20 aprilie 2024
CulturăGheorghe Iorga si melancolia eruditiei

Gheorghe Iorga si melancolia eruditiei

Note de lectura

Exigent cu sine si cu ceea ce urmeaza sa incredinteze tiparului, Gheorghe Iorga intreprinde in noua sa carte, cu un titlu insolit, “Rândunica din nasul lui Buddha” (Editura Universitas XXI, Iasi) un interesant si substantial voiaj cultural intre doua lumi, intre Orient si Occident. Cunoscând lumea orientala la ea acasa, ca fost bursier la Teheran (perioada evocata cu nostalgie si cu un parfum aparte al amintirilor), Gheorghe Iorga dezvaluie multe dintre prejudecatile, jocurile de interese, mistificarile care incetoseaza realitatea, denatureaza adevarul. Lucid si cumpanit in judecati, el avertizeaza asupra pericolului de a privi cu valul pe ochi poporul iranian si traditiile sale, asa cum se intâmpla in cazul adeptilor discursului orientalist.
In cele trei sectiuni ale cartii, De la Orfeu la Jonathan Culler, Varia. Privirea celuilalt si Lectia stilului sobru, Gheorghe Iorga pledeaza extrem de convingator pentru deschiderea spre lumea cea mare si apropierea dintre culturi, pentru simplitate si umanitate. Indragostit iremediabil de literatura, care e adevarata lui iubita, asa cum era lira pentru Orfeu, si nu Euridice (dupa subtila remarca din eseul “Orfeu: Mitem si poezie”) autorul Rândunicii din nasul lui Buddha scrie pagini seducatoare despre obiectul pasiunii sale. In studii comparatiste substantiale, aplicate pe text, el analizeaza toposuri, simboluri, dialogheaza permanent cu bibliografia precedenta, intr-un mod constructiv, identificând noi argumente, aspecte ce pun in evidenta valoarea literara, stilistica, dezbate cu acuitate probleme de poetica, face investigatii de profunzime care scot la iveala dominantele ce tuteleaza operele cercetate. Si atinge, nu de putine ori, adevarate virtuozitati interpretative, speculative, demonstrând o certa vocatie de hermeneut cu un vast orizont. Comentariile despre cei mai cunoscuti poeti persani, despre autori din spatiul hispanoamerican, dar si despre Montesquieu, Edgar Allan Poe, Rimbaud, Baudelaire, Mallarmé, Proust, Pessoa, Beckett, Kundera si altii sunt, nu arareori, scaparatoare.
“Rândunica din nasul lui Buddha” nu este o lectura usoara, dimpotriva, ea cere un sustinut efort intelectual, dar este o carte importanta, care te marcheaza. Nu se inscrie in trend-ul actual, al volumaselor de tip light, popularizatoare. Din contra, e un rod al eruditiei, o constructie comparatista de mare amplitudine, densa, plina de rigoare, impresionanta prin forta si subtilitate, prin atitudine, pasiunea pentru adevar, dar si emotionanta gratie sensibilitatii carturaresti a lui Gheorghe Iorga, a carui insatiabila curiozitate se indreapta spre tot ce constituie cultura creatoare de cultura. Dupa splendidele sale traduceri din persana si dupa o exceptionala lucrare de doctorat, Omar Khayyam si “complexele” mitului european (publicata in volumul omonim), Gheorghe Iorga, spirit meditativ si melancolic (La chair est triste, hellas! et j’ai lu tous les livres, dupa cum suna un celebru vers din Mallarmé), dar activ si energic in fapta creatoare, nu inceteaza sa ne surprinda cu fiecare noua aparitie editoriala, pregatind, cu siguranta, cititorilor, alte admirabile intâlniri literare.



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri