condus principalele orchestre franceze în Elveţia, Germania, Italia, Spania, Ungaria, Estonia, Portugalia, Finlanda, Bucureşti (de notat Simfonia Turangalila de Messiaen în 2004 şi Beatitudinile de César Franck în 2006), Viena, Hong Kong etc. În cursul ultimelor stagiuni, a dirijat un program special dedicat lui Henri Dutilleux cu Orchestra din Paris şi a fost invitat la Buenos Aires (Teatrul Colón), Cannes, Singapore, Guangzhou, Katowice, Lugano, Bangkok, Macao, Shanghai, Istanbul, Mexic (Palacio de Bellas Artes)…; de curând a avut concerte la Budapesta, Bucureşti, Bratislava, Cairo, Amman, Ljubljana.

          A acompaniat mari soliști ai lumii. A semnat numeroase lucrări muzicografice de referinţă, cea mai importantă fiind Dictionnaire des interprètes (Ed. Robert Laffont, Bouquins). Viniciu Moroianu, unul dintre marii muzicieni ai țării, s-a născut în București, în 1962, într-o familie de artiști.

          A absolvit, în București, cursul de pian liceal cu Marta Paladi și universitar (1985) cu Gabriel Amiraș și Suzana Szorenyi (acompaniament). A urmat de timpuriu cursuri de armonie (cu Doru Popovici și Pascal Bentoiu) și dirijat (cu Constantin Bugeanu. A obținut primul premiu I național în 1973. Este laureat al concursurilor internaționale de la Paris („Guilde francaise des artistes solistes ” – 1979) și București („George Enescu” – 1991).

          A fost premiat pentru interpretarea unor lucrări de Enescu și Lipatti. Are peste 1000 de apariții pe podium, în recitaluri, concerte camerale și ca solist cu orchestra (aproape 30 de titluri, inclusiv românești).

          Repertoriul său vast include prime audiții și lucrări ample mai rar abordate. Deține Integrala concertelor și a sonatelor pentru pian și vioară de Beethoven, precum și, în premieră, pe cea a lucrărilor pentru pian solo de Lipatti (subiect al Tezei sale de Doctorat, 2005). A participat la Festivalurile internaționale „George Enescu” (opt ediții), „Dinu Lipatti” (trei ediții), „Academia Sighișoara” (zece ediții), precum și la Besancon, Bratislava, Graz, Chișinău și San Jose.

          A întreprins turnee în Europa și a concertat cu orchestre din Marea Britanie, Austria, Elveția, Grecia, Republica Moldova și Bulgaria. A fost transmis în direct prin EBU și Radio „Bartok”. A înregistrat pentru case de discuri din România și Grecia. A publicat partituri de Dinu Lipatti și Radu Paladi.

          Pianistul Viniciu Moroianu – care va interpreta în această seară Variațiunile simfonice pentru pian și orchestră – predă la Universitatea Națională de Muzică din București din 1990, ca titular la Muzică de cameră și Pian.

          Este vicepreședinte al Uniunii Muzicienilor Interpreți din România și membru fondator al Societății Române Mozart. Alain Pâris a ales pentru simfonicul băcăuan un program ce se deschide cu Patru preludii coregrafice de Claude Debussy, orchestrate de Anthony Girard, o variantă reușită ce respectă mai curând stilul lucrărilor orchestrale ale autorului și nu a celor pianistice. Un final apoteotic, memorabil, cu o capodoperă a creației muzicale universale: binecunoscuta Simfonie în re minor de César Franck.

          Ozana Kalmuski Zarea

          Sens giratoriu în apropiere de RAR și alte măsuri luate de Comisia de circulație

          Comisia de circulație a municipiului Bacău a avizat favorabil geometria propusă de proiectant pentru amenajarea sensului giratoriu care urmează să fie realizat pe „centura mică”, în intersecția străzilor Dr. Alexandru Șafran-Poligonului-Alexei Tolstoi (zona RAR).

          De asemenea, a fost aprobată înființarea unei treceri de pietoni pe str. Nordului nr. 6-8 și a fost avizat un acces auto pe proprietatea Clinicii Sante (Carpați nr. 23), condiția fiind amenajarea de către solicitant a unui trotuar în fața locuințelor.

          „Din punctul meu de vedere (și am spus-o și la ședință), trebuie făcută o verificare foarte atentă cu privire la terenurile vizate de astfel de „accese auto” înaintea predării suprafețelor, impresia mea fiind că multe terenuri figurează în registrul spațiilor verzi”, a declarat viceprimarul Cristian Ghingheș.

          Suplimentar, la intersecția străzilor Mihai Viteazul și Libertății va fi amenajată anul acesta semaforizarea propusă de ceva vreme, iar în cvartalul Martir Horia-Ardealului-Mioriței a primit undă verde documentația de amenajare integrată (cu spații verzi, locuri de joacă și facilități pentru biciclete) a parcărilor în locul garajelor existente.

          A dat cu mașina-n gard

            La data de 18 ianuarie a.c, în jurul orei 19:30, polițiștii au fost sesizați, prin SNUAU 112, de o femeie de 56 de ani, din comuna Palanca, despre faptul că o persoană a intrat cu autoturismul în gardul locuinţei sale.

            La faţa locului s-a deplasat o patrulă din cadrul Secţiei 7 Poliţie Rurală Brusturoasa, care a depistat un tânăr, de 28 de ani, din comuna Palanca, care ar fi condus un autoturism pe drumul comunal, fiind sub influenţa băuturilor alcoolice.

            Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, care a indicat o concentraţie de 1,13 mg/l alcool pur în aerul expirat.

            În urma verificării în bazele de date s-a stabilit că acesta deţine permis de conducere valabil.

            Tânărul a fost condus la spital unde i s-au prelevat mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

            Totodată, a fost întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe și fără permis.

