marți, 16 decembrie 2025

439 de elevi au abandonat scoala

Statistici constante si ingrijoratoare in sistemul de educatie

Abandonul scolar ramane o problema in sistemul de educatie. Mobilitatea si migratia unor familii în alte judete sau peste hotare ocupa primul loc în ce priveste cazurile de abandon. La acestea se adauga cauzele sociale, iar cauzele economice ocupa locul trei. Numai dupa finele anului scolar trecut, la Inspectoratul Scolar Judetean Bacau s-au inregistrat 439 de cazuri de abandon scolar.

In fiecare an, sute de elevi abandoneaza scoala din motive diverse. Statisticile vorbesc de la sine. În judetul Bacau, abandonul scolar fluctueaza, insa se mentine la cote ridicate. Numai ultimele date ale Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Bacau arata ca din cei 86.948 de elevi care s-au inscris la inceput de an scolar, 439 au abandonat scoala. “In anul scolar 2010-2011 am inregistrat 71 de cazuri de abandon la invatamantul primar (16 in urban si 55 in rural), 232 la cel gimnazial (22 in urban si 210 in rural), 129 la invatamantul liceal (128 in urban si 1 in rural) si 7 la cel profesional, toate din urban. Fenomenul este constant, avand in vedere ca si anul trecut scolar am inregistrat 435 de cazuri”, a declarat inv. Isabela Adam, inspector scolar pentru invatamantul primar si purtator de cuvant la ISJ Bacau. Din municipiul Bacau cei mai multi elevi, spun tot reprezentantii ISJ, au plecat de la Colegiul Tehnic “Dumitru Mangeron” si de la Colegiul Tehnic “Letea”, dar si de la Colegiul “Henri Coanda”.



Cauzele sunt multiple

Analizele efectuate prin inspectia scolara si cercetarile realizate de Centrul Judetean de Asistenta Psihopedagogica Bacau au identificat multiple cauze ale fenomenului. Acestea sunt de ordin economic (lipsa unor mijloace de existenta absolut necesare – îmbracaminte, încaltaminte, hrana, lipsa banilor pentru procurarea rechizitelor, distanta mare fata de scoala), socio-familial (familii dezorganizate, incomplete sau refacute ce nu ofera un cadru propice dezvoltarii armonioase a copilului, munca în strainatate a parintilor, alcoolismul parintilor, folosirea copiilor la diferite munci) si psihofiziologice: întarzieri în dezvoltarea psihica si intelectuala, dificultati de adaptare la viata scolara, imaturitate socio-afectiva etc.

Invatamantul gimnazial este cel mai afectat

Multi dintre copiii care refuza scoala sunt din mediul rural, iar in ceea ce priveste nivelul de studi in care se produce abandonul, pe primul loc este invatamantul gimnazial, urmat de cel liceal. “Pentru prevenirea si combaterea acestui fenomen sunt cabinetele de asistenta psihopedagogica, avem activitati de monitorizare a fenomenului de absenteism in toate scolile, de identificare a cauzelor acestuia si de consiliere a elevilor care înregistreaza absenteism ridicat si riscul sau cazuri de abandon scolar”, a declarat si prof. Florin Lazar, inspector scolar general.

Abandonul scolar reprezinta forma extrema a absenteismului. Statisticile recente arata ca numarul elevilor care n-au încheiat învatamantul obligatoriu a crescut într-un an cu 1%. Situatia determina institutiile implicate în educatie sa identifice posibilitatile de prevenire si de combatere a fenomenului.

Tot in aceasta perioada, 946 de elevi au plecat din sistemul de educatie bacauan, dar in alte judete sau in strainatate, iar alti 411 au intrat in sistem, din alte judete (357) sau chiar din strainatate (54).

Fetele si baietii, abandon egal

Statistica arata ca diferenta pe sexe între tinerii care nu si-au încheiat studiile obligatorii e mica: 17,4% fete si 17,7% baieti. Persoanele cu nivel scazut de instruire reprezinta 37,8% din totalul populatiei de 15 ani si peste, iar cele cu studii superioare detin o pondere de 11,2%. Femeile reprezinta majoritatea absolventilor învatamantului superior (51,7%), iar barbatii al celui mediu (53,2%). Majoritatea absolventilor (89%, respectiv 65,5%) provin din mediul urban.
Roxana Neagu



spot_img