Face si desface in taximetria bacauana, dar in plus este si consilier local din partea PNL, partidul primarului Stavarache. Partidul puterii. Are o firma in faliment despre care bacauanii stiu ca are in proprietate sute de taxiuri. Este creatorul autorizatiilor cu steluta date catre taximetristi, fenomen unic in peisajul transportului de persoane. Se apara spunând ca „taxiuri cu stelute sunt si la Bucuresti“. Este seful Camerei Taximetristilor din judetul Bacau, dar proprietar de Touareg full option. Numele sau: Nechita. Nicolae Nechita.
Toata lumea stie ca Bacaul musteste de taxiuri. Unele pirat, altele cu patroni care au o suficienta intrare la mai marii politici ai orasului. Este si cazul Taxitrans Bacau, firma care, pâna de curând, a apartinut consilierului local Nicolae Nechita. Nechita e din partidul primarului Stavarache, PNL, iar la alegerile locale din 2008, când "candidatul Stavarache" avea nevoie de voturi, taximetristii lui Nicolae au tras din greu in campanie.
Intre timp, Taxitrans a dat faliment, insa bacauanii suna tot la "TTB" când vor sa cheme un taxi. Patronul nu a ramas insa fara obiectul muncii, chiar daca firma de suflet s-a "curatat". Nechita a transferat toate masinile pe o noua firma, Transtaxi Nic SRL, unde detine un pachet egal de parti sociale cu sotia sa, Natalia. Firma e veche. A fost infiintata in 2006, iar ultima inregistrare operata la Registrul Comertului dateaza din 23 decembrie 2008. Deloc intâmplator.
El a centrat, el a dat cu capu’
La inceputul lui 2008, prin hotarârea nr. 27 din 28 februarie, Consiliul Local a aprobat un Regulament privitor la organizarea si desfasurarea transportului de persoane in regim de taxi pe raza municipiului Bacau. Regulamentul contine mai multe formulare tip ce trebuie completate de solicitanti in vederea obtinerii autorizatiei de transport. Intre acestea si un contract standard privind atribuirea in gestiune delegata a serviciului de transport persoane in regim taxi. Contractul este edificat in baza prevederilor legale stipulate de Legea 92/2007 a serviciilor de transport public local. Documentul prevede, la capitolul V, articolul 6, litera 1, alineat b obligatia concesionarului "sa asigure minimum 8 ore pe zi de functionare a fiecarui autovehicul taxi pentru care i s-a eliberat autorizatie taxi". De asemenea, alineatul h al aceluiasi articol prevede respectarea timpului de lucru al taximetristului care nu poate depasi 48 de ore saptamânal sau 12 ore pe zi.
In mod ciudat, Regulamentul aprobat in februarie 2008 este completat prin HCL nr.445 din 22 decembrie 2008. HCL 445 prevede la Articolul 1, alineat 3 ca pentru societatile sau persoanele fizice autorizate in cazul carora "rezulta ca desfasoara activitate cu program partial, se poate emite o autorizatie sau maxim doua pentru fiecare loc ocupat cu activitate cu program partial". Proiectul de hotarâre a fost initiat chiar de catre Nicolae Nechita si a fost aprobat in sedinta CL din 22 decembrie 2008, când presedinte de sedinta a fost tot… Nicolae Nechita. Dispensa trecuta prin CL contravine Legii 92 si da dreptul dublarii fiecarei autorizatii de transport taxi prin injumatatirea programului care devine astfel "partial", asa cum prevede HCL 445. De atunci, autorizatiile care se elibereaza de Primarie poarta stelute.
Acuzat de tertipuri
Taximetristii independenti il acuza pe Nechita. Acestia spun ca liberalul are spatele asigurat in Primarie si ca acest lucru ii permite sa "mânareasca lucrurile asa cum vrea".
"Acele masini nu stau in trafic 4 ore. Ele stau full time. Peste 8 ore lejer. Practic e o mânareala. Oamenii sunt angajati pe 4 ore, se platesc mai putine dari, dar timpul de lucru efectiv e dublu sau triplu pentru ca taximetristii trebuie sa realizeze norma. Nu poti face norma in patru ore. Injumatatind programul s-a dublat numarul de masini in trafic. Nu inteleg cum vine treaba cu aceste autorizatii cu stelute. Parca am fi la hoteluri, nu la taximetrie", a declarat un taximetrist independent. In plus, transformarea programului de 8 ore in program partial a antrenat inclusiv diminuarea taxelor platite catre municipalitate, astfel incât incasarile de la bugetul local au suferit scaderi semnificative.
Cum a falimentat TTB?
Tot de la criza i s-a tras. Cel putin asta sustine patronul. Firma a intrat in faliment, iar toate activele Taxitrans SRL au fost trecute, pe parcursul lui 2009 pâna in luna august, pe societatea Transtaxi Nic SRL. Chiar daca "resturile" din falimentara TTB au fost preluate in 2009 de Transtaxi Nic, societatea din urma are depus la Registrul Comertului bilant inclusiv pe 2008.
Transtaxi Nic a avut, in 2008, 40 de salariati si o cifra de afaceri de peste 1 milion de lei (aproximativ 250.000 de euro). Profitul brut declarat a fost de doar 5451 de lei (putin peste 1000 de euro). Ultima inregistrare la Registrul Comertului pe Transtaxi Nic dateaza din 23 decembrie 2008. La doar o zi de la aprobarea de catre CL a buclucasei Hotarâri 445.
Criza bat-o focu’
Nicolae Nechita se apara. El afirma ca pe 22 decembrie 2008, când HCL 445 a fost aprobata de alesii locali, taximetria mergea brici, iar "baietii faceau norma in câteva ore". Din acest motiv, a opinat Nechita, a fost nevoie de o hotarâre de CL prin care programul de lucru sa devina partial, adica sub cele 8 ore prevazute prin Contractul de atribuire in gestiune delegata. Intre timp, criza s-a instalat in municipiu, dar HCL 445 a ramas in vigoare, cu programul ei partial cu tot. Nechita se contrazice. "In 2008 taximetria mergea, in sensul ca nu exista criza economica. Baietii faceau planul in câteva ore. Acum nici in 24 de ore nu reusesc sa faca banii. Când a iesit hotarârea (n.r. – HCL 445) am redus timpul ca sa intre si cei independenti, sa aiba o pâine de mâncat", a explicat el, dupa care a dezvaluit ca prin HCL 445 "ne-am acomodat la situatia de criza pentru ca acuma merge foarte prost". Intrebare: a fost sau n-a fost criza in 2008? Numai Nechita stie. Patronul spune ca a renuntat de bunavoie la 50 de autorizatii. Mai are doar 150. Cele mai multe din municipiu. "Nu am autorizatii cu stelute si angajati care sa mearga cu astfel de autorizatii. Nu e nimic rau in asta. Sunt si la Bucuresti", a spus el.