            Le-a distrus gardul de la casă

              La data de 17 ianuarie a.c., în jurul orei 21:30, polițiștii Secției 2 Poliție Rurală Moinești au fost sesizați de o tânără de 30 de ani, din comuna Ardeoani, despre faptul că, un bărbat de aceeași vârstă, provoacă scandal la poarta locuinţei sale, adresându-i ameninţări.

              La faţa locului polițiștii au identificat apelanta şi soţul acesteia, un bărbat, de 43 de ani și au stabilit că, în seara zilei de 17 ianuarie a.c., localnicul de 30 de ani, s-ar fi deplasat la locuința celor doi soți, le-ar fi adresat ameninţări și ar fi distrus, cu un obiect contondent, o parte din gardul împrejumuitor al imobilului, după care ar fi fugit.

              În urma verificărilor s-a constatat faptul că, bărbatul de 30 de ani posedă ordin de protecție, emis de către Judecătoria Moineşti, pentru o perioadă de 6 luni, prin care este obligat să păstreze o distanţă de minim 50 metri faţă de tânără şi de locuinţa acesteia.

              Polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de încălcarea măsurilor dispuse prin ordinul de protecţie, ameninţare şi distrugere.

              Totodată, s-a dispus luarea măsurii de reţinere pe bază de ordonanţă a bănuitului, pentru 24 de ore, fiind introdus în Arestul I.P.J.Bacău.

              Școala siguranței TEDI

                Inspectoratul de Poliție Județean Bacău implementează cea de-a șaptea ediție a Programului ,,Şcoala Siguranţei Tedi”, derulat de Inspectoratul General al Poliției Române prin Institutul de Analiză și Prevenire a Criminalității, în parteneriat cu Ministerul Educației în anul școlar 2021 – 2022.

                Pe parcursul anului şcolar 2021 – 2022, Poliţia Română împreună cu Ministerul Educației, în parteneriat cu Compania Maspex implementează Programul,,Şcoala Siguranţei Tedi”, unul dintre cele mai ample programe educative derulate la nivel național, care-i învață pe elevii de clasa întâi cum să fie în siguranță pe stradă, în drumul spre şcoală şi spre casă, precum și în perioada vacanțelor.

                La nivelul județului Bacău, în ediția din acest an s-au înscris în programul național Școala siguranței Tedi, 38 de clase din 19 unități școlare din mediul urban și din mediul rural.
                Programul ,,Şcoala Siguranţei Tedi” are ca scop informarea copiilor cu privire la potenţialele pericole şi furnizarea de soluţii prin metode educative adecvate vârstei lor.
                Beneficiarii proiectului sunt elevii de clasa I, care se află la începutul unei etape importante a vieții, confruntându-se cu provocări noi și fiind în situația de a lua primele decizii fără ajutorul părinților.

                Inspectoratul de Poliție Județean Bacău participă prin polițiștii de prevenire la implementarea acestui program, prin desfășurarea, până la sfârșitul acestui an școlar, a unor activități de informare a elevilor din grupul țintă.
                Prin implementarea acestui program se urmărește informarea și educarea copiilor pentru adoptarea de comportamente conforme cu prevederile legale și de prevenire a victimizării acestora.

                În interacțiunea cu polițiștii, elevii vor beneficia de materiale interactive și filmulețe educativ-preventive menite să le dezvolte un set de abilități la care să apeleze în diverse situații de risc.

                Dintre recomandările pe care polițiștii băcăuani le transmit copiilor, reamintim:

                · Circulați numai pe trotuare sau pe potecile laterale ale drumurilor; acolo unde acestea nu există, deplasați-vă numai pe partea stângă a drumului, cât mai aproape de marginea acestuia, dar nu în grup, ci în șir, unul după altul;
                · Traversați strada numai pe trecere de pietoni și numai la culoarea verde a semaforului;
                · În intersecțiile fără marcaj traversați numai pe la colțul străzii și numai după ce v-ați asigurat atent, din ambele părți, că nu se apropie nici un vehicul;
                · Dacă de trecerea de pietoni se apropie mașini de poliție, pompieri sau ambulanțe, având semnalele sonore și luminoase în funcțiune, nu traversați, chiar dacă semaforul arată culoarea verde;
                · Nu treceți strada în fugă, prin fața sau prin spatele vehiculelor staționate ori oprite;
                · Nu vă jucați pe partea carosabilă a drumurilor publice sau în apropierea acestora, nu stați pe bordurile trotuarelor, deoarece vă puteți dezechilibra și cădea în fața mașinilor;
                · Atunci când mergeți cu mașina, ocupați locurile din spate ale autoturismului, purtați întotdeauna centura de siguranță și scaun auto sau înălțător!

                Asociațiile elevilor propun tăierea pensiei premierului

                Şase asociaţii ale elevilor cer „tăierea” pensiei premierului Nicolae Ciucă, acuzându-l că doreşte diminuarea numărului bursierilor, se arată într-un comunicat transmis marţi de Asociaţia Elevilor din Bacău.

                Conform sursei citate, solicitarea este susţinută de Asociaţia Elevilor din Bacău (AEBc), Asociaţia Vâlceană a Elevilor (AVE), Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov (AEBI), Asociaţia Elevilor din Maramureş (AEM) şi Asociaţia Elevilor din Timiş (AETM).

                „În urma unui interviu al Ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, acesta a declarat faptul că premierul Nicolae Ciucă a propus ca bursele de merit să fie acordate elevilor cu media peste 9,8. Considerăm aceste afirmaţii ca fiind josnice, având în vedere condiţiile de nelegalitate în care a fost adoptat ordinul ce prevede prima tăierea a numărului de elevi ce vor primi burse, ordin în urma căruia aproximativ 700.000 de elevi au rămas fără burse.

                După 10 ani în care elevii şi-au văzut drepturile încălcate, având în vedere abuzurile primarilor, care refuzau să respecte legea, ei trebuie să fie martori acum, încă o dată, la astfel de comportamente păguboase, de data aceasta din partea decidenţilor la nivel central”, se afirmă în comunicat.

