Banii contribuabililor, aruncati in vânt
In anul 2008, Primaria municipiului Bacau a cheltuit din bugetul local aproape 2,5 miliarde de lei vechi pe un proiect de infrastructura si un studiu al traficului din Bacau. Licitatia a fost câstigata, banii s-au dat, insa rezultatele acestui proiect nu se vad. In tot acest timp, Bacaul duce lipsa de locuri de parcare, de o infrastructura rutiera adecvata si de sosea de centura. Zilnic mii de masini tranziteaza orasul, lucru care ingreuneaza suplimentar traficul.
Servicii de proiectare – faza SF: "Infrastructura pentru transport rutier si studiu de circulatie in municipiul Bacau" – asa s-a numit proiectul initiat de catre Primaria Bacau in anul 2008 si care viza elaborarea unei proiectii privind evolutia traficului in municipiul Bacau. In urma licitatiei, proiectul a fost câstigat de o firma din Torino, Italia: GRUPPO TORINESE TRANSPORTI SPA. Printre altele obiectivul contractului era de "Servicii de arhitectura, servicii de inginerie specializata si servicii de inginerie integrata, servicii de proiectare urbanistica si peisagistica, servicii conexe de consultanta stiintifica si tehnica, servicii de testari si analize tehnice". Valoarea proiectului s-a ridicat la aproape 2,5 miliarde lei vechi. Desi banii au fost alocati, rezultatele inca nu se observa, singurele schimbari aparute in infrastructura rutiera fiind realizarea unor sensuri giratorii in oras.
De cealalta parte, Primaria neaga existenta acestui proiect. "Societatea la care faceti referire nu a executat niciun studiu cu tema enuntata de dumneavoastra", a declarat Ionut Tomescu, purtatorul de cuvânt al Primariei Bacau.
Nemultumiti ca banii se cheltuie fara scop
Bacauanii s-au aratat nemultumiti de felul in care sunt cheltuiti banii publici, mai ales ca studiul de trafic invocat inclusiv de edili in vara lui 2008 pare sa fie o mare… minciuna. "E o suma destul de mare, iar progrese nu prea se vad. Nu era necesar sa se cheltuie atâtia bani pentru câteva sensuri giratorii. Sunt alte sectoare in care ar fi putut fi investiti acesti bani", a spus Ioana M. In schimb, Doina Mantescu nu intelege de ce a fost solicitat ajutorul unei firme italiene: "Noi oare nu avem aici atâtia oameni competenti care sa faca treaba asta? Sunt atâtia români care ar fi putut sa realizeze astfel de proiecte, poate chiar mai bine decât un strain. In ceea ce priveste infrastructura bacauana, aceasta lasa mult de dorit".
Prins in PUG-ul facut de ieseni
La sfârsitul lunii ianuarie, in cadrul dezbaterii privind viitorul Plan Urbanistic General al Bacaului, arhitectii ieseni desemnati sa realizeze PUG-ul au prins in proiect inclusiv fantomaticul studiu de trafic comandat de municipalitate. Documentul nu a fost niciodata asumat de edili, marturie stand declaratia purtatorului de cuvânt al Primariei. Mai mult, la data respectiva arhitectii bacauani au criticat vehement modul in care firma ieseana a conceput PUG-ul. Gelu Tudorache, pe atunci seful Ordinului Arhitectilor, a apreciat ca arhitectii ieseni s-au grabit sa preia in PUG un studiu inca nefinalizat. “Acest studiu nu este asumat de Primarie. V-ati axat pe un studiu de circulatie care inca nu este aprobat. Eu stiam ca intr-un PUG se preiau studii validate si asumate”, a declarat la acel moment Tudorache.
S. Filimon
L. Bogdanel















