marți, 16 decembrie 2025

Vin ajutoarele!

 agricultorii cu afacerile falimentate de Covid vor primi peste jumătate de milion de euro

Îm jur de 100 de fermieri  din județ vor primi ajutoare de la stat, pentru a compensa pierderile cauzate de pandemia de Covid.  Sprijinul va fi de 5.000 de euro pentru fiecare beneficiar. În total, aceștia vor încasa de 2.523.378 lei. Sumele vor fi virate în conturile firmelor – PFA/IF/II/SC – în zilele următoare.

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Iași a finalizat autorizarea cererilor depuse la Măsura 1 pentru microgranturi de 5.000 de euro. „La nivelul județului Bacău, în cadrul apelului de proiecte derulat în perioada 27.05.2022 – 31.05.2022, au fost depuse 269 cereri de finanțare, din care, după prima etapă de evaluare, 260 cereri au fost declarate eligibile, iar 9 cereri neeligibile. Cererile au fost respinse întrucât  societățile fie erau în dificultate financiară sau nu îndeplineau condiția privind cifra de afaceri, fie solicitanții nu au depus, în termenul legal, situațiile financiare”, ne-au transmis reprezentanții APIA Bacău. Printre primii 10.000 de aplicanți calificați la nivel național se regăsesc și 102 fermieri din județul Bacău care au semnat contractele de acordare a micrograntului de 5.000 euro/beneficiar. Voaloarea totală aferentă contractelor semnate până la data limită de 30 iunie 2022, este de 510.000 euro. Din păcate, întrucât s-a aplicat regula „primul venit, primul servit”, diferența de 156 de beneficiari din județ care s-ar fi calificat să primească ajutorul de stat nu vor încasa niciun ban, fiind terminat sacul cu bani alocat acestei măsuri.



Ce se poate face cu banii

Fermierii, crescătorii de animale care sunt eligibili pentru încasarea micrograntului de 5.000 euro/fermier și au deja contracte încheiate cu Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) trebuie să știe că există o listă de cheltuieli pe care au voie să le facă din acești bani. Astfel, printre altele, ajutoarele de stat pot fi folosite pentru achiziționarea de stocuri de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale, plata datoriilor curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate, acoperirea cheltuielilor privind chiria pentru sediul social/punctul de lucru sau a cheltuielilor privind arenda sau redevenţa. În plus, banii primiți ca ajutor mai pot fi direcționați către plata achizițiilor de echipamente, utilaje, instalaţii şi tehnologii necesare reluării activităţii sau plata datoriilor către bugetul statului şi bugetele locale. De reținut că nu sunt eligibile cheltuielile cu consultanța, dar nici cele cu salariile nete, achizițiile de bunuri second-hand, achizițiile în sistem leasing ori cheltuielile cu chiria activelor corporale. Atenție!, căci toate plăţile se efectuează numai prin transfer bancar, nefiind permise retrageri din conturile de proiect și nici plăți în numerar ale cheltuielilor eligibile.

Documentele justificative și un raport de progres privind cheltuielile efectuate

Pe de altă parte, în termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al fermierului, beneficiarii ajutorului de stat au obligația de a depune în platforma IMM Recover un raport de progres privind cheltuielile efectuate, împreună cu documentele justificative care au stat la baza efectuării cheltuielilor. „În cazul în care beneficiarii nu vor depune raportul de progres în termenul solicitat sau il vor depune cu informaţii/documente lipsă, APIA va iniţia demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de microgrant”, avertizează specialiștii APIA.

 



spot_img