duminică, 21 decembrie 2025

Varul Cenusa „suge” 4 miliarde din buzunarele bacauanilor

Primarul Stavarache, ca Monica Iacob Ridzi sau Adrian Nastase: isi cumpara simpatie electorala cu bani publici

In ultimul an, conducerea municipalitatii a dirijat aproape 4 miliarde lei vechi in conturile unei societati comericale – Duoco SRL – ce apartine unui angajat al SSC Invest SRL, firma care se ocupa de editarea publicatiei de casa a primarului Stavarache, Ziarul de Bacau. Suma face parte dintr-un contract de publicitate incheiat intre municipalitate si Duoco SRL, in baza caruia in cotidianul amintit Primaria a publicat sute de reclame platite din fonduri publice. La cererea de oferta din luna aprilie 2010 a participat o singura societate – Duoco SRL – oferta avansata de aceasta fiind declarata câstigatoare. Firma in cauza nu se ocupa insa de editare de presa, asa cum se prevedea in Caietul de Sarcini in baza caruia s-a organizat licitatia, ci de administrarea unor chioscuri.

Fonduri publice in cuantum de aproximativ 4 miliarde lei vechi au luat drumul unei societati ce apartine unui angajat al SSC Invest SRL, firma care se ocupa de editarea oficiosului personal al primarului Romeo Stavarache, Ziarul de Bacau. Duoco SRL s-a procopsit, la sfârsitul lui aprilie, cu un contract de prestare servicii de publicitate incredintat de Primaria Bacau fara organizarea unei licitatii prealabile. Firma este detinuta de Cristian Done, director economic in cadrul SSC Invest SRL.



Referat de oportunitate marca Tomescu

In aceasta primavara, conducerea Primariei a decis sa achizitioneze servicii de publicitate sub pretextul organizarii unei “campanii de informare generala” ce ar fi trebuit sa cuprinda toate mediile de comunicare (presa scrisa, televiziune, alte suporturi). Conform unui Referat de oportunitate elaborat de Ionut Tomescu, purtator de cuvânt al Primariei si consilier personal al primarului, sursa de finantare identificata de edili pentru derularea “campaniei de informare” a fost “bugetul Consiliului Local”. Potrivit referatului amintit, contractul de publicitate urma sa se deruleze pe o perioada de 12 luni (1 an) si ar fi constat in publicare de: materiale informative, comunicate de presa, hotarâri ale Consiliului Local, rapoarte de activitate, program de activitati, felicitari si urari de sarbatori, anunturi, evenimente etc. Estimarile privind necesarul de spatiu publicitar, asa cum au reiesit din referatul lui Tomescu, s-au dovedit foarte generoase: in presa locala 65.000 de centimetri patrati (cmp) alb-negru, 4000 cmp color, 35.000 de cuvinte; presa centrala 3500 de cuvinte; televiziuni locale – spoturi de 30 de secunde/375 difuzari; reviste de specialitate 3500 cmp color.

Caiet de sarcini cu dedicatie: o singura oferta depusa

Potrivit Caietului de sarcini intocmit de Primarie, contractul de publicitate a fost incredintat in baza unei cereri de oferta si nu in urma organizarii unei licitatii electronice. Acelasi document mai prevedea ca firmele inscrise in competitie trebuiau sa faca dovada experientei in prestarea de servicii de publicitate, acestea fiind obligate sa depuna in copie cel putin un contract de profil derulat anterior. Deschiderea ofertelor s-a facut pe 9 aprilie.
Conform anuntului de atribuire nr.106137 din 30 aprilie 2010, contractul a fost incredintat societatii Duoco SRL, singura firma care a depus oferta. Valoarea contractului este de 318.993 RON fara TVA (395.000 RON cu TVA, 3,95 miliarde lei vechi).

Nu se ocupa de editare presa

Societatea care a adjudecat contractul de aproape 4 miliarde lei vechi – Duoco SRL – nu se ocupa insa nici de editare de presa, nici de prestare de servicii de publicitate. Conform documentelor de inmatriculare ale firmei la Registrul Comertului, obiectul de activitate al Duoco SRL este “activitati de fotocopiere, de pregatire a documentelor si alte activitati specializate de secretariat”. Societatea are 6 angajati care deservesc cele 6 puncte de lucru: chioscurile aflate in patrimoniul Duoco. Practic, contractul susbstantial de publicitate pus la bataie de conducerea Primariei in aprilie 2010 a fost arvunit de o firma care se ocupa cu activitati de secretariat si care detine 6 chioscuri raspândite in diferite zone ale municipiului.

