Asteptata cu interes, recenzia lui Adrian Jicu la cartea lui Constantin Calin: Provinciale. Fragmentarium 1975-1989 (Bacau, Editura Babel, 2012) incepe – surprinzator – cu o nota polemica, criticul, atlfel de cum il stiu, arunca cu vorbe inspre Val Manescu, care – zice Adrian Jicu – n-a inteles “firul rosu” al cartii lui Constantin Calin, acuzându-l de superficialitate si ca “retine doar dimensiunea cancaniera a volumului” in articolul “Obiectivitatea diaristului de cursa lunga” (Vitraliu, nr. 3-4, 2012). In rest, Constantin Calin si obsesia “provincialului” este o analiza exhaustiva asupra “complexelor provincialului”, autorul Provincialelor nedorind sa clatine pozitiile unor personaje in literatura postbelica, ci doar sa ofere “o alta imagine a unei epoci”. Se simte precautia autorului, a fostului student fata de profesorul lui, atunci când isi construieste demersul critic. Pentru cititorii revistei, conducerea ATENEU-ului a oferit posibilitatea si unui alt colaborator de a-si exprima opinia asupra jurnalului Provinciale, este vorba de Rodica Lazarescu in eseul cu titlul “Constantin Calin: «Ma judec des si ma acuz sever»” (pag. 12), idee ce are menirea de a incita la lectura cartii lui Constantin Calin.
Despre o cu totul alta carte scrie Natasa Maxim: “Ziua in care mi-am ucis tatal”, de Mario Sabino (Editura Humanitas, 2012), o parabola despre complexul Victima-Calau. Profesorul Stefan Munteanu continua cu episodul II din “C. Dobrogeanu-Gherea despre pesimismul eminescian” (pag. 5). Un interesant si dens interviu cu George Dimitriu, semnat de Radu Ciobanu, aduce in prim plan personalitatea “acelui copil terbil al muzicii bacauane”, cu studii in Bucuresti, Amsterdam si New York, care a concertat si in Bacau cu formatia sa “DumiTrio”. La rubrica “Gaura-n cer” C.D. Zeletin publica studiul “Reflectii eminesciene”, iar Elena Ciobanu face o incursiune in istoria “apocalipselor” prin care am trecut sau urmeaza sa mai trecem. Fidel crezului sau, universitarul Ioan Danila semneaza un interviu neconventional cu George Balaita, in care ideea de baza este valorificarea si pastrarea mostenirii noastre culturale, aici fiind vorba de Casa Alecsandri din Bacau. “Iarasi Bacovia!…”, un alt Bacovia, in studiul lui Constantin Calin (pag. 8). Nu putem incheia acest scurt sumar al Revistei ATENEU fara a aminti aici cronica lui Marius Manta la ultimul roman a lui Ion Fercu: Audienta, dar si cronicile-reportaj ale redactorului sef al revistei Carmen Mihalache la “Peisajele” pictorului Dumitru Macovei sau de la Festivalul National de Teatru, continuând cu “Vremurile poetilor proscrisi” ale criticului Constantin Trandafir, “Scrisori catre Radu Cârneci”, “Metafizica si poezie”, de Gheorghe Iorga, cât si semnalele la câteva reviste culturale (pag. 29), poezie (pag. 11), proza la debut (pag. 9), aparitii editoriale 2012 ( pag. 6).
Pe ultima pagina, Lecturi incrucisate: “Hem intre femei”, o incursiune prin cartea Paulei McLain “Sotia din Paris”, aparuta in SUA, in 2011, devenita rapid un best-seller, tradusa la noi de Iulia Gorzo – Editura Humanitas. O carte de succes – nici nu se putea altfel – depre celebrul scriitor Ernest Hemingway, o lectura propusa de scriitorul Emil Nicolae.