                Asociaţiile elevilor susţin că modificarea criteriilor pentru acordarea bursei de merit reprezintă o decizie nefondată, care „are în spate dorinţa de a satisface orgoliile primarilor” şi nu interesul elevilor.

                „Aşadar cine stabileşte cat de merituos este un elev care depune o muncă titanică pentru obţinerea mediei 8,50? Orgoliile primarilor, membri ai partidelor aflate la guvernare? Sau prim-miniştrii plagiatori?

                Mai mult, apreciem faptul că meritul elevilor ar trebui să fie stabilit de către specialişti în domeniul educaţiei. (…) Solicităm tăierea pensiei speciale a premierului Nicolae Ciucă, având în vedere faptul că acesta îşi doreşte să taie bursele elevilor. Astfel, putem avea o abordare corectă asupra tăierilor, fără a exista dublu standarde”, se mai menţionează în comunicat.

                Leonardo Badea (BNR): Mixul de politici ca răspuns la provocările economice actuale

                „La nivel global, evoluăm gradual în direcția conviețuirii cu acest virus care a determinat  modificări importante în existența noastră. Un impact semnificativ al pandemiei a fost resimțit în calitatea vieții oamenilor, dar sectorul de activitate unde s-a înregistrat presiunea cea mai intensă a fost sistemul de sănătate. De aceea, privind în urmă, acțiunile autorităților pot fi  considerate ca fiind canalizate pe două direcții principale: pe de o parte să contracareze apariția infecțiilor și să limiteze viteza de răspândire virusului, iar pe de altă parte să amelioreze efectele economice negative asupra oamenilor și companiilor. Din păcate, prima categorie de măsuri a condus la șocuri globale de aprovizionare, în special în producție, iar blocajele și alte măsuri de izolare au cauzat perturbări pe scară largă a afacerilor. Pandemia a dus la apariția unei crize economice și financiare care este probabil să aibă repercusiuni structurale pe termen lung și a scos la iveală fragilitatea societății globale.

                Statistic, economia mondială și-a revenit puternic la începutul anului 2021 de la nivelurile scăzute provocate de evoluția primelor valuri ale pandemiei, dar spre sfârșitul perioadei a încetinit din cauza noilor variante de virus și a noilor focare apărute, a blocajelor în lanțul de aprovizionare, a penuriei de forță de muncă și a evoluției în salturi a procesului de vaccinare. Este firesc ca atunci când există o amenințare la adresa sănătății și siguranței personale, așa cum este pandemia de COVID 19, să existe o reacție din partea societății, deoarece  oamenii  își adaptează obiceiurile și comportamentul, își redefinesc stilul de viață. Unele noțiuni și valori larg îmbrățișate în trecut suferă modificări în perioadele de criză. Acest lucru duce la dezbateri și preocupări profunde în cadrul societății referitor la calea de urmat și la valorile care trebuie respectate. În astfel de situații, cristalizarea noilor abordări și uzanțe nu este un proces facil și liniar, ci este marcat de intense căutări, sincope, piste false, eșecuri de etapă, dar siguranța și sănătatea semenilor trebuie să fie așezate pe primul plan.

                Impactul combinat al pandemiei și al măsurilor luate pentru controlul evoluției acesteia, precum și pentru limitarea efectelor negative asupra populației și a economiei a produs modificări atât pe partea cererii, cât și a ofertei de bunuri și servicii. Mai mult, aceste efecte au fost diferite în timp. Astfel, pe perioada restricțiilor de mobilitate cererea a fost mai redusă, iar oamenii care au putut să-și conserve veniturile (urmare și a măsurilor guvernamentale de suport) au economisit mai mult. Ulterior, în perioadele de relaxare a restricțiilor de pe parcursul anului trecut, economisirea suplimentară generată anterior a alimentat o creștere semnificativă a cererii. Concomitent, aceleași restricții au determinat însă întârzieri și disfuncționalități importante în lanțurile de distribuție precum și funcționarea la capacitate mai redusă a facilităților de producție. De asemenea, costurile de realizare ale multor bunuri și servicii au crescut din cauza cheltuielilor suplimentare pe care producătorii și prestatorii le-au suportat legat de distanțarea socială la locul de muncă și de măsurile sanitare de prevenție. Ulterior, costurile au fost sensibil amplificate și de șocul prețurilor la combustibili și energie. Ca și în cazul cererii, și efectele pe partea ofertei au evoluat diferit în timp și au avut un grad redus de predictibilitate.

                Elementele prezentate succint mai sus determină în prezent o combinație nocivă pentru economie și societate cu care aceasta nu a mai fost confruntata serios din anii 1970: riscuri de încetinire a creșterii economice (mai ales pe seama alternanței valurilor pandemice, impredictibilității ridicate și a epuizării cererii suplimentare determinate de economisirea crescută din perioada restricțiilor severe de mobilitate), concomitent cu un nivel ridicat al inflației (generată în mare proporție de factori plasați în afara influenței politicii monetare).

                Pentru că ne aflăm într-o situație în care atât cererea cât și oferta sunt afectate, ieșirea din criza complexă pe care o traversăm necesită coordonarea tuturor politicilor publice. Așa cum știm, politica monetară acționează asupra cererii pe termen scurt și nu influențează oferta. Politica fiscală afectează cererea agregată prin modificări ale cheltuielilor guvernamentale și ale impozitării. Acești factori influențează ocuparea forței de muncă și veniturile gospodăriilor, care apoi acționează asupra cheltuielilor de consum și investițiilor. Totodată, nivelul impozitării poate influența dorința de a munci , iar cheltuielile guvernamentale pentru sănătate, educație și formare ar putea stimula productivitatea muncii pe termen lung, având astfel un impact și pe partea ofertei. Totuși, cele mai relevante pentru stimularea ofertei sunt reformele structurale despre care se vorbește atât de mult, care se circumscriu la rândul lor mixului de politici economice.

