La Scoala Gimnaziala „Ion Creanga” Bacau, profesorul pentru invatamântul primar Neli Popoveniuc a prezentat, in cadrul comisiei metodice a invatatorilor, o noua metoda didactica – metoda performantelor diferentiate – utilizata deja la clasa si experimentata inca de anul trecut.
Cadrele didactice ale scolii au avut astfel posibilitatea sa observe modul in care se aplica aceasta metoda la catedra, fiindu-le prezentate si continutul stiintific, precum si numeroasele beneficii pe care le aduce utilizarea ei frecventa. Absolventa a Universitatii „Stefan cel Mare” Suceava, Facultatea de Stiinte ale Educatiei, si masteranda in comunicare didactica, prof. Neli Popoveniuc va publica aceasta metoda si in lucrarea „Metode de stimulare si dezvoltare a potentialului creativ al elevilor”, lucrare coordonata de decanul facultatii pe care a absolvit-o, conf. univ. dr. Otilia Clipa.
„Metoda are la baza tratarea diferentiata a elevilor, respectând principiul particularitatilor de vârsta si individuale in procesul de predare – invatare, dar se bazeaza si pe numeroasele beneficii pe care le implica invatarea prin cooperare si invatarea prin competitie”, a explicat prof. Neli Popoveniuc. Rezultatele au fost vizibile in favoarea elevilor (metoda fiind centrata pe elev) si, ceea ce este foarte important, intr-o ora de curs se poate lucra cu intregul colectiv de elevi, rezolvând exercitii special alese dupa nivelul lor de pregatire.
Prezentarea metodei
Concret, in clasa exista 4-5 tablite, iar tabla mare este impartita in tot atâtea coloane, astfel incât toti elevii din clasa sa fie scosi la tabla in acelasi timp. Invatatoarea clasei scrie pe tablite seturi de exercitii pentru fiecare elev in parte, in mod diferentiat pentru nivelul de cunostinte si de dezvoltare intelectuala al fiecaruia.
unoscând modul in care sunt pozitionati elevii in banci, dascalul poate sa stie la ce tablita va veni sa lucreze fiecare elev. Ulterior, in timp ce o grupa rezolva la tablite primul set de exercitii ce le sunt destinate, elevii ramasi, numiti sugestiv „detectivii de greseli”, urmaresc daca toti colegii lor au rezolvat corect exercitiile, iar apoi pe un flanelograf se vor trece rezultatele. La finalul lectiei vor fi apreciate toate grupele (acestea fiind echilibrate din punctul de vedere al performantelor intelectuale), dar si in mod individual, fiecare elev.