„Intrebati la Primarie”

Abordat de jurnalistii Desteptarii, Cristian Done, patronul Duoco SRL, a refuzat sa explice modul in care s-a procopsit cu contractul de 4 miliarde, in conditiile in care nu detine o societate specializata in prestarea de servicii de publicitate. “Nu comentez nimic despre acest contract. Intrebati, va rog, la Primarie”, a declarat – evaziv – Done. Acesta detine functia de director economic al firmei SSC Invest SRL, societate patronata de Liviu Cenusa, varul sucevean al primarului Romeo Stavarache.
Cenusa a refuzat, la rândul sau, dialogul cu jurnalistii Desteptarii. Intrebat fiind cum a reusit un angajat de-al sau sa obtina un contract de publicitate de 4 miliarde din partea Primariei, in conditiile in care nu se incadra in prevederile stipulate prin caietul de sarcini, Liviu Cenusa a inchis telefonul. El nu a mai raspuns, ulterior, apelurilor telefonice facute de ziaristi pentru a exprima o opinie in acest caz.

„Firma câstigatoare a intrunit conditiile respective”

La sugestia patronului Duoco, am luat legatura cu reprezentantii municipalitatii care s-au ocupat de scoaterea la mezat a contractului de publicitate. Acestia sustin ca incredintarea contractului s-a facut cu respectarea legilor in vigoare. Corina Neaga, sefa serviciului Achizitii Publice din cadrul Primariei Bacau, a declarat ca oferta inaintata de Duoco SRL respecta obligatiile din caietul de sarcini. „Firma câstigatoare a intrunit conditiile respective. Ei au prezentat contracte de colaborare cu televiziuni si ziare. Mai departe, cum isi desfasoara activitatea firma sau cum isi indeplineste cerintele contractuale nu trebuie sa ma intrebati pe mine. Din momentul semnarii contractului pâna la incheierea acestuia se ocupa alt compartiment. Nu mai e problema noastra. Analiza ofertei s-a facut in mod transparent”, a afirmat Corina Neaga.

Precedentul Mediabac

Primaria Bacau nu este la prima „escapada” publicitara pe banii contribuabililor. In 2008, municipalitatea a directionat 350 de milioane lei vechi (peste 10.000 de dolari) catre societatea Mediabac, editorul de acum doi ani al oficiosului Ziarul de Bacau. Contractul a fost atribuit prin negociere directa fara anunt de participare. Actionar principal in cadrul Mediabac era acelasi var al primarului Stavarache, Liviu Cenusa.
Reprezentantul legal al Mediabac in acea perioada era nimeni altul decât Cristian Done, director economic peste ani la SSC Invest SRL.
In februarie 2009, organele de ancheta au decis sa puna sub urmarire penala societatea Mediabac pentru comiterea infractiunii de stopaj la sursa, prejudiciul constatat de politistii bacauani in dauna statului fiind de 830 de milioane lei vechi. In iunie 2009, Fiscul bacauan a soliticitat falimentul Mediabac pentru datorii catre stat de aproximativ 5 miliarde lei vechi. Surse din cadrul IPJ Bacau au dezvaluit pentru cotidianul Desteptarea ca dosarul privind stopajul la sursa comis de Mediabac a ajuns in faza expertizarii prejudiciului inregistrat asupra statului. In septembrie 2009, Cenusa declara pentru Desteptarea ca se abtine de la comentarii pe marginea cercetarilor efectuate asupra Mediabac. „Nu comentez cele intâmplate. In plus, de partea economica a firmei nu ma ocup eu. Se ocupa altcineva”, afirma, in toamna lui 2009, varul edilului bacauan.
Conform datelor existente in dosarul nr. 3345/110/2009, Administratia Finantelor Publice Bacau a cerut falimentul societatii Mediabac, fostul editor al oficiosului lui Stavarache, Ziarul de Bacau. La termenul din 6 octombrie, instanta a decis sa amâne judecarea cauzei pentru data de 3 noiembrie 2010, urmând ca administratorul judiciar – Insolvexpert Galati – sa depuna la dosar raportul de activitate cu propunerea de intrare in faliment a firmei.

