Și un copil se poate afla în fruntea lui… Înainte de a merge mai departe, aș vrea să vă întreb cum faceți să vă rupeți lanțurile emoționale cu corpul, mediul și timpul și să eliminați discrepanța? Răspunsul este simplu: prin meditație. Sincer, încerc să vă stârnesc interesul cu această scurtă aluzie la meditație, ca modalitate de a vă dezvăța de obiceiul de a fi dumneavoastră înșivă și de a începe ca model ideal de sine să vă creați o perspectivă nouă.

Este momentul acum să vă explic mecanismele interioare ale proceselor la care mă refer când folosesc termenul de meditație. A medita înseamnă “ a se familiariza”, în consecință și eu folosesc acest termen ca sinonim pentru autoobservație și pentru evoluția personală. La urma urmei, ca să vă familiarizați cu ceva, trebuie să petreceți timp doar observându-l. Din nou, momentul cheie pentru realizarea oricărei transformări constă în trecerea de la “a face” lucrul respectiv, la observarea acestuia. Un alt mod de a gândi ar fi să considerați această tranziție ca trecere de la statutul de înfăptuitor la cel de observator.

O analogie potrivită ar fi situația sportivilor de performanță: când doresc să-și îmbunătățească într-un fel oarecare tehnica, majoritatea antrenorilor acestora le recomandă să urmărească înregistrări video ale propriilor performanțe. Cum altfel să schimbăm un mod vechi de operare cu unul nou, fără a vedea cum funcționează și unul și celălalt? Cum să te oprești să mai faci lucrurile într-un anumit fel, fără să știi cum arată altfel? Termenul pe care îl folosesc eu de fiecare dată pentru a descrie această fază a transformării este “dezvățare”. Fiind înzestrat cu calitățile necesare și tu te poți autoexamina și poți decide ce dorești să schimbi ca să fii sănătos și să te bucuri de viață.

Speranța mea este să fi înțeles până acum că este imposibil să vă creați un mod de viață sănătos când sunteți înrădăcinat în propriile obiceiuri nocive. Celălalt aspect esențial este să vă asigurați că acest lucru nu se petrece la întâmplare. Proiectarea și pregătirea sunt esențiale pentru reușita acestor eforturi. Aceste aspecte necesită atenția noastră concentrată în fiecare zi. Fiecare dintre noi exercită un anumit control, indispensabil pentru transformarea unei vieți dezordonate. În loc să permiteți lucrurilor să se dezvolte la voia întâmplării, interveniți și întreprindeți demersuri conștiente pentru a avea un stil de viață echilibrat. Este interesant să ne întrebăm cum evoluează organismul nostru și mai ales care sunt principalele transformări ale funcțiilor sale esențiale. În general, stigmatele vârstei sunt ridurile, pielea lipsită de vitalitate, silueta mai puțin zveltă, postura puțin aplecată și mușchii mai puțin tonifiați. Aceasta este partea vizibilă a aisbergului. “Și partea nevăzută?” În interior anumite funcții se deteriorează și în acest amalgam de mici neajunsuri, tubul digestiv este un sistem care ne dă de gândit atunci când dorim să ne păstrăm sănătatea. Ca și alte organe, aparatul digestiv suferă și el tranformări, fapt ce se resimte și la nivelul alimentației. Pe măsură ce înaintăm în vârstă, papilele gustative au tendința de a se atrofia. Ca urmare, gustul este alterat. De aceea avem tendința să folosim exagerat sarea, condimentele și chiar grăsimea, care fixează aroma mâncărurilor pentru a fi mai gustoase, cu riscul de a complica procesul de digestie.

Principalii constituienți ai hranei sunt proteinele, grăsimile și glucidele (carbohidrații). Aceștia conțin energia de care organismul are nevoie. Digestia acestora se desfășoară într-un mod foarte ordonat și cu viteze diferite. Zaharurile sunt digerate rapid, în timp ce digestia grăsimilor necesită mai mult timp. Proteinele și ceilalți carbohidrați se află undeva la mijloc. Alimentele greu digerabile sunt cele bogate în grăsime (un prânz bogat în grăsime va necesita mai multe ore pentru a trece în stomac și obligă organismul să plătească un preț energetic ridicat pentru acesta).

Problemele de ordin dentar pot dăuna masticației, ducând la modificări importante în modul de hrană, devenind, ca urmare, sursa unor eventuale carențe. Este foarte important ca tranzitul intestinal să funcționeze corect, deoarece atunci când încetinește generează clasicele probleme de constipație, care trebuie neapărat combătute printr-o dietă adecvată. Astfel recomand consumul a cel puțin 1,5 litri de apă pe zi și respectiv a alimentelor bogate în fibre: fructe proaspete (cu coajă), legume la cuptor și salate, folosindu-se uleiul de măsline. Să facem o obișnuință consumând ciorbe și supe de legume, piure de linte, mazăre, fasole albă și roșie, ovăz, orez, pâine și paste, toate integrale. În cazul persoanelor neobișnuite cu o alimentație bogată în fibre, această trecere se va face foarte lent, pentru a da timp colonului să se adapteze schimbărilor fără a „protesta” printr-o criză de colită. De asemenea, recomand îmbunătățirea regimului de viață prin plimbări zilnice dacă nu reușim să facem gimnastică pentru fortificarea mușchilor abdominali, care trebuie să fie contractați, astfel ușurându-se tranzitul intestinal.

Un aspect important pentru buna digestie este odihna. Un somn insuficient perturbă digestia, amânând apariția scaunului, ceea ce nu este deloc sănătos. Nu am să uit de rolul negativ pe care îl au cantitățile mari de alimente consumate la o singură masă, iar dacă au fost și asocieri cu alcool și zaharuri, lucrurile devin și mai complicate, digestia intrând într-un colaps total. Am omis ceva? Ceea ce pot să adaug ar fi pauza între mese. Spuneam nu demult că ideal ar fi ca mesele să fie spațiate la intervale de 5-6 ore. “Atât, nimic mai mult?” Undele obiceiurilor nocive produc un amestec nesănătos de reacții specifice anumitor boli, care pot strica echilibrul funcțional al aparatului digestiv, ca o orchestră simfonică ce interpretează fals. Atunci digestia nu se mai coordonează eficient cu celelalte funcții și intră în contradictoriu. Ca o casă împărțită în contradicție cu propria ei structură, aparatul digestiv nu mai comunică organizat. Astfel, indiferent ce ați hotărât, exercitați un anumit control, indispensabil pentru transformarea obiceiurilor nocive într-un stil de viață sănătos!

Sigur că nu este obligatoriu să fiți “în fruntea” pupitrului de comandă. Ceea ce e obligatoriu însă, este să luați decizia de a nu mai fi vechiul sine, să pătrundeți în sistemul de operare unde sălășluiesc acele obiceiuri sănătoase și, ulterior să concepeți un plan clar de realizare a unei sănătăți durabile. Crearea unei alte vieți seamănă întocmai cu operarea unui pupitru de comandă iar comenzile produse de propriile mâini vor fi precum sănătatea ta.

Așadar, orchestrează corect!

Carmen Barcan, terapeut

Alte articole