                În literatura de specialitate anterioară crizei recente, mulți autorilor preocupați de teoria mixului de politici apreciază (din diferite perspective) că un mix bun funcționează numai dacă instrumentele independente sunt controlate de factorii de decizie independenți. Necesitatea de a avea instrumente independente, dedicate fiecare unor obiective specifice  și acționate de autorități ce au independență în decizie pentru atingerea acestora nu trebuie însă să împiedice cooperarea și să conducă la a ignora efectele reciproce ale politicilor (determinate de externalitățile pe care acestea le generează). Realitatea ne-a demonstrat că în situații excepționale, un regim temporar de strânsă coordonare este cel mai adecvat pentru un răspuns rapid la șocuri neanticipate, mai ales atunci când acestea sunt exogene. La fel de adevărat este însă că ieșirea dintr-un astfel de regim poate fi problematică și trebuie neapărat să fie credibilă pentru piețe.

                Luate separat, nici relaxarea monetară și nici sprijinul fiscal nu ar fi fost suficiente pentru a amortiza șocul, atunci când a lovit criza COVID-19, iar derularea foarte rapidă a evenimentelor făcea imposibilă utilizarea unor politici structurale la nivel microeconomic. Astfel, autoritățile monetare și cele fiscale au trebuit să își unească forțele pentru a oferi sprijinul macroeconomic necesar, estompând granițele tradiționale dintre intervențiile monetare și cele fiscale. Politica macro-prudențială a jucat la rândul său un rol important. Acum când provocările economice s-au schimbat, mixul de politici este în continuare extrem de necesar și, în plus, trebuie să includă și partea structurală pentru a putea compensa mai bine evoluțiile negative pe partea ofertei. O astfel de coordonare monetar-fiscală poate funcționa numai dacă credibilitatea angajamentelor față de obiectivele dorite pe termen lung – creștere sănătoasă în condiții de stabilitate a prețurilor și sustenabilitatea datoriei publice – este păstrată și susținută de un cadru instituțional rezistent. Deoarece coordonarea monetară-fiscală eficientă are limitele ei, reconstruirea spațiului de politici, atât în domeniul fiscal cât și monetar este o prioritate.


                Daca ne referim la politica monetară, contextul a reclamat o reacție imediată și hotărâtă la izbucnirea crizei pandemice, justificând ulterior continuarea ajustării conduitei acesteia într-o manieră prudentă. Măsurile de politică monetară au fost esențiale pentru calmarea tensiunilor financiare generate de șocul pandemic și au permis funcționarea fluentă a pieței monetare și a altor segmente ale pieței financiare, în vederea finanțării în bune condiții a economiei reale și a cheltuielilor bugetare.

                În perspectivă, politica monetară va continua să urmărească menținerea stabilității prețurilor pe termen mediu corespunzător țintei staționare de inflație, într-o manieră de natură să susțină redresarea economiei în contextul procesului de consolidare fiscală și în condiții de protejare a stabilității financiare.

                Implicațiile dozajului de măsuri este semnificativ pentru succesul acțiunii coordonate a politicii monetare și a politicii fiscale, în sensul de a menține stabilitatea macro-financiară (implicit a prețurilor și controlul inflației) fără a afecta semnificativ creșterea economică în decelerare vizibilă. Și din această perspectivă, decidenții sunt obligați la un „balancing act” foarte delicat. Să ne amintim că în urmă cu nu mai mult decât un an încă circulau foarte multe opinii ale unor economiști cunoscuți care afirmau că statul trebuie să profite de nivelul redus al dobânzilor de la acea vreme, care se anticipa atunci că își va menține acest nivel pentru o perioada considerabilă de timp, pentru a se împrumuta și a utiliza resursele în vederea stimulării creșterii economice. Iată că de atunci datoriile publice au crescut accelerat pretutindeni în lume, iar acum inflația în creștere pune presiune ascendentă pe dobânzi și face povara datoriei publice tot mai apăsătoare, limitând spațiul politicii fiscale și riscând să contribuie indirect la descurajarea creșterii economice. Într-un astfel de context, cu cât politica monetară acționează mai amplu pentru combaterea inflației, cu atât consolidarea fiscală trebuie să fie mai convingătoare pentru investitori, astfel încât să ofere acestora perspectiva unei curbări a creșterii datoriei publice tot mai costisitoare și menținerea unui nivel sustenabil ca pondere în PIB. Asta ar face ca, de fapt, ambele politici să acționeze cu o amploare importantă în sensul descurajării cererii, punând în pericol creșterea atât de necesară în ecuația refacerii economiei, a îmbunătățirii echilibrelor macroeconomice, a ameliorării problemelor structurale etc.

                Din punctul de vedere al politicii fiscale, până la declanșarea crizei pandemice, problematicile care erau dezbătute vizau cu precădere măsurile pro-ciclice, creșterea deficitului de cont curent și evoluția datoriei externe. Ulterior, accentul a fost pus pe necesitatea implementării măsurilor de relansare economică, simultan cu cele de consolidare fiscală.

                După cum se știe, consolidarea fiscală constituie o componentă foarte importantă pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice și, implicit, a stabilității macroeconomice, dar și una dintre marile provocări în contextul actual, marcat de necesitatea identificării unui echilibru între nevoia reală și presantă de ajustare fiscală și imperativul de a sprijini în continuare recuperarea economică.

                Foarte importantă din această perspectivă este continuarea traiectoriei de ajustare graduală a deficitului bugetar către ținta stabilită de reglementările europene, lucru foarte greu de realizat de altfel, respectiv atingerea unui nivel inferior limitei de 3% din PIB până la finele anului 2024, ceea ce va permite ieșirea de sub incidența procedurii de deficit excesiv, fără însă a aduce atingere perspectivelor de redresare a economiei în actualul context pandemic.

                Câștigarea unui spațiu important de manevră a politicii fiscale prin reducerea deficitului bugetar încă din anul acesta apare ca fiind o alegere firească, chiar în condițiile continuării aplicării și în 2022 a clauzei derogatorii generale din Pactul de stabilitate și de creștere, fiind de așteptat ca aceasta să fie dezactivată din 2023.

                Cu toate că sprijinirea economiei și a sistemului de sănătate continuă să fie prioritară în circumstanțele specifice actuale, paradigma politicii fiscale trebuie reconsiderată pe măsură ce impactul pandemiei se atenuează, în sensul reorientării acesteia de la măsuri cu caracter urgent și excepțional care să răspundă provocărilor generate de criza sanitară către obiective orientate spre reforme structurale, care să contribuie la transformarea economiei românești într-o economie reziliență și robustă, favorabilă incluziunii.

                Banii europeni constituie o sursă de finanțare care degrevează bugetul național, astfel încât absorbția fondurilor europene reprezintă un element de bază pentru asigurarea sustenabilității fiscal-bugetare, pentru dezvoltarea economiei și a societății românești. Așa cum am mai afirmat și în alte rânduri, fondurile europene ar trebui orientate cu precădere spre investiții care să favorizeze dezvoltarea economică, precum cele care sprijină digitalizarea sau tranziția verde, reformele structurale, inclusiv în domeniul finanțelor publice, pentru eficientizarea cheltuielilor și îmbunătățirea gestionării resurselor publice.

                Eforturile de consolidare fiscală și de creștere a sustenabilității bugetare pentru asigurarea unor finanțe publice sănătoase trebuie susținute totodată și de alte reforme fiscal-bugetare și economice menite să asigure convergența reală a României cu economiile dezvoltate din Uniunea Europeană în special în domenii precum administrația fiscală, guvernanța companiilor cu capital de stat, sistemul public de pensii sau sistemul salarial al personalului bugetar.

                Consolidarea fiscală necesită multe reglaje fine aplicate tuturor categoriilor de venituri și cheltuieli bugetare, dar în esență ea este rezultatul efortului de a reduce considerabil dinamica cheltuielilor în raport cu creșterea veniturilor. Este nevoie, printre altele, de pragmatism și obiectivitate încă din etapa de construcție a bugetului și ulterior a rectificărilor acestuia, astfel încât ipotezele privind evoluția economiei și capacitatea de utilizare de către ordonatorii de credite a fondurilor alocate să fie cât mai realiste.

                Vom avea probabil anul acesta o creștere economică reală de cel puțin 3-4 procente, ceea ce oferă condiții favorabile consolidării fiscale pentru că aduce premise pentru sporirea veniturilor chiar și în absența unor majorări de taxe și impozite, dacă sunt avute în vedere aspecte precum: reducerea evaziunii fiscale, creșterea bazei de impozitare, ameliorarea gradului de conformare fiscală și îmbunătățirea eficienței colectării veniturilor la bugetul de stat.

                Într-o astfel de perspectivă privind creșterea economică, consolidarea nu presupune neapărat reducerea cheltuielilor publice, putându-se avea în vedere eficientizarea calitativă a acestora, context în care s-ar putea identifica spațiu de manevră chiar pentru o creștere rezonabilă și justificată a cheltuielilor, cu condiția ca dinamica lor să fie considerabil mai redusă comparativ cu cea aferentă veniturilor, iar accentul să fie pus pe amplificarea factorului de multiplicare în economie.

                Câteva direcții de acțiune pentru continuarea consolidării fiscal-bugetare, care să contribuie la redresarea și dezvoltarea economiei pe baze sustenabile, ar putea viza:

                • creșterea colectării veniturilor fiscale, prin: reducerea evaziunii fiscale; digitalizarea proceselor de activitate și asigurarea de servicii electronice de calitate, cu scopul îmbunătățirii conformării fiscale și creșterii eficienței coletării; reducerea sarcinilor administrative și simplificarea obligațiilor fiscale; o eficiență îmbunătățită în colectarea impozitelor și scăderea decalajului fiscal;
                • eficientizarea și transparentizarea cheltuielilor publice, prin: eliminarea risipei bugetare; alocarea resurselor în funcție de indicatori de rezultat; reorientarea cheltuielilor aferente investițiilor publice prin trecerea de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene; întărirea guvernanței corporative a companiilor de stat; orientarea resurselor către investiții în infrastructură, agricultură, dezvoltarea rurală, sistemul energetic, tehnologia avansată, tranziția verde și cea digitală;
                • îmbunătățirea predictibilității politicilor fiscale, obiectiv important pentru susținerea mediului de afaceri în contextul economic foarte dificil, atât pe plan intern cât și extern.

                Tot în materie de politică fiscală, din perspectiva datoriei guvernamentale, după ce în perioada 2020-2021 ponderea acesteia în PIB s-a majorat considerabil pe fondul efectelor adverse asociatei crizei sanitare, ajungând la valori apropiate de 50% (în creștere cu peste 10 puncte procentuale comparativ cu perioada 2016-2019), pentru menținerea acestui indicator la un nivel sustenabil se impune atenuarea dinamicii acesteia, prin perfecționarea instrumentelor de management al datoriei publice, dar și asigurarea faptului că îndatorarea suplimentară trebuie să aibă în corespondență schimbări structurale ale economiei, care să permită în viitor achitarea datoriilor fără sacrificii pentru generațiile care urmează.

                În contextul celor menționate, alături de consolidarea fiscal-bugetară, deosebit de importante din perspectiva conduitei și implementării politicii monetare sunt reformele structurale. De asemenea, este esențial nivelul de absorbție a fondurilor europene alocate României, în condițiile în care un mix coerent de politici macroeconomice care să sporească potențialul de creștere a economiei și să întărească reziliența față de evoluții adverse este esențial pentru continuarea redresării pe baze sustenabile a economiei.