Familia Cenusa, infiltrata in societatile municipalitatii

Liviu Cenusa a fost un marunt comerciant sucevean, venit in Bacau la ordinul expres al varului-primar, Romeo Stavarache. Acestuia i s-au incredintat administrarea si pachetul majoritar de actiuni ale societatii Mediabac, fapt ce a coincis cu transformarea Ziarului de Bacau dintr-un cotidian local respectabil in presul mediatic al primarului in exercitiu. Ulterior, pe fondul falimentului Mediabac, Cenusa a infiintat o alta firma – SSC Invest SRL – care a preluat de la defuncta Mediabac activitatea de editare de presa. Carmen Cenusa, sotia acestuia, a fost cooptata in rândul administratorilor Companiei Regionale de Apa Bacau (CRAB), infiintata prin fuzionarea fostei RAGC cu Apa Serv, societatea de utilitati a Consiliul Judetean. CRAB este detinuta, in proportie de 51 la suta, de municipalitatea condusa de Stavarache, numirea sotiei lui Cenusa in functia de administrator nefiind intâmplatoare.

Primaria nu vrea ca bacauanii sa stie pe ce li se cheltuiesc banii

In realizarea materialului de presa, cotidianul Desteptarea a solicitat Primariei Bacau o copie a contractului/contractelor de publicitate incheiate in ultimul an de municipalitate. Initial, printr-un raspuns datat 30 septembrie si semnat de viceprimarul Dragos Luchian si secretarul Ovidiu Popovici, municipalitatea s-a prevalat de existenta unor date cu caracter confidential in contract (nume de persoane, CNP etc), motiv pentru care documentul nu ne-a fost pus la dispozitie, contrar prevederilor Legii 544. Ulterior, am revenit asupra cererii, transmitând o noua solicitare Primariei. Raspunsul primit la aceasta a doua solicitare denota lipsa de transparenta a institutiei. Conform punctului 2 al raspunsului, conducerea Primariei recunoaste ca a transmis deja o copie a contractului de publicitate catre cotidianul Desteptarea, la prima solicitare (22 septembrie). Lucru complet fals, devreme ce Desteptarea nu a intrat niciodata in posesia documentului cerut. Cu alte cuvinte, conducerea Serviciului de achizitii din Primarie a remis contractul catre compartimentul de relatii cu publicul, diriguit de purtatorul de cuvânt Ionut Tomescu, insa documentul nu a mai ajuns la ziarul care l-a solicitat.

MESAGERUL, organul de propaganda al administratiei Stavarache

Relatia intortocheata cu presa a administratiei Stavarache se manifesta si in cazul Mesagerului, publicatie editata de asemenea din banii Consiliului Local. Scopul initial al acesteia a fost informarea bacauanilor cu privire la masurile adoptate de administratia locala, insa sub cravasa actualului edil Mesagerul a devenit organul oficial de propaganda al Primariei.
De-a lungul timpului, de editarea, tiparirea si distributia publicatiei "Mesagerul" s-au ocupat mai multe societati detinute de oameni aflati in anturajul lui Stavarache. Conform unui tabel privind achizitiile publice din 2007 – publicat pe situl internet al municipalitatii – tiparirea ziarului a fost incredintata firmei Alimcop SRL, in timp ce de distributie s-a ocupat firma Clariant.
Clariant este firma fostului consilier local Mihai Sustac (PNL), om de casa al lui Stavarache, devenit intre timp administrator al societatii Art Bacau, care se ocupa de administrarea Teatrului de Vara. Numai in 2007 Clariant a primit de la municipalitate 500 de milioane lei vechi pentru distribuirea publicatiei. Conform bilantului, firma lui Sustac a iesit pe zero in 2008. In 2007, Clariant a realizat un profit frumusel: peste 900 de milioane lei vechi. An in care a primit si "ciubucul" de la municipalitate.

Lucian Bogdanel


spot_img