marți, 23 decembrie 2025

Birocratie pe sudoarea bolnavilor / Asistenta medicala numai cu adeverinta in dinti

Bacauanii care se prezinta la cabinetele medicale si laboratoarele de analize trebuie sa dovedeasca faptul ca sunt asigurati medical. Ei sunt pusi pe drumuri, obligati sa aduca adeverinte de asigurat eliberate de Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate. Tot acest efort ar fi putut fi evitat daca fiecare asigurat ar fi detinut un card electronic.

Au trecut 4 ani de cand ar fi trebuit sa intre in vigoare cardul de asigurat. Acesta urma sa fie „citit” de furnizorii de servicii medicale si sa contina toate datele de identificare ale asiguratului si istoricul sau medical. In asteptarea cardului, Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate (CJAS) elibereaza adeverinte de asigurat. De cateva luni, bacauanii care au nevoie de consultatii sau analize medicale se izbesc de refuzuri si sunt nevoiti sa alerge dupa adeverinte. „Au fost cazuri de laboratoare care nu ii primeau pe pacienti decat dupa ce acestia faceau dovada in scris ca sunt asigurati, ne-a declarat dr. Mihai Ichim, purtator de cuvant al CJAS. Ca urmare a sesizarilor primite din partea asiguratilor, am trimis adrese cu precizari tuturor furnizorilor de servicii medicale.”

Legi clocite in birou



Neintelegerile au aparut odata cu modificarea Legii 95/2007 si introducerea obligatiei de dovedire a calitatii de asigurat. „Un ordin al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate stabileste normele pentru stabilirea calitatii de asigurat, a explicat dr. Ichim. Pentru unele categorii de asigurati, obtinerea adeverintei de asigurat nu este imperativ necesara. Este vorba despre copiii cu varsta sub 18 ani si pensionarii care au venit numai din pensie. Pana la obtinerea adeverintei de asigurat, aceste persoane pot face dovada cu documente justificative”. In cazul copiilor este suficient certificatul de nastere sau cartea de identitate, iar pentru pensionari este valabil cuponul de pensie. Teoretic, dupa ce beneficiaza de consultatie sau analize, pe baza acestor documente, asiguratii ar trebui sa se intoarca la cabinet sau la laborator cu adeverinta de la CJAS. Este putin probabil ca se va intampla astfel. Un argument in sprijinul acestei supozitii este situatia care s-a inregistrat in cadrul Programului national de evaluare a starii de sanatate a populatiei. In primele luni ale acestuia, beneficiarii programului nu se mai intorceau la medicii de familie cu rezultatul analizelor de laborator recomandate, desi era in interesul lor ca acestea sa fie interpretate de un specialist.

Salariatii sunt refuzati din start

Pentru salariati, sistemul ramane la fel de greoi ca si pana acum. Dupa ce primesc trimitere de la medicul de familie spre un cabinet de specialitate sau un laborator de analize, ei trebuie sa treaca si pe la CJAS pentru a obtine adeverinta de asigurat, altfel nu primesc serviciile de care au nevoie. In mod normal, asiguratii nu ar trebui pusi pe drumuri pentru a face dovada acestei calitati. Ei figureaza intr-o evidenta a CJAS, actualizata lunar pe baza listelor nominale depuse de angajatori. Ar fi normal sa existe o comunicare intre CJAS si furnizorii de servicii medicale. Prin consultarea bazei de date a CJAS, fiecare furnizor de servicii ar putea verifica pe loc daca solicitantul este asigurat sau nu. Se vorbeste de ani de zile despre implementarea unui sistem informatic, dar planurile nu au fost puse in practica. Este mult mai usor sa pui pe drumuri o armata de bolnavi.Scris de Doina Mincu



spot_img