                Pe măsură ce riscurile pentru sănătate se reduc, măsurile de politică economică ar trebui să treacă de la un regim de urgență la obiective orientate spre redresare durabilă și favorabilă incluziunii.

                Prioritizarea orientării fondurilor europene trebuie canalizată către investiții care să stimuleze creșterea economică, în special către cele care sprijină tranziția verde și digitală, către reformele fiscal-bugetare structurale, inclusiv în vederea unei gestionări de calitate a resurselor în domeniul finanțelor publice și a eficientizării și transparentizării cheltuielilor publice. Pentru asigurarea unei dezvoltări economice sustenabile, trebuie optimizată structura cheltuielilor bugetare, în special a investițiilor publice, prin realizarea unei treceri treptate de la investițiile finanțate din surse naționale la investiții finanțate din fonduri europene.

                Pentru exemplificare, suma aferentă implementării PNRR este de 29,18 mld. euro, fiind formată din sprijin financiar nerambursabil în valoare de aprox. 14,24 mld. euro și împrumuturi în valoare de aprox. 14,94 mld. euro. Partea de pre-finanțare reprezintă echivalentul a 13% din suma totală alocată României, respectiv cca. 3,79 mld. euro, sumă formată din 1,85 mld. euro aferentă părții de granturi și 1,94 mld. euro, aferentă părții de împrumururi. Sectoarele care vor beneficia de cea mai importantă susținere financiară prin PNRR sunt transporturile (7,62 mld. euro), educația (3,60 mld. euro), sectorul privat, cercetarea, dezvoltarea și inovarea (2,55 mld. euro) și sănătatea (2,45 mld. euro).

                Investițiile și reformele cuprinse în PNRR sprijină tranziția verde și cea digitală, contribuie la soluționarea eficace a provocărilor identificate în cadrul Semestrului European și consolidează potențialul de creștere, crearea de locuri de muncă și reziliența economică și socială a României. Totodată, planul abordează și o parte semnificativă din provocările structurale mai vechi care au rămas nesoluționate, astfel cum au fost identificate în recomandările relevante specifice adresate României de către Consiliu în 2019 și în 2020.

                Pentru facilitarea tranziției verzi, PNRR alocă 57% din total măsurilor de sprijinire a obiectivelor de mediu (de exemplu, pentru modernizarea sistemului căilor ferate 3,9 mld. euro, pentru mobilitatea urbană 1,8 mld. euro, pentru producerea de energie verde 0,85 mld. euro, pentru eficientizarea energetică a clădirilor 2,7 mld. euro, pentru protecția mediului și a biodiversității 1,1 mld. euro). În vederea asigurarea tranziției digitale, PNRR alocă 21% din total unor măsuri de sprijinire a acestui proces, precum digitalizarea administrației publice (1,5 mld. euro), a sistemului de sănătate (0,47 mld. euro) și a sistemului de educație (0,88 mld. euro).

                Aceste obiective sunt sprijinite de politicile la nivel european, inclusiv pe termen scurt. Astfel, una dintre cele trei direcții majore ale Președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene este un nou model european de creștere – în domeniul economic și social, demersurile aferente acestei direcții având în vedere cu precădere obiectivele privind schimbările climatice, tranziția digitală și stimularea inovării, procese care sunt direct legate de creșterea economică și de capacitatea de a crea locuri de muncă de calitate și mai bine plătite.

                Deși ideile prezentate mai sus nu sunt neapărat noi, implementarea lor nu este un drum deloc facil. În realitate, acest „balancing act” este un proces continuu, pe care suntem nevoiți să îl parcurgem pas cu pas, din aproape în aproape, ajustând mereu pe parcurs pentru că nivelul de impredictibilitate al evoluțiilor economice rămâne ridicat. Mai mult, anumite soluții din zona politicii fiscale și reformelor structurale necesită sprijin politic consistent și de durată pentru a fi aplicate. Într-un articol publicat în luna noiembrie a anului trecut, Claudio Borio (Banca Reglementelor Internaționale) și coautorul său argumentau că politicile monetare și fiscale, ca funcții ale statului necesar a fi corelate, se confruntă cu o provocare dublă, pe termen lung. Pe de o parte ele trebuie să recapete spațiul de manevră pentru a-și putea îndeplini în mod eficient rolul de macrostabilizare, iar pe de altă parte, odată ce aceste marje de siguranță sunt restabilite, politicile trebuie să rămână ferm într-un „coridor de stabilitate”.

                Echilibrul alegerii economice trebuie sa fie însoțit de consistența viitoare a politicilor publice, fără de care alegerea de azi nu va da roade mâine, așa cum este de dorit. Un vechi proverb chinezesc spune că „evenimentele viitoare își aruncă umbra înaintea lor” și poate tocmai de aceea, privind atent spre viitor, ne va fi mai ușor să luăm deciziile necesare azi”.

                Locuri de muncă în străinătate, condiții și reglementări noi

                Persoanele care vor să lucreze în străinătate au la dispoziție, în momentul de față, o ofertă de 355 locuri de muncă vacante în Spațiul Economic European, prin intermediul EURES România. Cele mai multe posibilități de angajare sunt în Germania.

                Aici sunt disponibile 272 posturi pentru: lucrător în amenajarea expozițiilor și a magazinelor, tâmplar (fabricarea și asamblarea mobilierului de expoziție și de magazine), magazioner, operator mașini și sisteme (tehnologia de prelucrare a metalelor și a materialelor plastice), lucrător în producția și prelucrarea sticlei/fabricarea fibrei de sticlă, tăietor de carne și lucrător în producție. La rândul lor, firme din Norvegia caută spre angajare 71 lucrători în meseriile de schelar, electrician, croitor, șofer de autobuz, vopsitor auto, vopsitor, șofer și agent de curățenie.

