Timp de o lună, supermarket-urile din tot județul au fost ținta predilectă a controalelor derulate de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bacău. De altfel, încă din vară, s-a constatat o avalanșă de verificări la nivelul acestor comercianți. Asta după ce, ani de zile, din rațiuni necunoscute, marile lanțuri de magazine occidentale, prezente, peste tot, la noi, s-au bucurat de o protecție din partea autorităților statului din legislaturile trecute.
Acțiunile de control fără precedent au fost demarate și ca urmare a sutelor de plângeri pe care consumatorii din județ le-au adresat, în ultimii ani, instituției. Cert este că, la verificările de luna trecută, derulate la nivelul întregii țări, în cadrul unor acțiuni tematice, nu mai puțin de 10 unități de acest tip au fost luate la bani mărunți de comisarii Protecției Consumatorilor Bacău. Au intrat sub lupa vigilentă a comisarilor băcăuani magazinele Carrefour, Kaufland, Selgros, Auchan, Metro, Lidl, Profi, Penny, Mega Image, dar și un depozit de legume și fructe. Prin aceste acțiuni, s-a urmărit verificarea modului în care este respectată de către aceste unități a legislației în vigoare.
Străinii fac legea în comerțul băcăuan
„Prada” rezultată în urma acestor verificări a fost una notabilă, nu mai puțin de 225.000 de lei fiind contravaloarea totală a amenzilor aplicate de comisarii Protecției Consumatorilor. În plus, s-a mai decis și oprirea definitivă de la comercializare a unor produse alimentare neconforme, în valoare de circa 10.000 lei, în principal legume – fructe, dar și produse congelate care aveau mari acumulări de gheață ca urmare a procesului de dezgheț/îngheț. Însă, cea mai severă decizie a fost propunerea pentru închidere, urmată de închiderea temporară, pentru 6 luni, a unui magazin Profi, a unuia Carrefour și a altuia din rețeaua Lidl. Comisarii băcăuani au mai fost nevoiți să aplice măsura închiderii și în cazul unui depozit fructe din zona depozitelor „de peste linii”, care funcționa sunt pălăria fimei Eco Fruct Distribution SRL, aparținând unui afacerist arab, de unde se aprovizionează sute comercianți și, deopotrivă, producători agricoli din tot județul. Toate aceste unități vor sta sub lacăt, până la remedierea deficiențelor.
Jaful de la raft: alimente expirate, legume și fructe putrezite, prețuri diferite, la casă și în galantar
Toate aceste măsuri au fost luate ca urmare a gravelor deficiențe depistate, în timpul controalelor, de Protecția Consumatorilor. Mai exact, pe lângă „clasicele” metode de furat clientul (preț neafișat la raft, neconcordante între prețul produsului de la casa de marcat și cel de la raft, promoții înșelătoare etc) sau de mințit consumatorul (lipsa ingredientelor cu potential alergen al produselor vândute vrac, lipsa traducerii în limba română etc), au fost identificate multe produse alimentare expirate, dar care erau, în continuare, scoase la vânzare, altele cu ambalajele deteriorate, dar și bunuri din aceeași categorie, respectiv legume și fructe care era pline de pământ (vândut la preț de aliment), depreciate calitativ, cu mucegai, cu miros de putred, și pe deasupra, vândute cu același preț, deși aveau calibre (dimensiuni) diferite. Totodată, în zona „congelatelor”, au mai fost depistate și produse care aveau exces de gheață (vândută, la fel, la prețul alimentului) și prezentau modificări organoleptice. În rest, alimentele erau fie depozitate direct pe paviment, în vreme ce vitrinele frigorifice era insalubre, cu insecte, resturi alimentare și praf, iar cuptoarele de la raioanele de panificație-patiserie, erau jegoase și pline de urme de arsură.