                Alte 8 locuri de muncă (sudor, tăietor lemne și mecanic auto) se găsesc în Estonia, 3 (măcelar abator vită), în Polonia și 1 (tâmplar), în Olanda. Cei interesaţi de unul din locurile de muncă prezentate se vor adresa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Bacău, respectiv compartimentului EURES. Ei se vor înregistra în baza de date a acestei instituţii, cu următoarele documente: cerere tip (anexa 3 bis), copie după cartea de identitate, cu valabilitate de minimum şase luni, şi CV-ul într-o limbă de circulaţie europeană.

                Informaţii suplimentare se pot obţine de pe portalul naţional www.eures.anofm.ro. Pe acest portal pot fi accesate date referitoare la angajatori, domeniul de activitate, condiţiile de muncă şi de ocupare a postului, precum şi despre salarizare. Informaţii similare sunt oferite şi de către consilierul EURES din cadrul AJOFM Bacău, str.I.S.Sturza, nr.63, telefon 0234541676. Dar o persoană poate alege și să semneze un contract de mediere cu un agent sau furnizor de servicii de plasare a forței de muncă în străinătate.

                În acest caz ea va trebui să achite cheltuielile efectuate de agent sau furnizor, dacă nu își respectă obligațiile asumate. Suma datorată nu va putea depăși 200 de euro decât în cazul în care prin contract este prevăzută una mai mare.

                Potrivit legislației, agenții sau furnizorii de servicii de plasare pun în legătură angajatorul străin cu persoanele care vor să lucreze în străinătate, pe baza unor oferte ferme transmise de el. Referitor la ofertă, agenții și furnizorii trebuie să menționeze în contractul încheiat datele de identificare ale angajatorului străin, inclusiv domiciliul fiscal, durata, funcția, meseria sau ocupația, perioada, condițiile de angajare și de încetare a acesteia, timpul de muncă și de repaus, remunerația brută și netă, salariul lunar brut și net, modalitățile și data de plată, sporurile, orele suplimentare și alte drepturi salariale, concediul de odihnă, modul de acordare și drepturile bănești cuvenite.

                Începând de anul trecut, agenții și furnizorii au și alte obligații, cum ar fi asigurarea transportului lucrătorilor în țara de destinație prin firme autorizate, în cazul grupurilor mai mari, informarea lor despre condițiile și regulile speciale de intrare în statul de destinație și verificarea deținerii tuturor documentelor necesare. Dacă nu respectă aceste obligații, riscă amenzi cuprinse între 5.000 și 40.000 lei. Nu în ultimul rând, lucrătorii români din afara țării vor beneficia de măsuri de protecție în aproape statele din lume.

                 

                 

                Testarea gratuită COVID-19 pentru cetățeni se extinde cu un nou centru în municipiul Bacău

                  Astăzi s-a deschis al doilea centru pentru testarea gratuită a suspecților de COVID-19, în municipiul Bacău, după cel operaționalizat înainte de valul 4, la Spitalul de Pneumoftiziologie (în urma cu 3 luni). Acesta este situat pîn incinta Spitalului Elytis Bacău – strada Letea 17.

                  „Anul trecut am lansat un program complet, „OXIGEN pentru Bacău”, cu mai multe componente, cu scopul de a ne îngriji mai bine de sănătatea băcăuanilor, în relație directă cu medicii de familie. Am reușit astfel să reducem presiunea pe serviciul de ambulanță, dar și pe spitale”, a declarat primarul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu.

                  Accesul și testarea la cele 2 centre de testare gratuită rapidă se face în baza recomandării de la medicul de familie sau a programărilor pe site-ul: www.testaregratuita.municipiulbacau.ro/

                  – Centrul 1 – Spitalul de Pneumoftiziologie Bacău – strada Oituz 72, program: 8:00 – 16:00.
                  Tel: 0234-512-223 (Locatie: goo.gl/maps/vqwJELBUykEZoTMDA)

                  – Centrul 2 – Spitalul Elytis Bacău – strada Letea 17, program: 8:00 – 16:00.
                  Tel: 0770-987-580 (Locatie: goo.gl/maps/mHf7EEYpAzTDeyc7A)

                  Bilanț și propuneri edilitare frumoase la Orbeni

                  Edilii comunei Orbeni și-au propus ca în acest an să înceapă, între altele, lucrările de extindere a rețelelor de alimentare cu apă și de canalizare pe străzile din ambele sate, Scurta ș Orbeni. Proiectul – spune primarul Costache Popa – este mult așteptat de locuitori, dar și unul necesar și va fi realizat din fonduri europene, plus suma alocată de Unitatea Administrativ Teritorială a comunei, de aproximativ șase milioane de euro.

                  Lucrările la obiectivul de investiții „Construire Grădiniță cu trei săli de grupă în satul Scurta” sunt deja în plină desfășurare. Obiectivul va fi recepționat în primăvară, iar preșcolarii vor începe noul an școlar într-o clădire frumoasă și spațioasă, dotată corespunzător. Tot în satul Scurta încep lucrările la obiectivului de investiții „Construire și dotare cămin cultural”.

                  Anul abia încheiat a însemnat, la Orbeni, alte proiecte finalizate sau în curs de realizare. Acestea sunt Amenajarea curții interioare a Școlii Gimnaziale nr. 1 Orbeni – proiect finanțat prin bugetul local, Regularizarea pârâului Scurta pe circa 2.000 ml, Extinderea rețelei de alimentare cu gaz metan și realizarea de branșamente în satele Orbeni și Scurta pe străzile Streinu Elena, Tineretului, Parului, Silozului, Luzi, Nicolae Negri, Brutăriei și Răzeșilor la nr. 554, dar lucrările vor continua din primăvară pe toate străzile unde au fost solicitări.

                  Pentru modernizarea drumurilor comunale, anul trecut au fost depuse la Ministerul Dezvoltării, în Programul Național de Dezvoltare Locală „Anghel Saligny”, patru proiecte pentru circa 80% din totalul drumurilor comunale. Pentru două proiecte a fost deja obținută autorizația de construire, iar pentru un obiectiv a fost finalizat proiectul tehnic.

                  De asemenea, a fost realizat proiectul tehnic și a fost obținută autorizația de construire pentru obiectivul de investiții „Amenajare curte interioară la Școala primară nr. 3 Scurta”, iar lucrările vor începe în primăvară.

                  Tot anul trecut, au fost acordate burse școlare tuturor elevilor care s-au încadrat în criteriile prevăzute de lege, în sumă de 90 de mii de lei.

                  În 2021, a fost realizat și cadastrul sistematic pentru 986 de imobile în tarlalele situate între calea ferată și Siret, din hotarul cu Valea Seaca până la hotarul cu Parava.

                  Pentru îmbunătățirea condițiilor de desfășurare a activității atât în unitățile de învățământ cât și în celelalte instituții publice proprietate a Consiliului Local Orbeni, din satul Orbeni, Școala nr. 1, Grădinița, Dispensarul, Căminul Cultural, Primăria și Centrul de zi și Sala de educație fizică școlară, au montate și puse în funcțiune centrale termice pe gaz.

                  În prezent, plata taxelor și a impozitelor locale poate fi făcută prin implementarea aplicației Ghiseul.ro, iar la casieria unității pot fi făcute plăți și cu cardul bancar.

                  În satul Scurta a fost dat în folosință un modern dispensar uman, dotat corespunzător, unde își desfășoară activitatea un medic de familie. Tot acolo, din această lună va funcționa și o farmacie.

                  În comună au fost întreținute, balastate și reprofilate toate drumurile, iar în sezonul rece au fost deszăpezite la timp toate străzile. Iar iluminatul public stradal a fost modernizat în toata comuna.

                  Bani de la stat pentru asociațiile de locatari

                  Proprietarii de locuințe, organizați în asociații, vor putea primi bani de la stat pentru creșterea eficienței energetice a imobilelor. Astfel, pe lângă izolarea pereților exteriori, deja susținută cu bani de la bugetul de stat, vor mai fi finanțate atât lucrările de montare a sistemelor de ventilație, a instalațiilor de iluminat, cu tehnologie LED, din spațiile comune, cât și a rețelei de apă, de scurgere și de canalizare. Cu bani de la stat, se vor putea schimba inclusiv ascensoarele.

                  Asociațiile de locatari vor putea primi bani de la stat pentru mai multe activități care vizează creșterea eficienței energetice a imobilelor de locuințe. Astfel, autoritățile propun, într-un proiect de act normativ, alocarea de fonduri modernizarea instalațiilor de iluminat din spațiile comune ale blocului, pentru montarea sau înlocuirea sistemelor de ventilație și pentru înlocuirea ascensoarelor sau a instalațiilor electrice și de apă.

                  Înlocuirea tâmplăriei exterioare și izolarea termică a planșeelor

                  În anii trecuți, în Bacău, de exemplu, pe perioada ultimului mandat al echipei Stavarache, câteva dintre asociațiile de locatari au fost susținute, în baza OUG 18/2009, pentru izolarea termică a pereților exteriori. Doar că selectarea celor care au beneficiat de acest sprijin s-a făcut după criterii neștiute de nimeni, cel mai probabil în interesul privat al unui grup.

                  După ce va intra în vigoare normativul pregătit de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), asociațiile de locatari vor fi sprijinite financiar pentru izolarea termică a fațadei – partea vitrată, prin înlocuirea tâmplăriei exterioare existente, inclusiv a celei aferente accesului în blocul de locuinţe, cu tâmplărie termoizolantă cu performanță ridicată pentru îmbunătăţirea performanţei energetice a părţii vitrate.

                  Cu bani publici va fi posibilă și izolarea termică a planșeelor sau a pereților dintre spațiul încălzit și alte spații comune neîncălzite. Vor mai putea primi finanțare montarea, repararea sau înlocuirea instalației de ventilare (inclusiv a spațiilor comune), respectiv prevederea de soluții de ventilare mecanică cu recuperare de căldură cu performanță ridicată, centralizată sau cu unități individuale cu comandă locală sau centralizată.

                  Înlocuirea ascensoarelor

                  Cu sprijinul statului, se vor mai putea reabilita sau moderniza instalațiile de iluminat în spațiile de utilizare comună ale clădirii, prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate, înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, inclusiv tehnologie LED, și instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mişcare sau prezenţă, acolo unde acestea se impun pentru economie de energie.

                  În cazul clădirilor rezidențiale, supuse unei renovări majore, unde sunt mai mult de zece locuri de parcare, se va finanța instalarea infrastructurii de cablare – conducte pentru cabluri electrice, pentru fiecare loc de parcare, unde, ulterior, vor putea fi  instalate puncte de reîncărcare a vehiculelor electrice. Nu în ultimul rând, blocurile vor putea să înlocuiască cu bani de la stat ascensoarele, instalațiile electrice și de apă, de scurgere și de canalizare cu sisteme mai moderne și mai eficiente.

                  În prezent, puține asociații de locatari știu că, în baza OUG 18/2009, pot doar să reparare sau înlocuiască, după caz, mecanismele de acționare electrică a ascensoarelor de persoane.

                  Bani și pentru întocmirea documentației

                  Partea bună este că asociațiile de locatari vor fi susținute financiar inclusiv pentru plata cheltuielilor legate de elaborarea documentelor necesare acestor lucrări de creștere a eficienței energetice a imobilelor de locuințe. Proiectul mai stabilește că vor putea fi finanțate integral realizarea auditului energetic, a expertizei tehnice, proiectarea lucrărilor de intervenție, precum și verificarea documentațiilor tehnice pentru autorizare sau realizarea certificatelor energetice la finalizarea lucrărilor.